Het WK voetbal. Waar staat dat eigenlijk voor?
Het is een etalage waar spelers - en coaches - zich in de kijker kunnen spelen, hun marktwaarde verhogen, en eventueel met enige bombarie van de ene club naar de andere stoelendansen.
Dat gaat vooralsnog prima. Met name Feyenoord - de defensie werd keer op keer geroemd - wordt leeg gekocht, en daar zal niet heel veel (nieuws) voor in de plaats kunnen komen, vooralsnog. Mogen ze nog blij zijn dat Boëtius niet meedeed.
Robben blijft waar hij blijft. Vlaar ook denk ik. Van Persie. Krul. De Jong. Strootman (afwezig). De écht grote namen zijn al aan de top, of hebben hun eigen topniveau bereikt. Of er al uit getuimeld, maar ook nog behoorlijk op niveau, zoals Kuijt, Sneijder en Van der Vaart (afwezig).
De subtop, de nieuwe lichting kan een stap gaan maken, maar waarschijnlijk te vroeg. Depay met name, als jongste. In de rest zal niemand nu veel fiductie hebben, er zijn behoorlijk wat vrijwel 'anonieme' spelers.
Spelers als Cillissen? Blind? Wijnaldum? Die gaan volgens mij op basis hiervan niet veel hoger komen dan ze nu zijn, met al hun tekortkomingen. Tenzij ze daar kei en keihard aan werken. Alhoewel ze bij vlagen echt geniale acties hadden. Cillissen die alle spitsen van Argentinië uitkapt in de eigen zestien. Een aantal fantastische reddingen. Maar geen pingel kunnen stoppen, omdat hij als een bang konijntje op de doellijn staat... De voorzet van Blind - al wordt nogal getwijfeld aan de intentie.
Een gigantische etalage, met 4 weken reclamespots, waar je miljardenpubliek mee vermaakt. Meer valt er toch niet van een WK te maken? Ja, die bokaal een keer vasthouden. Dat willen we allemaal wel een keer.
Nederland is de grootste onder de kleine landen, zowel qua rendement, als qua prestaties. Het Nederlandse voetbal staat er prima op.
Nu is volgens mij prioriteit nr. 1: investeerders naar het voetbal terug proberen te halen, en de clubs weer laten opkrabbelen uit de gigantische dip, die zich wel laat voelen. De reclamespots 4 weken lang moeten het voetbal toch
iets opleveren? En niet alleen de FIFA spekken?
Wat dat betreft, doet Nederland het prima.
Brazilië? Straatarm, miljarden armer aan de bouw van stadions - na dit WK wel bruikbaar, maar voor hoeveel publiek? - en aan infrastructuur - al zullen ze daar nog wel gebruik van kunnen maken, een vereiste voor een opkomende economie.
En dan al die spelers die zichzelf afgeserveerd hebben in 5 abominabele wedstrijden.
Nee, dan doet Nederland het een stuk beter.
Nu hopen dat de lichting uit het 21- het stap voor stap over kan gaan nemen in de komende jaren. Dat lijkt mij bij Hiddink in prima handen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ramzzz op 10-07-2014 15:08
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan