Even gekeken en zie dat je SolarEdgeissues had. Mooi dat het opgelost iscornholio24 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:45:
Dat klopt - kijk even terug in mn posts. Ik heb tm 19 maart een (ik noem het maar even voor het gemak) een niet optimaal systeem gehad en is het aangepast door de installateur - mede obv de resultaten tm februari.
Deze targets komen uit de SE designer software gebaseerd op de aangepaste situ. Dat april zo relatief gezien dichtbij zit voor een toch verder zeer matige maand en voorjaar doet mij vermoeden dat ze realistisch zijn. Ik heb ook wel aardig wat schaduw. Al met al zeker geen optimale ligging maar hoop wel zon 4000 kWh op te wekken wat ruim 80% van m'n jaarverbruik is.
1 goede dag in april had het verschil al kunnen maken - niet slecht denk ik. Ik interpreteer targets als realistisch haalbaar maar niet met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus. Beetje zoals Max en het F1 wereldkampioenschap momenteel - hij kan het maar zal wel z'n best moeten doen
Ik heb verder geen idee hoe agressief of conservatief die design software is.... en daarnaast heb ik best wat schaduw. Ik kijk het gewoon een jaartje aan en zie het dan wel weer
Je zegt ook last te hebben van schaduw, dus dat maakt het wel wat lastiger om te voorspellen, maar wat komt er voor jouw oriëntatie/helling etc uit in PVGIS? Die inschatting is vrij conservatief, lijkt het. Ik zit er vooralsnog een redelijk stukje boven, maar het is niet gek iig. Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer en waar je precies schaduw hebt of het echt veel kost per jaar.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.