Heb van het weekeind via de MediaMarkt "actie" (prijzen "zonder BTW" waren natuurlijk niet beter dan webshopprijzen, maar ook niet slechter

) een TX-55AX630 gekocht. Mijn oude TV was ook een Panasonic, en wel een 42" HD ready Plasma, ondertussen een jaar of 7 oud. Spannend dus wat de verandering zou zijn!
De weinige reviews (van kleinere modellen is meer te vinden) waren natuurlijk niet mega lyrisch, maar ook niet super slecht. Waar dat vooral aan lijkt te liggen is het feit dat de TV vergeleken wordt met de veel duurdere broertje. Het volgende model is immers bijna dubbel zo duur, dus logisch dat daar verschil in zit.
Al met al ben ik voorlopig erg tevreden met de TV. Wat mij erg meevalt is vooral het contract, dat volgens
digitalversus maar een matige 1870:1 zou zijn (een andere
review prijst juist weer het contrast). Ik zou zelf zeggen dat het niet onderdoet voor een 7 jaar oude plasma

. Zwart is mooi diep, ook zonder contract enhancement features "aan". Wel mis ik nog wat details in de hele donkere gebieden. Dat kan wel kloppen, want standaard is de gamma in de donkere gebieden wat laag. Ik zoek nog naar de meest optimale settings. Daar zit dus duidelijk nog wat rek in.
Waar de digitalversus review wel gelijk in heeft is relatief veel clouding, vooral aan de twee zijkanten is dat bij heldere scenes te zien. Maar het went snel en je zult toch ergens water bij de wijn moeten doen voor die prijs.
Ik heb natuurlijk even wat 4k demo's afgespeeld via mijn Macbook Pro. Dat ziet er natuurlijk fantastisch uit

Haarscherp en zeer strak. In pure 4k mode zie je bij scenes die snel pannen, dat het beeld lijkt te "knipperen" omdat er gewoon dingen meer dan 10 cm per frame opschuiven. De gewraakte soap opera settings kunnen hier prima een eind aan maken, en zijn eigenlijk helemaal niet storend

. Zo lijken de upscaling en framecreation algoritmes prima hun werk te doen (al zet ik alles op de meest minimale setting). Ik merkte wel dat deinterlacing artifacts bij scrollende letters op TV beeld, maar het kan ook best zijn dat de schuldige mijn UPC media box is. Ik krijg vandaag een CI+ binnen, eens kijken of dat beter is. Ik zal dan ook kijken of ik kan opnemen naar USB. Volgens de handleiding moet dat in ieder geval werken.
Smart TV deel heb ik nog niet heel uitgebreid getest. De interface werkt en is redelijk snel, voelt wel wat gedateerd. Netflix werkt prima (natuurlijk geen 4k, maar who cares). Media streamen via DLNA werkt ook prima (plex en popcorn-time getest). Voor Plex moest ik even een DLNA profile fixen, en daarna werkt het (HEVC codec in MKV geeft nog problemen). Helaas ook bij de media player geen 4k support, zowel streaming als via USB, uiteraard geen HEVC, maar ook geen h264.
Ik koop wel een keer een media player met 4k support zodra deze onder 100 euro zakken. Voor nu vind ik dat niet super relevant. Als ik nu 4K wil, sluit ik mijn macbook wel aan.