Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Russel88 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:08:
Opeens is die cabrio wel heel erg aantrekkelijk als je 20-25k op je rekening hebt staan.
Tja, met zo'n argument ben ik ook verslagen.

Emotie en geld is als elektronica en water.

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 23-06-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb dit topic even gemerged gezien de overeenkomsten. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Rekenvoorbeeldje: studievoorschot als hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Voor wie is dit hele principe eigenlijk een negatieve ontwikkeling?

Ik bedoel, zolang het rentepercentage van de studielening maar onder dat van de spaarrekening blijft en de student uiteindelijk wel in die 35 jaar zijn lening terugbetaald, gaat in feite elke partij erop voorruit toch?

De student, want die maakt allicht nettowinst op zijn lening en zijn toekomstige hypotheek. De staat, want die vangt nog steeds rente over al die leningen. De bank, krijgen meer kapitaal tot hun beschikkingen via de spaarrekeningen voor beleggingen. De huizenmarkt kan een leuke impuls krijgen ondanks de nieuwe maatregelen en uiteindelijk lijkt het me over het algemeen een positief effect over de hele Nederlandse economie te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Het ligt eraan in welk kamp je zit :)

In principe is dit dus weer een groei gecreëerd door méér schuld. Als je pertinent tegen het opbouwen van schulden bent om de economie vooruit te helpen, dan ben je dus tegen dit studieschuld sparen.

Wel werkt deze constructie het bevoorrechten van de rijkere student boven de armere student in de hand. Het gaat in tegen het gelijkheidsprincipe dat bijvoorbeeld PvdA aanhangt. Vandaar dat Bussemaker ook zegt dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de stufi te sparen voor een hypotheek.
Waar ikzelf wat meer moeite mee heb, is het kwijtschelden van de restschuld van 15 of 35 jaar. Dat zou een kredietbubbel kunnen worden :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
Ik doe iets vergelijkbaars, maar dan niet met een studielening, maar door het betalen van belasting zoveel mogelijk uit te stellen.

Als ondernemer kan ik een Fiscale oudedag reserve opbouwen. Belasting hierover betaal ik pas als ik het opneem. Jaarlijks 'leen' ik dus ongeveer 5000 eur van de belastingdienst. Hierover betaal ik een rente van 1,2% in de vorm van vermogens rendement heffing. Zolang dit geld een hoger rendement haalt, maak ik winst.
Deze schuld heeft voor zover ik weet geen invloed op een hypotheek aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01
Tuttel schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:22:
Voor wie is dit hele principe eigenlijk een negatieve ontwikkeling?

Ik bedoel, zolang het rentepercentage van de studielening maar onder dat van de spaarrekening blijft en de student uiteindelijk wel in die 35 jaar zijn lening terugbetaald, gaat in feite elke partij erop voorruit toch?

De student, want die maakt allicht nettowinst op zijn lening en zijn toekomstige hypotheek. De staat, want die vangt nog steeds rente over al die leningen. De bank, krijgen meer kapitaal tot hun beschikkingen via de spaarrekeningen voor beleggingen. De huizenmarkt kan een leuke impuls krijgen ondanks de nieuwe maatregelen en uiteindelijk lijkt het me over het algemeen een positief effect over de hele Nederlandse economie te hebben?
De staat gaat er niet op vooruit. Studenten krijgen gewoon het tarief wat de staat betaalt voor 5-jarige obligaties. In feite leen je dus gewoon op de geldmarkt, alleen betaal je heel weinig rente doordat de staat garant staat. Zou de staat geen studieleningen verstrekken dan hadden ze minder hoeven lenen en was het rentepercentage op de gehele staatsschuld lager geweest.
De staat kan verder ook gewoon direct de economie stimuleren met geleend geld. Dat kan veel gerichter als je het uitgeven (of beleggen) niet aan studenten overlaat. Als er dus al een positief effect is voor de hele economie, dan is dat lager dan het had kunnen zijn als er gericht was gestmuleerd.

De enige voor wie dit positief kan uitpakken is de student die het doet, maar ook niet geheel risicoloos. Investeren in 5-jarige deposito's kan nog veilig omdat het geld dan vrij valt als het nieuwe percentage is vastgesteld. Maar bij een hypotheek ligt dat iets anders. Je kunt niet zomaar je hypotheek ophogen als het nieuwe percentage op je studieschuld tegenvalt. Door de HRA is dat al snel, in het rekenvoorbeeld wordt 0.81% afgezet tegen 2.65%. Als beide percentages met 2 procentpunt stijgen is de hypotheek (met HRA in 42%-schijf) alweer voordeliger. En dan is er nog het (kleine) risico op groot onheil: werkloze ex-student in een geimplodeerde huizenmarkt. Dan is er geen NHG-dekking voor je studieschuld. In het ergste geval is het ook daar weer de staat die de studieschuld moet kwijtschelden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Valt een creditcard eigenlijk onder het depositogarantiestelsel? Ik bewaar mijn basisbeurs namelijk op mijn creditcard. De rente van een creditcard is namelijk hoger dan die van een spaarrekening. Maar volgens mij krijg je over de eerste 500 euro debit geen rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Trommelrem schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 19:15:
Valt een creditcard eigenlijk onder het depositogarantiestelsel? Ik bewaar mijn basisbeurs namelijk op mijn creditcard. De rente van een creditcard is namelijk hoger dan die van een spaarrekening. Maar volgens mij krijg je over de eerste 500 euro debit geen rente.
ICS, die bijna alle creditkaarten in Nederland uitgeeft (Visa en Mastercard), is een volle dochter van ABN-Amro. ICS heeft ook alle vergunningen voor het aanbieden van krediet en spaarrekeningen. Daarmee vallen zij ook het depositogarantiestelsel.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Pagina: 1 2 3 Laatste