-
[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:07 ]
[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:07 ]
Als je het gebruikt voor punt 1, 3 of 5, gaat punt 2 direct niet meer op. Een buffer die je niet mag gebruiken is geen buffer. En waarom moet je een onderpand hebben?Christiaan B schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:31:
Maximaal lenen. Je hebt:
1) Een buffer
2) Geen schuld aangezien je deze direct mag aflossen
3) Een lening met goedkopere rente dan een hypotheek. Als het verschil in rente 3% is en je leent €20.000,- scheelt dit je €600,-!! op jaarbasis. En je hoeft je geen zorgen te maken om geen hypotheek te kunnen krijgen. Bij veel banken krijg je bij een lening van 20k en 20k aan geld op je spaarrekening geen lagere hypotheek. Mocht dit nou wel zo blijken, los je alles in een keer af.
4) Winst doordat je rente trekt op je spaarrekening
5) Eventueel startkapitaal, probeer jij maar eens 20k ergens te lenen zonder onderpand als je net bent afgestudeerd.
De mensen die zeggen dat het moreel niet klopt of dat lenen niet verstandig is hebben simpelweg geen verstand van geld.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
[ Voor 189% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:03 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Precies, daarom snap ik het risico ook niet zo wat iedereen zegt. Aangezien mijn vermogen altijd gelijk/hoger is dan mijn studieschuld, dus als het vele vermogen voor mij ongunstig zou zijn(bijstandsuitkering / hypotheek) dan zorg ik er gewoon voor dat ik de volledige studieschuld alsnog aflos.ksi schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:10:
Nog even mijn persoonlijke ervaring.
Een van de scenario's, bv 6 maanden of langer werkloos thuis zitten, is een risico als je meer dan ongeveer €4000 vermogen hebt. Bij het aanvragen van een bijstand na 1-3 maanden werkloosheid, kan de studiefinanciering bij veel gemeentes niet afgetrokken worden van je vermogen. Conclusie je loopt per maand werkloos dan een €700 mis als je een goed gevulde bankrekening hebt.
Zorg in ieder geval in z'n situatie dat je bijtijds je studiefinanciering hebt afgelost en de aanvraag voor een bijstand dan ook niet in dezelfde maand doet als de aflossing. Gevolg je komt doordat je minder vermogen hebt weer in aanmerking voor een bijstandsuitkering.
Je loopt geen risico.N.Uckerman schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:31:
[...]
Precies, daarom snap ik het risico ook niet zo wat iedereen zegt. Aangezien mijn vermogen altijd gelijk/hoger is dan mijn studieschuld, dus als het vele vermogen voor mij ongunstig zou zijn(bijstandsuitkering / hypotheek) dan zorg ik er gewoon voor dat ik de volledige studieschuld alsnog aflos.
Kan iemand mij nu precies de risico's vertellen als ik deze manier hanteer?
Het is ook niet zeker dat ik een auto meteen koop na mijn studie, OV is namelijk veel goedkoper. Het ging zich meer om het startkapitaal, zodat ik toch wat geld achter de hand zou hebben.
als ik erna merk dat ik het startkapitaal niet nodig heb dan los ik het alsnog af en heb ik er later weer profijt van.
Ctrl+k
Het is vrij simpel te concluderen dat het de overheid geld kost:Sibylle schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:13:
[...]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel (en of iets uberhaupt) het kost voor de overheid als een student veel geld leent en dat later terugbetaald? Wat zijn de daadwerkelijke kosten?
Je zult al snel concluderen dat het voor de staat veel moeilijk is om te berekenen wat de goedkoopste weg is dan dat je nu wellicht denkt
Kijk bijvoorbeeld hier: http://nos.nl/op3/artikel...-studie-terugbetaald.html
Stel dat de TS veeeeel leent, laten we zeggen €30k. Door deze reserves heeft hij in het laatste jaar de mogelijkheid om zonder bijbaan een afstudeerproject te doen, hierdoor heeft hij slechts 1 ipv 2 jaar studievertraging.
Dan is voor de overheid dat extra jaar op de arbeidsmarkt al veel meer waard dan de kosten van het voorschieten van dat geld!
Ik wil niet vervallen in allemaal hypothetische en wat-als verhaaltjes, maar klik maar een beetje rond in die NOS link en lees het artikel goed. De lening van DUO is NIET iets negatiefs en kan ook niet misbruikt worden voor oneigenlijke doeleinden als je het geld spaart ipv nodig hebt. Behalve als je naar het buitenland verhuisd en nooit meer betaald...
Ik weet niet waar dat idee vandaan komt dat de staat of burgers de dupe zijn van studenten die onnodig veel geld lenen en dat sparen...maar dit lijkt mij simpelweg NIET waar. Dat geld komt niet uit potjes die anders elders gebruikt waren en de staat krijgt dat geld netjes terug met gigantisch rendement: jarenlang hoge inkomstenbelasting.
De kostenbesparing voor de staat als een student niet leent is verwaarloosbaar bij de bedragen die de staat misloopt als je met je eerste baan €100/maand minder verdient om welke reden dan ook dan je collega student.
Mee eens. Laat het lekker zitten en ga aan het werk na je studie en je spaart genoeg bij elkaar.Accountant schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:28:
"Normale" mensen lenen geld om direct een behoefte te vervullen. Jij wilt geld gaan lenen om een mogelijke toekomstige behoefte te vervullen. In feite wil je een toekomstig risico gaan afdekken namelijk geen geld na studeren. Dit bewijst dat je niet geheel "normaal" denkt. In mijn studententijd dacht ik alleen aan het hier en nu en lang leven de lol, zoals de gemiddelde mens in nederland. Je bent dus bezig met later en dat is in mijn ogen erg verstandig. Dus als je student-af bent heb je buffer/schuld van 6.320, in mijn ogen heb je dat geld binnen 6 maanden gespaard als je direct een baan vindt in je vakgebied. Dus waarom die schuld aangaan?
Keerzijde misschien vind je geen werk en is die buffer handig om van te leven/auto van te kopen? Er zijn genoeg mensen met 0,0 op de bank, wat dat betreft is Nederland een mooi land en moet je het heel ver laten komen wil je onder een brug belanden. Want wie ganrandeert jou dat die 6.320 voldoende is en niet 20.000?
In mijn ogen leen jij zonder doel en dat is raar.
Studenten die lenen om te zuipen, op vakantie te gaan, voor de studie of voor een auto kan ik begrijpen. Maar jou begrijp ik niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 06-06-2014 15:00 ]
DitChristiaan B schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:31:
3) Een lening met goedkopere rente dan een hypotheek. Als het verschil in rente 3% is en je leent €20.000,- scheelt dit je €600,-!! op jaarbasis. En je hoeft je geen zorgen te maken om geen hypotheek te kunnen krijgen. Bij veel banken krijg je bij een lening van 20k en 20k aan geld op je spaarrekening geen lagere hypotheek. Mocht dit nou wel zo blijken, los je alles in een keer af.
5) Eventueel startkapitaal, probeer jij maar eens 20k ergens te lenen zonder onderpand als je net bent afgestudeerd.
De mensen die zeggen dat het moreel niet klopt of dat lenen niet verstandig is hebben simpelweg geen verstand van geld.
PSN: joeri213
Daar ben ik het niet mee eens. Als je de OP wat beter leest zie je meerdere redenen waarom TS wil lenen.Accountant schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:28:
"Normale" mensen lenen geld om direct een behoefte te vervullen. Jij wilt geld gaan lenen om een mogelijke toekomstige behoefte te vervullen. In feite wil je een toekomstig risico gaan afdekken namelijk geen geld na studeren. Dit bewijst dat je niet geheel "normaal" denkt. In mijn studententijd dacht ik alleen aan het hier en nu en lang leven de lol, zoals de gemiddelde mens in nederland. Je bent dus bezig met later en dat is in mijn ogen erg verstandig. Dus als je student-af bent heb je buffer/schuld van 6.320, in mijn ogen heb je dat geld binnen 6 maanden gespaard als je direct een baan vindt in je vakgebied. Dus waarom die schuld aangaan?
Keerzijde misschien vind je geen werk en is die buffer handig om van te leven/auto van te kopen? Er zijn genoeg mensen met 0,0 op de bank, wat dat betreft is Nederland een mooi land en moet je het heel ver laten komen wil je onder een brug belanden. Want wie ganrandeert jou dat die 6.320 voldoende is en niet 20.000?
In mijn ogen leen jij zonder doel en dat is raar.
Studenten die lenen om te zuipen, op vakantie te gaan, voor de studie of voor een auto kan ik begrijpen. Maar jou begrijp ik niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Hbeez op 08-06-2014 09:28 ]
Verwijderd
Sterker nog, je kan relatief makkelijk behoorlijk wat opbouwen op die manier. Zonder veel afhankelijkheden die je niet kan beheersen, zonder veel risico's.Vayra schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:10:
Kleine toevoeging op m'n wall of text: zelf vermogen opbouwen door werk en het daarna kunnen uitgeven zonder consequenties, geeft ook een heel goed gevoel.
Voldoening heet dat, iets dat je met lenen niet kan kopen. Zoals met alle rekensommetjes, wordt de emotie nog weleens over het hoofd gezien. Die is ook belangrijk.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Lan Mandragoran op 10-06-2014 13:39 ]
Wat adviseer je als het geleende geld op is en er nog steeds geen uitzicht op werk is?Lan Mandragoran schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:38:
Nogmaals, het geld dat je leent kun je gebruiken in geval dat je het echt nodig hebt.
Markieman schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:53:
[...]
In theorie klopt dat. Totdat je financiele situatie om wat voor reden dan ook verandert, dan is die lening ineens een blok aan je been.
[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 10-06-2014 15:05 ]
Als je aan de bel trekt bij een saldo van 0 kun je niet eten die avond, niet je huur betalen en niet de kosten van een sollicitatiegesprek betalen. Lijkt me niet verstandig. Met een buffer kun je een tijd solliciteren en eventueel je eisen bijstellen als je merkt dat het niet lukt om je droombaan te vinden. Het geeft je simpelweg gemoedsrust om te weten dat je niet op het moment van afstuderen naar het UWV hoeft te rennen om bijstand te vragen als je niet binnen een week een baan gevonden hebt. Bovendien is het altijd verstandig om een buffer te hebben. Wellicht moet je verhuizen voor een nieuwe baan, gaat je wasmachine opeens stuk of heb je opeens hoge medische kosten. Het is verstandig om dit op te kunnen vangen zonder dat je daardoor opeens in de problemen komt. En een studielening is hiervoor een heel verstandig middel als je het ook daadwerkelijk gebruikt als buffer. Je zult nooit in je leven meer zo gunstig kunnen lenen.Accountant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:02:
[...]
Wat adviseer je als het geleende geld op is en er nog steeds geen uitzicht op werk is?
Ik trek het liefst aan de bel bij een instantie bij een saldo van 0, niet bij een negatief saldo ter hoogte van mijn lening.
Daar houden mensen die lenen aanmoedigen wél rekening mee. Wat mensen als jij niet lijken te snappen is dat geld lenen niet hetzelfde is als geld uitgeven.daar houden de mensen die lenen aanmoedigen idd geen rekening mee. In de toekomst komt dat wel goed is dan het antwoord.
Nee, dan is de situatie dat TS niets had geleend, geen auto had kunnen kopen en dus überhaupt niet aan een proeftijd had kunnen beginnen een heel stuk beterStel TS koopt een autotje voor zijn nieuwe baan en een maand later wordt hij in de proeftijd ontslagen. .
Dat ben ik dan wel weer met je eens.Het is ook overigens geen schande om met een autotje van 500 te beginnen i.p.v. 5.000 dat is ook iets wat nog veel mensen moeten leren
[ Voor 12% gewijzigd door Lan Mandragoran op 10-06-2014 15:29 ]
[ Voor 14% gewijzigd door garriej op 10-06-2014 15:26 ]
Met een schuld van -10K kun je op een gegeven moment ook niet meer eten. Dus ik trek liever bij 0 aan de bel alvorens me nog verder in de schulden te werken. Ik ga ervanuit dat ik bij -10K nog steeds geen baan heb, dus waarom in de schulden werken?Lan Mandragoran schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:23:
[...]
Als je aan de bel trekt bij een saldo van 0 kun je niet eten die avond, niet je huur betalen en niet de kosten van een sollicitatiegesprek betalen. Lijkt me niet verstandig. Met een buffer kun je een tijd solliciteren en eventueel je eisen bijstellen als je merkt dat het niet lukt om je droombaan te vinden.
Ik ben zeer kostenbewust en als ik ergens een cent aan kan verdienen doe ik het graag. Maar ik zie hier alleen maar risico's in dat het geld toch vroegtijdig wordt opgemaakt. Hoeft natuurlijk niet maar als student van een jaar of 20 vier jaar vooruit kijken vind ik knap!Lan Mandragoran schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:23:
[...]
Daar houden mensen die lenen aanmoedigen wél rekening mee. Wat mensen als jij niet lijken te snappen is dat geld lenen niet hetzelfde is als geld uitgeven.
Daarom na de studie 1.000 lenen tegen 7-8% en met het eerste salaris aflossen.Lan Mandragoran schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:23:
Nee, dan is de situatie dat TS niets had geleend, geen auto had kunnen kopen en dus überhaupt niet aan een proeftijd had kunnen beginnen een heel stuk beter.
Je kunt het ook lenen en pas uitgeven als je 'er totaal geen andere uit weg zou zijn'. Dan hoef je ook geen krediet van 8% af te sluiten om een pak of auto te kunnen kopen. Een beetje zelfredzaamheid dus. En weet je wat het leuke van die lening is? Als je het niet uitgegeven hebt dan los je het lekker in een keer af! Zonder boete!Accountant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:58:
[...]
Met een schuld van -10K kun je op een gegeven moment ook niet meer eten. Dus ik trek liever bij 0 aan de bel alvorens me nog verder in de schulden te werken. Ik ga ervanuit dat ik bij -10K nog steeds geen baan heb, dus waarom in de schulden werken?
Een buffer is inderdaad erg handig wie wil nu tot zijn 72ste werken? (stille hint naar mijn FO topic).
Maar ik zou pas starten met lenen als er totaal geen andere uit weg zou zijn (simpelweg keuzes maken). In mijn belevenis kan en moet iedereen na zijn studie minimumloon werk aannemen en 500-750 verdienen en tegelijkertijd solliciteren. Ja je zult uitgebuit worden maar het geeft je ook karakter dat je voor je eigen zaakjes zorgt. Beetje op de pof leven na de studentenperiode en ervan uitgaan dat je wel ergens wordt aangenomen vind ik idioot. De buffer die je dan nodig hebt bedraagt de aankoop van een auto en werkkleding laten we zeggen 1.000. Neem ergens een kredietje en betaal 5% meer rente en los het zo snel mogelijk af, en we praten over maximaal 250 euro meer aan kosten.
[...]
Ik ben zeer kostenbewust en als ik ergens een cent aan kan verdienen doe ik het graag. Maar ik zie hier alleen maar risico's in dat het geld toch vroegtijdig wordt opgemaakt. Hoeft natuurlijk niet maar als student van een jaar of 20 vier jaar vooruit kijken vind ik knap!
[...]
Daarom na de studie 1.000 lenen tegen 7-8% en met het eerste salaris aflossen.
Jezus, om daar rekening mee te houden gaat wel heel ver. Zo geldt voor kwijtschelding van de gemeentelijke lasten in Amsterdam bijvoorbeeld dat je geen inkomen mag hebben, en ook nog eens dat dat een jaar zo blijft. Het is gewoon de bedoeling dat je die belasting betaalt, tenzij je echt geen cent te makken hebt. Lijkt me niet echt op TS van toepassing dus.Het_Eendje schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:46:
Houd er rekening mee dat je ook gemeentebelastingen e.d. mag gaan betalen als je meer dan tweeduizend euro op je rekening hebt staan. Ook al is dat niet van jezelf. Je bent dan al snel 400 euro per jaar kwijt, wat niet het geval is als je geen buffer hebt (mits je inclusief stufi niet meer dan ongeveer 1000 euro in de peilmaand op je rekening krijgt).
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 11-06-2014 13:42 ]
Dat is juist het punt: de rente van de lening is zo laag dat je een kleine winst maakt door het op een spaarrekening of deposito te plaatsen.AquaSheep schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:57:
Misschien is tegen die tijd de economie wel aangetrokken en vind je zo een baan. Dan kun je wel de studieschuld meteen aflossen, maar in die vier jaar heb je eigenlijk onnodig rente betaald.
Zo doen wij het. En achteraf ineens terugbetalen.MisterBlue schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:02:
[...]
Dat is juist het punt: de rente van de lening is zo laag dat je een kleine winst maakt door het op een spaarrekening of deposito te plaatsen.
Het is net alsof je rood kan staan, zonder dat je het gebruikt. Alleen levert het wat geld op.
Deposito is handig als je zeker wilt weten dat je niet aan het geld komt. Het lening gedeelte ook meteen wegschrijven naar je spaarrekening zodra het binnenkomt. Is een goede gewoonte om aan te leren: je inkomen 'verlagen' door eerst te sparen, i.p.v. sparen wat overblijft.
Kwijtschelding na 15 jaar lijkt me sterk met de verlenge aflossingstermijnDeveon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:24:
Gister kwam dit "concept" in het journaal voorbij. Ik verwacht dat het binnen 5 jaar wel beperkt is op een of andere manier...
Ze gingen op journaal er puur van uit als alternatief voor een hypotheek. Op 200k scheelt het uit mijn hoofd 12,5 duizend euro plus kans op kwijtschelding na 15 jaar.
User Error -- Please Replace User
Dat is de kwestie "oneigenlijk gebruik".Ronald8 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:29:
Als dat nou een wijdverspreid fenomeen wordt, zal de overheid dan niet zeggen:
- De rente gaat omhoog.
- De soepele voorwaarden verdwijnen.
- Je moet verantwoorden waar het geld naartoe gaat?
Het lijkt me sterk dat ze dit soort misbruik toestaan. Al weet je het maar nooit met de politiek
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Tja ik denk dat 90% misbruikt maakt van de studielening. Ik vind een huis kopen met je studielening minder misbruik dan bier kopen.Ronald8 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:29:
Als dat nou een wijdverspreid fenomeen wordt, zal de overheid dan niet zeggen:
- De rente gaat omhoog.
- De soepele voorwaarden verdwijnen.
- Je moet verantwoorden waar het geld naartoe gaat?
Het lijkt me sterk dat ze dit soort misbruik toestaan. Al weet je het maar nooit met de politiek
Ik zou het tegen die tijd bespreken met je hypotheek adviseur. Aflossen kan altijd nog, extra lenen niet. Houd wel rekening met dat hypotheekrente aftrekbaar is.ls789 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:31:
ik zit ook met een soortgelijk probleem.. ik ben vorig jaar afgestudeerd (schuld van +/- 18k) en heb een goede baan sinds 5 maanden inclusief contract onbepaalde tijd.
Ik woon nog thuis en spaar elke maand 1000 euro (vorige maand gestart). Over 18 maanden heb ik dus pak em beet 15k (er van uit gaan dat ik soms niet altijd 1000 kan sparen door grotere uitgaven)
Nu wil ik over 18-20 maanden een huis kopen maar vraag mij dus af wat het verstandigste is. Die schuld in een keer aflossen en met 0 euro naar een bank en ook 0 schuld. Of naar de bank met 18k schuld en 18k geld op m'n rekening
Ik verwacht dat scenario 2 slimmer is aangezien de hypotheekrente ten alle tijden hoger is dan mijn stufi rente
Dat is waar - maar met 18k schuld kun je (grofweg) 25-30k minder lenen, tenzij je je schuld achterwege houdt.ls789 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:31:
ik zit ook met een soortgelijk probleem.. ik ben vorig jaar afgestudeerd (schuld van +/- 18k) en heb een goede baan sinds 5 maanden inclusief contract onbepaalde tijd.
Ik woon nog thuis en spaar elke maand 1000 euro (vorige maand gestart). Over 18 maanden heb ik dus pak em beet 15k (er van uit gaan dat ik soms niet altijd 1000 kan sparen door grotere uitgaven)
Nu wil ik over 18-20 maanden een huis kopen maar vraag mij dus af wat het verstandigste is. Die schuld in een keer aflossen en met 0 euro naar een bank en ook 0 schuld. Of naar de bank met 18k schuld en 18k geld op m'n rekening
Ik verwacht dat scenario 2 slimmer is aangezien de hypotheekrente ten alle tijden hoger is dan mijn stufi rente
uhm ik heb niet veel nodig... mijn vriendin heeft wat spaargeld waar we wat simpele dingen van kopen. Bed apparatuur bureau's weet ik het allemaal hebben we al.Hbeez schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:42:
[...]
Dat is waar - maar met 18k schuld kun je (grofweg) 25-30k minder lenen, tenzij je je schuld achterwege houdt.
Het kopen van een huis ook geld, en wil je waarschijnlijk ook nog wat inrichten/veranderen, etc. Hoe wil je dat gaan financieren als je geen geld hebt (omdat je de studieschuld hebt afbetaald) ?
Het lijkt me dat je geen opties hebt eerlijk gezegd - je hebt geld nodig voor het kopen van je huis, dus je kunt je spaargeld niet gebruiken voor het aflossen van je studieschuld.
Als het goed is is een dergelijke schuld gewoon geregistreerd en kun je deze derhalve ook niet achterhouden.Hbeez schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:42:
[...]
Dat is waar - maar met 18k schuld kun je (grofweg) 25-30k minder lenen, tenzij je je schuld achterwege houdt.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
incorrect de bank kan niet zien of jij een studieschuld hebt dit is namelijk niet BKR geregistreerd. Het is aan jou om dit aan te geven ja of nee. Je snijd jezelf wellicht in de vingers als je het achterhoud maar het kan dus wel degelijkBor de Wollef schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:50:
[...]
Als het goed is is een dergelijke schuld gewoon geregistreerd en kun je deze derhalve ook niet achterhouden.
De enige manier hoe de bank het kan zien is op je bankafschiften. Met meerdere betaalrekeningen is dit zo verholpen.ls789 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:52:
[...]
incorrect de bank kan niet zien of jij een studieschuld hebt dit is namelijk niet BKR geregistreerd. Het is aan jou om dit aan te geven ja of nee. Je snijd jezelf wellicht in de vingers als je het achterhoud maar het kan dus wel degelijk
Wanneer ziet de bank je bankafschriften? Moet je die laten zien als je een huis koopt?Deveon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:03:
[...]
De enige manier hoe de bank het kan zien is op je bankafschiften. Met meerdere betaalrekeningen is dit zo verholpen.
Ah ik dacht dat de lening t.b.v. studie wel BKR geregistreerd werd. My bad.ls789 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:52:
[...]
incorrect de bank kan niet zien of jij een studieschuld hebt dit is namelijk niet BKR geregistreerd. Het is aan jou om dit aan te geven ja of nee. Je snijd jezelf wellicht in de vingers als je het achterhoud maar het kan dus wel degelijk
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Hoeveel is ik heb niet veel nodig? Gooi eens op een hypotheek site je gewenste hypotheek erin kijk wat je kwijt bent aan rente en aflossing na HRA+ je aflossing op je studielening en trek dat af van die 1.000 die je nu spaart. Zo heb je enig zicht of je plannen haalbaar zijn.ls789 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:45:
[...]
uhm ik heb niet veel nodig... mijn vriendin heeft wat spaargeld waar we wat simpele dingen van kopen. Bed apparatuur bureau's weet ik het allemaal hebben we al.
Verder hebben we aardige ouders die bijspringen in het betalen van vloeren behang en dat soort broodnodige materialendie 18k blijft dus op m'n rekening
[ Voor 12% gewijzigd door Accountant op 13-06-2014 16:07 ]
Nee, maar wel bij het afsluiten van een hypotheek (tenminste, dat moest ik een paar maanden terug).Hbeez schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:03:
[...]
Wanneer ziet de bank je bankafschriften? Moet je die laten zien als je een huis koopt?
Er zijn wel meer lasten die erbij komen wanneer je van thuiswonend naar woningeigenaar gaat hoor.. Is zo maar een paar honderd euro per maand.Accountant schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:04:
[...]
Hoeveel is ik heb niet veel nodig? Gooi eens op een hypotheek site je gewenste hypotheek erin kijk wat je kwijt bent aan rente en aflossing na HRA+ je aflossing op je studielening en trek dat af van die 1.000 die je nu spaart. Zo heb je enig zicht of je plannen haalbaar zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door Deveon op 13-06-2014 16:08 ]
De studiefinanciering is niet bedoeld om later te gebruiken bij de aankoop van een huis. Dat zei minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) vrijdagmiddag na afloop van de ministerraad. Ze treft echter geen maatregelen om mogelijk 'misbruik' tegen te gaan.
http://frontpage.fok.nl/n...tegen-stufihypotheek.htmlBussemaker sprak van een 'hypothetische kwestie'. Zij staat er afwijzend tegenover. "Studiefinanciering is bedoeld om te studeren. Het is niet de bedoeling dat je gaat lenen om een huis te kopen."
[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 13-06-2014 16:26 ]
Onrecht misbruik? Hmmmm...Viper® schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:24:
[...]
[...]
http://frontpage.fok.nl/n...tegen-stufihypotheek.html
m.a.w. Er is nu nog geen controle maar op het moment dat de overheid vindt dat er teveel of onrecht misbruik van de regeling gemaakt wordt passen we gewoon het zaakje aan
[ Voor 46% gewijzigd door Viper® op 13-06-2014 16:38 ]
DUO boeit het niets, zolang het Rijk er zelf maar niets aan verdiend.Viper® schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:36:
Ja onrecht misbruik, die heb ik zelf bedacht maar is nog niet echt aangeslagen.
Een combinatie van onrechtmatig gebruik en misbruik van het rechtmatig gebruik van het aanrecht
vrijdag
Al met al is het natuurlijk gewoon geblaat. De bedoeling is in principe dat je ongeveer leent wat je nodig hebt voor je studie, niet meer. Dit is natuurlijk nooit te controleren en waarom zou je niet meer lenen als het kan.
Uiteindelijk gaat de politiek dit straks gewoon gebruiken om het leenbedrag of de regeling aan te passen.
De speld als bron gebruiken?rr7r schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:44:
[...]
DUO boeit het niets, zolang het Rijk er zelf maar niets aan verdiend.
Ik ben overigens benieuwd wat je zoiets vindt dan.
Verwijderd
Ik ben met je eens en vind het zelf ook jammer dat ik het niet heb gedaan, maar aan de andere kant heb ik wel financieel zware periode gehad waarin ik mogelijk misbruik had gemaakt van het "fortuin". En dan zijn de rapen gaarVerwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:27:
Sowieso snap ik het vanuit de studenten ook wel. Het is gewoon gezond financieel beleid: risico's minimaliseren en winst maximaliseren. Minder rente en minder risico, dan ben je toch niet handig bezig als je het niet doet?
Daarnaast is het tegenwoordig ook niet meer alsof banken staan te springen om dingen te financieren. Ik had achteraf wel gewild dat ik dit had gedaan om zo wat startkapitaal voor het bedrijf te genereren. Bij de bank kan ik het namelijk wel vergeten - net als vrijwel iedereen in deze sector.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Hoe verschilt jou situatie dan precies? Het enigste extra risco van een hoger bedrag is eventueel belasting op vermogen (maar volgens mij trekt je studieschuld dit weer naar beneden).Tuttel schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:01:
Klopt, maar dat zijn redelijk andere situaties en bedragen. Ik wilde juist dit voorbeeld aandragen.
Indien de rente hoger wordt kan je direct aflossen (houd hier rekening mee indien je deposito's gaat gebruiken).Risico's en Nadelen:
-Het rentepercentage van DUO stijgt heel hard het komende jaar en/of de variabele rente zakt bij elke bank waardoor ik netto niet meer quitte draai/misschien zelfs verlies (iets wat eigenlijk al de status quo is bij het niet sparen).
Grootste en (feitelijk enigste) risico. Niet zo zeer gokken alleen, maar stel je voor dat je bijv. een verslaving krijgt, life is a box of chocolates, you never know what you are going to get.-Ik kan met mijn klauwen niet van het geld afblijven, zet alles op nummer 14 in het casino en blijf achter met een schuld van 50.000.
En een vemogen van 50.000 euro.-Ik heb bruto een schuld van meer dan 50.000 euro.
Niemand "verliest" geld door jou actie. De overheid kan nou eenmaal veel voordeliger geld lenen als consumenten. Natuurlijk moet je het (uiteindelijk) wel netjes terugbetalen.-Ethisch misschien niet zo netjes
[ Voor 67% gewijzigd door Deveon op 20-06-2014 13:08 ]
Ja vermogen is je bezit minus je schuld.rik86 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:51:
Is dat echt waar, dat je je studieschuld van je vermogen af mag trekken?
Ik blijf de overheid steeds maar vragen naar het contract waarin staat dat ik akkoord ga met de overdracht van de helft van mijn waarde aan hun. Zodra ik dit contract heb zal ik reageren op jouw ethische vraagstuk.Tuttel schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:46:
-Ethisch misschien niet zo netjes
[ Voor 8% gewijzigd door Config op 20-06-2014 13:26 ]
Dus met een studieschuld van 50k zou je een bruto vermogen van 71k op de bank kunnen hebben?Martin684 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:54:
[...]
Ja vermogen is je bezit minus je schuld.
Zie ook: http://www.belastingdiens...betalen_over_uw_vermogen/
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Hoeveel ga je hierop verdienen?Bob Popcorn schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:43:
Ik vind het penny wise & pound foolish.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dit is een drogargument. Als je niet leent heb je het geld immers ook niet. A en B maken geen verschil.MrFl0ppY schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:10:
Hou er wel rekening mee dat je na de studie niet aan het geld mag komen. Want dan is het voordeel natuurlijk weg. Je blijft dan wel rente betalen voor de volle lening maar krijgt geen of minder rente omdat je vermogen is weggevallen.
Het gaat je in totaal tot duizenden euro's opleveren. Je mag het namelijk 15 of 20 jaar lang doen (met een steeds kleiner wordend bedrag), tegen nu onbekende voorwaarden (rentestanden van de toekomst zijn nu onbekend). Terugbetalen mag elke dag, boetevrij. Optie A is beter voor jou.MrFl0ppY schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:10:
Aan de andere kant is het allemaal wisselgeld als je eenmaal een baan hebt. 400 Euro op 2 jaar is een paar keer tanken. Is het je dat waard om onetisch te werk te gaan?
Als je kennis hebt van de werking van deze lening dan weet je dat dit niet waar is. De overheid maakt geen kosten, het is een 3-jaar staatsobligatie waar een kleine premie op ligt voor de uitvoering (DUO gebouw en mensen). De DUO is zelfs werkverschaffing voor mensen die niet heel veel keuzes hebben (Groningen). Het is geen overheidsgeld. De notie dat de overheid zelf had kunnen investeren is onzin, daar is de overheid niet voor. De overheid is geen entiteit die financieel rendement hoeft te behalen op geld dat ze eigenlijk niet nodig heeft. Dat geld moet dan terug naar de burgers. De enige manier waarop de overheid wel rendement moet beogen is op financiele reserves, maar die moeten beschikbaar blijven om uitgegeven te worden en dus niet voor een studielening.MrFl0ppY schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:10:
En ja ik vind het ook onetisch. De overheid biedt je tenslotte een hele gunstige reden aan zodat je kunt studeren. Diezelfde overheid had dat geld ook zelf kunnen investeren en meer rendement kunnen pakken.
Dit is geen punt, dit is een mogelijk punt. Je kunt in de toekomst op elk moment om wat voor reden dan ook besluiten om ermee te stoppen zonder boete, dus je risico is 0.MrFl0ppY schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:10:
Bij de nadelen kan ook worden toegevoegd dat de lening wel in weg staat als je voor een hypotheek gaat shoppen. Onofficieel vragen ze hier toch naar en houden ze rekening met die 55k.
[ Voor 26% gewijzigd door Config op 20-06-2014 16:48 ]
My favorite programming language is solder.
Verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door rr7r op 20-06-2014 21:20 ]
En das de catch mocht je niet aan de bak komen. Mag je je geleende geld dus gaan opeten wat je nu net zorgvuldig opzij hebt gezet en gehouden. Voor aardig wat dingen is het juist handiger om niks te makken hebben dan een goed gevuld vermogen. Met een hypotheeklening is het dan weer handiger om in 1 klap die lening af te lossen als het zo ver is, zolang ze tenminste de studielening x zoveel doen en dat aftrekken van je maximaal te lenen bedrag voor de hypotheek. Stappen ze daar vanaf en eisen ze eigen inleg > dan kun je het geleende en rentenierende geld inbrengen als inleg en gunstigere voorwaarden krijgen.rr7r schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:14:
Nadeel is wel dat de sociale dienst bij een WWB uitkering je schuld niet als schuld ziet. Moet dus echt WAO/WIA zijn.
Dat ik hier niet aan heb gedachtBob Popcorn schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:32:
[...]
Dus met een studieschuld van 50k zou je een bruto vermogen van 71k op de bank kunnen hebben?
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Verwijderd
Heel veel tekst, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Er is een reden dat er tegenwoordig conservatiever wordt omgegaan met te lenen bedragen voor hypotheken. En als DUO 100-200/maand wil hebben dan is het onverstandig om daar geen rekening mee te houden bij het aangaan van een langdurige lening van een aanzienlijk bedrag. Niet aflossen is namelijk geen optie als je een inkomen hebt waar je een huis mee kan/mag kopen. Door een studielening niet te melden creeër je een mogelijk risico. De verstrekker stelt een bedrag niet lager vast om je te zieken, maar om te voorkomen dat je later in de problemen komt.Arthas schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:35:
Kies je wel voor een hypotheek, dan zou ik het gespaarde bedrag inzetten bij de financiering van een huis. Niet bij de hypotheekverstrekker melden dat je een studieschuld hebt, want dan trekt de verstrekker dat weer af van je mogelijke leenbedrag. Een DUO-lening staat niet geregistreerd bij de BKR en wordt dus niet meegenomen in een hypotheekberekening. Tenzij je het zelf meldt.
[ Voor 19% gewijzigd door Bundin op 20-06-2014 23:51 ]
Om je vraag te beantwoorden: Je zult met een dergelijke constructie zowel het leenbedrag moeten sparen als dat je er van af moet blijven.Config schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:47:
[...]
Heel veel tekst, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
In het genoemde geval is de studielening volledig beschikbaar als financiering voor het huis. Als de lening echt een schuld is en de student dus netto negatief staat, dan is het inderdaad verstandiger om toch rekening te houden met dat extra maandbedrag.Bundin schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:35:
[...]
Er is een reden dat er tegenwoordig conservatiever wordt omgegaan met te lenen bedragen voor hypotheken. En als DUO 100-200/maand wil hebben dan is het onverstandig om daar geen rekening mee te houden bij het aangaan van een langdurige lening van een aanzienlijk bedrag.
[...]
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Toevallig wat jij nu hier meldt was laatst in het RTL nieuws, de minister was er niet blij mee, aangezien de regeling daar niet voor bedoeld is. Terwijl de op het over 200-300 euro winst had, hadden ze er in het rekenvoorbeeld van RTL het over meer dan 10k euro besparing met een looptijd van 30 jaar. Al gaan ze daar vast een stokje voor steken. Reden van de besparing is uiteraard de lage rente.Arthas schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 06:19:
[...]
In het genoemde geval is de studielening volledig beschikbaar als financiering voor het huis. Als de lening echt een schuld is en de student dus netto negatief staat, dan is het inderdaad verstandiger om toch rekening te houden met dat extra maandbedrag.
Er blijft een significant positief verschil zitten tussen een studielening en de ontvangen rente-inkomsten aan deposito / spaargeld. Wat eigenlijk veel interessanter is dat met de nieuwe studiefinanciering de lening wordt afgetopt tot 4 % waar dat nu nog 12 % is. Dat betekent dat je beter of niet leent of maximaal maar niet meer tussenin.Tuttel schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:36:
Deze bedoel je?
http://www.homefinance.nl/algemeen/nieuws/studieschuld-als-spotgoedkope-hypotheek-1554.asp
Hier heb je ook het volledige rekenvoorbeeld:
http://www.homefinance.nl/downloads/analyse-studievoorschot-als-hypotheekbank.pdf
Ik heb zelf wel het idee dat deze analist het erg zonnig ziet doordat hij overal de huidige rente stand pakt van de studielening, namelijk 0,81%. Ook pakt hij als voorbeeld dat je al in de 4 jaar dat je studeert het kan wegzetten in een deposito/spaarrekening tegen 2,15% maar werkt dit vervolgens niet uit.
Echter heeft hij zeker gelijk wat betreft het gebruiken als voorschot voor je hypotheek, tot zover mijn kennis wat dat betreft gaat.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Om precies te zijn: je mag verrekenen met positieve saldi in box 3, niet als aftrekpost in box 1.Coldcat schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:51:
Je kan de studieschuld niet aftrekken.
[ Voor 29% gewijzigd door Stef87 op 22-06-2014 01:59 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Wel na aftrek van 2900 euro of 5800 bij een fiscaal partnerschap. Je schuld moet dus hoger zijn dan deze bedragen.rr7r schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:57:
[...]
Om precies te zijn: je mag verrekenen met positieve saldi in box 3, niet als aftrekpost in box 1.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq