My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Vooral dat laatste.ATS schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:34:
[...]
Voor mij was een groot deel van de aantrekkingskracht weldegelijk de stembediening. Helaas blijkt die niet best te werken. Tot nu toe werkt het veel vaker niet dan wel, en dat is teleurstellend. Het is ook erg slecht voor de WAF.
Ik zat gister avond de hele tijd homey te roepen. Natuurlijk reageerde hij niet.
Vrouw ging steeds harde lachen.
Vandaag trouwens bij mijn moeder geweest. Daar ook ingelogd op homey.
En vergeten uit te loggen. Toen ik thuis was ging iedere keer een lamp aan en uit.
Ik dacht dat homey van slag was. Krijg ik een app van m'n moeder met de vraag of de lamp aan en uit ging...
1 ding is duidelijk zij kan er mee over weg.
[ Voor 23% gewijzigd door Jovink538 op 13-02-2016 20:58 ]
1) zijn de 'apps' voor Homey compatibele met PiMatic ?
2) is iemand al de kennis van RFXtrx433E aan het porten naar apps voor Homey? (dan wel naar PiMatic)
[ Voor 69% gewijzigd door djwice op 14-02-2016 00:24 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Edit: al verkocht. Zo, dat ging snel...
[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 14-02-2016 10:57 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik las ergens op het Athom forum dat er developer tools komen om meer met 433 te kunnen doen. Zou mooi zijn, dan kan ik de remote van mijn rolgordijnen inleren en die aan gaan sturen. Had ik met Homeseer in combinatie met RFXCom in een paar minuten voor elkaar.djwice schreef op zondag 14 februari 2016 @ 00:15:
Ik vroeg me af:
1) zijn de 'apps' voor Homey compatibele met PiMatic ?
2) is iemand al de kennis van RFXtrx433E aan het porten naar apps voor Homey? (dan wel naar PiMatic)
Homey is hier eerst even in de kast verdwenen. Ik wacht even een paar updates af (en heb de komende twee weken toch geen tijd...).
Ik denk dat je wat meer vertrouwen mocht hebben in dat het wel gemaakt wordt. Dit is eigenlijk de eerste week dat ze het apparaat kunnen testen met grote groep. Ik denk wel dat ze tijdelijk wat extra developers zouden moeten inhuren. Omdat ze tegelijk veel moeten doen:ATS schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:36:
Helaas, maar die van mij gaat in de verkoop. Bij ons in de woonkamer werkt de stembesturing gewoon niet goed genoeg, en dat was voor mij het interessantste punt. Het kan liggen aan de acoustiek in onze woonkamer; die is verre van optimaal, maar ik denk dat ik liever het geld steek in een paar mooie schakelaaars en een remote hier en daar.
Edit: al verkocht. Zo, dat ging snel...
-Bugs fixen
-Nieuwe Apps/drivers toevoegen (die weer bugs veroorzaken)
-Documentatie
-Eigen programma voor Homey ipv browser
Misschien wel.lf2 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:14:
[...]
Ik denk dat je wat meer vertrouwen mocht hebben in dat het wel gemaakt wordt. Dit is eigenlijk de eerste week dat ze het apparaat kunnen testen met grote groep. Ik denk wel dat ze tijdelijk wat extra developers zouden moeten inhuren. Omdat ze tegelijk veel moeten doen:
-Bugs fixen
-Nieuwe Apps/drivers toevoegen (die weer bugs veroorzaken)
-Documentatie
-Eigen programma voor Homey ipv browser
Positief is het daarom dat ik hem heb kunnen verkopen voor de nieuwprijs van de retail editie aan iemand die echt niet nog een paar weekjes kon wachten. Ik zal het zeker volgen hier en bij Athom zelf. Mocht blijken dat het toch goed gaat werken, dan koop ik gewoon de retaileditie terug en heb ik niets verloren. Momenteel is de WAF echt te laag voor dit apparaat bij ons in huis. Dat zal wel meer aan mijn huis en W liggen dan aan Homey, maar toch.
Ik begrijp je heel goed als je er geen tijd voor hebt moet je het niet houden tot het uitgewerkt is.ATS schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:30:
[...]
Misschien wel.
Positief is het daarom dat ik hem heb kunnen verkopen voor de nieuwprijs van de retail editie aan iemand die echt niet nog een paar weekjes kon wachten. Ik zal het zeker volgen hier en bij Athom zelf. Mocht blijken dat het toch goed gaat werken, dan koop ik gewoon de retaileditie terug en heb ik niets verloren. Momenteel is de WAF echt te laag voor dit apparaat bij ons in huis. Dat zal wel meer aan mijn huis en W liggen dan aan Homey, maar toch.
OT:
Simpele guessing game voor gemaakt, (soort van getal onder de 10). Developers hebben meer keuze nodig om leuke apps te maken.
Je kan Homey niet "helpen" door in de app alvast aan te geven dat het een int/string zal zijn wat terug komt.
Je kan ook niet aangeven hoe lang de Homey zou moeten luisteren als het een vraag stelt.
Bv ik stelde deze vraag:
"What is the maximum number ?"
Homey luistert de hele tijd ipv 1 korte antwoord te krijgen waardoor het soms iets anders hoorde dan alleen een cijfer.
Spraakbesturing boeit mij toch niet, als je de juiste hardware en regels hebt dan gaan veel zaken automatisch. Ik heb verlichting nu via Z-Wave (Zipato Zipabox) en wordt gestuurd door bewegingssensoren en lux-sensor. Komt geen input van mij aan te pas
Ik ben dus vooral benieuwd of de Homey goed werkt met Z-Wave apparaten (pakt hij alles goed op, niet alleen schakelen maar ook de metingen van multisensors zoals lux, temperatuur, vochtigheid e.d.), werkt hij goed met KlikAanKlikUit modules e.d.
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2016 15:32 ]
Het goede is wel dat ze er schijnbaar hard aan werken. Ze komen komende week, zover ik heb gelezen, met een nieuwe versie van de firmware. En daar is dan ook weer gezeur over want ja eerst kregen we elke dag een update....
[ Voor 69% gewijzigd door Webgnome op 14-02-2016 16:03 ]
Ik heb Homey met ongeveer dezelfde gedachte aangeschaft. Ultieme situatie is dat ie mijn HC2 vervangt.ThinkPadd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:29:
Hoe bevalt de Homey hier verder eigenlijk, los van de spraakbesturing?
Spraakbesturing boeit mij toch niet, als je de juiste hardware en regels hebt dan gaan veel zaken automatisch. Ik heb verlichting nu via Z-Wave (Zipato Zipabox) en wordt gestuurd door bewegingssensoren en lux-sensor. Komt geen input van mij aan te pasEen Homey zou hier dan waarschijnlijk ook in de meterkast belanden en vanuit daar z'n kunstjes doen
Ik ben dus vooral benieuwd of de Homey goed werkt met Z-Wave apparaten (pakt hij alles goed op, niet alleen schakelen maar ook de metingen van multisensors zoals lux, temperatuur, vochtigheid e.d.), werkt hij goed met KlikAanKlikUit modules e.d.
Momenteel is Homey echter niet te gebruiken als vervanger, zeker op Z-Wave gebied is er nog werk aan de winkel. Maar over een paar weken is de situatie hopelijk flink verbeterd! Ik denk dat je je vraag dan nog eens moet stellen
Bijna Alle nieuw geintroduceerde systemen hebben allemaal dit soort stroeve start ups.(zoals bijv ook Homewizard in den begintijd)
Ik geef die Athom gasten t voordeel van de twijfel. Ben mij terdege bewust van het feit dat ik eea via KickStarter heb aangeschaft. Daar zItten gewoon dit soort (financiële) risico's aan vast. Kickstarter is gewoon geen veredelde webshop met garantie.
Worst case: t product slaagt niet en ben ik t geld kwijt. Part of being a kickstarter zeg ik dan persoonlijk...Heb geen financiele last van de uitgave en zal t ook niet missen. Veel mensen rammen nl ook voor 300 euro vuurpijlen de lucht in. 5 min plezier en weg geld en die hoor je ook niet...
Supporten van start ups en hun producten is nu eenmaal niet de weg van de minste weerstand.
Heb er dus nog steeds t volste vertrouwen in. Snap persoonlijk ook niet dat je het product na minder dan 1 wk alweer verkoopt....geeft toch aan dat je dan meer een consumer man bent ( waar niets mis mee is trouwens, ben er zelf ook een !) die kant en klaar producten van grote fabrikantmerken koopt en niet kan wachten op door ontwikkelingen. Nogmaals,Niks mis mee, ieder zijn ding. Er zijn ook veel mensen die niet beleggen en geld gewoon op de spaarrekening zetten.
Ik Hoop ( en zie trouwens al) dat de zeer actieve community een hoop zaken aankaart waardoor de oplossingen zeer nabij kunnen en zullen zijn.
Mijn investering in Athom zie ik dan ook echt als een investering zoals met een aandeel. You can win some or loose some...
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Athom zou de broncode moeten aanpassen zodat PiMatic specifieke elementen (zoals device locaties enzo) worden vertaald naar Homey. Verder moet natuurlijk de PiMatic API worden vertaald naar die van Homey. Volledig ongeïnformeerd en onbekend met PiMatic plugins en Homey plugins denk ik dat het best wel mogelijk is om een automatische vertaalslag te maken of een virtualisatielaagje ertussen te bouwen. Wel zit je waarschijnlijk vast aan incompatible interface elementen.djwice schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:13:
Als Homey nu ook de plug-ins van PiMatic zou ondersteunen... dan heb je in 1x heel veel werkende devices en logica, toch?
[ Voor 9% gewijzigd door Joolee op 14-02-2016 22:04 ]

https://forum.athom.com/d...omment/9526/#Comment_9526
Ja, maar dit is dus wat ik bedoel. Het apparaat werkt een heel stuk slechter dan het in de demo video's lijkt te werken. Ik snap dat er 'in het veld' meer bugs worden gevonden die in de testfase niet zijn gevonden, dat begrijp ik.jip_86 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:08:
Voorlopig geen nieuwe Homey's in het veld. Wel goed dat ze eerst weer even stapje terug nemen denk ik
[afbeelding]
https://forum.athom.com/d...omment/9526/#Comment_9526
Maar wat ik niet snap is hoe het kan dat er zo'n groot verschil lijkt te zijn tussen hoe het in de video's lijkt te werken, en hoe het thuis bij de mensen dus -niet- werkt.
Och ja, je moet toch wat he.
Omdat het niet zo moeilijk is om een scripted demo in elkaar te zetten. Als developer weet je waar je op moet klikken om er voor te zorgen dat het werkt en kan je in geval van (de hier door jullie genoemde 'vreemde') stemherkenning zelfs al automatisch het goede commando uit laten voeren ongeacht wat er herkend is.Just_A_User schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:08:
[...]
Ja, maar dit is dus wat ik bedoel. Het apparaat werkt een heel stuk slechter dan het in de demo video's lijkt te werken. Ik snap dat er 'in het veld' meer bugs worden gevonden die in de testfase niet zijn gevonden, dat begrijp ik.
Maar wat ik niet snap is hoe het kan dat er zo'n groot verschil lijkt te zijn tussen hoe het in de video's lijkt te werken, en hoe het thuis bij de mensen dus -niet- werkt.
Ja, maar dat is dus wat ik ergens in een eerdere post in dit topic zei, dat vind ik een beetje verneukeratief. Want daarmee simuleer je dus eigenlijk hoe het zou moeten werken, niet hoe het op dat moment werkt, terwijl mensen dat wel verwachten op het moment dat ze hun product dan uiteindelijk thuis ontvangen.jip_86 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:18:
[...]
Omdat het niet zo moeilijk is om een scripted demo in elkaar te zetten. Als developer weet je waar je op moet klikken om er voor te zorgen dat het werkt en kan je in geval van (de hier door jullie genoemde 'vreemde') stemherkenning zelfs al automatisch het goede commando uit laten voeren ongeacht wat er herkend is.
Daarmee doe je voorkomen alsof je product heel goed werkt, terwijl de realiteit daar niet eens bij in de buurt komt. Nu snap ik dat het voornamelijk software issues zijn en dat dat wordt opgelost (waarschijnlijk), maar toch geeft het een behoorlijk vertekent beeld van de werkelijkheid. Ik vind dat niet zo netjes, áls wat jij zegt hier ook heeft plaatsgevonden.
Ik hoop echt dat ze dit nog zoveel kunnen verbeteren dan het wél gaat werken, maar heb besloten er maar even niet op te wachten en heb mijn exemplaar weer verkocht.
Ja dat is wat vreemd inderdaad. Ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar het is wel goed mogelijk dat je om een goed lopend demoscript te krijgen zulke trucjes uit haalt met als achterliggende gedachte dat je bij uitlevering de boel wel draaiend hebt. Dan is er ook geen haan die er naar kraait. Gaat het mis dan heb je wel de poppen aan het dansen uiteraardJust_A_User schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:22:
[...]
Ja, maar dat is dus wat ik ergens in een eerdere post in dit topic zei, dat vind ik een beetje verneukeratief. Want daarmee simuleer je dus eigenlijk hoe het zou moeten werken, niet hoe het op dat moment werkt, terwijl mensen dat wel verwachten op het moment dat ze hun product dan uiteindelijk thuis ontvangen.
Daarmee doe je voorkomen alsof je product heel goed werkt, terwijl de realiteit daar niet eens bij in de buurt komt. Nu snap ik dat het voornamelijk software issues zijn en dat dat wordt opgelost (waarschijnlijk), maar toch geeft het een behoorlijk vertekent beeld van de werkelijkheid. Ik vind dat niet zo netjes, áls wat jij zegt hier ook heeft plaatsgevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 15-02-2016 13:28 ]
Nou ja, dat laatste lijkt aan de hand te zijn, want ik ben erg geinteresseerd in Homey, en wil het graag hebben, maar toen druppelden de 'reviews' binnen van de mensen die het ding hebben ontvangen, en dan zie je dat daar een rode draad doorheen loopt en dat is simpelweg dat het niet/nauwelijks werkt, want een verschil van dag en nacht is met hoe het in de feature video's lijkt te werken.jip_86 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:27:
[...]
Ja dat is wat vreemd inderdaad. Ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar het is wel goed mogelijk dat je om een goed lopend demoscript te krijgen zulke trucjes uit haalt met als achterliggende gedachte dat je bij uitlevering de boel wel draaiend hebt. Dan is er ook geen haan die er naar kraait. Gaat het mis dan heb je wel de poppen aan het dansen uiteraard
Nu snap ik wel dat die video's ook een soort van reclame is, maar gebaseerd op die dingen (ik in ieder geval) ga je een product wel interessant vinden of niet, en als wat je dan thuis krijgt iets is wat niet eens kan ruiken aan die video's, dan vind ik dat niet netjes/eerlijk.
Over het waarom, daar kun je alleen maar over gissen. Misschien is het wel zo dat ze zich gepushed voelen om het product uit te leveren omdat het zo vaak is uitgesteld, weet ik veel, je kunt alles wel bedenken, maar feit blijft dat het niet netjes is.
Ach ja je kan ook geen 100% perfecte software afleveren. 400 Geeks mee laten testen is wat dat betreft nog niet eens zo'n heel gekke stap. Maar had misschien al bij de projectstart duidelijk gemaakt moeten worden.Just_A_User schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:31:
[...]
Nou ja, dat laatste lijkt aan de hand te zijn, want ik ben erg geinteresseerd in Homey, en wil het graag hebben, maar toen druppelden de 'reviews' binnen van de mensen die het ding hebben ontvangen, en dan zie je dat daar een rode draad doorheen loopt en dat is simpelweg dat het niet/nauwelijks werkt, want een verschil van dag en nacht is met hoe het in de feature video's lijkt te werken.
Nu snap ik wel dat die video's ook een soort van reclame is, maar gebaseerd op die dingen (ik in ieder geval) ga je een product wel interessant vinden of niet, en als wat je dan thuis krijgt iets is wat niet eens kan ruiken aan die video's, dan vind ik dat niet netjes/eerlijk.
Over het waarom, daar kun je alleen maar over gissen. Misschien is het wel zo dat ze zich gepushed voelen om het product uit te leveren omdat het zo vaak is uitgesteld, weet ik veel, je kunt alles wel bedenken, maar feit blijft dat het niet netjes is.
Dat is inderdaad een verschil. Maar het feit dat het een Kickstarter project is maakt dat niet goed.Webgnome schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:53:
Er zit een verschil in 100% perfecte software afleveren en een product verspreiden waarbij het getoonde in de marketing gewoon niet werkt. En dat laatste is hier aan de hand. Maar goed vergeet niet dat het een kickstarter is.
Kickstarter is niet een ik-zie-wel-of-het-lukt website. Je moet wel degelijk een product leveren, alleen zorg je voor financiering via de website in plaats van een traditionele geldverstrekker.
Dat je het als jonge business man moet leren, ok. Maar als ik dit forum zo allemaal eens lees...
Blijkt allemaal wel mee te vallen.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Het is dat er nog veel geduld nodig isjdh009 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:25:
Jeetje wat een negativiteit! We hebben trouwens wel degelijk hands on filmpjes gezien van Homey waarbij die het wat minder deed.
Ik bedoel het ook niet negatief. Maar als ontwikkelaar weet ik gewoon dat het soms zo gaat, heb het zelf ook wel eens gedaan op mijn werk voor een klant die al een vroege versie wilde zien. Als je bijvoorbeeld een jaar ontwikkeltijd hebt x aantal ontwikkelaars moet je vooraf wel eea in scene zetten om de backers te interesseren die het geheel moeten gaan financieren.lf2 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:19:
Overdreven allemaal. Natuurlijk ga je demos laten zien van dingen die werken. Wie wil iets zien wat niet werkt. Na alle horror verhalen heb ik alsnog een Homey overgekocht.
Blijkt allemaal wel mee te vallen.
Aan de andere kant, ik heb op zich nog wel vertrouwen in Athom dat ze dit voor elkaar gaan krijgen. We zullen zien!
[ Voor 25% gewijzigd door zaphod_b op 15-02-2016 19:08 ]
Ik begrijpen je frustratie zeker!ATS schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:23:
als ik 's avonds zeg "OK Homey, turn off the lights in the living room" en Homey zegt dan "Ok, turning lights on"
....ook in kamers waar al iemand slaapt.
Ik denk dat de devs vergeten zijn dat Google audio profielen opbouwd. En dat ze die kunnen resetten. Dus elke test als nieuwe klant kunnen doen.
~ trouwens best leuke set op te downloaden, je audio data bij Google.
Wat bedoel je hiermee juist?djwice schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:55:
[...]
Ik denk dat de devs vergeten zijn dat Google audio profielen opbouwd. En dat ze die kunnen resetten. Dus elke test als nieuwe klant kunnen doen.
[...]
Je input wordt naar meerdere servers gestuurd, we eerste die een resultaat terug stuurt wordt gebruikt.
Ah, dat had ik anders begrepen, maar kan niet meer vinden waar ik het gelezen heb. Misschien verwar ik het met de stemmen?Fire69 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:33:
Homey gebruikt meerdere diensten voor spraakherkennning.
Je input wordt naar meerdere servers gestuurd, we eerste die een resultaat terug stuurt wordt gebruikt.
Ik grapte al dat de ontwikkelaars waarschijnlijk geen kinderen hebben en in een bescheiden appartement wonen. Spraakbesturing in grotere ruimtes met ruis op de achtergrond is namelijk geen optie. En dat gaan de dames en heren van Homey ook niet fixen. Ze maken de spraakherkenning niet zelf en zijn afhankelijk van cloud services. Met als gevolg dat er een vertraging zit en in een groot aantal gevallen de spraakherkenning nog mislukt. Daar komt bij dat er ook gewoon een flinke doelgroep is, die zich ongemakkelijk voelt bij het uitspreken van commando's.
Mijn hoop is dat ze focus iets meer verplaatsen naar het inrichten van een functioneel dashboard. Een interface (het liefst via een website), waarbij je met een paar simpele acties een overzicht kan krijgen van de beschikbare devices en flows en deze kan bedienen. Op dit moment is het totaal niet mogelijk een makkelijk overzicht te krijgen van beschikbare sensoren, met een simpele 'klik' een schakelaar aan en uit te zetten of muziek te starten. Wellicht dat Athom wil overwegen concepten als groepen/scenes te introduceren.
De ontwikkelaars werken hard, dus ik houd vertrouwen. Spraak is grappig, maar tegelijkertijd moeilijk, niet altijd mogelijk en zeker niet voor iedereen natuurlijk. Ik zou het jammer vinden dat zo'n mooi stukje hardware nutteloos blijft liggen, door een eenzijdige benadering.
Dat het in een luidruchtige ruimte niet helemaal goed zal gaan lijkt me logisch. Als je zelf in een druke ruimte staat, vallen er ook wel al een stukken van een gesprek weg
Het dashboard is nu inderdaad nog te beperkt, maar daar wordt elke firmware ook nog aan aangepast.
Het komt wel allemaal goed denk ik, sommige mensen hebben gewoon geen geduld genoeg bij zo'n projecten...
Oeps dit had ik niet zo verwacht. De spraak is zeer zeker niet mijn hoogste doel van Homey. Ik had in gedachten een schakelbord te kunnen gebruiken om lampen e.d simpel te kunnen schakelen maar met dit verhaal gaat dat dus niet. Zou het met de (nog uit te komen iOS app) wel moeten gaan? Dat hoop ik toch. Ik gebruik nu Homewizard en Domoticz om op afstand dingen te schakelendamylen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:36:
Mijn hoop is dat ze focus iets meer verplaatsen naar het inrichten van een functioneel dashboard. Een interface (het liefst via een website), waarbij je met een paar simpele acties een overzicht kan krijgen van de beschikbare devices en flows en deze kan bedienen. Op dit moment is het totaal niet mogelijk een makkelijk overzicht te krijgen van beschikbare sensoren, met een simpele 'klik' een schakelaar aan en uit te zetten of muziek te starten. Wellicht dat Athom wil overwegen concepten als groepen/scenes te introduceren.
macOS 14.4.1
Thanks, dan was ik verkeerd geïnformeerd, ik dacht alleen Google.Fire69 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:33:
Homey gebruikt meerdere diensten voor spraakherkennning.
Dus het kan zijn dat als je op twee verschillende momenten hetzelfde zegt, voor beide een andere spraakherkenningsservice gebruikt wordt?
Dus dat ze worden verwerkt door andere algoritmes en dus dat Homey wisselend resultaat kan hebben bij exact dezelfde uitspraak. (gezien de resultaten van een eerdere test in tussen verschillende engines - ze hebben elk andere gevoeligheden)
Ik ben ruisonderdrukking op basis van meerdere microfoons gewent (perrot, telefoon etc.) dat zorgt er voor dat je meerdere bronnen gericht kunt identificeren en dus ook interpreteren, zelfs als ze door de ruimte bewegen. Die bronnen kun je dan voeden aan je interpretatie provider.Fire69 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:27:
Ik vind dat de focus op stem wel meevalt eigenlijk. Ze zijn flink aan het uitbreiden om extra flows te kunnen gebruiken, er komen stilaan meer kaartjes bij.
Dat het in een luidruchtige ruimte niet helemaal goed zal gaan lijkt me logisch. Als je zelf in een druke ruimte staat, vallen er ook wel al een stukken van een gesprek weg
Wordt dit al gedaan op Homey? Of in de cloud?
Dat neemt niet weg dat het een leuk ding is, maar vooral om op je zolderkamertje mee te proberen en experimenteren. Mijn huiskamer komt-ie in ieder geval voorlopig nog niet in. Ik heb een stabiele z-wave installatie die WERKT. En da's nou precies het allerbelangrijkste. Wanneer ik na een dag werken thuiskom moet domotica vooral werken. Geen zin in lampen die wel/niet/misschien aan gaan..
Eerlijk gezegd, geen flauw ideedjwice schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:40:
[...]
Ik ben ruisonderdrukking op basis van meerdere microfoons gewent (perrot, telefoon etc.) dat zorgt er voor dat je meerdere bronnen gericht kunt identificeren en dus ook interpreteren, zelfs als ze door de ruimte bewegen. Die bronnen kun je dan voeden aan je interpretatie provider.
Wordt dit al gedaan op Homey? Of in de cloud?
Ze hebben ondertussen ook al redelijk wat personeel, dus het vlot momenteel wel redelijk vind ikmati1983 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:47:
Misschien is dit wel een enorme dooddoener, maar wanneer je vanuit de kickstarter zo'n ding hebt gekocht, kon je éigenlijk op je vingers al natellen dat het niet allemaal vanaf het begin al zou werken. Leuk al die ondersteunde protocollen, maar het wordt er wel razend complex door. Andere fabrikanten richten zich op één of enkele protocollen en krijgen het na vele jaren met tientallen mensen aan personeel hun product met moeite stabiel. Een klein clubje als dit dat zo'n enorm complex ding direct stabiel op de markt brengt is een utopie.
Afwachten wat de nieuwe firmware brengt (normaal binnen een paar dagen)
Je moet natuurlijk ook niet direct je werkende systeem buitengooien en volledig overstappen, dat zou heel dom zijnDat neemt niet weg dat het een leuk ding is, maar vooral om op je zolderkamertje mee te proberen en experimenteren. Mijn huiskamer komt-ie in ieder geval voorlopig nog niet in. Ik heb een stabiele z-wave installatie die WERKT. En da's nou precies het allerbelangrijkste. Wanneer ik na een dag werken thuiskom moet domotica vooral werken. Geen zin in lampen die wel/niet/misschien aan gaan..
Ik test met enkele modules die niet zo belangrijk zijn. Als dat goed werkt doe ik er enkele bij, en zo zien we wel verder...
Maar ik vermoed dat er ook veel mensen zijn die nog geen domotica oplossing hebben draaien en nu met de aanschaf hiervan verwachtten dat het allemaal 1, 2, 3 zou werken..
Volgens mij ligt daar een nog fundamenteler probleem aan ten grondslag en dat is het feit dat vrijwel iedereen dit roept op het forum, maar Emile star blijft volhouden aan zijn eigen ideeën over bijvoorbeeld stembesturing of de noodzaak van bijvoorbeeld een afstandsbediening.damylen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:36:
...is er in mijn ogen toch fundamenteel een te eenzijdige focus op spraakbesturing bij de Homey. Welk percentage van de mensen gebruikt Siri, Google Now of Cortana? (devices waar we zelfs gewent zijn tegen te spreken)
Begrijp me niet verkeerd: Ik vind die Athom mensen en zeker Emile geniaal! Ik denk alleen dat ze nu niet teveel moeten focussen op het creëren van een oplossing voor een probleem wat er niet is. Voicecontrol is al een tijdje beschikbaar, maar wordt door weinig mensen gebruikt. Niet omdat het niet werkt, maar omdat het gewoon in veel gevallen niet het juiste medium is. Ik had veel liever gezien dat ze zich meer richten op integratie van systemen. Dit doen ze uiteraard ook, maar de focus op de voicecontrol leidt soms erg af van dat waar mensen echt behoefte aan hebben.
Het unique selling point van Homey is volgens mij juist de openheid en de algemeenheid. Het luisteren naar de gebruikers is dan key. Toch zie ik heel vaak dat Athom dan blijft vasthouden aan hun eigen mening. Ik hoop dat ze dat geen parten gaat spelen op termijn. Ze zijn immers geen Apple en maken geen product waarvan de klanten nog niet eens wisten dat ze het wilden hebben. De klanten weten immers heel goed wat ze willen hebben (en wat niet)
Maar ze nemen ook heel veel suggesties aan hoor!
Ik vind het allemaal goed meevallen. Ze moeten natuurlijk ook niet van in het begin al hun principes overboord gooien!
Zeker een punt! Laten ze hier dan ook een 'statement' maken en niet mensen een worst voorhouden die ze niet kunnen waarmaken. Als ik een controller koop en er wordt gesuggereerd dat alle protocollen worden ondersteund, ze dit tenminste moeten waarmaken (nu of in de nabije toekomst) tijdens de release. Iedereen hier, die een Homey koopt, zijn early adopters en accepteren bugs, maar gezien de reacties; kopen ze eerder een 'Alpha' versie,; dan een kant-en-klaar product waar de basiselementen nog moeten worden verbeterd. Dit is mijn inziens niet de juiste wegFire69 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:37:
Ze moeten natuurlijk ook niet van in het begin al hun principes overboord gooien!
Ik merk vooral op dat ze het wiel opnieuw willen uitvinden, maar beter kunnen ze al het goeds van andere controllers implementeren in een stabiele Homey en dit als vertrekpunt nemen. Juist alle protocollen ondersteunen is iets wat mij aanspreekt. Zo kan ik de lampen van HUE gebruiken, een schakelaar van Z-Wave/KAKU en allerlei goedkope/interessante andere protocollen en dit alles in één flow. Dat maakt het juist interessant.
Ik laat de Homey in pre-order en bepaal zelf of deze voldoet aan mijn verwachting. Anders heb ik 14 dagen bedenktijd en gaat deze retour afzender. Fingers crossed...
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd zonder die vertraging.
Voor de pre-order zitten ze volgens mij toch wel met een probleem.
Leveren ze binnenkort met nog een hoop bugs erin? Of wachten ze tot alles goed werkt?
In beide gevallen gaan ze veel klanten verliezen...
Ik vind Homey nu juist wel een product waarvan we allemaal nog niet echt wisten dat we het wilde hebben. Ja nu we twee jaar aan het idee hebben kunnen wennen zitten we erom te springen, maar twee jaar geleden wilde ik vooral een stabielere Vera. Een apparaat met allerlei verschillende hardware (en dus protocollen) aan boord met spraakherkenning had ik nog niet gewild of voorzien. Maar toen ik het zag op Kickstarter was ik meteen enthousiast.
Overigens wel eens dat ze bij Athom nog erg veel kunnen leren. Je merkt toch wel dat ze net van de Uni komen. Nog vol enthousiasme en optimisme, maar wat minder ervaring met planningen, verwachtingen managen en het omgaan met (potentiele) klanten en afnemers. Ik kan ze dat prima vergeven, gezien hun achtergrond en waar ze vandaan komen. Ik vind het voor een paar gasten die net afgestudeerd zijn al een mega prestatie dat ze zover gekomen zijn eigenlijk.
De grote vraag is nu natuurlijk of ze de volgende stap kunnen zetten. Kunnen ze hun software stabiel krijgen. Kunnen ze deze op het niveau van hun beloften krijgen. Kunnen ze ons nog verrassen in positieve zin. Krijgen ze het voor elkaar een retail-launch te bolwerken? Kunnen ze de transitie aan van startup naar MKB'er of wellicht wel groter?
We kunnen niet veel meer doen dan rustig afwachten, hun voorzien van nuttige feedback en zo gauw we onze Homey's hebben, voorzien van bug reports. Ik ben heel benieuwd! Het blijft een erg boeiend Kickstart-avontuur...
Sorry, maar ik denk echt dat je hier je eigen visie iets te veel neerzet alsof het de universele opvatting is. Wat voor jou een onbelangrijke gimmick is, is voor anderen het unique sellingpoint. Dat het apparaat al die protocollen goed spreekt (wel, gaat spreken) is leuk, maar niet zo heel nuttig. Hoeveel mensen hebben nu werkelijk al die verschillende apparatuur in huis? Voor de meesten zullen een klein aantal ervan ook voldoende zijn. Welke dat zijn, zal echter verschillen natuurlijk...kaandorp schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:33:
[...]
Volgens mij ligt daar een nog fundamenteler probleem aan ten grondslag en dat is het feit dat vrijwel iedereen dit roept op het forum, maar Emile star blijft volhouden aan zijn eigen ideeën over bijvoorbeeld stembesturing of de noodzaak van bijvoorbeeld een afstandsbediening.
Begrijp me niet verkeerd: Ik vind die Athom mensen en zeker Emile geniaal! Ik denk alleen dat ze nu niet teveel moeten focussen op het creëren van een oplossing voor een probleem wat er niet is. Voicecontrol is al een tijdje beschikbaar, maar wordt door weinig mensen gebruikt. Niet omdat het niet werkt, maar omdat het gewoon in veel gevallen niet het juiste medium is. Ik had veel liever gezien dat ze zich meer richten op integratie van systemen. Dit doen ze uiteraard ook, maar de focus op de voicecontrol leidt soms erg af van dat waar mensen echt behoefte aan hebben.
Het unique selling point van Homey is volgens mij juist de openheid en de algemeenheid. Het luisteren naar de gebruikers is dan key. Toch zie ik heel vaak dat Athom dan blijft vasthouden aan hun eigen mening. Ik hoop dat ze dat geen parten gaat spelen op termijn. Ze zijn immers geen Apple en maken geen product waarvan de klanten nog niet eens wisten dat ze het wilden hebben. De klanten weten immers heel goed wat ze willen hebben (en wat niet)
Voor mij was stembediening wel degelijk het centrale punt. Ik gebruik dat met Siri inderdaad weinig, maar juist voor het bedienen van dingen in huis leek het me geniaal, zeker omdat ik niet ook nog op een knop hoef te drukken zoals bij Siri. Ideaal als je op de bank zit en het wordt schemerig of je gaat eten om je verlichting aan te passen. Wat jij afleiding noemt, noem ik kernfunctionaliteit.
Anoniem: 437872
Volgens mij was het zo dat het de bedoeling was dat er een app kwam voor je telefoon of tablet waar je dus ook tegen kon praten, waarna de Homey de actie zou uitvoeren? Zoiets was het toch?Anoniem: 437872 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:34:
Ik vraag me af of je met stembediening niet de doelstelling van domotica voorbij schiet. Stel je Homey staat onder in de woonkamer en je bent boven op de slaapkamer waar je de rolluiken open wil maken, moet je dan naar onder naar de woonkamer en daar aan Homey gaan vragen om de rolluiken open te maken? Het volgende probleem is dat de Homey op een centrale plaats in je huis moet staan om een goede dekking mogelijk te maken. De centrale plek bij mij is de overloop, van daar kan ik mijn woonhuis met tuin (1500m2) bereiken. Voor ieder commando naar boven lopen lijkt me ook geen optie. Stembediening is grappig, maar niet handig. De focus op een goede interface tussen de verschillende protocollen is volgens mij waar Homey zich onderscheidt van de rest. Graag wil ik jullie mening eens horen over die stembediening en de locatie waar Homey zorgt voor een dekkend netwerk thuis.
Toegegeven, dan moet je nog steeds een app starten, en als ik dan een app start, dan kan ik net zo goed ook de Hue app starten om boven de lichten aan/uit/whatever te doen.
Maar werkt nog niet op elk toestel...
Waar ik zelf meer mee zit zijn enkele punten in hun visie. Het idee dat voor elk apparaat een app ontwikkelt moet worden klinkt in de basis heel leuk, totdat je over de praktijk gaat nadenken. Er zit ook geen simpele 433Mhz 'learn and repeat' functie in Homey door deze filosofie. Dat betekent dat je als gebruiker elk no-name apparaat moet gaan herkennen en opzoeken in de app database. Voor een apparaat met een bekend naampje erop zoals KlikAanKlikUit of HomeEasy lukt dat nog wel. Wanneer echter de naam ontbreekt of je hebt een random ding uit Tjechië liggen wordt het een ander verhaal. In het unieke geval dát er al iemand is geweest die technisch genoeg was om een app te maken voor zijn no-name dingetje, hoe ga je die app identificeren als leek? Voor Z-Wave dingen heb je kans dat je als leek in de documentatie moet gaan duiken omdat er voor jouw apparaat geen app ontwikkelt is, daar moet je dan dingen uit gaan halen die zelfs voor technische mensen niet altijd goed te begrijpen zijn. Áls dat al netjes in de documentatie van je apparaat vermeld staat én je die niet hebt weggegooid...
Verder is hun flow editor echt een heel leuk dingetje, maar wel beperkt. Ik verwacht dat dit nog wel wat verbeterd gaat worden door meer kaarten in de eerste kolom te kunnen slepen en door grotere pop-up tekstvelden en dergelijke. Wat ik eigenlijk hoop is dat je uiteindelijk ook je meer ingewikkelde flows zou kunnen ontwikkelen in Javascript, zonder dat je er direct een app voor moet schrijven. Dat zou de mogelijkheden exponentieel vergroten en iedereen die ook maar een beetje technisch is zou wel wat stukjes JS bij elkaar kunnen knippen en plakken. Dat zie je nu ook met bijvoorbeeld CMS systemen, waar zelfs de minst technische mensen vaak wel wat aan customisation aan bij elkaar weten te knippen en plakken.
@Fire69, met die badge lijkt het wel alsof je een Athom medewerker bent...
[ Voor 33% gewijzigd door Joolee op 16-02-2016 10:02 ]
Daarmee heb je een heel goed punt. Hoeveel van die simpele 433Mhz apparaten zijn er wel niet al momenteel... wellicht dat je gelukt hebt dat een app voor apparaat "X" ook werkt voor apparaat "Y", maar vooraf weet je dit niet. Trial&Error is natuurlijk niet de gebruikerservaring waar Homey voor gaat.Er zit ook geen simpele 433Mhz 'learn and repeat' functie in Homey door deze filosofie. Dat betekent dat je als gebruiker elk no-name apparaat moet gaan herkennen en opzoeken in de app database. Voor een apparaat met een bekend naampje erop zoals KlikAanKlikUit of HomeEasy lukt dat nog wel. Wanneer echter de naam ontbreekt of je hebt een random ding uit Tjechië liggen wordt het een ander verhaal
Wat ik mij dan afvraag:
is de Homey qua hardware in staat om in de toekomst een "Learn and repeat" functionaliteit te ondersteunen? (Iemand die dit toevallig kan beantwoorden?)
Hier ben ik het mee eens, het werkt gewoon niet in een grotere woonkamer, met kind/tv/rumoer. Daarnaast heeft de software nu totaal geen feedback op wat er gebeurd. Een pagina met logs zou voor de Geek backers al een hoop schelen. Vooral ontwikkelen van een app is hierdoor knudde.damylen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:36:
Ik grapte al dat de ontwikkelaars waarschijnlijk geen kinderen hebben en in een bescheiden appartement wonen. Spraakbesturing in grotere ruimtes met ruis op de achtergrond is namelijk geen optie. En dat gaan de dames en heren van Homey ook niet fixen. Ze maken de spraakherkenning niet zelf en zijn afhankelijk van cloud services. Met als gevolg dat er een vertraging zit en in een groot aantal gevallen de spraakherkenning nog mislukt. Daar komt bij dat er ook gewoon een flinke doelgroep is, die zich ongemakkelijk voelt bij het uitspreken van commando's.
Dit is ook een belangrijk ding. Echt goed wat ze nu doen, maar op veel vlakken mist de professionaliteit gewoon. Ikzelf merk dit in de opzet van de software zowel visueel als technisch. Maar ook hoe de api's zijn gedaan. Dit is is gewoon gemaakt door iemand die is begonnen en terwijl hij test-appjes ging bouwen functionaliteit heeft toegevoegd. Er zit een soort van structuur in, maar handig is het niet. Daarnaast is development/debuggen en testen een drama met elke keer de app moeten uploaden naar Homey.zaphod_b schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 06:56:
Overigens wel eens dat ze bij Athom nog erg veel kunnen leren. Je merkt toch wel dat ze net van de Uni komen. Nog vol enthousiasme en optimisme, maar wat minder ervaring met planningen, verwachtingen managen en het omgaan met (potentiele) klanten en afnemers. Ik kan ze dat prima vergeven, gezien hun achtergrond en waar ze vandaan komen. Ik vind het voor een paar gasten die net afgestudeerd zijn al een mega prestatie dat ze zover gekomen zijn eigenlijk.
Ze proberen dingen opnieuw uit te vinden terwijl er zoveel tools zijn waar ze op in konden haken, helemaal omdat op Homey gewoon een nodejs servertje draait zover ik begrijp. Grunt, gulp, npm of andere automation/packaging software zou zoveel schelen.
Ik weet trouwens hoe moeilijk het is om gebruikers tevreden te houden. Maar als je een team heb van bijna 20 man, verwacht ik toch wel wat meer op dit gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door RuudBurger op 16-02-2016 10:40 ]
Emile heeft ergens op het forum aangegeven dat er op de 'stuff for geeks' pagina een 433Mhz sniffer gaat worden toegevoegd. Uit de post kreeg ik het idee dat het de bedoeling is dat je hiermee als ontwikkelaar van een applicatie communicatie kan gaan sniffen, om die informatie als statisch object in je app toe te voegen. Of deze functionaliteit ook beschikbaar wordt voor apps zelf, en men dus apps kan ontwikkelen als "universele 433Mhz schakelaar" en "universeel 433Mhz weerstation" weet ik niet. Ik vrees van niet.Corvo schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:31:
[...]
Daarmee heb je een heel goed punt. Hoeveel van die simpele 433Mhz apparaten zijn er wel niet al momenteel... wellicht dat je gelukt hebt dat een app voor apparaat "X" ook werkt voor apparaat "Y", maar vooraf weet je dit niet. Trial&Error is natuurlijk niet de gebruikerservaring waar Homey voor gaat.
Wat ik mij dan afvraag:
is de Homey qua hardware in staat om in de toekomst een "Learn and repeat" functionaliteit te ondersteunen? (Iemand die dit toevallig kan beantwoorden?)
Het zou al helpen denk ik als er een database van communicatiehandtekeningen wordt aangelegd zodat met een druk op de (fysieke) knop, Homey zou kunnen vertellen dat de KlikAanKlikUit applicatie ondersteuning biedt voor jouw apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Joolee op 16-02-2016 10:59 ]

Dit is wel weer een zeer groot verschil met de 'aller eerste'' geleverde homeys, dat zij bijvoorbeeld het voeding kabeltje niet vermelde
Mijn allergrootste zorg, zal het wel allemaal met software op te lossen zijn ? want zoals ik het nu lees zou het ook de hardware kunnen zijn.
iemand al ervaring met Somfy RTS ?
En dat is meteen mijn punt. Om de enorme diversiteit aan combinaties te ondersteunen moeten alle protocollen wel juist worden ondersteund. Misschien hebben veel mensen slechts een Hue en KlikAanKlikUit. Als echter een van de twee niet correct wordt ondersteund is het product al niet heel waardevol. Dan kun je een fantastische stembediening hebben, maar als je daar vervolgens niet alles mee kunt aansturen dan sla je alsnog de plank mis.ATS schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 07:38:
[...]
Dat het apparaat al die protocollen goed spreekt (wel, gaat spreken) is leuk, maar niet zo heel nuttig. Hoeveel mensen hebben nu werkelijk al die verschillende apparatuur in huis? Voor de meesten zullen een klein aantal ervan ook voldoende zijn. Welke dat zijn, zal echter verschillen natuurlijk
Ook als je bijvoorbeeld lekker hard naar Spotify aan het luisteren bent dan kun je waarschijnlijk niet meer met voicecontrol iets anders doen en moet je automatisch teruggrijpen naar een alternatief. Ik zeg dus niet dat stembediening geen goeie feature is, maar het is niet onderscheidend genoeg om daar zoveel nadruk op te leggen. In ieder geval niet zolang de rest niet goed werkt.
Als ze een goeie user interface hebben en ondersteuning voor tablet aan de muur, Logitech Harmony, etc en ze daarna stembediening perfect kunnen implementeren dan denk ik dat het een duidelijk voordeel heeft t.o.v. de concurrentie. Maar zoals met alles: First things first!
Anoniem: 437872
Het voordeel van verschillende protocollen zouden de gebruikers meer vrijheid moeten geven in de aanschaf van producten. Voor lampen bijvoorbeeld KlikaanKlikuit, voor rolluiken bijvoorbeeld Zwave zodat je terugkoppeling krijgt en infrarood voor scenes te maken in combinatie met TV of Stereo. Op zich een prima idee, maar het moet wel werken.kaandorp schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:08:
[...]
En dat is meteen mijn punt. Om de enorme diversiteit aan combinaties te ondersteunen moeten alle protocollen wel juist worden ondersteund. Misschien hebben veel mensen slechts een Hue en KlikAanKlikUit. Als echter een van de twee niet correct wordt ondersteund is het product al niet heel waardevol. Dan kun je een fantastische stembediening hebben, maar als je daar vervolgens niet alles mee kunt aansturen dan sla je alsnog de plank mis.
Ook als je bijvoorbeeld lekker hard naar Spotify aan het luisteren bent dan kun je waarschijnlijk niet meer met voicecontrol iets anders doen en moet je automatisch teruggrijpen naar een alternatief. Ik zeg dus niet dat stembediening geen goeie feature is, maar het is niet onderscheidend genoeg om daar zoveel nadruk op te leggen. In ieder geval niet zolang de rest niet goed werkt.
Als ze een goeie user interface hebben en ondersteuning voor tablet aan de muur, Logitech Harmony, etc en ze daarna stembediening perfect kunnen implementeren dan denk ik dat het een duidelijk voordeel heeft t.o.v. de concurrentie. Maar zoals met alles: First things first!
Precies!Joolee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:55:
... dingen horen automatisch te gebeuren, niet pas op afroep...
Mijn idee bij Domotica is dat het systeem je dagelijkse routine gaat 'leren' of dat je manueel het systeem gaat 'aanleren' wat je verwacht op bepaalde momenten. Daarnaast moet je, op basis van een event (lees: filmpje kijken), het systeem kunnen overnemen.
Dit vraagt om veel vertrouwen van een gebruiker en een verdomd goed systeem! Een herkansing krijg je niet vaak (zeker niet bij overige familieleden). Dus ik blijf voorlopig bij mijn standpunt; Lanceer een goede basisfunctionaliteit, zoals beloofd en hanteer dit als vertrekpunt voor een volgende feature
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Tot op zekere hoogte. Als ik de deur uit ga mag m'n Homey er vanuit gaan dat ik rond 18u weer thuis ben zodat de kachel automatisch aangezet kan worden om 17u. Het is echter wel handig als ik bij het weggaan kan aangeven "Hey Homey, I expect to be back around 2 'o clock today" of "Hey Homey, I'll not be comming home tonight". Of tijdens het afwassen "Play me some piano music" of "Put that song in playlist sleep".Hokkie schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:47:
[...]
Precies!
Mijn idee bij Domotica is dat het systeem je dagelijkse routine gaat 'leren' of dat je manueel het systeem gaat 'aanleren' wat je verwacht op bepaalde momenten. Daarnaast moet je, op basis van een event (lees: filmpje kijken), het systeem kunnen overnemen.
Dit vraagt om veel vertrouwen van een gebruiker en een verdomd goed systeem! Een herkansing krijg je niet vaak (zeker niet bij overige familieleden). Dus ik blijf voorlopig bij mijn standpunt; Lanceer een goede basisfunctionaliteit, zoals beloofd en hanteer dit als vertrekpunt voor een volgende feature
Als ik naar m'n slaapkamer loop kan Homey denken dat ik wil gaan slapen, ik kan ook even m'n telefoon aan de lader hangen. Dan zeg ik liever "I'm going to sleep" (schakel alles in huis uit, dim lichten in de slaapkamer, start muziek, zet sleeptimer op 45 minuten) of "I'm going to bed" (neem muziek over uit de woonkamer, zet alles uit, zet nachtlampje op vol vermogen om nog wat te kunnen lezen)
Jazeker, dat bedoel ik met uitzonderingen. Voor de rest zul je merken dat je meer routine hebt dan uitzonderingen. Deze routine mag, wat mij betreft, zonder tussenkomst worden uitgevoerd.Joolee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:59:
[...]
Tot op zekere hoogte. Als ik de deur uit ga mag m'n Homey er vanuit gaan dat ik rond 18u weer thuis ben zodat de kachel automatisch aangezet kan worden om 17u. Het is echter wel handig als ik bij het weggaan kan aangeven "Hey Homey, I expect to be back around 2 'o clock today" of "Hey Homey, I'll not be comming home tonight". Of tijdens het afwassen "Play me some piano music" of "Put that song in playlist sleep".
Als ik naar m'n slaapkamer loop kan Homey denken dat ik wil gaan slapen, ik kan ook even m'n telefoon aan de lader hangen. Dan zeg ik liever "I'm going to sleep" (schakel alles in huis uit, dim lichten in de slaapkamer, start muziek, zet sleeptimer op 45 minuten) of "I'm going to bed" (neem muziek over uit de woonkamer, zet alles uit, zet nachtlampje op vol vermogen om nog wat te kunnen lezen)
Hiermee zeg ik niet dat jouw manier niet goed is, het zegt wel iets over jouw vertrouwen in het systeem.
Je zult merken dat de eerste generaties zelf-rijdende auto's, even los van de wetgeving, geleverd zullen worden met stuur en pendalen. Pas wanneer het vertrouwen van de consument op dusdanig niveau is, zullen leveranciers dit weglaten en zal de wetgeving aangepast worden.
Die gedachte had ik ook al. In een groot of rumoerig huis gaat stembesturing gewoon niet werken, althans niet via een centraal apparaat. Het is ook wel een risico om zo hevig op stembesturing in te zetten. Het risico dat het in de praktijk niet gaat werken door allerlei omgevingsfactoren is groot met een teleurgestelde gebruiker als gevolg.damylen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:36:
Ik grapte al dat de ontwikkelaars waarschijnlijk geen kinderen hebben en in een bescheiden appartement wonen. Spraakbesturing in grotere ruimtes met ruis op de achtergrond is namelijk geen optie. En dat gaan de dames en heren van Homey ook niet fixen. Ze maken de spraakherkenning niet zelf en zijn afhankelijk van cloud services. Met als gevolg dat er een vertraging zit en in een groot aantal gevallen de spraakherkenning nog mislukt.
Er zijn andere controllers die ook een goede integratie van verschillende protocollen biedt. Waar Homey het mijn inziens van moet gaan hebben is eenvoud. Het is een consumentenproduct voor gebruikers die op een makkelijke manier wat dingen willen automatiseren. Homey is een product dat je kunt uitpakken, wat ding kunt laten inleren en dan werkt (uiteindelijk). Heel wat anders dan een super duur (en betrouwbaar) gebouwautomatiseringssysteem diemaanden voorbereidings- en weken installatiewerk nodig hebben.Anoniem: 437872 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:34:
De focus op een goede interface tussen de verschillende protocollen is volgens mij waar Homey zich onderscheidt van de rest. Graag wil ik jullie mening eens horen over die stembediening en de locatie waar Homey zorgt voor een dekkend netwerk thuis.
Wat betreft de stembediening: een smart home is mijn inziens een huis dat dingen uit zichzelf doet zonder dat je er commando's voor moet geven. Het huis reageert op acties van de gebruiker of veranderende omstandigheden in de omgeving. Is er beweging in een ruimte dan gaat het licht aan, zijn de bewoners thuis of op weg naar huis en is de temperatuur lager dan de wenstemperatuur dan gaat de verwarming aan, is de luchtvochtigheid te hoog of het gehalte vluchtige organische stoffen te hoog dan gaat de ventilatie aan enz.
Als ik in mijn huis commando's geef aan het domoticasysteem dan gaan die meestal via druktoetsen aan de muur om verlichting uit te zetten. In een beperkt aantal situaties gebruik ik mijn smartphone om bijvoorbeeld de home cinema aan te zetten (heb ik nog geen druktoets voor gereserveerd) of het volume van de versterker te regelen. Heel af en toe lijkt het me wel handig om dat soort dingen per stem te kunnen bedienen maar dan wel via mijn smartwatch die me goed kan verstaan. Die smartwatch (of smartphone) kan me overal verstaan, en elke ruimte en ook buiten. Spraakbesturing kan soms sneller zijn dan via een app en een menustructuur en bepaald knopje vinden en ook is het makkelijker handsfree te doen. Voorbeeld: ik sta met twee neefjes op de arm bij het afrastering van de wei onze ezel te showen en wil handsfree het schrikdraad uitzetten. Voor gewoon het alledaagse gebruik heb ik geen behoefte om tegen mijn huis te praten.
Ik heb gezien hoe men dat doet met allerlei scriptjes in principe is t al mogelijk (al moet je de controllers houden). Maar zodra alles kan zonder controllers dan vindt ik het niet erg als de voice het wat minder doet.
Lijkt me ook moeilijke opgave hoor. Hoeveel giganten zijn daar al jaren mee bezig zonder echt een steek verder te komen.
Emile Administrator, Athom February 15 edited February 15
Please note that, as also mentioned in the Kickstarter update, the microphone needs a lot of calibration from us to get right.
it's a very complicated process. I'll write a blog about it someday when I have the time
@Emile ;
How? Special (mic) (firmwar) update or ?
When? On every 1/2/4 weekly Firmware update or ?
A lot of users have big troubles to get voice work, so it would be nice to know what the calibration plans are.
Software only. Expect 4 - 8 weeks before it's considered `good`.
Great to hear. Are the inputs from all Homey's who are alive used for this?
Yep! At least the 'OK Homey' training data.
Bron
PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00
Kun je in eerste instantie aangeven dat als hij muziek moet afspelen, dat hij dat niet moet doen via zichzelf, maar dat dat dus betekent dat hij de versterker aan moet zetten (incl juiste inputs etc) en dan vervolgens muziek daar heen moet sturen?
Kan dat? Zou natuurlijk leuk zijn als je daar Spotify mee kunt combineren, maar in eerste instantie uberhaupt eerst dat je via een ander apparaat dan de Homey zelf muziek kunt laten afspelen, automatisch?
Hij heeft een audio-out aansluiting en het idee is ook dat hij Bluetooth speakers en Sonos gaat ondersteunen.Just_A_User schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:45:
Wat ik me even afvraag, ik heb nu een aantal mensen zien reageren dat ze muziek kunnen laten afspelen, maar dan wel dat het speakertje in de homey de muziek laat horen. Allemaal heel leuk en zo, maar wat nou als je een fatsoenlijk audio systeem hebt staan, en eventueel zelfs een muziekbibliotheek lokaal hebt staan of veel gebruik maakt van Spotify.
Kun je in eerste instantie aangeven dat als hij muziek moet afspelen, dat hij dat niet moet doen via zichzelf, maar dat dat dus betekent dat hij de versterker aan moet zetten (incl juiste inputs etc) en dan vervolgens muziek daar heen moet sturen?
Kan dat? Zou natuurlijk leuk zijn als je daar Spotify mee kunt combineren, maar in eerste instantie uberhaupt eerst dat je via een ander apparaat dan de Homey zelf muziek kunt laten afspelen, automatisch?
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Dus als ik een Marantz SR7009 heb dan kan ik niet een activiteit 'muziek spelen' maken waarbij, als ik die activeer, de Homey de Marantz inschakelt etc en via dat apparaat muziek gespeeld wordt?keverjeroen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:03:
[...]
Hij heeft een audio-out aansluiting en het idee is ook dat hij Bluetooth speakers en Sonos gaat ondersteunen.
Als ik al wil dat ik iets kan aansturen qua audio dan moet ik dus of Sonos hebben of BT speakers?
Iemand is er ondertussen ook al aan begonnenjip_86 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:50:
Logitech Harmony Hub staat op de trello lijst als community app: https://trello.com/c/A61XYLax/58-logitech-harmony-hub Die werd hier ook wel genoemd als wens geloof ik
Hangt er vanaf natuurlijk. Van waar komt de muziek, wat ondersteund je Marantz, ...?Just_A_User schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:47:
[...]
Dus als ik een Marantz SR7009 heb dan kan ik niet een activiteit 'muziek spelen' maken waarbij, als ik die activeer, de Homey de Marantz inschakelt etc en via dat apparaat muziek gespeeld wordt?
Als ik al wil dat ik iets kan aansturen qua audio dan moet ik dus of Sonos hebben of BT speakers?
Bvb. In de toekomst komt er hopelijk wel een Kodi app. Dan zou Homey je Marantz kunnen aanzetten op de goeie ingang, en je Kodi de gewenste muziek laten streamen.
Er is ook al een Spotify app waarmee je dit zou kunnen doen, maar ze krijgen geen toestemming van Spotify om de app te gebruiken
Mogelijkheden genoeg (in de toekomst...)
Ik maak gebruik van Kodi, dus dat is op zich goed. Maar de Homey is dus wel in staat op zich om een apparaat in/uit te schakelen, zoals een mediaspeler, of een versterker of een TV? Want ik ging er eigenlijk per definitie van uit dat dat kan, maar ik kan me uit de video's alleen maar dingen als KiKa en Philips Hue herinneren.Fire69 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:52:
[...]
Iemand is er ondertussen ook al aan begonnen
[...]
Hangt er vanaf natuurlijk. Van waar komt de muziek, wat ondersteund je Marantz, ...?
Bvb. In de toekomst komt er hopelijk wel een Kodi app. Dan zou Homey je Marantz kunnen aanzetten op de goeie ingang, en je Kodi de gewenste muziek laten streamen.
Er is ook al een Spotify app waarmee je dit zou kunnen doen, maar ze krijgen geen toestemming van Spotify om de app te gebruiken![]()
Mogelijkheden genoeg (in de toekomst...)
Ik denk dat het langzaam een beetje over gaat voor mij voor Homey op de korte termijn. Er zijn me nog veel te veel mitsen en maren, inclusief dat wat er is nog niet goed werkt om er geld aan uit te geven. Ik wil de Homey nog steeds, maar ik denk dat ik nog maar een hele poos wacht om te kijken wat er dan van is geworden
IR zou nu al moeten werken, maar daar zat nog een bugje in
Andere apparaten zullen via een app moeten gaan.
Wie via Kickstarter nog geen Homey heeft besteld zou ik aanraden om nog even te wachten tot we een paar firmwares verder zijn
Binnen dit en een maand of 2 hoop ik dat er al een hoop verbeterd is.
Ik weet niet hoe die Marantz normaal aangestuurd wordt? Via een normale infrarood afstandabediening? Dan kan je dat ook via de Homey doen (je kan hem IR commando's uit laten voeren).Just_A_User schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:47:
[...]
Dus als ik een Marantz SR7009 heb dan kan ik niet een activiteit 'muziek spelen' maken waarbij, als ik die activeer, de Homey de Marantz inschakelt etc en via dat apparaat muziek gespeeld wordt?
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Dat kan ja, maar er is ook een Marantz app, en daarmee kan ik de versterker aan zetten via het netwerk dus het apparaat kan via netwerk ingeschakeld worden, dus nam ik eigenlijk aan dat ik dat dan met de Homey ook kan bewerkstelligen.keverjeroen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:05:
[...]
Ik weet niet hoe die Marantz normaal aangestuurd wordt? Via een normale infrarood afstandabediening? Dan kan je dat ook via de Homey doen (je kan hem IR commando's uit laten voeren).
[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 17-02-2016 15:06 ]
Dat wordt mogelijk op het moment dat iemand een Marantz-app maakt.Just_A_User schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:06:
[...]
Dat kan ja, maar er is ook een Marantz app, en daarmee kan ik de versterker aan zetten via het netwerk dus het apparaat kan via netwerk ingeschakeld worden, dus nam ik eigenlijk aan dat ik dat dan met de Homey ook kan bewerkstelligen.
Er zijn al enkele mensen die het voor Denon en Onkyo gevraagd hebben, maar tot nu toe zijn er nog geen apps in de maak.
Ik zag dat iemand al een app had gemaakt die HTTP requests kan versturen. Wellicht kan dat helpen om ook Kodi via HTTP aan te sturen.
Dat is inderdaad mogelijk. http://www.openremote.org...w+To+-+Denon+HTTP+ControlFire69 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:13:
[...]
Dat wordt mogelijk op het moment dat iemand een Marantz-app maakt.
Er zijn al enkele mensen die het voor Denon en Onkyo gevraagd hebben, maar tot nu toe zijn er nog geen apps in de maak.
De commands zijn bekend via openremote. Hoeft iemand alleen maar in een app te bouwen dan.
op het moment dat ik mijn homey binnen heb wil ik gaan beginnen aan een onkyo app. Dit om niet afhankelijk te zijn van IR signalen die niet altijd aankomen... De Onkyo werkt zover ik heb kunnen achterhalen via ISCP.matthijsberk schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:28:
[...]
Dat is inderdaad mogelijk. http://www.openremote.org...w+To+-+Denon+HTTP+Control
De commands zijn bekend via openremote. Hoeft iemand alleen maar in een app te bouwen dan.
[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 17-02-2016 17:39 ]
Zo, alsjeblieftJust_A_User schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:47:
[...]
https://forum.athom.com/d...arantz-avr-support#latest
Ik kwam dit verhaal tegen gisteren: Delta - Forum Athom
De groepen zijn duidelijk verdeel. Of je bent voor of tegen. Nu kan Delta zijn commentaar iets milder neer zetten en aanpassen naar verbeter punten voor Athom. Maar de reacties zijn ook tot aan kinderachtig te noemen.
Ze kunnen beter iemand aan nemen voor communicatie bij Athom
Als pre-order heb ik mijn Homey besteld en zou deze in januari krijgen. Nu is de pre-order datum februari maart (weer een maand later
Zelfde voor het bovenstaande verhaal op het forum van Athom. Geef een reactie of sluit de discussie. Geef informatie over 0.8.18 (wat zit er in, wanneer komt deze). En geeft een duidelijke timeline aan, als is het bij versie 1.0 gaan de pre-orders pas de deur uit.
Ik wacht het nog even af omdat het idee van Homey me wel aanspreekt.
En dan krijg je mensen die op de duur zo gefrustreerd raken dat ze ontploffen op het forum
Valt wel mee met de kinderachtige reacties (hoewel ik misschien mezelf hier nu probeer goed te praten
Ik heb hier op GoT wel al ergere reacties gezien
En de poes/Ariel plaatjesdaylfy:
Suc6 ermee jongens, meisjes en fanboys.
blijven jullie maar dromen dat het met een paar maanden wel werkt.
Het is meer het voor/tegen gevecht. Hierin had Athom moeten ingrijpen met een duidelijk antwoord om de verwachtingen te temperen en de discussie moeten sluiten.
Dus dan kan je zeggen dat de reacties van de andere kant even kinderachtig zijn
Beetje humor moet kunnen, daarom vond ik die vallende R2D2 ook zo leuk (die stond eerst op het Athom forum). Ik merk dat ik zelf ook wat minder op het forum kom. Je merkt gewoon dat als een groep te groot wordt dingen elkaar gaan versterken en polariseren. Internet is uiteindelijk vaak een welles/nietes spelletje en daar wil ik liever niet aan meedoen. Als je je preorder annuleert, waarom post je dan nog op het forum? En is het nodig om Athom te verdedigen als iemand z'n Homey annuleert? Het 'ik mag toch wel zeggen wat ik denk' gevoel wordt steeds sterker. En ik vind: je mag van alles zeggen, maar het hoeft niet.Tjeerdtq schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:16:
Valt wel mee met die reacties Fire69.
[...]
En de poes/Ariel plaatjes
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Ik heb aan het begin van de Kickstarter gebackt en vind de communicatie eigenlijk best OK.Fire69 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:03:
Tja, het is al een probleem vanaf dat ze met hun Kickstarter begonnen zijn, hun communicatie is echt beneden alle peil.
En dan krijg je mensen die op de duur zo gefrustreerd raken dat ze ontploffen op het forum
Het is met zo'n forum volgens mij ook een beetje paradoxaal: als je weinig communiceert gaan mensen roepen dat het slecht is en dat je je werk niet goed doet etc. Op het moment dat je veel meer gaat communiceren, zoals Emile volgens mij een aantal keer heeft geprobeerd, gaan mensen daar allerlei rechten aan ontlenen. Zeg je bijvoorbeeld dat je hoopt dat er volgende maand geleverd kan worden en er komt een kink in de kabel zijn mensen boos omdat je niet doet wat je beloofd, terwijl je helemaal niks beloofd hebt. Ik denk niet dat ze bij Athom blij worden van het steeds moeten uitstellen van dingen.
Wat mij betreft laten ze continu zien er gewoon heel hard mee bezig te zijn. Op Github wordt regelmatig op bugs gereageerd en ook op het forum worden gewoon antwoorden gegeven. De genoemde problemen zijn mijns inziens allemaal op te lossen, maar hebben wel tijd nodig. Het valt me ook op dat er vrij veel mensen zijn die nog niet eens een Homey hebben en toch klagen over hoe slecht het allemaal werkt.
Maargoed, ik begrijp dat bij sommige mensen het geduld opraakt. Hun goedrecht uiteraard.
Ik heb een paar vragen opengezet als developer wordt ook niet echt gereageerd
Een developer post, simpele post over waar aan wordt gewerkt in een week of 2 kan heel makkelijk hoor. Ze hanteren vast scrum dus ze weten vast dat je bepaalde dingen al vrij kan geven als de community er om vraagt (waar ze op gebouwd zijn) maar goed wie ben ik, deze klachten zijn niet nieuw.
As a company i want to give more clarity to the communitylf2 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:44:
naja je kan best wel reageren zonder beloftes te maken. Als je zegt deze versie komt deze dag uit en we richten ons op deze bugs of reacties op bepaalde features/problemen zou best ook wel een reactie mogen.
Ik heb een paar vragen opengezet als developer wordt ook niet echt gereageerddus ja de communicatie kan echt wel wat beter. Ze zijn toch gewoon aangesloten op het internet neem ik aan.
Een developer post, simpele post over waar aan wordt gewerkt in een week of 2 kan heel makkelijk hoor. Ze hanteren vast scrum dus ze weten vast dat je bepaalde dingen al vrij kan geven als de community er om vraagt (waar ze op gebouwd zijn) maar goed wie ben ik, deze klachten zijn niet nieuw.

als je community je ontstaan recht heeft gegeven en de community bestaat uit de testers en developers moet je wel meer clarity geven of niet ?maddog03 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:56:
[...]
As a company i want to give more clarity to the community
Het is ook meer als een knipoog bedoeld, ze zouden hier gewoon een actiepunt van moeten maken. (reageren op de community) Als ze een deadline (release date) niet halen dan kunnen ze toch ook uitleggen waarom niet en wat de nieuwe deadline is? En niet alleen ''er zijn dingen die niet goed werken, we stellen alles twee weken uit".lf2 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:07:
[...]
als je community je ontstaan recht heeft gegeven en de community bestaat uit de testers en developers moet je wel meer clarity geven of niet ?
AH excuses niet opgemerkt hehe. Naja ik zou zeggen geef geen enkele deadline meer maar praat tenminste. In een blog of in een post. Maybe ook een standaard creëeren als Friday = Funday. Standaard nieuwe updates en changelog.maddog03 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:19:
[...]
Het is ook meer als een knipoog bedoeld, ze zouden hier gewoon een actiepunt van moeten maken. (reageren op de community) Als ze een deadline (release date) niet halen dan kunnen ze toch ook uitleggen waarom niet en wat de nieuwe deadline is? En niet alleen ''er zijn dingen die niet goed werken, we stellen alles twee weken uit".
En "we verwachten de volgende Homey's te verzenden als punt x en y zijn opgelost /als er minder als X issues open staan op Github / software versie x.xx.xx klaar is". Nu is het totale stilte vanuit Athom.
Kijk, zo iets
[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerdtq op 18-02-2016 15:09 . Reden: Milestones link toegevoegd ]
Als je op de website besteld, staat er levering summer 2015, nu Maart 2016 kan me best voorstellen dat als je 299 euro betaald en geen enkel respons krijgt dat je mensen kwaad krijgt.
Helemaal als je dan op een forum je 'ei'' kwijt wil en compleet wordt afgebrand.
ik geef ze geen ongelijk.
Het product is gewoon nog niet klaar voor pre orders imo
Ik denk dat als ie ‘werkt’ je hem net zo snel hebt als de pre orders, blijft een kleine markt.
8 van de 10 mensen om me heen heeft amper domotica in huis en vinden hue al te duur, laat staan een homey van 299 euro
maar euh ontopic
Dit topic is gesloten.