Oke, vandaag was de Homey of Athom communitydag (geef het beestje een naampje) en ik was erbij aanwezig, Ik zal proberen een zo duidelijk mogelijke overzicht te geven van deze dag en de informatie die gegeven is. Ik ga niet in op alle sessies omdat daarin veel informatie is gegeven maar wat wel goed om te zeggen is is dat al onze klachten en vragen om meer functies gehoord worden maar ze kunnen niet alles tegelijk en in sommige zaken moet ook de community een stap nemen.
Algemeen
Allereerst wil ik beginnen met dat ik het een leuk event vond, tof vond dat de mensen achter de schermen van Athom die ik normaal gesproken alleen via Slack/Forum spreek nu de tijd namen om een op een en in groepsverband te praten over Homey. Daarnaast natuurlijk hartstikke leuk om andere geïnteresseerden die je via dezelfde kanalen spreekt waarbij ik nu een gezicht kan plaatsen.
Leuke code weetjes, Athom heeft:
- 210 repositories
- 3.682.356 regels code
- 11 ontwikkelaars
Ambassadeurs
Athom wil samen met de community ambassadeurs krijgen die vrijblijvend de mogelijkheden aan anderen willen vertellen van Homey en willen demonstreren. Deze ambassadeurs kunnen zich opgeven en zullen dan in een regio geplaatst worden waarna belangstellenden kunnen zien dat er in de regio een Homey bezitter is die ambassadeurs is en via Athom (vanwege de privacy zie je geen details) kun je dan een afspraak maken om bij deze ambassadeur te kijken. Dit werd positief ontvangen en de lijst waarop ingeschreven kon worden liep dan ook snel vol
Homey komt naar de winkel
Daarna kwam het grote nieuws, Homey gaat vanaf volgende week officieel in de verkoop via derden en niet alleen via de mediamarkt. Ook winkels als Wifimedia, Robbshop, Koudijs maar ook via Apple resellers. Hiervoor lieten ze de promotie zien. Ik heb enkele foto's maar die zijn door het zonlicht en lage contrast van de beamer slecht te zien. Een van de promotie manieren is een virtuele woonkamer met Homey die bij de mediamarkt komt te staan. Via commando's en een mobiele telefoon die eraan vastzit kun je dan bijvoorbeeld lampen aandoen, zonnescherm naar boven/beneden etc.. (zie foto's hieronder)
Ze starten met Nederland na een succesvol kickstarter project omdat ze hier de markt kennen, de apps / hardware kennen die hier gebruikt wordt en daarna willen ze verder groeien. Internationaal kan er besteld worden maar ze gaan pas via derden verkopen in het buitenland als ze dat land volledige taalondersteuning kunnen bieden vanuit Homey, ze goede partners hebben en de meest gebruikte hardware (zoals hier klik aan klik uit / fibaro) ondersteunen.
Homey V1.0.0
Vanaf begin volgende week komt Homey V1.0.0-RC.1 beschikbaar voor de ontwikkelaars en daarna beschikbaar voor iedereen. De belofte die ze maken is dat vanaf dan apps moeten werken ondanks een software update omdat ze met semantic versioning (semver) gaan werken. Dit is kort gezegd dat de eerste cijfer staat voor grote releases, tweede cijfer voor (kleinere) uitbreidingen zonder iets te breken en de laatste is voor patches.
Naast de officiële release gaan ze ook meerdere kanalen aanmaken. Op dit moment zijn er twee, stabiel en experimenteel. Daar komt een derde bij en dat is een ontwikkelaars kanaal zodat apps van derden aangepast zijn voordat deze in experimenteel komen en zodat deze dus stabiel en voor iedereen beschikbaar zijn.
In V1.0.0 zullen niet veel meer toevoegingen komen op mogelijk bluetooth na. Wel zal er de mogelijkheid zijn om te switchen tussen experimenteel en stabiel. Homey V1.0.0 heeft wel dat alle notificaties in een keer gelezen kunnen worden + notificaties api voor apps van derden, nieuwe wizard bij installatie die de gebruiker langer zal begeleiden en beter moet werken dan de huidige wizard.
Daarna komen onderstaande update eraan en op sommige kom ik zo even terug:
Homey v1.0.0 - Notifications Management + Wi-Fi Recovery
Homey v1.1.0 - Music + Speakers (Bluetooth, Wi-Fi)
Homey v1.2.0 - Global, App & Typed Flow tags + 'else' colum, Webcams, Dashboard, Share a Flow, iBeacon localization, Personalized backgrounds and more
Homey v1.1.0 - Music + Speakers (Bluetooth, Wi-Fi) en Sonos
Media manager is uitgesteld tot na v1.0.0 maar de beloofde Sonos app komt wel uit voordat Homey in de vrije verkoop gaat en zou dus ook volgende week te verwachten zijn. De Sonos app zal eerst als losse app komen en later (mogelijk niet bij release ervan) opgenomen worden in de media manager app.
Media manager moet de functionaliteit bieden dat je een afspeellijst kan maken van soundcloud, spotify, dumpert en noem nog een paar op in een afspeellijst kunt plaatsen en dat dan afgespeeld kan worden op je eigen bluetooth speaker, sonos of wat je hebt staan.
Else en Or functie
Emile heeft aangegeven dat ze bezig zijn op dit moment met de "Else" functie en dat deze in de kolom naast THEN komt te zitten, Then/Else idee krijg je dan.
Daarnaast heb ik met Emile gesproken over de "Or" functie, deze is een stuk lastiger en is lastig in de huidige flowmanager. Het idee waar ik het met hem over had is bijvoorbeeld 10 multisensors die bij een trigger x actie doen als je wel/niet thuis bent. Hij begreep dat dit nu 10 flows kost en dat dit slimmer kan. Zelf zat hij te denken aan een mogelijkheid om functies (capabilities) van het apparaat plat te slaan. Hierbij moest je denken aan als je 10 lampen kiest hebben deze allemaal de aan/uit functie/capabilities maar mogelijk niet allemaal de saturatie functie/capabilities, als je deze dan alle 10 selecteert kun je ze alleen aan/uit zetten doordat ze die gelijk hebben en dat zou dan in een soort van "advanced card" kunnen.
Daarnaast liet hij weten dat ze op een zijspoor bezig zijn met een "advanced flowmanager" maar dat hier nog te weinig is om over te vertellen omdat dit echt nog in de kinderschoenen stond en een ontwikkeling moet doormaken voordat het richting de community komt.
Dashboards
Emile heeft het kort gehad over dashboards en hoe Athom dit ziet. Athom ziet de functionaliteit van een dashboard als iets wat je zelf kan samenstellen en dat kun je dan tonen in de mobiele applicatie, op een tablet aan de muur of op je desktop. Je kan door deze mogelijkheid dus inzichten tonen als je verbruik voor de woonkamer + de lampen aan/uit en kleur veranderen + de thermostaat weergave van temperatuur en bedienen en wat je meer wilt bedenken. Zie het als widgets in een gepersonaliseerd of kamer afhankelijk dashboard
Athom forum
Een van de knelpunten die al vaker besproken is werd ook met veel aandacht in de sessies besproken en dat was het forum. Er komen enkele veranderingen en voor nu is er door Emile al een "quick hack" gedaan omdat de standaard zoekmachine niet goed werkte van het forum. Zoekfunctie Athom forum met Kodi ->
https://forum.athom.com/search?q=kodi
Community apps
Omdat apps vanuit de community een grote rol spelen was er dubbel aandacht voor het maken van apps. Er was een beginnerssessie en een gevorderde sessie waarbij meer vraag/antwoord gedaan zou worden met Emile. Ik moet zeggen dat beide zeer interessant waren en beide gaven veel antwoorden aan de mensen die vragen hadden, zowel beginners als gebruikers die al apps in de app store van Athom hebben staan.
foto's en beknopt overzicht van een paar sessies
Sessie retail Homey
Sessie apps maken
Sessie achter de schermen van updates
En het kantoor waar alle magie plaatsvind
Samengevat was het een goed eerste event en smaakt het zeker naar meer in de toekomst, eventueel in combinatie met sessies gericht op specifieke onderwerpen. Athom heeft een goed luisterend oor geboden en met ons in gesprek geweest en ik hoop dat alle plannen die ze op korte termijn hebben gerealiseerd kunnen worden.
Dat gaan ze ook doen voor 1.0,0, Sonos staat op de website en zoals je hierboven kon lezen komt daar een app voor beschikbaar

Mocht je nog geen reactie hebben zou ik nog een mail eraan wagen of even via slack Annemarie contacteren. Normaal reageren ze snel op mails / via slack en kan ik persoonlijk de support als goed ervaren.
[
Voor 11% gewijzigd door
lubbertkramer op 13-11-2016 02:15
]