lubbertkramer schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:24:
Hoelang heeft Gmail het label beta gehad, hoe ging het met de launch van de laatste Sim City van EA of de Rollercoaster tycoon welke als retail te koop is en omgevormd is tot beta terwijl je hem in de winkel kunt kopen of kijk eens naar de KS projecten van Pebble hoeveel vertraging of hardwareproblemen die hebben gehad? Hoeveel problemen heeft Apple soms met de release van een iOS versie, dan heb je het over een bedrijf wat toch moet weten wat stabiel en getest is en als die het dan al niet kunnen.....
Het verschil: deze bedrijven geven óf geen deadline, of gaan er niet 10x achter elkaar overheen. Athom beloofd iets, bij de levering van mijn Homey kreeg ik een mail dat de software nu nog wat unpolished was, maar dat het in september retailkwaliteit zou zijn.
Niemand spreekt over nooit een 1.0 versie lanceren maar de software is zelfs nog niet dichtbij een 1.0 versie dus ik snap de vergelijking niet zo?
De vergelijking met wat? Homey is inderdaad verre van versie 1.0, maar dan hadden ze de Homey niet in hun webshop te koop moeten aanbieden als alleskunner met een mailtje erna dat het misschien nog niet zo polished zou zijn maar dat in september de Homey in de winkels zou liggen. Ik ging akkoord met een maandje of twee betatester spelen. Niet met een jaar betatester spelen, in het huidige tempo.
Je hebt een keuze gemaakt door of via Kickstarter iets te kopen waar ook geen harde beloftes gemaakt kunnen worden, bij welk KS project dan ook of hem door middel van een preorder als Geek eerder te krijgen en nu zet je jezelf neer als een huis-tuin-en-keuken-gebruiker terwijl je wel de Geek editie van Homey wilde hebben
Dit is dus geheel niet van toepassing. Besteld via de webshop van Athom waar ze hem gewoon verkopen als alleskunner. Je leest wat de Homey allemaal kan, je klikt op Kopen, het bedrag wordt afgeschreven. Dat is heel iets anders dan op Kickstarter bewust een risico nemen.
...en op het experimentele kanaal zit en vrijwel direct na een release de update doet zonder dan te wachten wat er veranderd is of omvalt? Als de vorige versie zo stabiel voor je was waarom bleef je daar dan niet opzitten en wacht je even af zodat je niet de problemen hebt die je nu hebt.
Vanaf de redelijk stabiele experimentele versie wilde ik upgraden omdat Zwave verbeterd/geactiveerd zou worden. Ik accepteerde het risico om een weekje met een brakke Homey te zitten als de software echt slecht zou zijn. Vervolgens bleek na de update Zwave niet te werken, KaKu werkte niet meer, Hue werkte niet meer, en er kwam vervolgens lange tijd geen update uit "want vakantie". Pardon, vakantie? Je hebt een start-up en bent bezig met een race tegen de klok...
Het is inderdaad het risico dat ik zelf nam, maar aan de kant van Homey kan op het gebied van stabiliteit van updates en gebruikersondersteuning een hoop beter. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om te downgraden of een back-up terug te zetten.
Athom verkoopt niet voor niets Homey nog niet omdat ze dan inderdaad te maken krijgen met de huis-tuin-en-keuken-gebruiker die hem terugstuurt omdat het nog geen 1.0 versie is. Ik heb ik weet niet hoeveel projecten op dit moment in KS staan waar ik op zit te wachten, sommige al een jaar en sommige die geleverd zijn werken nog steeds niet zoals verwacht.
Dat doen ze dus al wel.
Edit:
En ik verklaar Athom niet heilig of praat de fouten goed want ik geef ook duidelijk aan dat ze inderdaad teveel fouten gemaakt hebben en te vaak over een retail versie praten maar ik ben wel van mening dat het geen 1.0 is en het nu nog een bewuste keuze is of je Homey hebt en op welke versie je zit. Hier geen heilige met een altaar voor Homey, hij staat maar gewoon op de computer aangesloten per usb

Het was ook niet tegen jou bedoeld

. Alleen gaan niet al je argumenten op in dit geval. Mijn conclusie: ik had achteraf gezien nooit moeten upgraden vanaf de versie voor 0.9.3. Aan de andere kant: Athom gaf stellig aan dat de Homey in september retail zou zijn. Dan mag je ook van de experimentele updates verwachten dat de kwaliteit omhoog gaat en dat ze het niveau van "leren programmeren" ontstijgen. Oké, dat is misschien ook wat overdreven, maar als je al maanden alleen maar crap updates uitbrengt dan moet je jezelf als bedrijf ook even achter de oren krabben.