• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12 15:36
Morpheusk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Heb je dit wel helemaal goed? Bij aflossingsvrij zou ik het nog kunnen begrijpen. De toetsrente is inderdaad 5% bij rentevastperiodes korter dan 10 jaar of bij een variabele rente.

Echter is dit voor je leencapaciteit ongunstig als de rente voor 10 jaar vast of langer lager ligt dan 5%.
Doordat we boven de 4% uitkwamen kregen we meer hypotheekruimte zoals hierboven ook beschreven staat.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:04
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Volgens mij is de boodschap juist dat op deze manier de leenruimte juist vergroot is.

De leennormen geven aan dat je bij bv. een rente van 3,51% iets meer van je inkomen aan de hypotheek mag besteden dan bij een rente daar onder. Als je een rente hebt van 3,45%, dan kan het zijn dat dit in combinatie met de maximale maandlasten een lagere maximale lening oplevert dan als je een rente van 3,51% hebt. Dat betekent dus dat je voor de hoogste lening wilt mikken op een rente van 3,51%. Het kan dan handig zijn om een klein deel af te sluiten tegen een heel hoge (toets-)rente, zodat je gemiddeld boven de 3,51% uitkomt.
Ah check, helder.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-12 13:57
Periode van 1 deel loopt bijna af, ik denk dat ik het tijdelijk voor een maand vastzet, rente is nagenoeg gelijk maandelijks als t/m 5 jaar vast. Ik vind het nog te vroeg om het nu langere tijd vast te zetten, het is en blijft een gok natuurlijk.

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:42
Voor mijn gevoel moet die rente ook nog verder omlaag kunnen maar feit is dat ik de laatste maand steeds meer rentes ( licht ) zie stijgen. En dan heb ik t niet alleen over de langere rentes.
Ik heb m zelf per 1 november voor 1 jaar vastgezet. Op hoop van zegen…

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Intelcore schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:56:
Periode van 1 deel loopt bijna af, ik denk dat ik het tijdelijk voor een maand vastzet, rente is nagenoeg gelijk maandelijks als t/m 5 jaar vast. Ik vind het nog te vroeg om het nu langere tijd vast te zetten, het is en blijft een gok natuurlijk.
ik denk dat het nooit echt een gunstige keuze _kan_ zijn om eerst kortlopend vast te zetten als de rente relatief hoog staat (wat vaak een gevolg is van instabiele vooruitzichten en onzekerheden) en dan speculatief te 'gokken' op dat ene goede moment om de rente wel heel lang vast te zetten, met het idee dat daarna de rente weer omhoog zou gaan (Bodemvissen)..

Over het algemeen is het juist zo dat in periodes van stabiliteit en lage rentes, ook de kortlopende rentes evengoed nog duidelijk lager blijven dan de langlopende en het juist dan evengoed gunstig is deze niet te lang vast te zetten.

De keuze voor kortlopend is voor mij vooral een keuze vanuit een persoonlijke heel gunstige kredietrisico-positie dat je zelf de speelruimte hebt om je weinig tot geen zorgen te maken voor de kortetermijns effecten _als_ de rente een korte tijd stevig oploopt... en je er vanuit kunt gaan dat op de middellange tot langere periode dit sowieso weer zichzelf zal corrigeren..
Of je bv in en kapitaalpositie zit dat je eigen inkomsten uit rente of rendementen evengoed zullen oplopen door die hogere basisrente.

Als je bv kijkt naar de zeer recente rente's .. het laagtepunt van de rente werd bereikt rond 2021, met een hypotheekrente voor 10 jaar vast van iets onder de 1%...
Dat was na een periode van 9 jaar voortdurende rentedalingen sinds 2012, toen de rente nog op 5,25% daarvoor gestaan had.
De "enorme" stijging in 2022 was naar een niveau van 4,4%... nog steeds bijna een vol procentpunt lager dan dat niveau van 2012... dus iemand die in 2012 voor 10 jaar vast gekozen had en dat nooit omgefinancierd, zal nog steeds in 2022 hebben kunnen verlengen voor een _lagere_ rente dan hij 10 jaar eerder aanging.

De les is eigenlijk vooral dat als je voor langere vaststaande renteperiodes kiest, je overall eigenlijk vooral erop verliest; Dat kan nog steeds een keuze zijn, vooral het 'gevoel' van stabiliteit en mensen zijn dus bereid daarvoor meer te betalen, als ze zelf hun leenrisico als risicovol inschatten.

Als je echter nu voor kortlopende rente zelf bewust kiest, neem ik aan dat je je leenrisico als relatief _laag_ inschat (anders is het een zeer gevaarlijke keuze) .... Het is dan wel een goede overweging eens goed jezelf af te vragen waarom je het op een bepaald moment dat de huidige rente nu iets verder daalt, je het gelijk _lang_ zou willen gaan vastzetten...
Het meest waarschijnlijke scnario van en dalende rente zal vooral zijn dat er financieel vooral een meer stabielere periode aanbreekt en dan de hypotheekrente weer over een langere periode langzaam maar structureel verder zal gaan dalen (meestal is dat zo rond de 10 jaar dat zulke financiele periodes zich afwisselen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12 19:19

icecreamfarmer

en het is

Hoi!!! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:14:
Voor mijn gevoel moet die rente ook nog verder omlaag kunnen maar feit is dat ik de laatste maand steeds meer rentes ( licht ) zie stijgen. En dan heb ik t niet alleen over de langere rentes.
Ik heb m zelf per 1 november voor 1 jaar vastgezet. Op hoop van zegen…
Als ik naar de ECB en spaarrentes kijk ook maar ik monitor nu al een jaar en rentes over verschillende klasses omdat ik ook deels variabel zit maar weinig verschuivingen bij 20 en 30 jaar.

Zelf kan ik ene verdubbeling nog wle betalen maar wil eigenlijk ook wel een keer klikken zodat ik mij hier niet mee bezig hoef te houden en omdat gekke Trump gekke dingen kan gaan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 15-12-2025 12:27 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.