Gisteren de Xiaomi Mi Box S (3e generatie) ontvangen, besteld via
AliExpress voor 50 EUR.
Use case
Ik was op zoek naar een snelle Android/Google TV-box met 4K-ondersteuning, waarop ik apps als SmartTube, Stremio en Televizo soepel kan draaien.
Tot nu toe gebruikte ik mijn Philips 55PUS8503/12 Android TV uit 2019, met de Projectivy Launcher. Die voldoet nog prima qua beeldkwaliteit, Ambilight + Hue werkt goed, en ook de integratie met Home Assistant en Alexa verloopt probleemloos. Alleen is de Android TV interface traag en buggy geworden en krijgt de TV al jaren geen updates meer.
Eerste indrukken van de Xiaomi Mi Box S 3rd gen
Pluspunten
- Compact formaat
- Zeer snel in gebruik en speelt alle soorten video moeiteloos af
- Makkelijk te installeren
- Alle noodzakelijke DRM-certificaten aanwezig
- Hoogstwaarschijnlijk geen backdoors of spyware
- HDMI CEC en HDR werken goed
Minpunten
- Beperkte en goedkoop aanvoelende afstandsbediening
- Luide, klikkerige knoppen
- Onhandige plaatsing van de "terug"-knop op de afstandsbediening (De Xiaomi TV+ knop geherprogrammeerd als tweede back-knop om mijn muscle memory niet te moeten aanpassen)
- Geen + & - knoppen om kanalen te wissselen
- Vier merk knoppen op de afstandsbediening (geherprogrammeerd naar Stremio, Smarttube & Televizo en een extra "Back" knop)
- Veel vooraf geïnstalleerde bloatware
- Korte kabels (net voldoende lang)
- Geen ethernet aansluiting
- USB 2.0 poort
Ik heb met ADB TV alle overbodige apps verwijderd en de knoppen op de afstandsbediening hergeprogrammeerd. De standaard launcher heb ik vervangen door Projectivy.
Conclusie
Voor de €50 die ik ervoor betaald heb, is dit een uitstekend toestel. Alles werkt vlot en zonder haperingen, dit precies wat ik zocht. Voor dat budget kan je ook niet meer verwachten.
Als iemand een bluetooth universele afstandsbediening kan aanraden, wil ik dit wel verder bekijken om de afstandsbediening eventueel te wisselen.
[
Voor 18% gewijzigd door
MXMan op 24-06-2025 11:37
]