Input gevraagd voor XBMC hardware-artikel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
We willen deze zomer met een BBG-achtig artikel komen over het zelf bouwen van een XBMC-systeem. Doel is om verschillende hardwareplatformen de revue te laten passeren en ook te kijken welke mooie, kleine cases er beschikbaar zijn om die hardware in te verpakken. We weten dat er een heleboel XBMC-fans op GoT zitten en vandaar dit topic om wat suggesties te verzamelen :)

Ik zou van jullie graag horen welke zaken we zeker niet mogen missen, zowel op het gebied van platformen als behuizingen. Om alles behapbaar te houden en het overzicht binnen het artikel te bewaren willen we de selectie beperkt houden. Op dit moment is het idee om Bay Trail, AM1 en Raspberry Pi te pakken als platforms en zaken als stroomgebruik, koeling, codecsupport en audio-ondersteuning te testen. We testen dan hoogstwaarschijnlijk met een mooie oplossing als OpenElec of RaspBMC.

Wat zouden we in jullie ogen nog meer moeten testen, en welke toffe mini-itx-behuizingen zijn geschikt om een HTPC mee te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:04
Waar ik persoonlijk vooral benieuwd naar bent is het verschil tussen een Raspberry Pi en de vele Android-sticks die er tegenwoordig zijn. Niet dat je tientallen Android-sticks moet gaan testen, want dat is geen doen... Maar mogelijk kan wel een Pivos (https://www.facebook.com/Pivos.Tech), LittleBlackBox ([Mediaplayer] The Little Black Box (XBMC)) of de (volgens mij) populaire Tronsmart Vega (Mini Android TV discussie deel 1) worden meegenomen?

Je hebt dan goedkope opties (Raspberry Pi en Android) en 'dure' maar krachtige opties (de échte HTPC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36

mvds

Totally awesome!

Als je gaat kijken naar kleine behuizingen, waar de meeste HTPC behuizingen wel onder vallen, is het de moeite waard om ook te linken naar wat reviews, of in elk geval wat data van low profile koelers die in de PW staan. Die koelers zijn best lastig te vinden, en testen ervan al helemaal.

Wat ik zelf vaak mis op een zelfbouw HTPC is de mogelijkheid om hem met een afstandbediening aan en uit te zetten. En een IR oog die ondersteuning bied voor XBMC/OpenElec.

En kleine kasten hebben vaak als nadeel dat je vastzit aan (kostbare) low profile opticals. Mocht je je HTPC willen gebruiken voor het afspelen van een schijfje. Overigens heeft OpenElec geen BluRay disk ondersteuning. Misschien ook wel de moeite waard om te vermelden, voor wanneer mensen de keuze voor een platform + software moeten maken.

Qua kasten begint het aanbod gelukkig groter te worden, zelf ben ik altijd fan geweest van de Ahanix/OrigenAE kasten, maar die zijn €€€, leuke ITX kasten zijn die van Streacom. Zelf heb ik een
Silverstone Lascala LC19S-R, wat qua koeling een draak van een kast is. Omdat er maximaal 50mm fans in passen, die zelfs mijn Fusion bordje amper koel kunnen houden.

Mocht me meer te binnen schieten, dan meld ik me wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
mvds schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:36:

Wat ik zelf vaak mis op een zelfbouw HTPC is de mogelijkheid om hem met een afstandbediening aan en uit te zetten. En een IR oog die ondersteuning bied voor XBMC/OpenElec.
Eens met je opmerking over een IR oog om hem aan en uit te zetten.

Ik ben vooral benieuwd naar geluidsproductie. Ik heb nu een RaspberryPi die volledig stil is, dat is toch wel erg prettig (ook ivm de WAF :P ).

Op het XBMC forum merk ik dat de aandacht steeds meer gaat naar 'complete' oplossingen zoals Amazon FireTV, een NUCje of de Asus Chromebox. Echt doe-het-zelf bouwen gebeurd (naar mijn idee!) steeds minder, aangezien deze eerdere systemen eigenlijk erg goed en snel zijn voor een scherpe prijs.
Het onderscheidt tussen Bay Trail en AM1 interesseert me eigenlijk niet zoveel, op het moment dat ik toch een doe-het-zelf apparaat ga knutselen kijk ik dan wel wat het meest geschikt is. Met andere woorden, als je het artikel daar op richt is het binnen een paar maanden alweer achterhaald.

Wellicht is het dus interessant om te kijken naar 'kant-en-klaar' vs 'doe-het-zelf'. Waarbij ze dus beide interessante voors en tegens hebben. Er komt dus niet echt 1 winnaar (NUC is veel sneller dan een RaspPi, maar ook 2x zo duur bijvoorbeeld), maar je hebt dan een artikel waarbij mensen weten welke kanten ze op kunnen en waarom voor hun een bepaalde keuze het meest geschikt is :) .

Voor mij de belangrijkste factoren van een XBMC HTPC:

- Geluidsproductie
- Snelheid
- Gebruiksgemak (aan/uit zetten, infrarood ondersteuning, etc)
- Prijs/kwaliteit
- Stroomverbruik
- Toekomstbestendigheid (3D (als dat ooit door breekt), 4K, ingewikkelde audio dingetjes)

[ Voor 23% gewijzigd door Smobbo op 21-05-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kijk sowieso ook naar de z-boxen van Zotac.

Een ander onderscheid is trouwens ook het verschil tussen een htpc waarbij alle media lokaal staat en een echte client waarbij de media (en eventueel de library) ergens op een NAS staat. Je kunt dan denken aan schijfloze systemen die opstarten vanaf USB, SD of CF.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

mvds schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:36:Omdat er maximaal 50mm fans in passen, die zelfs mijn Fusion bordje amper koel kunnen houden.

Mocht me meer te binnen schieten, dan meld ik me wel weer :)
Hoe krijg je dat voor elkaar, ik heb ook een fusion boardje in een coolermaster elite 100. geen temp issue's en dat zonder extra fans.

Wellicht ene nuttige toevoeging. Je kunt kiezen voor kleine mediacenters. Maar er zijn ook zat mensen die zo klein mogelijk willen en toch een aantal schijven erin willen, omdat een extra nas niet gewenst is.

[ Voor 21% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-05-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:43
Smobbo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:19:
[...]
Op het XBMC forum merk ik dat de aandacht steeds meer gaat naar 'complete' oplossingen zoals Amazon FireTV, een NUCje of de Asus Chromebox. Echt doe-het-zelf bouwen gebeurd (naar mijn idee!) steeds minder, aangezien deze eerdere systemen eigenlijk erg goed en snel zijn voor een scherpe prijs.
Het onderscheidt tussen Bay Trail en AM1 interesseert me eigenlijk niet zoveel, op het moment dat ik toch een doe-het-zelf apparaat ga knutselen kijk ik dan wel wat het meest geschikt is. Met andere woorden, als je het artikel daar op richt is het binnen een paar maanden alweer achterhaald.

Wellicht is het dus interessant om te kijken naar 'kant-en-klaar' vs 'doe-het-zelf'. Waarbij ze dus beide interessante voors en tegens hebben. Er komt dus niet echt 1 winnaar (NUC is veel sneller dan een RaspPi, maar ook 2x zo duur bijvoorbeeld), maar je hebt dan een artikel waarbij mensen weten welke kanten ze op kunnen en waarom voor hun een bepaalde keuze het meest geschikt is :).
+1. Ik mis in de lijst uit de OP ook de kant-en-klare NUC of vergelijkbaar. Zeker sinds de introductie van de NUC DN2820FYKH die met een aanschafprijs van 115 euro + een reepje RAM in staat is om XBMC met de zwaarste skins soepel te laten lopen, alles vloeiend afspeelt inclusief 3D SBS/TAB en al meteen ingebouwde IR-ontvanger en WiFi heeft. Voor die prijs is dit een mooie tussenoplossing tussen de Raspberry Pi en een zelfbouw-systeem, die me interessant lijkt voor de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32

Tripl3 D

Brother in Arms

Smobbo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:19:
[...]Voor mij de belangrijkste factoren van een XBMC HTPC:

- Geluidsproductie
- Snelheid
- Gebruiksgemak (aan/uit zetten, infrarood ondersteuning, etc)
- Prijs/kwaliteit
- Stroomverbruik
- Toekomstbestendigheid (3D (als dat ooit door breekt), 4K, ingewikkelde audio dingetjes)
+1

Vooral dat toekomstbestendigheid. Heb er geen ervaring mee, maar verwacht best wel issues met 4k/8k afspelen op een android-stick. Je wilt toch wel minimaal een jaartje of 3-5 vooruit kunnen met zo'n apparaat.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36

mvds

Totally awesome!

KillerAce_NL schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:40:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar, ik heb ook een fusion boardje in een coolermaster elite 100. geen temp issue's en dat zonder extra fans.
Wellicht redelijk offtopic, maar ik heb nog geen echte problemen met de temperatuur als in vastlopers en dergelijke. Maar ik merk gewoon dat mijn CPU en GPU vrijwel continue op zo'n 70 graden zitten wat niet echt gezond is. En met dit weer gaat het al snel richting de 80 graden. De fans zitten ook te ver van mijn bordje af om echt een aiflow over het bordje te kunnen creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Vincent_
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Eens met bovenstaande reacties. Ik zou graag een vergelijking zien met verschillende opties. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Destijds heb ik zelf voor een complete zelfbouw HTPC gekozen. Kast heeft een ingebouwde IR ontvanger en een LED display. Ook was er ruimte voor een Blu-ray speler. Windows geïnstalleerd zodat ik ook programma's kan draaien naast XBMC en voor de HD-audio passthrough ondersteuning. Maar ik kan me voorstellen dat voor anderen een NUC of Raspberry Pi en OpenELEC of XBMCbuntu een betere keuze is.
Bovendien had ik geen losse NAS, dus koos ik voor interne opslag.

Zaken om naar te kijken:
- prijs
- 'moeite': kant-en-klaar of zelf nog tijd in steken om te bouwen
- grootte: complete kast, of klein kastje met VESA-mount of bv een Raspberry Pi
- HD-audio passthrough ondersteuning
- krachtig genoeg voor 3D?
- krachtig genoeg voor evt 4K etc. Toekomstbestendigheid.
- opslag in hetzelfde apparaat of losse NAS nodig (heeft ook niet iedereen, dus kost dan extra...)

Misschien ook leuk om te kijken wat je met een oude telefoon/tablet kunt doen? Zelf heb ik nog een Galaxy SII met kapot scherm liggen bijvoorbeeld. Die zou ook gebruikt kunnen worden als XBMC client. Hoef je geen Android stickje te kopen. Kan me voorstellen dat er best wat mensen zijn die inmiddels een oude smartphone hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Ik zou het wel op prijs stellen als er ook wordt gekeken naar Openelec builds. Ik draai zelf al jaren Openelec op een AMD A6 en ik heb eigenlijk nog nooit een perfect werkend systeem voor elkaar gekregen.

Wat er allemaal mis is gegaan:

- Kastje gaat niet altijd aan via de MS-Tech 1200 behuizing.
- Bij het afsluiten crasht XBMC vaak, via SSH kom ik er nog wel in. Daardoor heeft mijn HTCP wel eens meerdere dagen aangestaan aangezien mijn vriendin de tv en versterker uit ziet gaan en dan aanneemt dat de HTCP ook netjes is afgesloten
- Bij het opstarten in Openelec 4.0 gebeurd het om de zoveel keer dat hij netjes boot en dan wordt het beeld zwart..rebooten is enige oplossing
- Remote werkt niet altijd, 50/50 kans bij opstarten dat de MS-Tech remote herkend wordt. Opgelost met een Flirc overigens
- Crashes naar de desktop bij sommige 10bit bestanden
etc. etc.

Kortom, ik zou wel eens willen weten wat nou een perfect systeem is voor een Openelec 4.0 build die netjes opstart met een IR Remote en keurig afsluit wanneer ik op Power Off klik. Mij maakt het verder niet uit of het nou een self build is of een NUC, als het maar werkt ;)

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Melkaz schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:14:
Ik zou het wel op prijs stellen als er ook wordt gekeken naar Openelec builds. Ik draai zelf al jaren Openelec op een AMD A6 en ik heb eigenlijk nog nooit een perfect werkend systeem voor elkaar gekregen.

- Bij het afsluiten crasht XBMC vaak, via SSH kom ik er nog wel in. Daardoor heeft mijn HTCP wel eens meerdere dagen aangestaan aangezien mijn vriendin de tv en versterker uit ziet gaan en dan aanneemt dat de HTCP ook netjes is afgesloten
- Bij het opstarten in Openelec 4.0 gebeurd het om de zoveel keer dat hij netjes boot en dan wordt het beeld zwart..rebooten is enige oplossing
- Remote werkt niet altijd, 50/50 kans bij opstarten dat de MS-Tech remote herkend wordt. Opgelost met een Flirc overigens
etc. etc.

Kortom, ik zou wel eens willen weten wat nou een perfect systeem is voor een Openelec 4.0 build die netjes opstart met een IR Remote en keurig afsluit wanneer ik op Power Off klik. Mij maakt het verder niet uit of het nou een self build is of een NUC, als het maar werkt ;)
Offtopic wellicht: heb je deze problemen ook nog steeds met de nieuwste OpenELEC versie? Ik had deze problemen (met opstarten en afsluiten) ook altijd, tot de nieuwste build.

Daarnaast worden bovenstaande problemen waarschijnlijk veroorzaakt door je GPU/IGP. Opstarten en afsluiten gaat niet altijd goed als ie geen display kan vinden en/of pas te laat vind. Daardoor eerste alles aanzetten, vervolgens je HTPC opstarten. En eerste je HTPC afsluiten, dan pas je display (reciever + TV) uitzetten.

Al met al heb jij gewoon problemen met je PC die niet zouden moeten gebeuren, en moet je even op verder onderzoek uitgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:43
FabianNL schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:31:
[...]
Al met al heb jij gewoon problemen met je PC die niet zouden moeten gebeuren, en moet je even op verder onderzoek uitgaan...
Dat is precies het punt dat hij maakt: dat is niet gebruiksvriendelijk. Dat lijkt me dus zeker een valide punt om mee te nemen in het artikel - als een tweaker de eerste installatie doet, kan dan je vriendin of opa er ook zonder hulp mee werken, zonder te hoeven onthouden in welke volgorde je apparaten aan en uit moet zetten en welke extra commando's je nog moet uitvoeren voor je gewoon een film kunt gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Melkaz

Melkazar

Excuses voor het off topic gaan nu, maar inderdaad. Voor mij zijn al deze kinderziektes totaal geen probleem, eventjes via SSH poweroff geven, via tablets/telefoon Wake on lan gebruiken en worst case opstaan om de fysieke knop in te drukken zijn zaken waar ik geen moeite mee hebt. Maar voor de gemiddelde gebruiker(zoals mijn vriendin) zijn dit soms ergernissen die je liever niet hebt.

Overigens wel bedankt voor de GPU/IGP tip. Ik maak gebruik van een Harmony en daarin kan ik opgeven in welke volgorde apparaten zich moeten afsluiten. Vanavond even instellen dat ik bij het afsluiten eerst de HTCP uit zet en dan met een vertraging van enkele seconde de rest! Het opstarten had ik al gefixed, TV --> Versterker --> HTCP is nu de volgorde en dat werkt prima.

Ik draai tevens de nieuwste OpenELEC build en deze heeft tot nu toe een stuk minder problemen. Voornamelijk af en toe dat hij na het eerste welkom scherm(logo van de Eden skin) op zwart springt, maar via remote shutdown en power on start ie weer netjes door :)

maar om het toch on topic te houden. Bijvoorbeeld mijn schoonvader draait een WD TV Live setup en wilt ook een HTCP. Die ik natuurlijk mag samenstellen en instellen maar al deze 'kinderziektes' weerhouden mij een beetje om dit voor hem te gaan doen. De WD Live is traag, saai en onoverzichtelijk maar is voor een leek prima om mee te werken.Ik heb weinig zin om elke week weer in XBMC logs te gaan spitten waarom er bepaalde zaken fout gaan. Daarom is een artikel zoals dit gewenst, wat is nou een setup die elke gemiddelde tweaker kan samenstellen en uitrollen bij Familie zonder elke week te moeten gaan troubleshooten? Voor ons zijn dat leuke uitdagingen, maar voor andere vaak niet.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:15

bonyuri

Investigator!

Misschien een idee om mensen eerder naar een review van een bepaald product te vragen?

Ik heb thuis zowel een Raspberry PI welke zijn content via LAN binnenhaalt en een Intel NUC DN2820 welke hetzelfde doet.
Beiden draaien OpenELEC naar volle tevredenheid.

Het "nadeel" van XBMC is dat er zo veel verschillende mogelijkheden zijn. Sommige mensen willen graag lokaal hun content afspelen (via USB of een HDD), andere mensen willen graag streamen. Streamen kan dan weer via NFS, SMB of iets anders.
Daarnaast vinden bepaalde mensen (Full Frame) 3D weer belangrijk, terwijl anderen daar niets om geven.

Dan hebben we nog het probleem van het OS, je zult goed de voor- en nadelen van bepaalde OS-en moeten behandelen.

Conclusie:
Het zal dus verdomd lastig worden om een goede BBG guide te schrijven voor zoiets "flexibels" als XBMC.

P.S.
Er is op de Wiki van XBMC al best wat informatie te vinden over specifieke systemen:
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Intel_NUC
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Raspberry_PI

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Anakha schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:38:
[...]

Dat is precies het punt dat hij maakt: dat is niet gebruiksvriendelijk. Dat lijkt me dus zeker een valide punt om mee te nemen in het artikel - als een tweaker de eerste installatie doet, kan dan je vriendin of opa er ook zonder hulp mee werken, zonder te hoeven onthouden in welke volgorde je apparaten aan en uit moet zetten en welke extra commando's je nog moet uitvoeren voor je gewoon een film kunt gaan kijken?
Tja, de gebruiksvriendelijkheid bij XBMC blijft altijd een lastig punt. Opzich is het inderdaad 1x goed instellen en daarna draait het als het goed is stabiel. Maar de kans is groot dat het eens een keertje vastloopt, een zwart scherm oplevert of de boot-partitie opeens 'kapot' is... Dat zijn in ieder geval mijn ervaringen met OpenELEC.
Met Windows i.c.m. met XBMC hoor je ook nog steeds problemen als Windows pop-ups die tussendoor komen, installeren van updates die perse nú moeten gebeuren, focus die verdwijnt van XBMC, enzevoorts... Ook deze dingen zijn simpel op te lossen, maar daarvoor zal je toch iets van kennis moeten hebben.

Al met al blijft XBMC een stukje software voor de enthousiasteling in mijn ogen, en dit niveau zal het ook niet snel ontstijgen. Ik weet ook niet of je dat als zwakte moet zien, of juist als kracht van de software... Ze kunnen het best prima noob-proof maken door zelf hardware te ontwikkelen, closed-source software erop te zetten en puur en alleen dat te ondersteunen. Maar of jij en ik daar gelukkig van worden?

Als je opa of oma een XBMC wilt geven kan je waarschijnlijk momenteel het beste kijken naar de nieuwste Pivos, die (pretenderen) met een totaal oplossing te komen met een mooie, consistente GUI en die out-of-the-box werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik mis ook een klein beetje het LiveTV en True HD audio gedeelte in de comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:02
Ik ben het eens met veel anderen dat je met een HTPC op basis van XBMC nog erg veel kanten op kan gaan en dat er wel heel veel variabelen zijn. Ik denk dat de volgende afwegingen van belang zijn voor een goede keuze:
- Lokaal afspelen van mediabestanden of streamen vanaf een NAS
- moet er ook optische media afgespeeld kunnen worden
- Full 3d (iso) / 3d SBS/OU / geen 3d af willen spelen
- Wordt de HTPC aangesloten op een receiver of op een TV (HD audio passthrough / downscalen van DTS e.d. naar stereo
- dedicated XBMC of een OS met XBMC als applicatie

Op basis van bovenstaande afwegingen heb je natuurlijk diverse opties die je ook daadwerkelijk kan vergelijken. De belangrijskte voor mij zijn: geluidsproductie, formaat, prijs / kwalliteit

Ik heb net 2 weken geleden een nieuwe HTPC gekocht en dit waren mijn afwegingen:
- media staat centraal op een NAS, dus beperkte hardeschijf ruimte was voldoende,
- ik heb een flink aantal bluray iso's die ik in full 3d af wil spelen. Aangezien XBMC dit (nog) niet ondersteund ben ik op een windows setup uitgekomen waarbij PowerDVD automatisch vanuit XBMC wordt opgestart (dit heeft wat moeite gekost, maar werkt nu perfect)
- de HTPC gaat via mijn receiver naar mijn TV en de receiver ondersteunt HD audio

Uiteindelijk heb ik voor een i3 NUC gekozen met ruimte voor een 2,5 inch hdd omdat:
- aangezien ik nog een SSD had liggen die in mijn vorige HTPC zat, is het de NUC met extra ruimte geworden
- ik heb nog getwijfeld over de Zotac Id67. Deze biedt out-of-the-box meer: bluetooth, WiFi, optische audio uitgang, maar omdat ik dit allemaal niet nodig heb is de keuze op de iets voordeligere NUC gevallen
- ik ben voor de i3 gegaan omdat de NUC met de N2820 processor toch wat moeite lijkt te hebben met het afspelen van full 3d iso's
- Ik heb daarnaast ook een grote voorkeur om op windows te draaien vanwege de goede driverondersteuning en flexibiliteit (ik had ook nog een Win 8 licentie wat de keuze wel wat makkelijker maakt), daarnaast is de HTPC eventueel ook voor andere zaken te gebruiken.
- Het nadeel van windows is dat het toch nog wel wat inspanning vergt om met name de afstandsbediening goed te laten werken (oplossen van bijvoorbeeld het focus probleem). Ik gebruik hiervoor XBMCCustomregis die ik weer wat aangepast heb (met name voor de goede powerwerking en besturing van PowerDVD)

Bovenstaande setup is een vervanging van mijn zelfbouw HTPC van 5 jaar oud. De eisen toen waren heel anders: Lokale opslag, HTPC werd ook gebruikt voor foto en homevideo opslag en -bewerking en zelfs om thuis te werken

Op mijn slaapkamer heb ik nog een Raspberry draaien op OpenElec en rechtstreeks aangesloten op een TV. Deze voldoet prima voor het kijken van series, maar omdat ik mijn films veelal HD audio danwel DTS gecodeerd zijn trekt de Raspberry het downsamplen naar stereo niet goed. Wanneer de eisen beperkt zijn zou een Raspberry prima kunnen voldoen.

Als je een BBG wilt opstellen zou ik me de volgende indeling kunnen voorstellen:
Basisfunctionaliteit: afspelen van sd films en muziek: Androidsticks, Raspberry vs. zelfbouw (OS zal dan al snel Openlec, Android XMBCubntu worden)
Uitgebreider functionaliteit: NUC, Zotax boxen enz vs zelfbouw (OS zal dan een afweging tussen Linux en Windows zijn)
Optische media: dan kom je toch al snel in zelfbouw, waarbij de afwegingen legio zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
Ik zou ook een beetje naar de BBG-ITX kijken voor bv. een Steambox achtig systeem. Die kan natuurlijk ook met gemak XBMC draaien, maar dan zou wel een extra focus op stilte en IR ontvangst kunnen liggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik mis eigenlijk nog een chipset die WoutF niet in de OP genoemd heeft: de FM2 / FM2+ van AMD. De laatste tijd wordt er op het forum door heel veel mensen navraag gedaan over hun ideale HTPC-build. Vaak wordt dan een chip van de AMD A4/A6-serie aangeraden. Voor mensen die wat meer power willen wordt er ook naar de A8/A10-varianten gekeken. (Voor wie bijv. ook Steamgames wil kunnen spelen, of andere eisen heeft aan zijn HTPC.) AMD zou begin dit jaar (Q1) een nieuwe A8 uitbrengen: de A8-7600. Hij is even uitgesteld, maar zou in Q2 waarschijnlijk naar pc-fabrikanten uitgerold worden en later ook voor zelfbouw beschikbaar moeten zijn. De (p)reviews die al beschikbaar zijn, zijn over het algemeen laaiend enthousiast. Veelal wordt deze processor geroemd om zijn geschiktheid voor HTPC's.

XBMC draait over het algemeen al snel prima (denk maar aan de Pi), maar voor alle toeters en bellen, een grote database, een zware skin met veel eye-candy, BluRay, HD-Audio, Netflix, etc, etc, lijkt een Win7 of Win8 build mij al snel ideaal voor in de woonkamer. Een slaapkamer setup zou mijns inziens dan met een RPi kunnen. Een NAS voor je content en een gedeelde database instellen en dan ben je al een heel eind.

Ikzelf vind het daarnaast nog eens heel belangrijk dat alles met mijn Logitech Harmony One te besturen is. Gemak dient de mens en zo weet ik ook zeker dat mijn vrouw er mee overweg kan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Melkaz schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:14:

etc. etc.

Ik heb dezelfde behuizing, draai ook OpenElec en mijn systeem is op basis van een A8, maar ik herken me nauwelijks in jouw problemen.
Voor het wakker worden via IR moet je de IR assembly doorlussen met de power switch. Ik had dit eerst niet gedaan, maar toen ik dit had gefixt was wakker worden geen probleem meer. Buiten dat werkt mijn afstandsbediening prima out-of-the box met OpenElec en heb ik met dit systeem eigenlijk nooit vastlopers. Het enige dat ik ook heb is dat ik soms zwart beeld heb, maar bij mij is de oorzaak wellicht anders: bij een verandering van de display refresh rate springt mijn versterker soms naar een andere input (alsof hij denkt dat de OpenElec uit gaat, in plaats van wisselt van rate). Ik moet dan handmatig de input van mijn versterker weer goed zetten.
Maar je punt is wel valide denk ik: met zo'n systeem blijft er altijd enige mate van tweaken nodig om het soepel te laten lopen.

Buiten dat heb ik ook een systeem op basis van een Zotac Zbox AD10, ook met Openelec. Sinds 4.0 werkt dat eigenlijk ook prima out-of-the-box, en zo'n combinatie zou ik dan ook zeker aanraden voor mensen die wat meer power willen dan een android stick of Pi maar niet te veel willen omkijken naar hun systeem.

Met android sticks of Pi's heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
AMD APU's zijn idd ideaal!
Hier draait een FM2 A10 op een asrock fm2 A85-itx in een Antec ISK-300 kastje met SSD.
Fluisterstil (niet met bijgeleverde cooler uiteraard)

De punten die Jorgen opnoemt (HD audio, 3D, BluRay, HD audio netflix e.d.) zijn voor mij ook belangrijk. Juist vanwege die redenen ben ik ooit een HTPC gaan bouwen omdat geen enkele out of the box mediaspeler al die functionaliteit biedt.
Daarnaast draai ik op de HTPC altijd windows (voorheen 7, nu 8 ) vanwege enkele spellen .

Groot nadeel van een zelfbouw HTPC vind ik de kast. Kleinste kast die ik kon vinden was de ISK-300. slimline bluray speler en een SSD past daar ook nog in. Grotere kast is voor mij persoonlijk een no-go.

Asrock heeft een CIR aansluiting. Met de asrock remote kit kan deze de pc koud-booten. Werkt ook top met mijn harmony.
Dit was trouwens best lastig uitvogelen aangezien er nagenoeg geen andere moederbord fabrikanten zijn die ITX moederborden met CIR ondersteuning leveren

[ Voor 16% gewijzigd door cypher21 op 21-05-2014 15:32 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Is de volgende indeling een idee:

Zelf samenstellen
  • Budget €400 (?)
  • Mogelijkheid tot inbouwen 1 of meerdere HDD (indien geen NAS beschikbaar, bestaan die mensen nog? :+)
  • Mogelijkheid tot inbouwen DVD/Bluray drive
  • Mooie case zoals inderdaad een MS-Tech MC-1200 of Cooler Master Elite 110
  • Intel of AMD (A6?)
Kleine, compacte barebone
  • Budget €250 (?)
  • Kleine compacte barebone
  • NUC, ZBOX of Brix
Goedkoop mogelijk
  • Budget €100 (?)
  • Zo klein en goedkoop mogelijk
  • Android stick of Raspberry Pi
Mogelijk per categorie twee opties geven, dus in totaal zes verschillende systemen. Heb je voor ieder wat wils en kan je duidelijk de voors- en tegens opschrijven van elk systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door FabianNL op 21-05-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eerste waar ik aan moest denken :+
Soort van... er zijn bepaalde indelingen die alleen nVidia goed via de GPU afhandelt dus voor mij heeft nVidia altijd de voorkeur, vooral als je met Linux aan de gang gaat :)
Groot nadeel van een zelfbouw HTPC vind ik de kast. Kleinste kast die ik kon vinden was de ISK-300. slimline bluray speler en een SSD past daar ook nog in. Grotere kast is voor mij persoonlijk een no-go.
Ik vind deze oplossingen daarom erg leuk :

- http://nl.hardware.info/n...45-met-i3-3227u-en-gt-640
- http://nl.hardware.info/n...1037-ziet-het-levenslicht

En vergeet je 1 Gbps switch niet onder/achter je TV/HiFi meubel ;)
Asrock heeft een CIR aansluiting. Met de asrock remote kit kan deze de pc koud-booten. Werkt ook top met mijn harmony.
Dit was trouwens best lastig uitvogelen aangezien er nagenoeg geen andere moederbord fabrikanten zijn die ITX moederborden met CIR ondersteuning leveren
Helaas : AsRock doet hier niet meer aan :(
Voor mijn X79 mobo hadden ze geen CIR ontvangers meer op voorraad en het Z87 model in mijn HTPC heeft niet eens meer de speciale USB poorten ervoor !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U in alle varianten is wmb het ideale Openelec platform. De ingebouwde IR ontvanger werkt met afstandsbedieningen als pricewatch: Logitech Harmony Touch, Onder Frodo was het even wat regels in de config toevoegen, maar onder Gotham zou dat gefixt moeten zijn. Dat heb ik alleen nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Misschien goed om kort in de guide in te duiken op de optimalisaties om een Pi lekker vloeiend te laten lopen? Ik was iig de eerste periode van mijn Pi bezit (als extra systeem voor de slaapkamer) namelijk erg ontevreden, totdat ik bv van een snelle USB3 stick ging draaien, de library op een NAS zette en hem op de Super overclock stand van RaspBMC gooide. Maar stock is het echt niet de XBMC ervaring zoals ik in de woonkamer gewend was.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
nero355 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:57:
[...]

Eerste waar ik aan moest denken :+

[...]

Soort van... er zijn bepaalde indelingen die alleen nVidia goed via de GPU afhandelt dus voor mij heeft nVidia altijd de voorkeur, vooral als je met Linux aan de gang gaat :)

[...]

Ik vind deze oplossingen daarom erg leuk :

- http://nl.hardware.info/n...45-met-i3-3227u-en-gt-640
- http://nl.hardware.info/n...1037-ziet-het-levenslicht

En vergeet je 1 Gbps switch niet onder/achter je TV/HiFi meubel ;)

[...]

Helaas : AsRock doet hier niet meer aan :(
Voor mijn X79 mobo hadden ze geen CIR ontvangers meer op voorraad en het Z87 model in mijn HTPC heeft niet eens meer de speciale USB poorten ervoor !!
Die barebones zijn idd leuk, maar ik vond ze het geld niet waard.

Zijn ze gestopt met CIR? Zonde ...

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Hmmz, dat is jammer, die stond nog niet online toen wie hier intern over begonnen.
bonyuri schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:55:

Conclusie:
Het zal dus verdomd lastig worden om een goede BBG guide te schrijven voor zoiets "flexibels" als XBMC.
Dat begin ik ook in te zien :P
Heel erg bedankt voor alle input tot dusver. De wensen en meningen lopen behoorlijk uiteen, dus wij gaan even terug naar de tekentafel, want dit alles valt niet allemáál te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al enige tijd naar volle tevredenheid de OUYA als mediacenter i.c.m. XBMC. Goedkoop vooral ook omdat iedereen dat ding tegenwoordig weer verkoopt voor een habbekrats omdat hij met de concurrentie in consoleland niet meekan.
Geen probleem met 1080p playback maar je moet wel even een andere XMBC "side loaden" omdat de OUYA versie om licentieredenen geen ondersteuning bied aan DTS en andere veel gebruikte audiocodecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb na veel zelfbouw voor een compacte htpc gekozen. Deze zotac AD12 (pricewatch: Zotac ZBOX nano AD12) werkt al 1,5 jaar tot volle tevredenheid en met out-of-the-box openelec ondersteuning.

Voor een nieuw XBMC artikel lijkt de intel NUC (pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH) de ideale oplossing. Kaal voor 115 euro, maar er moet nog wel geheugen, een usb stick en een afstandsbediening bij. Heeft out-of-the-box openelec ondersteuning en is een mooi compact, stil en zuinig stukje hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

^^ Zotac en Intel NUC (dus semi-zelfbouw) lijkt me ook zeker interessant om mee te nemen. Scheelt een boel gedoe en het is klein en stil van zichzelf :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
Misschien moeten we het eens van een andere hoek gaan bekijken en het XBMC zo maken dat het hele gezin er van kan genieten !

Dus wel eerst de hardware selecteren bv een zelfbouw HTPC of barbone als een intel Nuc of Brix systeem. dan heb je dus al dit

Zelfbouw HTPC

Componenten opbouw : Kast, voeding , processor----> Intel, Amd --> low , hi model , geheugen, Opslag---> ssd ,hdd, Blu Ray , videokaart, ---> geïntegreerd of een losse . Afstandsbediening

Kant en klare Barbone : Formaat bv Nuc of Brix of Zotac. Met HDD of SSD ,

Daarna software keuze, Windows, Open Elec .

Daarna hoe installeer je XBMC, hoe configureer je hem voeg je je bibliotheek toe ? hoe orden je deze het beste op een NAS of externe HD . Hoe maak je videowall die je meteen ziet als je naar videos toe gaat , geldt ook voor Muziek.

Daarna stukje over add ons , Weer bv , nieuws etc.

je kan er een drieluik van maken , en dan zo inrichten dat moeder de gans als hij opstart er mee overweg kan.

Kortom gewoon een idee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:16
Ik ben wel benieuwd naar de onboard CPU bordjes, die zijn goedkoper, maar vooral of ze ook zuiniger zijn, en of ze uiteraard snel genoeg zijn voor XBMC-werk.

Bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H
Ook de al oudere E350 fusion, maar volgens mij is daar al wel informatie over te vinden. Toch zou het leuk zijn als die op dezelfde manier (eerlijk) met andere hardware wordt vergeleken.

Ook ben ik erg benieuwd naar een bordje die geen ATX voeding heeft, met AM1 bijvoorbeeld deze:
pricewatch: ASRock AM1H-ITX

Mux raadt daarbij een goede Seasonic voeding aan, namelijk deze:
http://www.logicsupply.nl...c-adapters/pw-19v4a74-eu/

Ik vind het dus eigenlijk vrij belangrijk dat die bordjes zuinig zijn (veel uren! en vaak 24/7) maar dat ze uiteraard hun werk nog wel goed kunnen doen. Mooie betrouwbare energiemetingen zouden dus heel mooi zijn, als het even kan zowel op de AC als DC kant (laatste makkelijker met die losse voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wat ik zelf een belangrijk punt vind is het automatisch meeschakelen van de output frequentie afhankelijk van het bronbestand.
Bron - Output frequentie naar display
23.976 fps - 23.976 Hz
24 fps - 24 Hz
25 fps - 50 Hz
29.97 fps - 59.94 Hz
30 fps - 60 Hz

Iedere speler die dit niet automatisch doet is voor mij bij voorbaat al afgeschreven. Veel Android stickjes en dergelijk staan vast op 60Hz zonder dat je dit aan kunt passen. Gevolg is 1 groot schokfestijn.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Ik ben zelf al 6 jaar gebruiker van XBMC en heb deze in VOD/Netflix achtige configuratie geconfigureerd.

Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van een storage server op basis van FreeBSD met ZFS, Sickbeard, Couchpotato, Sabnzb, Transmission, Mediabrowser, XBMB3C en andere custom scripts om zo een zowel voor beheer als kijker een geautomatiseerd systeem te creeeren.

Zonder limitatie van het lokale netwerk. Dit is via het internet te gebruiken/streamen. Uiteindelijk heeft de kijker toegang tot Films, TV-Shows,Concerten, Uitzendinggemist, Youtube, Spotify en Live TV. Allemaal via 1 systeem. HTPC in de vorm van een Android device of een Intel NUC/Zbox etc...

als is dit allen wat meer software-side gericht, Als jullie input willen voor dit artikel wil ik graag wat pointers geven.

Zelf gebruik ik, in verband met de prijs en flexibiliteit het liefste Mini-ITX systeempjes voor bij de TV.
Raspberry heb ik uitvoerig getest maar is zo ontzettend traag (met een redelijke library) dat het eigelijk de hele mediacenter ervaring verpest

[ Voor 7% gewijzigd door B4llistic op 06-06-2014 10:03 ]

Pagina: 1