Ik ben het eens met veel anderen dat je met een HTPC op basis van XBMC nog erg veel kanten op kan gaan en dat er wel heel veel variabelen zijn. Ik denk dat de volgende afwegingen van belang zijn voor een goede keuze:
- Lokaal afspelen van mediabestanden of streamen vanaf een NAS
- moet er ook optische media afgespeeld kunnen worden
- Full 3d (iso) / 3d SBS/OU / geen 3d af willen spelen
- Wordt de HTPC aangesloten op een receiver of op een TV (HD audio passthrough / downscalen van DTS e.d. naar stereo
- dedicated XBMC of een OS met XBMC als applicatie
Op basis van bovenstaande afwegingen heb je natuurlijk diverse opties die je ook daadwerkelijk kan vergelijken. De belangrijskte voor mij zijn: geluidsproductie, formaat, prijs / kwalliteit
Ik heb net 2 weken geleden een nieuwe HTPC gekocht en dit waren mijn afwegingen:
- media staat centraal op een NAS, dus beperkte hardeschijf ruimte was voldoende,
- ik heb een flink aantal bluray iso's die ik in full 3d af wil spelen. Aangezien XBMC dit (nog) niet ondersteund ben ik op een windows setup uitgekomen waarbij PowerDVD automatisch vanuit XBMC wordt opgestart (dit heeft wat moeite gekost, maar werkt nu perfect)
- de HTPC gaat via mijn receiver naar mijn TV en de receiver ondersteunt HD audio
Uiteindelijk heb ik voor een
i3 NUC gekozen met ruimte voor een 2,5 inch hdd omdat:
- aangezien ik nog een SSD had liggen die in mijn vorige HTPC zat, is het de NUC met extra ruimte geworden
- ik heb nog getwijfeld over de Zotac Id67. Deze biedt out-of-the-box meer: bluetooth, WiFi, optische audio uitgang, maar omdat ik dit allemaal niet nodig heb is de keuze op de iets voordeligere NUC gevallen
- ik ben voor de i3 gegaan omdat de NUC met de N2820 processor toch wat moeite lijkt te hebben met het afspelen van full 3d iso's
- Ik heb daarnaast ook een grote voorkeur om op windows te draaien vanwege de goede driverondersteuning en flexibiliteit (ik had ook nog een Win 8 licentie wat de keuze wel wat makkelijker maakt), daarnaast is de HTPC eventueel ook voor andere zaken te gebruiken.
- Het nadeel van windows is dat het toch nog wel wat inspanning vergt om met name de afstandsbediening goed te laten werken (oplossen van bijvoorbeeld het focus probleem). Ik gebruik hiervoor XBMCCustomregis die ik weer wat aangepast heb (met name voor de goede powerwerking en besturing van PowerDVD)
Bovenstaande setup is een vervanging van mijn zelfbouw HTPC van 5 jaar oud. De eisen toen waren heel anders: Lokale opslag, HTPC werd ook gebruikt voor foto en homevideo opslag en -bewerking en zelfs om thuis te werken
Op mijn slaapkamer heb ik nog een Raspberry draaien op OpenElec en rechtstreeks aangesloten op een TV. Deze voldoet prima voor het kijken van series, maar omdat ik mijn films veelal HD audio danwel DTS gecodeerd zijn trekt de Raspberry het downsamplen naar stereo niet goed. Wanneer de eisen beperkt zijn zou een Raspberry prima kunnen voldoen.
Als je een BBG wilt opstellen zou ik me de volgende indeling kunnen voorstellen:
Basisfunctionaliteit: afspelen van sd films en muziek: Androidsticks, Raspberry vs. zelfbouw (OS zal dan al snel Openlec, Android XMBCubntu worden)
Uitgebreider functionaliteit: NUC, Zotax boxen enz vs zelfbouw (OS zal dan een afweging tussen Linux en Windows zijn)
Optische media: dan kom je toch al snel in zelfbouw, waarbij de afwegingen legio zijn