Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:25
Ik ben aan het kijken voor aanschaf van PV en misschien een zonneboiler. Ik heb beide topics al doorgelezen, maar toch niet echt duidelijk een beeld kunnen krijgen of het voor ons interessant is. We verbruiken nl. erg weinig gas t.o.v. gemiddeld NL. Vraag is dus of een zonneboiler interessant is voor ons.
Verbruik:
Gas: 929 m3
Elektra: 4058 kWh
Dit is voor een tweepersoons gezin met baby (3 dus ;) )
Gas hebben we voor het koken en douchen ongeveer 100 m3 / jaar nodig schat ik (als ik naar juli augustus kijk iig en de aanname doe dat de verwarming uit is. De rest is vloerverwarming.

Elektra is bovengemiddeld, waardoor het wel redelijk vlot terugverdiend wordt.

Graag jullie advies m.b.t. het terugverdienen van een zonneboiler i.c.m. zonnepanelen. Heeft dit meerwaarde? Doel zou zijn om energieneutraal te zijn, m.u.v. koken (wat op gas gaat). De capaciteit van de zonneboiler zou denk ik ongeveer 200l moeten zijn. Mijn vrouw en ik douchen ongeveer 30-60min na elkaar. Is dit voldoende om weer bij te verwarmen? Dan kan de capaciteit naar beneden natuurlijk en zou 150l voldoende zijn. De info uit het zonneboiler-topic is uit 2012 en er zijn vast nieuwe ontwikkelingen. Verder zie ik vooral problemen of "zo doe ik het"-lijstjes langskomen ;)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Wat heb je reeds aan besparingen doorgevoerd? wat je niet (structureel) meer-verbruikt, hoef je ook niet te compenseren ;)
Hoe groot buffervat kun je plaatsen? 200 liter is leuk voor wat 'warm tapwater', maar zet imho niet echt zoden aan de dijk. Combineer het met ZLTV (LTV convectoren/radiatoren, vloer/wandverwarming) en je haalt je gasverbruik omlaag, stevig...
Gasfornuis vervangen door inductie-kookplaat, isolatie (kozijnen, HR++ beglazing, dak/spouwmuur), to name a few.
Hoe jong is de woning?

ter info: ik heb een Atag Qsolar met 380 liter buffer, en ca 7,5 m2 collectorplaten (op strak zuid, onder ca 55 graden hellingshoek, dus ideaal voor winterzon op te slaan)

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 20-05-2014 16:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Paultje3181
De woning is goed geïsoleerd en is uit december 2011 (nieuwbouw). Dit zijn de eerste echte grote stappen verder voor besparing. Elektra is voor ons acceptabel (klik-aan-klik-uit hebben we, led-lampen waar mogelijk etc.), gas is al erg laag (ook als ik vergelijk met anderen in de buurt).

Hebben op de eerste en tweede verdieping vloerverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door Paultje3181 op 20-05-2014 17:55 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gas is alleen dit jaar laag?, het was namelijk geen winter, wat was het vorig jaar? Elektra vind ik vrij fors voor 2,5 persoon, we doen hier 1000kWh minder met zijn 5e. Of je moet een vijver, aquarium, zonnebank hebben? :)

Pv op het dak kan je zoiezo doen, mooiste wat er is om geen elektra rekening te hebben, gas word wat lastiger om dat terug te verdienen met een zonneboiler maar zeker niet onmogelijk, zeker als je het combineert met je vvw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een ventilatiewarmtepompboiler kan ook een optie zijn. Is installatietechnisch eenvoudiger en je hebt dan meer ruimte voor PV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
PV kan ook tricky worden met de plannen van EZ vanaf 2017 qua saldering

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 20-05-2014 18:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Paultje3181
Gas is altijd al laag geweest. Vorig jaar iets hoger, maar nog steeds laag. TV staat gewoon te veel aan ;) Verder NAS, raspberry en wat meer zut...

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Zo snel mogelijk beginnen met PV, om hier zoveel mogelijk voordeeel uit te halen.
Zelfs oost west systemen zijn al snel terug verdient.

Tegelijkertijd kijken waar je kunt bezuinigen op je stroomverbruik.

De investering op PV is veel eenvoudiger te bereiken, dan een installatie met een zonneboiler.

Op verschillende forums wordt een doemscenario geschetst voor PV na 2017, maar dit is maar de vraag of dat het zo n vaart gaat lopen, persoonlijk denk ik van niet, maar dan nog is er niet veel aan de hand wanneer je vroeg bent begonnen met PV, mijn installatie heb ik dan al bijna afgelost.
;)

Een raspberry pi zal je energie verbruik niet laten toenemen, ding verbruikt nagenoeg niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Raolte op 20-05-2014 19:17 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als antwoord op je vraag: het moet raar lopen om beide maatregelen niet terug te verdienen.
Hoe snel hangt af van je eisen en omstandigheden.
Om wat te noemen:
Plat of schuin dak?
Oriëntatie?
Schaduw?
Zelf aanleggen of laten doen?
Je dak in één keer vol of in fasen?
Loodgieter in de familie?
Zwarte panelen of de goedkoopste?
Zeg het maar ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Paultje3181 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 18:18:
Gas is altijd al laag geweest. Vorig jaar iets hoger, maar nog steeds laag. TV staat gewoon te veel aan ;) Verder NAS, raspberry en wat meer zut...
Hier ook, plasma tv zelfs, nas, enz is er ook.
Maar ik lees veel vloerverwarming, lopen die pompen het hele jaar? Beneden en boven, dus 2 units met pomp van 60w of zo? Dan heb je het over 525 kWh per jaar per pomp, dus snel verdiend met pompschakelaars.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Een zonneboiler zou standaard een besparing op het gas opleveren van 30%. Ik heb meer dan 40% behaald met een AGPO Econpact 225C HR107 cv en AquaSol 3 97 liter zonneboiler en verlaging van het tapwater vermogen van 100% naar 80% en het cv vermogen van 100% naar 60%. De investering is denk ik zo'n EUR 2.500,00 - 3.500,00 inclusief installatie. Je gasverbruik kost nu EUR 603,85 per jaar (bij 65 cent per m3). Reken maar uit: tvt van 4,14 - 5,8 jaar.

Daarnaast lijkt mij het verlagen van je E-verbruik een grotere prio dan het aanschaffen van panelen.

Zie ook:
Gas besparen door middel van CV tuning
Serieus elektriciteit besparen
Zonneboilers, dit is de plek

[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 21-05-2014 10:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Paultje3181 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 18:18:
Bij ons staat de tv veel aan maar wij komen met electrisch koken + close-in boiler nog lang niet op het verbruik waar jij op zit. Anders moet je toch eens aan een led tv gaan denken.

En de vloerverwarmingpomp? zit daar al een vloerverwarmingmotorsturing op? (scheelt al aardig wat per jaar)

Mijn gevoel zegt dat er meer te besparen valt kwa elektra bij jullie :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:57:
Een zonneboiler zou standaard een besparing op het gas opleveren van 30%. Ik heb meer dan 40% behaald met een AGPO Econpact 225C HR107 cv en AquaSol 3 97 liter zonneboiler en verlaging van het tapwater vermogen van 100% naar 80% en het cv vermogen van 100% naar 60%. De investering is denk ik zo'n EUR 2.500,00 - 3.500,00 inclusief installatie. Je gasverbruik kost nu EUR 603,85 per jaar (bij 65 cent per m3). Reken maar uit: tvt van 4,14 - 5,8 jaar.
Deze berekening van de terugverdientijd stap ik niet helemaal. Je geeft aan dat er 30 - 40% bespaard kan worden door een zonneboiler. Bij een huidig verbruik van 929 m3 is dat dus 279 - 371 m3 besparing. Bij een gasprijs van 65 cent per m3 kom je daarmee uit op een besparing van 181 - 241 euro per jaar.

Bij een investering van 2500 - 3500 euro kom ik dan uit op een terugverdientijd van 10,4 - 19,4 jaar uit, dat is heel wat meer dan de terugverdientijd die jij schetst. Maak ik een fout in mijn berekening? Zo ja dan hoor ik die graag want dan wordt mij eigen plaatje om een zonneboiler aan te schaffen ook heel anders.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ Jarod,

Ik denk dat je het goed hebt berekend.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Jarod schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:18:
[...]

Deze berekening van de terugverdientijd stap ik niet helemaal. Je geeft aan dat er 30 - 40% bespaard kan worden door een zonneboiler. Bij een huidig verbruik van 929 m3 is dat dus 279 - 371 m3 besparing. Bij een gasprijs van 65 cent per m3 kom je daarmee uit op een besparing van 181 - 241 euro per jaar.
Ik heb de tvt berekend op het volledige gasverbruik i.p.v. op de besparing... |:(

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1