Sinds afgelopen donderdag deze NUC in bezit (met 2830 processor via Afuture) en werkt super met Openelec vanaf een USB stick. Nou zag ik dat ook Android 4.4 op dit apparaat kan draaien. Dat lijkt mij ook wel wat om soms wat androidspelletjes via mijn tv te spelen. Weet iemand of het mogelijk is Android naast Openelec te installeren, via een dual boot? En dan bij voorkeur ook op USB?
Gebruik zelf al jaren Grub2 icm linux/OpenElec/Windows.wouter12345 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:09:
Sinds afgelopen donderdag deze NUC in bezit (met 2830 processor via Afuture) en werkt super met Openelec vanaf een USB stick. Nou zag ik dat ook Android 4.4 op dit apparaat kan draaien. Dat lijkt mij ook wel wat om soms wat androidspelletjes via mijn tv te spelen. Weet iemand of het mogelijk is Android naast Openelec te installeren, via een dual boot? En dan bij voorkeur ook op USB?
http://www.dedoimedo.com/computers/grub-2.html
Is alleen wel Linux kennis voor nodig en is echt al paar jaar geleden dat ik dit heb ingesteld dus hoe en wat is helaas weggevloeid maar voldoende info te vinden mits je een beetje technisch bent.
Voordeel is dat je ook een mooi menu kunt maken en de afstandbediening werkt daar ook mee dus je hebt geen los toetsenbord om een keuze te maken.
Via USB zal op opzich moeten werken aangezien de werking verder hetzelfde is als een harddisk en mogelijk dat je iets met deze info kan.
http://www.pendrivelinux....sb-via-grub2-using-linux/
Bij OpenElec Wiki staat ook nog een uitleg over multiboot
http://wiki.openelec.tv/i...Installation_-_multi_boot
[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 29-09-2014 10:24 ]
Ter info voor de bestellers.
Gistern een DN2820FYKH besteld bij Afuture met verzoek om de 2830 versie als deze beschikbaar is tijdens bestelprocedure.
DPD net pakket afgeleverd en netjes de 2830 ontvangen
Gistern een DN2820FYKH besteld bij Afuture met verzoek om de 2830 versie als deze beschikbaar is tijdens bestelprocedure.
[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 30-09-2014 13:28 ]
Ik heb gisteren hetzelfde gedaan en kreeg via de mail dit antwoord:MikeOO schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:26:
pakketje is onderweg dus ben benieuwd.Goedendag,
Ik kan u alleen maar melden dat de versie die wij in huis hebben de -Hxxxxx-103 serie is met productie datum Jul2014. Op de verpakking staat niet over dat het een 2830 model is, en garanderen doen wij het niet.
Sterker nog, er staat op dat er een 2820 inzit.
Bij mij inderdaad ook Versie H22962-103 met datum 27Jun2014Sjrd83 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:39:
[...]
Ik heb gisteren hetzelfde gedaan en kreeg via de mail dit antwoord:
[...]
pakketje is onderweg dus ben benieuwd.
Op de doos vind ik buiten het -103 nummer geen aanduiding van 2820 of 2830 dus waar hij dat ziet staan geen idee.
Maar denk dat je ook de 2830 zal ontvangen.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeOO op 30-09-2014 13:51 ]
Wanneer je op de download linkt klikt staat er deze grote waarschuwing:wouter12345 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:09:
Nou zag ik dat ook Android 4.4 op dit apparaat kan draaien. Dat lijkt mij ook wel wat om soms wat androidspelletjes via mijn tv te spelen.
*** This is a developer preview release of pre-alpha quality. It is buggy and not highly optimized. You have been warned. ***
Persoonlijk zou ik voor een stabielere oplossing gaan en android voorlopig laten voor wat het is.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Iemand een verklaring waarom de ene afstandbediening de menu's van XBMC (OpenElec) veel sneller doorlopen en net iets vlotter dan de andere. Batterijen zijn net opgeladen dus daar zit het niet in.
De afstandbediening van mijn Xtreamer Ultra die vliegt door de menu's van XBMC heen en hoef ik niet op de NUC direct te richten terwijl een originele Microsoft Media Center afstandsbediening minder goed reageert. Alles werkt prima maar ik moet hem meer richten op de NUC en soms meerdere keren op een toest drukken om bv naar link of rechts te gaan.
IK dacht dat elke RC6 remote op dezelfde mannier werkt maar er blijkt toch verschil in te zitten als je met 2 AB even op 1 NUC test.
De afstandbediening van mijn Xtreamer Ultra die vliegt door de menu's van XBMC heen en hoef ik niet op de NUC direct te richten terwijl een originele Microsoft Media Center afstandsbediening minder goed reageert. Alles werkt prima maar ik moet hem meer richten op de NUC en soms meerdere keren op een toest drukken om bv naar link of rechts te gaan.
IK dacht dat elke RC6 remote op dezelfde mannier werkt maar er blijkt toch verschil in te zitten als je met 2 AB even op 1 NUC test.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 30-09-2014 15:15 ]
Helderder/feller infraroodsignaal? Maak beide emitters zichtbaar door er met de camera van je telefoon naar te kijken en kijk of er veel verschil op zit.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Het lijkt erop dat de Xtreamer en wat sterker signaal afgeeft al blijft het lastig te zien.boe2 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:40:
Helderder/feller infraroodsignaal? Maak beide emitters zichtbaar door er met de camera van je telefoon naar te kijken en kijk of er veel verschil op zit.
Xtreamer

Microsoft

offtopic, welke status had jij bij de levering van DPD?MikeOO schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:26:
Dat zal het waarchijnlijk wel zijn, alhoewel het ook te maken kan hebben met de snelheid waarmee de toetsen reageren. Als je het pijltje naar beneden ingedrukt houdt, dan herhaalt deze functie zich steeds. Afhankelijk van hoe snel dat gebeurt en via IR wordt verzonden zal je menu reageren.boe2 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:40:
Status al volgt.Sjrd83 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:58:
[...]
offtopic, welke status had jij bij de levering van DPD?
code:
1
2
3
4
5
| 30.09.2014 13:09 AMSTERDAM (NL) Geleverd 30.09.2014 07:53 AMSTERDAM (NL) Onderweg voor uitlevering 30.09.2014 02:54 AMSTERDAM (NL) Op het depot 29.09.2014 22:23 Veenendaal (NL) Onderweg. 29.09.2014 18:01 DPD Data centrum De verzender heeft het pakket aangemeld bij DPD. |
https://tracking.dpd.de/parcelstatus?query=tracktracenr&locale=nl_NL
tracktracenr = zet je jouw tracktracenummer in.
Klopt er zit bij de MS gewoon een vertraging in waardoor je meestal 2x op een toets moet klikken.kroegtijger schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:03:
[...]
Dat zal het waarchijnlijk wel zijn, alhoewel het ook te maken kan hebben met de snelheid waarmee de toetsen reageren. Als je het pijltje naar beneden ingedrukt houdt, dan herhaalt deze functie zich steeds. Afhankelijk van hoe snel dat gebeurt en via IR wordt verzonden zal je menu reageren.
De Xtreamer Remote wordt het dus en die gaat later niet mee in de verkoop van de Ultra
Mijn ervaring is dat mijn DN2820 NUC wat minder goed reageert op mijn RC6 afdstandsbediening dan mijn vorige HTPC die de USB IR ontvanger gebruikte die bij de RC6 afstandsbediening geleverd werd.MikeOO schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:18:
Klopt er zit bij de MS gewoon een vertraging in waardoor je meestal 2x op een toets moet klikken.
De Xtreamer Remote wordt het dus en die gaat later niet mee in de verkoop van de Ultra
Sinds deze week heb ik alles up and running 
Mijn setup is de NUC met 4GB RAM en ik draai OpenElec vanaf een USB 3.0 stick. De interface loopt lekker snel, en mijn library met films en series (1TB externe HDD) kan ik vloeiend doorlopen zonder stotteren.
Verder werken de plugins die verschillende stream raadplegen ook vloeiend, en ik heb ook geen last van bufferproblemen met de wifi verbinding. Kortom, ik ben zeer tevreden!
Overigens merkte ik qua performance niet zo heel veel verschil m.b.t. of ik de stick met OpenElec via USB 2.0 of 3.0 laat lopen. Voor de boottijden scheelt het ongeveer 6 seconden (respectievelijk 36 en 30 seconden).
Mijn setup is de NUC met 4GB RAM en ik draai OpenElec vanaf een USB 3.0 stick. De interface loopt lekker snel, en mijn library met films en series (1TB externe HDD) kan ik vloeiend doorlopen zonder stotteren.
Verder werken de plugins die verschillende stream raadplegen ook vloeiend, en ik heb ook geen last van bufferproblemen met de wifi verbinding. Kortom, ik ben zeer tevreden!
Overigens merkte ik qua performance niet zo heel veel verschil m.b.t. of ik de stick met OpenElec via USB 2.0 of 3.0 laat lopen. Voor de boottijden scheelt het ongeveer 6 seconden (respectievelijk 36 en 30 seconden).
Wat betreft de performance-verschillen tussen USB2 en USB3 is dat sterk afhankelijk van hetgeen je aan bewerkingen doet, en de stick zelf (en uiteraard de controller die gebruikt wordt, maar ik ga er even vanuit dat we vergelijken op hetzelfde device, dus met dezelfde controller). De meeste USB3-sticks halen pas echt hun performance die wordt beloofd als er grote hoeveelheden data (grote bestanden) worden aangesproken. Dan kunnen tranfer-rates worden behaald van pakweg 50 a 60MB per seconde. Bij het booten is dat amper het geval, en dus zal je daar niet zo heel veel winst behalen. Per merk/model stick kan het nog wel wat verschillen, maar het zal niet dezelfde performance bieden als dat een SSD bijvoorbeeld haalt met kleine files. De winst ga je dus pas echt merken als je de stick gebruikt voor het opslaan van de database en deze flink hebt gevuld. Default zal de SQLite database gebruikt worden en op de USB-stick worden geplaatst, maar als je gebruik maakt van een centrale database (zoals MySQL) dan zal dit uiteraard weer niet van toepassing zijn.Saiyan Extreme schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:31:
Sinds deze week heb ik alles up and running
Gegeven dat het alleen bij het booten soort van beperkend is, zou ik er niet te veel tijd en aandacht aan besteden. Mocht je eens willen upgraden, dan is een upgrade naar een SSD voor vrij weinig geld nog eens te realiseren.
De laatste tijd ben ik druk aan het kijken voor een vervanger van mijn AC Ryan. Daarbij heb ik vooral gekeken naar een android box zoals die van Minix. Omdat dat makkelijk en goedkoop leek om XBMC en Spotify eenvoudig (vrouwvriendelijk) te gebruiken. Nu ik dit topic gelezen heb snap ik niet dat mensen nog 180 euro neerleggen voor een Minix X8-H. Ik ben helemaal om en ga de DN2820 NUC aanschaffen!
Ik zal dit topic op de voet volgen en de nodige vragen stellen.
Grappig, dat ging bij mij precies zo. Ik stond op het punt zo'n Minix te bestellen toen ik dit draadje tegenkwam.Leon-1985 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 08:03:
De laatste tijd ben ik druk aan het kijken voor een vervanger van mijn AC Ryan. Daarbij heb ik vooral gekeken naar een android box zoals die van Minix. Omdat dat makkelijk en goedkoop leek om XBMC en Spotify eenvoudig (vrouwvriendelijk) te gebruiken. Nu ik dit topic gelezen heb snap ik niet dat mensen nog 180 euro neerleggen voor een Minix X8-H. Ik ben helemaal om en ga de DN2820 NUC aanschaffen!
Ook ik moet ervoor zorgen dat het nieuwe apparaat door mijn vrouw te bedienen valt, maar de WAF van XBMC out-of-the-box viel me vies tegen. Het monteren en installeren van de NUC waren een fluitje van een cent, maar het leren begrijpen en vooral het tunen van het menu (skins uitproberen en aanpassen) hebben me alles bij elkaar aardig wat uurtjes gekost.
Een HTPC is dan ook meer een hobby dan een gebruiksvoorwerp in dat opzichtzoemtoeter schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:14:
[...]
Grappig, dat ging bij mij precies zo. Ik stond op het punt zo'n Minix te bestellen toen ik dit draadje tegenkwam.
Ook ik moet ervoor zorgen dat het nieuwe apparaat door mijn vrouw te bedienen valt, maar de WAF van XBMC out-of-the-box viel me vies tegen. Het monteren en installeren van de NUC waren een fluitje van een cent, maar het leren begrijpen en vooral het tunen van het menu (skins uitproberen en aanpassen) hebben me alles bij elkaar aardig wat uurtjes gekost.
Vergeet de CEC module niet!
Deze maakt het leven een stuk eenvoudiger (geen extra remote).
Dit in combinatie met Yatse (android app) geeft een zeer complete ervaring!
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Sinds mijn vriendin de aansturing van XBMC met de Icefilms-plugin snapt heeft de NUC al veel overuren gemaaktzoemtoeter schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:14:
[...]
Awkward

Grey's Anatomy
Say Yes to the Dress
[ Voor 10% gewijzigd door Chalk op 02-10-2014 16:22 ]
Is deze NUC met een externe CEC module van pulse-eight ook aan te zetten met de afstandsbediening van de tv?, of moet je eerst de NUC aanzetten met de powerknop op het apparaat zelf en schakelt de CEC module daarna de tv aan?CeesKees schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:03:
Ik heb de NUC in een afgesloten kast staan en wil eigenlijk niet iedere keer de kast open maken om de NUC aan te zetten.
Precies, het knutselen is een van de redenen dat ik de NUC verkies boven de Minix. Bijna jammer dat alles nu op orde is.kroegtijger schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:03:
[...]
Een HTPC is dan ook meer een hobby dan een gebruiksvoorwerp in dat opzicht
Dat lijkt me inderdaad helemaal het einde, alles via CEC bedienen. Maar bijna 40 euro uitgeven aan een lullig plastic blokje dat zo van de Action lijkt te komen, dat gaat me te ver.CeesKees schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:03:
Heb deze aangeschaft. Prima apparaatje, je hoeft niks te programmeren. Werkt direct uit de doos, inclusief Shutdown.
Nee, met CEC is het niet mogelijk om de machine aan te zetten helaas, omdat dit via USB gebeurt. Je kan wel met de IR-receiver van de NUC zelf de machine aan zetten, maar dan kan hij dus niet in een afgesloten kast staan, maar moet in het zicht. Om 1 remote te gebruiken kan je dan een Logitech Harmony nemen (of vergelijkbaar device). Denk bij een afgesloten kast wel aan voldoende ventilatie voor de NUC.ykaenS schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:58:
[...]
Is deze NUC met een externe CEC module van pulse-eight ook aan te zetten met de afstandsbediening van de tv?, of moet je eerst de NUC aanzetten met de powerknop op het apparaat zelf en schakelt de CEC module daarna de tv aan?
Ik heb de NUC in een afgesloten kast staan en wil eigenlijk niet iedere keer de kast open maken om de NUC aan te zetten.
Overigens is imho de handigste manier om dit "probleem" te voorkomen simpelweg de NUC niet uit zetten. Met een beetje knappe tuning kan je het ding dermate zuinig maken in idle state dat het verbruik nihil is.
Omdat CEC met de Pulse-eight module via USB gebeurt zegt nog niet dat het dan niet de computer aan kan zetten, integendeel, ik denk dat het werkt (mits standby en niet compleet uit). Ik zal het een keer proberen als ik tijd heb
Om mijn opmerking een beetje bij te staan:
Mijn infrarood receiver is ook via USB, daarentegen kan ik middels mijn AB de htpc gewoon aankrijgen vanuit standby.
Om mijn opmerking een beetje bij te staan:
Mijn infrarood receiver is ook via USB, daarentegen kan ik middels mijn AB de htpc gewoon aankrijgen vanuit standby.
[ Voor 42% gewijzigd door DLGandalf op 03-10-2014 10:03 ]
ik zit op mijn werk en ik weet niet precies hoe het heet maar er zit in de bios een optie "Wake on USB"
die van mij stond dusdanig ingesteld dat hij al aanging als ik met de muis bewoog.
dus dan zal die CEC decoder de NUC ook wel aan kunnen zetten.
die van mij stond dusdanig ingesteld dat hij al aanging als ik met de muis bewoog.
dus dan zal die CEC decoder de NUC ook wel aan kunnen zetten.
Ik heb in ieder geval zo'n adapter besteld afgelopen woensdag om er eens wat mee te proberen. Eerst nog gewoon op een laptop, daarna op een NUC / HTPC als CEC me bevalt
Je geeft zelf al aan waar de schoen wringt... Wake-on-USB werkt wel vanuit standby, maar niet vanuit de uit-stand (bekend als S5-toestand). Er zijn maar heel weinig moederborden die Wake-On-USB vanuit S5 ondersteunen.DLGandalf schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:01:
Omdat CEC met de Pulse-eight module via USB gebeurt zegt nog niet dat het dan niet de computer aan kan zetten, integendeel, ik denk dat het werkt (mits standby en niet compleet uit). Ik zal het een keer proberen als ik tijd heb
Er is een wezenlijk verschil tussen StandBy en Uit, en gegeven dat er gevraagd wordt om de computer aan te zetten (wat impliceert dat deze uit staat, anders zou je immers spreken over de computer wakker te maken danwel vanuit standby te halen) betreft het dus S5-toestand. Dat zal dus niet gaan omdat het niet supported is hierin.
Dat is vanuit StandBy en is dus iets heel anders. Dat het voldoet voor hetgeen je ermee wilt is mooi, maar dat is niet wat er gevraagd werd.Om mijn opmerking een beetje bij te staan:
Via IR is het ook prima mogelijk om je machine volledig aan te zetten (dus vanuit S5), maar daar is additionele hardware voor nodig. Onder andere iMon levert dit. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat je de power-switch van je htpc niet direct op je moederbord prikt, maar op de iMon receiver, en die hang je weer op het moederbord. Om de IR-receiver van spanning te voorzien wordt gebruik gemaakt van een verloopkabel die vanaf de 24-pins voedingsconnector af komt, zodat je ook als de machine echt uit staat nog altijd voeding op je IR-receiver hebt (anders kan je hem namelijk niet gebruiken).
Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de iMon VFD, of iMon UltraBay.
Ook zijn er diverse HTPC-cases die voorzien zijn van OEM-versies hiervan of met vergelijkbare oplossingen van andere fabrikanten. Enkele voorbeelden zijn te vinden bij SilverStone en Zalman, maar er zijn nog veel meer fabrikanten die dit leveren. Goedkoop is het echter niet; voor een iMon VFD ben je al gauw zo'n 70,- kwijt. Ook cases met OEM-versies hiervan zijn over het algemeen de cases uit het hogere segment van HTPC-behuizingen.
Naar mijn mening is dat dan ook de enige juiste weg om dit probleem te benaderen, en het zou mooi zijn als ofwel meer fabrikanten hun moederborden gaan voorzien van de benodigde htpc-connector (slechts een paar intel-borden beschikken hierover, en zijn inmiddels gedateerd) zodat een interne CEC-module mogelijk is. Dan zou het ook mogelijk moeten gaan worden om de machine via CEC dus écht aan te zetten.
Let wel dat CEC niet altijd compatible is met alle hardware. Zo blijkt dat LG over het algemeen niet heel fijn werkt met CEC, maar bijvoorbeeld Sony, Samsung en Panasonic hier wel weer mee om gaan. Elke fabrikant heeft namelijk weer zijn eigen implementatie van CEC. Zo noemt Sony het BraviaLink, spreekt Panasonic over VierraLink, Samsung benoemt het als AnyNet+ etc.Joster schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:27:
Ik heb in ieder geval zo'n adapter besteld afgelopen woensdag om er eens wat mee te proberen. Eerst nog gewoon op een laptop, daarna op een NUC / HTPC als CEC me bevalt
Voor een vrij duidelijke uitleg over CEC kun je even kijken op http://www.avblog.nl/wat-is-hdmi-cec/
Weet ik, link is mij ook bekendkroegtijger schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:13:
[...]
Let wel dat CEC niet altijd compatible is met alle hardware. Zo blijkt dat LG over het algemeen niet heel fijn werkt met CEC, maar bijvoorbeeld Sony, Samsung en Panasonic hier wel weer mee om gaan. Elke fabrikant heeft namelijk weer zijn eigen implementatie van CEC. Zo noemt Sony het BraviaLink, spreekt Panasonic over VierraLink, Samsung benoemt het als AnyNet+ etc.
Voor een vrij duidelijke uitleg over CEC kun je even kijken op http://www.avblog.nl/wat-is-hdmi-cec/
Mocht het niet bevallen dan verkoop ik de adapter. En anders maar niet, daar zal ik niet zo rouwig om zijn..
[ Voor 8% gewijzigd door Joster op 03-10-2014 11:43 ]
Er zijn ook moederborden met een CIR header, als je hier een IR ontvanger (bijvoorbeeld een TSOP4838) op aansluit heb je verder geen additionele hardware nodig om je PC te booten vanuit S5.kroegtijger schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:10:
...
Via IR is het ook prima mogelijk om je machine volledig aan te zetten (dus vanuit S5), maar daar is additionele hardware voor nodig. Onder andere iMon levert dit.
...
Ik gebruik dit zelf met een ASRock Z77 Pro4-M, heeft me op eBay nog geen 2 euro gekost (IR ontvanger en USB kabel) en werkt prima met een MCE remote.
Zie ook hier: http://blog.tynemouthsoft...r-remote-demystified.html
Ik heb zelf ook een case gehad met zo'n iMon receiver erin, maar dat vond ik persoonlijk maar een drama ding.
Maar volgens mij gaan we nu redelijk off-topic aangezien de NUC al voorzien is van een IR receiver

[ Voor 8% gewijzigd door gertjuhh op 03-10-2014 12:24 ]
Een CIR header kan inderdaad ook ja, maar ook dat moet dan wel aanwezig zijn. Deze NUC beschikt er in ieder geval wel over, maar lang niet alle borden hebben dit helaas, en dan heb je dus geen andere optie dan daar extra hardware tegenaan te gooien. Overigens heb ik wel ergens het idee dat die CIR-header "misbruikt" zou moeten kunnen worden door een CEC-adapter, maar dat is puur gebaseerd op een voorgevoel.gertjuhh schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:22:
[...]
Er zijn ook moederborden met een CIR header, als je hier een IR ontvanger (bijvoorbeeld een TSOP4838) op aansluit heb je verder geen additionele hardware nodig om je PC te booten vanuit S5.
Ik gebruik dit zelf met een ASRock Z77 Pro4-M, heeft me op eBay nog geen 2 euro gekost (IR ontvanger en USB kabel) en werkt prima met een MCE remote.
Zie ook hier: http://blog.tynemouthsoft...r-remote-demystified.html
Ik heb zelf ook een case gehad met zo'n iMon receiver erin, maar dat vond ik persoonlijk maar een drama ding.
Maar volgens mij gaan we nu redelijk off-topic aangezien de NUC al voorzien is van een IR receiver
Wat betreft de iMon hardware ben ik daar juist erg over te spreken. De software is dan wel weer een iets ander verhaal, en heeft de nodige tuning nodig om lekker te functioneren. De iMon Pad remote ligt prima in de hand, en voelt als een degelijke remote aan. Wel is een groot nadeel dat, omdat het IR-based is, er een line-of-sight noodzakelijk is. Op basis daarvan heeft CEC bij mij dan ook de voorkeur, en accepteer ik het feit dat de machine 24/7 aan staat (maar liever zou ik dit natuurlijk niet hoeven doen, en hem netjes met de remote aan willen zetten. Zal vast wel mogelijk gaan worden in de toekomst).
--edit--
Nog even gezocht, en de layout van de htpc-header is als volgt:

Helaas dat dit alleen LGA1155 is. LGA1150 heeft geen CEC-ondersteuning. Zie hiervoor http://www.intel.com/cont...sktop-vol-1-datasheet.pdf pagina 33.
Overigens heeft Rainshadow Tech ook een eigen CEC-adapter op zowel USB als RS232, dus mogelijk dat hier wel een en ander nog mee valt te realiseren. Zie hiervoor http://rainshadowtech.com/HdmiCecUsb.html
Deze adapter is me echter wel volledig onbekend, en durf dan ook niet te zeggen of en hoe deze verder functioneert. Qua ondersteuning en qua prijs zou ik echter voor de adapter van PulseEight kiezen, maar die is alleen voor USB beschikbaar.
[ Voor 18% gewijzigd door kroegtijger op 03-10-2014 13:43 ]
Ik heb nu toch al een paar keer deze warning gekregen:
Hebben meer mensen deze issue? In dit topic van de intel community schijnt het meer voor te komen, ongeacht welke bios versie men draait. Intel reageerde in het begin nog, en heeft mensen verzocht hun NUC op te sturen voor onderzoek, maar daarna wordt er niet echt meer gereageerd. De vervangen NUC's van veel mensen schijnen dezelfde issue te hebben.
code:
1
2
3
4
5
| The following are warnings that were detected during this boot. These can be viewed in setup on the Event Log Page. WARNING: Processor Thermal Trip Press the enter key to continue |
Hebben meer mensen deze issue? In dit topic van de intel community schijnt het meer voor te komen, ongeacht welke bios versie men draait. Intel reageerde in het begin nog, en heeft mensen verzocht hun NUC op te sturen voor onderzoek, maar daarna wordt er niet echt meer gereageerd. De vervangen NUC's van veel mensen schijnen dezelfde issue te hebben.
[ Voor 39% gewijzigd door Chalk op 03-10-2014 18:16 ]
Met deze http://www.marmitek.com/n...et-zicht/ir-control-8.php is het niet nodig om een line of sight te hebben. Werkt perfect op al m'n apparatuur.kroegtijger schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:40:
[...]
Nee, met CEC is het niet mogelijk om de machine aan te zetten helaas, omdat dit via USB gebeurt. Je kan wel met de IR-receiver van de NUC zelf de machine aan zetten, maar dan kan hij dus niet in een afgesloten kast staan, maar moet in het zicht.
Ook daar heb je natuurlijk wel een line-of-sight nodig, maar verplaats je de IR-ontvanger naar een voor jouw handige locatie. Dat maakt niet dat er dus geen line-of-sight is nodig is dan natuurlijk. Daarnaast vind ik het als ik heel eerlijk ben spuuglelijk om een sensor ergens los te hebben "slingeren", krijg je er weer extra bekabeling bij en moet je ook weer op het device een ir-zender plakken om het signaal weer door te geven. Praktisch zal het ongetwijfeld wel zijn, maar het is imho eigenlijk een beetje een gedateerde techniek die steeds minder wordt toegepast.ykaenS schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 18:15:
[...]
Met deze http://www.marmitek.com/n...et-zicht/ir-control-8.php is het niet nodig om een line of sight te hebben. Werkt perfect op al m'n apparatuur.
CEC werkt in dat opzicht heel anders en is daar totaal niet van afhankelijk. Dat je nu toevallig de input van je commando's uiteindelijk weer via IR verstuurt doet niet ter zaken. Het had namelijk ook via bijvoorbeeld RF gekund, maar het zou ook direct vanaf een device mogelijk zijn. Bij CEC is het dan ook meestal het meest logisch om als device van besturing je receiver of TV te nemen (en met name TV is het meest praktisch in dit opzicht, maar technisch niet altijd mogelijk. Het voordeel van de TV ervoor te gebruiken is dat deze altijd in het zicht zit, omdat het nu eenmaal een eigenschap van het ding is dat je hem wilt zien
Ik heb hetzelfde met mijn NUC, nu 2x gehad. Dit gebeurt bij het opstarten, terwijl ik de NUC de avond ervoor gewoon op een normale manier heb kunnen uitzetten. Daarbij heb ik niet het idee gehad dat de NUC heel warm geworden was.Saiyan Extreme schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 18:15:
Ik heb nu toch al een paar keer deze warning gekregen:
code:
1 2 3 4 5 The following are warnings that were detected during this boot. These can be viewed in setup on the Event Log Page. WARNING: Processor Thermal Trip Press the enter key to continue
Ik houd het in de gaten of het niet te vaak gebeurt, maar maak me nog niet heel erg druk hierover. Het is met name irritant dat je een toetsenbord aangesloten moet hebben om met 'enter' deze melding weg te drukken voordat de NUC weer opstart.
Ik heb overigens de laatste versie met 2830 processor en bios 39 erop staan. Verder Corsair SO DDR3 PC1600 CL9 4GB geheugen en Openelec draaiend vanaf USB stick, geen interne harde schijf/SSD.
Je kunt i.p.v. het toetsenbord aansluiten ook even rebooten, dat doe ik in ieder geval.wouter12345 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:09:
[...]
Ik heb hetzelfde met mijn NUC, nu 2x gehad. Dit gebeurt bij het opstarten, terwijl ik de NUC de avond ervoor gewoon op een normale manier heb kunnen uitzetten. Daarbij heb ik niet het idee gehad dat de NUC heel warm geworden was.
Ik houd het in de gaten of het niet te vaak gebeurt, maar maak me nog niet heel erg druk hierover. Het is met name irritant dat je een toetsenbord aangesloten moet hebben om met 'enter' deze melding weg te drukken voordat de NUC weer opstart.
Ik heb overigens de laatste versie met 2830 processor en bios 39 erop staan. Verder Corsair SO DDR3 PC1600 CL9 4GB geheugen en Openelec draaiend vanaf USB stick, geen interne harde schijf/SSD.
Zelf heb ik de:
- 2820 processor met bios 39
- Crucial 1x4GB, DDR3 SODIMM, PC12800, CL11, LV
- Kensington 16GB USB 3.0 met Openelec
Ik ga het in ieder geval ook in de gaten houden.
CEC adapter is binnen. Werkt in ieder geval uitstekend met XBMC op mijn laptopJoster schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:27:
Wat ik zojuist wel bevestigd heb gekregen op mail is dat het forum van Pulse-Eight niet langer beschikbaar zal zijn

Hallo na dit draadje gelezen te hebben ga ik ook voor een nuc.
Hij moet mijn rpi en dune base 3.0 gaan vervangen.
Betekent dus nuc met geheugen kopen(tips voor goed en goedkoop geheugen welkom) en ssd heb ik nog wel ergens zweven thuis.
Ik wil xbmc erop gaan draaien maar ook netflix wil ik gebruiken.
Dochter is er gek van op dr eigen smart tv.
Beneden nog geen smart tv en die komt er pas als deze kapot gaat.
Kunnen jullie tips geven hoe dit voor elkaar te krijgen?
Bv. Windows met netflix of met openelec?
Mijn media staat voor de rest op mijn syno 3612 met 27 tb dus ssd is puur voor os.
Ik wacht jullie tips/uitleg even af.
Betekent dus nuc met geheugen kopen(tips voor goed en goedkoop geheugen welkom) en ssd heb ik nog wel ergens zweven thuis.
Mijn media staat voor de rest op mijn syno 3612 met 27 tb dus ssd is puur voor os.
Geheugentips zijn voldoende te vinden in dit topic en kun je zelf bepalen welke je voorkeur heeft. Als je ook Windows wilt gebruiken dan is 4Gb wel minimaal en qua prijs ook een betere investering dan 2Gb. Dan ben je meer toekomstproof.ikkeenjij36 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 23:22:
Hallo na dit draadje gelezen te hebben ga ik ook voor een nuc.
XBMC werkt via OpenElec uitstekend en heb je binnen 10 minuten draaien op de NUC zonder verdere instellngen te hoeven doen.
Netflix werkt niet via XBMC en hiervoor zou je dus bv Windows moeten installeren. Ook hier kun je XBMC op installeren zodat je beide direct vanuit Windows kunt gebruiken. Nadeel is dat XBMC in Windows wat meer configuratie nodig heeft om alles goed af te stellen maar prima te doen.
Je kan ook een multiboot maken waarbij je bij aanzetten van de NUC kunt kiezen om OpenElec of Windows te starten. Handig als je bv veel met XBMC doet. Start supersnel als je even iets wilt bekijken.
Je kan dus alle kanten op en het is maar net hoe technisch je bent en hoe leuk je het vindt om dit allemaal in te stellen.
Bedankt voor je antwoord.MikeOO schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 08:20:
[...]
Geheugentips zijn voldoende te vinden in dit topic en kun je zelf bepalen welke je voorkeur heeft. Als je ook Windows wilt gebruiken dan is 4Gb wel minimaal en qua prijs ook een betere investering dan 2Gb. Dan ben je meer toekomstproof.
XBMC werkt via OpenElec uitstekend en heb je binnen 10 minuten draaien op de NUC zonder verdere instellngen te hoeven doen.
Netflix werkt niet via XBMC en hiervoor zou je dus bv Windows moeten installeren. Ook hier kun je XBMC op installeren zodat je beide direct vanuit Windows kunt gebruiken. Nadeel is dat XBMC in Windows wat meer configuratie nodig heeft om alles goed af te stellen maar prima te doen.
Je kan ook een multiboot maken waarbij je bij aanzetten van de NUC kunt kiezen om OpenElec of Windows te starten. Handig als je bv veel met XBMC doet. Start supersnel als je even iets wilt bekijken.
Je kan dus alle kanten op en het is maar net hoe technisch je bent en hoe leuk je het vindt om dit allemaal in te stellen.
Ik ben redelijk technisch en de boel een beetje instellen vindt ik ook geen probleem.
Zodra ik thuis ben ga ik er een halen en eens kijken of t me allemaal wil lukken.
Ik zal hier nog wel terug komen voor tips en mijn ervaringen delen.
Een vd dingen die ik wel heel graag draaiende wil hebben is netflix.
Ook met mijn dune heb ik soms dat die niet alle formats afspeelt die op mijn nas staan.
Ik schat dat ik dan een externe speler moet gebruiken hiervoor?
3d is nog geen issue maar wel fijn als dat in de toekomst ook kan.
[ Voor 9% gewijzigd door ikkeenjij36 op 05-10-2014 09:15 ]
Ik denk dat XBMC 99.9% wel af kan spelen.ikkeenjij36 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 09:12:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben redelijk technisch en de boel een beetje instellen vindt ik ook geen probleem.
Zodra ik thuis ben ga ik er een halen en eens kijken of t me allemaal wil lukken.
Ik zal hier nog wel terug komen voor tips en mijn ervaringen delen.
Een vd dingen die ik wel heel graag draaiende wil hebben is netflix.
Ook met mijn dune heb ik soms dat die niet alle formats afspeelt die op mijn nas staan.
Ik schat dat ik dan een externe speler moet gebruiken hiervoor?
3d is nog geen issue maar wel fijn als dat in de toekomst ook kan.
Voor 3d is het volgens mij beter om de i3 versie te nemen. (Of was dat alleen nodig voor 4K?)
Nee en nee.Idanue schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat XBMC 99.9% wel af kan spelen.
Voor 3d is het volgens mij beter om de i3 versie te nemen. (Of was dat alleen nodig voor 4K?)
Je kunt zowel 3D als 4K afspelen met deze NUC.
Voor Frame Packing 3D heb je inderdaad wel een externe speler nodig (XBMC kan dit niet native afspelen vanwege rechten)
Alleen bij het afspelen van 4K heb je uiteraard wel alleen 1080p output, omdat de HDMI uitgang niet hoger ondersteund. Hoe dit bij de i3 variant zit weet ik niet
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Ik heb naast de NUC (OpenElec / XBMC) een chromecast, die primair gebruikt wordt voor Netflix. Kost weinig, en de bediening werkt bijzonder prettig. Kan geen XBMC addon tegenop.ikkeenjij36 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 09:12:
[...]
...Een vd dingen die ik wel heel graag draaiende wil hebben is netflix...
Bijkomend voordeel is dat je dan niet hoeft te klooien met het installeren van Windows en het switchen tusssen Win en XBMC.
Voor de beginner, wat algemene instructies voor het installeren van Openelec op een nieuwe NUC zoals ik het voor elkaar heb gekregen:
Bios update
Update de bios naar laatste versie. Download hier de laatste bios-versie van de Intelwebsite. Kies de versie eindigend op .bio en sla deze op op een USB stick. Start de NUC op, druk op F2 tijdens het opstarten om in de Bios tekomen. Druk op F7 om Bios update te starten, plug de USB in, en start de update.
Openelec installeren
Download de laatste stable versie van Openelec hier. Maak een bootable USB aan van waar je Openelec kunt opstarten met behulp van de handleiding hier (NB: deze pagina geeft standaard de instructies vanaf een linux-pc, voor windows of mac kies je het juiste tabblad op deze pagina)
Schakel de NUC uit, plug de bootable USB met Openelec installer in, start de NUC opnieuw op en als alles goed gegaan is wordt OpenElec geinstalleerd. Wil je Openelec in het vervolg vanaf een USB-stick willen opstarten (dus geen harde schijf / SSD gebruiken) realiseer je dan dat je een tweede USB stick nodig hebt. Dan raad ik aan om een USB 3.0 stick te gebruiken, dit werkt bij mij een stuk sneller. Ik gebruik hiervoor een Integral 16GB Fusion 3.0, die is piepklein en steekt daarom maar een klein stukje uit de USB 3.0 poort (die alleen aan de voorkant van de NUC zit, vandaar dat ik een kleine USB wilde).
Bij mij hoefde ik geen instellingen in de bios te wijzigen om vanaf USB stick op te starten. Ook XBMC werkte bij mij out-of-the-box, behalve dat het geluid. Onder instellingen moest ik aangeven dat het geluid via HDMI moest worden gestuurd, hij stond standaard op een andere line-out o.i.d. van de NUC.
Bios update
Update de bios naar laatste versie. Download hier de laatste bios-versie van de Intelwebsite. Kies de versie eindigend op .bio en sla deze op op een USB stick. Start de NUC op, druk op F2 tijdens het opstarten om in de Bios tekomen. Druk op F7 om Bios update te starten, plug de USB in, en start de update.
Openelec installeren
Download de laatste stable versie van Openelec hier. Maak een bootable USB aan van waar je Openelec kunt opstarten met behulp van de handleiding hier (NB: deze pagina geeft standaard de instructies vanaf een linux-pc, voor windows of mac kies je het juiste tabblad op deze pagina)
Schakel de NUC uit, plug de bootable USB met Openelec installer in, start de NUC opnieuw op en als alles goed gegaan is wordt OpenElec geinstalleerd. Wil je Openelec in het vervolg vanaf een USB-stick willen opstarten (dus geen harde schijf / SSD gebruiken) realiseer je dan dat je een tweede USB stick nodig hebt. Dan raad ik aan om een USB 3.0 stick te gebruiken, dit werkt bij mij een stuk sneller. Ik gebruik hiervoor een Integral 16GB Fusion 3.0, die is piepklein en steekt daarom maar een klein stukje uit de USB 3.0 poort (die alleen aan de voorkant van de NUC zit, vandaar dat ik een kleine USB wilde).
Bij mij hoefde ik geen instellingen in de bios te wijzigen om vanaf USB stick op te starten. Ook XBMC werkte bij mij out-of-the-box, behalve dat het geluid. Onder instellingen moest ik aangeven dat het geluid via HDMI moest worden gestuurd, hij stond standaard op een andere line-out o.i.d. van de NUC.
Vraag voor mij blijft wat is het makkelijkste voor mij.
Ik kan redelijk wat rommelen met de spullen maar netflix makkelijk draaiend krijgen is weer iets nieuws voor mij
Dan toch windows met xbmc en daar netflix voor windows erbij?
Heb op de rpi nu ook de netflixbmc addon erop werkt tot aan dat ie wat moet af gaan spelen wat ie dan niet doet.
Kan wel door het aanbod scrollen incl. De afleveringen maar niet afspelen.
Mocht ik dat toch nog draaiende krijgen op de rpi dan moet het op de nuc ook lukken en kan ik gewoon openelec erop draaien.
Ik neem aan dat instal procedure op opelec site staat om het op de ssd te zetten?
Ik kan redelijk wat rommelen met de spullen maar netflix makkelijk draaiend krijgen is weer iets nieuws voor mij
Heb op de rpi nu ook de netflixbmc addon erop werkt tot aan dat ie wat moet af gaan spelen wat ie dan niet doet.
Mocht ik dat toch nog draaiende krijgen op de rpi dan moet het op de nuc ook lukken en kan ik gewoon openelec erop draaien.
Ik neem aan dat instal procedure op opelec site staat om het op de ssd te zetten?
Vraag voor mij blijft wat is het makkelijkste voor mij.
Ik neem aan dat instal procedure op openelec site staat om het op de ssd te zetten?
Ik neem aan dat instal procedure op openelec site staat om het op de ssd te zetten?
Dus jij beweert het tegenovergestelde van wat Intel bij zijn 3D specificaties neerzet bij deze CPU? Waar komt deze niet Intel info vandaan? Frame Packing betekent volgens mij (en diverse internet bronnen), 3D weergave in Full HD (1080p voor beide frames).bonyuri schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 11:07:
[...]
Nee en nee.
Je kunt zowel 3D als 4K afspelen met deze NUC.
Voor Frame Packing 3D heb je inderdaad wel een externe speler nodig (XBMC kan dit niet native afspelen vanwege rechten)
[knip]
"De Intel® InTru™ 3D-technologie levert stereoscopische 3D Blu-ray*-weergave in volledige 1080p-resolutie bij HDMI* 1.4 en topkwaliteit audio."
Testing, one, two ...
Yephardware-lover schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:42:
[...]
Dus jij beweert het tegenovergestelde van wat Intel bij zijn 3D specificaties neerzet bij deze CPU?
Ik heb het zelf getest en het werkt gewoon goed.
Van de XBMC Wiki:
Hier heb ik zelf nog niets van gemerkt, maar ik kijk ook niet enorm veel 3DThe Celeron-based NUC can play everything XBMC can including 1080p SBS 3D. It will struggle with full frame packed 3D.
Daarnaast heb ik ook wat 4K content getest (zie verder terug in dit topic) en ook die werkte "redelijk". Het houdt niet over, maar dat hoeft ook niet, want er komt toch geen 4K resolutie uit
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Ik had deze http://static.trustedrevi...d/6f6d/12132-img2113s.jpg nog liggen en na wat speurwerk op google en enkele uurtjes werk via de ssh terminal heb ik hem aan de praat gekregen met de NUC. Alleen jammer dat de power on niet werkt met de remote.
Volgende week maar eens de apple remote proberen, die qua design een stuk mooier is als de rest.
Volgende week maar eens de apple remote proberen, die qua design een stuk mooier is als de rest.
[ Voor 20% gewijzigd door ykaenS op 05-10-2014 21:42 ]
XBMC kan het full frame 3D format al helemaal niet weergeven, en de GPU zelf ook niet, ongeacht met welke software, maar het is me nu duidelijk waar het verhaal vandaan komt. Over 4k heb ik geen opmerking geplaatst.bonyuri schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 21:09:
[...]
Yep
Ik heb het zelf getest en het werkt gewoon goed.
Van de XBMC Wiki:
[...]
Hier heb ik zelf nog niets van gemerkt, maar ik kijk ook niet enorm veel 3D
Daarnaast heb ik ook wat 4K content getest (zie verder terug in dit topic) en ook die werkte "redelijk". Het houdt niet over, maar dat hoeft ook niet, want er komt toch geen 4K resolutie uit
2.3 Core i3-based NUC
There are four different NUCs equipped with Core i3 processors. The table below shows the similarities and differences: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Intel_NUC
Can software decode most formats if needed. Does everything the Celeron can do and full frame packed 3D. Good for an HTPC that also needs light gaming and maybe some more heavy Windows applications. If you don't need those things, then you might want to stick with the Celeron to save some money.
[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 05-10-2014 22:28 ]
Testing, one, two ...
Heb ik toch nog ff een vraagje wat nog niet duidelijk is voor mij.
Ssd inbouwen,moet dat een msata zijn of kan ik een sata ssd die ik nog heb liggen gebruiken?
Ssd inbouwen,moet dat een msata zijn of kan ik een sata ssd die ik nog heb liggen gebruiken?
Nee hoor, kan gewoon SATA zijn!ikkeenjij36 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:37:
Heb ik toch nog ff een vraagje wat nog niet duidelijk is voor mij.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Hallo Nuc kenners,
Ik ben op zoek naar, uiteraard, de goedkoopste oplossing om
1. Films af te spelen vanaf mijn Netgear Readynas op TV beneden
2. Muziek vanaf mijn Nas af te spelen op de surround set beneden.
3. Het voor mijn vrouw mogelijk te maken om Utopia live streams te kijken op de TV beneden
Apparatuur is een Receiver waar alle apparatuur (waaronder nu een mediaplayer) op samen komt waarna een HDMi kabel doorgaat naar de TV.
Mijn Lan is al bedraad uitgevoerd naar de lokatie van de huisapparatuur (Gb Lan)
Ik denk te begrijpen dat ik een NUC nodig heb maar heb nu wat vraagjes aan jullie
1. Aangezien mijn vrouw de utopia streams wil zien (die ook nog eens silverlight nodig hebben) heb ik dus software met chrome/ie browser ondersteuning nodig en daardoor valt mi openelec met xbmc af (klopt dit)?
2. Als ik ga voor een NUC dan moet ik dus kiezen voor installatie van windows (voor de browser func) maar dan kan ik daar bovenop nog steeds XBMC draaien voor de mediaplayer functionaliteit. (klopt dit)?
3. Kan ik niet een Apple TV kopen en daar een pakketje voor downloade/kopen (via Appstore) die dit ook bereikt?
Ben benieuwd naar jullie input
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik ben op zoek naar, uiteraard, de goedkoopste oplossing om
1. Films af te spelen vanaf mijn Netgear Readynas op TV beneden
2. Muziek vanaf mijn Nas af te spelen op de surround set beneden.
3. Het voor mijn vrouw mogelijk te maken om Utopia live streams te kijken op de TV beneden
Apparatuur is een Receiver waar alle apparatuur (waaronder nu een mediaplayer) op samen komt waarna een HDMi kabel doorgaat naar de TV.
Mijn Lan is al bedraad uitgevoerd naar de lokatie van de huisapparatuur (Gb Lan)
Ik denk te begrijpen dat ik een NUC nodig heb maar heb nu wat vraagjes aan jullie
1. Aangezien mijn vrouw de utopia streams wil zien (die ook nog eens silverlight nodig hebben) heb ik dus software met chrome/ie browser ondersteuning nodig en daardoor valt mi openelec met xbmc af (klopt dit)?
2. Als ik ga voor een NUC dan moet ik dus kiezen voor installatie van windows (voor de browser func) maar dan kan ik daar bovenop nog steeds XBMC draaien voor de mediaplayer functionaliteit. (klopt dit)?
3. Kan ik niet een Apple TV kopen en daar een pakketje voor downloade/kopen (via Appstore) die dit ook bereikt?
Ben benieuwd naar jullie input
Alvast bedankt voor het meedenken
Verwijderd
De topic naam kan ondertussen beter gewoon veranderd worden in "Het grote Intel NUC mediaspeler topic" aangezien het wel heel algemeen begint te worden en niet meer alleen over XBMC op een NUC met celeron gaat, maar ook over de voor en tegens van een celeron of een i3/i5 etc.
Zelf heb ik mijn NUC nu een 2-tal weken en begin te twijfelen of ik wel de goede keus heb gemaakt om er win 7 en xbmc op te zetten, aangezein ik alleen maar XBMC gebruik. Dus ik zit er over te denken om openELEC te gaan installeren. Zodat ik van allerlei belastende achtergrond processen (Antivirus, Windows processen, windows firewall) af ben.
Nu heb ik alleen nog GEEN nas, ik stream dus mijn media vanaf mijn pc op mijn kantoor, via het gedeelde thuisnetwerk. Kan ik daar met openELEC ook zo bij?
Zelf heb ik mijn NUC nu een 2-tal weken en begin te twijfelen of ik wel de goede keus heb gemaakt om er win 7 en xbmc op te zetten, aangezein ik alleen maar XBMC gebruik. Dus ik zit er over te denken om openELEC te gaan installeren. Zodat ik van allerlei belastende achtergrond processen (Antivirus, Windows processen, windows firewall) af ben.
Nu heb ik alleen nog GEEN nas, ik stream dus mijn media vanaf mijn pc op mijn kantoor, via het gedeelde thuisnetwerk. Kan ik daar met openELEC ook zo bij?
Ik heb precies dezelfde setup die jij in gedachte hebt.
Gewoon even de Bios updaten en gaan
Zowel een Nuc beneden als boven. Draaien beide openelec.
Stream mijn films en series vanaf een Synology NAS
Beide bedien ik met Harmony remotes.
Voor die paar centen een geweldige mediabox.
Gewoon even de Bios updaten en gaan
Zowel een Nuc beneden als boven. Draaien beide openelec.
Stream mijn films en series vanaf een Synology NAS
Beide bedien ik met Harmony remotes.
Voor die paar centen een geweldige mediabox.
Als jullie het hebben over de grote nuc topic, heb ik ook nog wel een vraagje.
Ik heb al jaren een mtech 1200 met een itx ion bordje.
Draait opzicht nog goed, maar met de recente xbmc begint het toch wat traag te worden.
paar jaar geleden heb was ik nog zo om alles zelf in elkaar te zetten en alles de configen in ubuntu.
Nu heb ik daar wat minder tijd voor dus een NUC met openelec lijkt me wel wat.
Helaas is de NUC niet uitgerust met een spdif uitgang. Is dan de enige oplossing om toch een nieuw itx bordje te kopen en die in mijn case in te bouwen?
Ik heb al jaren een mtech 1200 met een itx ion bordje.
Draait opzicht nog goed, maar met de recente xbmc begint het toch wat traag te worden.
paar jaar geleden heb was ik nog zo om alles zelf in elkaar te zetten en alles de configen in ubuntu.
Nu heb ik daar wat minder tijd voor dus een NUC met openelec lijkt me wel wat.
Helaas is de NUC niet uitgerust met een spdif uitgang. Is dan de enige oplossing om toch een nieuw itx bordje te kopen en die in mijn case in te bouwen?
Brix heeft wel spdif.Tito129 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:30:
Je kunt gewoon je PC terugvinden via OpenElec. Wat je ook kunt doen is OpenElec vanaf USB starten.Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:08:
De topic naam kan ondertussen beter gewoon veranderd worden in "Het grote Intel NUC mediaspeler topic" aangezien het wel heel algemeen begint te worden en niet meer alleen over XBMC op een NUC met celeron gaat, maar ook over de voor en tegens van een celeron of een i3/i5 etc.
Om OpenElec op USB te zetten heb je wel 2 usb sticks nodig. 1 Stick met de installatiebestanden waarmee je de NUC opstart. Tijdens deze installatie kun je kiezen waar je OpenElec wilt installeren kies je voor de 2de USB stick ipv harddisk.
Indien het bevalt kun je overstappen door de installatie weer uit te voeren en kies je voor de harddisk.
Zo kun je op je gemak OpenElec testen of alles voldoet. Opstarten via USB gaat prima met OpenElec en duurt maar paar seconden extra tov harddisk.
Je kan ook een NUC aanschaffen met een externe USB geluidskaart (met digitale uitgang).Tito129 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:30:
Zelf heb ik een NUC met deze: pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card in gebruik.
Ik ben zelf nog aan het vechten om dat ding goed 6-kanaals digitaal pass-through te laten doen - ik verwacht dat dat mogelijk is, maar als je zelf onder Ubuntu dat ding aan de praat wil krijgen kom je er achter dat Linux nog niet overal zo gebruiksvriendelijk als Windows is.
Verwijderd
Bedankt voor de tip, ik ga hier mee aan de slagMikeOO schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:55:
[...]
Je kunt gewoon je PC terugvinden via OpenElec. Wat je ook kunt doen is OpenElec vanaf USB starten.
Om OpenElec op USB te zetten heb je wel 2 usb sticks nodig. 1 Stick met de installatiebestanden waarmee je de NUC opstart. Tijdens deze installatie kun je kiezen waar je OpenElec wilt installeren kies je voor de 2de USB stick ipv harddisk.
Indien het bevalt kun je overstappen door de installatie weer uit te voeren en kies je voor de harddisk.
Zo kun je op je gemak OpenElec testen of alles voldoet. Opstarten via USB gaat prima met OpenElec en duurt maar paar seconden extra tov harddisk.
Ik heb deze achter mijn NUC hangen. Werkt ook goed.Tito129 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:30:
Toevallig ben ik hier gisteravond even mee bezig geweest, maar kreeg het niet werkend: installeren vanaf USB naar de tweede USB stick ging prima, maar booten vanaf de tweede stick wilde niet: "can't stat /flash/SYSTEM" als opstartmelding. Daarna ook geprobeerd door OpenElec handmatig te installeren volgens deze handleiding, maar dat gaf exact hetzelfde resultaat.MikeOO schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:55:
En dan gok ik dat het wellicht een BIOS instelling is, maar ik heb dat voor nu opgegeven.
(ik heb momenteel Ubuntu/XBMC op de interne SSD staan, maar met niet-werkend geluid, dus wilde vanaf USB stick met OpenElec wat TV kijken...)
Leuk ding! Vast een stuk makkelijker dan zo'n externe geluidskaart als ik nu probeer te gebruiken. Wel jammer dat 'ie een extra voedingsadapter nodig heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:43:
Ik heb deze achter mijn NUC hangen. Werkt ook goed.
Probeer eens een andere usb stick als 2de stick. Vaak komen deze problemen door de gebruikte usb stick. Sommige merken/type werken niet echt lekker.vanaalten schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:20:
[...]
Toevallig ben ik hier gisteravond even mee bezig geweest, maar kreeg het niet werkend: installeren vanaf USB naar de tweede USB stick ging prima, maar booten vanaf de tweede stick wilde niet: "can't stat /flash/SYSTEM" als opstartmelding. Daarna ook geprobeerd door OpenElec handmatig te installeren volgens deze handleiding, maar dat gaf exact hetzelfde resultaat.
En dan gok ik dat het wellicht een BIOS instelling is, maar ik heb dat voor nu opgegeven.
(ik heb momenteel Ubuntu/XBMC op de interne SSD staan, maar met niet-werkend geluid, dus wilde vanaf USB stick met OpenElec wat TV kijken...)
[...]
Leuk ding! Vast een stuk makkelijker dan zo'n externe geluidskaart als ik nu probeer te gebruiken. Wel jammer dat 'ie een extra voedingsadapter nodig heeft.
Heb je wel de Generic build genomen. Zelf gebruik ik OpenELEC Stable - Generic x86_64 Version:4.2.1
Heb dit bij ontvangst van de NUC ook even op deze mannier gedaan voordat de ssd erin zat en werkte prima.
Ik had al hetzelfde idee, dus gisteravond de twee sticks omgewisseld en dat gaf hetzelfde probleem. Dus twee (verschillende) USB sticks die beide hetzelfde probleem geven: OpenElec na installatie niet willen booten en "can't stat /flash/System" geven.MikeOO schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 07:40:
[...]
Probeer eens een andere usb stick als 2de stick. Vaak komen deze problemen door de gebruikte usb stick. Sommige merken/type werken niet echt lekker.
Yep, dat is precies degene die ik ook gedownload en geinstalleerd had.Heb je wel de Generic build genomen. Zelf gebruik ik OpenELEC Stable - Generic x86_64 Version:4.2.1
BIOS versie 39. Volgens de Intel instructies voor OpenElec de BIOS ingesteld (enkel geen reset-to-default gedaan). Wellicht dat er alsnog iets mis is in de BIOS settings, of dat ik het nog met een derde USB-stick zou moeten proberen. Maar ik denk dat ik m'n tijd beter kan besteden aan proberen 6-kanaals digitaal pass-through via m'n USB geluidskaart aan de praat te krijgen, heb ik OpenElec verder niet meer nodig.
Ik heb hetzelfde, alleen komt het niet altijd voor. Soms zie ik het verschijnen bij een cold boot.
Heel irritant.
Heel irritant.
wouter12345 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:09:
[...]
Ik heb hetzelfde met mijn NUC, nu 2x gehad. Dit gebeurt bij het opstarten, terwijl ik de NUC de avond ervoor gewoon op een normale manier heb kunnen uitzetten. Daarbij heb ik niet het idee gehad dat de NUC heel warm geworden was.
Even een zelfquoteBlueHD schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:22:
Van de week heb ik ook de DN2820FYKH ingezet als mediaspeler met XBMC Gotham. Het installeren ging niet zo gemakkelijk als gedacht. De installatie op de USB-stick werd niet herkend (kreeg een zwart scherm met knipperende cursor linksboven). In de Intel NUC heb ik geen hardeschijf ingebouwd, XBMC draait vanuit een USB-stick. Na wat googlewerk bleek het te maken hebben met de EFI / Legacy ondersteuning. Vervolgens heb ik de volgende tutorial gevolgd (http://openelec.tv/forum/...el-nuc-in-efi-mode#114765).
Het geluid werkte niet direct out-of-the-box. Dit had te maken met een instelling in het XBMC menu. Onder Audiohardware moet HDMI geselecteerd worden.
Verder werkt het apparaatje super! Draait vloeiend XBMC en full hd is geen probleem.
Ik heb dit ook. Google bracht met hiernaar toe: https://communities.intel...d/52119?start=45&tstart=0barbarian schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:02:
Ik heb hetzelfde, alleen komt het niet altijd voor. Soms zie ik het verschijnen bij een cold boot.
Heel irritant.
[...]
Het is dus bekend en bij meerdere mensen. Ik hoop dat het snel gefixed kan worden. Is irritant en weet nie tof het schadelijk is.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjrd83 op 08-10-2014 11:58 ]
Hallo,
Ik heb inmiddels alles gelezen in dit topic over de NUC’s van Intel.
Heb een tv waar dit ook op zou moeten werken en ga er een bestellen vd week.
Ik ben bekend met XBMC op mijn PC. Beperkende factor aan XBMC vind ik de interface. Prima voor het afspelen van media, minder voor surfen, zoeken op web.
Nou wil ik straks ook gewoon kunnen surfen op de NUC. Adviseren jullie dan om win7 te installeren of een andere OS. Ik kan natuurlijk ook 2 naast mekaar draaien, maar wat is hierin het handigst?
Of heeft bijv, OpenElec ook OS functionaliteiten?
Hoe doen jullie dit als je achter je pc zit en ff wat youtube wil kijken, uitzending gemist wil surfen of een website wil openen om een filmpje te bekijken?
EDIT:
En hoe schakelen jullie weer over naar 'normale TV'? Is dit ook mogelijk met apps ofzo op OpenElec?
Of wel ouderwets weer terugschakelen naar het tv input signaal op de Tv?
Aanvullende vragen, ik lees dat een SSD onnodig is om XBMC of OpenElec te draaien. Dit kan dus ook vanaf stick.
Kan de NUC met SSD (met WIN7 bijv) ook als soort NAS werken? Dat ik bijvoorbeeld muziek afspeel op mijn telefoon die op de NUC staat? En andersom; kan ik op de NUC media benaderen die bijvoorbeeld op mijn telefoon of PC staan? Films of muziek of iets dergelijks?
Ik heb inmiddels alles gelezen in dit topic over de NUC’s van Intel.
Heb een tv waar dit ook op zou moeten werken en ga er een bestellen vd week.
Ik ben bekend met XBMC op mijn PC. Beperkende factor aan XBMC vind ik de interface. Prima voor het afspelen van media, minder voor surfen, zoeken op web.
Nou wil ik straks ook gewoon kunnen surfen op de NUC. Adviseren jullie dan om win7 te installeren of een andere OS. Ik kan natuurlijk ook 2 naast mekaar draaien, maar wat is hierin het handigst?
Of heeft bijv, OpenElec ook OS functionaliteiten?
Hoe doen jullie dit als je achter je pc zit en ff wat youtube wil kijken, uitzending gemist wil surfen of een website wil openen om een filmpje te bekijken?
EDIT:
En hoe schakelen jullie weer over naar 'normale TV'? Is dit ook mogelijk met apps ofzo op OpenElec?
Of wel ouderwets weer terugschakelen naar het tv input signaal op de Tv?
Aanvullende vragen, ik lees dat een SSD onnodig is om XBMC of OpenElec te draaien. Dit kan dus ook vanaf stick.
Kan de NUC met SSD (met WIN7 bijv) ook als soort NAS werken? Dat ik bijvoorbeeld muziek afspeel op mijn telefoon die op de NUC staat? En andersom; kan ik op de NUC media benaderen die bijvoorbeeld op mijn telefoon of PC staan? Films of muziek of iets dergelijks?
[ Voor 27% gewijzigd door MauriX op 08-10-2014 13:59 ]
Je kan eventueel gewoon W7 installeren en daarop als applicatie gewoon XBMC, heb ik ook, werkt perfect icm een SSD. Ik heb dit momenteel ook en dit werkt perfect, gezien ik nog wel eens de desktop browsers nodig ben is dit voor mij de oplossing.
Dan start je sowieso Windows op en als je een filmpje wil kijken start je gewoon XBMC binnen Windows?
Dan start je sowieso Windows op en als je een filmpje wil kijken start je gewoon XBMC binnen Windows?
Als je hem als mediacenter gebruikt bedien je hem voornamelijk met een remote, niet echt handig om dan een browser te gaan gebruiken. Als je hem voornamelijk met toetsenbord en muis bedient kan je net zo goed gewoon Windows installeren en XBMC achterwege laten.
Dat gezegd zijnde: Ik gebruik XBMCbuntu en heb die zodanig ingesteld dat ik vanuit XBMC kan doorstarten naar SteamOS (nou ja, Big Picture Mode) en daarin zit een browser die perfect op je televisie bruikbaar is in combinatie met een gamepad.
Dat gezegd zijnde: Ik gebruik XBMCbuntu en heb die zodanig ingesteld dat ik vanuit XBMC kan doorstarten naar SteamOS (nou ja, Big Picture Mode) en daarin zit een browser die perfect op je televisie bruikbaar is in combinatie met een gamepad.
Waarom zou je XBMC achterwege laten?
Je kunt dan ook gewoon Windows installeren en XBMC draaien, met daarnaast alle software / apps die je verder wilt (Skype, Steam, browser, etc.)
Je kunt dan ook gewoon Windows installeren en XBMC draaien, met daarnaast alle software / apps die je verder wilt (Skype, Steam, browser, etc.)
Your Friendly Neighborhood Moderator
Indien je voornamelijk XBMC gebruikt en af en toe een keer de browser opstart kan je er ook voor kiezen om direct naar XBMC op te starten (in Windows), tutorial.
Ook is (was?) het mogelijk om in XBMC snelkoppelingen aan te maken naar andere software op de PC (zoals de browser). Deze add-on schijnt echter niet meer te werken en ik heb geen idee of dit op een andere manier gerealiseerd kan worden.
In Windows is het mogelijk om de mappen te delen over het netwerk. Deze kan je dan op een andere PC of telefoon benaderen (bij Windows 7: Computer --> Netwekverbinding maken, en via een Android telefoon met een app zoals ES file explorer). Op de andere PC zie je een netwerkstation, die als 'gewone' harde schijf te gebruiken is.
De NUC is ook een PC, dus via de NUC files op een andere PC benaderen is ook mogelijk. Ik weet niet of het mogelijk is om via de NUC files op de telefoon te benaderen.
Wil je met een Android telefoon films afspelen die op de NUC staan dan kan dat met (o.a.) BSplayer.
Ik weet niet welke NAS functionaliteit je zoekt, maar indien je de bestanden ook buiten je eigen netwerk wilt benaderen zul je meer stappen moeten ondernemen zoals het open zetten van poorten in je router.
Ook is (was?) het mogelijk om in XBMC snelkoppelingen aan te maken naar andere software op de PC (zoals de browser). Deze add-on schijnt echter niet meer te werken en ik heb geen idee of dit op een andere manier gerealiseerd kan worden.
In Windows is het mogelijk om de mappen te delen over het netwerk. Deze kan je dan op een andere PC of telefoon benaderen (bij Windows 7: Computer --> Netwekverbinding maken, en via een Android telefoon met een app zoals ES file explorer). Op de andere PC zie je een netwerkstation, die als 'gewone' harde schijf te gebruiken is.
De NUC is ook een PC, dus via de NUC files op een andere PC benaderen is ook mogelijk. Ik weet niet of het mogelijk is om via de NUC files op de telefoon te benaderen.
Wil je met een Android telefoon films afspelen die op de NUC staan dan kan dat met (o.a.) BSplayer.
Ik weet niet welke NAS functionaliteit je zoekt, maar indien je de bestanden ook buiten je eigen netwerk wilt benaderen zul je meer stappen moeten ondernemen zoals het open zetten van poorten in je router.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Bedankt voor de uitleg alesandro!
Ik heb inmiddels het systeem uit de OP besteld. Morgen binnen.
Volgens mij is dit apparaat exact wat ik zocht. Na talloze filmpjes kijken ben ik er achter dat je zo'n beetje alles kan draaien, windows, android, openolec, Ubuntu of XBMC. Weet iemand hoe ik een dualboot in kan stellen waarbij ik kan kiezen/switchen tussen windows, android of bijv dedicated xbmc?
Ik heb inmiddels het systeem uit de OP besteld. Morgen binnen.
Volgens mij is dit apparaat exact wat ik zocht. Na talloze filmpjes kijken ben ik er achter dat je zo'n beetje alles kan draaien, windows, android, openolec, Ubuntu of XBMC. Weet iemand hoe ik een dualboot in kan stellen waarbij ik kan kiezen/switchen tussen windows, android of bijv dedicated xbmc?
[ Voor 4% gewijzigd door MauriX op 08-10-2014 22:00 ]
Gebruik ook de .39 versie en heb verder geen reset of iets gedaan.vanaalten schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:18:
[...]
Ik had al hetzelfde idee, dus gisteravond de twee sticks omgewisseld en dat gaf hetzelfde probleem. Dus twee (verschillende) USB sticks die beide hetzelfde probleem geven: OpenElec na installatie niet willen booten en "can't stat /flash/System" geven.
[...]
Yep, dat is precies degene die ik ook gedownload en geinstalleerd had.
BIOS versie 39. Volgens de Intel instructies voor OpenElec de BIOS ingesteld (enkel geen reset-to-default gedaan). Wellicht dat er alsnog iets mis is in de BIOS settings, of dat ik het nog met een derde USB-stick zou moeten proberen. Maar ik denk dat ik m'n tijd beter kan besteden aan proberen 6-kanaals digitaal pass-through via m'n USB geluidskaart aan de praat te krijgen, heb ik OpenElec verder niet meer nodig.
De installatie USB heb ik voorin gebruikt en de stick waar OpenElec op komt achterop.
Installatie USB als enige in de NUC gedaan en installatie opgestart. Dan krijg je een foutmelding dat er geen harddisk/stick gevonden kan worden en dan stop ik de andere stick erin en start de stap nogmaals en na kiezen wordt de installatie gestart en draait het zonder problemen.
Heb wel de 2830 versie met 4Gb van de NUC. Mogelijk dat jij de 2820 versie hebt maar moet op zich niet uitmaken
Anders zou ik indien je toch wil testen nog eens een andere stick proberen om OpenElec op te installeren. Want het enige verschil is de USB stick zover ik kan bepalen.
Ik lees dat hier WiFi zit ingebouwd, maar ik heb m'n eigen kaartje met AC ondersteuning ipv N, de ingebouwde Wifi, is dit een kaartje of zit dit op het moederbord?
Ik heb nu de 'oude' NUC met de Intel Core i3-3217U en de 65w voeding, maar ik vermoed dat de Celeron stiller en zuiniger is, en deze draait blijkbaar echt alles? (Gemiddeld genomen heb ik gewoon films van 1080p met een gemiddelde bitrate van zo'n 10MB en DTS, ergens tussen de 10 & 16GB .mkv bestanden)
Ik gebruikte de NUC met een 840 EVO 1TB msata schijf, maar ondertussen een simpele USB stick van Kingston en dat lijkt prima te werken, wel een fractie trager dan de SSD (logisch).. (Met OpenElec)
Indien ik mijn huidige wifi kaart gewoon in de Celeron versie kan plaatsen lijkt me dit een goede optie.
De Celeron versie wordt geleverd met kaartje die gewoon verwisselbaar is.
EDIT: Het geheugen draait op maximaal 1066MHz? Volgens mij is dat niet een heel groot probleem, maar wel minder dan de i3-3217U versie.
Ik heb nu de 'oude' NUC met de Intel Core i3-3217U en de 65w voeding, maar ik vermoed dat de Celeron stiller en zuiniger is, en deze draait blijkbaar echt alles? (Gemiddeld genomen heb ik gewoon films van 1080p met een gemiddelde bitrate van zo'n 10MB en DTS, ergens tussen de 10 & 16GB .mkv bestanden)
Ik gebruikte de NUC met een 840 EVO 1TB msata schijf, maar ondertussen een simpele USB stick van Kingston en dat lijkt prima te werken, wel een fractie trager dan de SSD (logisch).. (Met OpenElec)
Indien ik mijn huidige wifi kaart gewoon in de Celeron versie kan plaatsen lijkt me dit een goede optie.
De Celeron versie wordt geleverd met kaartje die gewoon verwisselbaar is.
EDIT: Het geheugen draait op maximaal 1066MHz? Volgens mij is dat niet een heel groot probleem, maar wel minder dan de i3-3217U versie.
[ Voor 14% gewijzigd door rscheper op 09-10-2014 11:56 ]
De NUC's worden steeds populairder. Ik kwam al regelmatig Raspberry Pi gebaseerde kant en klare media spelertjes tegen met de nodige illegale streams maar ze verkopen nu ook al NUCs met namen als "Hollywood Box Ultra" en ze durven hier 275 euro voor te vragen
Leuke winstmarge voor 20 minuten werk.
[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 09-10-2014 13:44 ]
Verwijderd
Welke software draaien ze er dan op? Varianten van OpenELEC o.i.d? Want voor een SSD en 4 GB en de NUC (celeron) ben je toch nog wel rond de 200 euro kwijt.m3gA schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:43:
De NUC's worden steeds populairder. Ik kwam al regelmatig Raspberry Pi gebaseerde kant en klare media spelertjes tegen met de nodige illegale streams maar ze verkopen nu ook al NUCs met namen als "Hollywood Box Ultra" en ze durven hier 275 euro voor te vragenLeuke winstmarge voor 20 minuten werk.
voor 180 euro ben je al klaar. (+ 10 euro voor kabels die erbij zitten)Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:42:
[...]
Welke software draaien ze er dan op? Varianten van OpenELEC o.i.d? Want voor een SSD en 4 GB en de NUC (celeron) ben je toch nog wel rond de 200 euro kwijt.
en dikke kans dat er idd openElec op staat.
ik vind op en product wat je 180 euro kost bijna 90/100 euro vragen voor gratis software op gezet wordt in idd 20 minuten toch een leuke marge hoor!

maar zo heb je er iid wel meer zoals http://www.bto.eu/bto-nuc.html
naja als ik dat zo hoor meot ik dus iig wel snel gaan bestellen straks is ie overal uitverkocht....ff een vervroegd verjaardags cadeau dan maar
[ Voor 16% gewijzigd door s0ulmaster op 09-10-2014 14:58 ]
tijd voor wat klusjes!
Geen idee, ik ben in de pauze bij een lunchroom gaan eten en daar lag een foldertje. Volgens mij is het OpenElec met wat plugins.Ik post bewust geen linkje want ik gun ze de reclame nietVerwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:42:
[...]
Welke software draaien ze er dan op? Varianten van OpenELEC o.i.d? Want voor een SSD en 4 GB en de NUC (celeron) ben je toch nog wel rond de 200 euro kwijt.
[ Voor 11% gewijzigd door m3gA op 09-10-2014 14:51 ]
Wat daar misschien nog verschil maakt: bij mij zit er nog een 2.5" SSD ingebouwd. Wellicht dat daardoor het booten van OpenElec mis gaat.MikeOO schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:38:
Gebruik ook de .39 versie en heb verder geen reset of iets gedaan.
De installatie USB heb ik voorin gebruikt en de stick waar OpenElec op komt achterop.
Installatie USB als enige in de NUC gedaan en installatie opgestart. Dan krijg je een foutmelding dat er geen harddisk/stick gevonden kan worden en dan stop ik de andere stick erin en start de stap nogmaals en na kiezen wordt de installatie gestart en draait het zonder problemen.
Inderdaad 2820 hier, maar dat zal denk ik inderdaad het verschil niet maken.Heb wel de 2830 versie met 4Gb van de NUC. Mogelijk dat jij de 2820 versie hebt maar moet op zich niet uitmaken
Done. Het installeren gaat dus telkens goed; ik heb ook voor de zekerheid het installatiepakket nog eens gedownload, voor het geval die corrupt was. Maakt dus allemaal niets uit: een 4GB Kingston, 16GB Sandisk Ultra of 64GB Sandisk cruzer, ze geven alledrie dezelfde errors bij het booten, "can't stat /dev/System".Anders zou ik indien je toch wil testen nog eens een andere stick proberen om OpenElec op te installeren. Want het enige verschil is de USB stick zover ik kan bepalen.
Ook nog een oude legacy-build van OpenElec geprobeerd en die doet hetzelfde.
Het zit 'm dus niet in het booten van USB zelf, want ik krijg zonder problemen de installatie-USB opgestart. Het zal toch iets in de BIOS-instellingen zijn, of wellicht de aanwezigheid van de SSD (met Linux er op)
Maar goed, morgen komt hopelijk m'n HDMI audio-extractor binnen, gaat de brakke USB geluidskaart er uit (lukt mij niet om Ubuntu 6-kanaals passthrough te laten doen) en kunnen we de boel eens afronden.
Nog even gezocht en waarschijnlijk veroorzaakt door de harddisk.vanaalten schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:08:
[...]
Wat daar misschien nog verschil maakt: bij mij zit er nog een 2.5" SSD ingebouwd. Wellicht dat daardoor het booten van OpenElec mis gaat.
[...]
Inderdaad 2820 hier, maar dat zal denk ik inderdaad het verschil niet maken.
[...]
Done. Het installeren gaat dus telkens goed; ik heb ook voor de zekerheid het installatiepakket nog eens gedownload, voor het geval die corrupt was. Maakt dus allemaal niets uit: een 4GB Kingston, 16GB Sandisk Ultra of 64GB Sandisk cruzer, ze geven alledrie dezelfde errors bij het booten, "can't stat /dev/System".
Ook nog een oude legacy-build van OpenElec geprobeerd en die doet hetzelfde.
Het zit 'm dus niet in het booten van USB zelf, want ik krijg zonder problemen de installatie-USB opgestart. Het zal toch iets in de BIOS-instellingen zijn, of wellicht de aanwezigheid van de SSD (met Linux er op)
Maar goed, morgen komt hopelijk m'n HDMI audio-extractor binnen, gaat de brakke USB geluidskaart er uit (lukt mij niet om Ubuntu 6-kanaals passthrough te laten doen) en kunnen we de boel eens afronden.
http://openelec.tv/forum/...penelec-on-nuc-dn2820fykh
Vanmiddag als ik thuis kom is mijn NUC als het is afgeleverd.
Ik wil WIN7 installeren zodat ik vanaf daar XBMC kan draaien bijv.
Nou twijfel ik alleen even, stel ik zit op mijn Nexus 5 Android toestel een filmpje op Youtube te kijken, kan ik dan tegen de telefoon of NUC zeggen, speel dit filmpje maar af op de tv?
Kan dit onder Windows7? Ik denk dat het wel werkt met een NUC icm Android bijv, maar Win7? Iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken?
Ik wil WIN7 installeren zodat ik vanaf daar XBMC kan draaien bijv.
Nou twijfel ik alleen even, stel ik zit op mijn Nexus 5 Android toestel een filmpje op Youtube te kijken, kan ik dan tegen de telefoon of NUC zeggen, speel dit filmpje maar af op de tv?
Kan dit onder Windows7? Ik denk dat het wel werkt met een NUC icm Android bijv, maar Win7? Iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken?
Als je je pc aanzet als DLNA device zou je het af kunnen spelen in MediaPlayer.
(Correct me if i'm wrong..)
(Correct me if i'm wrong..)
Het lijkt er wel op, inderdaad. Al is die forumpost wat vaag: probeerde hij 'm naar harddisk of naar een andere USB te installeren? En "After the initial screen and selecting OpenElec Installer, on the next screen I get the following error:"... da's dus niet bij het booten maar tijdens het installeren.MikeOO schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 07:57:
[...]
Nog even gezocht en waarschijnlijk veroorzaakt door de harddisk.
http://openelec.tv/forum/...penelec-on-nuc-dn2820fykh
Zal eens kijken of ik SATA kan uitschakelen in de BIOS, en of OpenElec dan foutloos wil booten. Hoewel ik OpenElec niet verwacht te gaan gebruiken ben ik toch benieuwd naar de oorzaak.
Ja echt duidelijk is de post niet maar wat ik uit #3 begrijp heeft hij de harddisk verwijderdvanaalten schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:58:
[...]
Het lijkt er wel op, inderdaad. Al is die forumpost wat vaag: probeerde hij 'm naar harddisk of naar een andere USB te installeren? En "After the initial screen and selecting OpenElec Installer, on the next screen I get the following error:"... da's dus niet bij het booten maar tijdens het installeren.
Zal eens kijken of ik SATA kan uitschakelen in de BIOS, en of OpenElec dan foutloos wil booten. Hoewel ik OpenElec niet verwacht te gaan gebruiken ben ik toch benieuwd naar de oorzaak.
Misschien even voor de test de harddisk eruit halen om te zien of het dan wel goed gaat. Mijn test was toen ook zonder disk aangezien ik deze nog moest uitbouwen.
Mogelijk dat de disk geen probleem is maar een partitie van Linux.
Wil je het vanaf je tel. naar je NUC streamen? of wil je je tel. als remote gebruiken? ik gebruik mijn Nexus 7 met behulp van Yatse als afstandsbediening. mijn bibliotheken worden gesyncd en ik kan dus ook muziek luisteren zonder dat de TV aanstaat.Nou twijfel ik alleen even, stel ik zit op mijn Nexus 5 Android toestel een filmpje op Youtube te kijken, kan ik dan tegen de telefoon of NUC zeggen, speel dit filmpje maar af op de tv?
Er is met Yatse ook nog de optie afspelen in XBMC maar hoe dat werkt weet ik nog niet precies.
Het lijkt wel reclame voor Yatse terwijl dat toch echt niet de bedoeling is.
P.S. ik draai windows omdat ik alleen onder windows gebruik kan maken van zowel de 3.5mm jack als van HDMI geluid. ik heb de opties voor dual audio onder openelec, of linux of XBMCbuntu niet werkend gekregen.
Hallo vandaag de nuc gehaald.
wil straks win erop zetten omdat netflixbmc niet werkt.
daarom de win app van netflix erop zetten en gebruiken.
dan ook xbmc de windows versie erop zetten.
waar haal ik precies windows vandaan en heb ik nog een activatie sleutel ofzoiets ervoor nodig?
En hoe krijg ik windows op een 8gb usb om te booten?
Sorry voor de noob vragen maar ik wil het gelijk goed doen.
waar haal ik precies windows vandaan en heb ik nog een activatie sleutel ofzoiets ervoor nodig?
Windows moet je kopenikkeenjij36 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:49:
Hallo vandaag de nuc gehaald.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Mm windows wordt em ff niet.ikkeenjij36 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:52:
Ok prima wordt nog ff gedaan😊
Nog een andere manier om netflix te gebruiken los van xbmc?
Ander os misschien erop?
Wie weet een oplossing?
Bij voorbaat dank.
Ok dat is fijn maar nu hoe krijg ik het werkend.
Ik heb al wat gegoogled maar kom er maar niet wijs uit.
Wie heeft er handige links uitleg misschien voor mij?
Zo net even een Logitech Iluminated draadloos TB gehaald .
De logitech K830...
Maakt het toch wat makkelijker om alles te bedienen in het donker :-)
De logitech K830...
Maakt het toch wat makkelijker om alles te bedienen in het donker :-)
MuziekLiefhebbert
Dat van die harddisk had je goed gevonden, want dat is het inderdaad:MikeOO schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:20:
[...]
Ja echt duidelijk is de post niet maar wat ik uit #3 begrijp heeft hij de harddisk verwijderd![]()
Misschien even voor de test de harddisk eruit halen om te zien of het dan wel goed gaat. Mijn test was toen ook zonder disk aangezien ik deze nog moest uitbouwen.
Mogelijk dat de disk geen probleem is maar een partitie van Linux.
SATA in de BIOS disablen en ik kan probleemloos OpenElec booten! Mooi, is dat ook weer duidelijk - bedankt!
Na veel privedingen nu tijd om de nuc te instaleren en opstarten.
Laat misschien vanaaf nog weten hoe het loopt/gegaan is.
Ik begin met xbmcubuntu erop.
Laat misschien vanaaf nog weten hoe het loopt/gegaan is.
Ik begin met xbmcubuntu erop.
Nou bios upgrade is gelukt echter xbmcubuntu instaleren lukt niet ik krijg elke keer een melding dat ie iets niet ziet en daarna boot:_
en dan niks meer?
iemand een idee wat ik fout doe?
Edit:no default or ui configuration directive found
Dat is wat ik krijg te zien en verder kom ik niet.
Openelec start wel op maar dan ziet ie geen devices terwijl mijn ssd wel te zie is in de bios vd nuc.
Dus ook openelec is niet te instaleren
Ook bij plopboot rescuecd geeft ie dit aan en kan er dus helemaal niks mee.
iemand die mij kan helpen ben radeloos!!!!
en dan niks meer?
Openelec start wel op maar dan ziet ie geen devices terwijl mijn ssd wel te zie is in de bios vd nuc.
[ Voor 55% gewijzigd door ikkeenjij36 op 11-10-2014 02:40 ]
Tnx voor de terugkoppeling. Weten we dat ook weer 100% en mooi dat het nu werkt. Altijd handig om achter de hand te hebbenvanaalten schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:08:
[...]
Dat van die harddisk had je goed gevonden, want dat is het inderdaad:
SATA in de BIOS disablen en ik kan probleemloos OpenElec booten! Mooi, is dat ook weer duidelijk - bedankt!
Lijkt erop dat Linux je harddisk niet kan vinden. Xbmcubuntu en OpenElec zijn beide Linux.ikkeenjij36 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:46:
Nou bios upgrade is gelukt echter xbmcubuntu instaleren lukt niet ik krijg elke keer een melding dat ie iets niet ziet en daarna boot:_
en dan niks meer?
Denk dat je het in die hoek moet gaan zoeken.
Dus even met Google merk+type SSD + linux of iets proberen te zoeken.