Barre73 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 11:36:
[...]
Vodafone heeft hetzelfde gedaan maar dan met eigen apparatuur. Het is ook gewoon duur om twee platformen in stand te houden. Achteraf gezien misschien beter om Telfort direct op het KPN WBA platform te zetten zoals met XDSL ook gedaan was.
Dat ben ik niet met je eens. Twee platformen in stand houden voor 1 provider is m.i. niet duurder dan wanneer twee providers van enige omvang die ieder voor zich een platform in stand houden.
KPN heeft een aantal providers gekocht die op het toenmalige Glashart platform zaten, en daarmee baten én kosten overgenomen.
Er vanuit gaande dat KPN goede rekenmeesters in dienst heeft en zuivere bedoelingen had met die overname, maken de dochterproviders op het Glashart platform nu (ongeveer) net zoveel omzet en kosten als voorheen (zij het merendeels onder de Telfort vlag), dus de kosten en baten per eindafnemer zijn niet substantieel gewijzigd.
Het verhaal wordt anders wanneer KPN onzuivere bedoelingen had, nl het uit de markt drukken van competitie. Of dat zo is, zal blijken uit de volgend jaar te nemen stappen...
Ik verwacht niet dat de andere providers straks geen CATV meer kunnen leveren omdat alleen Telfort er mee stopt.
Dat verwacht ik wel. Wanneer Telfort (= XMS, Lijbrandt, Conepts) ermee stopt valt e4en dermate grote 'klant' weg dat makkelijk te motiveren is dat het leveren van CATV voor kruimelproviders als Fiber, Solcon en Stipte niet meer lonend is (of alleen tegen kosten waarvoor die providers zelf de dienst niet meer kunnen wegzetten).
En overigens is nergens gezegd dat bestaande klanten over moeten. Er is alleen nu bekend (zij het met een omweg) dat er straks bij nieuwe abonnementen geen CATV meer geleverd wordt. Oude en eerder afgesloten abonnementen worden ongetwijfeld nog volgens afspraak geleverd.
Dat laatste denk ik ook. Alleen: die afspraak is voor Telfort eindgebruikers) maximaal een jaar geldig (voor eindgebruikers die op 31 december nog aangesloten worden). Vandaar mijn verwachting dat Fiber, Stipte etc volgend jaar rond de kerst zullen mededelen dat er geen nieuwe CATV klanten meer worden geaccepteerd, en het eenjaar later helemaal over is.
Laten we niet al te naïef doen over wat er nu bekend is en wat er nu is afgesproken, zie o.a. ook de gang van zaken bij Vodafone (die gebruikers probeert weg te krijgen van hun oude platform) en Tweak (die ook op stelt en sprong zelf iets moest omdat KPN geen nieuwe afspraken meer wilde maken).
Het belang van KPN is marktdominantie en korte-termijn aandeelhouderswaarde. Wanneer ze dat kunnen bereiken door glas te zien als snel koper zullen ze dat doen, en eindgebruikers zijn daarbij alleen maar lastige factoren.
Om nog maar niet te spreken van een daadwerkelijke visie op de innovatieve mogelijkheden van glasvezel...