fl2001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Maar dan nog, zelfde vraag, waarom zijn ze destijds naar tele2 gegaan? Dat was een rare constructie, omdat destijds ook nog is veel gebruikers op 3G zaten, waardoor 2 partijen betaalt moesten worden.
Het contract van T-Mobile verliep met het onbeperkt internet voor 50 cent die de originele eigenaren van Telegraaf Media Groep en Hyves Mobiel hadden. Het was interessant achteraf gezien hoe dat is gegaan. Hierbij spreek ik als klant en als iemand die heb mogen werken bij *bliep samen met speculatie aangezien ik niet bij de onderhandelingtafel zat en ook met wat geluiden die ik elders in de mobiele markt heb gehoord.
Rond dezelfde periode kwamen Robin Mobile en *bliep op. Beiden profileerde zich activistisch, Robin Mobile door voor 39,95 onbeperkt alles aan te bieden en *bliep onbeperkt internet voor 50 cent per dag met een snelheid van 384kbps. Robin Mobile belastte het KPN netwerk zo enorm dat er dus fups moesten komen en eigenlijk daarmee dus niet onbeperkt, dit in het 3G tijdperk. Het T-Mobile netwerk had het helemaal lastig op zichzelf al. Toen *bliep kwam was mobiel internet nog niet zo groot als nu, en zelfs tussen oprichting in 2012 en het Tele2 contract in 2015 was er een wereld van verschil. In 2012 had je maar enkele gigabytes in je databundel als je een abo had en bij prepaid mocht je al blij zijn als je een gigabyte of twee kon krijgen überhaupt in een bundel. Dus je was echt een dom figuur of had een dikke portomonee als je YouTube keek of muziek ging streamen. Netflix was toen niet eens in Nederland volgens mij. Dus je gebruikte je smartphone praktisch voor appen en browsen. Thuis was je bijna verplicht om WiFi aan te zetten zelfs anders was je bundel op en ging de teller zelfs lopen voor elke mb buiten je bundel als je een abo had. Daar hoefde je dus niet zorgen te maken als je *bliep of Robin Mobile had.
Met dat mindset is die twee providers opgericht. Maar dus ook voor het gebruik wat normaal was in 2012. Om het bij *bliep te houden gebeurde het volgende:
De 50 cent bundel was eigenlijk bedoeld voor onbeperkt appen en browsen. 384kbps was eigenlijk bedoeld om zo traag te zijn dat als je iets wou streamen, dat je dat kon doen met het 1 euro bundel die toendertijd de grootste prepaid databundel van Nederland was. Alleen, en je kan deel 1 van dit topic erop nalezen, gebeurde er een aantal dingen. Browsen was niet supersnel en bij een drukke website en helemaal bij een drukke zendmast was het niet echt te doen. Toen kwamen er browsers uit als Opera Turbo en later zelfs ingebouwd in Chrome dat websites gecomprimeerd konden worden om data te besparen. In het geval van *bliep betekende dit ook dat je normaal kon browsen op het 50 cent tarief.
In de loop der tijd kwamen er ook diensten als Spotify en Netflix. Dus waar je eerst thuis MP3's zat te torrenten om op je mobiel te zetten kon je het streamen. Met wat geduld en alles op de laagste kwaliteit zetten kon je dit prima gebruiken. Dit met de combinatie dat het netwerk van T-Mobile wat beter werkte en omdat deze mobiele apps zo gemaakt waren dat 384kbps het gewoon deden.
Er was ook meer. De backend van *bliep was glitchy. Hier kan je niet veel in de oude topics en posts vinden maar onderling wisten aardig wat gebruikers dit. Je bundel gaat normaal in van 00:00 t/m 23:59. Echter. Als je een bundel aanzette en je deed het dezelfde dag uit betekende het niet dat je na een nieuwe dag ineens geen internet had. Nee, je had internet totdat je sessie met het netwerk was beëindigd. Dat betekende dat je voor 50 cent dus voor meer dan een dag internet kon hebben als je wist hoe je een disconnect met het netwerk kon voorkomen. Er kwam zelfs nog een glitch dat je niet eens 384kbps snelheid limiet had maar gewoon de volledige snelheid die de zendmast kon geven aan je. Ik durf zelfs te stellen dat ik voor 7,50 per maand een voorloper was van de generatie die nu unlimited internet heeft. (los van mensen die in de 00's geluk hadden met een onbeperkt internet abo die het never nooit hebben opgezegd).
Okay. Terug naar je vraag. Waarom is er voor Tele2 gekozen? Omdat T-Mobile zei met alles wat ik hierboven heb vermeld: "x GB inkopen? Is goed. Maar dan verveelvoudigen we het bedrag met x euro". Dit was niet haalbaar voor *bliep en kwam in een crisis situatie terecht. Het originele plan wanneer dit in zicht kwam was door de vraag van de klanten in data te verminderen door een andere manier van marketing. Dit deeltje 2 van dit topic was er ook onderdeel van om de focus van het internet helemaal leegtrekken zoals in 2012 eigenlijk je werd verteld naar een beeld dat je zorgeloos je internet kon gebruiken en actief in de communicatie te vertellen dat je lekker kan browsen en appen voor 50 cent. Maar voor de mensen die *bliep eigenlijk misbruikten was er totaal geen verschil, inclusief de glitches die volgens mij nooit werden opgelost tot de provider switch.
Dus *bliep ging verder kijken en kwam bij Tele2 uit. Het onderhandelen ging praktisch gezien in een kroeg op een bierviltje. Natuurlijk ging het niet letterlijk zo maar zo was wel de omgang tussen Tele2 en *bliep. Dat het op een bierviltje kon is ook niet zo raar. *bliep had opnieuw het goedkoopste prepaid internet geregeld. 67 mb voor 50 cent per dag oftewel 1,5 GB voor 15 euro per maand.
Tele2 had gewoon de beste deal. Dat het op papier goedkoper is om bij T-Mobile in te kopen omdat Tele2 dat weer bij T-Mobile doet snap ik. Maar zo'n deal bood T-Mobile ze niet aan.
Om het verhaal compleet te maken. *bliep had ook royale voorwaarden als je nauwelijks belde of internet gebruikten. Eenmalig opladen en als je binnen 6 maanden even belde, sms'te of een bundel aanzette dan zat je de komende tijd weer safe om je nummer te houden en bereikbaar te blijven, ook al gaf je eigenlijk niks uit.
Dus *bliep moest het hebben van dataslurpers, bel verslaafden (voor 1 euro had je ook onbeperkt bellen in je bundel op gegeven moment) en mensen die eenmalig een simkaart kochten en opladen en daarna nooit meer een cent uitgaven. En de mensen er tussen in natuurlijk. Na de Tele2 provider wissel is het nooit meer goed gekomen, wat de vaste posters hier al te goed weten.