4.1 of 5.1 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 945 views sinds 30-01-2008

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:39
Wat is nou werkelijk het voordeel van 5.1 ten opzichte van 4.1 ?
want ik wil namelijk niet meer dan 350 piek kwijt zijn voor speakers,
maar als ik 5.1 wil dan zou het een creative dts2200 moeten worden, en aangezien ik hier een aantal dingen over heb gehoord, heb ik liever een goede 4.1

In ieder geval GEEN gezeik over de kwaliteit van de creative sets!!!

oh ja, ik heb de search wel gebruikt,
maar nergens een topic waarin deze 2 standaarden worden vergeleken!

• marteltor
waarom reageert er niemand,
search is gebruikt, maar niks kunnen vinden :(

Verwijderd

Alleen in DVD-films kan je iets merken, voor fragmachines en dj's kan dat geen bal schelen.

5.1 is alleen voor filmliefhebbers die te veel geld hebben of een eigen bioscoop willen kopen.

Voor alle andere gebruikers is het echt bullshit waarmee die fabrikanten iets willen verdienen.

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 19:48 schreef algabra het volgende:
Alleen in DVD-films kan je iets merken, voor fragmachines en dj's kan dat geen bal schelen.

5.1 is alleen voor filmliefhebbers die te veel geld hebben of een eigen bioscoop willen kopen.

Voor alle andere gebruikers is het echt bullshit waarmee die fabrikanten iets willen verdienen.
^^ Ik schat jou in op een "tactische" fragmachine. :)

Het enige verschil van 5.1 t.o.v. 4.1 is een center-speaker. Deze wordt tussen de fronts geplaatst en geeft de (voor-)middentonen van het geluid weer bij standaarden als Dolby Prologic, AC3(Dolby Digital) en DTS.

Dit heeft inderdaad vrijwel alleen in films nut (sommige audiomedia maken er ook wel gebruik van maar dat is nog in opkomst) maar is zeker niet alleen voor mensen met geld teveel.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 01:26
UT heeft wel degelijk met dx8 5.1 ondersteuning!!, en dat klink tof!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

de vraag over het verschil tussen 4.1 en 5.1 heb ik weleens aan michiel van den bos gevraagd die in Ro-disc werkt. (muziek maker van unreal en unreal tournament en age of wonders) check de credit maar.
hij zei dat bij 4.1 de achterspeakers mono geluid laten horen en 5.1 achterkant stereo..
toen ik zei dat de acheter kant bij mij verschillende geluiden gaven... zei hij dat dat meer met de voorste te maken had...

• marteltor
Op zaterdag 09 juni 2001 20:09 schreef Robszombie het volgende:
de vraag over het verschil tussen 4.1 en 5.1 heb ik weleens aan michiel van den bos gevraagd die in Ro-disc werkt. (muziek maker van unreal en unreal tournament en age of wonders) check de credit maar.
hij zei dat bij 4.1 de achterspeakers mono geluid laten horen en 5.1 achterkant stereo..
toen ik zei dat de acheter kant bij mij verschillende geluiden gaven... zei hij dat dat meer met de voorste te maken had...
dus dat wil zeggen?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:11

Yucko

One clown to rule them all !

dus dat wil zeggen?
5.1 beter klinkt dan 4.1

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 20:08 schreef psygho het volgende:
Zou kunnen, mijn game-tijd is al een tijdje voorbij :7

• marteltor
iedereen bedankt

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 20:24 schreef Thundermol het volgende:

[..]

Zou kunnen, mijn game-tijd is al een tijdje voorbij :7
Voor lol ben je nooit te jong. :) Alleen wel jammer dat spellen steeds minder interessant worden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn hemel, wat een geleuter hierzo. :Z
Op zaterdag 09 juni 2001 20:09 schreef Robszombie het volgende:
Hij zei dat bij 4.1 de achterspeakers mono geluid laten horen en 5.1 achterkant stereo..
dat klinkt een beetje als dolby prologic in de oren...!

4.1 speakertjes hebben gewoon stereo voor en stereo achter hoor! Misschien dat EAX en A3D er niets mee doen, maar de speakertjes en de geluidskaarten zijn zeker weten echt discreet 4-kanaals! Anders zou ik nu namelijk OF met me pc-speakers mono luisteren OF met me stereoinstallatie. :)

Bij games heeft een centerspeaker nog geen zin, omdat de geluiden alleen nog maar in 4 kanaals worden weergegeven. Er zijn voor zover ik het weet nog geen chipsets die dolby digital kunnen coderen uit een game. Nvidia is er geloof ik als eerste met een bezig. Kijk hier maar 's op T.net, en hier voor de press release.
Op zaterdag 09 juni 2001 20:08 schreef psygho het volgende:
Ja, leuk een game en nog geen chipset die het ondersteunt. Dat is dus nog geen argument voor 5.1. 4.1 is IMHO voor games ook prima!
Op zaterdag 09 juni 2001 20:23 schreef JaJoah het volgende:

[..]

5.1 beter klinkt dan 4.1
Heerlijke uitspraak |:(

dus 4.1 klinkt beter dan 2.1??? Sorry hoor. Daar moet ik toch een beetje van ;(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TuLPMaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:23
Bij een 5.1 set komt het geluid van de dialogen vanuit de center speaker. Hoe zit dat dan met een 4.1 set? Waar komt dat geluid dan vandaan? En hoe 'vertaalt' een 5.1 kanaal zich naar een 4.1 kanaal bij films?

Bladiebla!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

JWO

TuLPMaN schreef op 20 March 2003 @ 16:31:
Bij een 5.1 set komt het geluid van de dialogen vanuit de center speaker. Hoe zit dat dan met een 4.1 set? Waar komt dat geluid dan vandaan? En hoe 'vertaalt' een 5.1 kanaal zich naar een 4.1 kanaal bij films?
ik denk quadrofonisch..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
TuLPMaN schreef op 20 March 2003 @ 16:31:

Over het algemeen is het niet de bedoeling om een topic van 2 jaar oud omhoog te schoppen. Maargoed, het center kanaal wordt dan verdeeld over de twee front kanalen. Wanneer je er recht voor zit lijkt het alsnog uit het midden te komen. Echter wanneer je een stuk dichter bij bijvoorbeeld de linkerspeaker zit dan de rechterspeaker, dan hoor je dat geluid beter en lijken de stemmen allemaal van links te komen. (om dit tegen te gaan is er dus de center speaker. Echter wanneer je aardig goed in het midden zit heeft de centerspeaker relatief minder nut. (omdat het toch wel uit het midden komt)

Een aardige discussie is hier nog na te lezen:
Hoe belangrijk is center volgens jou?

Eventuele vragen over home theatre speakers kun je hier stellen, echter voor 4.1 / 5.1 pc speaker setjes kun je beter hier terecht.

(offtopic: Quadrophonie is kort gezegd 4 kanaals geluid, in principe hetzelfde als zo'n 4.1 setje, maar de center wordt dus niet over alle 4 de speakers verdeeld, alleen de voorste twee)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.