Ik weet dat in mijn regio de wooncorporatie niet al zijn 'goedkope' huizen meteen verkoopt zodra ze vrij komen. Ze hebben namelijk een maatschappelijke verantwoording om genoeg huizen in een bepaalde categorie te hebben. Niet alle wooncorporaties hebben schandalig veel verdient en bijvoorbeeld niets aan onderhoud gepleegd.RemcoDelft schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:30:
[...]
Dus stel: iemand met te hoog inkomen woont nu in een huurhuis met 600 euro huur. "Dat mag niet", dus moet-ie in principe verhuizen. Vervolgens verkoopt de woningcorporatie die woning, wachtlijsten blijven dus hetzelfde. De oud-bewoner koopt het huis nu voor (zeg) 150k. Even snel rekenen bij de hypotheker geeft 524 euro netto maandlasten na 213 euro renteaftrek (bij 52%, want hij woonde zo scheef als maar kan). In dit scenario is de bewoner grofweg even duur uit (kleine marge voor onderhoud en geen huurstijgingen meer), de woningcorporatie heeft 150k te verbrassen, alleen nu kost het de overheid 213 euro per maand subsidie!
Samenvattend:
-overheid houdt minder geld over
-bewoner is ongeveer hetzelfde uit
-woningcorporatie bulkt van het geld
-sociale huurders op de wachtlijst wachten kunnen wachten tot ze een ons wegen
Dit klopt toch niet?
Dat wil niet zeggen dat sommige het wel doen zoals jij het beschrijft. En inderdaad dat vind ik ook niet kloppen.