EdwinBTW schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:18:
[quote]
Jasper 99 schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:44:
[...]
(no offense maar)onzin en onzin, 65 inch is prima, ik zit op 2 meter met een 55 inch, maar wil stiekem toch weer een 65. 4K is totaal nutteloos nog, ik heb de UB850V maar heb ondertussen denk ik 2-3 x 4K materiaal gekeken. Beetje youtube en thats it. Er is gewoon niks, netflix werkt ruk en geeft je standaard toch geen 4k. Daarbij komt inderdaad dat het verschil dus zelfs op 2 meter dermate klein is dat het nauwelijks te zien is. Dat jij in een winkel hebt gekeken is leuk en aardig, maar wetenschap verteld hoe het echt werk zoek rustig een artikeltje op die je wat bijleert. Etalage modus etc. geeft vaak een verkeerd beeld en ze kiezen de filmpjes zo dat het weer indrukwekkender lijkt.
No offense taken. Maar de 'standaardregel' m.b.t. ideale verhouding diagonaal vs schermgrootte bestaat al veel langer dan 4K TV's bestaan. Natuurlijk speelt beeldkwaliteit een rol hierin, maar het gaat vooral om het
comfort. En vanaf 2 meter naar een 55"scherm kijken is gewoon niet comfortabel, op 2 meter van een 65" scherm gaan zitten neigt naar totaal doorgeslagen

Je ogen worden veel sneller moe omdat deze veel meer inspanning moeten leveren en last van je nek is op de duur ook niet uitgesloten als het scherm echt way too big is. Uiteraard is het beeld scherper en overweldigender, maar dat is het beeld ook als je op 20cm van een 40"gaat zitten.... Om een goede film te kijken is zo'n 65" heel leuk en aardig, maar voor dagelijks gebruik totale waanzin. Zeker als er ook kinderen in huis zijn, die gaan er het meeste last van krijgen.
Tuurlijk kun je met instellingen en specifieke beelden verschillen tussen TV's groter doen lijken. Ik heb echter op 3 TV's tegelijk, in de winkel, een USB stick gestopt met allemaal dezelfde aflevering van Spartacus gestopt. En er is wel degelijk een heel groot verschil tussen 4K en Full HD. Aangezien je tegenwoordig al een LG of Samsung 4K heb voor minder dan €800,- zijn ze zelfs goedkoper dan FullHD TV's. Als je toch een Full HD neemt zou ik nu nog even wachten met aanschaf. Gezien de sterk dalende prijzen van 4K zullen de Full HD TV's binnenkort heel hard in prijs moeten gaan dalen om nog verkocht te kunnen worden.
Nogmaals, dit zijn persoonlijke ervaringen, dit is jouw mening. Ik zeg niet dat die fout is, echter is het geen universele regel. Ik zelf heb nergens last van bij mijn 55 inch tv op 2 meter, ik vind het prima hij had dus nog groter gemogen, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik kijk behoorlijk veel series en zit soms in sessies van 6 tot 7 uur waarbij ik nergens last van heb. Nu nogmaals over 4K en full HD ja er is verschil echter is dit verschil op kleine tv's niet zichtbaar voor het menselijk oog dit heeft niks met gevoel of ervaring te maken, dit is wetenschap. Het menselijk oog is niet complex genoeg om dergelijke verschillen te kunnen ervaren.
Nu geloof ik best dat jij het verschil meemaakt, echter ben ik bang dat het een placebo effect is. Het enige hoe je het perfect kunt testen is als je 100% unbiased bent en je dus op dezelfde tv 1080P met 4K vergelijkt, nu heb ik deze vergelijking gedaan, en bij mijn afstand zie ik kleine verschillen, maar ik weet ook dat bij mij het gevoel meespeelt, het voelt alsof de beelden vibranter zijn. Echter of dit echt zo is zou ik niet durven stellen.
Nu het volgende probleem die jij buiten beschouwing laat, die veel belangrijker is: een 1080P tv van 900 euro tegenover een 4K tv van 900 euro, durf ik mijn hand in het vuur te steken voor het feit dat de 1080P tv dan over betere features beschikt waaronder beeld bewerking.
Je betaald extra voor de 4K optie, echter is dit beeldscherm op 1080P dus minder goed dan zijn 1080P concurrenten. Gezien "bijna" alle materiaal alleen nog maar in 1080P beschikbaar is, is het niet "slim" om je te laten verleiden door de 4K optie.
Dus als Blixem nu voor de keus staat, kan ik hem uit eigen ervaring vertellen dat een 1080p tv waarschijnlijk meer waard voor zijn geld gaat zijn, vooral gezien de optie om dat later over te stappen naar een OLED tv. Verder raad ik de aanschaf van een 4K tv van 900 euro sterk af, ik heb genoeg reviews gelezen om dat te kunnen ondersteunen. Nu zeg ik, kijk wat het belangrijkste is voor jezelf op dit moment, wat wil je kunnen? Veel gamen, veel series, via tv, via pc? al dat soort dingen wegen nu af. Als je SD content kijkt (aka TV signaal niet digitaal) dan raad ik je de 4K tv nog sterker af.
Nogmaals het verschil tussen 4K en 1080P wordt sterker op meer inches, vanaf 65 inch kan het relevant worden, en er zijn zeker voordelen van 4K voornaamste zitten bij het 3D vlak, namelijk je kan full HD 3d bekijken, dat was voor mij de voornaamste reden om een 4K tv te willen kopen.
Mijn persoonlijke advies, na toch wel redelijk ontevreden te zijn over de UB850V, koop of een sony 4K of ga voor een goede 1080P tv waar behoorlijk wat opties zijn.
Nadelen van de 4K die ik zelf bevind: Belachelijke Blooming echt belachelijk, muis door het beeld op zwart en het wordt een grote grijze waas. Input lag zeer hoog, gamen voelt niet vloeiend. Ghosting, beelden die naleven. Voordelen: mooie kleurweergave, full HD passief 3D ziet er ook goed uit, ik had hem destijds voor goedkoop 1400 + tv van 200 euro = 1200 euro, dus prima voor early adopter.
Mijn advies ga idd voor mooie full hd tv, die jou wensen vervullen op het moment en begin met sparen voor de echte top klasse (OLED 4K is nu 8K in euro's

maar tijd zal het vast aantrekkelijk maken)