Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 2.239.241 views

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 18:56

Barrycade

Through the...

Matched: progetto
Roosje1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:39:
Graag jullie advies/kijk op hetvolgende:

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?
Goed lezen dus over erfbelasting.
En waar dus je geld dus staat. Was 1 Franse bank, geloof Orange die via hun bijkantoor in Spanje werkte. Spanje en erfbelasting is mogelijk lastig.

Als je zelf het geld niet nodig hebt is het bewonderingswaardig om je erfgenamen wat extra geld te gunnen. Maar denk dat je ze ook niet wil opzadelen met communicatie in het Spaans of Frans.

Zijn wat variabele rekeningen nu tot 3% wellicht is dat al mooi?

Verwijderd

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?
Is Credit Europe bank een optie? 3,55 % rente op een vrij opneembare rekening en gevestigd in Nederland. Wel voor max. 6 maanden. Hogere rente kan je krijgen bij Advanzia (3,8% voor 3 maanden) of Consors (3,75 % voor 6 maanden). Dan heb je een vrij opneembare rekening en kan je er altijd bij. Weet alleen bij de laatste 2 banken niet hoe het zit bij overlijden.

In ieder geval heel veel sterkte gewenst. Het siert je dat je de nabestaanden geen 'last' wil geven. Take care!

• Roosje1966
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-01 10:16
Dank alvast voor diegenen die hebben gereageerd op mijn post/vraag, fijn topic dit!

Klopt, ik wil mijn nabestaanden zeker niet opzadelen met nóg meer sores, ze hebben het dan al zwaar genoeg.

Vond het al spannend mijn spaargeld vast te zetten en ik heb vanwege de erfbelasting daarom al niet verlengd bij Orange Bank. Mijn deposito bij Banca Progetto loopt in januari af, dus dat zal (hopelijk) ook wel loslopen haha.

Misschien inderdaad wel slimmer om enkele vrij opneembare spaarrekeningen via Raisin te openen, deze zijn ook zo weer op te zeggen en voldoende tijd, mocht het slechter met mij gaan, het geld weer over te hevelen naar mijn huidige NL spaarrekeningen die ik uiteraard heb aangehouden.

Dank nogmaals, ik had even dat laatste zetje overtuiging van jullie nodig blijkbaar, maar het is best lastig in een situatie als waarin ik zit, juist omdat ik enkel ‘ongeneeslijk ziek’ ben, terwijl iedereen morgen onder een bus kan lopen :*) . Mss toch beter om safe te spelen en het bij een vrij opneembare spaarrekening te houden…. O-)

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:55

Lovenswaardig dat jij voor jouw nabestaanden zoveel mogelijk wilt nalaten.
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar misschien is (belastingvrij) schenken aan jouw nabestaanden nog wel een betere optie?
Kan zo maar weer erfbelasting schelen.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 21:24
Weekend
Ik probeer dat juist zo te plannen..

Geld storten op woensdagen, dan valt de vrijval in het weekend, en heb je 1 of 2 extra dagen rente.
Tenminste.. ga ervanuit dat de rente over 1 jaar niet meer zo hoog is als nu

Heb div 1 jaars deposito's bij Progetto (4,2%)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10-2025
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:58:
Vandaag is mijn raisin Orange goedgekeurd en geactiveerd. 1 jaar vast voor 4.25%

De brief die je moet indienen voor vrijstelling belasting was al vooraf ingevuld en werkte allemaal erg handig.
Verificatie via video was een beetje awkward. Werd eerst 3 keer weggedrukt door een medewerker die er denk ik geen zin in had
Ik ben ook aan het kijken om via Raisin een deposito te openen. Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee, maar als ik naar de rente kijk voor 1j dan zou ik zeggen kies voor Banca Progetto. Dan heb je meer rente en dan hoef je niets te doen voor de bronbelasting.

Waarom heb jij voor Orange Bank gekozen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bumperke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Ik ben ook aan het kijken om via Raisin een deposito te openen. Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee, maar als ik naar de rente kijk voor 1j dan zou ik zeggen kies voor Banca Progetto. Dan heb je meer rente en dan hoef je niets te doen voor de bronbelasting.

Om wat redenen te verzinnen:
  • Spreiding en al geld bij Progetto staan;
  • Italië vs Frankrijk, v.w.b. DGS. Waarbij Frankrijk de betere economie zou moeten zijn;
Wat mij overigens wel een punt van aandacht lijkt bij Orange is dat vast ook weer de Spaanse erfbelasting van toepassing is? Gezien ook de Spaanse belasting op rente van toepassing is.

* RobertMe heeft zelf geld onder Frans, Spaans en Italiaans DGS.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 14:23

sanook

_/-\o_

Juan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:09:
Weekend
Ik probeer dat juist zo te plannen..

Geld storten op woensdagen, dan valt de vrijval in het weekend, en heb je 1 of 2 extra dagen rente.
Tenminste.. ga ervanuit dat de rente over 1 jaar niet meer zo hoog is als nu

Heb div 1 jaars deposito's bij Progetto (4,2%)
Volgens mij is dit standaard bij Banca Progetto, Ik heb 3 deposito's, 2 van 12 maanden en 1 van 6 maanden, en bij alle 3 is het 2 dagen extra.
Lijkt me sterk dat dit met weekend te maken heeft, in zoverre dat je niet de 2 dagen extra rente krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door sanook op 07-10-2023 19:30 ]

• Juan
sanook schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Volgens mij is dit standaard bij Banca Progetto, Ik heb 3 deposito's, 2 van 12 maanden en 1 van 6 maanden, en bij alle 3 is het 2 dagen extra.
Lijkt me sterk dat dit met weekend te maken heeft, in zoverre dat je niet de 2 dagen extra rente krijgt.
Andere depositos die ik op maandagen heb geopend, lopen wel letterlijk 1 jaar
Dus niet standaard

Vrijval voor weekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nPAVYyFbSpUhwgHj3bQpYK7VjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jX3JO8QDKjvIfb67CqTCSXWW.png?f=fotoalbum_large

Vrijval weekend (2 dagen extra)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnbnf-Sc7FfLXjJQhuiqHmjbAwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61Fffpb6ryUfUthrWsrd9Xae.png?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:05
Bumperke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Het scheelt maar 0,05%. Ik heb eigenlijk alleen voor Orange gekozen vanwege de wat lagere kredietstatus van progetto.
Was mijn eerste deposito en vond het wat beter voelen bij Orange.
En die bronbelasting is dus alleen een krabbel zetten en klaar. Dus daar hoef je iets niet voor te laten.

Al zal Progetto vast wel prima zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 03:10
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Het scheelt maar 0,05%. Ik heb eigenlijk alleen voor Orange gekozen vanwege de wat lagere kredietstatus van progetto.

[...]
En waar heb jij de "kredietstatus van progetto" gevonden en wat is die als ik vragen mag? ;) O+

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• pentaw1nz
Exar schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

En waar heb jij de "kredietstatus van progetto" gevonden en wat is die als ik vragen mag? ;) O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/501QKXEqL03qjrqMT4L2vLV4F_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PU4q8uVJ3zUe5rRHl0gzzqgw.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• RobertMe
  • Nu online
Dat is niet de kredietstatus van Progetto maar van Italie ;) Banken zelf kunnen ook gekeurd worden, en van in ieder geval Progetto is er geen (gepubliceerde) keuring.

Waar je beter naar kijkt / of je er uberhaupt naar moet kijken is de vervolgvraag. Uiteindelijk kan altijd "shit de fan raken", en dan is het DGS dat moet betalen, niet de bank, noch het land. Het kan wel zijn dat het DGS een overeenkomst met het land heeft om geld te lenen als het DGS te klein is. Maar dat hoeft dus niet en daarvoor is ook geen wettelijke verplichting. Een DGS kan net zo goed dit afvangen met de banken (extra contributie of lening), bedrijven in de private sector, DGS van andere landen, etc etc. En kijk bv naar Wirecard of Icesave, die hadden prima ratings, en bestaan toch niet meer. Waarbij het bij Wirecard zelfs om mismanagement en/of wegsluizen van geld door management ging als ik mij niet vergis. Dat was shit in het bedrijf zelf die uiteindelijk de ondergang bracht. En dus niet gezien bij de "keuring". Icesave werd natuurlijk getriggerd door de kreditetcrisis, bankrun, etc. Dus daarbij kun je nog zeggen dat ze wellicht te weinig geld in kas hadden / te exposed waren en dus de externe trigger hun ondergang werd. Bij Wirecard zat die trigger AFAIK echt in de bank zelf.

• pentaw1nz
Zoals gezegd was het mijn eerste deposito, dus wellicht nog iets teveel vanuit emotie ipv vanuit kennis en ervaring. Progetto zal vast prima zijn. Voor die 0.05% verschil ben ik voor de betere kredietsatus gegaan. Zonder onderbouwing.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:40:
Zoals gezegd was het mijn eerste deposito, dus wellicht nog iets teveel vanuit emotie ipv vanuit kennis en ervaring. Progetto zal vast prima zijn. Voor die 0.05% verschil ben ik voor de betere kredietsatus gegaan. Zonder onderbouwing.
Niks mis met je keuze. Ik zou het zelfde kiezen. Als ik in Italië een deposito ga wegzetten wil ik meer beloning dan 0.05% t.o.v. Frankrijk. Rating van het land zegt niet alles maar het geeft wel een indicatie van hoe financieel slagkrachtig het land is. Dat kan nuttig zijn in een extreem scenario, als ze willen helpen. Progretto is al groter dan het Italiaanse DGS.

Voor de mensen die nu voor de 136e keer deze discussie willen gaan voeren, gebruik alsjeblieft de zoekfunctie. Alles is al gezegd. Meerdere keren.

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:20
Ik zit voor een deposito te kijken naar:
Raisin - Banca Progetto - 3 jaar - 4,45%

Weet iemand hoe ze de effectieve rente berekenen (4,32%)

Bij details zie ik staan:
Rente-op-rente = Nee
Rente-uitkering = Einde looptijd

Bij inleg van €10.000 zou je dan 3 jaar lang de zelfde rente krijgen, en dus aan het eind 3x €445 = €1335 klopt dit?

Ze geven op:
Effectief rentetarief = 4,32% p.j., dan zou je toch moeten uitkomen op:
€10.000 x 4,32% = €432
€10.432 x 4,32% = €450,66
€10.882 x 4,32% = 470,13
Totaal €1352,79

Als ik op deze manier terugreken naar €1335 dan kom ik op effectief 4,26%, lijkt me nog steeds goed voor 3 jaar als je er van uit gaat dat we nu bijna aan de rente top zitten (wat natuurlijk niemand weet).

Waarom zijn de uitkomsten verschillend en wat bereken ik dan niet goed?

• Juan
Norminaal is toch altijd lager dan Effectief?

Bij Progetto lijkt het andersom te zijn, alsof er kosten in rekening worden gebracht

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:55
De verklaring staat in de aanvullende informatie van het deposito van Banca Progetto.
Banca Progetto hanteert voor de renteberekening ACT/360.
Als je dan 4,4/365*360 neemt kom je op 4,37%

Edit: zie voor verdere toelichting over ACT/360 de aanvullende informatie over het deposito.

[ Voor 20% gewijzigd door mpandroid op 08-10-2023 21:24 ]

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-03 09:11
Newday schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:52:
Ik zit voor een deposito te kijken naar:
Raisin - Banca Progetto - 3 jaar - 4,45%

Weet iemand hoe ze de effectieve rente berekenen (4,32%)

Bij details zie ik staan:
Rente-op-rente = Nee
Rente-uitkering = Einde looptijd

Bij inleg van €10.000 zou je dan 3 jaar lang de zelfde rente krijgen, en dus aan het eind 3x €445 = €1335 klopt dit?

Ze geven op:
Effectief rentetarief = 4,32% p.j., dan zou je toch moeten uitkomen op:
€10.000 x 4,32% = €432
€10.432 x 4,32% = €450,66
€10.882 x 4,32% = 470,13
Totaal €1352,79

Als ik op deze manier terugreken naar €1335 dan kom ik op effectief 4,26%, lijkt me nog steeds goed voor 3 jaar als je er van uit gaat dat we nu bijna aan de rente top zitten (wat natuurlijk niemand weet).

Waarom zijn de uitkomsten verschillend en wat bereken ik dan niet goed?
Is dat niet omdat ze met 360 dagen per jaar rekenen?

[ Voor 4% gewijzigd door Spiegelei op 09-10-2023 20:52 ]

• RobertMe
  • Nu online
sanook schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:05:
Op Raisin zie ik een 1 jaars flexibele deposito bij de Italiaanse CiviBank voor 3,85%.
Voordeel van deze flexibele deposito is dat je hem altijd vroegtijdig kunt beëindigen. Je krijgt dan je volledige inleg terugbetaald, (uiteraard) zonder rente. Tevens is deze deposito zonder bronbelasting.
Puntje om te checken: Het deposito wordt automatisch verlengd, tenzij je deze functie uitschakelt binnen je Online Banking omgeving.
En als je weet dat je het geld zeer zeer zeer waarschijnlijk eerder nodig hebt kun je ook nog terecht bij Banca Progetto. Spaarrekening onder voorwaarden, last time I checked 3,25% rente. Variabele spaarrente, maar werkt eigenlijk als een deposito, oftewel: eenmalig inleggen, en in zijn volledigheid opnemen. Opzeggen (/opnemen) gaat wel 4 dagen overheen.

• sanook

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

En als je weet dat je het geld zeer zeer zeer waarschijnlijk eerder nodig hebt kun je ook nog terecht bij Banca Progetto. Spaarrekening onder voorwaarden, last time I checked 3,25% rente. Variabele spaarrente, maar werkt eigenlijk als een deposito, oftewel: eenmalig inleggen, en in zijn volledigheid opnemen. Opzeggen (/opnemen) gaat wel 4 dagen overheen.
Ja er zijn nog genoeg andere mogelijkheden en opties, dat is allemaal afhankelijk van ieders situatie.
Maar dit is 1 van de weinig deposito's (met een goede rente) die je altijd op kunt zeggen als je dat wilt. Misschien zijn er mensen voor wie dit interessant is.

• sanook

sanook

_/-\o_

Omayyad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:19:
1 jaars deposito bij Younited Credit gaat terug van 4.2 naar 4.0% met ingang van morgen:

Opmerking: Vanaf 13-10-23 geldt een nieuw rentetarief van 4,00%% p.j. in plaats van 4,20%% p.j

Om het momenteel geldende rentetarief van 4,20%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 13-10-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 4,00%% p.j.
Is deze info ook ergens online te vinden? Blijft de 2 jarige deposito wel op 4,2%
Ik had Younited op het oog voor als mijn Banca Progetto aan zijn max zit.

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-03 12:57
sanook schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Is deze info ook ergens online te vinden? Blijft de 2 jarige deposito wel op 4,2%
Ik had Younited op het oog voor als mijn Banca Progetto aan zijn max zit.
Ik had gisterochtend zowel een 1-jaars als een 2-jaars deposito aangevraagd, en bij mijn 'aanvragen in behandeling' staat alleen bij de 1-jaars deze melding, dus 2-jaars blijft (vooralsnog) op 2.4%
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 26% gewijzigd door Omayyad op 12-10-2023 10:05 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik kan een deposito die binnenkort vervalt verlengen.

BankBanca Progetto
Land Italië

Looptijd

6 maanden voor 4,00% p.j.
12 maanden voor 4,30% p.j.
24 maanden voor 4,40% p.j.
36 maanden voor 4,45% p.j.

Wat is de wijsheid?

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09-2025
Harbo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:29:

BankBanca Progetto
Land Italië

Looptijd

Wat is de wijsheid?
Afhankelijk van hoeveel geld je wilt gaan weg zetten maakt die 0.1% voor 2 jaar en 0.15% voor 3 jaar ook niet veel meer uit. Zelfs op €100.000 zou ik het persoonlijk nog verwaarloosbaar vinden.

4.3% lijkt me een mooi percentage voor 12 maanden. Volgens mij heb je best kans dat tegen het einde van die 12 maanden je vergelijkbare percentages tegen komt bij andere banken.

Of men moet de indruk hebben dat binnen die 1 á 3 jaar de rentes weer drastisch in elkaar gaan zakken. Dan zou je nog even een leuk rendement hebben tot einde looptijd wanneer je het voor 36 maanden "vast zet".

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:59
Harbo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:29:

BankBanca Progetto
Land Italië

Looptijd

Wat is de wijsheid?
Ik heb net 6 maanden 4% vastgezet maar da's ook omdat er mogelijk een grote uitgave aankomt.

Vandaag een artikel in het FD dat de Italiaanse 10 jaars rente nu op 4.8% staat (DL ~2.75%) en steeds verder van de Duitse rente wegloopt. Toenemende overheids tekorten. Staatsschuld 140% BBP (Nederland 48%).

Tot een jaar daar vastzetten lijkt me te overzien, 3 jaar zou ik als risico zien.

• RobertMe
  • Nu online
Hiro33 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Young Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden? Ten tweede, is er een website die een overzicht biedt van alle Europese banken met hun beoordelingen? In plaats van elke bank afzonderlijk de beoordelingen op te zoeken.
Let in ieder geval op de minimum inleg. Ik weet niet hoe dat zit met de genoemde banken, maar bv Banca Progetto heeft een minimum bedrag van 10k.

Daarnaast zou ik voornamelijk kijken naar waar jij je prettig bij voelt. Als je liever bv 5 banken met 5k doet kun je beter dat doen. Maar wellicht vind je maar zeg 3 banken waar je je prettig bij voelt en zet je liever daar ~10k per bank dan dat je "gedwongen" 2 extra banken gaat zoeken waar je een minder goed gevoel bij hebt puur voor de diversificatie.

• wcduck
  • Niet online
Het lijkt erop dat Banca Progetto binnenkort met mogelijk interessante kort lopende deposito's komt:
https://www.vanspaarbankv...ijzigingen-depositorente/
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Ik zie ze alleen nog niet in het overzicht van Raisin zelf. Is vanspaarbankveranderen.nl eerder op de hoogte dan Raisin zelf?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• RobertMe
  • Nu online
wcduck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:28:
Het lijkt erop dat Banca Progetto binnenkort met mogelijk interessante kort lopende deposito's komt:
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Ik zie ze alleen nog niet in het overzicht van Raisin zelf. Is vanspaarbankveranderen.nl eerder op de hoogte dan Raisin zelf?
Als dat zo is mogen ze de rente op de spaarrekening onder voorwaarden ook flink verhogen. Die is nu "maar" 3,25%. En in ieder geval heb ik daar geld op staan dat ik in principe voor onbekende tijd, maar langer dan 3 maanden, niet nodig heb.

En ook met de verhoginen van Nordax en nu CKV dan dat het verschil wel minimaal is.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:25
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Deze staan bij mij wel in de lijst.
Heb je wel gefilterd op "Korter dan 1 jaar"?

• DjoeC
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Hij is bijgewerkt, maar meteen een stukje van Renault voor 3 maanden naar BP doorgezet. Zal wel weer een weekje kosten maar 1% extra is toch mooi meegenomen.

• Juan
Er zijn toch zat goede alternatieven?
Progetto met 4,3% voor 1 jaar.. nooit problemen gehad met ze.
Afgelopen dagen ook eentje afgesloten

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-03 08:50
Juan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:17:
Er zijn toch zat goede alternatieven?
Progetto met 4,3% voor 1 jaar.. nooit problemen gehad met ze.
Afgelopen dagen ook eentje afgesloten
Zou je dat wel doen in Italië? Het zal me niks verbazen dat daar als eerste problemen komen en dan maar hopen dat overheid kan / wil ingrijpen.

Progetto is volgens mij niet al te groot, wat wellicht nog wel te dekken is vanuit de deposito pot.

Hoe kijken andere hier tegenaan?

• RobertMe
  • Nu online
VanBreukelen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Zou je dat wel doen in Italië? Het zal me niks verbazen dat daar als eerste problemen komen en dan maar hopen dat overheid kan / wil ingrijpen.

Progetto is volgens mij niet al te groot, wat wellicht nog wel te dekken is vanuit de deposito pot.

Ik zou mijn mening over wel/niet sparen in een land niet laten beïnvloeden door een groep onbekenden op een forum :P

In ieder geval heb ik een (groot) deel van mijn spaargeld bij Progreggo staan (waarvan weer grootste deel in "Spaarrekening onder voorwaarden") en ik slaap er niet minder om.

En zoals al vaker geschreven. Elk land valt wel iets op aan te merken:
Spanje: Erfbelasting
Italië: staatsschulden
Noorwegen: geen euroland
Estland: ligt tegen Rusland aan

En dan heb je nog banken die via een bijkantoor opereren in (veelal) Spanje waardoor "Spanje" er dus weer bij hoort (zoals Italiaanse BFF, Franse Orange Bank, en volgens mij was er ook nog minimaal 1 Portugese bank dat via Spanje ging).

Als je zo gaat afstrepen houd je uiteindelijk dus vrijwel niks meer over. Kan mij dan zo snel alleen CKV & Renault bedenken, respectievelijk Belgisch & Frans.

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb een voorkeur voor landen met een hogere rating. Deze discussie is trouwens al heel vaak gevoerd. Recent nog vanaf hier: Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

En de discussie is hier trouwens off topic. Zie de topic waarschuwing.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 03:10
Henkoes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:19:
Lijkt er op dat de bank die ik op het oog had (Younited via raisin) de deposito rente op de 2 en 3 jaar met 0,20% verlaagd.

Meer banken lijken dit gedaan te hebben, is dit een voorbode op weer een periode met lagere rentes?
Of doen deze banken dat vaker als de geld behoefte afneemt?
Verdorie, en ook maandag al, dus ik ben dan ook te laat. Wilde net volgende week eentje van 2 jaar openen. Nouja dan toch maar weer verder met Progetto...

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-01 22:59
Exar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Verdorie, en ook maandag al, dus ik ben dan ook te laat. Wilde net volgende week eentje van 2 jaar openen. Nouja dan toch maar weer verder met Progetto...
Het is balen.
Wil ik uiteindelijk toch de stap zetten, zit het tegen.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58
Exar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

1 jaar voor 4% is ook niet verkeerd toch?

• RobertMe
  • Nu online
wcduck schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:34:
Wat spijtig. Dit kreeg ik zojuist van Raisin gemaild enkele uren nadat ik bij Younited een deposito van 2 jaar opende:

"Younited Credit heeft ons geïnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 4.2% moet uiterlijk de werkdag vóór 23.10.2023 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn. U vindt de voorwaarden in het productinformatieblad, onder ‘Informatie m.b.t. het openen van een termijndeposito’. Daarnaast moet het spaarbedrag ontvangen zijn op uw Raisin-rekening.

Op 23.10.2023 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 4% p.j. Wilt u het termijndeposito niet openen tegen dit rentetarief? Dan kunt u uw aanvraag intrekken in uw Raisin Online Banking omgeving."

Ik ga mijn deposito maar intrekken. Momenteel zijn er dan geen interessante 2 jarige deposito's bij Raisin. Klarna staat op 3,85%. Op een eenjarig deposito krijg je een hogere rente.

Edit: wanneer ik inlog staat er de volgende melding:

Opmerking: Vanaf 23-10-23 geldt een nieuw rentetarief van 4,00%% p.j. in plaats van 4,20%% p.j

Om het momenteel geldende rentetarief van 4,20%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 23-10-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 4,00%% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag te allen tijde intrekken onder "Details", "Aanvraag intrekken".

Als ze bij Raisin opschieten zou ik wel aan de deadline moeten voldoen. De melding op de website staat dus haaks op wat er wordt aangedragen in de email. Heeft iemand iets dergelijks al eens meegemaakt?
Ik heb dit afgelopen zomer gehad met Nordax. Aanvraag ingediend met intentie dat de inleg zou komen uit aflopend Progetto deposito (dat 6 dagen later afliep). Vervolgens kreeg ik toen ook op een gegeven moment de mail dat de rente verlaagd zou gaan worden. Als de aanvraag compleet was voor de vrijdag (/donderdagavond) zou het nog aan de oude rente zijn. Uiteindelijk was het vrijdag voordat het geld op de Raisin rekening stond, maar kreeg ik toch nog de oude (hogere) rente.

Maar of dat een "foutje" of uitzondering was weet ik niet. En mijn aanvraag was dus ook al gedaan een paar dagen voordat de verlaging werd aangekondigd. Ik kan mij ook zomaar indenken dat als je de aanvraag doet na de bekendmaking, en het geld te laat op de rekening hebt staan, dat je dan wel de lagere rente krijgt.

• wcduck
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb dit afgelopen zomer gehad met Nordax. Aanvraag ingediend met intentie dat de inleg zou komen uit aflopend Progetto deposito (dat 6 dagen later afliep). Vervolgens kreeg ik toen ook op een gegeven moment de mail dat de rente verlaagd zou gaan worden. Als de aanvraag compleet was voor de vrijdag (/donderdagavond) zou het nog aan de oude rente zijn. Uiteindelijk was het vrijdag voordat het geld op de Raisin rekening stond, maar kreeg ik toch nog de oude (hogere) rente.

Maar of dat een "foutje" of uitzondering was weet ik niet. En mijn aanvraag was dus ook al gedaan een paar dagen voordat de verlaging werd aangekondigd. Ik kan mij ook zomaar indenken dat als je de aanvraag doet na de bekendmaking, en het geld te laat op de rekening hebt staan, dat je dan wel de lagere rente krijgt.
Bedankt voor het delen van de ervaring. Ik kan ook kijken wat er maandag gebeurt. Echter, het annuleren van een reeds lopende deposito is best een gedoe met formulieren die ingevuld moeten worden.

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-03 12:57
RobertMe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Ik had hetzelfde vorige week met het 1 jaars deposito van Younited: aan het einde van de dag dat ik die had aangevraagd, kreeg ik de mail met de aangekondigde verlaging, maar uiteindelijk (nog) wel gewoon 4,20% gekregen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:46
Mijn deposito bij Banca Progetto (6 maanden) verloopt bijna. Ik kan via Raisin deze verlengen of elders opnieuw iets afsluiten. De rente die ik nog moet ontvangen, gaat die dan automatisch mee in de verlenging?

• RobertMe
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:53:
Mijn deposito bij Banca Progetto (6 maanden) verloopt bijna. Ik kan via Raisin deze verlengen of elders opnieuw iets afsluiten. De rente die ik nog moet ontvangen, gaat die dan automatisch mee in de verlenging?
Dat kun je zelf aangeven als je verlengd.

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 18:19
sanook schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Ik sta op het punt om een deposito af te sluiten bij Klarna (via Raisin) maar nu zie ik ook deze "collector" er tussen staan. Iemand ervaring met deze bank of advies om hier wel/geen deposito te openen?
[Afbeelding]
Gisteravond heb ik een deposito voor een niet al te groot bedrag geopend om Collector eens uit te proberen, het deposito is inmiddels al geopend wat (in mijn ervaring) dus beduidend sneller gaat dan bij Orange Bank of Progetto.

• RobertMe
  • Nu online
Rockel83 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Daarom ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor Raisin. Wellicht gewoon onterecht gezien velen van jullie hier er gebruik van maken. En volgens mij ook naar alle tevredenheid als ik zie hoe vaak het voorbij komt.

Maar gevoelsmatig geeft het een beetje een drempel bij mij. Omdat er een extra schakel tussen komt wanneer je van bank naar bank overschrijft.

Al zit ik toch steeds meer te neigen om gewoon eens een account te gaan openen. Er zitten namelijk interessante opties tussen...
Kanttekening daarbij is wel dat Trade Republic helemaal geen bank is. Maar een (aandelen) broker die het onbelegde geld van de klanten op een derde gelden rekening van een aparte bank zet. Raisin de tussenpersoon stalt het geld dat je over maakt (of opneemt) op een rekening bij Raisin Bank. En in alle gevallen heb je bij alle banken een rekening op eigen naam. Dus ik ben klant van Raisin Bank, van Renault, van Progetto, van....
Terwijl bij TR je alleen klant bent van TR, en TR het geld onderwater vervolgens bij Citibank zet, op een derdegeldenrekening. Zoals ook in het eerder gedeelde quote staat: beneficiary account, het geld staat dus niet op een eiegen rekening op eigen naam.

• Rockel83
RobertMe schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:33:
[...]

Kanttekening daarbij is wel dat Trade Republic helemaal geen bank is. Maar een (aandelen) broker die het onbelegde geld van de klanten op een derde gelden rekening van een aparte bank zet. Raisin de tussenpersoon stalt het geld dat je over maakt (of opneemt) op een rekening bij Raisin Bank. En in alle gevallen heb je bij alle banken een rekening op eigen naam. Dus ik ben klant van Raisin Bank, van Renault, van Progetto, van....
Terwijl bij TR je alleen klant bent van TR, en TR het geld onderwater vervolgens bij Citibank zet, op een derdegeldenrekening. Zoals ook in het eerder gedeelde quote staat: beneficiary account, het geld staat dus niet op een eiegen rekening op eigen naam.
Ah thanks voor de uitleg. Had TR hier al vaak voorbij zien komen, maar had me er nog nooit in verdiept. Dacht het een vergelijkbare constructie was met Raisin n.a.v. de commentaren die ik hier voorbij zag komen. Maar volgens jou zit er dus echt wel wezenlijk verschil in. Goed om te weten! :)

Moet me van de week eens wat beter gaan inlezen over Raisin.

• sanook

sanook

_/-\o_

tiesvts schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Doorstorten gaat meestal vrij snel..
Gaat vaak ook meer dan een dag overheen, eerst staat ie in behandeling en daarna is ie even helemaal weg. Althans dat is mijn ervaring met een deposito naar Banca Progetto, nu een incasso bij Klarna geopend.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-01 22:59
sanook schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Gaat vaak ook meer dan een dag overheen, eerst staat ie in behandeling en daarna is ie even helemaal weg. Althans dat is mijn ervaring met een deposito naar Banca Progetto, nu een incasso bij Klarna geopend.
Ik ben benieuwd naar jouw reden waarom je Klarna boven Nordax kiest.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
THE_BASE schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:42:
Oké. Zeer tevreden over Openbank, heb nu 3% en zou naar 3,65% kunnen. Maar ik word door mensen op Pepper en Tweakers wel een beetje bang gemaakt over de erfbelasting en dus op zoek naar een andere spaarrekening.

Ik lees hier veel mee, maar wellicht kan het kort en bondig: is er een spaarrekening (flexibel of 3 tot 6 maanden deposito) met een hoge rente zonder bron- en erfbelasting?

Ik heb al een account bij Raisin, dus dat is in elk geval geen probleem. Het liefst zou ik gewoon een Nederlandse bank willen die flexibel rond 4% heeft, maar dat is een droom. :)
Nederlandse bank met die rente kun je vergeten. De Italiaanse Banca Progetto bied 4% aan voor een deposito van 6 maanden. Geen bronbelasting, wel moet je minimaal € 10.000 storten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:44

Theo

moederbord

Morgen gooit Banca Progetto de rente(s) weer omhoog. Hun spaarrekening gaat van 3.25 naar 3.35%. Geen idee wat hun deposito's gaat doen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Juan
Theo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:40:
Morgen gooit Banca Progetto de rente(s) weer omhoog. Hun spaarrekening gaat van 3.25 naar 3.35%. Geen idee wat hun deposito's gaat doen.
Hoe weet je dat?

• RobertMe
  • Nu online
Theo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Raisin stuurt altijd een mail met rentewijzigingen een dag voordat ze ingaan, en ik heb die Banca spaarrekening via hen.
Met de verhoging naar 3,25% heb ik geen mail gehad anders. Toen las ik hier ineens een post van iemand met "Banca Progetto geeft 3,25%" en ben ik zelf maar eens gaan kijken welke rente ik kreeg.

Nu overigens wel een mail.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-03 08:20

MieJuul

3970Wp

Theo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:40:
Ik zie alleen maar deposito's van Banca Progetto via Raisin?!
Waar zie jij die spaarrekening?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• sanook

sanook

_/-\o_

MieJuul schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Staat onder spaarrekening met voorwaarden: https://www.raisin.nl/savingglobal/#/Products/notice

• Pistachenootje
MieJuul schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Let wel op want het is een 'spaarrekening' met aparte voorwaarden.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RobertMe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:25:
Met de verhoging naar 3,25% heb ik geen mail gehad anders. Toen las ik hier ineens een post van iemand met "Banca Progetto geeft 3,25%" en ben ik zelf maar eens gaan kijken welke rente ik kreeg.

Nu overigens wel een mail.
Ik kan me van die 3 -> 3,25% ook geen mail herinneren. Zal wel een foutje zijn dat ze dat niet hebben doorgegeven, dat lijkt me in ieder geval niet iets dat (volledig) is geautomatiseerd.

• RobertMe
  • Nu online
MieJuul schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

[...]

Ah, nu zie ik het ook, vanachter de laptop.
Ik keek in de app en daar komen ze niet tevoorschijn (bij mij althans niet)
Klopt, de Spaarrekening onder voorwaarden en Deposito <something something> staan niet in de app. Ik heb die "spaarrekening" van Progetto, en zelfs de bestaande rekeningen zie ik niet in de app. Startscherm bv staat dan depositos & spaarrekeningen, met het totaalbedrag van die categorie, maar het spaargeld bij Progetto staat dus "nergens". Vervolgens bovenaan de pie-chart etc staat wel het volledige saldo. Best wel raar dus. "gat in het saldo"

• RobertMe
  • Nu online
r_buren schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Vraagje: ik zit nu bij raisin te kijken en zie producten van 6 maanden, 1 jaar, 3 jaar.
Uit nieuwsgierigheid: waarom zou je iets 6 maanden willen? Dat levert dan toch haast niks op?
Stel dat ik 10K bij Banca Progretto voor 6 maanden wil tegen 4%, wat levert dat dan op? Ik ben niet zo goed in narekenen dus daarom ben ik ff nieuwsgierig naar een voorbeeldberekening zodat ik het ga snappen. We zijn allemaal op GoT om te leren toch ? :)
Die berekening kan Raisin gewoon voor je doen. In het overzicht het bedrag opgeven en bij alle aanbieders staat dan al het rendement. In geval van 10k bij minder dan 1 jaar dus "+200" bij Banca Progetto. En daarbij staat ook direct het rendement van de andere banken om te vergelijken. Uiteraard wordt daarbij geen rekening gehouden met zaken als bron belasting etc.

• RobertMe
  • Nu online
Bar_en_boos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Italiaans DGS, maar de bronbelasting wordt in Spanje geheven.
Omdat het dus via Spaans bijkantoor gaat. En daardoor waarschijnlijk ook Spaanse erfbelasting.
En daarnaast, wat we van Citibank / Iers DGS hebben geleerd is dat het DGS wordt uitgekeerd door het DGS waarin de bank waarvan je klant bent gevestigd is. Dus het geld is afkomstig van het Italiaanse DGS, maar wordt uitgekeerd door het Spaanse DGS. Hoeveel dat er toe doet is uiteraard een andere vraag.
Van het Noorse DGS weten we dan weer dat zij (kunnen) beschikken over het Raisin rekeningnummer en rechtstreeks overboeken naar de Raisin rekening. Of dat een standaard werkwijze is is onbekend. En het kan dus zijn dat je bij BFF een bureaucratisch verhaal krijgt om het geld te krijgen via het Spaanse DGS terwijl dat bij Banca Progetto, rechtstreeks bij Italiaanse vestiging, niet het geval is, ondanks dat de garantie in beide gevallen uit het Italiaanse DGS komt.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Omdat het dus via Spaans bijkantoor gaat. En daardoor waarschijnlijk ook Spaanse erfbelasting.
En daarnaast, wat we van Citibank / Iers DGS hebben geleerd is dat het DGS wordt uitgekeerd door het DGS waarin de bank waarvan je klant bent gevestigd is. Dus het geld is afkomstig van het Italiaanse DGS, maar wordt uitgekeerd door het Spaanse DGS. Hoeveel dat er toe doet is uiteraard een andere vraag.
Van het Noorse DGS weten we dan weer dat zij (kunnen) beschikken over het Raisin rekeningnummer en rechtstreeks overboeken naar de Raisin rekening. Of dat een standaard werkwijze is is onbekend. En het kan dus zijn dat je bij BFF een bureaucratisch verhaal krijgt om het geld te krijgen via het Spaanse DGS terwijl dat bij Banca Progetto, rechtstreeks bij Italiaanse vestiging, niet het geval is, ondanks dat de garantie in beide gevallen uit het Italiaanse DGS komt.
Is kredietstatus BBB aan te raden als ik voor 3 maanden geld wil vast zetten bij BFF? Ik zie overigens niet wat de rente daarna gaat doen.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• DjoeC
Mogelijk is dit hier al eerder ter sprake geweest, ik kan t zo niet vinden MAAR Banco Progetto via Raisin biedt momenteel 3.35% met een opzegtermijn van 4 dagen. Je kunt dat zien als een zeer korte termijn deposito met iets meer rente dan daggeld.

Er zitten wat regels aan: Minimaal 10.000, bedrag mag niet verhoogd of verlaagd worden. Dus bij opname alles inclusief rente opnemen en bijstorten alleen door een nieuw contract af te sluiten. Maar goed, 3.35% is weer beter dan de 3.06% op gewoon spaargeld.

• RobertMe
  • Nu online
;) Ik had nog wat voedsel over :+
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:11:
@DjoeC die komt maar weinig ter sprake, enerzijds door de vreemde voorwaarden, anderzijds omdat je bij o.a. Consors, Advanzia, Credit Europe allemaal hogere rente kan krijgen. Zijn weliswaar allemaal actietarieven die max. 6 maanden gelden waarbij je niet weet wat de rente daarna zal zijn, maar bij Banca Progretto kunnen ze ook de rente verlagen, al eerder zelfs.
Alles os natuurlijk een afweging.
Consors: alleen Duits, veel vragen/onduidelijkheid hier over woonplaatsverklaring.
Advanzia: wederom Duits, antieke omgeving. Als er idd een nieuw platform komt wellicht interessant als dat internationaal is (minimaal Engels)
Credit Europe Bank: heb ik al een deposito lopen :X Wat uiteraard meetelt in DGS etc

Bank die je niet hebt benoemd: OpenBank, 3,65%. Wederom heb ik daar de actierente weten te "vernieuwen" dus alweer ~6 maanden.

Banca Progetto kan interessant zijn, maar is wel voor specifiekere scenario's. Zeg maar de categorie: grote hoeveelheid spaargeld die je semi direct wilt kunnen opnemen (dus deposito niet mogelijk), (te)veel om alleen bij genoemde banken te zetten ("for comfort", ik verdeel liever over meerdere met wat lagete gemiddelde rente dan minder banken tot 100k gevuld), en dus ook voldoende daadwerkelijk vrij opneembaar ergens anders.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39
3 november wat geld weggezet bij Banca Progetto via Raisin. Moet zeggen dat proces ging super vloeiend ging. 1 jaar deposito van 4.3%. Inleg moet wel minimaal 10k zijn.

Staat nog een klein deel bij TR tegen 4 procent variabele rente. Had toch nog wat testjes gedaan met geld overmaken en storten en ging nu snel (lees binnen 2 werkdagen) van een KNAB tegenrekening. Ook fijn om maandelijkse rente gestort te zien krijgen.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• ColeJ
Mijn deposito van Banca Progetto verloopt eind november. Ik denk dat ik een nieuwe open (1 jaar - 4,35%) bij Rietumu (Letland). Dit ivm de Italiaanse erfbelasting mocht ik ooit ...

Tevens kun je de bronbelasting volgens mij volledig verrekenen in box 3.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24

mno

ColeJ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:01:
Mijn deposito van Banca Progetto verloopt eind november. Ik denk dat ik een nieuwe open (1 jaar - 4,35%) bij Rietumu (Letland). Dit ivm de Italiaanse erfbelasting mocht ik ooit ...

Volgens mij kan je de in het buitenland betaalde bronbelasting alleen verrekenen in box 3 als je in box 3 belasting moet betalen. Dus als je boven het heffingsvrij vermogen uitkomt en daardoor belasting zou moeten betalen over je (fictieve) rendement.

Gewoon rösti

• RobertMe
  • Nu online

Was de belasting op rente in Letland niet bijzonder hoog? Iets van 30%? En dat je deze maar kunt verlagen tot 20%? Waarbij je vervolgens in Nederland maar tot 10% kunt verrekenen met box3? Want dan is dus nog steeds 10% "weg", doordat je niet alles kunt verrekenen.

• efpee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-01 00:21
Zojuist per mail.... de rente op de spaarrekening van Banca Progetto gaat vanaf vrijdag 10 november (12:00 uur) van 3,35% naar 3,50% :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:44

Theo

moederbord

efpee schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:06:
Zojuist per mail.... de rente op de spaarrekening van Banca Progetto gaat vanaf vrijdag 10 november (12:00 uur) van 3,35% naar 3,50% :)
Ik kreeg 'm net ook :) Die rente is best hard gestegen de afgelopen paar weken. Vrijdag 27 oktober ging de rente ook al van 3.25 naar 3.35 procent terwijl in juli de rente nog 3.00 procent was.

De tendens lijkt dus te zijn dat op spaarrekeningen de rente blijft stijgen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Voor diegenen hier die een deposito bij Banca Progetto hebben afgesloten, wat hebben jullie ingevuld voor de gegevensverwerkings vragen? Het zijn er 6 die met Ja of Nee moeten worden beantwoord. Als ik de Informatienota zo lees is het alleen nodig om de eerste:
Gaat u akkoord met de volgende privacybeleid verklaringen?:
met Ja te beantwoorden. Kan je de rest gewoon weigeren met Nee zonder dat dit gevolgen heeft voor de goedkeuring van de aanvraag?

• RobertMe
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:22:
Voor diegenen hier die een deposito bij Banca Progetto hebben afgesloten, wat hebben jullie ingevuld voor de gegevensverwerkings vragen? Het zijn er 6 die met Ja of Nee moeten worden beantwoord. Als ik de Informatienota zo lees is het alleen nodig om de eerste:

[...]

met Ja te beantwoorden. Kan je de rest gewoon weigeren met Nee zonder dat dit gevolgen heeft voor de goedkeuring van de aanvraag?
Die hele lijst aan privacy / gegevens delen / ... vragen zijn er IIRC 2 die je met "Ja" moet beantwoorden. Hint: beantwoordt je een vraag die Ja moet zijn met Nee krijg je gewoon een foutmelding en probeer je nog een keer ;) Als je ze gedetailleerd leest moet het IIRC in ieder geval duidelijk zijn welke je zeer zeker niet wilt.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04
Mocht ik ooit? Denk jij onsterfelijk te zijn dan?

• Novax
  • Niet online
Bij meerdere banken gaat er komende week een paar procentjes van af voor nieuwe depositos. Banca Progetto gaat nu ook voor het eerst sinds 2022 de 2 en 3 jarige depositos weer verlagen naar 4.3% op 14 november.

• Juan
Novax schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:35:
Bij meerdere banken gaat er komende week een paar procentjes van af voor nieuwe depositos. Banca Progetto gaat nu ook voor het eerst sinds 2022 de 2 en 3 jarige depositos weer verlagen naar 4.3% op 14 november.
Hoe weet je dat?
Ze hebben afgelopen vrijdag juist e.e.a. verhoogd

Raisin zelf geeft niets aan, de website van de bank zelf is te onduidelijk om na te gaan waar hun rentepercentages staat, ook mijn Italiaans is 0,0%
En actuelerentestanden website geeft ook niets aan over een verlaging

[ Voor 22% gewijzigd door Juan op 12-11-2023 11:44 ]

• indica
  • Registratie: Mei 2018
Zijn hier mensen met een langlopend deposito bij Banca Progetto, vanaf 2/3 jaar of dit overwegen? Ik overweeg om mijn geld weg te halen bij Centraal Beheer (10 jaar vast) en het daar te zetten om diverse redenen. Ik loop alleen een beetje aan tegen de voorwaarden van vroegtijdig beëindigen. Ze noemen zwaarwegende omstandigheden als overlijden, maar verder geen andere voorbeelden dus bij werkloosheid/ scheiding, ziekte etc ligt het lot van jouw handen bij de bank? Is dit voor anderen een reden om het niet te doen? Ze bieden wel de beste rente voor 3 jaar.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar geeft niet echt een antwoord op mijn vraag,

• wcduck
  • Niet online
indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:48:
Zijn hier mensen met een langlopend deposito bij Banca Progetto, vanaf 2/3 jaar of dit overwegen? Ik overweeg om mijn geld weg te halen bij Centraal Beheer (10 jaar vast) en het daar te zetten om diverse redenen. Ik loop alleen een beetje aan tegen de voorwaarden van vroegtijdig beëindigen. Ze noemen zwaarwegende omstandigheden als overlijden, maar verder geen andere voorbeelden dus bij werkloosheid/ scheiding, ziekte etc ligt het lot van jouw handen bij de bank? Is dit voor anderen een reden om het niet te doen? Ze bieden wel de beste rente voor 3 jaar.

Wellicht kan het maken van een rekensommetje uitkomst bieden. Vergelijk de rente die een deposito opbrengt (bijvoorbeeld 10k) met een bank met voorwaarden waarnaar je op zoek bent. Bijvoorbeeld CEB: 3,95% rente, opname bij werkloosheid, huis kopen, ziekte.
Banca Progretto: 10k x 4,32% effectieve rente = 1335 euro rente
CEB: 10k x 3,95% rente (ongeveer 3,8 effectief) = 1185 euro rente
Conclusie: 150 euro verschil.

De vraag die je jezelf moet stellen: is 150 euro in 3 jaar het waard (uitgegaan van 10 deposito) om tegen restrictievere voorwaarden het geld vast te zetten. Wellicht ook ter overweging: zekerheid van de bank en het depositogarantiestelsel, evenals potentieel gedoe bij overlijden (erfbelasting in Italie).

• RobertMe
  • Nu online
indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:48:

Heb je ook gekeken wat er bij Progetto uberhaupt gebeurt als je al kunt opzeggen? Grote kans dat je dan alleen de inleg terugkrijgt. Dan ben je dus beter af bij CEB. Waar de voorwaarden voor opzeggen veel ruimer zijn en je geen boete betaald, en je de resterende rente tot dat moment krijgt uitbetaald (?). En als je buiten de voorwaarden wilt opzeggen kan dat voor 0,25% van de inleg per kwartaal maar IIRC nog steeds ter overwegin "van het management" als het niet binnen de voorwaarden is.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:10
wcduck schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:11:
[...]

Bij CEB wordt de depositorente overgeboekt naar je normale spaarrekening. Deze geeft een erg laag rendement tov de deposito. Daarnaast dus geen rente op rente. Vandaar dat ik dit heb weggelaten. De berekening is uitgevoerd op de websites van Raisin en CEB. De getallen kloppen dus (voor de duidelijkheid: 150 euro verschil, aanvankelijk had ik 50 euro getypt, maar dit was voor 3 jaar).
Je zou gelijk hebben, maar niemand weet hoe hoog de vrij opneembare rente volgend jaar is. Als de vrij opneembare rente bij CEB lager is dan elders dan verplaats je het tegoed. Tenzij vrij opneembaar 0% of lager wordt geeft CEB meer rente op rente dan Progetto.

• indica
  • Registratie: Mei 2018
RobertMe schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:20:
[...]

Heb je ook gekeken wat er bij Progetto uberhaupt gebeurt als je al kunt opzeggen? Grote kans dat je dan alleen de inleg terugkrijgt. Dan ben je dus beter af bij CEB. Waar de voorwaarden voor opzeggen veel ruimer zijn en je geen boete betaald, en je de resterende rente tot dat moment krijgt uitbetaald (?). En als je buiten de voorwaarden wilt opzeggen kan dat voor 0,25% van de inleg per kwartaal maar IIRC nog steeds ter overwegin "van het management" als het niet binnen de voorwaarden is.
"In het geval dat de Bank een vroegtijdige beëindiging aanvaardt, wordt pro
rata rente betaald voor de periode tussen de opening en de beëindiging van
het termijndeposito. Het inlegbedrag inclusief de opgebouwde rente wordt
binnen een redelijke termijn naar de Raisin-rekening van de klant
overgemaakt"

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Uniciteit schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:45:
Overigens interessant en wellicht iets om rekening mee te houden: Moody’s (één van ‘s werelds grootste credit ratings bureaus) gaat deze week mogelijk een lagere rating aan Italië geven… naar junk status.

Dat zou wellicht nog voor wat onrust kunnen zorgen - en wellicht ook hogere rentes bij de Italiaanse banken.
Junk status klinkt spannend maar is alles onder investment grade rating (BB - S&P/Fitch), ook bekend als High Yield. Progetto is nu BBB (investment grade). In ieder geval zou het rente-risico profiel omhoog gaan i.e. hogere rente bij een downgrade :P

[ Voor 3% gewijzigd door wibblemoo op 13-11-2023 19:59 ]

• RobertMe
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:47:
Er is weer een nieuwe bank bijgekomen op Raisin: Distingo Bank met een flexibele spaarrekening van 3,10% nu de hoogste. Oorsprong Frans en vergelijkbaar met Renault alleen dan van de Stellantis Group.

(Nog) geen depositos
Wachten tot Nordax naar 3,11% gaat dan :+

Maar als ik het goed zie is het dus een doodnormale spaarrekening? Bij "flexibele spaarrekening" moest ik om een of andere reden denken aan "Progetto concurrent" maar die is juist onder voorwaarden.

• ColeJ
Mijn 6 maandse deposito bij Banca Progetto verloopt eind november (via Raisin. Ik wil deze hierna 6 maanden vastzetten bij LHV (via Raisin). Kan ik nu alvast de deposito bij LHV openen en wachten tot het geld van Banca vrij komt? Hoe doe ik dat met de rente - berekenen hoeveel de rente is en dat bij het bedrag op tellen om zo het te openen bedrag te bepalen?

• Novax
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:25:
Mijn 6 maandse deposito bij Banca Progetto verloopt eind november (via Raisin. Ik wil deze hierna 6 maanden vastzetten bij LHV (via Raisin). Kan ik nu alvast de deposito bij LHV openen en wachten tot het geld van Banca vrij komt? Hoe doe ik dat met de rente - berekenen hoeveel de rente is en dat bij het bedrag op tellen om zo het te openen bedrag te bepalen?
Je zou de aanvraag al wel kunnen starten maar Raisin zal deze pas doorsturen naar LHV wanneer het geld op de Raisin rekening beschikbaar is, je krijgt dan een negatief saldo te zien totdat het geld van Banca Progetto vrijkomt.

Het uiteindelijke bedrag moet je zelf berekenen maar ik weet niet of je dat op de cent exact kan doen. bij de berekening die Raisin toont bij nieuwe depositos staat namelijk ook dat het om "een (nauwkeurige) benadering" gaat en ik neem aan dat ze het bedrag anders wel in het overzicht van je depositos zouden tonen

• RobertMe
  • Nu online
ColeJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:25:
Aanvraag kun je inderdaad eerder doen en die zal wel een aantal dagen/weken blijven staan.
Aangezien je het bedrag zelf moet invullen etc zul je inderdaad zelf moeten berekenen hoeveel de rente dan is. En dan eventueel of een paar euro lager de aanvraag doen of een paar euro extra / alvast op de Raisin rekening zetten.

• ColeJ
Zijn er hier nog mensen die Banca Progetto nu niet meer gebruiken vanwege de "Junk" rating van Moodys?

• sanook

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
Zijn er hier nog mensen die Banca Progetto nu niet meer gebruiken vanwege de "Junk" rating van Moodys?
Ik heb er 3 lopen, en maak me nergens zorgen over.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
Ik ben toch voor orange gegaan bij een nieuwe deposito.4.25 t.o.v. 4.30 bij Progetto.

• Rockel83
Zit zelfs nog steeds te overwegen om er geld te gaan stallen.

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:16
Ik heb gisteren een 2j deposito aangevraagd bij Progretto

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
waar zie je dat staan?

• RobertMe
  • Nu online
Dus vorige week zou je wel een deposito geopend hebben bij Progetto, maar vandaag op basis van geruchten of wellicht morgen op basis van de daadwerkelijke "bekendmaking" (of niet?) zou je dat niet meer doen?

Begrijp me niet verkeerd, en iedereen heeft natuurlijk zijn eigen "gevoelens" bij sparen bij verschillende banken. Maar puur het feit dat zo'n partij hun rating van een land aanpast maakt het niet ineens "(on)veiliger" om in zo'n land te sparen. Het kan dus een van de criteria zijn in de zoektocht. Maar de rating van Italië is natuurlijk al laag. Vandaar dus ook een beetje "waarom zou je je dan plotsklaps zo laten leiden door die ene aanpassing in de rating". Terwijl je bij wijze van 1 week of 1 maand terug sparen bij Progetto wel nog prima vond(?)

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
Ik zou snel een rekening gaan openen ;)

https://www.reuters.com/m...t-meloni-govt-2023-11-17/

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:05:
[...]
Dus vorige week zou je wel een deposito geopend hebben bij Progetto, maar vandaag op basis van geruchten of wellicht morgen op basis van de daadwerkelijke "bekendmaking" (of niet?) zou je dat niet meer doen?
Zo gek is dat niet hoor. Genoeg obligatie beleggers die junk status vermijden. Blijkbaar vind jij het niet erg, dat is natuurlijk prima maar er zijn genoeg mensen met een lagere risico tolerantie. En die kunnen prima ergens een grens trekken.

• Novax
  • Niet online
Na vorige week komt er deze week weer een verlaging bij Banca Progetto van 0.1%. Vanaf 24 november gaat de 9 maanden deposito naar 4% en alle depositos vanaf 1 jaar gaan naar 4.2%.

En ook Fjord bank verlaagt weer, de 1 jaar deposito van Fjord bank gaat van 4.25% naar 4.2%.

• Juan
Wederom verlaging bij Progetto...

//
Banca Progetto wijzigt de rente naar 4.2% p.j. ( 1 jaar) per 24 november.
//

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling