Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 2.239.241 views

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:19
Matched: progetto
Ik probeer bij Raisin een rekening te openen bij Banca Progetto, maar na het invullen krijg ik continue de melding:
Als u belasting betaalt in Nederland, bent u hoogstwaarschijnlijk belastingplichtig in Nederland. Beantwoord deze vraag met "Ja".
Maar dit kan ik nergens aanvinken. Toevallig meer die dit hebben (meegemaakt)?

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:07
DrNizeGuy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:38:
Ik probeer bij Raisin een rekening te openen bij Banca Progetto, maar na het invullen krijg ik continue de melding:

[...]

Maar dit kan ik nergens aanvinken. Toevallig meer die dit hebben (meegemaakt)?
Waarschijnlijk beantwoord je de vraag verkeerd:

Bent u fiscaal inwoner van een ander land dan Italië en de VS?

Dat moet dus JA zijn.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:55
Gunner schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:02:

Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,50% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 28 juli om 12 uur 's middags.

Vers van de pers na de renteverhoging van de ECB
Denk dat het een reactie is op mijn opname om een Banca Progetto 1 jaars deposito te bekostigen.

Geen dank! :*) :*)

[ Voor 27% gewijzigd door mpandroid op 27-07-2023 18:05 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:32
Zou het een idee zijn een apart Raisin topic te openen?
Ik vind de lijn tussen aanbieding en platform soms erg dun.

Zo wil ik bijvoorbeeld ervaringen uitwisselen over het feit dat Banca Progetto net verdween uit het overzicht van 1 jaar 7500EUR overzichten. Dat neigt naar slow-chat, dus vandaar mijn vraag.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
"Interessant", ik heb Raisin altijd via de app gebruikt. Afgelopen week spaarrekening bij Banca Progetto geopend. Maar dat is dus een spaarrekening met voorwaarden (alleen in totaliteit op te nemen en 4 dagen "vertraging"). En dat type zie je niet in de app.
Intussen is de rekening geopend, maar nog steeds / ook als geopende rekening niet te zien in de app 8)7 Bij totaal aan spaargeld in producten is het bedrag wel gewoon meegeteld. Maar het "Spaarrekening" staat "1 actief", voor mijn Renault rekening, en ook het bedrag is dus alleen van Renault. Doorklikken levert uiteraard ook alleen de Renault rekening op.

Nu op de website gekeken en daar staat het "uiteraard" wel, netjes onder "Uw spaarrekeningen" boven Renault.

Zo is het toch wel aardig onoverzichtelijk / onduidelijk als niet alles in te zien is in de app.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 21:24
Ik zou bij Progetto doen, 4,2% 1 jaar, en niet in het weekend, want dat word toch niet verwerkt, ik zou wachten tot maandag.

En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• RobertMe
  • Nu online
Juan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:29:
Ik zou bij Progetto doen, 4,2% 1 jaar, en niet in het weekend, want dat word toch niet verwerkt, ik zou wachten tot maandag.

En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten.
+1 voor Progetto. Vorige week mijn eerste deposito uitgekeerd gekregen en dag erna bijgeschreven bij Raisin. Afgelopen week dan spaarrekening aangevraagd, woensdag meen ik is het geld gearriveerd en vandaag is die geopend.

Daarnaast is Orange via bijkantoor in Spanje en dus zeer grote kans op erfbelasting.

• Juan
En Progetto, gaat echt snel, met terugstorten (1 verliesdag), en openen (2 verliesdagen)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
Zal me eens inlezen in Progetto, ik zie geen bron belasting, wordt dat nou als een voor of nadeel gezien?

• mpandroid
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Van wie hoor je die verhalen? (ik heb even gezocht in dit topic maar kon het niet direct vinden)
Heb zelf in juni 4 dagen moeten wachten voordat ik mijn geld kreeg van Orange en dat was "toevallig" een dag nadat ik contact op had genomen met de klantenservice van Raisin. Anders had ik vermoedelijk nog langer moeten wachten.

Voor mij geen deposito meer bij Orange.

Zelf heb ik tot op heden goede ervaringen met Banca Progetto.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Banca Sistema biedt 4,40% voor 1 jaar vast (min 20K). Meen dat ze niet aanbieden via Raisin in NL, maar Progetto heeft bij hun vorige verhoging ook hun 1 jaars rente verhoogd, dus wie weet.

• RobertMe
  • Nu online
DV837 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:02:
Lloyds gaat per 22 augustus naar 2,50% (mail gehad)
Jups. Toch een interessante verhoging. Benieuwd of Renault "volgt" (2,65%). En daarna mag Progetto ook wel volgen (met de spaarrekening onder voorwaarden, nu 3,00%).

• RobertMe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Eens! En je kan dan naar Advanzia voor 6 maanden tegen 3,66 % rente. Over half jaar laat jij je vrouw een account maken en kan je weer 6 maanden vooruit.
Beetje lastig in combinatie met de tip om beiden 50% te stallen op een eigen rekening. Je bedoeld dus "Niet eens!". Want je wilt 100% op eigen naam bij Advanzia zetten en over 6 maanden 100% op naam van de vrouw.

@Virtual Reality als je de route van splitsen wilt volgen zou je bv ook naar Banca Progetto kunnen kijken. Zij bieden een spaarrekening aan met 3% rente. Echter moet je daar het bedrag in één keer inleggen, in één keer opnemen, én geldt er een 4 dagen "opnametermijn". Gezien je nu een groot deel / vast bedrag opzij wilt zetten voor een grote aankoop, en je daarbij het geld niet "spontaan" nodig hebt kan dat prima werken (als je de rekening krijgt en de betalingstermijn is minimaal 14 dagen moet je nog ruim tijd zat hebben om rekening bij Progetto op te nemen (incl. 4 dagen wachten), terugstorten van Raisin naar de eigen bank (ook 1 dag) en het betalen aan de aannemer/...).

Deze rekening is eigenlijk dus een soort kruising tussen een spaarrekening en deposito. Vaste inleg en in zijn geheel opnemen. Maar wel redelijk flexibel in opzeggen (alleen die 4 dagen wachten dus) en een variabele rente. Waarbij de rente dus ook ergens tussen een standaard spaarrekening en deposito zit. Iets hoger doordat de bank meer zekerheid heeft dat je het voor langere tijd laat staan en het niet per direct opgenomen kan worden, maar natuurlijk ook niet de toprente die je krijgt bij een deposito als het echt vast staat.

• RobertMe
  • Nu online
Blackouts schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:54:
Even dubbel check of ik niks gemist heb...
Ik heb op dit moment de overwaarde van mijn huis op rekening. Dat wil voor 1 jaar zeggen dat ik
***members only***
op mijn rekeningen heb.
De ene helft staat bij Bunq. De andere helft bij Lloyds.

Dit geld heb ik in april 24 nodig om de aankoop van een woning te betalen.
Kan ik in april gewoon het benodigde bedrag overboeken naar mijn ING rekening?of moet ik rekening houden met een maximaal over te maken bedrag?
Begin dit jaar heb ik nog de helft van wat jij er zo om en nabij zult hebben staan in een transactie afgeschreven bij Lloyds. Echter zou ik wel rekening houden met KYC en zo. Dus niet tot het laatste moment wachten maar de transactie minimaal een week van tevoren doen zodat op het moment dat het niet kan of de transactie helemaal wordt tegen gehouden je nog wat marge hebt om het te herstellen.

En zoals @Pistachenootje ook aangeeft. Als je zeker weet dat je het geld niet nodig hebt tot april kun je het ook in een 6 maanden deposito zetten waarbij je ruim 3% aan rente kunt krijgen. Of als je toch wat flexibeler wilt zijn kun je naast de genoemde spaarrekeningen ook een spaarrekening bij Banca Progetto overwegen, 3% rente maar wel een opname-/opzegtermijn van 4 dagen (en het bedrag bepaal je aan het begin en kun je alleen in zijn geheel opnemen). Maar de genoemde banken zijn dan wel echt vrij onneembare spaarrekeningen en hebben een hogere (actie) rente (voor 6 maanden). Alleen heb je dan direct te maken met een buitenlandse bank, daar waar Banca Progetto dan via Nederlandstalige Raisin verloopt.,

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Da's grappig, weken lang stond het verkeerd op de website en nu is het ineens veranderd.
[Afbeelding]

PS. het is daarmee de hoogste flexibele deposito.
Kijk, nu wordt het interessant. Alleen snap ik deze niet:
De toepasselijke basisrente bij vroegtijdige beëindiging vindt u op de Raisin website
"rente bij vroegtijdige beëindiging" leest alsof er dan een andere rente geld dan die 3,60%?

Overigens wordt het deposito bij vroegtijdige beëindiging ook pas na 31 dagen uitgekeerd (waarna er nog een aantal dagen over de transactie gedaan kan worden). Dus dat is ook redelijk lang. Dan is die 4 dagen van de spaarrekening onder voorwaarden bij Progetto in veel gevallen fijner (de categorie "auto kopen" en zo, dat is iets wat je wel binnen 31 dagen kunt doen, maar van "geen nieuwe auto nodig" naar "betalen" in 4 dagen is wel rap).

* RobertMe heeft vanmorgen tweede spaarrekening bij Progetto aangevraagd. Maar als dit flexibele deposito dan 3,6% uitkeert bij vroegtijdige beëindiging is dat zeer netjes, en ga ik Progetto aanvraag cancellen (kan ook nog, geld wilde ik maandag pas overboeken).

Edit:
Overigens is die 3,60% sowieso heel netjes. Coop heeft ook wat ruimere opzeg voorwaarden bij hun standaard deposito. Bv dan ook bij aankoop woning, maar zij keren geen rente uit bij vroegtijdige beëindiging. En Coop heeft "maar" 3,85% rente. Dus voor 0,25% "verlies" wel volledige vrijheid en als je (zeker) weet vroegtijdig te willen cancellen is Civi dus sowieso beter (3,6% tot beëindiging vs 0% tot beëindiging).

Edit2:
Ik ben scheel. Staat gewoon op de aanvraag pagina: "Rentetarief bij vroegtijdige beëindiging: 0,00%".

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2023 16:21 ]

• Juan
Ik ben dik tevreden met Progetto.

Snelle opening, snelle uitkering, en hoge rente.

Zorg gewoon dat je niet boven de 100k komt, mocht het fout gaan, heb je na 2 weken je geld alsnog terug.
Of nog een raisin account openen, op naam van de vrouw, dan ben je voor 200k gedekt.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:10
Juan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:12:
Ik ben dik tevreden met Progetto.

Snelle opening, snelle uitkering, en hoge rente.
Ja, waarom ook niet. DGS keert snel uit met rente. En relatief hoge rente bij vroegtijdige uitbetaling.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:27
RobertMe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:35:
[...]
Want voordelen kan het nooit geven. Tenzij je graag de staatskas in een ander land dan Nederland wilt spekken.
Rietmu biedt momenteel 4,25% voor een éénjaarsdeposito. Dat levert op € 50K en met 100% verrekening van de bronbelasting (dus formulier + aangifte) een whopping € 25 extra op tegenover bijvoorbeeld Progetto met 4,20%.

Dat kun je zien als een voordeel, maar of het nog een efficient uurloon is lijkt me twijfelachtig....

UPDATE: zoals aangehaald - je kunt maar de helft van de 20% bronbelasting verrekenen, dus verlies je altijd (iig bij Rietmu vs Progetto).

[ Voor 16% gewijzigd door GroteVoet459 op 07-08-2023 15:30 ]

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

Rietmu biedt momenteel 4,25% voor een éénjaarsdeposito. Dat levert op € 50K en met 100% verrekening van de bronbelasting (dus formulier + aangifte) een whopping € 25 extra op tegenover bijvoorbeeld Progetto met 4,20%.

Dat kun je zien als een voordeel, maar of het nog een efficient uurloon is lijkt me twijfelachtig....
Het was een voortzetting van de "grap" m.b.t. "kiezen voor bronbelasting". Het door jou aangehaalde voordeel is een voordeel van de bank / deposito, niet van het feit dat je "kiest" voor bronbelasting.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Ik wil een depositorekening gaan openen en op storten met zo hoog mogelijk rendement natuurlijk, maar duurzaamheid en dergelijke vind ik ook belangrijk. Nu heb ik wat tijd gestoken in dit onderzoeken. Binnen Nederland is het vrij makkelijk, Volksbank & co of Triodos. Maar die rentes zijn schrijnend laag. Nu snap ik dat ik met duurzaam beleggen waarschijnlijk minder rendement heb, maar aangezien de rente van niet-duurzame banken hier ook laag is verwacht ik dat ook in het geval van duurzame keuzes de rente in het buitenland hoger is dan hier. Maar ik kan er zo weinig over vinden...Ik heb gezocht middels zoekmachines, dit topic een beetje doorgespit, websites bekeken van bijvoorbeeld Banca Progetto maar ik kan nérgens wat vinden. Iemand een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54
JT schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:49:
Ik wil een depositorekening gaan openen en op storten met zo hoog mogelijk rendement natuurlijk, maar duurzaamheid en dergelijke vind ik ook belangrijk. Nu heb ik wat tijd gestoken in dit onderzoeken. Binnen Nederland is het vrij makkelijk, Volksbank & co of Triodos. Maar die rentes zijn schrijnend laag. Nu snap ik dat ik met duurzaam beleggen waarschijnlijk minder rendement heb, maar aangezien de rente van niet-duurzame banken hier ook laag is verwacht ik dat ook in het geval van duurzame keuzes de rente in het buitenland hoger is dan hier. Maar ik kan er zo weinig over vinden...Ik heb gezocht middels zoekmachines, dit topic een beetje doorgespit, websites bekeken van bijvoorbeeld Banca Progetto maar ik kan nérgens wat vinden. Iemand een idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
Ik heb even gezocht in dit topic op deze bank en zie goede berichten.

Zojuist een rekening geopend (voor 1jr vast) en vanavond even wat centjes overmaken :)

• RobertMe
  • Nu online
JoopXXX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:47:
-wordt de aanvraag van een deposito al in behandeling genomen zonder dat het volledige depositobedrag al op de Raisin-rekening staat?
Volgens mij is het soms nodig voor Raisin om iets te doen voordat het uberhaupt in behandeling wordt genomen. Maar voordat de aanvraag naar de bank wordt gestuurd moet het geld wel op de rekening staan. Na de aanvraag heb ik alle keren (Progetto en Nordax) ook direct een melding "gekregen" (/zichtbaar in app & website) om het bedrag over te maken.
-zo ja, hoe lang van te voren (dus voordat je het bedrag overmaakt) kan je de deposito-aanvraag indienen?
Paar weken meen ik dat hier laatst voorbij is gekomen. Weekje heb ik zelf ook ervaring mee.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54
Banca Progetto --> 1jr vast voor 4,2%

Iemand ervaring mee hoe lang het ongeveer duurt voordat het op Raisin/BancaProgetto staat? (is mijn eerste rekening dus gaat automatisch naar Progetto)

Best spannend om gelijk een groot bedrag over te maken :)

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 14:23

sanook

_/-\o_

Road-runner83 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

Banca Progetto --> 1jr vast voor 4,2%

Iemand ervaring mee hoe lang het ongeveer duurt voordat het op Raisin/BancaProgetto staat? (is mijn eerste rekening dus gaat automatisch naar Progetto)

Best spannend om gelijk een groot bedrag over te maken :)
Bij mij ging het binnen 1 dag (automatisch) naar Banca Progretto. Dus zodra het geld op je Raisin rekening staat hoef je niks meer te doen. Blijft dan nog wel 1-2 dagen op "in verwerking" staan.

[ Voor 4% gewijzigd door sanook op 10-08-2023 08:50 ]

• RobertMe
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:09:
Nordax verhoogt vanaf morgenmiddag voor de vrij opneembare spaarrekening de nominale rente van 2,57% naar 2,66%. Dit is een effectieve rente van 2,69%.
Nounou, toch 0,01-procentpunt meer dan Renault. Levert toch maximaal €100 extra op dan per jaar :+

Maar ze moeten met spaarrekeningen niet te hard gaan concurreren onderling. Niet goed voor mijn Progetto spaarrekening. Wordt het verschil te klein (momenteel 3,00%) :p

• RobertMe
  • Nu online
Santee schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:53:
Is het overigens ook makkelijk/verstandig een deel via BFF te doen, deel via Nordax etc?
Bij BFF is het iets minder makkelijk. Zelf geen ervaring mee (met BFF), maar doordat deze, Italiaanse, bank hun depositos aanbiedt via hun Spaanse bijkantoor is de Spaanse wetgeving van toepassing. Dit betekent dat er "origineel" belasting geheven wordt over de rente (aka: bronbelasting). Echter is binnen de Spaanse wet een documentje waarin staat dat je geen inwoner van Spanje bent voldoende om ervoor te zorgen dat je deze belasting niet hoeft te betalen. Het benodigde document maakt Raisin, blijkbaar, al vooringevuld voor je aan en hoef je maar te downloaden, ondertekenen, en uploaden. Dus het is wel ietsjes meer werk dan alleen wat vinkjes in de app / op de website zetten.

Daarnaast speelt er mogelijk nog een andere, onduidelijke, kwestie: erfbelasting. Als je spaartegoeden hebt in Spanje moet daarover bij overlijden erfbelasting worden betaalt in Spanje. En meerdere ervaringen daarover maken duidelijk dat het, voor een Nederlander, absoluut niet makkelijk is om dat allemaal geregeld te krijgen. En de bank mag wettelijk het saldo niet uitkeren zonder officiële documentatie dat de erfbelasting betaald is. Of dit ook speelt voor de constructie van BFF? Niemand die het weet. Of dat uberhaupt speelt bij Raisin? Volgens Raisin niet, maar iedereen hier heeft daar zijn twijfels bij.
Overigens weet ik daarbij ook niet hoe de situatie in andere landen is (zoals Zweden dus). Dus het kan best dat het "daar" net zo lastig is als bij Spanje.

En om het iets makkelijker te maken zou je ook naar Banca Progetto kunnen kijken. Nog steeds een Italiaanse bank met Italiaans DGS. Maar opereert wel rechtstreeks uit Italië op Raisin. Dus geen gedoe met een zelfverklaring dat je geen belasting hoeft te betalen in Spanje. Zelf heb ik er 1 deposito gehad (afgelopen), 1 nog lopen, en vandaag is tweede spaarrekening (onder voorwaarden) geopend. Dus ik ben er tevreden klant.

• mpandroid
Johan Bogle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:33:
Kan ik ergens in de documenten van raisin eigenlijk mijn rekening nummer bij de deposito bank zien? Dus niet mijn raisin bank nr, maar het account nr wat in mijn naam bij die partner bank is geopend?

In het openingsdocument zie ik enkel een verwijzing naar mijn Raisin IBAN

Kan je als klant van Raisin controleren dat echt een rekening op jouw naam is geopend bij die partnerbank?

Ik had denk ik iets officielere documentatie verwacht dan dit zelf in elkaar geflanste deposito documentje.
Ik denk dat dit afhankelijk is van de bank waar je het deposito hebt afgesloten. Bij mijn deposito van zowel CKV als Banca Progetto heb ik een eigen IBAN nummer.

• RobertMe
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Dat is een ander geval, bij je aanmelding van Raisin moet je een video verificatie doen en daarnaast een adres bevestiging uploaden, kan een rekening afschrift zijn, nota van energie bedrijf of brief van de overheid. (Gedoe trouwens, want mag maar 3 maanden oud zijn, en ik krijg bijna geen brieven, dus moest een rekening afschrift printen om iets te hebben)

Dat duurt het langst, men zegt 2-3 werkdagen, maar denk door alle media aandacht voor Raisin dat de afdeling acceptatie nieuwe klanten het best druk heeft.
Renault vs Nordax duurt wel degelijk langer. Of in ieder geval, ik moest voor Renault opnieuw een adresbewijs uploaden, dat zal dus ook weer door Raisin gecontroleerd moeten worden. Dit dus bovenop het adresbewijs + videoidentificatie die je moet doen voordat je Raisin klant bent. En nadat ik Raisin klant ben geworden / "geaccepteerd" heb ik meteen Renault aangevraagd, dus op tijd van een paar dagen twee keer een adresbewijs kunnen opsturen.

Bij Nordax speelt dat niet. Dat is gewoon paar keer klikken op de website / in de app en klaar. En idem dito voor Banca Progetto, ook daar zijn geen extra documenten nodig.

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:42
Ik heb donderdag een bedrag naar Raisin overgemaakt nadat ik eerder in de week een deposito bij Banca Progetto had aangevraagd.
Dit bedrag stond vrijdag op de Raisin rekening en vandaag was het reeds doorgeschoven naar Progetto en werd het deposito actief.
Doorlooptijd is in feite 2 werkdagen: eigen bank ==>Raisin==>Progetto.

Ik vind dit prima zo.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:33:
[...]

Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Openbank 3%
Nordax 2.66%
Renault, Inbank, CKV 2.65%
Garanti 2.5%

De eerste 3 zijn actie tarieven, de actie rente is 6 maanden geldig, daarna lager.
Ik zou ook de Bigbank met 2.7% in dit rijtje opnemen. Is geen actietarief. Eventueel ook nog Progetto met 3%, maar die heeft wel wat voorwaarden.

• RobertMe
  • Nu online
Bar_en_boos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Ik zou ook de Bigbank met 2.7% in dit rijtje opnemen. Is geen actietarief. Eventueel ook nog Progetto met 3%, maar die heeft wel wat voorwaarden.
De enige voorwaarden van Progetto zijn dat dat je eenmalig inlegt, in zijn geheel opneemt, en je het 4 dagen vantevoren moet stopzetten. Voor een rekening bij Raisin (waar je sowieso al extra stappen moet doen en opnemen niet snel is) lijken mij dat niet perse problemen. En 1 & 2 valt makkelijk omheen te werken doordat je meerdere rekeningen kunt openen. Dus i.p.v. 1 rekening met 50k bv 5 rekeningen met 10k. Dan kun je ook per 10k opvragen (IIRC is 10k wel jet minimum bedrag).

Persoonlijk heb ik in ieder geval bij Raisin dus alleen het spaar deel van mijn portefeuille staan. Buffer staat ergens anders (klein deel bij de huisbank, groter deel bij LeasePlan Bank wat door instant payments in principe dus ook direct beschikbaar is).

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-11-2025
Pistachenootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

Ik zou verwachten dat het automatisch binnenkomt op je Raisin rekening. Bij welke bank zat je?
Bij Banca Progetto

Vandaag een document in de app gekregen dat de deposito is afgelopen. Maar nog nergens iets van saldo te bekennen.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
kevindg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:14:
[...]
Bij Banca Progetto

Vandaag een document in de app gekregen dat de deposito is afgelopen. Maar nog nergens iets van saldo te bekennen.
Als je even het topic doorzoekt op Progretto dan kun je ervaringen vinden van anderen.

• RobertMe
  • Nu online
Cis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Dus het antwoord is: het wordt op je Raisin rekening gestorneerd, doch met vertraging.

?
Als je zelf niet wilt zoeken... :p Ik heb een deposito gehad bij Progetto (en een nog lopende) en die was een dag na de einddatum bijgeschreven op de Raisin rekening.

En vanaf 1 of 2 maanden van tevoren al steeds vaker een herinneringsmail can Raisin en IIRC maand van tevoren ook de optie binnen het platform om het deposito te verlengen (met IIRC ook de keuze of rente ook ingelegd moet worden of dat je het uitgekeerd wilt krijgen). Doe je niks krijg je het sowieso uitgekeerd.

Overigens denk ik dat je mijn posts van toentertijd vast wel ge-plust zult hebben :+

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Nee hoor. Ik zou sowieso niet meer over die cheques beginnen, jij weet ook dat dat achterhaald is.
Nou...
Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van een cheque mogelijk te maken.
Dat staat toch echt nog steeds in het "Informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie", waarmee je akkoord moet gaan (dat je dat document gelezen hebt) bij het openen van een rekening (bij Nordax).

En dat is dus precies mijn punt, Riksgälden zegt A, Raisin zegt B. Waarbij de bron voor mij v.w.b. Riksgälden ook nog eens Tweakers is op basis van een reactie van een mail. Daarmee wil ik niet zeggen dat die medetweakers liegen of zo. Maar de "wij werken met de bank en Raisin samen om uit te betalen" terwijl Raisin dus iets anders aangeeft is op zijn minst raar.

En daarnaast wordt hier natuurlijk wel meer "FUD" verspreid. In de categorie dat Italië een bananenrepubliek zou zijn en nooit aan het DGS kan voldoen bv :p

To be clear, ik ben een week of drie terug Nordax klant geworden toen die duidelijkheid v.w.b. uitbalen van DGS in euro's op dezelfde dag (dus geen valuta risico want dezelfde koers) middels een overboeking naar de Raisin rekening (dus per definitie geen cheque "of [willekeurige] andere methode") er nog niet was. En heb twee spaarrekeningen en een deposito bij Banca Progetto. Dus voor mij zijn beide geen obstakel. En heb zelfs een Openbank rekening met dus erfbelasting verhaal.

• RobertMe
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Ik denk eerder dat Raisin gewoon hun informatie nog niet heeft bijgewerkt. In sommige bedrijven gaat de informatieverwerking en het werkproces nou eenmaal erg langzaam en dat hoeft niet eens te liggen aan de welwillendheid van de betrokken medewerkers.
Sure, het kan heel veel :p Dat kon toen ook toen Riksgälden nog in cheques uitkeerde ("of een andere betaalmethode") :+.

Punt is dat op zijn minst de communicatie niet helder is. En technisch zullen er vast ook wel zaken voor nodig zijn. Immers kun je als klant alleen vanaf de vaste tegenrekening geld overboeken naar de Raisin rekening / IBAN, en zal er een uitzondering / special proces zijn voor de partnerbanken. Hoe dat voor de DGS instanties werkt, geen idee. Die zullen een normale SEPA boeking doen neem ik aan, afkomstig van een ander rekeningnummer dan de vaste tegenrekening van de klant, dus...? (Zou normaliter geblokkeerd worden, tenzij het systeem er op is aangepast).

* RobertMe heeft overigens ook geen idee hoe dat met de andere banken/landen/DGSen zit. Als Progetto omvalt of je als Raisin klant dan ook niks hoeft te doen en het saldo dan automatisch op de Raisin rekening wordt bijgeschreven of dat je het dan bv zelf moet regelen en je het naar een zelf opgegeven rekening kan laten overboeken. In het ene geval hoeft Raisin bij wijze van maar een rekeningnummer van een DGS op een whitelist te zetten, in het andere geval moeten ze daar mogelijk meer aanpassingen voor doen in programmatuur en processen.

• RobertMe
  • Nu online
Snuf. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Ben zelf nog een beetje aan het uitvogelen wat ik hiermee wil doen. Sinds deze week (een deel van) mijn spaargeld via Raisin bij Nordax gezet. Nu 10% deposito (1 jaar), 90% vrij opneembaar. Even afwachten wat de rente de komende maand doet. Ben wel huiverig om geld meer dan een jaar vast te zetten. Voor mijn gevoel verlies ik dan toch veel flexibiliteit, terwijl daar rationeel gezien geen reden voor is. Ik heb het geld niet op korte termijn nodig, tenzij ik opeens besluit te gaan verhuizen (en zelfs dan wellicht niet eens).

Daarnaast voelt het wat risicovol om alles bij 1 bank (Nordax in dit geval) te zetten. Aan de andere kant, tot begin deze week stond het allemaal een Nederlandse instelling uit Apeldoorn. Een deel staat daar nog, dus in feite ben ik nu al meer aan het spreiden dan voorheen :+
Je zou bv ook naar de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto kunnen kijken. Flexibele rente (momenteel 3,00%) maar wel onder voorwaarden dat je maar 1x kunt storten (/inleggen), alles on 1x moet opnemen (rekening opheffen) en je het opheffen 4 dagen van tevoren moet melden (/bij opheffen blijft de rekening nog 4 dagen doorlopen). Voor scenario dat jij beschrijft maakt die 4 dagen "wachttijd" niet uit (verhuizen doe je niet van vandaag op morgen). En het in 1x opnemen (& vast bedrag bij openen) kun je "omheen werken" door het feit dat je meerdere rekeningen kunt hebben (wel minimale inleg van 10k).

Zelf heb ik er daar nu twee lopen, met identieke inleg. Als ik het geld dan nodig heb heb ik de flexibiliteit om beiden in 1x of apart op te nemen.

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Hou maar op met reclame maken! ;)

Dat is gewoon mijn cynische opmerking over dit soort wijzigingetjes.
Renault heeft in Duitsland deze week net de rente verhoogt - mogelijk dat ze hiermee een aankomende verhoging bij Raisin.nl van diezelfde bank voor denken te blijven.

Of ze vinden de Nederlandse markt nu (even) interessant omdat hier al 2 weken elke dag de kranten roepen dat je met je spaargeld naar het buitenland moet. Met deze rentewijziging komen ze met precies 0,01% boven BigBank in de lijstjes op de vergelijksites, want die sites laten bijna geen van alle de OpenBank- en Progetto-onder-voorwaarden opties zien.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:52
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Je zou bv ook naar de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto kunnen kijken. Flexibele rente (momenteel 3,00%) maar wel onder voorwaarden dat je maar 1x kunt storten (/inleggen), alles on 1x moet opnemen (rekening opheffen) en je het opheffen 4 dagen van tevoren moet melden (/bij opheffen blijft de rekening nog 4 dagen doorlopen). Voor scenario dat jij beschrijft maakt die 4 dagen "wachttijd" niet uit (verhuizen doe je niet van vandaag op morgen). En het in 1x opnemen (& vast bedrag bij openen) kun je "omheen werken" door het feit dat je meerdere rekeningen kunt hebben (wel minimale inleg van 10k).

Zelf heb ik er daar nu twee lopen, met identieke inleg. Als ik het geld dan nodig heb heb ik de flexibiliteit om beiden in 1x of apart op te nemen.
Als de enige reden voor mogelijke opname een kleine kans op het kopen van dat droomhuis is dan zijn er nog wel beter opties via Raisin. Bijvoorbeeld een jaar deposito bij Coop pank (3.85%), deze mag je vroegtijdig beëindigen bij het kopen van een huis (en bij verliezen baan bijv.).

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 10:59
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Thanks! Een paar dagen wachttijd is inderdaad geen probleem.
GroteVoet459 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb er 6 parallel lopen - elke 2 maanden geld beschikbaar of opnieuw vastzetten. Dit bedoelt voor verbouwkosten bij verhuizing..
Bij diverse banken kun je al met wat lagere bedragen (dan € 10-20K) instappen.

[...]

Goed bezig ... :+
Dank, daar zat ik ook aan te denken. Bij Nordax heb je ook met 9 of 6 maanden nog aardige rente, dus dan kan ik het ook nog zo plannen dat het over een jaar vanaf nu grotendeels vrijvalt.

• RobertMe
  • Nu online
Mickey77 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:03:
Zoals ik eerder al berichtte, heb ik veel gehad aan de info in dit topic en ben ik inmiddels gaan sparen via Advanzia en Raisin. Wat mij op valt is dat in dit topic toch heel veel reacties zijn te vinden over dat het soms lang duurt voor geld is bijgeschreven of overgeschreven.

Ik weet dat Raisin adverteert met het feit dat ze hun geld krijgen van de aangesloten banken. Dus hun verdienmodel is kennelijk via die kant gegarandeerd. Maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand hier zich af vraagt of dit onderdeel van hun verdienmodel is (het gaat om miljoenen/miljarden euro's). Hoe denken jullie hier over?
Tsja, ze doen geen instant payments. Dan vinden wij verwende Nederlanders al snel dat het langzaam is. Als ik een boeking naar NIBC doe deed dan gingen daar ook uren als niet een dag overheen door het ontbreken van IP. En bij Raisin merk je dat altijd twee keer, doordat de Raisin rekening natuurlijk geen bestemming an zich is. En niet vergeten dat de administratie bij Raisin meestal ook een dagje achter loopt.

Laatste keer dat ik deposito heb geopend (votige maand), bij Nordax, stond op vrijdag het geld op de rekening. En maandag (pas) bericht dat het deposito geopend was. Maar de datum was wel van vrijdag.
En hetzelfde met de Progetto spaarrekening. Ook daar dat de open datum de dag was dat het geld op de Raisin rekening stond, terwijl de mail pas 1 of 2 (werk)dagen later kwam.

Afschrijven bij Renault lijkt wel altijd een dag overheen te gaan. Storten bij Renaul kan wel dezelfde dag ('s morgens transactie doen kan voor het eind van de middag zijn bijgeschreven). Mijn afgelopen Progetto deposito had ik ook een dag later 's morgens het geld alweer van op de Raisin rekening staan.

Naar mijn idee valt het allemaal dus wel mee. Ja, er gaat wat tijd overheen, maar niet meer dan een volle werkdag (ala je vandaag om 9 uur zou uitboeken bij Renault verwacht ik dat het geld morgen in de middag bij Raisin staat, maar dus wel heel ruim 24 uur later, maar niet pas na de volle werkdag). Ergo: we zijn gewoon verwend in Nederland dat alles met instant payments gaat.

• Frankenstein
Zr40 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:32:
Zeker niet 'alleen' een klein bedrag, maar de concurrentie bij Raisin vraagt vaak om een minimum van 10.000 euro. Bij LHV is het minimum slechts 500 euro.
500 euro 😆

Gisteravond maar een tranche 10k 1 jaar Progetto. Eigenlijk doe ik Italië niet, maar ja, snoep is gewoon lekker...

Komt in oktober eindelijk 1 jaar Yapi 1,75% vrij. Leek toen best wat, maar waarom in hemelsnaam in Nederland sparen... En veel geld laten liggen!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:22
Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

500 euro 😆

Gisteravond maar een tranche 10k 1 jaar Progetto. Eigenlijk doe ik Italië niet, maar ja, snoep is gewoon lekker...

Komt in oktober eindelijk 1 jaar Yapi 1,75% vrij. Leek toen best wat, maar waarom in hemelsnaam in Nederland sparen... En veel geld laten liggen!
Als ik jouw smiley goed begrijp: Als je leest wat het gemiddelde gespaarde bedrag per inwoner of huishouden in/van Nederland is dan is voor die mensen 500 euro best een behoorlijk bedrag.

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Hier 3 dagen eerder één van InBank, tegen 2,0%. Dus zo veel meer was het toen niet in het buitenland :+
Misschien dat Progetto toen iets hoger was, maar die via Coop van eind november is ook "maar" 2,47%.

V.w.b. die zgn kruimelspaarders; zolang iemand probeert iets slims met zijn/haar geld te doen zijn ze gewoon goed bezig. Ooit zijn we allemaal klein begonnen (vind mezelf nog steeds geen grote jongen in spaarland ondanks dat ik ruim boven de CBS data zit ...).

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:27:
[...]

Hier 3 dagen eerder één van InBank, tegen 2,0%. Dus zo veel meer was het toen niet in het buitenland :+
Misschien dat Progetto toen iets hoger was, maar die via Coop van eind november is ook "maar" 2,47%.

V.w.b. die zgn kruimelspaarders; zolang iemand probeert iets slims met zijn/haar geld te doen zijn ze gewoon goed bezig. Ooit zijn we allemaal klein begonnen (vind mezelf nog steeds geen grote jongen in spaarland ondanks dat ik ruim boven de CBS data zit ...).
Kruimelspaarders klinkt een beetje negatief hè? Zo is het niet bedoeld.

En tja, 1,75%, het voelt alsof ik wat heb laten liggen.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
Hoe lang duurt het ongeveer om een progetto deposito te openen ? Ik zou graag 1 september als start datum willen hebben.

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07-2025
feddesman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:24:
Hoe lang duurt het ongeveer om een progetto deposito te openen ? Ik zou graag 1 september als start datum willen hebben.
N =1 Maar bij mij was het de tweede dag nadat het geld op de Raisin rekening stond.

• RobertMe
  • Nu online
AWiersma schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

N =1 Maar bij mij was het de tweede dag nadat het geld op de Raisin rekening stond.
De dag dat je bevestiging kreeg of de dag dat de rekening daadwerkelijk geopend is? In mijn ervaring (N=3 waarvan 2x spaarrekening bij Progetto) is de officiële startdatum de dag nadat het geld compleet is, maar komt de bevestiging pas een dag later (waarbij het officiële document dus "gisteren" als startdatum heeft). Dus geopend 1 dag nadat geld compleet is/gereserveerd is en bevestiging 2 dagen nadat geld compleet is.

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

O.a. reputatie van Malta en gebrekkig financieel toezicht.
Klimatologisch interessanter land dan IJsland? ;)

Maar GroteVoet heeft denk ik wel gelijk, tenzij je de 3% semi-vrij opneembare rekening van Progetto meetelt.

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:12
Frankenstein schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:21:
Hogere rentes in Duitsland bij Bausparkasse Mainz:

8 Jahre 4,00% fest
9 Jahre 4,10% fest
10 Jahre 4,20% fest

https://www.bkm.de/geldanlage/festgeld

Dat zijn leuke percentages.

Ik heb BKM bericht met de vraag of zij ook buiten Duitsland wonende en belastingplichtige spaarders bedienen. Mocht dat niet het geval zijn, maar die indruk heb ik niet, zal ik in het vervolg niet meer over BKM berichten... ;-)
Via Raisin bij Banco Progetto ook 4,20% voor 1 jaar vast. Vind 10 jaar vast iets teveel van het goede..

• sanook

sanook

_/-\o_

tiesvts schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:38:
[...]

Via Raisin bij Banco Progetto ook 4,20% voor 1 jaar vast. Vind 10 jaar vast iets teveel van het goede..
Is maar de vraag of je bij 10x 1 jaar op 4,2 per jaar uit zult komen natuurlijk.

• Juan

• VanBreukelen
  • Laatst online: 23-03 08:50
Even een domme vraag.. Maar stel dat je 100k stalt bij Progetto. En de bank gaat een week voordat je rente zou ontvangen failliet.

Kan je dan fluiten naar elke euro die boven de originele 100k inleg zit?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
VanBreukelen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:10:
Even een domme vraag.. Maar stel dat je 100k stalt bij Progetto. En de bank gaat een week voordat je rente zou ontvangen failliet.

lijkt me wel, daarom stop ik er ook nooit precies 100k in maar net even eronder

A wise man's life is based around fuck you

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

VanBreukelen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:10:

Je kan iig net zo lang wachten op teruggave van je geld als het bij de Icesave duurde.

Uiteindelijk waren daar volgens mij ook mensen die boven die 100k terug kregen, omdat er meer uit de boedel kwam dan voor de dekking nodig was oid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• cejean
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 22:23
Juan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:51:
je kan/mag het ook voor/tussentijds eraf halen zonder gevolgen voor het rente % (mits er 5k overblijft)
Oke, eraf halen kan gewoon bij Advanzia maar wel altijd 5k laten staan om je hogere rente aan te houden.

Is dat het enige voordeel om te sparen bij Advanzia? Want via raisin bij de Banca Progetto en Inn bank die geven dezelfde rente of nog wat meer voor 6 maanden.

Of zie ik iets over het hoofd? :|

[ Voor 3% gewijzigd door cejean op 08-09-2023 12:37 ]

• Pistachenootje
cejean schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:32:
[...]
Is dat het enige voordeel om te sparen bij Advanzia? Want via raisin bij de Banca Progetto en Inn bank die geven dezelfde rente of nog wat meer voor 6 maanden.
Advanzia is vrij opneembaar. Je vergelijkt met deposito's.

Verder zou het goed kunnen dat Advanzia per 1 oktober omhoog gaat met de rente. Maar dat kan ook gelden voor Raisin.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 08-09-2023 12:58 ]

• RobertMe
  • Nu online
Toch maar eens besloten om wat geld bij LPB weg te halen en naar Lloyds te verplaatsen. Veel betere rente (1,85% vs 2,50%. Zelfs huisbank Rabo zit nu dan op 1,70%), maar lever dan wel instant payments in. Maar kans is gewoon zeee klein dat ik uberhaupt instant payments echt nodig heb (om spaargeld op te nemen). En met Rabos limiet van maximaal 5k per dag boeken heeft het dan toch geen nut om meer dan 5k instant beschikbaar te hebben. En áls het zou voorkomen dat ik meer dan 5k moet overboeken / betalen zit er toch die 4 uur wachttijd van Rabo op om de limiet aan te passen. En ik acht de kans redelijk aanwezig dat of binnen die 4 uur ook de boeking vanaf Lloyds binnen zal zijn of "de dag om is" en de boeking de dag erna binnen is (uitzondering: weekend/gesloten bank).

Trigger was daarbij een mailtje van LPB m.b.t. afgelopen depisito. 4 jaar met 0,85% rente :X. En heb er nog 4 lopen voor 5 jaar, laatste loopt september 2025 af met 0,95% rente (2x 0,95%, 2x 1,05%).
Valt toch meteen op hoe hard de rente is gegroeid de afgelopen 1,5 jaar, met een ruime verdubbeling als gevolg (2,50% bij 1 jaar "al", en langere termijn ook 3% te krijgen in Nederland).

Edit:
"Het grote geld" dan weer bij OpenBank, Renault en Progetto (spaarrekening) staan. Maar daar gaan sowieso respectievelijk 1, 2 of 5 (bank)dagen overheen om op te nemen. Uitzondering dan OpenBank waarmee in principe ook uitgaande betalingen gedaan kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2023 10:40 ]

• RobertMe
  • Nu online
netwan_G schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:43:
De Rabo komt nu met een nieuw product: TijdslotSparen.

Kort samengevat als ik het goed begrijp: een reguliere spaarrekening met 2,25% variabele rente vanwege een opnametermijn van 3 maanden.
Beetje waardeloos product IMO. Via Raisin krijg je bij Banca Progetto 3,00% op een variabele spaarrekening met maar 4 dagen opzegtermijn. Nog los van dat er voldoende banken zijn die uberhaupt een betere variabele rente bieden, ook als je het bij Nederlandse taal wilt houden (Lloyds, BigBank, Bunq, alle spaarrekeningen bij Raisin uit mijn hoofd). En 90 dagen opzegtermijn is gewoon echt lang IMO.

• RobertMe
  • Nu online
helloitsme schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:46:
[...]

Dagen.
Maar mijn ervaring bij raisin in het algemeen is eerder 3-4 dagen dan 1 of 2.
Ligt ook een beetje aan de bank & situatie. Bij Progetto zijn er geen aanvullende documenten nodig. Dag nadat het geld compleet is wordt de rekening (spaarrekening of deposito) al geopend.
Als Raisin zelf nog zaken moet doen (controleren adresbewijs bv dus) dan zal de doorlooptijd weer afhankelijk zijn van de drukte. Zo zijn er ook periodes geweest waarin het openen van de Raisin rekening een hele ruime week duurde, maar ook periodes waarin het op een dag of 3 geregeld was.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:54:
[...]

Ligt ook een beetje aan de bank & situatie. Bij Progetto zijn er geen aanvullende documenten nodig. Dag nadat het geld compleet is wordt de rekening (spaarrekening of deposito) al geopend.
Als Raisin zelf nog zaken moet doen (controleren adresbewijs bv dus) dan zal de doorlooptijd weer afhankelijk zijn van de drukte. Zo zijn er ook periodes geweest waarin het openen van de Raisin rekening een hele ruime week duurde, maar ook periodes waarin het op een dag of 3 geregeld was.
Klopt, is ook een beetje hoe je rekent en waar het geld vandaan komt. De 3-4 dagen is mijn ervaring waarbij het dan 1-2 dagen duurt voordat het geld op de rekening van raisin staat (vanaf bv je variabele spaarrekening bij een raisin partner) en dan nog 1-2 dagen voordat de nieuwe rekening open is.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 03:10
RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:03:
[...]

Met Spaanse bronbelasting, oftewel: eenvoudig te verlagen naar 0% met de zelfverklaring die bij mijn weten Raisin automatisch genereert (dus: uitprinten, ondertekenen, handtekening zetten, scannen, uploaden).

Maar dus ook met gratis onduidelijkheid over Spaanse erfbelasting, of niet, want geld staat in Frankrijk.
Inderdaad. Zeer makkelijk de bronbelasting naar 0% te verlagen en erfbelasting boeit me niks voorlopig (maar andere mensen misschien wel inderdaad). :9
Wel een Franse bank met Frans DGS, dus fijn om wat te spreiden met de usual Progetto (Italië).

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-02 21:11

zit

Deze vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar ik wil toch voor de zekerheid de risico's kunnen inschatten:

Klopt het dat zolang je onder de depositogarantie grens blijft er 0 risico is bij omvallen of andere problemen met de bank? Ik kijk naar een 1-jaars deposito bij Banca Progetto. Of zijn er nog mogelijke risico's die ik over het hoofd zie, bv omdat het een buitenlandse DGS is?

• RobertMe
  • Nu online
zit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:18:
Deze vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar ik wil toch voor de zekerheid de risico's kunnen inschatten:

Klopt het dat zolang je onder de depositogarantie grens blijft er 0 risico is bij omvallen of andere problemen met de bank? Ik kijk naar een 1-jaars deposito bij Banca Progetto. Of zijn er nog mogelijke risico's die ik over het hoofd zie, bv omdat het een buitenlandse DGS is?
V.w.b. Progetto puur wat @Pistachenootje hierboven al aangeeft. Maar bv Zweedse banken (Nordax, Inbank, Klarna) heb je ook nog ermee te maken dat Zweden geen euro-land is. Je hebt dan wel een euro rekening en het DGS heeft aangegeven het geld in euro's uit te keren naar de Raisin rekening. Maar tussendoor zit er wel nog een omzetting van euro's naar Zweedse kronen en weer terug naar euro's. Dit wordt wel op dezelfde dag gedaan, dus tegen dezelfde wisselkoers en daardoor op dit vlak geen koersrisico. Echter hanteert het DGS wel een maximum, in Zweedse kronen uiteraard (1.050.000 uit mijn hoofd). Het kan dus wel voorkomen dat op dat moment jouw euro-saldo hoger is dan dat maximum en je daardoor niet alles vergoed krijgt.
Maar dit risico speelt uiteraard alleen bij grotere bedragen (of de SEK moet ineens helemaal niks meer waard zijn). Waarbij Raisin momenteel ook al een limiet hanteert van €85.000 voor deze Zweedse banken (op basis van de min of meer huidige wisselkoers van 1,05M SEK naar euro's). En daarnaast heeft @Zr40 in een eerder bericht al aangegeven dat DGS instanties in niet euro landen verplicht elke 5 jaar opnieuw het maximum moeten vaststellen (richtlijn stelt immers €100k, dus het maximum in SEK moet daarbij in de buurt blijven. Het is niet zo dat je bv na 10-20 jaar ineens nog maar €20k kwijt kunt in Zweden doordat de wisselkoers flink veranderd is en het maximum nog steeds 1,05M SEK is. Als de wisselkoers zo zou veranderen wordt het maximum in SEK dus veel hoger waardoor het wel om en nabij €100k blijft).

• RobertMe
  • Nu online
Mania-92 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:09:
[...]

Dit is wel relevante informatie inderdaad. Ik vermoed dat bij het daadwerkelijk in werking treden van het DGS het krijgen van je geld, zeker als niet-ingezetene, in menig geval nog wel eens moeilijker kan zijn dan men soms doet vermoeden. Dit is daar een goed voorbeeld van.
Vermoedens hebben we niks aan :p

In het geval van de Zweedse banken bij Raisin heeft de DGS instantie naar een aantal Tweakers gecommuniceerd dat bij in werking treding van het DGS de bank alle gegevens van de klanten moet aanleveren. Bij de Raisin klanten zullen die gegevens ook het Raisin Bank rekeningnummer (uniek per klant uiteraard) bevatten en doet de DGS instantie gewoon plop het geld over maken naar de Raisin Bank rekening.

Dus 1. Er zijn vast vele uitgewerkte scenario's waarbij geld direct uitgekeerd kan worden (vrijwel elke spaarbank werkt immers met een of meerdere vaste tegenrekeningen); 2. Ook "achterliggende" banken (bij bv Raisin of TR) hebben gewoon een hele berg aan klantinformatie incl naar ik aanneem adres en mailadres. Als de tussenpartij omvalt hebben die achterliggende banken dus nog steeds de mogelijkheid om contact met de klant op te nemen.

En in het geval van Raisin zijn er natuurlijk twee gescheiden entiteiten. De tussenpersoon Raisin en de bank Raisin Bank. Als Raisin Bank om wat voor reden omvalt kan Raisin mogelijk dus nog steeds voor een correcte afwikkeling zorgen, en/of kan een curator bij Raisin daarin voorzien.
Los van dat je zelf als klant ook contact met de bank kunt opnemen (ook dat heeft een Tweaker eens gedaan. IIRC heeft eens iemand Banca Progetto gemaild of hij inderdaad bij hen een rekening had via Raisin. En daar netjes een antwoord op gekregen, dat dat het geval was).

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-03 20:26
Ik sta op het punt een deposito van 1 jaar te openen bij Banca Progetto (4,20%) via Raisin.
Ik heb daarvoor alle stappen doorlopen en moet slechts nog het spaarbedrag overmaken naar mijn Raisin rekening.
Ik heb voor Banca Progetto gekozen omdat ik hierbij niet te maken krijg met bronbelasting.
Zijn er zaken waar ik nog rekening mee moet houden vanwege de keus voor Banca Progetto?

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:12
Matadores schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:58:
Ik sta op het punt een deposito van 1 jaar te openen bij Banca Progetto (4,20%) via Raisin.
Ik heb daarvoor alle stappen doorlopen en moet slechts nog het spaarbedrag overmaken naar mijn Raisin rekening.
Ik heb voor Banca Progetto gekozen omdat ik hierbij niet te maken krijg met bronbelasting.
Zijn er zaken waar ik nog rekening mee moet houden vanwege de keus voor Banca Progetto?
Ik heb ook deposito bij banca progetto voor 4,2%.Er zijn geen zaken om rekening mee te houden, behalve dat het 1 jaar vast is. Banca heeft nu ook deposito voor 6 maanden aan 4 %. DSG is uitbetalen in euro en inderdaad geen bronbelasting.

• sanook

sanook

_/-\o_

Matadores schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:58:
Er zijn mensen die Italie op zich een risicoland vinden in het geval dat er een bank omvalt. Ik heb zelf ook enkele deposito's bij Banca Progretto staan en zal er nog 1 openen binnenkort want ze zijn inderdaad de beste optie zonder bronbelasting.

• Matadores
tiesvts schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb ook deposito bij banca progetto voor 4,2%.Er zijn geen zaken om rekening mee te houden, behalve dat het 1 jaar vast is. Banca heeft nu ook deposito voor 6 maanden aan 4 %. DSG is uitbetalen in euro en inderdaad geen bronbelasting.
Bedankt.
Omdat het renteverschil tussen 6mnd en 1jr “maar” 0,2% is heb ik de aanvraag voor deposito zojuist gewijzigd van 1jr naar 6 mnd.
Waarom? Omdat dit de eerste keer is dat ik een deposito open en voor mij allemaal nog nieuw is én omdat het voor mij wat geruststellender aanvoelt dat ik over 6 mnd weer bij m’n geld kan incl de uitbetaalde rente.

• RobertMe
  • Nu online
Samurai schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:20:
Hi all,

Mijn spaargeld staat al een te lange tijd stil bij een van de grote NL banken.

Nu wil ik graag een spaardeposito voor 1 jaar nemen bij twee verschillende banken.

Verder wil ik geen geen bronbelasting, valuta omrekening of andere kosten op mijn bord hebben.

De keuze is gevallen op:
1. Yapi Kredi
2. Credit Europe Bank

Zijn deze een goede keus of zijn er betere op de markt, heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt :)
Als je in NL wilt blijven prima keuzes. Evt kan DHB Bank ook, maar die hebben een vage constructie met een basis rente (minimale rente) en daadwerkelijke rente die gekoppeld is aan de Euribor (rente die banken onderling rekenen). Wat dan dus al een vage constructie is en daarnaast een variabele rente is en geen garantie voor de rente van de hele looptijd (de "basis rente" is de garantie, maar die komt nog niet aan 2% meen ik).

Daarnaast zijn er evt ook opties in het buitenland via bv Raisin. Dan kun je voor 1 jaar tot 4,2% krijgen (Banca Progetto), in Italië dus Euroland, en geen bronbelasting. Maar de Zweedsr banken op Raisin zijn in principe ook veilig tegen koersrisicos, ook als het DGS in werking zou treden.

Edit:
Ook kinda @Pistachenootje, nu CEB naar 3,75% is gegaan op 1 jaar is het verschil met Progetto natuurlijk wel relatief klein. €45 per €10k. Sure, het is nog steeds €45. Maar het verschil is niet zo groot als het was en als dat het verschil maakt tussen een goede nachtrust...

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 22-09-2023 11:14 ]

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
[...]
Edit:
Ook kinda @Pistachenootje, nu CEB naar 3,75% is gegaan op 1 jaar is het verschil met Progetto natuurlijk wel relatief klein. €45 per €10k. Sure, het is nog steeds €45. Maar het verschil is niet zo groot als het was en als dat het verschil maakt tussen een goede nachtrust...
Persoonlijk zou ik eerder voor die bank in Litouwen gaan. 4.4%, bronbelasting te verrekenen in box 3. (Natuurlijk kan niet iedereen bronbelasting verrekenen.)

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:11:
[...]

Persoonlijk zou ik eerder voor die bank in Litouwen gaan. 4.4%, bronbelasting te verrekenen in box 3. (Natuurlijk kan niet iedereen bronbelasting verrekenen.)
Ieder zijn ding natuurlijk. En gelukkig is er de keuze.

Ik heb daarbij ook geen idee hoe ingewikkeld dat is. Bv met Spanje en bronbelasting ging bij OpenBank vanzelf en via Raisin formuliertje uitprinten, krabbel zetten, en weer uploaden. Dat is dan niet veel werk. Maar in het verleden is het hier ook gegaan over banken / landen waarbij een officiële woonplaatsverklaring van de Belastingdienst voor nodig was. Dat is dan natuurlijk al (veel) meer werk naar mijn idee. En in het geval van Litouwen ben je dan nog maar op de helft op 3/4e, omdat dan nog 10% over blijft die je weer met de Nederlandse box 3 belasting kunt/moet verrekenen. Ook daarbij: geen idee hoeveel werk dat is / kennis daarvoor nodig is.

Daarom dat ik persoonlijk banken met bronbelasting "negeer". Of het aanbod zou al heel interessant moeten zijn (in dezen dan effectief maar 0,2-procentpunt verschil met Progetto waarbij dit niet nodig is. Of je moet al spreiden en ook bij Progetto een deel hebben staan etc.

• Pistachenootje
Hkuit schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:12:
[...]
Dat was een bewuste keuze; Banco Progetto gaf 4,2% bij 1 jaar vast, 4,25 bij 2 jaar, en 4,3% bij 3 jaar. Ik neem de gok dat de rente nog (een beetje) stijgt, over een jaar kan ik opnieuw beslissen of ik 't voor 1 jaar of voor langer vastzet.

Jij schrijft dat je die kans (over 1 jaar) niet heel groot acht. Waar baseer je dat op? Gaan de rentes weer dalen?
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de kans groter is dat de rente over 1 jaar lager is dan hoger. Niemand die het zeker weet natuurlijk maar er zijn wel indicatoren. De inflatie neemt al af en bij de laatste ECB meeting was er veel twijfel of de rente nog wel verhoogd zou worden.

Hier verwachtingen van ABN: https://www.abnamro.nl/nl...eling-hypotheekrente.html

FD: https://fd.nl/financiele-...-renteverhoging-deze-week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt8NkPKj1LmSPhJpL1YV461YPO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1ATPFIjmZfVr1vkeDNa0IWL.jpg?f=fotoalbum_large

Update: artikel vandaag in FD verwacht dat de rente mogelijk langer hoog blijft.
https://fd.nl/financiele-...te-niveau-sinds-juli-2011

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 22-09-2023 17:06 ]

• Frankenstein
Ik zie op Raisin een nieuwe aanbieder: smeBank in Litouwen, 1 jaar 4,40%.
Hoogste rente op 1 jaar vast.

Progetto verhoogde ook vandaag, 1 jaar naar 4,30%. Bij 2 en 3 jaar staan ze na verhoging op de 1e plaats met 4,40% en 4,45%.

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 21:44
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:04:
Ik zie op Raisin een nieuwe aanbieder: smeBank in Litouwen, 1 jaar 4,40%.
Hoogste rente op 1 jaar vast.

Progetto verhoogde ook vandaag, 1 jaar naar 4,30%. Bij 2 en 3 jaar staan ze na verhoging op de 1e plaats met 4,40% en 4,45%.
Eind oktober verloopt mijn deposito en ze willen mij nu al verleiden te verlengen, ik denk dat ik toch nog even de kat uit de boom kijk of daar nog wat bovenop komt in de komende weken. Zo een verlenging gaat namelijk toch pas in na het aflopen van de termijn.

• Matadores
Na aanvraag via Raisin van een nieuwe deposito bij Banca Progetto staat deze nog op status “in behandeling”. Het geld heb ik al wel overgemaakt naar Raisin. Hoe lang duurt het voordat Banca Progetto de status omzet naar actief?

• RobertMe
  • Nu online
Matadores schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:39:
Na aanvraag via Raisin van een nieuwe deposito bij Banca Progetto staat deze nog op status “in behandeling”. Het geld heb ik al wel overgemaakt naar Raisin. Hoe lang duurt het voordat Banca Progetto de status omzet naar actief?
Dit is nooit direct in mijn ervaring. Dit soort zaken lijken in (nachtelijke) batches te gebeuren waarbij IIRC morgen het geld (& aanvraag) helemaal foetsie is (weg bij reserveringen en ook niet zichtbaar als deposito) en je overmorgen de bevestiging per mail krijgt en alles weer zichtbaar is. In het contract staat als datum van openen dan wel de 27e (morgen).

Geldt overigens voor alle banken. Bij Nordax was ook eerst het geld een dag "weg" en dag daarna pas weer allemaal inzichtelijk.

• Matadores
Matadores schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:39:
Update: zojuist gezien dat de deposito bij Banco Progetto bevestigd is en status actief is.
Duur van 6 maanden tegen 4% rente.
Voor mij is het m’n eerste deposito en tevens mijn eerste rekening bij een buitenlandse bank, dus een beetje “spannend” was het allemaal wel 😅

• Supershiva
  • Laatst online: 25-03 16:57
Wellicht een NOOB vraag

Waarom zou ik via Raisin een rekening willen openen als dat ook via independer.nl kan?

Ik denk er over na om bij Banca Progetto een vrij opneembare spaarrekening te openen.
Dit kan zowel via independer.nl als via Raisin, ik vraag me af of er nog voor- of nadelen aan zitten als je de rekening via de ene partij of de andere zou openen.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
Supershiva schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:07:
Wellicht een NOOB vraag

Waarom zou ik via Raisin een rekening willen openen als dat ook via independer.nl kan?

Ik denk er over na om bij Banca Progetto een vrij opneembare spaarrekening te openen.
Dit kan zowel via independer.nl als via Raisin, ik vraag me af of er nog voor- of nadelen aan zitten als je de rekening via de ene partij of de andere zou openen.
Independer stuurt mij voor banca progetto door naar raisin (en krijgt daar van raisin waarschijnlijk een vergoeding voor?)

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:11
Wellicht een NOOB vraag

Ik word via Independer direct doorgestuurd naar Raisin.

Daarnaast ervaar ik meerdere voordelen van Raisin. Het overzicht van meerdere deposito's in één omgeving en de informatievoorziening vanuit Raisin vind ik meestal erg goed en duidelijk.

Overigens maak ik er nog niet heel lang gebruik van, maar als je dit topic een beetje doorleest (zoekoptie bovenin), dan kom je voldoende informatie tegen. Succes.

• sanook

sanook

_/-\o_

Wellicht een NOOB vraag

Ik zou het om willen draaien: Waarom via Independer als het ook via Raisin kan?
Wat is er volgens jou niet ok met Raisin? Mijn ervaring met Raisin is prima. Heb er een spaarrekening bij Renault en enkele deposito's bij Banca Progretto

[ Voor 8% gewijzigd door sanook op 28-09-2023 20:31 ]

• RobertMe
  • Nu online
Wellicht een NOOB vraag

Independer? Die komen niet voor in het register van financiële instellingen bij DNB. En letterlijk elke financiële dienstverlener die zich op de Nederlandse markt begeeft moet bij DNB geregistreerd zijn. Dat is dus inclusief, bv, Banca Progetto. Ondanks dat bv Progetto dus niet eens rechtstreeks diensten verleend aan Nederlanders.

Wat dus ook aansluit op de voorgaande reacties. Independer doet helemaal niks in dezen. Ze zijn puur een vergelijkingssite, die hiervoor een provisie opstrijken. Maar ze zijn geen partij tussen jou en Progetto, en dat mogen ze ook niet zijn zonder bij DNB geregistreerd te zijn.

En uiteraard staat Raisin, onder Raisin Bank, ook geregistreerd bij DNB.

• Supershiva
  • Laatst online: 25-03 16:57
Dit topic is voor mij wel een gevalletje "down the rabbit hole" :P

Kom er achter dat als ik een vrij opneembare rekening bij Banco Progetto 3.25% wil openen, dan is de minimale storting 10k en je kan gaandeweg niet meer bijstorten of deels opnemen (dat moet dan volledig)

Vervolgens zie ik Nordax bank 2.76 vrij opneembaar, Zweedse DGS en lees ik hier in het topic Yapi Kredi 2.75 vrij opneembaar Nederlands DGS.

Met het geld wat ik wil sparen is het verschil in rente op jaarbasis verwaarloosbaar.

Waarom zou ik dan voor Nordax bank kiezen ipv Yapi Kredi?

• RobertMe
  • Nu online
Supershiva schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:58:
Kom er achter dat als ik een vrij opneembare rekening bij Banco Progetto 3.25% wil openen,
* RobertMe logt in bij Raisin: inderdaad, 3,25%. Volgens mij ben ik daar helemaal niet over geïnformeerd (als klant van dit product). Vond het verschil al klein worden (afgesloten toen het 3,00%, nu de rest op ~2,75% zit was 0,25-procentpunt wel minimaal).

• Frankenstein
wian schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Geen idee of het algoritme klopt (met name heffingskorting), maar we moeten rekenen met 114k vrijstelling (zonder groensparen). Ook wordt de vermogensrendementbelasting op spaargeld van 0,36% begin 2024 opnieuw berekend en gegeven de 1,25 - 1,5% rente bij de grootbanken kan dit uitkomen op 0,83% (of misschien zelfs hoger).

Voorbeeld:
Spaargeld: 140k met fiscale partner
Groensparen om onder de 114k vrijstelling uit te komen: 26k
Rabo Groensparen: 1,9 % rente op jaarbasis => € 494
Hefflingskorting 0,7 % bij belastingaangifte => € 182
Vermogenredementsbelasting: € 0 (je zit immers onder de 130k)
Totaal: 494+182 - 0 = € 676. Dit betekent een rendement van 2,6 % op je groene deposito

Nu voorbeeld met normale deposito:
Inleg: 26k
Deposito Yapi Kredi 3,6 % => € 936
Vermogenrendementsbelasting 0,83% over 26k => € 215,80
Totaal: 936 - 215,80 = € 720,20 => Dit betekent een rendement van 2,77 % op je 26k deposito.
Je hield geen rekening met de belasting over het rendement. Die was dit jaar 32% en gaat naar 34%.

Ik bereken het zo.

Rabo Groen. Rendement 1,90% + 0,70% heffingskorting = 2,60%.

Yapi Kredi 1 jaar. Rendement 3,60% - heffing aanname fictief rendement 2024 1,50% * 34% belast = 3,09%.

Echter, bij Rabo is Groensparen na 1 jaar vrij opneembaar. Door in te leggen in december en uit te stappen na de tweede jaarwisseling / peildatum daarna benut je twee maal de heffingskorting. Rendement Rabo Groen derhalve 1,90% + 2x 0,70% heffingskorting = 3,40%. Effectief iets lager, omdat je iets langer dan 12 maanden instapt en de kop (voor 31/12) en staart (na 01/01) slechts 1,90% doen, waar dat elders meer dan 3,00% is.

Ga ik uit van hoog vrij openeembaar: 3,75% dan resteert na vermogensbelasting 3,24%;
Ga ik uit van het hoogste deposito 1 jaar buitenland (Progetto, 4,30%), dan na vermogensbelasting 3,79%.

ING Groen lijkt mij sowieso niet interessant. Rabo Groen kan interessant zijn als je het 13 maanden neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 03-10-2023 21:39 ]

• RobertMe
  • Nu online
Wren schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:03:
"Klarna Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,55% p.j. naar 3,00% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op woensdag 4 oktober om 12 uur 's middags"
"Nordax heeft ons geïnformeerd de rente te verhogen naar 3,01% per 5 oktober 12 uur" incoming.

Wat mij betreft mag Renault dan overigens ook wel volgen. En de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto dan maar naar 3,50% (nu 3,25%)?

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:17
Ik lees net het volgende in het productblad van Banca Progetto:

Risico van de aanbieder
De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bar onderworpen. In het geval van een insolventie, wordt de terugbetaling uitgevoerd door het Italiaanse depositogarantiestelsel overeenkomstig de
Banca Progetto S.p.A.
Via Bocchetto 6
20123 Milaan
Italie
Pa
@raisin
8. Recht van herroeping
V: 230516 - V2.1
PROGE
EU-richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen.
Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de rekeninghouder binnen 10 werkdagen vanaf het moment van inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. In totaal kan de proced verscheidene weken langer in beslag nemen, voordat de bevoegde autoriteiten het depositogarantiestelsel in werking stellen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 18:56

Barrycade

Through the...

bestbeforeee schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:00:

Risico van de aanbieder
De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bar onderworpen. In het geval van een insolventie, wordt de terugbetaling uitgevoerd door het Italiaanse depositogarantiestelsel overeenkomstig de
Banca Progetto S.p.A.
Via Bocchetto 6
20123 Milaan
Italie
Pa
@raisin
8. Recht van herroeping
PROGE
EU-richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen.
Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de rekeninghouder binnen 10 werkdagen vanaf het moment van inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. In totaal kan de proced verscheidene weken langer in beslag nemen, voordat de bevoegde autoriteiten het depositogarantiestelsel in werking stellen.
Dat zal je bij iedere aanbieder vinden. Er is geen verplichting om als land bij te springen. Die landen rating bij Raisin is ook een beetje twijfelachtig.

• RobertMe
  • Nu online
bestbeforeee schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:00:

Risico van de aanbieder
Banca Progetto S.p.A.
Via Bocchetto 6
20123 Milaan
Italie
Pa
@raisin
8. Recht van herroeping
PROGE
Dat klopt, staat er in. En als ik mij niet vergis staat dat in alle product informatie bladen. Alleen dan met een andere banknaam en adres.

En het klopt ook dat de overheid niet hoeft bij te springen. Het DGS is echter wel verplicht om contracten te hebben met partijen om de geld problemen op te lossen. Dat kan een verhoogde contributie van de banken zijn, of een lening bij de overheid, of een lening bij een private instelling, of een lening bij een ander DGS, of.... Maar er is dus geen verplichting voor de overheid om het geld zomaar over te maken (zonder tegenprestatie). Wat uiteraard ook niet betekent dat overheden het wel doen. Maar we weten het simpelweg niet.

Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat grote banken niet omvallen (if anything worden ze gered en evt voor een appel en een ei verkocht) en kleine banken zijn precies dat, klein. En daardoor is de kans groot dat het benodigde geld wel aanwezig is.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 09:17
RobertMe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

"Nordax heeft ons geïnformeerd de rente te verhogen naar 3,01% per 5 oktober 12 uur" incoming.

Wat mij betreft mag Renault dan overigens ook wel volgen. En de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto dan maar naar 3,50% (nu 3,25%)?
Je voorspelling is uitgekomen :+

Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,81% p.j. naar 3,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op donderdag 5 oktober om 12 uur 's middags.

• RobertMe
  • Nu online
Frankenstein schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

In deze lijst, na Crédit Agricole.

https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Twijfel lijkt me niet nodig. Bij failliet is 100k gedekt en heb je tot dat moment genoten van een rente hoger dan je bij een andere Nederlandse bank krijgen kunt op dit moment. Vereist meer handelingen en een koele kop, maar je uiteindelijke rendement is waarschijnlijk hoger. Merk op dat Yapi Kredi ook geen beste ratings heeft.
Ratings van Banca Progetto en Nordax zijn ook wel interessant :+ Lees: die hebben geen rating.
Klarna en Renault komen niet verder dan een BBB-. Etc etc

• Frankenstein
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ratings van Banca Progetto en Nordax zijn ook wel interessant :+ Lees: die hebben geen rating.
Klarna en Renault komen niet verder dan een BBB-. Etc etc
Als Renault geen steun krijgt vanuit de Franse staat, dan toch wel vanuit PSA ;)

Let wel.

Rottigheid En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 04-10-2023 21:32 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:59
Hierop inhakend:

Ik ben inmiddels een week bezig om via Raisin bij Banca Progetto een deposito te openen om wat geld 6 maanden vast te zetten tegen 4%. Dat geld komt van Renault Bank 2.75% (ook Raisin).

Donderdag: aanvraag gedaan, formulier ingevuld. Bericht: Stort geld op onze rekening. Meteen opgenomen van Renault Bank naar Raisin rekening. Valutadatum maandag. Dinsdag bericht dat aanvraag BP in behandeling is. Inmiddels is het donderdag een week later en het is nog steeds niet rond.

Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn. Of hebben partijen er voordeel bij om de zaak te vertragen? Ik ga er maar even vanuit dat mijn geld nu al een paar dagen - voor mij - renteloos rond zwerft......

• RobertMe
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Hierop inhakend:

Ik ben inmiddels een week bezig om via Raisin bij Banca Progetto een deposito te openen om wat geld 6 maanden vast te zetten tegen 4%. Dat geld komt van Renault Bank 2.75% (ook Raisin).

Donderdag: aanvraag gedaan, formulier ingevuld. Bericht: Stort geld op onze rekening. Meteen opgenomen van Renault Bank naar Raisin rekening. Valutadatum maandag. Dinsdag bericht dat aanvraag BP in behandeling is. Inmiddels is het donderdag een week later en het is nog steeds niet rond.

Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn. Of hebben partijen er voordeel bij om de zaak te vertragen? Ik ga er maar even vanuit dat mijn geld nu al een paar dagen - voor mij - renteloos rond zwerft......
Houd er ook rekening mee dat de feedback vanuit partnerbank => Raisin => klant traag is. In mijn ervaring met Progetto is het in Raisin allemaal pas "in orde" de dag na het openen. Waarbij een hele dag het geld "weg" is (noch zichtbaar als gereserveerd, noch zichtbaar als deposito). Dat is dan op de dag dat Raisin het geld overmaakt naar Progetto en en is ook (normaliter) de datum dat hwt deposito geopend wordt. Maar pas de dag erna is het depisito zichtbaar, krijg je de mail, en staat het contract bij de documenten. Maar in het contract staat dan wel die eerdere datum als startdatum.

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

Hierop inhakend:

Ik heb de afgelopen maanden 3 deposito's geopend bij Banca Progetto en dat ging in alle gevallen vrij snel. De 'in behandeling' status duurde niet langer dan 2 (bank) dagen bij mij.
Als ik jou was zou ik even naar Raisin bellen.

• GroteVoet459
[...]
,,,
Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn.
Je moet je realiseren dat je als Nederlander je erg verwend bent op bankgebied, zeker qua Instant Payments.

Je doet de aanvraag voor een deposito, maar Raisin zet niets door tot het geld er is.
Je doet de aanvraag bij RCI om het geld op te nemen - 1 á 2 bankdagen (overboeken)
Raisin heeft het geld en start de aanvraag - 1 á 2 bankdagen (validatie gegegevens en overboeken)
Heb het gevoel dat de overboekingen tussen Raisin en de partners in batches gaan en niet individueel/instant.

Afgelopen week hetzelfde gehad en ik ben al langer bekend bij alle partijen:
Dinsdag 26 sep aanvraag deposito gedaan en het geld opgenomen bij RCI
Donderdag 28 sep komt het geld van RCI op de Raisin rekening binnen.
Vrijdag 29 sep bevestiging dat aanvraag is doorgezet.
Maandag 2 okt bevestging dat deposito geopend is en dit staat ook als startdatum.

Dit is iets langer dan het een jaar geleden duurde, maar het zal nu ook iets drukker zijn nu Nederlanders eindelijk wakker lijken te worden en op zoek naar betere rente gaan.

• RobertMe
  • Nu online
helloitsme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

nee.
Ik krijg de melding dat ik al een spaarrekening heb bij de betreffende bank
Overigens kan het wel bij de spaarrekening onder voorwaarden, van Banca Progetto. Maar dat is een kruising tussen een deposito en spaarrekening. Je legt bij openen het geld in, kunt niet bijstorten, en opnemen kan alleen in zijn geheel. Waarbij opzeggen "4 dagen duurt". Rente is vervolgens variabel en door de zekerheden die Progetto heeft ietsjes hoger (3,25%).

• Roosje1966
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-01 10:16
Graag jullie advies/kijk op hetvolgende:

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:32
Roosje1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:39:
Graag jullie advies/kijk op hetvolgende:

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?
Ik hoop dat deze korte reactie niet bot overkomt, maar wil je graag aanraden om ook naar erfbelasting(procedures) in het land van je deposito te kijken als je erfgenamen moeite wil besparen.
Het is in dit forum al enkele keren besproken en b.v. hier vind je een inleidend overzicht https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

B.v. Estland lijkt in dit verband interessant te zijn (en b.v. Spanje waarschijnlijk juist niet)
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling