t14wo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:01:
Het is wel lastig dat dit topic in de warning geen overzicht biedt voor wat handige posts/links met overzichten.
De typische posters hier kennen alle ins en outs, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in om mij hier dagelijks mee bezig te houden. Eenmaal per kwartaal een checkup is prima, maar verder neem ik kleine verschillen voor lief.
Ik zie nu advancia, Openbank en Renault bank als goede opties als EU ingezetene. Ik heb nu alles bij ING gestald en in erger me rot dat ze nog geen half procent rente bieden terwijl de marktrente zo enorm hoog is.
Waar vind ik een up to date overzicht? Hoppen vab welkomstactie naar bonusrente heb ik geen behoefte aan overigens.
Dat dat overzicht er niet is zal ook komen omdat toch vrij regelmatig de rentes veranderen tegenwoordig, en daarnaast iedereen eigen voorkeuren / uitsluitingen heeft. Dus "Raisin is moeilijk" of "Raisin is risicovoller" ("wat als Raisin omvalt?"). Of bij OpenBank de kwestie met erfbelasting mocht je komen te overlijden. Advanzia, Volkswagen, ... kun je als Nederlander wel klant worden maar richten zich niet op Nederlanders dus communicatie is op zijn best in het Engels? (Volkswagen in het Duits in ieder geval, incl. ID verificatie / videogesprek). Vervolgens wilt de een uberhaupt zijn geld alleen in Nederland stallen, de ander wil Duitsland nog wel overwegen. En weer een ander zet het met net zoveel plezier
bij Ice Save in Italië.
Qua acties heb je in ieder geval Advanzia, Volkwagen en OpenBank op het moment naar mijn idee (volgens mij ook op volgorde van rente?). Voordeel van OpenBank is dan weer dat ze zich op Nederland richten met Nederlandse website, klantenservice, ..., maar rente is dan weer 0,5(+?) procentpunt lager. Zonder acties heb je Renault (vanaf dinsdag 2,00%), Bunq (2,01%?) en het Estlandse Big Bank deed in het begin ook aardig mee, maar geen idee hoe die er nu voor staan.
Dichter bij huis heb je Lloyds (Duits, maar met Nederlandse website etc) met 1,50% en in Nederland LeasePlan Bank, met 1,25%. Daarnaast heb je nog NIBC Direct en wat verzekeringen (NN, centraal beheer, kwamen hier afgelopen dagen langs?), maar die zitten volgens mij ook allemaal nog op minder dan 1%.
En dat zijn dan nog alleen vrij onneembare spaarrekeningen. Met depositos ziet het er weer heel anders uit. Bv Banca
Progetto (Italiaans, via Raisin) heeft momenteel een deposito voor 6 maanden met 3,10% nominaal op jaarbasis. En als je het langer vast zet is rente, uiteraard, hoger (tot 3,80%).
En dan ben ik vast nog voldoende vergeten. Want OpenBank heeft ook zonder actie(s) een redelijke rente (1,50% of 2,25%); zijn er nog andere banken, en beleggingsplatformen, met een hoge rente (Consor, Trade Republic, ...); valt Bunq ook onder Nederlands DGS; ...
[
Voor 4% gewijzigd door
RobertMe op 15-04-2023 18:25
]