Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 2.239.241 views

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
Matched: progetto
Mijn Raisin account is eindelijk geactiveerd na het verificatieproces doorlopen te hebben.

Daar meteen maar even een 1 jaar deposito bij Banca Progetto (Italië) geopend met een nominaal rentetarief van 1,05%. Alsnog niet super veel maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen ;) De welkomstbonus is ook mooi meegenomen.

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:06:
Er waren velen die bezwaar hadden tegen een buitenlandse bank, omdat zij het DGS van dat land niet vertrouwde of andere wetgeving die het ingewikkeld maakt.
Maar sparen bij een Belgische bank lijkt me prima(?)
Tot 100K per bank ben je gedekt, dus het maakt eigenlijk weinig verschil of je in België of bijvoorbeeld Italië spaart. Maar op dit moment heeft CKV wel de hoogste rente bij een 1 jaar deposito, dus dat is zeker interessant (y) Ik had een tijdje terug nog 1,05% via Banca Progetto, maar die is inmiddels alweer verlaagd.

Op de depositogarantie pagina van Raisin:
De terugbetalingstermijn van de depositogarantiestelsels is maximaal 15 werkdagen. Tegen 2024 zal deze zijn verkort tot 7 werkdagen. Een aantal lidstaten heeft deze verkorte termijn al in juni 2016 geïmplementeerd.
Qua talen met banken in andere landen hoeft het ook geen probleem te zijn. Raisin vertaald alles netjes naar Engels en/of Nederlands. Alles gaat trouwens wel via je Duitse Raisin tussenrekening. Hun storten dit weer door naar de bank waar je een deposito opent.

Let wel op dat je in sommige landen bronbelasting betaald of een formulier voor vrijstelling moet invullen. Maar dit staat duidelijk onder de details per bank aangegeven.

De welkomstbonus in combinatie met CashbackXL zorgt voor een leuk extraatje (ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat deze combinatie werkt, beide bedragen zijn uitbetaald :)).

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Bigf00t schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Tot 100K per bank ben je gedekt, dus het maakt eigenlijk weinig verschil of je in België of bijvoorbeeld Italië spaart. Maar op dit moment heeft CKV wel de hoogste rente bij een 1 jaar deposito, dus dat is zeker interessant (y) Ik had een tijdje terug nog 1,05% via Banca Progetto, maar die is inmiddels alweer verlaagd.

Op de depositogarantie pagina van Raisin:

[...]

Qua talen met banken in andere landen hoeft het ook geen probleem te zijn. Raisin vertaald alles netjes naar Engels en/of Nederlands. Alles gaat trouwens wel via je Duitse Raisin tussenrekening. Hun storten dit weer door naar de bank waar je een deposito opent.

Let wel op dat je in sommige landen bronbelasting betaald of een formulier voor vrijstelling moet invullen. Maar dit staat duidelijk onder de details per bank aangegeven.

De welkomstbonus in combinatie met CashbackXL zorgt voor een leuk extraatje (ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat deze combinatie werkt, beide bedragen zijn uitbetaald :)).
"Je eerste spaarproduct…

heeft een minimale inleg van € 5.000
loopt voor minstens 6 maanden, oftewel
in geval van een deposito dient de looptijd minimaal 6 maanden te zijn
in geval van een spaarrekening dient de rekening minimaal 6 maanden open te blijven. Het saldo op de spaarrekening blijft gedurende deze 6 maanden minstens gelijk aan de startinleg"

Zeggen ze daar dan in feite niet mee dat je je minimale inleg (5000) minimaal 6 maanden op de rekening moet blijven staan? En...als je dat niet doet?

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:27
ColeJ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:47:
Italiaanse bank nu 2.2% voor 1 jaar vast. Wel triple B..
"nu" -> da's al sinds ergens vorige week:
Ze zitten al 3 jaar in de Top 3 qua rentes (via Raisin). En tot nu toe betalen ze steeds netjes uit.

Triple B is de kredietstatus van Italië, niet van Banco Progetto specifiek. Uiteraard is het verstandig om voor elke bank even de details te bekijken voor je een keuze maakt; hoe is hun financiële positie, wat doen ze met jouw geld, etc.
JohanNL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:25:
[...]
Zelfs met 10K heb je met een rente van 2,2% maar €220 per jaar.
Da's € 216 meer dan bij KNAB, en zelf € 320 meer dan op een ABN Amro Groen deposito (@ -1.0%) ... :+

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 29-09-2022 10:52 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:46
Iets houdt mij tegen om bij Banca Progetto een deposito van een jaar af te sluiten voor 2,2%. Italiaanse bank maar wel met DGS. Waarom ik het moeilijk vind weet ik eigenlijk niet…

ING heeft nu weer obligaties met 2,25 coupon, looptijd twee jaar.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:15:
Iets houdt mij tegen om bij Banca Progetto een deposito van een jaar af te sluiten voor 2,2%. Italiaanse bank maar wel met DGS. Waarom ik het moeilijk vind weet ik eigenlijk niet…
Omdat het de vraag is of Italië in staat is een groot aantal mensen te compenseren.
Ook zit je met de taal en kan het al met al lang duren voordat je je geld terug hebt.

Daarom ;)

https://www.vanspaarbankv...voor%20ons%20eigen%20land.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
Een andere reden: over een maand of 2-3 kun je hoogstwaarschijnlijk een hogere rente krijgen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:51

ING heeft nu weer obligaties met 2,25 coupon, looptijd twee jaar.
Behalve als je wilt speculeren op een (markt)rentedaling is dat toch helemaal geen goede investering, los van het feit dat het sowieso niet zo'n goed idee is om alles op een paard te zetten.
Via Raisin kun je tevens een hogere rente krijgen van 2,4% op een deposito met een looptijd van 2 jaar, dan heb je tenminste het DGS.
Als ING in zwaar weer terecht komt, dan mag je nog blij zijn met zwaar verwaterde aandelen in ING.
Ze zullen wel gered worden, want '' systeem bank '', maar als aandeel of obligatiehouder ben je dan veelal de pineut.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 03-10-2022 12:59 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:46
Mensen hier die gebruik maken via Raisin van Banca Progetto? 2,5% voor 1 jaar vast

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:48
ColeJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:51:
Mensen hier die gebruik maken via Raisin van Banca Progetto? 2,5% voor 1 jaar vast
Nee, maar ik zou op dit moment niet kiezen voor 6 maanden of langer. De rente is redelijk aan het stijgen en vooralsnog lijkt het einde mij niet in zicht.

Let op: dit is geen financieel advies maar puur mijn onderbuikgevoel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een bedrag wat ik (via Raisin) voor 6 maanden wil vastleggen. Banka Progetto heeft de hoogste rente, maar ik wil liever een bank uit een wat financieel stabieler land.

Orange Bank uit Frankrijk geeft ook een goede rente, maar omdat het via een bank uit Spanje loopt heb je te maken met bronbelasting (hoe werkt dit, moet ik hiervoor iets straks tijdens mijn aangifte IB doen?).

Vervolgens heb je nog Klarna, maar omdat ik mijn inleg wil spreiden (ik heb al een deposito bij Klarna) wil ik niet voor Klarna kiezen.

- Bronbelasting, is dat makkelijk 'terug te krijgen' of niet voor 'in aanmerking te komen'?
- Orange Bank is een Franse bank, maar de deposito loopt via een Spaanse kantoor. Onder welke depositogarantie komt mijn deposito, dat van Spanje of van Frankrijk?

EU DNS: 86.54.11.100

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
c-nan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:48:
Ik heb een bedrag wat ik (via Raisin) voor 6 maanden wil vastleggen. Banka Progetto heeft de hoogste rente, maar ik wil liever een bank uit een wat financieel stabieler land.

Orange Bank uit Frankrijk geeft ook een goede rente, maar omdat het via een bank uit Spanje loopt heb je te maken met bronbelasting (hoe werkt dit, moet ik hiervoor iets straks tijdens mijn aangifte IB doen?).

Vervolgens heb je nog Klarna, maar omdat ik mijn inleg wil spreiden (ik heb al een deposito bij Klarna) wil ik niet voor Klarna kiezen.

- Bronbelasting, is dat makkelijk 'terug te krijgen' of niet voor 'in aanmerking te komen'?
- Orange Bank is een Franse bank, maar de deposito loopt via een Spaanse kantoor. Onder welke depositogarantie komt mijn deposito, dat van Spanje of van Frankrijk?
Ik heb er net 1 afgesloten. Tijdens dat proces krijg je een vooringevuld Spaans formulier voor de ontheffing van de Spaanse belasting. Enige wat je moet doen is je handtekening zetten en opnieuw inscannen en uploaden.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
Ik wilde zojuist een deposito van 6 maanden via Raisin openen, bij Banca Progetto. Er wordt nu nog geadverteerd met 1,8% rente. Maar na de aanvraag verschijnt er een bericht dat de rente vanaf morgen 1,5% is (tenzij vandaag het geld verwerkt is en aan alle voorwaarden is voldaan. En dat lukt voor een nieuwe aanvraag dus niet).

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:15
marcelcee schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:40:
Ik wilde zojuist een deposito van 6 maanden via Raisin openen, bij Banca Progetto. Er wordt nu nog geadverteerd met 1,8% rente. Maar na de aanvraag verschijnt er een bericht dat de rente vanaf morgen 1,5% is (tenzij vandaag het geld verwerkt is en aan alle voorwaarden is voldaan. En dat lukt voor een nieuwe aanvraag dus niet).
Dat is jammer wilde hem zojuist gaan openen.Verwacht juist hogere tarieven dus dit is wel opvallend.

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:07
Jawel! De eerste 3,00% voor een 1 jaardeposito is een feit:
Banca Progetto en Privatbanka verhogen vandaag de rente.

[ Voor 8% gewijzigd door dwdd op 28-12-2022 12:45 ]

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:55
dwdd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:51:
Banca Progetto heeft ook de rente voor een 6 maand deposito verhoogd naar 2,50% en die van 2 jaar naar 3,40%

[ Voor 4% gewijzigd door mpandroid op 28-12-2022 13:43 . Reden: Aanvulling 2 jaar ]

• GroteVoet459
dwdd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:51:
Mooi op tijd voor het verlengen van mijn deposito >:)

Maar ik kijk de komende 3 weken nog even de kat uit de boom ...

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

FunkyTrip

Funky vidi vici!

mpandroid schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
[...]

Banca Progetto heeft ook de rente voor een 6 maand deposito verhoogd naar 2,50% en die van 2 jaar naar 3,40%
Poeh, ik zit nog tot juli '23 vast aan mijn 1jaarsdeposito bij de leaseplan bank (50k tegen 0,25% rente :X )

Dit dus.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 03:10
Banca Progetto biedt via Raisin 2,5% voor 6 maanden, lijkt me een zeer goede deal voor mensen die even een hogere rente willen maar niet te lang willen vastleggen i.v.m. snel stijgende rentes.
Ik weet dat sommigen Italië maar eng vinden, maar persoonlijk vertrouw ik gewoon op het Europese depositogarantiestelsel (daar zijn die stelsels ook voor).

CKV 1 jaar 2,9% is trouwens ook een topdeal, kost alleen een printje van een formulier dat Raisin voor je invult om bronbelasting te voorkomen. _/-\o_

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Exar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:00:
Banca Progetto biedt via Raisin 2,5% voor 6 maanden, lijkt me een zeer goede deal voor mensen die even een hogere rente willen maar niet te lang willen vastleggen i.v.m. snel stijgende rentes.
Die 2,5% is wel de rente op jaarbasis hé. Voor een deposito van 6 maanden is dat 1,25%.

• mpandroid
Ik wil een 6 maand deposito afsluiten bij Banca Progetto.
Op de gestelde vragen m.b.t. de privacyverklaring heb ik een aantal vragen met "Nee" beantwoord.

Indien je deze vragen met "Nee" beantwoord dan kun je geen deposito afsluiten.
Naar mijn mening gaat de instemming wel heel ver, met name t.a.v. externe partijen.

Zijn meer mensen hierover gestruikeld c.q. hebben hier ervaringen mee?

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14
mpandroid schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:19:
Op de gestelde vragen m.b.t. de privacyverklaring heb ik een aantal vragen met "Nee" beantwoord.

Naar mijn mening gaat de instemming wel heel ver, met name t.a.v. externe partijen.

Heb je hierover bericht gehad van Raisin? Mijn aanvraag loopt nog, maar ik heb ook vrijwel overal nee op geantwoord. Enkel en alleen voor de overdracht van gegevens die benodigd zijn voor het deposito heb ik toestemming gegeven.

Inmiddels begin ik er wel een beetje moe van te worden. Ik begrijp dat er feestdagen tussenzitten en het druk is, maar er lijken ook steeds meer mitsen en maren te spelen. Nog geen enkel deposito is geopend. Als deze ook niet doorgaat omdat je weigert gegevens te delen voor commerciële doeleinden (reclame), dan boek ik het liever voor minder rente weer maar LPB of Bunq.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mpandroid schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:19:

Heb je het over de GDPR toestemming of de vragen mbt promotie/statitische doeleinden/klanttevredenheid/etc.?

Ik zou inderdaad verwachten dat als je de GDPR vraag met "nee" beantwoordt dat je aanvraag afgewezen wordt. Zonder die toestemming is het nogal lastig om klant te worden.

De andere vragen heb ik bij mijn eerder goedgekeurde aanvraag met "nee" beantwoord.

• Woodsy
M-ThijZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ondertussen zijn we twee weken verder, maar vandaag is daadwerkelijk een deposito bij CKV geopend. Dat het niet de snelste jongens zijn is ondertussen wel duidelijk. ;)
Bij mij is per vandaag ook het deposito van CKV verwerkt. Hopelijk begint het nu soepeler te lopen. Ik wacht nog op de 6 maanden deposito bij Progetto. Daarnaast is de wens nu periodiek een deposito te openen, zodat de rente op verschillende tijden in het jaar vrijkomt.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:52
Woodsy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Bij mij is per vandaag ook het deposito van CKV verwerkt. Hopelijk begint het nu soepeler te lopen. Ik wacht nog op de 6 maanden deposito bij Progetto. Daarnaast is de wens nu periodiek een deposito te openen, zodat de rente op verschillende tijden in het jaar vrijkomt.
Eigenlijk best bizar. Die 2 weken zijn gewoon pure "winst" voor het platform. Op een totale periode van 6 maanden romen ze dus gewoon al ruim 8% af. En dan maar zeggen dat het "gratis" is.

• mpandroid
laredo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:57:
[...]

ah jammer dan ben ik net te laat. Vandaag het hele verificatie proces van Raisin doorlopen en wilde ook de CKV deposito aanvragen. Nu even verder kijken naar alternatieven.
Voor CKV vrees ik dat je inderdaad te laat bent, maar er zijn gelukkig voldoende alternatieven.

Wel opvallend dat mijn Banca Progetto deposito van 4 januari al de volgende dag verwerkt is.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:08
mpandroid schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Voor CKV vrees ik dat je inderdaad te laat bent, maar er zijn gelukkig voldoende alternatieven.

Wel opvallend dat mijn Banca Progetto deposito van 4 januari al de volgende dag verwerkt is.
Mijn deposito bij Progetto is ook snel doorgestuurd maar staat nu al lang op behandeling. Bedrag is 4 jan ook al overgeboekt naar Progetto. Hopelijk is dat uiteindelijk ook de ingangsdatum.

Staat hij bij jou ook nog op behandeling of is die al ingegaan? Indien dat laatste gok ik dat er bij mij iets fout is gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door arj1o1 op 07-01-2023 19:17 ]

• Woodsy
arj1o1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Mijn deposito bij Progetto is ook snel doorgestuurd maar staat nu al lang op behandeling. Bedrag is 4 jan ook al overgeboekt naar Progetto. Hopelijk is dat uiteindelijk ook de ingangsdatum.

Staat hij bij jou ook nog op behandeling of is die al ingegaan? Indien dat laatste gok ik dat er bij mij iets fout is gegaan.
Bij mij staat die ook al enkele dagen op in behandeling. Wel goedgekeurd en geld is overgemaakt. Ik hoop een kleine administratieve vertraging. Datums vergelijkbaar met jouw aanvraag.

• mpandroid
arj1o1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Bij mij staat hij nog op in behandeling. Het geld is ook op 4 januari van de Raisin rekening gereserveerd t.b.v. het deposito. Nog niet daadwerkelijk overgeboekt.
Is het bij jou wel overgeboekt of staat het nog gereserveerd?

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 21:03
laredo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:57:
[...]

ah jammer dan ben ik net te laat. Vandaag het hele verificatie proces van Raisin doorlopen en wilde ook de CKV deposito aanvragen. Nu even verder kijken naar alternatieven.
Ik zit in hetzelfde schuitje, dus ben ook aan het kijken naar alternatieven. Logische keuze is Banca Progetto, vanwege de hoogste rente, maar Italie voelt wel minder veilig dan Belgie. Zijn er mensen die een mening over Banca Progetto qua veiligheid/stabiliteit?

• mpandroid
conara schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, dus ben ook aan het kijken naar alternatieven. Logische keuze is Banca Progetto, vanwege de hoogste rente, maar Italie voelt wel minder veilig dan Belgie. Zijn er mensen die een mening over Banca Progetto qua veiligheid/stabiliteit?
Daar zat ik ook mee.
Ik heb een deel Banca Progetto gedaan en een deel tegen iets lagere rente buiten Italië....samen gemiddeld nog steeds goed rendement

• Woodsy
Mijn deposito bij Banca Progetto is geopend. Netjes met de datum 4 januari. Is nu ook zichtbaar in de app.

[ Voor 17% gewijzigd door Woodsy op 09-01-2023 07:25 ]

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-03 12:11
De identificatie op raisin via app met medewerker verliep soepel, nu alleen wachten op goedkeuring bewijs adres. Ik weet niet of daar juist de vertraging in zit, maar tot nu toe valt het me heel er mee.

Ik lees op raisin dat de 2-jaars deposito CKV voor morgen 2,9% per jaar ipv 3,0% wordt, dat vind ik zelf nog wel meevallen dat verschil. Maar ga zelf waarschijnlijk voor 1 jaar en dan lijken me qua rating/land/valuta Younited voor 2,48% wel prima. Mogelijk dat Banca Progetto voor 3,0% ook aantrekkelijk is.

Eerst maar eens afwachten tot account definitief is, hopelijk in een weekje. Ik denk vooral: wat hebben die Nederlandse grootbanken het toch heerlijk, circa 0,25% rente vergoeden en dan uitlenen tegen veel hogere percentages (is natuurlijk ook het verdienmodel maar dan nog).

• mpandroid
RobertMe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:45:
[...]

Werd niet per gisteren de rente verlaagd bij CKV? Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan de 2 weken misgelopen rente.
Als het goed is staat op de deposito aanvraag het rente percentage vermeld. Indien helloitsme aan de gestelde voorwaarden (geld gestort, benodigde formulieren aangeleverd) heeft voldaan voor 9 januari, dan heeft hij recht op 2,9% zoals Raisin zelf aangeeft.

Zelf heb ik 2 januari hetzelfde deposito bij CKV (via Raisin) aangevraagd. Op 6 januari is pas het aanvraagformulier naar CKV verzonden en gisteren 10 januari, het bedrag als transactie verwerkt.
Tot nu nog geen bevestiging van het deposito. Zal vermoedelijk vandaag wel komen.

Op 4 januari een deposito aangevraagd bij Banca Progetto en deze is veel sneller verwerkt, maar ook hier nog niet de officiele bevestiging van.

Raisin heeft naar mijn mening behoorlijke achterstanden opgelopen in de verwerking door de grote toestroom van nieuwe klanten, de feestdagen en daar bovenop een grote hoeveelheid deposito's CKV.
Dat is denk ik ook de reden dat CKV de rente verlaagd heeft, maar momenteel wordt er geen enkel CKV deposito aangeboden.

• arj1o1
helloitsme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:34:
Raisin:

24 dec CKV deposito aangevraagd, formulieren ingevuld en geld over gemaakt.
27 dec geld staat op rekening raisin (kerst vertraging?)
27 dec - 5 januari melding op raisin dat documenten nog niet doorgestuurd zijn naar ckv
5 jan-10 jan, documenten zijn doorgestuurd, rekening nog niet actief.

Mis inmiddels dus al 2 weken rente.
Is het geld wel al afgeboekt van je Raisin-rekening? In dat geval geldt typisch die datum als de datum van opening.

Bij mij is 4 jan geld naar Progetto afgeboekt en pas gisteren is de deposito te zien als geopend. Startdatum is wel gewoon 4 jan.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Joris-Jansen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:38:
Via Raisin kan je nu een spaardeposito voordelig afsluiten bij Orange bank.

1 jaar 2.9%
6 maanden 2.3%
3 maanden 1.8%

Ik ga nog even bedenken wat ik ga doen. Dit is gelukkig wel een betere deal dan bij CKV.
Banca Progetto biedt een nog hogere rente (3,00% voor 1 jaar, 2,50% voor 6 maanden). Daarnaast zit je bij Orange Bank, ondanks dat het een Franse bank is, met bronbelasting en dus "extra werk" (reden meen ik hier gelezen te hebben is omdat het via de Spaanse tak van Orange Bank verloopt, en Spanje wel bronbelasting heeft).
Uiteraard is Banca Progetto dan weer wel in Italië gevestigd, dus BBB vs AA.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:27
RobertMe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Banca Progetto biedt een nog hogere rente (3,00% voor 1 jaar, 2,50% voor 6 maanden). Daarnaast zit je bij Orange Bank, ondanks dat het een Franse bank is, met bronbelasting en dus "extra werk" (reden meen ik hier gelezen te hebben is omdat het via de Spaanse tak van Orange Bank verloopt, en Spanje wel bronbelasting heeft).
Uiteraard is Banca Progetto dan weer wel in Italië gevestigd, dus BBB vs AA.
Extra werk valt toch wel mee? Raisin zet een formulier voor je klaar, je vult dit in en hoppa; bronbelasting 0%. Zie;

Bronbelasting
Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid. Dit betekent dat Spaanse bronbelasting van toepassing is. Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je voor de opening van je termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van je termijndeposito vooringevuld ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving. N.B.: de zelf-verklaring dient slechts per klant te worden verstrekt – het is niet noodzakelijk om deze voor ieder termijndeposito afzonderlijk te overleggen. Lees meer in het Productinformatieblad.

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:08
Mij valt op dat banca progetto deposito's niet meer worden weergegeven in de raisin app.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:50
Jirure1984 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:06:
Mij valt op dat banca progetto deposito's niet meer worden weergegeven in de raisin app.
Bij staat er:

Opmerking: vanwege een reeds zeer hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij Banca Progetto. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.

• RobertMe
  • Nu online
Spixo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Bij staat er:

Opmerking: vanwege een reeds zeer hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij Banca Progetto. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
Dan was ik net op tijd. Donderdagavond een 6 maanden deposito aangevraagd en gisteren het geld over geboekt en sinds gistermiddag dan "door gezet" (nadat het geld was bijgeschreven op de Raisin rekening).

Viel mij overigens gisteren ook al op dat ze ineens nergens meer te vinden waren.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 14-01-2023 11:12 ]

• arj1o1
Frankenstein schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Elders wordt een deposito binnen enkele dagen geopend (bv. Yapi Kredi) of instant (bv. Bigbank). Duurt het 10 dagen loop ik nu 2% mis tov vrij opneembaar. Het hoort niet zo. Het kan zomaar opzet zijn van Raisin. Kunnen ze doen als monopolist op de spaarmakelaarsmarkt. Dik verdienmodel. De vertragingen zijn in hun voordeel tot de wal het schip keert. De NOS zal wel nadenken om Raisin nog eens in de schijnwerpers te zetten. Straks komen ze nog eerder op tv bij Radar.

Waarom deze reactie? Omdat ook ik "eindeloos" aan het wachten ben.
Het hangt een beetje af van de partnerbank. Progetto heb ik 31 dec (zaterdag) aangevraagd, 4 januari (woensdag) is de deposito gestart. Dat is vrij netjes.

Het is een combinatie van een extra schakel (Raisin en partnerbank i.p.v. 1 bank) en formulieren die bekeken moeten worden i.s.m. Raisin die het druk heeft. Misschien dat opzet ook een rol speelt maar dat lijkt me niet want dat is op de lange termijn funest.

• mpandroid
Ik kan de frustratie van o.a. @Frankenstein over de traagheid in het verkrijgen van deposito's en rekeningen bij Raisin goed begrijpen.
Het lijkt er echter wel op dat niet alleen Raisin de bottleneck is.

Ik heb op 2 januari een 1 jaar deposito CKV aangevraagd welke door Raisin op 6 januari is verwerkt en doorgezet naar CKV en op 10 januari is het bedrag overgeboekt naar CKV. Tot nu (16-1) nog geen deposito overeenkomst mogen ontvangen.

Op 4 januari heb ik een 6 maand deposito Banca Progetto aangevraagd en dezelfde dag al verwerkt en doorgezet naar Banca Progetto en op 9 januari is het bedrag overgeboekt naar Banca Progetto. Op 12 januari de deposito overeenkomst ontvangen met als ingangsdatum 9 januari.

Ik hoop dat Raisin, maar ook de partnerbanken, wel sneller worden in hun verwerking. Nu vermoed ik dat de vertraging veroorzaakt is door de feestdagen en toestroom van nieuwe klanten.

• Drardollan
TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Met Younited zijn ook geen problemen. Met Orange ook niet, Met CKV wel.
Nadat de aanvraag door de klant is gedaan en het geld gestort is op de Raisin rekening, zet Raisin d.m.v. een speciaal formulier(en) de aanvraag door naar de betreffende bank. Die kan dan de aanvraag accepteren of weigeren. Bij CKV duurde dat vroeger ook 1 dag, maar nu in 2023 blijkbaar meerdere weken.....
Ik heb geen CKV, dus dat wist ik niet :) Weet wel dat Banca Progetto ook niet erg snel is, ook daar zie ik allerlei formulieren terugkomen tussen Raisin en Banca Progetto.

Ach, we hebben geduld. Het komt vast een keer goed :)

• Drardollan
Net Raisin gesproken, het wachten viel mij meer dan mee (+/- 20 minuten). Ze gaven aan dat sommige banken, waaronder Banca Progetto, het ontzettend druk hebben en achterlopen. De intentie is wel dat de ingangsdatum ongeveer de aanmelddatum is, in principe is de afspraak dat de banken een rekening/deposito binnen 5 dagen openen. De definitieve ingangsdatum zou daarmee dus maximaal 5 dagen later zijn dan de aanvraagdatum. Maar de meneer aan de telefoon gaf ook aan dat dit geen keihard gegeven is en vooral een stukje service vanuit de bank of dit wel of niet zo is.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:10
Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:53:
Net Raisin gesproken, het wachten viel mij meer dan mee (+/- 20 minuten). Ze gaven aan dat sommige banken, waaronder Banca Progetto, het ontzettend druk hebben en achterlopen. De intentie is wel dat de ingangsdatum ongeveer de aanmelddatum is, in principe is de afspraak dat de banken een rekening/deposito binnen 5 dagen openen. De definitieve ingangsdatum zou daarmee dus maximaal 5 dagen later zijn dan de aanvraagdatum. Maar de meneer aan de telefoon gaf ook aan dat dit geen keihard gegeven is en vooral een stukje service vanuit de bank of dit wel of niet zo is.
Mijn CKV 1 jaar 2.90%, aangevraagd 04.01.2023, bedrag ingelegd 06.01.2023, is zojuist geopend en rentedragend ad 2.90%, per 10.01.2023. Ik weet niet of mijn mailtje van 13.01 geholpen heeft, waarin ik aangeef dat ik het deposito niet wil als het niet voor 18.01 geopend kan worden.

• Drardollan
Bij Banca Progetto lijkt er schot in de zaak te zitten, het geld is ondertussen uit bestemd gegaan.

• RobertMe
  • Nu online
Cyclonist schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Gaat de goede kant op :)

In de tussentijd ook de Volkswagen Bank aangevraagd, met hulp van de posts hier omtrent formulieren e.d. (waarvoor dank!)
Zolang de inflatie veel hoger is dan de (steeds verhoogde) rente maakt het natuurlijk niet echt uit. En vraag is wat gaat gebeuren als de inflatie daalt. Volgens mij wordt voorspeld dat de ECB de rente dan weer gaat verlagen, waarna de banken vast zullen volgen.

* RobertMe kan zich in ieder geval aansluiten bij diegenen die afgelopen dagen aangaven bij LPB vertrokken te zijn. De verhoging bij Lloyds is voor mij nu toch wel de trigger om nog wat te schuiven. Blijf LPB wel aanhouden voor buffer (leuk ook dat het nu een "Geplande opdracht" was, vervolgens geannuleerd en in meerdere transacties (van paar duizend euro) gedaan als instant payment). Maar qua rente is/wordt Lloyds toch echt beter.
Naast dat ik dan ook nog wat bij Renault heb staan. En vorige week donderdag(avond) Banca Progetto heb aangevraagd, vrijdag het geld over gemaakt naar Raisin, waarbij het even voor de middag is aangekomen en dan doorgezet naar Banca Progetto, en sinds vanmorgen het geld bij Raisin eindelijk weg is, dus dat zal nu ook eindelijk rond zijn.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:32
RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Naast dat ik dan ook nog wat bij Renault heb staan. En vorige week donderdag(avond) Banca Progetto heb aangevraagd, vrijdag het geld over gemaakt naar Raisin, waarbij het even voor de middag is aangekomen en dan doorgezet naar Banca Progetto, en sinds vanmorgen het geld bij Raisin eindelijk weg is, dus dat zal nu ook eindelijk rond zijn.
Ongeveer zelfde tijdslijn als bij jou. Vorige week donderdag 12-01 Banca Progetto aanvraag gedaan. Op de 18e was het geld van Raisin afgeschreven. Sinds vanmorgen zie ik dat de deposito actief is, maar wel met begindatum 18-01. Duurt allemaal wat langer dan we gewend zijn bij NL banken, maar er staat gelukkig wel een hoger rentepercentage tegenover.

• RobertMe
  • Nu online
sverzijl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Ongeveer zelfde tijdslijn als bij jou. Vorige week donderdag 12-01 Banca Progetto aanvraag gedaan. Op de 18e was het geld van Raisin afgeschreven. Sinds vanmorgen zie ik dat de deposito actief is, maar wel met begindatum 18-01. Duurt allemaal wat langer dan we gewend zijn bij NL banken, maar er staat gelukkig wel een hoger rentepercentage tegenover.
Bij mij was het geld dan gisteren foetsie bij Raisin. En ook vanmorgen inzichtelijk dat het deposito "bestaat". Ingangsdatum bij mij dan ook gisteren.

Dan zal binnenkort mogelijk Banca Progetto wel weer beschikbaar komen? Nadat die vrijdag(morgen) weg was i.v.m. drukte van aanvragen. Die van mij zal wel zo goed als de laatste zijn geweest :p

• Kingsanity
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03 14:54
Kingsanity schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:53:
Gisteren mijn Raisin IBAN gekregen en geld overgemaakt. Nu nog even wachten tot het ontvangen is ze mijn deposito openen.

In eerste instantie had ik 20 december een account aangemaakt, maar dit is ergens fout gegaan. Omdat de feestdagen ertussen zaten en telefonische wachttijden erg lang waren, heb ik meerdere keren geprobeerd erdoor te komen. Uiteindelijk op 6 januari met de helpdesk kunnen bellen, die hebben mijn account verwijderd zodat ik deze opnieuw aan kon maken. De identificatie heb ik 9 januari gedaan ivm het weekend, en heeft dus een week geduurd voor mij.

Nu hopen dat mijn 6 mnd deposito snel verwerkt wordt en ik ook lekker van de rente kan genieten. :9
Zojuist is mijn deposito verwerkt en op actief gezet (Banca Progetto). Afgelopen donderdag overigens ook nog de Renault spaarrekening aangevraagd, deze was vrijdagavond geopend, lekker snel!

• RobertMe
  • Nu online
Elandenmelk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Heb ik ook een keer nagevraagd bij Openbank en toen wees de medewerker mij erop dat er een pagina bij het contract in zit die de "declaración de residencia fiscal"-verklaring is. Oftewel, ze doen dit gelijk bij de hele papierwinkel in en scheelt de klant weer sores.
Bij OpenBank zat er inderdaad een of ander Spaans formulier in de hele papierwinkel.
Eigenlijk onhandig dat die andere partij bij Raisin dat niet doen (of kunnen?). Ik heb zelf niets bij Raisin, maar teken je behalve Raisin zelf ook direct met de partij waarbij je iets afsluit?
Je gaat initieel een overeenkomst aan met Raisin waarvoor je dus ook papierwerk moet aanleveren (adresbewijs en online ID verificatie). Als je een contract aangaat met een bank hoef je maar wat vinkjes te zetten dat je overal akkoord mee gaat en vervolgens op een knop te drukken om de boel te verzenden. Je hoeft dan in de basis ook niks meer aan te leveren. Uiteraard uitzonderingen daargelaten van banken waarbij er dus wel extra formulieren ingevuld moeten worden (heb ik niet gehad bij Renault noch Banca Progetto).
Maar in die zin zat er bij OpenBank ook geen los formulier waar je al dan niet digitaal een handtekening op moest zetten. Ergens heb ik wel moeten tekenen (letterlijk dan), online / op website, maar dat was volgens mij echt op een pagina met het contract van OpenBank. Of ze moeten die handtekening dan kopiëren naar alle papieren waar het benodigd is. (Maar dan kunnen ze natuurlijk ook ergens vragen naar "teken hier even de handtekening" i.p.v. een online omgeving met de tientallen paginas en dan ergens een vakje waar je kunt/moet tekenen).

• GroteVoet459
RobertMe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Dan zal binnenkort mogelijk Banca Progetto wel weer beschikbaar komen? Nadat die vrijdag(morgen) weg was i.v.m. drukte van aanvragen.
Een deposito van mij liep vandaag af en kon ik niet op het laatste moment (5 dagen voor het aflopen) meer verlengen omdat Progetto idd geen aanvragen meer aan nam.

Dus vanmorgen het geld een ander doel gegeven (hangende dat het terug gestort wordt op mijn Raisin rekening na afloop) en nu zie net bij een controle ineens Progetto er weer bij staan, met 3.0% voor 1 jaar.

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Een deposito van mij liep vandaag af en kon ik niet op het laatste moment (5 dagen voor het aflopen) meer verlengen omdat Progetto idd geen aanvragen meer aan nam.

Dus vanmorgen het geld een ander doel gegeven (hangende dat het terug gestort wordt op mijn Raisin rekening na afloop) en nu zie net bij een controle ineens Progetto er weer bij staan, met 3.0% voor 1 jaar.
Haha, inderdaad. Lijkt echt gewoon wegwerken van de achterstanden te zijn. 1 jaar met 3,00% en 6 maanden met 2,50%. Dat zijn nog gewoon de oude rentes.

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:11
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Dit zag ik ook. Geen idee of het nu verstanding is om in te stappen voor 1 jaar of nog paar weekjes wachten en kijken of de rente nog verder stijgt....

• RobertMe
  • Nu online
Frankenstein schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:12:
@RobertMe Dit is de minimale inleg bij Renault via Raisin: Min./max. bedrag 1 – 100.000 EUR
Nog minder zelfs. €1000 "weg" zou ik al helemaal niet wakker van liggen.

Die €5000 zal dan wel van Coop zijn geweest. En Banca Progetto is €10.000 (die weet ik sowieso zeker).

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:53:
Ook apart, deposito dat ik vorige week heb geopend bij Privatbanka is nu volledig verdwenen uit het Raisin overzicht in de app. Het bedrag is ook nergens te bekennen. Hebben meer mensen dit?
Geopend of aangevraagd?

* RobertMe heeft twee weken terug op donderdag Banca Progetto aangevraagd en vrijdagmorgen het geld over gemaakt. Op vrijdag was de bank foetsie uit overzichten van te openen rekeningen (en kwam hier langs dat ze tijdelijk gestopt waren met nieuwe aanvragen omdat het te druk was, bron daarvan weet ik ook niet). Op vrijdag is dan wel mijn aanvraag door gezet en het geld onder "Gereserveerd" gezet. Een week later op vrijdag was het geld helemaal verdwenen. En op zaterdag stond het aangemaakte deposito in de lijst, met als ingangsdatum vrijdag. Dus de bank accepteert de transactie zeg maar waarna het geld bij Raisin helemaal verdwijnt. Vervolgens duurt het nog even / dagje voordat Raisin de terugkoppeling heeft dat het allemaal is aangemaakt en staat die ook in de lijst met geopende producten.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-03 21:44
Net een aanvraag bij Raisin gedaan voor Banca Progetto (3% 12 maanden), morgen maar even de identificatie en alles in orde maken. Blijft toch spannend (ondanks garantiestelsel en BBB rating van Italie).

Zou de reden dat deze optie er afgelopen week niet in heeft gestaan alleen de drukte zijn?

• dwdd
Banca Progetto gaat vandaag naar 3,10 % met de 1 jaar-deposito
en naar 2,70% voor 6 maanden.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:27
dwdd schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:41:
Banca Progetto gaat vandaag naar 3,10 % met de 1 jaar-deposito
en naar 2,70% voor 6 maanden.
Hoe weet je dat? Hier staat namelijk nog 2.5 voor 6 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris-Jansen op 17-02-2023 08:44 ]

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-01 16:45
Pistachenootje schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:21:
De hoogste rente voor deposito's bij Raisin is nu hoger:
2 jaar vast 3.51%
3 jaar vast 3.61%
BluOr Letland
Let op bij BluOr, bronbelasting moet betaald worden (10% minimaal). Banca Progetto is daarom op dit moment effectief hoger.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
joriannn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Let op bij BluOr, bronbelasting moet betaald worden (10% minimaal). Banca Progetto is daarom op dit moment effectief hoger.
Kun als je genoeg VRH betaald die bronbelasting terug krijgen?

• dwdd
joriannn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:21:
[...]

effectief hoger? Niet als je de bronbelasting in Nederland kunt verrekenen.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29
Ik heb een deposito geopend bij Banca Progetto via Raisin. Nu staat er dat ik 10.000 euro moet overmaken. Momenteel staat al mijn geld bij Renauit Bank. Moet ik dan vanuit Renault Bank het bedrag opnemen zodat het beschikbaar komt? Ik vind het niet heel duidelijk.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
tiguan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:29:
Ik heb een deposito geopend bij Banca Progetto via Raisin. Nu staat er dat ik 10.000 euro moet overmaken. Momenteel staat al mijn geld bij Renauit Bank. Moet ik dan vanuit Renault Bank het bedrag opnemen zodat het beschikbaar komt? Ik vind het niet heel duidelijk.
Kort gezegd: ja. Tenzij je een extra 10k wilt gebruiken voor het deposito (want dan maak je die over naar Raisin).

• dwdd
Italië gaat weer aan kop: Banca Progetto 1 jaar deposito 3,30%
en ook een spaarrekening (met voorwaarden) tegen 1,75 %

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-02 05:19
dwdd schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:55:
Italië gaat weer aan kop: Banca Progetto 1 jaar deposito 3,30%
en ook een spaarrekening (met voorwaarden) tegen 1,75 %
Goh, toch blij dat mijn Raisin-account vandaag pas geactiveerd is.

Of krijg ik automatisch de hogere rente voor de resterende periode als ze tijdens de looptijd van het deposito de rente verhogen?

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-02 05:19
Vorige week mijn account bij Trade Republic geopend. 3000 euro gestort, geld stond er meteen op. 5 transacties gedaan en daarna netjes een gratis Apple aandeel gekregen twv 25 euro. Ik moet wel zeggen dat die 5 aangekochte aandelen inmiddels één werkdag later zover gezakt zijn dat ik die 25 euro alweer bijna kwijt ben. Ik sta nog net 7 euro in de plus geloof ik. Ik heb aandelen van een aantal grotere bedrijven gekocht, ook omdat ze me gewoon wel interessant leken als belegging voor de lange termijn, dus Apple, Amazon, Tesla en nog twee andere. Ik ben nog niet zeker of ik ze inderdaad ga aanhouden, misschien wel voor een tijdje.

Inmiddels ook aangemeld bij Raisin omdat ik die depositorekening voor een jaar bij Banca Progetto toch wel interessant vond; verloopt tot nu toe prima. Activatie van de account ging iets langzamer dan bij TR. Misschien duurde het 2 werkdagen? Ook moest ik iets meer handelingen met mijn ID-kaart verrichten tijdens het belgesprek met de medewerker, maar dat ging op zich prima.

Overigens was ook ik wat bezorgd over dat privacybeleid bij aanvraag van de deposito. (Eerder in dit topic stond een bericht daarover) Ik ben akkoord gegaan met het privacybeleid maar heb op de vervolgvragen telkens nee geantwoord omdat ik die punten toch wel heel ver vond gaan. Dit is dus gewoon geaccepteerd. Desondanks vind ik het nog wel zorgelijk dat ze je gegevens voor talloze dingen kunnen gebruiken blijkbaar.

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01-2025
Frankenstein schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:36:
@TonyMontana @dwdd Niet alle banken hebben een rating.

Overzicht 270 banken

https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html

Nog een overzicht

https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Bausparkasse Mainz heeft zo te zien een heel aardige rating.
Dank voor het delen.
Mijn eerste snelle conclusie: banken via Raisin hebben ofwel geen rating (b.v. Banca Progetto en Klarna) of een slechte rating (b.v. Orange / Renault bank).

Misschien kun je er maar beter niet naar kijken.... ;)

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 23:14
Misschien een wat retorische vraag maar stel hem toch.

Ik heb vrijdag een nieuw Raisin account aangemaakt en de ID controles afgerond, om bij Progetto een deposito te openen. Ik heb nu een Raisin tegenrekening nummer gekregen.

Eigenlijk wil ik liever eerst 1 euro overmaken om te zien of die goed op het account komt, in plaats van direct mijn hele inleg.
Is dat 'overdreven'? Het duurt waarschijnlijk drie werkdagen om die euro te zien, en daarna nog eens drie werkdagen om het hele bedrag over te maken. Dat nummer zelf heb ik vaak genoeg gelezen en gecontroleerd, die klopt wel..
Hoe hebben anderen dit gedaan? Ik kon bij Progetto al een deposito openen/klaarzetten, moet die binnen een bepaald tijdsbestek overgemaakt zijn? Dat lees ik zo snel niet terug.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:35
WaterFire schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:27:
Misschien een wat retorische vraag maar stel hem toch.

Ik heb vrijdag een nieuw Raisin account aangemaakt en de ID controles afgerond, om bij Progetto een deposito te openen. Ik heb nu een Raisin tegenrekening nummer gekregen.

Eigenlijk wil ik liever eerst 1 euro overmaken om te zien of die goed op het account komt, in plaats van direct mijn hele inleg.
Is dat 'overdreven'? Het duurt waarschijnlijk drie werkdagen om die euro te zien, en daarna nog eens drie werkdagen om het hele bedrag over te maken. Dat nummer zelf heb ik vaak genoeg gelezen en gecontroleerd, die klopt wel..
Hoe hebben anderen dit gedaan? Ik kon bij Progetto al een deposito openen/klaarzetten, moet die binnen een bepaald tijdsbestek overgemaakt zijn? Dat lees ik zo snel niet terug.
Meestal dezelfde dag of maximaal een dag later staat een overboeking vanaf de ING al op mijn Raisin rekening. Nog nooit 3 (werk)dagen hoeven wachten. En qua gevoel snap ik wel dat je het even wil testen. Al zal er niks misgaan als je het rekeningnummer juist overneemt.

• ImperiumDC
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-02 18:34
Is er een reden waarom men niet voor het aanbod van Progetto op Raisin zou kiezen?

• GroteVoet459
ImperiumDC schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Is er een reden waarom men niet voor het aanbod van Progetto op Raisin zou kiezen?
Persoonlijk heb ik er 2 bij hen lopen en eerdere deposito's zijn netjes uitgekeerd.

Voor veel mensen houd hun gevoel hen tegen. 't Is een Italiaanse Bank en de rating van Italië is niet denderend.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:20
ImperiumDC schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Ja. Ik kan er wel een paar bedenken. Maar die redenen hoeven niet voor iedereen te gelden.

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:15:
@RobertMe mijn punt: je keuze bepalen op basis van rating is juist niet je keuze op gevoel baseren. Het één is rationeel, het ander niet. Dat een rating niet alles zegt is waar maar dat is een ander argument.
De rating van een land is niet hetzelfde als de rating van een bank in dat land. Omdat Banca Progetto de grote 4 niet veel geld wil betalen om een rating te laten doen is er voor hen alleen geen andere rating behalve die van het land.

@RobertMe haalt 2 voorbeelden aan die recent lieten zien dat er bij de experts (die de ratings bepalen) ook gewoon enorm geblunderd wordt. Ook die ratings zijn niet heilig.

De rating van Italië is vooral gebaseerd op een enorme schuldenlast uit de jaren 70. Maar de productiecijfers van Italië waren vorig jaar beter dan die van Duitsland. Alleen zie je dat niet zo snel terug op het totaal.
Italië is te groot om te doen wat Brussel deed met Griekenland, dus is het voorlopig aanmodderen.

Belangrijk is vooral om met sparen net te doen als met beleggen - niet alle eieren in één mandje.
Als je je spaargeld kan spreiden en dan het minimum van 10K bij die Italianen kan stallen in een deposito is het (wat mij betreft) geen slecht mandje om te overwegen.

• RobertMe
  • Nu online
appie39 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:58:
Hoeveel banken zijn er in bv Frankrijk, Luxemburg en Italie omgevallen?
In Nederland zouden er (minimaal) 3 omgevallen zijn zonder staatssteun.

Misschien dat bankiers in andere landen beter hun werk doen dan hier in NL?
Je vergeet dan sowieso al Amsterdam Trade Bank, DSB etc. En bij de kleintjes (ATB bv) zal het hier weer niet grootschalig in het nieuws komen, laat staan in het buitenland. Dus het kan best dat in het buitenland banken omvallen zonder dat we er hier echt weet van hebben. (Ja, ik weet het, ATB was een andere situatie, maar dat is niet groot uitgemeten in het nieuws geweest en een vergelijkbare situatie kan zich in het buitenland ook hebben voor gedaan).

En een Renault of Banca Progetto (beide waar ik geld heb staan) zijn nu niet echt grote namen in banken-land heb ik het idee. Dus of die met bv staatssteun overeind gehouden zouden worden?

Verder wel eens met @wibblemoo. Als grootbanken beginnen te klappen en/of DGS het niet kan dragen zal er sowieso wel iets van een financiële crisis zijn en is het geld in Nederland net zo (on)veilig.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:47:
En een Renault of Banca Progetto (beide waar ik geld heb staan) zijn nu niet echt grote namen in banken-land heb ik het idee. Dus of die met bv staatssteun overeind gehouden zouden worden?

Verder wel eens met @wibblemoo. Als grootbanken beginnen te klappen en/of DGS het niet kan dragen zal er sowieso wel iets van een financiële crisis zijn en is het geld in Nederland net zo (on)veilig.
Ja, ironisch is dat je misschien beter bij een kleine bank kan sparen dan een grote. Een enkele kleine bank kan met buffers worden opgevangen, van een grote bank weet je dat niet.

Ik ben daarom niet huiveriger voor sparen bij een kleine bank dan bij een grote bank in verder dezelfde omstandigheden. Wel is er het probleem van de veiligheid van data. Ze vragen tegenwoordig het hemd van je lijf.

Sommige spaarbanken zoals Advanzia vragen doodleuk of je je paspoort per email opstuurt. Emaildata wordt routineus gestolen door ransomware aanvallers. Het is ook eenvoudig bij veel email servers om een man-in-the-middle aanval uit te voeren door versleuteling uit te schakelen. Certificaten worden niet geverifieerd.

• RobertMe
  • Nu online
Rogerrrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:17:
Bijvoorbeeld het risico bij Openbank. Onderdeel van het grote Santander, en Spaanse garantie. Hoe snel betaald Spanje bijvoorbeeld jouw geld terug bij faillisement? Kans dat Spanje omvalt lijkt mij niet zo groot ;) ?
Er staat sowieso een maximum in de EU richtlijn. Momenteel is dat binnen 10 werkdagen. Landelijke wetgeving kan dus al korter zijn, maar niet langer. Daarnaast wordt de richtlijn bijgesteld (per 2025?) naar 4 of 7 dagen als ik mij niet vergis. In ieder geval dus korter/sneller.
En zit je nog met extra papier werk om ingehouden bronbelasing terug te halen? Dacht dat het zo in Spanje was?

En hoeveel werk is dat ( minuten ) ? :)
Ja, in Spanje betaal je bronbelasting. Het papier dat je daarvoor moet invullen / ondertekenen zit echter al bij het digitale contract met OpenBank. Met 1 krabbel voor het contract onderteken je dus ook meteen de woonplaatsverklaring om dus geen bronbelasting te betalen. Het kost bij OB dus 0 seconden werk.
In Duitsland heb ik bij Lloyd nooit ingehouden belasting moeten terughalen.
Dat is omdat meen ik Duitsland geen belasting heft over rente en/of je op jouw blauwe ogen geloofd dat je geen inwoner van Duitsland bent. Of omdat Lloyds net zoals OB een formele vestiging in Nederland heeft en het daardoor waarschijnlijk een stuk eenvoudiger is om de papierhandel, indien van toepassing, automatisch te regelen.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als Raisin failliet gaat? Of is dat net een soort Independer, waarmee je financieel niks te maken hebt?
Dit is al heel vaak besproken. Officieel is Raisin alleen een bemiddelaar. Echter heb je bij Raisin Bank een tussenrekening via welke het geld altijd loopt. Als Raisin niet meer bestaat ben je nog steeds klant van de achterliggende bank en kun je vast direct bij ee bank aankloppen om je geld terug te krijgen. Maar hoe dat proces precies in zijn werking zal gaan zal dan moeten blijken. Maar laten we er vanuit gaan dat dat nooit nodig is.
Maar je hebt in ieder geval gewoon een contract bij de achterliggende bank (bv Renault of Banca Progetto) en bent dus ook geregistreerd klant bij die bank. Alleen heeft die bank de "administratie" en "klantcontact" uitbesteed aan Raisin. Valt Raisin weg kun/moet je dus direct met de bank communiceren.

• dwdd
Deposito's bij Banca Progetto gaan vandaag weer stijgen:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:32
dwdd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%
Kijk, dat is mooi. Komt goed uit, wilde net wat deposito's gaan openen nu ik m'n beleggingen verkocht heb. Wel max 1 jaar voor nu, want ik vermoed dat de rentes nog wel iets door gaan stijgen.

Verwijderd

dwdd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%
Kan dit rechtstreeks of moet dat via Raisin?

• RobertMe
  • Nu online
t14wo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:01:
Het is wel lastig dat dit topic in de warning geen overzicht biedt voor wat handige posts/links met overzichten.

De typische posters hier kennen alle ins en outs, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in om mij hier dagelijks mee bezig te houden. Eenmaal per kwartaal een checkup is prima, maar verder neem ik kleine verschillen voor lief.

Ik zie nu advancia, Openbank en Renault bank als goede opties als EU ingezetene. Ik heb nu alles bij ING gestald en in erger me rot dat ze nog geen half procent rente bieden terwijl de marktrente zo enorm hoog is.

Waar vind ik een up to date overzicht? Hoppen vab welkomstactie naar bonusrente heb ik geen behoefte aan overigens.
Dat dat overzicht er niet is zal ook komen omdat toch vrij regelmatig de rentes veranderen tegenwoordig, en daarnaast iedereen eigen voorkeuren / uitsluitingen heeft. Dus "Raisin is moeilijk" of "Raisin is risicovoller" ("wat als Raisin omvalt?"). Of bij OpenBank de kwestie met erfbelasting mocht je komen te overlijden. Advanzia, Volkswagen, ... kun je als Nederlander wel klant worden maar richten zich niet op Nederlanders dus communicatie is op zijn best in het Engels? (Volkswagen in het Duits in ieder geval, incl. ID verificatie / videogesprek). Vervolgens wilt de een uberhaupt zijn geld alleen in Nederland stallen, de ander wil Duitsland nog wel overwegen. En weer een ander zet het met net zoveel plezier bij Ice Save in Italië.

Qua acties heb je in ieder geval Advanzia, Volkwagen en OpenBank op het moment naar mijn idee (volgens mij ook op volgorde van rente?). Voordeel van OpenBank is dan weer dat ze zich op Nederland richten met Nederlandse website, klantenservice, ..., maar rente is dan weer 0,5(+?) procentpunt lager. Zonder acties heb je Renault (vanaf dinsdag 2,00%), Bunq (2,01%?) en het Estlandse Big Bank deed in het begin ook aardig mee, maar geen idee hoe die er nu voor staan.
Dichter bij huis heb je Lloyds (Duits, maar met Nederlandse website etc) met 1,50% en in Nederland LeasePlan Bank, met 1,25%. Daarnaast heb je nog NIBC Direct en wat verzekeringen (NN, centraal beheer, kwamen hier afgelopen dagen langs?), maar die zitten volgens mij ook allemaal nog op minder dan 1%.

En dat zijn dan nog alleen vrij onneembare spaarrekeningen. Met depositos ziet het er weer heel anders uit. Bv Banca Progetto (Italiaans, via Raisin) heeft momenteel een deposito voor 6 maanden met 3,10% nominaal op jaarbasis. En als je het langer vast zet is rente, uiteraard, hoger (tot 3,80%).

En dan ben ik vast nog voldoende vergeten. Want OpenBank heeft ook zonder actie(s) een redelijke rente (1,50% of 2,25%); zijn er nog andere banken, en beleggingsplatformen, met een hoge rente (Consor, Trade Republic, ...); valt Bunq ook onder Nederlands DGS; ...

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 15-04-2023 18:25 ]

• RobertMe
  • Nu online
Vraagje van een ongeduldige :p Heb momenteel een 6 maanden deposito lopen bij Banca Progetto (via Raisin), gisteravond een nieuw deposito aangevraagd bij Banca Progetto, waarbij vandaag het geld is gearriveerd (vanaf Renault rekening) en de aanvraag in behandeling is genomen. Wat mag ik daarbij aan doorlooptijd verwachten? Is dat een formaliteit omdat ik momenteel al klant ben / depisto heb lopen? Of moet ik er vanuit gaan dat dat weer een week gaat duren zoals de eerste keer?

• Exar
RobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:35:
Vraagje van een ongeduldige :p Heb momenteel een 6 maanden deposito lopen bij Banca Progetto (via Raisin), gisteravond een nieuw deposito aangevraagd bij Banca Progetto, waarbij vandaag het geld is gearriveerd (vanaf Renault rekening) en de aanvraag in behandeling is genomen. Wat mag ik daarbij aan doorlooptijd verwachten? Is dat een formaliteit omdat ik momenteel al klant ben / depisto heb lopen? Of moet ik er vanuit gaan dat dat weer een week gaat duren zoals de eerste keer?
Bij mij gingen de nieuwe deposito's van Banca Progetto een stuk sneller dan de eerste, dus ik denk dat het inderdaad wel uitmaakt dat je al klant bent (geweest) bij die bank.

Ik heb momenteel vier deposito's lopen bij Banca Progetto. Wil eigenlijk wat meer spreiden, maar Progetto is verdorie steeds wel erg aantrekkelijk. O+

• RobertMe
  • Nu online
Exar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:46:
[...]

Bij mij gingen de nieuwe deposito's van Banca Progetto een stuk sneller dan de eerste, dus ik denk dat het inderdaad wel uitmaakt dat je al klant bent (geweest) bij die bank.

Ik heb momenteel vier deposito's lopen bij Banca Progetto. Wil eigenlijk wat meer spreiden, maar Progetto is verdorie steeds wel erg aantrekkelijk. O+
Hehe, dat laatste inderdaad. Wil het geld niet te lang vastzetten (ooit moet er nog een huis gekocht worden), maar met deze 6 maanden rentes toch wel heel interessant om voor hun te kiezen. Eerder ook naar Coop gekeken, daar kun je deposito open breken als je huis koopt, maar dan keren ze meteen geen rente meer uit, en zelfs dan is rente lager dan Banca Progetto. Nu dan halverwege een tweede aangevraagd (morgen zitten 3 maanden van de 6 aan 2,50% er op, en nieuwe zal dan 3,10% zijn).
Uiteraard wel een bedrag (ruim) onder DGS, dus zou sowieso veilig moeten zijn.

• JayDawg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 15:51
xxxMaverick schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:48:
[...]

Beveiliging is enorm issue bij bunq. Forum en support krijgt enorm veel vragen van mensen die dit anders willen ( vaste tegenrekening ) maar bunq negeert dit . Combineer de slechte beveiliging , de idiote app ( met prijzenrad, wie verzint dat) en dan is leaseplan goede optie . Als bunq beveiliging aanpast dan zeker bunq
Hmm, een rare app met prijzenrad en dat ze me een betaald plan willen aansmeren boeit me niet zo, maar slechte security klinkt niet best. Hoe moet ik dat zien, kan mijn rekening ineens leeg zijn of meer als iemand mijn telefoon jat dat ze makkelijk mijn rekening in kunnen? Ik heb nu mn vingerafdruk ingesteld als toegang tot de app.

Anders toch maar een jaar vaszetten bij Banca Progetto zoals ik hier boven lees?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
JayDawg schreef op donderdag 20 april 2023 @ 01:06:
[...]

Hmm, een rare app met prijzenrad en dat ze me een betaald plan willen aansmeren boeit me niet zo, maar slechte security klinkt niet best. Hoe moet ik dat zien, kan mijn rekening ineens leeg zijn of meer als iemand mijn telefoon jat dat ze makkelijk mijn rekening in kunnen? Ik heb nu mn vingerafdruk ingesteld als toegang tot de app.

Anders toch maar een jaar vaszetten bij Banca Progetto zoals ik hier boven lees?
als jij ook een vingerafdruk op pincode hebt op je telefoon (die direct gebruikt moet worden bij het uitzetten van het scherm!) en ook 'in-app' dan is er niets aan de hand en heb je de boel dubbel beveiligd.

A wise man's life is based around fuck you

• RobertMe
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:53:
[...]

Ik wil per periode geld opzij leggen (toekomst: huis bijvoorbeeld). Voor mij is het dus belangrijk dat ik er goede rente over krijg. Nouja dat is hier aangehaald, flexibel sparen is 2 procent, maar vast sparen is al 3,2 procent. Maar in het huidige klimaat kan dat best snel gaan (stijging in procenten).

De bank hoeft niet de super modernste te zijn, omdat ik ga sparen en geen betaalproduct afneem.
Als je met flexibel sparen doelt op vrij opneembaar kan hoger dus ook. Zoals dus Advanzia, VW Bank, OpenBank, .... En voor depositos is 3,20% ook nog laag. Bij Banca Progetto, af te sluiten via Raisin, krijg je al 3,10% voor 6 maanden (waarbij Advanzia dus hetzelfde geeft maar vrij opneembaar :p), tot aan 3,80% bij 3 jaar vast. Daarnaast kun je bij Raisin nog wat extra rendement krijgen via referrals (€50 als je aanmeld via referral, en per uitgegeven referral krijg je ook €50 tot aan 10 stuks / €500).

Maar je geeft echt te weinig informatie. Je wilt het geld dus wel semi beschikbaar hebben voor aankoop woning (dus deposito kan alleen kortlopend of met gunstige voorwaarden voor open breken bij aankoop woning?). En maakt bank / land niet uit of wil je het in Nederland houden? Of alleen in BeNeLux? Of ook met Duitsland? En Frankrijk?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:11
RobertMe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:06:
[...]

Als je met flexibel sparen doelt op vrij opneembaar kan hoger dus ook. Zoals dus Advanzia, VW Bank, OpenBank, .... En voor depositos is 3,20% ook nog laag. Bij Banca Progetto, af te sluiten via Raisin, krijg je al 3,10% voor 6 maanden (waarbij Advanzia dus hetzelfde geeft maar vrij opneembaar :p), tot aan 3,80% bij 3 jaar vast. Daarnaast kun je bij Raisin nog wat extra rendement krijgen via referrals (€50 als je aanmeld via referral, en per uitgegeven referral krijg je ook €50 tot aan 10 stuks / €500).

Maar je geeft echt te weinig informatie. Je wilt het geld dus wel semi beschikbaar hebben voor aankoop woning (dus deposito kan alleen kortlopend of met gunstige voorwaarden voor open breken bij aankoop woning?). En maakt bank / land niet uit of wil je het in Nederland houden? Of alleen in BeNeLux? Of ook met Duitsland? En Frankrijk?
Deposito eens, dat kan nog best snel gaan en dan zit je vast voor een langere periode terwijl het verschil met flexibel sparen niet groot is.

Half jaar is in principe nog wel te doen denk ik voor nu (via Raisin)
Je wilt het geld dus wel semi beschikbaar hebben voor aankoop woning (dus deposito kan alleen kortlopend of met gunstige voorwaarden voor open breken bij aankoop woning?). En maakt bank / land niet uit of wil je het in Nederland houden? Of alleen in BeNeLux? Of ook met Duitsland? En Frankrijk?
Misschien specifieker: ik wil een rekening starten waar ik geld opzij zet voor later (lange termijn) en wat kortere termijn sparen voor huis/verbouwing (dit is denk ik wel over een jaar of 3 +-).
Het land maakt me niet uit, als het maar betrouwbaar is. Is er een groot verschil dan als ik het buiten nederland plaats? Openbank heb ik namelijk al en dat is ook spaans.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:29:
[...]

Raisin -> Zie volgende link: https://www.spaarrentesvergelijken.net/raisin-review/. Dit legt het best wel ok uit vind ik.
Volgens mij een prima samenvatting, maar het valt mij op dat er alleen voordelen erover te lezen zijn. Behalve dat je voor sommige landen een formulier moet invullen betreft bronbelasting. Zo te lezen heffen de meeste landen sowieso al geen bronbelasting.

Wat zijn er nog eventuele andere nadelen? Ik begreep bv ooit eens dat het een best lastige registratie proces was, maar ik heb geen idee hoe het nu zit.

Als ik zo'n hoog mogelijk rente wil voor bv 1 jaar deposito's ontkom ik toch niet aan een Raisin rekening denk ik. Ik zat naar Bigbank te kijken, maar kan dan net zo goed voor Banca Progetto gaan voor 0,3 procentpunt meer.

• RobertMe
  • Nu online
xileS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:54:
[...]

Volgens mij een prima samenvatting, maar het valt mij op dat er alleen voordelen erover te lezen zijn. Behalve dat je voor sommige landen een formulier moet invullen betreft bronbelasting. Zo te lezen heffen de meeste landen sowieso al geen bronbelasting.

Wat zijn er nog eventuele andere nadelen? Ik begreep bv ooit eens dat het een best lastige registratie proces was, maar ik heb geen idee hoe het nu zit.

Als ik zo'n hoog mogelijk rente wil voor bv 1 jaar deposito's ontkom ik toch niet aan een Raisin rekening denk ik. Ik zat naar Bigbank te kijken, maar kan dan net zo goed voor Banca Progetto gaan voor 0,3 procentpunt meer.
Registratieproces was niet perse lastig, maar is bij mij meen ik wel een dikke week overheen gegaan. ID verificatie is voor sommigen wellicht ook een issue. Wordt uitgevoerd door ik meen een Duitse partij. Het bellen kan wel in het Nederlands maar zal mogelijk allemaal wat drukker zijn. Zelf heb ik dat toen op een zondag gedaan (en daardoor alleen Engels beschikbaar), en enige dat mij bij staat is dat het een redelijk uitgebreide controle was (allemaal (extra) handelingen zodat ze kunnen zien dat die echt is, dus hand half ervoor, onder verschillende hoeken, ...), dus niet dat ik bv eerst een half uur in de wacht heb gestaan. Daarnaast moet je dan nog (richting Raisin) een adresbewijs uploaden, dat kan een bankafschrift zijn, maar ook een energierekening of overheidsdocument.
Het is dus in mijn herinnering niet zo dat het registratieproces echt lastig is, maar het duurt gewoon lang. En als je rekeningen aanvraagt kan daar natuurlijk ook weer een langere tijd overheen gaan doordat zowel Raisin als de bank er controles op doen. (Banca Progetto aanvraag duurde bij mij meer dan een week meen ik)

Ander nadeel is natuurlijk dat je meteen met 2 partijen te maken hebt (Raisin en achterliggende bank), wat natuurlijk "spannend" zal zijn als het allemaal niet zo lekker gaat (lees: een van beide op de fles gaat). Maar dat zou natuurlijk allemaal goed geregeld moeten zijn. Je bent ook formeel klant van de achterliggende bank en Raisin is alleen een tussenpartij die communicatie voor handen neemt. Dus bij een faillissement van de bank sta je gewoon geregistreerd als klant en kun je bij het DGS van dat land terecht. En als Raisin failliet zou gaan zou je ook nog steeds rechtstreeks met de bank contact moeten kunnen opnemen (volgens mij heeft een Tweaker dat ook al eens gedaan, een bank gecontacteerd, om te vragen "of die echt klant was").

• RobertMe
  • Nu online
Plof-kip schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:15:
Ik maak geen reclame maar bij mij duurde kort geleden het openen van een account bij Raisin t/m het rentedragend zijn van zowel een spaarrekening (renault) als een depositootje (progreto) 48 uur.
Kan natuurlijk best dat het intussen ook allemaal beter geregeld is of gewoon niet meer zo druk. Ik heb mijn rekening meen ik in oktober aangevraagd. Toen nam de populariteit denk ik wel al steeds wat toe, maar in december, januari was het ook in dit topic echt druk met vragen / opmerkingen over Raisin (voornamelijk ook dat het lang duurde :p). Dus grote kans dat er toen ook een grote influx aan veel nieuwe klanten was, en nu de rek er wat meer uit is (velen die dachten geld in buitenland te zetten dat nu gedaan hebben, en een groot deel er uberhaupt niet aan begint).

En m.b.t. week wachten op Banca Progetto aanvraag. Ook toen hadden ze (ruim) de hoogste rente, en ik heb toen op donderdagavond aanvraag gedaan en op vrijdagmorgen was Banca Progetto verdwenen, "tijdelijke stop i.v.m. drukte". Dus dat lag toen ook aan de bank. Mijn initiële Renault aanvraag was volgens mij wel/ook snel verwerkt.

• RobertMe
  • Nu online
Bulldock schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:48:
Waarom doen jullie die moeite voor 6 a 7 maanden tegen 3%?

Bij bijvoorbeeld big bank is 1 jaar vast 3,2%.
Vrij opneembaar vs deposito / vastzetten is natuurlijk ook nogal een verschil. Daarnaast zijn er ook (voldoende) depositos van 6 maanden die niet aan die rente tippen. * RobertMe heeft een 6 maanden deposito aan 2,50%.

Niet dat ik mij zelf vervolgens de moeite doe om op elke actie te springen. Maar dat zijn bij mijn weten zo'n beetje de beweegredenen voor dat hoppen van acties.

Trouwens is 3,2% voor 1 jaar vast dan ook laag, Banca Progetto geeft 3,5% voor 1 jaar deposito.

• RobertMe
  • Nu online
fractus schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:04:
Voor de mensen die graag 1-jarige deposito's hebben: LHV biedt nu 3,45 voor 1 jaar deposito via Raisin. Je kon natuurlijk al 3,5% krijgen met Banco Progretto, maar LHV kun je al afsluiten vanaf 500eu, ipv 10.000eu minimum bij Banco Progretto.
€500 is anderzijds natuurlijk ook niet echt een bedrag waarbij bv 2% extra rente veel is, zijnde €10 extra dus. (2% verschil als zijnde bv 1,5% spaarrente die je vrij makkelijk in / rondom NL kunt ontvangen op een vrij opneembare spaarrekening).

Maar dit is natuurlijk ook interessant voor Banca Progetto spaarders. Immers geeft het extra spreiding, omdat dit zowel een andere bank is maar ook nog eens een Estse bank en dus geen exposure aan Italië zal hebben. Toch zelf ook eens even op inlezen dus :p

• Exar
RobertMe schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:23:
[...]
Maar dit is natuurlijk ook interessant voor Banca Progetto spaarders. Immers geeft het extra spreiding, omdat dit zowel een andere bank is maar ook nog eens een Estse bank en dus geen exposure aan Italië zal hebben. Toch zelf ook eens even op inlezen dus :p
Inderdaad, zeker interessant om te kunnen afwisselen met Progetto / Italië.
Voor 6 maanden deposito geldt ongeveer hetzelfde (3,05 LHV, 3,10 Progetto).

Ik denk persoonlijk dat 6 maanden deposito's toch net iets interessanter zijn momenteel dan die van een jaar, omdat de rentes waarschijnlijk nog wel even blijven stijgen. En wat je extra krijgt voor twee keer zo lang vast zetten is 'maar' 0,4%.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06
Knakenpoetser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:58:
De spaarder in mij is tijden lang in een diepe winterslaap geweest. Met de maatregelen van de ECB is er weer wat aanleiding om alert te zijn op de ontwikkelingen. Ik wil mijn appeltje voor de dorst niet door inflatie laten verdampen.

Daarom ben ik een paar weken geleden mee gaan lezen op dit forum en ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om een ieder die hier een bijdrage aan levert te bedanken. Het is voor mij buitengewoon leerzaam om de beweegredenen en gedachten van anderen te lezen en er mijn afwegingen mee te maken.

Nu heb ik een deposito afgesloten via Raisin en dus gelezen dat het enige dagen duurt voordat het deposito rond is. Ook las ik dat door de correcte omschrijving te gebruiken bij overschrijving naar Raisin de overboeking automatisch wordt toegewezen aan de juiste spaarrekening bij Raisin.

Wanneer je zoals ik dit voor het eerst doet begrijp je de tekst wel maar hoe het precies werkt ga je pas zien in de praktijk. Nu zie ik na mijn aanvraag van gisteren in mijn dashboard op Raisin: “deposito sparen 1 in behandeling” Als ik daar op klik zie de gekozen, duur en bedrag en weer de term “in behandeling”.

Als ik daar weer op klik staat er onder looptijd “Details”

Als ik op die Details druk krijg ik een Deposito-ID te zien. Is dat nu het nu de code die ik volgende keer in de omschrijving van de overboeking zou moeten toevoegen om het proces te bespoedigen?
Hier heb ik ook onlangs een Raisin account ingesteld. Het duurt inderdaad een paar dagen voordat je deposito rond is. Ik heb er een in Italie afgesloten bij Banca Progetto. Klinkt gevaarlijk, maar valt gewoon onder het Europ[ese bankgarantiestelsel. Ook heb ik wat geld gestald bij de Renault Bank die vrij opneembaar is bij 2% rente. Ik denk niet dat je het proces van overmaken kan bespoedigen dmv dat deposito-id.

• Exar
ColeJ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:00:
Iemand hier ervaring met LHV bank via Raisin? Deze geeft 3,45% per jaar voor 1 jaar vast zonder bronbelasting.
Ik heb zojuist een deposito van een half jaar bij LHV geopend via Raisin (3,05% voor 6 maanden).
Gaat erg makkelijk, je hoeft alleen aan te geven of je een Politiek Prominent Persoon bent en wat de herkomst is van het geld. :)

Ik ben erg blij met LHV, nu hoef ik niet meer steeds alleen maar deposito's bij Banca Progetto te openen en kan ik dus wat meer spreiden. 8)

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:09:
Gisteren om 16:41 geld overgemaakt van Rabo naar Raisin/Renault met gebruik van code in de omschrijving. Stond om 11:00 vandaag al bij Renault. Netjes.
Hier 2 mei rond 00:15 overgemaakt naar Raisin met omschrijving van een Banca Progetto deposito rekening. Het bedrag is aan de transacties te zien op 2 mei rond 10:00 ochtend ontvangen en op 4 mei rond 04:00 uur op de deposito rekening gezet (en/of goedgekeurd door Banca Progetto). Ik denk dat ik dan ongeveer 2 of 3 dagen zonder rente heb gezeten. Volgens mij is dit ook nog best netjes.

• RobertMe
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Waarom niet naar Advanzia? Daar krijg je 3% rente. Of je moet problemen hebben met dat de bank in Luxemburg gevestigd is.
Of problemen hebben met Duits, een mailbox die wordt gespamd, of niet tegen "500 internal server error" pagina's kunnen :X

Eerste argument is dan serieus. Dat is voor mij een (te) hoge drempel. En de vragen / problemen die hier voorbij komen met het aanmeldproces halen mij dan toch niet over. Voorlopig dan maar blijven doen met 2,5% bij OpenBank, 2,15% bij Renault, en 6 maanden depositos bij Banca Progetto (van 2,5% en 3,1% als ik me niet vergis).

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01 12:40
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Of problemen hebben met Duits, een mailbox die wordt gespamd, of niet tegen "500 internal server error" pagina's kunnen :X

Eerste argument is dan serieus. Dat is voor mij een (te) hoge drempel. En de vragen / problemen die hier voorbij komen met het aanmeldproces halen mij dan toch niet over. Voorlopig dan maar blijven doen met 2,5% bij OpenBank, 2,15% bij Renault, en 6 maanden depositos bij Banca Progetto (van 2,5% en 3,1% als ik me niet vergis).
En dan is 0,5% "laten liggen" ineens niet zo'n probleem meer? :? ;)

• xileS
  • Niet online
Ik ben geen belastingexpert en heb mij ook niet verdiept in die bronbelastingen, maar als rente Rietumu Bank maar 0,05 procentpunt hoger is dan Banca Progetto voor 1 jaar deposito. Is dat dan überhaupt nog voordeliger om te kiezen voor het deposito in een land waar je rekening moet houden met de bronbelasting? Gezien het percentage verschil heb ik dat niet eens overwogen namelijk.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling