Toon posts:

Welk moderbord is het beste bij AMD 8350 FX processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar het juiste moederbord.

Ik ben van plan een game pc te gaan bouwen nu heb ik nog een vraag over het moederbord.
Ik wil een AMD 8350FX processor halen. Deze heeft 8-cores. Nu is mijn vraag aan jullie: Welk moederbord pas hier het beste bij om zoveel mogelijk snelheid uit mijn processor te halen?

Gr.

Martijn

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Dit is wel een goede: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Deze gebruik ik zelf ook voor mijn fx 6300 die ik overclocked heb naar 4,2ghz en hij loopt gewoon stabiel.
dit moederbord word ook vaak aangeraden door andere tweakers.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat maakt niets uit, elk moederbord is even snel.

De verschillen tussen de moederborden gaat vooral om de overige aansluitmogelijkheden, overklok mogelijkheden en kwaliteit.

Verwijderd

Een van de belangrijkste kenmerken van dat Gigabyte moederbord wat wordt gelinkt is:
8+2 phase CPU VRM power design for AMD high-TDP
Dit komt goed uit voor jouw CPU want de FX-8350 heeft nogal wat energie nodig en als je die gaat overclocken helemaal. Zoals eerder gezegd wordt dat moederbord vaak aangeraden voor overclocken en bij gebruik van de FX-8 serie. Edit: Voor overclocken heb je natuurlijk ook een goede koeler nodig :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede tips ik had zelf ook al de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P gezien.
Nu is heeft de AMD 8350 FX 8-cores en ik heb op meerdere forums gelezen dat neit elk moederbord het maximale uti een 8-core processor kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil inderdaad kunnen overclocken, ook wil ik eventueel ruimte hebben voor crossfire. er moet ook een goede geluidskaart inzitten plus minimaal 2 USB 3.0 poorten.
Zijn er nog andere opties mogelijk?

Gr.

Martijn

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Ja er zijn natuurlijk heel veel opties, maar wij weten niet het budget die jij hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen budget

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Dan zou ik voor zoiets gaan, het is compleet overkill maar als je toch geen budget hebt.
pricewatch: Asus Crosshair V Formula-Z

Verwijderd

Topicstarter
Die had in inderdaad zelf ook al gezien. De bios van dit moederbord is uefi, is dit niet erg? vergeef me maar ben nog niet thuis in het moederbord gebeuren haha

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Dan zou ik voor dit gaan: pricewatch: Asus Crosshair V Formula
Je hebt bios en uefi, maar als je geen budget hebt zou ik niet voor amd gaan, maar eerder voor intel.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-02 13:04

two

Waarom zo onnodig veel uitgeven? Die 100 euro is het moederbord het echt niet waard hoor. Gewoon voor die van Gigabyte gaan... Die kan bijna hetzelfde en kan je 8350 net zo goed aan...

Signature

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, maar hij heeft geen budget, en bovendien wil hij een moederbord dat alle 8 cores benut, en dan moet je wel he.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen budget voor moederbord. In zeker zin heb ik wel een budget voor het totale systeem, wat ik op ongeveer 1000 euro heb berekend en dan word intel te duur

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 21:11 ]

• two

two

Reepje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:08:
Ja, maar hij heeft geen budget, en bovendien wil hij een moederbord dat alle 8 cores benut, en dan moet je wel he.
Godsamme Reepje ga nou niet trollen...

Als jij Intel te duur vind, terwijl je een moederbord van €200,- neemt dan moet je zeker voor AMD gaan ja.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet teveel van jullie vragen maar nu ik toch bezig ben.
Ik ben ook nog opzoek naar een goed werkgeheugen. Ik wil graag 16GB maar op dit moment is het werkgeheugen erg duur. ik wil onder de 100 euro blijven.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor 1000 euro een Intelsysteem te duur? Benieuwd wat je dan in gedachte had als config.

Maar goed, voor wat betreft het moederbord, neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Dan heb je iig een idee waar je naar moet kijken bij het uitzoeken van een nieuw bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dankjewel ik ga daar eens goed kijken.

Hoe maak ik een lijstje met mijn componenten erin ? dan laat ik mijn samenstelling zien

Verwijderd

Topicstarter
Hier is wat ik tot nu toe al heb samengesteld.

HDD:Seagate Barracuda 7200.14 1TB
Processor: AMD FX-8350
Videokaart: ASUS R9280X-DC2-3GD5
Behuizing: Corsair Carbide 300R Window
Voeding: Corsair CX750M

• two

two

Helemaal prima, gelijk bestellen.

Signature

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Je kan beter even in desktop aankoop advies een topic starten.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

mimang schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:21:
Helemaal prima, gelijk bestellen.
Subtiele sarcasme. :X

In ieder geval, waar je vooral op moet letten zijn Power Phases en de koeling ervan.
Geen lompe heatsinks op je bord? Geen goed idee.

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 29-03-2014 22:01 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ehh, zou je je niet beter wat inlezen?
• Een intelsysteem van €1000 is volgens jouw "te duur". Dit is echter het segment waarin intel boven amd uitsteekt.
• Je wil 16GB, absoluut overkill - tenzij je echt veel gaat videobewerken of Virtual Machines gaat draaien.
• Je hebt niet vermeld waarvoor je je systeem gaat gebruiken.

Ik raad je aan om zeker eens wat meer rond te kijken, en de BBG op Tweakers eens grondig door te nemen :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Reepje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:37:
Dat maakt niets uit, elk moederbord is even snel.

De verschillen tussen de moederborden gaat vooral om de overige aansluitmogelijkheden, overklok mogelijkheden en kwaliteit.
Eigenlijk, is het wel beter om een 990FX chipset te hebben
Ik heb een tijdje terug geupgrade naar een 990FX chipset, en dat maakte wel wat verschil. Qua stabiliteit maar ook wel qua snelheid (niet erg veel maar alsnog)

Verwijderd

Elk moederbord met een 990FX chipset zou goed genoeg moeten zijn.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

fout.

Het gaan om de hoeveelheid mosfets en alles wat daarop lijkt.

Gewoon die gigabyte nemen, probleem opgelost.

People as things, that’s where it starts.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk, is het wel beter om een 990FX chipset te hebben
Ik heb een tijdje terug geupgrade naar een 990FX chipset, en dat maakte wel wat verschil. Qua stabiliteit maar ook wel qua snelheid (niet erg veel maar alsnog)
Ik neem aan dat je gewoon een nieuw moederbord hebt gekocht, tenzij je heel goed kunt solderen :). Je vergelijkt dus twee moederborden, niet twee chipsets.
En dat nieuwe moederbord kan wel iets stabieler zijn dan het vorige maar dat ligt echt niet aan de chipset.

De 990FX ondersteund meer PCI-E lanes (SLI/Crossfire) wat vooral het moederbord zelf duurder maakt en dat is weggegooid geld als je ze niet gebruikt.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ik zou een wat dikkere chipset nemen, een 990FX in dit geval. Welke dat j dan kiest maakt niet zoveel uit. Welke je het mooist vind van mijn part.

In je build mis ik nog wel een SSD.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Waarom zou je onnodig veel geld uitgeven aan een 990FX uitgeven?
Hij heeft het nergens over 2 videokaarten of iets anders waarbij bovenstaande chipset voordeel biedt.

Een 970 chipset is echt prima, en als je er 1 kiest met minimaal een 6+2 vrm design met een heatsink kun je er probleemloos een 8-core opzetten en overklokken.

Mocht je toch voor 990FX gaan zijn er alsnog een aantal die je beter niet kunt nemen met deze processor.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Waarom sowieso voor een 8 core gaan. FX 8xxx zijn een soort halve cores en je hebt in feite een soort quad core. Voor video encording ofzo zijn ze super maar voor gamen minder. Dus als je dat niet doet video editen enzo is een 8xxx niet nodig

Met een FX 6300 ben je toch ook klaar ? De meeste AMD moederborden benutten de 6 cores wel optimaal en je bent niet zo veel geld kwijt.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

noguru schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:49:
[...]

Ik neem aan dat je gewoon een nieuw moederbord hebt gekocht, tenzij je heel goed kunt solderen :). Je vergelijkt dus twee moederborden, niet twee chipsets.
En dat nieuwe moederbord kan wel iets stabieler zijn dan het vorige maar dat ligt echt niet aan de chipset.

De 990FX ondersteund meer PCI-E lanes (SLI/Crossfire) wat vooral het moederbord zelf duurder maakt en dat is weggegooid geld als je ze niet gebruikt.
Ik heb mijn informatie van de overclock community, en die suggereerden dat ik een moederbord met 990FX nam omdat een 990FX chipset stabieler is.

Verwijderd

mitsumark schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:22:

Mocht je toch voor 990FX gaan zijn er alsnog een aantal die je beter niet kunt nemen met deze processor.
Welken moederborden zijn het dan, die je niet moet nemen?
Dan hebben andere 'tweekers' die dat nog niet weten, hier ook nog wat aan.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:05
rickboy333 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:48:
Waarom sowieso voor een 8 core gaan. FX 8xxx zijn een soort halve cores en je hebt in feite een soort quad core. Voor video encording ofzo zijn ze super maar voor gamen minder. Dus als je dat niet doet video editen enzo is een 8xxx niet nodig

Met een FX 6300 ben je toch ook klaar ? De meeste AMD moederborden benutten de 6 cores wel optimaal en je bent niet zo veel geld kwijt.
Je weet dat een FX 6300 maar een triple core is in jouw beleving? Die werkt namelijk met de zelfde modules. Bovendien gaan steeds meer nieuwe spellen gebruik maken van multithreat. Dus om nu niet voor de 8xxx te gaan maar voor de 6300 is onzin. Je koopt de FX 6300 als een 8xxx niet in je eisenlijst/budget past en je een paar tientjes wilt besparen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:20:
[...]
Welke moederborden zijn het dan, die je niet moet nemen?
Dan hebben andere 'tweekers' die dat nog niet weten, hier ook nog wat aan.
Dit is imo het beste overzicht:
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Neem voor een 8-core en/of 6-core+overklokken sowieso iets met minimaal 6 fases en een heatsink.

Een vaak gemaakte fout is bv de Asrock 990FX Extreme3: een high-end 990FX chipset en 'extreme' in de naam, maar eigenlijk niet erg geschikt voor 8-core/overklokken

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 01-04-2014 22:45 ]

Pagina: 1