Morgen gaat mijn nieuwe internetabonnement in, maar het bleek vandaag al geactiveerd, want ik heb een nieuw IP adres. Ik blijf binnen het KPN netwerk dus heb niets hoeven wijzigen in RouterOS.
Heb morgen een verplichte belafspraak met de monteur om het internet te activeren. Wordt denk ik een kort gesprek
Anyway, ik dacht laat ik een speedtest doen. Zowel mijn download als uploadsnelheden zijn stabiel. Via ethernet zijn down en upload 900+ Mbps en dus normaal (1Gbps verbinding).
Via wifi is het ook stabiel en is mijn downloadsnelheid juist verrassend hoog, maar mijn upload komt niet hoger dan 350 Mbps. De verbinding is wel stabiel, want elke test heeft vergelijkbare resultaten.
Heb het via een Linux Mint laptop en W11 laptop getest en hoewel er tussen beide laptop verschil zit in de downloadsnelheid (nieuwere W11 laptop gek genoeg structureel langzamer) zit dat er niet bij de uploadsnelheid.
Bij beide gaat die max tot rond de 350 Mbps. Beide laptops hebben een wifi 6e netwerkkaart.
Heb wat Gegoogled, maar ben niets tegengekomen wat helpt. Heb gekeken naar queues voor de eth1 interface en ze allemaal geprobeerd, maar ze geven allemaal hetzelfde resultaat.
WPA3 PSK is bij zowel 2.4Ghz als 5Ghz ingeschakeld en verder heb ik niet echt een richting waarin ik kan zoeken.
De cpu gaat bij het downloaden via wifi naar max 94%, maar bij het uploaden blijft die rond de 60% volgens Winbox. Alsof het beperkt wordt door iets bij het uploaden aangezien er nog ruimte is.
Via ethernet blijft deze rond de 55% in beide gevallen.
**edit:
Met WPA3 uitgeschakeld haal ik 370 mbps. Iets meer, maar nog steeds ongeveer 300 Mbps te weinig.
Iemand suggesties?
Het betreft een hAP ax S.
[
Voor 11% gewijzigd door
Mit-46 op 31-08-2026 20:20
]