[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:07
Impossibl3 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:27:
[...]

Ik kom er net achter dat de CRS326-24G-2S+IN wel een console port heeft dat maakt het management iets makkelijk als ik ook vanuit die poort de andere apparatuur kan managen. Ik vind het vooral zonde als ik een 2.5 Gbit poort moet verliezen voor het management. Die Gbit poort loopt wel los.
De console poort is dacht ik serieel, daarvoor moet je een PC / server hebben die RS-232 praat.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:07
pimlie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:07:
@3DDude Omdat je zegt dat je geen fan van Mikrotik bent, vergeet niet dat de meeste netwerk apparatuur op deze manier werkt (cpu met interconnects naar switch chips). De meeste fabrikanten gebruiken immers soortgelijke switch chips van dezelfde chip leveranciers als Mikrotik gebruikt.
En wat ik zelf juist prettig vind is that je geen moeite hoeft te doen bij Mikrotik om een block diagram te vinden, die publiceren ze gewoon standaard. Net b.v. even bij Unify gekeken en daar kan ik geen block diagram vinden voor de eerste de beste switch waar ik op kik. Hetzelfde bij Mikrotik en je hoeft allen even naar beneden te scrollen en ziet meteen het block diagram gelinkt.

Waar ik je wel in kan volgen als je zegt dat je geen fan van Mikrotik bent is het configureren van VLAN's. Dat heb ik ook nog nooit begrepen waarom dat zo verwarrend moet zijn, twee manieren om vlans te configuren (op switch chip en cpu) en geen duidelijke uniforme interface zoals je dat gewend bent bij andere fabrikanten Een van mijn grotere kritiekpunten inderdaad.
In beginsel gebruiken alle fabrikanten dezelfde switch chips en CPU's. Veelal is niet transparant hoe de componenten met elkaar verbonden zijn. MikroTik documenteert wel exact hoe de zaken intern zijn aangesloten. "Managing expectations"

MikroTik is een beetje bijzonder merk omdat ze zicht wat betreft functionaliteit plaatsen in het hogere segment en met betrekking tot prijs bevinden ze zich in het lagere segment. Wat betreft CPU-kracht lijkt het soms wat aan de krappe kant maar daar is het budget dan ook naar.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01
Ik heb vandaag mikr uitgerold om wat meer inzicht te krijgen in bepaald netwerk verkeer. Maakt het een stuk eenvoudig om netwerk verkeer te zoeken maar er zitten nog wel wat leuke features in. CVE overzicht, backups maken/vergelijken..

[ Voor 8% gewijzigd door lolgast op 28-09-2026 16:26 ]

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste