sinds een week heb ik mijn adsl lijn ingeruild voor Tmobile glasvezel, en dat leek een mooi moment om mijn oude routers de deur uit te doen en te vervangen door nieuw.
momenteel heb ik een Mikrotik RB4011iGS+M router, RB260GSP switch en 2 Ruckus R500 AP's die dmv Unleased worden gemanaged.
ik wil op mijn thuis netwerk 3 vlans aanmaken:
- vlan300 (internet via tmobile: 143.177.x.x)
- vlan100 (home: 192.168.0.0/24)
- vlan200 (iot: 192.168.100.0/24)
op de Ruckus AP's heb ik momenteel 1 wifi network draaien (home) en wil ik een 2e aanmaken (iot) met VLAN200 (iot). De AP's draaien Unleashed, dus alle aanpassingen worden automatisch op beide AP's ingestel
VLAN100 moet zowel internet krijgen (via VLAN300) als ook devices op VLAN200 kunnen benaderen.
devices van VLAN200 mogen wel verbinding hebben met internet, maar niet op VLAN100 kunnen komen.
paar vragen over deze setup:
1. is deze onderverdeling met 3 VLAN's correct ?
2. kunnen/moeten in de mikrotik router VLAN's aan specifieke poorten worden gehangen?
3. kunnen er meerder VLAN's aan 1 routerpoort worden toegewezen?
4. moet ik de VLAN's ook op de switch aanmaken ?
5. is het logisch/verstandig om apparaten zoals TV, receiver, Nest, etc op 1 van de 2 VLANs toe te wijzen, of zal ik deze nog een eigen VLAN te geven ?
6. er moet een port forward komen naar Lora (deze krijgt een fixed ip adres op VLAN200)
en allerbelangrijkste vraag, hoe configureer ik mijn router+switch dusdanig dat dit allemaal gaat werken ?
Ik ben een noob op het gebied van VLAN's, bridges, etc, enig uitleg daarover is dan ook zeer welkom