Hoi,
Ik ben al een paar weekenden bezig om een MikroTik RB4011iGS+RM als vervanger neer te zetten van mijn FritzBox 5490.
Ik heb een xs4all FTTH triple-play abbo, waarbij ik op dit moment voice niet gebruik/belangrijk vind.
Dit is een overgezet abbonnement. Ik woon in Eindhoven en ben begonnen met glasvezel via OnsNet Eindhoven. Deze is in 2017 overgezet naar een xs4all abbo.
De kabel die naar mijn FritzBox gaat komt uit het kastje waar de glasvezel binnenkomt (FTU?) en begint met een groene SC-APC aansluiting. De FritzBox heeft een glasvezel ingang waar SC-UPC in gaat:
:strip_exif()/f/image/hK2p4gMTij9bVKNNxAg3mjSk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oRr0hWTNdgL5zizaU5GknmOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat het in deze tijden nogal noodzakelijk is om een werkende internet aansluiting te hebben, wilde ik de bestaande kabels zo veel mogelijk behouden. Vandaar dat ik bij fs.com het volgende besteld had om de aansluiting van de SC-UPC kant in te kunnen prikken op een SFP in de MikroTik:
Uiteraard zou ik hier niet zo uitgebreid posten als het zou werken dus je raad het al... Het werkt dus niet.
Sterker nog, ik zit redelijk vast omdat het eigenlijk al meteen vanaf het begin niet werkt. Het opzetten van de PPOE verbinding begint namelijk met een broadcast packet, en daar krijgt de MikroTik geen antwoord op.
Ik heb na veel klooien een packet trace kunnen maken via de niet geadverteerde FritzBox mogelijkheid. Daaruit kwam het volgende, volgens Wireshark:
/f/image/Vj5gXBaYaGjuNIMBBt8q9qyi.png?f=fotoalbum_large)
Echter als ik via de ingebouwde /tool sniffer van MikroTik een packet capture maak, dan ziet die geen enkel antwoord:
/f/image/17k0sA5WxnGZGVnMwPNb8Fnh.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel wat kleine verschillen in dit request, maar het leek me dat dit toch zou moeten werken.
Vandaar dat ik nu erg twijfel of dat mijn kabel verbindingen wel echt kloppen.
Dit, ondanks dat de SFP in de MikroTik wel degelijk laat zien dat er een verbinding is:
Heeft er iemand nog een idee wat ik zou moeten doen / checken?
Heb ik ergens een stomme fout gemaakt?
Ik hoor het graag...
Ik ben al een paar weekenden bezig om een MikroTik RB4011iGS+RM als vervanger neer te zetten van mijn FritzBox 5490.
Ik heb een xs4all FTTH triple-play abbo, waarbij ik op dit moment voice niet gebruik/belangrijk vind.
Dit is een overgezet abbonnement. Ik woon in Eindhoven en ben begonnen met glasvezel via OnsNet Eindhoven. Deze is in 2017 overgezet naar een xs4all abbo.
De kabel die naar mijn FritzBox gaat komt uit het kastje waar de glasvezel binnenkomt (FTU?) en begint met een groene SC-APC aansluiting. De FritzBox heeft een glasvezel ingang waar SC-UPC in gaat:
:strip_exif()/f/image/hK2p4gMTij9bVKNNxAg3mjSk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oRr0hWTNdgL5zizaU5GknmOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat het in deze tijden nogal noodzakelijk is om een werkende internet aansluiting te hebben, wilde ik de bestaande kabels zo veel mogelijk behouden. Vandaar dat ik bij fs.com het volgende besteld had om de aansluiting van de SC-UPC kant in te kunnen prikken op een SFP in de MikroTik:
- 0.5m (1.6ft) LC UPC to SC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fibre Optic Patch Lead
- SC/UPC to SC/UPC Simplex Single Mode Plastic Fibre Optic Adapter/Coupler with Flange
- Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module
Uiteraard zou ik hier niet zo uitgebreid posten als het zou werken dus je raad het al... Het werkt dus niet.
Sterker nog, ik zit redelijk vast omdat het eigenlijk al meteen vanaf het begin niet werkt. Het opzetten van de PPOE verbinding begint namelijk met een broadcast packet, en daar krijgt de MikroTik geen antwoord op.
Ik heb na veel klooien een packet trace kunnen maken via de niet geadverteerde FritzBox mogelijkheid. Daaruit kwam het volgende, volgens Wireshark:
/f/image/Vj5gXBaYaGjuNIMBBt8q9qyi.png?f=fotoalbum_large)
Echter als ik via de ingebouwde /tool sniffer van MikroTik een packet capture maak, dan ziet die geen enkel antwoord:
/f/image/17k0sA5WxnGZGVnMwPNb8Fnh.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel wat kleine verschillen in dit request, maar het leek me dat dit toch zou moeten werken.
Vandaar dat ik nu erg twijfel of dat mijn kabel verbindingen wel echt kloppen.
Dit, ondanks dat de SFP in de MikroTik wel degelijk laat zien dat er een verbinding is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| [admin@firsthome] /interface ethernet> monitor 10 name: sfp-sfpplus1 status: link-ok auto-negotiation: done rate: 1Gbps full-duplex: yes tx-flow-control: no rx-flow-control: no advertising: link-partner-advertising: sfp-module-present: yes sfp-rx-loss: no sfp-tx-fault: no sfp-type: SFP-or-SFP+ sfp-connector-type: LC sfp-link-length-sm: 10km sfp-vendor-name: FS sfp-vendor-part-number: SFP-GE-BX sfp-vendor-revision: A0 sfp-vendor-serial: F2030500296 sfp-manufacturing-date: 20-07-28 sfp-wavelength: 1310nm sfp-temperature: 42C sfp-supply-voltage: 3.239V sfp-tx-bias-current: 19mA sfp-tx-power: -5.044dBm sfp-rx-power: -7.859dBm eeprom-checksum: good |
Heeft er iemand nog een idee wat ik zou moeten doen / checken?
Heb ik ergens een stomme fout gemaakt?
Ik hoor het graag...