Dat is de reden dat KPN ook wel iets moet. Die koperlijnen daar blaft geen hond meer op. Zelfs de twisted vormen wapperen als je te ver dan het overnamepunt af woont en de te behalen snelheden zijn ver onder de maat. Een beetje Teams-vergadering gaat daar echt niet op marcheren.HenriBusger schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:15:
[...]
Ik wil gewoon meer keuze hebben. Dezelfde die ik op de oude koperlijn heb van KPN. Daar is het echter nu ook erg karig, omdat de meeste providers niet willen leveren vanwege de lage snelheid (3500m van de centrale, geen aangepaste straatkast).
Ja inderdaad van beide een eigen aansluiting.dolopfriet schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:32:
Ik neem aan dat een woning in een nieuwbouw wijk in Almelo dat zeker twee glasvezelaansluitingen krijgt?
Delta Fiber en KPN netwerk.
:strip_exif()/f/image/4n9KDvsa9Oh4zPLHn2d4w7IO.jpg?f=fotoalbum_large)
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Dat is mooi. Ik vraag me weleens af wat Ziggo nu aanlegt in nieuwbouw woningen. Nog steeds coax of FTTH en dan eventueel een omzetter.
Coax.dolopfriet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:02:
Dat is mooi. Ik vraag me weleens af wat Ziggo nu aanlegt in nieuwbouw woningen. Nog steeds coax of FTTH en dan eventueel een omzetter.
Iemand een idee hoeveel het kost om een FTU te laten plaatsen? Er ligt wel een vezel in de meterkast (appartement), maar er is nooit een FTU geplaatst. Gezien VDSL matig is zonder bonding en COAX ook een dramatische upload heeft overweeg ik om de FTU te laten plaatsen en dan Caiway af te nemen.
Ik weet dat ik het proces via https://www.mijnaansluiting.nl/ kan initiëren, maar was benieuwd of iemand weet hoeveel dit mij ongeveer gaat kosten?
Ik weet dat ik het proces via https://www.mijnaansluiting.nl/ kan initiëren, maar was benieuwd of iemand weet hoeveel dit mij ongeveer gaat kosten?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Als de vezel al klaar ligt in de meterkast kan ik me bijna niet voorstellen dat je dit alsnog via mijnaansluiting.nl zou moeten doen. Dat is namelijk bedoeld om die vezel in de meterkast te krijgen en niet om het af te maken. Dat die vezel er ligt impliceert dat er al eerder een aanvraag is gedaan via mijnaansluiting.nl als je in een nieuwbouwhuis woont.. Of als het geen nieuwbouwhuis is, dat deze tijdens een algemeen aanlegproject in opdracht was gegeven bij de aannemer maar nooit is afgemaakt.True schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:16:
Iemand een idee hoeveel het kost om een FTU te laten plaatsen? Er ligt wel een vezel in de meterkast (appartement), maar er is nooit een FTU geplaatst. Gezien VDSL matig is zonder bonding en COAX ook een dramatische upload heeft overweeg ik om de FTU te laten plaatsen en dan Caiway af te nemen.
In beide gevallen zou het jou geen geld meer mogen kosten.
Wat zegt Caiway/Delta/Cogas zelf als je ze belt? En je weet zeker dat het een kabel is van hen en niet van KPN Netwerk NL? Dei van KPN NetwerkNL is oranje.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Heb enkel een bezichtiging gehad (huurwoning, overigens geaccepteerd) bij de buren zelfde etage is wel CIF beschikbaar. Ik zag zo snel in de meterkast een losse kabel, ik denk de buitenkabel voor glasvezel. Gezien het een huurwoning is en het in een appartementencomplex zit, verwacht ik niet dat er helemaal geen glas tot aan de woning getrokken is. De kabel die ik los zag liggen was geel. Overigens biedt KPN in Almelo volgens mij enkel bij nieuwbouwwoningen FttH aan, hoe dan ook niet beschikbaar bij mijn adres volgens XS4ALL fourstack.Barre73 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:03:
Als de vezel al klaar ligt in de meterkast kan ik me bijna niet voorstellen dat je dit alsnog via mijnaansluiting.nl zou moeten doen. Dat is namelijk bedoeld om die vezel in de meterkast te krijgen en niet om het af te maken. Dat die vezel er ligt impliceert dat er al eerder een aanvraag is gedaan via mijnaansluiting.nl als je in een nieuwbouwhuis woont.. Of als het geen nieuwbouwhuis is, dat deze tijdens een algemeen aanlegproject in opdracht was gegeven bij de aannemer maar nooit is afgemaakt.
In beide gevallen zou het jou geen geld meer mogen kosten.
Wat zegt Caiway/Delta/Cogas zelf als je ze belt? En je weet zeker dat het een kabel is van hen en niet van KPN Netwerk NL? Dei van KPN NetwerkNL is oranje.
Caiway reageerde op Twitter met de melding dat ik dus bij mijnaansluiting.nl moest aankloppen voor een aansluiting, overigens zonder mijn postcode te vragen, misschien alsnog een belletje waard.
Edit, een paar telefoontjes verder:
Caiway (verkoop) verwijst naar Caiway (glasvezeltechnisch (o.i.d.) op: 0882249099) die verwijst naar DELTA Fiber Networks (0887585800) en die verwijst weer terug naar Caiway omdat het Caiway-levergebied is. Die (0882249099) gaf weer aan dat ze een aanvraag kunnen opstarten wat ongeveer twee weken duurt en dan hoor ik of er glasvezel aangelegd kan worden. Wel zou de glasvezelkabel groen zijn en niet wat ik zo snel zag geel. Hoewel de post van wouter1981 in "[Cogas] Glasvezel in Twente" wel duidelijk aangeeft dat groen en geel beiden goed mogelijk kan zijn. En gezien het een appartementencomplex is verwacht ik eigenlijk niet dat ze die groene tot elk appartement gaan trekken (hebben getrokken). Mijn kabel zie hieronder, komt behoorlijk overeen. Als dat niet kan dan moet ik bij http://huisaansluiting.nl/ zijn. Overigens kan via de huidig lopende aanvraag bij Caiway het ook zijn dat er voor de aansluiting kosten aan verbonden zijn nl. 995€ de laatste dame aan de telefoon gaf ook aan dat dit meestal in coulance wordt weggegeven als er ook een contract afgenomen wordt.
We gaan het zien, donderdag zal ik een betere blik werpen op de meterkast en de losse kabel die hier ligt.
offtopic:
Koper is ook doorgetrokken van de meterkast naar de woonkamer (15-20m bekabeling) dus dat is ook feest en indien glas geen optie is, zal dat ook anders moeten.
Koper is ook doorgetrokken van de meterkast naar de woonkamer (15-20m bekabeling) dus dat is ook feest en indien glas geen optie is, zal dat ook anders moeten.
Op klik = groot

[ Voor 32% gewijzigd door True op 25-02-2021 23:08 ]
Vandaag een betere blik kunnen werpen en ook bij de buurvrouw wezen kijken.
In de tussentijd ook bij de verhuurder gevraagd, die hebben de VVE gevraagd en die gaven aan dat glasvezel in het hele appartementencomplex aangelegd is "de algemene voorziening is aanwezig". Kosten mag ik doorbelasten aan de verhuurder, dat is in ieder geval een win.
Op klik = groot
Mijn eigen kabel lijkt leeg. En is volledig vergelijkbaar met die van de buren.

Nergens in het appartement is de kabel terug te vinden, hij gaat vrij duidelijk richting de hoofdmeterkast/aansluiting in het appartementencomplex.

Bij de buurvrouw een vergelijkbare situatie, kabel is dezelfde kleur, leeftijd en diameter, schiet naar beneden en is voor glasvezel
de droplul die de FTU/NTU bij een oud vrouwtje op de grond 'monteert' mogen ze ook wel een cursusje klanttevredenheid geven.
In de tussentijd ook bij de verhuurder gevraagd, die hebben de VVE gevraagd en die gaven aan dat glasvezel in het hele appartementencomplex aangelegd is "de algemene voorziening is aanwezig". Kosten mag ik doorbelasten aan de verhuurder, dat is in ieder geval een win.
Op klik = groot

Nergens in het appartement is de kabel terug te vinden, hij gaat vrij duidelijk richting de hoofdmeterkast/aansluiting in het appartementencomplex.

Bij de buurvrouw een vergelijkbare situatie, kabel is dezelfde kleur, leeftijd en diameter, schiet naar beneden en is voor glasvezel

Ik zie er gewoon een vezel inzitten toch? In je eerste plaatje? Alleen geen ftu afgemonteerd lijkt mij. Anders strip hem een stukje af en kijk of je een vezel ziet :-)True schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:06:
Vandaag een betere blik kunnen werpen en ook bij de buurvrouw wezen kijken.
Op klik = groot
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de buurvrouw een vergelijkbare situatie, kabel is dezelfde kleur, leeftijd en diameter, schiet naar beneden en is voor glasvezelde droplul die de FTU/NTU bij een oud vrouwtje op de grond 'monteert' mogen ze ook wel een cursusje klanttevredenheid geven.
[Afbeelding]
@Totaalgeflipt Dat lichte is volgens mij de buiging naar links toe. Ik zag met het blote oog nl. ook niets, anderzijds vraag ik mij ook af hoe waarschijnlijk het is enkel het omhulsel te trekken naar een appartement, maar dit is niet helemaal mijn expertise. Maar misschien heb je wel gelijk (hopelijk). Het afstrippen kan ik zeker proberen na de sleuteloverdracht
Dit zou op zich "blown fiber" kunnen zijn.
Centrale invoer beneden met een distributiepunt. Vandaar uit worden dan de klantvezels gelast en geblazen naar de meterkasten.
Goeie kans dat die van jou dan nooit gedaan is omdat de bewoner niet wilde betalen?
Gokje hier hoor. Ik ken de werkwijze van Cogas niet.
Centrale invoer beneden met een distributiepunt. Vandaar uit worden dan de klantvezels gelast en geblazen naar de meterkasten.
Goeie kans dat die van jou dan nooit gedaan is omdat de bewoner niet wilde betalen?
Gokje hier hoor. Ik ken de werkwijze van Cogas niet.
Moet dit topic niet hernoemd worden naar Delta Fiber Netwerk ? Cogas is geen partij mee of "glasvezel in het voormalige Cogasgebied".
Cogas heeft zich er mooi onderuit weten te draaien, na ons de zonvloed. Keuzevrijheid in de vorm van KPN, T-Mobile, NLE, Tweak en ga zo maar doen is er nog steeds niet. Overstapkortingen en extra kortingen worden ons door de neus geboord omdat de partijen waarnaar je kan overstappen een stuk minder zijn en even duur.
Cogas heeft zich er mooi onderuit weten te draaien, na ons de zonvloed. Keuzevrijheid in de vorm van KPN, T-Mobile, NLE, Tweak en ga zo maar doen is er nog steeds niet. Overstapkortingen en extra kortingen worden ons door de neus geboord omdat de partijen waarnaar je kan overstappen een stuk minder zijn en even duur.
[ Voor 67% gewijzigd door Sjakie0101 op 28-02-2021 12:41 ]
Niet waar. In mijn bovenstaande posts komt dat niet helemaal naar boven. Maar DELTA Fiber Networks kan niets voor mij betekenen in het Cogas postcodegebied (hun woorden), hiervoor moet ik klaarblijkelijk nog steeds bij Cogas zijn.Sjakie0101 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:39:
Moet dit topic niet hernoemd worden naar Delta Fiber Netwerk ? Cogas is geen partij mee of "glasvezel in het voormalige Cogasgebied".
Het enige dat Cogas Infra nog doet is beheer bij storingen. Ze zijn geen eigenaar meer.True schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:08:
[...]
Niet waar. In mijn bovenstaande posts komt dat niet helemaal naar boven. Maar DELTA Fiber Networks kan niets voor mij betekenen in het Cogas postcodegebied (hun woorden), hiervoor moet ik klaarblijkelijk nog steeds bij Cogas zijn.
*knip*. Dit voegt op deze manier niks toe.
[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 01-03-2021 08:06 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Noop, krijg nog steeds een factuur van Cogas. Zodra dit Delta Fiber gaat heten, passen we het aan.Sjakie0101 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Het enige dat Cogas Infra nog doet is beheer bij storingen. Ze zijn geen eigenaar meer.
https://cogaskabelinfra.nl/wie-is-cki
Life is like a battery, keep it charged!
Het zal wel, maar ze doen alleen nog beheer, ze zijn geen eigenaar meer van het netwerk voor 50%.HenriBusger schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Noop, krijg nog steeds een factuur van Cogas. Zodra dit Delta Fiber gaat heten, passen we het aan.
Krijg jij voor je glasvezel abonnement een factuur van Cogas en niet van Delta of Caiway?HenriBusger schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Noop, krijg nog steeds een factuur van Cogas. Zodra dit Delta Fiber gaat heten, passen we het aan.
Dat vind ik toch wel heel bijzonder omdat je nergens een glasvezel abonnement kan afnemen bij Cogas, waar ik ook zoek op het internet. Sla ik een postcode in uit bijvoorbeeld Almelo, dan krijg ik steevast Caiway of Delta, maar nergens Cogas als aanbieder.
Ik heb moeite om dit te geloven.
Op de website van CKI lees ik ook nog eens het volgende:
CKI sluit zelf niet rechtstreeks abonnementen af met consumenten en zakelijke klanten. De serviceproviders verzorgen de daadwerkelijke dienstverlening van internet, TV en telefonie.
[ Voor 18% gewijzigd door dolopfriet op 02-03-2021 11:42 ]
Henri woont in het buitengebied en betaalt een x bedrag per maand extra voor glasvezel:dolopfriet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:31:
[...]
Krijg jij voor je glasvezel abonnement een factuur van Cogas en niet van Delta of Caiway?
Dat vind ik toch wel heel bijzonder omdat je nergens een glasvezel abonnement kan afnemen bij Cogas, waar ik ook zoek op het internet. Sla ik een postcode in uit bijvoorbeeld Almelo, dan krijg ik steevast Caiway of Delta, maar nergens Cogas als aanbieder.
Ik heb moeite om dit te geloven.
Op de website van CKI lees ik ook nog eens het volgende:
CKI sluit zelf niet rechtstreeks abonnementen af met consumenten en zakelijke klanten. De serviceproviders verzorgen de daadwerkelijke dienstverlening van internet, TV en telefonie.
HenriBusger schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:01:
...De factuur voor het vastrecht komt nog maandelijks van Cogas, dus beschouw ik het netwerk als zijnde van Cogas. ...
Verander de titel nu maar in "[DELTA Fiber Netwerk] Glasvezel in Twente".HenriBusger schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Kreeg onderstaande brief vandaag op de mat:
:strip_exif()/f/image/msSBu4giKHoSKKd3BHsf2lBR.jpg?f=fotoalbum_large)
Wordt het nu echt helemaal Delta en gaat Caiway verdwijnen? Heb nog steeds het pakket van 700Mbit. Gaat die dan ook veranderen?
DELTA Fiber Netwerk is al langer eigenaar van het glasvezelnetwerk dat voorheen van Cogas was. Misschien dat ze v.a. nu hier ook wat actiever reclame maken.
Het is voor de verkoop van glasvezelaansluitingen handiger om Delta en Caiway aan te bieden zodat het lijkt alsof er toch keuze is. Je doet echter zaken met dezelfde onderneming met een ander naamkaartje. Het zijn zo goed als tweelingen, alleen het TV-product is qua inhoud anders (niet qua zenders) en de snelheden zijn soms net even anders. qua prijzen doen ze niet voor elkaar onder.True schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:32:
DELTA Fiber Netwerk is al langer eigenaar van het glasvezelnetwerk dat voorheen van Cogas was. Misschien dat ze v.a. nu hier ook wat actiever reclame maken.
Aan de achterkant dezelfde techneuten voor het TV-product (werkt het bij Delta niet dan ook bij Caiway niet) en de zelfde servicedeskmedewerkers die met hele volzinnen moeten goedpraten wat de directie verkeerd doet.
Er is op dat hele netwerk geen fatsoenlijke keuze te vinden. Men begint nu ook in de gemeente Hellendoorn (Daarle, Daarlerveen en Hellendoorn zelf). Ik zou ze weten en met pek en veren buiten de woonplaats houden en van de Gemeente eisen dat men KPN naar binnen fietst.
[ Voor 10% gewijzigd door Sjakie0101 op 03-06-2021 20:44 ]
Of wellicht E-Fiber, dat brengt een open glasvezelnetwerk.Sjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Ik zou ze weten en met pek en veren buiten de woonplaats houden en van de Gemeente eisen dat men KPN naar binnen fietst.
https://www.e-fiber.nl/providers/
Yep, maar veel overlap met het KPN Netwerk.VHware schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Of wellicht E-Fiber, dat brengt een open glasvezelnetwerk.
https://www.e-fiber.nl/providers/
Freedom is wel aan het praten met Delta voor doorgifte, maar ze komen nog niet rond.
Maar helaas is ook daar het tv-product zeer mager, zelfs nog minder dan Delta.
^ uit een ander topic.Sjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Het probleem is dat KPN wel wil leveren, maar dat er een politieke reden lijkt te zijn om KPN te weren. Zelfs een grote Gemeente als Almelo houdt de boel tegen. KPN wil wel.
De bewoners van Almelo en Twenterand en Oldenzaal willen het liefst Ziggo terug en een glasvezellijn van KPN met voldoende keuze. DSL (of beter koper) is totaal geen optie in die regionen met 10 Mb/sec MAXIMAAL geen optie.
Vanaf moment 1 wou men geen Caiway, maar Cogas en de Gemeenten hebben het er gewoon doorgedrukt met een halfzachte belofte van Cogas om voor meer providers te zorgen. We zitten er nog op te wachten en Cogas heeft zicht uitgekocht (de gemakkelijke weg om van het gezeik af te zijn).
Solcon, Online, Kliksafe dat zijn nu niet echt de landelijke namen waar men hier op zit te wachten. Online staat toch al slecht aangeschreven.
Dit is ook een punt wat ik hier lastig vind. Caiway heeft wel twee vezels bij mij aangelegd (Almelo). Maar Caiway heeft weer het netwerk van Cogas overgenomen wat weer deels van Gemeente Almelo was (of een dergelijke constructie) ik denk dat de gemeentes in Twente er simpelweg slecht aan doen als een andere aanbieder dan DELTA Fiber (en co) glasvezel mogen leveren.
Die tweede vezel is een totale fabel. Je hebt 1 kastje met 2 aansliuitingen. Aansluiting 2 zou voor KPN zijn (bijvoorbeeld) wanneer deze zou leveren over het Delta netwerk. In 7 jar tijd is wel gebleken dat ze dat nooit gaan doen omdat Delta dit niet wil. In alle andere gebieden vraagt KPN netjes een vergunning aan om opnieuw te graven, vezel leggen en klaar. Er is gewoonweg iets vreemds aan de hand waarom KPN dat niet doet of mag in het Cogasgebied. Het gaat zo ver dat de Gemeente Hellendoorn nu ook Caiway naar binnen fietst. Die lijken bang dat wanneer KPN in Daarle en Daarlerveen gaat graven... vul maar in. Waarom dan niet in Twenterand.True schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:13:
[...]
^ uit een ander topic.
Dit is ook een punt wat ik hier lastig vind. Caiway heeft wel twee vezels bij mij aangelegd (Almelo). Maar Caiway heeft weer het netwerk van Cogas overgenomen wat weer deels van Gemeente Almelo was (of een dergelijke constructie) ik denk dat de gemeentes in Twente er simpelweg slecht aan doen als een andere aanbieder dan DELTA Fiber (en co) glasvezel mogen leveren.
Wanneer ik inwoner was van Hellendoorn, Daarle of Daarlerveen dan zou ik weigeren en netjes aan Hellendoorn vragen of ze KPN even vergunning willen verlenen ipv een inferieure partij als Delta Fiber met veel te weinig aanbod qua providers. Je zit gewoonweg vast een Delta of Caiway. De rest is simpelweg geen keuze te noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie0101 op 03-06-2021 21:23 ]
Tweede vezel is zeker geen fabel. Ik heb een monteur over de vloer gehad die mij heeft laten zien dat hij de vezels heeft gelast en ja dat moest hij dus twee keer doen voor twee vezelsSjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:21:
[...]
Die tweede vezel is een totale fabel. Je hebt 1 kastje met 2 aansliuitingen. Aansluiting 2 zou voor KPN zijn (bijvoorbeeld) wanneer deze zou leveren over het Delta netwerk. In 7 jar tijd is wel gebleken dat ze dat nooit gaan doen omdat Delta dit niet wil. In alle andere gebieden vraagt KPN netjes een vergunning aan om opnieuw te graven, vezel leggen en klaar. Er is gewoonweg iets vreemds aan de hand waarom KPN dat niet doet of mag in het Cogasgebied. Het gaat zo ver dat de Gemeente Hellendoorn nu ook Caiway naar binnen fietst. Die lijken bang dat wanneer KPN in Daarle en Daarlerveen gaat graven... vul maar in. Waarom dan niet in Twenterand.
Wanneer ik inwoner was van Hellendoorn, Daarle of Daarlerveen dan zou ik weigeren en netjes aan Hellendoorn vragen of ze KPN even vergunning willen verlenen ipv een inferieure partij als Delta Fiber met veel te weinig aanbod qua providers. Je zit gewoonweg vast een Delta of Caiway. De rest is simpelweg geen keuze te noemen.
Komisch genoeg in Almelo heeft de 'nieuwbouwwijk' Indiëterrein zowel glasvezel van DELTA Fiber Networks als van KPN NetwerkNL. Allebei met een aparte FTU.
Overigens ben ik het met je eens dat je via het DELTA Fiber Networks glasvezelnetwerk eigenlijk alleen kunt kiezen tussen Delta en Caiway de andere ISP's hebben amper 50k subscribers dat is geen vergelijkingsmateriaal.
In nieuwbouwwijken kan de Gemeente KPN niet weren, simpel: ze hebben recht om te kunnen leveren.
Er is ook een gerenoveerd flatgebouw waar KPN overigens WEL levert via Delta (dat was ooit een pilot).
Er is ook een gerenoveerd flatgebouw waar KPN overigens WEL levert via Delta (dat was ooit een pilot).
Twee providers over twee vezels is technisch wel mogelijk (zie Harderwijk) maar gebeurt eigenlijk nergens. KPN heeft een pilot gehad in Almelo waarbij ze apparatuur plaatsten in een Cogas PoP en dan gewoon de glasvezel huurden van Cogas. Net als Caiway dat deed. Dus niet de ene of de andere vezel, maar gewoon beide vezels (waarbij er maar eentje wordt gebruikt)
Yep, en nu kunnen ze niet huren van Cogas, Delta is alleen eigenaar. Kortom daarmee is aan de geschiedenis van het huren van een vezel ook een eind gekomen. Maar KPN legt ook niet brutaal een eigen vezel aan.Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:41:
Twee providers over twee vezels is technisch wel mogelijk (zie Harderwijk) maar gebeurt eigenlijk nergens. KPN heeft een pilot gehad in Almelo waarbij ze apparatuur plaatsten in een Cogas PoP en dan gewoon de glasvezel huurden van Cogas. Net als Caiway dat deed. Dus niet de ene of de andere vezel, maar gewoon beide vezels (waarbij er maar eentje wordt gebruikt)
Kortom heel het Cogasgebied blijft verstoken van KPN door deze actie, terwijl de animo er zeker is.
Gemeente Hellendoorn, Hellendoorn en Nijverdal heeft al jaren glasvezel van NetwerkNL, toen nog onder de vlag van Reggefiber aangelegd. Ergens in 2013. Dit zal dan gaan om het buiten gebied en daar biedt Delta Fiber gewoon een prima verbinding voor hetgeen wat zij nu kunnen krijgen.Sjakie0101 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Het is voor de verkoop van glasvezelaansluitingen handiger om Delta en Caiway aan te bieden zodat het lijkt alsof er toch keuze is. Je doet echter zaken met dezelfde onderneming met een ander naamkaartje. Het zijn zo goed als tweelingen, alleen het TV-product is qua inhoud anders (niet qua zenders) en de snelheden zijn soms net even anders. qua prijzen doen ze niet voor elkaar onder.
Aan de achterkant dezelfde techneuten voor het TV-product (werkt het bij Delta niet dan ook bij Caiway niet) en de zelfde servicedeskmedewerkers die met hele volzinnen moeten goedpraten wat de directie verkeerd doet.
Er is op dat hele netwerk geen fatsoenlijke keuze te vinden. Men begint nu ook in de gemeente Hellendoorn (Daarle, Daarlerveen en Hellendoorn zelf). Ik zou ze weten en met pek en veren buiten de woonplaats houden en van de Gemeente eisen dat men KPN naar binnen fietst.
It ain't stupid if it works!
Is dat wel zo, Daarle en Daarlerveen hebben geen glasvezel, helemaal nog niet. Ik las dat men daar Delta wil aanbiedenvr6-only schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:08:
[...]
Gemeente Hellendoorn, Hellendoorn en Nijverdal heeft al jaren glasvezel van NetwerkNL, toen nog onder de vlag van Reggefiber aangelegd. Ergens in 2013. Dit zal dan gaan om het buiten gebied en daar biedt Delta Fiber gewoon een prima verbinding voor hetgeen wat zij nu kunnen krijgen.
Correctie: niet geheel gemeente Hellendoorn en dat is niet duidelijk in mijn vorige bericht, maar plaats Hellendoorn en Nijverdal hebben het zeker. Heb er gewoond en gebruik van gemaakt.Sjakie0101 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:33:
[...]
Is dat wel zo, Daarle en Daarlerveen hebben geen glasvezel, helemaal nog niet. Ik las dat men daar Delta wil aanbieden
Hier (omgeving Almelo - Tubbergen) voor moeders nog een Caiway abonnement over coax. Wil nu wel naar glasvezel en heb dus keuze uit Delta en Caiway.
Delta ontvang je een mooie aanbieding maar bij Caiway is alleen de mogelijkheid om telefonisch de administratiekosten weg te krijgen.
Ga dan voor Delta zou je zeggen ..... maar..... ik wil graag tv blijven kijken via coax, dat interactieve ken ik van Caiway, dat bevalt me niet (je kunt nog niet zelf bepalen of je reclame kijkt of niet!!) en opnemen wil ik via de Humax doen omdat ik dan gewoon reclames kan skippen.
Vraag: Kan ik bij Delta het glasvezelpakket afsluiten en dan nog TV kijken via coax? Zenden zij dat signaal ook gewoon mee net als Caiway?
Delta ontvang je een mooie aanbieding maar bij Caiway is alleen de mogelijkheid om telefonisch de administratiekosten weg te krijgen.
Ga dan voor Delta zou je zeggen ..... maar..... ik wil graag tv blijven kijken via coax, dat interactieve ken ik van Caiway, dat bevalt me niet (je kunt nog niet zelf bepalen of je reclame kijkt of niet!!) en opnemen wil ik via de Humax doen omdat ik dan gewoon reclames kan skippen.
Vraag: Kan ik bij Delta het glasvezelpakket afsluiten en dan nog TV kijken via coax? Zenden zij dat signaal ook gewoon mee net als Caiway?
P.Duh! lekker puh!
Nee, alleen bij Caiway is dat mogelijk en niet bij DELTA.pduh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:03:
Hier (omgeving Almelo - Tubbergen) voor moeders nog een Caiway abonnement over coax. Wil nu wel naar glasvezel en heb dus keuze uit Delta en Caiway.
Ik kijk nauwelijks meer via COAX. Interactief geeft meer HD en via de app kun je ook overal kijken en streamen.canizares99 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Nee, alleen bij Caiway is dat mogelijk en niet bij DELTA.
Laat onverlet dat Caiway hopeloos achterblijft met 4K en nu ook met NPO1 4K of NPO1 HD met HDR en HLG.
Het stoort me enorm dat men hier een netwerk heeft aangelegd waar je alleen kan kiezen voor Caiway en Delta en waar de concurrenten qua namen grote onbekenden zijn (en schaars).
KPN mag of kan om een of het andere wazige reden geen glasvezel er naast leggen. Het lijkt wel of de plaatselijke politiek dit tegen houdt. Al vaak genoeg vragen over gesteld, maar dan blijft het angstvallig stil.
In heel Twente heeft men Ziggo en KPN glasvezel (voorheen Reggefiber) met tal van keuze op KPN Netwerk.Dan is er ook concurrentie.
Delta geeft inderdaad aan dat dat niet mogelijk is. Ze kunnen wel TV via Coax maar dan heb je geen glasvezelinternet maar coax internet, via internet niet af te sluiten maar na een telefoontje boden ze het wel aan.
Heb het aanbod ff op de mail laten zetten:
100 Mbit’s, 50+ zenderpakket, Onbeperkt bellen Nederland (Coax) Heeft een totaalprijs van 67,5 p/m
Maar denk dat we toch voor "oons ma" voor glasvezel van Caiway gaan. Dan heeft ze ook 1x interactieve TV en blijkbaar wordt het geaccepteerd dat je bij interactief toch nog reclames moet gaan kijken. Dat zal mijn gebrek dan wel zijn, ik vind dat onacceptabel dat ik een programma opneem en dan ook nog eens verplicht reclame moet gaan kijken, vandaar dat ik zo bij ben met mijn Humax! Wij kijken dus alleen via de Humax (digitaal via coax dus).
Heb het aanbod ff op de mail laten zetten:
100 Mbit’s, 50+ zenderpakket, Onbeperkt bellen Nederland (Coax) Heeft een totaalprijs van 67,5 p/m
Maar denk dat we toch voor "oons ma" voor glasvezel van Caiway gaan. Dan heeft ze ook 1x interactieve TV en blijkbaar wordt het geaccepteerd dat je bij interactief toch nog reclames moet gaan kijken. Dat zal mijn gebrek dan wel zijn, ik vind dat onacceptabel dat ik een programma opneem en dan ook nog eens verplicht reclame moet gaan kijken, vandaar dat ik zo bij ben met mijn Humax! Wij kijken dus alleen via de Humax (digitaal via coax dus).
P.Duh! lekker puh!
https://www.glaspoort.nl/netwerkkaart/
Aanleg KPN in dorpskernen samen met pensioenfonds ABP.
Dit ziet er goed uit. Het Cogasgebied staat geheel in rood aangegeven.
Er ontbreekt nog een legenda en een postcodechecker.
Kan iemand dat bevestigen @Barre73 zodat ik hier geen luchtbel oplaat…(dat is niet de bedoeling van deze post).
Kan iemand dat bevestigen @Barre73 zodat ik hier geen luchtbel oplaat…(dat is niet de bedoeling van deze post).
[ Voor 35% gewijzigd door Sjakie0101 op 09-06-2021 23:12 ]
Ik denk dat je wel weet dat ik niks kan bevestigen, ook al zou ik het weten.
De dorpen in Twente die je vaker noemt lijken mij wel geschikt voor de doelen van Glaspoort...
De dorpen in Twente die je vaker noemt lijken mij wel geschikt voor de doelen van Glaspoort...
We gaan de site in de gaten houden.Barre73 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:17:
Ik denk dat je wel weet dat ik niks kan bevestigen, ook al zou ik het weten.
Je stelt nu dat er dan een tweede keer glasvezel gelegd zou kunnen gaan worden, naast de glasvezelkabel van Cogas?Sjakie0101 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:55:
https://www.glaspoort.nl/netwerkkaart/
Lijkt me stug.
Nee! Je gaat nu dus doen alsof ik een luchtbel oplaat! Dat is precies niet de bedoeling van mijn post!HenriBusger schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:10:
[...]
Je stelt nu dat er dan een tweede keer glasvezel gelegd zou kunnen gaan worden, naast de glasvezelkabel van Cogas?
Lijkt me stug.
Ik stel juist helemaal niets em blijf bij de feiten zoals op deze site staan, waarop nog niet alles bekend is gemaakt.
Deze site is officieel, legenda’s en postcodechecks ontbreken nog, ik zie gebieden aangegeven in rood, legenda afwachten.
[ Voor 10% gewijzigd door Sjakie0101 op 10-06-2021 21:57 ]
Excuses... Heb iets te snel gelezen.Sjakie0101 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:56:
[...]
Nee! Je gaat nu dus doen alsof ik een luchtbel oplaat! Dat is precies niet de bedoeling van mijn post!
Deze site is officieel, legenda’s en postcodechecks ontbreken nog, ik zie gebieden aangegeven in rood, legenda afwachten.
Ik kan het me desondanks niet voorstellen.
Ik wel, het past in de strategie van KPN om alle koper te vervangen voor glasvezel, Dit initiatief richt zich juist op dorpen en dorpskernen waar nog koper ligt. KPN heeft de “levensader” richting Vriezenveen en Vroomshoop al liggen bijvoorbeeld. Kwestie van doorleggen.HenriBusger schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:57:
[...]
Excuses... Heb iets te snel gelezen.
Ik kan het me desondanks niet voorstellen.
Delta wil de tweede lijn niet verhuren, daar zijn al pogingen voor gedaan:te duur.
Ik heb wel begrepen dat de nieuwe wekwijze wordt dat men alleen de kabel in het trottoir legt, Wil je KPN of een andere provider op het netwerk dan pas maken ze de huisaansluiting. De aanleg is dus alleen het netwerk leggen met straatkasten. Omzetten en huisaansluiten doen ze pas wanneer je bijvoorbeeld KPN wil,
Maar nogmaals ik wil beslist geen brakke vlieger, zeepbel of ballonnen oplaten, eerst maar even de legenda bij het kaartje afwachten en de postcodecheck.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjakie0101 op 10-06-2021 22:07 ]
Ik ga er dan vanuit dat het buitengebied wederom het ondergeschoven kindje wordt en niet wordt verglaasd.
Ik ben het nu dan met Sjakie0101 eens. Ook al ligt er glasvezel van een andere (niet-vriendelijke) partij, dan nog kan Glaspoort in overleg met KPN besluiten om er glasvezel naast te leggen. Doel is om het kopernetwerk te vervangen.
Nuance over dat aansluiten: Bij alle adressen waar vooraf bij de aanleg bekend is dat er een dienst afgenomen wordt (bijvoorbeeld alle actieve koperadressen) wordt de glasvezel direct binnen afgemonteerd tijdens de uitrol.
Bij alle andere adressen wil men de glasvezel met een Ondergrondse FTU afmonteren bij de gevel (dus niet in de stoep). Als er dan een adres een abonnement bestelt kan en mag een normale providermonteur dat kastje opgraven en een glasvezel doorleggen naar binnen. Daar is dan geen monteur van Glaspoort/KPN Netwerk NL of hun aannemer voor nodig.
Nuance over dat aansluiten: Bij alle adressen waar vooraf bij de aanleg bekend is dat er een dienst afgenomen wordt (bijvoorbeeld alle actieve koperadressen) wordt de glasvezel direct binnen afgemonteerd tijdens de uitrol.
Bij alle andere adressen wil men de glasvezel met een Ondergrondse FTU afmonteren bij de gevel (dus niet in de stoep). Als er dan een adres een abonnement bestelt kan en mag een normale providermonteur dat kastje opgraven en een glasvezel doorleggen naar binnen. Daar is dan geen monteur van Glaspoort/KPN Netwerk NL of hun aannemer voor nodig.
Ik kijk alleen via de coax omdat ik dan gebruik kan maken van Dolby wat bij IPTV niet kan! Daarnaast opnemen/terugkijken kan ik ook wel via mijn (smart)TV doen. En ik ben geen voorstander van Unicast over mijn netwerk.Sjakie0101 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:12:
[...]
Ik kijk nauwelijks meer via COAX. Interactief geeft meer HD en via de app kun je ook overal kijken en streamen.
Laat onverlet dat Caiway hopeloos achterblijft met 4K en nu ook met NPO1 4K of NPO1 HD met HDR en HLG.
Het stoort me enorm dat men hier een netwerk heeft aangelegd waar je alleen kan kiezen voor Caiway en Delta en waar de concurrenten qua namen grote onbekenden zijn (en schaars).
KPN mag of kan om een of het andere wazige reden geen glasvezel er naast leggen. Het lijkt wel of de plaatselijke politiek dit tegen houdt. Al vaak genoeg vragen over gesteld, maar dan blijft het angstvallig stil.
In heel Twente heeft men Ziggo en KPN glasvezel (voorheen Reggefiber) met tal van keuze op KPN Netwerk.Dan is er ook concurrentie.
Klopt omdat de koper wordt vervangen zal iedere oude koperklant overgezet worden naar glasvezel. Dat is inderdaad de nuance op mijn verhaal. Maar het aansluiten zal sneller verlopen.Barre73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:14:
Ik ben het nu dan met Sjakie0101 eens. Ook al ligt er glasvezel van een andere (niet-vriendelijke) partij, dan nog kan Glaspoort in overleg met KPN besluiten om er glasvezel naast te leggen. Doel is om het kopernetwerk te vervangen.
Overigens verwacht ik in Twente, mocht men gaan aanleggen, heel veel overstappers.
Laat ik vooropstellen dat ik een eventuele aanleg van een extra glasvezelnetwerk alleen maar kan toejuichen (meer providers is meer concurrentie en dat is voor een consument altijd positief).Sjakie0101 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:47:
[...]
Klopt omdat de koper wordt vervangen zal iedere oude koperklant overgezet worden naar glasvezel. Dat is inderdaad de nuance op mijn verhaal. Maar het aansluiten zal sneller verlopen.
Overigens verwacht ik in Twente, mocht men gaan aanleggen, heel veel overstappers.
Toch betwijfel ik of er heel veel overstappers zullen zijn zoals jij stelt. KPN is duur en bij het gros van de consumenten geeft prijs uiteindelijk de doorslag.
En laten we wel wezen: zo slecht zijn de huidige aanbieders nou ook weer niet. Ik ben zelf gewoon tevreden over Online.nl. Het laatste anderhalf jaar heb ik niks te klagen.
Online ga ik niet naar toe. Maar overstappen op basis van prijs kan alleen al lucratief zien. Straks naar KPN is ook megakorting het eerste jaar en combinatiekorting met mobiel. Dan moeten Caiway em Delta ook weer iets, want meer concurrentie. Het jaar erna weer naar Caiway of Delta: weer een megaaanbieding.dennisfr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:52:
[...]
Laat ik vooropstellen dat ik een eventuele aanleg van een extra glasvezelnetwerk alleen maar kan toejuichen (meer providers is meer concurrentie en dat is voor een consument altijd positief).
Toch betwijfel ik of er heel veel overstappers zullen zijn zoals jij stelt. KPN is duur en bij het gros van de consumenten geeft prijs uiteindelijk de doorslag.
En laten we wel wezen: zo slecht zijn de huidige aanbieders nou ook weer niet. Ik ben zelf gewoon tevreden over Online.nl. Het laatste anderhalf jaar heb ik niks te klagen.
Dat is wat je nu gewoonweg mist, je moet wel blijven waar je zit, de concurrentie, als je dat al zo mag noemen, is slechter/niet aanbevelenswaardig,
In je eerdere post gaf je aan dat in heel Twente ziggo en kpn glasvezel is dat klopt niet ziggo bestaat in groot deel van Twente niet meer en ook niet mogelijk om ziggo te nemen en KPN/(Reggefiber) heeft heel twente ook niet verglaast tot aan de voordeur.Sjakie0101 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Online ga ik niet naar toe. Maar overstappen op basis van prijs kan alleen al lucratief zien. Straks naar KPN is ook megakorting het eerste jaar en combinatiekorting met mobiel. Dan moeten Caiway em Delta ook weer iets, want meer concurrentie. Het jaar erna weer naar Caiway of Delta: weer een megaaanbieding.
Dat is wat je nu gewoonweg mist, je moet wel blijven waar je zit, de concurrentie, als je dat al zo mag noemen, is slechter/niet aanbevelenswaardig,
Cogas infra heeft een deel in Twente tot aan de voordeur verglaast Almelo en paar andere regio gemeenten in Twente later zijn ze meer overgegaan naar het buitengebied.
Deel iin twente heb je de keuze tussen Caiway/Delta de rest zit op het KPN glasvezel netwerk
Toen de aanleg begon in deel twente was er concurrentie strijd gaande tussen Cogas en Reggefiber Reggefiber waar in welke plaats de glasvezel aanlegde Reggefiber was veel verder en meer ervaring, Cogas stapte pas als nieuwkomer in de markt meende ongeveer 7 jaar geleden.
Wat ik ook niet verwacht dat Delta op het glasvezelnetwerk van KPN gaat zitten en meer als provider op het eigennetwerk blijft en investeerd.
Ik weet niet wat voor stelling je wil nemen, maar de grote steden Hengelo, Enschede, Borne hebben Ziggo en Reggefiber/KPN. Een ander deel van Twente (Cogas Almelo) heeft Caiway COAx en Delta Fiber als glasnetwerk.J.E. Weinor schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:18:
[...]
In je eerdere post gaf je aan dat in heel Twente ziggo en kpn glasvezel is dat klopt niet ziggo bestaat in groot deel van Twente niet meer en ook niet mogelijk om ziggo te nemen en KPN/(Reggefiber) heeft heel twente ook niet verglaast tot aan de voordeur.
Cogas infra heeft een deel in Twente tot aan de voordeur verglaast Almelo en paar andere regio gemeenten in Twente later zijn ze meer overgegaan naar het buitengebied.
Deel iin twente heb je de keuze tussen Caiway/Delta de rest zit op het KPN glasvezel netwerk
Toen de aanleg begon in deel twente was er concurrentie strijd gaande tussen Cogas en Reggefiber Reggefiber waar in welke plaats de glasvezel aanlegde Reggefiber was veel verder en meer ervaring, Cogas stapte pas als nieuwkomer in de markt meende ongeveer 7 jaar geleden.
Wat ik ook niet verwacht dat Delta op het glasvezelnetwerk van KPN gaat zitten en meer als provider op het eigennetwerk blijft en investeerd.
Een deel van Salland (Hardenberg e.o.) is ook Delta Fiber en Caiway COAX (ook Cogasgebied).
Een klein deel Ziggo-cogas (Gemeente Hellendoorn, Bergentheim etc ) krijgt nu tot mijn verbazing Delta Fiber NAAST Ziggo. Die houden tenminste nog keuze. Een groot deel van het Cogas gebied heeft alleen KPN koper al alternatief ( vaak 10 Mbit lijntje). Dus alternatieven zijjn er nog niet. KPN gaat echter alle koper verglazen, dus ook het Cogasgebied komt aan bod.
Overigens ga ik per 1 september overstappen van Caiway naar Delta.
Bij Delta 12 maanden lang 1 Gbps voor 45 euro. Daar betaal je bij Caiway 75 euro voor,
[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie0101 op 30-08-2021 21:31 ]
Bijna heel Cogas gebied is kpn koper inmiddels opgewaardeerd naar vvdsl, tenzij je het pech hebt rechtstreeks op de centrale aangesloten te zitten of buiten de kern woont zit je meestal binnen een straal van enkele honderden meters op een actieve kast en is 100Mbit en soms 200Mbit gewoon haalbaar. "vaak 10Mbit" is echt achterhaalt. Voor de gemiddelde consument is er wel degelijk een alternatief.Sjakie0101 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:52:
[...]Een klein deel Ziggo-cogas (Gemeente Hellendoorn, Bergentheim etc ) krijgt nu tot mijn verbazing Delta Fiber NAAST Ziggo. Die houden tenminste nog keuze. Een groot deel van het Cogas gebied heeft alleen KPN koper al alternatief ( vaak 10 Mbit lijntje). Dus alternatieven zijjn er nog niet. KPN gaat echter alle koper verglazen, dus ook het Cogasgebied komt aan bod.
Persoonlijk verwacht ik de komende 5 jaar geen uitrol in van glas in Cogas gebied, maar je mag blijven hopen en ik duim graag voor je!
Heb jij je al aangemeld dan bij Delta? Moet je dan nog rekening houden met een maand opzegtermijn? misschien doen ze daar niet moeilijk over. Of kan ik dan beter dan de datum in oktober plannen. En heb jij nog geïnformeerd dat je je oude apparatuur nog kunt gebruiken van Caiway?Sjakie0101 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:52:
[...]
Ik weet niet wat voor stelling je wil nemen, maar de grote steden Hengelo, Enschede, Borne hebben Ziggo en Reggefiber/KPN. Een ander deel van Twente (Cogas Almelo) heeft Caiway COAx en Delta Fiber als glasnetwerk.
Een deel van Salland (Hardenberg e.o.) is ook Delta Fiber en Caiway COAX (ook Cogasgebied).
Een klein deel Ziggo-cogas (Gemeente Hellendoorn, Bergentheim etc ) krijgt nu tot mijn verbazing Delta Fiber NAAST Ziggo. Die houden tenminste nog keuze. Een groot deel van het Cogas gebied heeft alleen KPN koper al alternatief ( vaak 10 Mbit lijntje). Dus alternatieven zijjn er nog niet. KPN gaat echter alle koper verglazen, dus ook het Cogasgebied komt aan bod.
Bij Delta 12 maanden lang 1 Gbps voor 45 euro. Daar betaal je bij Caiway 75 euro voor,
Zojuist nog even gechecked, maar die prijs kom ik niet tegen op hun site. Morgen is het 1 september, ben benieuwd...Sjakie0101 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:52:
Maar als die aanbieding op de site staat ga ik er ook op in!
Is er iemand die ervaring heeft met het instellen van een zakelijk glasvezel pakket van Cogas?
We zijn met ons bedrijf verhuist en we hebben via een zakelijke dienstverlener een Cogas abbo opgeleverd gekregen met daarbij een erg karig opleverrapport.
Tot onze schrik kwamen we nadat we de sleutels hadden gekregen en het internet probeerden aan te sluiten erachter dat het niet zo makkelijk in te stellen is als bij een particulier abonnement. Daarbij ook een wijze les geleerd dat er bij zakelijke abonnementen een gebrek aan informatie is bij de dienstverlener en het gebrek aan nodige support documentatie op hun website/bij de oplevering.
Ik heb van de dienstverlener een oplever rapport gekregen met daarin de volgende gegevens:
CPE naam: ********
CPE Type: Genexis Fibertwist P2410
CPE poort 1: 6 (tagged)
Type: 1000 mBit FUP
Username: *******
Password: *******
Subnet: /32
IP router: ***.***.***.***
Vrije IP's: geen
CPE poort 2: leeg veld
CPE poort 3: leeg veld
CPE poort 4: leeg veld
RDNS: ***.**.**.**
SMTP: smtp.********.***
Nu moet ik aan de hand van deze gegevens onze router, een Asus AX58U, instellen voor internet.
Ik heb al geprobeerd om vrijdag contact op te nemen in de avond en kreeg het advies om maandagochtend even opnieuw te bellen om een afspraak met een mannetje te maken. Dit betekend helaas dat we maandag waarschijnlijk niet kunnen werken, dus doe ik maar een laatste poging om hier hulp te zoeken
Ik heb al geprobeerd om de verbinding in te stellen met de automatische wizard van de Asus router en daarbij gekozen om het op basis van PPPoE in te stellen. Dit werkte niet. Heb daarna ook de DNS servers aangepast naar de servers in het document zonder succes.
Nu zit ik al een paar dagen terwijl we zitten te verhuizen hier en daar op het internet te zoeken naar oplossingen zonder succes.
Ik zie bij de aanbieder bijvoorbeeld dat zij zelf een Draytek Vigor 2926Ac aanbieden en aanraden maar ik kan buiten dat die router 2 wan poorten heeft verder geen grote verschillen vinden met onze AX58U.
Mijn eerste gok was dat er in de Draytek wellicht een modem functie zit maar na het opzoeken van de router blijkt dat dus ook niet.
Mocht iemand mij op weg kunnen helpen zou ik dat erg waarderen!
We zijn met ons bedrijf verhuist en we hebben via een zakelijke dienstverlener een Cogas abbo opgeleverd gekregen met daarbij een erg karig opleverrapport.
Tot onze schrik kwamen we nadat we de sleutels hadden gekregen en het internet probeerden aan te sluiten erachter dat het niet zo makkelijk in te stellen is als bij een particulier abonnement. Daarbij ook een wijze les geleerd dat er bij zakelijke abonnementen een gebrek aan informatie is bij de dienstverlener en het gebrek aan nodige support documentatie op hun website/bij de oplevering.
Ik heb van de dienstverlener een oplever rapport gekregen met daarin de volgende gegevens:
CPE naam: ********
CPE Type: Genexis Fibertwist P2410
CPE poort 1: 6 (tagged)
Type: 1000 mBit FUP
Subnet: /32
IP router: ***.***.***.***
Vrije IP's: geen
CPE poort 2: leeg veld
CPE poort 3: leeg veld
CPE poort 4: leeg veld
SMTP: smtp.********.***
Nu moet ik aan de hand van deze gegevens onze router, een Asus AX58U, instellen voor internet.
Ik heb al geprobeerd om vrijdag contact op te nemen in de avond en kreeg het advies om maandagochtend even opnieuw te bellen om een afspraak met een mannetje te maken. Dit betekend helaas dat we maandag waarschijnlijk niet kunnen werken, dus doe ik maar een laatste poging om hier hulp te zoeken
Ik heb al geprobeerd om de verbinding in te stellen met de automatische wizard van de Asus router en daarbij gekozen om het op basis van PPPoE in te stellen. Dit werkte niet. Heb daarna ook de DNS servers aangepast naar de servers in het document zonder succes.
Nu zit ik al een paar dagen terwijl we zitten te verhuizen hier en daar op het internet te zoeken naar oplossingen zonder succes.
Ik zie bij de aanbieder bijvoorbeeld dat zij zelf een Draytek Vigor 2926Ac aanbieden en aanraden maar ik kan buiten dat die router 2 wan poorten heeft verder geen grote verschillen vinden met onze AX58U.
Mijn eerste gok was dat er in de Draytek wellicht een modem functie zit maar na het opzoeken van de router blijkt dat dus ook niet.
@IseT heb je op de router al VLAN 6 ingesteld op WAN? En dan inderdaad PPPoE (o.b.v. credentials en subnet /32)?
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Nee, dit gaat me net boven het petje.nescafe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:18:
@IseT heb je op de router al VLAN 6 ingesteld op WAN? En dan inderdaad PPPoE (o.b.v. credentials en subnet /32)?
Moet ik dan de kabel vanuit de Genexis op een van de lan poorten aansluiten en deze handleiding volgen?
Ik heb pas een udm pro verbonden op het cogas netwerk, voor mij was het niks anders dan in de wan settings, dhcp en ppoe instellen, inlognaam en ww en vlan 6 meegeven. Ik heb jouw lijstje even ingekort met wat ik enkel nodig had en een beetje vertaald naar asus.IseT schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:14:
In de wan settings connection type ppoe instellen.
CPE poort 1: 6 (tagged) Dit is jouw Vlan 6
IP router: ***.***.***.*** Niet nodig, deze heb ik op dhcp staan= wan ip settings no aanvinken
RDNS: ***.**.**.** DNS server 1
RDNS: ***.**.**.** DNS server 2
Het vlan id dan zoals jouw link van net.
[ Voor 7% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 24-10-2021 21:34 . Reden: onduidelijke quote ]
@IseT ik heb even gekeken in de handleiding en op https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011715/ maar zie geen mogelijkheid tot het instellen van een VLAN. Als jij ook geen veld VLAN of VID tegen komt in de admin-interface kun je de AX58U weggooien en op zoek naar een andere router die wel VLAN + PPPoE ondersteunt.
Verhip. In de handleiding die jij linkt staat precies wat je moet doen. Vul bij vlan / internet / VID 6 in en het moet werken.
Verhip. In de handleiding die jij linkt staat precies wat je moet doen. Vul bij vlan / internet / VID 6 in en het moet werken.
De kabel moet in de WAN-poort.IseT schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:15:
[...]
Moet ik dan de kabel vanuit de Genexis op een van de lan poorten aansluiten en deze handleiding volgen?
[ Voor 42% gewijzigd door nescafe op 23-10-2021 23:35 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Nooit geweten dat je ook abonnementen voor internet rechtstreeks kan afsluiten bij Cogas.
Zijn die abonnementen voordeliger als bij Delta glasvezel of Caiway glasvezel ?
Dit zijn enkel een paar bedrijventerreinen die cogas nog in beheer heeft en waar je alleen zakelijke abonnementen kunt afsluiten bij een paar leveranciers á ruim honderd eurie voor een 500/500.dolopfriet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:54:
Nooit geweten dat je ook abonnementen voor internet rechtstreeks kan afsluiten bij Cogas.
O.a bedrijventerrein Weitzelpoort Vriezenveen
Is dat niet allemaal Delta Zakelijk geworden dan?Behoorlijk Leek schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
Dit zijn enkel een paar bedrijventerreinen die cogas nog in beheer heeft en waar je alleen zakelijke abonnementen kunt afsluiten bij een paar leveranciers á ruim honderd eurie voor een 500/500.
O.a bedrijventerrein Weitzelpoort Vriezenveen
Je kan ook voor delta zakelijk kiezen maar dat kost nog steeds 199 p/m voor een 100/100 verbinding.Sjakie0101 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:20:
[...]
Is dat niet allemaal Delta Zakelijk geworden dan?
Verder zijn er maar een stuk of 4/5 aanbieders waarvan Qonnected momenteel de voordeligste is.
En je betaalt uiteraard nog de aanlegkosten van 750
[ Voor 6% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 24-10-2021 13:33 ]
vier of vijf aanbieders maar dus geen abonnement rechtstreeks bij Cogas zelf?
Is het dan niet logischer je vragen te plaatsen in het topic over de aanbieder?
Ik zie ook geen aparte topics over T mobile over de verschillende netwerken of Ziggo in Groningen of Ziggo in Maastricht.
Je te gebruiken abonnement is gekoppeld aan je aanbieder en niet van wie ook tien jaar geleden het netwerk was, toch?
Ik zie ook geen aparte topics over T mobile over de verschillende netwerken of Ziggo in Groningen of Ziggo in Maastricht.
Je te gebruiken abonnement is gekoppeld aan je aanbieder en niet van wie ook tien jaar geleden het netwerk was, toch?
[ Voor 17% gewijzigd door dolopfriet op 24-10-2021 18:27 ]
Kan niet rechtstreeeks bij Cogas, cogas bedrijventerreinen worden beperkt aangeboden, echt een zoektocht en erg veel verschillen tussen de aanbieders.dolopfriet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:26:
[/quote]
Ik heb geen vraag gesteld.
[/quote]
De aanbieder is landelijk vrij onbekend,net als de rest, en ik heb dus Cogas glasvezel van hun en dit is dan het topic toch

Factuur zegt dus: Eenmalig: Cogas aansluitkosten 04-07-2021 - 04-07-2021 € 750,00
[/quote]
Niet waar dus.
Ik weet waar je op doelt, voormalig cogas ziggo gebied van caiway, maar dit is een totaal ander verhaal, daarin hadden we geen keus en hierin ook niet, enkel Cogas, via diverse tussenpersonen
Een hoop onzin. Cogas heeft je eenmalig aangesloten op het netwerk. Daar betaal je aansluitkosten voor.Behoorlijk Leek schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:11:
[...]
Kan niet rechtstreeeks bij Cogas, cogas bedrijventerreinen worden beperkt aangeboden, echt een zoektocht en erg veel verschillen tussen de aanbieders.
[/quote]
Ik heb geen vraag gesteld.
[/quote]
De aanbieder is landelijk vrij onbekend,net als de rest, en ik heb dus Cogas glasvezel van hun en dit is dan het topic toch![]()
Factuur zegt dus: Eenmalig: Cogas aansluitkosten 04-07-2021 - 04-07-2021 € 750,00
[/quote]
Niet waar dus.
Ik weet waar je op doelt, voormalig cogas ziggo gebied van caiway, maar dit is een totaal ander verhaal, daarin hadden we geen keus en hierin ook niet, enkel Cogas, via diverse tussenpersonen
Tot zo ver Cogas. Cogas levert alleen een aansluiting waarop je vervolgens een aanbieder kiest die jou internet en/of tv gaat leveren. Ik weet niet bij wie je internet hebt besteld (ik zou zeggen Delta zakelijk of Helden van Nu, dat zijn de enige twee logische en bekende zakelijke aanbieders). Maar daar moet je zijn.
Je hebt toch je modem niet van Cogas ontvangen neem ik aan?
Beste behoorlijk Leek,
Je hebt wel een vraag gesteld overigens: Je vraagt of iemand je op weg kan helpen..
Deze instellingen waar jij naar vraagt zijn verbonden aan het systeem van je provider. Niet aan die van de netwerkaanlegger van jaren terug.
Het is hetzelfde als iemand nu zou zeggen, ik heb glasvezel aangelegd door Reggefiber en ik wil weten hoe ik moet instellen ............
Dus als jij jouw provider hier noemt weet wellicht iemand meer om jou op weg te helpen.
Je hebt wel een vraag gesteld overigens: Je vraagt of iemand je op weg kan helpen..
Deze instellingen waar jij naar vraagt zijn verbonden aan het systeem van je provider. Niet aan die van de netwerkaanlegger van jaren terug.
Het is hetzelfde als iemand nu zou zeggen, ik heb glasvezel aangelegd door Reggefiber en ik wil weten hoe ik moet instellen ............
Dus als jij jouw provider hier noemt weet wellicht iemand meer om jou op weg te helpen.
[ Voor 10% gewijzigd door dolopfriet op 24-10-2021 20:30 ]
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:28:
[/quote]
Ik heb pas een udm pro verbonden op het cogas netwerk, voor mij was het niks anders dan in de wan settings, dhcp en ppoe instellen, inlognaam en ww en vlan 6 meegeven. Ik heb jouw lijstje even ingekort met wat ik enkel nodig had en een beetje vertaald naar asus.
In de wan settings connection type ppoe instellen.
CPE poort 1: 6 (tagged) Dit is jouw Vlan 6
IP router: ***.***.***.*** Niet nodig, deze heb ik op dhcp staan= wan ip settings no aanvinken
RDNS: ***.**.**.** DNS server 1
RDNS: ***.**.**.** DNS server 2
Het vlan id dan zoals jouw link van net.
Ongelofelijk, inderdaad VID op 6 instellen en het werkt. Ik had dus alles goed gedaan behalve een 6je invullen op een plek dat in het menu van de modem onder het kopje IPTV staat. Zou er nooit op gekomen zijn. En het wordt ook zo krom in het opleverdocument vermeld CPE poort 1: 6 (tagged) . Zet er dan bij VLAN 6 ofzo... dan weet een Leek ook waar die naar moet zoeken.nescafe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:31:
@IseT ik heb even gekeken in de handleiding en op https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011715/ maar zie geen mogelijkheid tot het instellen van een VLAN. Als jij ook geen veld VLAN of VID tegen komt in de admin-interface kun je de AX58U weggooien en op zoek naar een andere router die wel VLAN + PPPoE ondersteunt.
[...]
De kabel moet in de WAN-poort.
Bedankt voor de hulp
Het abonnement is van qonnected... maar niet direct aangesloten daar. Er zit nog een IT partij tussen. Heb al gezocht naar topics over Qonnected, maar die waren er niet... Dus de eerstvolgende topic die in de buurt kwam was van Cogas Glasvezel. Aangezien zij het ook zo benoemen op hun website(ze bieden in meer gebieden glasvezel van verschillende partijen) dacht ik in dit topic de beste hulp te kunnen vinden.dolopfriet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:26:
Sorry voor de verwarring, het was een quote op iemand anders, waarvan ik teveel weggeknipt had en daarom onduidelijk.dolopfriet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:29:
Beste behoorlijk Leek,
Tis inmiddels aangepast.

Maar ik lees net dat het ook opgelost is daar gelukkig.
Weinig onzin toch? Ik had mijn aanbieder Qonnected al genoemd, daar heb ik dus ook de modem van, Delta had ik ook al genoemd, 100 mb voor 199 p/m ex aansluitkosten, Helden van nu alleen 7 mb koper op onze postcode.Sjakie0101 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:27:
[...]
Een hoop onzin. Cogas heeft je eenmalig aangesloten op het netwerk. Daar betaal je aansluitkosten voor.
Tot zo ver Cogas. Cogas levert alleen een aansluiting waarop je vervolgens een aanbieder kiest die jou internet en/of tv gaat leveren. Ik weet niet bij wie je internet hebt besteld (ik zou zeggen Delta zakelijk of Helden van Nu, dat zijn de enige twee logische en bekende zakelijke aanbieders). Maar daar moet je zijn.
Je hebt toch je modem niet van Cogas ontvangen neem ik aan?
Dit is ook een aanbieder, en gelijk een overzicht van welke bedrijventerreinen ik het over heb.
https://www.weserve.nl/nl/cogaslocaties/
En op al die terreinen is helaas geen gb glasabbo te krijgen voor een normale prijs.
Het begon met een quote van mij op iemand anders, maar je hebt gelijk, er zijn wel meer aanbieders dan ik dacht, net maar weer even gezocht, maar geen bekenden, en nog veel duurder, voor zakelijk glasvezel en voor 1 gig durven ze zelfs 4 a' 500 p/m te vragen.
Waar het me ook om ging dat Cogas glasvezel al of niet dan rechtstreeks, aanbieders toelaat die woekerprijzen vragen voor glasvezel internet.
Het is nu allemaal Deltafiber glasvezel. Cogas bestaat niet meer als Netwerkbeheerder.
Dat zal, maar niks over te vinden tot nu toe, bij Qonnected, waar ik overigens zeer te spreken over ben, en de link die ik plaatste praten ze nog steeds over cogas zakelijk internet.dolopfriet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:06:
Het is nu allemaal Deltafiber glasvezel. Cogas bestaat niet meer als Netwerkbeheerder.
Toch wel fijn dat nu bevestigd is dat Caiway blijft als merk.
Stel je voor; weer een verandering in het Cogas gebied.. ( eerst Ziggo weg en nu weer Caiway weg? )
Dat kunnen ze daar echt niet aan!!!
Stel je voor; weer een verandering in het Cogas gebied.. ( eerst Ziggo weg en nu weer Caiway weg? )
Is er iets wat je dwarszit? Het is (wat mij betreft) niet nodig om alle inwoners van een flink gebied over één kam te scheren.dolopfriet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:58:
Toch wel fijn dat nu bevestigd is dat Caiway blijft als merk.
Er zit me niets dwars.
Maar in dit topic kwam het niet kunnen verwerken van het afscheid van Ziggo als een groot trauma voor het voetlicht.
Bij geen enkel gebied in Nederland heb ik zoveel kommer en kwel en leed en afzien voorbij zien komen bij het verdwijnen van een provider als het bijzondere Cogas gebied.
Aangezien het verdwijnen van kabelaars de afgelopen tientallen jaren veelvuldig in bijna iedere gemeente heeft plaatsgevonden, maar niet tot zulke trauma's heeft geleid, moet er toch iets bijzonders zijn aan het Cogas gebied.
Maar in dit topic kwam het niet kunnen verwerken van het afscheid van Ziggo als een groot trauma voor het voetlicht.
Bij geen enkel gebied in Nederland heb ik zoveel kommer en kwel en leed en afzien voorbij zien komen bij het verdwijnen van een provider als het bijzondere Cogas gebied.
Aangezien het verdwijnen van kabelaars de afgelopen tientallen jaren veelvuldig in bijna iedere gemeente heeft plaatsgevonden, maar niet tot zulke trauma's heeft geleid, moet er toch iets bijzonders zijn aan het Cogas gebied.
Twentenaren zijn bijzondere mensen, en ja het opeisen van een monopolie zit bij ons nog steeds diep geworteld. In andere gebieden alhier (Gemeente Hellendoorn) kan men opeens wel aanleggen en Ziggo overeind houden.dolopfriet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:49:
Er zit me niets dwars.
Ik neem aan dat Hellendoorn geen Cogas gebied is.
Toch weldolopfriet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:25:
Ik neem aan dat Hellendoorn geen Cogas gebied is.
@Barre73 is al bekend wanneer KPN in het Cogasgebied gaat graven? Bijvoorbeeld Twenterand?
https://www.glaspoort.nl/ Of andere initiatief?
Dan kan je beter vragen in het KPN glasvezel topic.
Nee, in het KPN Netwerk topic.dolopfriet schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:47:
Dan kan je beter vragen in het KPN glasvezel topic.
Nee, nog niet. Wie weet besluiten ze nog om te fuseren.D3LTA schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:38:
Heb je bij Delta fiber nu wel of niet coax digitale tv beschikbaar net als bij Caiway ?
Ik heb in Almelo Noord-Oost glas gekregen van KPN. (Nieuwbouw)Sjakie0101 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:19:
@Barre73 is al bekend wanneer KPN in het Cogasgebied gaat graven? Bijvoorbeeld Twenterand?
Koffie en meer...
Dat is ook zo bezopen. Er wordt nu selectief wel in stukjes nieuwbouw aangelegd.Masselink schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Ik heb in Almelo Noord-Oost glas gekregen van KPN. (Nieuwbouw)
Heb heb je daar alleen KPN of daarnaast ook Delta?
Nee is niet bezopen, nieuwbouw wordt geen koper meer na binnen gelegd als boven een x aantal huizen of appartementen gaat @Barre73 weet denk ik het precieze aantal.Sjakie0101 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Dat is ook zo bezopen. Er wordt nu selectief wel in stukjes nieuwbouw aangelegd.
Heb heb je daar alleen KPN of daarnaast ook Delta?
Ja maar mag ik niet delen. Is in ieder geval niet veel ..(dus al snel glasvezel KPN).jopoh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:41:
[...]
Nee is niet bezopen, nieuwbouw wordt geen koper meer na binnen gelegd als boven een x aantal huizen of appartementen gaat @Barre73 weet denk ik het precieze aantal.
Hoe doet men dat wanneer in een straat 5 appartememten aam het begin van een straat worden aangebouwd (nieuwbouw) en de rest van de straat is oudbouw? Wordt de kabel dan doorgelegd?Barre73 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:05:
[...]
Ja maar mag ik niet delen. Is in ieder geval niet veel ..(dus al snel glasvezel KPN).
Op dat moment in principe enkel de nieuwbouw.Sjakie0101 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:26:
[...]
Hoe doet men dat wanneer in een straat 5 appartememten aam het begin van een straat worden aangebouwd (nieuwbouw) en de rest van de straat is oudbouw? Wordt de kabel dan doorgelegd?
Vreemd beleid.vr6-only schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Op dat moment in principe enkel de nieuwbouw.
9 jaar verder. KPN werd hier in het Twente Cogasgebied al 9 jaar geleden beloofd.
Ja meneer, die komt op de tweede vezel, ja KPN komt er op den duur ook bij.
Hier in Twenterand afgezien van Nieuwbouw op o.a. Vroomshoop Oost waar een mini-POP is aangelegd nog steeds geen KPN te zien.
En om het nog even een stukje kolderieker te maken:
Ik woon aan een straat waar een 5-tal woningen gebouwd gaan worden, nummer 1 t/m 5 op een leeg stond grond. Die woningen krijgen "gewoon" KPN glasvezel. Nummer 6 t/m 54 kunnen er naar fluiten, ze leggen niet even alvast de kabel over de weg door (de weg die tussen nummer 5 en nummer 6 zit gaat er uit).
Een dikke middelvinger naar KPN, die het gewoon verdomd te regelen!

@Barre73 wat is dit voor gedrag? Willen ze dan echt niet? Twenterand doet er niet toe, en simpel een kabel een hele straat doorleggen is ook al te veel gevraagd, maar wel 5 woningen in dezelfde straat wel doen?
Volgens mij een aardige case voor wet gelijke behandeling.
Hier in Twenterand afgezien van Nieuwbouw op o.a. Vroomshoop Oost waar een mini-POP is aangelegd nog steeds geen KPN te zien.
Ik woon aan een straat waar een 5-tal woningen gebouwd gaan worden, nummer 1 t/m 5 op een leeg stond grond. Die woningen krijgen "gewoon" KPN glasvezel. Nummer 6 t/m 54 kunnen er naar fluiten, ze leggen niet even alvast de kabel over de weg door (de weg die tussen nummer 5 en nummer 6 zit gaat er uit).
Een dikke middelvinger naar KPN, die het gewoon verdomd te regelen!
@Barre73 wat is dit voor gedrag? Willen ze dan echt niet? Twenterand doet er niet toe, en simpel een kabel een hele straat doorleggen is ook al te veel gevraagd, maar wel 5 woningen in dezelfde straat wel doen?
[ Voor 15% gewijzigd door Sjakie0101 op 06-05-2022 18:44 ]
Nieuwbouw heeft geen capaciteit momenteel om ook bestaande woningen erbij te doen. Uiteraard kunnen jullie met meerdere woningen wel een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Is niet gratis maar als ze toch vlakbij zijn scheelt het aanzienlijk.Sjakie0101 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:42:
9 jaar verder. KPN werd hier in het Twente Cogasgebied al 9 jaar geleden beloofd.
Een dikke middelvinger naar KPN, die het gewoon verdomd te regelen!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Verder heeft KPN geen enkele verplichting om jou glasvezel te leveren. Dus alles met wettelijke verplichtingen is gedoemd te mislukken.
Prima, ik ga de bewoners van de straat wel porren. Die gaan zeker allemaal massaal anvragen. KPN kan toch zelf ook nadenken:” nu we er toch zijn”.Barre73 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:20:
[...]
Nieuwbouw heeft geen capaciteit momenteel om ook bestaande woningen erbij te doen. Uiteraard kunnen jullie met meerdere woningen wel een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Is niet gratis maar als ze toch vlakbij zijn scheelt het aanzienlijk.
Verder heeft KPN geen enkele verplichting om jou glasvezel te leveren. Dus alles met wettelijke verplichtingen is gedoemd te mislukken.
Tuurlijk.. als we er toch zijn, laten we dan nog een een weekje of zo verder graven en leggen. Graafploegen genoeg in Nederland. Die hebben verder niet zo veel te doen....Sjakie0101 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:35:
[...]
Prima, ik ga de bewoners van de straat wel porren. Die gaan zeker allemaal massaal anvragen. KPN kan toch zelf ook nadenken:” nu we er toch zijn”.

Maar serieus: KPN en Glaspoort sluiten 500.000 woningen per jaar aan momenteel. T-Mobile en Delta ook honderdduizenden. De stroombeheerders moeten overal netten verzwaren... Met andere woorden: de capaciteit is er gewoon nu niet.
Ook Twenterand wordt echt nog wel aangelegd. Voor 2027 wil KPN 80 procent van NL op haar glasvezel aangesloten hebben.
Zoals @Sjakie0101 hier: Sjakie0101 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" en hier: Sjakie0101 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" al aangaf, lijkt het nu ook mogelijk om Plinq te bestellen in ons mooie Twente.
Iemand toevallig al een idee of er ook meer providers nu kunnen/gaan leveren op het DELTA Fiber Netwerk?
Ik denk dat ik een aanvraag in ga schieten v.a. 1 sep. of 1 nov voor Plinq als dat de enige andere (non DELTA-dochter) is die via DFN kan leveren.
Iemand toevallig al een idee of er ook meer providers nu kunnen/gaan leveren op het DELTA Fiber Netwerk?
Ik denk dat ik een aanvraag in ga schieten v.a. 1 sep. of 1 nov voor Plinq als dat de enige andere (non DELTA-dochter) is die via DFN kan leveren.
Tweak, Netrebel en Freedom Internet (nog niet actief, maar wel alle drie toegezegd)True schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:23:
Zoals @Sjakie0101 hier: Sjakie0101 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" en hier: Sjakie0101 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" al aangaf, lijkt het nu ook mogelijk om Plinq te bestellen in ons mooie Twente.
Je kon al kiezen voor:
Solcon (KPN dochter)
Heldenvannu (ook particulier, maar is meer zakelijk gericht)
Kliksafe
Caiway
Delta (+Delta zakelijk)
Nog even doorbijten en in 2027 kunnen we ook voor de providers van KPN-netwerk kiezen volgens @Barre73 is dan ook KPN glasvezel in alle dorpskernen van het Cogasgebied aangelegd.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjakie0101 op 15-07-2022 23:12 ]
Ik kan op mijn huidige en toekomstige adres geen HvN aanvragen. Althans wel xDSL maar geen fiber.Sjakie0101 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:08:
[...]
Tweak, Netrebel en Freedom Internet (nog niet actief, maar wel alle drie toegezegd)
Je kon al kiezen voor:
Solcon (KPN dochter)
Heldenvannu (ook particulier, maar is meer zakelijk gericht)
Kliksafe
Caiway
Delta (+Delta zakelijk)
Nog even doorbijten en in 2027 kunnen we ook voor de providers van KPN-netwerk kiezen volgens @Barre73 is dan ook KPN glasvezel in alle dorpskernen van het Cogasgebied aangelegd.
Netrebel is wel een mooie prijsvechter voor enkel internet, maar als ik die nog niet kan aanvragen kan ik er nog niets mee helaas.