OK, dat snap ik.. Tsja, mijn inziens is dat een limitatie van de huis-tuin-keukenrouters (zoals de gemiddelde ASUS is). Als je daar ook gewoon VLAN ID's kan opgeven voor de WAN poorten, en ook gewoon IGMP-proxy kan instellen op een apart VLAN, zou het allemaal niet zo'n probleem zijn om deze diensten gewoon netjes te scheiden.Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:57:
Nee de modem's van Caiway en Fiber zijn niet gelijk. Bij Caiway worden de VLAN's in de modem gescheiden en bij Fiber in de Fritzbox router achter het modem.
Eén van mijn redenen om naar Caiway over te stappen was juist dat ik van de Fritzbox af wou. Ik had een Asus RN-66U achter de Fritz in AP modus 'hangen'. Maar in die combinatie kon ik geen https poorten forwarden. Caiway levert een modem zonder router functie. De VLAN's worden in die modem naar buiten gevoerd met 4 UTP poorten. De Fiber modem heeft maar één uitgang en heeft de Fritzbox nodig om de VLAN's te scheiden.
Overigens is dat ook bij Fiber geen probleem. Gewoon een klein managed switchje ertussen stoppen (zoals de Netgear GS105E). Deze kan je dan vullen met de VLAN id's voor de verschillende VLAN's op de glasvezel, en zo ook zorgen dat je internet apart laat lopen van IPTV/telefonie.
De reden dat Fiber een Fritz!Box meelevert lijkt mij juist om het de gemiddelde klant veel gemakkelijker te maken. Er zit immers al Wi-Fi in (even de kwaliteit buiten beschouwing gelaten), kan prima overweg met VOIP (en is daar zelfs heel rijk in), en doet ook gewoon wat het moet doen met het IPTV gedeelte. Daarbij is het ook redelijk moeilijk om dingen echt 'kapot' te maken, en zit je niet te rommelen met 2 aparte netwerken (eentje voor IPTV en eentje voor je normale LAN). Al zie je in de praktijk dat dat soms juist voor de nodige problemen zorgt.
Beide oplossingen hebben zo hun nadelen natuurlijk. Zelf ga ik nog een stapje verder; de glasmodem van Fiber houd ik als reserve, en in plaats daarvan heb ik direct een patch kabel op de fiber-uitgang in de baseplate gezet. Vanuit daar netjes doorgeknoopt naar een SFP module in mijn router (Mikrotik CCR1009-8G-1S-1S+PC). En daar gebeurt natuurlijk 'the magic', alhoewel ik voor VOIP gewoon de Fritz!Box gebruik. Ideaal, die DECT base-station en overige VOIP features.
In ieder geval goed om te horen dat het nu (vermoedelijk) een oplossing brengt in jouw geval, zonder al teveel poespas.
Ik zie even niet waarom het kwaad zou doen om Caiway hun modem er al op te hangen voordat je echt over bent. Het zal dan hoogstens niet werken voor jou. Maar als je dan het modem van Fiber terug hangt, werkt dat wel weer prima. Je zal in ieder geval niet zo gemakkelijk het hele netwerk slopen door een modempje met andere config te swappen.Dit zal dus ook de reden kunnen zijn dat je de modem van Caiway pas krijgt nadat ze het signaal hebben overgenomen. Met de Caiway modem op het Fiber signaal is de Fritzbox misschien niet meer nodig. Of de VLAN's komen ineens uit de verkeerde poortenIk denk dat we dat niet aan de grote klok mogen hangen.
En dit is denk ik dus het antwoord op mijn vraag van 14-1.
Het lijkt mij eerder een gevalletje processen. Caiway levert simpelweg de hardware niet vantevoren, maar pas wanneer er opgeleverd dient te worden. Daar kan je dan inderdaad niet zoveel aan doen, maar technisch gezien is het natuurlijk gewoon mogelijk om eerder de hardware op te sturen. Het lijkt mij dan ook juist handiger om dit te doen voordat men de oude provider van de vezel af schopt.
Overigens hoef je je niet druk te maken over het aan de grote klok hangen van VLAN ID's. In principe kan je die zo van de lijn af halen zonder al teveel moeite. Daarbij kan je er niet zoveel kwaad mee. Het is niet zo dat jij op die manier bij Fiber hun netwerk kan komen, terwijl je eigenlijk Caiway hebt.
Het is meer een stukje support. De helpdesk van de providers kan je simpelweg niet helpen als je vragen hebt over de configuratie van overige hardware. Als je bij deze providers gericht vraagt naar deze informatie, zie ik ook niet in waarom ze die niet zouden willen geven. Het is eigen risico, en het is jouw feestje.
[ Voor 33% gewijzigd door _BLAST3R op 19-01-2016 21:44 ]