• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rorie schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:45:
pilight draait hier alweer een half jaartje stabiel en word dagelijks gebruikt voor het in het uitschakelen van de verlichting in verschillende vertrekken. Nou zag ik dat er ook een "Sunrise / Sunset" protocol is toegevoegd.
Kan ik hier nu zonder extra scripts verlichting mee aansturen?
Gooi er Pimatic tegenaan en je kunt de boel schakelen met events (zoals sunset, dusk, dawn, etc etc) :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Begrijp ik het goed dat er geen kant en klare image is voor Raspberry Pi? Zou makkelijk zijn..

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:17:
Begrijp ik het goed dat er geen kant en klare image is voor Raspberry Pi? Zou makkelijk zijn..
Het installeren is werkelijk met 4 commando's te doen. Als je nou ook pimatic erbij zou pakken dan is het iets meer werk, maar het is toch wel echt erg straight forward voor iemand met basis linux kennis. En is die niet aanwezig dan wordt het sowieso lastig want je zult ook wel zelf de json configuratiebestanden in elkaar moeten fietsen om al je devices toe te voegen.

• ThinkPad
  • Laatst online: 18:25
Die is wel aanwezig, maar zou wat werk schelen ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hummingboard word aan gewerkt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:55
Na een tijd te hebben meegelezen ben ik er ook maar eens aan begonnen.
Loop alleen tegen een probleem aan...
Voor testredenen een AMST-606 KAKU Sensor aangeschaft, de boel geïnstalleerd en de daemon maar gaan draaien.
Wanneer ik de sensor uit elkaar haal krijg ik ~25 repeats van een arctech_dimmer.
code:
1
2
pilight-daemon: DEBUG: called arctech_dimmer parseBinary()
pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":14143926,"unit":9,"dimlevel":9,"state":"on"},"origin":"receiver","protocol":"arctech_dimmer","uuid":"0000-00-00-7f-bc2d05","repeats":3}

Wanneer ik de sensor weer tegen elkaar doe krijg ik 24 repeats van een arctech_switch en een arctech_screen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pilight-daemon: DEBUG: called arctech_switch parseBinary()
pilight-daemon: DEBUG: called arctech_screen parseBinary()
pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"origin":"config","type":1,"devices":{"gang":[ "Sensor1" ]},"values":{"timestamp":1405269934,"state":"off"}}

pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"origin":"config","type":1,"devices":{"gang":[ "Sensor1" ]},"values":{"timestamp":1405269934,"state":"off"}}
pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":14143926,"unit":9,"state":"off"},"origin":"receiver","protocol":"arctech_switch","uuid":"0000-00-00-7f-bc2d05","repeats":14}
pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"origin":"config","type":5,"devices":{"gang":[ "Sensor1" ]},"values":{"timestamp":1405269934,"state":"down"}}

pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"origin":"config","type":5,"devices":{"gang":[ "Sensor1" ]},"values":{"timestamp":1405269934,"state":"down"}}
pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"id":14143926,"unit":9,"state":"down"},"origin":"receiver","protocol":"arctech_screen","uuid":"0000-00-00-7f-bc2d05","repeats":14}

Voor testing is het alleen interssant om in de webgui te zien of dat de sensor "on" of "off" is.

De config file (die dus niet helemaal goed is, dunkt me)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
{
        "gang": {
                "name": "Gang",
                "Sensor1": {
                        "name": "Voordeur sensor",
                        "protocol": [ "kaku_switch", "kaku_screen" ],
                        "id": [{
                                "id": 14143926,
                                "unit": 9
                        },
                        {
                                "id": 14143926,
                                "unit": 9
                        }],
                        "state": "down"
                }
        }
}

In de webgui blijft de state op "off" staan.

Ik hoef niet perse de oplossing, een beetje zelfoplossend vermogen is prettiger, dus als iemand een schopje in de juiste richting kan geven, graag :) :9

Als extra:
Ik heb wel die LPF (Attiny), maar niet aangesloten. De pootjes blijven niet in mijn breadbord hangen, dus als iemand daar een goede oplossing voor heeft; graag. (de pootjes zijn ook te kort om goed in de M-F jumper cable te blijven zitten)... :(

[Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 13-07-2014 18:55. Reden: update LPF]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Haal protocol kaku_switch er sowieso eens uit, screen moet genoeg zijn.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Deshmir
Koffie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:38:
Haal protocol kaku_switch er sowieso eens uit, screen moet genoeg zijn.
Done, maar geen verandering in de status via de webgui.

Update: ik heb de info even op pilight.org gezet; schijnbaar heeft iemand anders er ook last van.

[Voor 17% gewijzigd door Deshmir op 14-07-2014 14:53. Reden: pilight.org]

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:27
Gaan we dat eens proberen, hopelijk is dit goed te doen met niet al te veel kennis van Linux.
neographikal schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 00:45:
[...]

Gooi er Pimatic tegenaan en je kunt de boel schakelen met events (zoals sunset, dusk, dawn, etc etc) :)

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik gebruik nu een simpele 433 mhz zender/ontvanger om met pilight een aantal KaKu en Elro switches te bedienen. Werkt leuk, maar ik wil eigenlijk openHAB gebruiken zodat ik ook dingen als Sonos en Z-wave apparaten hierin kan integreren. Heeft iemand wel eens gekeken of het mogelijk is om in een openHAB een pilight binding te maken? Volgens mij is dit technisch wel vrij eenvoudig te doen.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 10:31
Ik ben domotica oplossingen aan het evalueren, en pilight is er een van. Mijn wensen zijn initieel alleen lampen schakelen via klik-aan-klik-uit, en mijn rookmelders koppelen. Die laatste zijn flamingo's, ook wel verkocht als ELRO. Is dat mogelijk met Pilight?
Als het goed is wel.

• datadevil
Prima, dan kan ik wel verder. Setje a 22,50 bestellen dus? Kan ik ook gewoon overmaken met bank of moet het perse met Paypal? Zo'n gedoe altijd...

• seabird
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-01 14:24
Enkele vragen:
- wat voor hardware heb ik nodig, rasp en zender/ontvanger/filter? Ik kan, waarschijnlijk verkeerde bril op,
dit nergens goed vinden. Moet ik ook solderen als ik de set koop.
- ondersteund pilight ook FAAC (buismotoren screens)

Als vast bedankt voor jullie reactie
- Ja. Als je niet wilt solderen dan koop je een breadboard met jumper wires.
- Linkje?

• seabird
Thnks, voor de snelle reactie.
linkje...http://www.faacbenelux.com/nieuwigheden/dettaglio-vetrina-novita/serie-tm45-el-buismotoren-oe-45-mm.html

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
wian schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:23:
Voor de liefhebbers: drie stekkerdoosschakelaars (1500W) voor €14,95 bij de gamma https://www.gamma.nl/asso...lset-apa3-1500r/p/B364802
Crosspost uit het HomeWizard topic omdat pilight deze waarschijnlijk ook ondersteund.
@seabird, nee maar als het geen rolling code protocol is dan moet het wel te maken zijn.

• datadevil
@curlymo domme vraag misschien, maar als ik met paypal betaal dan voer ik mijn adres toch gewoon in als bezorgadres en dan hoef ik niet moeilijk te doen met omschrijvingen e.d.? De omschrijving is namelijk niet aan te passen, ik kan alleen een berichttekst toevoegen...
Volgens mij moet dat zo goed zijn ja.

• datadevil
gedaan. Zie nu pas van je inbraak, sterkte daarmee..

• seabird
@curlymo Faac is rolling code 433 mhz. Net even een mail naar fabrikant gezonden en al antwoord, met technische documentatie. Jammer dat dit niet kan!
Je kan ze nog even vragen of er inzicht is in het protocol of dat iemand anders het al is gelukt door even te zoeken op startpage.com

• seabird
@curlumo Dit is hun reactie:
" Dit is een fabriekscode (wisselwerking tussen zender / ontvanger) volgens een door FAAC gepatenteerd en beschermd algoritme."
"
Zoeken heeft nog niets opgeleverd.
Dat zeggen ze allemaal :) De vraag is natuurlijk op dat zo is.

• Deshmir
Heeft de 'obstakeldetectie' hier mee te maken?
Anders is het natuurlijk trial-and-error...
Zegt me niks.

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Na een tijdje geen tijd gehad te hebben, vanavond weer eens in de koppeling tussen pilight en pimatic gedoken. Ik heb het eindelijk werkend gekregen, snap niet waar ik zo moeilijk om heb lopen doen.

Maar nu heb ik het werkend, maar is m'n eigen gaisma protocol niet ondersteund in pimatic. Denk dat ik dan toch maar een bestaand dimmer protocol ga gebruiken voor de lichtintensiteit.

• rorie
Graag zou ik een weerstation met buiten sensor kopen welke werkt i.c.m. pilight. Op het moment heb ik de volgende op het oog: Alecto WS-1700 Weerstation met draadloze buitensensor WS-1700. Is er hier iemand die deze set heeft en aan de praat gekregen heeft met pilight. Een must is hierbij het kunnen uitlezen van de buiten temp sensor via de web ui. Een leuke toevoeging zou zijn om ook de binnen temp. te kunnen uitlezen via pilight maar dit is denk niet mogelijk.

• datadevil
Is er ook een alles in 1 schema van de pilight kit? Ik kon alleen maar zonder filter, en een los plaatje van de filter vinden

• rorie
@CurlyMo

Bij Weather Stations staat alleen de Alecto WSD17 en niet de WS1700 die ik op het oog heb.
Betekend dit dat dit dus niet gaat werken? Kan me voorstellen dat een fabrikant voor elke type weerstation dat ze uitbrengen niet ook elke keer een nieuw protocol ontwikkeld.
Dat betekent dat het onduidelijk is of nog niet af is. Kijk daarvoor ook even op het forum.

• datadevil
dankjewel. Ik vind het zelf wel moeilijk om dit soort dingen te vinden via de Wiki, ligt dat aan mij of kan er nog wel het een en ander georganiseerd worden?
Dat kan. Daarom hebben alle pilight forum gebruikers ook volledige rechten op de wiki. Ga je gang dus :)

• datadevil
CurlyMo schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:34:
Dat kan. Daarom hebben alle pilight forum gebruikers ook volledige rechten op de wiki. Ga je gang dus :)
ik ga binnenkort beginnen met het echt in elkaar zetten (moet nog onderdelen krijgen en tijd vinden) en dan zal ik als ik dingen zie gelijk proberen het te verbeteren

• GENETX
  • Laatst online: 18:38
sfinx schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:00:
Ik gebruik nu een simpele 433 mhz zender/ontvanger om met pilight een aantal KaKu en Elro switches te bedienen. Werkt leuk, maar ik wil eigenlijk openHAB gebruiken zodat ik ook dingen als Sonos en Z-wave apparaten hierin kan integreren. Heeft iemand wel eens gekeken of het mogelijk is om in een openHAB een pilight binding te maken? Volgens mij is dit technisch wel vrij eenvoudig te doen.
Ik ben ook niet echt onder de indruk van pilight + pimatic op het moment. Pilight is prima als "driver" om op een goedkope manier (Lees niet 100 euro RFXCOM) wat goedkope schakelaars aan te sturen. Pimatic heeft dan nog wat leuke dingen met die rules, maar dat werkt in mijn optiek niet lekker als je wat dieper wil en echt geavanceerde dingen wil. Het gebrek aan geneste if-then-else constructies is killing.

Ik ben dus net maar aan het hacken geslagen met OpenHAB. Het is even quick-and-dirty om te kijken of OpenHAB wel aan mijn wensen kan doen, dus pas op het is lelijk. Met OpenHAB roep ik de REST-api aan van pimatic, welke op zijn beurt pilight weer aan het werk zet. Dat moet uiteindelijk mooier kunnen, maar het werkt wel. Ik heb net een schakelaar aan de praat gekregen:

Openhab .sitemap
code:
1
2
3
4
5
6
sitemap huis label="Huis"
{
    Frame {
        Group item=HK label="Huiskamer" icon="house"
    }
}

Openhab .items
code:
1
2
3
4
5
Group All
Group HK        (All)

/* Lampen */
Switch Light_Staande    "Staande Lamp"      (HK, Lights)

Openhab .rules
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.core.persistence.*
import org.openhab.model.script.actions.*

/* Verlichting aan of uit */
rule "StaandeLamp aan"
when
    Item Light_Staande received command
then
    if(receivedCommand==ON) {
        sendHttpGetRequest("http://192.168.1.11:8082/api/device/pilight-kamer-switch2/turnOn")
    } else if(receivedCommand==OFF) {   
        sendHttpGetRequest("http://192.168.1.11:8082/api/device/pilight-kamer-switch2/turnOff")
    }
end

Uiteraard het IP en poort wijzigen

Het kan ook wel directer. Een optie is om direct pilight aan te spreken, alleen de API van pilight is iets minder schoon omdat hele json objecten moeten worden overgestuurd.
http://wiki.pilight.org/doku.php/api

Ook zou je nog direct middels pilight-send kunnen spelen. Mijn probleem zit met name in het feit dat ik de rest van de domotica software draai op mijn server ipv op de pi en ik dus geen lokale executables kan aansturen. Uiteraard is dat wel te verhelpen als ik een tweede pilight instantie draai op mijn server. Maar daar kijk ik wel eens naar als dit lekker lijkt te draaien. Dan zou ik enkel een paar rules moeten aanpassen.

Overigens moet ik ook nog doen aan polling om te kijken of de status in OpenHAB wel overeenkomt met de werkelijkheid.

[Voor 15% gewijzigd door GENETX op 17-08-2014 16:57]

• sfinx
GENETX schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:21:
[...]

Ik ben ook niet echt onder de indruk van pilight + pimatic op het moment. Pilight is prima als "driver" om op een goedkope manier (Lees niet 100 euro RFXCOM) wat goedkope schakelaars aan te sturen. Pimatic heeft dan nog wat leuke dingen met die rules, maar dat werkt in mijn optiek niet lekker als je wat dieper wil en echt geavanceerde dingen wil. Het gebrek aan geneste if-then-else constructies is killing.

Ik ben dus net maar aan het hacken geslagen met OpenHAB. Het is even quick-and-dirty om te kijken of OpenHAB wel aan mijn wensen kan doen, dus pas op het is lelijk. Met OpenHAB roep ik de REST-api aan van pimatic, welke op zijn beurt pilight weer aan het werk zet. Dat moet uiteindelijk mooier kunnen, maar het werkt wel. Ik heb net een schakelaar aan de praat gekregen:
Momenteel heb ik hier al een werkende pilight binding voor openHAB. Tot nu toe ondersteunt de binding alleen nog switches en dimmers. Zelf gebruik ik 'm al een paar weken en dat bevalt goed (hier en daar is er nog wat te tweaken). Heb je misschien ook interesse om de binding te testen?

• GENETX
Zeker, kom maar op :)

• sfinx
In je openhab.cfg:

code:
1
2
3
# pilight:<instance name>.<parameter>=<value>
pilight:kaku.host=192.168.1.22
pilight:kaku.port=5000

En eventueel throttling instellen, dit zorgt ervoor dat er maar 1 command per 1000 ms naar pilight gestuurd wordt. Dit is zeker zonder band pass filter aan te raden als je meerdere command's (bijv. alle lampen uit) naar pilight gaat sturen:

code:
1
pilight:kaku.delay=1000

En vervolgens in je items het volgende. Hierbij moeten <room> en <device> overeenkomen met de namen in je pilight config:

code:
1
pilight="<instance>#<room>:<device>"

Dus bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
Switch  KakuLeeslamp    "Leeslamp"              (Lampen)        {pilight="kaku#woonkamer:leeslamp"}
Switch  KakuKleineLamp  "Kleine lamp"           (Lampen)        {pilight="kaku#woonkamer:kleinelamp"}

Dimmer KakuPlafond      "Plafond"               (Lampen)        {pilight="kaku#woonkamer:plafond"}

De jar kun je hier downloaden: org.openhab.binding.pilight-1.6.0-SNAPSHOT.jar

• GENETX
Werkt niet voor mij. Die plugin is zeker voor 1.6.0 dev versie? Ik draait 1.5.0, dus mogelijk dat dat het is.

• sfinx
Die jar is idd gebouwd op de laatste dev versie, maar hier werkt ie ook op 1.5.0. Je hebt 'm gewoon in de addons dir gegooid, plus de extra config? Kan zijn dat je openHAB even helemaal moet herstarten, dat dynamisch laden gaat nog niet altijd goed.

Als het goed is zie je bij 't starten iets als dit voorbij komen:

code:
1
20:10:07.691 INFO  o.o.b.p.i.PilightBinding[:332] - Established connection to pilight server at 192.168.1.22:5000

• GENETX
|:( Addon in de verkeerde map gezet |:( :F

Werkt dus perfect! Thanks d:)b

• nota
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:59
Na installatie van pilight (raspbmc op rpi) via de apt repository heb ik een reboot uitgevoerd. Als ik direct na booten vervolgens met "service pilight status" de status opvraag krijg ik de melding "pilight is not running". Als ik echter kijk in var/log/pilight.log zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[Aug 20 20:20:56:843399] pilight-daemon: INFO: version 5.0, commit v5.0
[Aug 20 20:20:56:951536] pilight-daemon: NOTICE: no pilight daemon found, daemonizing
[Aug 20 20:20:57:633017] pilight-daemon: INFO: daemon listening to port: 49868
[Aug 20 20:20:57:647393] pilight-daemon: INFO: daemon started with pid: 948
[Aug 20 20:20:57:722830] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 127.0.0.1, port: 56984
[Aug 20 20:20:57:834781] pilight-daemon: ERROR: php support disabled due to missing php-cgi executable
[Aug 20 20:20:57:954340] pilight-daemon: INFO: new client, ip: 127.0.0.1, port: 56987
[Aug 20 20:20:57:965079] pilight-daemon: INFO: client recognized as gui
[Aug 20 20:24:35:497626] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64121
[Aug 20 20:24:35:501388] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/index.html
[Aug 20 20:24:35:694965] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64125
[Aug 20 20:24:35:696550] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/moment.min.js
[Aug 20 20:24:35:701981] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64124
[Aug 20 20:24:35:702891] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/jquery.mobile-1.4.2.min.css
[Aug 20 20:24:35:720668] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64122
[Aug 20 20:24:35:721431] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/jquery-2.0.2.min.js
[Aug 20 20:24:35:737375] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64123
[Aug 20 20:24:35:738070] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/jquery.mobile-1.4.2.min.js
[Aug 20 20:24:35:759528] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64126
[Aug 20 20:24:35:760431] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/pilight.css
[Aug 20 20:24:35:778427] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64127
[Aug 20 20:24:35:779256] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/pilight.jquery.theme.css
[Aug 20 20:24:35:828329] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64128
[Aug 20 20:24:35:828966] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/pilight.js
[ Aug 20 20:24:36:98085] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64130
[Aug 20 20:24:36:101067] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/images/ajax-loader.gif
[Aug 20 20:24:36:260924] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64131
[Aug 20 20:24:36:261706] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/apple-touch-icon-iphone-retina-display-hr.png
[Aug 20 20:24:37:119679] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 64132

De tijden die hier staan zijn net na de reboot, dus er lijkt wel wat te gebeuren. Ik heb de pid al opgezocht die genoemd wordt (948) maar die kan ik niet vinden, ook "ps aux | grep pilight" geeft geen resultaat. De webinterface kan ik ook niet benaderen. Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen debuggen?

If you think sex is a pain in the ass, try different position

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 14:33
Ik krijg onderstaande fout als ik van pilight 4 naar 5 wil upgraden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root@raspberrypi:~# apt-get install pilight
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  pilight-webgui
Suggested packages:
  php5-cgi pilight-firmware
The following NEW packages will be installed:
  pilight-webgui
The following packages will be upgraded:
  pilight
1 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 84 not upgraded.
Need to get 814 kB of archives.
After this operation, 4,135 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?
Get:1 http://apt.pilight.org/ stable/main pilight-webgui armhf 5.0 [279 kB]
Get:2 http://apt.pilight.org/ stable/main pilight armhf 5.0 [535 kB]
Fetched 814 kB in 0s (970 kB/s)
Selecting previously unselected package pilight-webgui.
(Reading database ... 72019 files and directories currently installed.)
Unpacking pilight-webgui (from .../pilight-webgui_5.0_armhf.deb) ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/pilight-webgui_5.0_armhf.deb (--unpack):
 trying to overwrite '/usr/local/share/pilight/default/ajax-loader.gif', which is also in package pilight 4.0
dpkg-deb: error: subprocess paste was killed by signal (Broken pipe)
Preparing to replace pilight 4.0 (using .../archives/pilight_5.0_armhf.deb) ...
Unpacking replacement pilight ...
dpkg: warning: unable to delete old directory '/usr/local/share': Directory not empty
Errors were encountered while processing:
 /var/cache/apt/archives/pilight-webgui_5.0_armhf.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Force upgrade doen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben nu ook bezig met pilight op een raspberry pi. Ik heb hiervoor een KAKU-basissetje gekocht (APA3-1500R), en een transmitter en receiver (van iPrototype). Ik heb (nog) geen band-pass filter.

Ik probeer nu vanaf de cli met pilight-send een schakelaar te bedienen, maar dat wil niet lukken. Met pilight receive zie ik wel een id en unit nummer als ik knopjes druk op de remote , maar als ik die waardes gebruik om te zenden werkt het niet.
Als ik send, en tegelijk pilight-receive draai, zie ik wel dat er iets verzonden wordt, maar de schakelaars reageren niet. Opvallend is dat ik met protocol "kaku_switch" verstuur, maar dat pilight-receive dat als een "arctech_switch" ziet, maar dat doet hij ook als ik de meegeleverde remote gebruik.

Wat gaat er mis ?
Probeer eens een LED i.p.v. de zender.

arctech_switch is een verzamelnaam van een protocol waarvan kaku_switch er een van is.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb even geen losse leds hier (ben ook helemaal niet zo'n knutselaar met elektronika, zender en ontvangertje solderen was al een uitdaging :p )

Maar als ik send, en pilight-receive binnen ziet komen wat ik verstuur, lijkt me dat toch in orde ?
BTW, ik heb dit schema aangehouden : http://www.homautomation....ads/2013/10/RPi-copie.jpg
Maar dan met GPIO 0 en 1. Ook heb ik aan zowel de transmitter als de receiver een antennetje van ca 13cm gehangen. Dat werd in de datasheet van de rws-371 aangegeven.

[Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-08-2014 14:02]

Maar als ik send, en pilight-receive binnen ziet komen wat ik verstuur, lijkt me dat toch in orde ?
Dat zegt alleen dat er softwarematig goed is gezonden.

Op de pilight wiki staat aansluitschema's die direct werken met de standaard instellingen. Controleer in ieder geval je aansluitingen en je hardware.conf instellingen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
OK, het lijkt erop dat ik de transmitter verkeerd aangesloten heb. Het is wel een andere dan die op de pilight wiki, maar klopt ookniet met het schema waar ik eerder naar linkte, daarvan moeten de +5v en gnd andersom voor de mijne. Ik ga weer even knutselen :P thx.

Edit: Jawel , succes ! Leermoment: Altijd even de juiste datasheet opzoeken voor pin-layout, en niet denken dat als de ANT aanduiding overeenkomt met een plaatje dat je gevonden hebt, de rest ook wel zal kloppen 8)7 :p

[Voor 29% gewijzigd door u_nix_we_all op 22-08-2014 15:06]

• nota
nota schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:49:
Na installatie van pilight (raspbmc op rpi) via de apt repository heb ik een reboot uitgevoerd. Als ik direct na booten vervolgens met "service pilight status" de status opvraag krijg ik de melding "pilight is not running". Als ik echter kijk in var/log/pilight.log zie ik het volgende:
...
Iemand nog enig idee hoe ik dit op kan lossen / debuggen? Ik kom er nog steeds niet uit.

pilight in debug modus starten.

• nota
Thanks, ga ik meteen proberen!

edit:
geprobeerd

Zojuist in debugmodus gedraaid (pilight-daemon -D) maar dan gaat alles goed. GUI kan ik benaderen en alle devices werken. Het gaat dus alleen fout als de daemon bij reboot als service wordt opgestart. Dit zijn dan steeds de laatste 4 regels in de log:

code:
1
2
3
4
[Aug 23 20:10:02:194087] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/images/ajax-loader.gif
[Aug 23 20:10:02:365140] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 9007
[Aug 23 20:10:02:366052] pilight-daemon: NOTICE: caching /usr/local/share/pilight/default/apple-touch-icon-iphone-retina-display-hr.png
[Aug 23 20:10:03:225331] pilight-daemon: INFO: client connected, ip 192.168.1.203, port 9008

Ook heb ik loglevel 5 gezet maar dat geeft in dit geval geen extra informatie in pilight.log

[Voor 93% gewijzigd door nota op 23-08-2014 20:29]

Probeer eens Raspbian op XBian?

• u_nix_we_all
  • Niet online
hela hola ....
Ik kom net thuis, en zie dat de pilight-daemon op mijn rpi rip is. Geval van harakiri zo te zien:
code:
1
2
3
[Aug 27 13:07:51:324510] pilight-daemon: ERROR: ram usage too high 60.000322
[Aug 27 13:07:51:325089] pilight-daemon: ERROR: checking again in 10 seconds
[Aug 27 13:08:02:326772] pilight-daemon: ERROR: ram usage still too high 60.000322%, stopping

pilight 5.0 op raspbian (weezy / 7.2), icl. php5 geïnstalleerd. Geen grote setup (alleen 3 kaku-switches, en de interne temp van de raspberry). De daemon heeft zonder problemen gedraaid vanaf zondagavond.

Enig idee waar de oorzaak kan liggen ? Ik ga sowieso wel even proberen te kijken hoe en wanneer geheugengebruik oploopt, zijn er meer mensen die hier last van hebben ?

[Voor 0% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-08-2014 21:43. Reden: Pilight -> pilight :p]

pilight dus

Welke thread verbruikte zoveel CPU/RAM?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Kan ik nu niet meer zien :p. Maar op dit moment na herstarten zie ik 15 threads met allemaal dezelfde size (SZ), en RSS (resident size). Die eerste is wel vrij groot met bijna 30MB per thread (118 MB VSIZE totaal) en die zal niet bepalend zijn of meetellen voor die 60% lijkt me.
De RSS loopt wel steady op, met ca 8k per minuut.... maar volgens mij zie ik bij elke thread de totale RSS van het hele proces.
Moet ik met een debugger aan de gang om de goeie info boven water te krijgen ?

Edit: Als ik met een browser op de webinterface zit, gaat het harder, 124 kB per minuut ! Denk dat het daar in zit, ik heb dat venster de afgelopen dagen urenlang open laten staan, en als dat met 7,5 MB per uur doorloopt heb je binnen 2 dagen die 60% te pakken.

[Voor 21% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-08-2014 21:03]

Zover ik weet hoort pilight niet te lekken. Graag hoor ik als dat wel zo is.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Zie edit
Hoe zit het dan volgens jou met het totale geheugen gebruik? Gewoon mening.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik zit even wat uit te zoeken, maar die vzise is virtueel, en niet zo van belang. Maar waarom die in totaal 120MB is, geen idee.

Ik heb even de rss size in de gaten gehouden:

Je ziet een sprong waar ik de webpagina opende en een lamp aanzette. Daarna met de webpagina open (in Chrome , zal zo even een andere proberen en de android app) bleef het oplopen. De x-as is in minuten btw.
Misschien kan je een topic openen op het pilight forum hierover.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:36

Kiwi

Gadgetfreak

Ik heb sinds vandaag mijn HummingBoard binnen, is het mogelijk om de huidige pilight versie daarop te installeren?

AllesOverCrypto.nl

Nee, er is nog geen C plugin om de GPIO mee aan te sturen.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-01 22:19
Is er al iemand die een PCB gemaakt heeft voor de sender , receiver en LPF filter die op de GPIO header van de raspberry kan schuiven? Zodat je ze zelf alleen nog de onderdelen van curlymo er op hoeft te solderen?

In het gesloten topic zie ik daar wat posts over, maar een zoek aktie in deze topic op PCB geeft geen resultaat...

Op het pilight forum zie ik alleen de prototyping plate etc.

cd /pub && more beer

Nee, er zijn iedeëen geweest maar het is nog nooit door iemand écht doorgezet.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-01 22:19
CurlyMo schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:13:
Nee, er zijn iedeëen geweest maar het is nog nooit door iemand écht doorgezet.
Mag ik vragen waar het op is blijven steken?
Is het het ontwerpen van de PCB zelf?
of op de kosten?

Ik vroeg me namelijk af of het mogelijk is om een soort van samenkopen actie te ondernemen puur voor

- PCB
waar je dan zelf nog onderstaande dingen op soldeert.

- LPF + socket (en weerstanden?)
- Receiver
- Sender

En dan het soort PCB dat je op de rPI klikt zoals een humble pi etc.
Eventueel nog de resterende GPIO's die je niet gebruikt voor pilight ook door laten lopen in de PCB zodat die nog beschikbaar zijn voor iets anders?

cd /pub && more beer

Kosten is geen probleem. pilight heeft budget zat. Er is nog steeds niemand die een aanbod heeft doorgezet.

• francoski
  • Niet online
@CurlyMo is er al wat meer bekend over het event-system / de nieuwe versie van pilight?

Heb het nu draaien met pimatic, maar ik vind dat maar rommel. Loopt af en toe vast, start enorm traag op, en af en toe vreemde dingen met tijden.

• GENETX
Dat is ook de reden waarom ik nu OpenHAB gebruik, althans, nog bezig met configureren.

Wat ik inmiddels wel heb geleerd van Pimatic, is dat het niet werkt om simpele if x then y constructies te gebruiken. Leuk voor wat basisdingen, maar je wilt ook iets complexere (imho nog steeds simpele) acties aankunnen.

Op zich lijkt het systeem van OpenHAB best wel geavanceerd en mooi te werken. zeker een kijkje waard voor inspiratie voor pilight! Eigenlijk wil je iets als een sensitivity list (a la VHDL voor de kenners). Dan kun je specificeren welk stukje wordt uitgevoerd op een event van een bepaalde sensor (en evt of die sensor van aan->uit ging of andersom).

Je wilt gewoon niet zoals in Pimatic triggeren op elke switch/variabele in en conditie :'(

[Voor 7% gewijzigd door GENETX op 08-09-2014 08:39]

@francoski, ik heb +2 maanden na de inbraak gewoon nog steeds niet mijn volledige infrastructuur terug om lekker verder te kunnen ontwikkelen. Het eventsysteem is al lang klaar, maar het is afhankelijk van een ander stukje code dat ik aan het herschrijven was toen alles gejat werd. Dat betreft een nieuwe structuur van de json configuratie van pilight. Daar ben ik ook al best ver mee, maar als je simpelweg nauwelijks kan programmeren, dan staat het stil.

Daarnaast ben ik bezig met het schrijven van een wiringPi implementatie voor de Hummingboard. SolidRun heeft me dat gevraagd. Dat zorgt ervoor dat alle software dat de GPIO gebruikt op de Raspberry Pi, ook werkt op de Hummingboard. Wanneer dat af is geeft dat zo'n boost in alles wat er rond de Hummingboard gebeurt, dan dat het event systeem dat nu zou doen voor louter pilight :)

• francoski
  • Niet online
@CurlyMo zo dan, hebben ze je flink te pakken gehad. Sterkte ermee.

Is er ergens een dev versie te krijgen met event-system eigenlijk? Heb je enige prognose wanneer je die configuratie kunt oppakken / afmaken?

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 09:32
Ik ben al een tijdje bezig met WebioPI maar sinds gister Pilight geinstalleerd.
Wat zit dat goed inelkaar zeg, het werkt "out of the box" (hardware wel via pilight aangeschaft).

Ik gebruik WebioPI om mijn aquarium te "monitoren" en de verlichting & temperatuur te regelen.
De verlichting werkt via timers (via de webinterface instelbaar) en dat stukje mis ik/heb ik nog niet gevonden in Pilight. Is het al mogelijk om schakelaars via de webinterface instelbare tijden te laten schakelen? Of is dat iets wat in het hierboven besproken "event systeem" thuis hoort.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01 21:39
Hallo,

Ik ben ook volledig nieuw met pilight. De sender/receiver zijn nog onderweg, maar heb ondertussen wel al de volledige namiddag de website van pilight doorlezen / doorzocht. Het klinkt allemaal interessant, dus afwacht tot de hardware aankomt.

Ik had graag met behulp van pilight mijn elektrisch rolluiken bedient. Momenteel bedien in de rolluiken per kamer met een Niko schakelaar ( http://www.niko.eu/nlbe/niko/artikel/101-65900 ). Nu kwam ik op de site van Elro deze rolluikschakelaar tegen: http://www.elroshop.eu/inbouw-updown-ontvanger-he889.html . Nu vraag ik mij af als ik die Elro achter mijn bestaande Niko hang, dat ik dan zowel draadloos (via de Elro) als manueel (Via de Niko schakelaar) mijn rolluiken kan bedienen?

Iemand enige ervaring hiermee?
Event systeem is niet te testen nee.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:30
@argon007

nee, deze schakelaar kun je niet standaard samen met je huidige gebruiken.
misschien als je iets met een hotelschakeling kunt bedenken?

Ja, deze schakelaars zouden wel met je rolluiken kunnen werken als je je huidige schakaars vervangt.

In theorie zou pilight deze schakalaars wel kunnen aansturen. kijk maar in de specificaties hier
ik weet alleen niet of er al een protocol is voor deze schakelaar.

edit : typo's

• francoski
  • Niet online
@ApOE Dat kan inderdaad nog niet met pilight, maar je kunt pilight wel aan pimatic vastknopen (https://github.com/pimatic/pimatic-pilight). Dat werkt best aardig, alleen is het wat traag.

@CurlyMo jammer. Zou er best wat tijd in willen steken.

• ApOE
Thanks francoski, ik had er idd al wat over gelezen.
Ik zal eens kijken of ik hierdoor kan overstappen naar pilight

[Voor 4% gewijzigd door ApOE op 10-09-2014 17:56]

@Francoski, als je je wilt aansluiten bij het dev team, graag :)
@ApOE, kan je a.u.b. pilight schrijven?

• francoski
  • Niet online
Het is pilight, toch CurlyMo? :)

@CurlyMo hoe? Komende tien weken nog wel redelijk druk, maar daarna heb ik zeker tijd.

[Voor 21% gewijzigd door francoski op 09-09-2014 15:27]

• francoski
  • Niet online
Is dit een toevallige samenloop van omstandigheden of meer een bug?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
p 09 21:35:37:469721] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Sep 09 21:35:37:470325] pilight-daemon: ERROR: - thread lirc: 0.000001%
[Sep 09 21:35:37:470922] pilight-daemon: ERROR: - thread socket: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:471375] pilight-daemon: ERROR: - thread ssdp: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:471823] pilight-daemon: ERROR: - thread sender: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:472255] pilight-daemon: ERROR: - thread broadcaster: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:472659] pilight-daemon: ERROR: - thread updater: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:473061] pilight-daemon: ERROR: - thread 433gpio: 0.000007%
[Sep 09 21:35:37:483705] pilight-daemon: ERROR: - thread receive parser: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:484217] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver worker #0: 0.000001%
[Sep 09 21:35:37:484677] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver client: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:485120] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver broadcast: 0.000000%
[Sep 09 21:35:37:485570] pilight-daemon: ERROR: - thread firmware upgrader: 0.000001%
[Sep 09 21:35:37:485995] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Sep 09 21:35:37:486380] pilight-daemon: ERROR: cpu usage too high 78.301393
[Sep 09 21:35:37:486920] pilight-daemon: ERROR: checking again in 10 seconds
[Sep 09 21:35:48:488893] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Sep 09 21:35:48:489451] pilight-daemon: ERROR: - thread lirc: 0.012261%
[Sep 09 21:35:48:489918] pilight-daemon: ERROR: - thread socket: 0.002723%
[Sep 09 21:35:48:490368] pilight-daemon: ERROR: - thread ssdp: 0.000000%
[Sep 09 21:35:48:490779] pilight-daemon: ERROR: - thread sender: 0.000000%
[Sep 09 21:35:48:491183] pilight-daemon: ERROR: - thread broadcaster: 0.000000%
[Sep 09 21:35:48:491584] pilight-daemon: ERROR: - thread updater: 0.028388%
[Sep 09 21:35:48:492013] pilight-daemon: ERROR: - thread 433gpio: 0.008413%
[Sep 09 21:35:48:492446] pilight-daemon: ERROR: - thread receive parser: 0.000000%
[Sep 09 21:35:48:492854] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver worker #0: 0.008802%
[Sep 09 21:35:48:493291] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver client: 0.000000%
[Sep 09 21:35:48:504054] pilight-daemon: ERROR: - thread webserver broadcast: 90.426296%
[Sep 09 21:35:48:504538] pilight-daemon: ERROR: - thread firmware upgrader: 0.006280%
[Sep 09 21:35:48:504958] pilight-daemon: ERROR: ----- Thread Profiling -----
[Sep 09 21:35:48:505340] pilight-daemon: ERROR: cpu usage still way too high 90.580357%, exiting
pi@raspberrypi ~ $
Ik hoor meer problemen met de webserver.

• francoski
  • Niet online
Maar tijdens de eerste profiling lijkt het een externe applicatie te zijn die CPU vreet.
Nee, alle webserver threads behoren tot dezelfde webserver functionaliteit.

• francoski
  • Niet online
Ik bedoel dat bij de eerste check met een CPU usage van 78% geen enkele van de gecheckte threads meer dan 0.* CPU gebruikt, en bij de tweede de webserver 80%.
Zie pilight forum voor de reden daarvoor. Staat op de todo lijst. De profiler checks overigens alleen het eigen CPU / RAM verbruik, dus externe applicaties hebben hier geen invloed op.

Zojuist Hummingboard ondersteuning toegevoegd met mijn eigen wiringX library :Y)

[Voor 66% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2014 17:18]

• ApOE
CurlyMo schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:25:
@ApOE, kan je a.u.b. pilight schrijven?
Done :P

Gebruik nu overigens mijn bestaande webiopi pagina/dashboard met om middels "subprocess.call" pilight aan te sturen. De timers welke ik via mijn dashboard kan instellen sturen nu pilight aan ipv een GPIO pin.
Beste van 2 werelden voor mij :o

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-01 13:55
Hallo,

ik ben nieuw in de wereld van de domotica. Ik ben bezig met een hotelschakeling met kaku apparatuur (AWMD250 dimmer als ontvanger, 2 AWMT-003 als zenders). In de testopstelling blijkt nu dat de AWMT-003 standsafhankelijk zijn, dwz dat als je de lamp met nr 1 aan zet, je dan met nr 2 eerst aan en dan uit moet geven. Dat is niet helemaal wenselijk.

Nu was ik toch al van plan tzt met pilight te gaan experimenteren, maar ik vroeg me nu af of bovenstaande niet te ondervangen is met pilight. Idee is dan dat pilight het aan/uit signaal van de AWMT-003 'vertaalt' naar een aan/uit code naar de dimmer. Immers, pilight weet de status van de lamp en kan dus bedenken of-ie aan of uit moet.

Ik heb mijn best gedaan me in te lezen (zowel hier als op het pilight forum) maar kom hier geen voorbeeld van tegen. Dank alvast voor het meedenken!
Dat kan ja. Je zult het alleen nog even zelf moeten schrijven via de API of pimatic gebruiken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je moet de zenders niet koppelen aan je ontvanger, maar de ontvanger een ander vrij adres geven.
Wanneer je dan van de zender een signaal ontvangt stuur je een OFF signaal wanneer de dimmer op ON staat, en een ON signaal wanneer de dimmer op OFF staat.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-01 13:55
Koffie schreef op zondag 14 september 2014 @ 10:57:
Je moet de zenders niet koppelen aan je ontvanger, maar de ontvanger een ander vrij adres geven.
Wanneer je dan van de zender een signaal ontvangt stuur je een OFF signaal wanneer de dimmer op ON staat, en een ON signaal wanneer de dimmer op OFF staat.
CurlyMo schreef op zondag 14 september 2014 @ 10:00:
Dat kan ja. Je zult het alleen nog even zelf moeten schrijven via de API of pimatic gebruiken.
Dank voor jullie reacties. Dan ga het binnenkort eens proberen, kom dan vast nog terug met vragen.
Bij het inlezen zag ik ook dat de AWMT-003 2 seconden lang het signaal uitzendt. Klopt het dat dit betekent dat pilight pas daarna het signaal naar de dimmer kan sturen? Dat kan nl. wel ervaren worden als een storende vertraging denk ik. Zijn er ook andere schakelaars die je kan bedienen met een 'design' drukknop en die niet zo lang het signaal uitzenden (en werken met pilight)?

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 14:33
Ik gebruik de AWST-8802 en dat werkt instant.
Kan je op je ontvangers niet gewoon de codes van beide schakelaar aanleren?
Dit doe ik ook, ik kan zowel met AWST-8802 als de meegelevrede RC mijn lampen bedienen.

• francoski
  • Niet online
Reinder83 schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:12:
Ik gebruik de AWST-8802 en dat werkt instant.
Kan je op je ontvangers niet gewoon de codes van beide schakelaar aanleren?
Dit doe ik ook, ik kan zowel met AWST-8802 als de meegelevrede RC mijn lampen bedienen.
Dat het instant werkt is logisch, bij het eerst verzonden commando werkt de schakelaar meestal al. Maar mocht het bereik slecht zijn, dan pas bij 2, 3 of 4 etc.
Dat hij 2 seconden verstuurd is gewoon om er zeker van te zijn dat het commando aankomt, ook als er tegelijkertijd (ongeveer) een andere schakelaar iets verstuurd.

Dat aanleren van die 2 code's heeft hij gedaan, het probleem is dat de schakelaar de stand onthoud, en dan de nieuwe stand doorstuurt. De schakelaar heeft simpelweg geen ontvanger aan boord om de nieuwe status op te slaan.

@Stat weet je zeker dat het 2 seconden is? Lijkt me namelijk erg lang.
Tegelijk zenden gaat natuurlijk niet. Of in ieder geval gaat het problemen opleveren.
Je kunt natuurlijk altijd zelf een zender en ontvanger in elkaar solderen, welke wel de status onthoud (en dus een ontvanger heeft), en deze aansluiten op je eigen design-schakelaar. Dan ben je onafhankelijk van pilight.

Anoniem: 201622

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje. Ik heb me een raspberry pi B+ gekocht met de bedoeling om er mijn verlichting via RF 433Mhz te kunnen sturen.
Nou ben ik al even aan het stoeien met pilight en ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om één lamp aan te laten gaan met de raw code.
Verder heb ik via het commando: pilight-learn mijn remote uit kunnen lezen.
Hier kwam het volgende uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--[RESULTS]--

hardware:       433lirc
pulse:          3
rawlen:         50
binlen:         12
plslen:         395

on-off bit(s):  11
all bit(s):
unit bit(s):    4 5 6

Raw code:
395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 395 1185 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 395 1185 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 13430
Raw simplified:
On:     01100110011001010101011001100110011001100110011001
Off:    01100110011001010101011001100110011001100110011001
All:    01100110011001010101011001100110011001100110010101
Unit 1: 01100110011001010101011001100110011001100110011001
Unit 2: 01100110011001010110010101100110011001100110011001
Unit 3: 01100110011001010110011001010110011001100110011001
Binary code:
On:     000110000000
Off:    000110000001
All:    000110000001
Unit 1: 000110000000
Unit 2: 000101000000
Unit 3: 000100100000

Verder lukt het me om lamp 3 alleen aan te laten gaan met het commando:
pilight-send -p raw -c "395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 395 1185 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 395 1185 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 1185 1185 395 395 13430"

De lamp uit zetten lukt me niet meer. Ook de andere lampen lukt me nog niet.
Update: ik kan nu m.b.v pilight-debug (en dan toets indrukken)
van alle knoppen de raw codes uitlezen en deze dan werkend versturen met pilight-send

Nou wil ik graag met sudo nano /etc/pilight/config.json
alles instellen, alleen hier loop ik vast...
als voorbeeld heb ik gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
        "woonkamer": {
                "name": "Woonkamer",
                "lamp1": {
                        "name": "Lamp 1",
                        "protocol": [ "kaku_switch" ],
                        "id": [{
                                "id": 8934706,
                                "unit": 0
                        }],
                        "state": "on"
                }
        }
}

maar nu weet ik niet wat ik in moet stellen voor id en unit. Voor protocol moet ik volgens mij selectremote ingeven?

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Dat zou heel erg fijn zijn...want ik ben nu toch al 2 volle dagen het internet hopeloos af aan het struinen naar antwoorden ;w

Ohja het gaat om dit setje van de conrad:
http://www.conrad.nl/nl/d...g-voor-binnen-640475.html

Alvast bedankt
Clint

En het is als volgt aangesloten:

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 201622 op 19-09-2014 09:48. Reden: remote toegevoegd, afbeelding, mogelijkheid tot meerdere raw codes uitlezen, code duidelijker gemaakt]

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

CurlyMo schreef op woensdag 10 september 2014 @ 10:54:
Zojuist Hummingboard ondersteuning toegevoegd met mijn eigen wiringX library :Y)
Hmmm, geprobeerd te installeren via apt-get, pilight draait maar de GPIO lijkt niet te werken. Moet ik die wiringX library los installeren? Of zijn de GPIO pinnen anders ingedeeld op de HB? Ik heb de HB i2.

EDIT: Ik draai trouwens XBian van 2 juli, werkt die ook?

[Voor 6% gewijzigd door Kiwi op 18-09-2014 23:29]

AllesOverCrypto.nl

@ClintRietjens, je begrijpt natuurlijk dat ik je niet kan helpen met zo'n onduidelijke post.
@Kiwi, welke versie heb je geinstalleerd?

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Imagenaam van de XBian image is mpd-xbian-20140702.img, pilight versie is gewoon de meest recente vanuit apt denk ik? Hoe kan ik dit checken?

AllesOverCrypto.nl

Zoals in vrijwel alle programma's:
code:
1
pilight-daemon -V

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee