Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Het Pelletkachel topic

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v8rEP4f3CMAWV3novx5AK0Fk/full.jpg
Welkom bij het pelletkachel topic. Alles over aanschaf, gebruik, rendement, brandstof, milieu en warmte.
Er zijn 2 soorten pelletkachels: Een grote installatie, die een gasgestookte ketel vervangt. Hierbij heb je wel wat ruimte nodig in een garage of schuur. Dit topic gaat echter over "huiskamerkachels", die alleen lucht verwarmen.
huh? Palletkachel?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UTm46MowN8jBoWnKGD4Folzr/full.jpg

Nee, een pelletkachel brand niet op pallets, maar op "pellets".
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IdrVfD33NR3fmbWachnCXHRw/full.jpg
Wat is een (hout)pellet?
Een pellet is samengeperste vorm van houtsnippers (meestal restafval) in de vorm van een cilinder. Er zijn verschillende soorten van pellets waarbij de verbrandingswaarde kan verschillen. Er bestaan verschillende normen om uniformiteit te krijgen.

Er zijn ook pellets welke geperst worden vanuit hiervoor speciaal aangeplant bos.
Meer informatie hierover kan je vinden in Wikipedia, zie de links hier beneden.
Hoe werkt een pelletkachel?
Een pelletkachel bestaat, simpelgezegd, uit de volgende onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2aGjj15GcDMeVj0o55694xVy/full.jpg
1. De hopper (mooi woord voor voorraadbak) met pellets, met daaronder het toevoermechanisme.
2. De ventilator(en) die de lucht toe- en afvoer regelen.
3. De verbrandingsruimte.
4. De warmtewisselaar / heteluchtrooster.

In het kommetje in de verbrandingsruimte zit een hitte-element. Zodra je de kachel aanzet, zullen er via de toevoerspindel een aantal pellets in het kommetje vallen en tot ontbranding worden gebracht door het hitte element. Daarna zal op gezette tijden de spindel gaan draaien om pellets toe te voeren.

De ventilatoren zorgen voor een geforceerde toevoer van zuurstof, menging en verspreiding van de opgewarmde lucht door de (woon)kamer en de afvoer van de verbrandingslucht.

Een pelletkachel zal dus altijd stroom verbruiken. Tijdens het opstarten wat meer, daarna alleen voor de ventilatoren, de aansturing en af en toe de spindelmotor.
Waarom een pelletkachel?
Je kan, om een aantal redenen een pelletkachel aanschaffen. Een van die redenen zou geld kunnen zijn.
Op pellets een ruimte verwarmen is simpelweg goedkoper dan via aardgas. Nu bevatten pellets minder energie, maar ze zijn ook een stuk goedkoper. Slim inkopen is plm. 30% besparen.

Een andere reden kan zijn vanwege het milieu en duurzaamheidsdenken. Er komt bij beide methodes CO2 vrij, echter is de kringloop van hout een stuk korter. En je verwarmd je huis met een hernieuwbaar (afval) product wat anders weggegooid zou worden. Ook is het stoken op pellets niet te vergelijken met hout stoken in een open haard. Pelletkachels branden veel heter, en veel meer gecontroleerd dan een open vuur. Er zijn zelfs pelletkachels met een lambda sensor die de zuurstoftoevoer regelt.
Voor- en nadelen pelletkachel
We beginnen met de voordelen:
- Een pelletkachel is een relatief schone manier om te verwarmen.
- Het is goedkoper dan met gas verwarmen.
- Het is gezelliger dan een wit geverfde radiator.
- Een pelletkachel mag op een "lage uitvoer"; je hoeft dus geen dikke pijp boven je dak uit te brengen; een pijpje naar buiten volstaat, net als bij gashaarden/ketels.

Nadelen:
- Een pelletkachel verbruikt elektriciteit.
- Je hebt een flinke voorraad pellets nodig, en ook die worden uiteraard duurder.
- Een pelletkachel heeft ventilatoren en die zal je altijd horen.
- Een hoop kachels komen uit Italië; en daar hebben ze soms wat quality contol issues.
Waar gaat dit topic over?
Dit topic gaat over kachels welke als brandstof pellets gebruiken (pelletkachel).
Daarbij kan je denken aan:
- het bespreken van de (on)mogelijkheden van een pelletkachel in een bepaalde situatie.
- het werken/afstellen/tunen van pelletkachels.
- problemen bespreken over werking/afstelling.
- bespreken van mogelijke oplossingen voor bepaalde bestaande situaties.
- pellet gebruik en soorten pellets.
Waar gaat dit topic niet over?
- Het mogelijk verslechteren van de luchtkwaliteit (in welke vorm dan ook) die verbranden van hout met zich mee brengt, gebruik hiervoor (bijvoorbeeld) een topic zoals Houtstook in steden verbieden?
- De mogelijke onduurzaamheid van het stoken van hout indien vele personen deze stap maken.
linkjes voor meer info
Wikipedia: Pelletkachel
Wikipedia: Houtpellets
http://pelletkachel.startpagina.nl/
YouTube: Pelletkachel: De werking van een Nordic Fire pelletkachel over de werking van een pellet kachel.
YouTube: De techniek achter de Nordic Fire pelletkachel De technische kant.
YouTube: Starten pelletkachel Een "echt" filmpje.
YouTube: pelletkachel/pelletpresse/pelletmill/pelletpers www.pelletpers.nl Zelf pellets maken kan ook, als je een bos in je tuin hebt :)

[ Voor 57% gewijzigd door teacher op 22-02-2014 09:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 23:23
Mijn ouders hebben een Rika Pico staan met ruimtevoeler. Ideaal apparaat die je helemaal automatisch kan laten inregelen. Zo zijn er complete dagprogramma's in te stellen met daarbij de uren die hij moet branden en welke temperatuur hij dan in de woonkamer moet aanhouden. Grootste voordeel natuurlijk is dat het een Oostenrijkse kachel is, waar goede service en kwaliteit bovenaan staan.

Pellet verbruik ligt zo rond de 1kg/uur, maar daar moet wel bij gemeld worden dat mijn ouders geen zaken meer doen met 19-20 graden in huis. Het is er nu altijd tussen de 22 en 23 graden. Ze zijn van een speksteen kachel, via een Flam bij deze pelletkachel gekomen, omdat ze er geen zin meer in hadden om iedere keer weer hout op het vuur te leggen.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/515v04.jpg

Ik heb helaas gaan plaatje van een brandende kachel, maar ik kan wel vertellen dat het niet een of ander pietluttig vlammetje is wat erin brand. Op vol vermogen levert de kachel zo'n 9kW en staat er dus een grote bak met vuur in de woonkamer. Al met al zijn mijn ouders nu verkocht aan een pellet kachel en ik verwacht wel dat deze binnen een aantal jaar wordt vervangen met een model waar een grotere voorraad pellets in past >:) .

edit:

het was even zoeken op mijn NAS, maar toch een plaatje met vuur. Mochten jullie foto's van de installatie willen zien, die kan ik eventueel ook nog aanleveren.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2uido44.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Lt-Crash op 21-02-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:12
Omdat ik ons huis met stadswarmte ook niet warm kon krijgen zijn wij 3 winters geleden ook op een pelletkachel overgestapt.

Wij hebben staan een Edil Kamin (zonder ontploffende ruiten) Tiny.
Ik zal een kijken of ik nog ergens foto's heb van onze eigen kachel. Onderstaand een fabrieksrender.
Afbeeldingslocatie: http://www.edilkamin.com/media/prodotti/Immagini/sp_ti01.jpg

Vermogen 9kW
Verbruik pellets (afhankelijk van wind, richting en buitentemperatuur) tussen de 5 en 15 kilo per dag.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 23:47

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Het rookkanaal hoeft misschien niet boven de nok maar anders komt het onder mijn raam van de bovenverdieping en dat is zeker niet ideaal.

Met dubbelwandig bedoel ik met isolatie, zonder aanvoer van lucht. Mijn idee is dat de aanvoer van lucht ook van onder het raam kan worden aangezogen, dus dat hoeft niet helemaal vanuit de nok te komen.

Ik weet ook niet hoe belangrijk isolatie is voor een rookkanaal voor pellets van 3meter. Ik lees alleen dat dit noodzakelijk is om condensatie tegen te gaan.

Verder is concentrische pijp (maar ook dubbelwandige) vrij duur. Dus als het zonder problemen goedkoper kan is dat wel gewenst.

Het is een standaard pelletkachel van Haas&Sohn

Een foto uit de straat met een vergelijkbare oplossing/probleem. Dit lijkt wel een dikkere pijp dus zal wel een houtkachel zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/30k6qt0.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door cosmoOo op 20-06-2014 16:53 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Anoniem: 492475

@Rolco

Eergisteren een zak toegevoegd van de zogenaamde HotDevil.
Wat opvalt is dat de verpakking er steviger uit ziet als de verpakking van de Elite .Zoals al aangegeven eerder op het forum heb ik veel schimmel in de Elite pellets gehad bij levering en zeker nu toch wel 30 zakken gehad waar de seal van is open gegaan tijdens de opslag .De pellets liggen in een droge geisoleerde garage opgeslagen.

De nieuwe pellets lijken een meer gelijkwaardige maat te hebben,maar na het bekijken van diverse zakken zie ik geen verschil

De kleur is donkerder dan de Elite,Maar wat ook belangrijk is,de zakken hebben weinig stof,en dat is bij de elite ook wel anders.

Dan de ruit.Ik moet hier af gaan op moeders,Maar die is van mening dat hij schoner blijft.
Ook de as in de la is beduidend minder.

Zo te zien lijkt het verbruik lager,ik had meer ruimte in het reservoir verwacht na 2 dagen stoken.
Maar hier wil ik nog wel een nauwkeurige test op doen met de juiste verbruikscijfers.
Ook de afgifte van warmte is natuurlijk lastig te meten in verschil.

De pellets hebben made in Poland op de zak staan.

Op dit moment ben ik zeer te spreken over deze pellet.Ik heb alleen als vergelijking de Elite,Maar als de zakken op zijn zal ik de Elite niet meer nemen.

Met de marktplaatscode een korting en voor € 287 975 kilo aan huis.Het kan goedkoper door vooruit te betalen...De Elite waren € 285 975 kilo aan huis

Uiteraard staan voor volgende winter ook de plospan pellets op het lijstje :)

Links Elite pellets

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/i/p85VQHUQj

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 492475 op 29-11-2014 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 492475 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:15:
@Rolco

Eergisteren een zak toegevoegd van de zogenaamde HotDevil.
Wat opvalt is dat de verpakking er steviger uit ziet als de verpakking van de Elite .Zoals al aangegeven eerder op het forum heb ik veel schimmel in de Elite pellets gehad bij levering en zeker nu toch wel 30 zakken gehad waar de seal van is open gegaan tijdens de opslag .De pellets liggen in een droge geisoleerde garage opgeslagen.

De nieuwe pellets lijken een meer gelijkwaardige maat te hebben,maar na het bekijken van diverse zakken zie ik geen verschil

De kleur is donkerder dan de Elite,Maar wat ook belangrijk is,de zakken hebben weinig stof,en dat is bij de elite ook wel anders.

Dan de ruit.Ik moet hier af gaan op moeders,Maar die is van mening dat hij schoner blijft.
Ook de as in de la is beduidend minder.

Zo te zien lijkt het verbruik lager,ik had meer ruimte in het reservoir verwacht na 2 dagen stoken.
Maar hier wil ik nog wel een nauwkeurige test op doen met de juiste verbruikscijfers.
Ook de afgifte van warmte is natuurlijk lastig te meten in verschil.

De pellets hebben made in Poland op de zak staan.

Op dit moment ben ik zeer te spreken over deze pellet.Ik heb alleen als vergelijking de Elite,Maar als de zakken op zijn zal ik de Elite niet meer nemen.

Met de marktplaatscode een korting en voor € 287 975 kilo aan huis.Het kan goedkoper door vooruit te betalen...De Elite waren € 285 975 kilo aan huis

Uiteraard staan voor volgende winter ook de plospan pellets op het lijstje :)

Links Elite pellets

[afbeelding]
Plospan zeker proberen :) ik merk voorral als je er aan ruikt, beide plospan ruikt of je door een zagerij loopt, of bij de kozijnen maker binnen stapt, zo'n lekkere gezaagd hout lucht, de olimp ruikt wel naar hout maar met een scherpe geur er bij van verf of misschien de olie die ze gebruiken om te persen , misschien komt dat wel uit die man zijn auto oid, niet lekker.
Ook als je buiten ruikt tijdens het branden ruik je 20 cm van de pijp niets of een beetje houtstook lucht, de olimp stinken al op 5 meter, dat wil ik niet.
Voor polen maakt dat misschien niet uit maar ik vind het niks.

Op de foto

Links olimp
Boven plospan wit
Rechts plospan bruin

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/2df287cbb677f36f35ac2df776d55156.jpg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
Ik heb deze week een Rika TOPO II geinstalleerd. Dit is de vervanging van een oude kolen kachel, onze enigste bron van warme in huis. We hebben een oud huis zonder centrale verwarming, vandaar zijn we ook voor rika gegaan, omdat de kwaliteit ook gegarandeerd staat. Alsook het design.
De kachel is 10kw en echt een beest. We kunnen ons huis op stralingswarmte verwarmen met dit toestel, maar we hebben toch voor een ventilator gekozen zodat de warmte zich wat efficienter verspreid. Ook hier is de rika een top product, want de ventialtor is super stil, in tegenstelling tot andere pellet kachels. Als ik heb toch nog te luid vind kan ik hem van -30% tot +30% bij regelen, zodat hij harder of zachter blaast.
Ik heb ook een ruimte sensor die ik kan verplaatsen. Zo kan ik gelijk waar 21° vragen.

Alles goed en wel, maar een week na installatie was hij stuk. De installateur vond het probleem niet, dan heeft de rika importeur gekomen die het ganse moederbord en de display heeft vervangen. Nu werkt alles terug. Ondertussen is het probleem ook gevonden. De laatste nieuwe software van rika is niet compatibel met iets wat oudere displays (die die standaard met de topo meekomt). Mits we altijd met een kachel branden, vond ik het zeer brevreemdend dat we nu onze kachel niet konden laten branden (en dus koud hadden) door falende hardware. In januari komt de technieker van rika zelf alles op punt stellen (mobo en display is nu uit een andere kachel met al branduren etc erop). Super service van installatuer/rika dus.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/vpgv0l.jpg

Er zit een uitgang achteraan voor een externe thermosstaat, hieraan zou ik mijn raspberry pi of arduino (die ik nog niet heb) willen aansluiten om zo via internet mijn temperatuur te kunnen regelen, maar hier moet ik eerst wat opzoekingswerk rond doen zodat ik mijn nieuwe kachel opblaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans G
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Hallo,
Ik overweg de aanschaf van een pelletkachel voor de beneden verdieping. Ik wil graag een kachel met kanalisatie om de keuken ook te verwarmen. Nu is mijn grootste probleem de rookgasafvoer. De kachel komt in een hoek te staan midden in de kamer, maar dan wordt de rookafvoerpijp zo'n 4,5meter horizontaal naar buiten door de hal, voorkant huis. Ik zoek een kachel van maximaal 7kW.
In de keuken willen we geen pijpen. Vanaf de kachel wil ik zo'n 2,5 meter omhoog gaan en daarna dus nog 4,5 meter horizontaal naar buiten. Op de meeste sites zie ik staan maximaal 3meter horizontaal met je pijp met een oploop van 3graden. Ligt deze afstand muurvast of kan ik de gok wagen voor 4,5meter. Heeft de ventilator genoeg kracht om de rookgassen af te voeren? Ik kan de kachel ook nog op 2 andere plaatsen neerzetten in 2 hoeken maar dan zitten de gordijnen in de weg en de sierlijst aan het plafond. Wie heeft ideeën of gedachten hierover.
Welke kachel is het meest geschikt hiervoor, dus met 1 extra uitgang voor warmte afvoer, tips?
Deze heb ik zelf al gezocht, ik heb een lichte voorkeur voor de Nordic Fire, Nederlands product en mooie technieken gebruikt.
Nordic Fire Rossi 70 Airplus zwart
Calux Forma Easy Ducted 6kw
Artel 10kw kanalisatie
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sqlWD2Il.png

Frans G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:16
Boomster schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 06:42:
Goedendag,

Ik zoek een drukverschilmeter om mijn pellet kachel in te regelen, in de handleiding van mijn kachel, piazetta p963m, staat een drukmeter van 180 euro. De schaal moet van 0 tof 100hpa zijn.

Weet iemand een goedkoper alternatief voor de meter?
Ik gebruik om de gaskleppen van m'n BMW motorfiets te synchroniseren een stuk slang op een plank:
Afbeeldingslocatie: http://www.restat.de/bing/urohr1.jpg
(Foto van internet geplukt, maar zelfde principe)

Ik heb de slang met dunne olie gevuld zodat alles wat gedempt wordt, maar als je de slang met water vult heb je een behoorlijk nauwkeurige meter( 1 cm verschil is 1 hPa/millibar).

Misschien heb je er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 15:21
Leuke materie. Ik zit ook te speculeren over een pelletkachel. Het gaat hier om een hoekwoning uit 2009. L vormige woonkamer/keuken.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ogatbilbvxw.jpg

Rood =radiator
Paars is ramen tot aan vloer

Momenteel 3 radiatoren (vrij kleine). Op de plek waar ik nu iets geels gekrabbeld heb, zit nu een radiator die ik zou willen vervangen voor een pelletkachel.

Werkt dit? Of valt dit mogelijk nog te combineren binnen het cv systeem ter ondersteuning?

[ Voor 5% gewijzigd door Kirretje op 27-12-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:01
Wat is een beetje een goede aszuiger?

Heb nu dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/7/6/1/9200000020091678.jpg

Maar als ik mijn kachel hiermee zuig dan kan ik direct er na het filter uitkloppen als een gek, anders zuigt hij niet meer. Dat uitkloppen levert weer enorm veel stof op waar ik nu net vanaf wilde. Kan ik net zo goed weer een zakje pakken en met een schepje/lade legen zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

joramoudenaarde schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:00:
Ik heb al eens eerder zitten kijken, vooral uit interesse, naar pelletkachels. Maar hoe zit dat nou met het verbruik van de pellets eigenlijk?
- ze verbruiken x-aantal kilo per dag, dat zou toch een enórme berg as/kool moeten geven?
- en waar bewaar je de, veelal, 100'en kilo's aan pellets? Ik zie voor ca. €200, 495(!) kilo pellets op 't internet, maar waar laat je in hemelsnaam zo'n hoeveelheid?

Qua prijs vallen ze me eigenlijk alleszins mee, en zelfs het uiterlijk van die dingen oogt vaak veel mooier dan een houtkachel vind ik :)
Verbruik is 0,5kg -1kg per uur, maar hij brand geen 24 uur, tenminste....hier niet, met een uurtje of 4 in de morgen en 4 in de avond heb je een aardig gemiddelde.

Pellets kosten 240,- voor 975kg , dat is een flinke pallet vol dus die plaats je in de garage of schuur, ik heb ze op zolder liggen maar heb weer geen hele pallet nodig.

Even een sfeer plaatje :)
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1512/131720/MMPVOiC8.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 30-12-2015 19:25 ]

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:01
Hij zit prima in elkaar, filter kan je niet verkeerd doen ook met 1 schroef. een jaar niet legen? als ik 3x mijn kachel uitzuig is hij toch echt vol :-)

Het is deze filter:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/AsgAAOSwY45UMwQX/s-l500.jpg

Wat er gebeurd is dat tussen het filter en het metalen gaas alles ophoopt en er niet meer van tussen gaat. Je moet hierdoor het filter na elke zuigbeurt uitkloppen zodat alles tussen het filter en metalen raster uit valt.
Rol-Co schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:37:
[...]

Vreemd, ik heb dezelfde maar ik heb hem al een jaar niet geleegd denk, ook tussendoor nog gebruikt met boren in de muur en zuigt nog super. Wel heb ik dat alu pijpje er af,mdan ben je wat flexibeler om onder het branderkorfje te zuigen.
Wel vind ik hem lawaai maken vergeleken met mijn dyson ball, maar voor die 2 minuten per 2 dagen als de kachel vaak brand is dat weer geen ramp.
Zit hij wel goed in elkaar? Of heeft hij een keer nat opgezogen of zo?

[ Voor 10% gewijzigd door basjuhh op 31-12-2015 11:08 . Reden: pic toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

basjuhh schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:08:
Hij zit prima in elkaar, filter kan je niet verkeerd doen ook met 1 schroef. een jaar niet legen? als ik 3x mijn kachel uitzuig is hij toch echt vol :-)

Het is deze filter:

[afbeelding]

Wat er gebeurd is dat tussen het filter en het metalen gaas alles ophoopt en er niet meer van tussen gaat. Je moet hierdoor het filter na elke zuigbeurt uitkloppen zodat alles tussen het filter en metalen raster uit valt.

[...]
Het ziet er hier bij mijn power plus X305 wel anders uit.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/f3fa6c0242fe7b619e740cf9201d01c2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/97f6d4baa521fc5aca1cdd4f2199e9e9.jpg

Ik denk dat er een cm of 20-25 as in zat, dat is van het stookseizoen vorig jaar en dan zuig ik altijd alles op, ook de aslade leeg.
Ik heb een vermoeden dat die van jou als aszuiger verkocht word maar voor iets anders bedoeld is waardoor dat filter snel dicht zit.

Edit:
Je zou deze bij kunnen kopen.
http://www.powerplus.net/...ilter-powx305powx308.aspx

En dit is de zuiger die ik heb
http://www.ts24.nl/produc...iger-1000W-(20L)-POWX305/

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 01-01-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:56
Ik heb een MCZ Tray en die regelt zelf de luchthoeveelheid dmv sensors.
Afbeeldingslocatie: https://www.uwkachel.nl/static/img/T450/mcz/mcz-tray.jpg?v=5557405c
Daarnaast heb ik nog een MCZ Mercury (simpeler model) die we hebben getweakt via het 'geheime' onderhoudsmenu. Hierdoor brandt ie mooi schoon.

Wij hebben de afgelopen jaren German Pellets gestookt en die bevielen goed.

Dit jaar heb ik besteld bij http://www.delangebv.nl/nl/bestellen.
1000 kg voor 300 euro, aan huis geleverd. Wordt goedkoper als je meer bestelt.
Deze donkere pellets geven iets meer as maar branden prima! :P

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn Haas&Sohn werd gisteren ook geplaatst :) Passief model (natuurlijke convectie), dus heb er gelijk zelf [tijdelijk] even wat fans bovenop gegooid ;)

Leuk ding, maar op 1 dag is 'ie al 4x uitgegaan met een fout... Ik heb het wat in de gaten gehouden, ik denk dat er soms te lang gewacht wordt om pellets toe te voegen. Het branderbakje was bijna leeg, enkel nog wat [na]gloeiende pellets. En die waren blijkbaar niet heet genoeg om de nieuwe pellets te laten ontbranden, dus de kachel bleef gewoon pellets bijdumpen tot het bakje vol was, en toen ging hij in fout :/

Ik dacht eerst dat het door de 'eco'-mode kwam (waarbij hij zeer zacht blijft branden ipv aan/uit cycli), maar het gebeurde zelfs tijdens het aanwarmen. De pellets zelf (Silales Mediena) lijken me goed; ze breken makkelijk en zinken/vallen uit elkaar bij de watertest. De installateur zal dus nog even mogen langskomen om de settings aan te passen. Ik kan op het internet nergens wat vinden over het verborgen service menu, anders had ik het zelf wel getweaked ;(

Het motorgeluid van de vijzel valt me ook wel tegen, om de ~10 seconden krijg je een paar seconden gebrom van de motor. Niet heel luid, maar genoeg om 'storend' te zijn in een stille kamer. Dat was me helemaal niet opgevallen bij de demo.

Maar goed, voor de rest ben ik wel blij. Heeft gisteren quasi de hele dag gebrand (van ~11u tot ~23u), dus ik hoop dat de extra rook- en geureffecten vanavond uitblijven :+

Scheve foto erbij:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vqr099D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is pellet kachel, met een e.

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1602/145360/RZxiuCKe.jpeg

Dit is wel zo'n beetje de hoogste vlam op de start na, het gaat een beetje op en neer, hoog vuurtje, later laag vuurtje.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1602/145361/fiTKZGu9.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 19-02-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Een plaatje van de extraflame P70h49 inbouw. Alle Extraflame pelletkachels hebben ong. hetzelfde vlambeeld.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2016-02-22%2016.31.30.jpg

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Na 6 dagen en 2x 3-4 uur per dag :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1603/154728/LBxfjnp9.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 16:49
Later dit jaar staat voor mij een verhuizing geplanned naar een nieuwe woning. Omdat dit huis veel open ruimte heeft (split level woning) zal er waarschijlijk een best prijskaartje komen te hangen aan de stookkosten. Nu is het zo dat er reeds een rookkanaal aanwezig is en heb me dus wat verdiept in de mogelijkheden om een pelletkachel te plaatsen.

Omdat wij straks 2 'woonkamers' (op ongelijk niveau) te verwarmen hebben is het voor ons niet echt een handige optie om een kachel met 1 warmte uitgang te kiezen. Ook is de lager gelegen ruimte wat lastiger te verwarmen. Blijft er dus over kanalisatie of aansluiting op CV. (Afgezien van een pellet ketel die me te duur is en waar geen ruimte voor is)

optie 1: kanalisatie
De kachel wordt geplaatst in de bovenste woonkamer onder het rookkanaal. De directe warme lucht wordt hierbij de woonkamer in geblazen. Via een warmte kanaal blazen we de lucht naar de lager gelegen 'werkkamer'. De warmte uit beiden verdiepingen zal uiteindelijk naar boven toe gaan en hierbij de woonlaag waar de keuken ligt verwarmen. Naast de pelletkachel zullen we de radiatoren laten hangen en is er ook een gas CV systeem aanwezig.

optie 2: pelletkachel met CV
De kachel wordt nogsteeds geplaatst in de bovenste woonkamer onder het rookkanaal. De directe warmte zal de lucht verwarmen op dit niveau. In de beneden ruimte (werkkamer) laten we vloerverwarming aanleggen. De pelletkachel zal of direct via de CV aansluiting de vloerverwarming verwarmen of geintegreerd worden in het totale CV systeem en zo (onder andere) de vloerverwarming verwarmen.

Voordelen van optie 1 zijn voornamelijk de kosten: Geen vloerverwarming aan laten leggen en de pelletkachel is een stuk goedkoper dan met CV aansluiting. Tevens geen CV buizen systeem door het hele huis heen nodig. Plek voor een eventueel buffervat is ook lastig.

Voordelen van optie 2 zijn: gelijkmatigere verwarming van het hele huis (denk ik... puur gevoel) en omdat de kachel wellicht op het CV systeem aangesloten is ook andere ruimtes te verwarmen dmv pellets. Nadeel is wel dat de (aanschaf)kosten (veel) hoger worden.

Vraag eigenlijk of iemand hier advies heeft of nog andere ideeen zijn?

Nog even een afbeelding met situatieschets ter verduidelijking ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.enterz.nl/tmp/kachel.png

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:57:
[...]

Garage kan, wel heb je cv aanvoer en retour 22mm nodig daar.
Je hebt nog wel een paar meter rookgasafvoer nodig, kijk wel of er geen ramen net boven de garage zijn zodat je bij een start de rook binnen krijgt.
Geluid is bij de meesten niet veel, zeker niet als hij in een andere ruimte staat.
Voor warm water (sww) heb je een extra boiler nodig, of je blijft dat met de cv doen eventueel.
Warm water zou ik wel met de cv willen blijven doen. Staat ook net een zonneboiler op het dak. Boven het dak zit wel een raam, maar die is pas op zolder en staat meestal dicht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xYW86Bp.jpg

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pallet:
Afbeeldingslocatie: http://hobby.blogo.nl/files/2012/03/aan-de-slag-met-een-pallet.gif

Pellets zijn iets kleiner van vorm ;)

En volgens mij heeft reneeke gratis pellets en moet hij voor de stroom betalen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2016 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wij zijn ons ook aan het orienteren op een pellet (CV) kachel.

In de huidige situatie staat de CV ketel op zolder 'in het midden' van het circuit.
Omdat dat met een pellet kachel niet haalbaar zal zijn (kachel kan niet naar zolder, daarnaast moeten de pellets dan ook naar boven gesjouwd worden....), zal deze in de woonkamer kunnen komen.
Ik verwacht dat ik deze kan (laten) aansluiten als op onderstaande weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iqLgBLUrPVsXIR6zJlZbUoDx/full.png?nohitcount=1
(even snel een paint-tekening, in werkelijkheid liggen er twee buiten, aanvoer en retour).

Wat ik me afvraag, kan dat zomaar ? Heeft de pomp in een pellet kachel genoeg kracht om het cv water dan weer naar boven te krijgen ? En is er dan nog genoeg warmte over voor de radiatoren aan de andere kant van het circuit ? Op zich hoeven de radiatoren dan achterin de kamer niet superwarm te worden, ik verwacht dat de pellet kachel namelijk ook voor een hoop warmte in de woonkamer zelf zal zorgen. Alleen de badkamer moet natuurlijk wel voldoende warm kunnen worden. Verwarming in de slaapkamers is eigenlijk nooit aan.

Oftewel, zijn er anderen die de 'bron' in plaats van in het midden van het circuit aan één van de einden hebben geplaatst, en zijn er dan nog aandachtspunten ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Koffie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:37:
Ik kan het even zo snel niet vinden, maar hoe warm word de buitenkant van een pellekachel gemiddeld? Is dat vergelijkbaar met een stalen houtkachel ?
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202592/yd1h2ieG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202591/vCg9zNBU.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202587/j9a7u3d2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202588/UZlfjGDY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202589/Qzc4thWO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202590/wn0PJMVP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:04
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zspcv7.jpg

De brander kamer biodom lx21 na 200 kg donker bruine pellets met 90 procent hard hout. Automatische detectie werkt wel, bij collega brandde ze slecht omdat brander op witte was afgesteld. Heb as nog niet gewogen maar is een goeie liter, 3 min hand veger en blik en klaar

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 24-12-2016 11:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

albert04 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:40:
Ik ben aan het oriënteren in pelletkachel. Ik zou graag willen weten of het ook in ons voordeel is. Ik heb uiteraard naar de prijzen en type pelletkachels bekeken. Daarnaast heb ik ook een berekening gemaakt. Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb als voorbeeld de maand augustus van vorig jaar gepakt. Het verbruikt van gas is dan alleen op koken en douchen gebaseerd.

Als wij een pelletkachel nemen, wil ik hem dan ook alleen voor het verwarmen van het huis/woonkamer(35m2). Boven verwarmen is geen must, aangezien wij daar meestal het raam op een kiertje hebben. Het gaat daarom ook alleen om de kachel, niet om een ketel/cv functie.

Op dit moment heb ik een HR ketel en een hete luchtverwarming icm een WTW van ongv 10 jaar oud. Ik ben niet tevreden over de luchtverwarming. In de winter vind ik het echt te koud in ons woonkamer terwijl de thermostaat 21 graden aangeeft, zo voelt het totaal niet!
Naar ik van een collega begrepen heb, komt dat omdat dergelijke systemen toch een soort 'tocht' veroorzaken die koud aanvoelt, ook al is het warme lucht.
Maar wat ik nu afvraag, is een besparing van ongv 250-300 euro op jaarbasis de moeite waard om een pelletkachel aan te schaffen? Ik heb een berekening op basis van 986m3 aan gas, wat alleen de verwarming stookt, gemaakt. Ik kom dan op 1453kg(1m3 is ongv 1.5kg) aan pellets. Basis van 4.5 euro per 15kg kom ik op een bedrag van 435 euro. Gas is dan 687 euro op basis van 0,71 per m3, incl alles behalve de netwerkkosten uiteraard (want die betaal je sowieso per maand)
In het kader van jezelf rijk rekenen : gas zal (denk ik) sneller in prijs stijgen dan pellets?
Ik vraag mij eigenlijk ook af of de pelletkachel met kanalisatie ook op de bestaande luchtkanalen van de luchtverwarming kan worden aangesloten. Geprobeerd te Googlen, maar hier is niets over te vinden.
Volgens mij kan dit niet, omdat de pelletkachel de kanalen zal voorzien van warme lucht met een fan, waardoor er een fan tegen je WTW installatie aan staat te duwen.

Zo, verbouwing is hier eindelijk klaar!
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/16220170104_195904_tn.jpg

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:39
Misschien ter verheldering ons relaas. Wij hadden een budgetbakkie een Artel Easy S. Dat beviel op zich prima, we stoken ca. 1 pallet zakken per seizoen en ca. 385 m3 gas voor warm water. Ook een lekkere warmte, vrij lokaal dus de hele benedenverdieping en boven nauwelijks maar dat vinden we niet erg want daar lig je toch alleen 's nachts. Mocht een van de kinderen trouwens boven willen studeren dan kunnen we ook slechts één of twee radiatoren aanzetten zodat alleen die kamer warm wordt. (dankzij de openhaardfunctie van de Nefit Easy thermostaat)

Maar natuurlijk ook nadelen, de kachel maakte veel lawaai door de ruimte-ventilator én de rookgasventilator, de warme was moeilijk doseerbaar, snelle vervuiling dus elke dag schoonmaken, een zak van 15 kg pellets konden er niet in één keer in, waardoor we naast de kachel een kolenkit hadden om het restant van de zak in te doen.

Omdat de kachel al in de woning stond toen we de woning kochten was dat meegenomen. Anders hadden we er waarschijnlijk nooit aan begonnen.

Uiteindelijk, mede door de subsidie zijn we verder gaan kijken en uiteindelijk uitgekomen bij Wodtke, een Duits fabrikaat pelletkachel. Deze hebben we ook gekocht en hoewel de kachel véél duurder is dan de vorige zijn we onwijs blij dit te hebben gedaan.

De oude kachel gaat naar het zomerhuis waar tot nu een oud gaskacheltje stond dus die kan daar de rest van zijn leven slijten.

Maar wat een genot die nieuwe kachel, géén lawaai meer, je hoort alleen de vijzel van de pellettoevoer een beetje, maar geen geblaas enz. Goed doseerbaar qua warmte, van 2 kW tot 8 kW. En het grootste voordeel, een keer per twee weken schoonmaken, niet normaal hoeveel efficiënter deze kachel met de pellets omgaat, er blijft nu helemaal geen as over. Ook het ruitje blijft mooi schoon én er past altijd een hele zak pellets in. Ook is de kachel volledig gesloten, haalt zuurstof van buiten, binnen ruik je helemaal niks.

Oh, we hebben het rookkanaal buiten wel aangepast (vorig jaar al) er zat een enkelwandig pijpje rond 80 mm tot twee meter hoog met een haaks bochtje eraan. Hier heb ik een 100 mm geïsoleerd RVS kanaal van gemaakt tot boven de nok van onze woning. We hebben nu genoeg trek dat als de stroom uitvalt de kachel gewoon netjes leegbrand en dat er geen ellende ontstaat met rook in de woning enz. Vaak worden pelletkachels pikkepoelie aangesloten omdat ze toch een rookgasventilator hebben. Nou laat je niets wijsmaken, een verbrandingstoestel heeft gewoon een goed kanaal nodig om vervuiling enz te vermijden.

Hier een foto van de kachel toen deze net voor de eerste keer brandde, met erin de weerspiegeling van de kerstboom.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/34qwjmg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:30:
Klein cameraatje niks? Dan zie je hoeveel.
Nee, is niet autonoom genoeg om op te nemen in homeautomation ;)
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:47:
[...]

De mijne ziet het eerder, geen idee hoe maar na vullen merk ik niet dat hij vijzel moet vullen of zo.
Je moet een beugel maken met zon veer schakelaar, zie je geen percentage maar wel betrouwbaar bij half leeg (hangt van positie af)
Vanochtend was de bak behoorlijk leeg bij mij, maar nog geen alarm van de kachel.

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/82520170107_081317_tn.jpg

Wat voor veer-schakelaar bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koffie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:00:
[...]

Nee, is niet autonoom genoeg om op te nemen in homeautomation ;)

[...]

Vanochtend was de bak behoorlijk leeg bij mij, maar nog geen alarm van de kachel.

[afbeelding]

Wat voor veer-schakelaar bedoel je precies?
Zoiets bijv , het zijn veiligheidschakelaars, touwtje met balletje er aan en klaar, je hebt ze ook met een veer, dat is wat reneeke bedoeld denk ik. Zijn zowel NO als NC.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/209271/vzk6WbOV.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:00:
[...]

Welke pellets zijn dat? Die zijn wel erg donker :)
Plospan (pelletkachel voor buiten), om mee en op te branden. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ajm45u.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 07-01-2017 19:50 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Laatst online: 22-05 09:40

ppFreddy

gewoon Frederik

Sinds deze week ook een pelletkachel in huis. De oude schouwmantel afgebroken, oude schouw voorzien van een 100mm rvs kanaal (enkelwandig in de schouw, dubbelwandig op zolder en boven het dak)
Afgelopen maandag een MCZ Boxtherm 60 geïnstalleerd. De verbrandingslucht wordt aangezogen van buiten.
Daags nadien ook maar een aszuiger gaan kopen, na wat opzoekwerk uitgekomen bij een Powerplus POWX308.

Nog op de planning: mantel bouwen rond de haard en iets dat er wat leuk uitziet om een kleine voorraad pellets in de woonkamer te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A29g6YpB3T5XzANCERwmE3fZ/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHBENN5L7jCdvVLB52VDgRQb/medium.jpg

Meteen ook maar gezocht (en gevonden) naar een service manual voor het model, want er kan een en ander getweakt worden aan het ding. Door de gegevens van de luchtmassameter aan de inlaat te vergelijken met de referentie waardes uit de service manual ben ik er al achter gekomen dat de schouw (te?) goed trekt. Zelfs met de uitlaat ventilator op minimum gaat er nog 160l/min door, terwijl de referentie van 130l/min spreekt. Op maximaal vermogen vermogen zegt de referentie dat de ventilator 1500rpm hoort te draaien en er 150l/min door de inlaat moet gaan. De ventilator draait slechts 1000rmp, maar er gaat wel 230l/min door de inlaat. Verklaart ook meteen waarom het ding vrij hevig brandt. Zou het helpen iets in de inlaat te voorzien wat voor wat smoring kan zorgen? Of gewoon zo laten? Uiteindelijk doet het ding wat het moet doen: lekker warm in huis, zelfs zonder dat de centrale verwarming hoeft aan te gaan.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Niet mijn foto, maar zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.mxv.be/wp-content/uploads/2015/06/IMG_0905.jpg

Het bovenste stuk metaal (zie je goed op mijn 2e foto in de vorige post) is dus het front van een lade die eruit trekt. Schep je wat pellets in en die schuif je door naar achter met het bijgeleverde tooltje. Lijkt omslachtig, maar gaat wel vlot, juist doordat het een vrij klein reservoir is.
Toen ik het ding de eerste keer opvulde ging er ongeveer een halve zak pellets in, dus ik schat een kilootje of 7. Niet zoveel, maar het is natuurlijk wel een van de kleinste modellen op de markt (60cm breed, 45cm diep). Was een bewuste keuze, want hoe dieper het model, hoe dieper de mantel moet komen en dus hoe meer ruimte ik verlies in de woonkamer (die maar een goeie 4m breed is, dus hoe ondieper, hoe liever)
Met de voorraad kon ik mooi 2 avonden de temperatuur op 22°C houden. Dus als ik elke dag bijvul gaat er een kwart zak in. Niet zoveel, waardoor het opvullen toch vrij snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Natasja74 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:31:
en tBoz nog gaan kijken bij de Kalor? Ik overweeg de petit ...maar er is zo veel keuze het dient enkel als bijverwarming.
Ik heb hem gezien en inmiddels ook aangeschaft! (sorry, zag je post nu pas)
Hij draait nu alweer een paar weken en ik ben er erg tevreden mee.
De petit verwarmt hier een ruimte van 34-35 m2 zonder problemen.

voordelen:
erg compact en mooi design
geluidsarm. het gemaal hoor je vrij duidelijk, de ventilatoren zijn behoorlijk stil.
goed vlambeeld

Enige nadelen wellicht:
geen aslade, dus altijd uitzuigen. Maar dit hoeft niet zo vaak.
pelletvoorraad beperkt tot 11 kg.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cY50Va/IMG_20170219_155832_Large_Medium.jpg

Het witte kastje op de vensterbank is de wifi module maar deze geeft wat problemen.
verder heb ik er een Blue Clean Eco aszuiger (800W) bijgekocht. perfect ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 05:38:
[...]

Ja zo'n kolen kit is ideaal, ik gebruik zo'n ding ook.
Ik doe het zo:

Pelletmand

De mand is ongeveer 50x30x30, past een hele zak in. Zo kan ik dagelijks de kachel bijvullen zonder telkens buiten de zak te moeten halen (kachel heeft een reservoir van iets meer dan een halve zak en we branden op een weekdag/avond maar een kilootje of 3-4) Het wordt verkocht als" houtmand", dus is lekker stevig ook.

Oja, de voorkant van m'n constructie heb ik intussen gepleisterd:
Stoof geplakt

Nu de zijkanten nog en dan alles met glasvlies behangen en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 21:04
dit topic nog niet ontdekt, maar gisteren mijn rookkanaal geplaatst en de kachel geprobeerd. ik heb een Fair Bio 80 staan die voor mijn gevoel erg netjes brand, echter heb ik het idee dat het ruitje snel vies wordt.
het ruitje is niet zwart maar wel vies.

- de vlam van de kachel is niet oranje dus dat lijkt me prima?
- ik gebruik 100% dennenhout pellets ("witte pallets")

misschien is er ook wel helemaal niks mis en hoort het gewoon zo, de kachel heeft nu 5 a 6 uur aan gestaan waarin hij 2x gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2827/33696120063_b12cbddc07.jpgIMG_20170507_132436

je ziet dat het hele ruitje "beslagen" is behalve rondom de branderbak. lijkt me beter te kunnen toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 07-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Yucon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:47:
[...]

Dat komt omdat je hem met deze temperatuur waarschijnlijk op de laagste stand hebt staan. Minder warm, dus meer roet in de kachel.
werkt dat zo, ik heb wel het idee dat deze budgetkachel sowieso geen stabiele vlam heeft, soms is de vlam even heel hoog en dan is ie weer heel laag.

sowieso nog even kijken hoe t apparaat precies werkt en even ruzien met de thermostaat want die heeft ook een flinke afwijking.

ik kan de temperatuur instellen en de "potentie" (vlam knopjes) echter als ik die op 5 zet moduleert de kachel zelf terug naar 1 maar dat zal natuurlijk met de temperatuur te maken hebben :+

ander dingetje (na doorlezen van het topic)

ik heb een dakdoorvoer en dus flink wat lengte schoorsteen het viel me gisteren op dat er wel eens pellets door t branderbakje bewegen (zweven?) en dat er vrij veel vonken in de kachel zijn. volgens mij kan ik dan eens gaan experimenteren om de aanvoer ventilator zachter te zetten? dat zou ook een mooie toevoeging zijn voor het feit dat ik de lucht aangezogen hoor worden ?

- of juist de rookgas afvoer omlaag omdat er misschien veel trek is?

edit: ff leverancier bellen :X kwam gisteren thuis doet ie alleen nog maar:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2845/34407212501_ac8ce837e4.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Reloader op 09-05-2017 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922149

Heerlijjke palletkachel met voldoende capaciteit gekocht: MCZ Tube in zwart. Degelijk apparaat. Tot nu toe ben ik overwegend positief over het gebruik in de eerste maand.

Van het 'No air' had ik wat meer stilte verwacht. Een andere puntje is de kevlar-band van het deurtje. Deze plakt in koude toestand, wat lastig is bij het schoonmaken. De eerste keer trok ik deze finaal los. 80(
Als ie nog warm is gaat het makkelijker, maar je kunt hem dan niet te lang open laten staan. Krijg je een foutmelding...
Hier komt de installateur/verkoper nog op terug.
Ook de programma's en de thermostaat (in afstandbediening) moet ik nog wat beter uitkienen.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5M2gjlLOzAOp/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vandaag geïnstalleerd een Haas en Sohn HSP 2.17 Premium (8kW). Ook direct 975kg pellets bij besteld van Elite. Laat de winter maar komen! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lqnTBCs.jpg?1

Bedankt @JRBosma ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pos2007 op 08-07-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Prijslijst gekregen bij Have in Lunteren.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z8NCQLd.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Lolhozer op 27-08-2017 23:55 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
misschien kunnen we in de OP een pelletoverzicht bijhouden

ik ben benieuwd wie welke pellets in welke kachel stookt

heb er nu in de tijd dat de kachel staat 1 zak

eco pellets er doorheen gebrand : (merkloos: voordeel 3 euro nog wat per zak :))

Afbeeldingslocatie: https://www.vanraak.be/shop/img/p/1/1/0/9/1109-thickbox_default.jpg
branden ging prima, wel veel vonken door de kachel. geen slack. weinig as. ruit snel vies

nu een zak (bruine?) QLIMA pellets:

Afbeeldingslocatie: http://qlima.be/media/1354/qlima_pelletzak_10kg_-1200x1168.jpg

kachel lijkt hier beter op te branden, moet de ruit nog schoonmaken dus weet niet of die minder vies wordt. alleen is mij verteld dat bruine pellets niet zon goed idee zijn in een budgetkachel? (gelukkig heb ik wel een gietijzeren branderbak)

na deze zak gaat er een zak badger pellets in, die zijn weer wit. overburen goede ervaring mee maar ik vind ze duur (5 euro per zak)

• Reloader
Topic weer even doorgelezen:

dit is bij mij na een uurtje of 3 stoken:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4510/23495364718_81dc5f82e8.jpg

heb er nu weer de eco pellets in, die branden toch het beste naar mijn mening en zijn voordelig dus nu nog wat rommelen met de afstelling denk ik.

mijn kachel heeft wel last van een hele wisselende vlam, soms zit er echt laag in het branderbakje nog een klein vlammetje en iets later komen de vlammen bijna door het dak naar buiten :+ iets minder pellets ofzo proberen?

rookgas temperatuur is echter 165 graden dat lijkt me wat hoog??

[ Voor 5% gewijzigd door Reloader op 27-09-2017 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinion
  • Laatst online: 18:43
Sinds afgelopen mei de Austroflamm Clou in huis. Prijzig in aanschaf, maar wat een mooi ding! (Ik kom van een Kalfire openhaard met liftdeur, wat een gedoe in vergelijking)

Afgelopen week een flinke pellet pellets laten bezorgen en nu het wat kouder wordt in de avond fijn en gezellig het apparaat aan. Vandaag gestookt van 18.7c naar 21c in 1 uur tijd, valt me flink mee hoe rap dat gaat.

Austroflamm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:04:
[...]

Ja die site ken ik, alleen ik snap deze doorvoer niet. Daar moet nog een pijp doorheen toch? Met vervolgens regen kap. Maar dubbelwandige is er alleen in RVS.
En ik wil zon blinkend ding niet
https://kachelmaterialens...entrisch-rookkanaal-zwart al gezien?
Afbeeldingslocatie: https://kachelmaterialenshop.nl/1092-home_default/concentrisch-rookkanaal-rvs-verticale-regenkap-diameter-100mm.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktullemans88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 09:23
Hallo,
Ik ben het forum al een tijdje aan het volgen en een maand geleden een zonnecollector met 48 heatpipes en 600 liter boiler geplaatst. Momenteel staat de boiler ingesteld als retour verhogend voor de cv ketel. De boiler is een hygiene boiler, en is gevuld met cv water en heeft een extra warmtewisselaar voor het kraanwater. Omdat boiler ook geschikt is voor aansluiting van een hout kachel of pellet cv ben ik mij hier de laatste tijd in gaan verdiepen.

Helaas kwam ik erg veel informatie tegen over pellet kachels ipv een pellet cv. (gelukkig is er in het buitenland meer over te vinden.) Ik wilde geen pallet kachel omdat ik geen lawaai in de woonkamer wil en al een sfeerhaard heb... De gehele woning is verder voorzien van vloerverwarming.
De zonneboiler is nu een twee weken operationeel en krijg de boiler tussen de 55 en 60 graden. De pellet cv dient dus enkel voor de donkere en zeer koude dagen.

Mijn intentie was om een pellet cv te vinden die tussen de 3000 en 3500 in aanschaf zit. Echter kwam ik snel van een koude kermis thuis omdat de meeste ketels in Nederland en België al snel duurder zijn. Daarnaast bleken ketels met een automatische reiniging al snel een 3000 euro duurder. Toen op het merk Centrometal gestuit. Deze produceert ketels in Kroatië. Er is erg veel over te vinden op het internet met uitgebreide handleidingen, filmpjes en reviews. Daarnaast erg goed geïsoleerd en voorzien van een uitgebreide besturing met veel mogelijkheden en touchscreen. De ketel staat in de ISDE subsidie lijst. Een paar weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en een ketel besteld, een Peltec 18kw automatische reiniging met lambda sonde! Overigens ook verkrijgbaar bij houtcvholland.nl voor 5995 euro! In Kroatië besteld voor 3150 euro plus een 300 euro aan verzending. Scheelt toch een hoop!

Gisteren de ketel binnen gekregen en zal in de komende weken mijn bevindingen bij aansluiting en in gebruik name delen.

Onderstaand nog enkele foto's, de pellet silo moet ik nog opbouwen en zit straks vast aan de rechterkant van de ketel.

Groet,
Koen

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/axo6qq.jpg

http://i67.tinypic.com/vhuipx.jpg
http://i66.tinypic.com/14iideg.jpg
http://i65.tinypic.com/ba8a8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 09:17
Hallo,

Al een tijd ben ik bezig mij te verdiepen in het verduurzamen van onze nieuwe woning.
In dit topic staat een grote hoeveelheid informatie die hier bijzonder aan bijdraagt.
Graag zou ik jullie de volgende casus willen voorleggen.

Huidige situatie:
Vrijstaande woning met een C energielabel uit 1989.
De inhoud vd begane grond is 700m3, met daarop een zolder met nog eens ruim 200m3.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een moederhaard van 26,8kW uit 1989, welke in de woonkamer staat, hierop zijn 10 radiatoren aangesloten.
De warmwater voorziening wordt afgehandeld door een tweetal boilers, 1 in de keuken van 15L (200?) en 1 in de bijkeuken van 120L (2014) voor de badkamer.
Er is beschikking over een 3x 25A aansluiting.

Gewenste situatie:
Het doel is om de woning gasloos te krijgen, met een pelletketel en/of met een warmtepomp.

Uitvoer:
Dit project wil ik in delen opdelen, om de investering enigzins te kunnen uitsmeren.
Hiervoor wil ik als eerste de moederhaard gaan vervangen voor een pelletketel icm een buffervat.
Als ketel heb ik de Centrometal PEL-TEC E-48 op het oog en hierbij een buffervat als de Centrometal CAS-S1001.
Dit buffervat is voorzien van een warmtewisselaar voor eventueel een warmtepomp.

Graag zou ik deze installatie ook willen gebruiken voor de warmwater voorziening, dus heb ik hiervoor een boiler als de Centrometal TB300 toegevoegd.
De moederhaard in de huiskamer ga ik dan vervangen voor een houtkachel (zonder CV aansluiting), welke ik meeneem uit onze "oude" woning.

Een toekomstige stap zou zijn om een warmtepomp te plaatsen en deze aan te sluiten op het buffervat.
Voor de energievoorziening van deze warmtepomp komt er een 5300Wp zonnestroominstallatie met ruimte voor uitbreiding.

Graag wil ik weten of deze installatie enigzins "logisch" is en of ik nog dingen ben vergeten of over het hoofd heb gezien?
Ook zit ik nog met de aansluiting van de verschillende componenten, wat komt hier verder nog bij kijken.
Het is wel de bedoeling dat ik een installateur in de arm neem om de boel te installeren, maar ik wil graag zelf ook weten wat er bij komt kijken en waar op gelet moet worden.

Bijgaande afbeelding voor zover ik nu weet hoe het eruit zou moeten komen zien, maar hierbij mis ik nog het stuk voor de warmwater voorziening.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2822grl.png

Alvast bedankt,
HJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@assje

Toevallig ook eentje onder een afdak staan, niet roestvrij maar zonder elektronica aan boord.
https://www.openhaardhout...plospan-pelletkachel.html
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2null01.jpg

En er hangt ook nog een SunRed CE09 elektrische terrasverwarmer. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 25-03-2018 18:52 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Dit is een Extra Flame P70 inbouw.
Zelf de open haard gesloopt en deze ingebouwd. Maakt geen storend geluid en staat idd naast de tv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ds2KcHfsv2OE4cqlSckeaLwX/full.jpg

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/39217582_2215163745380232_9172139669788295168_n.jpg?_nc_cat=0&oh=dba76a7f25fa3bb8d101b6895901a477&oe=5C0DA50E

twee borstels 100ø
gewicht er tussen en aan een touw.
Ideaal voor een rvs flexibel met bochten.
Borstelharen wel allemaal 2 mm moeten inkorten voor mijn ø 100 pijp......

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• readytoflow
  • Niet online
Beetje gegoogled en ingelezen. Voor ons Chalet (total 40m2) zoek ik een leuke pelletkachel ter vervanging van de gaskachel die er nu dus staat. We hebben CV maar de gaskachel wordt in de wintermaanden nog veel gebruikt. Kost me weer meer ritjes om gasflessen te halen.

Het is niet best geïsoleerd. Wel dubbelglas, en isolatie maar binnen kan het vriezen als we er niet zijn.

Nu kom ik op deze kachels uit. Zijn er al een aantal afgevallen. ofwel teveel kW, ofwel te duur. Duroflame had ik lang op de lijst staan maar ik begrijp dat die onderdelen ook allemaal Artel zijn? Artel is dan goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/byAYt9/Pelletkachels_vergelijk.jpg

De Lilli is de goedkoopste
De Ariel/Baby five heeft de grootste pelletvoorraadbak (dus minder vaak bijvullen lijkt me)
De Heidi is de mooiste
De Artel heft het hoogste rendement

Zijn er nog voor- of nadelen te zeggen over deze kachels?
Springt er één uit die echt aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:51
maartend schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Want? Daar komt hij bij mij toch echt te staan.
een pelletKETEL of een pelletKACHEL met CV loop.. niet hetzelfde..

ketel
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/41687/files/211701326/image.jpg

kachel met CV
Afbeeldingslocatie: https://www.kachelswk.nl/media/DSCN4993.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-08-2018 16:53 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ben al wat verder met mijn zoektocht naar een palletkachel en het wordt waarschijnlijk een AMG S.p.A. model met één van hun vele labels.

Nu wil ik de pijpen enz. zelf installeren, maar de parameter inregelen zit vrijwel altijd inbegrepen, dus dit gebeurd door een technicus.

Nu hebben wij een bestaande pijp zitten van 10cm, deze zit nogal vast in de schoorsteen en lijkt niet 1,2, 3 weg te halen. Elke winkel zegt dat het geen probleem is om de pijp te laten zitten en de nieuwe 8cm pijp hier door te voeren. (en de 10cm pijp bij plafond af te zagen) zie foto 1

-Het enige waar elk winkel een ander advies in geeft is hoe ver de 8cm pijp omhoog gevoerd moet worden, bijv. 25cm in de 10cm pijp of helemaal toto boven of net iets onder de bovenkant van de 10cm pijp.

de bestaande 10cm pijp loopt tot boven en daar zit zo'n antivogel kooitje omheen (zie foto 2)

Waar ik me eigenlijk het meeste "zorgen" overmaak is: kan er water/regen komen tussen de 10 en 8cm pijp?
En moet ik daarom de onderkant openlaten zodat het evt. regenwater in huis kan lopen, of moet ik die ene cm rondom afdichten met kit (zoals een andere firma zegt)

Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat het hopelijk iets duidelijker wordt., foto 3 is de huidige situatie
fyi: er is geen bovenverdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mGmKJhym0OnM1JvuLPibNchp/medium.jpg
foto 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r34PWZ6WJCcq51S87lCyk5oa/medium.jpg
foto 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tfa3tQCshY90pbgm1gr30VGd/medium.jpg
foto 3

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 16:03
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/thumbnail?id=1ktIZvtgj6_5_d9BI0BRbAttXo5uGQyeG

Ik heb dit bij houtkachels nog nooit gezien, ook heb ik collegae met goedkopere pelletkachels die dit probleem ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok, ik mag een pelletkachel plaatsen in ons vakantiehuisje.
Ik denk aan een Artel petite.

Maar hoe zit het met de subsidie en het aansluiten?
Moet door een erkende installateur toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBBp43r.jpg

Zo staat de huidige gaskachel er nu bij. Deze wil ik in de serre plaatsen(dat is durft achter due muur waar hij nu staat)
Wat zouden reële kosten zijn voor het plaatsten en verplaatsen van beide kachels?

Zou ik de pelletkachel zelfkunnen aansluiten? Er zit immers al een afvoer naar het dak.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cvIy2qx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:49
@Darkz0rs Volgens mij heet het rubber spiraal slang.

Hier gaan de buizen de trapkast in, de rookgas gaat daar omhoog naar het schoorsteen kanaal en de luchtaanvoer gaat daar de kruipruimte in. Met de verbouwing heb ik de trapkast vergroot hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kqja5G7PMOVrdqyZsX09zACa/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P28h7oONpKjnUzdsAKFfxXPu/thumb.jpg

Foto van vlak na de installatie, snoer gaat nu ook door de muur naar de trapkast.

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 21-10-2018 18:57 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:49
Ja we zijn er blij mee en de puppy ook. Was heel wat puzzelen, denken en tekenen na de aankoop en voor de sleutel overdracht. Maar tot nu toe komen alle plannen nog mooi uit.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33epybq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2iifrsk.jpg

(De plintjes moeten nog een keer komen)

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 23-10-2018 07:29 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:06
Darkz0rs schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:15:
Vandaag na lange tijd de kachel weer aan en word weer geconfronteerd met de warmte verplaatsing.

Onze kachel genereert meer dan genoeg warmte om het hele huis te verwarmen. Echter als ik de deuren open zet dan lijkt de warmte bij het trapgat te stoppen en niet verder te kunnen.

Herkennen jullie dit?

Ik dacht dat de lucht aanvoer uit de kruipruimte te gaan halen. In mijn theorie heb ik dan namelijk geen luchtstromen meer naar de kachel toe. Klinkt dit logisch?
Ik herken dit ook maar dan met een gewone houtkachel (ja, ik lees hier stiekem mee)

In de woonkamer is het lekker warm, de deur naar boven staat open maar de warme lucht komt tot halverwege het trappengat en daarna houdt het op.
ik heb er al wel aan gedacht om zo'n kachel ventilator te kopen maar daar heeft een pallet kachel volgens mij geen voordeel aan omdat daar al een ventilator in zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.heidesmid.nl/wp-content/uploads/2017/11/Varde_kachel_ventilator.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Sinds 2 weken staat hier een Animo Pure pellet kachel. (3-10KW)

Deze zal onze huidige verwarming op elektriciteit maximaal moeten gaan vervangen.

De kachel is vrij goed uitgerust : er zit een thermostaat met ruimtevoeler op, en de kachel is dag per dag volledig te programmeren.Ook is de besturing via internet mogelijk.

De eerste indrukken zijn alvast positief : een rustig vlambeeld, en de voorraad van 50Kg pellets gaat wel even mee.
De zelfreinigende functie werkt redelijk. Het is een combinatie van hevige luchtcirculatie in de brandkamer, en een roterende as pot dewelke de as in de asbak kiepert. Het blijft wel nodig om 1x per week te reinigen.

Hieronder alvast enkele tech specs en beelden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/nang4u8ub348ntw/pellet.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/qh5yjzcityre1ld/pellet2.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/ewx8dnzpgqa1d53/pellet3.jpeg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/zlkby20qjuiwq1n/pellet4.jpg?dl=0Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/x0ss866qzonotn4/pellet5.jpg?dl=0

De elektrische verwarming heeft nog niet aan gestaan !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ron6363 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:11:
hallo DatraxZ,

Wij hebben sinds nov 2017 een Animo Pure pelletkachel welke inmiddels ruim 2800 uren heeft gebrand. Kachel werkt naar volle tevredenheid.
Vraag: heb jij de kachel met de bovenaansluiting (dus met een vlakke achterkant en dus slechts 10 cm van de muur)?
Onze Animo Pure heeft een idd een bovenaansluiting en staat slechts 8 cm van de muur. Dat is eigenlijk iets te dicht, volgens de handleiding dient de afstand minimaal 10 cm te bedragen. Bij vollast gedurende enkele uren wordt de muur boven achteraan de kachel flink warm.
We gebruiken deze kachel als hoofdverwarming voor het volledige huis (120m² , bouwjaar '91 - Na-Isolatie werken in uitvoering).

Bedrijfsuren : 403h
Verbruik pallets : 565Kg

Ben er erg tevreden van, maar toch reeds enkele bugjes ontdekt : het is mogelijk om de aslade te verwijderen terwijl de bodem van de brandkamer aan het draaien is tijdens het reinigen, waardoor deze kan klemlopen tegen de half uitgetrokken aslade. Dat zou een deur sensor op de aslade deur van enkele euro's kunnen vermijden. Er zit ook wat offset op de externe ruimtevoeler t.o.v. de werkelijke kamertemperatuur.+-2°C. Verder is de besturing via het internet soms wat stroef: bvb het verhogen van het vermogen via de schuifbalk moet ik soms 2x doen alvorens het commando ook effectief geregistreerd is.

Ik stook er Ecopower pellets in, die laten na 4 dagen (+-4 zakken pallets) stoken een zwart-grijze as laag na op de schuin aflopende delen onderaan de brandkamer. Even met de borstel/stofzuiger erdoor, en daarna weer 4 dagen stoken.

Ik heb tijdens mijn laatste zoektocht naar koude bruggen toevallig enkele snapshots in IR van de kachel genomen :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/0nc7vkn253058bv/flir1.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/kdcnvn2ed8c1beo/flir2.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/d4b5kgo6g5npupr/flir3.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/DqQ7nng3UsA8Bqq7Bjzz66KnyM292_f08EgKJ24vxcvuixkZwj3p88A_LKKd-LuxtIZSaoyA25pU6oSy6TseQ0bMNsW0rHurRIqqCyR13rChhZ5s4p2ew49TvDe3bGvJKgu_jMIJwuM5qJmVf_lgH3x1PdbjE4MqCBPBg-YGhlt1yNLkycf37wq9ea1twyJ5ObaHRNYjqlNusjRn8B6CwpH6Y_w6APMgJvBPKvEiuVOM2bvr-SlYM8mzzTsyf6YzmjrmhciurBBOAmtIqvSEzNC7-WwebabaRAflehhBSFG2zeo81WiOdOtgJS2BwaF3_hZducFKcyjU4_wRsE6yNaNkqgwUyiFZm2W0nsc9-PKkv0BJ-IoLX4UBvzUSVD54eQGbabgIAUzvLPaRVyoTEh89q_dsQqNVSvay-Xxn5jaA9gV8bEKaPuqKbk3vPHGfab18HZQJkYS5e_ptl3qMg74Pk1iiHUGyx_N0na_27I6F-h7_b_NEhImaxXpiKHK3SGESWCMiOJrZ4m0F-c0OdTTNgltGVyTmnaPWukSYhfAqMtnVYYTlYTrrE4l57b8cnYLCZy8-qlKCRlbKxJ_4wFRqdlH2KywqVcJ5GPAaScEBnUMz33OeSgrqbG4wZVY7Q2KSjfqMP9fOcGnphVYOdV5mHQ=w996-h930-no

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik hoop niet dat ik inbreek op een lopende discussie, maar dit moet is toch even kwijt:
Afgelopen week is mijn Victoria Classic 16.5 geleverd.

Nu heb ik lang zitten denken en peinzen over hoe ik deze ga inzetten in mijn huidige cv installatie en ik wil graag mijn eerste concept met jullie delen.
Oude situatie:
Sjuul CV oude situatie
Nieuwe situatie
Sjuul CV nieuwe situatie

Ik ben niet afhankelijk van de pelletketel, ik ga hem inzetten om wat van mijn gas af te snoepen daar waar dat kan en om zodoende ook flexibel te zijn tussen gas en pellets. De gas ketel stookt overigens ook niet veel kuubs (600m3) op een jaar aangezien ik ook nog een HR inbouw haard heb waar ik elke stookmaand twee kuub hout in verstook.
Opvallend is natuurlijk dat ik geen buffervat heb voorzien, de ketel gaat voornamelijk de vloerverwarming opstoken en aangezien deze nog al fors is verwacht ik geen overcapaciteit.
De zonekleppen en afsluiters zorgen ervoor dat ik flexibel ben in waar ik welke warmtestroom naar toe wil sturen en van welke warmte bron. Aansturing en visualisatie ga ik maken met HomeMatic

ben benieuwd naar jullie visie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Darkz0rs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:54:
2 pellets gebruik ik niet eens per jaar
Dat is wel heel zuinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1z13ZBzZQUBw2jBQSZxxJOAw/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zfPwwxM1RifkWPt5fUZ7kSpF/full.jpg

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycoon12345
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10-2023
tycoon12345 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Dit werkt sorry ik zal effe vragen hoe te doen ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mdEUwJq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GB4pTtR.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Volgens mij is dit de meest recente.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ef34XEij-23_ow_GVtRQTXdjaRG8FQxUzSeJpjTJvWfPTlDrRHQT_lQjIqzBZqaHbVT8TjDLbx4fjc-BqfBjDHabQa3GKNreguzHuOIUpbvdVz-rqLk5sz7TGVRINpRGoyTt0wyfNI7E5Dw158Mm-HcVkiZZTHJqNpddFOlCl_WDVss38eIiw4L-TRM_rsvyY_l2hQG2VyjiGbOfUtwm-nOQvm1yjQgcTg2wf6ErRQc_cpX5raKW05lc4RxcPiJOMsms0GqHnnmPP9r1U50u1eDs2U6tNx1wJY_iFgGNwOuRx0r2of_w0Yq7iox8YMg83ijBL5Ah4JnuGtbo-0YFQW3iHxZiItYGf0XVzki0oMkbCx5s4qU2k2bxBLcn1Gf4hKG72KHDq6ddTzQLIAIqm934dxcyOeK6flSyIiST5ydy-FswHoP_I_nZvGMRH1nPKzKO4qq3ScOyJ2_7Ue7HA0OBow_dsCG87IJLKHf07oYs74UPjeufS7-eY5E8AWt7O0CvaSWTzsREcickYMkpbb3YWC5mPqRF4MH5fN9Gf-3XGhVrhlVL_NKVGYSrtcBLdbAuK0L-MAGea4Jp1tP7NpoRj9oWZ1cV8xXJENtRR3M4QpyViqFekQMgx7rWjlmKoSokFfivZngws8hPUdOAPicK2g=w996-h930-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45
Darkz0rs schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 23:05:
Hmm ik reinig mij kachel 2 x per jaar. En de rookafvoer 1x... Dit doe ik rond september voor hè seizoen begint. Ik zie niet in waarom ik daar iemand voor moet laten komen. Een klusje van niks.

@groxgrox welke pellets gebruikte je waar naar verluid plastic in zou zitten?
Ik gebruikte altijd de Granulta pellets die ik bestelde bij een Nederlandse leverancier. Ik heb daar nu zo'n 1,5 pallet van opgestookt.
Het zijn deze pellets: http://www.granulta.com/pellets/
Het waren deze zakken:

Afbeeldingslocatie: https://www.biohot.co.uk/wp-content/uploads/2016/10/Pellets-15kg-bag.jpg

Hieronder zie de foto van het T-stuk, waar je de resten van plastic kan zien. Hij stonk ook behoorlijk naar verbrand plastic. De kachel is inmiddels weer volop in gebruik dus de achterwand waar de aangekoekte plastic resten zaten is zo goed mogelijk schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bQzpTSr/IMG-20190202-112728.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door groxgrox op 03-02-2019 12:29 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Voor de geïnteresseerden, Cranenbroek heeft pellets (gekeurde!) in de aanbieding. Ik twijfel nog om ze te gaan halen omdat ik uberhaupt nog niet kan stoken ivm geen rookkanaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O11uRMz.jpg

Plan voor mijn rookkanaal is geworden dat ik het zelf doe. Aanleggen is gortig duur (~2500 euro!) terwijl ik zelf alle materialen kan kopen voor 1000. Bizar hoe veel winst hier op moet zitten gezien bedrijven die buizen goedkoper moeten kunnen krijgen. Daarbij luisteren bedrijven voor geen meter, heb meerdere keren aangegeven dat ik een concentrische buis wil voor de verse lucht aanvoer en dus geen dubbelwandige. 100mm ipv 80mm omdat dat volgens het boekje moet als je hoger dan 5m wil etc. Vervolgens staat op de offerte doodleuk 80mm dubbelwandig geisoleerde buis |:(

Laat wel een bedrijf komen voor de betonboring op de eerste verdieping denk ik, huren van een betonboor is 50 euro + kosten slijtage blad terwijl de betonboring ~150 ex btw kost (170mm gat, 17cm dikke betonvloer). Dan moet ik wel zelf de laminaat weghalen, rondom afkitten voor het water en aftekenen waar ik het wil hebben.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo, mag me nu ook officieel melden in dit topic.
Vrijdag is de MCZ Musa Hydro geplaatst en een flexibele buis door het rook kanaal getrokken.

Op zaterdag is de loodgieter een uurtje of 6 bezig geweest om de CV aan te sluiten.
Sindsdien is de kachel dus operationeel.

Kachel:
Pelletkachel

Warmtewisselaar in het hal voor aansluiting op het CV systeem:
Warmtewisselaar

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 16:11

India Sierra

Learn by failure

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QVZtYI7.jpg

Vanmiddag is hij in bedrijf gesteld, subsidie ook meteen aangevraagd.
Moest alleen nog een klein stukje hoger met het rookkanaal, zit nu net op de rand van de nok, moest er ietsje boven. Heb nog een halve meter buis over dus dat komt goed uit :+

Heerlijke warmte zo! :D

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Heeft er iemand al eens "te veel" ruimte gehad op de vijzel?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/kVXL_lo3NLmvl8md1lDRlacUS-KuIvxJPBUgT94Ri2WJwKrc4rUnCcsbcv0yUkTB0lhWwgo9psHkKmtG-ibR_DC-4PGdIoeHOZTfQmhKNqYed1Mm19rhniPiJWkhkoMrg_lOz5-za96UJCORHLH21gTx1D30qU65hkKMBGEmZ4zCaqe4DQ3P2LodAqKKK7cpJq5hWxqx-ktmRLJzis3UDdia8hj2EF-pV0WForAXx8X11XmUZLif2rtXP_3uPfJYjQuAlyNHjFzLh8cda8huEIDZC2QuZhMZRxTMYEkk67QZpQGStc_wM7EQaMk2h6HHp7nxwDRE8kJpsI6kKt0iHXv4D1VOQIDOGI3c7jf8O2ERrAW-78ulQPye_-3o5LejNhdFsBPSM8LDc2HbjQ2oAqYIcMuKoRLAlQNYV-0e7iPaUYbd33OX3kQH8tEC5dzz69LcnZYAZ-cvTTRo7kPKqfDNzzX8OFf9sH17mloCM49Boz6o5rB1mEr11rDxFQ6NR2TvJKGBtefQWU13dbLvUHuvL5mP-eSVUCPAxD5PQeslrVOcSNhcmg8UvCFv-6kxNrQk4P_4MHdTE85tbiIxIUChvbM9Ie_w_FBndijWopINr4XJmJDh_pnnD3ROIsx6VFdC---Uy1WlXoGXvqBfpFZUofJlhK1G=w400-h222-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AhCGNwUFrxPAJVcbNeEwk2J0aleSue9N9kdzlOiQA7rNVs6XjNK2_HV7kJ62NgQk9emXvE5kU22Wm322KIRtDJHjtcHB0DdGTAdW5-VcBnvs39PZxQptwDUKp3D5kYheW0QZFIPjjMK3Om1ebsPWqVNtBfSp4zI6sCV_PrGhys0-SryKv-vQ-jPh27QfDekFo6-Qmlu0m3iGbLeu39CoLAtw8Vr_LcGgjBdleK9tkFrmrFbKFRMRuwRXjx_SxagaXVre3VahWZbOP0ckZGoLKA8o3ZMsUX3tXCJgH8lZxdJW5q8EAGO6ZqsBVFDIyIGG4l9aFs8LNJo4LNI5Lo1m4M7XEC1fdNEz_Oy6hcBNAJN1NyylKm0uDl3JPV0WElfIcHlsWvLTmvrwWMT0QR4Ge5WeIm5MDZlnDVOAdl4Baec6OKdlebTf2e7raHSxLbfn_UcQSoR0tpd_Tu5xqpnOSTKwti5b1aJxpPGQHuSZnu0Bjo4xZYuTmrJOlu47FmM73gW8cSSKiTHaPzeqiUzkRGGyr99e6s8aXi9SpGmI8V-Y1fFG6Rzxdgq3Ev_iObHINJF4Gk6qZob9OwVKcg5AZPceD0--djbwb19I4z4tGvW3Cox0n5iNbnBsRgDdRHVhSR0iRbjPPlX-gyI4qgxSLhcJCneZnRQ1=w400-h300-no

Mooi gaatje.......... :(
stalen as in een gietijzeren gat. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 07:31
Ik heb hem aan gehad maar jongens wat is dit ding stil. Details zal ik nog even schrijven maar als ik de vlammen niet zag zou ik denken dat hij het niet deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bEKICp9OT0WnZAC13pG3dwGC/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Darkz0rs op 15-05-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 17:57
We zitten nog steeds met afvoer vragen.

Volgens de houtkachel richtlijnen moeten we 1.5 meter boven de nok uit komen. Volgens anderen hoeft dit niet en kan door condensatie zelfs gevaar ontstaan omdat de temperatuur van het rookgas veel lager is dan bij een houtkachel.

Bijgevoegd onze situatie. Het idee is om vanuit de woonkamer op 2.5 meter naar buiten te gaan en dan circa 3.5 meter omhoog, door de dakrand en dan nog een stukje op het dak.

De grote vraag blijft of dit is toegestaan en/of de kachel dit wel aan kan?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/dUKxsf9.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/1c2AlfWp31QlyEa1zT2iTbAHNCIcztktIux6B_SryY151HhFThQ_sqdaPuGBoqdyF_GLF3KKq3f6j6Q40Z0QA9kfGepP_RsHxrQCJ2xdzay5CPzey00XHKIsgUbhXaNnlGzt5Lulz-zAUBMyAMpSmvGnWImgS36KoT8WOoWCSRo-N7XjNSXdnkTXHa6906cx2bwoyrjvDaNsgYgomoXiJMhuV2s-RhGIMpw-T7bQEWzjjeWj4BxfNysuvQ7_fKS-wdLVpyV03_ppZugOX0Ut594bruXAyV03JDw357HKi6kvRVg-7a7iVJ_oILQl4nk_yteSOQ5D5VeLnmbYjqr1ZJ9weP2UMs_MYYoKBsRHvg-MSpJSmdurAGnz7JZRU1je0hHyLpcHZVDdafOUSgOME0Td7ezOUO_Mn4hp7001OnvXcLJzsCCGzzWy_DXCBHyb2n6CTndoLqjBhkdOY7qQ5T6QP6ye2EFH93Op8x34Jd_J7s3wZKt6l9MokjR47Yucz9_5pd3hWi9a-CBMh_BMdHB2CTJkUWMtv-uhWgnkt_Yc8S1TYdQy771VIHyxOsX7TPfrUzLZmfD_i4M3uoVif35s-Z0hZYwAEK8xkKop8W4XXT7spXgVbXWN1wlhcKrxqHxHO122HVvwh_ejS1-8UL0gpSoTvZpj=w996-h930-no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 16:40
Ook hier is de pelletkachel inmiddels geplaatst.

Was nog een leuke klus door 2 slaapkamers heen en naar het dak.

Maar ik ben er blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ajkgr8ikebs53.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Wij hebben een gashaard, die we praktisch nooit aan hebben want er komt weinig warmte vanaf en is dus duur (want gas). Ik ben een beetje aan het kijken naar een aternatief. Zodat we weer gezellig een vuurtje aan kunnen doen en het in de koude maanden lekker een beetje bij kunnen stoken.

Is een pelletkachel dan een goed alternatief? We stoken praktisch alleen beneden (vloerverwarming) en als we met de pelletkachel het gasverbruik een beetje terug kunnen dringen zou dat mooi zijn.

Ik zou hier dan dus graag iets in laten bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4FJUhoZdDVvaDNCHbyWXUpyV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
emil_406 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:03:
[...]

Natuurlijk niet. Dat is de warmtewisselaar. De vlammen warmen de buizen op en de kamerventilator blaas lucht door de buizen. Geen directe verbinding. Bij een pelletkachel mag je nooit rook in huis ruiken. Heb je niet toevallig wat pellets gemorst door de gleuven aan de bovenkant? Dan kan het zijn dat deze op de warmtewisselaar liggen en heel erg warm worden. Dat ruik je. Of het is inderdaad het koord in de deur of eventueel de pakkingen in je schoorsteen.
Nee, er zit echt een gaatjes rand welke direct in verbinding staat met de brander kamer. Geloof me maar. Hieronder nog een foto. De klacht was toen dat de verf los kwam. De gaatjes precies boven de rand. Staan in verbinding met de brander kamer.

Julia gaatjes

[ Voor 18% gewijzigd door Darkz0rs op 08-10-2019 20:54 . Reden: Foto niet duidelijk ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben bezig geweest met het reverse engineeren van de seriële output van mijn Haas & Sohn Pallazza (519.08) pelletkachel. Dat levert mij nu leuke grafiekjes op zoals dit:

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SivU1yAl.png

Van de meeste parameters weet ik ondertussen wat ze doen, maar enkele blijven nog een raadsel...

Moest iemand zin hebben om mee te zoeken naar de resterende onbekende parameters, de scripts kan je hier vinden. Enkel kijken en/of grafiekjes maken mag ook natuurlijk ;) Zowel stand-alone te gebruiken, als in combinatie met het sturen naar MQTT (incl. Home Assistant MQTT auto discovery support).

Alle feedback, hulp en vragen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:51
Ik heb mijn victoria 16kw sinds zaterdag draaien. Echter pompt hij alleen rond in het korte circuit niet in het grote circuit. Ik heb het idee dan mijn mengventiel niet dichtslaat. Zodoende kiest hij de kortste weg. Ik heb een esbe vtc 312 met een open temp van 60graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rFjhWmc2Z26aJ49u0ZCWkjww/thumb.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door maartentmm op 15-10-2019 17:00 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:11:
[...]

Je moet hem in de retour plaatsen, zo dicht mogelijk tegen ketel aan, en vanaf ventiel moet leiding zitten naar de aanvoer leiding toe. Als retour dan te koud is, sluit het ventiel en gaat hij rechtstreeks vanuit de aanvoer leiding trekken, op die manier word het interne reservoir van 45 liter in de ketel het snelst door het vuur verwarmd. Zodra hij warmer dan 60 voelt gaat hij weer open en gaat hij koud water vanaf de boiler bij mengen, zonder onder 60 te komen. Dit is tegen condens intern in de verwarmings kamer.

Op het ventiel staan ook pijlen voor richting en warm of koud

Hier zie je het principe
https://images.app.goo.gl/kurhErDTboHrQkg6A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/trFD49wCTdWAmhOpWNfeKBQX/medium.jpg

sorry voor de spam maar ik wil hem binnenkort hebben draaien :X anders loopt mijn vrouwtje hier niet meer zo vrolijk rond.
ter bevestiging: niet meer via de spiraal laten lopen dan is het opgelost.

de spiraal maar gebruiken om in de zomer zwembad te verwarmen ofzo :?
jammer ik dacht het retour water zo mooi op te warmen maar het werkt averechts zo.

[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 15-10-2019 20:29 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 04:44:
[...]

En wat is die r en a naar boven toe?
Anders moet het ventiel daar voor, tussen kachel en ventiel mag niks zitten
Retour en Afvoer van de overige radiatoren

zo wordt het dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmFUBTirgragpQ02GNA0ymJc/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

chem

Reist de wereld rond

Ik heb een Cayenne 16C en ik heb 2 vragen; wellicht kan iemand hier wat tips geven.

Ten eerste lijkt er veel as buiten de asbak te zijn; zie de bijgevoegde foto. Is het normaal dat er as buiten de asbak is, vooral onder de deur? Ik maak me zorgen dat het in het interne mechaniek terecht komt.

Ten tweede, wanneer de kachel moduleerd, verwarmt hij de ruimte nog steeds geleidelijk boven de ingestelde temperatuur. Hij heeft gewoon teveel vermogen voor de kamer en de temperatuur loopt te ver op. Heeft iemand hier tips voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4vRLjDpgE0wib4khZN75kWGb/thumb.jpg

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Darkz0rs hij heeft wel inderdaad een kabel met een sensor er aan. Maar uit gaan heeft hij nog niet gedaan. Ik zal dat ook wel direct even navragen.

Edit; Zo ziet het ruitje uit na 3 dagen niet schoon maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pVcOikV.jpg?1

[ Voor 28% gewijzigd door Racer89 op 24-12-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
India Sierra schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:08:
[...]

Ik twijfel nu aan mezelf of hij echt niet meer startte of dat ik hem gewoon direct heb gereset toen hij die melding gaf :+ Zou inderdaad ook raar zijn 8)7

Misschien dat ik het volgende winter weer merk mocht ik dan nog geen nieuwe hebben gekocht :P
He He He, hij staat hier weer lekker te kachelen......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bEKICp9OT0WnZAC13pG3dwGC/medium.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Darkz0rs op 24-01-2020 16:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Project ''Switchbot'' werkt.. Moet alleen nog een manier verzinnen om de switchbot vast te maken .. Doordat de aan/uit knop van de afstandsbediening wat dieper ligt (zie foto) moet de switchbot wat uitsteken / hoger liggen om het mechanisme om te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/56mwbzoff1c.png

Heb de Switchbot nu in Home-asssistant gezet en kan hem dus bedienen op afstand.. Geen hub nodig of wat dan ook ..

En ja.. dit is de tweakers manier voor 25 euro :P

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 26-02-2020 12:52 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 18:51

basvn

Breezand - NHN

Ik heb een Artel Petite,
en deze zegt op dit moment dat hij leeg is.. (pellets zakken niet omlaag)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g1xbwjwc.jpg
Is hier iets tegen te doen? (behalve bijvullen/pellets een tikje geven zodat ze wel naar beneden zakken)

[ Voor 5% gewijzigd door basvn op 27-02-2020 16:03 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57

chem

Reist de wereld rond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmIunBrFX4ni_XGS78cUG7UsahA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/oTZHX3Dl5JJYi8hme9rPyXfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HvkBkC6c3XqP8ohY0GywHTVaew=/800x/filters:strip_icc()/f/image/BsUYFJg0hlsW44HmJ8BIPcBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b59in3BG8TnNnHqVVIOzfkL4EEo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/NNG0fr65H0KX8nza42Kj77gq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryz-3_bvAPiOXwMXn9lEakoyd5E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/9ebDzAcpxYyhvA3H8E18hk24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYKlPrebzsv9iXFzMJlXoz-uVN0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/x8p0Z6K44zEorniEMI4mDuUK.jpg?f=fotoalbum_large
Darkz0rs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Zwart is niet echt goed, dat suggereert te veel brandstof. Maar goed ik moet ook na 4 a 4 dagen poetsen. Ik neem aan dat je wel een condens dop heb aan je rookgasafvoer. zou niet best zijn als het niet zo was :-)
Zie pics.

Ik vind het lastig zo niet onmogelijk om te bepalen wat er nu aangepast moet worden :/ als in nog meer lucht? minder brandstof?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1357496

Ik heb een biomassaketel burnit pell easy. Poeh ellende gehad. Zat fabriek fout in dus dat ding heeft staan vergassen En druk opgebouwd is gaan ontbranden en poef. Alle druk in 1x via rookgaskanaal eruit. Alles vol met zwarte rook. Buurman over de zeik.
Nu doet ie het eindelijk na twee weken maar de temperatuur van dat ding moet weer gesteld worden. Heb een buffervat en op het buffervat is de temp 68c de ketel meet dan 60c. De ketel slaat aan bij een meting van 50c volg je het nog? Op het moment dat de temp in het vat rond de 64c is gaat de ketel aan verwarmt dan tot 68c. Elke 5u draait hij max1u. Op drie dagen ongeveer 2 zaken pellets is wel veel. Nu moet het verschil groter zijn en dat is uit proberen. Iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVO47eP4I2asI60EuVMk8Vd1Suw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqp8Wy9VwoTOZr6Aae63TUEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBKLB--dDpVKFTEghJYjYaSsn7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB6YxmJduJlfVpMC11JVHHBH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TuC9a27hEa63Ec_mdvC1qRcd-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U62ToJCv9QRGrNFtE4JURWGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcyW4Jffa_3OBAyQLT0IkRSOBdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeXk2t807AaXKvLCigZO8UkV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Anoniem: 1357496 Best raar eigenlijk, hoe heeft hij druk kunnen opbouwen. Normaal moet hij ten alle tijden zijn beveiligd. Was de rookgasafvoer niet verstopt? Of heeft de rookgasafvoer ventilator vast gehangen? Maar dan had hij toch in de beveiliging moeten schieten...

Volgens mij staat de boiler in een andere ruimte dan de ketel zelf? Heb je niet te veel warmte verlies tussen ketel en boiler? ook vreemd van het warmte verschil tussen vat en ketel zit er wel een thermostaat in de boiler die gekoppeld is aan de ketel?

Afgelopen zaterdag zelf even aan de slag geweest, de pelletkachel eens goed schoongemaakt. Best een zwarte boel allemaal. Als het weer beter wordt schroef ik hem eens helemaal uit elkaar.

Na schoonmaken;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M2tQ7Rd.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yfp54kv.jpg?2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1357496

@Racer89 ik dat helemaal niet zwart van Binnen. Is helemaal schoon. Heb ook maar een kijk venster de grote van een borrel glas.
Stook er naast met kolen, heb een heel oud huis uit 1850 geisoleerd dmv voorzetwanden binnen heb geen spouw enzo. Dus is beetje dweilen met de kraan open hier. Gas stoken was €389 per maand. Kolen stoken is € €136 per maand maar ja dan is het in sommige kamers heel koud. Cv ketel was van 1993 dus toch maar biomassa gekozen zodat de kolen kachel die het altijd perfect doet gewoon kon blijven. Je weet maar nooit en ben blij toe dat ie er is want heb paar dagen zonder gezeten na die ontploffing. De leverancier is dus mog steeds dagelijks over de vloer om dat ding Bij te stellen maar weet het ook niet meer. De kolenkachel die altijd werkt en nooit uitgaat en geen gekke dingen doet waar je niet om vraagt. Dit jaar 100 jaar oud. Ken geen ketel tegen op hoor!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vDSith80hrtvN1wSy53sOyNEf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZNpvzMNP2TvV6LHpXWhdZtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan1950
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-03 23:27
Sinds mijn Artel Petite in bedrijf is heb ik regelmatig geconstateerd dat de warmte afgifte niet echt goed is. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ontbreken van een echte warmte wisselaar.
Omdat ik een beetje experimenteren altijd leuk vind heb ik boven in luchtuitlaat, wat ook de bovenkant van de verbrandingskamer is, zes stukjes AL hoekprofiel 30 x 30 x 2 aangebracht.
De stukjes hoekprofiel heb ik vastgeplakt met hittebestendige warmte geleidende lijm.
In ECO stand is de luchttemperatuuur bij de uitlaatopening 5 graden warmer en is de rookgastemperatuur van ongeveer 98 - 105 naar ongeveer 90 - 96 graden gezakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-I4V8-CLflu1Avp-nvx1RkwDKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsSSIOsLWVtR1ECbEINPDz7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58
Zo vuil was de pelletkachel die ik via MP gekocht heb; dit is een Extraflame Viviana.
Aangezien ik de kachel toch nog niet direct nodig heb gezien de vrij hoge temperaturen besloten deze zelf eens schoon te maken.
Onvoorstelbaar wat daar aan as en troep inzat; de rookventilator liep er gewoon vast door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YomjZKJGTyaRWhtQHJW76jNsbRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rsy295z6PzukWVAPfwIk9CZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3pyZzcNAh9mZD0TnR7TXMoxWpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0xfwkhm3rerlxlmSKAWsys6.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat kloppen, vegen en zuigen is de warmtewisselaar nu helemaal vrij van troep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXzHfF6uJejxFQ89aO-Bq3cvjuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeGNaLq8OjorcRS9FSySkMcN.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de ventilatoren en sensors schoon kunnen maken.
Als je dit jaarlijks doet bij deze kachel ben je max anderhalf uur kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren weer een wintervooraad binnen gekregen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lHxAuApFGpVdT7Z0mjAeYPMoXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouqTsRP9S4zxXM03CxRT2fLp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het lastig inschatten dit jaar. Ik verwacht geen extreem koude winter, maar door corona zitten we nu dus wel elke dag thuis. Meer stoken dus.
emielfellinger schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:18:

Kachel draait met de MCZ afstandsbediening op een klok programma maar dit wil ik eigenlijk door Domoticz laten afhandelen maar dat schijnt een leuke uitdaging te zijn :)
Zijn er hier al mensen die hun pelletkachel middels domotica aansturen?
Geen MCZ, ander merk.
Ik ben voor de poor man hack solution gegaan en heb een ESPtje gebouwd welke de correcte IR commando's kan uitzenden.
De raw IR commando's eerst zelf opgevangen met een IR oogje en de originele AB.
In principe gebruik ik maar 3 IR commando's: power, program plus en program min.

[ Voor 30% gewijzigd door Koffie op 16-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:29:
er is iets met de type pellets uit Moerdijk.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/KpzJBffjGhrMRMqz2Zal5wt_SE-YpgmmTljlNvtecjuXgKlbD70hSbrnyPuv8f79NK7fQZ-LcEsiMxU0ExQauOh9PQ6NH-uOxYPnt_RRFHkMiNLuAREPMdaFyiHP-deGMJJA2eGfgB99k0gSd_BW2ejt3dliHR7G7IRSL77N33bTzUW2D3z9nSiUnm1FKoM1MQ7adj7lQ10u60JsQ9GCn_jLEKoAH6cwHFUFpVQ1tURniCqyzFFDD6BvIccpfIjBk_hNkCsjWQmDAyZ_wevE_L5f1Y2oLlJ7immzQP875aTG8MFgXt9Tpc3u0qj2nQUIc3ea-EW-jcnSA7Qk9AEcjhQ_mjVIMIboSWFQg0HdAYY3qkR7uUtKg6EmQm7EXjKIDQOhB_0HCz7Bzs8HRiJZcG4fUD4Z76CXcYIwoZjXphG-XZ8tZonCrUPBZOuleZpeeTz-fRihp13GIYdUErjio0iDTyAbD-5nMcErvdlyyRWFHCAcpuQXSPttDODmyS7c9W47GREmNgHBIyppg7Bx70yU4b32ypW5o3kfjUJsUHDIYcaw_LqkMHBSH6yo7Kf4UrsE2YXQ2PAMz59zAeW5WZKdNW9ZlOhP9-qRRJ37BqObs0czfluFtiWfO_eqmERwIl6PQH1VgyiZbUrzmBFLzkSy-4I6B5F1lhITvkORgLZDLcwhqSvnjyDLv0wUGrM=w800-h600-no?authuser=0
links de geweldige purepower en rechts de "vervuilde" die 20% meer lucht nodig hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TDb4xaezohIyKcVfxaxslDQRwBAA5AXizXKH5MeTnz3KlIDdU_TyTyhgHvXTtG3juLIe5nJxVgsON3Ek2d2UOjXJBKAYP3BD8o80zYn9FEA5gsVVjayckKaKGzQS_9ob3X9dZ3Fb1b6D6H198yAKiwlyhTlfR7-ggHws2iiAVqkis7QNR6uzcUeV6xnlbYtywkPL0sUK3FhBlWpAqF8gqnALbBBLWFVn6RdKptYnptE-TuNTwV5R8q95VV23a-aR8ePLAsEidr-EXGIVUD_M7jRrD9Xg84z073Cr0Rvew18hN4mDq5UDuCCwzHveEgHBgCoGIq_Ku8m_IBf5_inPsHzWTI-qGk0U8N8I2tDBlAitcqAdFX6T9YM4SMQ9geq-sJN0qLCkH0ndCg2v_XGSCZkmZRPd3x3sBY4s-ZPV2g128jDoGpOnA7WW1NDz2KGosteYjUwPdXqUTKs5pmSmYn9fMBt_zluaiClRQ8bwscjT9RDEruZ3VrTZOBm2vFWc0DtUfc37K7HJDNZPtBUmsUq8lOmKTDSykYF--Rbjv8aTYhoLmnikPbfPmo5nlgUHJn2XISL9vK_ekrCDjPGN23voCQeZj8yAV85yt-rEl_7zBXUKQKqQh7MSF3VNFzDNvIxvubtGZMGYRkxRZZkRaa5FI7yzsWuF05GNPetOfFmbrWz8ryYhEBmAoMJqwdA=w400-h300-no?authuser=0
origineel

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XlpOYTn6LIThg7t2hAI2AsKyFyhqgV3dAfemwVVeRGqADSgfhQjycp6CeH7hYz-EH1kv_2XnmYOIDpvQzMxUzi6un4fRpmxwTgdh7EO07bEolGF03AF62e1qyXQJPHSmwJIw6VSMFkVhfwdUvcyNshqn7H52hk63e4wzieGg0--fgK6Pgzq-5Hd87ISVrnLFAzuiQDByLcZQvHKhLQ9cZpiyLM2gOwkI0SC0_IGrfBXxdIo7Iesy3SVx0iqVfmFZ4apkbriwX1VyjeY1t8Pksxos01pgSKUUZV1DIw2F_9bTanTzGNx3tJNPzeMMUWPCq-lM1npo9Lf_KO9a_Iev5GaL4G-WcIq5951-ohhZanrShZ05D1e2PP9rHvMQ5YpmqNjOTEHzEgnXhVYi9wJroha_L8NN7Z0LNIzqscVIjIBMY3VneyjT73t8_spdN6qojkOYcefioLDrMitDnqzh9QhEXgNB7zQOqijQk6_CmBJdsFsLZyTCWvadqixlVBRgsDI2_3zBtAeS_SnURQr-hVeh9mjzRZVbjzV0-BRXLL-Y4q8wIKCSDjGtOMoi6c7xCtTV_E_OOnmREpnFor5TvbvGAPv-D1l8aSjiOPTEy-ElHuwb4lCNYhswDnkNOKj7bhQ1W7hrDowUDlnl4uIgfmR_027UqM7FPpGvsX0Pjpxj_NuamqhY4eOTJq3-WTw=w400-h300-no?authuser=0 nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Jan_V
Gebruik je dit jaar ook weer de groene? We hebben vorig jaar de blauwe gebruikt en deze was volgens de monteur die onderhoud kwam plegen niet goed (hardhout werd te warm waardoor het bakje ook rood is geworden bij ons) (We hebben hier ook een edilkamin slide 7 w voor 50m2.

@lorkeers Ik durf het niet te zeggen, maar heb je geen afstandsbediening erbij? ik vond ene externe wifi module te duur om op afstand de kamer aan en uit te zetten, dus heb ik het opgelost met een 25 euro kostende switchbot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LWoDZ4NKoveccImGFVa0uU1dIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rWnWezDKenRtQO4lsy4ODw4f.png?f=user_large

De switchbot is gekoppeld in home-assistant als een bluetooth device. Hij drukt dus op de afstandsbediening om de pelletkachel aan te doen. Aan de hand van een stroommeter die ik gekoppeld zit aan de kachel weet ik of hij aan of uit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Darkz0rs schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:20:
@Koffie had jij nu ook een pellet van Toppellets? ik vind ze er mooi (qua kleur) uit zien maar vind ze erg wisselend branden. de ene keer is me brander kamer binnen no-time zwart en het andere moment brand hij 3 dagen mooi schoon.
Jup toppellets. Nergens last van. Weinig harde slack en alleen wat witte/grijze waas op het ruitje wat er met 1 keer vochtige doekjes langshalen af is

update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eFoMhApc0v4FEnfYDGUQHenFLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTBCve8ZUfPMMSI0ESW0S4Ey.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTPQN7ALip96gJ7PMkbsPTr6M9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap7LsGCcEegi3lskctoPHFKL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhVZ52GuAI21A-yoDddZScvUE3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpcecKQ3fIhHgExCzzoaxuaF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmJ_zMxbEaa2mVsPTgRfX6INCZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOTucQiQsERHeZKmvwzdQAbC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMOOzjtWAK15XLUh6IdowuLVdWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHdp92r7kNcDsWtKJxRG2VFL.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgens mij afgelopen zaterdag voor het laatst schoongemaakt (branderbak geleegd, kachel met aszuiger schoon gezogen op standaard bereikbare plekken, ruitje schoongemaakt).
deze kachel is de hoofdverwarming voor de woonkamer. Springt om 5 uur 's ochtends aan en vanaf een uur of 21.00 zet ik de thermostaat lager (om te voorkomen dat hij om 21.30 nog even aanspringt terwijl ik een half uur later naar bed ga).

ruitje lijkt heel vies, maar met een nat stukje keukenpapier is deze in 3 vegen volledig helder en schoon,
Met de posplan had ik echt bruine aanslag waar je op moest boenen of hopen dat het wegbrande.

Tegenwoordig gebruik ik witte pellets, heb ik het eea beter afgesteld en maak ik beter schoon (ik wist eerst niet dat er ONDER de asla nog een holle ruimte zat waar heel veel as ophoopt.

update2
Even de aszuiger er doorheen gehaald:
- Boven in bij vlamverdeler gezogen en flink getikt
- Branderpot uitgezogen, ruimte onder de brandxerpot uitgezogen
- Heel vlug even met een borstelopzetstuk de wanden gedaan
- Aslade buiten in de kliko geleegd
- Ruimte onder de aslade goed uitgezogen, ook met een handgemaakt opzetstuk van dunne tuinslang in onbereikbare holtes gezogen
- Handen 2 keer gewassen met zeep ivm pikzwart roet op de handen
- Ruitje met een nat doekje schoongemaakt

Totale tijd bezig : 09:04 :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXSb0-X98dzbdvRDpSO-s0MR9es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ht12PFk5XkQGdk1faMjseOE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJZj0FCBvNF1Cwn6GiiXj3TteWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ3hyeLNGrKr8hQftiy4Ozqn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuIP-5lzPDQ6MVEYuY6XKMqnDPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE4zdk8gBdgZFtDIUc8qC6WK.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 97% gewijzigd door Koffie op 05-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Gisteren een buitenlucht aanvoer laten installeren. We hadden toch wat last van een koude trek wanneer de kachel aan stond (en dat is in deze tijd van het jaar de hele dag).
De koude trek is compleet verdwenen, kachel is ook wat stiller in gebruik. Dus wat dat betreft helemaal tevreden.

De afwerking van de monteurs daarentegen.... :(
Dus maar weer een mailtje gestuurd. Komt vast goed, maar wel weer jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BerAvy24JlZqIhiZn77eEPizh-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjIIAgF5VXbYeaR3rp4mUlpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Voor degene die ook pellets in een kast bewaart.
Een zak uit de kast pakken mag , maar doe niet de deur dicht als je in de kast zit.
De CO waarde die je nu ziet (300) was al gedaald nadat de deur even open stond om de foto te maken.
Bij het voor de eerste keer openen zat hij op 346 en men zegt dat waardes boven de 400 niet gezond zijn.(levensbedreigend na 3 uur)
De CO2 waarde is boven de 1200 waarvan men zegt dat dan ventileren noodzakelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/TiMRm66_BCLxUa5iX5AWU5QEo7Silr78EOVI4cbzAXlchEQh_paTOGloL3q4cpwicbg8b2TJJZRtP_4o4k1ryeRJxi-r4q_-qoMyZNAfkymkJaoBFGZ0YaOVjBQpESF2p9AY6l5pCUISc2uNyO9mUWZnCbLecM5kDggv2Bz6tmgnTflycOSCZYX24OOYZMNmnLZ-YuF91tWc31oaRFJGoy-QHcGIVFl2WufAFum13WH1hoC8kksXANx2s509J0x3X2kVV9dOM3NXEx7w2m42u7UjD7nyG7grjvAHrsL4AHvZIioG1FVkEs1NgPVWr-uHUaaA7QI08fd4obQl7dDSngj6SN3xp4w4hOmqn5qQNP6X-96gpJjwO5YC8X6XrnzO8P2ExTI2myx8FLe8k8DPSg9benjA9qWL3rb9VTyUZn7JUZ49-rvHTvGDPzcghNn1hwuCaqgQhnIrC2c_lA2Li6ovkzFbe_e0JMLPSTQSIyoblEAfI-vDBHjLlpZTLU4KL6yOzw5FkysH_lCSpmI8tLpmmVHFGWvEhsbUulCFxMUkzZ9Y4jGQ6lZ5T9057f5wLjR0DSboTaHftyGaC-9-foFXRc0qWsMwInopP_-elIsQcuPXmUdj8KKp2u7DuyvVIWOcr-dLvaMYnmTWSKUm4yhZ8JxYatv1g4Jiy8kWCwbtyWtUI1gb5b6SAPB5ASU=w400-h195-no?authuser=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Ik heb ook de Edilkadim slide 7kw en deze bevalt prima!

Mooi om te zien en ook lekker stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5AWt1cepxBoKdvccO_AYkGEfgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/magt3vYZk8gg6IEIJmLkKhYS.jpg?f=user_large

[ Voor 79% gewijzigd door Possible op 26-01-2021 21:29 ]

Pagina: 1 2 3