Reality series: hoe fake zijn ze?

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Maasluip schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:14:
45 minuten reclame voor de leveranciers, zonder verdere inhoud.
Ik heb het vermoeden dat daarmee aardig wat geld vrij komt om het e.e.a. te financieren.

Als je binnen een paar maanden tijd in zoveel bedrijven geld kan stoppen, moet dat ergens vandaan komen. En van een hele week werk proppen ze dat in 45 minuten, dus alleen de goede camerabeelden komen in de serie terecht. ;)
Fake? Nee. Gescript? Ja, vooral in het begin. Ik ga er vanuit dat ze al duidelijke afspraken hebben gemaakt, nog voordat de cameraploeg daar voor de deur staat. :)

Van The Profit heb ik toevallig van de week een aflevering deels van gezien, en leek mij wel aardig. Jammer dat van RTL-Z de programmering bijna niet te volgen is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik wel een leuk voorbeeld van een niet-fake reality serie vind is : Bar Rescue van Spike.

Het is simpelweg een grappig concept wat daarin gepresenteerd wordt.

Je onderzoekt gewoon van te voren de omgeving van een "hulpbehoevende" bar die bij je aanklopt en bekijkt of een bar daar moet kunnen overleven of niet. Zoja dan heb je een kanshebber.

Dan heb je een John Taffer die een verkenning uitvoert en gelijk daarna op de 1e avond de hele bar compleet afzeikt overal waar er maar iets op te zeiken valt wordt over gezeikt. Het personeel moet daarna de bar schoonmaken tot in de nacht zodat ze goed moe zijn de volgende dag.
Dan de volgende dag wordt het personeel nog even verder afgezeken en met behulp van 2 experts worden ze exact op hun fouten gewezen zodat ze extra onzeker worden.
Dan heb je op dag 1 's avonds een "stresstest" oftewel nadat je eerst het hele personeel onzeker hebt gemaakt ga je ze overladen met extra veel klanten zodat ze nog onzekerder worden.

En als je het personeel dan helemaal tot op de grond afgebrand hebt dan geef je even 2 dagen wat tips en opbeurende praat, je geeft het een nieuw verfje en 2 of 3 sponsorartikelen.
En iedereen is blij met de nieuwe opening.

En aan het einde wordt er nog even getoond dat de winst met 20 of 30% omhoog is gegaan (wat op zich eigenlijk zo goed als niets is, aangezien de tenten verlies draaiden om te beginnen).

Het is echt een programma wat voornamelijk draait op een heel simpel psychologisch trucje van eerst compleet afbranden en dan opnieuw opbouwen waardoor de mensen tijdelijk vrolijker zijn en beter hun werk doen. Het heeft feitelijk helemaal niets met een bar te maken, dit kunstje kan je in elk slechtlopend bedrijf doen wat gewoon interne problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:22
Gomez12 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:58:
Wat ik wel een leuk voorbeeld van een niet-fake reality serie vind is : Bar Rescue van Spike.

Het is simpelweg een grappig concept wat daarin gepresenteerd wordt.
Ik vind dat ook wel een leuk programma. Het is 1 van de weinige programma's die ik af en toe kijk.

Maar bij mij staat hij wel onder fake:
- de verkenning: je ziet alleen het geselecteerde personeel en zij merken de cameramensen die hen en de spionnen volgen niet op. En de "interlaced" "CCTV" die "stiekem" is opgehangen natuurlijk :P
- het om hulp bellen is sowieso nep, maar het schijnt ook dat ze vaak zelf bars selecteren.
- acteerwerk: let eens op de gemiddelde geschokte reactie van een personeelslid. Zeker als het om hun baas gaat :P
- zeer creatieve editing: het is een tijdje geleden dat ik het heb gezien, maar er zijn een paar afleveringen waar je duidelijk kunt zien dat verschillende vragen en antwoorden niet chronologisch zijn gemonteerd.
- van ramp naar stresstest naar overhaul naar succes in 3 dagen

Dat hele programma is gescript, hoor :P Maar ik vind het nog steeds een leuk programma en de concepten die worden uitgelegd kloppen vaak. Ook kan ik lekker wegdromen over wat ik zou doen met een kroeg, zeker met zo'n gigantische Amerikaanse!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

Spotmatic

Ken sent me

Ample Energy schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:31:
[...]
En de "interlaced" "CCTV" die "stiekem" is opgehangen natuurlijk :P
Zodra ik zoiets zie in een "reality" programma, gaat de TV bij mij meteen op een andere zender of op Netflix. Sorry. Ik denk aan de eerste keer dat ik Airplane Repo zag. Ik heb nooit meer naar die serie omgekeken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Spotmatic op 09-11-2017 21:09 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-05 23:21
Obelink schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:31:
[...]
Dit programma heb ik wel eens op RTL (D) gezien en onlangs ook de Amerikaanse versie.
De 'Boss' is altijd een stagiair. Kennelijk is het normaal dat stagiaires begeleid worden door een camera-ploeg. Niemand heeft in ieder geval door dat het om de 'Boss' gaat. Ik moet zeggen, ze zijn vaak wel knap vermomd.

De medewerkers zijn altijd stuk voor stuk toppers met hart voor de zaak en hebben allemaal waardevolle suggesties. Ook hebben ze allemaal een privé issue dat ze in de loop van de dag ten overstaan van de camera aan de stagiair toevertrouwen.
Er zit dus nooit een rotterik of een hufter tussen die de kantjes eraf loopt.

Aan het eind van de 'stage' is de 'Boss' diep onder de indruk van de kwaliteiten van zijn medewerkers en diep geroerd door het persoonlijke issue van de medewerker. Hij strooit dan met cadeaus en geld (vooral de Amerikaanse 'Boss' deelde tienduizenden dollars uit alsof het niks was...) uit dankbaarheid en om de medewerker verder te ontwikkelen en te helpen met het persoonlijke issue. Ook een belangrijke promotie hoort tot de mogelijkheden.

Dit is allemaal volstrekt natuurlijk en kan iedereen overkomen ook zonder dat er een programma als Undercover Boss aan te pas komt. Het is slechts toevallig dat de camera deze prachtige momenten die zich anders onttrekken aan onze waarneming heeft vastgelegd voor het grote publiek.
Kijk de "originele" UK versie eens, die is veel echter.
... de USA versie is idd erg scripted en clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ample Energy schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:31:
[...]

Ik vind dat ook wel een leuk programma. Het is 1 van de weinige programma's die ik af en toe kijk.

Maar bij mij staat hij wel onder fake:
Inderdaad, dat zijn allemaal indicaties dat het fake is. Zelf kan ik er niet naar kijken vanwege die Spike. Als mensen niet op normale toon iets kunnen presenteren (hij schreeuwt constant) dan haak ik af.

Maar om hierop verder te gaan: Is Oorlog in de keuken van Gordon Ramsay fake? Het komt iig minder fake over dan Bar Rescue, maar toch kan ik me niet indenken dat het allemaal echt is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Oorlog in de keuken met Gordon Ramsay is niet fake. Het enige waar je als kijker kritisch naar moet kijken is dat veel maar van 1 kant belicht wordt.
Het verhaal is dan ook bijna altijd het zelfde:
1. Het restaurant heeft geldproblemen en moet binnenkort sluiten.
2. Gordon komt voor de lunch en besteld van alles, en bijna alles is smerig.
3. 's Avonds kijkt hij hoe het restaurant zelf draait, en gaat in de keuken op onderzoek uit.
4. Minimaal 1 persoon krijgt die dag daarna er van langs dat hij/zij niet goed presteert.
5. Vervolgens wordt in die dagen daarna het menu en inrichting aangepast.
6. Bij de heropening vinden de gasten alles lekker en het restaurant draait goed.

Je zal nooit zien dat een restaurant niet goed draait aan het eind van de aflevering.

De laatste tijd zie ik af-en-toe The Profit, wat eerder in dit topic was besproken.
Fake? Nee. Maar ook hier krijgt een kijker niet alles te zien en veel informatie over het betreffende bedrijf komt een kijker niet te weten.
Het heeft ook een minder vaste verhaallijn dan andere programma's, maar als hij investeert eindigt hij altijd met een winstgevende onderneming. Merk op dat hier altijd de bedragen vaak zeer positief worden ingeschat en altijd naar een jaarresultaat worden omgerekend, terwijl bij Gordon Ramsay bijna nooit over omzetten en winst wordt gesproken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:13
Kun je beter kijken naar de Britse versie van Gordon Ramsay. Die is veel meer down-to-earth zonder irritante editing, en vaak gaat ie na een tijdje ook weer terug om te polsen hoe het restaurant loopt. Veel authentieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 22:35
Onbekend schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:56:
Oorlog in de keuken met Gordon Ramsay is niet fake. Het enige waar je als kijker kritisch naar moet kijken is dat veel maar van 1 kant belicht wordt.
3. 's Avonds kijkt hij hoe het restaurant zelf draait, en gaat in de keuken op onderzoek uit.
4. Minimaal 1 persoon krijgt die dag daarna er van langs dat hij/zij niet goed presteert.
6. Bij de heropening vinden de gasten alles lekker en het restaurant draait goed.

Je zal nooit zien dat een restaurant niet goed draait aan het eind van de aflevering.

De laatste tijd zie ik af-en-toe The Profit, wat eerder in dit topic was besproken.
Fake? Nee. Maar ook hier krijgt een kijker niet alles te zien en veel informatie over het betreffende bedrijf komt een kijker niet te weten.
Het heeft ook een minder vaste verhaallijn dan andere programma's, maar als hij investeert eindigt hij altijd met een winstgevende onderneming. Merk op dat hier altijd de bedragen vaak zeer positief worden ingeschat en altijd naar een jaarresultaat worden omgerekend, terwijl bij Gordon Ramsay bijna nooit over omzetten en winst wordt gesproken.
Gordon Ramsey's programma is niet 'fake' maar... 'aangevuld'; Kan me een aflevering herinneren van een restaurant, hulpkok gooit op een gegeven moment een op de grond gevallen stuk vlees terug in de pan (of iets in die richting).

Komt er later een AMA van één van de medewerkers, blijkt die hulpkok een acteur te zijn, rest van 't verhaal klopte aardig met wat er gepresenteerd is. Restaurant heeft 't niet overleefd als ik me niet vergis, is van een tijdje terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

De reden waarom ik enkel nog VICE kijk.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02
Falastine schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:46:
De reden waarom ik enkel nog VICE kijk.
VICE zit ook veel fake tussen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:08:
[...]

Zodra ik zoiets zie in een "reality" programma, gaat de TV bij mij meteen op een andere zender of op Netflix. Sorry. Ik denk aan de eerste keer dat ik Airplane Repo zag. Ik heb nooit meer naar die serie omgekeken :)
Geeft Airplane Repo niet zelf toe dat het reconstructies zijn, omdat de cameramensen anders in gevaar komen? Daar zal (typisch Amerikaans) wel het een of ander aan gesleuteld zijn, maar ik heb het idee dat het wel enigszins op waarheid berust qua scenario's en tijdsverloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

Onbekend schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:56:

Dat kijk ik af en toe ook nog. Vaak google ik de restaurants waar het over gehad. 75% is uiteindelijk vaak gesloten of verkocht :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stoelpoot schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:51:
[...]

Geeft Airplane Repo niet zelf toe dat het reconstructies zijn, omdat de cameramensen anders in gevaar komen? Daar zal (typisch Amerikaans) wel het een of ander aan gesleuteld zijn, maar ik heb het idee dat het wel enigszins op waarheid berust qua scenario's en tijdsverloop.
Ja, maar ook pas nadat het format veranderd werd en nadat mensen opmerkingen begonnen te maken dat het allemaal wel heel erg nagespeeld was.
De originele airplane repo (drie pilot afleveringen met Nick Popovich) waren blijkbaar te echt en daardoor te weinig sensationeel. Nick werd wel gewoon gevolgd in al zijn gangen, dus van het plannen van hoe een repo te doen tot daadwerkelijk naar het toestel gaan en wegvliegen.
Het huidige format is "we huren een paar acteurs/hotshots in en spelen een paar scenes na".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:22
Stoelpoot schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:51:
[...]

Tja, is dat niet een beetje hetzelfde als "Based on a true story" bij een Hollywoodfilm? Dat betekend ook dat 99% is verzonnen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn favoriete fake serie is op dit moment toch the curse of oak island. Seizoen 5 is net begonnen. Je weet toch haast wel zeker dat er niets kan liggen maar elke keer vinden ze toch weer een stukje "bewijs" waardoor je blijft kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Dit is de lijst met restaurants en hun closure rate: http://www.realitytvrevis...f-all-episodes-posts.html

Let wel dat het maar zeldzaam is dat een restaurant 10+ jaar bestaat. Daarom steekt een bank er ook nooit geld in. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:54
Gold rush s08e15 aan het bekijken,

heel leuk om te zien dat een move van de washplant in 1 dag gedaan wordt met 2 verschllende tshirts aan. En dat die beelden dooreen worden gebruikt.

Nu weet ik wel waarom de "sleeves are for nerds" altijd wordt gebruikt, dan kan je gemakkeliker knippen en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat is fake? Wat is real?
Zijn sommige scenes opnieuw gefilmd? Ongetwijfeld. Is dat erg dan?
En zouden sommige hoofdrol-spelers/figuren af en toen een ander shirt aan trekken, of dingen opnieuw voor de camera zeggen? Vast wel. :Y

Een serie als Curse of Oak Island is gewoon interessant om te zien.
Geloof echter niet dat die enorme installaties en boorputten fake zijn. Anders is het wel een erg kostbaar grapje om just-for-the-fun complete drilling rigs neer te zetten, boorgaten te slaan, zware apparatuur daar heen te rijden en alle verbruiksmaterialen die ze er door heen jagen.

Hetzelfde b.v. bij Goldrush. Die hoofdrolspelers zijn geen acteurs (maar zijn het inmiddels wel geworden ;) ). Er wordt echt naar goud gezocht. En onze woeste Fries is toch echt geen fake persoon.

Als je het zo strikt bekijkt is iedere natuurserie fake. Want ook daar worden de mooiste momenten afgewacht, tig keer opnieuw gefilmd, eventueel een handje geholpen en bij de montage worden de extreme bijzondere momenten aangedikt.

Bij series als Goldrush, Goldrush White Water, Oak Island, e.d. wordt er vaak maandenlang gefilmd door tig camera's/drones en uiteindelijk blijft daar een paar uurtjes kijk- en luistervoer van over.
Urenlang een heen en weer rijdende Volvo dump truck filmen levert geen interessante TV op. ;)

Gewoon genieten van het gedoe, de blubber, de dingen die fout gaan en de machtig interessante gear die ze gebruiken. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Laatst online: 21:44
@ehtweak toch word ook in een serie als Goldrush veel gescript.
Er gaat in iedere aflevering wel iets mis
Als je dat als kijker prima vind dan is daar niets mis mee. Maar persoonlijk kijk ik liever naar een docu zonder een soapelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
Artwido schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:56:
Als je dat als kijker prima vind dan is daar niets mis mee. Maar persoonlijk kijk ik liever naar een docu zonder een soapelement.
Ik ben het met je eens dat ze zaken scripten, maar denk tevens dat er bij Goldrush daadwerkelijk veel mis gaat. Vergeet niet dat deze mannen (en vrouwen) het materieel veel te zwaar belasten.

Tevens duurt het seizoen zo’n vier tot zes maanden en werken de crews minimaal 16 uur per dag. Sommigen werken zelfs 24/7. Vermenigvuldig dit met de duur van het seizoen en je hebt stiekem erg veel opnamemateriaal. Met slim editten kun je dan ook iedere aflevering wat mis laten gaan!

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Luuksche schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:12:
[...]

Met slim editten kun je dan ook iedere aflevering wat mis laten gaan!
Precies! Er is genoeg footage om uit te kiezen.
Artwido schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:56:
Ongetwijfeld zullen er gesprekken en/of gebeurtenissen 'geregisseerd' worden, zodat ze het goed in beeld kunnen brengen.
Als er bijvoorbeeld een zwaar transport plaatsvindt of als meneer Beets weer eens iets gaat slopen, zullen ze ongetwijfeld van tevoren afspreken waar ze actioncams gaan ophangen om mogelijke malheur vast te leggen. 8)

En dat er iedere week iets mis gaat? Ik denk, nee ik weet wel zeker, dat er nog veel vaker dingen mis gaan!
Ik heb ooit in diverse buitenlanden wel eens grote grondwerken/infrastructurele projecten van dichtbij meegemaakt. En daar gingen continu dingen niet zoals verwacht. Continu improviseren en aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Zelfs bij de bouw van de Oosterscheldekering, in de grote put (waar nu Neeltje Jans ligt) gebeurden er onverwachte zaken.
Dus zo vreemd is dat niet.
Denk bijvoorbeeld eens aan de Noord-Zuid lijn in A'dam. Daar is zoveel mis gegaan, op allerlei vlakken, tot aan spontaan wegzakkende gevels aan toe! O-)

En ja, dan hebben de programma makers/editors de luxe om de meest interessante beelden er tussen uit te pikken.
Denk zelfs dat veel 'problemen' niet eens gefilmd zijn, omdat er nou eenmaal niet overal tegelijk camera's kunnen zijn.

Een droge docu over gold mining is prima, maar daar kun je geen 8 jaar en tig afleveringen mee vullen. ;) Dat dan vervolgens de familiegeschiedenis van puber Parker met z'n grootvader in beeld komt. So what? Geeft imho juist een interessant menselijk aspect. Tevens geschiedschrijving voor die familie. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:43

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Señor Sjon schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:46:
Dit is de lijst met restaurants en hun closure rate: http://www.realitytvrevis...f-all-episodes-posts.html

Let wel dat het maar zeldzaam is dat een restaurant 10+ jaar bestaat. Daarom steekt een bank er ook nooit geld in. :+
Persoonlijk had ik wel verwacht dat er meer zaken dicht zouden zijn.
Een tent op orde krijgen is niet lastig, maar het zooitje ongeregeld die het naar de knoppen hebben geholpen doen dit uiteraard na het "los laten" ook weer.

Persoonlijk vind ik het jammer dat dit soort programma's het "gewonnen" hebben van daadwerkelijk informatieve docu's.

(Discovery Channel is echt zo slecht geworden)

Weet iemand hoe echt Salvage Hunters is, hier geniet ik wel echt van.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoof schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:56:
[...]

Vind één van de grootste decepties op dat gebied nog wel History Channel. Stapte over op digitale TV van UPC (basis) en kreeg er History Channel bij, dus ik dacht "Hé, leuk, documentaries over geschiedenis". Wat krijg je vervolgens de hele dag? Pawn Stars, American Pickers, Storage Wars en allemaal andere reality series :(
Grote kick, dagelijks komen er op RTLZ drie afleveringen Pawn Stars achter elkaar. Ik vind het wel geinig om te zien wat er binnenkomt dus meestal kijk ik er wel naar. Ergens in een aflevering bleek dat dit opnames uit 2009 waren.
Kom ik gisteren bij het zappen toevallig Pawn Stars op the History Channel tegen. Ok! Kijken!
Eh, de stem kwam bekend voor, maar die kerel was een stuk ouder geworden. En er werd Chum gezegd tegen iemand met een volle baard en 100 kg lichter dan Chum in 2009.
Nieuwe afleveringen? Op the History Channel? Ok dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58

Chiron

Moderator Discord
Chum is wat kilo's kwijt idd:

Afbeeldingslocatie: https://staticimg.cityofedmontonnews.com/wp-content/uploads/chumlee-696x364.jpg

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Laatst online: 21:44
Die is inderdaad goed afgevallen.
Pawn stars vind ik nog één van de leukere in zijn soort. Ook deels scripted maar niet zo nep als de andere soortgelijke programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Artwido schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:08:
Pawn stars vind ik nog één van de leukere in zijn soort. Ook deels scripted maar niet zo nep als de andere soortgelijke programma's.
Wat vind je er exact "niet zo nep" aan? Alles wat je ziet is 100% scripted.

Als jij daar als klant binnenkomt en je hebt iets bijzonders dan wordt eerst de deal gemaakt en mocht het voorwerp daarna interessant zijn voor opnames dan wordt je gevraagd om x tijd later terug te komen zodat ze even een "expert" kunnen invliegen en je "de deal" opnieuw kan doen voor de camera...
Dat zijn gewoon speciale draaidagen waarbij een gedeelte van de winkel afgesloten is vanwege opnames.

Oftewel als jij iets bijzonders bezit en je wil dat mensen ervanaf weten dan ga je naar de winkel toe zonder de intentie het te willen verkopen en met een beetje geluk komt het op tv en heeft een "expert" ernaar gekeken.
Of wat ook wel eens gebeurt is is dat de show verzamelaars ging opbellen om te betalen om bijzondere dingen aan te leveren die dan niet verkocht werden, maar die goed waren voor de show.

Zo ongeveer het enige wat niet scripted is (maar dan alleen bij verkochte artikelen) :
- De vraagprijs van de klant
- De eindprijs die de shop betaalt.
Voor alles ertussen zit kan maanden overleg heen en weer zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Ook een mooie voor dit topic, hoorde laatst wat moois over De Reünie. Toch wel een programma waarvan je verwacht dat het redelijk echt is, maar ik begreep van een vriend dat die was benaderd om mee te doen ivm een mooi levensverhaal. Hij had er geen zin in, dus hebben ze iemand met een vergelijkbaar verhaal gevonden en daar vervolgens de oude klas bij gezocht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
FoxLenny schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:42:
Ook een mooie voor dit topic, hoorde laatst wat moois over De Reünie. Toch wel een programma waarvan je verwacht dat het redelijk echt is, maar ik begreep van een vriend dat die was benaderd om mee te doen ivm een mooi levensverhaal. Hij had er geen zin in, dus hebben ze iemand met een vergelijkbaar verhaal gevonden en daar vervolgens de oude klas bij gezocht :P
Ik ken het programma niet echt, maar het klinkt toch als een echte reunie.

Alleen de initiator van de reunie zal idd wel een mooi verhaal moeten hebben, maar zolang dat mooie verhaal echt is (en dus niet het verhaal van jouw vriend verteld door iemand anders) en ze gewoon de oude klas erbij zoeken dan klopt het toch 100%?

Zoals jij het zegt (tenminste hoe ik het begrijp) heeft de regie bijv een idee om een show over een bergbeklimmer te doen, dan zoeken ze een bergbeklimmer en zegt a nee, dan gaan ze door naar b en anders door naar c etc. etc. etc. en wordt dat de initiator en wordt daarna de klas erbij gezocht van de bergbeklimmer die ja zei... Lijkt mij niets fake aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Gomez12 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Alleen de initiator van de reunie zal idd wel een mooi verhaal moeten hebben, maar zolang dat mooie verhaal echt is (en dus niet het verhaal van jouw vriend verteld door iemand anders) en ze gewoon de oude klas erbij zoeken dan klopt het toch 100%?

Zoals jij het zegt (tenminste hoe ik het begrijp) heeft de regie bijv een idee om een show over een bergbeklimmer te doen, dan zoeken ze een bergbeklimmer en zegt a nee, dan gaan ze door naar b en anders door naar c etc. etc. etc. en wordt dat de initiator en wordt daarna de klas erbij gezocht van de bergbeklimmer die ja zei... Lijkt mij niets fake aan.
Klopt helemaal! Maar inderdaad, ze zoeken eerst een verhaal en vervolgens de mensen erbij. Hierdoor heb je eigenlijk elke aflevering wel een bijzonder verhaal, dat maakt het kijken natuurlijk een stuk interessanter. Ik bedoelde dus meer dat ze niet willekeurig een klas kiezen maar inderdaad een verhaal en daar vervolgens de klas omheen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

FoxLenny schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Klopt helemaal! Maar inderdaad, ze zoeken eerst een verhaal en vervolgens de mensen erbij. Hierdoor heb je eigenlijk elke aflevering wel een bijzonder verhaal, dat maakt het kijken natuurlijk een stuk interessanter. Ik bedoelde dus meer dat ze niet willekeurig een klas kiezen maar inderdaad een verhaal en daar vervolgens de klas omheen zoeken.
ow. dat leek me altijd vrij duidelijk.
Anders lijkt het me dat je heel veel afleveringen krijgt met "ben van school afgegaan, carriere begonenn in X , en gelukkig getrouwd met Y"

Daar word je als kijker ook niet heel veel wijzer van :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:46
Gomez12 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Maar dat maakt toch niet uit, je ziet wel interessante dingen. Dat is wel het kijken waard.
Maar alles op tv is inderdaad gescript, anders kreeg je heel saaie tv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Werd een paar weken geleden gebeld of ik mee wilde doen aan een tv programma over bedrijven die het verschil maken. Zou gaan over de invloed van data in de zorg, iets waar mijn bedrijf actief is. Enfin, ruim een half uur aan de lijn gebabbeld over waar het item over zou moeten gaan en wat mijn drijfveren zijn etc.. wat denk je, aan het eind zegt ie zo ‘vragen alleen een bijdrage in de kosten’.

Dus ik met stomheid geslagen: want het mag van de mediawet geen reclame zijn maar wel ons logo prominent in beeld de hele tijd etc. Dus al die programma’s over dit soort onderwerpen: betaald door degene die je ziet. Hij haalde als reactie op mijn verontwaardiging Harry Mensch nota bene aan, ja ik wist dat daar alleen maar geld betalende charlatans aan tafel zitten. Maar dit was een stuk goedkoper dan koffie drinken bij Harry.

Voelde me naïef en pissig te gelijk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Beste kick. Gisteren zag ik toevallig de Canadese editie van die opslaghokopkoopshow (geen idee hoe het heet). Maar die was echt van een ander niveau. De 'dialogen' waren zo enorm simpel, geforceerd en door typetjes uitgevoerd dat het bijna een karikatuur wordt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je hebt natuurlijk diverse gradaties in wat je 'reality TV' zou kunnen/mogen noemen. ;)

En idd, er zijn diverse Nederlandse productiebedrijven die tegen betaling jouw business voor een of 't andere RTL zender in beeld willen brengen... tegen een vergoeding...
(ben diverse keren bij opnames geweest bij MKB toko's)

Maar dat vind ik toch heel wat anders dan b.v. Discovery Gold Rush of de White Water variant.
Het goudmijnen op zich is echt niet in scene gezet!
Er wordt daar echt goud gewonnen. En de norse Fries (Tony Beets) is echt uit Friesland afkomstig.

Tuurlijk worden de bekende figuren gevraagd om gebeurtenissen te becommentariëren, maar dat kan natuurlijk ook niet anders.
En uiteraard zullen ze wel eens poseren op een markante machine of opnieuw moeilijk kijken bij een precaire situatie?
So what? Is dat erg dan? Is dat 'fake'? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ehtweak schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:37:

Maar dat vind ik toch heel wat anders dan b.v. Discovery Gold Rush of de White Water variant.
Het goudmijnen op zich is echt niet in scene gezet!
Er wordt daar echt goud gewonnen. En de norse Fries (Tony Beets) is echt uit Friesland afkomstig.
Na verloop van tijd neemt het fake gehalte toe. Die mensen doen alleen aan die programma's mee omdat het productiebedrijf er goed voor betaalt en de vergoeding die ze eruit kunnen slepen is, net als bij acteurs, afhankelijk van het succes van de serie.
Bij een succesvolle serie kan het TV-programma de deelnemers wel eens meer opleveren dan hun eigen bedrijf. Een slimme deelnemer gaat dan vanzelf dingen doen die het programma in zijn ogen interessanter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 14:58

Chiron

Moderator Discord
Gomez12 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:29:
[...]

Wat vind je er exact "niet zo nep" aan? Alles wat je ziet is 100% scripted.

Als jij daar als klant binnenkomt en je hebt iets bijzonders dan wordt eerst de deal gemaakt en mocht het voorwerp daarna interessant zijn voor opnames dan wordt je gevraagd om x tijd later terug te komen zodat ze even een "expert" kunnen invliegen en je "de deal" opnieuw kan doen voor de camera...
Dat zijn gewoon speciale draaidagen waarbij een gedeelte van de winkel afgesloten is vanwege opnames.
Sterker nog, alles wat je in beeld ziet is nep.
De show wordt namelijk opgenomen in een nagebouwde pawn shop/set, want in de echte shop mag niet gefilmd worden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

Spotmatic

Ken sent me

Artwido schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:08:
Ik kom Pawn Stars ook weer regelmatig tegen op RTL Z. Bij de oudere afleveringen viel mij ineens op dat het niet alleen maar scripted, maar soms ook bewijsbaar doorgestoken kaart is. We weten allemaal dat Pawn Stars een aantal spinoffs heeft (gehad): o.a. Counting Cars, American Restoration. In een van de afleveringen zag ik Ron Dale, de jongere meewerkende broer van American Restoration eigenaar Rick Dale, een verrotte Coca Cola machine verkopen aan Rick Harrison. Want "de familie gebruikt hem niet meer". Rick Harrison brengt de machine vervolgens naar Rick Dale om hem te laten restaureren... De gerestaureerde machine is overigens ook nog een ander model dan het exemplaar dat werd ingeleverd. 8)7

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562971

Jolke schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:16:
Tja, enige echte reality show die ik op TV zie is het journaal.
En zelfs daar gaan ze je niet wijzer maken dan je al bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een volgende "reality" serie waar de scripting van af druipt. Zombie House Flipping.
Numbnuts 1 vliegt met zijn auto bijna uit de gevaarlijke bocht vlak voor het huis. De bocht is gewoon een 90 graden bocht, niets scherps aan. Numbnuts 2 en 3 staan er bij en OMG OMG this is so dangerous!
Numbnuts 1 komt later weer aanrijden met zijn truck met daarin granieten platen en uiteraard rijdt hij daar weer te hard zodat de platen uit de bak vallen, kapot op de grond.
Sure.

En om het nog heel echt te maken rent de camera er naar toe, recht in het pad van een auto die ook de bocht om komt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Al die series zijn pure verspilling van uw tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zat laatst te kijken naar Jinek. Gaat zo'n meisje met opgespoten lippen ineens voorlezen van een blaadje. Nah als dat niet fake is!!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vind American Pickers wel een leuke serie. Dat zal ook best voor een deel nep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:59:
Een volgende "reality" serie waar de scripting van af druipt. Zombie House Flipping.
Numbnuts 1 vliegt met zijn auto bijna uit de gevaarlijke bocht vlak voor het huis. De bocht is gewoon een 90 graden bocht, niets scherps aan. Numbnuts 2 en 3 staan er bij en OMG OMG this is so dangerous!
Numbnuts 1 komt later weer aanrijden met zijn truck met daarin granieten platen en uiteraard rijdt hij daar weer te hard zodat de platen uit de bak vallen, kapot op de grond.
Sure.

En om het nog heel echt te maken rent de camera er naar toe, recht in het pad van een auto die ook de bocht om komt rijden.
Ik dacht precies hetzelfde... opvallend ook dat de granieten plaat die viel nog niet op maat was gemaakt maar gewoon 1 groot stuk was... terwijl de "nieuwe" plaat keurig op maat kwam :)
dat programma is sowieso overscripted. En altijd die paniek om buiten het budget te gaan, terwijl iedere aflevering de winst groter is dan de aflevering ervoor :)
Desalniettemin blijft het wel geinig om de metamorfose van de huizen zelf te bekijken als je even dom tv wil kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:18
Sport_Life schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:03:
Zat laatst te kijken naar Jinek. Gaat zo'n meisje met opgespoten lippen ineens voorlezen van een blaadje. Nah als dat niet fake is!!
Ja, maar die doet ook niet meer mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Maasluip schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:59:
Sure.

Haha die zag ik gisteren toevallig ook was echt wel een WTF momentje, volgens mij is 90% van dat programma nep. Het enige wat echt schijnt te zijn is dat de huizen worden opgeknapt. :D
Maar nadat ze een badkamer voor de show hebben gedaan komt er daarna een echte aannemer om het even goed te doen etc.
Zie dit artikel: https://investfourmore.co...20be%20doing%20the%20work.

Maar goed het is goed weg te kijken als er echt niets anders op tv is en je moe bent van het werk ;)

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste