Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

MetaFrame schreef op zondag 09 februari 2014 @ 22:54:
[...]

Wat dus niet wil zeggen dat het de juiste beslissing is.
Het probleem zit hem in het feit dat wanneer een overheids-instantie alleen nog maar ja kan knikken je overgeleverd bent aan korte termijn paniek politiek. Iets wat ik nu al zie is dat geen enkele manager nu zijn kop boven het maaiveld durft uit te steken. Dat word met deze keuze alleen maar erger ben ik bang.
Ik kan het nu even moeilijk uitleggen maar vergeet niet dat in de hoek van de rijksoverheid al jaren klappen vallen, dit is wat mij betreft de doodsteek voor vele instantie`s. Het sturen op cijfers en niet meer op de inhoud neemt echt debiele vormen aan.
Ik vind zeer speculatieve bangmakerij. Het is helemaal geen gegeven dat bij wisselende politieke omstandigheden er veel ambtenaren uit gegooid worden. En mocht dat zo zijn, dan lijkt me dat de werking van onze prachtige democratie.

Ambtenaar zijn is werk, niets meer en niets minder. De speciale regelingen die er nu zijn (kan het weten, ben met eentje getrouwd die ook het nodige OR werk doet), zijn imho te debiel voor woorden.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Tettie schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:32:
En mocht dat zo zijn, dan lijkt me dat de werking van onze prachtige democratie.
En dat vind je niet zorgelijk? Wat denk je dat al die ambtenaren doen? Die geven advies, die hebben ervaring, die _weten_ wat bepaalde maatregelen voor gevolgen (kunnen) hebben en filteren er zo een aantal van de meest achterlijke zaken tussenuit.

Landen lopen nooit zo mooi gelijkmatig en rustig dan wanneer er (g)een kabinet zit dat wazige shit mag bedenken en afdwingen. Als je nu iedere 4 jaar de modulerende schokdempers ontslaat, wat denk je dat er dan gebeurt?

hoe vaak hoor of lees je wel niet dat een wethouder 4 of 8 jaar heel hard heeft geknokt om iets nuttigs te bereiken, waarna zijn of haar opvolger een opvlieger krijgt en het in 3 weken ongedaan maakt? Hoppa, weer een aantal miljoen down the drain. Zonder die adviserende tussenlaag gaat dat nog veel vaker voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 10-02-2014 08:40 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch snijden de partijen die hier zo enorm voor zijn zichzelf ook deels in de vingers; hun bewindslieden gaan het extra moeilijk krijgen, er wordt niets meer gedaan dan strikt en letterlijk gevraagd wordt ook qua informeren. Ook een wisselwerking van diezelfde democratie.

Eigenlijk zou er weer gewoon een maandje geen enkele toeslag uitbetaald moeten worden (hoegenaamd uiteraard een foutje), zal je zien hoe snel ze weer in de kamer bijeenkomen. Alleen heeft dan de belastingdienst het natuurlijk weer gedaan terwijl het over veel meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:31
sambalbaj schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:43:
Toch snijden de partijen die hier zo enorm voor zijn zichzelf ook deels in de vingers; hun bewindslieden gaan het extra moeilijk krijgen, er wordt niets meer gedaan dan strikt en letterlijk gevraagd wordt ook qua informeren. Ook een wisselwerking van diezelfde democratie.

Eigenlijk zou er weer gewoon een maandje geen enkele toeslag uitbetaald moeten worden (hoegenaamd uiteraard een foutje), zal je zien hoe snel ze weer in de kamer bijeenkomen. Alleen heeft dan de belastingdienst het natuurlijk weer gedaan terwijl het over veel meer gaat.
Die fouten worden nu ook al gemaakt en er zijn er legio die echt niet buiten de lijntjes kleuren van hun taakomschrijving, iets met kastje/muur op een stadhuis. :X

Wellicht omdat ze niet ontslagen kunnen worden, doen ze maar wat? Of heb je de toeslagblunder uit Amsterdam gemist?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:03
Alleen al hier om moet er niet getornd worden aan ambtenaren recht:
http://www.nrc.nl/nieuws/...aten-onterecht-ontslagen/

De sappige quote in het verhaal:
De klokkenluider had de problemen eerst intern aangekaart. Hij werd onder druk gezet om niet te handhaven, zei hij. In een vergadering kreeg hij bijvoorbeeld te horen dat handhaving het PvdA-bestuur van de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord stemmen zou kosten.
In deze zaak is overduidelijk de politiek die voor haar eigen achterban is opgekomen ipv een ambtenaar steunen die zijn werk aan het doen is, sterker nog waar hij een eed voor heeft afgelegd.
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:11:
[...]

Die fouten worden nu ook al gemaakt en er zijn er legio die echt niet buiten de lijntjes kleuren van hun taakomschrijving, iets met kastje/muur op een stadhuis. :X

Wellicht omdat ze niet ontslagen kunnen worden, doen ze maar wat? Of heb je de toeslagblunder uit Amsterdam gemist?
Heb je bij een gemeentelijke instelling gewerkt opdat je het hard kan maken dat dit werkelijk zo is? Wellicht ontgaat het je dat er ook zoveel dingen goed gaan. De infrastructuur waar jij gebruik van maakt, de woonwijk met alle voorzieningen waarin je woont, de sociale zekerheden, veiligheid(defensie, brandweer en politie) allemaal mogelijk gemaakt door ambtenaren. Allemaal door die luie flikkers die niets goed doen :/

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 10-02-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik werk met gemeentes. Ambtelijke snelheid is niet voor niets een uitdrukking. :P Meer dan eens heb ik niet het idee dat ambtenaren beseffen dat de burger hun budgetten opbrengt.

Voorzieningen e.d. betaal ik als ontwikkelaar grof voor, dat is niet gratis, maar is al met de bouw en verkoop van de woningen betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:41:
Ik werk met gemeentes. Ambtelijke snelheid is niet voor niets een uitdrukking. :P
Je klaagt over traagheid en over onzorgvuldigheid. Wat heb je liever? Verder: als ze 99 dingen goed doen en 1 fout, dan veroordeel je ze op de fout. Dat is meer een geval voor vooringenomenheid dan objectiviteit :)

Dit hele besluit komt erg over als symboolpolitiek.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 10-02-2014 10:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:18

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik werk met gemeentes. Ambtelijke snelheid is niet voor niets een uitdrukking. :P Meer dan eens heb ik niet het idee dat ambtenaren beseffen dat de burger hun budgetten opbrengt.
Dat maakt de gemeente traag, niet de ambtenaar. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Voorzieningen e.d. betaal ik als ontwikkelaar grof voor, dat is niet gratis, maar is al met de bouw en verkoop van de woningen betaald.
Sterker nog doordat de burger budgetten oplegt d.m.v. de politiek komt het vaak voor dat afdelingen gekort worden op capaciteit. Daardoor duurt het allemaal nog langer en wat ook voorkomt is dat er weer een nieuwe procedure bedacht wordt vanuit de politiek die ook maar eventjes moet worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld rijksoverheid taken die nu de gemeenten moeten uitvoeren zonder dat ze daarvoor extra geld krijgen. Linksom of rechtsom zorgt dit voor extra werk met minder mensen en dat gaat heel vaak ten koste van snelheid of zorgvuldigheid.

En natuurlijk loopt er ook wel eens een klojo tussen maar die heb je overal, ook in het bedrijfsleven.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 10-02-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:56
Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:33:
Alleen al hier om moet er niet getornd worden aan ambtenaren recht:
http://www.nrc.nl/nieuws/...aten-onterecht-ontslagen/
Klokkenluiders hebben in het bedrijfsleven met precies dezelfde problemen te maken en worden ook beschermd. Ik zie geen reden waarom een klokkenluider bij de overheid meer bescherming nodig heeft dan een klokkenluider bij een bedrijf.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En daarom heeft de ambtenarij een luxe ontslagrecht? Ik snap niet waarom daarvoor een uitzondering moet zijn. 90% heeft volgens mij nauwelijks met politiek te maken maar werken bij grondzaken, de publieke balie of als beleidsmedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:10:
En daarom heeft de ambtenarij een luxe ontslagrecht? Ik snap niet waarom daarvoor een uitzondering moet zijn. 90% heeft volgens mij nauwelijks met politiek te maken maar werken bij grondzaken, de publieke balie of als beleidsmedewerker.
Dit.

En denk je dat je in het bedrijfsleven niet onderhevig bent aan politieke spelletjes? Nieuwe directie die even schoon schip wil maken?

Ik zie geen enkel verschil tussen bedrijfsleven en overheid. De voorkeursbehandeling van ambtenaren is imho discriminatie. Slaat helemaal nergens op.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Serieus? De discriminatie-kaart hier spelen? Daarmee zet je jezelf alleen maar voor gek.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of je reageert op de rest van zijn post? :?

En het is een vorm van discriminatie, hoewel dat woord tegenwoordig een zwart-wit (:P) lading heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:26:
En het is een vorm van discriminatie, hoewel dat woord tegenwoordig een zwart-wit (:P) lading heeft.
Het is een vorm van positieve discriminatie (wat een klote-term) die deels nodig was vanwege het feit dat er in de jaren 80 keihard gesneden is op het ambtenarenapparaat. De 36-urige werkweek (inclusief loonsverlaging van 10%) in combinatie met de nullijn in het salaris die er eigenlijk jaar in, jaar uit weer is zorgt er gewoon voor dat er reden is voor die positieve discriminatie. Als je daar vanaf wil dan moet daar wel tegenover staan dat er gewoon weer 40 uur per week gewerkt mag worden en het salaris meestijgt met het bedrijfsleven. Waarom zou je anders nog ambtenaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
ph4ge schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:09:
[...]

Klokkenluiders hebben in het bedrijfsleven met precies dezelfde problemen te maken en worden ook beschermd. Ik zie geen reden waarom een klokkenluider bij de overheid meer bescherming nodig heeft dan een klokkenluider bij een bedrijf.
Met het verschil dat de ambtenaar niet aan de politiek(de directie) een eed aflegt maar aan jouw de burger en de staat der Nederlanden.
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:10:
Alleen al met dit antwoord diskwalificeer je je volledig in deze discussie. Je weet niet hoe het werkt binnen de overheid maar wel roepen dat het niet goed werkt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:26:
Of je reageert op de rest van zijn post? :?

Welke rest van de post? Dat men in het bedrijfsleven ook zielig is?

Dat geklaag over de ontslagbescherming is een typisch geval van klagen over het groene gras aan de overkant. Vanuit ambtenaren klaagt men over leasebak, winstdeling en hogere salarissen, en andersom over gemakkelijke baantjes en ontslagbescherming. Als men dat echt denkt, dan mag men de stap zetten en naar dat groene gras aan de andere kant gaan. En dat blijkt dan helemaal niet zo groen te zijn. Maar ja, jaloers klagen en vingertjes wijzen is een stuk makkelijker, vandaar ook dat het roepen van discriminatie vergelijkbaar is met zelfdiskwalificatie.

Bij de overheid kan men niet simpelweg hele takken wegsaneren als ze het niet zo lekker doen (de belastingdienst krijgt dan elke keer een winstuitkering, meer binnengehaald dan uitgegeven). Het vereist van de overheid ook een meer strategische aanpak qua posities, om er zeker van te zijn dat expertise niet te makkelijk verdwijnt, en ook niet te gevoelig is voor de kortetermijnsdomheid vanuit de politieke partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 10-02-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NMe schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:28:
[...]

Het is een vorm van positieve discriminatie (wat een klote-term) die deels nodig was vanwege het feit dat er in de jaren 80 keihard gesneden is op het ambtenarenapparaat. De 36-urige werkweek (inclusief loonsverlaging van 10%) in combinatie met de nullijn in het salaris die er eigenlijk jaar in, jaar uit weer is zorgt er gewoon voor dat er reden is voor die positieve discriminatie. Als je daar vanaf wil dan moet daar wel tegenover staan dat er gewoon weer 40 uur per week gewerkt mag worden en het salaris meestijgt met het bedrijfsleven. Waarom zou je anders nog ambtenaar worden?
In het bedrijfsleven is nullijn echt de nullijn is en dat is al even. Bij overheden heb je wel de nullijn, maar zijn er nog steeds periodieken en andere tabellen waarin je stijgt. De nullijn daar is dat die tabellen niet geïndexeerd worden, maar je nog wel kon stijgen qua inkomen. Dat is heel wat anders dan echt 0% erbij.
Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:31:
[...]

Met het verschil dat de ambtenaar niet aan de politiek(de directie) een eed aflegt maar aan jouw de burger en de staat der Nederlanden.

[...]

Alleen al met dit antwoord diskwalificeer je je volledig in deze discussie. Je weet niet hoe het werkt binnen de overheid maar wel roepen dat het niet goed werkt d:)b
Een eed? Wut? Zo heb ik het nooit ervaren. Maar waarom mag een niet-ambtenaar niet discussiëren? Omdat ik van buitenaf zie wat er gebeurt en er wat van vindt? Omdat vele ambtenaren nooit iets met de politiek te maken hebben? Waarom denk je dat schoonmaak, plantsoendienst e.d. geen ambtenaren meer zijn? Het is veel goedkoper om ze in te huren.

Even zonder dollen. Het is erg lastig om van bedrijfsleven <> overheid te gaan. Mijn vrouw kwam toen ze aan het solliciteren was nergens op gesprek bij overheden. Ze had een te commercieel CV (ja, echt!). En dat was voor een office management functie, waarbij ze in meerder gevallen ruimschoots voldeed aan de gestelde voorwaarden.
gambieter schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:39:
[...]

Dat geklaag over de ontslagbescherming is een typisch geval van klagen over het groene gras aan de overkant. Vanuit ambtenaren klaagt men over leasebak, winstdeling en hogere salarissen, en andersom over gemakkelijke baantjes en ontslagbescherming. Als men dat echt denkt, dan mag men de stap zetten en naar dat groene gras aan de andere kant. En dat blijkt dan helemaal niet zo groen te zijn.

Bij de overheid kan men niet simpelweg hele takken wegsaneren als ze het niet zo lekker doen (de belastingdienst krijgt dan elke keer een winstuitkering, meer binnengehaald dan uitgegeven). Het vereist van de overheid ook een meer strategische aanpak qua posities, om er zeker van te zijn dat expertise niet te makkelijk verdwijnt, en ook niet te gevoelig is voor de kortetermijnsdomheid vanuit de politieke partijen.
En door het klagen over de leasebak, betaalt men in het bedrijfsleven een fikse bijtelling. Soort jaloezie-vereffening (cue auto = inkomen, etc, etc, daar zijn andere topics voor).

Zoals hierboven gemeld, de overstap ambtenarij <> bedrijfsleven is niet zomaar gemaakt. Van beide kanten houden de vooroordelen in stand dat een overstap ondoenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:52:
[...]

In het bedrijfsleven is nullijn echt de nullijn is en dat is al even. Bij overheden heb je wel de nullijn, maar zijn er nog steeds periodieken en andere tabellen waarin je stijgt. De nullijn daar is dat die tabellen niet geïndexeerd worden, maar je nog wel kon stijgen qua inkomen. Dat is heel wat anders dan echt 0% erbij.
Zelfs als dat zo is (en dat is niet zo, want ik weet van mijn vader dat zijn salaris echt een hele tijd compleet stil heeft gestaan, zelfs geen inflatiecorrectie): de afgelopen 20 jaar is die nullijn er vaker geweest dan dat het salaris wel vrij was om te groeien. Dat is in het bedrijfsleven dus écht niet zo geweest. Als je wil zeuren over "discriminatie" moet je dat zelf weten maar pak dan wel het totaalplaatje en pik niet dat ene dingetje ertussenuit buiten zijn context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb niet het discriminatie verhaal gebracht, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je onderschreef en verdedigt het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 20:40
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:52:
[...]

[...]
Klopt er zijn binnen de overheid periodieken etc. Maar het gros van de werknemers zit aan het eind van de schaal en er zijn dus geen extra periodieken meer. Dus deze werknemers zitten al een hele tijd op de 0-lijn.
Ik merk het zelf dat er de laatste tijd om goede werknemers te krijgen een markt-specifieke toelage wordt betaald om mensen te krijgen of te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is toch een vorm van? We geven het woord gelijk een zware lading. Maar, zie mijn post. Er is een glazen muur (i.p.v. plafond) tussen de twee sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

gambieter schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:39:
[...]

Dat geklaag over de ontslagbescherming is een typisch geval van klagen over het groene gras aan de overkant. Vanuit ambtenaren klaagt men over leasebak, winstdeling en hogere salarissen, en andersom over gemakkelijke baantjes en ontslagbescherming. Als men dat echt denkt, dan mag men de stap zetten en naar dat groene gras aan de andere kant gaan. En dat blijkt dan helemaal niet zo groen te zijn. Maar ja, jaloers klagen en vingertjes wijzen is een stuk makkelijker, vandaar ook dat het roepen van discriminatie vergelijkbaar is met zelfdiskwalificatie.

Relax en leest anders eerst even wat ik schrijf.

Ik zeg dat bedrijfsleven en overheid hetzelfde zouden moeten zijn. Gelijktrekken die hap. Dus ook salaris en andere regelingen wmb, niet alleen die ontslagbescherming.

Nu wordt er onderscheid gemaakt tussen de overheid en de rest == discriminatie.

Niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:09:
Het is toch een vorm van? We geven het woord gelijk een zware lading. Maar, zie mijn post. Er is een glazen muur (i.p.v. plafond) tussen de twee sectoren.
Precies. Niet zo hypergevoelig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Tettie schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:12:
...

...

Waarom is dat een probleem? Er wordt zo veel gediscrimineerd, waarom zou je je juist hierover drukmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

begintmeta schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:17:
offtopic:
...

...

Waarom is dat een probleem? Er wordt zo veel gediscrimineerd, waarom zou je je juist hierover drukmaken?
Hier gaat de discussie er over? Wat is nou precies je punt? 8)7

Ik begrijp je echt niet. Je hebt toch een topic om het er over te hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Tettie op 10-02-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn meer discriminatie-gerelateerde topics, je kan overal topics over aanmaken, waarom dit topic kiezen? Ik nam aan dat je een niet-triviale reden had om juist dit topic te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nope, ik lees wat je schrijft en verwerp een dergelijke hyperbool. Door bij het minste of geringste "discriminatie" te roepen bagatelliseer je de kwalijke gevallen van discriminatie, en maak je het een modewoord. Je gebruikt het nu ook als een vervanging voor onderbouwing van je standpunt; hyperbolen werken gewoon niet.

En verder met Lateef hieronder.
Glazen muur? Kom nou. Het is meer of je de passende expertise en CV hebt, als je voor marktwerking bent, waarom dan hier niet? Iemand die wil overstappen moet dat best kunnen, alleen zal men er misschien eerst offers voor moeten brengen.

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 10-02-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
[...]
Uh, nee. Onderscheid is niet gelijk aan discriminatie. Ongeoorloofd onderscheid == discriminatie. Of het onderscheid wat hier gemaakt wordt, ongeoorloofd is, is waar heel deze discussie omdraait.

Hij zou van de zotten worden wanneer onderscheid in het algemeen niet meer zou kunnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 12:10

Austin

Uit een boek

[...]

Ik zeg dat bedrijfsleven en overheid hetzelfde zouden moeten zijn. Gelijktrekken die hap. Dus ook salaris en andere regelingen wmb, niet alleen die ontslagbescherming.

Niet meer, niet minder.
Maar een salarissen en regelingen zijn ook in het bedrijfsleven niet overal het zelfde.
Dus dan zou je eerst dat moeten gaan aanpakken wil je daar vervolgens ook geen discriminatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan niet enerzijds roepen dat ontslagbescherming een vorm van discriminatie is maar nalaten datzelfde te roepen over de nullijn en de 10% kortere werkweek (en bijbehorend 10% lager salaris). Ja, het is een vorm van discriminatie. Nee, die dingen mag je niet los van elkaar zien.
lateef schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:45:
[...]

Uh, nee. Onderscheid is niet gelijk aan discriminatie. Ongeoorloofd onderscheid == discriminatie. Of het onderscheid wat hier gemaakt wordt, ongeoorloofd is, is waar heel deze discussie omdraait.
Dat is misschien de lading die het woord tegenwoordig heeft maar oorspronkelijk betekent discriminatie niet meer dan "onderscheid maken". Op welke grond boeit niet.

[ Voor 30% gewijzigd door NMe op 10-02-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 20:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tettie schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:14:
[...]

Dit.

En denk je dat je in het bedrijfsleven niet onderhevig bent aan politieke spelletjes? Nieuwe directie die even schoon schip wil maken?

Ik zie geen enkel verschil tussen bedrijfsleven en overheid. De voorkeursbehandeling van ambtenaren is imho discriminatie. Slaat helemaal nergens op.
In het bedrijfsleven heb je niet dat er elke vier jaar (of vaker) er een andere baas het roer over neemt met compleet andere ideeën. Je baas kan het ene jaar een iemand zijn die ontzettend links is terwijl een jaar later een xenofobe rechtse rakker zit. Dat kan botsen met je eigen ideeën. Stel je werkt in een autofabriek en die nieuwe baas roept 'kappen met die golfjes maken, we gaan vanaf vandaag tractoren bouwen!' :D
Je kan zelf mee akkoord gaan maar het kan zijn dat je baas liever iemand heeft van zijn eigen politieke kleur. Of in het voorbeeld, iemand die ook helemaal gek is van tractoren.. Het is dus goed dat er een bescherming is tegen dit soort willekeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 10-02-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Niet meer, niet minder.
Er is een verschil dat altijd zal blijven, namelijk een overheidsinstelling is geen bedrijf en zodoende ook geen winst maakt. De overheid werkt kosten neutraal over de gehele linie.
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:52:In het bedrijfsleven is nullijn echt de nullijn is en dat is al even. Bij overheden heb je wel de nullijn, maar zijn er nog steeds periodieken en andere tabellen waarin je stijgt. De nullijn daar is dat die tabellen niet geïndexeerd worden, maar je nog wel kon stijgen qua inkomen. Dat is heel wat anders dan echt 0% erbij.
Die nullijn is er wel degelijk, zodra je in je maximale periodiek komt is het afgelopen. Je hebt in totaal 12 periodieken per schaal. Waarbij je afhankelijk van je ervaring instroomt op een bepaalde periodiek. Meestal stap je ergens op een kwart tot halverwege in. Dat betekent dat je in 5 a 6 jaar al over is met de jaarlijkse periodiek erbij. Als je dus geen promotie maakt is er niets meer bij en zoals al is aangehaald betekent dit voor veel ambtenaren dat ze al enige jaren geen enkele cent hebben bijgekregen.
Een eed? Wut? Zo heb ik het nooit ervaren.
Precies de ambtseed die iedere ambtenaar aflegt voordat hij in dienst treed.
Wikipedia: Ambtseed
Maar waarom mag een niet-ambtenaar niet discussiëren? Omdat ik van buitenaf zie wat er gebeurt en er wat van vindt? Omdat vele ambtenaren nooit iets met de politiek te maken hebben? Waarom denk je dat schoonmaak, plantsoendienst e.d. geen ambtenaren meer zijn? Het is veel goedkoper om ze in te huren
Je mag wel discussiëren maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van je onderbuik. Daarmee schoffeer je mij en anderen die toevallig ambtenaar zijn :)
Even zonder dollen. Het is erg lastig om van bedrijfsleven <> overheid te gaan. Mijn vrouw kwam toen ze aan het solliciteren was nergens op gesprek bij overheden. Ze had een te commercieel CV (ja, echt!). En dat was voor een office management functie, waarbij ze in meerder gevallen ruimschoots voldeed aan de gestelde voorwaarden.
Ligt volledig aan de functie of iemand wel of geen commerciële ervaring moet in hebben in een functie. Ik heb bijvoorbeeld wel een hele duidelijke commerciële achtergrond(10 jaar) en dat was ook een pre bij de sollicitatie. Puur op het feit dat ik met o.a. met commerciële partijen onderhandelingen doe. Maar in bepaalde functies staat het grotere belang en de langere termijn boven die van de korte termijn en financieel gewin. Dan is je vriendin nog zo geschikt maar past ze niet in de bedrijfsfilosofie. Een zakenbankier moet je ook niet een NGO laden leiden.
En door het klagen over de leasebak, betaalt men in het bedrijfsleven een fikse bijtelling. Soort jaloezie-vereffening (cue auto = inkomen, etc, etc, daar zijn andere topics voor).
Zoals Gambieter en ik zelf als eens aangaf, is er van beide zijden voordeeltjes en per saldo is het verschil niet eens zo groot.
Zoals hierboven gemeld, de overstap ambtenarij <> bedrijfsleven is niet zomaar gemaakt. Van beide kanten houden de vooroordelen in stand dat een overstap ondoenlijk is.
Onzin, van beide kanten wordt veelvuldig de overstap gemaakt. Het heeft puur met de vraag en behoefte te maken van 1 van de partijen. Ik heb van dichtbij mensen zien vertrekken naar 1 van beide richtingen zonder al teveel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

begintmeta schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:35:
Er zijn meer discriminatie-gerelateerde topics, je kan overal topics over aanmaken, waarom dit topic kiezen? Ik nam aan dat je een niet-triviale reden had om juist dit topic te kiezen.
Ja, omdat ik het onzin vindt dat ambtenaren een status aparte hebben qua ontslagbescherming. Bij andere topics heb ik dat minder.

Ik zie niet in waarom ambtenaren een voorkeursbehandeling moeten krijgen als het om ontslagbescherming gaat. Concepten als baangarantie bij reorganisaties, wachtgeld (politici, zijn dat ook ambtenaren?) vind ik niet kunnen. Dit is geen rant tegen de ambtenaren, maar wel tegen het bestel.

@Gambieter: volgens mij zijn wij het flink niet eens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mr_gadget schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:50:
[...]

In het bedrijfsleven heb je niet dat er elke vier jaar (of vaker) er een andere baas het roer over neemt met compleet andere ideeën. Je baas kan het ene jaar een iemand zijn die ontzettend links is terwijl een jaar later een xenofobe rechtse rakker zit. Dat kan botsen met je eigen ideeën. Stel je werkt in een autofabriek en die nieuwe baas roept 'kappen met die golfjes maken, we gaan vanaf vandaag tractoren bouwen!' :D
Je kan zelf mee akkoord gaan maar het kan zijn dat je baas liever iemand heeft van zijn eigen politieke kleur. Of in het voorbeeld, iemand die ook helemaal gek is van tractoren.. Het is dus goed dat er een bescherming is tegen dit soort willekeur.
Sommigen bedrijven gaan ook hard door managers en directeuren heen hoor. Genoeg bedrijven 'topmannen' die elk hun plasje over de organisatie doen en hun stempel willen drukken. Twee jaar later weg en dan komt de volgende met nieuw beleid. Ook daarin kan je als werknemer geschoffeerd worden en my way or highway keuzes krijgen. Dat is niet uniek voor de ambtenarij.
Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:55:
[...]

Er is een verschil dat altijd zal blijven, namelijk een overheidsinstelling is geen bedrijf en zodoende ook geen winst maakt. De overheid werkt kosten neutraal over de gehele linie.
Met al die 'ombuigingen' moet er telkens geld bij zelfs. ;)
[...]

Die nullijn is er wel degelijk, zodra je in je maximale periodiek komt is het afgelopen. Je hebt in totaal 12 periodieken per schaal. Waarbij je afhankelijk van je ervaring instroomt op een bepaalde periodiek. Meestal stap je ergens op een kwart tot halverwege in. Dat betekent dat je in 5 a 6 jaar al over is met de jaarlijkse periodiek erbij. Als je dus geen promotie maakt is er niets meer bij en zoals al is aangehaald betekent dit voor veel ambtenaren dat ze al enige jaren geen enkele cent hebben bijgekregen.
Dus? In veel organisaties heb je dat hele periodiekensysteem niet eens. Je gaat dan wel 5-6 jaar omhoog, terwijl je bijvoorbeeld in de retail of de bouw gewoon op 0 blijft staan. Dat is al 5-6 jaar loonstijging buiten inflatiecorrecties.
[...]

Precies de ambtseed die iedere ambtenaar aflegt voordat hij in dienst treed.
Wikipedia: Ambtseed
Ah, de beruchte ambtseed + leugen = feit. Ik dacht dat die alleen voor politie/justitie waren.
[...]

Je mag wel discussiëren maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van je onderbuik. Daarmee schoffeer je mij en anderen die toevallig ambtenaar zijn :)
Aan beide kanten worden aannames gemaakt, net zoals ambtenaren die denken dat iedereen in het bedrijfsleven er elke jaar 5% erbij krijgt en bij de lokale BMW dealer de auto mag uitkiezen. Een beetje overtrokken vergelijking, maar het houdt het wel scherp.
[...]

Ligt volledig aan de functie of iemand wel of geen commerciële ervaring moet in hebben in een functie. Ik heb bijvoorbeeld wel een hele duidelijke commerciële achtergrond(10 jaar) en dat was ook een pre bij de sollicitatie. Puur op het feit dat ik met o.a. met commerciële partijen onderhandelingen doe. Maar in bepaalde functies staat het grotere belang en de langere termijn boven die van de korte termijn en financieel gewin. Dan is je vriendin nog zo geschikt maar past ze niet in de bedrijfsfilosofie. Een zakenbankier moet je ook niet een NGO laden leiden.

[...]

Zoals Gambieter en ik zelf als eens aangaf, is er van beide zijden voordeeltjes en per saldo is het verschil niet eens zo groot.

[...]

Onzin, van beide kanten wordt veelvuldig de overstap gemaakt. Het heeft puur met de vraag en behoefte te maken van 1 van de partijen. Ik heb van dichtbij mensen zien vertrekken naar 1 van beide richtingen zonder al teveel moeite.
Ik heb vaak te maken met ex-ambternaren die zichzelf weer verhuren aan de gemeente om vervolgens hetzelfde werk als ervoor te gaan doen. Zo komt die medewerker uit een ander potje en mag het weer.

Die budgetten zijn trouwens redelijk de doodsteek. Iedereen kent nog wel over de balk van vroeger, dat komt vaak gewoon omdat geldstromen opgemaakt moeten worden om gehandhaafd te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:24:
Ik heb vaak te maken met ex-ambternaren die zichzelf weer verhuren aan de gemeente om vervolgens hetzelfde werk als ervoor te gaan doen. Zo komt die medewerker uit een ander potje en mag het weer.

Die budgetten zijn trouwens redelijk de doodsteek. Iedereen kent nog wel over de balk van vroeger, dat komt vaak gewoon omdat geldstromen opgemaakt moeten worden om gehandhaafd te blijven.
Tja, dat komt door het gegil over "verspilling van overheidsgelden" en "daar gaan mijn belastingcenten naartoe" als men het probeert openlijk te regelen, en budgetten naar een volgend jaar te krijgen. De klagers zijn vaak de oorzaak van allerlei constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, het teveel uitgeven is de oorzaak. Dat er dan weer via een omweg hetzelfde budget voor uitgegeven wordt is het probleem. De klagers hebben in die zin gelijk. Waarom is het WOB dan zo slecht ingevoerd in Nederland? Journalisten e.d. worden actief tegengewerkt om verspilling zo lang mogelijk uit het nieuws te houden. Anders hadden we o.a. nooit van de Bulgarenfraude gehoord.

Zo eens een samenvoeging van twee gemeenten meegemaakt. Een vrij nieuwe weg werd opnieuw geasfalteerd, omdat het potje na de samenvoeging anders kwam te vervallen. Ik heb er zelf nog de opnames voor gedaan en er was niks aan de hand met die hele weg. Lokale bewoners vonden het ook onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:44:
Nee, het teveel uitgeven is de oorzaak. Dat er dan weer via een omweg hetzelfde budget voor uitgegeven wordt is het probleem. De klagers hebben in die zin gelijk. Waarom is het WOB dan zo slecht ingevoerd in Nederland? Journalisten e.d. worden actief tegengewerkt om verspilling zo lang mogelijk uit het nieuws te houden. Anders hadden we o.a. nooit van de Bulgarenfraude gehoord.
Je bent nu wel echt alles met de haren erbij aan het slepen, zeg... Ambtenaren kunnen er niet veel aan doen dat de wet export van belastinggeld mogelijk maakt. Ga dan asjeblieft in Den Haag zeuren. ;)

Daarbij: geld "over de balk" gooien is tot op zekeren hoogte prima, zolang dat geld in de binnenlandse economie blijft. Een zeer groot percentage van dat geld vloeit namelijk binnen een jaar weer terug de staatskas in terwijl het de economie stimuleert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:24:
Met al die 'ombuigingen' moet er telkens geld bij zelfs. ;)
Waar ergens anders weer op wordt gekort. Het huishoudboekje is altijd in balans tenzij de politiek en uiteindelijk jij als burger ervoor kiest. Daar heb je belastingverhogingen voor :)
Dus? In veel organisaties heb je dat hele periodiekensysteem niet eens. Je gaat dan wel 5-6 jaar omhoog, terwijl je bijvoorbeeld in de retail of de bouw gewoon op 0 blijft staan. Dat is al 5-6 jaar loonstijging buiten inflatiecorrecties.
Verschilt per bedrijf en is daardoor niet 1 op 1 te vergelijken. Ik heb in het bedrijfsleven zowel een level systeem meegemaakt als het systeem dat je ieder jaar moest dreigen met opstappen naar de concurrent om er wat bij te krijgen.
Die nullijn is dus ook geen inflatiecorrecties, nog zo'n mooi misverstand :)
Verder is het wel grappig dat je het ziet als loonstijging omdat het zo lekker bekt in tijden van crisis maar in de goede oude tijd(2005-2009) kreeg de ambtenaar er dus niks extra's bij anders behalve de periodiek. Ik heb nog tijden meegemaakt van 10 a 12% loonstijging terwijl de ambtenaar het mocht doen met 80euro bruto. Over jaloezie gesproken :|
Ah, de beruchte ambtseed + leugen = feit. Ik dacht dat die alleen voor politie/justitie waren.
Leugen :? verder ook hier weer een mooie misverstand van jouw zijde.
Aan beide kanten worden aannames gemaakt, net zoals ambtenaren die denken dat iedereen in het bedrijfsleven er elke jaar 5% erbij krijgt en bij de lokale BMW dealer de auto mag uitkiezen. Een beetje overtrokken vergelijking, maar het houdt het wel scherp.
Ik heb hier die nog niet voorbij zien komen in dit topic.
Dat zijn dus de trucs om toch eea voor elkaar te krijgen als je geen budget krijgt om personeel in dienst te nemen. Uiteindelijk is inhuren duurder maar doordat het uit een ander potje komt hoor je de politiek niet.
Heerlijk uitvergroten van excessen net zoals ook gebeurde bij de huidige kredietcrisis dat iedere bankkier een graai dief was en zijn BMW stond vol te scheppen met bonussen terwijl de bank aan de staat behoorde.
Daarnaast is het uiteindelijk geen weggegooid geld. Het geld vloeit vroeg of laat toch terug in de kas en de economie is weer een handje geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik reageer op gambieter die klagers de schuld geeft van de schijnconstructies bij de overheid. WTF....? Wees blij dat die klagers dingen aan de kaak stellen. Net zoals jouw opmerking (@NMe dus) met geld over bal smijten is 'goed', want het blijft in NL.

Dat is dus precies waar ik mij aan stoor. Het geld wordt onder dwang bij de burger (ook de ambternaar) weggetrokken en aan allerhande zaken uitgegeven. De overheid moet juist een stap terug doen i.p.v. van het wieg tot het graf iedereen willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Het ontslagrecht mag best gelijk worden getrokken ten opzichte van niet ambtenaren (de ''normale werknemer''), maar dan verwacht ik ook dat het salaris gelijk wordt getrokken met het bedrijfsleven en alle andere vormen waarop ambtenaren gekort worden zoals de zogenoemde 0 lijn en een inflatie correctie en het eerder genoemde loon.
Dit moet dan uiteraard wel gelden voor alle ambtenaren en niet zoals nu dat diverse onderdelen van de ambtenarij buiten schot worden gehouden (politie en defensie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:16

Shabbaman

Got love?

Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:57:
Die nullijn is dus ook geen inflatiecorrecties, nog zo'n mooi misverstand :)
Ach, ik krijg sinds 2008 ook al geen inflatiecorrectie meer hoor.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:57:Dat is dus precies waar ik mij aan stoor. Het geld wordt onder dwang bij de burger (ook de ambternaar) weggetrokken en aan allerhande zaken uitgegeven. De overheid moet juist een stap terug doen i.p.v. van het wieg tot het graf iedereen willen sturen.
Prima idee, ben zelf ook een liberale stemmer. Maar ga alsjeblieft niet klagen dat je alleen tijdens kantoortijden je paspoort kunt verlengen. Als de overheid een stap terug doet ga je het als burger ook merken.

Interessant bedrijfsmodel voor de brandweer:
Dat de brandweer winst mag maken en eerst contant afrekent met het slachtoffer alvorens de bluskraan opendraait. Hoe cool is dat :D En dat dan de brandweercommandant met chauffeur in de A8 voor komt rijden om brandmeester af te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 10-02-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:57:
De overheid moet juist een stap terug doen i.p.v. van het wieg tot het graf iedereen willen sturen.
Ideologie, niet meer dan dat. Je hebt een roze bril op aangaande de effecten ervan, en alles moet richting de kleine overheid worden omgebogen. Dat is ook goed te zien aan je opmerking over "ambsteed+leugen=feit" waarmee je en passant even alle ambtenaren besmeurt. Zit het je echt zo hoog dat dergelijke discussiemethoden nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ambtseed+leugen=feit is anders erg bekend in de praktijk van de verkeersboetes. Daarom zet ik er ook achter dat ik dacht dat dit alleen voor politie/justitie was. Het komt erop neer dat één agent een overtreding kan opschrijven zonder dat je er ook iets tegen kan doen, zonder naar bijvoorbeeld dashcams, GPS-logs of wat dan ook te moeten kijken. Voor de rechtsorde telt de agent voor twee, zodat je als 'slachtoffer' altijd een getuige nodig hebt om het tegendeel te bewijzen.

Beetje jammer dat het op mij wordt gespeeld en er argumenten komen dat ik alle ambtenaren besmeur. :? Als ik mij zwaar druk ging maken over wat er over projectontwikkelaars of bouwsector wordt geschreven, dan bungelde ik allang met mijn nek aan een touwtje.

@Miki
Als ik zeg nullijn bedrijfsleven, dan is dat nullijn.
Dus geen inflatiecorrectie
Dus geen periodieken
Verdien je 3k bruto op tijdstip A, dan is op tijdstip B dat nog steeds 3k.
Lang niet alle ambtenaren zitten op de max van hun periodiekenschaal, die indruk wordt hier wel gewekt.

De brandweer is steeds vaker vrijwillig. Nog steeds wordt het geld hiervoor door iedereen opgebracht. In de procesindustrie heeft het bedrijf een eigen brandweerdienst, dus daar regelen ze het al zelf.

Maar waar zit de echte angst voor de aanpassing van dit ontslagrecht? Alleen politiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:27:
ambtseed+leugen=feit is anders erg bekend in de praktijk van de verkeersboetes.
Een claim van verkeersgebruikers die er om bekend staan hun eigen gedrag te bagatelliseren?
Beetje jammer dat het op mij wordt gespeeld en er argumenten komen dat ik alle ambtenaren besmeur. :?
Dan moet je aan je argumentatie werken, want het is erg generaliserend en onderbuikerig. Je hebt al besloten dat ambtenaren het te goed hebben, en redeneert daarvan uit terug. Probeer eens vanuit het midden te beginnen, en wees dan kritisch beide kanten op.
Maar waar zit de echte angst voor de aanpassing van dit ontslagrecht? Alleen politiek?
Het is een eenzijdige aanpassing (vermindering van arbeidscondities) die vooral door ressentiment lijkt te worden gedreven, en verschillende nadelen heeft. Je mag van ambtenaren verwachten dat ze het algemeen belang dienen, en als de arbeidsvoorwaarden eenzijdig verslechteren en de politiek het gemakkelijker krijgt ambtenaren te beinvloeden, dan is dat alleen maar nadelig voor de samenleving. En dat alles omdat er afgunst was op het goede deel van de arbeidscondities (en de slechte voor het gemak even genegeerd worden).

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 10-02-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:27:ambtseed+leugen=feit is anders erg bekend in de praktijk van de verkeersboetes. Daarom zet ik er ook achter dat ik dacht dat dit alleen voor politie/justitie was. Het komt erop neer dat één agent een overtreding kan opschrijven zonder dat je er ook iets tegen kan doen, zonder naar bijvoorbeeld dashcams, GPS-logs of wat dan ook te moeten kijken. Voor de rechtsorde telt de agent voor twee, zodat je als 'slachtoffer' altijd een getuige nodig hebt om het tegendeel te bewijzen.
:F
@Miki
Als ik zeg nullijn bedrijfsleven, dan is dat nullijn.
Dus geen inflatiecorrectie
Dus geen periodieken
Verdien je 3k bruto op tijdstip A, dan is op tijdstip B dat nog steeds 3k.
Lang niet alle ambtenaren zitten op de max van hun periodiekenschaal, die indruk wordt hier wel gewekt.
Dus de ambtenaar mag in goede tijden ook een salarisverhoging van 10 a 12% en ook winstuitkeringen? Daar hoor ik je niet over namelijk. Het is alleen je eigen situatie vergelijken met die ambtenaren omdat het je nu waarschijnlijk even tegen zit.

Om je een idee te geven waarover we het hebben: http://www.werkenvoornede...oorwaarden/salarisschalen
De brandweer is steeds vaker vrijwillig. Nog steeds wordt het geld hiervoor door iedereen opgebracht. In de procesindustrie heeft het bedrijf een eigen brandweerdienst, dus daar regelen ze het al zelf.
Wat raar, hoe zou dat toch komen.... oh nee wacht :z
Inderdaad bij de politieke willekeur maar ook diezelfde politiek die in het verleden afspraken maakte lees: het verhaal van 36u + salaris inleveren. Als we dat weer terug draaien, de arbeidsvoorwaarden gelijk trekken met het bedrijfsleven(ja ik wil mijn leasebak met tankpas terug) en de politiek op iets meer afstand zetten... ja dan vind ik het allemaal prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 10-02-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wijs mij die 10-12% aan in het bedrijfsleven, want dat is gewoon onzin. Niet iedereen werkt bij Shell met 13/14e maand. Ga eens kijken wat je bijvoorbeeld bij MBO functies verdient in het bedrijfsleven. Dan kan je beter bij de overheid zitten.

Je vergelijkt volgens mij een toenmalig booming sector als ICT met sky=limit t.o.v. de overheid. Grote kans is dat die mensen nu geen baan hebben.

Edit
Ik zie in je link dat je een eindejaarsuitkering (13e maand) ontvangt bij de rijksoverheid. Luxe hoor, bij veel bedrijven bestaat die al niet meer om te kunnen overleven. En bonussen zijn ook gewoon mogelijk bij de overheid.

In het bedrijfsleven kan je werkgever failliet gaan en dan heb je niks. Daar hoef je je bij de overheid een stuk minder druk over te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:00:
Wijs mij die 10-12% aan in het bedrijfsleven, want dat is gewoon onzin. Niet iedereen werkt bij Shell met 13/14e maand. Ga eens kijken wat je bijvoorbeeld bij MBO functies verdient in het bedrijfsleven. Dan kan je beter bij de overheid zitten.

Je vergelijkt volgens mij een toenmalig booming sector als ICT met sky=limit t.o.v. de overheid. Grote kans is dat die mensen nu geen baan hebben.
I'm the living proof ;) Ik heb een aantal hele mooie sprongen gemaakt in de periode 2005-2009 en dat terwijl mijn collega ambtenaren er bekaaid afkwamen in die periode. Alleen omdat die kleine verhogingen nu doorlopen kun je het niet verkroppen terwijl diezelfde ambtenaar in de goede tijd er amper wat bij kreeg.

Gewoon jaloezie en de typische onderbuik... sorry niet meer niet minder :)

Edit:
13de maand:
Daarnaast ontvang je als rijksmedewerker een eindejaarsuitkering. Deze bedraagt 8,3% van het bruto-maandsalaris.
Dus niet van het jaar salaris, zeg het nu nog eens dat je een 13de maand krijgt :o

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 10-02-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
:?

Edit
Ah, my bad.
8,3% van een bruto maandsalaris klinkt heel suf. Maar het is meer dan 50 euro. ;)
Punt blijft, het is nog steeds een bonus(je) die in andere sectoren al niet eens meer voorkomt.

Omdat n=1, reageer ik vanuit de onderbuik. Dat mag je ook even toelichten.

[ Voor 115% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:58

HaterFrame

Well... Poo came out!

sambalbaj schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:43:

En goh.... Onder welke politieke druk werden toeslagen de maag in gesplits bij de belastindienst? Juist ja... Nu zie je nog dat er voldoende ambtenaren nee durven te zeggen (en dat word per jaar minder en minder). Als straks geen enkele ambtenaar meer nee durft te zeggen omdat anders zn kop er af word gehakt word het publieke belang goed gediend jongens! :z

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het zou wel helpen om de draak van het toeslagensysteem af te schaffen. :P

We hebben een systeem opgetuigd dat tot diep in de jaren '90 onwerkbaar zou zijn geweest, maar dankzij automatisering e.d. is het mogelijk om voor elke situatie een koopkrachtplaatje te hebben en daar weer toeslagen voor te verzinnen.

Maar als je als werknemer gewetens bezwaard bent tegen acties van een nieuwe directeur (=politieke baas), dan heb je ook snel de gat van de deur gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Die bonus wordt echt zelden uitgekeerd en dus niet zomaar een doel behalen. Het gaat echt om enkele gevallen per jaar.

Wat betreft de onderbuik. Waar ik slecht tegen kan is dat je je focussed op excessen en dat als de waarheid ziet voor alle andere gebeurtenissen. Ja er gaat wel eens wat mis maar daarbovenop zijn ook consequenties. Alleen is het vaak zwart/wit wat je in de media leest en veelal de nuance ontbreekt. Die amsterdamse toeslag blunder werd namelijk ook deels door de politiek veroorzaakt die de expert aanbevelingen niet overnam die in het verleden zijn meegegeven. De verantwoordelijke wethouder is daardoor diep door het stof gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:58:
Het zou wel helpen om de draak van het toeslagensysteem af te schaffen. :P
Nou ben ik dat direct met je eens, maar dat heeft nogal weinig te maken met dit topic. Het gaat erom of het terecht is dat een achtergestelde groep mensen wat betreft salaris en voordelen nog verder achtergesteld moet worden door het enige echte voordeel dat zij genieten weg te nemen. Ambtenaar != overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:03:
Die bonus wordt echt zelden uitgekeerd en dus niet zomaar een doel behalen. Het gaat echt om enkele gevallen per jaar.

Wat betreft de onderbuik. Waar ik slecht tegen kan is dat je je focussed op excessen en dat als de waarheid ziet voor alle andere gebeurtenissen. Ja er gaat wel eens wat mis maar daarbovenop zijn ook consequenties. Alleen is het vaak zwart/wit wat je in de media leest en veelal de nuance ontbreekt. Die amsterdamse toeslag blunder werd namelijk ook deels door de politiek veroorzaakt die de expert aanbevelingen niet overnam die in het verleden zijn meegegeven. De verantwoordelijke wethouder is daardoor diep door het stof gegaan.
Maar die focus is wel twee kanten op. Ik zie veel reacties dat het bedrijfsleven er 10+% per jaar erbij krijgt, de schoonmaker een leaseauto heeft met Europapas voor tanken etc. De overheid is lang niet zo'n slechte werkgever als ik de arbeidsvoorwaarden vergelijk en zoals sommige mensen hier doen voorkomen.
NMe schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:04:
[...]

Nou ben ik dat direct met je eens, maar dat heeft nogal weinig te maken met dit topic. Het gaat erom of het terecht is dat een achtergestelde groep mensen wat betreft salaris en voordelen nog verder achtergesteld moet worden door het enige echte voordeel dat zij genieten weg te nemen. Ambtenaar != overheid.
Achtergestelde groep? Nog verder achtergesteld? Wut? Kom op jongens, stap eens van dat zelfmedelijden af omdat je een ambtenaar bent. Je kan altijd elders gaan werken als het echt zo slecht is. Wees blij dat je niet bij één van de duizenden bedrijven werkte die afgelopen jaar zijn omgevallen. Technisch kan een gemeente niet failliet gaan.

Schoonmakers die de stadhuizen schoonmaken zijn een achtergestelde groep mensen bijvoorbeeld. Verdienen geen reet, geen rechtsbescherming, geen ambtenaarCAO, dus niet de lusten, maar wel de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:16:
Kom op jongens, stap eens van dat zelfmedelijden af omdat je een ambtenaar bent. Je kan altijd elders gaan werken als het echt zo slecht is.
Seriously? De man die klaagt hoe goed ambtenaren het wel niet hebben? Stap eens af van dat zelfmedelijden omdat je geen ambtenaar bent. Je kunt altijd ambtenaar worden als het zo slecht buiten de overheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen dat hun arbeidsvoorwaarden niet zo slecht zijn als men dat doet voorkomen.

@gambieter:
Je reageert voor de rest nergens op, je bent alleen vliegen aan het afvangen op deze manier zonder iets toe te voegen? Ik ben beter van je gewend.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:27:
Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen dat hun arbeidsvoorwaarden niet zo slecht zijn als men dat doet voorkomen.

@gambieter:
Je reageert voor de rest nergens op, je bent alleen vliegen aan het afvangen op deze manier?
Kom op zeg. Jij doet het juist voorkomen alsof ze het fantastisch hebben, en deze vermindering van de arbeidsvoorwaarden nodig zijn om ze gelijk te trekken met het bedrijfsleven. Voeg daarbij een aantal generalisaties over ambtseed e.d., en het plaatje is niet erg mooi.

Als je nou eerst eens afstapt van dat waandenkbeeld dat ambtenaren als goden op aarde leven, dan is er misschien een beargumenteerde discussie te voeren. Maar nu mist elke grond, puur door die negatieve generalisaties en de negatieve insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan raad ik je aan de boel eens opnieuw te lezen. Ik probeer hier een tegenwicht te geven aan de huilende wolven in het bos. Dat ze het lang zo slecht niet hebben. Ga eens in de retail staan op zaterdag en tegen minimumloon de poten onder je lijf vandaan lopen. Dan mag je na drie flexcontracten weer ophoepelen.

Maar ik zal jullie alleen laten. Blijkbaar is er geen behoefte aan een andere mening dan dat er eigenlijk een gironummer 111 voor ambtenaren moet worden geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:34:
Blijkbaar is er geen behoefte aan een andere mening dan dat er eigenlijk een gironummer 111 voor ambtenaren moet worden geopend.
Er is inderdaad geen behoefte aan dergelijke hyperbolen. Het heeft namelijk niets met onderbouwd reageren te maken. Als je alleen wilt kunnen roepen dat ambtenaren het te goed hebben, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:09

SeatRider

Hips don't lie

Miki schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:10:
Edit:
13de maand:
[...]
Dus niet van het jaar salaris, zeg het nu nog eens dat je een 13de maand krijgt :o
Waar komt die quote vandaan? Hier (en op mijn salarisstrookje) staat toch echt dat het wordt berekend over het genoten loon van dat jaar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:16:
[...]

Achtergestelde groep? Nog verder achtergesteld? Wut? Kom op jongens, stap eens van dat zelfmedelijden af omdat je een ambtenaar bent. Je kan altijd elders gaan werken als het echt zo slecht is. Wees blij dat je niet bij één van de duizenden bedrijven werkte die afgelopen jaar zijn omgevallen. Technisch kan een gemeente niet failliet gaan.
  1. Ik ben geen ambtenaar.
  2. Als die ontslagbescherming inderdaad verdwijnt zonder dat daar iets tegenover staat spreek ik je graag over 10 jaar nog eens als de overheid nóg trager is geworden omdat ze niet genoeg personeel kunnen aantrekken. :')
Je bent hier de hele tijd al erg populistisch aan het roepen dat de ambtenaar het zo slecht niet heeft met allerlei aannames en dooddoeners, om nog niet te spreken over de vele generalisaties en beledigingen. Gewone ambtenaren verdienen minder dan mensen in vergelijkbare functies in het bedrijfsleven. Allerlei voordeeltjes als bonussen, een dertiende maand of een auto of telefoon van de zaak zitten er niet in. Hun salaris stijgt onevenredig langzaam mee met het bedrijfsleven. Bovendien mogen ze geen volle werkweek maken, wat zich ook weer vertaalt in de maximumhoeveelheid salaris die ze per maand kunnen krijgen. Het énige voordeel dat ze hebben buiten het feit dat sommige mensen misschien juist wel extra vrije tijd willen is de ontslagbescherming, en zelfs dat is een redelijke wassen neus. Kom nou eens met een argument waarom dat afgeschaft moet worden zonder dat daar iets tegenover staat, en dan deze keer zonder dat je generaliseert of je onderbuik gebruikt in plaats van je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:34:
Dan raad ik je aan de boel eens opnieuw te lezen. Ik probeer hier een tegenwicht te geven aan de huilende wolven in het bos. Dat ze het lang zo slecht niet hebben. Ga eens in de retail staan op zaterdag en tegen minimumloon de poten onder je lijf vandaan lopen. Dan mag je na drie flexcontracten weer ophoepelen.

Maar ik zal jullie alleen laten. Blijkbaar is er geen behoefte aan een andere mening dan dat er eigenlijk een gironummer 111 voor ambtenaren moet worden geopend.
Doe niet zo butthurt joh. Vergelijk de situaties eens objectief. Dus hetzelfde werk, dezelfde opleidingsvereisten en dezelfde ervaringseisen. Dan zie je vanzelf dat ambtenaren gemiddeld minder verdienen dan niet-ambtenaren. Het enige dat daar tegenover staat is een betere ontslagbescherming. De betere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals veel vrije dagen en 36u ipv 40u werkweek bestaan in de praktijk vrijwel nergens.
Een klein voorbeeldje:
In de ziekenhuiswereld werken zowel ambtenaren (in de Universitaire Medische Centra) als niet-ambtenaren (overige ziekenhuizen). Deze mensen doen hetzelfde werk, maar de rest is compleet anders. Een UMC kom je eigenlijk niet binnen als arts zonder dat je gepromoveerd bent (dat betekent dus dat je zowel de specialisten-opleiding hebt doorlopen als dat je succesvol een PhD-traject hebt doorlopen). Dat is in de perifere ziekenhuizen geen probleem (tenzij je kinderarts wilt worden, dan wel maar dat is omdat teveel mensen dat willen). Dan kom je nog bij de 'ervaringseisen', die zijn op papier gelijk, maar een UMC zal vrijwel nooit een medisch specialist aannemen die niet minimaal 5 jaar ervaring heeft als medisch specialist.
Ga je kijken naar de beloning van deze groepen dan zie je een onverwachte scheefgroei. Wat blijkt dan namelijk? In de perifere ziekenhuizen verdien je fors meer, terwijl de ingangseisen eigenlijk lager liggen. Hetzelfde geldt voor de verpleegkundigen (m/v). Als je dat graag wilt opzoeken verwijs ik je naar de CAO Ziekenhuizen en de CAO Academische Ziekenhuizen.
Wat staat daar dan tegenover? Nou, dat je een betere ontslagbescherming hebt (als arts, niet als verpleegkundige want die zitten vrijwel allemaal op korte flexcontracten). Het reële werk is gelijk. Je moet nog steeds diensten- en achterwachten draaien en minimaal 60 uur per week werken.

Hetzelfde verhaal kun je voor heel veel overheidsinstanties houden. De arbeidsethos is gemiddeld genomen niet slechter dan in een gemiddeld bedrijf. De gewerkte uren zijn niet minder, maar de beloning er van is wel minder, terwijl je dat niet terugziet in de eisen voor vacatures of de reële werkzaamheden. Bovendien is een baan bij de overheid in die zin minder zeker doordat iedere baan bij de overheid ook onderhevig is aan de waan van de dag bij diezelfde overheid. Waarom denk je dat er op verschillende vlakken inmiddels tekorten zijn aan personeel dat nog voor de overheid wil werken?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NMe schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:46:
[...]
  1. Ik ben geen ambtenaar.
  2. Als die ontslagbescherming inderdaad verdwijnt zonder dat daar iets tegenover staat spreek ik je graag over 10 jaar nog eens als de overheid nóg trager is geworden omdat ze niet genoeg personeel kunnen aantrekken. :')
Je bent hier de hele tijd al erg populistisch aan het roepen dat de ambtenaar het zo slecht niet heeft met allerlei aannames en dooddoeners, om nog niet te spreken over de vele generalisaties en beledigingen. Gewone ambtenaren verdienen minder dan mensen in vergelijkbare functies in het bedrijfsleven. Allerlei voordeeltjes als bonussen, een dertiende maand of een auto of telefoon van de zaak zitten er niet in. Hun salaris stijgt onevenredig langzaam mee met het bedrijfsleven. Bovendien mogen ze geen volle werkweek maken, wat zich ook weer vertaalt in de maximumhoeveelheid salaris die ze per maand kunnen krijgen. Het énige voordeel dat ze hebben buiten het feit dat sommige mensen misschien juist wel extra vrije tijd willen is de ontslagbescherming, en zelfs dat is een redelijke wassen neus. Kom nou eens met een argument waarom dat afgeschaft moet worden zonder dat daar iets tegenover staat, en dan deze keer zonder dat je generaliseert of je onderbuik gebruikt in plaats van je hoofd.
En wat ik duidelijk probeer te maken, is dat in het bedrijfsleven dit ook niet zo vanzelfsprekend is. Maar ik krijg alleen flak als ik dat opbreng. Neej, er moet echt vergeleken worden met bedrijven waar wel alles pais en vree is en die goed lopen. Wat iedereen hier blijkbaar dooddoeners vindt, geldt vooral één kant op. Wat ik voor mijn voeten krijg geldt dan ook andersom, waarom rent men dan niet en masse naar bedrijven? Misschien omdat die ook nauwelijks meer in de lucht blijven? Er zijn 12.000 bedrijven omgevallen afgelopen jaar. Denk je dat die 13e maanden e.d. uitkeerden? Daarvan mocht iedereen de sleutels van de leaseauto inleveren en maar uitzoeken hoe ze thuiskomen. Minstens nog zo een aantal staat op omvallen.

Ik heb het idee dat men hier voornamelijk vergelijkt op HBO/WO met een ICT-achtergrond (hoe kan dat nou ;) :+), maar er zijn veel meer beroepen binnen de overheid die gelijk staan aan het bedrijfsleven. ICT geef ik gelijk toe, dat is helemaal scheef. Maar dat betoogde ik al eerder dat dat een booming sector is/was die net zo hard weer kan imploderen.

Over de ziekenhuizen.

Kan je later niet vanuit UMC's weer door naar de periferie voor het grote geld? De zorg is zo ziek als maar zijn kan. Komt het ook niet door de vele maatschappen in de niet-academische ziekenhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:05:
[...]

En wat ik duidelijk probeer te maken, is dat in het bedrijfsleven dit ook niet zo vanzelfsprekend is. Maar ik krijg alleen flak als ik dat opbreng. Neej, er moet echt vergeleken worden met bedrijven waar wel alles pais en vree is en die goed lopen. Wat iedereen hier blijkbaar dooddoeners vindt, geldt vooral één kant op. Wat ik voor mijn voeten krijg geldt dan ook andersom, waarom rent men dan niet en masse naar bedrijven? Misschien omdat die ook nauwelijks meer in de lucht blijven? Er zijn 12.000 bedrijven omgevallen afgelopen jaar. Denk je dat die 13e maanden e.d. uitkeerden? Daarvan mocht iedereen de sleutels van de leaseauto inleveren en maar uitzoeken hoe ze thuiskomen. Minstens nog zo een aantal staat op omvallen.
Wat jij vergeet is dat er in het bedrijfsleven een optie is voor al die dingen, bij de overheid niet. Per definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
True. In mijn ervaring is dat ook niet allemaal vanzelfsprekend, maar goed. Ligt heel erg aan de sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
NMe schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:06:
[...]

Wat jij vergeet is dat er in het bedrijfsleven een optie is voor al die dingen, bij de overheid niet. Per definitie.
[slightly offtopic van de ambtenaren] Dat is natuurlijk ook nogal generaliserend, "het bedrijfsleven". Genoeg sectoren waar je niks te eisen hebt qua 13e maand of het krijgen van een auto, en uitgelachen wordt als je erop denkt te kunnen selecteren bij het vinden van een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ivos schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:10:
[...]

[slightly offtopic van de ambtenaren] Dat is natuurlijk ook nogal generaliserend, "het bedrijfsleven". Genoeg sectoren waar je niks te eisen hebt qua 13e maand of het krijgen van een auto, en uitgelachen wordt als je erop denkt te kunnen selecteren bij het vinden van een baan.
Klopt, maar dat zijn niet de mensen die je bij bijvoorbeeld de gemeente kwijt kan voor een kantoorbaan. De gemeente heeft ook lager opgeleide mensen in dienst maar die krijgen AFAIK niet het stempel "ambtenaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021
In de regel zijn dat ook ambtenaren (m.u.v. oproepkrachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

PauseBreak schreef op maandag 10 februari 2014 @ 16:50:
Hetzelfde verhaal kun je voor heel veel overheidsinstanties houden. De arbeidsethos is gemiddeld genomen niet slechter dan in een gemiddeld bedrijf.
In mijn tien jaar consultancy in zowel bedrijfs als overheidsleven durf ik wel te beweren dat je niet zomaar kan stellen dat beide gelijk zijn. Het is eerder een grijs gebied en per overheids onderdeel hangt het er vanaf.
Het zijn vaak de details zoals bijvoorbeeld het vieren van iemands verjaardag. In het 'bedrijfsleven' is het met de afdeling bij het koffieapparaat even snel een stuk taart naar binnen werken en ondertussen ook nog even de planning doornemen terwijl er bij een 'typische' ambtenarenclub er ruim een half uur voor wordt uitgetrokken en er lustig over koetjes en kalfjes wordt gepraat.
Als je als in dit voorbeeld de boel wat erg uitvergroot dan kom je al snel op die vooroordelen terecht.
Maar heb ook wel meegemaakt dat ambtenaren tot s'avonds 8 uur aan het werk waren terwijl bij het bedrijfsleven de computer stipt 3 minuten voor 5 uur werd uitgezet en er exact om 5 uur werd uitgeklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:05:
[...]

Over de ziekenhuizen.

Kan je later niet vanuit UMC's weer door naar de periferie voor het grote geld? De zorg is zo ziek als maar zijn kan. Komt het ook niet door de vele maatschappen in de niet-academische ziekenhuizen?
Het is enigszins offtopic, maar bij een UMC ga je werken omdat je bijv. iets met onderwijs wilt doen, of omdat je onderzoek wilt doen, of omdat je je verder wilt kunnen specialiseren (hyperspecialisatie noemt men dat). In UMC's komen namelijk ook de moeilijkste / meest bijzondere gevallen binnen. Je kunt wel overstappen naar de periferie, maar dan mis je dus (delen van) bovenstaande zaken.
Maatschappen hebben er overigens niks mee te maken en worden ook steeds meer uitgefaseerd. Vrijwel alle ziekenhuizen zijn aan het overgaan naar loondienst.
Anoniem: 14038 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 19:46:
[...]

In mijn tien jaar consultancy in zowel bedrijfs als overheidsleven durf ik wel te beweren dat je niet zomaar kan stellen dat beide gelijk zijn. Het is eerder een grijs gebied en per overheids onderdeel hangt het er vanaf.
Het zijn vaak de details zoals bijvoorbeeld het vieren van iemands verjaardag. In het 'bedrijfsleven' is het met de afdeling bij het koffieapparaat even snel een stuk taart naar binnen werken en ondertussen ook nog even de planning doornemen terwijl er bij een 'typische' ambtenarenclub er ruim een half uur voor wordt uitgetrokken en er lustig over koetjes en kalfjes wordt gepraat.
Als je als in dit voorbeeld de boel wat erg uitvergroot dan kom je al snel op die vooroordelen terecht.
Maar heb ook wel meegemaakt dat ambtenaren tot s'avonds 8 uur aan het werk waren terwijl bij het bedrijfsleven de computer stipt 3 minuten voor 5 uur werd uitgezet en er exact om 5 uur werd uitgeklokt.
Daarom stel ik ook dat mijn uitspraak betrekking heeft op de gemiddeldes in beide sectoren ;)
Overigens, vanuit een arbeidgezondheidsperspectief is juist dat half uur "verjaardag vieren" vrij belangrijk. Dat soort zaken zorgt voor van alles en nog wat dat ik hier niet ga uittypen (want offtopic en veel tekst). Suffice it to say; het is niet zo nutteloos als je zou denken. Het bedrijfsleven zou er op sommige punten goed aan doen wat meer aandacht te besteden aan de mens achter de werknemer (en de overheid zou er soms goed aan doen wat meer naar de werknemer te kijken).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PauseBreak schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:16:
Het is enigszins offtopic, maar bij een UMC ga je werken omdat je bijv. iets met onderwijs wilt doen, of omdat je onderzoek wilt doen, of omdat je je verder wilt kunnen specialiseren (hyperspecialisatie noemt men dat). In UMC's komen namelijk ook de moeilijkste / meest bijzondere gevallen binnen. Je kunt wel overstappen naar de periferie, maar dan mis je dus (delen van) bovenstaande zaken.
offtopic:
Ook zijn de nieuwste (experimentele) technieken vaak eerder beschikbaar in UMCs, zijn er zat specialisten die graag hoogleraar worden, en heb je toch een grotere flexibiliteit in het werk. De periferie is toch vaak meer "productie" draaien.

Maar dat gaat niet alleen op voor medisch specialisten. Ook als bioloog heb ik hierover na moeten denken; industrie vs academisch, beiden met voor- en nadelen. Ik heb liever de grotere vrijheid van het academische dan de betere beloning die industrieel te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik heb me als velen ook verbaasd over de speciale status die ambtenaren hebben.
Mogelijk gelijk of ongelijk maar zeker op het punt van ontslagbescherming (de zogenaamde "overtalligheidspool") is de vraag of dit nog wel te verantwoorden is naar de rest van werkend Nederland.

Voor iedereen wordt de ontslagvergoeding en WW omlaag gebracht maar kijkend naar de ambtenaren komt dit minder hard aan, immers voordat uberhaubt over ontslag wordt gepraat zit je in de overtalligheidspool (ofwel je hebt eerste aanspraak op vrijvallende banen/vacatures, en doorbetaling van loon voor een jaar). Daarnaast is het zo als jouw overheidsonderdeel een fout maakt in de procedure (er wordt bijvoorbeeld een inhuurkracht/flexwerker op een functie gezet), kan je hier tegen aggeren en wordt de "pooltijd" gereset.
Zo ken ik persoonlijk voorbeelden van ambtenaren die 4 jaar met doorbetaling zonder te hoeven werken in de pool hebben gezeten. Uiteindelijk wel weer aan werk maar het toont wel een beetje de zwakheid van het systeem (of in dit geval de P&O afdelingen) aan.

M.i. is de arbeidsvoorwaarde 36 uurige werkweek en de extra feestdagen (denk aan 1 mei, 5 mei e.d.) al pluspunten ansig. Leaseauto's e.d. is een onzin arbeidsvoorwaarde aangezien dit zeker ook niet standaard is in het bedrijfsleven...

Moeten ze de speciale ontslagbescherming afschaffen voor ambtenaren? Daar ben ik nog niet helemaal uit... maar inkorten/aanpassen lijkt me zeker in het achterhoofd houden van de versobering van ontslag/ww bij alle medewerkers (die bij de niet ambtenaren veel harder aankomt) geen onlogische conclusie.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ikke_Niels schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:30:
Ik heb me als velen ook verbaasd over de speciale status die ambtenaren hebben.
Mogelijk gelijk of ongelijk maar zeker op het punt van ontslagbescherming (de zogenaamde "overtalligheidspool") is de vraag of dit nog wel te verantwoorden is naar de rest van werkend Nederland.

Voor iedereen wordt de ontslagvergoeding en WW omlaag gebracht maar kijkend naar de ambtenaren komt dit minder hard aan, immers voordat uberhaubt over ontslag wordt gepraat zit je in de overtalligheidspool (ofwel je hebt eerste aanspraak op vrijvallende banen/vacatures, en doorbetaling van loon voor een jaar). Daarnaast is het zo als jouw overheidsonderdeel een fout maakt in de procedure (er wordt bijvoorbeeld een inhuurkracht/flexwerker op een functie gezet), kan je hier tegen aggeren en wordt de "pooltijd" gereset.
Zo ken ik persoonlijk voorbeelden van ambtenaren die 4 jaar met doorbetaling zonder te hoeven werken in de pool hebben gezeten. Uiteindelijk wel weer aan werk maar het toont wel een beetje de zwakheid van het systeem (of in dit geval de P&O afdelingen) aan.

M.i. is de arbeidsvoorwaarde 36 uurige werkweek en de extra feestdagen (denk aan 1 mei, 5 mei e.d.) al pluspunten ansig. Leaseauto's e.d. is een onzin arbeidsvoorwaarde aangezien dit zeker ook niet standaard is in het bedrijfsleven...

Moeten ze de speciale ontslagbescherming afschaffen voor ambtenaren? Daar ben ik nog niet helemaal uit... maar inkorten/aanpassen lijkt me zeker in het achterhoofd houden van de versobering van ontslag/ww bij alle medewerkers (die bij de niet ambtenaren veel harder aankomt) geen onlogische conclusie.
Ik laat je voorbeeld even in het midden omdat het niets toevoegt aan deze discussie. Iedereen kent namelijk wel een voorbeeld van een situatie wat vreselijk oneerlijk is maar totaal niet representatief is voor de gehele groep.

Wat betreft je inhoudelijke argument snap ik maar steeds niet waarom de ambtenaar nu ook moet inleveren. De arbeidsvoorwaarden van de ambtenaar zijn in de afgelopen 10 jaar nauwelijks veranderd* terwijl die van het bedrijfsleven mee groeide met de conjunctuur. Nu het even tegen zit in het bedrijfsleven is het schijnbaar niet meer van deze tijd dat de ambtenaar zijn verworvenheden behoudt :?
Ik vind het allemaal wel best maar dan moeten we echt gelijke monniken gelijke kappen hanteren en niet de onderbuik laten spreken. De salarissen en bijhorende secundaire voorwaarden moeten dan gelijk getrokken met het bedrijfsleven van vergelijkbare omvang lees: 1 miljoen mensen in dienst**. Ik ben dan heel benieuwd of iedereen dan nog steeds zo staat te springen om het ambtenarenrecht af te schaffen.

*Daarvoor hebben zelfs de ambtenaren allerlei offers gebracht voor baanbehoud: lees 36urige werkweek, 10% minder salaris, minder vakantiedagen(< 25 nu), enz. enz.

**http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/06/05/cijfers-overheid-steeds-kleiner.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De arbeidsvoorwaarden van werknemers in het bedrijfsleven ook niet. Die boom is van ~1990-2000 geweest. We hobbelen al sinds ~2002 een beetje van crisis naar crisis. In het bedrijfsleven is al fors gesneden met faillissementen tot gevolg. Die onzekerheid zal een ambtenaar minder hebben.

Het criteria 1 miljoen mensen in dienst is niet valide. Die zijn verspreid over VEEL verschillende onderdelen. De grootste bedrijven ter wereld hebben niet eens zoveel mensen in dienst. Misschien moeten er dan wel ambtenaren uit? * Señor Sjon rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37
Miki schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:14:
[...]

Ik laat je voorbeeld even in het midden omdat het niets toevoegt aan deze discussie. Iedereen kent namelijk wel een voorbeeld van een situatie wat vreselijk oneerlijk is maar totaal niet representatief is voor de gehele groep.
Mee eens, beetje loze toevoeging idd
Wat betreft je inhoudelijke argument snap ik maar steeds niet waarom de ambtenaar nu ook moet inleveren. De arbeidsvoorwaarden van de ambtenaar zijn in de afgelopen 10 jaar nauwelijks veranderd* terwijl die van het bedrijfsleven mee groeide met de conjunctuur.
Ik weet niet precies over welke arbeidsvoorwaarden je het hebt... maar er zijn nog genoeg gemeentes met 4% eindejaarsbonussen, dat zie ik zeker niet bij alle bedrijven terug dus ik denk dat dat verschil wel meevalt in de praktijk.
*Daarvoor hebben zelfs de ambtenaren allerlei offers gebracht voor baanbehoud: lees 36urige werkweek, 10% minder salaris, minder vakantiedagen(< 25 nu), enz. enz.
Wat ik nooit helemaal zo begrijp is dat er wordt gesteld dat de overheid zo slecht betaald ik heb zelf vorig jaar overwogen om de overheid in te gaan (aanbod gehad) uiteindelijk toch afgeslagen omdat de functie me niet genoeg aansprak, maar het was een aanbod wat hoger was dan ik in het bedrijfsleven nu krijg...
De salarissen stoppen op een gegeven moment als je aan de max van de functie zit, maar is dat een inherent probleem van de overheid dan lijkt me niet... dit is ook in het bedrijfsleven zo op een gegeven moment zit je aan de max van een functie... Je zit eerder aan de max bij de overheid maar de vraag is dan of je niet moet doorgroeien naar een andere functie...

Daarnaast wordt de discussie (natuurlijk) ook ingestoken vanuit de gedachte van de medewerkers die al 10 tallen jaren bij de overheid zitten. De jonge instroom is al jaren gestopt danwel beperkt tot een minimum, het is ook niet voor niets dat er op verschillende plekken aan de alarmbel wordt getrokken voor de sterk vergrijzende ambtenaren populatie. (Afdelingen waar de jongste op de afdeling 40 is is natuurlijk niet heel handig....) (ook weer een heel andere discussie). Een van de redenen dat deze jonge instroom miniem is is een effect van de ontslagbescherming bij de overheid. Maar goed het blijft een intressant onderwerp ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ikke_Niels op 11-02-2014 12:57 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Senor Sjon schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:31:
De arbeidsvoorwaarden van werknemers in het bedrijfsleven ook niet. Die boom is van ~1990-2000 geweest.
Ja, en toen zijn de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren niet of nauwelijks gegroeid waar dat in het bedrijfsleven wel het geval was.
We hobbelen al sinds ~2002 een beetje van crisis naar crisis. In het bedrijfsleven is al fors gesneden met faillissementen tot gevolg. Die onzekerheid zal een ambtenaar minder hebben.
Er is bij de Overheid ook fors gesneden hoor. Veel bezuinigingen, ook veel gedwongen ontslagen. Ambtenaren staan al sinds 2001 op een nullijn. Slechts sporadisch is dat voor selecte groepen (o.a. leraren) doorbroken. Daarbij worden zowel de Rijksoverheid als alle andere overheidsinstellingen (provincies, waterschappen, gemeentes) gedwongen om te bezuinigen. Dat doe je het makkelijkst op je personeel.

Dat de Overheid haar personeel makkelijker wil kunnen ontslaan (want dat is waar dit over gaat) is tot daar aan toe. Dat er verder niks tegenover staat vind ik echter niet eerlijk. Wanneer je van ambtenaren 'gewone werknemers' wilt maken zul je ze ook als zodanig moeten gaan belonen. Dat zie ik niet gebeuren, dus deze maatregel gaat nog wel aangepast worden zodra de bonden zich daadwerkelijk gaan mengen in deze discussie.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
De arbeidsvoorwaarden van werknemers in het bedrijfsleven ook niet. Die boom is van ~1990-2000 geweest. We hobbelen al sinds ~2002 een beetje van crisis naar crisis. In het bedrijfsleven is al fors gesneden met faillissementen tot gevolg. Die onzekerheid zal een ambtenaar minder hebben.
Ik vind het wel grappig dat je steeds je eigen situatie vergelijkt met de huidige situatie van de ambtenaren. Het is namelijk totaal niet waar dat het bedrijfsleven vanaf 2002 van crisis naar crisis hobbelt.
Het criteria 1 miljoen mensen in dienst is niet valide. Die zijn verspreid over VEEL verschillende onderdelen. De grootste bedrijven ter wereld hebben niet eens zoveel mensen in dienst. Misschien moeten er dan wel ambtenaren uit? * Señor Sjon rent
Hap :D
Ik vind het wel mooi dat je nu zelf al aangeeft dat het niet zomaar 1 op 1 te vergelijken is.
Ikke_Niels schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:39:
Ik weet niet precies over welke arbeidsvoorwaarden je het hebt... maar er zijn nog genoeg gemeentes met 4% eindejaarsbonussen, dat zie ik zeker niet bij alle bedrijven terug dus ik denk dat dat verschil wel meevalt in de praktijk.
Ik heb zelfs meer gehad dan die 4%, namelijk 6, nog wat van mijn jaarsalaris. Best een fijn zo vlak voor de kerst :)

Mijn vriendin krijgt al 3 jaar helemaal niets aan bonussen of salarisverhoging omdat de vastgoed markt op haar reet ligt. Maar in de oh zo mooie periode heeft ze bonussen mogen ontvangen die ik niet eens hier durf te posten. Toen het allemaal zo goed ging kreeg de ambtenaar in diezelfde sector ook maar 4%, is dat dan wel eerlijk?
Wat ik nooit helemaal zo begrijp is dat er wordt gesteld dat de overheid zo slecht betaald ik heb zelf vorig jaar overwogen om de overheid in te gaan (aanbod gehad) uiteindelijk toch afgeslagen omdat de functie me niet genoeg aansprak, maar het was een aanbod wat hoger was dan ik in het bedrijfsleven nu krijg...
Of jij kreeg gewoon te weinig salaris bij het bedrijf waar je werkte. Salarissen bij de overheid zijn over het algemeen echt minder dan het bedrijfsleven, zeker als het gaat om de HBO+/WO functies >10 jaar ervaring.
De salarissen stoppen op een gegeven moment als je aan de max van de functie zit, maar is dat een inherent probleem van de overheid dan lijkt me niet... dit is ook in het bedrijfsleven zo op een gegeven moment zit je aan de max van een functie... Je zit eerder aan de max bij de overheid maar de vraag is dan of je niet moet doorgroeien naar een andere functie...
Bij de overheid kunnen niet zomaar functies worden gecreëerd of nieuwe afdelingen opgetuigd. Daardoor is de kans op doorgroeien ook veel kleiner. Terwijl in het bedrijfsleven op basis van de conjunctuur nieuwe functies en afdelingen ontstaan dan wel verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Het criteria 1 miljoen mensen in dienst is niet valide. Die zijn verspreid over VEEL verschillende onderdelen. De grootste bedrijven ter wereld hebben niet eens zoveel mensen in dienst....
Walmart, McDonalds, Hon Hai Precision Industry... Maar goed, het is ook nogal irrelevent, wante er zijn geen bedrijven die hetzelfde als overheden werken&dezelfde taken hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-02-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De meeste bedrijven in de retail hebben een franchiseconstructie. Een Shell heeft 90k werknemers en kan met haar jaarwinst een Afrikaans land kopen. De omzet is ongeveer even groot als de rijksbegroting. :+ Toyota heeft ook 'maar' 330k werknemers. Dat soort organisaties zijn ook mini-steden op zich.

@miki
Jij vergelijkt ook jouw situatie met het bedrijfsleven. Zie bijvoorbeeld de bonus van 4-6% jaarsalaris i.p.v. 8,3% maandsalaris volgens de eerder gelinkte overheidssite, waarbij expliciet door jou geïnsinueerd werd dat dit echt de max was. Daarbij spiegel je je eigen periode van 2005-2009 met forse loonstijgingen als zijnde het hele bedrijfsleven.

De economische groei voor werknemers! is maar zo-zo de laatste 10-15 jaar. Vooral wordt er veel op loonmatiging gehamerd (ambtenaren en bedrijfsleven alike).

Maar vastgoed is niet de bouwsector, die strompelt al 6 jaar en toen de woningmarkt booming was, waren de grondprijzen dat ook. Rara wie het meeste van die grond had? ;) De bouwkosten per woning zijn in ieder geval niet zo gestegen. Vlak daarvoor had de sector veel last van de bouwfraude. Althans ik wel toen ik als starter op de arbeidsmarkt kwam. Als starter kon je toen ook niet aan de slag bij de gemeente. Je had al vervolgdiploma's boven HBO Bouwkunde nodig en er werd minstens 5 jaar werkervaring gevraagd op de sporadische functies die er waren. Wat dat betreft is de overheid erg startersonvriendelijk en dat matcht ook wel met het verhaal van Niels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Senor Sjon schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:55:
Jij vergelijkt ook jouw situatie met het bedrijfsleven. Zie bijvoorbeeld de bonus van 4-6% jaarsalaris i.p.v. 8,3% maandsalaris volgens de eerder gelinkte overheidssite, waarbij expliciet door jou geïnsinueerd werd dat dit echt de max was.
Ik ben dan ook geen rijksambtenaar maar werkzaam bij 1 van de G4. De quote kwam letterlijk van de site van de rijksoverheid vandaan. Een richtlijn die vele andere overheden overnemen al dan niet aanvullend met eigen voorwaarden.
De economische groei voor werknemers! is maar zo-zo de laatste 10-15 jaar. Vooral wordt er veel op loonmatiging gehamerd (ambtenaren en bedrijfsleven alike).

Maar vastgoed is niet de bouwsector, die strompelt al 6 jaar en toen de woningmarkt booming was, waren de grondprijzen dat ook. Rara wie het meeste van die grond had? ;) De bouwkosten per woning zijn in ieder geval niet zo gestegen. Vlak daarvoor had de sector veel last van de bouwfraude. Althans ik wel toen ik als starter op de arbeidsmarkt kwam. Als starter kon je toen ook niet aan de slag bij de gemeente. Je had al vervolgdiploma's boven HBO Bouwkunde nodig en er werd minstens 5 jaar werkervaring gevraagd op de sporadische functies die er waren. Wat dat betreft is de overheid erg startersonvriendelijk en dat matcht ook wel met het verhaal van Niels.
Ik heb 10 jaar in de consultancy gezeten op het gebied van infrastructuur(= civiele techniek) Ik heb van dicht bij de gehele transfercarrousel meegemaakt. Zowel bij klasgenoten als collega's als concullega's als bij mezelf dus ik acht mezelf wel enig recht van spreken. Overstappen of dreigen met, was in die tijd gewoon €300 á €400 erbij krijgen, je werd gewoon letterlijk weggekocht of behouden. Of je nu zat bij een aannemer of een projectontwikkelaar, ingenieursbureau, adviesbureau, detacheerder, het was zowat de dagelijkse gang van zaken. Dan hebben we het niet gehad over bonussen, leaseauto's enz. enz., lees: de arbeidsvoorwaarden groeiden mee met de conjunctuur. Hier op tweakers, forum WI was het ook hosanna op ICT gebied. De ambtenaar kreeg in die tijd er helemaal niets bij behalve dan de voorwaarden die nu nog steeds gelden. Om dan nu zomaar te gaan stellen dat het oneerlijk is nu met het bedrijfsleven door de huidige crisis minder gaat en dus zij(de ambtenaar) ook maar moeten inleveren vind ik persoonlijk onredelijk.
Uiteraard heb ik kennissen die nu thuis zitten maar dat is het risico als je kiest voor het bedrijfsleven. Je hebt zowel mooie tijden als mindere tijden, beide heeft de ambtenaar niet. Afschaffen vind ik prima maar trek het dan ook gelijk in de zin dat als het goed gaat met de conjunctuur de ambtenaar ook mee mag groeien. Dan heb ik er nog enige vrede mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40
Njah, waar een systeem het toe heeft gelaten een ambtelijke cultuur te laten ontstaan zul je dus een overgangsfase moeten creeeren. Je kunt van ambtenaren wellicht niet verwachten dat ze zich van de één op andere dag als werknemer gaan gedragen, getuige de post boven mij.

Helaas is het probleem overigens niet voor behouden tot ambtenarij, maar de gehele arbeidsmarkt loopt wat achter op de huidige tijd.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Senor Sjon schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:55:
... De economische groei voor werknemers! is maar zo-zo de laatste 10-15 jaar. ...
Niet gek toch in een kapitalistisch system? (overigens kan je die periode rustig langer maken)

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 11-02-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

PauseBreak schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 12:40:
Dat zie ik niet gebeuren, dus deze maatregel gaat nog wel aangepast worden zodra de bonden zich daadwerkelijk gaan mengen in deze discussie.
En daar raak je ook weer een pijnpunt aangezien de minister heeft aangegeven niet met de bonden in onderhandeling te gaan. Er is geen ruimte en sprake van overleg, dit staat vast. :X (volgens mij is wettelijk vast gelegd dat dit soort zaken via de bonden gespeeld moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MetaFrame schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:04:
[...]

En daar raak je ook weer een pijnpunt aangezien de minister heeft aangegeven niet met de bonden in onderhandeling te gaan. Er is geen ruimte en sprake van overleg, dit staat vast. :X (volgens mij is wettelijk vast gelegd dat dit soort zaken via de bonden gespeeld moeten worden)
Jep, de regering en Tweede Kamer (want er is een kamermeerderheid) gaat nog wel merken dat het geen verstandige manier is om dit soort maatregelen te nemen zonder de wet goed in het oog te houden en de bonden hierin te betrekken. Niet voor niets hebben de bonden al aangegeven hiertegen te zullen gaan procederen mocht het allemaal daadwerkelijk doorgaan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Nogmaals, niet iedere ambtenaar zit veilig achter een bureautje. Iedere dag steek ik mijn nek uit om onze samenleving een beetje veiliger te maken. Ik krijg geen gevaren geld oid, ik vind dat nu prima. Als ik nu lens geslagen wordt en daardoor mijn werk niet meer zou uit kunnen voeren (is meerdere malen voorgekomen), dan kan ik nu nog binnen justitie of binnenlandse zaken op een vervangende baan rekenen.
Dat soort zekerheden heb ik straks niet meer, maar ook geen veiligheidstoeslag om een buffertje op te bouwen als ik mijn werk niet meer kan of wil uitvoeren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Cobb schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:09:
Nogmaals, niet iedere ambtenaar zit veilig achter een bureautje. Iedere dag steek ik mijn nek uit om onze samenleving een beetje veiliger te maken. Ik krijg geen gevaren geld oid, ik vind dat nu prima. Als ik nu lens geslagen wordt en daardoor mijn werk niet meer zou uit kunnen voeren (is meerdere malen voorgekomen), dan kan ik nu nog binnen justitie of binnenlandse zaken op een vervangende baan rekenen.
Dat soort zekerheden heb ik straks niet meer, maar ook geen veiligheidstoeslag om een buffertje op te bouwen als ik mijn werk niet meer kan of wil uitvoeren.
Dat is dan wel weer leerzaam voor mij; wist niet dat ook jouw beroepsgroep 100% ambtenaar zonder eigen regeling of 'CAO' is. Dat zou tenminste pleiten voor specifieke regelingen voor specifieke beroepsgroepen, zoals dat in de niet-ambtenarij ook het geval is. Ben met je eens dat een baan met bepaaalde risico's andere zekerheden/bescherming dienen te hebben dan een kantoorbaan waar het risico op een 'papercut' het ergste is wat je kan overkomen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Dat is volgens mij ook de reden waarom de politiekers hebben bedacht dat de politie en defensie moet worden vrijgesteld hiervan. De sukkels vergeten dan even de ambtenaren die hier buiten vallen maar veel raakvlakken hebben met deze ketenpartners en met dezelfde doelgroepen werken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Daarom snap ik ook niet waarom ze niet de grootste groep BOA`s er in mee nemen. Als ik als douane ambtenaar over straat ga of voor een eerste controle naar een bedrijf weet je ook niet wat voor een ongure types je tegenkomt. Het zelfde geld voor de collega`s die de controles aan de grens en op straat doen, die zijn niet voor niets bewapend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Heerlijk he, als mensen die géén idee hebben van wat je doet en hoe dingen werken wél enthousiast beslissen over jouw lot. '

Uiteindelijk niet verkeerd beloning en regelingen/bescherming af te stemmen op type werk, maar als dat betekent dat je 101 uitzonderingen/aanvullingen nodig gaat hebben dan heeft het uiteindelijk eigenlijk totaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
En daarom vond ik het ook onbegrijpelijk dat al die koekebakkers dit een goed idee vinden. Ze denken enkel aan hun eigenbelang. Door dit kunnen ze straks iedere manager, directeur etc welke zijn nek nog durft uit te stekken voor zijn ambtenaren zo de mond snoeren. En dat is wat er mijn inziens achter zit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Cobb op 11-02-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Njah, mijn ervaring met een aantal uitvoerende overheidsinstanties (belastingdienst) geeft me wel het gevoel dat daar meer uit kan komen als mensen meer het gevoel zouden hebben te moeten werken voor hun geld. Maargoed, of dit de manier is weet ik niet - het lijkt me een vreemde motivatie zeg maar.

In principe zou je daarom beter om kunnen draaien: waar wil men het predikaat ambtenaar afhalen, misschien daar dan een eigen CAO voor afspreken. Maarja, ook de belastingdienst heeft inspecteurs die bloot staan aan shit - al zijn dat dan zaken die je in een CAO zou moeten/kunnen regelen. Defensie en politie is zo primair qua geweldsmonopolie dat je daar zeker geen zekerheid weg moet halen - deze functies liggen al zo onder vuur (juridisch/imago/respect/etc) dat het echt slecht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Ook is dit een eerste stap in het privatiseren van het gevangeniswezen, vermoed ik. Geen justitiepersoneel meer op de vloer maar de gehele verantwoordelijkheid naar een Securicor oid.

De redenen om het nu in te voeren zijn gewoon drogredenen, ik zie niet waarom een ambtenaar straks een betere overstap zou kunnen maken naar het bedrijfsleven dan nu.
Een bezuinigingsmaatregel is het de komende tig jaren ook niet, het gaat alleen maar geld kosten.

[ Voor 42% gewijzigd door Cobb op 11-02-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:40:
Njah, mijn ervaring met een aantal uitvoerende overheidsinstanties (belastingdienst) geeft me wel het gevoel dat daar meer uit kan komen als mensen meer het gevoel zouden hebben te moeten werken voor hun geld. Maargoed, of dit de manier is weet ik niet - het lijkt me een vreemde motivatie zeg maar.
De BelastingDienst heeft juist erg veel te lijden onder de politiek. Daar werken doorgaans prima mensen is mijn ervaring, maar allerlei regels, procedures en ook het beleid zelf wordt zo vaak omgegooid puur om politieke redenen dat het normaal uitvoeren van je werk lastig wordt.
Dat zie je overigens in meer overheidsinstellingen gebeuren. De zorg en het onderwijs hebben er ook veel last van. Politiek Den Haag snapt niet dat de beste bezuinigingsmaatregel is om zich minder met de dagelijkse gang van zaken bezig te houden. In plaats daarvan willen ze juist nog meer op de stoel van de instellingen gaan zitten. Dat gaat gewoon niet goed. Hoe Den Haag de laatste 10 - 12 jaar bezig is met het leiden van verschillende instellingen frustreert het werk alleen maar. Jammer genoeg beseffen ze zich dat zelf niet, en er blijven steeds minder hoge ambtenaren over om ze dat te kunnen vertellen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Nou toch maar weer even actueel maken en gelijk even deze link delen.

http://petities.nl/petiti...g-van-het-ambtenarenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:43:
Nou toch maar weer even actueel maken en gelijk even deze link delen.

http://petities.nl/petiti...g-van-het-ambtenarenrecht
Ach, dacht even dat het een petitie was om de afschaffing te bevorderen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Nee, virtuozzo. Dat lijkt mij niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 07 april 2014 @ 08:14:
Nee, virtuozzo. Dat lijkt mij niet verstandig.
Waarom niet? We hebben dat in het verleden met andere sectoren ook gedaan. We zijn ook het probleem van beschermde beroepen aangegaan. Waar alles onderhevig gesteld wordt aan concepten als arbeidsmobiliteit, performance indexatie en flexibiliteit van arbeid is het afschaffen van het huidige statuut van ambtenaren een uiteindelijk logisch gevolg. Zaken zijn zaken.

Ik zeg niet dat ik het er mee eens, of oneens, ben. Ik merk echter wel op dat in de huidige trends dit soort wijzigingen volstrekt logisch zijn. En onvermijdbaar. Ik zie eigenlijk geen enkele mogelijkheid om de ontslagbescherming voor ambtenaren te continueren vanuit liberaal perspectief. Zelfs niet in het kader van politieke koehandel. Integendeel, vrees ik.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Nu online
Politiek is meer en meer "de waan van de dag". Wordt geweldig als heel Nederland bestuurd gaat worden aan de hand van de windrichting van de dag.

Pagina: 1 2 3 Laatste