Hmmm alles in me zegt dat ik mijn One X moet upgraden met deze nieuwe One, maar de camera....Ik ben fotograaf en vind camera wel belangrijk, maar de laatste tijd maak ik niet veel foto's met de One X meer. Als ik dat doe, zijn het kiekjes om door te sturen, maar nooit af te drukken. Het missen van detail, wanneer ik naar de ultrapixel camera zou gaan, vind ik wel jammer. Echter zijn de bewerkingsmogelijkheden achteraf wel divers.
Misschien focus ik teveel op de negativiteit van de camera, want laten we eerlijk zijn, onbruikbare foto's zijn het niet echt, en met de bewerkingsmogelijkheden achteraf kun je toch wat mooie bewerking op foto's krijgen, zodat je een interessantere foto hebt dan de default instagram-effecten. Het is eens wat anders. Neemt niet weg dat ik liever een reguliere camera zie, zoals die op de One X, maar dan met de bewerkingsmogelijkheden van de nieuwe One M8.
Daarnaast zal de werking van het Ufocussen e.d. wel updates krijgen via software updates, dus ruimte voor verbetering. Een HTC-foto afdrukken doe ik sowieso niet aan en ik neem altijd mijn DSLR overal mee naartoe. Daarnaast vind ik sense echt een cleane, strakke skin waar ik nu ook al aan gewend ben.
Een andere kant van me wilt ook graag de Sony Xperia Z2 zien. Maar daar heb ik iig meer nadelen van dan van de One M8. Functionaliteit gaat boven uiterlijk, maar de glazen behuizing en hoekigheid van de telefoon vind ik echt niks. Het ligt niet zo lekker in de hand, en een glazen behuizing is gewoon niet zo stevig als die alu-behuizing van de HTC. Daarentegen is de camera wel een stuk beter, is ie waterdicht. Maar verder heb ik teveel unknown variables, zoals skin performance en het gebruiksgemak ervan, de kwaliteit van het scherm wat echt een pre is, ik ben verder niet geheel bekend met de kwaliteit van de software en de frequentie van hun updates.
Daarnaast heb ik nooit echt erbij stil gestaan of ik waterdichtheid nodig heb of niet. Ik ga vaak naar Schotland op vakantie en maak regelmatig foto's in de regen, maar mijn One X heeft nooit problemen gehad.
Wat je vaak ziet is dat een nieuwe feature ineens noodzaak wordt, maar ik moet me wel goed gaan afvragen of dit wel echt een pre is of niet.
Hetzelfde geldt voor de optische stabilisatie: ik had het bij de One X niet, maar ik kan me niet echt herinneren of ik het mis of niet. Dus ook hiervan vraag ik me af of het een pre is of niet.
Ik wil best eens een gokje wagen om over te stappen naar Sony, maar tot nu toe zijn er teveel voordelen van de HTC t.o.v. de Sony, behalve die camera: materiaal behuizing, ergonomie en stevigheid, bekende strakke sense e.d.
Een HTC telefoon met diens sense skin, uitstekende scherm en stevige body gecombineerd met de waterdichtheid van Sony en de pureview camera van Nokia zou een perfecte telefoon zijn
By the way, ik kan nergens vinden of je Blinkfeed volledig kunt uitschakelen of niet.
Ik ben blij dat de notificatie LED een stuk zichtbaarder is dan op de One X en de One M7.