Eerlijk gezegd heb ik het idee of de schrijver van die review redenen zocht en uit proportie blaast om de telefoon maar geen hoge score te geven. In de comments wordt er ook aardig getwijfeld aan bepaalde punten uit de review. Volgens mij heeft het vooral te maken met diegene die bij The Verge de review schrijft. De reviews van de HTC One en de Galaxy S5 zijn beiden door dezelfde persoon gemaakt, die van Sony is door iemand anders geschreven.
Als voorbeeld: de schermen van de Z en Z1, die toch duidelijk van mindere kwaliteit waren, kregen respectievelijk een 7 en een 6 bij The Verge. Het scherm van de Z2 is een flinke vooruitgang t.o.v. diens voorgangers, maar puur omdat hij (overigens zonder enige foto bewijs) schijnbaar slecht afleesbaar is in de volle zon (nee dat hebben we nog nooit gehad bij een telefoon

) is het scherm maar een magere 6 waard? Tevens heb ik er nog geen enkele andere review (en er zijn er tientallen) over gehoord, aan de andere kant heb ik ook nergens data kunnen vinden die aangeeft hoe helder het scherm van de Z2 is.
Hetzelfde geldt voor de camera. Over het algemeen stelt men dat de camera goed tot zeer goed is, zeker een stuk beter als op de Z1; overdag maakt hij goede foto's met meer detail dan de HTC One M8, met iets mindere (of minder oversaturated) kleuren en iets minder scherpte dan de Galaxy S5. In het donker presteert de Z2 vele malen beter dan de Galaxy S5 en ongeveer gelijk aan de HTC, maar wederom met wat meer detail dan deze. Wel wordt vaak aangegeven dat de autofocus niet super is bij de Z2, maar dat handmatig bijstellen helpt.
Verder krijgt de Z2 ook "slechts" een 8 voor de categorie Ecosystem, terwijl de S5 en One beiden een 9 krijgen. Sorry hoor, maar alle 3 draaien ze Android met dezelfde Google Playstore, waar Samsung nog een heleboel apps toevoegd die door velen als bloatware worden gezien. Dit noem ik onterecht een lagere score geven.
Kijk je naar de scores van
HTC One,
Xperia Z2 en de
Galaxy S5 dan haalt de HTC er 67, de Z2 64 en de S5 63. Ze geven hier zelf wel al aan dat een hoger puntentotaal niet perse een hogere eindscore betekent. De Sony scoort al hoger dan de Samsung, terwijl er a) 1 punt onterecht minder is gegeven voor het Ecosystem en b) naar mijn inziens zonder enig verder bewijs wel erg veel punten worden afgetrokken voor het scherm. Ondanks dat is de eindscore van de Galaxy S5 gelijk. Corrigeer je de score van de Sony bij het Ecosystem en trek je 1 of 2 punten minder af vanwege de vermeende helderheid, dan scoort de Sony ineens even hoog als de HTC.
Al met al wacht wel even totdat ik de Xperia Z2 in handen heb en naast mijn huidige Xperia Z kan houden. Is het scherm net zo helder als dat van de Xperia Z, waar ik buiten nooit problemen mee heb, dan noem ik de kritiek van The Verge zwaar overdreven en is het een mooie upgrade.