Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 14:55
Er zijn talloze manieren om giften te geven en ik ben benieuwd hoe jij/jullie dit oppakken?

Bij deze een altruïstisch tegengeluid in de vele financieel egoïstische topics in dit forum :).

Om bij mijzelf te beginnen, ik heb dit altijd een lastig onderwerp gevonden.
Weggeven is echt iets wat je moet leren als je het mij vraagt. Zeker in deze tijd waarbij het zo makkelijk is cynisch te worden over wat er gebeurt (met het geld) nádat je je gift gegeven hebt.

Daarnaast is er in Nederland het fiscale aspect van giften, wat mij erg helpt zo nu en dan vrijgeviger te zijn.
Als laatste lijkt het geven van giften tegenwoordig erg ingegeven door media-aandacht en acties, denk aan SHO en Glazen Huis toestanden. Ik heb hier persoonlijk weinig mee.

Uiteindelijk hebben wij samen bepaald dat we jaarlijks onze giften geven middels de volgende formule:
10% van (Vakanties + gespaard geld) = Jaarlijks budget giften
Bijv.: 0,1 * (2.000 + 12.000) = 1.400

Het fiscale aspect laat ik in ons voordeel uitvallen, dat verzacht de impact. Bovendien is een deel van onze giften notarieel vastgelegd.

Dit alles helpt dus ook zeker niet bij Financieel onafhankelijk voor de modale man ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik zal het maar eerlijk toegeven: eigenlijk alleen incidenteel, en dan meestal nog maar kleine bedragen. De grote acties sla ik eigenlijk per definitie over. Die fiscale vrijstelling haal ik nooit, ondanks het lidmaatschap van een politieke partij (de contributie daarvan mag je daar ook meerekenen.)

Ik ben overigens van mening dat de aftrekbaarheid van giften afgeschaft dient te worden. Giften moeten m.i. precies dat zijn: giften van jou aan het doel dat jij gekozen hebt. Ik zie niet in wat de staat daar mee te maken heeft en waarom deze aftrekbaar zouden moeten zijn van de inkomstenbelasting. Als de staat bepaalde instellingen wil subsidiëren, dan moet ze dat direct doen volgens mij. Nu subsidieert de staat o.a. religieuze instellingen via deze aftrek, en ik vind dat niet gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 09-01-2014 13:48 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef in elk geval nooit iets aan humanitaire doelen. De overheid van die landen moet daar zelf maar voor zorgen. Wij zijn niet de hoeder van andere overheden. Wel draag ik een warm hart toe aan (en geef ik wel eens geld aan) goede doelen terzake de natuur, omdat die toch vaak ondergesneeuwd kindje is in veel beleidsafwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ATS schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:48:
Ik ben overigens van mening dat de aftrekbaarheid van giften afgeschaft dient te worden. Giften moeten m.i. precies dat zijn: giften van jou aan het doel dat jij gekozen hebt. Ik zie niet in wat de staat daar mee te maken heeft en waarom deze aftrekbaar zouden moeten zijn van de inkomstenbelasting. Als de staat bepaalde instellingen wil subsidiëren, dan moet ze dat direct doen volgens mij. Nu subsidieert de staat o.a. religieuze instellingen via deze aftrek, en ik vind dat niet gewenst.
Niks subsidie, volledige onzin! De staat neemt gewoon minder geld af over dat betreffende bedrag. Als die maatregel veranderd zou worden zouden ontzettend veel mooie dingen ophouden te bestaan, dat zou eeuwig zonde zijn.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb ooit 500 dollar op een Kiva account gestort en dat leen ik nu al geruime tijd opnieuw en opnieuw uit (inmiddels 55 mensen geholpen hun studie of onderneming te financieren). Dit voelt voor mij goed omdat je direct ziet waar je geld naar toe gaat, het geen gift is maar een rentloze lening en je hierdoor zorgt dat mensen hun eigen welvaart kunnen creëren.

Voor donaties aan alle stichtingen en goede doelen die we hebben ben ik te cynisch geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Datafeest schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:52:
[...]

Niks subsidie, volledige onzin! De staat neemt gewoon minder geld af over dat betreffende bedrag. Als die maatregel veranderd zou worden zouden ontzettend veel mooie dingen ophouden te bestaan, dat zou eeuwig zonde zijn.
Net zoals de HRA een subsidie is op het lenen voor je eigen woning, is de aftrek van giften een subsidie op het doen van die giften. Goed, het mechanisme is iets anders, maar aan het eind van het liedje komen er minder belastinginkomsten binnen. Van die belasting worden ook belangrijke dingen gedaan. Wat is het verschil? Waarom zorgt het weggeven van geld aan een "goed doel" voor een lagere belastingplicht over je inkomen, en het gebruiken van je geld op een andere manier niet? En je (en de TS ook) geeft zelf al aan: kennelijk zorgt het ervoor dat er meer gegeven wordt aan die doelen dan zonder deze faciliteit.

Ik zie veel liever directe subsidies voor zulke 'mooie dingen', zonder ingewikkelde ANBI regelgeving.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Als TS van dat topic moet ik wel reageren.

Giften als in cadeautjes voor verjaardagen :+ :
Vorig jaar hebben we voor ongeveer 1K aan cadeautjes weggegeven is toch ook een vorm van giften of niet?

Goede doelen:
Idereen die hier aan de deur komt met een collectebus of actie krijgt minimaal 1 euro maar vaak ook 2 of als er geen kleingeld is een briefje tot maximaal 10 euro. We maken altijd netjes de deur open en zullen niet iemand voor een gesloten deur laten staan. Overigens geef ik niet voor de goede doelen maar voor de mensen die aan de deur staan en hun inzet. Iedere goede doelen instantie zou er goed aan doen een zeer sobere manier van bedrijfsuitvoering op na te houden maar ik betwijfel of dit ook daadwerkelijk zo is. Alle media geile goede doelen heb ik een hekel aan en zal nooit een goed doel steunen door een automatische incasso af te geven.

Contributies:
Moet me nog steeds lid maken van de kerk (ja dat doen mensen nog :) ). Maar ja van uitstel komt afstel.

Een extra centje geef ik het liefst uit voor lokale acties van een sportvereniging of mensen die ik via via ken voor een buitenlandse missie.

Ik heb geen eigen bedrijf maar ben in loondienst. Mocht ik in de toekomst ooit een eigen zaakje hebben dan wil ik wel nadenken om een deel van winst aan goede doelen af te staan. Dan doet het mij minder pijn dan dat ik het nu van mijn netto loon moet afstaan. Daarom heb ik nu geen plan de campagne van X% sta ik af. Waarom dan pas? Geen idee, noem het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Niets. In ieder geval niet structureel.

Ik wil op zich wel oude boeken en kleding doneren, maar van geld kan ik elke stuiver prima zelf gebruiken.

Een goede straatmuzikant maakt nog kans en een fooi als we uit eten gaan, maar dan houdt het zo ongeveer wel op. Hoewel ik het eten de laatste tijd steeds vaker gewoon pin, omdat ik het al duur genoeg vind.

Als ik meer geld zou hebben, zou ik misschien ook meer delen.. maar zolang ik nog het gevoel heb een chronisch tekort aan geld te hebben ga ik het niet zomaar aan anderen geven.

Maar ik ben dus wel zo dat ik weleens dingen gratis op marktplaats zet, onder het mom van "misschien heeft iemand er nog wat aan".

[ Voor 205% gewijzigd door Lethalis op 09-01-2014 14:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
- Ik geef fooi als ik iets gedronken of gegeten hebt
- Incidenteel aan een straatmuzikant
- Bloed (5 keer per jaar een halve liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:00
Niet noodzakelijk. Financieel onafhankelijke mensen geven net vaak wel veel geld aan het goede doel, eens ze hun onafhankelijkheid verkregen hebben.
Bovendien stoppen deze mensen meestal met werken en gaan vaak vrijwilligerswerk doen in hun extra vrije tijd. Het een sluit het ander niet uit al komt het soms wat later. Of wat ik ook wel eens lees is dat aangezien ze ettelijke duizenden euro's per jaar sparen, er wel een gift vanaf kan ook.

Zelf geef ik ook wat aan het goede doel, al blijft het momenteel bij een bescheiden 50€ per jaar (20-25 terug via belasting). Verder nog stickers van het rode kruis en af en toe wat koekjes/kalenders/stylo's aan de voordeur.

Ik zit zelf ook in het dilemma of het wel nuttig is te geven. Van de 50€ belandt er vaak maar 2€ bij het uiteindelijke doel. Langs de andere kant komt er bij niets geven nog minder aan... Dus soms is het met wat tegenzin. Ik probeer wel altijd een doel te vinden die ergens uitlegt wat er allemaal met het geld gebeurt. Dat mensen uitbetaald moeten worden, snap ik volkomen. Dat een manager van een weldadigheidsinstelling 3 miljoen euro per jaar moet verdienen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 12:56

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik vergeet / vind het de moeite niet waard vaak de bonnetjes van alles wat ik uitgeef voor onze Scouting vereniging te declareren. Ik denk dat dit toch wel tot een paar honderd euro per jaar kan oplopen. Even een paar honderd meter paracord bestellen, een nieuwe deurmat, een paar goede zakmessen voor houtbewerken, maar ook wat aanmaaklimonade of dat soort dingen lopen snel in de papieren.

Ook praat ik het vaak voor me zelf goed dat ik nieuwe spullen nodig heb omdat ik ze met Scouting gebruik. En daarna liggen ze vaak in het clubhuis voor algemeen gebruik. Een nieuwe hakbijl, een dutch oven, een tentlamp op accu.

Zijn dat ook giften?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb er bewust voor gekozen om aan de deur niet meer te geven. Het is incidenteel en de betrokkenheid van mij bij het goede doel is te laag. Ik heb zelf enkele goede doelen uitgekozen waar ik mijn steun aan geef. Die krijgen dan ook een (voor mij) wat groter bedrag. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

stin schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:46:
- Ik geef fooi als ik iets gedronken of gegeten hebt
Nog niet eens aangedacht. Geef dan wel geen Amerikaanse fooien van 10% maar laat wel standaard een afgerond bedrag of tot 3 euro achter.
Lointje schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:47:
[...]
Dat mensen uitbetaald moeten worden, snap ik volkomen. Dat een manager van een weldadigheidsinstelling 3 miljoen euro per jaar moet verdienen niet.
Dat is ook mijn probleem. Ik heb geen idee wat een juist salaris zou moeten zijn maar alles boven de 100.000 heb ik een beetje moeite mee. Snap ook wel dat mensen van grote organisaties met misschien honderden werknemers marktconform meer moeten verdienen. Maar dat past niet in mijn visie als je voor een liefdadigheids organisatie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Aan georganiseerde doelen? Per definitie niets. Die zijn naar mijn mening een lucratieve mix van het inspelen op schuldgevoelens van mensen en het bedrijfje spelen met gratis geld. Het idee van de oprichter was vast ooit goed, maar ik krijg de kriebels van hoe de meeste grote goede doelen nu opereren.

Dat wil echter zeker niet zeggen dat ik niet bereid ben om mensen te helpen, maar dan wel op een duurzame manier. Ik reis veel en kom in landen waar het (nog ;) ) veel minder goed gaat als hier. Ter plaatse ben ik zeker bereid om een steentje bij te dragen, maar dan zonder middle man. Ik heb bijvoorbeeld al eens iemand geholpen met het opstarten van een bedrijf in Gambia. Dat heeft me geld gekost dat ik nooit meer terugzie, maar om later te horen dat hij zijn hele familie ervan kan onderhouden en met de tienvoudige stijging van zijn inkomen andere mensen ook aan het werk kan zetten is niet uit te drukken in geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoffel schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:25:
Aan georganiseerde doelen? Per definitie niets. Die zijn naar mijn mening een lucratieve mix van het inspelen op schuldgevoelens van mensen en het bedrijfje spelen met gratis geld. Het idee van de oprichter was vast ooit goed, maar ik krijg de kriebels van hoe de meeste grote goede doelen nu opereren.
Dit inderdaad. Oude kleding gaat netjes in de kledingbak zodat ze er in Afrika hopelijk nog iets mee kunnen en voor de oude maar werkende Core-2 Quad pc zal ik ook kijken of die in plaats van de afvalverwerking naar een organisatie kan die pc's naar Afrika stuurt maar aan (het management) van goede doelen geef ik ook geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Niks, helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Structureel: (notariële akte)
2008 t/m 2013: KWF, Herstenstichting en WNF (samen € 350)
2013 t/m 2017: KIKA (€ 200) en WNF(€ 150).

Een actie als serious request € 50 en collectes aan de deur meestal € 2.
Verder loop ik elk jaar voor Jantje Beton (helft omzet gaat naar de sportvereniging waar ik bij zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 10:33

Rmg

Ravnoss schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:52:
Ik heb ooit 500 dollar op een Kiva account gestort en dat leen ik nu al geruime tijd opnieuw en opnieuw uit (inmiddels 55 mensen geholpen hun studie of onderneming te financieren). Dit voelt voor mij goed omdat je direct ziet waar je geld naar toe gaat, het geen gift is maar een rentloze lening en je hierdoor zorgt dat mensen hun eigen welvaart kunnen creëren.
Even een nootje hierbij, de lening is voor de lener niet renteloos. Het zijn microkredieten waar kiva een deel van de hoge rente die je bij kleine leningen hebt verlaagt. Compleet renteloos zijn ze niet. Wat ik m.i. ook een voordeel vind. Het geeft meer incentive voor de leners om het geld goed te investeren. Zelf is Kiva ook de enige manier waarop ik 'doneer' mij kost het, zolang de lener terugbetaalt, niets. En je ziet resultaat wat ook fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij doneren aan een aantal instanties (Kika, Cliniclowns en nog een paar) op reguliere basis, oftewel maandelijks.
Daarnaast werk ik als vrijwilliger 2 maal per maand een middag bij het "Repair-Café" . Dat is een organisatie waarbij vrijwilligers spulletjes repareren van mensen die het financiëel niet zo breed hebben. Aan die mensen wordt een bijdrage gevraagd van max 5 euro (waarvoor dan reparatiespullen worden aangeschaft) als ze dat kunnen missen of, als ze dat niet kunnen missen, zo veel als ze wel kunnen missen.
Het gaat dan om kleine reparaties, bijvoorbeeld het afstellen van remblokjes of het spannen van de ketting van een fiets, het repareren van een haarföhn, het weer op orde brengen van een laptop of het repareren van kleding.
Voorwaarde is altijd dat het relatief eenvoudige reparaties zijn. Voor de diverse soorten werk zijn er groepjes vrijwilligers die het werk aanpakken. Voor vervangingsdelen (nieuwe ketting, nieuwe banden) dienen de mensen in principe zelf te zorgen. Een simpel ding zoals bijvoorbeeld een snoertje voor de defecte verlichting van een fiets heeft een van de vrijwilligers altijd wel bij zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik (als belg) geef elk jaar een groot deel van mijn bruto salaris aan de Nederlandse staat. Dat is een vorm van ontwikkelingshulp 8). Een deel daarvan vindt zijn weg wel naar één of ander goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36

Don Quijote

El Magnifico

Rmg schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:32:
[...]

Even een nootje hierbij, de lening is voor de lener niet renteloos. Het zijn microkredieten waar kiva een deel van de hoge rente die je bij kleine leningen hebt verlaagt. Compleet renteloos zijn ze niet. Wat ik m.i. ook een voordeel vind. Het geeft meer incentive voor de leners om het geld goed te investeren. Zelf is Kiva ook de enige manier waarop ik 'doneer' mij kost het, zolang de lener terugbetaalt, niets. En je ziet resultaat wat ook fijn is.
Klopt, wat ik wilde zeggen was dat het vanuit mijn kant renteloos is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:35
Op het moment ongeveer 800 euro per jaar, verspreid over zo'n 10 goede doelen. En elk jaar wordt dat bedrag wat hoger. Doel is om uiteindelijk uit te komen om 5% van netto inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel sporadisch geef ik een zwerver dakloze eens wat voor zn drugs :+
Een fooitje bij uit eten/ t cafe.
En dan nog pakweg een tientje per jaar aan "goede doelen" :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39
Een gewoon collectebus kan altijd op een bijdrage rekenen, ook een verkoopactie van loten/speculaas/oliebollen/.. voor een lokale vereniging prima. Ook de kerk waar ik eigenlijk niet of nauwelijks kom, prima.

Maar al die goede doelen die al een soort abonnement aan de deur of op straat afgesloten moeten worden, nee sorry daar doen wij niet aan mee. De standaard openingszin is altijd: "kent u ....". Of het antwoord nu ja of nee is altijd zo'n lang verhaal. En natuurlijk kan je het gemakkelijk beëindigen, maar we beginnen er gewoon niet aan.

Alles bij elkaar geen grote bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Enig wat ik weggeef is een bak koffie of een biertje, goede doelen doe ik niet aan, dat wordt al van mijn belastingcenten betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik verstrek alleen nog hulp aan mijn directe omgeving, zoals familie en hechte vrienden in de vorm van goederen / diensten en als er echt problemen zijn wil ik nog wel een rekening betalen.

Geen five minutes of fame zoals bij Serious Request, ook geen belastingvoordeel, maar een naaste die je eeuwig dankbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Collectebus, acties van lokale verenigingen of kinderen geef ik altijd iets. Maar dat is meer aan de persoon die vrijwillig al die deuren langs gaat dan het doel. Is altijd kleingeld, net wat ik heb. Komt ook wel eens voor dat ik simpelweg geen geld in huis heb, dat is geen smoes.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor goede doelen, doe ik meer om de persoon dan het doel an sich. Iets als Alpe d'HuZes steun ik omdat er altijd wel een bekende mee doet en je die wilt supporten (al zal dat ook wel de laatste keer zijn, want dat zaakje stinkt ook). Verder maar net wat voor komt, er zijn altijd wel bekenden die ergens bij betrokken zijn en dan ben ik niet te flauw om te geven.

Goede doelen heb ik eigenlijk geen hoge pet op, zeker niet van grootschalige organisaties. Structureel geld geven (abonnement) doe ik niet en mensen op straat krijgen ook een 'nee' terug. Idem voor tv acties, vind ik teveel een circus waarbij BNers meer hun persoonlijke BV en imago vertegenwoordigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 09-01-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik geef alleen geld aan mijn familie en alleen als daar echt een reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik geloof niet zo in hulporganisaties en doneer structureel niets. Ik ben ook te lui om uit te zoeken welke doelen eventueel wel de moeite waard zijn en in hoeverre dat de moeite zou kunnen zijn.
Ik geef wel eens iets voor een sponsor actie of bij een collecte, maar dat is meer voor de moeite van die persoon die zich inzet, dan dat ik daadwerkelijk geloof dat het de wereld verbetert.

Ik doe liever iets voor een persoon in mijn nabije omgeving, dan weet ik tenminste zeker dat het goed besteed is.

Ik vind het over het algemeen teveel commercie, ze spelen vooral in om je een schuldgevoel aan te praten en ik betwijfel in hoeverre mijn geld nu echt aan een doel besteed wordt en met welke effectiviteit.

[ Voor 26% gewijzigd door Blazer Coke op 09-01-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

1400 euro per jaar is wel erg veel om weg te geven.
Ik heb zelf een half jaar geleden nog 2 euro gegeven aan een collecte voor weet-ik-veel-wat. Als kind gaf ik ook 10% van mijn zakgeld aan de kerk omdat daar gezegd werd dat je dat moest doen. Verder kan ik me niets meer herinneren.

[ Voor 24% gewijzigd door Salvatron op 10-01-2014 02:22 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Laatst online: 02-10 09:29
Behalve aan sponseracties helemaal niets.

Ik zou wel wat vrijwilligerswerk willen doen, maar de dingen die ik al tegengekomen was, waren allemaal tijdens gewone werkdagen. En ik ga daar geen vrijaf voor nemen. Ik moet wel toegeven dat ik ook nog niet erg hard gezocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:46
Ik geef genoeg aan de staat en het overige gaat naar mijn rekening, goede doelen nooit gedaan zal het ook nooit doen als ik zie wat figuren aan de top daar verdienen nee bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocivic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 10:45
Ik geef standaard elke maand zo'n € 125,- aan goede doelen. Daarnaast incidentele zaken, zoals giro 555 of collectes aan de deur. In totaal denk ik ongeveer € 1.750,- per jaar.

Zelf vind ik het gewoon belangrijk om te delen met anderen die het zoveel harder nodig hebben. Niet dat wij nou zoveel verdienen hoor, maar vergeleken met anderen hebben we het (over het algemeen) gewoon erg goed in Nederland. :)

De omgeving van de mens is de medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 92% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 16:10 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 14:55
Salvatron schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 02:15:
1400 euro per jaar is wel erg veel om weg te geven.
Ik heb zelf een half jaar geleden nog 2 euro gegeven aan een collecte voor weet-ik-veel-wat. Als kind gaf ik ook 10% van mijn zakgeld aan de kerk omdat daar gezegd werd dat je dat moest doen. Verder kan ik me niets meer herinneren.
Sec zou ik zelf ook niet snel op dit bedrag uitkomen. We zijn eerst bij onszelf te rade gegaan op basis waarvan we een fair deel van ons inkomen konden delen. Vervolgens bepaald welk deel, in ons geval 10%.

Deze methode (formule) kent een aantal voordelen:
- Stijgt/daalt mee met beschikbaar inkomen
- Tevoren bepaald: je weet samen waar je aan toe bent
- Tevoren bepaald: geen schuldgevoel bij 'nee' te antwoorden

Nadeel:
- Stijgt/daalt mee met beschikbaar inkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik geef zelf niets, maar indirect via de gemeente (die altijd om de een of andere reden ook bijdragen aan allerlei acties) en via de rijksoverheid (ontwikkelingshulp, uitkering, staatsbosbeheer) al meer dan genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 10:33

Rmg

Blazer Coke schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:59:
Ik geloof niet zo in hulporganisaties en doneer structureel niets. Ik ben ook te lui om uit te zoeken welke doelen eventueel wel de moeite waard zijn en in hoeverre dat de moeite zou kunnen zijn.
Ik geef wel eens iets voor een sponsor actie of bij een collecte, maar dat is meer voor de moeite van die persoon die zich inzet, dan dat ik daadwerkelijk geloof dat het de wereld verbetert.

Ik doe liever iets voor een persoon in mijn nabije omgeving, dan weet ik tenminste zeker dat het goed besteed is.

Ik vind het over het algemeen teveel commercie, ze spelen vooral in om je een schuldgevoel aan te praten en ik betwijfel in hoeverre mijn geld nu echt aan een doel besteed wordt en met welke effectiviteit.
Kiva vind ik dan een aanraden, Spelen niet echt in op je schuldgevoel, Je leent geld met een relatief laag risico en je kan zelf beslissen aan wie je je geld leent, Geld gaat naar scholing of een initaief als het uitbreiden van iemands winkel/werkplaats bijvoorbeeld. Dus niet van het niveau "laten we een zak rijst in de sahara neerflikkeren en onzelfs eens op de schouders kloppen over het goeds wat we allemaal doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 16:15

Seraphin

Meep?

Die 10%-regel is in mijn ogen zeer altruïstisch, respect! Bij mij is het structurele doneren aan goede doelen toch wat afgenomen de afgelopen jaren:

Ik ondersteun nu één organisatie als donateur met maandelijkse automatisch afschrijven, dat waren er eerst 3, maar van die andere 2 begon ik (ernstig) te twijfelen aan de lange termijn effectiviteit van deze organisaties en de, laten we zeggen, "politiek ingekleurde" keuze van hun activiteiten & communicatie. Inmiddels heb ik wat dat betreft ook een enorme aversie opgebouwd richting de ronselaars op straat (of aan de deur) die je voor abonneediensten proberen te werven.

Collectanten aan de deur krijgen altijd iets; wat ik op dat moment toevallig aan muntjes kan vinden (meestal tussen de 1 en 3.5 euro), als er geen muntgeld in huis is, dan briefje van max 10 euro. Dit heeft dan verder niets met mijn binding met de organisatie te maken, maar het respect voor de mensen die zich als collectant inzetten. Ik koop ook vaak de Straatnieuws (wel alleen bij verkopers die duidelijk de badges etc. dragen dat ze "officieel" straatnieuws verkoper zijn).

In NL geef ik niets aan bedelaars, in landen waarvan je weet dat de mensen op straat ook echt op straat moeten overleven heb ik altijd kleingeld gereed in mn broekzak, wat ik dan een beetje af probeer te stemmen op de lokale prijzen voor eten (voldoende voor een ontbijt / halve avondmaaltijd).

Ik doe alleen in zéér uitzonderlijke gevallen mee met TV-acties danwel giro 555. Ook hier is er de afgelopen jaren wat cynisme ingeslopen.

Al met al kwam ik tot een paar jaar geleden denk ik aan +/- 250-300 euro per jaar. In 2013 ben ik op 150-200 blijven steken denk ik zo. Dit alles excl. fooien in Horeca (dat zie ik als beloning voor extra inzet op een afgenomen dienst, niet als een vrijblijvende gift) of inzet voor lokale verenigingen.

Ik overweeg wel om juist mijn tijd & expertise meer in te zetten voor goede doelen; b.v. financieel advies / orde op zaken stellen, lesgeven / begeleiding op scholen, beetje dat soort dingen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Hier in PL, kan je bij je jaarlijkse belastingaangifte kiezen om 1% van wat je aan de belastingdienst betaald voor dat jaar te doneren aan een goed doel (je kiest een doel uit, noteerd het nummer op je aangifte in het daarvoor bestemde deel, en de belastingdienst stuurt automatisch jouw 1% door naar dat doel). Stel je betaald over een heel jaar 10.000 PLN als belasting (inkomensbelasting etc.), en dan kan je kiezen om daar 1% - dus 100 PLN - door te laten sluizen aan jouw gekozen doel.
Kies je geen doel, dan gaat die 1% gewoon naar de belastingdienst net zoals de andere 99% ;)

Verder geef ik niet aan goede doelen, voornaamste reden is dat de transparantie op de gemaakte kosten vaak totaal niet aanwezig is. Je weet dus niet of jouw donatie richting het daadwerkelijke goede doel gaat, of juist naar de marketing partner om het doel verder te promoten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Wel:
- Giften aan organisaties die onderzoek financieren om kanker te voorkomen danwel genezen.
- Giften aan organisaties die privacybelangen behartigen (Bits of Freedom)

Beslist niet:
- Giften aan "liefdadige" organisaties die eigenlijk een religieuze missie hebben (Oxfam-Novib)
- Gfiten die beogen iemands hobby te betalen (lokale sport- en muziekverenigingen). Ik vind het beschamend dat mensen aan de deur komen vragen of ik hun hobby wil financieren.
- Geven aan organisaties die millitant opereren (GreenPeace, Wakker Dier, Millieudefensie, ...)
- Gebruikte goederen doneren aan kringloopwinkels, voedselbanken en/of kleding voor Afrika e.d. Dit werkt concurrentievervalsend op de Nederlandse middenstand en zou w.m.b. gewoon verboden moeten worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:09:
Volgens de Bijbel zou je tien procent van je inkomsten moeten geven.
Alhoewel ik dit een erg interessant concept vind, vraag ik me wel af hoe dat ik dat nu zou moeten interpreteren. Ik draag ruim 30% af aan andere Nederlanders tot 33K, wat zeker meer dan 10% over mijn hele bruto inkomen. Daarnaast draag ik nog e.e.a. af, maar dit komt (gezien vanuit mijn bruto inkomen) niet in de buurt van de 10%. Het is dus afhankelijk van hoe je rekent.

Het concept van 10% weggeven vind ik erg goed, maar de overheid neemt die rol eigenlijk compleet over. Dat vind ik jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53
verdrietig om de egoïstische reacties hier te lezen, bedenk dat jij toevallig de mazzel hebt tot de 10% rijkste mensen/land te behoren en er mag dan ook wat van je verwacht worden, wachten tot je rijk bent maakt je geen guller mens hoor, rijken geven minder dan de modale NL-er. op het moment dat het geld je hand uit is heb jij er geen verantwoording meer voor en heb je je plicht gedaan. Maak je dus wel boos over misstanden binnen organisaties maar blijf gewoon geven aan mensen die je kent en die het goed kunnen gebruiken (iedereen kent toch wel iemand die charitatief werk doet toch????)
mijn dochter( 8 ) gaf laatst 20 euro van haar geld weg, ze krijgt 1 euro/week. Dat laat mij mezelf behoorlijk schuldig voelen...

Mijn broer is directeur van een ontwikkelingsorganisatie dus bij hem sponsoren we een mevrouw.
We hebben 1 sponsopkindje via Compassion, hiermee hebben we ook contact, we willen er nog 2.
Verder geven we altijd aan de deur, in de kerk, en ook voor de Filipijnen. (via TEAR) rode kruis krijgt wat en Open Doors (org. die vervolgde christenen helpt)
ook steun ik onze kerk maar dat vind ik dan niet echt giften omdat ik er ook van geniet, net als fooien zien als giften 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door technopeuter op 10-01-2014 13:58 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Aan mijn bijdrage aan de zorg voor armen, zieken, gehandicapten en ouderen gaat ruim meer dan die 10% van mijn inkomen op: dat is het gros van waar de belastingen voor gebruikt worden, en die halen dat echt met gemak. Ik lees in die passage overigens niet dat die 10% naar "goede doelen" moet. Wat er dan wel mee moet staat er ook niet. Dus nee, ik voel me niet bezwaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 16:15

Seraphin

Meep?

technopeuter schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:51:
verdrietig om de egoïstische reacties hier te lezen, bedenk dat jij toevallig de mazzel hebt tot de 10% rijkste mensen/land te behoren en er mag dan ook wat van je verwacht worden, wachten tot je rijk bent maakt je geen guller mens hoor, rijken geven minder dan de modale NL-er. op het moment dat het geld je hand uit is heb jij er geen verantwoording meer voor en heb je je plicht gedaan. Maak je dus wel boos over misstanden binnen organisaties maar blijf gewoon geven aan mensen die je kent en die het goed kunnen gebruiken (iedereen kent toch wel iemand die charitatief werk doet toch????)
mijn dochter( 8 ) gaf laatst 20 euro van haar geld weg, ze krijgt 1 euro/week. Dat laat mij mezelf behoorlijk schuldig voelen...

Mijn broer is directeur van een ontwikkelingsorganisatie dus bij hem sponsoren we een mevrouw.
We hebben 1 sponsopkindje via Compassion, hiermee hebben we ook contact, we willen er nog 2.
Verder geven we altijd aan de deur, in de kerk, en ook voor de Filipijnen. (via TEAR) rode kruis krijgt wat en Open Doors (org. die vervolgde christenen helpt)
ook steun ik onze kerk maar dat vind ik dan niet echt giften omdat ik er ook van geniet, net als fooien zien als giften 8)7
Ik vind het juist ongepast dat je een moreel ordeel velt over mensen die je verder totaal niet kent, sec gebaseerd op het gegeven dat zij niet / onvoldoende geld weggeven. Ook je ongesubstantieerde opmerking "rijken geven minder dan de modale NL-er" komt op mij over als iets dat meer is ingegeven door je wereldbeeld dan dat het door feiten wordt ondersteund.

Daar komt nog eens bij dat ik het inhoudelijk oneens ben met je stelling "op het moment dat het geld je hand uit is heb jij er geen verantwoording meer voor en heb je je plicht gedaan". Ik zie het juist als ieders eigen verantwoordelijkheid om na te gaan wat het uiteindelijke effect is van je daden (dus ook je giften). Immers; stel stichting A blijkt al dan niet (on)bewust of (in)direct een corrupt regime in stand te houden, dan zou ik het hypocriet vinden als mensen stichting A blijven steunen met als argument dat Stichting A ook mensen helpt.

Verder: in Nederland is het nou eenmaal zo geregeld dat we een overheid hebben die veel algemene taken naar zich toe heeft getrokken; ook hulptaken. Ik vind het dan ook niet raar dat mensen stellen via de belastingdruk al genoeg aan het geluk van anderen bij te dragen.

[ Voor 0% gewijzigd door Seraphin op 10-01-2014 14:51 . Reden: typo. ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Krisp schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:23:
[...]

Alhoewel ik dit een erg interessant concept vind, vraag ik me wel af hoe dat ik dat nu zou moeten interpreteren. Ik draag ruim 30% af aan andere Nederlanders tot 33K, wat zeker meer dan 10% over mijn hele bruto inkomen. Daarnaast draag ik nog e.e.a. af, maar dit komt (gezien vanuit mijn bruto inkomen) niet in de buurt van de 10%. Het is dus afhankelijk van hoe je rekent.

Het concept van 10% weggeven vind ik erg goed, maar de overheid neemt die rol eigenlijk compleet over. Dat vind ik jammer.
Zonder een hele discussie te willen beginnen over die 10%, ik vind het een belachelijk concept en het is me een raadsel hoe mensen met die onzin op de proppen weten te komen. Die 10% in de bijbel was bedoeld voor het oude volk Israel en het ging naar de levieten omdat die zelf geen land hadden omdat ze de tempel verzorgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij hebben dit jaar een aantal giften stop gezet. Daarvoor in de plaats hebben wij nu gekozen om 2 kennissen te ondersteunen in hun zendingswerk.

Dit gaat om een bedrag van 150 euro per maand. Aftrekbaar, omdat dit via een officiële instantie gebeurt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Salvatron schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:53:
[...]

Zonder een hele discussie te willen beginnen over die 10%, ik vind het een belachelijk concept en het is me een raadsel hoe mensen met die onzin op de proppen weten te komen. Die 10% in de bijbel was bedoeld voor het oude volk Israel en het ging naar de levieten omdat die zelf geen land hadden omdat ze de tempel verzorgden.
Het gaat me niet om het specifieke percentage, maar in Nederland hebben we het ontzettend goed. Ik vind het best gerechtvaardigd om daarvan een relatief groot percentage af te dragen, juist als een signaal van relativering. Door het altruïsme van Nederlanders in de Gouden Eeeuw hebben we zaken zoals hofjes en psychiatrische inrichtingen. Zeg: de voorlopers van ons sociale stelsel. Het verhoogde in die tijd je status (en daar was het ook om te doen) en het resultaat was voor die tijd erg vooruitstrevend. Nu zie je in Amerika iets soortgelijks gebeuren: de allerrijksten geven daar de helft van hun vermogen weg gedurende hun leven.

En los daarvan: ik heb in mijn leven nu zoveel weggegeven dat ik daar best iets moois van het kunnen kopen. Maar mis ik het? Totaal niet. :) En zelfs al zou ik iets missen: ik ben er van overtuigd dat het kind in Afrika dat nu onderwijs van mijn geld krijgt daar veel beter van wordt dan wanneer ik een groter huis had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik steun geen goede doelen die daarna het geld wat ik geef gebruiken om mijn brieven te sturen waarin ze mij om meer geld vragen, dus mijn lijstje met vaste donaties is erg klein. Op het moment steun ik alleen de cliniclowns nog via een maandelijkse donatie.

Daarnaast geef ik altijd wat als collectanten aan de deur komen, de paar postzegels die ik per jaar gebruik koop ik via de Kinderpostzegelactie, ik geef (als de bediening goed was) altijd een fooi op het terras of in het restaurant en bij mijn werkgever worden er nog weleens inzamelingsacties gehouden waarbij ik dan ook wat in de pot gooi. Dat is het qua liefdadigheid allemaal wel en ik denk dat cadeautjes buiten de scope van het topic vallen.

Hoeveel geef ik in totaal per jaar? Relatief weinig. Ik denk dat ik misschien 250-300 euro per jaar schenk. Da's veel minder dan 1% van mijn inkomen. :X Voel ik me schuldig? Nee, absoluut niet. Vind het prima zo. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:49
Echt giften geven doe ik niet. Waar ik helemaal een bloedhekel aan heb is: je geeft wat waarbij ze zeggen het is vrijblijvend en 1 malig.

Laatst voor unicef, voor 2,50 een sms en dan hadden kinderen schoon drinkwater (was op tv) ik stuur een sms, en inderdaad 2,50 en verder niks. Tot een paar dagen later een telefoontje 'u heeft een sms gestuurd' en ondertussen kan je jezelf verantwoorden waarom je niet een automatisch incasso wilt en ben je weer een half uur aan de lijn omdat ik niet zomaar ophang..

Verder geef ik niet echt giften, kom er over het algemeen mee weg dat ik student ben en het geld goed kan gebruiken (wat ook zo is 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik steun Bits Of Freedom met een (klein) maandelijks bedrag, en maak jaarlijks wat over naar Stichting 1877, stichting van de Groene Amsterdammer voor bijzondere journalistieke projecten. En ik doneer plasma, 12x per jaar.

Daarnaast geef ik tijd en andere vrijwilligers. Werk 1x per maand in een daklozenopvang, 1x per maand in een cultureel cafe en 1-2x per maand in een restaurant voor thuislozen. Dat heb ik opgezet, er lopen nu ~35 vrijwilligers op 2 locaties. Die leveren ongeveer 2500 uur vrijwilligerswerk per jaar :)

Enorm inspirerend en kan iedereen aanraden om (naast evt geld) tijd te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteravond nog bij de patatzaak. 6,50 voor een kapsalon, 7 euro gegeven, laat de rest maar zitten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Krisp schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:17:
[...]

Het gaat me niet om het specifieke percentage, maar in Nederland hebben we het ontzettend goed. Ik vind het best gerechtvaardigd om daarvan een relatief groot percentage af te dragen, juist als een signaal van relativering. Door het altruïsme van Nederlanders in de Gouden Eeeuw hebben we zaken zoals hofjes en psychiatrische inrichtingen. Zeg: de voorlopers van ons sociale stelsel. Het verhoogde in die tijd je status (en daar was het ook om te doen) en het resultaat was voor die tijd erg vooruitstrevend. Nu zie je in Amerika iets soortgelijks gebeuren: de allerrijksten geven daar de helft van hun vermogen weg gedurende hun leven.

En los daarvan: ik heb in mijn leven nu zoveel weggegeven dat ik daar best iets moois van het kunnen kopen. Maar mis ik het? Totaal niet. :) En zelfs al zou ik iets missen: ik ben er van overtuigd dat het kind in Afrika dat nu onderwijs van mijn geld krijgt daar veel beter van wordt dan wanneer ik een groter huis had gekocht.
Het gaat mij niet om het weggeven van een bepaald percentage maar om het feit dat de bijbel gebruikt wordt om rond te bazuinen dat je 10% van je inkomen weg moet geven. Als iemand 10% van het inkomen weg wil geven, prima, maar ga s.v.p. niet rondbazuinen dat dat van de bijbel moet.
En het ontstaan van de verzorgingsstaat is voor een groot deel eigenbelang dus om van altruïsme te spreken is niet geheel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zelf hanteer ik ook de 10% regel, niet uit geloof, maar uit principe. Dit percentage kan je altijd missen. Iemand met een jaarinkomen van een ton kan meer missen dan iemand met minimumloon. Dit doe ik met een periodieke gift aan een goed doel dat ik uitgekozen heb aan de hand van de volgende voorwaarden: structureel probleem en niet eenmalig, geen grootse investeringen nodig, verandert iemand die een last is voor een samenleving in iemand die een positieve bijdrage levert. Bewust een keer goed, i.p.v. Heel veel kleine giften. Hiermee is er een structureel positief effect met een lage overhead en weinig bedelbrieven.

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 10-01-2014 19:48 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Fooi geef ik in restaurants vaak wel, afronden op het terras of in de kroeg vaak ook.

Goede doelen geef ik eigenlijk nooit, collectebus misschien maar meestal niet. Collectebus is of een grote stichting, het ongefundeerde idee dat ik het salaris van de topman betaal bekruipt me. Of het is de lokale sportvereniging en daar is mijn standpunt dat ieder zijn eigen hobby mag bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Salvatron schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:58:
[...]

Het gaat mij niet om het weggeven van een bepaald percentage maar om het feit dat de bijbel gebruikt wordt om rond te bazuinen dat je 10% van je inkomen weg moet geven. Als iemand 10% van het inkomen weg wil geven, prima, maar ga s.v.p. niet rondbazuinen dat dat van de bijbel moet.
En het ontstaan van de verzorgingsstaat is voor een groot deel eigenbelang dus om van altruïsme te spreken is niet geheel correct.
Dat het van de Bijbel moet is (ook voor een Christen) natuurlijk een hele zwakke reden. Het gaat erom waarom het daar staat. Het blijkt dat wanneer de samenleving zwakkeren in de wereld helpt, dat de hele samenleving daar uiteindelijk beter van wordt. Niet voor niets zijn landen met een zwaar aangezet sociaal stelsel (Zweden, Denemarken, Nederland) het gelukkigst. En bovendien is het ethisch wel zo gezond.

Als een Christen bij jou met een Bijbel komt zwaaien, dan moet je hem altijd kunnen vragen naar de rationale achter een regel. Die is er namelijk altijd. Dat zeg ik als Christen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Die 10% van de bijbel is sowieso van andere tijden, daarnaast gaat de vers geloof ik specifiek over voedsel van het land en niet specifiek over inkomsten. (het is al 15 jaar terug dat ik de bijbel heb bestudeerd) Je kan ook inderdaad zeggen dat de 10% regel tegenwoordig is ingehaald door belastingstelsels.

Ik geef pertinent niet aan mensen die aan de deur komen, bewust niet omdat ik het vervelend vind gebedel aan de deur. Ik heb ook geen vaste donaties en daarnaast geef ik helemaal niet aan Giro 555, serious request en andere organisaties die bewust in proberen te spelen op je schuldgevoel.

Ik heb geen vaste maandelijkse donaties, doneer wel regelmatig aan de lokale voedselbank, heb af en toe aan bits of freedom gedoneerd, een dierenasiel, koop regelmatig een daklozenkrantje (lees ze eigenlijk nooit) en help regelmatig anoniem mensen in mijn omgeving waar ik het van weet dat ze het moeilijk hebben.

En heb regelmatig mijn haar laten groeien met de enige reden om het te doneren aan stichting haarwensen. Maar daar ben ik nu toch te grijs voor aan het worden. Ik twijfel of ik mijn bloed wil doneren maar vind het gewoon geen prettige gedachte dat mijn bloed veel te duur verkocht wordt aan ziekenhuizen door het monopolie van Saquin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Krisp schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 22:57:
[...]

Dat het van de Bijbel moet is (ook voor een Christen) natuurlijk een hele zwakke reden. Het gaat erom waarom het daar staat. Het blijkt dat wanneer de samenleving zwakkeren in de wereld helpt, dat de hele samenleving daar uiteindelijk beter van wordt. Niet voor niets zijn landen met een zwaar aangezet sociaal stelsel (Zweden, Denemarken, Nederland) het gelukkigst. En bovendien is het ethisch wel zo gezond.

Als een Christen bij jou met een Bijbel komt zwaaien, dan moet je hem altijd kunnen vragen naar de rationale achter een regel. Die is er namelijk altijd. Dat zeg ik als Christen.
Het moet niet van de bijbel, er was indertijd een regel voor de oude Israelieten, niets meer en niets minder. Die regel sloeg niet op het helpen van zwakken, maar op het loon voor de levieten. Verder gaf Abraham ook nog 10% van iets aan Melchizedek, maar als Abraham op zijn kop ging staan moeten christenen dat dan ook doen? Er moet niets. en dat zeg ik ook als christen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 17:48
Salvatron schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 23:44:
[...]

Het moet niet van de bijbel, er was indertijd een regel voor de oude Israelieten, niets meer en niets minder. Die regel sloeg niet op het helpen van zwakken, maar op het loon voor de levieten. Verder gaf Abraham ook nog 10% van iets aan Melchizedek, maar als Abraham op zijn kop ging staan moeten christenen dat dan ook doen? Er moet niets. en dat zeg ik ook als christen
In de Bijbel wordt al gesproken (Deuteronomium 12:11) over het afdragen van tiende van de oogst aan de Joodse Tempel.
Zelf geef ik geen giften, ben dan ook maar een tiener(niet dat dat een excuus is) mijn pa en ma geven wel hun tiende (gaat me skivakantie :p).
Hun doen dit uit bijbelse principes, en ik heb nog nooit in mijn leven het idee gehad dat ik iets te kort kom(behalve als ik in een kasteel rond loop :p), dus opzich moet het mogelijk zijn, maar een echte christen zal nooit iemand verplichten zijn tiende te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

'k Geef voldoende via m'n werkgever en de overheid. Verder geef ik liever direct aan personen (fooien aan bezorgers (kranten, voedsel), restaurant, kapper, etc) dan via collectebussen aan andere goeie doelen..... Een exact bedrag vind ik lastig in te schatten, met name door het incidentele karakter.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betaal belasting en Nederland is heel goed in het uitgeven van andermans geld aan allerlei "goede doelen" en onzin hobbies. Ik geef dus nul extra giften. Fooien wel altijd netjes 10-15% als de service goed is.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Laatst online: 22:38
Dat giften aftrekbaar zijn van de belasting lijkt heel mooi, maar feitelijk dwing je daarmee anderen ook te geven wanneer je zelf geeft.

Leuk voorbeeld: iemand doneert 10.000 euro aan de plaatselijke voetbalclub en zit in het 52%-tarief. De voetbalclub plaatst als dank een bord op het terrein waarop staat dat die persoon maar liefst 10.000 euro heeft gedoneerd. Echter, die persoon heeft feitelijk maar 4.800 euro gedoneerd in plaats van 10.000; de overige 5.200 (meer dan de helft dus!) komt van de belastingbetaler.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-01-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 14:48
Ik vind het grappig dat sommige mensen onder giften fooien verstaan, ik zie dat als twee totaal verschillende dingen.

De belasting die ik betaal gaat op aan het behoud van NL als sociaal en welvarend land, om onze samenleving in stand te houden, ook dit zie ik niet als gift.

Verder hulde aan topicstarter, mooi initiatief om de discussie aan te gaan en ik hoop dat het sommigen bewust maakt van onze welvaart en aanzet tot delen.

Ik zit in een soortgelijke situatie en geef aan verschillende goede doelen met verschillende thema's, zo'n 1500 euro per jaar. De discussie mbt salarissen volg ik en vind ik moeilijk. Maar uiteindelijk vind ik het belangrijker om mijn rijkdom te delen, wel heb ik salaris als criteria genomen. Hierbij zijn doelen zowel nationaal, als internationaal en zowel met een focus op natuur als op de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Laatst online: 19:50

two

drfrisbee schreef op zondag 12 januari 2014 @ 11:13:
Ik vind het grappig dat sommige mensen onder giften fooien verstaan, ik zie dat als twee totaal verschillende dingen.

De belasting die ik betaal gaat op aan het behoud van NL als sociaal en welvarend land, om onze samenleving in stand te houden, ook dit zie ik niet als gift.

Verder hulde aan topicstarter, mooi initiatief om de discussie aan te gaan en ik hoop dat het sommigen bewust maakt van onze welvaart en aanzet tot delen.

Ik zit in een soortgelijke situatie en geef aan verschillende goede doelen met verschillende thema's, zo'n 1500 euro per jaar. De discussie mbt salarissen volg ik en vind ik moeilijk. Maar uiteindelijk vind ik het belangrijker om mijn rijkdom te delen, wel heb ik salaris als criteria genomen. Hierbij zijn doelen zowel nationaal, als internationaal en zowel met een focus op natuur als op de mens.
Precies. Ik krijg een beetje het gevoel dat bijna iedereen hier het maar vanzelfsprekend vind dat het goed gaat. En gebruik niet dat smoesje van "ik betaal het salaris...". Je moet niet alleen aan jezelf denken maar ook delen. Verplaats jij je eens in de huid van een klein kind, zonder ouders in een derdewereldland? Zou jij het leuk vinden als niemand jou zou helpen?

Net zoals met die actie voor de Filipijnen... Als iedereen 2 euro had gedoneerd, had je 32 miljoen euro extra gegeven. Ik als 15-jarige maak daarom ook als er een ramp of soms gewoon een ander goed doel 2 euro over. Klein bedrag, maar als iedereen zo dacht maakt het een groot verschil.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Belasting betalen beschouw ik wel degelijk als een vorm van delen. Van belastinggeld worden inderdaad dingen betaald waar ik zelf direct of indirect voordeel van heb of kan hebben (en dat beschouw ik dan niet zo zeer als een gift of als delen) zoals bestuur, gezondheidszorg, politie, publieke omroepen, infrastructuur, etc. Maar daarnaast gaat er ook heel wat belastinggeld naar uitkeringen, kinderbijslag, ontwikkelingshulp, opvang van asielzoekers, subsidies, de Europese Unie, etc. Op zich is daar niks mis mee (al vind ik weer wel dat het wat minder kan, zeker in deze barre economische tijden), maar een vorm van (gedwongen) delen en geven is het wel degelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-01-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Dat is ook niet iets wat ik ontken, maar dat is een samenleving waar wij, hoe weinig invloed je als individu ook hebt, voor gekozen hebben.

Het kan een motivatie zijn om daarnaast niets aan zelf te bepalen giften te doen, maar ik zie het niet als een gift. Een gift is in mijn optiek iets wat jij vrijwillig met je vrij besteedbaar inkomen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof heeft duidelijk invloed op het wel of niet gul geven, dat is tenminste wat ik in dit topic tegenkom. mooi dat mensen willen en kunnen delen.

Aan de deur geef ik altijd iets rond 5 euro voor de collectebus, zeker onderzoek naar ziektes vind ik belangrijk maar ook hier zit de graaicultuur in het achterhoofd en krijg ik er meer en meer moeite mee. De farmaceutische industrie is daarnaast ook niet bepaald een arme bedrijfstak.. maar ik blijf het wel doen.

De man van het leger des heils komt 2x per jaar aan de deur, die krijgt ook altijd rond 5 euro.. de strijdkreet hoef ik niet.

Ik doe al sinds 1989 mee aan de postcodeloterij, niet voor de goede doelen maar voor de prijzenpot, zo eerlijk mag ik wel zijn, fijn dat van de inleg goede doelen gesteund worden maar dat was niet de reden om in te stappen.

En de jongens van de kranten / folders krijgen 2 euro.. al heb ik vaak mijn bedenkingen of dat wel de jongens zijn die hier altijd komen.. das ook geen gift maar een tip.. ik weet het maar toch.

Waar ik niet aan mee wil doen zijn de "aanhoudingen" in het winkelcentrum waarbij tegenvragen gesteld worden op mijn "nee daar doe ik niet aan mee" als ze foto's laten zien van zielige dieren / mensen.

Roparun gaf ik wel altijd geld aan, sporters die zich inzetten kan ik altijd waarderen.. doe ik nu niet meer vanwege het graaien, gelegenheid maakt de dief zegt men wel eens een wellicht is het ook zo.

Eigenlijk geef ik heel weinig weg maar betaal vaak wel meer aan mensen in mijn omgeving die het minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Collectes krijgen 1 of 2 euro.
KWF krijgt 25 euro per maand.
Amnesty krijgt 10 euro per maand.
Acties van giro 555 25 of 50 euro.
De kerk 25 euro per jaar.
Collega's die meedoen aan goede doelen activiteiten krijgen ook een bijdrage.

Tips in restaurants tellen natuurlijk niet, dat is deel van het loon van de bedienend personeel (ik heb zelf tijdens m'n studie veel in de horeca gewerkt en weet hoe prettig de tip is).

Delen omdat je het goed hebt is ok. Ik realiseer me weer hoe vreselijk goed we het in Nederland hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
drfrisbee schreef op zondag 12 januari 2014 @ 11:44:
Het kan een motivatie zijn om daarnaast niets aan zelf te bepalen giften te doen, maar ik zie het niet als een gift. Een gift is in mijn optiek iets wat jij vrijwillig met je vrij besteedbaar inkomen doet.
Taalkundig gezien is dat misschien zo, het verandert niets aan het feit dat een groot deel van mijn zuurverdiende centen naar goede doelen gaat. Eigenlijk word je gewoon gedwongen om te geven aan goede doelen. Als iemand dan verder niets geeft aan goede doelen met het argument dat hij al zoveel belasting betaalt, dan vind ik dat helemaal niet zo'n gekke gedachte.

Overigens geef ik zelf ook vrijwillig aan goede doelen, maar niet zo veel. Iets van een euro aan collectes en elke maand een bescheiden bedrag aan het Wereld Natuur Fonds. Misschien dat daar binnenkort nog een ander goed doel op het gebied van natuur/dierenwelzijn bij komt.

Fondsenwervers op straat loop ik gewoon ijskoud voorbij, tegen fondsenwervers aan de deur zeg ik gewoon dat ik geen zaken doe aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
Het is niet taalkundig, jij maakt er nu een taalkundig iets van door de overheid en overheidsuitgaven als goed doel te oormerken. Ik vind het betalen voor een WW/WIA verzekering geen gift, net zo min als betalen voor wegen, verlichting, (natuur)parken, etc. Daarnaast heb ik ook veel te danken aan die samenleving, onder andere mijn huidige baan en inkomen zijn niet alleen op basis van eigen skills.

Ik denk dus niet dat een groot deel van mijn zuurverdiende centen naar een goed doel gaat, ik zie een goed functionerende samenleving namelijk niet als goed doel (wel als doel). Neemt niet weg dat er nog een hoop winst te behalen is in die samenleving, maar dat staat voor mij los van het feit dat ik een deel van het geld dat ik verdien graag weggeef aan voor mij belangrijke doelen.

En ik geef al aan dat het een motivatie kan zijn om niet te geven. Alleen vind ik het dus geen gift/goed doel

Dat het geven an sich zo besmet lijkt te zijn vind ik erg jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door drfrisbee op 12-01-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 15:32

Momentumlol

Car Fanatic

+- 100 euro per jaar, niet aan grote organisaties maar kleinere directere organisaties waar minder geld op gaat in de bureaucratie. Maar ik ben nog student en moet dus op de centen letten, studeren is al duur zat.

En fooien vind ik geen giften, maar een compensatie voor goede service.

[ Voor 14% gewijzigd door Momentumlol op 12-01-2014 17:26 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
drfrisbee schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:47:
Het is niet taalkundig, jij maakt er nu een taalkundig iets van door de overheid en overheidsuitgaven als goed doel te oormerken.
Of je vrijwillig geld af staat of gedwongen, in beide gevallen ben je gewoon geld kwijt aan anderen, wat de definitie van 'gift' ook is volgens het woordenboek. Waarom 'telt' het wel als het vrijwillig is en niet als het gedwongen is?
Ik vind het betalen voor een WW/WIA verzekering geen gift, net zo min als betalen voor wegen, verlichting, (natuur)parken, etc. Daarnaast heb ik ook veel te danken aan die samenleving, onder andere mijn huidige baan en inkomen zijn niet alleen op basis van eigen skills.
En daarom maakte ik in mijn vorige reactie ook een onderscheid tussen zaken van algemeen belang waar ik zelf direct of indirect voordeel bij heb (zoals politie), en zaken die meer in het belang zijn van anderen (zoals ontwikkelingshulp). Welk deel van de belastingopbrengst naar het eerste gaat en welk deel naar het tweede weet ik niet en de grens tussen beide is ook niet altijd even zwart-wit. Maar dat er van de belastingopbrengst een flink deel gaat naar wat je 'goede doelen' zou kunnen noemen, dat staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Soortgelijk discussie ongeveer een maand geleden op een ander forum waar ik wel eens actief ben, toen was de rede voor 't openen van het topic (door een andere forumgebruiker) het "Serieuze Verzoek" van 3FM.

http://www.motor-forum.nl...message/25713953#25713953

Ik denk niet dat ik m'n mening bij hoef te gaan stellen ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:44

EiT

Ben met collectes gestopt en heb tegenwoordig zelfs een stikker op de deur geplakt dat ze niet meer aan hoeven te bellen voor collectes en verkoop aan de deur.

Buiten het feit dat ik vrijwel nooit klein geld in mijn zak heb, is het zeer ergerlijk dat het vrijwel iedere (of zelfs meerdere keren) week raak is en dat er weer iemand aan de deur staat om geld te bedelen.

Ik wil overigens wel geld geven aan een goed doel, maar ik heb geen zin om iemands salaris te spekken.
Geef liever geld aan directe hulp.

Misschien iets wat niet iedereen weet, maar sommige 'goede' doelen betalen mensen om deur-tot-deur langs te gaan om je zo'n goed doel abo aan te smeren. :N

Heb mij zelf eigenlijk wel voorgenomen om dit jaar wat meer uit te geven aan hulp, maar dat zal meer directe hulp zijn, dus persoon x gaat naar land y om bijv. een school te bouwen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
[b][message=41582405,noline]Misschien iets wat niet iedereen weet, maar sommige 'goede' doelen betalen mensen om deur-tot-deur langs te gaan om je zo'n goed doel abo aan te smeren. :N
Inderdaad, die mensen (meestal studenten) die de deuren langsgaan of op straat mensen aanspreken, krijgen betaald per donateur die ze werven. Dat is ook waarom ze zo tot aan vervelens toe blijven aandringen met ingestudeerde tegenargumenten en foto's van zielige kinderen; niet vanwege het goede doel, maar vanwege hun eigen portemonnee. En dat zit me niet lekker. Natuurlijk, je kan niet verwachten dat ze dat werk voor niks doen en dat dat soort werk wel resultaatafhankelijk beloond moet worden, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang er bij veel van deze "goede doelen" de bobo's in bmw's rijden en een salaris hebben met 5 nullen geef ik geen ene cent uit aan deze partijen.

Als de mensen aan de deur geluk hebben dan heb ik nog een eurotje of twee maar deze geef ik meer voor de persoon die de moeite doet om te collecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik probeer elk jaar een substantieel bedrag aan giften te geven. Zoals hier al genoemd,
de 'bijbelse richtlijn' van 10% kun je niet zomaar vertalen naar hier en nu (als je dat al zou willen), daar gaat het over hulp aan armen, weduwen en wezen, en dat betaal ik toch grotendeels via de belastingdienst.

Maar we leven hier in een stinkend rijk land, er zijn veel mensen die het slechter hebben, zowel hier als verder weg, en van weggeven word ik niet slechter. Dus deel ik (/we, samen met m'n vrouw) uit waar dat kan, ordegrootte 5-10% per jaar.

De frustratie over organisaties ken ik. Ik selecteer doelen op transparantie en lage verspilling, en soms op de mogelijkheid om echt een verschil te maken. Helaas zijn er veel doelen die een klein bedrag meteen als aanleiding zien om je het halve jaar te voorzien van glossy folder's en dikke jaarverslagen. Laat maar, daar geef ik mijn geld niet voor.

Hoe groter de organisatie, hoe efficienter je geld vaak besteed wordt, maar ook hoe 'vervelender' de strijkstok is. Kleine projecten hebben meer overhead, maar er wordt ook niemand rijk van, en dat 'voelt' toch beter. Als een bekende een klein project ergens in Afrika opzet, en daar geld voor vraagt, geef ik makkelijker dan aan een organisatie waar de topman tonnen verdient, ook al kan die organisatie veel handiger en efficienter dezelfde hulp verlenen.

Kortom: ergens geef je altijd voor 'jezelf', voor je eigen gevoel, gemoedsrust, het idee dat je ergens bij helpt. Aan de andere kant geef ik mijn geld juist graag aan zaken waar ik door 'geraakt' ben. Liever een ziekenhuisje waar ik ben geweest, en waar ik heb gezien hoe sommigen niet kunnen worden geholpen omdat er geen geld is, dan een of andere grote ramp waar ik alleen maar op afstand uit de krant kennis van neem.

Advies: Als je wilt geven, ga er dan serieus voor zitten. Als je de moeite neemt om voor je spaargeld uit te zoeken waar je de beste opbrengst krijgt, doe dat dan voor giften ook. Afgaan op reclamespots of mensen die langs de deur lopen is hetzelfde als zulk advies gebruiken als beleggingsadvies. Anderom geldt dat ook: afgeven op goede doelen is hetzelfde als afgeven op bankdirecteuren. Natuurlijk zijn er gevallen waarin er sprake is van hoge bonussen of andere stomme constructies, maar die clubs zijn nu eenmaal wel nodig, dus zoek liever de beste uit ipv te schelden op de slechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Instellingen die inspelen op gene, schuldgevoel en zo geef ik nooit wat. Wel geef ik aan werkende mensen - fooien dus, doorgaans 10-15%. Ik denk dat dit de juiste stimulans is.

Een enkele keer geef ik een halve Euro aan een dakloze, al weet ik dat de buurt daaraan kapot gaat - er zijn er nogal wat in de buurt, plus opvangcentra e.d. De buurt moet niet te aantrekkelijk worden. Nu ik er over nadenk, eigenlijk zou ik alleen in andere buurten aan daklozen moeten geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik probeer meestal een donatierondje te maken zo rond de kerst: dan geef ik geld aan mezelf en omgeving uit, en ook aan goede doelen. Helaas stellen veel van die goede doelen me teleur door als dank voor de gift me te bestoken met bedelbrieven en het ook nog eens heel erg moeilijk (bijna onmogelijk) te maken om aan te geven dat je dat niet wilt. De Britse RSPCA (dierenbescherming) bijvoorbeeld moet je bellen op een speciaal nummer zodat ze nog eens op je in kunnen praten. Dat betekent gelijk dat het een eenmalige gift is geweest en een toevoeging aan de zwarte lijst.

Ik ben dit jaargetijde wat laat omdat ik dus eerst wil uitzoeken welke goede doelen als uitgangspunt hebben om niet te blijven spammen/bedelen. En dat zullen er niet veel zijn, waarmee de beroepsgroep zichzelf in de voet schiet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Sinds ik gezien en gelezen heb hoeveel er overal aan de strijkstok blijft hangen krijgen ze van mij alleen nog maar een hand, meer niet.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

EiT schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:32:
Misschien iets wat niet iedereen weet, maar sommige 'goede' doelen betalen mensen om deur-tot-deur langs te gaan om je zo'n goed doel abo aan te smeren. :N
Daarnaast hebben veel andere collectes niet een directe vergoeding, maar worden er wel prijzen verloot voor de collecteurs. Zoals bijvoorbeeld een prijs voor de gene die het meeste heeft ingezameld in de region/provincie/landelijk etc. Of als je een bepaald bedrag aan inzamelingen berijkt je iets krijgt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Helemaal niks, met één enkele uitzondering: jaarlijks ergens in december (als ze hun actie hebben) een mooie gift voor het kinderkankerfonds hier in Vlaanderen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

clogie886 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 09:20:
Sinds ik gezien en gelezen heb hoeveel er overal aan de strijkstok blijft hangen krijgen ze van mij alleen nog maar een hand, meer niet.
Er gaan veel zaken fout in goede doelen land, maar ook veel zaken goed. Het zijn net mensen. Ja, af en toe vliegt er iets de bocht uit, maar gemiddeld doet men ontzettend hun best. Als jij pessimistischer bent en verwacht dat dat maar een paar zijn: geef die dan steun. Er is meer nood in de wereld dan je kan verhelpen, maar je kan wel heel veel goeds doen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik krijg wel een beetje het gevoel dat mensen de fouten bij goede doelen gebruiken als excuus om niets te geven. Maar als er niet gedoneerd wordt, gebeuren ook de goede dingen niet. Zoek dan een goed doel waarbij je weet dat het goed terecht komt.

En fooien als donaties voor een goed doel zien, dat is wel erg krom :X

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik geef niets aan goede doelen. Het geld dat aan goede doelen wordt gegeven gaat grotendeels de nederlandse economie uit.

Terwijl studenten in nederland niet meer kunnen studeren omdat er niet genoeg geld voor is.
Ouderen die tot hun 67 moeten werken in fysieke beroepen.
Jongeren die geen werk kunnen vinden omdat er geen geld voor is om ze aan te nemen.

Ik zie liever dat al dat geld naar die goede doelen weer terug de nederlandse economie in gaat. Er zijn ook goede doelen in nederland zoals de voedselbank, leger des heils, villa pardoes, opkikker, zonnebloem.

Als je geld weggeeft kijk dan waar het terrecht komt, geld dat uit deze economie verdwijnt komt niet meer terug.

De overheid helpt helaas met de goedendoelen aftrek dat er veel geld verdwijnt. van mij mogen ze dat beperken tot nederlandse goededoelen, als mensen dan toch echt willen doneren dan kunnen ze dat natuurlijk alsnog doen, maar dan zonder fiscaal voordeel.

Zelf geef ik dan geen geld maar ik help graag als vrijwilliger mee bij een 3 tal goede doelen. de dankbaarheid die je bij die mensen krijgt is onbetaalbaar, en is mogelijk gemaakt door de andere vrijwilligers en donateurs van deze stichtingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 13-01-2014 19:37 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het "goede doel" werd in de loop van dit topic geïntroduceerd; de titel en TS hebben het over "giften" en "weggeven". M.i. is een gift niet per definitie aan een goed doel...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:59:
Ik krijg wel een beetje het gevoel dat mensen de fouten bij goede doelen gebruiken als excuus om niets te geven.
Klopt, wees dan eerlijk en zeg dat die goede doelen je geen reet interesseren in plaats van met zo'n doorzichtig excuus te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

naitsoezn schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:50:
Het "goede doel" werd in de loop van dit topic geïntroduceerd; de titel en TS hebben het over "giften" en "weggeven". M.i. is een gift niet per definitie aan een goed doel...
Klopt. TS had het wel over discales aspecten, en impliceerde daarmee Ambi's (hoewel er aan geven aan kinderen bijvoorbeeld ook fiscale aspecten hangen, is dat niet aftrekbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:34:
Ik geef niets aan goede doelen. Het geld dat aan goede doelen wordt gegeven gaat grotendeels de nederlandse economie uit.

Ik zie liever dat al dat geld naar die goede doelen weer terug de nederlandse economie in gaat. Er zijn ook goede doelen in nederland zoals de voedselbank, leger des heils, villa pardoes, opkikker, zonnebloem.

Als je geld weggeeft kijk dan waar het terrecht komt, geld dat uit deze economie verdwijnt komt niet meer terug.
Dit!

De voedselbank en kringloopwinkel zijn dan ook geen goed doel, maar juist erg schadelijk voor de samenleving. Ik zou niet zo'n probleem hebben met voedselbanken en kringloopwinkels als zij een marktconforme inkoopprijs zouden betalen voor hun voorraad, maar dat doen ze niet. De voedselbank krijgt het meeste voor niets en geeft het ook voor niets weg. Hierdoor wordt de middenstand (concurrentievervalsing) en de samenleving (geen omzet = geen btw inkomsten, vrijwillligerswerk = geen loonbelasting, etc.) benadeeld. Nog los van of je mensen niet teveel hulpafhankelijk maakt en eigen initiatief ontmoedigt.

Kringloopwinkels dragen zover ik weet wel BTW af, maar geven geen vergoeding voor de producten die zij innemen en werken met vrijwilligers die een uitkering hebben. Hierdoor concurreren ze bijvoobeeld met de lokale speelgoedwinkel die wel tegen marktprijs moet inkopen en personeel een CAO-salaris moet betalen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Laatst online: 19:50

two

gambieter schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:59:
Ik krijg wel een beetje het gevoel dat mensen de fouten bij goede doelen gebruiken als excuus om niets te geven. Maar als er niet gedoneerd wordt, gebeuren ook de goede dingen niet. Zoek dan een goed doel waarbij je weet dat het goed terecht komt.

En fooien als donaties voor een goed doel zien, dat is wel erg krom :X
Ja inderdaad. Als je dan echt alleen naar jezelf kijkt, en niet eens eerlijk over jezelf kan zijn is dat wel erg sneu... Als de rollen werden omgedraaid zouden zij ook wel willen dat er naar ze werd omgekeken... Maar helaas. Gewoon egoïstisch.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ari3 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 23:20:
De voedselbank en kringloopwinkel zijn dan ook geen goed doel, maar juist erg schadelijk voor de samenleving. Ik zou niet zo'n probleem hebben met voedselbanken en kringloopwinkels als zij een marktconforme inkoopprijs zouden betalen voor hun voorraad, maar dat doen ze niet. De voedselbank krijgt het meeste voor niets en geeft het ook voor niets weg. Hierdoor wordt de middenstand (concurrentievervalsing) en de samenleving (geen omzet = geen btw inkomsten, vrijwillligerswerk = geen loonbelasting, etc.) benadeeld.
Tjeezus, wat een kruideniersvisie, alsof het hier om balen stro gaat ipv om mensen :X . Heb je liever dat de mensen die voedselbanken nodig hebben maar niet eten? De mensen die de voedselbank nodig hebben gaan echt niet naar de supermarkt om daar de volle mep te betalen als er geen voedselbank zou zijn, want waar moeten ze dat van betalen.

Als er iets schadelijk is voor een samenleving, is het wel ideologie boven menselijkheid en menswaardigheid stellen, en daar is bovenstaande imo een treffend voorbeeld van.
Nog los van of je mensen niet teveel hulpafhankelijk maakt en eigen initiatief ontmoedigt.
Ja, mensen die een voedselbank nodig hebben, dat zijn echt mensen die veel kansen hebben en alle ruimte hebben om eigen initiatieven te ontplooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

[...]

Dit

Kringloopwinkels dragen zover ik weet wel BTW af, maar geven geen vergoeding voor de producten die zij innemen en werken met vrijwilligers die een uitkering hebben. Hierdoor concurreren ze bijvoobeeld met de lokale speelgoedwinkel die wel tegen marktprijs moet inkopen en personeel een CAO-salaris moet betalen.
Alles nieuw kopen: Dat is pas schadelijk voor de economie en dus iedereen. hoe meer we hergebruiken hoe beter dat voor ons allen is.
De samenleving wordt pas echt benadeeld als al dat geld verdwijnt naar het buitenland omdat daar al het speelgoed wordt gefabriceerd.
Maar we raken op deze manier wel een beetje off-topic.

Zolang in nederland nog mensen op straat worden gezet omdat ze de lasten niet kunnen betalen, zijn voedselbanken en kringloopwinkels keihard nodig.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

[...]

Kringloopwinkels vallen onder de zogenaamde margeregeling. Over de behaalde marge dienen zij BTW te betalen. Ik ben laatst voor het eerst eens in een dergelijke winkel geweest en ben blij dat het bestaat. Ik moet toegeven, er staat een hoop oude meuk maar daar zal ook wel een doelgroep voor zijn. Goed dat zoiets een 2e leven krijgt (de meubels van onze Zweedse vrienden zijn gemaakt om slechts 1 maal op te zetten). Ik vond sommige prijzen wel een beetje aan de forse kant in de kringloopwinkel (met name meubels).

Met betrekking tot een voedselbank ga ik ervan uit dat mensen hier met grote schaamte naar toe zullen gaan en ze dit zeker niet voor hun plezier doen. Prima dus, en eigenlijk triest dat er zoveel versplilling is dat mensen honger moeten leiden (ga maar eens naar een willekeruige supermarkt winkelwagens vol gaan er weg).
Marktwerking technisch is het misschien niet ok maar goed we praten hier wel over mensen, en iedereen zou theoretisch in een dergelijke situatie terecht kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 16:48

_Apache_

For life.

Niets. Geld geef ik niet.

Maar mijn buren help ik wel eens, ik doneer bloed en de lokale bezorger kan wel eens een fooitje verwachten. Maar goede doelen, nee. Al helemaal geen giro 555/ serious request / alp du 6 of dat soort megalomane projecten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ATS schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:48:
Ik was het tot voor kort met je eens. Dat was over toen ik de reden van de aftrekbaarheid las: op deze manier steunt de Staat doelen waar bij het volk draagvlak voor is. Of dat doel terecht is, is een andere discussie. Maar ik zie liever dat de overheid 1 miljard euro aftrekbare giften subsidieert dan dat de overheid vele miljarden zelf uitdeelt. Nu doet de overheid beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
Ik geef circa 150 euro per maand uit aan giften. We hebben o.a. 2 kinderen financieel gesponsord in Azië dat samen 100 euro per maand kost. Dat doen we via de organisatie Compassion. Bij Compassion blijft iets minder dan 10% van de inkomsten bij fondswerving en organisatiekosten. Meer dan 90% gaat naar de gesponsorde kinderen, studenten en dergelijke.

http://www.compassion.nl/...ge/het-jaar-in-beeld.html

[ Voor 44% gewijzigd door vandermark op 14-01-2014 09:51 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
Wij geven 10% aan onze (kerkelijke) gemeente (zie het als 'tienden', al doen we dat niet omdat het van iemand moet ofzo).
Onze gemeente is (zoals wettelijk verplicht voor alle ANBI-stichtingen) heel open in waarvoor het geld gebruikt wordt, waar wij volledig achter staan (ook al eindigt onze verantwoordelijkheid zodra wij de gift gedaan hebben).

Daarnaast geven wij graag aan andere specifieke doelen of aan mensen in onze omgeving die het moeilijk hebben.

Wij zien ons niet als 'altruïst', maar als gewone mensen die dankbaar zijn voor de weelde waarin wij leven en dat graag met andere delen (ook al is ons inkomen het laatste jaar behoorlijk gedaald).
We ontdekken dat we tegenwoordig zelden te kort komen en in het verleden veel geld over de balk smeten met impuls-aankopen of goodies die we niet echt nodig hadden. En voor veel dingen zijn er tegenwoordig goedkope alternatieven (bijv ipv een dvd/bluray die we maar 1-3 keer gaan kijken, te kopen, kunnen we ze hier ook gewoon lenen bij de bibliotheek).

Tuurlijk zijn er nog (dure) dingen die ik graag zou willen (nieuwe gitaar/versterker, dikke Amerikaanse muscle car etc), maar misschien kunnen die wel op termijn. En zo niet, tja dan niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Metaalhoofd op 14-01-2014 10:27 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Met betrekking tot een voedselbank ga ik ervan uit dat mensen hier met grote schaamte naar toe zullen gaan en ze dit zeker niet voor hun plezier doen. Prima dus, en eigenlijk triest dat er zoveel versplilling is dat mensen honger moeten leiden (ga maar eens naar een willekeruige supermarkt winkelwagens vol gaan er weg).
De verspilling van supermarkten is een ander probleem. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat we (a) collectief niet accepteren dan een bepaald product niet op voorraad is en (b) toestaan dat iedereen op kleine schaal voedsel bereid in zijn eigen huis.

Dit is nu typisch een voorbeeld van hoe je voedselbanken kunt voorkomen: zou een supermarkt niet zoveel verspillen dan heeft de voedselbank geen aanvoer en omdat de supermarkt minder hoeft af te schrijven op weggegooide producten kun de prijzen omlaag waardoor de mensen die van de voedselbank afhankelijk mischien wel hun eigen boodschappen kunnen betalen.
Marktwerking technisch is het misschien niet ok maar goed we praten hier wel over mensen, en iedereen zou theoretisch in een dergelijke situatie terecht kunnen komen.
Dat klopt, maar hoe helpt een voedselbank dan mensen om uit zo'n afhankelijke situatie te komen? Je zou toch zeggen dat het beter is om iets te bedenken om mensen uit die situatie te halen...

Pagina: 1 2 Laatste