Aan georganiseerde doelen? Per definitie niets. Die zijn naar mijn mening een lucratieve mix van het inspelen op schuldgevoelens van mensen en het bedrijfje spelen met gratis geld. Het idee van de oprichter was vast ooit goed, maar ik krijg de kriebels van hoe de meeste grote goede doelen nu opereren.
Dat wil echter zeker niet zeggen dat ik niet bereid ben om mensen te helpen, maar dan wel op een duurzame manier. Ik reis veel en kom in landen waar het (nog
) veel minder goed gaat als hier. Ter plaatse ben ik zeker bereid om een steentje bij te dragen, maar dan zonder middle man. Ik heb bijvoorbeeld al eens iemand geholpen met het opstarten van een bedrijf in Gambia. Dat heeft me geld gekost dat ik nooit meer terugzie, maar om later te horen dat hij zijn hele familie ervan kan onderhouden en met de tienvoudige stijging van zijn inkomen andere mensen ook aan het werk kan zetten is niet uit te drukken in geld.
Dat wil echter zeker niet zeggen dat ik niet bereid ben om mensen te helpen, maar dan wel op een duurzame manier. Ik reis veel en kom in landen waar het (nog