Het Nieuwe Testament
Het offer
Om onze gebruikers - de Goden - tevreden te stemmen, moet er geofferd worden. De goden hebben opgedragen:
1. Betere
communicatie over het project richting de gebruikers.
2. Wiki voor gebruikers om informatie te delen.
3. Bugtracker voor melden en tracken van bugs.
4. Publieke
repository voor het volgen van de development branch en submitten van contributies.
Het offer aan de goden:
1. Ter bevordering van de communicatie:
a) nieuwe website met up-to-date (dynamische)
informatie; Maart 2014
b) documentatie over de werking van ZFSguru under-the-hood; Maart 2014.
c) vacature voor '
Community Officer' en wellicht ook moderator op het nieuwe forum.
2. Wiki kan online zodra de nieuwe server er is (maart). Login heb ik ook al een idee over om dat veilig te syncen. Maart 2014.
3. Bugtracker kan Redmine worden en met synced login zoals bij de wiki. Maart 2014.
4. Repository kan online nadat besloten is over de licentie en over zelf hosten of iets als freshports/github gebruiken. Streefdatum: zomer 2014.
King of My Castle
Behalve deze concrete punten vind ik de grootste winst dat ik met Jason twee keer een lange avond heb gehad en goed hierover heb gepraat. Onder meer over het met een team werken aan ZFSguru. Jason zag eerst veel bezwaren, maar gaandeweg de discussie zijn we denk ik beide opgeschoven. In die zin, dat hij heeft geschetst dat in principe overal aan gewerkt kan worden, mits hij niet de controle verliest over de kern van ZFSguru. Hij wil zelf alles kunnen begrijpen en weten van de kern van ZFSguru. Addons zoals services zijn minder strict; daar gaat het enkel over dat er geen 'rogue committers' komen die malware in addons stoppen.
Concreet wil Jason dat alle beginnende committers hun werk eerst door Jason laten verifiëren, en pas na een testperiode als 'normale' developer - zoals ik - worden aangesteld. Dan kunnen ze in principe overal aan werken, net als ik dat doe, alleen stem ik natuurlijk wel goed af met Jason.
Ik moet wel zeggen dat Jason het niet makkelijk vindt om 'zijn project' los te laten in die zin dat meer mensen er over beslissen, want daar komt het op neer als we deze route volgen. Ik heb daar tegenovergesteld dat hij de kern van ZFSguru goed kan verifiëren, zodat het geen chaos wordt waardoor hij niet meer als zijn project ziet. Bovendien kan hij de knoop doorhakken omtrent development issues, mocht er een verschil in inzicht ontstaan. Dat is niet onredelijk denk ik, en daarmee is de vraag over leiderschap ook duidelijk geregeld. En invloed op dat leiderschap is er zeker, mits je goede argumenten en voorstellen hebt. Ik merk vooral dat Jason zijn eigen ambities wil blijven kunnen waarmaken, en dat zie ik niet in strijd met meer betrokkenheid van buitenaf. Mits we het goed regelen...
Je zou kunnen stellen dat jullie mij hebben overtuigd - in elk geval voor een belangrijk deel - en ik vervolgens Jason heb overtuigd. Zo kunnen ook gelijk alle verhalen over mij als 'knecht' van Jason de wereld uit geholpen worden. Heerlijk als dingen zo mooi samenlopen.
De transformatie: Mesa
Dat gezegd, hebben we wel een tijdspad besproken. Het idee is dat na 0.2 - wat al redelijk snel is, van de zomer - de integratie met Mesa gaat plaatsvinden. Dat zal een mooi begin zijn van de infrastructuur voor contributie, zodat Mesa als modulair platform gaat dienen en ZFSguru als 'Plugin' hierop aanhaakt. Zo kunnen ook andere onderdelen modulair worden ontwikkeld onder dezelfde paraplu. De Wiki en Bugtracker kunnen al op korte termijn gerealiseerd worden. Ook kan binnen een maand de documentatie online komen over de structuur van ZFSguru. Tot die tijd handmatig submitten via email/forum is prima te doen.
Mesa gaat een hele belangrijke rol spelen bij de Community Interaction binnen de ZFSguru web-interface. Jason heeft 'newforum' bedacht qua schetsen en wil dat binnen Mesa implementeren. Zowel de publieke website als de ZFSguru web-interface krijgen beschikking hierover en kunnen zo probleemthreads over b.v. services of specifieke pagina's 'renderen' dankzij dezelfde gedeelde code, waarbij de data binair wordt aangeleverd via het netwerk. Daarbij wordt dezelfde structuur gebruikt als GuruDB, wat in beta10 alle remote database downloads integreert in één downloaded en compressed file.
Het uiteindelijke idee is dat ZFSguru een platform wordt waarbij je heel laagdrempelig hulp kunt zoeken van mensen die 'online' zijn en je kunt daarbij ook heel specifiek aangeven waar je eventueel bij wilt helpen, of juist helemaal niet. Het idee is dat het leuk wordt om andere mensen te helpen, en je hier ook beloond mee kunt worden met iets wat zichtbaar is bij je avatar.
Je kunt een eigen 'wiki' webpagina hebben met publiekelijk beschikbare informatie zoals tips over dingen die je zelf hebt opgezocht voor ZFSguru of diens services.
De truc is dat alle informatie heel gericht te vinden is. Op de pagina voor Pools->Create zal de help pagina vooral gaan over optimale ZFS pool configuraties en op de System->Install pagina zullen vragen over nieuwe installaties/upgrades gesteld worden. Ben je een nieuwe gebruiker en kom je op een bepaalde pagina, kun je snel het 'beste' advies vinden dankzij 'newforum' wat heel duidelijk informatie geeft over problemen en oplossingen, in een minimalistisch maar stijlvoor vormgegeven gestructureerde forumstijl.
Op basis van de tools die je binnen ZFSguru krijgt, kun je zelf meewerken aan ZFSguru en ook direct online submitten. Dit zal alle functionaliteit van bugtracker,wiki,repo uiteindelijk overnemen. Maar tot het zover is, kunnen we terugvallen op de 'oude tools'.
De Grote Toekomst
Maar nu heb ik nog niets verteld over alle grote plannen, die ook hierop inhaken. Het is vrij duidelijk dat wij twee alleen dat nooit gaan klaren; de ambities liggen zéér hoog. Maar de strategie is om een interessant beginplatform te maken en daarop een fundering te bouwen wat de overige projecten gaat ondersteunen. We spreken hier over jaren in de toekomst; waarbij ZFSguru al is uitontwikkeld als ZFS interface. Nu al is ZFSguru vrij compleet qua ZFS ondersteuning dus tegen die tijd is het zo'n beetje af.
Dan verlegt de blik zich naar de overige projecten. Om die te realiseren zal een grote community nodig zijn. Daarover hadden Jason en ik het idee dat we 'schetsen' maken wat voor ideeën er zijn en je als coder zelf kunt kiezen voor zo'n schets en een beginimplementatie kunt maken, wat uiteindelijk kan uitgroeien to een bruikbaar iets. Zo kan Jason zich meer met ontwerp en minder met implementatie bezighouden -- een kenmerk waarbij de Developer zich onderscheid van de Coder.
Paradijs
Vrede op Aarde. Assad achter tralies, Poetin in een homobar, Wilders naar een asielzoekerscentrum. ZFSguru naar nieuwe hoogtes. Mooie plannen voor de toekomst. Fijnheid blijheid, ofzoiets.