PCM, FLAC, MP3 of HD-tracks horen jullie echt veel verschil?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S en A DW
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:44
Hallo ik wilde wel eens weten of hier gasten zijn die ook durven te zeggen dat er eigenlijk geen of vrijwel geen verschil te horen is tussen de verschillende formaten. Ik geef eerlijk toe dat als ik mp3 320 vergelijk met 128 of 192 dan hoor ik verschil maar ik heb laats een audio sessie gehad van een totaal waarde van 10.000 + euro en ik hoorde gewoon geen verschil tussen de flac opname en de mp3 versie.
De verkoper zij dat hij wel degelijk verschil hoorde en hij gaf ook aan dat ik de verkeerde muziek luisterde. Ik moest niet de mainstream muziek luisteren want die zou al verkeerd zijn opgenomen in de studio. Ik luisterde alicia keys en deze albums werden volgens hem zo afgestemd dat er veel tonen wegvielen die er wel in konden zitten.
Wat vinden jullie is dit bullshit of werkelijkheid.

Ik zelf luister veel verschillende muziek en ja hier zitten ook live albums bij maar die zijn minimaal. Verder is mijn set nu ondertussen 9.000 euro en als ik eerlijk ben hoor ik weer geen verschil tussen een album van norah jones in mp3 formaat of hd formaat (24/96). Verder ook geen verschil tussen een standaard verbinding via mijn tv audio out naar de versterker met een standaard gamma kabeltje of via de pc foober2000/ usb A-B kabel/ irDAC/ 2 dure rca kabels/ versterker.
Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De laatste tijd ben ik wat meer flac aan downloaden dan MP3. Dan leg ik de MP3 wel eens naast de flac om te luisteren maar ik kan het niet horen. Mijn MP3's zijn 192kbps of hoger.

Ik heb hier alleen geen geweldige audio setup van 10k maar draai met een Z-5500.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 28-12-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:54

mr.paaJ

generatie cmd+z

Niet elke MP3 codering is even goed denk ik te merken. Het grote voordeel van lossless is vooral dat je de twijfel wegneemt, zeker in een goede set, en de ruimte meestal toch wel kunt missen. Voor onderweg laat ik het automatisch omzetten naar 256 aac en dat klinkt op een goede hoofdtelefoon gewoon goed. Thuis wil ik niet onnodig die concessie doen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54

Daniel36

vernieuwde formule

Grappig topic, ik heb toevallig net een paar albums in flac en in mp3 op mijn mp3 spelertje gezet om te luisteren en ik ben er nog niet helemaal uit.
Probleem van downloaden is wel naar mijn idee dat je nooit weet wat je binnenhaalt qua kwaliteit.
Denk aan een goede mp3 en een slechte flac.

Verder heb ik kort geleden al mijn cd's naar mp3 geript en aan mijn mediaplayer gehangen zodat ik al mijn muziek zonder het gedoe met cd's kan luisteren op de huiskamer stereo.
Klinkt wat mij betreft prima, maar goed ik heb een hele gemiddelde installatie en stel dus geen erg hoge eisen aan een en ander.

Ik moet zeggen dat ik denk geen verschil te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:56
Wat Daniel36 zegt ik heb vaak genoeg Flac gedownload wat nergens naar klonk(weinig detail) daarom haal ik meestal FLAC weg bij nieuwsgroepen(zijn speciale groepen voor waar ook daadwerkelijk ook lossless wordt gepost) of torrents en vooral info gedeelte lezen hoe het geript is en gecodeerd is.

Maar ik luisterde laats een album van Matisyahu - Youth en toen voor de grap eens geript naar mp3 de flac had veel meer detail vooral achtergrond instrumenten klonken veel voller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Had je dan:
A. een extreem oude mp3 encoder
B. een erg lage bitrate (128 lukt je misschien nog wel het verschil te horen, bij 192 is dat al heel onwaarschijnlijk, en zal zeker niet 'veel meer detail' hebben.
C. Last van een placebo effect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

In mijn bestaande MP3 bibliotheek van 555GB bestaande uit voornamelijk 320 CBR/s mp3s, hoor ik nog wel degelijk verschil tussen MP3s en FLAC en/of WAVE op mijn bij elkaar geraapte home cinema set. De laatste tijd download ik zoveel mogelijk WAVE albums van Catweazel, en als niet anders kan FLAC.
Het verschil tussen 320 CBR/s en WAVE, hoor ik vooral onderin. Ik heb het idee, dat bijvoorbeeld de bass kicks en de bekkens (metname de Ride cymbal) van een drumstel een stuk beter uit de verf komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 28-12-2013 18:02 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

Lip schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:36:
In mijn bestaande MP3 bibliotheek van 555GB bestaande uit voornamelijk 320 CBR/s mp3s, hoor ik nog wel degelijk verschil met FLAC of WAVE op mijn bij elkaar geraapte home cinema set. De laatste tijd download ik zoveel mogelijk WAVE albums van Catweazel, en als niet anders kan FLAC.
Het verschil tussen 320 CBR/s en WAVE, hoor ik vooral onderin. Ik heb het idee, dat bijvoorbeeld de bass kicks van een drumstel een stuk beter uit de verf komen.
Bedoel je nu te zeggen dat je verschil hoort tussen FLAC en WAV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee dat niet, ik heb gewoon een voorkeur voor WAVE, mocht dat niet tussen het aanbod staan. Dan wijk ik naar FLAC.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben toevallig werkzaam in de audio industrie als mastering-engineer, dus kan er mayb wel wat zinnigs over zeggen. Het verhaal dat je geen mainstream tracks moet beluisteren om echt een set te kunnen beoordelen is gewoon kolder. Ik master/mix underground tot mainstream en de focus op kwaliteit verschilt echt niet in welke style ik dan ook bezig ben. Neem muziek mee die je goed kent, en waarvan je weet hoe het moet klinken.

Maar verder klopt het wel, er zit erg veel verschil in flac/wav en aan de andere kant de mp3/wma's. Het mooist is uiteraard wave/flac, geen compressie. Neemt niet weg dat een mp3 op 320+ ook prima klinkt. Daaronder word het kwaliteitsverlies voor mij persoonlijk te groot, maar ik kan me voorstellen dat op een mindere set het verschil met 192 niet te horen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

z999 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:55:
Ik ben toevallig werkzaam in de audio industrie als mastering-engineer, dus kan er mayb wel wat zinnigs over zeggen. Het verhaal dat je geen mainstream tracks moet beluisteren om echt een set te kunnen beoordelen is gewoon kolder. Ik master/mix underground tot mainstream en de focus op kwaliteit verschilt echt niet in welke style ik dan ook bezig ben. Neem muziek mee die je goed kent, en waarvan je weet hoe het moet klinken.
Ik denk dat de bewuste verkoper doelde op de tendens om alles op 0dB te masteren tegenwoordig. Geen headroom, geen dynamisch bereik, gewoon vol de compressor/limiter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Flac klinkt honderd keer beter dan een MP3, maar dan moet je wel iets hebben dat dat af kan spelen. Dus, dat betekent dat je ( zelfs een goedkope) USB DAC moet kopen. Dan hoor je overduidelijk het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Of het nu tot de 0 gaat, of tot -3 is niet zo relevant. Het gaat inderdaad om de dynamic range dmv de limiters ed. Nu merk ik de laatste tijd overigens wel dat klanten liever gaan richting de -7rms, wat in mijn optiek een goede zaak is. Maargoed, klant is koning, hard willen is hard krijgen. Ik geef enkel advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leesvoer: Wat klinkt goed? CD kwaliteit
Heeft slechts 505 reacties, dus dan ben je wel even zoet. Gaat voornamelijk over welke albumss wel en niet goed gemastered zijn, loudness wars en andere mastering zaken, maar in dit kader onderbouwt het wel een beetje wat die verkoper zei: het ene album is het andere niet.
Een slecht gemasterde cd klinkt op een installatie van 200 euro ruk, en op eentje van 20.000 euro waarschijnlijk nog veel slechter (omdat daar als het goed is veel meer detail naar voren komt, en dus ook veel meer foutjes).
461943 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:01:
Flac klinkt honderd keer beter dan een MP3, maar dan moet je wel iets hebben dat dat af kan spelen. Dus, dat betekent dat je ( zelfs een goedkope) USB DAC moet kopen. Dan hoor je overduidelijk het verschil.
Voor je beeldvorming: Ik heb een Denon DNP720AE netwerkspeler. Kan FLAC, MP3 en WAV aan. Zit een DAC in die ook 24/96 aankan. Ik heb een speakerinstallatie van Klipsch, met allemaal hoorntweeters en die zijn vrij onvergeeflijk als het gaat om foutjes in het hoog ;)
Voor het horen van verschil tussen FLAC, 320Kbit MP3 of een goed opgenomen WAV moet je echt je best doen kan ik je melden. Persoonlijk pak ik liever FLAC omdat daar meestal vrijwel geen nabewerking op is losgelaten. Maar dan nog heb ik albums in FLAC en MP3 staan die gewoon ruk klinken, omdat de bron ruk is. Dan maakt het bestandsformaat weinig uit; garbage in = garbage out :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

The Eagle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:13:
Leesvoer: Wat klinkt goed? CD kwaliteit
Heeft slechts 505 reacties, dus dan ben je wel even zoet. Gaat voornamelijk over welke albumss wel en niet goed gemastered zijn, loudness wars en andere mastering zaken, maar in dit kader onderbouwt het wel een beetje wat die verkoper zei: het ene album is het andere niet.
Een slecht gemasterde cd klinkt op een installatie van 200 euro ruk, en op eentje van 20.000 euro waarschijnlijk nog veel slechter (omdat daar als het goed is veel meer detail naar voren komt, en dus ook veel meer foutjes).

[...]

Voor je beeldvorming: Ik heb een Denon DNP720AE netwerkspeler. Kan FLAC, MP3 en WAV aan. Zit een DAC in die ook 24/96 aankan. Ik heb een speakerinstallatie van Klipsch, met allemaal hoorntweeters en die zijn vrij onvergeeflijk als het gaat om foutjes in het hoog ;)
Voor het horen van verschil tussen FLAC, 320Kbit MP3 of een goed opgenomen WAV moet je echt je best doen kan ik je melden. Persoonlijk pak ik liever FLAC omdat daar meestal vrijwel geen nabewerking op is losgelaten. Maar dan nog heb ik albums in FLAC en MP3 staan die gewoon ruk klinken, omdat de bron ruk is. Dan maakt het bestandsformaat weinig uit; garbage in = garbage out :)
Nu speel ik vanaf wat simpelers: onboard 7.1 audio. Vanuit daar minijack naar tulp en dan een Sony TA-D507 in en vanuit daar naar twee Audiolab Spectrums. Ook nog een JVC SP-PW100 actieve subwoofer aangesloten op de onboard. Ik heb een tijdje geleden een Stoner Acoustics UD-100 ( iets van 40 Euro) geleend van iemand en die aangesloten op USB en van daar naar minijack naar tulp naar versterker naar speakers.

Op allebei die opzetten heb ik zowel MP3's als FLACs van verschillende kwaliteiten afgespeeld, en in alle gevallen was het overduidelijk dat het met DAC honderd keer beter klonk dan zonder. Maar natuurlijk is het wel even anders om iets vanaf onboard te spelen dan vanaf een serieuze installatie zoals jij dat doet. En omdat de DAC buiten de PC hangt krijgt hij natuurlijk veel minder interferentie mee, wat ook helpt. Maar ik hoefde echt mijn best niet te doen om het verschil te horen tussen MP3 en FLAC ( heb dan ook behoorlijk goede oren :) )

Het is inderdaad wel zo dat een kutopname kut blijft, onafhankelijk van in welk formaat het staat.

En om nog iets controversieels op te rakelen: ik denk dat platen over het algemeen beter klinken dan CD's. Waarom? Het geluid op een CD vind ik zo onnatuurlijk steriel, alsof er eigenlijk niet op echte instrumenten gespeeld word. Op een plaat hoor je ook de "fouten" van de instrumenten. De natrillingen, en natuurlijk ook gewoon het karakteristieke geluid dat bij elk instrument anders is ( als voorbeeld: elke gitaar heeft zijn eigen "sound.") Dat hoor je op een plaat wel en op een CD niet. Maar dat is natuurlijk maar hoe ik erover denk :) En ik heb geen platen, simpelweg omdat de muziek die ik leuk vind vrijwel nooit tot helemaal nooit op platen uitkomt.

Waar we het allemaal over eens kunnen zijn: iets dat slecht opgenomen is zal nooit goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25

SED

Let trouwens wel op met gedownloade flac files. Lang niet altijd is de bron het origineel maar is er sprake van conversie tussen formaten helaas. Al diverse keren op flac gestoten die de naam flac niet zouden mogen dragen.
Flac is alleen zinvol als het van een goede bron afkomstig is. Bij downloads moet je dat maar afwachten.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

461943 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:32:
[...]

Nu speel ik vanaf wat simpelers: onboard 7.1 audio. Vanuit daar minijack naar tulp en dan een Sony TA-D507 in en vanuit daar naar twee Audiolab Spectrums. Ook nog een JVC SP-PW100 actieve subwoofer aangesloten op de onboard. Ik heb een tijdje geleden een Stoner Acoustics UD-100 ( iets van 40 Euro) geleend van iemand en die aangesloten op USB en van daar naar minijack naar tulp naar versterker naar speakers.

Op allebei die opzetten heb ik zowel MP3's als FLACs van verschillende kwaliteiten afgespeeld, en in alle gevallen was het overduidelijk dat het met DAC honderd keer beter klonk dan zonder. Maar natuurlijk is het wel even anders om iets vanaf onboard te spelen dan vanaf een serieuze installatie zoals jij dat doet. En omdat de DAC buiten de PC hangt krijgt hij natuurlijk veel minder interferentie mee, wat ook helpt. Maar ik hoefde echt mijn best niet te doen om het verschil te horen tussen MP3 en FLAC ( heb dan ook behoorlijk goede oren :) )
Als je het zo doet hoor je voornamelijk het verschil tussen de DAC die op je geluidskaart zit en een externe DAC, en niet het verschil tussen FLAC en MP3 - al dat zal ongetwijfeld ook enigszins van invloed zijn geweest. Nogal wiedes dat een externe speciale DAC beter klinkt. Heck, ik hoorde zelfs al het verschil tussen een onboard geluidskaart en een Creative Audigy 2 toen ik die laatste inbouwde. En dat op de zelfde Creative speakers. Op een moederbord zit echt geen goede DAC, trust me ;)
Het is inderdaad wel zo dat een kutopname kut blijft, onafhankelijk van in welk formaat het staat.

En om nog iets controversieels op te rakelen: ik denk dat platen over het algemeen beter klinken dan CD's. Waarom? Het geluid op een CD vind ik zo onnatuurlijk steriel, alsof er eigenlijk niet op echte instrumenten gespeeld word. Op een plaat hoor je ook de "fouten" van de instrumenten. De natrillingen, en natuurlijk ook gewoon het karakteristieke geluid dat bij elk instrument anders is ( als voorbeeld: elke gitaar heeft zijn eigen "sound.") Dat hoor je op een plaat wel en op een CD niet. Maar dat is natuurlijk maar hoe ik erover denk :) En ik heb geen platen, simpelweg omdat de muziek die ik leuk vind vrijwel nooit tot helemaal nooit op platen uitkomt.

Waar we het allemaal over eens kunnen zijn: iets dat slecht opgenomen is zal nooit goed klinken.
Ik heb een Thorens TD160 MK2 aan mijn installatie hangen voor die paar keer dat ik een LP wil luisteren. Sommige dingen klinken idd lekkerder van plaat. Toto is daar een goed voorbeeld van. Maar die albums zijn ook in het analoge tijdperk gemastered en vervolgens ook eens ooit op cd gezet. Dan heb ik liever de mastering voor het originele doel (op LP zetten) als dat kan :)
Queen trouwens idem dito.

En voor de volledigheid maar even mijn volledige setup:
Receiver: Denon AVR-2311
CD speler: Denon DCD-520AE
Bluray: Denon DBP-1611UD
Networkplayer: Denon DNP-720AE
Platenspeler: Thorens TD160 Mk2
Phono preamp: simpel dingetje van Conrad met goede reviews
Speakers:
Front: Klipsch F-3 vloerstaanders
Rear: Klipsch F-1 vloerstaanders
Center: Klipsch C20 (met voor de esthetiek uit de USA geimporteerd C2 frontje)
Sub: Klipsch Sub-10

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

The Eagle schreef op zondag 29 december 2013 @ 00:04:
[...]

Als je het zo doet hoor je voornamelijk het verschil tussen de DAC die op je geluidskaart zit en een externe DAC, en niet het verschil tussen FLAC en MP3 - al dat zal ongetwijfeld ook enigszins van invloed zijn geweest. Nogal wiedes dat een externe speciale DAC beter klinkt. Heck, ik hoorde zelfs al het verschil tussen een onboard geluidskaart en een Creative Audigy 2 toen ik die laatste inbouwde. En dat op de zelfde Creative speakers. Op een moederbord zit echt geen goede DAC, trust me ;)
Ik moet zeggen dat ik vanaf onboard ook een stuk minder goed het verschil kan horen tussen MP3 en FLAC, maar met die DAC was dat een stuk duidelijker. En wat SED ook al zegt, als je dingen download krijg je soms ook MP3 die naar FLAC geconverteerd is, daar heb je natuurlijk ook niets aan }:O
[...]

Ik heb een Thorens TD160 MK2 aan mijn installatie hangen voor die paar keer dat ik een LP wil luisteren. Sommige dingen klinken idd lekkerder van plaat. Toto is daar een goed voorbeeld van. Maar die albums zijn ook in het analoge tijdperk gemastered en vervolgens ook eens ooit op cd gezet. Dan heb ik liever de mastering voor het originele doel (op LP zetten) als dat kan :)
Queen trouwens idem dito.
Queen _/-\o_ Nog steeds prachtig. Het zal inderdaad ook wat te maken hebben met het feit dat die muziek oorspronkelijk op plaat uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
The Eagle schreef op zondag 29 december 2013 @ 00:04:
Maar die albums zijn ook in het analoge tijdperk gemastered en vervolgens ook eens ooit op cd gezet. Dan heb ik liever de mastering voor het originele doel (op LP zetten) als dat kan :)
Diezelfde analoge (buizen, tape, etc) gear gebruiken we nog steeds. Uiteraard word er daarnaast gebruik gemaakt van de digitale wereld waar nodig. Dat moet ook, alles wat je kan helpen een beter resultaat te krijgen moet je omarmen, lijkt me. Ik snap de hang naar vinyl en de "oude" wereld maar deels. Dynamic range is mooi, maar volume laten liggen is ook niet de bedoeling. Als we een tijd terug in de tijd gaan was dit wel vaak het geval. En tussenweg tussen deze 2 kampen zou wat mij betreft prima zijn.

Maar, zoals gezegd, klant is koning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik hoor het verschil bijna nooit. Een aantal jaar geleden heb ik wel mijn nog bestaande mp3 collectie opgeschoond. Vooral MP3's van 128-192 kbs van 7+ jaar oud klinken vaak waardeloos=slechte source.

Hoewel mijn collectie tegenwoordig vooral uit flac bestaat zit ik soms te genieten van een geweldige opname en zie ik achteraf (een beetje teleurgesteld ;) ) dat het (maar) een 192-256 kbs mp3 was. Beschik zelf over een leuke set met o.a. monitor audio. Een vriend met een 15.000+ set zoekt het verschil vooral in kleine details, bijvoorbeeld een op de pedalen tikkende voet tijdens een piano concert, of bepaalde achter grond geluiden. Voor de beleving zal dit bijdragen, maar vind persoonlijk de muziek belangrijker. Moet daarbij wel zeggen dat hij vooral 24/96-192 opnames luistert.

Wat betreft 24 bit vind ik de volgende link erg interessant

[ Voor 7% gewijzigd door maurice_l op 30-12-2013 16:31 . Reden: Link over 24 bit toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 21:24
Verschillen zijn erg goed te horen op mijn installatie. Net zoals opname kwaliteit op elke cd of dvd totaal anders is

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:33

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Erg interessant inderdaad - totaal nutteloos dus blijkbaar dat 24bit 192Khz.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
[...]

Erg offtopic dit maar...

Audiolab O+ Zuinig op zijn. Deze had ik ooit nieuw gekocht bij Fokko Dijkstra (later overgenomen door RAF).

Hier is nu de Audiolab Cresto in gebruik in de huiskamer (ben vrijgezel dus geen WAF) en op zolder staan nog een paar Jubilee te draaien.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
..... iets dat slecht opgenomen is zal nooit goed klinken.
IMHO ligt dat aan je definitie van goed. Je kan zeker wel veel plezier hebben van iets dat wellicht beter opgenomen had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb MP3 albums die echt lekker klinken. Ik heb flacs die klinken als slechte mp3's. De opname is denk ik belangrijk en de ripper is belangrijk. ik heb ook wel eens het idee gehad dat er posters zijn die Flacs maken van MP3 en dat die daarom iet klinken.

Na mijn aanschaf van mn B&W speakers mocht ik een jaar lang flacs downloaden van de B&W site. Die waren nu wel weer stuk voor stuk mooi afgemixt en daar hoorde je wel duidelijk dat het kwaliteit was. Hetzelfde voor bepaalde albums die ik her en der gevonden heb.....heerlijk, kan geen mp3 tegenop.

Het ligt er dus voor mijn gevoel maar aan waar je de muziek vandaan haalt....Er zijn trouwens genoeg originele goede gratis flacs te vinden op het internet die je zo kunt downloaden. Zo kun je in ieder geval zeker zijn van een goede flac en horen wat het doet met je hifi set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dit kan je toch prima AB testen? Rip een mp3 (320 kb) en een lossless flac van een wav en draai dit na elkaar. Daarna door een ander laten draaien en benoemen wat er speelt. Ben benieuwd.

Aan de andere kant, ik heb van de week weereens een cd spelert aangesloten (Philips cd 940) en vindt dit lekkerder klinken dan de mp3 verzameling die ik heb. Placebo, ja wel degelijk...

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 21:26
verschil tussen mp3 en flac is vooral in de hoge frequenties (14khz + ) goed te horen, flac klinkt veel verfijnder. 192kb is echt het minimum voor als je el cheapo pc speakers hebt, persoonlijk draai ik niets minder dan 320kbs of natuurlijk hetliefste flac.

mp3 / flac vallen echter beiden in het niet als je eens een DTS-MSTR of Dolby HD track hebt, vele malen ruimtelijker.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Als je flac en mp3 echt wil vergelijken moet je uiteraard dezelfde bron hebben en zelf de rip hebben gedaan. Anders kan je onmogelijk vergelijken. Zeggen dat een FLAC die je ergens van een rommelsite hebt gehaald niet goed klinkt dat wil helemaal niks zeggen.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386363

Het ligt er inderdaad hoe de track is afgemixed. Een groot verschil ook, wat je hebt staan. Ik draai alles op een sr7007 met scanspeak reference plus fronts. De kwaliteit is toch veel hoger dan andere goede merken en modellen bij dezelfde track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Anoniem: 386363 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:04:
Het ligt er inderdaad hoe de track is afgemixed. Een groot verschil ook, wat je hebt staan. Ik draai alles op een sr7007 met scanspeak reference plus fronts. De kwaliteit is toch veel hoger dan andere goede merken en modellen bij dezelfde track.
Geluidskwaliteit, zeker bij speakers, is erg subjectief. Zeggen dat de kwaliteit hoger is dan andere merken en modellen is dan ook logisch.
Oban606 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:20:
Ik heb MP3 albums die echt lekker klinken. Ik heb flacs die klinken als slechte mp3's. De opname is denk ik belangrijk en de ripper is belangrijk. ik heb ook wel eens het idee gehad dat er posters zijn die Flacs maken van MP3 en dat die daarom iet klinken.

Na mijn aanschaf van mn B&W speakers mocht ik een jaar lang flacs downloaden van de B&W site. Die waren nu wel weer stuk voor stuk mooi afgemixt en daar hoorde je wel duidelijk dat het kwaliteit was. Hetzelfde voor bepaalde albums die ik her en der gevonden heb.....heerlijk, kan geen mp3 tegenop.

Het ligt er dus voor mijn gevoel maar aan waar je de muziek vandaan haalt....Er zijn trouwens genoeg originele goede gratis flacs te vinden op het internet die je zo kunt downloaden. Zo kun je in ieder geval zeker zijn van een goede flac en horen wat het doet met je hifi set.
Hoor je ook het verschil als je zelf mp3 bestanden maakt, met een bitrate van 320 kb/s, van de flac bestanden van die B&W site?

[ Voor 52% gewijzigd door j-phone op 12-01-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Het hangt er vanaf.

Het verschil tussen 16bit en 24bit PCM(WAV) kan vaak wel onderscheiden worden door de meeste mensen met een bescheiden setup. Vooral in het verleden wilden CD rips nogal eens haperen omdat het snel moest en daarbij checks werden weggelaten. Dus al is het een PCM bestand wil nog niet automatisch zeggen dat het ook perfect zou zijn.

Wat FLAC betreft is het zoals al eerder aangegeven afhankelijk van de kwaliteit van het bron materiaal. Ik ga er vanuit dat de compressie wel degelijk lossless is en dat ook gechecked wordt.

MP3 is zo ontwikkeld dat het via luistertesten is geëvalueerd en men dus het dichtste in de buurt kwam van wat de gemiddelde mens kan onderscheiden. Maar het is uiteindelijk een compromis tussen ruimte vs kwaliteit. Maar vanwege allerlei licentie zaken verschilt het aantal algoritmes voor mp3 compressie nogal sterk in kwaliteit alhoewel dat de laatste tijd redelijk uit is gekristalliseerd.

Deze verschillen evalueren is vaak nog het meest lastige omdat er al snel placebo effecten mee gaan spelen. (Vooral audiofielen hebben er vaak last van.) Dan is het dubbel blind testen vaak de beste manier om jezelf te checken.
Maar laat je vooral niet meeslepen met het technische geneuzel want het gaat uiteindelijk om de muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Het hangt van de bitrate, én van de muziek af.

128KB MP3's kun je meestal het verschil wel horen, ongeacht de muziek. Maar vanaf 192 variable bitrate wordt het i.h.a. een stuk lastiger.

Wat dan ook veel uitmaakt, is de muziek zelf. MP3 is een benadering van het daadwerkelijke signaal. En sommige muziek is gewoon eenvoudiger te benaderen dan andere. Een piano met alleen harmonischen is een relatief eenvoudig signaal. Een droog trom geroffel is veel lastiger. In het laatste zul je dan sneller opmerken dat het een MP3 betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die 128kb/s mp3'tjes zwerven vaak al langer rond op internet, en zijn met oudere tools omgezet. Óf het zijn rips van een streaming bron (bandcamp bijvoorbeeld). En dat hoor je wel.

Ik geloof best dat er een hoorbaar verschil is tussen FLAC (mits rechstreeks geripped van een goede bron) en een LAME encoded 320kb/s mp3'tje.
Maar... ik hoor dat verschil niet of nauwelijks. Ik ben geen audiofiel, maar ik wil wel goed geluid uit mijn Denon + Klipsch speakers.

Ik blijf er bij dat mensen die zeggen dat FLAC véél beter klinkt dan mp3 een beetje last hebben van het placebo effect. Ik zie op internet namelijk dat de mensen die dit beweren zowel goedkope audiosetjes hebben als dure sets. En dat komt bij mij niet echt geloofwaardig over.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb flacs en mp3s die ik rip van mijn CDs. Eerst de flac en die dan converteren naar een mp3 (constant bitrate, 320 kbps, hoogste kwaliteit, LAME codec). Ik hoor daar eerlijk gezegd niet echt verschil tussen op mijn NAD C375 (+ ingebouwde DAC) en Audio Physic Tempo's. Heb nog niet echt een AB test meegedaan, maar bij normaal luisteren valt het me niet echt op. Als de verschillen, zoals hierboven een keer genoemd, vooral bij > 14 kHz te horen zijn, zal dat wel, dat hoor ik over het algemeen toch niet.

Wel dat een aantal CDs niet 100% lekker klinken (ongeacht flac/mp3).
192 kbps kan ik er redelijk trefzeker uithalen, 128 doet me altijd wensen dat ik de originelen (nog) had.

Ik ben af en toe wel benieuwd naar sommige albums op HD tracks of iets dergelijks, niet zozeer voor de hogere bitrates maar voor de betere masters. Maar of de master ook anders is dan die van de CD die ik heb weet je natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 11:29
Ik ben onlangs begonnen mijn muziekcollectie naar betere kwaliteit te brengen door opnieuw te rippen dan wel te downloaden. Ik had alle muziek op 128kbps en ga nu naar 320kbps of FLAC. Dit laatste om in de toekomst te voorkomen dat ik nog een keer de muziek opnieuw moet rippen/downloaden.

Wat mij opvalt is dat ik een wereld van verschil hoor in mijn collectie. Ik luister voornamelijk naar rock-achtige muziek. Voornamelijk de hoge tonen (hi-hats en bekkens), maar eigenlijk op het hele gebied klinkt het stukken beter. Het mooiste is dat je elk instrument individueel kan beluisteren, anders klinkt het als een grote mix.
Verder valt me op dat oude rips een stuk slechter klinken dan recente rips - ook al zijn ze allebei 128kbps.

Er moet een evenwicht zijn tussen de kwaliteit van de apparatuur en de kwaliteit van de muziek. 320kbps op eenvoudige boxen heeft weinig zin, 10k€ installatie met 128kpbs ook niet.
Ik ben iig blij met FLAC en mijn van zolder gehaalde AKAI versterker uit de 90'er jaren. 8)

Vraagje overigens: welk programma gebruiken jullie om FLAC te analyseren voor replaygain tags?

edit:
Vraagje gesteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jolke op 14-01-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

http://www.trustedreviews.com/opinions/sounds-good-to-me

Interessant artikel. Indien een goede bitrate wordt gekozen is het verschil voor de meeste mensen en meete muziek niet te horen. Zelfs bij 192 kbits kreeg het testpanel het niet voor elkaar. Natuurlijk is de testgroep vrij klein, veel te klein, maar het is wel een indicatie.

Ik denk dat er voor een groot deel een placebo effect komt kijken net als met gouden HDMI kabels etc.. Het is vast ook al gezegd, niet alles in detail gelezen, wordt veel muziek sowieso slecht afgemixt dus met een dure set is de kwaliteit eigenlijk te laag, of het nu wave, flac of mp3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jolke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:16:
...
Vraagje overigens: welk programma gebruiken jullie om FLAC te analyseren voor replaygain tags?

edit:
Vraagje gesteld :)
Ik gebruik metaflac
Hann1BaL schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:28:

Interessant artikel. Indien een goede bitrate wordt gekozen is het verschil voor de meeste mensen en meete muziek niet te horen. Zelfs bij 192 kbits kreeg het testpanel het niet voor elkaar. Natuurlijk is de testgroep vrij klein, veel te klein, maar het is wel een indicatie.
...
De primaire vraag in dat artikel lijkt te zijn geweest wat beter klinkt, niet of men verschil kan waarnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 14-01-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor veel mensen is het "goed genoeg". Ze hebben er geen behoefte aan om beter te horen. (o.a. omdat je er dan ook meer voor moet betalen, in de zin van betere speakers e.d.)

Sowieso zie je een het artikel een heel duidelijk verschil tussen 320kb, en 192kb. Bij 320 kan niemand het verschil horen, bij 192 zie je dat er wel degelijk een bias is, vooral bij bepaalde stukken muziek.

Hetgeen dus keurig overeenkomt met de bevinden van de meesten. 128kb kun je horen. 320 kb kun je i.h.a. niet meer horen, en daartussenin hangt het er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:16:
Wat mij opvalt is dat ik een wereld van verschil hoor in mijn collectie. Ik luister voornamelijk naar rock-achtige muziek. Voornamelijk de hoge tonen (hi-hats en bekkens), maar eigenlijk op het hele gebied klinkt het stukken beter. Het mooiste is dat je elk instrument individueel kan beluisteren, anders klinkt het als een grote mix.
Verder valt me op dat oude rips een stuk slechter klinken dan recente rips - ook al zijn ze allebei 128kbps.
Dat je een groot verschil hoort met 128 kbps mp3s was wel te verwachten ;)
Verder is de ene rip ook de andere niet. Ik heb 320 kbps mp3s die duidelijk minder klinken dan andere 320 kbps mp3s. De codec en de settings waarop geript wordt zullen ook wel het nodige verschil maken, vermoed ik zo.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :)
Hann1BaL schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:28:

Ik zie dat de test met een iBasso DAC en een Beyerdynamic DT770 gedaan is. Ik weet niet hoe die DT770 klinkt, maar op mijn Vsonic GR07 (iets lager in prijsklasse, maar zeker niet slecht) zou ik het verschil tussen een 192 kbps en een 320 kbps mp3 waarschijnlijk ook niet opmerken. Op mijn oude Marantz mini-setje met bijpassende luidsprekers ook niet.

Maar sinds ik een tweetal Audio Physic Steps naast m'n PC heb staan heb ik het meermalen gehad dat ik bezig was en de muziek dus meer achtergrond muziek was en dat ik op een gegeven moment bij bepaalde liedjes dacht: 'hé, dat klinkt als een lagere bitrate' en als ik dan in de player het opzocht bleek het dan inderdaad vaak een 128 of zelfs een 192 kbps file te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik heb onlangs een ECHTE FLAC getest en ik het verschil was ENORM! ik snap eindelijk na jaren waarom mijn dure setup gewoon nauwelijks beter was dan de goedkope ervoor. Het is meer trebble/stem dat zoveel beter is, de instrumenten zijn zo duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 20:12
Mijn collectie is een beetje een rommeltje waardoor sommige nummers zowel als ALAC als als 256 kbps AAC voorkomen en over het algemeen ook direct na elkaar worden afgespeeld. Persoonlijk hoor ik tijdens een dergelijke Pepsi Challenge toch echt wel een duidelijk verschil qua (bij gebrek aan een betere term) diepte in de muziek als ik beneden op mijn buizenversterker en NOS dac luister. Zit ik achter mijn computer met M-Audio AV40 (toch echt geen slechte boxen), dan is het verschil niet of nauwelijks hoorbaar.

Kortom, zoals al eerder gesteld, het verschilt enorm per installatie.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
DragonChaser schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:58:
Ik heb onlangs een ECHTE FLAC getest en ik het verschil was ENORM! ik snap eindelijk na jaren waarom mijn dure setup gewoon nauwelijks beter was dan de goedkope ervoor. Het is meer trebble/stem dat zoveel beter is, de instrumenten zijn zo duidelijk..
Wat versta jij onder echte FLACs? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

Hoor je ook het verschil als je zelf mp3 bestanden maakt, met een bitrate van 320 kb/s, van de flac bestanden van die B&W site?
[/quote]

Dat is een goede vraag. Ik heb toch maar even drie nummers op de pc omgezet naar MP3. De flac en mp3 bestanden afgespeeld op mn Mede8er>SR7007>CM8 met gebruikmaking pure Music mode.
Ik moet zeggen dat ik verwacht had dat er wel een hoorbaar verschil zou zijn maar ik moest echt opletten een goed luisteren om een verschil te horen. Ik durf derhalve na 15 min luisteren/testen echt geen uitspraak te doen.

Maar goed, dit bevestigt eigenlijk al wat ik dacht en zei in mijn eerder geplaatste bericht. Het ligt aan de bron(kwaliteit opnamen ansicht).
Als het een MP3 is hoe is die geript, ik bedoel als deze is geript op 128 en daarna omgezet naar 320 of naar flac dan heb je er niets aan.
Dat verklaart ook waarom ik MP3 bestanden heb die beter klinken dan flac's.

Ik blijf er echter bij dat hoe je het ook bekijkt dat als je muziek gaat comprimeren je altijd kwaliteit verliest in de bron. Dat ik nu niet goed het verschil kon horen kan ook aan mij liggen. Wellicht is mijn setup niet goed genoeg of niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 14:26
Misschien een domme vraag, maar is het nou zo dat wanneer je een DAC aangeschaft, in de vorm van bijvoorbeeld een marantz netwerkstreamer, dat je mp3's en flacs dan uiteindelijk beter uit je speakers gaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat hangt er vanaf waar je het mee vergelijkt. De analoge output van bijvoorbeeld je computer gebruikt ook een DAC. Over het algemeen zal een externe DAC beter klinken dan degene die on-board op je moederbord zit. Wat je kan verwachten van een hogere kwaliteit DAC is bijvoorbeeld meer detail in je muziek, maar het hangt natuurlijk ook af van je luidsprekers of je dat verschil ook kunt horen.

Een goede DAC kan echter nog steeds een slechte mp3 niet goed laten klinken. Het kan misschien wel meer detail weergeven, maar dat detail moet dan ook wel in de bron zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
En het hangt ook helemaal van je oren af... niet vervelend bedoeld, maar je moet het ook net maar horen. Soortgelijk aan mensen die een eerste slok Laphroaig whisky drinken; er zullen niet veel mensen zijn die dat kunnen waarderen. :)
Het beste is dan ook om twee dingen te vergelijken, dan hoor je makkelijker het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bron is zeker belangrijk.
Bitrate is zeker belangrijk.
Je output is zeker belangrijk.

Wat veel belangrijker is,.....en dat blijkt ook maar uit dit topic,....

hoeveel je er om geeft en hoe goed je er naar luisterd.

Mijn opzet:
PC met X-Fi titanium fatality ---> S/P-dif naar
Marantz SR7007 ---> Stereo Scanspeak Reference Plus

Dune BD Prime 3.0
Muziek van de NAS

mp3 op 320 klinkt goed en prima om naar te luisteren. Wanneer ik hetzelfde nummer luister op en FLAC (waarvan de bron audio cd is) merk ik echt wel verschil. Het geluid is gedetailleerder en de verschillende instrumenten en samples zijn beter onder controle. Ik hoor goed de verschillende instrumenten en wat ze doen, op mp3 hoor ik de bas van de drums hetzelfde als die van de basgitaar. Niet helemaal natuurlijk maar ze 'ruisen' wel door elkaar heen. Het aanslaan van de instrumenten en het rauwe soms van een stem zijn, naar mijn mening, belangrijk om het te ervaren.

Ook het ruimtelijke geluid is beter, als ik een concert kijk/ luister (en dan heb ik de Dune ook met S/P-dif verbonden) 'zie' ik waar de verschillende instrumenten staan opgesteld.

Wanneer je gewoon lekker achtergrond muziek wilt hebben, is mp3 op 320 ruim voldoende. Wanneer je er lekker van wilt genieten moet je toch echt naar FLAC/ WAV.

Ik luister vaak naar pop/rock/techno/indie,...eigenlijk van alles wat. Als voorbeeld heb ik nu The Eagles - Hotel California gebruikt op 24/96 naar mp3 320 en FLAC.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 386363 op 27-03-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Helemaal mee eens. Om het verschil te horen hoef je niet eens de beste geluidsapparatuur te hebben: ik heb een AKAI set van ~20 jaar oud en daar hoor ik het verschil tussen MP3 en FLAC ook mee. Ik heb mijn FLACs dan op 16/44.1. Persoonlijk hoor ik het verschil niet >16/44.1.

Overigens met mijn Senheiser HD558 op hoor ik de positie van instrumenten heel goed - ik luister naar alle soorten 'rock' van blues via jazz naar rock, hard rock en metal tot power metal - en daarom heb ik juist op mijn telefoon de betere kwaliteit muziek (FLACs) staan. Ik luister dan ook best selectief naar instrumenten (of delen daarvan, zoals bijv. de bass-drums) en dan is het wel zo leuk om ze allemaal 'individueel' te kunnen horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 21:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door InfinityG35 op 28-03-2014 15:02 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Ik hoor zowel door mijn KRK Rokit 6 speakers als mijn Sennheiser HD518 verschil in kwaliteit tussen een MP3 en FLAC, hoofdtelefoon is er iets beter in dat verschil duidelijk te maken.
Geen goedkoop spul maar je kan het veel duurder maken. En ik ben absoluut geen audiofiel. Als je me out of the blue iets laat horen en me gaat vragen waarin het gecodeerd is kan ik je het wellicht niet eens vertellen.
Ik stoor me er dan ook niet aan, onder de voorwaarde dat de verschillen subtiel zijn. Onder de 192 word het m.i. redelijk duidelijk dat het platgecomprimeerd word en dan vind ik het naar worden.

Ik rip hoe dan ook alles naar FLAC, al tijden. Hardeschijf ruimte koop je met meerdere terabytes per keer voor een habbakrats tegenwoordig. Ik ga absoluut niet meer inleveren op kwaliteit voor die paar GB winst in ruimte op mijn HDD. Die hele discussie of je het nou wel of niet hoort is niet eens een noemenswaardige factor. MP3 vind ik iets geboren uit beperkingingen in hardeschijf ruimte. Ik beschouw het als inferieur anno 2014. Elke moderne PC met elke HDD kan een behoorlijk royale CD verzameling huisvesten in FLAC.
Ook digitale muziek moet aangeleverd worden in FLAC of soortgelijk voordat ik het koop anders vind ik het ondergeschikt aan een CD. (digitale muziek moet veelal nogsteeds 10 euro opleveren, daar koop je 9 van de tien keer ook wel de cd voor die je zoekt op Ebay o.i.d., dan slaat het voor mij nergens op geld tegen inferieure codecs aan te gooien als ik ook een CD kan krijgen en die zelf kan archiveren naar FLAC.)

Enige nadeel is dat tot dusver de support voor FLAC in de markt van portable muziekspelers om te janken is. Gelukkig ondersteunt Android het tegenwoordig FLAC native dus de meeste moderne android telefoons spelen het gewoon af.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 09-04-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Anoniem: 80487 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:18:
Ik hoor zowel door mijn KRK Rokit 6 speakers als mijn Sennheiser HD518 verschil in kwaliteit tussen een MP3 en FLAC, hoofdtelefoon is er iets beter in dat verschil duidelijk te maken.
Geen goedkoop spul maar je kan het veel duurder maken. En ik ben absoluut geen audiofiel. Als je me out of the blue iets laat horen en me gaat vragen waarin het gecodeerd is kan ik je het wellicht niet eens vertellen.
Ik stoor me er dan ook niet aan, onder de voorwaarde dat de verschillen subtiel zijn. Onder de 192 word het m.i. redelijk duidelijk dat het platgecomprimeerd word en dan vind ik het naar worden.

Ik rip hoe dan ook alles naar FLAC, al tijden. Hardeschijf ruimte koop je met meerdere terabytes per keer voor een habbakrats tegenwoordig. Ik ga absoluut niet meer inleveren op kwaliteit voor die paar GB winst in ruimte op mijn HDD. Die hele discussie of je het nou wel of niet hoort is niet eens een noemenswaardige factor. MP3 vind ik iets geboren uit beperkingingen in hardeschijf ruimte. Ik beschouw het als inferieur anno 2014. Elke moderne PC met elke HDD kan een behoorlijk royale CD verzameling huisvesten in FLAC.
Ook digitale muziek moet aangeleverd worden in FLAC of soortgelijk voordat ik het koop anders vind ik het ondergeschikt aan een CD. (digitale muziek moet veelal nogsteeds 10 euro opleveren, daar koop je 9 van de tien keer ook wel de cd voor die je zoekt op Ebay o.i.d., dan slaat het voor mij nergens op geld tegen inferieure codecs aan te gooien als ik ook een CD kan krijgen en die zelf kan archiveren naar FLAC.)

Enige nadeel is dat tot dusver de support voor FLAC in de markt van portable muziekspelers om te janken is. Gelukkig ondersteunt Android het tegenwoordig FLAC native dus de meeste moderne android telefoons spelen het gewoon af.
Kan me alleen maar 100% vinden in al je punten uit deze post ! Goed gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daffie82 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:40:
[...]

Kan me alleen maar 100% vinden in al je punten uit deze post ! Goed gezegd ;)
Rokit 6,...daar hoor je het wel door ja :) Leuke opzet! En dat voor een 2-weg systeem.

De support tegenwoordig op audiodragers is wel compleet. Alleen Apple blijft zich steevast vasthouden aan hun eigen codecs, alhoewel je een verschuiving ziet. Op anderen, de-niet-Apple-producten, kom ik bijna geen problemen tegen. Ik heb zelf een S4 met daarop JetAudio, de volledige versie. Daarnaast heb ik ook hem ook geunroot met een andere kernel, speciaal voor audio. De kwaliteit daarvan is echt top! Door simpele oordopjes of mijn Sennheiser kan ik onderweg ook echt genieten.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met: 'Ook digitale muziek moet aangeleverd worden in FLAC of soortgelijk voordat ik het koop anders vind ik het ondergeschikt aan een CD.'
Ga je dan eerst downloaden voordat je muziek koopt? Dan kan je beter vinyl pakken; download voor het snelle en makkelijke en vinyl om alle details goed te horen.

Verder een mooie post, ga zo door! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Anoniem: 386363 schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:35:
Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met: 'Ook digitale muziek moet aangeleverd worden in FLAC of soortgelijk voordat ik het koop anders vind ik het ondergeschikt aan een CD.'
Ga je dan eerst downloaden voordat je muziek koopt? Dan kan je beter vinyl pakken; download voor het snelle en makkelijke en vinyl om alle details goed te horen.

Ik denk dat ik wel begrijp wat hij bedoelt, denk er namelijk hetzelfde over.
Digitale muziek aanbieden als alternatief voor CD is voor mij geen echt alternatief zolang het niet lossless is. Dan koop je beter de CD. Dat is wat hij bedoelt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Maar CD is eigenlijk ook digitaal. Zei het beter dan welke vorm dan ook van MP3. Vinyl is dan als enige analoog en dus een oneindige kwaliteit - vergelijk maar met fotografie en resolutie.

Onlangs van een startende muzikant zijn muziek van zijn eigen website gehaald (gratis aangeboden als download) en zelfs in FLAC formaat! Ik heb meteen even gesponsord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Een tijd geleden werkte ik voor een radiostation. We zijn in die tijd over gegaan op digitale opslag van alle muziek om afspelen eenvoudiger te maken. Om te kijken wat de juiste kwaliteit was om dit mee te doen hebben we een hele stapel audiofielen verzameld (25 man waaronder 4 met een absoluut gehoor) en een blinde test uitgevoerd.

Het kwam er uiteindelijk op neer dat popmuziek in MP3 met een bitrate van 192Kb of hoger nauwelijks te onderscheiden was van CD. Dan praten we over 50% (+/- 5%) keuze wat er beter is. Als we naar klassieke muziek gingen was het iets anders maar ook daar was vanaf 256Kb er geen onderscheid meer (althans; onderscheid in de foutmarge).

De belangrijkste reden waarom ik liefst al mijn muziek in FLAC opsla is omdat ik nog wel eens wil hercoderen. Mijn iPod heeft relatief weinig opslagruimte dus daar zet ik alles in 192VBR op terwijl ik in de auto een SD kaart gebruik met veel meer ruimte waardoor ik 256 vast wil hebben. Hercoderen van MP3 levert altijd méér verlies op dus doe ik dat liever vanaf FLAC. Maar veel muziek is simpelweg niet als FLAC verkrijgbaar en dan heb ik liever wél de muziek in lagere kwaliteit dan dat ik de muziek helemaal niet heb.

In the end komt "Ik speel alleen maar FLAC!" neer op hetzelfde principe als mithril kabels door elven gesmeed in het licht van de derde volle maan na de zomer zonnewende. Wetenschappelijk gezien heeft het geen enkel voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Lang verhaal, maar wel met je eens; je houdt je bestanden in de beste qualiteit om van daaruit te gaan bewerken - net zoals negatieven/RAW files ipv scans/JPG's.

In mijn telefoon heb ik een 32GB kaartje gedaan en daarmee houd ik het - zelfs met FLAC - wel een weekje muziek luisteren uit naar het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:48:
Maar CD is eigenlijk ook digitaal. Zei het beter dan welke vorm dan ook van MP3. Vinyl is dan als enige analoog en dus een oneindige kwaliteit - vergelijk maar met fotografie en resolutie.
Ik denk dat hij bedoeld dat als je een digitale versie ergens koopt (als in: niet op een fysieke datadrager) dat dit dan lossless zou moeten zijn, anders is de kwaliteit hoe dan ook al minder dan dat je op een CD krijgt. En daar ben ik het wel mee eens.

Overigens is analoog niet persé betere kwaliteit dan digitaal (oneindige kwaliteit).
Croga schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:59:
In the end komt "Ik speel alleen maar FLAC!" neer op hetzelfde principe als mithril kabels door elven gesmeed in het licht van de derde volle maan na de zomer zonnewende. Wetenschappelijk gezien heeft het geen enkel voordeel.
Eens dat je over het algemeen de verschillen tussen een goede mp3 en een flac niet zult horen. Toch zou ik, als m'n autoradio het zou ondersteunen, het liefst wel alles in flac afspelen. Simpelweg omdat ik dan niet meer voor die specifieke situatie mp3s hoef te maken. Standaardisatie.

Niet eens met dat het wetenschappelijk gezien geen enkel voordeel heeft. Het een is lossless en het ander niet, dat is gewoon een écht verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Vinyl is echt niet beter dan CD... Kijk maar eens hier:
https://gist.githubuserco...yl+vs+CD+vs+digital+audio
Of hier:
https://wiki.xiph.org/Videos/Digital_Show_and_Tell

De laatste paar afleveringen van ATP ging het hier ook al over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Klopt, dat analoog niet altijd beter is dan digitaal... de muziek zelf blijft een persoonlijke smaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386363 schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:35:
[...]

Rokit 6,...daar hoor je het wel door ja :) Leuke opzet! En dat voor een 2-weg systeem.

De support tegenwoordig op audiodragers is wel compleet. Alleen Apple blijft zich steevast vasthouden aan hun eigen codecs, alhoewel je een verschuiving ziet. Op anderen, de-niet-Apple-producten, kom ik bijna geen problemen tegen. Ik heb zelf een S4 met daarop JetAudio, de volledige versie. Daarnaast heb ik ook hem ook geunroot met een andere kernel, speciaal voor audio. De kwaliteit daarvan is echt top! Door simpele oordopjes of mijn Sennheiser kan ik onderweg ook echt genieten.

Een FLAC is nagenoeg identiek aan een CD. Een MP3 niet. Een winkel moet dus van te voren zeggen dat ze in FLAC (of iets anders redelijk vergelijkbaars) aanleveren voordat ik ga kopen.
Vinyl is geen optie, ik heb geen hardware om het af te spelen en het gros van de artiesten die ik volg hebben geen vinyl uitgaven van hun werken. Sommigen hebben zelfs exclusief distributie via internet.

Tevens is Vinyl zijn eigen ding. Vinyl is vaak wel warmer en sfeervoller maar dat is meer die buizenversterker die er in die gevallen tussen hangt dan de LP zelf en het feit dat als je het goed doet met vinyl je hele setup analoog is.
Als je zo'n USB ding koopt word de sound halverwege alsnog digitaal en valt die charme weg en denk ik dat het zuiver kwalitatief behoorlijk het onderspit delft ten opzichte van iets wat sinds de master digitaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

henkie196 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:21:
Eens dat je over het algemeen de verschillen tussen een goede mp3 en een flac niet zult horen. Toch zou ik, als m'n autoradio het zou ondersteunen, het liefst wel alles in flac afspelen. Simpelweg omdat ik dan niet meer voor die specifieke situatie mp3s hoef te maken. Standaardisatie.
Eensch. Converteren is gewoon niet echt handig.
Niet eens met dat het wetenschappelijk gezien geen enkel voordeel heeft. Het een is lossless en het ander niet, dat is gewoon een écht verschil.
Het onderzoek wat er indertijd gedaan is had weliswaar een relatief kleine testgroep maar ik durf gerust te beweren dat als je het opschaalt, de resultaten hetzelfde zullen zijn. Dat betekend dat er wetenschappelijk geen reden is voor de mens om muziek in FLAC formaat beter te beoordelen dan in (degelijk) MP3 formaat. Ja, er is een theoretisch verschil maar in de praktijk van "muziek luisteren" is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Croga schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:09:
[...]

Eensch. Converteren is gewoon niet echt handig.

[...]

Het onderzoek wat er indertijd gedaan is had weliswaar een relatief kleine testgroep maar ik durf gerust te beweren dat als je het opschaalt, de resultaten hetzelfde zullen zijn. Dat betekend dat er wetenschappelijk geen reden is voor de mens om muziek in FLAC formaat beter te beoordelen dan in (degelijk) MP3 formaat. Ja, er is een theoretisch verschil maar in de praktijk van "muziek luisteren" is er geen verschil.
Elementen die je uit een een audiofile knipt om ruimte te besparen kan je niet later weer terug verzinnen.
Verschillen zullen gewoon meetbaar zijn en blijven. Weg is weg immers.
Of je het hoort of niet kan je tot in het eind van de tijd over lullen maar zelfs een 320kbit MP3 is nog geen kwart van de bitrate van een fatsoenlijk gemasterde CD en dat is gewoon significant genoeg om een concessie te zijn die je niet wil doen met de overvloed aan ruimte die je tegenwoordig gewoon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Er is een klein technisch/praktisch verschil dat vooral bij albums met doorlopende muziek erg kan opvallen: Flac ondersteunt gapless playback en mp3 niet... Winamp gebruikt een truukje om toch nog enigzins gapless af te kunnen spelen, maar het is nog steeds hoorbaar...
Als je alleen 'losse' nummers afspeelt dan heb je er natuurlijk geen last van... maar als je bijvoorbeeld een grote collectie progressieve rock hebt of klassiek dan zul je er waarschijnlijk wel 'last' van hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Daar kan ik helemaal in komen, ik hoor het verschil tussen 320 kbps mp3 en een flac ook niet. Maar zeg dan dat er geen voordelen zijn puur voor het beluisteren van muziek zelf ;)

Want zoals hierboven ook aangegeven (en jij zelf ook aangeeft) kunnen er verschillende andere voordelen benoemt worden voor flac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
servies schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:20:
[...]

Er is een klein technisch/praktisch verschil dat vooral bij albums met doorlopende muziek erg kan opvallen: Flac ondersteunt gapless playback en mp3 niet... Winamp gebruikt een truukje om toch nog enigzins gapless af te kunnen spelen, maar het is nog steeds hoorbaar...
Als je alleen 'losse' nummers afspeelt dan heb je er natuurlijk geen last van... maar als je bijvoorbeeld een grote collectie progressieve rock hebt of klassiek dan zul je er waarschijnlijk wel 'last' van hebben...
Interessant dat je dat zegt, dat was me inderdaad opgevallen bij het luisteren van wat albums van Pink Floyd. Eigenlijk is een aantal van hun albums gewoon 1 nummer.

@Croga: opschalen van muziek, dat gaat niet werken. Iets wat er niet is, kan je er niet bij (laten) verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

analoog = oneindige kwaliteit? :?

Dat is echt de groots mogelijke onzin!!!

Iedere reproductie van een signaal is per definitie van gelimiteerde kwaliteit. De naald van de platenspeler heeft een massa, en dus traagheid, waarmee frequentie en DR beperkt wordt. Hij heeft een radius, en dus gelimiteerd resolutie. Er zitten derhalve tal van limieten aan de kwaliteit van vinyl. In veel gevallen zitten die limieten ver onder die van digitale CD!

Idem voor fotografie. Analoge film heeft een korrelgrootte, en die limiteerd de resolutie! Analoge 100 ASA kleurenfilm komt overeen met ongeveer 12 tot 16MP digitale camera's. Een 400ASA komt niet veel verder 10 MP.

Alleen zeer trage film heeft een dusdanig kleine korrel dat het in de regionen van > 24MP komt.

De echte vraag is dus altijd of de kwaliteit hoog genoeg is. Oneindige kwalitieit bestaat niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:16:
[...]
Elementen die je uit een een audiofile knipt om ruimte te besparen kan je niet later weer terug verzinnen.
Verschillen zullen gewoon meetbaar zijn en blijven. Weg is weg immers.
Niet perse. Een sinus is met heel weinig parameters te beschrijven in het frequentie domein, maar vergt heel veel paramters in het tijd-domein. Een andere beschrijving van de data kan derhalve wel degelijk enorm veel ruimte besparen zonder dat je daadwerkelijk informatie verliest.

CD is nogal brute-force. Het bemonsterd gewoon met constante bitrate, zonder enige feedback op de daadwerkelijke data. MP3 is intelligent. Natuurlijk is het bij lage bitrates behoorlijk lossy. Maar bij zeer hoge bitrates zou het best wel eens vrijwel lossless kunnen worden, met toch hoge ruimte besparing. Simpelweg omdat het alleen zoveel data gebruikt als daadwerkelijk nodig is.

Uiteindelijk gaat het er om de daadwerkelijk muziekale informatie op te slaan. Een moment stilte in de muziek heeft geen informatie. En dus vergt het maar heel weinig data om dat op te slaan. Een paar aanslagen op een piano bevat veel minder informatie dan wanneer een heel orkest speelt. En dus vergt dat minder bandbreedte om op te slaan. MP3 kan daar gebruik van maken door met variabele bitrates te werken. CD doet dat simpelweg niet.

Dat MP3 minder bytes bevat, wil dus niet perse zegggen dat er ook daadwerkelijk informatie verloren is gegaan.

Natuurlijk komt er een punt waar MP3 daadwerkelijk slechter klinkt. En dan is er natuurlijk informatie verloren gegaan. Maar het simpele feit dat MP3's kleiner zijn, impliceert niet dwingend dat er informatie verloren is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 00:37

Jag

Mp3 maakt natuurlijk ook wel beetje misbruik van ons gehoor in de zin van dat het dingen weggooit die we toch niet kunnen horen, zoals maskering. Dat is op zich wel info die je ook echt kwijt bent. Wel eens dat mp3 eigenlijk veel slimmer is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Lip schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:36:
Het verschil tussen 320 CBR/s en WAVE, hoor ik vooral onderin. Ik heb het idee, dat bijvoorbeeld de bass kicks en de bekkens (metname de Ride cymbal) van een drumstel een stuk beter uit de verf komen.
Dit is precies waar mp3 door de mand valt. Bij de bekkens kan een raar geringel ontstaan en bij klassieke muziek, of andere muziek met rustige passages, kan bij een slechte encoder een vaag gehis hoorbaar zijn.

Een paar jaar geleden is hier een AB test in een topic gezet en de mp3's kon ik er niet tussenuit halen. De muziek leende zich er ook niet voor.

Ik heb m'n hele collectie in FLAC. Eenmaal gecodeerd naar lossy kun je namelijk nooit meer terug. Kies je wel voor lossy dan zou ik voor een goede encoder kiezen en 320kbit gebruiken. De meeste mensen zullen het verschil niet horen en een expert hoort alleen het verschil op een hele goede hoofdtelefoon.

Eventueel kunnen we wel een AB test online maken. 90% van de mensen die nu roepen dat mp3 kut is gaat door de mand vallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heel veel jaren geleden heb ik hier een mp3 ABX test online gezet en werd alleen 128kbit eruit gehaald. Het valt idd tegen, maar ben het met je eens dat je wel de juiste passages muziek moet gebruiken. Overigens zijn dit soort ABX tests al tot in den treure uitgevoerd, zie ook bijv hydrogenaudio forums.

Hoe goed mp3 ook is, ondanks zijn slechte reputatie (ongeveer al het kwaad in de audio wereld wordt vereenzelvigd met mp3), kan ik me de keuze voor FLAC ook goed voorstellen: opslagruimte toch geen gebrek meer, alle twijfel weg, mogelijkheid tot re-coden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik ben ook bezig mijn collectie naar FLAC te converteren, een proces dat veel tijd kost. Daar waar ik het origineel niet meer heb (uitgeleend, of CD's teveel beschadigd) waar geen versie in FLAC te vinden is, schakel ik naar MP3 op hoogst mogelijk kwaliteit.

De voornaamste reden dat ik naar FLAC wil, is omdat het lossy is - zoals TheBorg ook al aangeeft - en dat je dan altijd de best mogelijk kwaliteit voorhanden hebt (er vanuit gaande dat je de originele tapes uit de studio niet hebt). Converteren naar een ander audio device ga ik niet doen, daarvoor heb ik teveel muziek en wissel ik te vaak muziek. De tijd dat je een 1TB kaartje in je telefoon stopt komt vast nog wel en dan heb ik ook alles onderweg bij me :P

Dat 'blikkerige' wat TheBorg zegt, kan ik me goed in vinden dat was de voornaamste reden om naar een beteren kwaliteit muziek te gaan (destijds 128 kbps MP3). Daar het grootste deel van mijn muziek op 'rock' gebaseerd is, hecht ik dus veel waarde aan zuivere hit-hats en bekkens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 05:41
Croga schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:59:

Het kwam er uiteindelijk op neer dat popmuziek in MP3 met een bitrate van 192Kb of hoger nauwelijks te onderscheiden was van CD. Dan praten we over 50% (+/- 5%) keuze wat er beter is. Als we naar klassieke muziek gingen was het iets anders maar ook daar was vanaf 256Kb er geen onderscheid meer (althans; onderscheid in de foutmarge).

Je eigen test concludeert toch dat je onderscheid hebt tussen mp3 en FLAC? Waarom je dan naar de fabel verhaaltje verwijst snap ik niet.
En als je bij de conversie van CD naar MP3 data verliest en van CS naar FLAC niet, dan heeft het wetenschappelijk toch wel zin om FLAC een voorkeur te geven boven een mp3 formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Russel88 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:25:
Je eigen test concludeert toch dat je onderscheid hebt tussen mp3 en FLAC? Waarom je dan naar de fabel verhaaltje verwijst snap ik niet.
De eigen test concludeert dat er gen verschil hoorbaar is tussen 256Kb MP3 en FLAC. Het gemeten verschil valt binnen de foutmarge en dus is er geen verschil.
Zie ook hierboven: De test is door verschillende groepen in verschillende samenstellingen regelmatig herhaald en de uitkomst is elke keer hetzelfde: Niemand* hoort het verschil tussen een goede kwaliteit MP3 en een FLAC of CD.

*: er zijn mensen die bovengemiddeld scoren. Mischien moeten die een iets hogere bitrate gebruiken. For all intents and purposes is 256Kb niet te onderscheiden van welk losless formaat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Vaak wordt er uit tests met veel mensen waarin een enkeling bovengemiddeld scoort, geconcludeerd dat deze het kennelijk wel kan horen. Dit is echter een foute conclusie. Die persoon moet je opnieuw testen als je dat wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 16:39
Russel88 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:25:
[...]

En als je bij de conversie van CD naar MP3 data verliest en van CS naar FLAC niet, dan heeft het wetenschappelijk toch wel zin om FLAC een voorkeur te geven boven een mp3 formaat?
Met name in het laatste (de conversie) zit imho het grote verschil. De ene 192kbps MP3 is ook duidelijk niet gelijk aan de andere. Er zijn kennelijk nogal wat conversie-applicaties die de boel simpelweg niet goed afhandelen, en dan blijft het natuurlijk allemaal maar behelpen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ok, de tests zijn dus statistisch gezien in orde - genoeg mensen getest en meerdere muziekstukken/soorten voorgeschoteld. Echter, het gaat mij niet om wat het gros ervan vind: 80% van de Nederland vindt Frans Bauer goed, dus maakt hij goede muziek?
Ik heb muziek in bezit die ik letterlijk ken en kan dromen. Ik denk dat je juist bij die stukken de beperkingen van lossy codecs kunt horen, ook op hogere kwaliteit. Waar de grens van 'nuttige' kpbs ligt, is persoonsafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je kan heel makkelijk een test maken die voor jou ook voldoende statistische kracht heeft met de muziek van jouw keuze en van de lengte die je het liefste hebt. WinABX en je hebt je antwoord heel snel of je lossy en lossless uit elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Volgens de tests die Croga en co uitgevoerd hebben hoor je geen verschil tussen een FLAC en een 256Kb MP3.
Hoe groot is het verschil in bestandsgrootte eigenlijk?
Duidelijk is dat er data verloren gaat bij het comprimeren naar een MP3. Klaarblijkelijk hoor je de verloren data niet bij 256kb, maar is het verschil in bestandsgrootte daadwerkelijk zo groot om je muziek in MP3 te converteren ipv FLAC?

Op mijn ouderwetse tv zie ik geen verschil tussen een 720p filmpje en een 1080p filmpje. Zou ik daardoor mijn films decoderen naar 720p ondanks dat ik weet dat er data verloren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou je zou de 720p ipv de 1080p versie kunnen downloaden :) (doe ik ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Russel88 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:35:
Duidelijk is dat er data verloren gaat bij het comprimeren naar een MP3. Klaarblijkelijk hoor je de verloren data niet bij 256kb, maar is het verschil in bestandsgrootte daadwerkelijk zo groot om je muziek in MP3 te converteren ipv FLAC?
Zojuist wat FLAC naar 320Kb omgezet. Van 800MB naar 240MB gegaan. Ik geloof dat dat het wel waard is. En dan heb ik nog instellingen gebruikt die het bestand vergroten (geen joint stereo gebruikt, CBR gebruikt). In principe kun je met 256Kb naar zo'n 60-80MB per CD gaan waar FLAC daar zo'n 350MB voor nodig heeft.

Overigens gaat er, zoals al eerder gemeld, niet persé data verloren. In veel gevallen kan de compressie bereikt worden door overbodige data te verwijderen (zie, bijvoorbeeld, joint stereo waar mogelijk en het beschrijven van een sinus in plaats van het opslaan van ieder punt op de sinus). Ja, er gaat ook data verloren (door, bijvoorbeeld, verwijdering van onhoorbare frequenties) maar dat zijn niet persé gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 18:25

SED

Wanneer je van flac naar MP3 gaat is dat een eenrichtingsverkeer. Wat er weg is komt nooit meer terug en MP3 blijft dan je hoogste kwaliteit.
MP3 beschouw ik dan ook als een doelformaat terwijl Flac zowel doel als bron kan zijn.
Als je geen verschil hoort tussen Flac en MP3 dan lijkt met een conversie geen probleem als je maar beseft dat je bijv. bij verandering van installatie niet kunt testen of je flac bron daar beter geklonken had.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook op een betere set hoor je het verschil niet. Jij ook niet. Dus als je muziek voor zn doel wilt gebruiken kun je het net zo goed opslaan in het doel formaat.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Ik ben benieuwd. Wat als je een 320kb mp3 omzet naar wederom een 320kb mp3 en je doet dit 100 keer. Is het originele mp3 dan exact hetzelfde als de laatste?
Wordt er bij elke conversie afgeroomd? Of is de 100e mp3 exact hetzelfde als de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als wat eerder hier gezegd is waar is, dan zou dat afhangen van de muziek en wellicht ook de specifieke encoder. Met lagere bitrates krijg je over het algemeen wel artifacts als je meerdere keren encodeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

henkie196 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:24:
Als wat eerder hier gezegd is waar is, dan zou dat afhangen van de muziek en wellicht ook de specifieke encoder. Met lagere bitrates krijg je over het algemeen wel artifacts als je meerdere keren encodeert.
Dat denk ik ook. Als het een hele slimme encoder is, dan ziet ie aan het audiosignaal dat het al gecomprimeerd is, herkent hij hoe het is gecomprimeerd en past-ie precies dezelfde compressie toe. Ik kan dat zo wel bedenken, maar weet niet of dat echt haalbaar is. Als je die encoder de daadwerkelijke mp3 data geeft, dan kan hij dat natuurlijk wel (transcoden), maarbij 320 bij 320kbps is dat feitelijk niets anders dan het bestand kopieren, dat bedoel je vast niet :).

Volgens mij wordt het bij de meeste encoders de muziek weer helemaal opnieuw bekeken alsof het een "maagdelijk" stuk is en wordt het keer op keer opnieuw encode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Russel88 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:35:

Op mijn ouderwetse tv zie ik geen verschil tussen een 720p filmpje en een 1080p filmpje. Zou ik daardoor mijn films decoderen naar 720p ondanks dat ik weet dat er data verloren gaat?
Tot je een nieuwe (goede!) TV hebt en dan ga je wenen bij het zien van je 720p filmpjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Iets met grootte en afstand en dan rekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik zit meer dan 3 meter van mijn FullHD TV vandaan en ik kijk films op 720p. Een film op 1080p is minstens 2x zo groot als een 720p film, wat voor mij de keuze makkelijk maakt om schijfruimte te besparen.

Mijn muziekcollectie is ongeveer 8x groter geworden sinds ik over ben gestapt van 128kpbs MP3 naar FLAC. As we speak, is deze nu 500GB groot en vormt geen probleem met de huidige generatie harde schijven. :)

@Russel88: een MP3 is lossy, dus elke keer als je het bestand opslaat, wordt de data opnieuw gecomprimeerd met bijkomend kwaliteitsverlies. Analoog aan JPG.

Afromen? Deden we dat vroeger niet met de briefjes van 100 achter de kassa van AH? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daffie82 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:47:
[...]

Tot je een nieuwe (goede!) TV hebt en dan ga je wenen bij het zien van je 720p filmpjes ;)
Het mooie aan een TV is dat hij doorgaans verder weg staat. Stel maar eens een brak plaatje in als desktop achtergrond op je PC en ga er dan van een afstandje naar kijken.
Het valt wel mee en 720p zal ook op een full HD TV wel voldoen voor de meeste mensen.
Verschil met een film en muziek is natuurlijk ook wel dat je in een een gemiddeld 1080p film iets van 20 of 30 FLAC cd's kan opslaan afhankelijk van de CD's danwel de film/manier van encoderen, wellicht zijn er nog exotischere uitschieters.
Mijn muziek is lossless, films archiveer ikzelf ook niet boven de 720p want de kost voor de kwaliteitswinst vind ik gewoon te groot.
Jolke schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:10:
Ok, de tests zijn dus statistisch gezien in orde - genoeg mensen getest en meerdere muziekstukken/soorten voorgeschoteld. Echter, het gaat mij niet om wat het gros ervan vind: 80% van de Nederland vindt Frans Bauer goed, dus maakt hij goede muziek?
Ik heb muziek in bezit die ik letterlijk ken en kan dromen. Ik denk dat je juist bij die stukken de beperkingen van lossy codecs kunt horen, ook op hogere kwaliteit. Waar de grens van 'nuttige' kpbs ligt, is persoonsafhankelijk.
Die hele discussie is persoonsafhankelijk. Ik heb alles in FLAC en heb ook al eens gezegd dat ik het wellicht niet eens hoor als ik het zou omzetten naar een competente lossy codec in een fatsoenlijke bitrate. Toch doe ik het niet. Ik heb 4TB aan beschikbare ruimte in mijn PC waar gemiddeld gezien 2TB van vrij is. Ik heb die ruimte om het te kunnen gebruiken, niet op te patsen met beschikbare schijfruimte.
Spul wat ik dag in dag uit op heb staan ga ik gewoon niet comprimeren als er ook maar de geringste kans is dat er wat verloren gaat in de muziek. Wat anderen daarvan zeggen boeit me persoonlijk gewoon geen snars. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 02-05-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jolke schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:31:
Ik zit meer dan 3 meter van mijn FullHD TV vandaan en ik kijk films op 720p. Een film op 1080p is minstens 2x zo groot als een 720p film, wat voor mij de keuze makkelijk maakt om schijfruimte te besparen.

Mijn muziekcollectie is ongeveer 8x groter geworden sinds ik over ben gestapt van 128kpbs MP3 naar FLAC. As we speak, is deze nu 500GB groot en vormt geen probleem met de huidige generatie harde schijven. :)

@Russel88: een MP3 is lossy, dus elke keer als je het bestand opslaat, wordt de data opnieuw gecomprimeerd met bijkomend kwaliteitsverlies. Analoog aan JPG.

Afromen? Deden we dat vroeger niet met de briefjes van 100 achter de kassa van AH? :)
Dat geldt toch alleen wanneer je het bestand in een editor (paint, photoshop, whatsoever) opent en weer opnieuw opslaat? (Dus niet bij kopiëren, verplaatsen, etc.)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Jolke schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:31:

Mmhhh met dat in je achterhoofd. Waarom zou men dan zijn muziekbestand converteren naar MP3 ipv FLAC? Bij elke conversie raak je informatie kwijt.
Volgens de PW heb je al 3TB voor nog geen 100 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 14:38:
Dat geldt toch alleen wanneer je het bestand in een editor (paint, photoshop, whatsoever) opent en weer opnieuw opslaat? (Dus niet bij kopiëren, verplaatsen, etc.)
Klopt, dit geldt alleen als je het bestand bewerkt en weer opslaat. Bij kopiëren e.d. is dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verbal_Kint schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:23:
[...]

Vinyl is echt niet beter dan CD... Kijk maar eens hier:
https://gist.githubuserco...yl+vs+CD+vs+digital+audio
Of hier:
https://wiki.xiph.org/Videos/Digital_Show_and_Tell

De laatste paar afleveringen van ATP ging het hier ook al over...
Bedankt voor de links erg interessant materiaal.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 16:39
JvS schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:29:
[...]

Dat denk ik ook. Als het een hele slimme encoder is, dan ziet ie aan het audiosignaal dat het al gecomprimeerd is, herkent hij hoe het is gecomprimeerd en past-ie precies dezelfde compressie toe. Ik kan dat zo wel bedenken, maar weet niet of dat echt haalbaar is. Als je die encoder de daadwerkelijke mp3 data geeft, dan kan hij dat natuurlijk wel (transcoden), maarbij 320 bij 320kbps is dat feitelijk niets anders dan het bestand kopieren, dat bedoel je vast niet :).

Volgens mij wordt het bij de meeste encoders de muziek weer helemaal opnieuw bekeken alsof het een "maagdelijk" stuk is en wordt het keer op keer opnieuw encode.
Juist doordat er niet wordt herkend dat er al encoding over is toegepast wordt dat opnieuw gedaan. Het "probleem" zit in de manier waarop dit gebeurt. Bij een (analoog) audiosignaal zou een mooie gelijkmatige sinus gevormd moeten worden met een vloeiende lijn. Als je compressie gaat toepassen wordt dat (in vrijwel alle gevallen) gedaan door een aantal punten op die sinus-lijn vast te leggen. Hoe hoger de bit-rate, hoe dichter die punten op de lijn worden genomen. Aan de hand van die punten wordt vervolgens weer terug gerekend naar hoe de sinus dus precies zou moeten zijn. Probleem daarbij is dus dat elke keer een klein beetje informatie verloren gaat. Immers, je hebt niet alle punten van die lijn (anders heb je geen compressie) en wat er tussenin valt, wordt berekend maar is nooit 100% nauwkeurig.
Ga je dus bij een sinus, die al niet 100% perfect is maar bijvoorbeeld 90% en je dus 10% hebt ingeleverd(maar voor het gehoor nog bijna perfect is), nogmaals dezelfde techniek toepassen, dan hou je dus nog maar 81% over van het origineel. Hoe vaker je dit toepast, hoe slechter het uiteraard wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is echt totaal flauwekul wat je hier opschrijft kroegtijger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat is meer de beschrijving van digitalisering van een sinus. En met een samplngfrequentie van 44,1Khz krijg je altijd precies 100% exact dezelfde sinus terug voor elke frequentie onder de helft (22Khz).

MP3 compressie werkt anders, gooit sowieso eerder 90% dan 10% van de data weg maar doet dat op basis van onhoorbare of gemaskeerde geluiden. De data die dan weer door de sinus gevuld wordt, zal de volgende compressieronde waarschijnlijk voor het grootste deel wel weggehaald worden, maar nier 100% vermoed ik. Ik weet niet hoe dat preccies werkt in prakijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Russel88 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 15:08:
[...]

Mmhhh met dat in je achterhoofd. Waarom zou men dan zijn muziekbestand converteren naar MP3 ipv FLAC? Bij elke conversie raak je informatie kwijt.
Volgens de PW heb je al 3TB voor nog geen 100 Euro.
Geen idee, waarschijnlijk mensen die dit niet weten ;) Ik doe het iig niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jolke schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 20:25:
[...]

Geen idee, waarschijnlijk mensen die dit niet weten ;) Ik doe het iig niet meer...
Er bestaan ook nog mobiele devices met meestal niet veel meer dan 16 of 32GB. 8 is voor iets oudere MP3 spelers ook niet heel vreemd (sansa clip ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
I know, ik heb zelf 32GB in mijn telefoon zitten. Dat is genoeg voor een weekje muziek. Je wilt ook wel eens variatie hebben, dus zet ik er wekelijks - behalve de albums die ik er altijd op wil hebben - andere muziek op.
Dat is waarschijnlijk net zoveel moeite als je FLACs converteren naar MP3. ;)

Hopelijk komt er sneel een 1TB microSD kaartje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Op mijn Iaudio 9 is het verschil tussen flac en een goede lossy file [denk 256kbits goed geript] echt niet te horen. En nee mijn betere koptelefoon werkt niet op mijn I audio 9 ;) En erger FLAC kost meer cpu kracht van de I audio 9 en zuipt de batterij een stuk sneller op.

Dus voor de oordopjes zijn 256kbits AAC/OGG/MP3 files meer dan genoeg.

Voor mijn laptop met Asus Xonar U3 .. er is een KLEIN verschil. Bij mijn laptop gebruik ik een philips Fidilio L1 set. Goedkoop van de ING [je moet toch wat me die stomme punten].

Dus totdat ik een muziek kamer heb met super audio hardware en boxen van over de €2.000 is aac/ogg/mp3 op 256 best wel te doen.

Flac natuurlijk is perfect voor de digitale opslag van de cd's. En daar gebruik ik het dan ook voor.

Als er verschil is dan bezit ik nu niet de spullen om dat echt op te merken. Ik luister zelf naar ogg omdat mijn I audio 9 die aankan. Maar AAC klinkt ook goed en MP3's ja geen probleem.

Op de laptop tja alweer, flac's zijn perfect voor opslag voor latere converties.

[ Voor 17% gewijzigd door swampy op 04-05-2014 10:24 ]

There is no place like ::1

Pagina: 1 2 Laatste