Toon posts:

Webshop geeft geld niet terug

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 21.065 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele bijzondere..... Op 25-11 bestelde ik bij Alternate een complete PC in losse onderdelen. Bij binnenkomst op 26-11 heb ik die PC direct in elkaar gezet. Ik heb hier op mijn werk een antistatisch lab en echt de best denkbare omgeving om een PC in elkaar te zetten. Ik heb dat ook al honderden keren gedaan, dus no sweat. Toen hij in elkaar gezet was deed hij helemaal niets, hij ging niet eens aan. Dus standaard even alles wat los kon los gekoppeld, geheugen gewisseld en dat had allemaal geen effect. Dus ik de technische helpdesk van Alternate gebeld. Besproken dat het meest waarschijnlijke het moederboard (Asrock) defect was. Voorstel van hun was dat ik direct een nieuwe afrekende zodat ik die de volgende dag in huis zou hebben en dat ik dan de defecte terug kon sturen en mijn geld terug zou ontvangen. Dat heb ik gedaan en resulteerde direct in een werkende PC 1 dag later.

Tot mijn enorm grote verbazing werd ik gisteren gebeld door een uiterst onvriendelijke Alternate medewerkster die vond dat ik mijn geld niet terug ging krijgen omdat er gebruiksschade aan het moederboard zou zijn. De pinnen in de socket waren krom....

Ik heb uiteraard uitgelegd dat het board direct bij binnenkomst al niet werkte en dat het vrijwel onmogelijk is om de pinnen van de socket te verbuigen. De processor (Intel G2020) leg je in de socket en je drukt het klemmetje omlaag.... Dat kun je echt niet fout doen.

Ik kreeg een foto toegestuurd:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mullerh/got-pics/alternate.jpg

Ik weet 300% zeker dat dat niet bij ons gebeurt is en dat het board defect was bij ontvangst. Alternate blijft na een hele discussie volhouden dat ik mijn geld niet terug krijg. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dat durven beweren en dat een webshop zo met klanten om gaat. Een foto van de staat van het board toen het na mij toegestuurd werd kan men niet overleggen.

Voor mij inmiddels een principe kwestie. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hebben jullie ooit mee gemaakt dat een webshop je zo bewust beschuldigd terwijl zij zelf defecte rotzooi hebben opgestuurd? Hoe is dat toen opgelost? Heb je deze beschadiging wel eens af-fabriek gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Binnen 7 dagen is er toch sowieso geen discussie mogelijk?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens in het forum zou ik zeggen. Je komt tientallen van deze verhalen tegen. Niet alleen bij Alternate.
Afvalzak schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:38:
Ja? jij denkt dat je dan apparatuur terug mag sturen wat stuk is gemaakt? Dat zou mooi zijn. (Of dat hier het geval is laat ik in het midden.)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wellicht is deze relevant:
Webwinkel accepteert RMA niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nogal logisch dat het mobo stuk is, dat is immers de reden dat je hem terug hebt gestuurd. Ik zou blijven pushen en sowieso voortaan deze winkel links laten liggen. Een DOA hoort gewoon te worden vervangen, punt.

[ Voor 12% gewijzigd door kamerplant op 11-12-2013 08:44 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afvalzak schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:38:
Heb ik ook aangegeven maar omdat ik het naar mijn werk heb laten sturen zeggen ze dat het een zakelijke bestelling is en dat dat dan niet geldt.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Dit is precies de reden waarom, en ik weet dat het totaal niet netjes is en zou het graag anders doen, ik dit soort dingen op basis van kopen-op-afstand terugstuur en mijn geld terugvraag. Zonder daarbij te melden dat het een doa of rma is. Blijkbaar willen ze het zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:20
Wellicht hebben ze bij Alternate getracht het bord te testen en hebben ze de pinnetjes zelf verbogen bij het assembleren van de CPU. Je hebt zelf vast geen foto gemaakt voor dat je het bord verstuurd hebt?

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar dit soort voorbeelden zetten mij wel aan het denken voor de enkele keer dát ik wat terug stuur. Altijd foto's maken...

Ben bang dat het een welles-nietes verhaal gaat worden als niemand iets kan aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Datafeest schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:43:
Nogal logisch dat het mobo stuk is, dat is immers de reden dat je hem terug hebt gestuurd. Ik zou blijven pushen en sowieso voortaan deze winkel links laten liggen. Een DOA hoort gewoon te worden vervangen, punt.
Niet als het stuk is door handelen van de gebruiker. De kans dat de pinnen verbogen zijn als het mobo uit de fabriek komt is zeer klein, de kans dat het door verkeerd instaleren van de CPU komt is vele malen groter.
Dus nogal logisch dat Alternate deze reactie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:46:
[...]

Heb ik ook aangegeven maar omdat ik het naar mijn werk heb laten sturen zeggen ze dat het een zakelijke bestelling is en dat dat dan niet geldt.... |:(
Ik neem aan dat jij de bestelling via jouw eigen bankrekening hebt betaald? Dan kun jij toch aantonen dat het niet om een zakelijke transactie gaat. Het afleveradres heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad onzin tenzij je het hebt besteld op een zakelijk account van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 16:37

neanderthaler

Are friends electric?

Tarabass schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:49:
Dit is precies de reden waarom, en ik weet dat het totaal niet netjes is en zou het graag anders doen, ik dit soort dingen op basis van kopen-op-afstand terugstuur en mijn geld terugvraag. Zonder daarbij te melden dat het een doa of rma is. Blijkbaar willen ze het zo..
Ik denk dat dit precies is wat er gebeurd is voordat TS dit bord kreeg; andere koper heeft bordje verprutst en toen snel naar Alternate teruggestuurd, die vervolgens het bord weer gewoon op de plank heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-10 15:57

EnnaN

Toys in the attic

[...]

7 dagen is wet koop of afstand, dat gaat dus om testen, niet om kapot. Dat heeft hier niets mee te maken natuurlijk.

En inderdaad, WKOA is consumentenrecht, dus als het een zakelijke bestelling is dan geld dat niet...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Dit is, mijn inziens, het grote nadeel van "webshops". Zodra je een garantie/RMA gevalletje hebt, is er een periode (verzenden/verwerken/beoordelen) dat je niet ziet wat er met dat moederbord gebeurt. Daarnaast is het contact vaak via mail, wat ook nog eens over meerdere schakels gaat en een vrij platte manier van communiceren. Natuurlijk moet je uitgaan van de integriteit van de winkels EN klanten, maar vaak word je aan je geloofwaardigheid aangetast.

Face-to-face had je waarschijnlijk dit probleem niet gehad, maar dat is mijn aanname...

Als ik jou was zou ik een (nette) brief maken waar je aangeeft dat je op persoonlijke titel het product hebt bestelt en hebt laten verzenden naar het bedrijf waar je werkt vanwege de antistatische ruimte. Als tweede zou ik aangeven dat je, op aangeven van Alternate een tweede bestelling geplaatst hebt zodat je weer snel up and running zou zijn. Als laatste hun dringend verzoekt alsnog je RMA te crediteren, omdat de processor die je hebt gebruikt op het defecte moederbord nu wel werkt op de nieuwe, met gebogen pinnen lijkt mij dat de processor hier ook schade zou moeten hebben gehad.

Leg bovenstaande telefonisch uit aan iemand die ook wat mag beslissen!

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

EnnaN schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:55:
7 dagen is wet koop of afstand, dat gaat dus om testen, niet om kapot. Dat heeft hier niets mee te maken natuurlijk.
Tja, je kan natuurlijk ook zeggen dat door het testen geconcludeerd is dat het moederbord stuk is. Via KoA kan een consument altijd de koop ontbinden binnen de gestelde termijn, volgens mij maakt het afleveradres daarbij niet uit Zie hieronder.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

CptChaos schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:58:
[...]
Tja, je kan natuurlijk ook zeggen dat door het testen geconcludeerd is dat het moederbord stuk is. Via KoA kan een consument altijd de koop ontbinden binnen de gestelde termijn, volgens mij maakt het afleveradres daarbij niet uit.
Klopt, maar niet als het product in gebruik is genomen en volgens de verkoper hierbij schade is ontstaan. Dat zou lekker zijn! Daarbij zijn vaak ICT producten uitgesloten (net als hygiene, mediadragers) van "koop op afstand"

[ Voor 9% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 09:02 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Maar bij een stuk moederbord (doa) gaat WKOA niet op! Dan heb je het over garantie. Gelukkig heb je als consument wel consumetnenbescherming qua garantie, en ligt de bewijsplicht de eerste x maand bij de verkoper, maar het onzin om hier WKOA voor aan te halen.

Stuk => RMA (hopelijk DOA regeling), en _niet_ WKOA.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hokkie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:01:
Klopt, maar niet als het product in gebruik is genomen en volgens de verkoper hierbij schade is ontstaan. Dat zou lekker zijn!
Snap ik, maar zoals de TS aangeeft is het assembleren van PC's voor hem gesneden koek, dus zou je zeggen (even van het positieve uitgaande) dat de TS wist wat hij deed toen hij de PC assembleerde.

Ik heb trouwens ook wat leesvoer gevonden van Arnout Engelfriet over een privé aankoop via 'iets zakelijks' afhandelen of ontvangen: een blogartikel. KoA lijkt dus inderdaad niet van toepassing, omdat het op een zakelijk adres is afgeleverd kan en mag de winkelier ervan uitgaan dat de koop een zakelijke koop is, tenzij het vooraf duidelijk was aangegeven dat het een privé koop is die op een zakelijk adres wordt afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daarbij zijn vaak ICT producten uitgesloten (net als hygiene, mediadragers) van "koop op afstand"
Misschien moet je dat even wat beter definiëren want anders staat er complete onzin namelijk. Welke verdere "ICT" producten bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

We denken vaak dat we als consument het recht verkrijgen door wetgevingen bij de verkoper om de oren te slaan! Maar geloof me, tegenwoordig weet een bedrijf echt wel of je een poot hebt om op te staan! Daarbij zit je dan al in de uiterste vorm van "onderhandeling"

Probeer het verhaal, zonder emotie, nogmaals uit te leggen. Dat het een privé aankoop betrof. Daarnaast dat je ervaring hebt in bouwen van PC's (zou mooi zijn als je dit kunt bekrachtigen met (m)eerdere aankopen bij Alternate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maussert schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:49:
Wellicht hebben ze bij Alternate getracht het bord te testen en hebben ze de pinnetjes zelf verbogen bij het assembleren van de CPU. Je hebt zelf vast geen foto gemaakt voor dat je het bord verstuurd hebt?

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar dit soort voorbeelden zetten mij wel aan het denken voor de enkele keer dát ik wat terug stuur. Altijd foto's maken...

Ben bang dat het een welles-nietes verhaal gaat worden als niemand iets kan aantonen.
Nee, ik had niet eens gezien dat het aan de socket pinnen lag. Bij het testen zat de CPU er in en de technische helpdesk vroeg ook niet dat te controleren. Afspraak met de helpdesk leek gewoon goed en betrouwbaar. Uiteraard dus geen foto's gemaakt maar Alternate overigens ook niet bij het opsturen naar mij.

Het kan goed zijn dat het bij het testen door Alternate gebeurt is en dat de helpdesk medewerker die het gedaan heeft dat niet durft te zeggen ivm zijn baan. Het kan ook goed zijn dat het af-fabriek al zo was. Ik zoek eigenlijk voorbeelden van mensen die dit af-fabriek hebben gezien zodat ik met voorbeelden kan aantonen dat dat ook een reëel scenario is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daarbij zijn vaak ICT producten uitgesloten (net als hygiene, mediadragers) van "koop op afstand"
Hier ben ik dan wel heel erg benieuwd naar, zelfs de blog van Arnout Engelfriet vermeldt het niet bij de uitzonderingen in een informatie pagina over Wet Koop op Afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:06:
[...]

Misschien moet je dat even wat beter definiëren want anders staat er complete onzin namelijk. Welke verdere "ICT" producten bedoel je precies?
Dit betekend dat een product mag worden getest en uitgeprobeerd, maar natuurlijk wel binnen de redelijkheid. Een pc 5 dagen lang maximaal overklokt laten draaien, met hoge voltages en stikstof koeling, is niet testen en mag je om die reden de pc niet terug sturen! Licentie gebonden mediadragers ook niet. Een tandenborstel gebruiken ook niet! Een 3-delig pak kopen voor je eigen bruiloft ook niet!

Maar je mag WEL een pc testen of deze aan je wensen voldoet!

Zo duidelijk?

EDIT:

Helaas ligt de bewijslast wel bij de verkoper! Dus misbruik van deze wKoA komt helaas veel voor...

[ Voor 6% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Kenzi schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:50:
[...]

Niet als het stuk is door handelen van de gebruiker. De kans dat de pinnen verbogen zijn als het mobo uit de fabriek komt is zeer klein, de kans dat het door verkeerd instaleren van de CPU komt is vele malen groter.
Dus nogal logisch dat Alternate deze reactie geeft.
Om eerlijk te zij zou mij als klant een worst wezen hoe groot die kans is dat een mobo om die reden stuk is. De kans dat een product DOA stuk is is überhaupt heel klein mag ik hopen. Dat is echt geen reden om geen garantie te verlenen hoor.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Het zou ook kunnen zijn dat een personeelslid, die net een week in dienst is bij Alternate, een fuck-up heeft gemaakt, te bang is om dit te melden en op zijn werkbon aangeeft dat de pinnetjes verbogen zijn....

Maar dat bedoelde ik met integriteit natuurlijk ;)

TS is overgeleverd aan de coulance van Alternate! Bewijslast is moeilijk in dit geval...
Daar moet je ook op gaan zitten (coulance), niet op het juridische ...

[ Voor 10% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hokkie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:18:
[...]

Dit betekend dat een product mag worden getest en uitgeprobeerd, maar natuurlijk wel binnen de redelijkheid. Een pc 5 dagen lang maximaal overklokt laten draaien, met hoge voltages en stikstof koeling, is niet testen en mag je om die reden de pc niet terug sturen! Licentie gebonden mediadragers ook niet. Een tandenborstel gebruiken ook niet! Een 3-delig pak kopen voor je eigen bruiloft ook niet!

Maar je mag WEL een pc testen of deze aan je wensen voldoet!

Zo duidelijk?

EDIT:

Helaas ligt de bewijslast wel bij de verkoper! Dus misbruik van deze wKoA komt helaas veel voor...
Nee. Je roept namelijk een hoop niet relevante zaken namelijk die enorm open staan voor eigen interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, teruggave is mogelijk als de staat nog verkoopbaar is. Bij tandenborstels spreekt dat voor zich, kapotte onderdelen die door de koper kapot gemaakt zijn vallen daar ook onder.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenofury
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08-2016
Alternate is verschrikkelijk met garantie heb een laptop 7 keer terug gestuurd. 5 keer daarvan allemaal het zelfde probleem. Ze sturen hem langs de technische dienst daar "testen" ze de laptop als ze niks vinden dan wordt hij terug gestuurd. Alternate geeft dan zelf aan dat hij naar de fabrikant is gestuurd terwijl dit niet zo is. Zelf ben ik vanuit Zwolle naar Ridderkerk gegaan omdat ik het gezeik zat was. Krijg ik nog te horen dat hij opgestuurd moet worden. In het algemeen reglement staat dat als een apparaat 3 keer wordt terug gestuurd met een fout dat hij vervangen wordt voor een nieuwe. Bij Alternate zelf wilden ze me wijs maken dat het 3 keer het zelfde moet zijn terwijl de klanten service anders verteld. Ook zeiden ze dat mijn laptop niet weg was gestuurd de derde keer alleen langs de technische dienst.

kortom Alternate + garantie + service gaat niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phyxion schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:28:
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, teruggave is mogelijk als de staat nog verkoopbaar is. Bij tandenborstels spreekt dat voor zich, kapotte onderdelen die door de koper kapot gemaakt zijn vallen daar ook onder.
Ik snap heel goed wat wel en niet onder KOA valt. Helaas geeft Hokkie er zijn eigen interpretatie aan met opmerkingen als,

Daar klopt gewoon geen hol van en zaait alleen maar verwarring. Hij pretendeert hier dat er naast hygieneproducten, software en dergelijke er nog veel meer ICT producten zijn uitgesloten van KOA. Dat klopt gewoon niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Ik snap de webshop opzich wel. Die hebben volgens mij met massa's klanten te maken die CPU pinnen verbuigen door onkunde.

Ik kon nergens vinden of je de CPU cover wel of niet teruggeplaatst had op de socket voor het terugsturen. Het missen van die plaatje is al rede voor een webshop om het niet terug te accepteren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:32:
Ik snap de webshop opzich wel. Die hebben volgens mij met massa's klanten te maken die CPU pinnen verbuigen door onkunde.

Ik kon nergens vinden of je de CPU cover wel of niet teruggeplaatst had op de socket voor het terugsturen. Het missen van die plaatje is al rede voor een webshop om het niet terug te accepteren.
ik heb toen het nieuwe mobo binnen was eea direct omgebouwd. Uiteraard bescherm plaatje ook op de defecte geplaatst. Helaas niet opgelet of er wat aan de pinnen te zien was. Ik had ook nog niet eerder gehoord dat die krom konden zijn. Je moet wel een behoorlijke debiel zijn om dat te verbuigen. De processor leg je gewoon in de socket, klemmetje omlaag en klaar.... kun je vrij moeilijk iets fout aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

@ciris.

Ik weet ook heel goed wat KOA is en regeerde daarop met een ietwat beknopte zin en hoopte daarmee met mijn daarop volgende betoog het te verduidelijken. Maar wellicht weet jij alleen maar te reageren op reacties, zonder zelf met concrete "oplossingen" te komen voor de ts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:38:
Zoek eens in het forum zou ik zeggen. Je komt tientallen van deze verhalen tegen. Niet alleen bij Alternate.
De tweede reactie om precies te zijn. Dit is al zo vaak voorgekomen dat een simpele zoektocht je genoeg handvatten geeft om verdere stappen te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hokkie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:50:
Ik weet ook heel goed wat KOA is en regeerde daarop met een ietwat beknopte zin en hoopte daarmee met mijn daarop volgende betoog het te verduidelijken. Maar wellicht weet jij alleen maar te reageren op reacties, zonder zelf met concrete "oplossingen" te komen voor de ts...
Er zijn wel meer personen die vraagtekens zetten bij jouw reacties, waaronder ik. Ik heb zelfs een artikel op de blog van Arnout Engelfriet gelinkt, waarin niet eens bij de uitzonderingen gesproken wordt over computer- danwel electronische apparatuur. Klachtenbond.nl meldt overigens hetzelfde.

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 16:07
xenofury schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:31:
Alternate is verschrikkelijk met garantie heb een laptop 7 keer terug gestuurd. 5 keer daarvan allemaal het zelfde probleem. Ze sturen hem langs de technische dienst daar "testen" ze de laptop als ze niks vinden dan wordt hij terug gestuurd. Alternate geeft dan zelf aan dat hij naar de fabrikant is gestuurd terwijl dit niet zo is. Zelf ben ik vanuit Zwolle naar Ridderkerk gegaan omdat ik het gezeik zat was. Krijg ik nog te horen dat hij opgestuurd moet worden. In het algemeen reglement staat dat als een apparaat 3 keer wordt terug gestuurd met een fout dat hij vervangen wordt voor een nieuwe. Bij Alternate zelf wilden ze me wijs maken dat het 3 keer het zelfde moet zijn terwijl de klanten service anders verteld. Ook zeiden ze dat mijn laptop niet weg was gestuurd de derde keer alleen langs de technische dienst.

kortom Alternate + garantie + service gaat niet samen.
Mja, dat is jouw ervaring en mening. Zelf heb ik goede ervaringen met Alternate en gemiddeld zijn de shop reviews ook gewoon goed.

Ontopic; Ik kan alternate goed begrijpen dat ze het geld niet terug willen geven. Jij kan niet bewijzen dat jij het niet hebt gedaan, maar Alternate kan ook niet bewijzen dat zei het niet hebben gedaan. Persoonlijk zou ik vragen of ze misschien een tegoedbon kunnen maken oid als coulance oplossing.

Betreft het feit dat je niet koop of afstand regel zou kunnen toepassen vanwege het feit dat je het naar een zakelijk adres hebt gestuurd is natuurlijk bullshit van ze. Veel mensen sturen prive pakketen naar zakelijke adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

CptChaos schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:52:
[...]

Er zijn wel meer personen die vraagtekens zetten bij jouw reacties, waaronder ik. Ik heb zelfs een artikel op de blog van Arnout Engelfriet gelinkt, waarin niet eens bij de uitzonderingen gesproken wordt over computer- danwel electronische apparatuur.
Ik gaf aan dat het verschil zit in het "testen" danwel "gebruiken" van computer/electronica en dat is multi interpretabel, klopt...

Deze bewijslast ligt bij de verkoper! En wordt helaas veelvuldig misbruik van gemaakt!

Quote ICTrecht.nl:

"Logischerwijs is er een lijn getrokken tussen proberen en gebruiken. Wanneer je als consument een laptop in een webshop koopt kun je geen beroep meer doen op het herroepingsrecht wanneer je deze een week lang gebruikt hebt om allerlei foto’s op te zetten of om de ‘The Pirate Bay’ leeg te trekken. Dit is immers niet nodig om een laptop te testen. Het inschakelen van de laptop om deze te beoordelen doet niets af aan het herroepingsrecht van de consument. Zo kan er echter over talloze producten gediscussieerd worden. Duidelijkheid ontstaat pas wanneer er specifieke rechtszaken gevoerd gaan worden over de mate van het uitproberen van een wasmachine of TV. Veel voorbeelden van dergelijke zaken zijn er echter niet."

[ Voor 38% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sbmuc schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:56:
[...]
Mja, dat is jouw ervaring en mening. Zelf heb ik goede ervaringen met Alternate en gemiddeld zijn de shop reviews ook gewoon goed.

Ontopic; Ik kan alternate goed begrijpen dat ze het geld niet terug willen geven. Jij kan niet bewijzen dat jij het niet hebt gedaan, maar Alternate kan ook niet bewijzen dat zei het niet hebben gedaan. Persoonlijk zou ik vragen of ze misschien een tegoedbon kunnen maken oid als coulance oplossing.

Betreft het feit dat je niet koop of afstand regel zou kunnen toepassen vanwege het feit dat je het naar een zakelijk adres hebt gestuurd is natuurlijk bullshit van ze. Veel mensen sturen prive pakketen naar zakelijke adressen.
Nou, ik denk dat de houding van een winkel heel veel zeggend is. Tuurlijk kunnen bestelling ook goed gaan maar het feit dat als ik ze nu bel, ze me direct 'doorverbinden' en ik dan voor eeuwig en altijd in de wacht blijf staan is heel veel zeggend voor hun houding. Dus reviews van bestellingen die toevallig goed gegaan zijn, vind ik doorgaans niet zo interessant. Boeiender zijn de dingen die mis gaan en hoe dat dan verholpen wordt. Gezien de totale houding van iedereen die ik bij Alternate inmiddels gesproken heb lijkt het me toch echt dat het in de kern van het bedrijf totaal verrot is. Het is echt uitgesloten dat het bij mij gebeurt is, anders zou ik het überhaupt niet terugsturen ook.

Ik wil gewoon mijn geld terug zoals ik met de helpdesk afgesproken had. Afspraak is afspraak. Linksom of rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Ik heb één keer een product (mobo + cpu, amd) terug gebracht naar een winkel onder de koop op afstand, omdat het gewoon niet deed wat ik er van verwacht had.
Toen heb ik wel goed overal foto's van gemaakt, zo ook de cpu pinnen. Want hoe goed de winkel ook kan zijn ik had geen zin in edn mogelijk welles nietes verhaal.
Gelukkig had ik het niet nodig, maar het is gewoon iets wat je beter preventief kunt doen.

Ook pas een defect product gehad, ook daar uitvoerig foto's van gemaakt, om er zeker van te zijn dat er geen rare dingen bij hun bij kwamen waardoor ik geen garantie meer zou hebben :/

Dus een les voor de volgende keer:
Documenteer alles met foto's...

Socket pinnen blijven echt een vervelend punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

De excuses worden steeds slechter :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Het hele probleem is simpel. De wet "koop op afstand" doet hier niet ter zake en daarmee de vraag of je het als particulier of als bedrijf hebt gekocht ook niet. Het is gewoon een garantie kwestie. Daarbij vraag daarbij is of een probleem die mogelijk door een installatiefout wordt veroorzaakt ook onder garantie valt.
Mij lijkt het antwoord "Ja", want uiteindelijk kan ieder probleem mogelijk door onjuist gebruik komen - dat zou anders betekenen dat garantie een wassen neus is. Tenzij echt duidelijk kan worden aangetoond dat het om een installatiefout gaat, maar dat heeft Alternate niet gedaan door die foto. Die pinnen kunnen best tijdens een ander moment in het proces misvormd zijn geraakt.

Dat Alternate zich niet netjes gedraagt is een tweede. Uiteindelijk zullen ze daar de consequenties wel van ondervinden.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Datafeest schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:23:
Het hele probleem is simpel. De wet "koop op afstand" doet hier niet ter zake
Yup, het is geen wkoa idd :)
en daarmee de vraag of je het als particulier of als bedrijf hebt gekocht ook niet.
Nope.
Ook qua garantie is consumentenrecht anders. De bescherming (die europa "2 jaar" noemt, en nederland iets met 'verwachte levensduur' heeft gemaakt, inclusief de termijn van wel/niet bewijslast etc) heb je als consument, maar dat is afaik anders zakelijk, dus dat doet er nog wel toe toch?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
EnnaN schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:27:
[...]

Yup, het is geen wkoa idd :)

[...]

Nope.
Ook qua garantie is consumentenrecht anders. De bescherming (die europa "2 jaar" noemt, en nederland iets met 'verwachte levensduur' heeft gemaakt, inclusief de termijn van wel/niet bewijslast etc) heb je als consument, maar dat is afaik anders zakelijk, dus dat doet er nog wel toe toch?
Als ik met m'n bedrijf een product koopt en die is gelijk stuk dan heb ik alsnog recht op een vervangend exemplaar of m'n geld terug. Ik ben immers een overeenkomst aangegaan met de koper: Een werkend product met als tegenprestatie geld. Zowel de koper als verkoper moeten zich aan die overeenkomst houden.

Een zakelijke aankoop wordt inderdaad niet beschermd met de 2 jaar garantie of verwachte levensduur. Maar in dit geval speelt dat helemaal niet.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Datafeest schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:23:
Daarbij vraag daarbij is of een probleem die mogelijk door een installatiefout wordt veroorzaakt ook onder garantie valt.
Mij lijkt het antwoord "Ja", want uiteindelijk kan ieder probleem mogelijk door onjuist gebruik komen - dat zou anders betekenen dat garantie een wassen neus is.
Dat lijkt mij niet! Door "onjuist" gebruik vervalt de garantie. In deze is de (volgens alternate) installatie onjuist verlopen en het product defect/onherstelbaar beschadigd.

Garantie wil zeggen dat de klant mag eisen dat het apparaat doet wat de fabrikant of winkel zegt gedurende de garantietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar precies de bewijslast ligt?

- Staat bij verzending na mij toe niet gedocumenteerd door Alternate
- Bij aankomst bij mij blijkt hij defect maar oorzaak niet onderzocht
- Bij terugsturen zegt Alternate dat de pinnen krom waren toen hij bij hun binnen kwam
- Feit: de foto laat kromme pinnen zien.

Is het zo dat Alternate moet bewijzen dat het bij mij gebeurt is? Is er verschil tussen zakelijk en particulier daar in?

Mogelijkheden die ik zie:
- Board was vanaf fabriek met kromme pinnen
- Medewerker van alternate heeft het zelf gedaan na binnenkomst
- Medewerker van alternate heeft het gedaan toen hij het voor een andere klant wilde inbouwen in een systeem
- Board was al eerder teruggestuurd door iemand via de WKO en niet gecontroleerd
- Alternate kan niet met foto's onderbouwen dat het niet al was toen ze het naar mij toe stuurden.

Daarmee is er op zijn minst redelijke twijfel. Maar wie moet nou wat aan tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:54:
- Board was vanaf fabriek met kromme pinnen
Dan had je toch wel gemerkt dat de CPU niet past, en/of veel meer schade gemaakt?
- Medewerker van alternate heeft het zelf gedaan na binnenkomst
Als ik zie hoe personeel van computerwinkels met hardware omgaat, zou dat me niets verbazen. 18 jaar geleden zag ik ze al geheugenmodules uit een verpakking halen, met hun vette vingers aanraken, en vervolgens in een anti-statisch zakje stoppen en daar een waarschuwingssticker voor statische elektriciteit op plakken, en dat is nu niets veranderd.
- Medewerker van alternate heeft het gedaan toen hij het voor een andere klant wilde inbouwen in een systeem
Erg speculatief.
- Board was al eerder teruggestuurd door iemand via de WKO en niet gecontroleerd
Nogmaals: de CPU past zo niet, dat zou je toch merken bij monteren?
- Alternate kan niet met foto's onderbouwen dat het niet al was toen ze het naar mij toe stuurden.

Daarmee is er op zijn minst redelijke twijfel. Maar wie moet nou wat aan tonen?
Twijfel is er. Feit is: als Alternate "nee" zegt, is het aan jou om evt naar een geschillencommissie (die ongetwijfeld aan de kant van de website staat) te stappen, of een rechtzaak te beginnen. Alternate weet dat de kans daarop erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:54:
Weet iemand waar precies de bewijslast ligt?
*knip*
Maar wie moet nou wat aan tonen?
In principe ligt de eerste 6 maanden na aankoop bij de verkoper, zie consuwijzer.
Gaat het product binnen zes maanden kapot, of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.
Alternate vindt dat te kunnen bewijzen dmv. de betreffende foto, maar jij lijkt zeker te weten dat je de pinnen niet hebt verbogen.
Dus blijft de vraag hoe Alternate "beter" kan bewijzen dat de pinnen niet ergens cq. door iemand anders verbogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:22:
De excuses worden steeds slechter :/
Omdat de bestelling is afgeleverd bij een bedrijf kan je er wel enigszins vanuit gaan dat het een zakelijke bestelling betrof. Zoals ik al eerder linkte, mag dat ook wel, míts er duidelijk is aangegeven om wat voor bestelling het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 11:21
Bewijslast ligt bij de verkoper, en in geval van twijfel krijg jij als klant gelijk. Kan Alternate niet bewijzen dat jij het hebt gedaan dan zou je gelijk moeten krijgen bij de kantonrechter / geschillencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Precies.

Je sleutel zal je CPU "kunnen" zijn en aangeven dat deze niet beschadigd is, maar Alternate kan komen met dat u een andere cpu heeft geprobeerd, dan is dit een dood spoor.

edit:

Nogmaals zou ik je dringend adviseren om niet direct je rechten te claimen, maar de verkoper de kans te geven om voor jou een oplossing te vinden. Dit geeft je in een later (juridisch) proces, meer slagkracht. Belangrijk is om iemand te spreken die daadwerkelijk voor jou een beslissing mag nemen. Een (met alle respect) telefoniste is niet diegene die je dus moet hebben. Vraag eventueel of een verkoopleider/afdelingshoofd/manager je wil opbellen. Leg het verhaal uit en vraag of Alternate een oplossing voor jou heeft.

[ Voor 59% gewijzigd door Hokkie op 11-12-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 conclusie is alvast:

Bestel je iets zakelijks:
Doe alsof het particulier is, ook zonder bedrijfsnaam op de bon kun je de bon inboeken. Terugsturen en garantie levert dan minder problemen op.

Bestel je particulier naar een zakelijk adres:
Zet in de tekst bij de 'speciale instructies' dat het een particuliere bestelling betreft.

Dat dus alvast geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 22:33
CptChaos schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:00:
[...]
Omdat de bestelling is afgeleverd bij een bedrijf kan je er wel enigszins vanuit gaan dat het een zakelijke bestelling betrof. Zoals ik al eerder linkte, mag dat ook wel, míts er duidelijk is aangegeven om wat voor bestelling het gaat.
Daarom wordt er toch een onderscheid gemaakt tussen factuuradres en afleveradres? Lijkt me duidelijk dat de garantie geregeld wordt via het factuuradres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Zakelijke aankoop of niet is makkelijk aan te tonen. Staat er een bedrijfsnaam o.i.d. op de factuur zal het idd als zakelijk bestelling gezien worden.

Laat daarom als consument ook nooit bezorgen bij bedrijf X op adres Y. Maar geef enkel adres Y als aflever adres op, zonder de bedrijfsnaam te noemen. Laat de factuur altijd op je prive adres + naam zetten.

Verder komen kromme pinnen af fabriek bijna nooit voor, iedere fabrikant heeft hier controle op. Was de doos verzegeld toen je deze deze ontving, zoja dan zal alternate deze niet geopend hebben voor vezending naar jou (dit is ook niet gebruikelijk). Was deze niet verzegeld dan kan het inderdaad een eerder retour gestuurd bord zijn, pas in die situaties goed op en controleer direct bij aflevering.

Normaliter ligt de bewijslast bij alternate (al zou dit anders kunnen liggen als je echt perongeluk zakelijk besteld hebt), ik heb echter al meerdere gevallen gezien waarbij in zulke gevallen in het voordeel van de winkel wordt geoordeeld of bijv. rechtsbijstand verzekeringen geen brood zien in de zaak omdat de kans nihil is dat een bord af fabriek met kromme pinnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:04:
1 conclusie is alvast:

Doe alsof het particulier is, ook zonder bedrijfsnaam op de bon kun je de bon inboeken.
Onjuist, de belastingdienst vereist voor het terugvorderen van de betaalde BTW dat de factuur is gericht aan jouw bedrijf.

[qoute]
Terugsturen en garantie levert dan minder problemen op.
[/quote]

Is dus ook niet in alle gevallen juist (zie je openingspost) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zakelijk of particulier hangt toch ook af van de bankrekening waarmee het betaald is? Als het van een particuliere rekening komt, kan het toch nooit voor het bedrijf worden opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:04:
1 conclusie is alvast:

Doe alsof het particulier is, ook zonder bedrijfsnaam op de bon kun je de bon inboeken. Terugsturen en garantie levert dan minder problemen op.

Bestel je particulier naar een zakelijk adres:
Zet in de tekst bij de 'speciale instructies' dat het een particuliere bestelling betreft.

Dat dus alvast geleerd.
En:maak foto's voor de spullen terug gaan.
Nog even en we hebben een mooie handleiding webwinkelen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ctrlaltdelbe schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:06:
Daarom wordt er toch een onderscheid gemaakt tussen factuuradres en afleveradres? Lijkt me duidelijk dat de garantie geregeld wordt via het factuuradres.
Zoals ik de eerder door mij gegeven link begrijp zie ik het alsvolgt: is het product zakelijk gezien ook bruikbaar en afgeleverd op een adres waar een bedrijf of instelling zit? Dan kan de bedrijf dat zien als een zakelijke bestelling, ongeacht de wijze van facturatie.

Je moet dan dus per bestelling aangeven dat het een particuliere bestelling betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zacht schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:10:
[...]
En direct als ze binnen komen nog voordat je denkt dat het misschien kapot zou kunnen zijn...

*knip* dit is dus niet bedoeling

[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 11-12-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:18:
Gewoon niets bestellen meer bij webshops die 1 negatieve shopsurvey hebben lijkt me al een heleboel schelen.
Is wel heel overdreven. Zou betekenen dat niemand bij webwinkels een fout mag maken. Er blijft immers mensenwerk tussen zitten en dat is nu eenmaal foutgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Ze mogen wel 100 fouten maken... maar hoe handel je ze af?! Dat is pas interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CptChaos schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:21:
[...]
Is wel heel overdreven. Zou betekenen dat niemand bij webwinkels een fout mag maken. Er blijft immers mensenwerk tussen zitten en dat is nu eenmaal foutgevoelig.
En daarnaast zijn er hele vervelende klanten die een negatieve survey geven alleen omdat ze het onderste uit de kan wilden en het niet hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
CptChaos schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:21:
[...]
Meeste 5 sterren shopreviews zijn alleen wanneer een happy-flow van toepassing is. Bestellen > Ontvangen > Product niets mis mee.

Zodra een product WEL iets mankeert en je support moet hebben, daar gaat verschil ontstaan tussen webshops.

Sowieso altijd reviews LEZEN en niet blind op sterren uitgaan. Sommige 1 ster shopreview zijn ook puur gezeur van klanten. :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 08:42
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:18:
[...]

En direct als ze binnen komen nog voordat je denkt dat het misschien kapot zou kunnen zijn...

*knip*
Ik begrijp best dat het heel zuur is dat het nu lijkt alsof je kunt fluiten naar je geld/mobo. De vraag is echter helemaal niet of Alternate er van uit gaat dat jij ze probeert op te lichten. Ze denken alleen: De pinnetjes zijn verbogen. Ze gaan er vanuit dat ze dat niet zelf hebben gedaan. Net zoals jij er van uitgaat dat jij het niet zelf hebt gedaan. Vervolgens trekken ze de conclusie dat ze hier geen garantie op gaan verlenen. Wat een logische gedachte is als ze aannemen dat jij het hebt gedaan.

Jij had overigens ook kunnen constateren dat de pinnetjes krom stonden. Je bent immers iemand die blijkbaar verstand heeft van computers. Ik ken maar weinig mensen met verstand van computers die niet even kijken waar het probleem zou kunnen zitten en gelijk de technische helpdesk gaan bellen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat jij het gedaan moet hebben. Dat weet ik niet.

Het feit dat jij hier nu aan het tieren bent, geeft mij een beetje het gevoel dat je hoopt dat Alternate meeleest en denkt: we kiezen eieren voor ons geld.

Waarom ben je er zo zeker van dat het verbuigen van de pinnetjes niet bij jou is gebeurd als ik vragen mag?

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 11-12-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
VantageR schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:10:
Zakelijk of particulier hangt toch ook af van de bankrekening waarmee het betaald is? Als het van een particuliere rekening komt, kan het toch nooit voor het bedrijf worden opgegeven?
Volgens mij kan dat best, als het maar correct verrekend in je administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie dat een paar mensen sterke meningen geven die echter niet lijken te kloppen. Gaarne niet zomaar wat roepen maar kom met links zoals de Arnoud Engelfriet blogs. Dit voorkomt dat de TS slecht geadviseerd wordt.

De TS mag verder schandpaal-pogingen achterwege laten.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:36:
Voorstel van hun was dat ik direct een nieuwe afrekende zodat ik die de volgende dag in huis zou hebben en dat ik dan de defecte terug kon sturen en mijn geld terug zou ontvangen.
Als ik het goed begrijp heb je een extra mobo gekocht en moet je nu geld terug krijgen van Alternate? Dat lijkt me een gevalletje haastige spoed en maakt je positie niet sterk, want heb je bewijs van deze afspraak? Anders ben je toch erg afhankelijk van de goede wil van Alternate.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 11-12-2013 11:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Waar de pinnetjes verbogen zijn is niet zo relevant, de juridisch veel relevantere vraag is wie de bewijslast toebedeeld krijgt.

Relevant is dan weer of het consumentenrecht van toepassing is. Is de factuur aan jou als privépersoon of aan je bedrijf gericht. En dan heb ik het over de tenaamstelling, niet het afleveradres.

Overigens, mocht het nu wel aan de zaak gefactureerd zijn, dan nog geldt de hoofdregel van ons procesrecht: wie stelt, bewijst. En dat bewijs kunnen ze maar moeilijk leveren.

Ergo, Alternate moet niet zo zeuren, hoort gewoon bij het bedrijfsrisico.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 08:42
SkiFan schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:35:
Waar de pinnetjes verbogen zijn is niet zo relevant, de juridisch veel relevantere vraag is wie de bewijslast toebedeeld krijgt.

Relevant is dan weer of het consumentenrecht van toepassing is. Is de factuur aan jou als privépersoon of aan je bedrijf gericht. En dan heb ik het over de tenaamstelling, niet het afleveradres.

Overigens, mocht het nu wel aan de zaak gefactureerd zijn, dan nog geldt de hoofdregel van ons procesrecht: wie stelt, bewijst. En dat bewijs kunnen ze maar moeilijk leveren.

Ergo, Alternate moet niet zo zeuren, hoort gewoon bij het bedrijfsrisico.
Moet Alternate bewijzen dat de klant het gedaan heeft of moet Alternate bewijzen dat de pinnetjes verbogen zijn, dat lijkt me ook wel een relevante vraag. Wie weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surr1e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 07:45
Even een hele gekke gedachte: weet je wel zeker dat de foto van hetzelfde socket / moederbord is als dat jij retour hebt gezonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zacht schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:10:
Heeft dat zin? Een foto bewijst op zichzelf weinig. Een foto van een intacte socket kan gemaakt zijn toen TS het bord ontving. Het bewijst niet dat de socket nog steeds intact was toen hij het bord weer terug stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ECiftci schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:28:
[...]

Ik begrijp best dat het heel zuur is dat het nu lijkt alsof je kunt fluiten naar je geld/mobo. De vraag is echter helemaal niet of Alternate er van uit gaat dat jij ze probeert op te lichten. Ze denken alleen: De pinnetjes zijn verbogen. Ze gaan er vanuit dat ze dat niet zelf hebben gedaan. Net zoals jij er van uitgaat dat jij het niet zelf hebt gedaan. Vervolgens trekken ze de conclusie dat ze hier geen garantie op gaan verlenen. Wat een logische gedachte is als ze aannemen dat jij het hebt gedaan.

Jij had overigens ook kunnen constateren dat de pinnetjes krom stonden. Je bent immers iemand die blijkbaar verstand heeft van computers. Ik ken maar weinig mensen met verstand van computers die niet even kijken waar het probleem zou kunnen zitten en gelijk de technische helpdesk gaan bellen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat jij het gedaan moet hebben. Dat weet ik niet.

Het feit dat jij hier nu aan het tieren bent, geeft mij een beetje het gevoel dat je hoopt dat Alternate meeleest en denkt: we kiezen eieren voor ons geld.

Waarom ben je er zo zeker van dat het verbuigen van de pinnetjes niet bij jou is gebeurd als ik vragen mag?
Het verbuigen van die pinnen is gewoon heel knap... zo knap ben ik niet... Je pakt de CPU en legt die in de juiste houding in de socket, klemmetje omlaag en klaar. Ik zie geen enkele mogelijkheid om daar mee pinnen te verbuigen. Een collega was daar bij. Die bevestigd dat we daar zeker niets fout mee gedaan hebben.

Verder voelt het alsof ik me moet verdedigen dat ik het niet gezien heb.... Ik heb hier geen compatible cpu liggen, ik kon de cpu dus niet uitwisselen als test. Dus ik heb de cpu er niet uitgehaald bij het foutzoeken. Ik heb voor overleg tegen 17;00 de helpdesk gebeld zodat ik de volgende dag nog een oplossing kon hebben. Als het 15:00 was geweest had ik misschien langer zelf onderzoek gedaan nog....

Ik stoor me alleen al aan het feit dat ik me kennelijk moet verdedigen.... Ik heb klachten ingedient bij de aangesloten keurmerken dus of ze nou meelezen of niet is niet zo boeiend. Ik zoek hier vooral A) de juridische status, wie moet wat bewijzen en B) voorbeelden (bv mensen die dit af fabriek gezien hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:44
downtime schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:39:
[...]

Heeft dat zin? Een foto bewijst op zichzelf weinig. Een foto van een intacte socket kan gemaakt zijn toen TS het bord ontving. Het bewijst niet dat de socket nog steeds intact was toen hij het bord weer terug stuurde.
Volgens mij was er pas van iemand een topic die wel foto's had gemaakt van verbogen pinnen vlak nadat hij het uit de doos had gehaald.
Hier werd ook over gezeurd.
Dus eigenlijk is er heel moeilijk een oplossing op te vinden.
Wellicht dat je een poot hebt om op te staan wanneer je het heel proces van eruit halen, kapje eraf etc filmt.

Het is een moeilijk iets.
Alternate is te begrijpen, de TS is te begrijpen. Het bewijs is alleen een beetje moeilijk mee te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeace
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
Ik heb een hele bijzondere..... Op 25-11 bestelde ik bij Alternate een complete PC in losse onderdelen. Bij binnenkomst op 26-11 heb ik die PC direct in elkaar gezet. Ik heb hier op mijn werk een antistatisch lab en echt de best denkbare omgeving om een PC in elkaar te zetten. Ik heb dat ook al honderden keren gedaan, dus no sweat. Toen hij in elkaar gezet was deed hij helemaal niets, hij ging niet eens aan. Dus standaard even alles wat los kon los gekoppeld, geheugen gewisseld en dat had allemaal geen effect. Dus ik de technische helpdesk van Alternate gebeld. Besproken dat het meest waarschijnlijke het moederboard (Asrock) defect was. Voorstel van hun was dat ik direct een nieuwe afrekende zodat ik die de volgende dag in huis zou hebben en dat ik dan de defecte terug kon sturen en mijn geld terug zou ontvangen. Dat heb ik gedaan en resulteerde direct in een werkende PC 1 dag later.

Tot mijn enorm grote verbazing werd ik gisteren gebeld door een uiterst onvriendelijke Alternate medewerkster die vond dat ik mijn geld niet terug ging krijgen omdat er gebruiksschade aan het moederboard zou zijn. De pinnen in de socket waren krom....

Ik heb uiteraard uitgelegd dat het board direct bij binnenkomst al niet werkte en dat het vrijwel onmogelijk is om de pinnen van de socket te verbuigen. De processor (Intel G2020) leg je in de socket en je drukt het klemmetje omlaag.... Dat kun je echt niet fout doen.

[afbeelding]

Ik weet 300% zeker dat dat niet bij ons gebeurt is en dat het board defect was bij ontvangst. Alternate blijft na een hele discussie volhouden dat ik mijn geld niet terug krijg. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dat durven beweren en dat een webshop zo met klanten om gaat. Een foto van de staat van het board toen het na mij toegestuurd werd kan men niet overleggen.

Voor mij inmiddels een principe kwestie. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hebben jullie ooit mee gemaakt dat een webshop je zo bewust beschuldigd terwijl zij zelf defecte rotzooi hebben opgestuurd? Hoe is dat toen opgelost? Heb je deze beschadiging wel eens af-fabriek gezien?
Zo dat ziet er niet goed uit die foto...
Maar als tweaker zou je meteen kunnen zien dat dit niet gebeurd is tijdens het monteren van de CPU.
De Cpu past maar op één manier mocht je hem er bijvoorbeeld verkeerd inzetten ( zeg dat hij 90 graden gedraaid zit ) dan zou je eerst de plastic randjes kapot maken voordat je uberhaupt de pinnetjes raakt.

Alternate heeft niks om op te bouwen behalve hun eigen woorden.
1. bellen en vraag specifiek naar de leidinggevende ( heeft letterlijk nergens om op testaan )
2. ga persoonlijk langs , en ga ook direct naar de leiding.

Als je een pakket bezorgd op je bedrijf , no problem. Staat wel op jou naam neem ik aan ? ( zo ja is het geen probleem )

Succes

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
surr1e schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:38:
Even een hele gekke gedachte: weet je wel zeker dat de foto van hetzelfde socket / moederbord is als dat jij retour hebt gezonden?
Nee, ook dat niet. Maar vind ik persoonlijk wel wat ver gaan. Zowieso vind ik uitgaan van het slechte van mensen een heel zwak uitgangspunt... ik ga liever uit van eerlijkheid. Voor mij staat dan ook op de eerste plaats dat al af fabriek de socket beschadigd was. Het zou mooi zijn als ik daar wat voorbeelden van kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Heb je inmiddels al weer contact gehad met Alternate? Zo niet, doe dat eerst eens...

Schrijf voor alle duidelijkheid wel even de namen op die je gesproken hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:48:
Voor mij staat dan ook op de eerste plaats dat al af fabriek de socket beschadigd was. Het zou mooi zijn als ik daar wat voorbeelden van kon vinden.
Dat gaat je niet helpen, want het zegt niets over het specifieke geval. Er zijn namelijk ook voorbeelden van mensen die claimen niets verbogen te hebben, en achteraf toch toegeven dat ze dat wel deden, maar ze wilden perse hun geld terug. Je daarop concentreren is zinloos.

Kun je verder nog aangeven of je de afspraak op papier/mail hebt staan (2e mobo kopen, 1e terug + geld terug)?
Zowieso vind ik uitgaan van het slechte van mensen een heel zwak uitgangspunt...
Dan moet je dat zelf ook niet doen en niet gaan suggereren dat Alternate er op uit zou zijn je op te lichten.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 11-12-2013 11:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
ECiftci schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:37:
[...]

Moet Alternate bewijzen dat de klant het gedaan heeft of moet Alternate bewijzen dat de pinnetjes verbogen zijn, dat lijkt me ook wel een relevante vraag. Wie weet het antwoord?
Alternate stelt dat de pinnetjes verbogen zijn, dus zal moeten bewijzen dat de oorzaak hiervan bij de klant ligt. Dat lijkt me nogal lastig worden, aangezien ze niet van mobo's foto's maken voordat ze weg gaan. Mocht Alternate toch tot het bewijs komen, dan staat het de klant open om tegenbewijs te leveren, hetgeen je met de verklaring van de collega al voldoende doet. Uiteindelijk komt het dan neer op een feitelijke beoordeling door de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Repeace schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:47:
[...]

Zo dat ziet er niet goed uit die foto...
Maar als tweaker zou je meteen kunnen zien dat dit niet gebeurd is tijdens het monteren van de CPU.
De Cpu past maar op één manier mocht je hem er bijvoorbeeld verkeerd inzetten ( zeg dat hij 90 graden gedraaid zit ) dan zou je eerst de plastic randjes kapot maken voordat je uberhaupt de pinnetjes raakt.

Alternate heeft niks om op te bouwen behalve hun eigen woorden.
1. bellen en vraag specifiek naar de leidinggevende ( heeft letterlijk nergens om op testaan )
2. ga persoonlijk langs , en ga ook direct naar de leiding.

mvg
Ze "kunnen" niet doorverbinden met een leidinggevende, en die ophalen was ook niet mogelijk... op mijn vraag waarom niet, antwoordde de medewerkster dat ze niet door de deur kon.... totale onwil daar.

Gaat me niet eens om die 100 euro voor dat board meer. Het is inmiddels een principe kwestie die ik niet los zal laten voordat ik mijn geld terug heb.

Langsgaan is niet echt naast de deur en kost tijd en brandstof en zie ik niet als oplossing tegen onwil... kan alleen maar vervelender worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Wordt dus duidelijk gevalletje in gebreke stelling. Bijten, vasthouden en schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Datafeest schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:21:
[...]

Om eerlijk te zij zou mij als klant een worst wezen hoe groot die kans is dat een mobo om die reden stuk is. De kans dat een product DOA stuk is is überhaupt heel klein mag ik hopen. Dat is echt geen reden om geen garantie te verlenen hoor.
Als een product stuk is door toe doen van de gebruiker is dat echt wel een reden om geen garantie te verlenen.
Ik zeg niet dat de TS het bord heeft stuk gemaakt, alleen dat de kans vele malen groter is dan dat het zo van de fabriek komt. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het idd om een mobo gaat dat door een ander onde WkoA is teruggestuurd en opnieuw verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Arunia schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:45:
Alternate is te begrijpen, de TS is te begrijpen. Het bewijs is alleen een beetje moeilijk mee te komen.
Inderdaad. Ik heb zelf een keer precies hetzelfde akkefietje met deze shop gehad. Ik heb vaak genoeg PC's geassembleerd om te weten dat ik geen sockets beschadig maar dat helpt je niet veel als je in zo'n welles-nietes discussie belandt. Om nu elke keer dat je een product koopt het hele proces van uitpakken, inbouwen en testen te gaan filmen is ook wat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hokkie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:02:
Je sleutel zal je CPU "kunnen" zijn en aangeven dat deze niet beschadigd is, maar Alternate kan komen met dat u een andere cpu heeft geprobeerd, dan is dit een dood spoor.
Dit. Heb je de CPU nog wel liggen, of is deze mee teruggestuurd? Daaraan zou je vrij eenvoudig kunnen zien of het defect al bestond of is ontstaan tijdens het monteren. Heeft je CPU de montage zonder kleerscheuren overleeft, dan moet het verbuigen wel daarna zijn gebeurd.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Ik dacht dat Alternate wel wat serieuzer met klachten omging.
Ze hebben vast en zeker een reden om zo te reageren.

Toch vind ik het niet kunnen. Zoals ik het lees, proberen ze niet eens tot een oplossing te komen.. Het blijft natuurlijk lastig aangeven waar het defect is veroorzaakt maar in zo'n geval van twijfel alle schuld bij de klant neerleggen is echt geen service anno 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik weet niet of iemand deze reactie al eens geplaatst heeft, maar ik zal het toch even melden:

Zij moeten aantonen dat jij dit gedaan hebt, wat redelijk lastig is. Maar ook hier zijn ze vaak niet gevoelig voor, mogelijk heb je ergens een vriend met een advocatenbureau waar je een keer hun briefpapier van mag lenen.

Los van deze nare situatie, ikzelf had dit dus ook, verbogen pinnetjes. Ik weet niet 100% zeker of het door mij kwam, maar ze waren verbogen. Met een injectienaald en een vergrootglas pootjes zitten terugbuigen. Mijn fijne motoriek is nou niet mega-super, maar het is me wel gelukt. Mochten ze echt niets willen doen, kun je je MoBo terug nemen, en proberen te fixen. Als het je lukt, heb je een mooie FaceBook machine, wie weet kun je m aan iemand doneren/verkopen (tegen een leuke prijs, met vermelding waarom de leuke prijs), dan heb je er in ieder geval nog iets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 11-12-2013 12:36 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:55:
[...]

Ze "kunnen" niet doorverbinden met een leidinggevende, en die ophalen was ook niet mogelijk... op mijn vraag waarom niet, antwoordde de medewerkster dat ze niet door de deur kon.... totale onwil daar.
Je zou hem/haar kunnen wijzen dat ze haar werk moet gaan doen. In deze is het werk als een vangnet fungeren voor diegene die de spullen verkoopt. Als hij/zij geen klip en klare oplossing heeft, mag ze doorverbinden! Althans zo werkt het bij elk bedrijf. Mijn inziens grootste kolder dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Martijn.C.V schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:27:

wie weet kun je m aan iemand doneren/verkopen, dan heb je er in ieder geval nog iets aan.
Doorverkopen is natuurlijk geen manier! Iemand opzadelen met jouw probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso vind ik het vreemd dat je het voor elkaar krijgt om in beide hoeken pinnen te beschadigen. Was de cpu krom? Dit lijkt mij echt een fabricagefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Hokkie schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:32:
[...]

Doorverkopen is natuurlijk geen manier! Iemand opzadelen met jouw probleem!
Ik begrijp je verwarring, ik bedoelde gewoon aan een vriend/kennis/bekende, tegen een leuke prijs met de vermelding waarom. Geen backstabbing :) Zal gelijk ff reply aanpassen

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mquaedflieg
  • Registratie: November 2013
Ik had ongeveer hetzelfde probleem by Alternate, maar dan met een ASUS Rampage IV extreme moederbord.

De PC starte wel op maar hij registreerde maar 16 Gb van de 32 Gb.
Na enig onderzoek zag ik dat er 3 socket pinnetjes waren verbogen. Hoe kun je deze verbuigen met het plaatsen van de processor? Niet dus.

Na enig googlen op het internet vond ik honderden mensen die klaagden over verbogen socket pinnetjes bij de Rampage Extreme IV, veel mensen zijn er zo bang voor dat ze geen moederborden online durven te kopen.....

Enfin, ik melde me bij Alternate die meteen concludeerde dat ik dit gedaan had.....
Terwijl de verpakking (de doos) van ASUS moederborden niet eens gesealed zijn.

Na enig verbeten e-mail verkeer deelde zij mij mee dat ze het moederbord naar ASUS zouden terugsturen. Na zes weken kreeg ik een nieuw moederbord terug van ASUS.

Had tussentijds een EVGA Dark X79 moederbord gekocht met nog wat EVGA videokaarten en een EVGA voeding (direct op hun eu website store), perfect bord, grafische kaarten en power supply. Ben zo tevreden over EVGA dat ik nooit meer ASUS zal kopen, terwijl ik al zeker 15 jaar ASUS kocht.

How to loose a customer if you allow him to taste the competitors kitchen >:) !!!!

Alternate maakte destijds een niet al te klantvriendelijke indruk door meteen de aap op mijn schouder te zetten, klantvriendelijk noem ik dat niet, terwijl ik duizenden euros per jaar aldaar besteed.

Vond het toch nodig dit te delen op dit technisch bekwame forum

Groeten Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:38
Vorige maand heb ik toevallig een soortgelijk geval gehad: verbogen socket-pins op het mobo. Deze bestelling had ik bij Azerty gedaan, en daar hebben ze het gewoon prima opgelost.

Vreemd dat er zo'n grote verschillen in afhandeling zitten; je zou zeggen dat de webshops grotendeels dezelfde leveranciers gebruiken, en de afhandeling van DOA's via die leveranciers loopt (met minimale kosten voor de webshop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 18:05

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Gadgeteer schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:25:
Ik dacht dat Alternate wel wat serieuzer met klachten omging.
Ze hebben vast en zeker een reden om zo te reageren.
Helaas, maar klachtenafhandeling/after sales is werkelijk beroerd geregeld bij Alternate. Sinds de start eigenlijk al.

Mijn laatste ervaringen zijn alweer van een tijdje terug, maar ik herken het verhaal van de TS maar al te goed.
Ik woon er redelijk in de buurt, dus bij een probleem ga je even langs denk je dan. Weet niet hoe het nu is, maar een halve zaterdag wachten in een hok met mokkende klanten om je DOA switch van 4 tientjes om te ruilen (en je daarvoor fors moeten verdedigen), heeft mij doen besluiten om deze winkel uiterst links te laten liggen. Voor de prijs hoeft het overigens ook niet meer. Op Pricewatch kom ik ze zelden meer in de top 5 tegen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mquaedflieg
  • Registratie: November 2013
Jn0077 goed om te weten dat Azerty toch meer moeite doet om z'n klanten te behouden terwijl alternate, waar ik de initiële koopovereenkomst mee had, dit probleempje afwentelde op ASUS. Als zij mij direct voorzien hadden van een nieuw moederbord dan was ik waarschijnlijk nooit op EVGA gekomen.
tot nu toe heb ik ook alleen maar goede ervaringen met Azerty.

Ik denk dat dit soort garantie afhandelingen gedeeld moeten worden, het help ons uiteindelijk allemaal.

Groeten Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Ik heb dit ook een keer gehad bij Salland. Het moederbord vertoonde na een half jaar kuren. Ik dat ding opsturen, geen garantie omdat er pinnetjes omgebogen zouden zijn. Terug gekregen en inderdaad er zijn pinnetjes omgebogen, maar nu doet het moederbord helemaal niets meer. Maar je kan ook niet bewijzen of het tijdens transport of bij hun gedaan wordt.

In het vervolg maak ik eerst goede detail foto's alleen van de socket. Het zal me niets verbazen als de technische dienst bij dat soort winkels wel eens sjoemelt om onder de garantieplicht uit te komen. Ook altijd proberen te versturen met dat afdekplaatje dat er bij levering bij komt. Ook daar foto's van maken, hoe je het verstuurd hebt. Is misschien 3 tot 5 minuten werk, maar je staat dan wel een stuk sterker.

Verder ben je inderdaad overgeleverd aan de coulance van Alternate in dit geval. De telefoonmiep en iedereen die je daar aan de telefoon krijg betreft dit probleem volgt de regels en die zijn dat je geen garantie meer krijgt met kromme pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
maartenv schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:52:
...

Verder ben je inderdaad overgeleverd aan de coulance van Alternate in dit geval. De telefoonmiep en iedereen die je daar aan de telefoon krijg betreft dit probleem volgt de regels en die zijn dat je geen garantie meer krijgt met kromme pinnetjes.
Dat is nu net het kromme ... wettelijk gezien moet je niet rekenen op coulance, wettelijk gezien moet de shop maar bewijzen dat de pinnetjes verbogen zijn door de klant in kwestie (toch de eerste 6 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

chime schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:07:
Dat is nu net het kromme ... wettelijk gezien moet je niet rekenen op coulance, wettelijk gezien moet de shop maar bewijzen dat de pinnetjes verbogen zijn door de klant in kwestie (toch de eerste 6 maanden).
Dat lijkt mij ook. Ik snap dat webshops best veel moederborden met verbogen pinnetjes terug zien komen maar dat is gewoon risico als je dit soort componenten aan eindgebruikers verkoopt. Gooi de prijs van zo'n M/B met een tientje omhoog en accepteer gewoon dat er af en toe beschadigd spul terug komt. Of stop met verkopen aan consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

[afbeelding]

Na de afgelopen 4 pagina's te doorbladeren, zie ik nog niet in hoe je 300% zeker weet dat jij het niet gedaan kan hebben.
Ik heb een hele bijzondere..... Op 25-11 bestelde ik bij Alternate een complete PC in losse onderdelen. Bij binnenkomst op 26-11 heb ik die PC direct in elkaar gezet. Ik heb hier op mijn werk een antistatisch lab en echt de best denkbare omgeving om een PC in elkaar te zetten. Ik heb dat ook al honderden keren gedaan, dus no sweat.
Misschien ligt hier het probleem en heb je gewoon argeloos je pc in elkaar gezet zonder door te hebben dat je iets hebt verbogen. Ik zet misschien eens per jaar of 2 jaar een pc in elkaar, maar ik moet altijd even kijken wat de oriëntatie is van de processor t.o.v. socket. En aangezien de socket marker naast enkele van de verbogen pinnen zit had je (zeker met je ervaring met 100'den builds) de verbogen pinnen meteen moeten opvallen
De processor (Intel G2020) leg je in de socket en je drukt het klemmetje omlaag.... Dat kun je echt niet fout doen.
Het feit dat je dat al niet is gebeurd kan natuurlijk betekenen dat het naderhand gedaan is door alternate, maar dat vind ik erg onwaarschijnlijk aangezien zij zelf ook 100'den of 1000'den pc's in elkaar schroeven en je zelf aangaf dat het vrijwel onmogelijk is om krom te krijgen tenzij opzettelijk.
Ik weet 300% zeker dat dat niet bij ons gebeurt is en dat het board defect was bij ontvangst. Alternate blijft na een hele discussie volhouden dat ik mijn geld niet terug krijg. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze dat durven beweren en dat een webshop zo met klanten om gaat.
Ik neem dit soort beweringen altijd met een pinch of salt, 100% bestaat niet omdat je het dan had kunnen bewijzen (laat staan 300%) en dat kan je niet dus je weet het niet zeker.
Een foto van de staat van het board toen het na mij toegestuurd werd kan men niet overleggen.
Nee, dat slaat ook nergens op, jij kan ook geen foto overleggen waar het tegendeel opstaat zodra je dat wel kan heb je een valide argument. Wel een tip voor in de toekomst, ik neem altijd foto's van iets wat ik opstuur, zodat ik b.v. geen aftands model mobiel terug krijg onder het mom, 'ja deze is gebruikt maar dat was de jouwe ook, en deze hadden we nog liggen' (aangezien ik zuinig ben op me spullen..)

Ik zeg niet dat je liegt, maar ik kan ook niet zeggen dat Alternate onzorgvuldig gehandeld heeft. Geen bewijs is geen bewijs en 100% zeker zijn ook niet. Erg frustrerend als je weet dat je gelijk hebt maar ik zou me er niet meer druk om maken. Neem je verlies en i.p.v. blijven door hameren, onderhandel over korting op je 2de product. Bekijk het vanuit hun perspectief: voor een bedrijf is het ook erg frustrerend als iemand een product opstuurt en doen alsof hun neus bloed.
Als ik de shop review moet geloven is de aftersales inderdaad bedroevend, voor mij al reden om niet te kopen bij Alternate. Lees vooral de negatieve reacties dan zie je al snel een patroon.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Laatst online: 16-06 11:15
Deze topic wordt wel erg lang, het antwoord is redelijk simpel.

- de bewijslast ligt bij de verkoper. Een foto van het moederbord met de verbogen pinnen is niet genoeg als jij aanvoert dat de cpu moeiteloos in het socket paste. Want dan is er andere schade op het socket aanwezig. Dit kun je aangeven, waarna Alternate met een reactie moet komen. Ze kunnen niet domweg zeggen: "maar toch is het zo". Je wordt immers van iets beschuldigd. In het ergste geval is dat smaad.

- Zolang jij het product van een privé rekening betaalt, is het geen zakelijke transactie. Het afleveradres is niet relevant in deze. Zou wat zijn; als ik dus spul van de Wehkamp af laat leveren op werk is er geen garantie. Nee nee. :)

- herhaal jouw argumenten en licht je werkwijze toe bij het plaatsen van de cpu in het socket. Het klinkt dom, maar dit werkt. Soms moet je jezelf gewoon 3x herhalen voordat mensen je willen geloven. Toonzetting is alles.

- Wil dit allemaal niet werken, dan dreig je met het inschakelen van je rechtsbijstand of een verzoek tot onderzoek door de geschillencommissie. Alternate zal dan, bij enige onzekerheid over de 'schuldvraag' sowieso eieren voor zijn geld kiezen. De procedure alleen al is duurder dan de restitutie waar je recht op hebt. Hiermee weet je ook direct hoe stevig Alternate in zijn schoenen staat qua bewijs - geven ze niet toe, dan is de kans aanwezig dat ze ook echt iets kunnen aanvoeren dat het aannemelijk maakt dat jij het socket hebt gesloopt. Vanaf dan laat ik het aan jouw inschatting over, zoals je zegt, bij een principe kwestie (en 300% zekerheid) ga ik er dan vanuit dat je de procedure ook echt in gaat.

Ik denk dat het verder niet aan 'ons' tweakers is om te beoordelen in hoeverre je ergens recht op hebt. Wij zijn allemaal buitenstaanders. Ik vind het vorige comment dan ook erg op 't randje.

Door dit stappenplan te volgen doe je alles om jouw gelijk te halen en zet je Alternate voor het blok, ipv dat jij zelf iedere keer tegen die bal moet trappen om iets gedaan te krijgen.

Last but not least; het feit dat jij meteen een vervangend bord hebt gekocht doet niets af aan het recht op restitutie of reparatie van jouw originele aankoop. Dat staat er eigenlijk los van, je hebt immers gewoon voor beide producten betaald. Het kan wel invloed hebben gehad op de beeldvorming maar dat kan nog geen reden zijn om geen RMA uit te voeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 11-12-2013 15:59 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Vayra schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:35:
Deze topic wordt wel erg lang, het antwoord is redelijk simpel.
Je vat het goed samen! Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Laatst online: 16-06 11:15
Oh, het belangrijkste ben ik nog vergeten. Bij dit soort zaken: houd alle communicatie vriendelijk doch formeel van toon. Dat werkt het beste om dingen gedaan te krijgen. Wees to the point en houd de emotie uit je verhaal. Het gaat ook nooit om principes (als je met Alternate praat) maar om jouw rechten en plichten als consument en die van Alternate in deze zaak.

Semantics.. :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vayra heeft het inderdaad goed samengevat.
Alternate haal zich zo wel heel veel negatieve publiciteit op de hals voor die luizige (voor zo'n bedrijf ) €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirieee
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08-2023
Heb zelf toevallig precies dezelfde ervaring gehad met alternate. Ook de bewering van hun kant dat ik de pinnetjes verbogen had en garantie niet meer geldig was, terwijl ik 100% zeker ben dat dit niet mijn werk was. Heb me destijds veel te makkelijk laten afschepen door dit praatje, waar ik spijt van heb dus ik hoop dat jij er uit principe wel voor blijft vechten.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen speculatie over wat er gebeurd zou kunnen zijn of wiens schuld het mogelijk is. Ook is dit topic niet bedoeld om andere problemen met Alternate (of andere webshops) te bespreken.