Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste auto, wat kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11 20:12
Beste Tweakers,

Ik heb binnenkort een auto nodig. Gezien ik zelf niet zo'n petrolhead ben hoop ik hier wat suggesties te krijgen.

De situatie:
Binnenkort hoopt een van mijn nog thuiswonende familieleden haar rijbewijs te halen en heb ik geen 'alleenrecht' meer op mijn moeders (door haar ongebruikte) auto. Voor zowel mijn werk als studie was het ideaal dat ik, op de benzine na, kosteloos auto kon rijden, maar die luxe heb ik over een maand of twee niet meer. In andere woorden: ik moet zelf een auto gaan aanschaffen. Ik rijd momenteel op jaarbasis circa 12.000 kilometer, dat worden er vanaf eind januari circa 20.000.

Mijn wensen/budget:
Ik wil ongeveer tienduizend euro uitgeven aan een auto (iets meer kan, minder is altijd beter ;)), maar heb hierbij wel een aantal specifieke eisen:
  • Vijfdeurs
  • Smaak is subjectief, maar ik ben geen fan van Panda's of Lupo's (het oog wil ook wat),
  • Zo min mogelijk wegenbelasting,
  • Zo laag mogelijk verbruik.
In andere woorden: de gebruikskosten moeten zo laag mogelijk liggen, maar ik zoek wel een goede balans tussen functionaliteit (ik wil er bij wijze van spreken ook mee op wintersport kunnen) en kosten. Ik ben nieuwsgierig wat jullie mij adviseren.

Bij voorbaat dank voor de moeite! :)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat heb je zelf al gevonden?

39

• Keyboardplayer
Jonge 2de hands VW Up, maar ik weet niet of dit zo'n goede snelweg auto is. Van de kilometers die ik rijd is 90% op de snelweg.

• PKDkiting
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-11 18:33
Op deze site zijn veel jong gebruikte auto's te koop ;)
Misschien staat er wat bij http://www.leaseplan.nl/occasions/

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Toyota Auris 1.6, Ford Focus

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Is de 20k km vast? Want dat is diesel territory. Kijk naar de oude MRB vrije modellen waar iedereen vanaf wilt vanwege het dieseltarief.
Polo, Punto etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik zal wel weer afgeschoten worden, maar als je voor 90% snelweg gaat rijden. Neem dan geen VW Up, los van dat ik er genoeg andere klachten over heb (mos in de raamrubbers, rammelende ophanging, krakende stoelen etc.) is er tot aan 80km/h enigszins mee te leven. Maar even gauw snelheid maken om in te halen als je al 110/120km/h rijd kun je vergeten, dan krijg je gegarandeerd bumperklevers, boze mensen, mensen die gaan lopen seinen etc.

Qua keuze benzine/diesel. Als het financiele niet ver uit elkaar ligt ga dan voor wat jij het fijnst vind, ook al is dat net ietsje duurder. Persoonlijk vind ik diesel niks, de oude diesels stinken en ik krijg het er zelfs benauwd van, zijn dan ook nog eens traag. Terwijl je bij de modernere diesel's alleen maar gezanik hebt met roetfilter, het regenereren ervan, EGR-kleppen, dooie turbo's (vaak als het ex-lease auto's zijn). Mijn persoonlijke keus zou in zo'n geval benzine zijn. Ik rijd dan ook benzine momenteel, met toch 20.000+ km's per jaar (om dat een beetje context te geven: 18 jaar oude Citroën ZX, 1.8i, 290.000km op de klok, verbruik van gemiddeld 1 liter per 12km ofzo)

Als je niet alleen auto rijd omdat je ergens moet zijn, maar ook omdat je auto rijden gewoon leuk vind, hou daar dan ook rekening mee ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 10-12-2013 22:54 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Vooral kijken naar 3-5 jaar oude occasions. Die komen net uit de lease en dan heb je voor 10k best een leuke auto. En ga naar een BOVAG garage zodat je garantie krijgt.
Voor dat geld kun je ook wel leuke auto's nieuw kopen. Maar die zijn over het algemeen niet heel fijn voor op de snelweg. Plus dat ze binnen een paar jaar de helft van hun waarde verliezen.

TheS4ndm4n#1919

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Yaris 5 deurs

Vaak bu'j te bang!

• RocketKoen
Die heb ik een. Fijne auto, maar geen aanrader als je 90% snelweg rijdt.
Alhoewel de sport versie misschien wat betere vering en stoelen heeft.

TheS4ndm4n#1919

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ibiza ecomotive? :P Zuinig en rap zat op de snelweg.

Aangezien ze volgend jaar in de wegenbelasting komen zijn ze ten overvloede te vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door Megamind op 11-12-2013 01:00 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
RocketKoen schreef op woensdag 11 december 2013 @ 00:50:
[...]

Die heb ik een. Fijne auto, maar geen aanrader als je 90% snelweg rijdt.
Alhoewel de sport versie misschien wat betere vering en stoelen heeft.
Fijne auto inderdaad, maar minder prettig op de snelweg. Alhoewel het absoluut niet slecht is op de snelweg.

Op de snelweg maakt de lengte en het gewicht van de auto niet bijzonder veel uit qua verbruik. De vastigheid van je voet wel (vaste voet = zuiniger dan cruise control). Als je voor 90% op de snelweg rijdt dan is een wat langere Volvo of Volkswagen ofzoiets lekker comfortabel en feitelijk net zo zuinig. V50? Passat? Beiden ideale wintersport auto's en (afhankelijk van de bestuurder) erg zuinig op de snelweg bij de juiste motor.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 11-12-2013 01:29 ]

• Señor Sjon
Als je iets hogere maandlasten voor lief neemt, dan kan je in het C en D segment wel erg mooie auto's scoren voor weinig. Die auto's zijn totaal niet populair geweest vanwege de MRB-regels. Maar de kleine auto's gaan ook weer betalen, waardoor het gat kleiner wordt.

Voor veel snelweg zou ik niet kleiner dan een Golf gaan (C-segment).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Keyboardplayer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:06:
Jonge 2de hands VW Up, maar ik weet niet of dit zo'n goede snelweg auto is. Van de kilometers die ik rijd is 90% op de snelweg.
Uit eingen ervaring weet ik dat de Up het prima doet op de snelweg :)
Voor wat langere ritten wel even kijken naar een uitvoering met wat betere stoelen, de standaard/budget dingen zijn plat en glad, geven nauwelijks steun...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Up heb ik wel eens mee gehad als vervangende auto, moet zeggen dat ik voor de snelwegkilometers de UP niet erg prettig vindt. De Polo die ik op dit moment rijdt vindt ik dan toch wel het minimum om een beetje comfortabel rond te zoeven. (en dan mopper ik nog stiekem op het geluidsniveau en wegligging)

vijfdeurs, subjectieve smaak, zo min mogelijk wegenbelasitng en ..... ach 3 van de 4 is ook mooi!

[ Voor 37% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 11-12-2013 10:36 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Ook een Volvo XC90 koop je al voor €8500. Prima auto, beetje zwaar, maar doet wel 1:16 op de cruise control met 160km/u en 6 man terug van wintersport! :7

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Señor Sjon
Eco-torretjes doen het heel slecht op de snelweg qua verbruik. Lange stukken 120 op de GPS en je wordt getrakteerd op een fors verbruik.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
DropjesLover schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:35:
[...]

Ook een Volvo XC90 koop je al voor €8500. Prima auto, beetje zwaar, maar doet wel 1:16 op de cruise control met 160km/u en 6 man terug van wintersport! :7
Ook leuk. Overzicht op dit moment:
1: Vijfdeurs
2: Smaak is subjectief, maar ik ben geen fan van Panda's of Lupo's (het oog wil ook wat),
3: Zo min mogelijk wegenbelasting,
4: Zo laag mogelijk verbruik.

1234
VW Up X XVV
Volvo XC90 VVXV
jeep wagoneer VVVo

Op dit moment nog een voorsprong voor de Jeep.

En inderdaad, als je boven de 120 komt dan komt het verbruik van bluemotion, ecomotive ed. erg dicht in de buurt van dat van een Wagoneer :)

[ Voor 7% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 11-12-2013 10:51 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoeveel kun je zelf aan de auto klussen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Er zijn echt enorm veel auto's te vinden die aan je eisen voldoen.

Skoda Fabia Combi / Toyota Avensis / Opel Astra / Volvo V50 / Peugot 407 / etc. Allemaal prima auto's die niet te dorstig zijn en redelijk ruim van binnen. Dus tja, take your pick..

Alleen de wegenbelasting is niet heel erg laag, maar rijden wel meer comfortabel op de snelweg dan die kleine gebakjes..

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 11-12-2013 11:19 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, een Seat Ibiza ST is een prima auto die waarschijnlijk rond de 10k uitkomt 2e-hands. Heb er anderhalf jaar in gereden, gemiddeld 1:22-23 (diesel), ZAT ruimte, ziet er ook aardig uit, etc.

Copy.com

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien dat er eens gestopt moet worden om deze auto's zo denigrerend te benoemen. Waar komt dat toch vandaan? Persoonlijk rij ik liever in een kleinere, nieuwe auto dan in een oud lijk die wat groter is.
ReallyStupidGuy schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:49:
En inderdaad, als je boven de 120 komt dan komt het verbruik van bluemotion, ecomotive ed. erg dicht in de buurt van dat van een Wagoneer :)
En ja het is nogal wiedes dat kleinere auto's misschien wat meer gaan verbruiken als er wat harder mee gereden wordt, maar eigenlijk is dat uiteindelijk met elke auto zo alleen wordt het wel wat schromelijk overdreven omdat men kleine auto's niet mooi/mans genoeg vind ofzo?

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 11:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:22:
[...]

Misschien dat er eens gestopt moet worden om deze auto's zo denigrerend te benoemen. Waar komt dat toch vandaan? Persoonlijk rij ik liever in een kleinere, nieuwe auto dan in een oud lijk die wat groter is.
Geef mij maar een wat oudere auto van formaat.

Die nieuwe kleine dingen zijn nog steeds kleine dingen. Overigens is een hedendaagse Polo niet meer een kleine auto. De Up dat soort dingen wel nog.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voor 10.000 kan je al heel uitgebreid shoppen, dus is het handig om te bedenken wat je criteria zijn. Om er maar een paar te noemen:
  • uiterlijk
  • verbruik
  • gewicht (=belasting)
  • verzekering
  • nieuwwaarde
  • grootte
  • comfort
  • imago (ouwemensenauto vs petjesauto)
  • carrosserievorm
  • kleur
  • garantie
Bedenk voor jezelf wat je belangrijk vindt en ga rondsnuffelen op bijvoorbeeld www.gaspedaal.nl. Daar kan je zoeken op meerdere autosites tegelijk en een heleboel van bovenstaande opties beperken

Ik zou persoonlijk voor een eerste auto liever wat minder uitgeven (± 5000?) en daarmee ruimte overhouden voor onderhoud, verzekering, belasting en het opdoen van ervaring (evt schades?). Als je wat meer gereden hebt kan je bijvoorbeeld over een jaar (of twee) bedenken of je auto voldoet aan je verwachtingen of dat je gebruikspatroon zodanig anders is dan je dacht dat je toch wat anders wil hebben.

• Señor Sjon
Niks overdreven. Het motorvermogen is zo ontoereikend om met een beetje tegenwind op de snelweg te rijden dat het niet leuk meer is. De grootste verschillen in verbruik komen in deze klasse. Ik heb zelf een Grande Punto 1.4 95pk gehad die volgens de folder makkelijk 1:16 bij gemengd gebruik moest halen. Later is dat boekje aangepast naar 1:14 en ik haalde er op 100k km 1:11,9 mee. Idem voor een BlueMotion 1.2 70pk Polo uit 2011. 1:13 met veel hangen en wurgen. Nu tijdelijk een Golf 1.4 TSI. Zwaarder, groter, ouder (meer bijtelling), maar op hetzelfde traject 1:14 met gemak.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Die diesel bluemotions doen hier met gemak 1:18 en met veel hangen en wurgen haal ik wel de 1 op 25 :+ maar dan moet je hem wel echt zuinig gaan rijden.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Precies, als je in een Up! bijvoorbeeld minder dan 1:20 rijdt dan is er wat aan de hand met je rechtervoet. Of je moet die baksteen daar eens ondervandaan halen :+

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 11:36 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:36:
Precies, als je in een Up! bijvoorbeeld minder dan 1:20 rijdt dan is er wat aan de hand met je rechtervoet. Of je moet die baksteen daar eens ondervandaan halen :+
Oh nee die stinkups die halen dat verbruik ook never. De benzine niet.

Ik doel op de Polo Bluemotion diesel :+

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:43:
[...]

Oh nee die stinkups die halen dat verbruik ook never. De benzine niet.
Welk verbruik halen ze niet? 1:25? Geen probleem hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 11:44 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:44:
[...]

Welk verbruik halen ze niet? 1:25? Geen probleem hoor.
Leenauto gehad en volgens de boordcomputer kwam ik daar nog niet eens in de buurt. Snelwegkilometers rond de 120. Afstand van 60KM.

Kwam meer in de buurt van de 1:15.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Niet mijn ervaring.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik zou er meer mee moeten rijden de volgende keer maar ik krijg nu telkens Polo's mee als ik mijn Polo inlever dus ik kan niet verder vergelijken.

Overigens de Polo TSI Bluemotion die nieuwe is wel echt een leuke auto met ditto blok. Stuur doet het ook erg fijn.

Ik zou eerder een Polo adviseren dan een Up maar dat is nog altijd mijn ervaring.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:51:
Ik zou eerder een Polo adviseren dan een Up maar dat is nog altijd mijn ervaring.
Euh ja ik ook maar het is natuurlijk ook een hogere klasse. dus echt eerlijk vergelijken is het niet :)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:53:
[...]

Euh ja ik ook maar het is natuurlijk ook een hogere klasse. dus echt eerlijk vergelijken is het niet :)
Klasse hoger maar daar beginnen wel de redelijke auto's imho. Golf is overkill maar een Polo is een prima wagen. Net als een Ford Fietstas en een Opel Corsa :) Een Focus of Astra is overkill voor dit soort praktijken.

Een Ka/Up!/500/Panda zijn allemaal erg kleine auto's. Grote auto's voor het formaat maar kleine auto's hoe je het ook bekijkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Touchdomex op 11-12-2013 11:58 ]

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
VW Polo? Fiat Punto Evo! In mijn ogen een grotere auto dan een Polo, en hij rijdt super, comfortabel en een diesel! Denk wel om de wegenbelasting vanaf volgend jaar.

• Señor Sjon
Polo 5-deurs vond ik maar erg krap. Ik kon door het achterraampje naar buiten kijken en moest me echt in de auto laten vallen.

• FastFred
Jullie zullen me vast voor gek verklaren, maar als ik een dusdanig budget had gehad: Lexus IS200 2.0i Executive 8). Ik heb ze voor 4,5k al gezien. Die overige 6000 kun je dan steken in onderhoud :9

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 11-12-2013 12:54 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Senor Sjon schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:08:
Polo 5-deurs vond ik maar erg krap. Ik kon door het achterraampje naar buiten kijken en moest me echt in de auto laten vallen.
Hoe lang ben je? Ik ben 1.72 en zit als een koning in dat ding :+ Dus dat vertekent wel een beetje :D

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:56:
Een Ka/Up!/500/Panda zijn allemaal erg kleine auto's. Grote auto's voor het formaat maar kleine auto's hoe je het ook bekijkt.
Nog lang niet zo klein als een C1/107/aygo. daar kan je in de kofferbak net een kratje bier kwijt en dan heb je het gehad.
Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:09:
[...]

Hoe lang ben je? Ik ben 1.72 en zit als een koning in dat ding :+ Dus dat vertekent wel een beetje :D
en hoe breed? :+ ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 12:11 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:10:
[...]

Nog lang niet zo klein als een C1/107/aygo. daar kan je in de kofferbak net een kratje bier kwijt en dan heb je het gehad.
Zoals ik zei grote auto's voor formaat. Zelfde formaat allemaal maar de Up is inderdaad ruimer dan een C1. Dat ontken ik ook nergens ;)
en hoe breed? :+ ;)
Je hebt de foto's gezien :> Daarnaast is dat geen probleem in de auto's die ik noem.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Om al die verbruiksposts wat uit te breiden naar meer ervaringen zou ik ook even kijken op www.spritmonitor.de. Daar kan je van meerdere gebruikers het verbruik opvragen, in plaats van twee willekeurige ervaringen die toevallig erg verschillend zijn.

Bijv
VW Polo 1.2 TSI doet gemiddeld 6,4 l/100 km
Fiat Punto 1.3 jtd gemiddeld 4,92 l/100 km

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

gwystyl schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:20:
Om al die verbruiksposts wat uit te breiden naar meer ervaringen zou ik ook even kijken op www.spritmonitor.de. Daar kan je van meerdere gebruikers het verbruik opvragen, in plaats van twee willekeurige ervaringen die toevallig erg verschillend zijn.

Bijv
VW Polo 1.2 TSI doet gemiddeld 6,4 l/100 km
Fiat Punto 1.3 jtd gemiddeld 4,92 l/100 km
Diesel VS Benzine. De benzine legt het dan altijd af.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Honda Civic Hybrid?
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/c/be/90yACi7GZtkyPVuOTNQ9rA==.jpg
Voordelen:
- Ruim
- Redelijk goedkoop
- Redelijk veel opties

Nadelen:
- Uiterlijk kan je tegenvallen
- Batterijen zullen ooit aan vervanging toezijn
- Vanaf volgend jaar komt er wegenbelasting om de hoek kijken (hier kan je wel weer je voordeel mee doen qua aanschaf nu)

http://www.marktplaats.nl...vic+hybrid&categoryId=114

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Touchdomex: Dat snap ik, het was om wat van de verhalen hierboven te relativeren. Een VW Up! staat op 5,36 l/100 km gemiddeld

Ik heb zelf een excel sheet in elkaar gedraaid waarin ik ongeveer alle belangrijkste kosten heb neergezet. Deze wordt constant bijgewerkt met mijn werkelijke kosten, maar het was voor mij een handige sheet bij het zoeken naar een andere auto. Ik heb hier o.a. het volgende in staan:
  • Aanschafprijs (--> afschrijven in 5 jaar)
  • Gewicht (--> Belasting per mnd/jaar)
  • Verzekering per mnd/jaar
  • Verbruik --> brandstofkosten per mnd/jaar
  • Onderhoud (in eerste instantie schatting, later ingevuld met werkelijke waarden)
  • Jaarkilometrage (extrapolatie vanuit aantal gereden km tot dan toe)
Hiermee kan ik heel goed vergelijken welke auto wat kost. Dat lijkt me in ieder geval goed om mee te nemen naast of je een auto mooi vind, of hij lekker zit/rijdt enz. Voor de liefhebber een dropbox linkje

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 11-12-2013 12:35 ]

• Señor Sjon
Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:09:
[...]

1.83 en breed. Dus vooral in de winter met jas een feest. De tweede jas is eigenlijk de Polo. :P

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Misschien dat er eens gestopt moet worden om oudere auto's zo denigrerend te benoemen, Waar komt dat toch vandaan? Persoonlijk rijd ik liever in een wat oudere auto en dat de eerste eigenaar de eerste 4 jaar afschrijving voor zijn rekening neemt. :Y)

Ik denk.. maar dat denk ik dan he... dat het woord "persoonlijk" redelijk veelzeggend is hier.

@ ts

Ik denk dat je het beste af bent met een Skoda Fabia station of iets in die trent, redelijk ruimte, niet te zwaar voor de houderschapsbelasting, zuipen doen ze ook niet, toch comfortabel, en je betaald niet de hoofdprijs als de kop er al af is.

[ Voor 36% gewijzigd door Flagg op 11-12-2013 13:55 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Senor Sjon schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:46:
[...]

1.83 en breed. Dus vooral in de winter met jas een feest. De tweede jas is eigenlijk de Polo. :P
Je doet toch geen jas aan in de auto? Je hebt een kachel. Het is geen brommer ofzo.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Flagg schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:49:
Ik denk.. maar dat denk ik dan he... dat het woord "persoonlijk" redelijk veelzeggend is hier.
Vanwaar de flame?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

:? Flame?

Eerst begin je met dat je de term denigrerend voor kleine auto's vind en dat dat niet nodig is... nou prima. Daarna refereer je naar oudere grote auto's als "lijk".

Wat verwacht je nou?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Denigrerend? Eerder liefkozend... Maar kleine auto's zijn door hen beperkte gewicht gewoon wat zenuwachtiger op de snelweg dan grotere auto's. Je merkt het vooral met een oneven wegdek of stevige zijwind wanneer je een vrachtwagen passeert.

Persoonlijk rijd ik dus liever een oude Volvo 850 dan een splinternieuwe Peugot 106 :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• FastFred
Flagg schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:49:
[...]

Misschien dat er eens gestopt moet worden om oudere auto's zo denigrerend te benoemen, Waar komt dat toch vandaan? Persoonlijk rijd ik liever in een wat oudere auto en dat de eerste eigenaar de eerste 4 jaar afschrijving voor zijn rekening neemt. :Y)

@ ts

Ik denk dat je het beste af bent met een Skoda Fabia station of iets in die trent, redelijk ruimte, niet te zwaar voor de houderschapsbelasting, zuipen doen ze ook niet, toch comfortabel, en je betaald niet de hoofdprijs als de kop er al af is.
Het meest idiote aan deze hele post vind ik nog wel dat auto's ouder dan 4 jaar al als oud bestempeld worden

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Standeman schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:58:
Persoonlijk rijd ik dus liever een oude Volvo 850 dan een splinternieuwe Peugot 106 :)
Peugeot 106 is niet meer nieuw te krijgen :P
Je bedoelt natuurlijk de 107 ;)

Het ging me ook niet zozeer om jouw post, maar de negatieve bijklank kom je nogal regelmatig op dit forum tegen als het over het A-segment gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 14:02 ]

• Flagg
  • Niet online

Flagg

FastFred schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:58:
[...]

Het meest idiote aan deze hele post vind ik nog wel dat auto's ouder dan 4 jaar al als oud bestempeld worden
Bedoel je mijn post? Want dat staat er niet namelijk...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Gunner schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:00:
[...]

Peugeot 106 is niet meer nieuw te krijgen :P
Je bedoelt natuurlijk de 107 ;)

Het ging me ook niet zozeer om jouw post, maar de negatieve bijklank kom je nogal regelmatig op dit forum tegen als het over het A-segment gaat.
Das helemaal waar, maar op het moment dat je een grotere auto hebt hoor je met dezelfde regelmaat dezelfde negatieve bijklank over dat segment. :+

Het enige wat ik nu hoor over de Jeep van mensen, is *wijzend naar tankdop* "hier moet het geld in zeker".

Dat hou je toch (alleen in NL overigens, andere landen heb je dat niet), vooral niets van aantrekken, iedereen verdedigd uit alle macht zijn eigen segment en willen vooral dat andere mensen het liefst morgen nog overstappen.

Met de Jeep geen last van want die valt op geen enkel punt te verdedigen, hij zuipt, is zwaar, comfort is ook niet bovengemiddeld, je hebt alleen lekker overzicht en je weet dat je wel heel belachelijk moet doen wil je vast komen te zitten, maar dat laatste geldt voor alle auto's die in nl blijven. Voor de rest, kan ik hem niemand aanraden. Maar hij is wel leuk.. :+ Rationaliteit en auto's gaan niet samen bij ons. (thank God)

• Señor Sjon
Touchdomex schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:50:
[...]

Je doet toch geen jas aan in de auto? Je hebt een kachel. Het is geen brommer ofzo.
Ik doe hem niet elke keer uit als ik naar de auto loop en boodschappen ga doen ofzo. Alleen voor ritten langer dan een uur en dan ook vaak niet. En kachel is niet instant warm natuurlijk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Flagg schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:11:
Dat hou je toch (alleen in NL overigens, andere landen heb je dat niet), vooral niets van aantrekken, iedereen verdedigd uit alle macht zijn eigen segment en willen vooral dat andere mensen het liefst morgen nog overstappen.
Dank. Om onverklaarbare reden trek ik het me te persoonlijk aan. Omdat ik te vaak het idee heb dat gebaseerd is op vooroordelen en niet op basis van eigen ervaringen.
Het enige wat ik nu hoor over de Jeep van mensen, is *wijzend naar tankdop* "hier moet het geld in zeker".
Dat zal de kift wel zijn :)
Met de Jeep geen last van want die valt op geen enkel punt te verdedigen
Niet erg toch. Als jij het leuk vind en het geld waard vind is dat het enige wat belangrijk is?
Rationaliteit en auto's gaan niet samen bij ons. (thank God)
Bij wie wel? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 11-12-2013 15:08 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dat advies van een grote oudere auto (Volvo XC90) vind ik niet zo handig, dat gaat totaal niet samen met betaalbaar rijden. Tov. een Polo-achtige gooi je iedere maand veel geld weg aan brandstof, vaste lasten en onderhoud. Dat moet je alleen doen als je echt een liefhebber bent en het geld er voor over hebt. (bron: heb een Jaguar XJ uit 1995, Kia Carens uit 2003 die bijna evenveel verbruikt trouwens en een lease-diesel, nu een Citroen DS3 en daarvoor een Skoda Superb).

Verder zou ik met jouw wensen gewoon eens een zoekopdracht maken op Autoscout24 en dan kijken wat je voorbij ziet komen. Als je een interessante auto tegenkomt dan lees je een paar Autoweek reviews (http://www.autoweek.nl/autoreviews?sort=4) om te kijken hoe tevreden mensen zijn die zo'n auto daadwerkelijk rijden. En kijk ook even op http://www.whatcar.com/ om te lezen wat de experts zeggen. En dan inderdaad Spritmonitor.de om te kijken wat een auto in de praktijk doet qua verbruik.

Verder blijft het natuurlijk een groot stuk emotie en zoals je ziet krijg je de meest uiteenlopende adviezen als je de vraag zo open stelt als jij nu doet. Het werkt een stuk beter als je zelf een shortlist hebt en wat onderzoek gedaan hebt, dan kun je gerichte adviezen vragen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Senor Sjon schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:38:
Eco-torretjes doen het heel slecht op de snelweg qua verbruik. Lange stukken 120 op de GPS en je wordt getrakteerd op een fors verbruik.
Niet mijn ervaring. Met mijn Punto Evo 1.3 MJ doe ik nog altijd 1:20 als ik 120 ga rijden. Normaal gemiddeld 1:22,5.
Natuurlijk verbruik je meer op de autosnelweg, maar dat doet iedere auto. Een groot verschil is wel dat een zware auto relatief minder meerverbruik heeft op de autosnelweg, vergeleken met provinciale wegen omdat je vaker meer gewicht moet accelereren.
En op die manier lijkt een kleine auto opeens veel meer extra te verbruiken terwijl het gewoon zo is dat die buiten de autosnelweg gewoon veel zuiniger is.

Signatures zijn voor boomers.

• Señor Sjon
Jup, maar ze plakken er een niet-realistisch verbruik op. Zo mogen ze erg langzaam accelereren naar de 120 toe in de test, veel trager dan enig toerit in Europa.

Die Mjets zijn leuke dingen, alleen lees ik er wel veel horrorverhalen over dat ze gewoon niet op temperatuur komen in de winter. Hierdoor veel sludge achtige problemen.

Maarre TS, al wat verder?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Jazzy schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:11:
Dat advies van een grote oudere auto (Volvo XC90) vind ik niet zo handig, dat gaat totaal niet samen met betaalbaar rijden. Tov. een Polo-achtige gooi je iedere maand veel geld weg aan brandstof, vaste lasten en onderhoud. Dat moet je alleen doen als je echt een liefhebber bent en het geld er voor over hebt. (bron: heb een Jaguar XJ uit 1995, Kia Carens uit 2003 die bijna evenveel verbruikt trouwens en een lease-diesel, nu een Citroen DS3 en daarvoor een Skoda Superb).
Dat ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Comfortabel rijden is voor mij een harde eis. Mij vind je dus ook niet gauw in een Corolla/Focus/Golf. Minimaal een Passat/S60/A4/Avensis. Ik heb een hekel aan herrie en een hoop toeren op snelheid

Vaak bu'j te bang!

• Keyboardplayer
Jullie hebben mij al van een hoop nuttige input voorzien, waarvoor dank! ;)

Comfortabel speelt bij mij wel een rol, maar gebruikskosten staan ook dan nog altijd stipt bovenaan op het must-have lijstje. Ik rijd vooral kortere snelweg ritjes (30 km/rit).

Hoe denken jullie over een recente Polo (2012) met de 1.2 TDI motor of 1.6 TDI motor? In de range 10 - 15k zijn er best veel Polo's (vooral de 1.2) beschikbaar.

• RocketKoen
Keyboardplayer schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:03:
Jullie hebben mij al van een hoop nuttige input voorzien, waarvoor dank! ;)

Comfortabel speelt bij mij wel een rol, maar gebruikskosten staan ook dan nog altijd stipt bovenaan op het must-have lijstje. Ik rijd vooral kortere snelweg ritjes (30 km/rit).

Hoe denken jullie over een recente Polo (2012) met de 1.2 TDI motor of 1.6 TDI motor? In de range 10 - 15k zijn er best veel Polo's (vooral de 1.2) beschikbaar.
Je kan beter een iets oudere auto kopen. Op een 1-2 jaar oude auto schrijf je nog enorm veel af in de 1e jaren.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1