Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eerste auto: valkuilen, grote do's and don'ts?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Ik zit een beetje rond te kijken om mijn eerste auto te kopen!
Ik heb een paar vraagjes hieromtrent, omdat ik hier (uiteraard dus) geen ervaring mee heb.

De vragen die ik heb zijn vrij generiek, zodat ik een beetje weet waar ik op moet letten en welke richting ik op moet.

Ik heb nu een jaar of 4 mijn rijbewijs maar dus geen auto. Ik pak de auto van mijn ouders als ik een auto nodig heb. Deze afhankelijkheid begint de laatste tijd mij wat te irriteren, mede omdat mijn ouders hun auto's ook vaak nodig hebben.

Op dit moment rijd ik nog geen 1000 KM per jaar. In eerste instantie zal het dus zoiets zijn. Ik kan me echter wel voorstellen dat als ik zelf een auto heb, dit omhoog gaat. Maar laten we het dan even op zo'n 5000 max houden.

Ik ben geen agressieve of roekeloze bestuurder, en hoewel ik niet extreem veel KM op mijn naam heb staan acht ik de kans op schade niet overdreven groot. Houd echter wel rekening met 't feit dat het kan gebeuren. Vanuit dat oogpunt ben ik dus niet opzoek naar een echte beginnersauto: heb al enige tijd rijervaring in meerdere auto's, en bij meerdere weertypen :).

- Wat is zuinig? Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 zegt mij niet zoveel. Is dat goed of niet?
- Wat is sportief? Kom je met 110 PK met rook van je plek, of word je dan ingehaald door zo'n 45 KMH auto?
- Een auto die 276.892 km heeft gelopen, is dat veel of weinig?

Mijn wensen:
- Een auto tussen de 4 en 10 jaar oud
- 'Sportief': ik hoef geen blitse bak om weg te scheuren, maar wil ook geen traag monster.
- 'Goedkoop': wat is verstandig om te doen m.b.t. verzekering en wegenbelasting?
- 'Leuk': hoewel smaak persoonlijk is, wil ik er wel een die er een beetje fatsoenlijk leuk uitziet.
- Buget: --maximaal-- 7000€ vraagprijs. Liefst goedkoper. Airco grote pré.

- Wat is duur in de wegenbelasting en verzekering? Wat voor merken en type auto's zijn juist voordelig en welke zijn duur? Hoe herken ik dit?
Wat belangrijk voor mij is, is dat de auto betaalbaar is. Als ik dan iets in moet leveren op sportiviteit dan zij het zo. Ik wil echter niet voor een dubbeltje op de eerste rij of het allergoedkoopste. Gewoon een middenmootje dus.

Ik zag bijvoorbeeld een leuke Honda Civic staan. Is dit nou een goede keus, of juist totaal niet of.. Of zeg je, neem een Renault Megane? Of... Benzine of Diesel? 1.6, 1.8 of 2.0?

Dus graag van jullie een beetje "inzicht" in welke richting ik op moet gaan.

Bedankt voor de adviezen.

Edit mbt verzekering (wel specifieker)
Wat me bv ook opvalt zijn de enorme verschillen in verzekering bij de diverse maatschappijen. Wanneer ik deze vergelijk (en dan wel dezelfde uitvoering neem, en dan WA of WA deels casco etc.) loopt dit uiteen van 60€ pm tot wel 120€ pm. Soms heb je ruitdekking inclusief, soms voor 3€, soms voor 22€.

Via Independer heb ik een leuke vergelijking kunnen maken, en daarmee kwam ik uit op Insecure (die ik daarvoor handmatig ook al als beste had uitgezocht). Ohra oogt echter nog beter, maar staat weer niet bij Independer.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 01:06 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Om even wat vragen kort te beantwoorden.

- Diesel lijkt me niet zo handig als je zo weinig rijdt, je betaalt dan erg veel wegenbelasting en het voordeel aan de pomp ga je er niet uithalen.
- Wat zuinig is dat moet ieder voor zich bepalen, maar 1 op 15 lijkt me niet echt slecht.
- Je hebt geen 100+ pk nodig om met rokende banden weg te komen. Met een simpele 1.0 van zeg 50-60pk lukt dat roken ook wel. Feit is wel dat dergelijke autootjes niet al te vlot zijn met doortrekken naar de 100 en met inhalen op de snelweg kan je er een boek bij lezen voordat je op gang bent. Wellicht dingen om rekening mee te houden.
- Een auto met 270k op de teller is voor een benzine auto redelijk veel, zeker als ie tussen de 4 en 10 jaar oud is zoals je zoekt.
- Als ik je budget zo zie is het wellicht te overwegen een kleinere splinternieuwe auto te nemen. Ik weet niet of je een grote of kleine auto zoekt? Voordeel van een kleine nieuwe is het lage verbruik, je hebt de eerste jaren zo goed als 0 onkosten kwa onderhoud en wellicht als ie zuinig genoeg is pak je nog wat belastingvoordeel mee. Verzekering kan dan wel wat duurder uitvallen, ik zou een nieuwe auto allrisk verzekeren en een auto van 10 jaar bv weer niet.

Ik zou aanraden om voor jezelf een lijstje te maken van auto's die binnen je budget vallen en die jij er leuk uit vindt zien. Dan kunnen die auto's vergeleken worden op hun do's and don'ts en kan je een stuk concreter op weg worden geholpen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Wat is zuinig? Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 zegt mij niet zoveel. Is dat goed of niet?
Ligt aan de auto en de brandstof. Benzineauto's verbruiken meer dan (turbo-)diesels. Grote zware auto's verbruiken meer dan kleine lichte. Hoe meer motorinhoud en/of vermogen, hoe hoger het gemiddeld verbruik, al hangt dit ook sterk af van je rijstijl.
Wat is sportief? Kom je met 110 PK met rook van je plek, of word je dan ingehaald door zo'n 45 KMH auto?
Zelfs met een Suzuki Alto met 40 pk kun je met rook van je plek gaan en om door een brommobiel ingehaald te worden moet je wel erg langzaam optrekken. :P 110 pk zegt niet zoveel als je niet weet wat de auto weegt. Een vrij extreem voorbeeld: Een oud collega van mij kocht een aantal jaren geleden een oude Ford F100, zo'n gigantische Amerikaanse pick-up. Het ding had 200 pk en woog 2 ton. In de praktijk was mijn Mitsubishi Colt met 60 pk en 840 kg sneller weg en de topsnelheid was nagenoeg gelijk. Zijn verbruik was gemiddeld 1 op 6 (LPG), terwijl ik 1 op 14 (benzine) reed.
Een auto die 276.892 km heeft gelopen, is dat veel of weinig?
Ligt eraan. Als de auto afgetrapt is geweest is het veel, is er netjes mee omgegaan, dan kan het minder kwaad. Motorisch gezien is het over het algemeen zo dat hoe groter de cilinderinhoud is, hoe langer de motor meegaat. Diesels kunnen hogere kilometerstanden halen dan benzinemotoren. Bij zulke hoge kilometerstanden is het eerder de rest van de auto waar naar gekeken moet worden. Denk hierbij aan remmen, wiellagers, koppeling, uitlaat, dat soort dingen. :)

Ik heb niet al je vragen beantwoord, maar ik hoop je wat op weg geholpen te hebben. Ik raad je aan eens op autoweek.nl te kijken. Daar kun je auto's met elkaar vergelijken, als je dan bijvoorbeeld een rijtje gelijke auto's pakt met verschillende motoren (en dus verschillend vermogen), kun je een beetje zien wat vermogen doet met de prestaties van een auto. Neem je daarna een rijtje verschillende auto's van een merk met allemaal dezelfde motor, dan kun je zien wat gewicht doet met prestaties. Belasting is simpel, hoe zwaarder de auto, hoe meer je betaalt en diesels zijn weer duurder dan benzine. Succes :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en geloof autohandelaren niet op hun blauwe ogen..

ik heb zelf n leuk klein wagentje (Citroën AX), die kosten weinig aan belasting en verzekering, zijn goedkoop te onderhouden, en zuinig :)
maar er zijn natuurlijk veel meer leuke kleine wagens. ik zou zelf geen dikke wagen kopen voor n paar 1000 km per jaar :) hoe groter de wagen, hoe groter de kosten, in elk opzicht. :)

• Nickbn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-10 12:15

Nickbn

Betrokken

DO's
- Proefritjes maken
- Iemand meenemen die er wat van afweet (en niet zoals in de volkswagen reclame iemand die alleen zn duimen omhoog steekt en naar schade aan de buitenkant kijkt, maar GOED kijkt, naar V-snaar speling / broosheid, bandenbroosheid/ profiel, enigszins rammelende schakelbak etc. er zijn lijstjesmet controlepunten die je zelf kan uitvoeren bij een auto op internet te vinden als je niet zo'n iemand kent)
- Verzekering op naam van je ouders zetten indien je niet ouder bent dan 24 (desnoods de auto zelf ook als de voorwaarden dat eisen)

Don'ts
-Verliefd worden op die ene auto die misschien ietsje meer kilometers heeft dan die andere die er misschien minder "Flashy" uitziet bij je vergelijkingen
- Budgetteren op je verzekering. Goedkoper = minder dekking = meer gezeur als je schade hebt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, dit is in ieder geval mijn mening omtrent de belangrijke dingen waar je op moet letten. Vooral omtrent je verzekering. Ook al ben je nog zo voorzichtig komt het voor dat anderen dat soms niet zijn.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Voor een eerste auto waar je maar 5000km/jaar mee gaat rijden zou ik nooit €7000 gaan betalen.

Voor 5000km zou ik zo min mogelijk eisen stellen. Airco is wel fijn, maar echt noodzakelijk natuurlijk niet. Maar ik ken je privé situatie niet, werkend/studerend, veel spaargeld of is die €7000 alles wat je hebt.

Je kunt ook een klein gebakje kopen en in sporadische gevallen dat je grote afstanden moet afleggen of veel moet vervoerenan auto van je ouders lenen of eentje huren.

Waarom? Omdat het kan!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DO:
- auto laten keuren door de ANWB. Vertrouw niemand, ook niet iemand die kennis van auto's heeft (want die kan niet in het binnenste kijken, verborgen schade's ontdekken enz)
- afspreken dat eventueel gevonden gebreken kostenloos worden verholpen

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 30-07-2011 08:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op sommige autosites kun je ook op PKs, gewicht, et cetera zoeken. Gewoon je wensen erin zetten en een niet zo gangbare kleur kiezen om het aantal hits te verminderen. Je hebt dan een mooi lijstje van potentiële auto's.

Vanuit daar kun je gericht gaan zoeken naar degene die je wilt. Er zijn zat auto's

Overigens begrijp ik dat van de airco. Dat zou bij mij een absolute eis zijn. Het is niet alleen comfort, maar ook veiligheid.

Verwijderd

Ik had ongeveer dezelfde motivatie als jij om een eerste auto te kopen, echter wilde ik er niet meer dan 3000 euro aan besteden, ik was student en had ook niet meer geld. Ook ik wilde een 'sportieve' auto en veel voor weinig, maar daar kwam ik bedrogen mee uit. De auto's die ik interessant vond (renault megane coupe, peugeot 206) waren zo'n 1000 euro boven mijn budget (4 jaar geleden) en dus ging ik kijken naar deze auto's die wel voor 3000 te koop waren. Deze waren vaak afgeragd, hadden schade of eerder al behoorlijke motorproblemen gehad. Uiteindelijk dus maar besloten niet voor deze auto's te gaan. Dat is voor mij de eerste don't: Fixeer je niet op auto's boven je budget en zie deze auto's die wel in dat budget vallen niet direct als interessant maar ben altijd achterdochtig over de historie van de auto.

Vraag je ook af wat je met de auto wilt doen. Als ik je eisen zo lees moet ik constateren dat je eigenlijk geen echte eisen hebt qua features, specs, grootte, merk etc. Daarom zou ik, omdat je weinig rijdt, een goedkope auto nemen en zeker 4000 van je budget sparen voor wat anders.

Bedenk je ook dat als je een 'sportieve' auto wilt, de kans groter is dat deze afgetrapt is. Dat zie je niet altijd aan de buitenkant, daarom is een ANWB keuring inderdaad interessant.

Om je een voorbeeld te geven: vriend van me kocht een Seat Cordoba met allerlei sportieve mod's (lichtmetaal, booskijkers, zilvere bladen op ruitenwissers etc.) die net in zijn budget pastte, terwijl deze auto eigenlijk te duur was. Deze auto heeft hij nu 2 jaar en ik denk dat hij al minimaal de aankoopprijs aan reparaties heeft kunnen verrichten. If it's too good to be true...

Wat me een interessante optie voor je lijkt is een kleine, redelijk nieuwe auto die onlangs ingeruild is. Bijvoorbeeld een 107, Aygo, C1 etc. Misschien niet top of the bill qua uiterlijk, maar wel te koop voor een leuke prijs en zeer jonge leeftijd. Kans op problemen is dan erg klein.

Laatste tip: Als je twijfelt, niet doen! Uiteindelijk vond ik voor mijn budget geen auto waar ik blij mee zou zijn, dus heb ik geen auto gekocht. Nu heb ik een auto van de zaak, dat maakt het natuurlijk wat anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 08:59 ]

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:58
Als je 7000 euro vraagprijs aankan, en zo weinig rijdt nog. Dan zou ik je laten kiezen voor een nieuwe Aygo / C1 / 107. Geen gezeur en gevraag wat er voorheen mee gebeurd is, geen wegenbelasting, een verbruik van 1 op 20... Etc.

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Allereerst heel erg bedankt voor de nuttige reacties.
Ik begrijp uit sommige reacties dat er wat informatie ontbreekt, of mijn keuze wat vreemd overkomt.
Daarom zal ik proberen om e.e.a. toe te lichten.

Ik reageer niet op alle "ervaringsberichten" (zoals bv die van Xenergy), maar ervaar ze wel als zeer nuttig. Bedankt!

Ik hoop dat jullie het berichtje nog willen lezen. Het is wel een lapje tekst, maar ik wil graag goed advies, en jullie dus counter-adviseren zodat jullie weten hoe of wat.
Bedankt!

- Diesel lijkt mij ook niet handig. Ik weet niet waar het kantelpunt is, maar zag dat de wegenbelasting dusdanig veel scheelt dat het voorlopig niet handig is.
`
- Ik wil een vlotte auto. Ik ben niet van plan met 200 door een woonwijk te gaan, maar weet dat ik me eraan stoor als ik op de snelweg niet langs een vrachtwagen kan komen en ik wil ook graag binnen de 2 minuten vanaf de invoegstrook weg zijn. Een beetje pittige auto is wat dat betreft welkom. Ook hierin de kerk in het midden: hoe pittiger hoe minder zuinig denk ik.

- De reden dat ik het budget en het jaartaal en de KM's noem:
Ik wil graag een goede auto. Hoe ouder, hoe slechter, hoe meer KM, hoe slechter. Althans, dat zal meestal zo zijn. Vanuit die optiek zeg ik: geef dan maar wat meer geld uit aan een nieuwere auto, of een auto met minder KM, zodat ik er meer plezier van heb en minder kosten. (dit is geen garantie, maar wederom lijkt me dat het grosso modo opgaat).

Belangrijk:
- Ja het is mijn eerste auto, maar ik zoek niet zo'n "eersteautotje". 7000€ is niet het bedrag waar ik naar streef: waar ik naar streef is een leuke auto, niet te oud (ivm comfort, veiligheid en simpelweg onderhoudskosten), met een beetje pit (geen F1, maar ook wel fatsoenlijk inhalen). De reden dat ik een hoger budget in gedachten heb is omdat ik dacht dat je dan een wat jongere auto met minder KM ook als mogelijkheid kan houden. Stel: ik heb een goede auto gevonden, die mij bevalt en relatief goedkoop / zuinig is. Deze auto kost 3000€ maar is al ouder / heeft veel KM. Dan kan ik dus makkelijker een 1000 of mss wel 2000 meer uitgeven voor dezelfde auto die een stuk beter is.
Je kunt ook een klein gebakje kopen en in sporadische gevallen dat je grote afstanden moet afleggen of veel moet vervoerenan auto van je ouders lenen of eentje huren.
Dat is dus eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik wil graag een auto "op de groei". Als dat betekent dat ik het eerste jaar hem weinig gebruik, maar daarna voor stage of werk meer, dan wil ik dat hij dat aankan.

Ik ben student, heb een bijbaan en 7000€ is voor mij te doen. Ik stel dat wel als absoluut maximum. Ik zoek dus geen auto van 7000€, maar zeg "als ik een auto heb van 3000, dan kan ik hem "beter" maken door het budget te verruimen. Snap je :)?

- Ik wil de keus serieus overwegen. Ik zag een auto die nét binnen het budget past, een sportief model is en aardig wat KM heeft gemaakt. Grote kans dat ik hiermee een roestragbak mee binnenhaal die mij veel geld gaat kosten. Dat is dus niet de bedoeling.. Dan liever een iets mindere auto, die mij meer plezier brengt. Een nieuwe auto lijkt me niet de beste keus: ik wil een góede tweedehands. Een nieuwe auto kost verhoudingsgewijs meer (waarde daalt snel), terwijl je hem dan toch volledig verzekerd wilt hebben. Gezien het beperkte aantal KM dat ik in eerste instantie (maar let wel hè: dit kan oplopen indien ik bv een baan uit de regio krijg of dergelijks) zal rijden, zal het onderhoud en 'pech' hoop ik wel meevallen.

- De enige eis die ik stel is/zijn airbags. Een zeer grote pre is ABS. En een grote pre is airco. Verder heb ik weinig zwaarwegende argumenten.

- Proefritjes en ANWB-keuring stonden al op mijn 'goed idee'-lijstje! Particulier kopen was ik in eerste instantie ook niet van plan. Lijkt me dat je hier toch wat meer risico mee loopt.

- Verzekering op naam zetten van ouders: is dat handig? Volgens mij mag dit niet, én zo bouw ik zelf ook geen schadevrije jaren op, right? Tevens willen mijn ouders daar niet aan geloof ik. Ik ben niet op zoek naar de allergoedkoopste, maar uit diverse reviews zag ik wel dat de goedkoopste is mijn geval als erg positief wordt bevaren en beoordeeld. In dat geval een win-win. Verder ben ik 24 ;-).

Er wordt mij gezegd "maak een lijstje met auto's": zoals jullie uit mijn vragen wel hebben op kunnen maken ben ik geen petrolhead. Ik rijd graag, weet waar de homokineet zit en verwar ABS niet met cruise control, maar ben verder niet bekend op 't gebied van auto's.
Ik ben eigenlijk geheel niet bekend met wat goede en/of fijne auto's zijn, welke merken/typen mij aanspreken etc. Natuurlijk vind ik BMW's gaaf, en een nieuwe Golf GTI is ook blits. Maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat dat niet is wat ik zoek.

Een hatchback 3-deurs is ongeveer de klasse die ik zoek. Een Susuki Alto werd al genoemd, maar dan bv. een van de nieuwere modellen. Of bv. een VW Fox. Ook een Opel Astra (is dan 4- of 5-deurs) spreekt mij wel aan. Maar verder heb ik weinig voorkeur.

Ik kan dan wel op sites gaan kijken als Autoweek, ANWB Auto, Cartracks, etc. maar voor mij voelt het als vissen in de grote vijver. Ik ben heel slecht bekend met merk/type's die voor mij geschikt zijn, dus dan zou ik vele honderden types moeten gaan bekijken. Graag had ik daardoor juist wat inzicht gehad van jullie.
Hence: wat voor auto's vallen er binnen mijn wensenpakket, welke kan ik overwegen? Zie hierboven dus voor hoe het zit met budget (graag wel even doorlezen als je dat nog niet gedaan hebt ;))

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Volkswagen Golf niet wat?

Voor 7000 euro heb je een leuke E46, hebben super robuuste blokken, rijden super fijn, lekker een automaatje nemen, oogt ook leuk, je hebt zo'n beetje alle leuke opties en als je niet te veel rijdt is het benzineverbruik ook nog te doen :)

Bij het bekijken met je vingers langs de naden, zo voel je of ze gelijke hoogte hebben of dat er hoogteverschil in zit (Duidt op schade).

Auto bekijken bij zonlicht, zo zie je vaak al snel of er aan gespoten is en geplamuurd.

Motorkap open -> Kijk naar de schroeven van de voorschermen. Zitten de originele schroeven er nog in? Zoja, zijn ze beschadigd van het eruit/erin schroeven? Duidt vaak ook op schade.

[ Voor 43% gewijzigd door RedHat op 30-07-2011 10:48 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Kijk hier eens: \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget daar staan de meeste dingen die je vraagt al uitgelegd ;)

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:40:
- De enige eis die ik stel is/zijn airbags. Een zeer grote pre is ABS. En een grote pre is airco. Verder heb ik weinig zwaarwegende argumenten.
Vooral als je weinig rijdt zou ik eerder abs als eis stellen, dan hoef je je bij een noodstop niet druk te maken of je wel/niet precies het punt weet te vinden waar je de meeste remkracht hebt, maar kun je gewoon de rem vol induwen. Hoe minder km's je maakt hoe moeilijker het is om de juiste ervaring op te doen hiermee. Overigens moet je met €3000-7000 te besteden moeite doen om een auto te vinden die niet zowel abs als airbags heeft gok ik.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:45:
Kijk hier eens: \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget daar staan de meeste dingen die je vraagt al uitgelegd ;)
Kijk, mooi topic!
. Verwacht voor een richtprijs van max €1000 dan ook geen auto van na 2000, en van voor 1994 zou ik persoonlijk ook niet doen
En daar hoop ik dan dus mijn voordeel mee te doen: ik héb gelukkig wat meer centjes te besteden, en wil daar dus (tot op hoogte ;-)) gebruik van maken. Ik denk dat een hoop eerste auto's de échte eerste auto's zijn. Daar ik al wel 4 jaar rijd, hoef ik dus geen auto om alles uit te proberen, en ook inparkeren heb ik al tig keer gedaan waardoor ik de kans op schade daarbij ook kleiner acht (maar niet onmogelijk :+ ).

Een lijstje met mogelijke autotypes aldaar bevalt me ook! Dank je! Ik zocht al zo'n topic hier, maar moet er overheen gekeken hebben.
Dipsausje schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:46:
[...]
Vooral als je weinig rijdt zou ik eerder abs als eis stellen, dan hoef je je bij een noodstop niet druk te maken of je wel/niet precies het punt weet te vinden waar je de meeste remkracht hebt, maar kun je gewoon de rem vol induwen. Hoe minder km's je maakt hoe moeilijker het is om de juiste ervaring op te doen hiermee. Overigens moet je met €3000-7000 te besteden moeite doen om een auto te vinden die niet zowel abs als airbags heeft gok ik.
Kan me wel in je reactie vinden. De reden dat ik het niet noemde als 'eis' is omdat ik de 1e twee jaar in een auto zonder ABS heb gereden (na mijn lesperiode), en ik dat dus ook wel "ken". Verder denk ik dat het gezien het budget inderdaad niet zo'n bezwaar moet zijn.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-10 19:47
Een paar tips:

Leeftijd
-Kijk naar modellen waarvan jij binnen je budget net de oudste (qua leeftijd) kan kopen. Zo rijd je in een "hippe" bak zonder daar de bonus voor te betalen. (neem dus een astra h uit 2004~2005 ipv 2007, hetzelfde model, alleen wat ouder en daarom goedkoper). Km's zeggen mij wat minder: een benzine met 125.000 km kan nog lang mee.

Onderhoud
Hoe ga je de auto onderhouden? Doe je het zelf, zoek je een beun of blijf je bij de dealer? Het onderhoud van een Peugot 206 bij de merkdealer gaat je goed geld kosten: link. Een setje bougies voor € 100: dat kost je zelf twee tientjes en tien minuten werk. Als je het zelf gaat onderhouden (waar het makkelijk kan: remschijven / remblokken / veren / schokbrekers): neem een VAG-auto of een opel: genoeg onderdelen voordelig op Ebay. Kijk ook eens rond naar bekende zwakke punten van het model wat je op het oog hebt: meestal is dit de spijker op z'n kop (voorbeeld: display dashboard van de renault's (€ 400+), electronica van de oude megane / laguna (kaartcontact (€ 400) / verstelbare koplamp), etc.).

Verbruik
Als je 5000km per jaar gaat rijden, is verbruik niet zo belangrijk toch? Een vriendin kocht eens een 206 1.6 16V, maar schrok zo van het verbruik dat ie na 6 maanden weer weg ging (met veel verlies).. Moraal van het verhaal: het verbruik bepaal je met je rechtervoet (want een 206 - 1.6 is zuinig zat). Let ook even op de "geadverteerde waardes": sommige merken zijn hier wat eerlijker mee als andere (tip: vergelijk het verbruik van de VAG 1.2 dieselmotor eens tussen skoda, seat en volkswagen).

Opties
Airco is lekker, maar onderhoud kan duur zijn (zeker in de categorie ~10 jaar). ABS zou ik wel doen (heb het zelf nu niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net bv een Peugeot 107
2006
1 op 21
58.171 km
68 PK
6000€

Ik zeg niet dat ik hiervoor ga hoor, maar gewoon beeldvorming.

Mijn gevoel:
- Ziet er leuk uit
- Niet heel sportief qua performance
- Relatief duur in aanschaf
- Erg zuinig mbt brandstof
- Niet te duur in verzekering
- Goedkoop in wegenbelasting

Kort door de bocht maar: totaal niet doen, goede koop, betere auto voor minder geld, etc?
Peugeot heeft wel 20 modellen bv.. De 206 lijkt me ook wel aardig. Iets minder zuinig ed, maar wel weer iets sportiever.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 11:44 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Peugeot 107

klein
niet sportief
wel goedkoop, ook onderhoud.

Ik rij zelf in een renault clio en bevalt me best.
Niet te groot en niet te klein, verbruik 1:17, 25 euro belasting per maand en met 8 schadevrije jaren 15 euro verzekering per maand.

Onderhoud valt ook nog wel mee.

[ Voor 63% gewijzigd door Ernemmer op 30-07-2011 11:34 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Nickbn schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 04:25:
- Verzekering op naam van je ouders zetten indien je niet ouder bent dan 24 (desnoods de auto zelf ook als de voorwaarden dat eisen)
Adviseren om de verzekeraar op te lichten met de kans dat de TS in de problemen komt bij een ongeluk lijkt mij geen goed plan.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, dank je Brons. Dacht al dat dat niet mocht.
Ongetwijfeld goed bedoeld :).

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 11:45 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
afhankelijk van je leeftijd: onder de 1.8 inhoud blijven. Scheelt je 25 euro verzekering per maand..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees verschillende dingen over de kilometerstand. In het achterhoofd nemende dat benzine het meest voor de hand ligt. 272K is wel erg veel. Hoe lager hoe beter maar wat is acceptabel? 150k, 200k?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een auto van 7000 euro zou voor mij maximaal 100k mogen hebben.

Mijn clio uit 2001 was 3500 euro met 54k op de teller.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:03
Staar je niet blind op kilometers, een auto kan beter redelijk wat gelopen hebben, een benzine auto met maar gemiddeld 10k km per jaar is gewoon weinig, en kleine korte stad ritjes zijn veel meer belastend voor een auto als continu snelweg cruisen.

Die 107 die je aanhaalt, let er goed op dat die origineel Nederlands is, ze worden veel geïmporteerd vanuit Duitsland met ''spontaan'' een heel erg lage km stand ;)

Je zou eens kunnen kijken naar een peugeot 306 fase3 zijn erg fijn rijdende auto's met redelijk simpele techniek wat wel prettig is met eventuele kosten voor onderhoud.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:40:
Ik lees verschillende dingen over de kilometerstand. In het achterhoofd nemende dat benzine het meest voor de hand ligt. 272K is wel erg veel. Hoe lager hoe beter maar wat is acceptabel? 150k, 200k?
Ligt eraan, benzineauto's rijden tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar. Als die flink minder heeft gereden, dan is de auto weinig gebruikt en/of alleen voor korte ritjes. Dat laatste zorgt voor veel slijtage, aangezien veel onderdelen niet op temperatuur kunnen komen. Bij oudere auto's en auto's met veel KM's kun je beter wel rekenen op hogere onderhoudskosten, aangezien dingen ook door ouderdom en/of veel gebruik stuk gaan.

Sowieso is het met een tweedehands auto een beetje "gokken". Mijn auto had 150.000 km toen ik 'm kocht en was bijna 18 jaar oud, en heb er tot nu toe weinig problemen mee ondervonden. M'n moeder kocht eens een Polo met 380.000 op de teller, die hebben we een half jaar gehouden, heeft dat halve jaar zonder koelvloeistof gereden maar liep wel altijd .Oudere Volvo's zijn ook oerdegelijk, kilometerstanden van 700.000 zijn ze niet vreemd. Maar aan de andere kant heb je ook zat mensen die een "jonge" auto kopen en er niets meer dan ellende mee hebben.

Een echte "acceptabele grens" is er niet. Ik had toen ik mijn auto kocht wel 200k aangehouden. Dat is IMO wel een beetje een punt waarop een benzineauto is afgeschreven, maar nogmaals, dat moet ieder voor zich weten.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben ook geen expert op het gebied van auto's, maar hier zijn wat richtlijnen toegespitst op jouw wensen om je zoekopdracht te beperken.
  • Benzine. Don't question it.
  • PK/gewicht verhouding van 1:10 is gemiddeld genomen lekker vlot. Dus bijv. 90pk op 900kg. Kan je best wat onder zitten hoor. 1 op 12 als ondergrens.
  • Hou het zeker onder de 1150kg ivm de wegenbelasting en verbruik.
  • Als je maar max 5k per jaar rijdt, hoef je je niet zo blind te staren op het verbruik; de overige kosten zijn dan zwaarwegender. Beetje moderne kleinere auto is altijd wel goed, en hoe pittiger des te hoger het verbruik uiteraard. Daewoo's en andere budgetauto's willen nog wel eens oudere minder zuinige motoren gebruiken, maar die vallen bij jou toch al af onder het mom van 'niet leuk' :)
  • Koop niet bij een beun met een keet op een weiland/industrieterrein als je niet met iemand gaat die auto-expert is. En zelfs met expert zou ik er omheen lopen. Ik koop zelf altijd bij een particulier die een recente onderhoudshistorie heeft(!), en ik selecteer op marktplaats een advertentie die net geschreven is. Geeft net dat beetje extra vertrouwen. Je loopt praktisch gezien net zoveel risico als bij zo'n beun (waar je wel meer rechten hebt, maar ze krijgen is een tweede!). Een dealer is gelijk stukken duurder. Dus zelfs al heb je wat kosten aan de auto na aanschaf, dan ben je uiteindelijk op z'n slechts net zo duur uit. Pechgevallen daargelaten, maar daarvoor moet je streng voorselecteren!
  • KM-stand: Sja.. 20k per jaar is meestal wel OK. Ver daaronder betekent vaak veel kleine stukjes gereden wat harder kan slijten. Ver daarboven betekent dat je er weer minder voor terugkrijgt, maar dan moet de prijs daar ook wel naar zijn.
  • http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php - kun je makkelijk kijken wat voor opties zo'n kreng heeft, of 'ie apk heeft gehad, etc.
[edit]

Als je een specifieke auto op het oog hebt:
  • Doe bij RDW als je een auto op het oog hebt een kilometerstandencheck. Hier krijg je een waarschuwing als er met de kilometerstand geknoeid is.
  • Op autoweek kun je ook zien wat het interval is voor het verwisselen van de distributieriem. Meestal binnen X jaar of Y kilometers. Kijk daarnaar, dan kun je zien of dat eraan zit te komen!
  • Staat van banden, uitlaat controleren. Motorkap open; zit er prut op de accu? Dan is die ook aan vervanging toe (en die zijn duur tegenwoordig!).
  • Altijd een koppelingstest doen; wegrijden in derde versnelling met redelijk wat gas; de koppeling moet niet gaan slippen (toeren lopen wel op, maar auto versnelt niet harder). Doet 'ie dat wel, dan is die binnen een paar weken stuk.

[ Voor 24% gewijzigd door brama op 30-07-2011 13:14 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
http://www.autotrader.nl/...kilometerstand-tot-100000

Zoiets bijvoorbeeld? ligt op de grens van je budget maar hier kan je denk ik wel een euro of 500 vanaflullen.

Voordelen:

Dealer auto (garantie is denk ik wel af te dwingen voor dat geld
Heeft ABS, airbags (zelfs zijairbags), Airco, lichtmetaal en 5 deuren.
goedkoop in de wegenbelasting
Ikzelf vind het hipper als een 107, en waarschijnlijk stukken praktischer
Bij een dealer auto kan je ANWB laten keuren, maar ik zou zorgen dat je garantie krijgt en die keuring lekker achterwege laten.

Nadelen:
Weet niet wanneer de distributieriem gedaan moet worden, maar de auto zit tegen een ton aan dus ff controleren (zowieso doen)
Wellicht iets te duur

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb je naast het budget voor aanschaf ook een budget om onverwachte reparaties op te vangen?

Verwijderd

Topicstarter
Die Polo ziet er leuk uit. Vind hem dan wel wat aan de dure kant maar voor wat ik kan zien wel leuke verhoudingen. Niet een van de allerzuinigste though.
Opties zijn nice.
Heb je naast het budget voor aanschaf ook een budget om onverwachte reparaties op te vangen?
Ja, dat heb ik. Maar daarom heb ik dus liever die 7000€ als echt uiterste, en heb ik liever wat meer buffer.

:)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 15:05 ]

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
De compact klasse en dan m.n. de Aygo is zeer waardevast. Ik las laatst dat deze auto na 3 jaar en 60.000km nog 75% van hun nieuwprijs opleveren!

Je kunt ook een BMW E46 316i/318i overwegen uit '98-'01. Dan heb je de tijdloze looks, de "sportiviteit" (achterwielaandrijving), dynamisch rijgedrag en een oerdegelijk blok. Voor 4.500-5.000 moet je al een goede kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Trent900 op 30-07-2011 15:51 ]

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

misschien heel lomp, maar ik zou geen auto onder de 100.000 kopen, want dat is voor 95% van de auto's de interval voor de distributieriem, ik zou eerder voor 130k-140k gaan, dan is is (als het goed is) net vervangen, en met 5000-10.000 per jaar zal dat geen zorg meer zijn.

Verwijderd

Ik zie vaak de opmerkingen staan: Wat heb je zelf gedaan om een antwoord te krijgen op je vraag? We verwachten eigen inzet etc. etc.

Ik neem aan dat je zo op internet kan vinden dat 200.000 kilometer voor een benzine auto redelijk veel is, (ook al hoeft dat niet veel te zeggen). En ik neem ook aan dat je op internet kan vinden dat 13 seconden naar de 100 erg traag is.
Ook zeg je dat je een vlotte auto zoekt, en dan kom je daarna zelf aan met een peugeot 107?

Wat in jouw mening vlot is, is voor iemand weer erg traag. Je wilt graag makkelijk een vrachtwagen in kunnen halen? Dat kan met (bijna) elke auto.

Ga eens proefrijden in een paar auto's, zodat je zelf weet wat je 'vlot' vindt. Een Peugeot 107 is in de meeste ogen zeer traag.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Een beetje wat mijn voorganger ook al zegt, maar leeftijd, km's, staar je er niet blind op. Ik kom er in mijn vak genoeg tegen die een auto kochten van 12 jaar oud met <50.000Km op de teller. 100% Orgineel, van een vorige eigenaar, die zijn auto bijna nooit gebruikte... Ga daar vervolgens lange afstanden mee rijden, en je hebt feest bij je garage.. :)

Mijn huidige auto (Carisma 1.8GDI Elegance van bouwjaar 2000), heeft nu 225.000Km op de teller staan. Ze staan ook wel op MP met veel minder kilometers, maar je weet nooit of dat wel eerlijk is, en als die lage kmstand er is door korte ritjes, ben je er alleen maar slechter mee af...

Verder zoals eerder aangedragen, ik zou max. 4000 van je budget uitgeven, en de rest achter de hand houden voor evt. onverwachte reparaties :)

Ik wil ook nog even opmerken, een ANWB Keuring zegt niks. Een klant van me kocht een auto, ging er eerst mee naar de ANWB voor een keuring. Daar kwam eruit dat het rechter voorscherm 5% kleurverschil had met de deur (imo niet zo boeiend bij een gebruikte auto van (in dit geval) 13 jaar oud :') ), en nog meer van dat soort info. De technische staat van de auto werd omschreven als "Goed".

Binnen een jaar en 15.000Km heeft de man voor 1000 euro onkosten gehad. Namelijk een lekke koppakking en een kapotte koppeling. Onderdelen die volgens de ANWB prima functioneerden.. Conclusie van dit verhaal: Elke willekeurige keuring die je laat uitvoeren, zegt niets. Het is maar een moment opname.

Neem iemand mee die verstand heeft van auto's. Als je een auto bij een handelaar vind, ga eerst eens op Google kijken naar ervaringen met desbetreffende handelaar. Heeft deze persoon overwegend tevreden klanten, of zijn ze allemaal boos op hem? Beruchte namen als Abbink in Vriezenveen of JetCars in Rotterdam kennen we allemaal, ik zou van zo'n persoon nog geen pakje sigaretten kopen...

Verder lijkt het me handig om voor jezelf te bepalen wat je nou echt wilt. Je geeft al aan dat je waarschijnlijk erg weinig zult rijden, zet een Diesel dan maar gewoon uit je hoofd. Dat is alleen maar onnodig kosten maken in jouw situatie. Ga daarbij voor jezelf na of je vaak passagiers meeneemt, dit is bepalend voor de keuze uit een 3- of 5deurs auto. Neem je vaak spullen mee? Ergo: Wil je een beetje bagageruimte? Of is dat niet zo belangrijk?

Allemaal punten die je *zelf* kunt bedenken, en met een strak wensenlijstje qua voertuig is het voor mensen zoals wij hier op GoT makkelijk om merken/types te noemen :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:02:
Ik zie vaak de opmerkingen staan: Wat heb je zelf gedaan om een antwoord te krijgen op je vraag? We verwachten eigen inzet etc. etc.
Als je ergens nergens vanaf weet, hoor je graag de mening van anderen. Uiteraard kijk ik zelf ook rond, en plemp ik geen topic neer en ga ik achterover zitten duimendraaien ;).

Beschik zelf over gezond verstand gelukkig, dus ik zal zeker eens kijken naar ervaringen met verkopers ed.

Bedankt :).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 15:02 ]

Verwijderd

Ik denk dat je met jouw wensen niet in de categorie van boodschappenwagentjes moet kijken. Een 107 etc. is retetraag en ook niet echt comfortabel voor langere afstanden. Dan heb je met een 206/Ibiza/Polo al veel meer auto en die zitten perfect in je budget. Een beetje vlot zou ik dan kijken naar 90+ pk in deze categorie. Mijn Ibiza heeft 106pk en DSG en die wint behoorlijk wat sprintjes.

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 22:30 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Ik zie dat je slechts tussen de 1000 en de 5000 km op jaarbasis zult gaan rijden. Ik weet niet of het korte stukken zijn, of vooral lange trajecten, maar wat ik me afvraag is of een huurauto bij dergelijke standen niet veel voordeliger voor je is.

Als je 1000 km per jaar rijdt. Je vaste lasten en brandstof exclusief afschrijving zullen er al voor zorgen dat je op plus/minus 1 euro per KM zit. Als je de auto de showroom vervolgens uitrijdt ben je ook al weer 2k van je restwaarde kwijt, dus komt je km-prijs op plus/minus 3 euro per km.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Daarom wil de TS dus ook geen nieuwe auto, dat schrijft veel te hard af en is dus te duur.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 16:24
Mijn advies voor een leuke 1e auto. (dit was mijn eerste eigen auto)

http://www.autowereld.nl/...d-ap-1080478/details.html

Je zou waarschijnlijk nooit zelf bij zoiets uitkomen, dus voel ik me verplicht hem te noemen. :-P

Degelijke auto die airco heeft, dubble airbags, anti slip regeling, ABS, enz.

Heel leuk om in te rijden en onderhoudsarm. (tis een fiesta in een leuk jasje met een snellere motor)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:21
AlexanderB schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:36:
misschien heel lomp, maar ik zou geen auto onder de 100.000 kopen, want dat is voor 95% van de auto's de interval voor de distributieriem, ik zou eerder voor 130k-140k gaan, dan is is (als het goed is) net vervangen, en met 5000-10.000 per jaar zal dat geen zorg meer zijn.
Tsja, de ene heeft bij 75.000 een nieuwe riem nodig, de ander bij 120.000 - kortom staar je ook daar niet blind op. Daarnaast gaat een riem ook maar een beperkt aantal jaren mee (uitdroging rubber e.d.). Kortom: zorg dat je inzage in de historie krijgt zodat je kunt zien of hij gedaan is. Een nieuwe riem is ook geen ramp, tussen de 300 en 700 euro rekenen maar dan weet je ook weer zeker dat hij gedaan is. Kun je in je bod als argument meenemen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:32

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:02:

Ik neem aan dat je zo op internet kan vinden dat 200.000 kilometer voor een benzine auto redelijk veel is, (ook al hoeft dat niet veel te zeggen). En ik neem ook aan dat je op internet kan vinden dat 13 seconden naar de 100 erg traag is.
Ook zeg je dat je een vlotte auto zoekt, en dan kom je daarna zelf aan met een peugeot 107?

Wat in jouw mening vlot is, is voor iemand weer erg traag. Je wilt graag makkelijk een vrachtwagen in kunnen halen? Dat kan met (bijna) elke auto.

Ga eens proefrijden in een paar auto's, zodat je zelf weet wat je 'vlot' vindt. Een Peugeot 107 is in de meeste ogen zeer traag.
Van 0-100 in 13 seconden doen de meeste auto's wel die je op de weg ziet. Om dat nou gelijk 'erg traag' te noemen door de heren van 'teh internets' vind ik ook weer overdreven. In tegenstelling tot oude diesels die ruim 25 seconden nodig hadden om op de 100 te komen...dat is traag :+

Een vlotte auto is inderdaad persoonlijk, de Aygo/C1/107 is best vooruit te branden in de stad en op 80km wegen maar vanaf >120km is de fut er wel uit. Niet zo gek gezien het motortje wat erin zit.

Strava

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:21
Je geeft een aantal criteria op waardoor ik iets als een S70 zou aanraden: linkje

Voordelen:
- Fraai (maar da's persoonlijk)
- Vlot (Vmax=200kpu, 0-100 in 10 sec.)
- Ruim binnen budget
- Bijzonder luxe en comfortabel
- Volvo veiligheid (testen tenminste niet enkel op NCAP sterretjes maar op praktijksituaties)
- Zij-airbags zitten erop, passagiersairbag was een optie dus die moet je controleren/navragen
- Nette KM-stand met NAP, mits netjes onderhouden goed voor nog eens 3 ton rijplezier
- Lage afschrijving

Nadelen:
- Gewicht van 1432 zorgt voor een belasting van ca. 60 euro p.mnd.
- Verzekering zal wat duurder zijn door het gewicht en de 170pk
- Onderhoud zal wat duurder zijn dan een Ford Ka of Peugeot koektrommel

Wat ik mee wil geven is dat je met 7K een fors budget hebt voor een eerste autootje, prijs jezelf gelukkig want je hebt het aardig voor het uitkiezen. Het wemelt van de leuke karretjes op het web. Ga voor jezelf na wat voor model je zoekt (hatchback, coupe, stationwagen, sedan) en ga dan plaatjes van auto's zoeken die je leuk vindt. Post desnoods wat plaatjes hier zodat mensen wat tips kunnen geven in de zin van "pas op voor..." of "kijk ook eens naar..." 8)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Nomis schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:49:
Mijn advies voor een leuke 1e auto. (dit was mijn eerste eigen auto)

http://www.autowereld.nl/...d-ap-1080478/details.html

Je zou waarschijnlijk nooit zelf bij zoiets uitkomen, dus voel ik me verplicht hem te noemen. :-P

Degelijke auto die airco heeft, dubble airbags, anti slip regeling, ABS, enz.

Heel leuk om in te rijden en onderhoudsarm. (tis een fiesta in een leuk jasje met een snellere motor)
Waarom dan geen Cougar :+

Moet zeggen dat ik een fiesta mooier vind dan een Puma maar dat is persoonlijk... Krijg bij een Puma altijd een zeer hoog Tigra gehalte...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:37:
[...]

Waarom dan geen Cougar :+

Moet zeggen dat ik een fiesta mooier vind dan een Puma maar dat is persoonlijk... Krijg bij een Puma altijd een zeer hoog Tigra gehalte...
Maar een puma is een heel sportief sturende auto heb ik gehoord van een vrouwelijke collega :+

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Napo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:42:
[...]

Maar een puma is een heel sportief sturende auto heb ik gehoord van een vrouwelijke collega :+
Zou heel goed kunnen want wegligging is iets wat Ford wel kan :+ Daarentegen zullen die dingen gewoon wegrotten.... Daar zijn ze nogal goed in. Ondanks dat wij 2 Fords voor de deur hebben is roest vooral bij Fords een erg zorgelijk punt... Dat kan heel hard gaan namelijk :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ebia
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:43:

Mijn wensen:
- 'Sportief': ik hoef geen blitse bak om weg te scheuren, maar wil ook geen traag monster.
Kwestie van een proefrit. Sommige auto's zijn dusdanig lui gereden dat ze hun fabrieksopgave nooit meer kunnen halen. Andere auto's kunnen ondanks hun specs toch gevoelsmatig sneller uitvallen. Zo'n Aygo bijvoorbeeld gaat 0-80km best vlot. Als je op de snelweg toch niet zo'n enorme haast hebt dan kan het een prima auto zijn voor je doeleinden.
- 'Goedkoop': wat is verstandig om te doen m.b.t. verzekering en wegenbelasting?
Wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto en is gewoon op te zoeken op het internet op de site van de belastingdienst. Ook het WA deel van je verzekering is voor een groot deel gebaseerd op het gewicht van de auto. Kies je dus voor een zware lompe Volvo of BMW dan betaal je hier ook meer voor. Dat geldt trouwens ook voor de motorinhoud. Alles met 2.0+ of 100pk+ zal je niet in dank worden afgenomen, zeker niet wanneer je nog in de categorie jonge bestuurder valt (meestal tot 24, maar ik heb ze ook meegemaakt die 26 nog te jong vonden).

Wil je eventuele andere schade componenten meeverzekeren (WA+ (diefstal, storm, ruiten) of All-Risk) dan heeft ook hier de waarde van de auto, de leeftijd van de bestuurder en de plaats waar hij woont een grote invloed. Woon je dus in een tokkiewijk dan zal de diefstal verzekering voor je golf4 wat hoger liggen dan landelijk gemiddeld. De vraag is of je uberhaupt extra wil verzekeren. Ze zeggen wel eens 0-4 jaar all-risk, 4-10 wa+ en 10+ alleen WA. Dit natuurlijk ook afhankelijk welk risico je zelf wilt lopen en de dagwaarde van de auto die je gaat verzekeren.

Vergeet niet dat onderhoud en afschrijving ook een flinke kostenpost kan zijn aan een auto. Automerken met relatief weinig problemen hebben hier de voorkeur (eigenlijk alles wat Japans is is ok, en ook Kia is hard op weg om die kwaliteit te evenaren). Wel kunnen deze Aziatische onderdelen wat duurder zijn omdat het van ver moet komen. Ga je dus voor iets gangbaars als een Toyota Corolla dan valt het allemaal wel mee, maar heb je iets stuk aan je Subaru Legacy dan wordt het allemaal wat duurder. Ook afschrijving moet je dus meerekenen, vaak heeft dat weer verband met de kwaliteit van het voertuig. Voor een oudere Jap zal men meer over hebben dan voor een Franse bak in vergelijkbare klasse en ouderdom. Met de Jap zal immers minder mis zijn dan met de Fransoos.
- 'Leuk': hoewel smaak persoonlijk is, wil ik er wel een die er een beetje fatsoenlijk leuk uitziet.
Dat is echt aan je zelf om te beslissen daar over smaak niet te twisten valt. Voor mij zijn looks eigenlijk altijd ondergeschikt aan functie. Liever een auto die saai en sober is (Corolla), dan één waarbij je een cool interieur hebt maar wel grote kans dat er van alle stuk gaat (Ford Ka). Ik geloof dat de Adac elk jaar komt met lijsten van de minst/meest storingsgevoelige auto's, en ook via de autoweek kun je heel wat reviews vinden om zo een beeld te krijgen van de auto die je op het oog hebt (http://www.autoweek.nl/my...toindex.php?sort=4&desc=1).
- Buget: --maximaal-- 7000€ vraagprijs. Liefst goedkoper. Airco grote pré.
4 tot 10 jaar oud, max 7000, benzine, (hand of automaat), airco... vul maar in op gaspedaal.nl en kijk wat eruit komt! Is vast genoeg te krijgen met die wensen/eisen.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 16:24
Touchdomex schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:45:
[...]

Zou heel goed kunnen want wegligging is iets wat Ford wel kan :+ Daarentegen zullen die dingen gewoon wegrotten.... Daar zijn ze nogal goed in. Ondanks dat wij 2 Fords voor de deur hebben is roest vooral bij Fords een erg zorgelijk punt... Dat kan heel hard gaan namelijk :/
Ik kan alleen over mijn puma praten die ik 6 jaar gehad heb en vorig jaar ingeruild heb voor een nieuwe. Ding heeft nooit mankementen gehad, reed sportief (was de 1.7) en zat geen enkel roestspikkeltje op bij het inruilen. Gewoon een serieus goede auto. Maar ik heb weer hele negatieve ervaringen met ford ka kwa roesten, dus niet elke ford zal even roestbestendig zijn.

De puma staat bekend als auto zonder "problemen". De 1.7 heeft een speciaal blok waar minder slijtagegevoelige punten aan zitten en waarbij bijvoorbeeld de distributieriem pas na 150.000 km vervangen hoeft te worden. De cougar is groter, slomer en staat bekend om motorstoringen. Daarom dus geen cougar. (ondanks dat een cougar zeker een heel mooi ontwerp was / is)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
Als je 107 ed leuk vindt, maar traag, kijk eens naar een Yaris T-Sport. Niet de gewone, ding komt zeker goed van z'n plek ondanks 'maar' 105pk. Yaris is net van voor de Aygo, iets groter, maar wel veel beter aangekleed.

Over het algemeen gewoon degelijk (al is een keuring altijd handig), jarenlang op kop qua degelijkheid in zn klasse, geen gepiel met distributieriemen, buitenkant is sportief aangekleed, idem voor interieur.
Model na 2003 heeft standaard een cd speler, daarvoor cassettedeck :/, vanaf 2003 voor en zij-airbags, daarvoor alleen voor, abs zit erop, modellen met airco zijn er zat. Paar leuke velgjes enz.

Ding weegt niet gek veel, dus weinig wegenbelasting, achterbank is verstelbaar, dus je kan soms stiekem best wat troep meenemen (behalve als je er een versterker+sub in knalt...) , verbruik valt ook mee, afhankelijk van eigen rijgedrag.

Heeft ie geen nadelen? Tuurlijk, nummer 1: reputatie... 'Beyaris', het is de 'standaard' bejaardenauto (wel de 1.0 en 1.3)en motor is rumoerig boven de 120... (maar boven de 140 klinkt ie weer leuk en duw je pedaal verder in..)

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 15:07
Klein en licht de mazda mx5 goedkoop in de wegenbelasing en onderhoud! 1.6 weegt 900 kilo 116pk top 200 kmph dat is mijn eerste auto :P
Pagina: 1