Als je er makkelijk bij kan solderen beste optie lijkt me, daarna met krimpkous 1 geheel maken.SkyStreaker schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:23:
[...]
Zeg, aangezien het toch geen officieel ISRA is, kan ik zelf wel specifiek even aan die bedrading zitten. Als ze gedraaid zijn, wat is anders de betere manier? Solderen? kroonsteentje?
Ik zal wel iemand vragen ook die dagelijks patchkasten e.d. aanlegt. Dus, gaat wel goed komen.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Het beste is natuurlijk een mooi ISRA punt, deze gebruiken snijklemtechniek tegenwoordig.SkyStreaker schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:23:
[...]
Zeg, aangezien het toch geen officieel ISRA is, kan ik zelf wel specifiek even aan die bedrading zitten. Als ze gedraaid zijn, wat is anders de betere manier? Solderen? kroonsteentje?
Maar als je het direct wilt doorverbinden heb je laskokertjes nodig.
Solderen kan maar wil je niet, en kroonsteentjes zijn funest voor je verbinding
Zelf maak ik wel eens gebruik van 3M Scotchlok UR2 splices , oa te verkrijgen bij Conrad.

Dit geeft een redelijk solide verbinding, je gebruikt dan per ader (meestal rood & blauw) zo'n splice. En je hebt alleen maar een tangetje nodig om hem dicht te drukken.
Mogelijk dat er nog andere betere manieren zijn om zo'n verbinding te maken (zoals een laskoker), maar dit is in ieder geval stukken beter dan een kroonsteentje gebruiken lijkt me

Dit geeft een redelijk solide verbinding, je gebruikt dan per ader (meestal rood & blauw) zo'n splice. En je hebt alleen maar een tangetje nodig om hem dicht te drukken.
Mogelijk dat er nog andere betere manieren zijn om zo'n verbinding te maken (zoals een laskoker), maar dit is in ieder geval stukken beter dan een kroonsteentje gebruiken lijkt me
Ik heb zelf, een jaar of drie geleden, een isra gekocht op marktplts. Origineel met zegel. Deze heb ik zelf kunnen plaatsen. Zo heb ik een knutsel, van de vorige bewoners van mijn huis, recht kunnen trekkenskoolhaas schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:08:
[...]
Het beste is natuurlijk een mooi ISRA punt, deze gebruiken snijklemtechniek tegenwoordig.
Maar als je het direct wilt doorverbinden heb je laskokertjes nodig.
Solderen kan maar wil je niet, en kroonsteentjes zijn funest voor je verbinding
Dat ziet er uit als een 'gewone' lasdop, die je ook in lasdozen gebruikt in de muur/plafond voor de netspanning, alleen dan kleiner.Prolution schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:31:
Zelf maak ik wel eens gebruik van 3M Scotchlok UR2 splices , oa te verkrijgen bij Conrad.
[afbeelding]
Nadeel daarvan is dat je signaalkabel dan een knik maakt, wat bij frequenties tot 30 MHz niet zo'n goed idee is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb een vraag over een VDSL verbinding van onze overburen in Friesland. In onze straat hebben de meeste buren een internetverbinding via KPN. Op vrijwel alle adressen wordt de 50Mbit makkelijk gehaald, maar niet bij mijn overburen, daar krijg ik slechts 16Mbit binnen. De twee HD ontvangers werken dus nog nét. Als die beide dingen aanstaan gaat het internet niet lekker meer.
Hieronder de gegevens uit de Experiabox v9
Link Status Connected
Showtime Start 51 days: 1 hrs: 53 min: 39 sec
Modulation Type VDSL
Actual Rate (Up/Down) 2749/17244 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 4960/18361 kbps
Noise Margin (Up/Down) 7.9/6 dB
Line Attenuation (Up/Down) 23.6/11.1 dB
Output Power (Up/Down) 0/15.1 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 7/16 ms
INP (Up/Down) 2/4 symbols
FEC (Up/Down) 5/3016
CRC (Up/Down) 1/0
Profile 8b
Een paar maanden was de attainable rate nog een "acceptabele" 38000kbps, maar dat is dus nu ruim 20Mbit gezakt, ineens. Op netco wordt nog wel aangegeven dat er ongeveer 38Mbit leverbaar is, maar dat is nog steeds weinig als je het huisnummer van de buren invoert.
Ik heb dus anderhalve maand geleden alles opnieuw vervangen en aangesloten vanaf het ISRA, maar het blijft dus rond de 18Mbit hangen... Ik gok dat de grondkabel kapot is, deze is namelijk al eens eerder gerepareerd geweest (!), er komt in dit huis ook een blauwe grondkabel binnen, terwijl de rest van de straat nog een hele oude telefoonkabel heeft in de meterkast.
Afstand tot wijkcentrale (CO) is ongeveer 550 meter. Geen pairbonding mogelijk. En geen geplande upgrades voor vectoring.
Het is KPN tijdens een steekproef ook opgevallen dat de kwaliteit van deze verbinding laag is. Hier hebben ze een brief over gestuurd om te kijken wat er aan de hand kan zijn aan de bekabeling binnenshuis. Aangezien ik er zeker van ben dat het hier niet aan ligt, ben ik benieuwd of ze nog andere stappen gaan odernemen. Ze komen "binnenkort" langs, weet nog niet wanneer.
Wat kan ik doen? Ik wil namelijk aanwezig zijn als KPN langskomt om deze verbinding na te kijken. Het lijkt me sterk dat het aan de bekabeling in huis ligt, dat heb ik al uitgesloten. (ISRA > standaard kabeltje uit installatiepakket (nieuw) > modem). Als de fout niet in de centrale te vinden is, dan hoop ik dat de monteur zin heeft om de schop in de grond te zetten
Ter vergelijking onze VDSL verbinding vanuit de CO, met V9 en V10
Link Status Up
Showtime 95 h 16 min 2 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 5497/55005 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 11968/79342 kbps
Noise Margin(Up/Down) 15.2/8.6 dB
Line Attenuation(Up/Down) 20.8/10.9 dB
Output Power(Up/Down) -6.2/14.5 dBm
Data Path(Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 202/1167
Interleave Delay(Up/Down) 3/8 ms
INP(Up/Down) 1/3.5 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 2/5
FEC Errors(Up/Down) 458/36714
Link Status Connected
Modulation Type VDSL
FEC (Up/Down) 5/3016
CRC (Up/Down) 1/0
Profile 8b
Een paar maanden was de attainable rate nog een "acceptabele" 38000kbps, maar dat is dus nu ruim 20Mbit gezakt, ineens. Op netco wordt nog wel aangegeven dat er ongeveer 38Mbit leverbaar is, maar dat is nog steeds weinig als je het huisnummer van de buren invoert.
Ik heb dus anderhalve maand geleden alles opnieuw vervangen en aangesloten vanaf het ISRA, maar het blijft dus rond de 18Mbit hangen... Ik gok dat de grondkabel kapot is, deze is namelijk al eens eerder gerepareerd geweest (!), er komt in dit huis ook een blauwe grondkabel binnen, terwijl de rest van de straat nog een hele oude telefoonkabel heeft in de meterkast.
Afstand tot wijkcentrale (CO) is ongeveer 550 meter. Geen pairbonding mogelijk. En geen geplande upgrades voor vectoring.
Het is KPN tijdens een steekproef ook opgevallen dat de kwaliteit van deze verbinding laag is. Hier hebben ze een brief over gestuurd om te kijken wat er aan de hand kan zijn aan de bekabeling binnenshuis. Aangezien ik er zeker van ben dat het hier niet aan ligt, ben ik benieuwd of ze nog andere stappen gaan odernemen. Ze komen "binnenkort" langs, weet nog niet wanneer.
Wat kan ik doen? Ik wil namelijk aanwezig zijn als KPN langskomt om deze verbinding na te kijken. Het lijkt me sterk dat het aan de bekabeling in huis ligt, dat heb ik al uitgesloten. (ISRA > standaard kabeltje uit installatiepakket (nieuw) > modem). Als de fout niet in de centrale te vinden is, dan hoop ik dat de monteur zin heeft om de schop in de grond te zetten
Link Status Up
Showtime 95 h 16 min 2 s
Modulation Type VDSL
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 2/5
Monteur gaat aders in ISRA nakijken, en aders in wijkcentrale mocht dat niets opleveren kan er inderdaad gekeken worden naar graafwerkzaamheden in verband met bijvoorbeeld een slechte las.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vandaag al 40 keer offline gegaan met KPN, fijn die snelheidsverhogingen!
Nu al prettig een half uur zonder internet aan het "werk", handig.
En niet kunnen assisteren aan de telefoon natuurlijk, nee we laten wel een mannetje langskomen nadat je werkdag al over is.
En niet kunnen assisteren aan de telefoon natuurlijk, nee we laten wel een mannetje langskomen nadat je werkdag al over is.
Kan je ons ook vertellen waarom je offline ging? En wat er gebeurde?Medabi3 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:59:
Vandaag al 40 keer offline gegaan met KPN, fijn die snelheidsverhogingen!
Ik zie bij jouw buren het 8b-profiel staan, dat zie je meestal als DLM aan het werk is(lees: ingrijpt). Wellicht kun je KPN eens vragen of ze een reset op desbetreffende lijn uitvoeren?HvanderT schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:59:toon volledige bericht
Ik heb een vraag over een VDSL verbinding van onze overburen in Friesland. In onze straat hebben de meeste buren een internetverbinding via KPN. Op vrijwel alle adressen wordt de 50Mbit makkelijk gehaald, maar niet bij mijn overburen, daar krijg ik slechts 16Mbit binnen. De twee HD ontvangers werken dus nog nét. Als die beide dingen aanstaan gaat het internet niet lekker meer.
Link Status Connected
Modulation Type VDSL
FEC (Up/Down) 5/3016
CRC (Up/Down) 1/0
Profile 8b
Link Status Up
Showtime 95 h 16 min 2 s
Modulation Type VDSL
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 2/5
Ook zou je eens kunnen proberen of je hetzelfde probleem ziet met een ander modem. Zo ja, dan weet je in ieder geval dat het niet aan het modem ligt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Waarom? Alsof dit mijn keuze is geweest?RobinF schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:30:
[...]
Kan je ons ook vertellen waarom je offline ging? En wat er gebeurde?
Router knalt er gewoon letterlijk op willekeurige momenten uit.
Hij bedoelt volgens mij eigenlijk op welke manier, de gehele verbinding die verbreekt(broadbandlampje/DSL-lampje uit op modem) of alleen de sessie die verbreekt(internetlampje uit of rood op modem).
De Experiabox gaat vanzelf uit en weer aan? Of reageert gewoon nergens meer op?Router knalt er gewoon letterlijk op willekeurige momenten uit.
Grondkabel is blijkbaar kapot, zijn niet de enige die er last van heeft blijkbaar.
Redelijk irritant als thuiswerkende..
Redelijk irritant als thuiswerkende..
Vergeten te vermelden, maar de lijn is al een paar keer gereset. Ook verschillende modems langere tijd aan de lijn gehangen, allemaal zonder resultaat. Lijn kan gewoon niet harder.timmie1 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:48:
[...]
Ik zie bij jouw buren het 8b-profiel staan, dat zie je meestal als DLM aan het werk is(lees: ingrijpt). Wellicht kun je KPN eens vragen of ze een reset op desbetreffende lijn uitvoeren?
Ook zou je eens kunnen proberen of je hetzelfde probleem ziet met een ander modem. Zo ja, dan weet je in ieder geval dat het niet aan het modem ligt.
Trouwens, een 8b profiel wordt ook gebruikt als de afstand tot de centrale langer is, een modem op 8b profiel zendt wat harder dan een 17a profiel.
Vulde vandaag even het adres in op netco van mijn grootouders, blijken ze in Q3 van 2016 een upgrade te krijgen:
van 10Mbits naar... 10Mbits...
Aangezien ze op het platteland wonen, denk ik dat er weinig kans is dat ze ooit sneller internet gaan krijgen
van 10Mbits naar... 10Mbits...

Aangezien ze op het platteland wonen, denk ik dat er weinig kans is dat ze ooit sneller internet gaan krijgen
Dit is bij meer mensen zo. Dit verkent dat OF er geen verbetering is, OF het systeem geen snelheid schatten kan doordat de Buitenring op een nieuwe plek komt.HvanderT schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 13:30:
Vulde vandaag even het adres in op netco van mijn grootouders, blijken ze in Q3 van 2016 een upgrade te krijgen:
van 10Mbits naar... 10Mbits...![]()
![]()
Een tijdje geleden, een week of 3, kon gaf fourstack nog dat ik VDSL snelheid 60 en 100Mbit mogelijk is. Nu geeft fourstack dat ik max 7Mbit kan halen over mijn koperlijn. Terwijl ik rond 14 a 15 Mbit haal. KPN zegt dat je kunt proberen upgraden naar VDSL en als het niet werkt terug naar ADSL.
Nu is mijn vraag kan ik wel upgrade naar VDSL of kan ik het op mijn buik schrijven?
Nu is mijn vraag kan ik wel upgrade naar VDSL of kan ik het op mijn buik schrijven?
Ik neem aan dat je het 20Mbit pakket hebt? Dan zou ik gewoon kijken of VDSL iets oplevert. Daarna kan je in de Experiabox de attainable rates wel zien om te kijken of 60 of 100 ook kanplizz schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 14:01:
Een tijdje geleden, een week of 3, kon gaf fourstack nog dat ik VDSL snelheid 60 en 100Mbit mogelijk is. Nu geeft fourstack dat ik max 7Mbit kan halen op mijn koperlijn. Terwijl ik rond 14 a 15 Mbit haal. KPN zegt dat je kunt proberen upgraden naar VDSL en als het niet werkt terug naar ADSL.
Welke upgrade gaat het hier om? Vectoring of VVDSL (BR)? In het laatste geval mag je de postcode naar mij DM'en en ga ik even kijken wat de échte haalbare snelheid zal wordenHvanderT schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 13:30:
van 10Mbits naar... 10Mbits...![]()
![]()
Kan ik je ook één DM'en? Een VVDSL met ook dezelfde snelheid.RadioAir schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:17:
[...]
Welke upgrade gaat het hier om? Vectoring of VVDSL (BR)? In het laatste geval mag je de postcode naar mij DM'en en ga ik even kijken wat de échte haalbare snelheid zal worden
Uiteraard!
[ Voor 15% gewijzigd door RadioAir op 02-08-2015 15:37 ]
Wat is het verschil?RadioAir schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:17:
[...]
Welke upgrade gaat het hier om? Vectoring of VVDSL (BR)? In het laatste geval mag je de postcode naar mij DM'en en ga ik even kijken wat de échte haalbare snelheid zal worden
Vectoring upgrade vs (volledige) wijkkast upgrade, toch?
Klopt ja
In het geval van het eerste is het namelijk niet zo gek dat je van 2 naar 2Mbit gaat
Wat VVDSLRadioAir schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:17:
[...]
Planning Q3 2016
Betrouwbaarheid Planning is plus of min één kwartaal (incidenteel kan een adres nog afvallen)
Internet Snelheid 10 Mbit/s
iTV 1 HD
Momenteel zitten ze nog op ADSL met 8Mbit.. Zal je een DM sturen, ben benieuwd.
Ik heb trouwens ook een vraag uitgezet bij KPN. Momenteel hebben we 50/5Mbit vanuit de CO, en aangezien ze de snelheden van het standaard pakket ook omhoog hebben gegegooid naar 60/6, ik benieuwd ben wanneer ik die snelheden hier kan krijgen. Die 10/1 extra is altijd leuk meegenomen.
Attainable van lijntje is momenteel 79/11, dus moet kunnen.
Attainable van lijntje is momenteel 79/11, dus moet kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 02-08-2015 17:25 ]
Hoe kan ik er achter komen of ik vdsl heb? Ik heb Telfort down 30Mb/s up 3Mb/s en dat krijg ik ook daadwerkelijk, volgens Telfort kan ik hem ook naar 50Mb/s zetten.
Ik heb hiervoor KPN en Tele 2 gehad, drama 20Mb/s contract en maar 11Mb/s krijgen... op hetzelfde adres als waar Telfort me volle snelheid levert.
Ik heb hiervoor KPN en Tele 2 gehad, drama 20Mb/s contract en maar 11Mb/s krijgen... op hetzelfde adres als waar Telfort me volle snelheid levert.
ADSL2+ gaat tot met 24Mbit en VDSL gaat sneller, dus je hebt VDSL. Even modem uit- en aanzetten? Dan traint de modem hopelijk op je nieuwe snelheid.
Wel apart dat Telfort hoge snelheden kan leveren dan KPN. Misschien dat KPN eerst ADSL leverde en je daardoor maar 11 haaldeNature schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:10:
Hoe kan ik er achter komen of ik vdsl heb? Ik heb Telfort down 30Mb/s up 3Mb/s en dat krijg ik ook daadwerkelijk, volgens Telfort kan ik hem ook naar 50Mb/s zetten.
Vaak staat in je modem wel of je VDSL(2) of ADSL(2+) gebruikt
Ik snap je bericht niet helemaal, maar op Fourstack kan je wel kijken of je de 50 daadwerkelijk kan halen: https://thd-fpi-info.fourstack.nl/
[ Voor 21% gewijzigd door RobinF op 02-08-2015 18:29 ]
nee, Telfort wilde me een 50Mb/s abbo verkopen zo bedoelde ik het, ik zei het een beetje onduidelijk
Ja he, ik ben echt blij met mijn snelheid ik verwachte weer rond dezelfde snelheid te krijgen maar ik krijg gewoon een behoorlijke snelheid!RobinF schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:18:
[...]
Wel apart dat Telfort hoge snelheden kan leveren dan KPN.
Vaak staat in je modem wel of je VDSL(2) of ADSL(2+) gebruikt
(Herdacht)
[ Voor 96% gewijzigd door RobinF op 02-08-2015 18:22 ]
Kan zijn dat KPN toen nog ADSL leverde, in de tussentijd is vdsl dus beschikbaar gekomen. Als je internet van KPN zou afnemen krijg je ook gewoon 50mb, misschien zelfs 60.Nature schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:21:
[...]
Ja he, ik ben echt blij met mijn snelheid ik verwachte weer rond dezelfde snelheid te krijgen maar ik krijg gewoon een behoorlijke snelheid!
Ik zag zojuist op netco Q4 2015 veranderen in Q4 2016.
Zijn er zulke vertragingen ontstaan???

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
Het is inderdaad heel vreemd. Bij mij is in het hele dorp waar ik woon (dat zijn zo'n 20 straatkasten) de planning vertraagd naar Q2 t/m Q4 2016. Terwijl er twee maanden geleden nog stond dat alles zou worden opgeleverd in Q3 2015 en later zelfs September 2015.Xtremelead schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 07:27:
Ik zag zojuist op netco Q4 2015 veranderen in Q4 2016.![]()
Maar ik heb het nou al zo vaak zien veranderen -- ik vraag mij wel eens af wie die planning maakt, en op basis van welke factoren?
Bij ons is het zo dat alles al klaar is, maar we moeten wachten omdat er (blijkbaar) te weinig glasvezel naar de BR ligt.Micco90 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:16:
[...]
Het is inderdaad heel vreemd. Bij mij is in het hele dorp waar ik woon (dat zijn zo'n 20 straatkasten) de planning vertraagd naar Q2 t/m Q4 2016. Terwijl er twee maanden geleden nog stond dat alles zou worden opgeleverd in Q3 2015 en later zelfs September 2015.
Maar ik heb het nou al zo vaak zien veranderen -- ik vraag mij wel eens af wie die planning maakt, en op basis van welke factoren?
Okay! Dat is een interessante reden. Mag ik vragen wie jouw bron daarvan isRobinF schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:28:
[...]
Bij ons is het zo dat alles al klaar is, maar we moeten wachten omdat er (blijkbaar) te weinig glasvezel naar de BR ligt.

Ik heb contact via het Forum en Whatsapp met een Community Manager en WebCare specialist. Zij hebben contact gelegd met Netwerkbeheer.Micco90 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:29:
[...]
Okay! Dat is een interessante reden. Mag ik vragen wie jouw bron daarvan is?
Het gaat om een BR in Lp en On (nummercentrale gebied) waarvan ik dit zeker weet.
Ga ook maar eens kijken of ik een aantal lijntjes kan uitgooien bij KPN. Bij mij gaat het om de BR in gebied NWK. Ik weet van de glasvezelleggers dat ze de kabel van mijn KVD (nu een SCM) naar een andere SCM hebben getrokken die al reeds 3 jaar actief is (ongeveer). Ook twee andere KVDs komen met glasvezel op die SCM uit.RobinF schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:32:
[...]
Ik heb contact via het Forum en Whatsapp met een Community Manager en WebCare specialist. Zij hebben contact gelegd met Netwerkbeheer.
Het gaat om een BR in Lp en On (nummercentrale gebied) waarvan ik dit zeker weet.
Tevens zag ik toen ook dat de glasvezelkabels plek hebben voor 4 hulzen. Ik weet niet hoeveel vezels er per huls passen, maar het lijkt mij niet zo moeilijk om even een extra kabeltje te blazen.
Weten jullie al wat meer over BVVDSL? Op de Wholesale staat dat er in Q1 2015 testen gedaan werden en in Q2 verder werd uitgerold per regio. Dit is (lijkt mij) dus uitgesteld.
In ons dorp 1 BR en komt straks één bij (mijn aansluiting). Volgens fourstack nog geen BVVDSL op de geplande of op de degene die al geplaatst is.
In ons dorp 1 BR en komt straks één bij (mijn aansluiting). Volgens fourstack nog geen BVVDSL op de geplande of op de degene die al geplaatst is.
Weet je toevallig waar de afkortingen KVD en SCM voor staan? Ik weet wat het is, maar niet wat het betekent. Google helpt ook niet echt..Micco90 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:04:
[...]
Ga ook maar eens kijken of ik een aantal lijntjes kan uitgooien bij KPN. Bij mij gaat het om de BR in gebied NWK. Ik weet van de glasvezelleggers dat ze de kabel van mijn KVD (nu een SCM) naar een andere SCM hebben getrokken die al reeds 3 jaar actief is (ongeveer). Ook twee andere KVDs komen met glasvezel op die SCM uit.
Tevens zag ik toen ook dat de glasvezelkabels plek hebben voor 4 hulzen. Ik weet niet hoeveel vezels er per huls passen, maar het lijkt mij niet zo moeilijk om even een extra kabeltje te blazen.
[ Voor 54% gewijzigd door RobinF op 04-08-2015 00:12 ]
KVD = kabelverdeler
SCM kan ik zo geen antwoord opgeven. Google zegt dat het een techniek is die gebruikt wordt op vdsl lijnen, maar daar ben ik niet zeker van. (google maar op qam scm) again, het kan compleet wat anders zijn, wat mijn vermoeden ook is.
SCM kan ik zo geen antwoord opgeven. Google zegt dat het een techniek is die gebruikt wordt op vdsl lijnen, maar daar ben ik niet zeker van. (google maar op qam scm) again, het kan compleet wat anders zijn, wat mijn vermoeden ook is.
[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 04-08-2015 07:52 ]
Denk dat die site ook niet helemaal lekker is, hier in haarlem stond eerst q4 2015 toen ineens q4 2016 toen maand geen upgrade planning en nu weer q1 2016.Micco90 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:16:
[...]
Het is inderdaad heel vreemd. Bij mij is in het hele dorp waar ik woon (dat zijn zo'n 20 straatkasten) de planning vertraagd naar Q2 t/m Q4 2016. Terwijl er twee maanden geleden nog stond dat alles zou worden opgeleverd in Q3 2015 en later zelfs September 2015.
RobinF schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 00:04:
Weet je toevallig waar de afkortingen KVD en SCM voor staan? Ik weet wat het is, maar niet wat het betekent. Google helpt ook niet echt..
KVD staat inderdaad voor: kabelverdeler.HvanderT schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 07:49:
KVD = kabelverdeler
Sinds het plaatsen van de nieuwe BR'en is KPN overgestapt op een nieuwe benaming voor hun straatkasten. En om het nu lekker hip te maken zijn die termen in het Engels. SCM staat dus voor StreetCabinetMetal.
Update: dinsdagochtend is er een monteurtje langs geweest. De bekabeling thuis was prima in orde (zoals verwacht).HvanderT schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:59:toon volledige bericht
Link Status Connected
Modulation Type VDSL
FEC (Up/Down) 5/3016
CRC (Up/Down) 1/0
Profile 8b
Link Status Up
Showtime 95 h 16 min 2 s
Modulation Type VDSL
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 2/5
Vervolgens heeft de monteur in de centrale nog iets aangepast. Blijkbaar was er nog linesharing actief, waardoor er vdsl en pots op die Iijn geleverd werd. Hij heeft de analoge lijn eraf gehaald zodat het alleen nog vdsl was wat over die lijn komt.
Nu even zien hoe de snelheid omhoog gaat. De poort in de centrale gaf zo'n 25mbit, het modem zelf ongeveer 18. Kijken of beter wordt na dlm reset.
De site is wel redelijk goed gemaakt. Alles past zichzelf aan e.d.devil-strike schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:01:
[...]
Denk dat die site ook niet helemaal lekker is, hier in haarlem stond eerst q4 2015 toen ineens q4 2016 toen maand geen upgrade planning en nu weer q1 2016.
Alleen als er ergens in het upgrade proces iets fout gaat ziet het er een beetje raar uit
@RobinF, Dan zal dat het wel geweest zijn idd.
Ik zit nu nog op ADSL Online en haal 8 mbit. Daar zit geen rek meer in. Ik wil overstappen naar kabel of VDSL, maar woon 3004 meter van de wijkcentrale en 749 meter van de straatkast.
Volgens https://thd-fpi-info.fourstack.nl/ is 42 Mbit/s mogelijk. Op welke snelheid mag ik rekenen?
(ISDN niet mogelijk bij VDSL en Bonding).
Volgens https://thd-fpi-info.fourstack.nl/ is 42 Mbit/s mogelijk. Op welke snelheid mag ik rekenen?
Als Fourstack 42Mbit aangeeft zal je (bijna altijd) meer dan 40Mbit halen (bij KPN). Het komt vaak voor dat de snelheid op fourstack lager is dan de realiteit.Yash100 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:18:
Ik zit nu nog op ADSL Online en haal 8 mbit. Daar zit geen rek meer in. Ik wil overstappen naar kabel of VDSL, maar woon 3004 meter van de wijkcentrale en 749 meter van de straatkast.
Als de 42Mbit bij VDSL staat en niet bij Pair Bonding zal Telfort je dit ook kunnen bieden.
Tussen haakjes? Ik zou graag bij Online willen blijven. Ligt de snelheid dan stukken lager?
Online hoeft niet gelijk te zijn aan wat Fourstack zegt. De Fourstack site maakt gebruik van KPN-netwerk gegevens. Online heeft/had op sommige plaatsen eigen apparatuur.Yash100 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:08:
Tussen haakjes? Ik zou graag bij Online willen blijven. Ligt de snelheid dan stukken lager?
Kan je hun niet even bellen en vragen naar de VDSL snelheid?
Het is nog steeds prut met peren. Snelheid is zelfs lager geworden. Zowel in de centrale als Isra is alles goed volgens de monteur. 17mbit vdsl op 480 meter...HvanderT schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 00:19:
[...]
Update: dinsdagochtend is er een monteurtje langs geweest. De bekabeling thuis was prima in orde (zoals verwacht).
Vervolgens heeft de monteur in de centrale nog iets aangepast. Blijkbaar was er nog linesharing actief, waardoor er vdsl en pots op die Iijn geleverd werd. Hij heeft de analoge lijn eraf gehaald zodat het alleen nog vdsl was wat over die lijn komt.
Nu even zien hoe de snelheid omhoog gaat. De poort in de centrale gaf zo'n 25mbit, het modem zelf ongeveer 18. Kijken of beter wordt na dlm reset.
Wat nu?
Wat zegt de attainable nu dan?HvanderT schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:16:
[...]
Het is nog steeds prut met peren. Snelheid is zelfs lager geworden. Zowel in de centrale als Isra is alles goed volgens de monteur. 17mbit vdsl op 480 meter...
Wat nu?
17/4
De upload is wel geklommen van dik 2Mbit naar 4Mbit.. Maar de down blijft gelijk. De DLM reset zich ook niet goed zo te zien. (verbinding reset zich elke nacht)
De upload is wel geklommen van dik 2Mbit naar 4Mbit.. Maar de down blijft gelijk. De DLM reset zich ook niet goed zo te zien. (verbinding reset zich elke nacht)
[ Voor 95% gewijzigd door krakendmodem op 09-08-2015 21:52 ]
Ik wil binnenkort overstappen naar KPN. Als ik het adres invoer op fourstack komt er max. 100Mbit uit, met een afstand van 450m tot de straatkast. Als ik zo een beetje de laatste pagina's doorlees, mag ik er op vertrouwen dat deze snelheden in de praktijk ook geleverd kunnen worden?RobinF schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:29:
[...]
Als Fourstack 42Mbit aangeeft zal je (bijna altijd) meer dan 40Mbit halen (bij KPN). Het komt vaak voor dat de snelheid op fourstack lager is dan de realiteit.
Ik ben namelijk huiverig voor de snelheden: mijn huidige provider kwam met allerlei horrorverhalen over VDSL, terwijl KPN zelf aangaf de snelheden te kunnen leveren.
Verder wil ik met een 60 Mbit abo beginnen, mocht het tegenvallen kan ik alsnog upgraden naar 100Mbit.
KPN kan die snelheid zonder problemen leveren.
Jouw 60Mbit abbo geeft 70Mbit down, en 22Mbit up
Jouw 60Mbit abbo geeft 70Mbit down, en 22Mbit up
Die snelheid ga je makkelijk halen. Als je met 60Mbit begint, krijg je er zelfs 70 (en 20Mbit up)
Die huidige provider, is dat een Ziggo of andere kabelprovider?
Edit: Wat hierboven dus staat
[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 09-08-2015 21:51 ]
Ik ga overstappen van Ziggo naar KPN.
Hele geruststelling, thanks voor de vlotte replies!
Aangezien ik nu 120/20 heb, was ik bang voor een enorme terugval, maar dat zal dus wel meevallen
Aangezien ik nu 120/20 heb, was ik bang voor een enorme terugval, maar dat zal dus wel meevallen
Dat valt wel mee, eerste paar dagen zal de lijn zich optimaal instellen, maar daarna heb je gewoon een snel lijntje.
Je kabelboer ziet ook wel dat KPN de lijnen (eindelijk) ook opwaardeert, dit vertellen je nog steeds dat je via DSL "nooit" snel kan internetten, terwijl dat gewoon onzin is.
Je kabelboer ziet ook wel dat KPN de lijnen (eindelijk) ook opwaardeert, dit vertellen je nog steeds dat je via DSL "nooit" snel kan internetten, terwijl dat gewoon onzin is.
Waarom is dit zo?HvanderT schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:50:
Die snelheid ga je makkelijk halen. Als je met 60Mbit begint, krijg je er zelfs 70 (en 20Mbit up)
Zou ik ook graag willen weten =)
Unveiled schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:47:
Ik ben namelijk huiverig voor de snelheden: mijn huidige provider kwam met allerlei horrorverhalen over VDSL, terwijl KPN zelf aangaf de snelheden te kunnen leveren.
Het is niet zo heel erg vreemd dat je huidige provider (een kabelprovider) met allerlei horrorverhalen komt als het om de techniek van de concurrent gaat. Wil je allerlei horrorverhalen over kabel horen? Ik heb er namelijk meer dan genoeg. Ik heb eigenlijk nog nooit een positief verhaal gehoord over kabel in de plaats waar ik woon. Snelheden van meer dan 30 zijn een uitzondering en een abonnement van boven de 50 is niet beschikbaar. Dat betekend niet dat kabel dus een slechte technologie is en het altijd fout gaat.Unveiled schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:53:
Ik ga overstappen van Ziggo naar KPN.
[ Voor 4% gewijzigd door luxan op 09-08-2015 23:00 ]
Hier haal ik anders eigenlijk altijd wel mijn snelheden, ook in de piekuren. Met Ziggo heb ik de afgelopen jaren, als het op internet aankomt, eigenlijk geen problemen gehad. Voordeel van in de grote stad wonen denk ik :-).
Ik ben allang blij dat mijn scepsis grotendeels is weggenomen, de praktijk zal het leren. Nogmaals bedankt voor de replies!
Ik ben allang blij dat mijn scepsis grotendeels is weggenomen, de praktijk zal het leren. Nogmaals bedankt voor de replies!
Misschien een tip voor iemand:
Vandaag is mijn upgrade van 30/3 naar 50/5 ingegaan en ik was een beetje teleurgesteld met de slechts 39/5 die ik kon halen.
Toen bedacht ik opeens dat ik het modem niet met de bijgeleverde telefoonkabel en stekker had aangesloten, nooit over nagedacht, nu heb ik dat wel gedaan en haal ik de volle 52/5 mbit.
Die kabel is dus speciaal voor hoge snelheden, niet de standaard telefoonkabel, maar twee dikke aders die ook niet overdreven lang is.
Vandaag is mijn upgrade van 30/3 naar 50/5 ingegaan en ik was een beetje teleurgesteld met de slechts 39/5 die ik kon halen.
Toen bedacht ik opeens dat ik het modem niet met de bijgeleverde telefoonkabel en stekker had aangesloten, nooit over nagedacht, nu heb ik dat wel gedaan en haal ik de volle 52/5 mbit.
Die kabel is dus speciaal voor hoge snelheden, niet de standaard telefoonkabel, maar twee dikke aders die ook niet overdreven lang is.
Geen idee eigenlijk
30/2 levert de lokale CAI hiero
[ Voor 22% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2015 07:44 ]
Haha, zit je in Assendorp? 
Dit heeft te maken met dat KPN op de VVDSL kasten voor hun eigen portfolio altijd het hoogste profiel op de lijn gooit, en de snelheid op de Access Gateway omlaag bij stelt. De upload is echter volledig vrijgegeven. Dus als je op een straatkast zit met een haalbare snelheid van 100Mb, pak je die 20Mbit up ook altijd. De downloadsnelheid bij het 60Mbit pakket is 70Mb tegenwoordig, alleen zegt KPN dit zelf niet en is het gewoon een leuk extraatje
Dit heeft te maken met dat KPN op de VVDSL kasten voor hun eigen portfolio altijd het hoogste profiel op de lijn gooit, en de snelheid op de Access Gateway omlaag bij stelt. De upload is echter volledig vrijgegeven. Dus als je op een straatkast zit met een haalbare snelheid van 100Mb, pak je die 20Mbit up ook altijd. De downloadsnelheid bij het 60Mbit pakket is 70Mb tegenwoordig, alleen zegt KPN dit zelf niet en is het gewoon een leuk extraatje
Assendorp jaRadioAir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 07:54:
Haha, zit je in Assendorp?
Wat wel weer leuk is is dat een stichting daar de CAI doet en onderhoudt. Dan vind ik het al heel wat dat ze het toch nog zover weten te krijgen. En zo slecht is 30Mbit nou ook weer niet, maar goed, als zelfs DSL al sneller gaat.. Zover ik weet zit ook iedereen in de straat op KPN en Telfort, die netwerken vliegen je om de oren.
Leuk om te weten.
[ Voor 20% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2015 09:47 ]
Kijk eens naar de Stichting CAI Harderwijk, die hebben het vwb internet iets beter voor elkaar
TV is daar ook prut, weinig HD aanbod.
Iets anders. Hoe zit het met het nieuwe (generieke) topic, en het startdocument? Werkt iemand daar nog aan? Misschien dat ik ook nog wel wat aanvulling kan doen?Meauses schreef op zondag 12 juli 2015 @ 16:54:
Ik heb het startpost document aangevuld en ingedeeld, ook met wat plaatjes en links in de verschillende hoofdstukken. Ik heb hier en daar wat info verschoven, maar graag nog jullie input/comments etc. volgens mij zijn we al een aardig eind
Ik kan bij de documentatie. Ik hoop nog iets te horen van de initiatiefnemer, anders gewoon online zetten?Micco90 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Iets anders. Hoe zit het met het nieuwe (generieke) topic, en het startdocument? Werkt iemand daar nog aan? Misschien dat ik ook nog wel wat aanvulling kan doen?
Het lijkt mij persoonlijk verstandig nog even te wachten, aangezien KPN nu bezig is met de inrichting van het nieuwe VULA-aanbod waarbij ook BinnenRingen omgebouwd gaan worden naar VVDSL. Het kan dus zomaar zijn dat alles wat we nu schrijven op basis van het huidige Wholesale aanbod weer gaat veranderen. Het is nog niet duidelijk of KPN in de toekomst direct al pairbonding in gaat zetten, ook vanuit CO etc, en het lijkt me dat de komende maand (getuige de nieuwsberichten via de KPN Wholesale nieuwsbrief) hier veel meer duidelijkheid over gaat komen. Dan zouden we dat gelijk mee kunnen nemen
Okay! Lijkt mij dan een puik plan; het was echter al zo lang stil rond het nieuwe topic.RadioAir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:29:
Het lijkt mij persoonlijk verstandig nog even te wachten, aangezien KPN nu bezig is met de inrichting van het nieuwe VULA-aanbod waarbij ook BinnenRingen omgebouwd gaan worden naar VVDSL. Het kan dus zomaar zijn dat alles wat we nu schrijven op basis van het huidige Wholesale aanbod weer gaat veranderen. Het is nog niet duidelijk of KPN in de toekomst direct al pairbonding in gaat zetten, ook vanuit CO etc, en het lijkt me dat de komende maand (getuige de nieuwsberichten via de KPN Wholesale nieuwsbrief) hier veel meer duidelijkheid over gaat komen. Dan zouden we dat gelijk mee kunnen nemen
Zeker weten! Pairbonding gaat overigens al vanuit de hvd, ze gaan straks ook vectoring leveren vanuit de hvd.RadioAir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:29:
My favorite programming language is solder.
Krijgen we in de TS ook een lijstje met afkortingen? KVD, HVD, SCM?Micco90 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:32:
[...]
Okay! Lijkt mij dan een puik plan; het was echter al zo lang stil rond het nieuwe topic.
Pairbonding gaat nu al vanuit de hoofdverdeler maar is oninteressant voor Wholesale afnemers. Het idee achter VULA is dat de lijnkaarten in de centrales nu ook vervangen gaan worden door VVDSL exemplaren (deze zijn in dit geval klaarblijkelijk fysiek anders). Ze hebben ook meer ruimte nodig in de centrale hiervoor, en dat is de reden dat KPN met Online (BBned) en Tele2 (Versatel) nieuwe afspraken gemaakt heeft over het gebruik van het KPN kopernetwerk. KPN wordt nu netbeheerder, zij leveren de technieklaag en de providers zetten daar een snelheid overheen. De nu gebruikelijke techniek van profielen wordt straks slechts in mindere mate toegepast, er zijn nog wel snelheidsprofielen maar het is eigenlijk de bedoeling om alles maximaal in te laten trainen zodat eventuele TV's minder tot niet af gaan van de beschikbare bandbreedte.
Wat ik vooral interessant vind is of KPN met het VULA aanbod gelijk maximale bandbreedte wil pakken door zo snel als mogelijk pairbonding in te zetten, via de hoofdverdeler of via de straatkast. Dit beperkt namelijk wel de mogelijke CPE's voor klanten. Voor zover ik weet doet de Fritzbox niet aan pairbonding dus dan staan onder andere XS4All, Stipte en Solcon al buitenspel. Telfort heeft een Arcadyan VGV7519 op dit moment die wel pairbonding ondersteunt.
Wat ik vooral interessant vind is of KPN met het VULA aanbod gelijk maximale bandbreedte wil pakken door zo snel als mogelijk pairbonding in te zetten, via de hoofdverdeler of via de straatkast. Dit beperkt namelijk wel de mogelijke CPE's voor klanten. Voor zover ik weet doet de Fritzbox niet aan pairbonding dus dan staan onder andere XS4All, Stipte en Solcon al buitenspel. Telfort heeft een Arcadyan VGV7519 op dit moment die wel pairbonding ondersteunt.
Zijn er veel adressen met pairbonding? Ik ben nog maar een paar adressen met pairbonding tegengekomen, en meestal zijn dit gebouwen met gemeenschappelijke functie (bieb, school, etc). Ik kom namelijk zeer weinig huishoudens tegen waar daadwerkelijk pairbonding leverbaar is. Hier (Friesland) in de straat is maar één huishouden waar het leverbaar is..
En die VGV7519 is een draak van de modem. Onstabiel rotding, niet mee te werken. Wi-Fi is waardeloos.
En die VGV7519 is een draak van de modem. Onstabiel rotding, niet mee te werken. Wi-Fi is waardeloos.
[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2015 14:29 ]
Bij ons in Groningen zijn er heel wat PairBonding adressen, dicht bij de wijkcentraleHvanderT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:27:
Zijn er veel adressen met pairbonding? Ik ben nog maar een paar adressen met pairbonding tegengekomen, en meestal zijn dit gebouwen met gemeenschappelijke functie (bieb, school, etc). Ik kom namelijk zeer weinig huishoudens tegen waar daadwerkelijk pairbonding leverbaar is. Hier (Friesland) in de straat is maar één huishouden waar het leverbaar is..
Er zijn ook mensen die zonder pairbonding 100mbit halen, dus ik zou zeggen leg die binnenringen aan en maak meer mensen blij met snel internetHvanderT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:27:
Zijn er veel adressen met pairbonding?
Het ligt er ook erg aan op wat voor "netwerk" je aangesloten bent. Neem bijvoorbeeld STAPN-58; daarbij liggen er wel twee paren naar die STAPN-58 kast (als ik het goed heb: de combinatie zwart/doorzichtig en wit/doorzichtig), maar vanaf die STAPN-58 kast lopen maar een beperkt aantal reserveparen naar de CO (of KVD). In dit geval is het dus niet mogelijk om pairbonding te krijgen (zoals bij mij dus het geval is). Om dit dus mogelijk te maken zou men dus een nieuwe kabel neer moeten leggen; de kans daarop lijkt mij vrij klein. In het geval van STAPN-68 (volgens mij invoerjaar 1969), waarbij die rare kleine kasten dus zijn verdwenen, is daar dus wel pairbonding mogelijk. Hier zijn toen die rare kleurcombinaties in de kabel vervangen door wat nu normaal is: rood/blauw en wit/oranje.HvanderT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:27:
In mijn wijk is dit dus allemaal STAPN-58, met uitzondering van huizen die erg dicht bij de KVD staan, er hier is dus geen pairbonding mogelijk, althans niet in de nabije toekomst.
Hier zijn enkele adressen rondom de wijkcentrale. Maar dan mogen ze wel opschieten met die binnenring hieroRobinF schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:44:
[...]
Bij ons in Groningen zijn er heel wat PairBonding adressen, dicht bij de wijkcentrale
In Zwolle haal ik ook 100mbit over 1 aderpaar. Pairbonding was daar mogelijk. Was, want één aderpaar is helaas kapot.esky schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:51:
[...]
Er zijn ook mensen die zonder pairbonding 100mbit halen, dus ik zou zeggen leg die binnenringen aan en maak meer mensen blij met snel internet
Maar is het nu niet ook al zo dat het aantal CPE's dat ingezet kan worden beperkt is? En dan doel ik met name op het vectoring gedeelte. Het is toch zo dat wanneer een CPE niet "vectoring-friendly" of "vectoring-capable" is, de snelheidswinst voor klanten die gebruik willen maken van de vectoringtechniek negatief wordt benadeeld.RadioAir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:55:
Pairbonding gaat nu al vanuit de hoofdverdeler maar is oninteressant voor Wholesale afnemers. Het idee achter VULA is dat de lijnkaarten in de centrales nu ook vervangen gaan worden door VVDSL exemplaren (deze zijn in dit geval klaarblijkelijk fysiek anders). Ze hebben ook meer ruimte nodig in de centrale hiervoor, en dat is de reden dat KPN met Online (BBned) en Tele2 (Versatel) nieuwe afspraken gemaakt heeft over het gebruik van het KPN kopernetwerk. KPN wordt nu netbeheerder, zij leveren de technieklaag en de providers zetten daar een snelheid overheen. De nu gebruikelijke techniek van profielen wordt straks slechts in mindere mate toegepast, er zijn nog wel snelheidsprofielen maar het is eigenlijk de bedoeling om alles maximaal in te laten trainen zodat eventuele TV's minder tot niet af gaan van de beschikbare bandbreedte.
Als een CPE niet vectoring capable is, wordt deze teruggezet op een VDSL profiel in de ADSL-band (ik meen 20/2) om zo het vectoring proces niet tegen te werken.
In de nieuwe (nu nog fictieve) situatie waarbij KPN er voor kiest om altijd maximaal aan te bieden en op basis van snelheidslimieten op de Access Gateway een en ander te regelen, kunnen de VULA-afnemers om hiervan te profiteren alleen maar Bonding-capable modems gebruiken, zoals de Arcadyans die KPN gebruikt.
In de nieuwe (nu nog fictieve) situatie waarbij KPN er voor kiest om altijd maximaal aan te bieden en op basis van snelheidslimieten op de Access Gateway een en ander te regelen, kunnen de VULA-afnemers om hiervan te profiteren alleen maar Bonding-capable modems gebruiken, zoals de Arcadyans die KPN gebruikt.
De ZTE's ondersteunen ook pair bonding. Behalve de H220NRadioAir schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:04:
Als een CPE niet vectoring capable is, wordt deze teruggezet op een VDSL profiel in de ADSL-band (ik meen 20/2) om zo het vectoring proces niet tegen te werken.
AVM heeft al enkele jaren een model (FRITZ!Box 7369) dat VDSL bonding ondersteund. Deze zit momenteel niet in het XS4All assoritment maar dat is een keuze van XS4All, geen beperking vanwege het aanbod.itsmemax schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:12:
Hoe zit het eigenlijk met de Fritzboxen van XS4ALL?
Of doet XS4ALL helemaal niet mee met de VULA?
Aangezien XS4All onderdeel is van KPN, is de VULA overeenkomst niet van toepassing, ze hebben immers, als dochter onderneming, al toegang tot het netwerk van KPN.
[ Voor 16% gewijzigd door luxan op 10-08-2015 21:45 ]
Wat jij zegt is niet waar. Ook KPN-dochters XS4All en Telfort moeten gewoon via het WBA aanbod (en straks dus VULA) leveren. Is allemaal WBA-E (of DLM-E zoals andere providers het incorrect noemen).
Het is in ieder geval prettig te noemen dat de 7369 als uitgebreid model van de 7360 bestaat. Had ook niet anders van AVM verwacht.
Het is in ieder geval prettig te noemen dat de 7369 als uitgebreid model van de 7360 bestaat. Had ook niet anders van AVM verwacht.
[ Voor 25% gewijzigd door RadioAir op 10-08-2015 21:48 ]
Aantal weken geleden een Telfort lijntje verhuist naar een VVDSL locatie, de verschillende checks gaven 80Mbit aan, de straatkast zou op ongeveer 250 meter afstand moeten staan.
Bij het installeren was de attainable snelheid ook inderdaad rond de 83/25, wat ik zelf nogal laag vond op die (korte) afstand maar goed het lijntje was stabiel. Het gebruikte modem was de standaard Telfort Arcadyan VGV7519
Vervolgens nog wat aanpassingen gedaan aan de installatie, vanuit de PTT 'varkenssnuit' wandcontactdoos een CAT5 kabel gelegd naar het modem toe. De attainable gecheckt en deze was toen 85/43, upload was dus flink omhoog gegaan.
Nu keek ik gister nog eens in dat modem, en de attainable is nu 103/45. Wat ook opviel was dat de DTU counters aan de downstream kant nu wel waardes tonen (voorheen altijd 0).
Na even zoeken wat deze DTU counters inhielden kwam ik deze website tegen: https://techzine.alcatel-...able-100-mbps-over-copper.
Blijkbaar stond G.inp nog niet volledig geactiveerd op deze lijn, lijkt er op dat er dat het eerst actief werd op de upstream en daarna op de downstream. G.inp is dus ook wel van belang op de VVDSL lijntjes en kan dus zo ~20Mbit schelen.
Ben benieuwd of de checks nu ook richting 90~100Mbit gaan op deze postcode.
Bij het installeren was de attainable snelheid ook inderdaad rond de 83/25, wat ik zelf nogal laag vond op die (korte) afstand maar goed het lijntje was stabiel. Het gebruikte modem was de standaard Telfort Arcadyan VGV7519
Vervolgens nog wat aanpassingen gedaan aan de installatie, vanuit de PTT 'varkenssnuit' wandcontactdoos een CAT5 kabel gelegd naar het modem toe. De attainable gecheckt en deze was toen 85/43, upload was dus flink omhoog gegaan.
Nu keek ik gister nog eens in dat modem, en de attainable is nu 103/45. Wat ook opviel was dat de DTU counters aan de downstream kant nu wel waardes tonen (voorheen altijd 0).
Na even zoeken wat deze DTU counters inhielden kwam ik deze website tegen: https://techzine.alcatel-...able-100-mbps-over-copper.
Blijkbaar stond G.inp nog niet volledig geactiveerd op deze lijn, lijkt er op dat er dat het eerst actief werd op de upstream en daarna op de downstream. G.inp is dus ook wel van belang op de VVDSL lijntjes en kan dus zo ~20Mbit schelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 11-08-2015 09:32 ]
Twee vragen:Prolution schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:13:toon volledige bericht
Aantal weken geleden een Telfort lijntje verhuist naar een VVDSL locatie, de verschillende checks gaven 80Mbit aan, de straatkast zou op ongeveer 250 meter afstand moeten staan.
1. Telfort levert toch tot 50 mbit?
2. cat5 kabel heb je dat ook voor telefonie/rj11 kabels?
Telfort levert inderdaad momenteel tot 50Mbit, het gaat in dit geval over de 'attainable rate', dit is zeg maar de haalbare snelheid van een bepaald xDSL lijn. Aan deze waarde kan je dus zien hoe 'snel' je lijntje kan zijn.Soldaatje schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:58:
[...]
Twee vragen:
1. Telfort levert toch tot 50 mbit?
2. cat5 kabel heb je dat ook voor telefonie/rj11 kabels?
Met CAT5 kabel kan je een xDSL signaal makkelijk verlengen, ik gebruik meestal het blauw/blauwwit paar en verbind deze met de rood/blauw paar vanuit het ISRA.
Ok, maar is die CAT5 kabel dan sneller dan de meegeleverde RJ11 kabel?Prolution schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:27:
[...]
Telfort levert inderdaad momenteel tot 50Mbit, het gaat in dit geval over de 'attainable rate', dit is zeg maar de haalbare snelheid van een bepaald xDSL lijn. Aan deze waarde kan je dus zien hoe 'snel' je lijntje kan zijn.
Met CAT5 kabel kan je een xDSL signaal makkelijk verlengen, ik gebruik meestal het blauw/blauwwit paar en verbind deze met de rood/blauw paar vanuit het ISRA.
Ik heb namelijk de fout gemaakt een simpel RJ11 kabeltje te gebruiken ipv de bij Telfort geleverde en dat maakte al een dramatisch verschil.
Dat is het verschil tussen een ronde kabel (twisted pair) en een platte kabel. Dat kan bij VDSL vrij veel verschil maken ja
Startdocument staat nog online en is bewerkbaar, dus voel je vrij om nog aan te vullen.Micco90 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Iets anders. Hoe zit het met het nieuwe (generieke) topic, en het startdocument? Werkt iemand daar nog aan? Misschien dat ik ook nog wel wat aanvulling kan doen?
Ik geloof dat het nog wat bijgeschaafd kan worden, heb er zelf te weinig tijd voor gehad afgelopen dagen.
Anders zet ik het vanavond of morgenochtend in huidige vorm online, bijschaven kan dan nog altijd in de TS...
[ Voor 10% gewijzigd door timmie1 op 11-08-2015 11:36 ]
Blijkbaar ja.RadioAir schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:33:
Dat is het verschil tussen een ronde kabel (twisted pair) en een platte kabel. Dat kan bij VDSL vrij veel verschil maken ja
Nou vraag ik me nog af of het zin heeft om een twisted én afgeschermde kabel te zoeken van zo'n 0,5 meter met aders van 0,5 mm.
Mijn ISRA punt is zo'n stekkerdoos met ouderwetse vierpunt-stekker, (eerder genoemd als varkenssnuit).
Zou ik voor de gekkigheid het hele ISRA punt kunnen aanpassen en de aders rechtsrteeks solderen, zou dat nog minder storing geven, dus buiten die stekker om? Of zal die stekker niet veel storing geven?
Volgens mij mag het niet hoor, ben het ook niet meteen van plan, meer theoretische vraag.
Ik heb zelf ook zo'n varkenssnuit, met een kabel van zo'n 10meter (UTP) er tussen. Werkt gewledig.Soldaatje schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:42:
[...]
Blijkbaar ja.
Nou vraag ik me nog af of het zin heeft om een twisted én afgeschermde kabel te zoeken van zo'n 0,5 meter met aders van 0,5 mm.
Mijn ISRA punt is zo'n stekkerdoos met ouderwetse vierpunt-stekker, (eerder genoemd als varkenssnuit).
Zou ik voor de gekkigheid het hele ISRA punt kunnen aanpassen en de aders rechtsrteeks solderen, zou dat nog minder storing geven, dus buiten die stekker om? Of zal die stekker niet veel storing geven?![]()
Volgens mij mag het niet hoor, ben het ook niet meteen van plan, meer theoretische vraag.
Zou inderdaad prima zijn als het nieuwe topic online gezet wordt, in ieder geval beter dan het huidige in standhouden. Is er al een mooie naam bedacht?timmie1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:33:
[...]
Startdocument staat nog online en is bewerkbaar, dus voel je vrij om nog aan te vullen.
Ik geloof dat het nog wat bijgeschaafd kan worden, heb er zelf te weinig tijd voor gehad afgelopen dagen.
Anders zet ik het vanavond of morgenochtend in huidige vorm online, bijschaven kan dan nog altijd in de TS...
Ik heb de aders gewoon onder de klemmetjes van de 'varkenssnuit' vastgezet, hierbij gebruik ik dus niet de stekker. Solderen ben ik niet zo'n fan van en vraag me ook af of dit ook echt beter is voor het DSL signaal.Soldaatje schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:42:
[...]
Blijkbaar ja.
Zou ik voor de gekkigheid het hele ISRA punt kunnen aanpassen en de aders rechtsrteeks solderen, zou dat nog minder storing geven, dus buiten die stekker om? Of zal die stekker niet veel storing geven?![]()
Dat bedacht ik mij inderdaad ook, je kan het altijd nog aanpassen :-)timmie1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:33:
[...]
Startdocument staat nog online en is bewerkbaar, dus voel je vrij om nog aan te vullen.
Overigens heb ik even gezocht naar de plek waar het document staat, maar dat heb ik dus niet kunnen vinden. Staat op Drive?
Ik ben weer in Zwolle, logde net even in op mijn modem, en dit zag ik:
Link Status Connected
Showtime Start 13 days: 10 hrs: 42 min: 58 sec
Modulation Type VDSL
Actual Rate (Up/Down) 22015/76997 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 45361/114615 kbps
Wie kan hier uitleg over geven? Hij stond eerst op 110
. De snelheid krijg ik trouwens wel gewoon netjes binnen
Link Status Connected
Showtime Start 13 days: 10 hrs: 42 min: 58 sec
Modulation Type VDSL
Actual Rate (Up/Down) 22015/76997 kbps