Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn eerste auto "vraagjes"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:39

vhal

ಠ_ಠ

D0gtag schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:06:
[...]

VW is een beter merk dan welk ander frans merk :) .....
.....super betrouwbaar. (of ford ka)
Na de eerste zin gaf ik je nog 1 kans ;( ....maar na een Ford Ka betrouwbaar te hebben genoemd; het ding noemen ze niet voor niets een Ford gatenKAas. Net als de eerste Focus moet je daar maar flink geluk mee hebben.

Ik zou overigens gewoon een no-nonsense Japanner kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 25-10-2013 09:09 ]

Strava

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

DjVe

Hatsaflats!

Fiat Cinquecento/Seicento en de Lancia Ypsilon (1998/2003) zijn ook betrouwbare en makkelijk te onderhouden wagens (vooral de 1.1 versies) en zijn lekker zuinig.

VW Lupo 1.0 MPI is ook een heerlijke wagen (rij ik nu in), maar daar moet je wel op de versnellingsbak letten. Ik heb die dus al eens moeten laten reviseren á €550 (en dat was goedkoop).

Een 206 heb ik wat mindere ervaring mee. Ik vond de 1.4 nogal raar rijden (erg korte versnellingen) en het remt zo eigenaardig. Ik vind een 306 vind ik persoonlijk lekkerder rijden.

Een 107/Aygo/C1 zijn ook fijne wagens. Er zit niets aan rare fratsen op (kan dus ook niet kapot). Geinige wagen om te rijden en heeft met de juiste banden echt veel grip. Ze zijn natuurlijk wat minder oud en dus iets duurder, maar ik zo zoiets dan eerder halen als een Golf.

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 25-10-2013 09:12 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Google eens naar auto fora met Golf IV met vergelijkbare leeftijd of motortype, auto die toch helaas veel problemen heeft. Mijn ouders hebben 2 jaar een Golf IV gehad, en een greep uit de problemen waar ze last van hadden.

- Motor wilde niet meer boven 1500rpm uitkomen, oorzaak onbekend. Na een paar dagen niet meer reproduceerbaar
- Raam viel vanuit het niets in de deur. Afstandhouders gebroken, heel verveld op wintersport :o
- Kapotte voorlamp. Is een gasontladingslamp (DUUR!) en als je het niet zelf kan, toch weer een manuur extra.
- Onduidelijke wegval motorvermogen.
- Motorstoring, auto afgesleept (wilde niet meer starten).

Daarna hebben ze hem weggedaan.

Dit was een Golf IV 2.0 met nog geen 100k op de teller, iets jonger dan die van jou.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

FastFred schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:40:
Ook zeker geen verkeerde keuze hoor, die zak Jappen. Maar een ZX is toch wel iets meer auto dan zo'n gebakje :P
in welk opzicht?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Groter (in vergelijking met Charade/Cuore/Starlet etc.), maar vooral comfortabeler (Citroën eigen, uiteraard niet te vergelijken met de grote Citroëns met hydropneumatische vering)

[ Voor 93% gewijzigd door FastFred op 25-10-2013 10:00 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:24
Ik snap eigenlijk niet waarom je uberhaupt een auto wil. Je legt het ook niet echt uit. Woon je in een klein dorp met slecht OV? Anders zou ik die pieken lekker in je zak houden om je studieschuld te drukken, want auto's kopen om het auto's kopen is vragen om problemen. Je eerste auto moet gewoon goedkoop, degelijk en praktisch zijn. Dus als je er geen nut voor hebt dan zou ik hem niet kopen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ja, charade/cuore/starlet, maag een Carina E/Corolla/626 is weer groter als een ZX :z Comfortabeler, tja, het is net hoe je het bekijkt, als dat iig een eis is... Je kan ook zeggen dat de Japanners een sportievere wegligging hebben

Vaak bu'j te bang!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:36:
[...]

Waarom blijft dit soort hardnekkige lulkoek toch steeds terugkomen? |:(
Hahahaha frans rijder zeker, nou kijk is in de betrouwbaarheids- scoreen hoe goed Franse merken het doen ;)
Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x) Van betrouwbaarst naar minst betrouwbaarst (GEEN ! FRANS MERK in de top 10) gek he.

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72

Minst betrouwbaar: alleen geen citroen die zal wel op plaats 11 staan :)

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
2. Audi – 3.71% – 1 in 27
3. MINI – 2.51% – 1 in 40
4. Saab – 2.49% – 1 in 40
5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
7. BMW – 2.20% – 1 in 45
8. Renault – 2.13% – 1 in 46
9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59

Ja Volkswagen en Audi staat aan de top alleen (VAG hebben nieuwe motoren met lichte constructie 2 cilinders met turbo. De franse merken rijden nogsteeds met de zelfde motoren in hun modellen als 10 jaar terug, natuurlijk niet 100% _/-\o_ maar wat kan je fout doen aan een 1.0 zonder turbo). Maar franse merken blijven slechter, en heb mijn vriendin laten overstappen van Renault naar ford. Want als een auto(renault) na 60dk een remkabel breuk krijgt ben je ook niet vrolijk.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MrAngry schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:10:
Ik snap eigenlijk niet waarom je uberhaupt een auto wil. Je legt het ook niet echt uit. Woon je in een klein dorp met slecht OV? Anders zou ik die pieken lekker in je zak houden om je studieschuld te drukken, want auto's kopen om het auto's kopen is vragen om problemen. Je eerste auto moet gewoon goedkoop, degelijk en praktisch zijn. Dus als je er geen nut voor hebt dan zou ik hem niet kopen.
Aan de type auto's te lezen en de zwak voor audi denk ik eerder dat het een jongen is die graag als iets anders wilt overkomen met een 'dure' auto. Maar ja ik was ook eens jong :P dus ik begrijp het wel. Je leert het meest van je fouten O-) en rekeningen >:)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Verwijderd

Tijd om de zak met zoutkorrels erbij te halen.
De lijst is gebaseerd op "motorproblemen in de afgelopen 15 jaar". (volgens bron)

Nummer 4 meest betrouwbare merk: Volvo
Nummer 8 minst betrouwbare merk: Renault

Wie maakt de motoren voor een groot aantal Volvo's van de afgelopen 15 jaar?
Renault 8)

Waarmee ik niet wil zeggen dat de lijst niet klopt, maar enige nuance is op z'n plek. Wellicht zijn Honda rijders gewoon verzot op preventief onderhoud? Misschien maken MG rover mensen zeer veel off-road kilometers? Zonder meer info is het lastig het zwart-wit te stellen.

Statistieken en cijfers

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 10:44 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 16:07
Geen idee of ik je er mee help maar ik heb een Mazda 626 uit 2000 (2.0 diesel).
Was toen het luxemodel. Er zit airco in, elektrische ruiten, servo,...

Ik heb hem nu een goeie 2 jaar (ben nog maar 20) en het is gewoon een superbak.
Mss niet de rapste en mooiste (optrekken gaat traag, maar eens hij op snelheid is haal je wel vlotjes 180 km/u - voor het geval je eens naar Duitsland wil gaan ;) -)

De mijne heeft nu een goeie 240 000 km. Buiten een sensor of 2 die kapot is gegaan heb ik er nog geen kosten aan gehad (Kostte nog geen €50 inclusief montage).

Hij is nog eens zuinig ook (5,8 l/100 km als je echt zuinig rijdt, meestal zit ier ergens rond 6,5 l/100 km).
Je kan 1000 km doen met een volle tank, toch een magisch getal :+.

Het is een grote auto, grote koffer, veel beenruimte,... veel veiliger dan een kleine auto imo.
En erg betrouwbaar :9 .

Voor je eerste auto steekt het allemaal niet zo nauw. Ik krijg nu een auto van het werk zodat mijn Mazdatje het wat rustiger aan kan doen :P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
DjVe schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:09:
Fiat Cinquecento/Seicento en de Lancia Ypsilon (1998/2003) zijn ook betrouwbare en makkelijk te onderhouden wagens (vooral de 1.1 versies) en zijn lekker zuinig.

VW Lupo 1.0 MPI is ook een heerlijke wagen (rij ik nu in), maar daar moet je wel op de versnellingsbak letten. Ik heb die dus al eens moeten laten reviseren á €550 (en dat was goedkoop).

Een 206 heb ik wat mindere ervaring mee. Ik vond de 1.4 nogal raar rijden (erg korte versnellingen) en het remt zo eigenaardig. Ik vind een 306 vind ik persoonlijk lekkerder rijden.

Een 107/Aygo/C1 zijn ook fijne wagens. Er zit niets aan rare fratsen op (kan dus ook niet kapot). Geinige wagen om te rijden en heeft met de juiste banden echt veel grip. Ze zijn natuurlijk wat minder oud en dus iets duurder, maar ik zo zoiets dan eerder halen als een Golf.
Je noemt de C1 al; een wat oudere Citroën die interessant is: de Saxo. Met het gewicht van die auto's betaal je maar weinig wegenbelasting, ze hebben het een goede motor (ik heb er eentje in m'n AX uit '92 en die spint als een jong katje... de motor althans; het blikwerk is niet meer wat het geweest is :+) en veel verbruiken doen ze ook niet (behalve als je veel hard gaat rijden).

Saved by the buoyancy of citrus

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:39:
[...]

De lijst is gebaseerd op "motorproblemen in de afgelopen 15 jaar". (volgens bron)

Renault 8)

Waarmee ik niet wil zeggen dat de lijst niet klopt, maar enige nuance is op z'n plek. Wellicht zijn Honda rijders gewoon verzot op preventief onderhoud? Misschien maken MG rover mensen zeer veel off-road kilometers? Zonder meer info is het lastig het zwart-wit te stellen.

Statistieken en cijfers
Ik zeg niet dat ze niet betrouwbaar kunnen maken, maar volvo is even een wat duurder merk dan renault en kennelijk eisen ze hogere kwaliteit.(ik weet ook niet of het echt waar is dat volvo motoren door renault "gemaakt" worden, bedoel je daarmee ook ontworpen?)
MG stond bekend om zijn onbetrouwbaarheid (niet voor niets dat dat merk verdwenen is). Saab had eigenlijk het zelfde probleem, ze verkochten te weinig hadden te weinig geld voor R&D en kwamen te gehaast met motoren uit die wel aal de emissie eisen voldeden maar ook mee konden met de rest qua vermogen etc. Maar als je denkt dat franse merken net zo betrouwbaar zijn dan de Japanners. Succes ermee. De afgelopen jaren zijn er weinig slechte auto's maar deze jonge heeft niet het budget om een auto van 2000 te kopen met redelijk aantal km's. Oudere franse auto's zijn gewoon slecht. Live with it :P
Je moet natuurlijk altijd eerst onderzoek doen voordat je (iets) een auto koopt en sommige auto's hebben meer problemen dan andere. Audi heeft veel problemen met hun nieuwe generatie motoren maar de oude diesels generatie (1.9 sdi en tdi b.v.) :9

Een goede indicatie is wat lease bedrijven aanbieden als lease auto's veel bedrijven mogen/willen geen franse merken omdat ze goedkoop in aanschaf zijn maar duur in onderhoud.

Franse auto's waar hij wel iets mee kan doen:
C. Saxo
106 goedkoop en betrouwbaar
107/c1 iets duurder maar licht en redelijk betrouwbaar als je maar niet veel km's hebt.
Renault twingo model hiervoor en de recente modellen kosten ook niet meer zo veel en zijn betrouwbaar.

206 is een leuk model en vaak voor weinig op MP te verkrijgen maar omdat het een model is geweest wat popi was heb je veel afgereden modellen ertussen dus je moet dan meer geluk hebben dan wijsheid.

[ Voor 11% gewijzigd door D0gtag op 25-10-2013 11:08 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

CedricD schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:52:
Geen idee of ik je er mee help maar ik heb een Mazda 626 uit 2000 (2.0 diesel).
Was toen het luxemodel. Er zit airco in, elektrische ruiten, servo,...

Ik heb hem nu een goeie 2 jaar (ben nog maar 20) en het is gewoon een superbak.
Mss niet de rapste en mooiste (optrekken gaat traag, maar eens hij op snelheid is haal je wel vlotjes 180 km/u - voor het geval je eens naar Duitsland wil gaan ;) -)

De mijne heeft nu een goeie 240 000 km. Buiten een sensor of 2 die kapot is gegaan heb ik er nog geen kosten aan gehad (Kostte nog geen €50 inclusief montage).

Hij is nog eens zuinig ook (5,8 l/100 km als je echt zuinig rijdt, meestal zit ier ergens rond 6,5 l/100 km).
Je kan 1000 km doen met een volle tank, toch een magisch getal :+.

Het is een grote auto, grote koffer, veel beenruimte,... veel veiliger dan een kleine auto imo.
En erg betrouwbaar :9 .

Voor je eerste auto steekt het allemaal niet zo nauw. Ik krijg nu een auto van het werk zodat mijn Mazdatje het wat rustiger aan kan doen :P
Euuh en wat hij aan wegenbelasting moet betalen? vertel je voor het gemak er niet bij :)
Ik ga er even van uit dat hij in Noord Holland woont maar maakt voor de kosten haast niks uit.
Wegen belasting mazda 626, gewicht 1260kg, betaal je per maand: 106 euro en heb je nog geen enkele km gereden. daarnaast gaan de accijns op diesel weer omhoog in 2014 benzine niet.
Veel geld voor iemand die net aan 2000€ voor een auto wilt betalen, of meer dan de helft per jaar wat die auto kost. En auto's van die klasse (diesel en oud) hebben veel km's en dan krijg je hele andere problemen. Versleten remleidingen, versleten koppeling, vervuilde injectoren (afhankelijk van het merk en model natuurlijk) hij kan best nog 200dKm rijden maar het kan ook zijn dat je na aanschaf opeens nieuwe remleidingen moet hebben en versleten achteras rubbers.

Verwijderd

[...]

Renault 8)

Statistieken en cijfers
De modular engine die in nagenoeg alle recente Volvo's is geplaatst (met name de 5cyl benzine motoren die je in bijna alle S en V modellen vindt) worden toch door Volvo zelf gebouwd?
Zijn zelfs nog in samenwerking met Porsche ontwikkeld!

Alleen de oudere 4 cylinder diesels die recent (10 jaar terug) in S/V40s zijn gezet komen toch van Renault af?

Volgens mij is TS niet op zoek naar een diesel, dus dat hele Renault-Volvo verhaal kun je buiten beschouwing laten.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Renault 8)

Statistieken en cijfers
Niet geheel waar, een aantal diesels van Volvo zijn gebaseerd op de Renault blokken (maar er is weinig Renault meer aan). En idd, in de 440/340 zaten ook Renault benzineblokken, maar dat waren ook behoorlijke kloteblokken...

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Betrouwbaarheid is ook niet alleen de motor. Alle VAG wagens delen ook veel onderdelen, toch kwam Audi (die toch als vrij degelijk bekend staat) er laatst ook zeer slecht uit. Nou zijn Audi's ook wat luxer en hebben ze wat meer electronica en opties die kapot kunnen gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:16:
Een paar steekwoorden: Golf, 234.000, Chiptunen, diverse problemen. Ik zou overslaan.
^

Met een tweedehandse auto met veel km heb je gewoon grote kans op problemen. Hoeft niet altijd, maar wees gewaarschuwd. Een 'betrouwbaar' merk kan net zo goed problemen geven en je moet altijd rekening houden met slijtage/onderhoud, ben je vaak ook weer 500-1000 verder (banden/schijven/blokken/beurten/distr. riem).

Koop gewoon, zoals eerder gezegd, een goedkope auto(maar geen wrak!!!), en ga eerst lekker wat proefrijden, controleer goed wat wel en niet vervangen is en met een beetje geluk heb je niet veel problemen de eerste jaren.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Het is inderdaad om maar aan te geven dat dit soort lijstjes niet zaligmakend zijn. Goed onderhoud, aantal koude starts/korte ritten, vorige eigenaar die om z'n auto geeft of hem afragt en domweg pech/geluk zijn veel belangrijker bij een tweedehands auto.

En dan met goed onderhoud/goed eigenaarschap kan het zo simpel zijn als iemand 1x per maand de auto poetst, "oh begint daar een roestplekje? gelijk ff bijwerken".
Of 1x per jaar alle slangen/kabels op schuurplekken nakijken. Niet bij rare bijgeluiden je schouders ophalen en doorkarren. Echt geen hogere wiskunde, maar de meeste mensen hebben er totaal geen notie van, maar dit maakt voor een auto van 10 jaar oud een wereld aan verschil!

Uiteraard zou ik zelf ook qua betrouwbaarheid liever een Volvo rijden dan een Renault (doe ik dan ook :) )

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:30:
[...]

^

Met een tweedehandse auto met veel km heb je gewoon grote kans op problemen. Hoeft niet altijd, maar wees gewaarschuwd. Een 'betrouwbaar' merk kan net zo goed problemen geven en je moet altijd rekening houden met slijtage/onderhoud, ben je vaak ook weer 500-1000 verder (banden/schijven/blokken/beurten/distr. riem).

Koop gewoon, zoals eerder gezegd, een goedkope auto(maar geen wrak!!!), en ga eerst lekker wat proefrijden, controleer goed wat wel en niet vervangen is en met een beetje geluk heb je niet veel problemen de eerste jaren.
Dat tegenwoordig 2ton al veel km's is :/
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:32:
Het is inderdaad om maar aan te geven dat dit soort lijstjes niet zaligmakend zijn. Goed onderhoud, aantal koude starts/korte ritten, vorige eigenaar die om z'n auto geeft of hem afragt en domweg pech/geluk zijn veel belangrijker bij een tweedehands auto.

En dan met goed onderhoud/goed eigenaarschap kan het zo simpel zijn als iemand 1x per maand de auto poetst, "oh begint daar een roestplekje? gelijk ff bijwerken".
Of 1x per jaar alle slangen/kabels op schuurplekken nakijken. Niet bij rare bijgeluiden je schouders ophalen en doorkarren. Echt geen hogere wiskunde, maar de meeste mensen hebben er totaal geen notie van, maar dit maakt voor een auto van 10 jaar oud een wereld aan verschil!

Uiteraard zou ik zelf ook qua betrouwbaarheid liever een Volvo rijden dan een Renault (doe ik dan ook :) )
Meeste kan het ook weinig interesseren, als ik kijk naar de vrienden en alles om mij heen dan zijn het net rijdende vuilniswagens.
De macdonalds van 3 weken terug is nog goed te zien.
Ik zelf controleer bijna om de 2 weken zoveel mogelijk dingen als ik hem toch ga poetsen en schoonmaken etc.

[ Voor 45% gewijzigd door Mektheb op 25-10-2013 11:37 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Marzman schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:25:
Betrouwbaarheid is ook niet alleen de motor. Alle VAG wagens delen ook veel onderdelen, toch kwam Audi (die toch als vrij degelijk bekend staat) er laatst ook zeer slecht uit. Nou zijn Audi's ook wat luxer en hebben ze wat meer electronica en opties die kapot kunnen gaan.
Het lijstje wat ik opgaven met top 10 was van auto's die met pech langs de weg kwamen te staan. Meestal betekent dat niet dat je binnenverlichting of je elektrische ramen dan kapot zijn :) de gegevens kwamen van verzekeraars.

• Mektheb
Is natuurlijk ook een beetje relatief, wij zijn echt zo'n land die vollop duitse auto's afneemt.
Denk dat als je in een land als Tjechie dit bekijkt dan is het weerk een hoop Skoda etc ( ook duits sort of )

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:32
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

Kijk naar een Polo of Lupo. Zeer betrouwbare dingen en kwa onderhoud weinig kosten.

• ByteMe_
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:35:
[...]

Dat tegenwoordig 2ton al veel km's is :/
Voor een dieselrijder vast en zeker niet, voor een benzine rijder is dit al wat sneller aan de forse kant (diesel gaan algemeen langer mee). En aangezien hij een student is en waarschijnlijk niet boven de 15k per jaar zal zitten ga ik stiekem wel uit van benzinerijder.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteMe_ op 25-10-2013 12:08 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:45:
[...]

Het lijstje wat ik opgaven met top 10 was van auto's die met pech langs de weg kwamen te staan. Meestal betekent dat niet dat je binnenverlichting of je elektrische ramen dan kapot zijn :) de gegevens kwamen van verzekeraars.
Hoe betrouwbaar zijn verzekeraars hierbij? Als je motor afslaat langs de weg, waarom zou je dan de verzekering bellen en niet de wegenwacht?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Hier staat ook een schat aan informatie in.
\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:08:
[...]
Voor een dieselrijder vast en zeker niet, voor een benzine rijder is dit al wat sneller aan de forse kant (diesel gaan algemeen langer mee). En aangezien hij een student is en waarschijnlijk niet boven de 15k per jaar zal zitten ga ik stiekem wel uit van benzinerijder.
Volgens mij is die 200dkm hier in Nederland vooral een psychologische grens, als je maar vaak zat aan wordt gepraat dat een auto met 200dkm 'op' is ga je het vanzelf wel een keer geloven.
De auto's die wij hier als 'op' beschouwen rijden in het Oostblok waarschijnlijk nog een keer het klokje rond.
Mensen kopen graag wat nieuws, een excuus zoals 'ja maar hij heeft al 180dkm gelopen, dus hij is bijna op' maakt het een stuk makkelijker om een andere auto voor jezelf te verantwoorden.

Bijvoorbeeld; mijn Golf III die ik 4 jaar geleden met 230dkm in heb geruild rijdt nog steeds, net zoals mijn Audi die ik met bijna 210dkm van de hand heb gedaan. In beide gevallen gewoon een andere auto gehaald omdat ik toe was aan wat anders, maar ik ben er van overtuigd dat ik nog steeds in die Golf had kunnen rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 13:10 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:17:
[...]

Hoe betrouwbaar zijn verzekeraars hierbij? Als je motor afslaat langs de weg, waarom zou je dan de verzekering bellen en niet de wegenwacht?
Autoverzekeraars bepalen je premie aan de hand van je persoonsgegevens en je type auto. Ben je een vrouw betaal je minder (minder kans op ongelukken, kennelijk he, ik bedenk dit niet :P) Ben je jong en heb je een subaru WRC betaal je relatief meer dan een nieuw model (zelfde waarde) VW polo 1.4 benzine. (diesel zou je weer meer betalen omdat je met diesel meestal meer km's maakt en dus vaker langs de weg zit waardoor je dus ook weer meer kans hebt op ongevallen :))
Het punt: betrouwbaarheid is wel iets wat verzekeraars willen weten, nog maar een v.b. dan, als je auto in de fik vliegt langs de A2 (omdat het een barrel is van 500€) en ze moeten het asfalt vernieuwen ontvang je een fikse rekening ~40/50.000€.. welke natuurlijk vergoed wordt door je verzekeraar. (true story :P, maar wel 10 jaar oud dus weet niet of dit nog voorkomt, mijn auto's vliegen namelijk nooit in de fik).

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Tweedehands volkswagens vindt ik over het algemeen erg duur. Over het algemeen zijn ze natuurlijk wel bedrouwbaar maar ook volkswagens hebben hun problemen (zie bijvoorbeeld de reparaties van je vriend).
En ik heb het idee dat je, als je weinig kilometers maakt, je het beste een wat jongere auto met meer kilometers kunt kopen (in plaats van een oudere auto met minder kilometers), natuurlijk wel redelijk onderhouden.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:07:
[...]

Volgens mij is die 200dkm hier in Nederland vooral een psychologische grens, als je maar vaak zat aan wordt gepraat dat een auto met 200dkm 'op' is ga je het vanzelf wel een keer geloven.
De auto's die wij hier als 'op' beschouwen rijden in het Oostblok waarschijnlijk nog een keer het klokje rond.
Mensen kopen graag wat nieuws, een excuus zoals 'ja maar hij heeft al 180dkm gelopen, dus hij is bijna op' maakt het een stuk makkelijker om een andere auto voor jezelf te verantwoorden.

Bijvoorbeeld; mijn Golf III die ik 4 jaar geleden met 230dkm in heb geruild rijdt nog steeds, net zoals mijn Audi die ik met bijna 210dkm van de hand heb gedaan. In beide gevallen gewoon een andere auto gehaald omdat ik toe was aan wat anders, maar ik ben er van overtuigd dat ik nog steeds in die Golf had kunnen rijden.
Natuurlijk zijn die auto's niet compleet op, maar meeste auto's beginnen gewoon aan alle kanten te slijten en op een gegeven moment is er meer vervangen aan de auto dan origineel. Een kennis van me reed altijd audi a3's en daarvoor de VW golf 4 elke keer zelfde vervangings- punten bij 3ton, versleten koppeling, versleten dynamo, versleten remleidingen (ik had dat na 2ton). Je merkt pas hoe versleten zo'n auto is totdat je een nieuw model betreed (van het zelfde type natuurlijk). koppeling is veel korter, stuur uitslag is directer, meer vermogen , sneller remmen, etc etc etc. Afgezien van luxe merken zijn het gros van auto's bij 2ton wel aardig afgereden. dan rij je nog wel -met geluk zonder veel kosten- een ton extra, en daarna begint het circus.
Auto's worden niet gebouwd om mee te gaan, net zo min als apple die maar 2 jaar mee gaat. Waar moeten ze anders hun inkomsten uit halen? Denk je nou echt dat de meeste mensen een andere auto willen kopen omdat er nu eenmaal een nieuw model is? De ford fiesta uit 2009 tot 2012 heeft een 1.25 motor, welke ik ook had in de 1996 versie van de fiesta (natuurlijk iets gewijzigd maar vrijwel het zelfde) alleen de body en de elektronica is anders. autofabrikanten moeten blijven draaien om te blijven bestaan een auto die meer dan 2ton rijd is niet in hun voordeel. (de nieuwe fiesta heeft eindelijk!! een andere motor met turbo, lager verbruik en meer vermogen)

Een fiesta maar tevens 'cool' :P
Link

[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 25-10-2013 13:32 ]

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:07

wij

Je moet ten eerste goed beseffen dat autorijden nou eenmaal veel geld kost. De zogenaamde 'slijtage onderdelen' moeten gewoon regelmatig vervangen worden. De meest bekende zijn de banden, remschrijven en blokken, koppeling, distributieriem. Maar bijvoorbeeld een dynamo heeft ook maar een bepaalde levensduur. Daarnaast is de ophanging (vering, draagarmen, rubbers) onderhevig aan slijtage. En allerlei electronica (ontsteking, sensors, boordcomputer, bedrading) kan (en zal uiteindelijk) een keer kapot gaan. En natuurlijk heb je ook nog het standaard onderhoud zoals vloeistoffen en filters.

Een aantal van deze dingen kan je als koper redelijk makkelijk beoordelen. Zoals de staat van de banden en remmen. Het mooiste is als je ook iets kunt zien van een onderhoudshistorie. Als de auto de laatste jaren alleen maar APK keuringen heeft gehad (bij kwikfit oid...), zonder daadwerkelijk onderhoud. Dan kan je verwachten dat er veel kosten aankomen. Als de onderhoudshistorie ook onderhoudsbeurten laat zien en de nodige reparaties, dan heb je kan dat je een redelijke auto koopt. Echter weet je nooit zeker of er geen grote kosten aankomen. Een dynamo of koppeling kan bijvoorbeeld zeer plotseling stoppen (en dat kost geld).

Zeker als je auto ouder is dan vijf jaar, gaat dit verhaal op. Daarom kan je beter een klein koekblik kopen, van recente datum. Of alvast wat geld reserveren.

Ik heb bijvoorbeeld twee jaar terug een Peugeot 206CC uit 2001 gekocht. Ondertussen heb ik 35.000km gereden en staat de teller op 202.000 km's. Ondertussen heb ik een kapotte koppeling gehad, een kapotte nokkenassensor, kapotte dynamo. Vier nieuwe banden + accu + regulier onderhoud. In mijn geval dus ongeveer 1000 euro per jaar aan extra. Grof gezegd kan je stellen dat je bij oudere auto's een vergelijkbaar bedrag dat je aan brandstof besteed ook aan onderhoud kwijt bent.

Het alternatief is natuurlijk om een auto van minder dan 1000 euro te kopen en die 'op te rijden'. Echter is dit niets voor mij omdat ik veiligheid en betrouwbaarheid belangrijk vind (mijn auto moet gewoon in orde zijn).

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:26:
[...]

Natuurlijk zijn die auto's niet compleet op, maar meeste auto's beginnen gewoon aan alle kanten te slijten en op een gegeven moment is er meer vervangen aan de auto dan origineel. Een kennis van me reed altijd audi a3's en daarvoor de VW golf 4 elke keer zelfde vervangings- punten bij 3ton, versleten koppeling, versleten dynamo, versleten remleidingen (ik had dat na 2ton). Je merkt pas hoe versleten zo'n auto is totdat je een nieuw model betreed (van het zelfde type natuurlijk). koppeling is veel korter, stuur uitslag is directer, meer vermogen , sneller remmen, etc etc etc. Afgezien van luxe merken zijn het gros van auto's bij 2ton wel aardig afgereden. dan rij je nog wel -met geluk zonder veel kosten- een ton extra, en daarna begint het circus.
Auto's worden niet gebouwd om mee te gaan, net zo min als apple die maar 2 jaar mee gaat. Waar moeten ze anders hun inkomsten uit halen? Denk je nou echt dat de meeste mensen een andere auto willen kopen omdat er nu eenmaal een nieuw model is? De ford fiesta uit 2009 tot 2012 heeft een 1.25 motor, welke ik ook had in de 1996 versie van de fiesta (natuurlijk iets gewijzigd maar vrijwel het zelfde) alleen de body en de elektronica is anders. autofabrikanten moeten blijven draaien om te blijven bestaan een auto die meer dan 2ton rijd is niet in hun voordeel. (de nieuwe fiesta heeft eindelijk!! een andere motor met turbo, lager verbruik en meer vermogen)
Wat jij als criteria voor 'op' beschouwd zie ik als normaal onderhoud voor een auto met een forse kilometerstand. Onderhoud dat waarschijnlijk minder kost dan de afschrijving die je hebt op een (HOPELIJK onderhoudsvrije/arme) nieuwe auto. In mijn ogen is een auto technisch pas echt 'op' op het moment dat je, bij wijze van spreken, met je stoel door de bodem zakt.

Dat auto's niet worden gebouwd om mee te gaan vind ik onzin (net als de vergelijking met Apple, ik gebruik thuis nog een iMac en Macbook uit 2006-7) het probleem zit m.i. meer in de criteria die mensen stellen aan de 'opheid' van een auto. Zoals ik al zei gebruiken veel mensen onderhoudskosten als een excuus/verantwoording voor een andere auto.
Daar is natuurlijk niets mis mee; maar het betekent niet dat een auto van 200dkm+ als technisch afgeschreven hoeft te worden beschouwd.

• wij

wij

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Wat jij als criteria voor 'op' beschouwd zie ik als normaal onderhoud voor een auto met een forse kilometerstand. Onderhoud dat waarschijnlijk minder kost dan de afschrijving die je hebt op een (HOPELIJK onderhoudsvrije/arme) nieuwe auto. In mijn ogen is een auto technisch pas echt 'op' op het moment dat je, bij wijze van spreken, met je stoel door de bodem zakt.

Dat auto's niet worden gebouwd om mee te gaan vind ik onzin (net als de vergelijking met Apple, ik gebruik thuis nog een iMac en Macbook uit 2006-7) het probleem zit m.i. meer in de criteria die mensen stellen aan de 'opheid' van een auto. Zoals ik al zei gebruiken veel mensen onderhoudskosten als een excuus/verantwoording voor een andere auto.
Daar is natuurlijk niets mis mee; maar het betekent niet dat een auto van 200dkm+ als technisch afgeschreven hoeft te worden beschouwd.
Daar ben ik het ook mee eens. Bij het taxi bedrijf waar ik regelmatig werk (bijbaan) zitten ondertussen alle auto's boven de 300.000. Dit zijn opels, toyota's. Ik rij regelmatig met een auto met een kilometerstand boven de 500.000 die nog net zo goed rijd als hij deed bij 200.000. Dit taxibedrijf heeft echter het voordeel dat ze een eigen garage hebben. Hierdoor zijn de kosten van het onderhoud relatief laag (en de kwaliteit hoog?). Ik denk zelf ook dat leeftijd uiteindelijk een belangrijkere factor is dan de kilometerstand.

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-11 19:21
wij schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:33:

Zeker als je auto ouder is dan vijf jaar, gaat dit verhaal op. Daarom kan je beter een klein koekblik kopen, van recente datum. Of alvast wat geld reserveren.
Ik ben het niet met je eens hierbij. Ik heb een a3 uit 2004 en gekocht met 182.000 op de teller. Momenteel heb ik er 30.000 mee gereden zonder extra kosten te maken (buiten het gewone onderhoud om) er zijn geen dingen kapot gegaan

Ik blijf er ook bij dat het een beetje om 'geluk' gaat. Sommige kopen een nieuwe auto en staan er maandelijks mee bij de garage en anderen hebben er nooit wat mee. Dat is de gok die je moet nemen met een auto.

Onderhoud is een puntje dat ik nooit oversla. Ik vind dit het belangrijkste punt..

• wij

wij

Rempi schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:45:
[...]

Ik ben het niet met je eens hierbij. Ik heb een a3 uit 2004 en gekocht met 182.000 op de teller. Momenteel heb ik er 30.000 mee gereden zonder extra kosten te maken (buiten het gewone onderhoud om) er zijn geen dingen kapot gegaan

Ik blijf er ook bij dat het een beetje om 'geluk' gaat. Sommige kopen een nieuwe auto en staan er maandelijks mee bij de garage en anderen hebben er nooit wat mee. Dat is de gok die je moet nemen met een auto.

Onderhoud is een puntje dat ik nooit oversla. Ik vind dit het belangrijkste punt..
Ja dat 'geluk' bedoelde ik ook een beetje in mijn verhaal. Jij hebt blijkbaar een auto gekocht die in goede staat is (goed onderhouden door de vorige eigenaars). En ook geluk dat er geen dure reparaties nodig zijn tot nu toe. Toch denk ik dat in het algemeen het risico kleiner is bij een jonge auto. Maar daar heb je weer te maken met een hoge afschrijving.

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:07:
Ik kom dan ook heel veel tweedehands auto's met 199.xxx km op de klok tegen. Dus of ze stoppen massaal met rijden net voor de 200k, ofze worden massaal teruggedraaid naar net onder de 200k...

• wij

wij

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:53:
[...]

Ik kom dan ook heel veel tweedehands auto's met 199.xxx km op de klok tegen. Dus of ze stoppen massaal met rijden net voor de 200k, ofze worden massaal teruggedraaid naar net onder de 200k...
Bij veel auto's is dit ook het punt waarop de distributieriem weer vervangen moet worden. Misschien ook een aanleiding om je auto te dumpen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Maar dat is imo ook een beetje het verschil tussen b.v. een Fransoos en een Japanner. Dingen als draagarmen, dynamo's, ontstekingen, dat soort gein, gaan gewoon veel minder snel stuk als bij een Europeaan. Als ik bedragen hoor van 1000 euro per jaar aan onderhoud met b.v. 30k per jaar, dat vind ik zelf echt behoorlijk veel.

Vaak bu'j te bang!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 17:12
Hier alleen beurtkosten (en die staan vast bij Toyota) voor een Prius II met 205.000 op de teller...
Voor mij geen europeanen meer...

En om weer ontopic te gaan:
Gewoon beginnen met een goedkope Japanner of Koreaan.
Niet teveel dure techniek kopen (want alles kan kapot, zelfs uit het oosten).
Voorbeeld: Suzuki Swift... Modellen uit de jaren 90 kosten geen drol en rijden als een tierelier.
Zelf wat kunnen sleutelen kan de kosten nog verder drukken (dus koop wat gereedschap en ga aan de slag!).

[ Voor 57% gewijzigd door Leader98 op 25-10-2013 14:03 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:53:
[...]

Denk ook aan de zoekgrenzen die mensen gebruiken of de diverse auto zoeksites. Je km stand net onder de 2 ton zetten levert je dan waarschijnlijk een stuk meer hits op dan wanneer je hem (eerlijk) op 203.000 zet.

• wij

wij

-tom-562 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:56:
[...]

Maar dat is imo ook een beetje het verschil tussen b.v. een Fransoos en een Japanner. Dingen als draagarmen, dynamo's, ontstekingen, dat soort gein, gaan gewoon veel minder snel stuk als bij een Europeaan. Als ik bedragen hoor van 1000 euro per jaar aan onderhoud met b.v. 30k per jaar, dat vind ik zelf echt behoorlijk veel.
Mijn ervaring is toch dat je hier snel aan komt. Voor mijn auto bijvoorbeeld kost vier nieuwe banden inclusief plaatsen (Hankook in minder reguliere maat) ook ruim 400 euro. Als je in datzelfde jaar je grote beurt moet uitvoeren en toevallig nieuwe remschijven nodig blijkt te hebben, dan zit je toch al een heel eind. Bij mijn vorige auto (Daihatsu Cuore 2003, 140.000km mee gereden in 6 jaar), was het ook regelmatig duur. Ook een nieuwe koppeling, accu en uitlaat bijvoorbeeld. Regelmatig wiellagers versleten. De 12" banden waren niet duur, maar wel zo op. En in sommige jaren zat ik ook wel rond de 1000 euro. Het punt dat ik wil maken is dat je als automobilist gewoon rekening moet houden met dergelijke inversteringen.

• FastFred
wij schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:44:
[...]

Daar ben ik het ook mee eens. Bij het taxi bedrijf waar ik regelmatig werk (bijbaan) zitten ondertussen alle auto's boven de 300.000. Dit zijn opels, toyota's. Ik rij regelmatig met een auto met een kilometerstand boven de 500.000 die nog net zo goed rijd als hij deed bij 200.000. Dit taxibedrijf heeft echter het voordeel dat ze een eigen garage hebben. Hierdoor zijn de kosten van het onderhoud relatief laag (en de kwaliteit hoog?). Ik denk zelf ook dat leeftijd uiteindelijk een belangrijkere factor is dan de kilometerstand.
Dan weet ik nog wel een mooie. Via het Citroën-forum was er eens iemand die een kennis ofzo in het oost-blok had. Daar hadden ze bij een taxi bedrijf een, jawel daar gaan we weer, Citroën ZX Break ( = station) 1.9 diesel met 13.00000 km (ja, inderdaad, 1.3 miljoen km's) achter zich. Bij 1 miljoen heeft de motor zijn 1e (eerste) motorrevisie gehad. Ondertussen wel 4x de bestuurdersstoel vervangen, maar die heeft er na die revisie nog vrolijk 3 ton bij gedraaid en daarna nog wel meer.

Die auto is wel een beetje het paradepaardje van dat taxi bedrijf, altijd fatsoenlijk onderhoud gehad, altijd binnen staan. En omdat taxi = weinig koude starts gaan ze een levenlang mee.

Om nu te zeggen dat een benzine auto bij 2 of 3 ton op is... Als je van het slag volk bent dat een auto bij 2 ton al op vind en vervolgens gaat bezuinigen op onderhoud, inderdaad dan is het snel afgelopen. Als je gewoon normaal onderhoud blijft uitvoeren volgens de voorschriften van de fabrikant, gaat zo'n auto nog jaren mee.

Er zijn helaas een boel mensen die een auto van een paar honderd euro's op de sloop drukken omdat 4 nieuwe banden of nieuwe remschijven duurder zijn dan de dagwaarde, terwijl dat misschien wel het enige is dat er aan mankeert en je nog 30.000km probleemloos had kunnen rijden. Nee, het is inderdaad veel voordeliger om dan maar 4k stuk te slaan op een ander 2e handsje waar achteraf van alles aan blijkt te mankeren....

• Mektheb
RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:08:
[...]

Ken genoeg benzine auto's die 4ton en 5ton makkelijk halen, en ja natuurlijk moet je hem dan onderhouden etc en tuurlijk is misschien de auto dan al 20 jaar oud, als ze zover zijn.
Maar het kan wel :P

En dat ze hem dumpen rond de 130k en 200k is vanwege de distiributieriem, maar goed als ik kijk wat dat kost bij elkaar.
Dan was ik nog geen 275 euro kwijt voor alles + waterpomp + multiriem etc.

Edit: helemaal mee eens met hierboven, zo kan die auto wel afgeschreven zijn economisch gezien, maar als ik met een revisie van 1500euro nog 4 jaar langer ermee kan rijden zonder andere al te gekke dingen buiten de standaard dingen is dat het dus echt wel waard.
Ook al is de auto economisch misschien 2k waard.

Maar dat is gewoon een commercieel verhaal, want ik geloof echt niet een bezine auto bij de 2k al bijna aan het einde van zijn leven is.

[ Voor 38% gewijzigd door Mektheb op 25-10-2013 15:05 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Heb hier nog een Toyota Avensis T22 uit 2000 met 180.000 op de teller.
Dat ding heeft een 4A-FE motorblok erin liggen dat amper kapot gaat, auto zit al aardig onder de kleine deukjes en het dashboard is echt midden jaren negentig.

Maar dat maakt me geen lor uit, zolang dat ding maar gewoon door de APK heen blijft komen en er geen gekke dingen gebeuren hou ik hem lekker. Rijdt gewoon goed en had laatst alleen problemen met starten omdat de accu op was. Kostte ook maar 80 eurie en vervolgens lekker doorkachelen.

ON:
Koop gewoon een klein bakkie, het is ten slotte je eerste autootje. 206 na 2001 is denk ik ook wel een goede keuze maar wel iemand meenemen die er verstand van heeft.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

FastFred schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:55:
[...]

Dan weet ik nog wel een mooie. Via het Citroën-forum was er eens iemand die een kennis ofzo in het oost-blok had. Daar hadden ze bij een taxi bedrijf een, jawel daar gaan we weer, Citroën ZX Break ( = station) 1.9 diesel met 13.00000 km (ja, inderdaad, 1.3 miljoen km's) achter zich. Bij 1 miljoen heeft de motor zijn 1e (eerste) motorrevisie gehad. Ondertussen wel 4x de bestuurdersstoel vervangen, maar die heeft er na die revisie nog vrolijk 3 ton bij gedraaid en daarna nog wel meer.

Die auto is wel een beetje het paradepaardje van dat taxi bedrijf, altijd fatsoenlijk onderhoud gehad, altijd binnen staan. En omdat taxi = weinig koude starts gaan ze een levenlang mee.

Om nu te zeggen dat een benzine auto bij 2 of 3 ton op is... Als je van het slag volk bent dat een auto bij 2 ton al op vind en vervolgens gaat bezuinigen op onderhoud, inderdaad dan is het snel afgelopen. Als je gewoon normaal onderhoud blijft uitvoeren volgens de voorschriften van de fabrikant, gaat zo'n auto nog jaren mee.

Er zijn helaas een boel mensen die een auto van een paar honderd euro's op de sloop drukken omdat 4 nieuwe banden of nieuwe remschijven duurder zijn dan de dagwaarde, terwijl dat misschien wel het enige is dat er aan mankeert en je nog 30.000km probleemloos had kunnen rijden. Nee, het is inderdaad veel voordeliger om dan maar 4k stuk te slaan op een ander 2e handsje waar achteraf van alles aan blijkt te mankeren....
Zo is het maar net.
Ik lach me echt een vouw in de broek als ik mensen hier zie schrijven dat auto's na 200k op zouden zijn.
Zelf zit ik nu op 503.000km, allemaal zelf gereden vanaf nieuw.

Wat is er kapot gegaan in die tijd?
Achterste pot uitlaat
Middenste gedeelte uitlaat
Uitlaatspruitstuk
Voorste katalysator
Luchtmeter
Radiateur
Accu

Verder alleen normaal onderhoud. Bezuinig ik nooit op.
Totaal aan onderhoudskosten ongeveer 3 ct/km.
Koppeling, waterpomp, ophanging, airco, kleppen, distributieKETTING, lpg installatie wat je maar verzint allemaal nog origineel.

Wat nou auto op na 200k. Hahaha 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je een auto goed onderhoud gaat 'ie jaren mee. Als je 'm één keer per jaar naar de beun brengt om minder dan het hoognodige te doen voor zo min mogelijk geld met inferieure onderdelen en tussendoor het ding een paar keer door de krasstraat jaagt dan moet je niet zeuren dat 'ie eerder op is. Wat je aan onderhoud bespaart ben je kwijt aan extra afschrijving, zo simpel is het vaak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Mektheb
Precies en als liefhebber wil je toch wel je auto mooi blijft, anders was ik wel een krot gaan rijden

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Aah nu komen de mensen met de vele duizenden km verhalen. Autorijden is duur, maar ik rij ook auto om comfort. Technische leeftijd is schitterend. Maar als ik een auto tot 500dKM kan rijden zonder te veel kosten zou ik dat doen, het probleem is alleen dat niet iedereen zo veel geluk heeft met auto's en ook met regelmatig onderhoud en zuinig rijden er nog steeds dingen kapot kunnen gaan.
en als je voor 9000€ een een 'nieuw' model auto koopt ( c1 of twingo, ka of fiesta) en om de twee jaar een apk doet en jaarlijks regulier onderhoudt, van een paar honderd euro en na 3 a 4 jaar weer verkoopt voor €7000)
kost het je 2000€ en 500€ aan onderhoudt en 2000 extra voor een nieuw model. (4 jaar oude ford fiesta koste me 80€ Apk en onderhoud doe ik zelf, gekocht met 1 jaar en 25dKM op de teller voor 9d€ en staat nu op 70dKM en levert op zijn minst nog 7d€ op, aangezien het zelfde model met meer dan een ton op de teller dat oplevert) Daarnaast heb ik een oudere polo uit 2003 diesel, welke me gemiddeld 1000€ per jaar kost aan onderhoud en 250dKm op de teller en geen reet meer oplevert.
Voor die 4000€ aan kosten in 4 jaar kan ik ook om de 4 jaar iets 'nieuws' rijden (auto's van een jaar oud en ingereden ;))Ik rij liever om de 4 jaar iets nieuws niet alleen om het feit dat autokosten van nieuwere auto's steeds lagere kosten meebrengen (zuiniger, lichter, nieuwere techniek in het algemeen) en betrouwbaarder maar ook omdat het weer als nieuw rijdt. Nogmaals de fiesta, nieuw model fiesta heeft nu een nieuwe motor met meer vermogen lager gewicht en aanzienlijk zuiniger dan de oude instap 1.25 benzine.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Prachtig, al die n=1 ervaringen, maar dat zegt natuurlijk niks. Dat jouw Polo 4 jaar achter elkaar 1000 euro/jaar kost is uitzonderlijk, zeker gezien je blijkbaar het onderhoud zelf doet of kunt doen (of begrijp ik je verkeerd?). Ik heb eerst een paar jaar in een Corolla gereden en die kostte echt tientjeswerk aan onderhoud ieder jaar, er ging nml echt niks aan kapot en buiten remblokken/schijven en een setje banden had hij niks nodig. Uitlaat was RVS, dus die ging een leven lang mee, koppakking was prima en D-riem hoefde pas bij 200k weer.

Maar ook dat is n=1. Mijn Saab 9-5 uit 1999 (benzine, turbomotor) heeft nu 320k km gereden en is ook in prima staat. Zelfde geldt voor mijn Mazda 626 uit 1998 (benzine) met 200k+ op de teller. Die 200k is gewoon zo eng niet en je maakt mij niet wijs dat ik in een nieuwe 9-5 of nieuwe Mazda 6 even lage kosten had gehad, alleen de afschrijving al :o

Kortom: je kunt net zo rekenen als je wil, maar die 4000 euro is natuurlijk belachelijk veel geld voor 4 jaar onderhoud. Dat is een uitschieter omhoog die je niet als algemeen geldend bedrag mag gebruiken, net zoals je het onderhoud aan mijn Corolla ook niet als algemeen geldend bedrag mag rekenen. Ik heb mazzel gehad, jij pech. De waarheid ligt in het midden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:15:
[...]

Hahahaha frans rijder zeker, nou kijk is in de betrouwbaarheids- scoreen hoe goed Franse merken het doen ;)
Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x) Van betrouwbaarst naar minst betrouwbaarst (GEEN ! FRANS MERK in de top 10) gek he.

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72

Minst betrouwbaar: alleen geen citroen die zal wel op plaats 11 staan :)

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
2. Audi – 3.71% – 1 in 27
3. MINI – 2.51% – 1 in 40
4. Saab – 2.49% – 1 in 40
5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
7. BMW – 2.20% – 1 in 45
8. Renault – 2.13% – 1 in 46
9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59

Ja Volkswagen en Audi staat aan de top alleen (VAG hebben nieuwe motoren met lichte constructie 2 cilinders met turbo. De franse merken rijden nogsteeds met de zelfde motoren in hun modellen als 10 jaar terug, natuurlijk niet 100% _/-\o_ maar wat kan je fout doen aan een 1.0 zonder turbo). Maar franse merken blijven slechter, en heb mijn vriendin laten overstappen van Renault naar ford. Want als een auto(renault) na 60dk een remkabel breuk krijgt ben je ook niet vrolijk.
Hoe blijkt hier uit dat "VW is een beter merk dan welk ander frans merk" is dan? Moet je kijken hoe hoog VAG/Audi staat :') Kun je wel zeggen dat ze moderne motoren hebben, kan wel zijn, maar als ze stuk gaan doet dat er toch niet toe.

En verder rem ik niet met een kabel, dus een kabelbreuk? Waar heb je het over :')

Overigens zijn juist de oude Franse auto's erg goed. Peugeot 106, 205, 306, Citroen AX, ZX etc. Of de HDI's (zeker bij introductie veel beter dan die tractorblokken die VAG leverde).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 19:09 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:14:
[...]

Aah nu komen de mensen met de vele duizenden km verhalen. Autorijden is duur, maar ik rij ook auto om comfort. Technische leeftijd is schitterend. Maar als ik een auto tot 500dKM kan rijden zonder te veel kosten zou ik dat doen, het probleem is alleen dat niet iedereen zo veel geluk heeft met auto's en ook met regelmatig onderhoud en zuinig rijden er nog steeds dingen kapot kunnen gaan.
en als je voor 9000€ een een 'nieuw' model auto koopt ( c1 of twingo, ka of fiesta) en om de twee jaar een apk doet en jaarlijks regulier onderhoudt, van een paar honderd euro en na 3 a 4 jaar weer verkoopt voor €7000)
kost het je 2000€ en 500€ aan onderhoudt en 2000 extra voor een nieuw model. (4 jaar oude ford fiesta koste me 80€ Apk en onderhoud doe ik zelf, gekocht met 1 jaar en 25dKM op de teller voor 9d€ en staat nu op 70dKM en levert op zijn minst nog 7d€ op, aangezien het zelfde model met meer dan een ton op de teller dat oplevert) Daarnaast heb ik een oudere polo uit 2003 diesel, welke me gemiddeld 1000€ per jaar kost aan onderhoud en 250dKm op de teller en geen reet meer oplevert.
Voor die 4000€ aan kosten in 4 jaar kan ik ook om de 4 jaar iets 'nieuws' rijden (auto's van een jaar oud en ingereden ;))Ik rij liever om de 4 jaar iets nieuws niet alleen om het feit dat autokosten van nieuwere auto's steeds lagere kosten meebrengen (zuiniger, lichter, nieuwere techniek in het algemeen) en betrouwbaarder maar ook omdat het weer als nieuw rijdt. Nogmaals de fiesta, nieuw model fiesta heeft nu een nieuwe motor met meer vermogen lager gewicht en aanzienlijk zuiniger dan de oude instap 1.25 benzine.
Dat is geen kwestie van geluk hebben, maar gewoon een fatsoenlijke auto uit kiezen :P Bij al mijn auto's is het onderhoud tientjeswerk geweest. Bij mijn Volvo mss iets meer, maar het duurste waren de remschijven + blokken. Maarja, dat ding had toen 315.000 gelopen dus dat zit er dan een keer aan te komen.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:14:
[...]

Je noemt in je verhaal comfort, c1, twingo en fiesta... Daar kan ik geen link tussen leggen. Zo'n klein hondenhok zal vast prima rijden maar om dat nou onder comfort te scharen?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Neem Duitse preciesie-engineering of een jap/koreaan. Geen fransoos of een yank nemen.

Suzuki swift doet het prima, licht ding, gaat redelijk rap daardoor en vrij goedkoop in rijden/onderhoud.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

-tom-562 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:39:
Lekker laten staan.
Als student moet je gewoon een no-nonsense bak hebben die zuinig en betrouwbaar is. Dat is zo'n Stilo imo niet. Toen ik nog studeerde heb ik een Daihatsu Cuore gehad en daarna een Toyota Starlet. Niet hip of modieus, maarja, boeiend. Wel oerbetrouwbaar, zuinig én altijd goed verkoopbaar voor een normaal bedrag
Prima auto die Cuore. Ik heb type 1 gehad, en echt mishandeld, maar nooit stuk gegaan. gekocht voor 500 gulden, en er dik 8 jaar mee rondgetuft omdat mijn andere auto (Pontiac Firebird uit 71 ) gerestaureerd werd.

Nadeel: Het ziet er niet uit. maar ja, looks kosten geld. ;)
Voordeel : Uberzunig, kost bijna niets in de houderschapsbelasting, en onderdelen zijn spotgoedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 26-10-2013 16:23 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Grrrrrene schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:03:
Prachtig, al die n=1 ervaringen, maar dat zegt natuurlijk niks. Dat jouw Polo 4 jaar achter elkaar 1000 euro/jaar kost is uitzonderlijk, zeker gezien je blijkbaar het onderhoud zelf doet of kunt doen (of begrijp ik je verkeerd?). Ik heb eerst een paar jaar in een Corolla gereden en die kostte echt tientjeswerk aan onderhoud ieder jaar, er ging nml echt niks aan kapot en buiten remblokken/schijven en een setje banden had hij niks nodig. Uitlaat was RVS, dus die ging een leven lang mee, koppakking was prima en D-riem hoefde pas bij 200k weer.

Maar ook dat is n=1. Mijn Saab 9-5 uit 1999 (benzine, turbomotor) heeft nu 320k km gereden en is ook in prima staat. Zelfde geldt voor mijn Mazda 626 uit 1998 (benzine) met 200k+ op de teller. Die 200k is gewoon zo eng niet en je maakt mij niet wijs dat ik in een nieuwe 9-5 of nieuwe Mazda 6 even lage kosten had gehad, alleen de afschrijving al :o

Kortom: je kunt net zo rekenen als je wil, maar die 4000 euro is natuurlijk belachelijk veel geld voor 4 jaar onderhoud. Dat is een uitschieter omhoog die je niet als algemeen geldend bedrag mag gebruiken, net zoals je het onderhoud aan mijn Corolla ook niet als algemeen geldend bedrag mag rekenen. Ik heb mazzel gehad, jij pech. De waarheid ligt in het midden :)
Die 4000€ is ook belachelijk veel geld, en dat had ik niet met andere auto's(dit was me eerste diesel, gekocht met 150dkm op de teller). Het punt is dat je het kan treffen of niet. En als je een auto koopt nieuw of met weinig km bepaal je zelf wat je met die km doet en hoe zuinig, ja dan haal je makkelijk 5ton op de teller. Deze polo kan best wel is lease geweest zijn, eerste 2 jaar nauwelijks kosten en na de 2ton begon het gezeik. Motorisch trouwens uitstekend. Maar de kosten liggen steeds in 'randzaken'. En de vaste zaken zoals schijfremmen, distributie banden. Het afgelopen jaar koste me het maar een paar honderd euro jaar ervoor(de helft banden 50€ p.s. en voor mensen gaan zeuren: wat voor kut banden waren dat voor 50€ p.s.: Hankook Optimo-4S) 1500 en daarvoor 1300. Ik ken een aantal jongens met VW's en audi's met veel KM allemaal zelfde type problemen (en kosten) en uitgerekend de persoon met de alfa jtd gaat elk jaar lachten naar de apk zonder veel kosten. Je treft het of niet. Meer km meer kans op gebreken. En ik noem in het voorbeeld expliciet goedkope auto's want een saab 9-5 was nieuw duur zelfde verhaal met een 626. Je rijdt ze alleen omdat ze goedkoop zijn in aanschaf anders had je al een model met minder km's op de teller. Want je gaat me niet wijs maken dat je een 626 rijdt uit liefde voor het model. ;)

Maar voor de mensen die hier zeggen dat 200dkm niet eng is, adviseren jullie harveydwijs2 dus om gewoon deze VW golf 4 aan te schaffen?
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:45:
[...]

Je noemt in je verhaal comfort, c1, twingo en fiesta... Daar kan ik geen link tussen leggen. Zo'n klein hondenhok zal vast prima rijden maar om dat nou onder comfort te scharen?
Ik noem in het verhaal comfort en ik noem de c1 twingo en fiesta, jij legt de link. Ik noemde maar een paar willekeurige auto's die nieuw/bijna nieuw voor die prijs te rijden zijn. Ik moet zeggen dat een VW up een zeer comfortabele auto is. Niet als je 2 meter lang bent misschien maar gelukkig ben ik dat ook niet ;) En als jij dat hondenhokken vindt, koop jij toch lekker een volvo xc60.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:05:
[...]

Hoe blijkt hier uit dat "VW is een beter merk dan welk ander frans merk" is dan? Moet je kijken hoe hoog VAG/Audi staat :') Kun je wel zeggen dat ze moderne motoren hebben, kan wel zijn, maar als ze stuk gaan doet dat er toch niet toe.

En verder rem ik niet met een kabel, dus een kabelbreuk? Waar heb je het over :')

Overigens zijn juist de oude Franse auto's erg goed. Peugeot 106, 205, 306, Citroen AX, ZX etc. Of de HDI's (zeker bij introductie veel beter dan die tractorblokken die VAG leverde).
Moest zijn: gaskabel :), erg interessant om je gas te verliezen na het afslaan op een provinciale weg.
Ik zeg niet dat alle Franse auto's crap zijn alleen de meeste :), ik heb niks tegen Fransen maar ze maakten veel slechte producten. Maar om te zeggen dat VAG ook slecht is.. prima. slecht of erg slecht is nog steeds niet goed. Ik zie nog steeds geen franse merken in de top 10 van betrouwbare merken :), nog een ander lijstje uit Engeland staat Chevrolet boven aan......... en smart op plaats 10, misschien zijn smarts so betrouwbaar omdat je na 100dkm preventief een andere motor nodig hebt. en sowieso is een smart met meer dan 100dkm op de teller en originele motor bijzonder.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47
Dacht dat ik het na een paar dagen wel zou weten maar ik zie veel Tweakers die zeggen die moet je nemen, en paar posts later nee niet doen want die zijn slecht/betrouwbaar etc...

Misschien als ik mijn zoektocht wat beperkter hou..

- Weinig wegenbelasting
- zuinig
- betrouwbaar en dat hij niet om de haverklap al naar de garage moet
- het liefst een wat ruimere auto en niet een koektrommel zoals een Volkswagen Up etc..
- het liefst ook een auto met een modernere look zoals een 206 (ik ben nog jong dus vandaar)

En zag al een paar posts dat een Peugeot 206 na (2001)? wel een goede beginnersauto zou kunnen zijn.
Maar zie daarna weer een paar posts dat Franse auto's niet goed zijn (bepaalde types)

Wanneer ik denk dat ik het antwoord weet, komt er een andere post waar staat dat het een slechte bak is.. haha! :?

Wordt zo toch wel moeilijk voor mij om een keuze te maken als iedereen tegen argumenten geeft. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 26-10-2013 23:25 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Als een auto niet goed zou zijn, kan je je afvragen: waarom dan? Zoeken via google naar mogelijke 'producteigenschappen' zoals ze die fouten verbuigen. Als een auto veel van deze foutjes heeft zou ik niet op dat merk beginnen. Maar tegelijkertijd hebben ze terughaal acties daarvoor.

Het blijft natuurlijk ervaring, je moet een auto vinden die goed is onderhouden, niet naar dealers gaan waar van die mannetjes in pakken rondlopen die vertellen dat een auto door een oud vrouwtje is gereden (oftewel die is afgetrapt), onafhankelijke garages kunnen net wat eerlijker zijn.

Schijf je belangrijke punten op en leg het uit aan de dealer. Die kan je misschien wel een goede deal doen. Maar een Peugeot lijkt mij niet verkeerd. Gewoon zorgen dat je genoeg onderhoud pleegt oftwel de 20000km/ xx jaar ronde.

• FastFred
Knamix schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:24:
En zag al een paar posts dat een Peugeot 206 na (2001)? wel een goede beginnersauto zou kunnen zijn.
Maar zie daarna weer een paar posts dat Franse auto's niet goed zijn (bepaalde types)

Wanneer ik denk dat ik het antwoord weet, komt er een andere post waar staat dat het een slechte bak is.. haha! :?
Dan moet je het ergens anders gaan vragen en niet op GoT, je hebt hier nu eenmaal van die type's die je aanraden om een Volkswagen te kopen omdat die super betrouwbaar zijn en vervolgens smoesjes gaan verzinnen waarom die auto's € 1000,- per jaar aan onderhoud en reparatie's nodig hebben :')

Neem een klein, licht gewicht Japans auto'tje, dan kun je weinig verkeerd doen.

Ga rond kijken op Marktplaats, of op gaspedaal.nl en ga auto's kijken die jij leuk vind. Zorg dat je d'r niet eentje neemt met een dikke uitlaat, halfords wieldoppen en een race stuurtje. Dat is namelijk al een redelijk betrouwbare indicatie dat ie van een sjonnie geweest is die niks om onderhoud geeft en dat de auto afgetrapt is. Neem er liever eentje met saaie wieldoppen, een netjes interieur, niet idioot veel krassen of deuken. Kijk naar de algehele staat van de auto, dat zegt vaak al genoeg over hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is

En daarmee is dit volgens mij de meest nuttige post die je in dit topic gaat vinden.

Weltrusten

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 27-10-2013 01:47 ]

Verwijderd

FastFred schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 01:42:
[...]

Dan moet je het ergens anders gaan vragen en niet op GoT, je hebt hier nu eenmaal van die type's die je aanraden om een Volkswagen te kopen omdat die super betrouwbaar zijn en vervolgens smoesjes gaan verzinnen waarom die auto's € 1000,- per jaar aan onderhoud en reparatie's nodig hebben :')

Neem een klein, licht gewicht Japans auto'tje, dan kun je weinig verkeerd doen.

Ga rond kijken op Marktplaats, of op gaspedaal.nl en ga auto's kijken die jij leuk vind. Zorg dat je d'r niet eentje neemt met een dikke uitlaat, halfords wieldoppen en een race stuurtje. Dat is namelijk al een redelijk betrouwbare indicatie dat ie van een sjonnie geweest is die niks om onderhoud geeft en dat de auto afgetrapt is. Neem er liever eentje met saaie wieldoppen, een netjes interieur, niet idioot veel krassen of deuken. Kijk naar de algehele staat van de auto, dat zegt vaak al genoeg over hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is

En daarmee is dit volgens mij de meest nuttige post die je in dit topic gaat vinden.

Weltrusten
en ook daarmee kun je flink in de kosten komen. een klein japans auto'tje worden ook vaak afgetrapt.
huisvrouwtjes die dat ding plankgas uit de straat rijden. en vol parkeerdeuken.

soms heb ik het idee dat als zelfs een japans autotje op de sloop staat nog steeds onder de jappen liefhebbers worden gezien als....joah...tis un superrr oto :+

aan de topic starter.
nog geen auto?
zo nee koop dan ook geen auto van een handelaar, of vrienden, zelfs niet van familie.
je krijgt er alleen ellende mee zelfs al is het je eigen vader. (spreek uit ervaren met mijn vader en die van hem)

wat is je budget? 4 tot 5k? ga naar een dealer. en koop een merkeigen auto..
ben je wat duurder uit maar bent wel zeker van dat de auto goed is. in de motor kun je niet kijken maar hun garantie is meer waard als van een smerig handelaartje ;)

• Knamix
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:18:
[...]

en ook daarmee kun je flink in de kosten komen. een klein japans auto'tje worden ook vaak afgetrapt.
huisvrouwtjes die dat ding plankgas uit de straat rijden. en vol parkeerdeuken.

soms heb ik het idee dat als zelfs een japans autotje op de sloop staat nog steeds onder de jappen liefhebbers worden gezien als....joah...tis un superrr oto :+

aan de topic starter.
nog geen auto?
zo nee koop dan ook geen auto van een handelaar, of vrienden, zelfs niet van familie.
je krijgt er alleen ellende mee zelfs al is het je eigen vader. (spreek uit ervaren met mijn vader en die van hem)

wat is je budget? 4 tot 5k? ga naar een dealer. en koop een merkeigen auto..
ben je wat duurder uit maar bent wel zeker van dat de auto goed is. in de motor kun je niet kijken maar hun garantie is meer waard als van een smerig handelaartje ;)
Zit zelf meer tot maximaal 2500 i.v.m. schoolkosten en eventuele kosten aan de auto.. benzine etc

Verwijderd

D0gtag schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:23:
Ik noem in het verhaal comfort en ik noem de c1 twingo en fiesta, jij legt de link. Ik noemde maar een paar willekeurige auto's die nieuw/bijna nieuw voor die prijs te rijden zijn. Ik moet zeggen dat een VW up een zeer comfortabele auto is. Niet als je 2 meter lang bent misschien maar gelukkig ben ik dat ook niet ;) En als jij dat hondenhokken vindt, koop jij toch lekker een volvo xc60.
Excuses, dan heb ik je verhaal verkeerd geïnterpreteerd.
Zowel de Alto van mijn vrouw als de Up van mijn moeder beschouw ik niet als comfortabele auto's, rij zelf een V70 die mij met mijn 1,90 voldoende comfort biedt.

• Knul
  • Nu online
Ik rij zelf in een 15 jaar oude Peugeot 306, en heb 1.5 jaar tijd en 20k km er geen extra onderhoud aan gehad. Persoonlijk vind ik het (nog steeds) een erg mooie auto, hij is comfortabel, rijdt leuk, kost niet zo gek veel in de mrb (30 euro per maand) en je kan redelijk makkelijk 1:14 halen.

Het punt is gewoon, je moet mazzel hebben met een tweedehands auto. Toen ik naar een auto ging kijken, wist ik er nog veel minder van dan nu, dus ik heb echt mazzel gehad dat ik geen rampenbak heb gekocht. Waar je gewoon altijd op moet letten:

- Banden
Zowel het profiel als merk zijn belangrijk. Als er 4 banden opzitten van verschillende merken, met uiteenlopende profielen, is het al een teken dat de auto slecht onderhouden is (moet zo goedkoop mogelijk zijn immers) en het is gewoon onveilig.

- Motor
Check sowieso het blok even op olielekkage en kijk of hij recent is schoongespoten. Start de auto met koude motor en kijk even of het blok niet stiekem van tevoren is warmgedraaid.

- Carrosserie
Een paar deukjes en krasjes ontkom je bijna niet aan met jouw budget, maar lopen even goed langs de auto en kijk naar roest. Kijk tevens naar de uitlaat; is het een Golf met 1.6'je en heeft hij een uitlaat waar je drie vuisten in kwijt kunt, bedank er dan vriendelijk voor.

- Vorige eigenaar
Als je de auto particulier koopt en de eigenaar heeft een petje, rennen :+.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knamix schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:24:
Dacht dat ik het na een paar dagen wel zou weten maar ik zie veel Tweakers die zeggen die moet je nemen, en paar posts later nee niet doen want die zijn slecht/betrouwbaar etc...

Misschien als ik mijn zoektocht wat beperkter hou..

- Weinig wegenbelasting
Definieer hoeveel je max per maand/per jaar kwijt wilt zijn.

Wegenbelasting hangt af van gewicht en brandstof. Brandstof moge duidelijk zijn bij zo weinig km: benzine. Maar gewicht valt volop te kiezen.

Om je een idee te geven:
[list]• Lichtste en dus goedkoopste genoemde auto is een Daihatsu Cuore, die weegt minder dan 750kg en kost je per jaar EUR 188
• Een Peugeuot 206 weegt tussen de 851 en 950kg en kost je per jaar EUR 324 (gaat richting het dubbele van de Cuore!)
• Een Golf IV zit tussen de 1050 en 1150kg en kost dan per jaar EUR 520. Dat is dus ruim bijna drie keer zoveel als de Cuore en ruim anderhalf keer zoveel als de 206.
- zuinig
Wat noem je "zuinig"?

Om te beginnen moet je fabrieksopgave volstrekt negeren. Dat zijn cijfers die op onrealistische wijze vergaard worden en vaak erg ver naast werkelijk verbruik gaan zitten. Wel betrouwbaar zijn cijfers van leasemaatschappijen (voor recente auto's, met jouw budget niet relevant) of gebruiksopgave van gebruikers (niet perfect, wel veel beter dan fabrikanten) op bijv spritmonitor.de.

Zelfde drie auto's (uitgaande van meest eenvoudige dus zuinige motorisering) volgens Spritmonitor:
[list]• Daihatsu Cuore 1.0 - 1:18.4
• Peugeot 206 1.1 - :14.6
• Golf IV 1.4 - 1:13.3

Stel je rijdt in een jaar 5k km. Dan betekent dat:
[list]• Daihatsu Cuore 1.0 - 272l benzine, EUR 490
• Peugeot 206 1.1 - 342.5l benzine, EUR 616
Golf IV 1.4 - 376l benzine, EUR 676

Zoals je ziet zijn de verschillen bij zo weinig km vergelijkbaar met verschillen in wegenbelasting. Ga je meer rijden, dan gaat verbruik veel harder aantikken. Zodra je denkt meer dan 12k km/j te rijden moet je vrij dringend kijken naar diesel (of gas), want anders ben je dief van eigen portemonnaie met benzine.

Let wel dat dit de meest eenvoudige motorisering is. In het geval van de 206 en de Golf kun je veel krachtigere motoren kiezen, maar die gaan je veel meer verbruik kosten. Als je dat overweegt kun je zelf op Spritmonitor kijken wat dat gaat betekenen.
- betrouwbaar en dat hij niet om de haverklap al naar de garage moet
Eerste en belangrijkste advies: kijk NIET per merk of land of andere onzinnige dingen als dat.

Wat je moet doen is kijken naar statistieken per model per bouwjaar. Ook 'goede' merken hebben baggermodellen, omgekeerd zijn er merken met algemeen shit die af en toe een juweeltje maken. En dat kan per jaar verschillen. Typische voorbeelden zijn de al genoemde 206 en Golf. De eerste jaren (1998-2000) waren de 206jes vrij brak, vanaf 2001 zijn ze bulletproof. Golf precies omgekeerd. De oude Golf II was niet stuk te krijgen, de Golf III was motorisch prima maar roest onder je reet vandaan, en de Golf IV is weer onder de motorkap matigjes.

Volgende vraag is waar dat soort info te vinden. Echt perfecte cijfers heb je nergens, beste zijn nog de ongevallenstatistieken van de ADAC. Grootste kanttekening daarbij is dat sommige merken eigen pechhulp hebben waardoor hun auto's minder vaak beroep hoeven te doen op de ADAC. Maar omgekeerd betekent het dat als er een auto negatief uitschiet je zeker weet dat het klote is.
- het liefst een wat ruimere auto en niet een koektrommel zoals een Volkswagen Up etc..
Grotere auto = meer gewicht = meer oppervlak = meer wegenbelasting = minder zuinig.

Dit is gewoon een afweging die je moet maken, maar eentje waarbij je alle bijkomende consequenties (kosten) mee moet wegen. Allicht handig om onderscheid te maken tussen totale ruimte (incl achterbank en kofferbak) en ruimte voorin. Een Cuore is overal een koekblik, maar een 206 is bijv voorin ruim zat, alleen achterin wordt het krapjes en je gaat niet 5 personen + kampeeruitrusting kunnen vervoren.

Zo heb ik laatst een 206 overwogen maar toch een Volvo V40 genomen, maar dat had vooral met ruimte achterin voor babystoeltje te maken. Ik gok dat dat voor jou (nog) niet zo relevant is :z
- het liefst ook een auto met een modernere look zoals een 206 (ik ben nog jong dus vandaar)
Meh, je bent dus bovenal een meeloper :/

Jij zit zelf in de auto, hoe dat ding er van buiten uitziet is voor de rest van de wereld interessant. Mijn eerste auto was een Hyundai Excel. Mooi? Nope, maar dat kon m'n reet roesten. Mijn problemen ermee waren veel meer dat m'n reet van hout werd erin en ik m'n benen niet kwijt kon. Oh ja, en dat hij onder m'n reet wegroestte. Dat zijn IMHO relevante factoren.

Maar goed, je kunt veel slechter kiezen dan een 206, dus als je dit relevant vindt voor jou keuze, neem het zeker mee - maar niet achteraf klagen dat je een dure, onbetrouwbare onzuinige brik gekocht hebt omdat het mooi is (lees: koop ECHT geen Alfa :P )
Dat bedoel ik dus met alle auto's uit land X of van merk Y over een kam scheren.

In de periode waar je nu zoekt waren veel Franse auto's bijzonder onbetrouwbaar door slechte electronica. Vooral Renault Megane en Laguna II hadden er last van, maar sommige grotere Citroens en Peugeots ook. Gelukkig gold dat voor de 206 niet: die was goedkoop genoeg dat er weinig poespas in zat dat kapot kon. De eerste jaargangen, dus voor 2001, hadden wat kinderziektes, maar na 2001 zou ik het als veilige keuze bestempelen.

Als iemand specifieke meningen heeft over dat model in die jaren (en dan als het even kan nog specifieker mbt welke motor het betreft) zou ik ernaar luisteren. Als iemand niet verder komt dan "Franse auto's zijn onbetrouwbaar" heb je er helemaal niets aan.

Wordt zo toch wel moeilijk voor mij om een keuze te maken als iedereen tegen argumenten geeft. :+
Als iedereen verschillende antwoorden geeft, zijn ze verschillende vragen aan het beantwoorden. Dat betekent waarschijnlijk dat jij je vraag te breed stelt ;)

Schaaf je vraagstelling bij (duidelijkere budgetten voor eea, duidelijkere eisen op ander vlak) en je zult merken dat de antwoorden steeds eensluidender gaan worden :z

Oslik blyat! Oslik!

• ReallyStupidGuy
Maar, eerste auto. Waarom niet voor een auto gaan die je kunt rijden, voordat je een leasauto hebt, een gezinnetje moet vervoeren of ten minste representatief moet rijden.

Voor jou: Een auto met lage wegenbelasting (oldtimer), lachend tanken (LPG) en een geluidje om je vingers bij af te likken: http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Ik blijf het fantastische apparaten vinden, helemaal gezien vanuit mijn Polo bluemotion :)
Volgens mij zouden ze qua onderhoud ook goed te doen zijn, je kunt overal goed bij en de techniek is relatief simpel.

En veilig natuurlijk! 4WD, dus goede grip! Over de meeste aanrijdingen kun je gewoon heenstuiteren (wat een belachelijk woord is dat trouwens).

Als ik het met goed herrinner is er een coulante overgangsregeling voor oldtimers de komende paar jaar, dus wegenbelasting loopt ook niet direct uit de klauwen. En over 3 jaartjes is deze ouder dan 40 jaar en weer belastingvrij en kun je hem voor het dubbele verkopen!

Damn, ik begin er zelf over te denken op zoiets te kopen :9

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Er is nog niks zeker wat betreft de oldtimerregeling, en zoals het er nu naar uit ziet kan je voor deze auto straks de volle mep gaan betalen aan wegenbelasting (met LPG toeslag). Verder sta je met zo'n ding ook niet lachend bij de pomp, want zo'n ding zal hooguit 1:6 ofzo op LPG rijden. Plus zo'n auto moet je alleen kopen als je zelf handig bent met auto's en een aardig potje kunt lassen

Vaak bu'j te bang!

• ReallyStupidGuy
-tom-562 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:47:
Er is nog niks zeker wat betreft de oldtimerregeling, en zoals het er nu naar uit ziet kan je voor deze auto straks de volle mep gaan betalen aan wegenbelasting (met LPG toeslag). Verder sta je met zo'n ding ook niet lachend bij de pomp, want zo'n ding zal hooguit 1:6 ofzo op LPG rijden. Plus zo'n auto moet je alleen kopen als je zelf handig bent met auto's en een aardig potje kunt lassen
Net even gekeken, 1:3 schijnt ook veel oor te komen. Dus je staat nog vaker lachend te tanken! En dat moet de 1 x per kwartaal huilend de wegenbelasting betalen toch ruimschoots goedmaken. En denk eens aan al die zegeltjes!
http://www.anwb.nl/auto/n...r-nieuwe-oldtimerregeling

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Ik kan je alvast vertellen dat brandstof géén eventuele kosten is. Je gaat huilen bij de pomp als je 'm voor de eerste keer vol tankt.

Jammer dat je nog niet duidelijk hebt aangegeven waarom je nou precies een auto wil/moet hebben. Vertel dat eens want zoals al duidelijk is geworden voor je (hoop ik), kost het klauwen met geld.

Ik ben blij dat ik mijn auto weg heb gedaan, rij alleen nog op een lichte motorscooter. Scheelt heel veel geld.

Even je wensen zijn ook enigzins tegenstrijdig:
- Weinig wegenbelasting
- zuinig
vs.

budget van ongeveer 2500 euro
vs.
- betrouwbaar en dat hij niet om de haverklap al naar de garage moet kan je niet van te voren zien

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, betrouwbaar kan prima voor EUR 2500 - mogelijk zelfs met 'modernere look' afhankelijk van je exacte voorkeuren. Genoemde 206 bijvoorbeeld, zat onder de EUR 2k zonder idiote km-tallen of schade. Ook een zakjapanner gaat prima lukken voor die prijs. Of zat andere dingen. Onze Volvo V40 op LPG met leren bekleding en schuifdak zou binnen dat budget passen. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik weet zeker dat ik iets anders in een auto zoek dan TS.

Daar maak ik me meer zorgen om, de focus op aanschafprijs en niet op vaste lasten. Want als je een auto weinig kms gaat rijden tikken die hard aan, des te meer als jong bent en dus flink in de buidel mag tasten voor verzekering.

Maar inderdaad is het niet duidelijk hebben van wat je met dat ding wilt doen een punt, mede ook eentje die leidt tot zulk extreem afwijkende adviezen, van een Daihatsu Cuore/Suzuki Alto koektrommeltje tot en met een lompe Amerikaanse 4x4 die 1:3 rijdt 8)7

Zoals ik al aangaf, als mensen met totaal tegenstrijdige adviezen lijken te komen ligt dat aan je vraagstelling. Maak die scherper en mensen kunnen beter adviseren ipv gewoon hun eigen voorkeuren op je te projecteren.

* dion_b moet zich wat dat betreft inhouden om niet een jaren '80 Skoda coupe aan te raden >:)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 28-10-2013 20:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Knamix
Ik denk dat ik toch nog even wacht met het halen van een auto en een tijdje in de twingo van mijn moeder rij :+

Nou heb ik nog een paar vragen over de verzekering...

Iemand die ik ken kwam met het idee (als ik een auto ga halen) om de verzekering op mijn moeders naam te zetten als ik binnenkort een auto haal. Op OHRA las ik dat dat ook kan waardoor ik veel minder hoeft te betalen vanwege haar schadevrije jaren (8 jaar)

Zitten hier nog meer nadelen aan behalve dat ik geen schadevrije jaren opbouw?

Loopt mijn moeder geen risico dat als ik een ongeluk maak, ze haar schadevrije jaren verlies?

[ Voor 6% gewijzigd door Knamix op 29-10-2013 17:29 ]

Verwijderd

Natuurlijk is dat het nadeel.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:20:

Loopt mijn moeder geen risico dat als ik een ongeluk maak, ze haar schadevrije jaren verlies?
Ja.

Ook kan het handiger zijn die eerste paar dure jaren een goedkoop gebakje alleen WA verzekerd te hebben. Dan bouw je op een niet al te gek dure manier schadevrije jaren op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dat kan idd op de naam van je moeder. Ik weet niet of ze een no-claim beschermer heeft (zou ik wel afsluiten als jij erin rijdt), maar als ze dat niet heeft dan raakt ze haar schadevrije jaren kwijt als jij een aanrijding krijgt. Verder zou ik ook ff de verzekeringspapieren doorlopen, of je jezelf niet moet opgeven als 2e regelmatig bestuurder.
Mijn auto stond de eerste 2 jaar ook op m'n pa's naam, allemaal prima, totdat ik een keertje schade reed. Daarna is het op mijn naam over gegaan, anders was hij bij de volgende aanrijding z'n no-claim kwijt. Maar zoals eerder gezegd, je bouwt zelf geen schadevrije jaren op

Vaak bu'j te bang!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is een nadeel, maar gezien hoe hoog premies zijn op jonge leeftijd en hoe snel ze na 21 dalen zal het snel goedkoper zijn om de volle mep op je 23e te betalen dan op je 19e

Oslik blyat! Oslik!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:20:
Ik denk dat ik toch nog even wacht met het halen van een auto en een tijdje in de twingo van mijn moeder rij :+

Nou heb ik nog een paar vragen over de verzekering...

Iemand die ik ken kwam met het idee (als ik een auto ga halen) om de verzekering op mijn moeders naam te zetten als ik binnenkort een auto haal. Op OHRA las ik dat dat ook kan waardoor ik veel minder hoeft te betalen vanwege haar schadevrije jaren (8 jaar)

Ik wil je dat met klem afraden.

Ik ben de naam kwijt, maar er is een tweaker die daar bijzonder slechte ervaringen mee heeft, en ook een neef van me is daar hard achter gekomen.

Mijn neef had alleen niet zijn auto op naam van zijn moeder (mijn tante), hij had zelf geen auto maar leende af en toe de auto van mama :P Allemaal prima, tot hij met die auto in 1 jaar 2 keer bij een aanrijding betrokken raakte. Beide keren buiten schuld, maar de verzekering bestempelde zowel mijn tante als mijn neef als frauders ("Die auto is niet van u, maar van uw zoon!"}. Beide kunnen nu (met hun auto althans) alleen nog terecht bij Rialto, tegen achterlijk hoge premies..

Nogmaals: Doe dat niet. Zoals je hier al uit leest is zelfs een auto van je vader of moeder lenen al gevaarlijk, laat ze je aanmelden als regelmatig bestuurder, ook als je hem alleen maar af en toe leent. Verzekeraars zullen altijd een smoes zoeken om niet te hoeven betalen, en in een situatie zoals bij mijn tante/neef ben je dan al vrij snel het bokje. En ookal staat jouw auto op naam van je vader/moeder en sta jij aangemeld als bestuurder, een verzekeraar kan altijd besluiten een buurt onderzoekje te doen.. "Die auto? Nee daar rijdt hun zoon altijd in", en wederom: Je krijgt gezeik. Big time.

Buiten dat, erg leuk dat je een lage premie betaald, maar je bouwt zelf geen noclaim op. Zelf heb ik vanaf het begin af aan alles op mijn eigen naam gehad. Nou had ik wel het geluk dat ik destijds de 2 schadevrije jaren vanaf mijn brommer mee kreeg, toen ik mijn eerste auto verzekerde :)

Dan je keuze mbt een auto. Het word je eerste auto, als student is er een redelijke kans dat je eigenlijk geen auto nodig hebt, maar er wel graag een wil (en dat kan ik me wel voorstellen ;)). Mijn eerste auto was ook vooral omdat ik een auto wilde hebben, verder totaal onnodig.

Ik ga je geen kleine zakjapanner aanraden, maar vooral verzekeringtechnisch zou ik niet beginnen met je "droom" auto. Een Golf is erg leuk, maar zeker als je nog jong bent (define jong?) en bij je eerste auto al "Golf", "Civic", "a3" etc laat noteren, zal dat je premie doen stijgen. Begin daarom met een auto die bij je verzekering geen aandacht trekt.

Koop bijvoorbeeld een Opel Astra type G (vanaf grofweg 1999). Neem een 1.6, liefst een 8 klepper, of een 1.8 16v, dat zijn motoren van betere kwaliteit (let _heel_ goed op als je een 1.6 16v koopt, die zijn niet altijd probleemloos en dan bedoel ik olie verbruik). Je hebt dan een relatief modern ogende auto, maar eentje waar je bij de verzekering geen alarmbellen mee doet rinkelen en je kunt relatief goedkoop noclaim gaan sparen. Voor 2500 moet je wel een leuke/nette Astra kunnen vinden, waar ook nog leuk wat opties op zitten :) Leverbaar in 3- en 5 deurs, kofferruimte is prima (al stampen de meeste jongelui daar toch een subwoofer e.d in), onderhoud is goed te doen, verbruik valt volgens mij wel mee (al zijn ze niet super zuinig).

Als andere optie zou ik inderdaad kijken naar een Ford Focus. Ook hier geld dat je de allereerste bouwjaren beter niet kunt kopen, zoals gewoonlijk hebben de eerste series van een bepaald model hun kinderziektes. Bij latere types zijn die kinderziektes over het algemeen opgelost. En omdat een Focus (net zoals de vroegere Mondeo) nogal ondergewaardeerd word, kun je voor 2500 al leuk shoppen tussen de Focus'sen.

Als laatste, wat je ook doet, neem iemand mee met verstand van zaken! Trap niet in het eerste de beste mooie praatje van een handelaar of particulier. Je wil ook iemand meenemen voor het geval jij "verliefd" word op een krot; de kenner die je bij je hebt bekijkt de auto "nuchter" en beoordeelt de auto op de staat. Dan komt als laatste nog de andere belangrijke regel om de hoek kijken: bij twijfel, NIET kopen!

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:56:
[...]

[...]

Nogmaals: Doe dat niet. Zoals je hier al uit leest is zelfs een auto van je vader of moeder lenen al gevaarlijk, laat ze je aanmelden als regelmatig bestuurder, ook als je hem alleen maar af en toe leent.
Dat geeft TS toch letterlijk aan te willen doen :?

Iets anders zou fraude zijn en inderdaad reden tot niet uitkeren, maar daar is hier geen sprake van.
[...]

Ik ga je geen kleine zakjapanner aanraden, maar vooral verzekeringtechnisch zou ik niet beginnen met je "droom" auto. Een Golf is erg leuk, maar zeker als je nog jong bent (define jong?) en bij je eerste auto al "Golf", "Civic", "a3" etc laat noteren, zal dat je premie doen stijgen. Begin daarom met een auto die bij je verzekering geen aandacht trekt.
100% eens.
Koop bijvoorbeeld een Opel Astra type G (vanaf grofweg 1999). Neem een 1.6, liefst een 8 klepper, of een 1.8 16v, dat zijn motoren van betere kwaliteit (let _heel_ goed op als je een 1.6 16v koopt, die zijn niet altijd probleemloos en dan bedoel ik olie verbruik). Je hebt dan een relatief modern ogende auto, maar eentje waar je bij de verzekering geen alarmbellen mee doet rinkelen en je kunt relatief goedkoop noclaim gaan sparen. Voor 2500 moet je wel een leuke/nette Astra kunnen vinden, waar ook nog leuk wat opties op zitten :) Leverbaar in 3- en 5 deurs, kofferruimte is prima (al stampen de meeste jongelui daar toch een subwoofer e.d in), onderhoud is goed te doen, verbruik valt volgens mij wel mee (al zijn ze niet super zuinig).
Niet superzuinig en best zwaar.

M'n zwager heeft zo'n geval. Prima auto, betrouwbare auto, comfortabele auto, maar dat ding kost voor een benzineauto veel wegenbelasting, verzekering is mede door gewicht ook wat hoger, en verbruik is ranzig, 1:12 als je het rustig aan doet.

Ik zou alleen zo'n groot en zwaar geval aanraden als je uitermate weinig kms maakt (dan is verbruik minder relevant), maar vrijwel iedere keer dat je rijdt je gelijk met vier of vijf volwassenen cq genoeg baggage rijdt dat het lonend is. En dan nog zou een lichtere station (Polo/Cordoba/Fabia, Baleno, dat soort ding) vrijwel altijd kosteneffectiever zijn.
Als andere optie zou ik inderdaad kijken naar een Ford Focus. Ook hier geld dat je de allereerste bouwjaren beter niet kunt kopen, zoals gewoonlijk hebben de eerste series van een bepaald model hun kinderziektes. Bij latere types zijn die kinderziektes over het algemeen opgelost. En omdat een Focus (net zoals de vroegere Mondeo) nogal ondergewaardeerd word, kun je voor 2500 al leuk shoppen tussen de Focus'sen.
Net zoals de Astra is de Focus relatief zwaar en dus duur in verbruik, verzekering en belasting, althans voor een student die niet een heel gezin heeft om rond te slepen. Prima auto's, maar beetje veel van het goede.
Als laatste, wat je ook doet, neem iemand mee met verstand van zaken! Trap niet in het eerste de beste mooie praatje van een handelaar of particulier. Je wil ook iemand meenemen voor het geval jij "verliefd" word op een krot; de kenner die je bij je hebt bekijkt de auto "nuchter" en beoordeelt de auto op de staat. Dan komt als laatste nog de andere belangrijke regel om de hoek kijken: bij twijfel, NIET kopen!
Nog beter: spreek af dat je NIET op de dag zelf koopt. Als je dat wel doet mis je altijd dingen. Neem iemand mee, zorg dat je minimaal drie auto's kijkt voor je een beslissing neemt en ga na de derde ook nachtje slapen.

Oslik blyat! Oslik!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:30:
[...]

Dat geeft TS toch letterlijk aan te willen doen :?

Iets anders zou fraude zijn en inderdaad reden tot niet uitkeren, maar daar is hier geen sprake van.
Klopt, maar ook dat is niet 100% safe. Ook in die situatie is het het beste om regelmatig te switchen van auto, zodat het er ook voor de buurt uit ziet of jullie met elkaar gewoon 3 auto's hebben.
[...]

Niet superzuinig en best zwaar.

M'n zwager heeft zo'n geval. Prima auto, betrouwbare auto, comfortabele auto, maar dat ding kost voor een benzineauto veel wegenbelasting, verzekering is mede door gewicht ook wat hoger, en verbruik is ranzig, 1:12 als je het rustig aan doet.
Volgens mij doet een 5 deurs astra G (vriend van me heeft er een uit 2003 met een 1.6 16v motor) 1105kg, hier in overijssel is dat 120 euro per kwartaal. Inderdaad niet super goedkoop, maar een Golf IV/a3 is niet echt lichter ofzo ;)

Een 8 klepper 1.6 is wel wat zuiniger, maar weer lastiger te vinden. In de latere modellen komen ze eigenlijk helemaal niet meer voor.
Ik zou alleen zo'n groot en zwaar geval aanraden als je uitermate weinig kms maakt (dan is verbruik minder relevant), maar vrijwel iedere keer dat je rijdt je gelijk met vier of vijf volwassenen cq genoeg baggage rijdt dat het lonend is. En dan nog zou een lichtere station (Polo/Cordoba/Fabia, Baleno, dat soort ding) vrijwel altijd kosteneffectiever zijn.
Helemaal mee eens, maar TS zoekt een "stoere/moderne" auto, dus een station gaat sowieso afvallen en ik ga er zomaar vanuit dat TS al helemaal niet in een Baleno gezien wil worden ;)
[...]

Net zoals de Astra is de Focus relatief zwaar en dus duur in verbruik, verzekering en belasting, althans voor een student die niet een heel gezin heeft om rond te slepen. Prima auto's, maar beetje veel van het goede.
Ik bied de TS hiermee in elk geval 2 opties om niet heel antiek ogend te rijden, binnen zijn budget en die net wat meer ruimte bieden. Wellicht schrijft TS die auto's erbij als keuze mogelijkheid, wellicht vind-ie het helemaal niets. Ook moet hij voor zichzelf de afweging maken of hij meerverbruik over heeft voor meer ruimte (daar krijg je namelijk onherroepelijk mee te maken).
[...]

Nog beter: spreek af dat je NIET op de dag zelf koopt. Als je dat wel doet mis je altijd dingen. Neem iemand mee, zorg dat je minimaal drie auto's kijkt voor je een beslissing neemt en ga na de derde ook nachtje slapen.
Dat is ook een hele goede, maar vooral 2e hands betekend een leuke auto willen kopen dat je soms een eind moet rijden. Ik had bij mijn auto ook echt geen zin om nog een 2e keer vanaf Zwolle naar 's 's-Hertogenbosch te toeren ;) Buiten dat gaat ook niet elke verkoper daar zomaar mee akkoord, niet elke verkoper "houdt hem vast", de volgende kijker die beslist heeft dan de auto. Ik sta ook vaak aan de verkopende kant, zelf houd ik ook niks vast. Ik heb in het verleden auto's gehad die ik wel 10 keer kon verkopen terwijl ik hem reserveerde, uiteindelijk haakte de persoon voor wie ik hem gereserveerd hield af en heeft die auto er nog een lange tijd gestaan. Dan leer je dat wel af ;)

En dan ben ik zelf monteur, maar ook dat garandeert niets. Ik had de auto krap een maand toen de ECU (motor computer) doorbrandde. Een "nieuwe" ECU incl. onderbreking (contactslot ring, sleutelchip, hoofdkast) voor 250 euro loste het probleem uiteindelijk op. Tel daar nog 100 euro bij voor nieuwe bougies, bougiekabels (auto liep na een regenbui op 3 cilinders, dan vermoed je al snel bougiekabels), een bobine en 100 euro diesel (auto vervoerd op een oprijwagen) en je bent alweer 450 euro verder om een relatief kleine storing op te lossen. Ook weer om aan te geven dat een auto bekijken altijd maar een moment opname is, er kan 10 minuten later wel vanalles aan kapot gaan.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:06
zoals hier al 100x gezegd is, auto aanschaffen is 1. De auto goed onderhouden en laten rijden is 2. Dit laatste kost geld. Vaak meer dan de aanschafprijs (op termijn).

Mijn eerste auto was een ford fiesta uit 98 :) dit ding was vrij goedkoop en lekker zuinig (was nog student). Ik ben sindskort afgestudeerd en rij nu in een alfa romeo.. niet zuinig en duur in onderhoud. Dat laatste valt nog wel mee... maar het kost fors meer dan de fiesta (denk alleen al aan de bandenmaat). Maar fuck it :) er komt geld binnen en ik kan het betalen. 1 ding weet ik wel, die alfa had ik niet kunnen betalen als student zijnde. Keertje tanken kost 90 euro en rij hier slechts 550 km op. Dat was een ander verhaal met de fiesta :D

Lekker klein bakkie kopen, je hebt ook pas je rijbewijs. Als je een mooie auto koopt en je maakt schade ga je huilen. Met een oud barrel maakt het niet zo veel uit, kun je nog eens een paaltje over het hoofd zien.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Precies. M'n huidige auto (Volvo 940) koop je ook voor weinig geld, het rijden is een ander verhaal..... 1:10 max, >1350 kg maar daarvoor rij je wel als een koning in alle luxe, comfort en met een bult vermogen 8) Maar als student zijnde niet te betalen :P

Vaak bu'j te bang!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lompe Volvo's zijn daarentegen prima betaalbaar op LPG te rijden, maar dan gaat je wegenbelasting weer de hoogte in, wat bij weinig kms zwaar meeweegt. Dat gezegd, gok dat ook dat te 'lomp' voor TS is.

Die Twingo is zo gek nog niet trouwens, ken twee ex-modjes die er nog vrolijk in rondrijden, en een huidige mod in een Seat Arosa. Dat zijn het soort bakjes dat je met weinig geld moet bekijken, of natuurlijk de Daihatsu Cuore of Suzuki Alto. Nee, het is niet veel auto, maar dat merk je in je portemonnaie ook :)

Oslik blyat! Oslik!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 11:19
Ik heb een Seat Ibiza SC uit 2010 sinds een aantal maanden. Ik ben er erg blij mee en ik wil hem later nog wat oppimpen maar eerst maar wat kilometers maken.

Ik heb vandaag wat zitten klooien aan de radio want hier kon ik favorieten zenders inzetten. Omdat er geen handleiding bij zat voor de radio heb ik het zelf moeten ondervinden.
Het is uiteindelijk gelukt maar ik heb nu wel dat ik bij filemeldingen dat de radio harder gaat en een signaal klinkt.
Weet iemand hoe ik dit uit kan zetten?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Zoek naar een TP of TA functie. Meestal is hier een aparte knop voor waarmee je TP/TA uit kan zetten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 11:19
Ik zal er eens naar zoeken maar volgens mij staat dat er niet tussen in het Menu.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Kleine auto's (Smart, Aygo, Ka, enz.) zijn leuk, maar vaak niet echt gemaakt voor lange Nederlanders. Ik heb zelf van de Ford Ka afgezien omdat ik me toch redelijk in de auto moest "vouwen" met mijn 1 meter 87.

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kilometer je op een jaar rijdt. Is het alleen een boodschappenkarretje en rij je er elke dag <50km mee voor woon-werk verkeer, dan kan zo'n ding prima.

Wil je er mee op vakantie naar Parijs, de halve dag op de weg, dan gaat dat gebrek aan beenruimte toch wel meespelen.

Goede compromis: Ford Escort of Focus. Zelfs de stationwagen uitvoering is nog goedkoop in de wegenbelasting (weegt even veel als een Golf IV), veel onderdelen en kennis over beschikbaar, en de motoren zijn niet erg dorstig (~1 op 15-17 voor de 1.6 uitvoering).

Verwacht geen wonderen als het om verbruik gaat, met een licht koekblik zoals een Fiesta kun je met de goeie rijstijl nog 1 op 20 halen, maar als je een beetje meer luxe wil hebben (meer beenruimte, airco, enz.) dan lever je wat op verbruik in.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-11 23:00

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

ls789 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 16:40:
zoals hier al 100x gezegd is, auto aanschaffen is 1. De auto goed onderhouden en laten rijden is 2. Dit laatste kost geld. Vaak meer dan de aanschafprijs (op termijn).

Mijn eerste auto was een ford fiesta uit 98 :) dit ding was vrij goedkoop en lekker zuinig (was nog student). Ik ben sindskort afgestudeerd en rij nu in een alfa romeo.. niet zuinig en duur in onderhoud. Dat laatste valt nog wel mee... maar het kost fors meer dan de fiesta (denk alleen al aan de bandenmaat). Maar fuck it :) er komt geld binnen en ik kan het betalen. 1 ding weet ik wel, die alfa had ik niet kunnen betalen als student zijnde. Keertje tanken kost 90 euro en rij hier slechts 550 km op. Dat was een ander verhaal met de fiesta :D

Lekker klein bakkie kopen, je hebt ook pas je rijbewijs. Als je een mooie auto koopt en je maakt schade ga je huilen. Met een oud barrel maakt het niet zo veel uit, kun je nog eens een paaltje over het hoofd zien.
Heb vaker een kleine auto gehad, peugot 205 van 20 jaar oud en een renault clio uit 95. Allebei gekocht voor 500 euro, de een na een half jaar rijden ook verkocht voor 500 euro :P en minimaal aan onderhoud en kosten gehad.

Alleen als ik even naar mijn ouders ging 150km verderop, kwam ik altijd gaar thuis na ander half uur rijden. Nu heb ik al een tijd een Volvo 440, stukje zwaarder en groter. Maar rijdt een stuk relaxer. Kosten en verbruik vallen ook mee :)

Ik irriteerde me altijd aan het geluid bij 120km/u van die kleine auto's. Bij de peugot was het nog het ergst, reed je 100km, maar maakte zoveel herrie, je dacht dat je super snel ging :P.

Kleine auto's kunnen fijn zijn, maar ik heb zelf de voorkeur dat ik liever iets groters rijdt i.v.m veel snelweg kilometers.

[ Voor 3% gewijzigd door Aight! op 05-11-2013 12:29 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stoney3K schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:10:
Kleine auto's (Smart, Aygo, Ka, enz.) zijn leuk, maar vaak niet echt gemaakt voor lange Nederlanders. Ik heb zelf van de Ford Ka afgezien omdat ik me toch redelijk in de auto moest "vouwen" met mijn 1 meter 87.

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kilometer je op een jaar rijdt. Is het alleen een boodschappenkarretje en rij je er elke dag <50km mee voor woon-werk verkeer, dan kan zo'n ding prima.

Wil je er mee op vakantie naar Parijs, de halve dag op de weg, dan gaat dat gebrek aan beenruimte toch wel meespelen.

Goede compromis: Ford Escort of Focus. Zelfs de stationwagen uitvoering is nog goedkoop in de wegenbelasting (weegt even veel als een Golf IV),
Goedkoop :?

Inderdaad, even zwaar als een Golf IV, en die heeft last van obesitas tov z'n voorgangers. Zo'n bak is een of twee belastingschalen zwaarder dan wat ik 'goedkoop' zou noemen.
veel onderdelen en kennis over beschikbaar, en de motoren zijn niet erg dorstig (~1 op 15-17 voor de 1.6 uitvoering).
Eeh, hoe krijg je dat voor elkaar? Volgens Spritmonitor.de doet de 1.6 benzine gemiddeld 1:13. Niet desastreus voor zo'n formaat auto, maar significant meer dan de 1:15-17 wat jij aangeeft. Er zijn weinig benzineautos die dat redden, bijna allemaal ofwel minikoekblikjes danwel recente 1.2TSI gevallen.
Verwacht geen wonderen als het om verbruik gaat, met een licht koekblik zoals een Fiesta kun je met de goeie rijstijl nog 1 op 20 halen, maar als je een beetje meer luxe wil hebben (meer beenruimte, airco, enz.) dan lever je wat op verbruik in.
Niet helemaal mee eens.

Ja, de allerkleinste en zuinigste auto's zijn inderdaad krap, maar bijv een Fiesta is erg ruim. Terw_Dan is bijna 2m lang en rijdt Fiesta, specifiek omdat hij daar zo comfortabel in paste. Een Peugeot 206 is ook prima te doen met bovengemiddeld lange benen. Dan nog, je bent erg optimistisch met je 1:20, dat is wat je met een diesel haalt, maar niet met een benzine. Dan is 1:14-1:16 al zuinig te noemen bij een Fiesta of 206 (bron wederom Spritmonitor.de).
Aight! schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:28:
[...]

Heb vaker een kleine auto gehad, peugot 205 van 20 jaar oud en een renault clio uit 95. Allebei gekocht voor 500 euro, de een na een half jaar rijden ook verkocht voor 500 euro :P en minimaal aan onderhoud en kosten gehad.

Alleen als ik even naar mijn ouders ging 150km verderop, kwam ik altijd gaar thuis na ander half uur rijden. Nu heb ik al een tijd een Volvo 440, stukje zwaarder en groter. Maar rijdt een stuk relaxer. Kosten en verbruik vallen ook mee :)

Ik irriteerde me altijd aan het geluid bij 120km/u van die kleine auto's. Bij de peugot was het nog het ergst, reed je 100km, maar maakte zoveel herrie, je dacht dat je super snel ging :P.

Kleine auto's kunnen fijn zijn, maar ik heb zelf de voorkeur dat ik liever iets groters rijdt i.v.m veel snelweg kilometers.
Ik zou het ook hier niet zoveel op formaat spelen. Het is evident dat koekblikjes van 20 jaar oud naar hedendaagse begrippen luidruchtig zijn, maar dat zijn grotere auto's uit die tijd ook wel. Onze Seat Cordoba (vergelijkbaar met de 440 qua formaat) was erg luidruchtig, een 206 was veel stiller. Idem voor de nieuwere (New Edge-stijl) Fiesta: klein maar helemaal niet koekblikkig. Ook een modernere Clio zou in die categorie vallen.

Dat gezegd: kijk eens wat TS zegt te gaan rijden. Het is maar de vraag of hij 5k km per jaar haalt. Dan boeit zitcomfort bijzonder weinig en wil je er bovenal geen extra vaste lasten tegenaan gooien.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als student zijnde.. ik rijd nu een altotje en heb ongeveer 500 euro onderhoud gehad afgelopen jaar. Naar zuid-frankrijk heb ik steevast 1:22 gereden, met 4 man vol bepakt. Normaal gebruik doet ie 1:18-1:20. Ik heb sinds afgelopen november 27.000km gereden. Er staat nu bijna 135k op de teller.
Zuinig en goedkoop.. leuk beessie is 't.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 21:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is inderdaad miniformaat koekblik, maar dus wel echt goedkoop en zuinig. Hoe lang ben jij? En hoe comfortabel was die rit naar Zuid-Frankrijk?

Oslik blyat! Oslik!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het zelf niet gedaan, maar ik weet dat m'n huisgenoot ook met 4 man in totaal en een kleine aanhanger met een 5-deurs oud type alto (bouwjaar '91, zo'n 800cc 3-pitter) naar Zuid-Frankrijk zijn gegaan 8)7 Volgens mij 2x zelfs. Lijkt mij echt het tegenovergestelde van comfortabel :P

Vaak bu'j te bang!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Destruction schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 14:56:
[...]

Ik ben de naam kwijt, maar er is een tweaker die daar bijzonder slechte ervaringen mee heeft, en ook een neef van me is daar hard achter gekomen.

Mijn neef had alleen niet zijn auto op naam van zijn moeder (mijn tante), hij had zelf geen auto maar leende af en toe de auto van mama :P Allemaal prima, tot hij met die auto in 1 jaar 2 keer bij een aanrijding betrokken raakte. Beide keren buiten schuld, maar de verzekering bestempelde zowel mijn tante als mijn neef als frauders ("Die auto is niet van u, maar van uw zoon!"}. Beide kunnen nu (met hun auto althans) alleen nog terecht bij Rialto, tegen achterlijk hoge premies..

Nogmaals: Doe dat niet. Zoals je hier al uit leest is zelfs een auto van je vader of moeder lenen al gevaarlijk, laat ze je aanmelden als regelmatig bestuurder, ook als je hem alleen maar af en toe leent. Verzekeraars zullen altijd een smoes zoeken om niet te hoeven betalen, en in een situatie zoals bij mijn tante/neef ben je dan al vrij snel het bokje. En ookal staat jouw auto op naam van je vader/moeder en sta jij aangemeld als bestuurder, een verzekeraar kan altijd besluiten een buurt onderzoekje te doen.. "Die auto? Nee daar rijdt hun zoon altijd in", en wederom: Je krijgt gezeik. Big time.
Volgen mij is dit een gevalletje reinste onzin. Ik weet het zelf niet 100% zeker maar mijn auto staat op m'n vaders naam en de verzekering ook. Hij legde de situatie uit zoals hij nu is en de verzekeraar ging daar mee akkoord. Mijn pa gaf dus expliciet aan dat ik regelmatig in de auto rijd, en dat was geen probleem.

Dit hebben we destijds gedaan omdat een Honda CRX 1.6 16v voor mij niet te betalen was. Niet geheel onterecht misschien, maar je hebt je rechtervoet zelf onder controle...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-tom-562 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:08:
Ik heb het zelf niet gedaan, maar ik weet dat m'n huisgenoot ook met 4 man in totaal en een kleine aanhanger met een 5-deurs oud type alto (bouwjaar '91, zo'n 800cc 3-pitter) naar Zuid-Frankrijk zijn gegaan 8)7 Volgens mij 2x zelfs. Lijkt mij echt het tegenovergestelde van comfortabel :P
Je kunt je soms in die oude koekblikken vergissen. Zo ben ik met een Corsa A uit eind jaren '80 met 3 vrienden dwars door Europa gereden, naar Finland, Servie enzo. Het was natuurlijk geen luxewagen, maar 13 uur aan een stuk met alleen korte plas- en wisselpauzes was prima uit te houden, zelfs op de achterbank. Ik heb ik m'n Seat Cordoba (10 jaar jonger en aanzienlijk "meer" auto) vergelijkbare ritten gedaan en was daar aanzienlijk minder over te spreken. En ik heb het op de achterbank van een Mercedes 190E ronduit oncomfortabel gehad in een rit van 5 uur. Dus ook hier: "Size isn't eveything" :+

Oslik blyat! Oslik!

• RemcoDelft
-tom-562 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:08:
Ik heb op de fiets 1400 km door Frankrijk gedaan, met bagage en kampeerspullen... 't Is maar net hoe je instelling is, ik verwacht dat een Alto lekkerder zit dan m'n mountainbike.
kaasaanfiets schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:38:
... maar mijn auto staat op m'n vaders naam en de verzekering ook. Hij legde de situatie uit zoals hij nu is en de verzekeraar ging daar mee akkoord. Mijn pa gaf dus expliciet aan dat ik regelmatig in de auto rijd, en dat was geen probleem.
Als de verzekeraar het weet en ermee akkoord gaat is er natuurlijk geen enkel probleem. Het is heel simpel met verzekeringen: wees eerlijk, en geef ze geen enkele reden om ergens aan te twijfelen. Want als ze onder een uitkering uit kunnen komen zullen ze dat graag doen.
dion_b schreef op woensdag 06 november 2013 @ 19:17:
Je kunt je soms in die oude koekblikken vergissen. Zo ben ik met een Corsa A uit eind jaren '80 met 3 vrienden dwars door Europa gereden, naar Finland, Servie enzo. Het was natuurlijk geen luxewagen, maar 13 uur aan een stuk met alleen korte plas- en wisselpauzes was prima uit te houden, zelfs op de achterbank. Ik heb ik m'n Seat Cordoba (10 jaar jonger en aanzienlijk "meer" auto) vergelijkbare ritten gedaan en was daar aanzienlijk minder over te spreken. En ik heb het op de achterbank van een Mercedes 190E ronduit oncomfortabel gehad in een rit van 5 uur. Dus ook hier: "Size isn't eveything" :+
Ik ben met 3 man ooit in een Hyundai Pony naar Italie gegaan. Ging prima, alleen airco mis je wel daar.
De vierde zitplaats werd ingenomen door bagage op de achterbank. Het werd wat minder toen ik de oliedop kwijtraakte op een camping, en je met hete motor zonder oliedop haarspeldbochten gaat nemen :+

[ Voor 29% gewijzigd door RemcoDelft op 06-11-2013 19:52 ]

• Knamix
Sorry voor het late reactie maar mijn vriendin heeft dus blijkbaar eind oktober de golf gekocht voor minder dan 1000 euro gekocht en aan mij gegeven als verjaardagscadeau.. Leuk cadeau natuurlijk! En ben er zeer zeker blij mee, maar was er mee naar de ANWB gegaan voor controle en de auto is in goede staat. Zowel motorisch en uiterlijk! Auto aan me vader gegeven omdat ik geen zin heb om hem drie maanden te laten staan en hij merkte de volgende dingen op:

Schokbreker is niet erg goed of slecht (op de snelweg zwaait de auto een beetje heen en weer van achteren na een grote hobbel) en hij maakt een geluid na een hobbel aan de achterkant (het is geen gepiep of getik maar alsof er ergens lucht doorheen geperst wordt) weet niet hoe ik het moet uitleggen.

En de koppeling komt pas laat op

Koppelingsplaat is reeds vervangen dus dat zou het probleem niet zijn..

Iemand die de oorzaak weet? :)

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dus nu heb je alsnog die Golf met al die problemen :?

• Knamix
Destruction schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:50:
Dus nu heb je alsnog die Golf met al die problemen :?
Alles is gemaakt zoals ik al in eerdere posts heb gezegd, ermee naar de ANWB gegaan voor controle en ze vonden de auto in orde en zag er motorisch erg goed uit

Het is maar afwachten totdat de eerste problemen komen maar ik kan niet klagen als het een cadeau is. 8)7

Het is en blijft een gok hoelang de auto nog meegaat totdat er iets kapot gaat maar het kan ook zijn dat de auto nog 30k verder kan rijden zonder problemen.

Voor een auto waar ik praktisch niks voor heb betaald vind ik het prima! _/-\o_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knamix schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:18:
[...]

Alles is gemaakt zoals ik al in eerdere posts heb gezegd, ermee naar de ANWB gegaan voor controle en ze vonden de auto in orde en zag er motorisch erg goed uit

Het is maar afwachten totdat de eerste problemen komen maar ik kan niet klagen als het een cadeau is. 8)7
Eh, schrijf je zelf niet net dat de achterschokbrekers niet lekker zijn en je koppelingsproblemen hebt? Die problemen heb je al :o
Het is en blijft een gok hoelang de auto nog meegaat totdat er iets kapot gaat maar het kan ook zijn dat de auto nog 30k verder kan rijden zonder problemen.
"Nog 30k" is bijna niets. Als je geluk hebt zou het nog tonnen mee moeten kunnen. Als je verwacht dat het over 30k afgelopen is zou het dat morgen ook kunnen zijn.
Voor een auto waar ik praktisch niks voor heb betaald vind ik het prima! _/-\o_
Pas daarmee op. Aanschaf is maar een klein deel van de totale kosten van een auto. Mooi dat jij het zelf niet aangeschaft hebt, maar je zult dus wel vaste lasten moeten betalen, onderhoud en als je verstandig bent ook geld voor afschrijving opzij zetten zodanig dat je het ook kunt vervangen als het einde verhaal is. Oh, en benzine en banden enzo.

Met name bij oudere auto's gaan al die kosten ver over de aanschafprijs heen, dus moet je steeds erg goed nadenken of het zin heeft om verder te gaan met de auto ipv dumpen en andere nemen. Vooral onverwacht onderhoud dat duur uit gaat vallen moet je mee oppassen.

Ik heb ooit een motorisch perfecte auto afgeschreven omdat ik voor onderhoudskosten van EUR 800-1000 stond (voorruit, koppeling, raammechanisme en wat roest) en de auto een dagwaarde in goede staat had van EUR 450. In plaats van dat geld over de balk te smijten heb ik het ingeruild en er EUR 300 voor gekregen. Dat was een goede deal.

Jouw Golf is in goede staat meer dan EUR 450 waard, maar hooguit twee of drie keer meer, en als je het over schokdempers en koppeling hebt ben je al gauw EUR 1000 verder als je de reparaties niet zelf kunt uitvoeren. Dat is allicht nog net te verdedigen, maar als er meer dan dat aan de hand blijkt...

Oslik blyat! Oslik!

• Knamix
dion_b schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:49:
[...]

Eh, schrijf je zelf niet net dat de achterschokbrekers niet lekker zijn en je koppelingsproblemen hebt? Die problemen heb je al :o

[...]

"Nog 30k" is bijna niets. Als je geluk hebt zou het nog tonnen mee moeten kunnen. Als je verwacht dat het over 30k afgelopen is zou het dat morgen ook kunnen zijn.

[...]

Pas daarmee op. Aanschaf is maar een klein deel van de totale kosten van een auto. Mooi dat jij het zelf niet aangeschaft hebt, maar je zult dus wel vaste lasten moeten betalen, onderhoud en als je verstandig bent ook geld voor afschrijving opzij zetten zodanig dat je het ook kunt vervangen als het einde verhaal is. Oh, en benzine en banden enzo.

Met name bij oudere auto's gaan al die kosten ver over de aanschafprijs heen, dus moet je steeds erg goed nadenken of het zin heeft om verder te gaan met de auto ipv dumpen en andere nemen. Vooral onverwacht onderhoud dat duur uit gaat vallen moet je mee oppassen.

Ik heb ooit een motorisch perfecte auto afgeschreven omdat ik voor onderhoudskosten van EUR 800-1000 stond (voorruit, koppeling, raammechanisme en wat roest) en de auto een dagwaarde in goede staat had van EUR 450. In plaats van dat geld over de balk te smijten heb ik het ingeruild en er EUR 300 voor gekregen. Dat was een goede deal.

Jouw Golf is in goede staat meer dan EUR 450 waard, maar hooguit twee of drie keer meer, en als je het over schokdempers en koppeling hebt ben je al gauw EUR 1000 verder als je de reparaties niet zelf kunt uitvoeren. Dat is allicht nog net te verdedigen, maar als er meer dan dat aan de hand blijkt...
Daar heb je ook helemaal gelijk in, me vriendin heeft nu nog niet betaalt (pas over een paar maanden kan ze het betalen) en mocht er iets kapot zijn? dan ja is het zijn schuld want dan zorg ik ervoor dat ze er niks voor geeft omdat de auto niet in orde is maar dat verwacht ik niet.

schokdempers zijn uitgerekend 200-300 euro (het is alleen de achterkant) en de koppeling is maar even afwachten..

Zie op een VW forum dat het normaal is bij een 1.6 dat het laat opkomt, kan ook zijn dat de koppelingsplaat naar de knop is of het is gewoon afstellen.

Is het zo dat hij na een paar maanden opeens kapot is vanwege de distributieriem o.i.d. dan gaat hij idd weg O-)

Het is dat het een hele lieve en leuke cadeau is van haar, maar als ik kon kiezen tussen deze golf of een ander auto op marktplaats? dan had ik de golf niet genomen vanwege al de reacties in deze topic (hoewel het op marktplaats ook altijd een gok is of de auto nog een tijd kan rijden)

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 11-11-2013 01:27 ]

• RemcoDelft
Knamix schreef op maandag 11 november 2013 @ 01:25:
Daar heb je ook helemaal gelijk in, me vriendin heeft nu nog niet betaalt (pas over een paar maanden kan ze het betalen) en mocht er iets kapot zijn? dan ja is het zijn schuld want dan zorg ik ervoor dat ze er niks voor geeft omdat de auto niet in orde is maar dat verwacht ik niet.
Dit is de reden om geen auto van vrienden te kopen, want het sloopt vriendschappen...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Dat is zoals RemcoDelft zegt vragen om problemen. Laat die afspraken zwart-op-wit vastleggen.
schokdempers zijn uitgerekend 200-300 euro (het is alleen de achterkant) en de koppeling is maar even afwachten..
Ga uit van EUR 800 (waarvan het meerendeel arbeid)
Zie op een VW forum dat het normaal is bij een 1.6 dat het laat opkomt, kan ook zijn dat de koppelingsplaat naar de knop is of het is gewoon afstellen.

Is het zo dat hij na een paar maanden opeens kapot is vanwege de distributieriem o.i.d. dan gaat hij idd weg O-)
Los van catastrofale falen is distributieriem gewoon iets wat om de X-kilometer vervangen moet worden. Dat is onderhoud dat je mee moet nemen in je kostenplaatje. Wanneer (bij hoeveel km) is de riem voor het laatst op deze auto vervangen?
Het is dat het een hele lieve en leuke cadeau is van haar, maar als ik kon kiezen tussen deze golf of een ander auto op marktplaats? dan had ik de golf niet genomen vanwege al de reacties in deze topic (hoewel het op marktplaats ook altijd een gok is of de auto nog een tijd kan rijden)
Het is altijd een gok, maar dat wil niet zeggen dat risico's bij iedere gok gelijk zijn.

Afgeragde Golfjes zijn vrij notoir, daar komt bij dat ik het erg verdacht vind dat de verkoper zo snel van vraagprijs EUR 2000 naar 'vriendenprijs' EUR 1000 gezakt is. Hij is dat ding overduidelijk aan het dumpen. Dat kan persoonlijke redenen hebben (hard geld nodig), maar waarschijnlijker technische/economische redenen (dat ding gaat binnenkort veel geld kosten, meer dan dat het waard is).

Oslik blyat! Oslik!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

8)7
Lekkere vriend ben jij

Vaak bu'j te bang!

• Terrz
  • Laatst online: 22:30
dion_b schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:14:
[...]

Dat is zoals RemcoDelft zegt vragen om problemen. Laat die afspraken zwart-op-wit vastleggen.

[...]

Ga uit van EUR 800 (waarvan het meerendeel arbeid)

[...]

Los van catastrofale falen is distributieriem gewoon iets wat om de X-kilometer vervangen moet worden. Dat is onderhoud dat je mee moet nemen in je kostenplaatje. Wanneer (bij hoeveel km) is de riem voor het laatst op deze auto vervangen?

[...]

Het is altijd een gok, maar dat wil niet zeggen dat risico's bij iedere gok gelijk zijn.

Afgeragde Golfjes zijn vrij notoir, daar komt bij dat ik het erg verdacht vind dat de verkoper zo snel van vraagprijs EUR 2000 naar 'vriendenprijs' EUR 1000 gezakt is. Hij is dat ding overduidelijk aan het dumpen. Dat kan persoonlijke redenen hebben (hard geld nodig), maar waarschijnlijker technische/economische redenen (dat ding gaat binnenkort veel geld kosten, meer dan dat het waard is).
Ik heb een tijdje terug van ebay.de 4 nieuwe schokdempers besteld voor 130euro inclusief verzenden. Op een zaterdag er even onder gebeund met een vriend en het rijd echt weer als nieuw. Als je iemand in de familie/kennissenkring hebt die handig is met auto's hoeft het dus helemaal niet duur te zijn :).
Pagina: 1 2 Laatste