Definieer hoeveel je max per maand/per jaar kwijt wilt zijn.Knamix schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:24:
Dacht dat ik het na een paar dagen wel zou weten maar ik zie veel Tweakers die zeggen die moet je nemen, en paar posts later nee niet doen want die zijn slecht/betrouwbaar etc...
Misschien als ik mijn zoektocht wat beperkter hou..
- Weinig wegenbelasting
Wegenbelasting hangt af van gewicht en brandstof. Brandstof moge duidelijk zijn bij zo weinig km: benzine. Maar gewicht valt volop te kiezen.
Om je een idee te geven:
[list]• Lichtste en dus goedkoopste genoemde auto is een Daihatsu Cuore, die weegt minder dan 750kg en kost je per jaar EUR 188
• Een Peugeuot 206 weegt tussen de 851 en 950kg en kost je per jaar EUR 324 (gaat richting het dubbele van de Cuore!)
• Een Golf IV zit tussen de 1050 en 1150kg en kost dan per jaar EUR 520. Dat is dus ruim bijna drie keer zoveel als de Cuore en ruim anderhalf keer zoveel als de 206.
Wat noem je "zuinig"?- zuinig
Om te beginnen moet je fabrieksopgave volstrekt negeren. Dat zijn cijfers die op onrealistische wijze vergaard worden en vaak erg ver naast werkelijk verbruik gaan zitten. Wel betrouwbaar zijn cijfers van leasemaatschappijen (voor recente auto's, met jouw budget niet relevant) of gebruiksopgave van gebruikers (niet perfect, wel veel beter dan fabrikanten) op bijv spritmonitor.de.
Zelfde drie auto's (uitgaande van meest eenvoudige dus zuinige motorisering) volgens Spritmonitor:
[list]• Daihatsu Cuore 1.0 - 1:18.4
• Peugeot 206 1.1 - :14.6
• Golf IV 1.4 - 1:13.3
Stel je rijdt in een jaar 5k km. Dan betekent dat:
[list]• Daihatsu Cuore 1.0 - 272l benzine, EUR 490
• Peugeot 206 1.1 - 342.5l benzine, EUR 616
Golf IV 1.4 - 376l benzine, EUR 676
Zoals je ziet zijn de verschillen bij zo weinig km vergelijkbaar met verschillen in wegenbelasting. Ga je meer rijden, dan gaat verbruik veel harder aantikken. Zodra je denkt meer dan 12k km/j te rijden moet je vrij dringend kijken naar diesel (of gas), want anders ben je dief van eigen portemonnaie met benzine.
Let wel dat dit de meest eenvoudige motorisering is. In het geval van de 206 en de Golf kun je veel krachtigere motoren kiezen, maar die gaan je veel meer verbruik kosten. Als je dat overweegt kun je zelf op Spritmonitor kijken wat dat gaat betekenen.
Eerste en belangrijkste advies: kijk NIET per merk of land of andere onzinnige dingen als dat.- betrouwbaar en dat hij niet om de haverklap al naar de garage moet
Wat je moet doen is kijken naar statistieken per model per bouwjaar. Ook 'goede' merken hebben baggermodellen, omgekeerd zijn er merken met algemeen shit die af en toe een juweeltje maken. En dat kan per jaar verschillen. Typische voorbeelden zijn de al genoemde 206 en Golf. De eerste jaren (1998-2000) waren de 206jes vrij brak, vanaf 2001 zijn ze bulletproof. Golf precies omgekeerd. De oude Golf II was niet stuk te krijgen, de Golf III was motorisch prima maar roest onder je reet vandaan, en de Golf IV is weer onder de motorkap matigjes.
Volgende vraag is waar dat soort info te vinden. Echt perfecte cijfers heb je nergens, beste zijn nog de ongevallenstatistieken van de ADAC. Grootste kanttekening daarbij is dat sommige merken eigen pechhulp hebben waardoor hun auto's minder vaak beroep hoeven te doen op de ADAC. Maar omgekeerd betekent het dat als er een auto negatief uitschiet je zeker weet dat het klote is.
Grotere auto = meer gewicht = meer oppervlak = meer wegenbelasting = minder zuinig.- het liefst een wat ruimere auto en niet een koektrommel zoals een Volkswagen Up etc..
Dit is gewoon een afweging die je moet maken, maar eentje waarbij je alle bijkomende consequenties (kosten) mee moet wegen. Allicht handig om onderscheid te maken tussen totale ruimte (incl achterbank en kofferbak) en ruimte voorin. Een Cuore is overal een koekblik, maar een 206 is bijv voorin ruim zat, alleen achterin wordt het krapjes en je gaat niet 5 personen + kampeeruitrusting kunnen vervoren.
Zo heb ik laatst een 206 overwogen maar toch een Volvo V40 genomen, maar dat had vooral met ruimte achterin voor babystoeltje te maken. Ik gok dat dat voor jou (nog) niet zo relevant is
Meh, je bent dus bovenal een meeloper- het liefst ook een auto met een modernere look zoals een 206 (ik ben nog jong dus vandaar)
Jij zit zelf in de auto, hoe dat ding er van buiten uitziet is voor de rest van de wereld interessant. Mijn eerste auto was een Hyundai Excel. Mooi? Nope, maar dat kon m'n reet roesten. Mijn problemen ermee waren veel meer dat m'n reet van hout werd erin en ik m'n benen niet kwijt kon. Oh ja, en dat hij onder m'n reet wegroestte. Dat zijn IMHO relevante factoren.
Maar goed, je kunt veel slechter kiezen dan een 206, dus als je dit relevant vindt voor jou keuze, neem het zeker mee - maar niet achteraf klagen dat je een dure, onbetrouwbare onzuinige brik gekocht hebt omdat het mooi is (lees: koop ECHT geen Alfa
Dat bedoel ik dus met alle auto's uit land X of van merk Y over een kam scheren.En zag al een paar posts dat een Peugeot 206 na (2001)? wel een goede beginnersauto zou kunnen zijn.
Maar zie daarna weer een paar posts dat Franse auto's niet goed zijn (bepaalde types)
In de periode waar je nu zoekt waren veel Franse auto's bijzonder onbetrouwbaar door slechte electronica. Vooral Renault Megane en Laguna II hadden er last van, maar sommige grotere Citroens en Peugeots ook. Gelukkig gold dat voor de 206 niet: die was goedkoop genoeg dat er weinig poespas in zat dat kapot kon. De eerste jaargangen, dus voor 2001, hadden wat kinderziektes, maar na 2001 zou ik het als veilige keuze bestempelen.
Als iemand specifieke meningen heeft over dat model in die jaren (en dan als het even kan nog specifieker mbt welke motor het betreft) zou ik ernaar luisteren. Als iemand niet verder komt dan "Franse auto's zijn onbetrouwbaar" heb je er helemaal niets aan.
Als iedereen verschillende antwoorden geeft, zijn ze verschillende vragen aan het beantwoorden. Dat betekent waarschijnlijk dat jij je vraag te breed steltWanneer ik denk dat ik het antwoord weet, komt er een andere post waar staat dat het een slechte bak is.. haha!![]()
Wordt zo toch wel moeilijk voor mij om een keuze te maken als iedereen tegen argumenten geeft.
Schaaf je vraagstelling bij (duidelijkere budgetten voor eea, duidelijkere eisen op ander vlak) en je zult merken dat de antwoorden steeds eensluidender gaan worden
Oslik blyat! Oslik!