Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn eerste auto "vraagjes"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 21:47
Hallo iedereen!

Sinds ik een paar dagen geleden heb gehoord dat ik een spaarplan heb bij ASR verzekeringen en het deze maand gestort zou worden... Ben ik natuurlijk is gaan kijken naar mijn eerste auto (binnenkort rijexamen)

Een vriend van mij had een golf 4 van iemand genomen en die wilt hij aan mij verkopen (hij heeft hem toen voor 4500 gekocht 3 maanden geleden)

Vorige eigenaar had hem gechiptuned (weet niet voor hoelang en of het schadelijk is voor de motor)

Het gaat hier om een hatchback 1.6 uit 98' met 234000 kilometers

Eerste keer toen hij ging rijden (spannend want het wordt toch mijn auto in een paar maanden) ging hij gelijk door naar de APK en werd hij afgekeurd vanwege het ABS lampje dat niet brandde. :(

Geen probleem want het is gelijk gemaakt!

Volgende dag ging hij weer rijden en plots was de bobine stuk gegaan (rook naar vuurwerk en de auto had bijna geen kracht meer..) het klonk alsof er een gat in de uitlaat zat! :(

gerepareerd en hij doet het weer!

1 week later weer rijden en de auto viel uit (startte de eerste 5 minuten ook niet door)

Hij heeft dus wat problemen gehad, maar is verholpen en hij verkoopt hem aan mij dus voor 2000 euro (Ken die jongen al heel me leven lang)

Is het slim om de auto te kopen nadat hij zoveel problemen heeft gehad?
Ben zelf een student en ben niet bereid om gelijk dingen te gaan vervangen als er weer iets kapot is...

(Geen idee hoe ik een foto van de auto moet uploaden dus als iemand die me wilt helpen.. graag!)

Verwijderd

Een paar steekwoorden: Golf, 234.000, Chiptunen, diverse problemen. Ik zou overslaan.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 01:55

Famous

R 400+

Wat XeNeRgY zegt.
Daarbij koop een lekkere goedkope auto (€500,- ongeveer) waar je in kan leren rijden. Gezien je student ben en je hebt bijvoorbeeld een grote schade kan je gewoon een nieuwe kopen in plaats van het te repareren.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Knamix
Famous schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:18:
Wat XeNeRgY zegt.
Daarbij koop een lekkere goedkope auto (€500,- ongeveer) waar je in kan leren rijden. Gezien je student ben en je hebt bijvoorbeeld een grote schade kan je gewoon een nieuwe kopen in plaats van het te repareren.
Klopt zeker maar als ik bijv. op Marktplaats zoek krijg ik alleen Fiatjes etc... Dat is volgens mij ook niet echt een merk dat probleemvrij kan rijden of heb ik dit verkeerd?

Is een Peugeot 206 wat betrouwbaarder dan een Golf? Dat zit ook nog in me achterhoofd... :+

• Knamix
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:16:
Een paar steekwoorden: Golf, 234.000, Chiptunen, diverse problemen. Ik zou overslaan.
Wat mij daarom ook doet twijfelen is dat hij na al die reperaties (was toch meer dan 1000 euro zoals banden vervangen etc..) dat hij hem toch nog wegdoet voor 2000..

Had nog wel ergens gehoord dat Golf een betrouwbare motor heeft/had dat wel even kan meegaan wat betreft kilometers :P

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
4500 voor een golf 4 met ruim 2 ton? dat klopt al niet wel dus.... voor de 1600 motortjes van VW is dit wel een 'forse' stand....
Dit dus!

[ Voor 4% gewijzigd door ThatsHollywood op 24-10-2013 20:29 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:26
Ik heb zo'n vermoeden dat hij er vanaf wilt omdat de auto teveel problemen heeft + wat XeNeRgy zegt. Sowieso lijkt het me niet fijn om een auto over te nemen van vrienden/familie. Als er dan verborgen dingen blijken te zin (of niet), krijg je er altijd narigheid van.
Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker met een auto, maar voor 2000 euro zou ik lekker verder gaan kijken en iets anders kopen! Zo heb ik bijvoorbeeld voor 2500 euro een jaar lang plezier gehad van een 206 GTi met 136000 op de teller toen ik hem kocht (jaar later ingeruild en 2100 terug gekregen; verder weinig kosten gehad).

[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 24-10-2013 20:29 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bovendien.. Een atmosferische 1.6 sjipsjoenen? Dat geeft het niveau al een beetje aan...

www.google.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

DjVe

Hatsaflats!

Voor 2000 heb je ook een prima polo. Stuk voordeliger in de maand en net zo fijn (zelfs een lupo is nog een prima wagen)

• Knamix
MisteRMeesteR schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:29:
Bovendien.. Een atmosferische 1.6 sjipsjoenen? Dat geeft het niveau al een beetje aan...
Zoals ik het had gezegd had de vorige eigenaar het gedaan (van waar hij hem van heeft gekocht)

Hij heeft het er gelijk uitgehaald!

Hij stuurde me net een SMS dat de auto dubbel zoveel verbruikt (in vergelijking met een renault laguna uit 98')

Topic kan gesloten worden, heb voldoende informatie! :+

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Knamix schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:32:
[...]

Zoals ik het had gezegd had de vorige eigenaar het gedaan (van waar hij hem van heeft gekocht)

Hij heeft het er gelijk uitgehaald!

H
uhuh 8)7

Succes met je zoektocht!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Lekker laten staan. De auto zoals de TS omschrijft zou ik ook nooit aan een vriend verkopen.

Vaak bu'j te bang!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MisteRMeesteR schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:29:
Inderdaad plus benzine en zo veel km, en aangezien het een VW golf 4 is zal hij wel afgeragt zijn.
Golf 4 was leuk, toen hij nieuw was. nu is het een paupermobiel. En 15 jaar oud...
Nee nee en nog is nee, als je geen geld hebt moet je niet autorijden :) Of iets goedkoops halen maar minder stoer :) Of gewoon wachten tot je van school bent en een leaseauto krijgt :)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Knamix
Is eventueel een peugeot 206 een aanrader? of ook zoiets van.. mehh

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nee, als goedkoop eerste auto'tje zou ik voor een Japanner gaan. Toyota Corolla/Starlet/Yaris, Mazda 323 o.i.d., maar dat is mijn mening. Of genoegen nemen met wat meer wegenbelasting betalen, en een grotere auto rijden, b.v. een Mazda 626. Kosten in aanschaf geen drol, en zijn superbetrouwbaar. Ik heb 3 jaar geleden een 626 gekocht uit '99, voor 1600 euro, meest luxe uitvoering (ABS, airco, airbags voor en aan de zijkant, alles elektrisch etc., 140k op de teller), uiteindelijk 2 jaar/40.000 km mee gereden, 150 euro aan onderhoud gehad en voor 1200 euro verkocht aan een exportboer 8)

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 24-10-2013 20:43 ]

Vaak bu'j te bang!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Knamix schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:39:
Is eventueel een peugeot 206 een aanrader? of ook zoiets van.. mehh
VW is een beter merk dan welk ander frans merk :) Goedkope kleine Japanners zijn ook uitstekend.
ford fiesta uit 1998 is ook super betrouwbaar. (of ford ka) zien er niet uit vandaar ook altijd de lage prijs. koop er eentje met weinig km voor weinig geld :)
Deze fiesta bv uit 2001
Of deze

ik heb 10 jaar geleden ook het model 1996 fiesta gehad en hij reed als een tierelier weinig kosten alleen bandjes en uitlaatje. Kijk wel of distributie riem al vervangen is. Kost zo'n 3 a 500 euro om te vervangen maar dan kan je er weer 60k mee door.
(dit model alleen dan blauw)

Je scoort niet veel chicks met deze auto maar ik kan je uit ervaring vertellen dat als je wel scoort dit gewoon kan op de achterbank ;)

[ Voor 77% gewijzigd door D0gtag op 24-10-2013 21:15 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Draag je dagelijks een petje en kijk je vaak niet verder dam je neus lang is: kopen 8)
Val je niet in die categorie, bedank dan je vriend vriendelijk voor het aanbod ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Hij zal wel een powerbox bedoelen ipv chiptuning.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 19:35
Gewoon niet doen, die Golf blokken gaan kapot. Is bij Wolfburg (VW, red.) gewoon een bekend probleem. Neem daarbij de absurd hoge km stand en het feit dat er met de auto gerommeld is (chip tunen) en je weet dat je een tikkende bom onder je kont hebt.

Wat dan wel? Nou, je hebt net je rijbewijs en valt in een categorie waar de verzekeringsmaatschappij de hoofdprijs voor vraagt.
Koop dus iets wat uniek is, bijvoorbeeld:
als je veel zooi mee wilt nemen:
http://link.marktplaats.nl/726613106
Op de Duitse tour wilt gaan (Audi's zijn rond deze tijd al nagenoeg roestvrij!!)
http://link.marktplaats.nl/734308506
Of gewoon een leuke Rover;
http://link.marktplaats.nl/728880046

Kijk ook eens naar de verzekering, maak een schatting van je maandelijkse kosten etc.

• Knamix
bedankt voor al jullie reacties!

Ik zat is te kijken naar die audi (heb een zwak voor audi) en ik zag heel veel Audi A3's staan van 1996-2000 voor onder de 2500 euro tweedehands...

Moet ik dan ook denken aan: verwaarloosd, vernaggeld etc? want audi's zijn niet de goedkoopste auto's..

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Die A3 modellen voor dat geld zijn van hetzelfde laken een pak zoals die Golf. Met zo'n budget lekker laten staan

Vaak bu'j te bang!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Het is je eerste auto dus waarom gelijk zo veel geld over de balk gooien? Koop gewoon een 106, een Fiesta, een Starlet of een andere klein bakkie. Zijn doorgaans nog aardig betrouwbaar en kosten echt een habbekrats.

Een Golf of A3 is natuurlijk altijd mooier, maar die zijn groter, zuipen meer en als je in een Golf rijdt wordt je automatisch voor een petje aangezien. In Golfjes rijden namelijk de meest asociale gastjes. Kan de Golf zelf ook niks aan doen maar zo is het nou eenmaal :+

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

significant schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:25:
Gewoon niet doen, die Golf blokken gaan kapot. Is bij Wolfburg (VW, red.) gewoon een bekend probleem. Neem daarbij de absurd hoge km stand en het feit dat er met de auto gerommeld is (chip tunen) en je weet dat je een tikkende bom onder je kont hebt.

Wat dan wel? Nou, je hebt net je rijbewijs en valt in een categorie waar de verzekeringsmaatschappij de hoofdprijs voor vraagt.
Koop dus iets wat uniek is, bijvoorbeeld:
als je veel zooi mee wilt nemen:
http://link.marktplaats.nl/726613106
Op de Duitse tour wilt gaan (Audi's zijn rond deze tijd al nagenoeg roestvrij!!)
http://link.marktplaats.nl/734308506
Of gewoon een leuke Rover;
http://link.marktplaats.nl/728880046

Kijk ook eens naar de verzekering, maak een schatting van je maandelijkse kosten etc.
Wolfsburg (red.) ;)

Als ik een tip mag geven voor iets totaal anders...

Suzuki Swift uit ~2000, kosten geen drol, rijdt 1 op 17 en is vanwege het lage gewicht relatief snel bij het stoplicht (je blijft toch jong he... Was ik toen ook). Ik had de 1.3 Summum, 85pk op 700kg ofzo, Joopieboy had er ook eentje. Heerlijk toerenblok :D

www.google.nl

• The Eagle

The Eagle

Knamix schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:34:
bedankt voor al jullie reacties!

Ik zat is te kijken naar die audi (heb een zwak voor audi) en ik zag heel veel Audi A3's staan van 1996-2000 voor onder de 2500 euro tweedehands...

Moet ik dan ook denken aan: verwaarloosd, vernaggeld etc? want audi's zijn niet de goedkoopste auto's..
Kijk, eigenlijk maak je (wellicht onwetend) de zelfde fout als die velen maken: denken dat je voor 2500 euro heel wat auto koopt. Nou mag voor iemand van 17-18 jaar een bedrag van 2500 euro een hoog bedrag zijn; als je bedenkt dat een beetje Golf of A3 nieuw tegen de 30k doet, dan snap je ook dat die waardevermindering ergens vandaan moet komen ;)
Ik snap dat je iets leuks wilt, maar bij het kiezen van een eerste auto komen meer zaken kijken dan alleen looks. Tuurlijk, je koopt zo'n ding op gevoel, maar als je na de aankoop leegloopt op onderhoud wordt je daar niet vrolijk van. Zie het relaas van die vriend van je die zijn Golf aan je probeert te slijten, waarbij ie er in 3 maanden tijd 2500 euro bij inschiet. Dat doe je ook niet voor niks - en zoiets wil je zelf ook niet meemaken :)

Stel jezelf dus ondermeer de volgende vragen:
- wat is mijn budget
- hoeveel plan ik er per jaar ongeveer mee te gaan rijden (en dus: welke brandstof is dan voordeliger)
- hoe wil ik hem verzekeren
- wil ik een koekblik dat me alleen van A naar B hoeft te brengen, of wil ik ook langer ritten maken en dan wat comfortabeler zitten?
- Wat kost het me evt aan parkeergeld om dat ding voor de deur neer te kunnen zetten (als er uberhaupt plaats is) en heb ik daar misschien een vergunning voor nodig (Amsterdam?) waar ik jaren op moet wachten?
- Kan ik als student mijn geld niet beter voor andere doeleinden inzetten?
etc etc.

Nu handel je in een impuls. Op zich niet erg, maar van die impuls wil je later geen spijt krijgen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Idd, een auto kopen is 1 ding. Een auto rijden is heel wat anders ;)
Met wat geluk koop je voor dat budget b.v. Ook een Volvo S80 ofzo, alleen zoiets rijden als student is vrij onbetaalbaar ;)

Vaak bu'j te bang!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 2.5k is genoeg voor ofwel een minder modieuze maar degelijke betrouwbare auto, danwel een hippe modieuze afgeragde brik. You choose :z

Ik vind eerlijk gezegd de 206 een prima alternatief. Licht (dus goedkoop rijden en belasting), rijdt lekker, zit lekker en je hebt voor dat budget een heel behoorlijke. Zorg wel dat hij van 2001 of nieuwer is, voor die tijd zaten er nog wat kinderziektes in.

Waar je trouwens met geen woord over rept is hoeveel km je denkt te gaan rijden, wat je max kwijt wilt zijn aan vaste lasten (belastingen, verzekeringen) en hoeveel verbruik acceptabel is. Als je veel gaat rijden is LPG of diesel te overwegen, en kan uit ervaring melden dat de 206HDi zeer lekker rijdt voor een diesel en lekker zuinig is. Omslagpunt zit bij een 206 uit 2002 rond de 12k km/jaar. Daaronder is benzine goedkoper door lagere vaste lasten, daarboven een diesel. LPG is nog goedkoper per km en is vanaf 10k/j interessant, maar een goede 206 met LPG kost je een stuk meer en past allicht niet binnen budget.

Oslik blyat! Oslik!

• Knamix
dion_b schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:28:
EUR 2.5k is genoeg voor ofwel een minder modieuze maar degelijke betrouwbare auto, danwel een hippe modieuze afgeragde brik. You choose :z

Ik vind eerlijk gezegd de 206 een prima alternatief. Licht (dus goedkoop rijden en belasting), rijdt lekker, zit lekker en je hebt voor dat budget een heel behoorlijke. Zorg wel dat hij van 2001 of nieuwer is, voor die tijd zaten er nog wat kinderziektes in.

Waar je trouwens met geen woord over rept is hoeveel km je denkt te gaan rijden, wat je max kwijt wilt zijn aan vaste lasten (belastingen, verzekeringen) en hoeveel verbruik acceptabel is. Als je veel gaat rijden is LPG of diesel te overwegen, en kan uit ervaring melden dat de 206HDi zeer lekker rijdt voor een diesel en lekker zuinig is. Omslagpunt zit bij een 206 uit 2002 rond de 12k km/jaar. Daaronder is benzine goedkoper door lagere vaste lasten, daarboven een diesel. LPG is nog goedkoper per km en is vanaf 10k/j interessant, maar een goede 206 met LPG kost je een stuk meer en past allicht niet binnen budget.
Ik ga niet bijvoorbeeld 1x per maand naar Overijssel o.i.d. (woon zelf in Zuid-holland) en dus maak ik niet zoveel km's. Ik zou wel een keer naar Amsterdam kunnen gaan maar of ik dat elke week doe? nee niet echt... Als ik naar school ga of ergens waar een treinstation is gebruik ik gewoon lekker mijn studenten OV! :+

• Knamix
Heb al op marktplaats wat afgezocht en kwam de volgende auto's tegen die ik wel mooi vind + goedkoop:

- Golf 3
- Audi A3 (valt al eigenlijk af)
- Fiat Stilo (lees veel problemen op google)
- Seat Ibiza (2000)
- Seat Leon (2000)
- Ford Focus (2000)
- Opel Astra (1999)

Zijn er bepaalde merken/types die al afvallen van het lijstje hierboven?

[ Voor 68% gewijzigd door Knamix op 24-10-2013 22:42 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Lekker laten staan.
Als student moet je gewoon een no-nonsense bak hebben die zuinig en betrouwbaar is. Dat is zo'n Stilo imo niet. Toen ik nog studeerde heb ik een Daihatsu Cuore gehad en daarna een Toyota Starlet. Niet hip of modieus, maarja, boeiend. Wel oerbetrouwbaar, zuinig én altijd goed verkoopbaar voor een normaal bedrag

Vaak bu'j te bang!

• The Eagle

The Eagle

Een Starlet kun je met dik twee a drie ton op de klok idd nog prima gebruiken als tracktor om dingen een berg op te sleuren. Onverslijtbaar die dingen. Enige nadeel is misschien dat de stoelen niet berekend zijn op zoveel km's en ze wat gaan doorzitten, maar da's op te lossen natuurlijk :)

Verwijderd

Knamix schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:31:
Heb al op marktplaats wat afgezocht en kwam de volgende auto's tegen die ik wel mooi vind + goedkoop:

- Golf 3
- Seat Ibiza (2000)
- Seat Leon (2000)
- Ford Focus (2000)
- Opel Astra (1999)

Zoals al een keer of tien aangegeven, koop een cheapo Aziaat en laat de bovengenoemde modellen nog even voor wat ze zijn totdat je wat ruimer in de inkomsten zit. Een auto kopen is pas het begin van je uitgaven.

Verwijderd

D0gtag schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:06:
[...]

VW is een beter merk dan welk ander frans merk :)
Waarom blijft dit soort hardnekkige lulkoek toch steeds terugkomen? |:(

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Een auto heeft slechts twee van de volgende drie eigenschappen: Technisch in orde, populair, of goedkoop. Alle drie kom je bijna nooit tegen. Ik zou dat 'populair' even laten liggen in jouw geval. Onderhoud kost ook geld, en het zou jammer zijn als je bij het eerste het beste euvel de auto stil moet laten staan. Beter spaar je het geld dat je nu uitspaart voor je volgende auto, dan kan je wat leuks kopen.

Alle auto's die je in je lijstje noemt zijn vrij grote middenklassers. Deze zijn vaak wat duurder in aanschaf, verbruiken meer en zijn duurder in de verzekering en wegenbelasting. Heb je die extra ruimte nodig? Waarom geen maatje kleiner (Polo, Fiesta, Corsa, Yaris, of nog kleiner)? En denk goed na over waar je de auto voor gaat gebruiken en wat je dan nodig hebt.

Neem verder iemand mee als je een auto gaat bekijken. Die ander wordt als het goed is niet verliefd op je auto, heeft een nuchtere en neutrale blik en ziet dan wel de euveltjes die jij over het hoofd ziet. En er zijn genoeg andere tweedehandsjes op de markt om een (leuke) probleemauto te laten staan.

De ANWB heeft (althans, een paar jaar terug) een folder met tips over het kopen van een tweedehands auto. Daarin staat zowel iets over de afwegingen die je moet maken bij de keuze als tips voor het bekijken en bij de proefrit.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 21:27
Ik zou ipv zware (en onderhouden technisch dure) autos als volvo, vw en bmw ed gewoon een 'saaie' auto doen.
Voorgenoemde autos zijn zeker voor een beginnende student/bestuurder nagenoeg onbetaalbaar, je zal heel erg schrikken wat je kwijt bent aan onderhoud, belasting, verzekering en verbruik.
Ik ben op die manier met m'n eerste auto ook heel erg de boot in gegaan..

Als ik je echt een goedkope auto die wel betrouwbaar is zo moeten aanraden zou het een yaris mk1 zijn (1999-2006), hele degelijke autos die weliswaar niet spannend zijn (1.3L max) maar wel goedkoop qua onderhoud, belasting, verbruik en aanschaf.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Knamix schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:31:

- Golf 3
- Seat Ibiza (2000)
- Seat Leon (2000)
- Ford Focus (2000)
- Opel Astra (1999)

Ik zie er geen een Japanner tussen staan en dat is toch echt de meest verstandige keus met een beperkt studentenbudget en als eerste auto en nota bene wat je door praktisch iedereen in dit topic aangeraden wordt.

Ik ben zelf met een Toyota Corolla 1.3 XLi uit 1993 begonnen en heb toen die total loss was (dat heb je al snel met oudere auto's met lage dagwaarde) een Mazda 626 gekocht. Beide auto's zijn me prima bevallen en hebben me nooit laten staan. Ik zou absoluut kijken voor Corolla's (of Sstarlet's/Yarissen) uit die tijd, de 1.3 is snel zat om met het verkeer mee te komen (en sneller dan de 1.6 golfjes uit die tijd) en ook nog eens erg zuinig (1:16 is makkelijk mogelijk, mijn record was 1:17.5). Die dingen zijn bulletproof: er kan en gaat weinig tot niks aan kapot. Ik had onderhoudskosten van 150 euro/jaar, that's it. Verder het standaard slijtagewerk natuurlijk: eens in de 100k km de distributieriem, af en toe iets met de remmen (blokken, schijven) of banden... Maar het is allemaal te overzien en oh zo voorspelbaar.

Waarom dan kiezen voor iets onbetrouwbaars als een Fiat of iets duurs als een Audi? Uit dit lijstje zou ik de Ford Focus kiezen, maar puur omdat je me geen andere opties toont. Ik snap wel dat een Yaris wat minder cool is richting je vrienden dan een Audi A3, maar jouw vrienden hoeven jouw onderhoudskosten niet te betalen. Ga eens zoeken naar betrouwbaarheidscijfers van ADAC of lees wat ervaringen op Autoweek (niet de autotests, maar de "MyReviews"). Je zult zien dat op gebied van betrouwbaarheid de Japanners beter scoren, al jaren en zeker in die periode waarin jij zoekt.

In zoiets ben ik begonnen: http://www.marktplaats.nl...xli-hb-e2-1993-blauw.html en de opvolger daarvan (na de facelift) is deze: http://www.marktplaats.nl...vt-i-terra-zeer-mooi.html

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 25-10-2013 07:29 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
VW is een beter merk dan welk ander frans merk :)
_O-

:')

Nee serieus. Nu zal iedereen wel denken "daar heb je Fred ook weer met z'n adviezen". Maar serieus, als je goedkoop, comfortabel en betrouwbaar wil rijden: Citroën ZX.

Bij aanschaf zijn er wel wat standaard dingen waar je op moet letten bij ZX'en: roest onder de accubak (verder roesten ze eigenlijk niet), staan de achterwielen er nog recht onder (kan duiden op aankomende achterasrevisie) en start, loopt en rijd ie zoals het hoort.

Pluspunt, ze kosten geen drol, vanaf € 300,- heb je d'r al eentje, dan moet je wel ff uitkijken. Want de teksten 'altijd netjes onderhouden' of 'verkeerd in top staat' moet je dan met een zak strooizout nemen. Maar als je je budget naar boven bijsteld naar zo'n € 700,- dan heb je een hele betrouwbare, comfortabele ZX waar je jaren plezier van kunt hebben. De mijne heb ik voor € 750,- gekocht anderhalf jaar geleden, had toen 256.000km op de teller. Staat nu op 286.000, afgezien van een lekke band en 2 nieuwe lampjes niks mee gehad (dingen die wel vervangen zijn, vallen onder slijtage, nieuwe voorremmen etc.)

Je maakt mij niet wijs dat je voor € 700,- een Golf 2 of 3 koopt die betrouwbaarder is. Petjes auto bij uitstek.

Als je toch iets stoerders wilt hebben dan een ZX, koop dan een Peugeot 306, zelfde onderstel, grotendeels zelfde motorenkeuze, alleen iets sportiever ogende auto. De 306 heeft echter weer een beetje het zelfde sjonnie gehalte als een Golf/A3/Polo etc. Dus kijk daar mee uit.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 25-10-2013 08:38 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Daar heb je hem idd weer met z'n ZX :P dat jou nou ontiegelijk veel geluk hebt gehad.. :P
Mijn inziens is een Starlet/Corolla/323/Yaris/vulaanmetrandommiddenklasserjapanner statistisch gezien (en uit mijn eigen ervaring + van mijn omgeving) het beste als student zijnde

Vaak bu'j te bang!

• FastFred
Ook zeker geen verkeerde keuze hoor, die zak Jappen. Maar een ZX is toch wel iets meer auto dan zo'n gebakje :P

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28

vhal

ಠ_ಠ

[...]

VW is een beter merk dan welk ander frans merk :) .....
.....super betrouwbaar. (of ford ka)
Na de eerste zin gaf ik je nog 1 kans ;( ....maar na een Ford Ka betrouwbaar te hebben genoemd; het ding noemen ze niet voor niets een Ford gatenKAas. Net als de eerste Focus moet je daar maar flink geluk mee hebben.

Ik zou overigens gewoon een no-nonsense Japanner kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 25-10-2013 09:09 ]

Strava

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

DjVe

Hatsaflats!

Fiat Cinquecento/Seicento en de Lancia Ypsilon (1998/2003) zijn ook betrouwbare en makkelijk te onderhouden wagens (vooral de 1.1 versies) en zijn lekker zuinig.

VW Lupo 1.0 MPI is ook een heerlijke wagen (rij ik nu in), maar daar moet je wel op de versnellingsbak letten. Ik heb die dus al eens moeten laten reviseren á €550 (en dat was goedkoop).

Een 206 heb ik wat mindere ervaring mee. Ik vond de 1.4 nogal raar rijden (erg korte versnellingen) en het remt zo eigenaardig. Ik vind een 306 vind ik persoonlijk lekkerder rijden.

Een 107/Aygo/C1 zijn ook fijne wagens. Er zit niets aan rare fratsen op (kan dus ook niet kapot). Geinige wagen om te rijden en heeft met de juiste banden echt veel grip. Ze zijn natuurlijk wat minder oud en dus iets duurder, maar ik zo zoiets dan eerder halen als een Golf.

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 25-10-2013 09:12 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Google eens naar auto fora met Golf IV met vergelijkbare leeftijd of motortype, auto die toch helaas veel problemen heeft. Mijn ouders hebben 2 jaar een Golf IV gehad, en een greep uit de problemen waar ze last van hadden.

- Motor wilde niet meer boven 1500rpm uitkomen, oorzaak onbekend. Na een paar dagen niet meer reproduceerbaar
- Raam viel vanuit het niets in de deur. Afstandhouders gebroken, heel verveld op wintersport :o
- Kapotte voorlamp. Is een gasontladingslamp (DUUR!) en als je het niet zelf kan, toch weer een manuur extra.
- Onduidelijke wegval motorvermogen.
- Motorstoring, auto afgesleept (wilde niet meer starten).

Daarna hebben ze hem weggedaan.

Dit was een Golf IV 2.0 met nog geen 100k op de teller, iets jonger dan die van jou.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

FastFred schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:40:
Ook zeker geen verkeerde keuze hoor, die zak Jappen. Maar een ZX is toch wel iets meer auto dan zo'n gebakje :P
in welk opzicht?

• FastFred
Groter (in vergelijking met Charade/Cuore/Starlet etc.), maar vooral comfortabeler (Citroën eigen, uiteraard niet te vergelijken met de grote Citroëns met hydropneumatische vering)

[ Voor 93% gewijzigd door FastFred op 25-10-2013 10:00 ]

• MrAngry
  • Laatst online: 08:24
Ik snap eigenlijk niet waarom je uberhaupt een auto wil. Je legt het ook niet echt uit. Woon je in een klein dorp met slecht OV? Anders zou ik die pieken lekker in je zak houden om je studieschuld te drukken, want auto's kopen om het auto's kopen is vragen om problemen. Je eerste auto moet gewoon goedkoop, degelijk en praktisch zijn. Dus als je er geen nut voor hebt dan zou ik hem niet kopen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ja, charade/cuore/starlet, maag een Carina E/Corolla/626 is weer groter als een ZX :z Comfortabeler, tja, het is net hoe je het bekijkt, als dat iig een eis is... Je kan ook zeggen dat de Japanners een sportievere wegligging hebben

Vaak bu'j te bang!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:36:
[...]

Waarom blijft dit soort hardnekkige lulkoek toch steeds terugkomen? |:(
Hahahaha frans rijder zeker, nou kijk is in de betrouwbaarheids- scoreen hoe goed Franse merken het doen ;)
Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x) Van betrouwbaarst naar minst betrouwbaarst (GEEN ! FRANS MERK in de top 10) gek he.

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72

Minst betrouwbaar: alleen geen citroen die zal wel op plaats 11 staan :)

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
2. Audi – 3.71% – 1 in 27
3. MINI – 2.51% – 1 in 40
4. Saab – 2.49% – 1 in 40
5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
7. BMW – 2.20% – 1 in 45
8. Renault – 2.13% – 1 in 46
9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59

Ja Volkswagen en Audi staat aan de top alleen (VAG hebben nieuwe motoren met lichte constructie 2 cilinders met turbo. De franse merken rijden nogsteeds met de zelfde motoren in hun modellen als 10 jaar terug, natuurlijk niet 100% _/-\o_ maar wat kan je fout doen aan een 1.0 zonder turbo). Maar franse merken blijven slechter, en heb mijn vriendin laten overstappen van Renault naar ford. Want als een auto(renault) na 60dk een remkabel breuk krijgt ben je ook niet vrolijk.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

MrAngry schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:10:
Ik snap eigenlijk niet waarom je uberhaupt een auto wil. Je legt het ook niet echt uit. Woon je in een klein dorp met slecht OV? Anders zou ik die pieken lekker in je zak houden om je studieschuld te drukken, want auto's kopen om het auto's kopen is vragen om problemen. Je eerste auto moet gewoon goedkoop, degelijk en praktisch zijn. Dus als je er geen nut voor hebt dan zou ik hem niet kopen.
Aan de type auto's te lezen en de zwak voor audi denk ik eerder dat het een jongen is die graag als iets anders wilt overkomen met een 'dure' auto. Maar ja ik was ook eens jong :P dus ik begrijp het wel. Je leert het meest van je fouten O-) en rekeningen >:)

Verwijderd

Tijd om de zak met zoutkorrels erbij te halen.
De lijst is gebaseerd op "motorproblemen in de afgelopen 15 jaar". (volgens bron)

Nummer 4 meest betrouwbare merk: Volvo
Nummer 8 minst betrouwbare merk: Renault

Wie maakt de motoren voor een groot aantal Volvo's van de afgelopen 15 jaar?
Renault 8)

Waarmee ik niet wil zeggen dat de lijst niet klopt, maar enige nuance is op z'n plek. Wellicht zijn Honda rijders gewoon verzot op preventief onderhoud? Misschien maken MG rover mensen zeer veel off-road kilometers? Zonder meer info is het lastig het zwart-wit te stellen.

Statistieken en cijfers

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 10:44 ]

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 16:07
Geen idee of ik je er mee help maar ik heb een Mazda 626 uit 2000 (2.0 diesel).
Was toen het luxemodel. Er zit airco in, elektrische ruiten, servo,...

Ik heb hem nu een goeie 2 jaar (ben nog maar 20) en het is gewoon een superbak.
Mss niet de rapste en mooiste (optrekken gaat traag, maar eens hij op snelheid is haal je wel vlotjes 180 km/u - voor het geval je eens naar Duitsland wil gaan ;) -)

De mijne heeft nu een goeie 240 000 km. Buiten een sensor of 2 die kapot is gegaan heb ik er nog geen kosten aan gehad (Kostte nog geen €50 inclusief montage).

Hij is nog eens zuinig ook (5,8 l/100 km als je echt zuinig rijdt, meestal zit ier ergens rond 6,5 l/100 km).
Je kan 1000 km doen met een volle tank, toch een magisch getal :+.

Het is een grote auto, grote koffer, veel beenruimte,... veel veiliger dan een kleine auto imo.
En erg betrouwbaar :9 .

Voor je eerste auto steekt het allemaal niet zo nauw. Ik krijg nu een auto van het werk zodat mijn Mazdatje het wat rustiger aan kan doen :P

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
DjVe schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:09:
Fiat Cinquecento/Seicento en de Lancia Ypsilon (1998/2003) zijn ook betrouwbare en makkelijk te onderhouden wagens (vooral de 1.1 versies) en zijn lekker zuinig.

VW Lupo 1.0 MPI is ook een heerlijke wagen (rij ik nu in), maar daar moet je wel op de versnellingsbak letten. Ik heb die dus al eens moeten laten reviseren á €550 (en dat was goedkoop).

Een 206 heb ik wat mindere ervaring mee. Ik vond de 1.4 nogal raar rijden (erg korte versnellingen) en het remt zo eigenaardig. Ik vind een 306 vind ik persoonlijk lekkerder rijden.

Een 107/Aygo/C1 zijn ook fijne wagens. Er zit niets aan rare fratsen op (kan dus ook niet kapot). Geinige wagen om te rijden en heeft met de juiste banden echt veel grip. Ze zijn natuurlijk wat minder oud en dus iets duurder, maar ik zo zoiets dan eerder halen als een Golf.
Je noemt de C1 al; een wat oudere Citroën die interessant is: de Saxo. Met het gewicht van die auto's betaal je maar weinig wegenbelasting, ze hebben het een goede motor (ik heb er eentje in m'n AX uit '92 en die spint als een jong katje... de motor althans; het blikwerk is niet meer wat het geweest is :+) en veel verbruiken doen ze ook niet (behalve als je veel hard gaat rijden).

Saved by the buoyancy of citrus

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:39:
[...]

De lijst is gebaseerd op "motorproblemen in de afgelopen 15 jaar". (volgens bron)

Renault 8)

Waarmee ik niet wil zeggen dat de lijst niet klopt, maar enige nuance is op z'n plek. Wellicht zijn Honda rijders gewoon verzot op preventief onderhoud? Misschien maken MG rover mensen zeer veel off-road kilometers? Zonder meer info is het lastig het zwart-wit te stellen.

Statistieken en cijfers
Ik zeg niet dat ze niet betrouwbaar kunnen maken, maar volvo is even een wat duurder merk dan renault en kennelijk eisen ze hogere kwaliteit.(ik weet ook niet of het echt waar is dat volvo motoren door renault "gemaakt" worden, bedoel je daarmee ook ontworpen?)
MG stond bekend om zijn onbetrouwbaarheid (niet voor niets dat dat merk verdwenen is). Saab had eigenlijk het zelfde probleem, ze verkochten te weinig hadden te weinig geld voor R&D en kwamen te gehaast met motoren uit die wel aal de emissie eisen voldeden maar ook mee konden met de rest qua vermogen etc. Maar als je denkt dat franse merken net zo betrouwbaar zijn dan de Japanners. Succes ermee. De afgelopen jaren zijn er weinig slechte auto's maar deze jonge heeft niet het budget om een auto van 2000 te kopen met redelijk aantal km's. Oudere franse auto's zijn gewoon slecht. Live with it :P
Je moet natuurlijk altijd eerst onderzoek doen voordat je (iets) een auto koopt en sommige auto's hebben meer problemen dan andere. Audi heeft veel problemen met hun nieuwe generatie motoren maar de oude diesels generatie (1.9 sdi en tdi b.v.) :9

Een goede indicatie is wat lease bedrijven aanbieden als lease auto's veel bedrijven mogen/willen geen franse merken omdat ze goedkoop in aanschaf zijn maar duur in onderhoud.

Franse auto's waar hij wel iets mee kan doen:
C. Saxo
106 goedkoop en betrouwbaar
107/c1 iets duurder maar licht en redelijk betrouwbaar als je maar niet veel km's hebt.
Renault twingo model hiervoor en de recente modellen kosten ook niet meer zo veel en zijn betrouwbaar.

206 is een leuk model en vaak voor weinig op MP te verkrijgen maar omdat het een model is geweest wat popi was heb je veel afgereden modellen ertussen dus je moet dan meer geluk hebben dan wijsheid.

[ Voor 11% gewijzigd door D0gtag op 25-10-2013 11:08 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

CedricD schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:52:
Geen idee of ik je er mee help maar ik heb een Mazda 626 uit 2000 (2.0 diesel).
Was toen het luxemodel. Er zit airco in, elektrische ruiten, servo,...

Ik heb hem nu een goeie 2 jaar (ben nog maar 20) en het is gewoon een superbak.
Mss niet de rapste en mooiste (optrekken gaat traag, maar eens hij op snelheid is haal je wel vlotjes 180 km/u - voor het geval je eens naar Duitsland wil gaan ;) -)

De mijne heeft nu een goeie 240 000 km. Buiten een sensor of 2 die kapot is gegaan heb ik er nog geen kosten aan gehad (Kostte nog geen €50 inclusief montage).

Hij is nog eens zuinig ook (5,8 l/100 km als je echt zuinig rijdt, meestal zit ier ergens rond 6,5 l/100 km).
Je kan 1000 km doen met een volle tank, toch een magisch getal :+.

Het is een grote auto, grote koffer, veel beenruimte,... veel veiliger dan een kleine auto imo.
En erg betrouwbaar :9 .

Voor je eerste auto steekt het allemaal niet zo nauw. Ik krijg nu een auto van het werk zodat mijn Mazdatje het wat rustiger aan kan doen :P
Euuh en wat hij aan wegenbelasting moet betalen? vertel je voor het gemak er niet bij :)
Ik ga er even van uit dat hij in Noord Holland woont maar maakt voor de kosten haast niks uit.
Wegen belasting mazda 626, gewicht 1260kg, betaal je per maand: 106 euro en heb je nog geen enkele km gereden. daarnaast gaan de accijns op diesel weer omhoog in 2014 benzine niet.
Veel geld voor iemand die net aan 2000€ voor een auto wilt betalen, of meer dan de helft per jaar wat die auto kost. En auto's van die klasse (diesel en oud) hebben veel km's en dan krijg je hele andere problemen. Versleten remleidingen, versleten koppeling, vervuilde injectoren (afhankelijk van het merk en model natuurlijk) hij kan best nog 200dKm rijden maar het kan ook zijn dat je na aanschaf opeens nieuwe remleidingen moet hebben en versleten achteras rubbers.

Verwijderd

[...]

Renault 8)

Statistieken en cijfers
De modular engine die in nagenoeg alle recente Volvo's is geplaatst (met name de 5cyl benzine motoren die je in bijna alle S en V modellen vindt) worden toch door Volvo zelf gebouwd?
Zijn zelfs nog in samenwerking met Porsche ontwikkeld!

Alleen de oudere 4 cylinder diesels die recent (10 jaar terug) in S/V40s zijn gezet komen toch van Renault af?

Volgens mij is TS niet op zoek naar een diesel, dus dat hele Renault-Volvo verhaal kun je buiten beschouwing laten.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Renault 8)

Statistieken en cijfers
Niet geheel waar, een aantal diesels van Volvo zijn gebaseerd op de Renault blokken (maar er is weinig Renault meer aan). En idd, in de 440/340 zaten ook Renault benzineblokken, maar dat waren ook behoorlijke kloteblokken...

Vaak bu'j te bang!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Betrouwbaarheid is ook niet alleen de motor. Alle VAG wagens delen ook veel onderdelen, toch kwam Audi (die toch als vrij degelijk bekend staat) er laatst ook zeer slecht uit. Nou zijn Audi's ook wat luxer en hebben ze wat meer electronica en opties die kapot kunnen gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
^

Met een tweedehandse auto met veel km heb je gewoon grote kans op problemen. Hoeft niet altijd, maar wees gewaarschuwd. Een 'betrouwbaar' merk kan net zo goed problemen geven en je moet altijd rekening houden met slijtage/onderhoud, ben je vaak ook weer 500-1000 verder (banden/schijven/blokken/beurten/distr. riem).

Koop gewoon, zoals eerder gezegd, een goedkope auto(maar geen wrak!!!), en ga eerst lekker wat proefrijden, controleer goed wat wel en niet vervangen is en met een beetje geluk heb je niet veel problemen de eerste jaren.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Het is inderdaad om maar aan te geven dat dit soort lijstjes niet zaligmakend zijn. Goed onderhoud, aantal koude starts/korte ritten, vorige eigenaar die om z'n auto geeft of hem afragt en domweg pech/geluk zijn veel belangrijker bij een tweedehands auto.

En dan met goed onderhoud/goed eigenaarschap kan het zo simpel zijn als iemand 1x per maand de auto poetst, "oh begint daar een roestplekje? gelijk ff bijwerken".
Of 1x per jaar alle slangen/kabels op schuurplekken nakijken. Niet bij rare bijgeluiden je schouders ophalen en doorkarren. Echt geen hogere wiskunde, maar de meeste mensen hebben er totaal geen notie van, maar dit maakt voor een auto van 10 jaar oud een wereld aan verschil!

Uiteraard zou ik zelf ook qua betrouwbaarheid liever een Volvo rijden dan een Renault (doe ik dan ook :) )

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:30:
[...]

^

Met een tweedehandse auto met veel km heb je gewoon grote kans op problemen. Hoeft niet altijd, maar wees gewaarschuwd. Een 'betrouwbaar' merk kan net zo goed problemen geven en je moet altijd rekening houden met slijtage/onderhoud, ben je vaak ook weer 500-1000 verder (banden/schijven/blokken/beurten/distr. riem).

Koop gewoon, zoals eerder gezegd, een goedkope auto(maar geen wrak!!!), en ga eerst lekker wat proefrijden, controleer goed wat wel en niet vervangen is en met een beetje geluk heb je niet veel problemen de eerste jaren.
Dat tegenwoordig 2ton al veel km's is :/
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:32:
Het is inderdaad om maar aan te geven dat dit soort lijstjes niet zaligmakend zijn. Goed onderhoud, aantal koude starts/korte ritten, vorige eigenaar die om z'n auto geeft of hem afragt en domweg pech/geluk zijn veel belangrijker bij een tweedehands auto.

En dan met goed onderhoud/goed eigenaarschap kan het zo simpel zijn als iemand 1x per maand de auto poetst, "oh begint daar een roestplekje? gelijk ff bijwerken".
Of 1x per jaar alle slangen/kabels op schuurplekken nakijken. Niet bij rare bijgeluiden je schouders ophalen en doorkarren. Echt geen hogere wiskunde, maar de meeste mensen hebben er totaal geen notie van, maar dit maakt voor een auto van 10 jaar oud een wereld aan verschil!

Uiteraard zou ik zelf ook qua betrouwbaarheid liever een Volvo rijden dan een Renault (doe ik dan ook :) )
Meeste kan het ook weinig interesseren, als ik kijk naar de vrienden en alles om mij heen dan zijn het net rijdende vuilniswagens.
De macdonalds van 3 weken terug is nog goed te zien.
Ik zelf controleer bijna om de 2 weken zoveel mogelijk dingen als ik hem toch ga poetsen en schoonmaken etc.

[ Voor 45% gewijzigd door Mektheb op 25-10-2013 11:37 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Marzman schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:25:
Betrouwbaarheid is ook niet alleen de motor. Alle VAG wagens delen ook veel onderdelen, toch kwam Audi (die toch als vrij degelijk bekend staat) er laatst ook zeer slecht uit. Nou zijn Audi's ook wat luxer en hebben ze wat meer electronica en opties die kapot kunnen gaan.
Het lijstje wat ik opgaven met top 10 was van auto's die met pech langs de weg kwamen te staan. Meestal betekent dat niet dat je binnenverlichting of je elektrische ramen dan kapot zijn :) de gegevens kwamen van verzekeraars.

• Mektheb
Is natuurlijk ook een beetje relatief, wij zijn echt zo'n land die vollop duitse auto's afneemt.
Denk dat als je in een land als Tjechie dit bekijkt dan is het weerk een hoop Skoda etc ( ook duits sort of )

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

Kijk naar een Polo of Lupo. Zeer betrouwbare dingen en kwa onderhoud weinig kosten.

• ByteMe_
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:35:
[...]

Dat tegenwoordig 2ton al veel km's is :/
Voor een dieselrijder vast en zeker niet, voor een benzine rijder is dit al wat sneller aan de forse kant (diesel gaan algemeen langer mee). En aangezien hij een student is en waarschijnlijk niet boven de 15k per jaar zal zitten ga ik stiekem wel uit van benzinerijder.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteMe_ op 25-10-2013 12:08 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:45:
[...]

Het lijstje wat ik opgaven met top 10 was van auto's die met pech langs de weg kwamen te staan. Meestal betekent dat niet dat je binnenverlichting of je elektrische ramen dan kapot zijn :) de gegevens kwamen van verzekeraars.
Hoe betrouwbaar zijn verzekeraars hierbij? Als je motor afslaat langs de weg, waarom zou je dan de verzekering bellen en niet de wegenwacht?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Hier staat ook een schat aan informatie in.
\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:08:
[...]
Voor een dieselrijder vast en zeker niet, voor een benzine rijder is dit al wat sneller aan de forse kant (diesel gaan algemeen langer mee). En aangezien hij een student is en waarschijnlijk niet boven de 15k per jaar zal zitten ga ik stiekem wel uit van benzinerijder.
Volgens mij is die 200dkm hier in Nederland vooral een psychologische grens, als je maar vaak zat aan wordt gepraat dat een auto met 200dkm 'op' is ga je het vanzelf wel een keer geloven.
De auto's die wij hier als 'op' beschouwen rijden in het Oostblok waarschijnlijk nog een keer het klokje rond.
Mensen kopen graag wat nieuws, een excuus zoals 'ja maar hij heeft al 180dkm gelopen, dus hij is bijna op' maakt het een stuk makkelijker om een andere auto voor jezelf te verantwoorden.

Bijvoorbeeld; mijn Golf III die ik 4 jaar geleden met 230dkm in heb geruild rijdt nog steeds, net zoals mijn Audi die ik met bijna 210dkm van de hand heb gedaan. In beide gevallen gewoon een andere auto gehaald omdat ik toe was aan wat anders, maar ik ben er van overtuigd dat ik nog steeds in die Golf had kunnen rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 13:10 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:17:
[...]

Hoe betrouwbaar zijn verzekeraars hierbij? Als je motor afslaat langs de weg, waarom zou je dan de verzekering bellen en niet de wegenwacht?
Autoverzekeraars bepalen je premie aan de hand van je persoonsgegevens en je type auto. Ben je een vrouw betaal je minder (minder kans op ongelukken, kennelijk he, ik bedenk dit niet :P) Ben je jong en heb je een subaru WRC betaal je relatief meer dan een nieuw model (zelfde waarde) VW polo 1.4 benzine. (diesel zou je weer meer betalen omdat je met diesel meestal meer km's maakt en dus vaker langs de weg zit waardoor je dus ook weer meer kans hebt op ongevallen :))
Het punt: betrouwbaarheid is wel iets wat verzekeraars willen weten, nog maar een v.b. dan, als je auto in de fik vliegt langs de A2 (omdat het een barrel is van 500€) en ze moeten het asfalt vernieuwen ontvang je een fikse rekening ~40/50.000€.. welke natuurlijk vergoed wordt door je verzekeraar. (true story :P, maar wel 10 jaar oud dus weet niet of dit nog voorkomt, mijn auto's vliegen namelijk nooit in de fik).

• ReallyStupidGuy
  • Laatst online: 20-11 21:04
Tweedehands volkswagens vindt ik over het algemeen erg duur. Over het algemeen zijn ze natuurlijk wel bedrouwbaar maar ook volkswagens hebben hun problemen (zie bijvoorbeeld de reparaties van je vriend).
En ik heb het idee dat je, als je weinig kilometers maakt, je het beste een wat jongere auto met meer kilometers kunt kopen (in plaats van een oudere auto met minder kilometers), natuurlijk wel redelijk onderhouden.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:07:
[...]

Volgens mij is die 200dkm hier in Nederland vooral een psychologische grens, als je maar vaak zat aan wordt gepraat dat een auto met 200dkm 'op' is ga je het vanzelf wel een keer geloven.
De auto's die wij hier als 'op' beschouwen rijden in het Oostblok waarschijnlijk nog een keer het klokje rond.
Mensen kopen graag wat nieuws, een excuus zoals 'ja maar hij heeft al 180dkm gelopen, dus hij is bijna op' maakt het een stuk makkelijker om een andere auto voor jezelf te verantwoorden.

Bijvoorbeeld; mijn Golf III die ik 4 jaar geleden met 230dkm in heb geruild rijdt nog steeds, net zoals mijn Audi die ik met bijna 210dkm van de hand heb gedaan. In beide gevallen gewoon een andere auto gehaald omdat ik toe was aan wat anders, maar ik ben er van overtuigd dat ik nog steeds in die Golf had kunnen rijden.
Natuurlijk zijn die auto's niet compleet op, maar meeste auto's beginnen gewoon aan alle kanten te slijten en op een gegeven moment is er meer vervangen aan de auto dan origineel. Een kennis van me reed altijd audi a3's en daarvoor de VW golf 4 elke keer zelfde vervangings- punten bij 3ton, versleten koppeling, versleten dynamo, versleten remleidingen (ik had dat na 2ton). Je merkt pas hoe versleten zo'n auto is totdat je een nieuw model betreed (van het zelfde type natuurlijk). koppeling is veel korter, stuur uitslag is directer, meer vermogen , sneller remmen, etc etc etc. Afgezien van luxe merken zijn het gros van auto's bij 2ton wel aardig afgereden. dan rij je nog wel -met geluk zonder veel kosten- een ton extra, en daarna begint het circus.
Auto's worden niet gebouwd om mee te gaan, net zo min als apple die maar 2 jaar mee gaat. Waar moeten ze anders hun inkomsten uit halen? Denk je nou echt dat de meeste mensen een andere auto willen kopen omdat er nu eenmaal een nieuw model is? De ford fiesta uit 2009 tot 2012 heeft een 1.25 motor, welke ik ook had in de 1996 versie van de fiesta (natuurlijk iets gewijzigd maar vrijwel het zelfde) alleen de body en de elektronica is anders. autofabrikanten moeten blijven draaien om te blijven bestaan een auto die meer dan 2ton rijd is niet in hun voordeel. (de nieuwe fiesta heeft eindelijk!! een andere motor met turbo, lager verbruik en meer vermogen)

Een fiesta maar tevens 'cool' :P
Link

[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 25-10-2013 13:32 ]

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:07

wij

Je moet ten eerste goed beseffen dat autorijden nou eenmaal veel geld kost. De zogenaamde 'slijtage onderdelen' moeten gewoon regelmatig vervangen worden. De meest bekende zijn de banden, remschrijven en blokken, koppeling, distributieriem. Maar bijvoorbeeld een dynamo heeft ook maar een bepaalde levensduur. Daarnaast is de ophanging (vering, draagarmen, rubbers) onderhevig aan slijtage. En allerlei electronica (ontsteking, sensors, boordcomputer, bedrading) kan (en zal uiteindelijk) een keer kapot gaan. En natuurlijk heb je ook nog het standaard onderhoud zoals vloeistoffen en filters.

Een aantal van deze dingen kan je als koper redelijk makkelijk beoordelen. Zoals de staat van de banden en remmen. Het mooiste is als je ook iets kunt zien van een onderhoudshistorie. Als de auto de laatste jaren alleen maar APK keuringen heeft gehad (bij kwikfit oid...), zonder daadwerkelijk onderhoud. Dan kan je verwachten dat er veel kosten aankomen. Als de onderhoudshistorie ook onderhoudsbeurten laat zien en de nodige reparaties, dan heb je kan dat je een redelijke auto koopt. Echter weet je nooit zeker of er geen grote kosten aankomen. Een dynamo of koppeling kan bijvoorbeeld zeer plotseling stoppen (en dat kost geld).

Zeker als je auto ouder is dan vijf jaar, gaat dit verhaal op. Daarom kan je beter een klein koekblik kopen, van recente datum. Of alvast wat geld reserveren.

Ik heb bijvoorbeeld twee jaar terug een Peugeot 206CC uit 2001 gekocht. Ondertussen heb ik 35.000km gereden en staat de teller op 202.000 km's. Ondertussen heb ik een kapotte koppeling gehad, een kapotte nokkenassensor, kapotte dynamo. Vier nieuwe banden + accu + regulier onderhoud. In mijn geval dus ongeveer 1000 euro per jaar aan extra. Grof gezegd kan je stellen dat je bij oudere auto's een vergelijkbaar bedrag dat je aan brandstof besteed ook aan onderhoud kwijt bent.

Het alternatief is natuurlijk om een auto van minder dan 1000 euro te kopen en die 'op te rijden'. Echter is dit niets voor mij omdat ik veiligheid en betrouwbaarheid belangrijk vind (mijn auto moet gewoon in orde zijn).

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:26:
[...]

Natuurlijk zijn die auto's niet compleet op, maar meeste auto's beginnen gewoon aan alle kanten te slijten en op een gegeven moment is er meer vervangen aan de auto dan origineel. Een kennis van me reed altijd audi a3's en daarvoor de VW golf 4 elke keer zelfde vervangings- punten bij 3ton, versleten koppeling, versleten dynamo, versleten remleidingen (ik had dat na 2ton). Je merkt pas hoe versleten zo'n auto is totdat je een nieuw model betreed (van het zelfde type natuurlijk). koppeling is veel korter, stuur uitslag is directer, meer vermogen , sneller remmen, etc etc etc. Afgezien van luxe merken zijn het gros van auto's bij 2ton wel aardig afgereden. dan rij je nog wel -met geluk zonder veel kosten- een ton extra, en daarna begint het circus.
Auto's worden niet gebouwd om mee te gaan, net zo min als apple die maar 2 jaar mee gaat. Waar moeten ze anders hun inkomsten uit halen? Denk je nou echt dat de meeste mensen een andere auto willen kopen omdat er nu eenmaal een nieuw model is? De ford fiesta uit 2009 tot 2012 heeft een 1.25 motor, welke ik ook had in de 1996 versie van de fiesta (natuurlijk iets gewijzigd maar vrijwel het zelfde) alleen de body en de elektronica is anders. autofabrikanten moeten blijven draaien om te blijven bestaan een auto die meer dan 2ton rijd is niet in hun voordeel. (de nieuwe fiesta heeft eindelijk!! een andere motor met turbo, lager verbruik en meer vermogen)
Wat jij als criteria voor 'op' beschouwd zie ik als normaal onderhoud voor een auto met een forse kilometerstand. Onderhoud dat waarschijnlijk minder kost dan de afschrijving die je hebt op een (HOPELIJK onderhoudsvrije/arme) nieuwe auto. In mijn ogen is een auto technisch pas echt 'op' op het moment dat je, bij wijze van spreken, met je stoel door de bodem zakt.

Dat auto's niet worden gebouwd om mee te gaan vind ik onzin (net als de vergelijking met Apple, ik gebruik thuis nog een iMac en Macbook uit 2006-7) het probleem zit m.i. meer in de criteria die mensen stellen aan de 'opheid' van een auto. Zoals ik al zei gebruiken veel mensen onderhoudskosten als een excuus/verantwoording voor een andere auto.
Daar is natuurlijk niets mis mee; maar het betekent niet dat een auto van 200dkm+ als technisch afgeschreven hoeft te worden beschouwd.

• wij

wij

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Wat jij als criteria voor 'op' beschouwd zie ik als normaal onderhoud voor een auto met een forse kilometerstand. Onderhoud dat waarschijnlijk minder kost dan de afschrijving die je hebt op een (HOPELIJK onderhoudsvrije/arme) nieuwe auto. In mijn ogen is een auto technisch pas echt 'op' op het moment dat je, bij wijze van spreken, met je stoel door de bodem zakt.

Dat auto's niet worden gebouwd om mee te gaan vind ik onzin (net als de vergelijking met Apple, ik gebruik thuis nog een iMac en Macbook uit 2006-7) het probleem zit m.i. meer in de criteria die mensen stellen aan de 'opheid' van een auto. Zoals ik al zei gebruiken veel mensen onderhoudskosten als een excuus/verantwoording voor een andere auto.
Daar is natuurlijk niets mis mee; maar het betekent niet dat een auto van 200dkm+ als technisch afgeschreven hoeft te worden beschouwd.
Daar ben ik het ook mee eens. Bij het taxi bedrijf waar ik regelmatig werk (bijbaan) zitten ondertussen alle auto's boven de 300.000. Dit zijn opels, toyota's. Ik rij regelmatig met een auto met een kilometerstand boven de 500.000 die nog net zo goed rijd als hij deed bij 200.000. Dit taxibedrijf heeft echter het voordeel dat ze een eigen garage hebben. Hierdoor zijn de kosten van het onderhoud relatief laag (en de kwaliteit hoog?). Ik denk zelf ook dat leeftijd uiteindelijk een belangrijkere factor is dan de kilometerstand.

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-11 19:21
wij schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:33:

Zeker als je auto ouder is dan vijf jaar, gaat dit verhaal op. Daarom kan je beter een klein koekblik kopen, van recente datum. Of alvast wat geld reserveren.
Ik ben het niet met je eens hierbij. Ik heb een a3 uit 2004 en gekocht met 182.000 op de teller. Momenteel heb ik er 30.000 mee gereden zonder extra kosten te maken (buiten het gewone onderhoud om) er zijn geen dingen kapot gegaan

Ik blijf er ook bij dat het een beetje om 'geluk' gaat. Sommige kopen een nieuwe auto en staan er maandelijks mee bij de garage en anderen hebben er nooit wat mee. Dat is de gok die je moet nemen met een auto.

Onderhoud is een puntje dat ik nooit oversla. Ik vind dit het belangrijkste punt..

• wij

wij

Rempi schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:45:
[...]

Ik ben het niet met je eens hierbij. Ik heb een a3 uit 2004 en gekocht met 182.000 op de teller. Momenteel heb ik er 30.000 mee gereden zonder extra kosten te maken (buiten het gewone onderhoud om) er zijn geen dingen kapot gegaan

Ik blijf er ook bij dat het een beetje om 'geluk' gaat. Sommige kopen een nieuwe auto en staan er maandelijks mee bij de garage en anderen hebben er nooit wat mee. Dat is de gok die je moet nemen met een auto.

Onderhoud is een puntje dat ik nooit oversla. Ik vind dit het belangrijkste punt..
Ja dat 'geluk' bedoelde ik ook een beetje in mijn verhaal. Jij hebt blijkbaar een auto gekocht die in goede staat is (goed onderhouden door de vorige eigenaars). En ook geluk dat er geen dure reparaties nodig zijn tot nu toe. Toch denk ik dat in het algemeen het risico kleiner is bij een jonge auto. Maar daar heb je weer te maken met een hoge afschrijving.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:07:
Ik kom dan ook heel veel tweedehands auto's met 199.xxx km op de klok tegen. Dus of ze stoppen massaal met rijden net voor de 200k, ofze worden massaal teruggedraaid naar net onder de 200k...

• wij

wij

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:53:
[...]

Ik kom dan ook heel veel tweedehands auto's met 199.xxx km op de klok tegen. Dus of ze stoppen massaal met rijden net voor de 200k, ofze worden massaal teruggedraaid naar net onder de 200k...
Bij veel auto's is dit ook het punt waarop de distributieriem weer vervangen moet worden. Misschien ook een aanleiding om je auto te dumpen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Maar dat is imo ook een beetje het verschil tussen b.v. een Fransoos en een Japanner. Dingen als draagarmen, dynamo's, ontstekingen, dat soort gein, gaan gewoon veel minder snel stuk als bij een Europeaan. Als ik bedragen hoor van 1000 euro per jaar aan onderhoud met b.v. 30k per jaar, dat vind ik zelf echt behoorlijk veel.

Vaak bu'j te bang!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 17:12
Hier alleen beurtkosten (en die staan vast bij Toyota) voor een Prius II met 205.000 op de teller...
Voor mij geen europeanen meer...

En om weer ontopic te gaan:
Gewoon beginnen met een goedkope Japanner of Koreaan.
Niet teveel dure techniek kopen (want alles kan kapot, zelfs uit het oosten).
Voorbeeld: Suzuki Swift... Modellen uit de jaren 90 kosten geen drol en rijden als een tierelier.
Zelf wat kunnen sleutelen kan de kosten nog verder drukken (dus koop wat gereedschap en ga aan de slag!).

[ Voor 57% gewijzigd door Leader98 op 25-10-2013 14:03 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:53:
[...]

Denk ook aan de zoekgrenzen die mensen gebruiken of de diverse auto zoeksites. Je km stand net onder de 2 ton zetten levert je dan waarschijnlijk een stuk meer hits op dan wanneer je hem (eerlijk) op 203.000 zet.

• wij

wij

-tom-562 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:56:
[...]

Maar dat is imo ook een beetje het verschil tussen b.v. een Fransoos en een Japanner. Dingen als draagarmen, dynamo's, ontstekingen, dat soort gein, gaan gewoon veel minder snel stuk als bij een Europeaan. Als ik bedragen hoor van 1000 euro per jaar aan onderhoud met b.v. 30k per jaar, dat vind ik zelf echt behoorlijk veel.
Mijn ervaring is toch dat je hier snel aan komt. Voor mijn auto bijvoorbeeld kost vier nieuwe banden inclusief plaatsen (Hankook in minder reguliere maat) ook ruim 400 euro. Als je in datzelfde jaar je grote beurt moet uitvoeren en toevallig nieuwe remschijven nodig blijkt te hebben, dan zit je toch al een heel eind. Bij mijn vorige auto (Daihatsu Cuore 2003, 140.000km mee gereden in 6 jaar), was het ook regelmatig duur. Ook een nieuwe koppeling, accu en uitlaat bijvoorbeeld. Regelmatig wiellagers versleten. De 12" banden waren niet duur, maar wel zo op. En in sommige jaren zat ik ook wel rond de 1000 euro. Het punt dat ik wil maken is dat je als automobilist gewoon rekening moet houden met dergelijke inversteringen.

• FastFred
wij schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:44:
[...]

Daar ben ik het ook mee eens. Bij het taxi bedrijf waar ik regelmatig werk (bijbaan) zitten ondertussen alle auto's boven de 300.000. Dit zijn opels, toyota's. Ik rij regelmatig met een auto met een kilometerstand boven de 500.000 die nog net zo goed rijd als hij deed bij 200.000. Dit taxibedrijf heeft echter het voordeel dat ze een eigen garage hebben. Hierdoor zijn de kosten van het onderhoud relatief laag (en de kwaliteit hoog?). Ik denk zelf ook dat leeftijd uiteindelijk een belangrijkere factor is dan de kilometerstand.
Dan weet ik nog wel een mooie. Via het Citroën-forum was er eens iemand die een kennis ofzo in het oost-blok had. Daar hadden ze bij een taxi bedrijf een, jawel daar gaan we weer, Citroën ZX Break ( = station) 1.9 diesel met 13.00000 km (ja, inderdaad, 1.3 miljoen km's) achter zich. Bij 1 miljoen heeft de motor zijn 1e (eerste) motorrevisie gehad. Ondertussen wel 4x de bestuurdersstoel vervangen, maar die heeft er na die revisie nog vrolijk 3 ton bij gedraaid en daarna nog wel meer.

Die auto is wel een beetje het paradepaardje van dat taxi bedrijf, altijd fatsoenlijk onderhoud gehad, altijd binnen staan. En omdat taxi = weinig koude starts gaan ze een levenlang mee.

Om nu te zeggen dat een benzine auto bij 2 of 3 ton op is... Als je van het slag volk bent dat een auto bij 2 ton al op vind en vervolgens gaat bezuinigen op onderhoud, inderdaad dan is het snel afgelopen. Als je gewoon normaal onderhoud blijft uitvoeren volgens de voorschriften van de fabrikant, gaat zo'n auto nog jaren mee.

Er zijn helaas een boel mensen die een auto van een paar honderd euro's op de sloop drukken omdat 4 nieuwe banden of nieuwe remschijven duurder zijn dan de dagwaarde, terwijl dat misschien wel het enige is dat er aan mankeert en je nog 30.000km probleemloos had kunnen rijden. Nee, het is inderdaad veel voordeliger om dan maar 4k stuk te slaan op een ander 2e handsje waar achteraf van alles aan blijkt te mankeren....

• Mektheb
RonaldDesigns schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:08:
[...]

Ken genoeg benzine auto's die 4ton en 5ton makkelijk halen, en ja natuurlijk moet je hem dan onderhouden etc en tuurlijk is misschien de auto dan al 20 jaar oud, als ze zover zijn.
Maar het kan wel :P

En dat ze hem dumpen rond de 130k en 200k is vanwege de distiributieriem, maar goed als ik kijk wat dat kost bij elkaar.
Dan was ik nog geen 275 euro kwijt voor alles + waterpomp + multiriem etc.

Edit: helemaal mee eens met hierboven, zo kan die auto wel afgeschreven zijn economisch gezien, maar als ik met een revisie van 1500euro nog 4 jaar langer ermee kan rijden zonder andere al te gekke dingen buiten de standaard dingen is dat het dus echt wel waard.
Ook al is de auto economisch misschien 2k waard.

Maar dat is gewoon een commercieel verhaal, want ik geloof echt niet een bezine auto bij de 2k al bijna aan het einde van zijn leven is.

[ Voor 38% gewijzigd door Mektheb op 25-10-2013 15:05 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Heb hier nog een Toyota Avensis T22 uit 2000 met 180.000 op de teller.
Dat ding heeft een 4A-FE motorblok erin liggen dat amper kapot gaat, auto zit al aardig onder de kleine deukjes en het dashboard is echt midden jaren negentig.

Maar dat maakt me geen lor uit, zolang dat ding maar gewoon door de APK heen blijft komen en er geen gekke dingen gebeuren hou ik hem lekker. Rijdt gewoon goed en had laatst alleen problemen met starten omdat de accu op was. Kostte ook maar 80 eurie en vervolgens lekker doorkachelen.

ON:
Koop gewoon een klein bakkie, het is ten slotte je eerste autootje. 206 na 2001 is denk ik ook wel een goede keuze maar wel iemand meenemen die er verstand van heeft.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

FastFred schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:55:
[...]

Dan weet ik nog wel een mooie. Via het Citroën-forum was er eens iemand die een kennis ofzo in het oost-blok had. Daar hadden ze bij een taxi bedrijf een, jawel daar gaan we weer, Citroën ZX Break ( = station) 1.9 diesel met 13.00000 km (ja, inderdaad, 1.3 miljoen km's) achter zich. Bij 1 miljoen heeft de motor zijn 1e (eerste) motorrevisie gehad. Ondertussen wel 4x de bestuurdersstoel vervangen, maar die heeft er na die revisie nog vrolijk 3 ton bij gedraaid en daarna nog wel meer.

Die auto is wel een beetje het paradepaardje van dat taxi bedrijf, altijd fatsoenlijk onderhoud gehad, altijd binnen staan. En omdat taxi = weinig koude starts gaan ze een levenlang mee.

Om nu te zeggen dat een benzine auto bij 2 of 3 ton op is... Als je van het slag volk bent dat een auto bij 2 ton al op vind en vervolgens gaat bezuinigen op onderhoud, inderdaad dan is het snel afgelopen. Als je gewoon normaal onderhoud blijft uitvoeren volgens de voorschriften van de fabrikant, gaat zo'n auto nog jaren mee.

Er zijn helaas een boel mensen die een auto van een paar honderd euro's op de sloop drukken omdat 4 nieuwe banden of nieuwe remschijven duurder zijn dan de dagwaarde, terwijl dat misschien wel het enige is dat er aan mankeert en je nog 30.000km probleemloos had kunnen rijden. Nee, het is inderdaad veel voordeliger om dan maar 4k stuk te slaan op een ander 2e handsje waar achteraf van alles aan blijkt te mankeren....
Zo is het maar net.
Ik lach me echt een vouw in de broek als ik mensen hier zie schrijven dat auto's na 200k op zouden zijn.
Zelf zit ik nu op 503.000km, allemaal zelf gereden vanaf nieuw.

Wat is er kapot gegaan in die tijd?
Achterste pot uitlaat
Middenste gedeelte uitlaat
Uitlaatspruitstuk
Voorste katalysator
Luchtmeter
Radiateur
Accu

Verder alleen normaal onderhoud. Bezuinig ik nooit op.
Totaal aan onderhoudskosten ongeveer 3 ct/km.
Koppeling, waterpomp, ophanging, airco, kleppen, distributieKETTING, lpg installatie wat je maar verzint allemaal nog origineel.

Wat nou auto op na 200k. Hahaha 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je een auto goed onderhoud gaat 'ie jaren mee. Als je 'm één keer per jaar naar de beun brengt om minder dan het hoognodige te doen voor zo min mogelijk geld met inferieure onderdelen en tussendoor het ding een paar keer door de krasstraat jaagt dan moet je niet zeuren dat 'ie eerder op is. Wat je aan onderhoud bespaart ben je kwijt aan extra afschrijving, zo simpel is het vaak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Mektheb
Precies en als liefhebber wil je toch wel je auto mooi blijft, anders was ik wel een krot gaan rijden

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Aah nu komen de mensen met de vele duizenden km verhalen. Autorijden is duur, maar ik rij ook auto om comfort. Technische leeftijd is schitterend. Maar als ik een auto tot 500dKM kan rijden zonder te veel kosten zou ik dat doen, het probleem is alleen dat niet iedereen zo veel geluk heeft met auto's en ook met regelmatig onderhoud en zuinig rijden er nog steeds dingen kapot kunnen gaan.
en als je voor 9000€ een een 'nieuw' model auto koopt ( c1 of twingo, ka of fiesta) en om de twee jaar een apk doet en jaarlijks regulier onderhoudt, van een paar honderd euro en na 3 a 4 jaar weer verkoopt voor €7000)
kost het je 2000€ en 500€ aan onderhoudt en 2000 extra voor een nieuw model. (4 jaar oude ford fiesta koste me 80€ Apk en onderhoud doe ik zelf, gekocht met 1 jaar en 25dKM op de teller voor 9d€ en staat nu op 70dKM en levert op zijn minst nog 7d€ op, aangezien het zelfde model met meer dan een ton op de teller dat oplevert) Daarnaast heb ik een oudere polo uit 2003 diesel, welke me gemiddeld 1000€ per jaar kost aan onderhoud en 250dKm op de teller en geen reet meer oplevert.
Voor die 4000€ aan kosten in 4 jaar kan ik ook om de 4 jaar iets 'nieuws' rijden (auto's van een jaar oud en ingereden ;))Ik rij liever om de 4 jaar iets nieuws niet alleen om het feit dat autokosten van nieuwere auto's steeds lagere kosten meebrengen (zuiniger, lichter, nieuwere techniek in het algemeen) en betrouwbaarder maar ook omdat het weer als nieuw rijdt. Nogmaals de fiesta, nieuw model fiesta heeft nu een nieuwe motor met meer vermogen lager gewicht en aanzienlijk zuiniger dan de oude instap 1.25 benzine.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Prachtig, al die n=1 ervaringen, maar dat zegt natuurlijk niks. Dat jouw Polo 4 jaar achter elkaar 1000 euro/jaar kost is uitzonderlijk, zeker gezien je blijkbaar het onderhoud zelf doet of kunt doen (of begrijp ik je verkeerd?). Ik heb eerst een paar jaar in een Corolla gereden en die kostte echt tientjeswerk aan onderhoud ieder jaar, er ging nml echt niks aan kapot en buiten remblokken/schijven en een setje banden had hij niks nodig. Uitlaat was RVS, dus die ging een leven lang mee, koppakking was prima en D-riem hoefde pas bij 200k weer.

Maar ook dat is n=1. Mijn Saab 9-5 uit 1999 (benzine, turbomotor) heeft nu 320k km gereden en is ook in prima staat. Zelfde geldt voor mijn Mazda 626 uit 1998 (benzine) met 200k+ op de teller. Die 200k is gewoon zo eng niet en je maakt mij niet wijs dat ik in een nieuwe 9-5 of nieuwe Mazda 6 even lage kosten had gehad, alleen de afschrijving al :o

Kortom: je kunt net zo rekenen als je wil, maar die 4000 euro is natuurlijk belachelijk veel geld voor 4 jaar onderhoud. Dat is een uitschieter omhoog die je niet als algemeen geldend bedrag mag gebruiken, net zoals je het onderhoud aan mijn Corolla ook niet als algemeen geldend bedrag mag rekenen. Ik heb mazzel gehad, jij pech. De waarheid ligt in het midden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:15:
[...]

Hahahaha frans rijder zeker, nou kijk is in de betrouwbaarheids- scoreen hoe goed Franse merken het doen ;)
Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x) Van betrouwbaarst naar minst betrouwbaarst (GEEN ! FRANS MERK in de top 10) gek he.

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72

Minst betrouwbaar: alleen geen citroen die zal wel op plaats 11 staan :)

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
2. Audi – 3.71% – 1 in 27
3. MINI – 2.51% – 1 in 40
4. Saab – 2.49% – 1 in 40
5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
7. BMW – 2.20% – 1 in 45
8. Renault – 2.13% – 1 in 46
9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59

Ja Volkswagen en Audi staat aan de top alleen (VAG hebben nieuwe motoren met lichte constructie 2 cilinders met turbo. De franse merken rijden nogsteeds met de zelfde motoren in hun modellen als 10 jaar terug, natuurlijk niet 100% _/-\o_ maar wat kan je fout doen aan een 1.0 zonder turbo). Maar franse merken blijven slechter, en heb mijn vriendin laten overstappen van Renault naar ford. Want als een auto(renault) na 60dk een remkabel breuk krijgt ben je ook niet vrolijk.
Hoe blijkt hier uit dat "VW is een beter merk dan welk ander frans merk" is dan? Moet je kijken hoe hoog VAG/Audi staat :') Kun je wel zeggen dat ze moderne motoren hebben, kan wel zijn, maar als ze stuk gaan doet dat er toch niet toe.

En verder rem ik niet met een kabel, dus een kabelbreuk? Waar heb je het over :')

Overigens zijn juist de oude Franse auto's erg goed. Peugeot 106, 205, 306, Citroen AX, ZX etc. Of de HDI's (zeker bij introductie veel beter dan die tractorblokken die VAG leverde).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 19:09 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:14:
[...]

Aah nu komen de mensen met de vele duizenden km verhalen. Autorijden is duur, maar ik rij ook auto om comfort. Technische leeftijd is schitterend. Maar als ik een auto tot 500dKM kan rijden zonder te veel kosten zou ik dat doen, het probleem is alleen dat niet iedereen zo veel geluk heeft met auto's en ook met regelmatig onderhoud en zuinig rijden er nog steeds dingen kapot kunnen gaan.
en als je voor 9000€ een een 'nieuw' model auto koopt ( c1 of twingo, ka of fiesta) en om de twee jaar een apk doet en jaarlijks regulier onderhoudt, van een paar honderd euro en na 3 a 4 jaar weer verkoopt voor €7000)
kost het je 2000€ en 500€ aan onderhoudt en 2000 extra voor een nieuw model. (4 jaar oude ford fiesta koste me 80€ Apk en onderhoud doe ik zelf, gekocht met 1 jaar en 25dKM op de teller voor 9d€ en staat nu op 70dKM en levert op zijn minst nog 7d€ op, aangezien het zelfde model met meer dan een ton op de teller dat oplevert) Daarnaast heb ik een oudere polo uit 2003 diesel, welke me gemiddeld 1000€ per jaar kost aan onderhoud en 250dKm op de teller en geen reet meer oplevert.
Voor die 4000€ aan kosten in 4 jaar kan ik ook om de 4 jaar iets 'nieuws' rijden (auto's van een jaar oud en ingereden ;))Ik rij liever om de 4 jaar iets nieuws niet alleen om het feit dat autokosten van nieuwere auto's steeds lagere kosten meebrengen (zuiniger, lichter, nieuwere techniek in het algemeen) en betrouwbaarder maar ook omdat het weer als nieuw rijdt. Nogmaals de fiesta, nieuw model fiesta heeft nu een nieuwe motor met meer vermogen lager gewicht en aanzienlijk zuiniger dan de oude instap 1.25 benzine.
Dat is geen kwestie van geluk hebben, maar gewoon een fatsoenlijke auto uit kiezen :P Bij al mijn auto's is het onderhoud tientjeswerk geweest. Bij mijn Volvo mss iets meer, maar het duurste waren de remschijven + blokken. Maarja, dat ding had toen 315.000 gelopen dus dat zit er dan een keer aan te komen.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:14:
[...]

Je noemt in je verhaal comfort, c1, twingo en fiesta... Daar kan ik geen link tussen leggen. Zo'n klein hondenhok zal vast prima rijden maar om dat nou onder comfort te scharen?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:46

Nox

Noxiuz

Neem Duitse preciesie-engineering of een jap/koreaan. Geen fransoos of een yank nemen.

Suzuki swift doet het prima, licht ding, gaat redelijk rap daardoor en vrij goedkoop in rijden/onderhoud.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

-tom-562 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:39:
Lekker laten staan.
Als student moet je gewoon een no-nonsense bak hebben die zuinig en betrouwbaar is. Dat is zo'n Stilo imo niet. Toen ik nog studeerde heb ik een Daihatsu Cuore gehad en daarna een Toyota Starlet. Niet hip of modieus, maarja, boeiend. Wel oerbetrouwbaar, zuinig én altijd goed verkoopbaar voor een normaal bedrag
Prima auto die Cuore. Ik heb type 1 gehad, en echt mishandeld, maar nooit stuk gegaan. gekocht voor 500 gulden, en er dik 8 jaar mee rondgetuft omdat mijn andere auto (Pontiac Firebird uit 71 ) gerestaureerd werd.

Nadeel: Het ziet er niet uit. maar ja, looks kosten geld. ;)
Voordeel : Uberzunig, kost bijna niets in de houderschapsbelasting, en onderdelen zijn spotgoedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 26-10-2013 16:23 ]

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Grrrrrene schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:03:
Prachtig, al die n=1 ervaringen, maar dat zegt natuurlijk niks. Dat jouw Polo 4 jaar achter elkaar 1000 euro/jaar kost is uitzonderlijk, zeker gezien je blijkbaar het onderhoud zelf doet of kunt doen (of begrijp ik je verkeerd?). Ik heb eerst een paar jaar in een Corolla gereden en die kostte echt tientjeswerk aan onderhoud ieder jaar, er ging nml echt niks aan kapot en buiten remblokken/schijven en een setje banden had hij niks nodig. Uitlaat was RVS, dus die ging een leven lang mee, koppakking was prima en D-riem hoefde pas bij 200k weer.

Maar ook dat is n=1. Mijn Saab 9-5 uit 1999 (benzine, turbomotor) heeft nu 320k km gereden en is ook in prima staat. Zelfde geldt voor mijn Mazda 626 uit 1998 (benzine) met 200k+ op de teller. Die 200k is gewoon zo eng niet en je maakt mij niet wijs dat ik in een nieuwe 9-5 of nieuwe Mazda 6 even lage kosten had gehad, alleen de afschrijving al :o

Kortom: je kunt net zo rekenen als je wil, maar die 4000 euro is natuurlijk belachelijk veel geld voor 4 jaar onderhoud. Dat is een uitschieter omhoog die je niet als algemeen geldend bedrag mag gebruiken, net zoals je het onderhoud aan mijn Corolla ook niet als algemeen geldend bedrag mag rekenen. Ik heb mazzel gehad, jij pech. De waarheid ligt in het midden :)
Die 4000€ is ook belachelijk veel geld, en dat had ik niet met andere auto's(dit was me eerste diesel, gekocht met 150dkm op de teller). Het punt is dat je het kan treffen of niet. En als je een auto koopt nieuw of met weinig km bepaal je zelf wat je met die km doet en hoe zuinig, ja dan haal je makkelijk 5ton op de teller. Deze polo kan best wel is lease geweest zijn, eerste 2 jaar nauwelijks kosten en na de 2ton begon het gezeik. Motorisch trouwens uitstekend. Maar de kosten liggen steeds in 'randzaken'. En de vaste zaken zoals schijfremmen, distributie banden. Het afgelopen jaar koste me het maar een paar honderd euro jaar ervoor(de helft banden 50€ p.s. en voor mensen gaan zeuren: wat voor kut banden waren dat voor 50€ p.s.: Hankook Optimo-4S) 1500 en daarvoor 1300. Ik ken een aantal jongens met VW's en audi's met veel KM allemaal zelfde type problemen (en kosten) en uitgerekend de persoon met de alfa jtd gaat elk jaar lachten naar de apk zonder veel kosten. Je treft het of niet. Meer km meer kans op gebreken. En ik noem in het voorbeeld expliciet goedkope auto's want een saab 9-5 was nieuw duur zelfde verhaal met een 626. Je rijdt ze alleen omdat ze goedkoop zijn in aanschaf anders had je al een model met minder km's op de teller. Want je gaat me niet wijs maken dat je een 626 rijdt uit liefde voor het model. ;)

Maar voor de mensen die hier zeggen dat 200dkm niet eng is, adviseren jullie harveydwijs2 dus om gewoon deze VW golf 4 aan te schaffen?
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:45:
[...]

Je noemt in je verhaal comfort, c1, twingo en fiesta... Daar kan ik geen link tussen leggen. Zo'n klein hondenhok zal vast prima rijden maar om dat nou onder comfort te scharen?
Ik noem in het verhaal comfort en ik noem de c1 twingo en fiesta, jij legt de link. Ik noemde maar een paar willekeurige auto's die nieuw/bijna nieuw voor die prijs te rijden zijn. Ik moet zeggen dat een VW up een zeer comfortabele auto is. Niet als je 2 meter lang bent misschien maar gelukkig ben ik dat ook niet ;) En als jij dat hondenhokken vindt, koop jij toch lekker een volvo xc60.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:05:
[...]

Hoe blijkt hier uit dat "VW is een beter merk dan welk ander frans merk" is dan? Moet je kijken hoe hoog VAG/Audi staat :') Kun je wel zeggen dat ze moderne motoren hebben, kan wel zijn, maar als ze stuk gaan doet dat er toch niet toe.

En verder rem ik niet met een kabel, dus een kabelbreuk? Waar heb je het over :')

Overigens zijn juist de oude Franse auto's erg goed. Peugeot 106, 205, 306, Citroen AX, ZX etc. Of de HDI's (zeker bij introductie veel beter dan die tractorblokken die VAG leverde).
Moest zijn: gaskabel :), erg interessant om je gas te verliezen na het afslaan op een provinciale weg.
Ik zeg niet dat alle Franse auto's crap zijn alleen de meeste :), ik heb niks tegen Fransen maar ze maakten veel slechte producten. Maar om te zeggen dat VAG ook slecht is.. prima. slecht of erg slecht is nog steeds niet goed. Ik zie nog steeds geen franse merken in de top 10 van betrouwbare merken :), nog een ander lijstje uit Engeland staat Chevrolet boven aan......... en smart op plaats 10, misschien zijn smarts so betrouwbaar omdat je na 100dkm preventief een andere motor nodig hebt. en sowieso is een smart met meer dan 100dkm op de teller en originele motor bijzonder.

• Knamix
Dacht dat ik het na een paar dagen wel zou weten maar ik zie veel Tweakers die zeggen die moet je nemen, en paar posts later nee niet doen want die zijn slecht/betrouwbaar etc...

Misschien als ik mijn zoektocht wat beperkter hou..

- Weinig wegenbelasting
- zuinig
- betrouwbaar en dat hij niet om de haverklap al naar de garage moet
- het liefst een wat ruimere auto en niet een koektrommel zoals een Volkswagen Up etc..
- het liefst ook een auto met een modernere look zoals een 206 (ik ben nog jong dus vandaar)

En zag al een paar posts dat een Peugeot 206 na (2001)? wel een goede beginnersauto zou kunnen zijn.
Maar zie daarna weer een paar posts dat Franse auto's niet goed zijn (bepaalde types)

Wanneer ik denk dat ik het antwoord weet, komt er een andere post waar staat dat het een slechte bak is.. haha! :?

Wordt zo toch wel moeilijk voor mij om een keuze te maken als iedereen tegen argumenten geeft. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 26-10-2013 23:25 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Als een auto niet goed zou zijn, kan je je afvragen: waarom dan? Zoeken via google naar mogelijke 'producteigenschappen' zoals ze die fouten verbuigen. Als een auto veel van deze foutjes heeft zou ik niet op dat merk beginnen. Maar tegelijkertijd hebben ze terughaal acties daarvoor.

Het blijft natuurlijk ervaring, je moet een auto vinden die goed is onderhouden, niet naar dealers gaan waar van die mannetjes in pakken rondlopen die vertellen dat een auto door een oud vrouwtje is gereden (oftewel die is afgetrapt), onafhankelijke garages kunnen net wat eerlijker zijn.

Schijf je belangrijke punten op en leg het uit aan de dealer. Die kan je misschien wel een goede deal doen. Maar een Peugeot lijkt mij niet verkeerd. Gewoon zorgen dat je genoeg onderhoud pleegt oftwel de 20000km/ xx jaar ronde.

• FastFred
Knamix schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:24:
En zag al een paar posts dat een Peugeot 206 na (2001)? wel een goede beginnersauto zou kunnen zijn.
Maar zie daarna weer een paar posts dat Franse auto's niet goed zijn (bepaalde types)

Wanneer ik denk dat ik het antwoord weet, komt er een andere post waar staat dat het een slechte bak is.. haha! :?
Dan moet je het ergens anders gaan vragen en niet op GoT, je hebt hier nu eenmaal van die type's die je aanraden om een Volkswagen te kopen omdat die super betrouwbaar zijn en vervolgens smoesjes gaan verzinnen waarom die auto's € 1000,- per jaar aan onderhoud en reparatie's nodig hebben :')

Neem een klein, licht gewicht Japans auto'tje, dan kun je weinig verkeerd doen.

Ga rond kijken op Marktplaats, of op gaspedaal.nl en ga auto's kijken die jij leuk vind. Zorg dat je d'r niet eentje neemt met een dikke uitlaat, halfords wieldoppen en een race stuurtje. Dat is namelijk al een redelijk betrouwbare indicatie dat ie van een sjonnie geweest is die niks om onderhoud geeft en dat de auto afgetrapt is. Neem er liever eentje met saaie wieldoppen, een netjes interieur, niet idioot veel krassen of deuken. Kijk naar de algehele staat van de auto, dat zegt vaak al genoeg over hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is

En daarmee is dit volgens mij de meest nuttige post die je in dit topic gaat vinden.

Weltrusten

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 27-10-2013 01:47 ]

Verwijderd

FastFred schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 01:42:
[...]

Dan moet je het ergens anders gaan vragen en niet op GoT, je hebt hier nu eenmaal van die type's die je aanraden om een Volkswagen te kopen omdat die super betrouwbaar zijn en vervolgens smoesjes gaan verzinnen waarom die auto's € 1000,- per jaar aan onderhoud en reparatie's nodig hebben :')

Neem een klein, licht gewicht Japans auto'tje, dan kun je weinig verkeerd doen.

Ga rond kijken op Marktplaats, of op gaspedaal.nl en ga auto's kijken die jij leuk vind. Zorg dat je d'r niet eentje neemt met een dikke uitlaat, halfords wieldoppen en een race stuurtje. Dat is namelijk al een redelijk betrouwbare indicatie dat ie van een sjonnie geweest is die niks om onderhoud geeft en dat de auto afgetrapt is. Neem er liever eentje met saaie wieldoppen, een netjes interieur, niet idioot veel krassen of deuken. Kijk naar de algehele staat van de auto, dat zegt vaak al genoeg over hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is

En daarmee is dit volgens mij de meest nuttige post die je in dit topic gaat vinden.

Weltrusten
en ook daarmee kun je flink in de kosten komen. een klein japans auto'tje worden ook vaak afgetrapt.
huisvrouwtjes die dat ding plankgas uit de straat rijden. en vol parkeerdeuken.

soms heb ik het idee dat als zelfs een japans autotje op de sloop staat nog steeds onder de jappen liefhebbers worden gezien als....joah...tis un superrr oto :+

aan de topic starter.
nog geen auto?
zo nee koop dan ook geen auto van een handelaar, of vrienden, zelfs niet van familie.
je krijgt er alleen ellende mee zelfs al is het je eigen vader. (spreek uit ervaren met mijn vader en die van hem)

wat is je budget? 4 tot 5k? ga naar een dealer. en koop een merkeigen auto..
ben je wat duurder uit maar bent wel zeker van dat de auto goed is. in de motor kun je niet kijken maar hun garantie is meer waard als van een smerig handelaartje ;)

• Knamix
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:18:
[...]

en ook daarmee kun je flink in de kosten komen. een klein japans auto'tje worden ook vaak afgetrapt.
huisvrouwtjes die dat ding plankgas uit de straat rijden. en vol parkeerdeuken.

soms heb ik het idee dat als zelfs een japans autotje op de sloop staat nog steeds onder de jappen liefhebbers worden gezien als....joah...tis un superrr oto :+

aan de topic starter.
nog geen auto?
zo nee koop dan ook geen auto van een handelaar, of vrienden, zelfs niet van familie.
je krijgt er alleen ellende mee zelfs al is het je eigen vader. (spreek uit ervaren met mijn vader en die van hem)

wat is je budget? 4 tot 5k? ga naar een dealer. en koop een merkeigen auto..
ben je wat duurder uit maar bent wel zeker van dat de auto goed is. in de motor kun je niet kijken maar hun garantie is meer waard als van een smerig handelaartje ;)
Zit zelf meer tot maximaal 2500 i.v.m. schoolkosten en eventuele kosten aan de auto.. benzine etc

Verwijderd

D0gtag schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:23:
Ik noem in het verhaal comfort en ik noem de c1 twingo en fiesta, jij legt de link. Ik noemde maar een paar willekeurige auto's die nieuw/bijna nieuw voor die prijs te rijden zijn. Ik moet zeggen dat een VW up een zeer comfortabele auto is. Niet als je 2 meter lang bent misschien maar gelukkig ben ik dat ook niet ;) En als jij dat hondenhokken vindt, koop jij toch lekker een volvo xc60.
Excuses, dan heb ik je verhaal verkeerd geïnterpreteerd.
Zowel de Alto van mijn vrouw als de Up van mijn moeder beschouw ik niet als comfortabele auto's, rij zelf een V70 die mij met mijn 1,90 voldoende comfort biedt.

• Knul
  • Laatst online: 09:35
Ik rij zelf in een 15 jaar oude Peugeot 306, en heb 1.5 jaar tijd en 20k km er geen extra onderhoud aan gehad. Persoonlijk vind ik het (nog steeds) een erg mooie auto, hij is comfortabel, rijdt leuk, kost niet zo gek veel in de mrb (30 euro per maand) en je kan redelijk makkelijk 1:14 halen.

Het punt is gewoon, je moet mazzel hebben met een tweedehands auto. Toen ik naar een auto ging kijken, wist ik er nog veel minder van dan nu, dus ik heb echt mazzel gehad dat ik geen rampenbak heb gekocht. Waar je gewoon altijd op moet letten:

- Banden
Zowel het profiel als merk zijn belangrijk. Als er 4 banden opzitten van verschillende merken, met uiteenlopende profielen, is het al een teken dat de auto slecht onderhouden is (moet zo goedkoop mogelijk zijn immers) en het is gewoon onveilig.

- Motor
Check sowieso het blok even op olielekkage en kijk of hij recent is schoongespoten. Start de auto met koude motor en kijk even of het blok niet stiekem van tevoren is warmgedraaid.

- Carrosserie
Een paar deukjes en krasjes ontkom je bijna niet aan met jouw budget, maar lopen even goed langs de auto en kijk naar roest. Kijk tevens naar de uitlaat; is het een Golf met 1.6'je en heeft hij een uitlaat waar je drie vuisten in kwijt kunt, bedank er dan vriendelijk voor.

- Vorige eigenaar
Als je de auto particulier koopt en de eigenaar heeft een petje, rennen :+.
Pagina: 1 2 Laatste