quote: Katsunami
- Ze MOETEN Microsoft Office gebruiken om gegarandeerd 100% compatible te zijn met anderen.
Dat is kul. Je hebt tussen de verschillende versies al gezeik bij MS Office. Die 100% is bij lange na niet gegarandeerd. Tuurlijk je standaard briefje ziet er hetzelfde uit in 2003 als in 2013, maar dat doet 't met LibreOffice ook. Ga eens wat meer opmaak gebruiken, inhoudsopgave e.d., of een spreadsheet met formules en grafieken, dan zie je al snel dat het niet 100% werkt. Wat je in Office 2013 gebruikt, is niet beschikbaar in 2003 of 2007. Wat je in Office '97 nog kon, is opeens weg of volledig omgegooid waardoor je een compleet ander resultaat krijgt.
- Ze willen dingen kunnen draaien zoals het programma dat bij hun Canon camera of camcorder wordt geleverd. Waarom? Omdat Canon niks anders dan dat ondersteunt.
- Ze willen Canon CD LabelPrint gebruiken, of vergelijkbare programma's van HP / Epson / Lexmark. (Ja, zeer veel gebruikers *GEBRUIKEN* dat soort spul, simpelweg omdat het voor hen voldoet, en ze zijn niet bereid om naar alternatieven te kijken.)
Nee, mensen weten niet dat er iets anders is. Bij elke camera en printer die ze kopen, gooien ze geen vorige versie weg. Resultaat: 20 verschillende programma's die samen 30 GB aan ruimte innemen en allemaal doen ze ongeveer hetzelfde met dezelfde brakke implementatie dat werkt als een kreupele zonder krukken. Het is niets meer dan een inefficiënt geprogrammeerd zooitje wat nooit een update krijgt. Dus bugs en andere dingen zullen nooit opgelost worden.
- Printer stuk? Dit soort gebruikers wil gewoon de mediamarkt binnenwandelen, en een printer van €35 uit het rek trekken. Thuisgekomen gooien ze de CD in de drive, installeren de driver van 1 MB en de software suite van 3 gigabyte (die ze dus NIET willen missen), rebooten, en prikken de printer in de computer, en klaar.
En onder Linux is het inpluggen en gaan. Geen uur wachten op de trage installatie, met mogelijk een BSOD die je erna krijgt omdat het conflicteert met de vorige driver die nog aanwezig is. Voor Linux is het ergste geval even naar de website van de fabrikant gaan om de driver te downloaden, want ze vinden het blijkbaar wel rendabel om 2 DVD's met meuk mee te geven (1 voor Windows, 1 voor OSX), maar even een .run meeleveren die op de website ook staat is te veel moeite.
- Hetzelfde geldt voor zo ongeveer elk ander apparaat. Vele toestenborden en muizen hebben extra knoppen, die je kunt toewijzen met het programma van de fabrikant.
Nichemarkt: gamers, en die zitten al op Windows daarvoor. De gemiddelde consument komt niet verder dan 2 muisknoppen, misschien nog een 3e maar dan houd 't ook wel op. De knoppen die ze gebruiken zijn: links, rechts en back. Geen muiswiel als knop, want dat kennen ze niet.
Nou zal ik wellicht een heleboel "Ja maar..." en "Zo werkt het onder Linux niet...." te horen krijgen,
Precies, dus je hele geratel slaat nergens op.
maar dat doet allemaal niet ter zake.
Oh, maar dat doet het juist wel. Zie mijn argumenten. Er is weinig over van je kanonnade aan pro-Windows. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat je een MS-fanboy bent.
Als de Linux-gemeenschap op de desktop succesvol wil worden, dan is hetgeen ik hierboven schrijf gewoon vereist.
Nergens voor nodig. Zie de toename aan tablets. Hoeveel mensen zouden alleen nog maar werken met de tablet, ondanks dat ze er uiteindelijk minder mee kunnen dan een PC? Meer dan je denkt. Het enige wat ze tegenwoordig doen is mailen, browsen, facebooken en tweeten. Kan allemaal op de tablet. En het mooie is, spelletjes doen 't er prima op.
Android is dan wel een Linux-based OS, maar het is geen "Linux" zoals Ubuntu.
Nee, net zo goed als dat je je router geen desktop noemt, terwijl het wel Linux draait. En net zoals je je iPhone geen *BSD zou noemen, terwijl dat wel z'n core is, evenals OSX zelf een BSD smaak als core gebruikt. Nee, het is geen "BSD" zoals Free/Open/NetBSD, maar het is het nog steeds BSD. Haal "Linux" uit Android, uit je router, uit wat er nog meer mee draait en wat heb je dan? Een dom apparaat wat niets kan.
Wordt even wakker en leer dat
de wereld op Linux draait.
Ten tweede moet de Linux-gemeenschap het mogelijk gaan maken dat een softwarepakket geïnstalleerd kan worden buiten de repository om, vanaf CD bijvoorbeeld, en dan niet alleen specifiek op Ubuntu 11.04, maar ook op Ubuntu 8.10, Ubuntu 13.10, of OpenSuse of Debian of Fedora, of Arch of whatever.
De aangehaalde Belastingdienst doet dat prima. Ook Calibre doet dat zonder problemen. Wat zit je te klagen? Je bent nu wel heel erg aan het zoeken naar een stok om mee te kunnen slaan, ipv een gedegen discussie te voeren.
Het is gewoon vereist dat je een programma koopt in 2013, en dat je dit programma in 2017 op een nieuwere versie van het OS gewoon kunt installeren... of dat je een programma in 2017 koopt, dat je het nog kunt installeren op een OS uit 2013.
He, guess again? Dat is met MS niet altijd mogelijk. Zie Office. Je kan het heel misschien installeren, maar '97 gaat echt niet werken op Windows 8.1. Zelfs Office 2000 zal 't niet doen en wat is de minimale vereiste ook alweer voor 2007? Juist, het kan niet eens op Windows 2000 gezet worden.
(De grote uitzondering waarbij dit niet altijd het geval is, zijn spellen, omdat die zeer afhankelijk kunnen zijn van de hardware uit de tijd waarin ze zijn ontworpen, maar voor de meeste programma's geldt deze beperking niet.)
Oh, zijn spellen een uitzondering dat 't in een later OS niet meer te installeren is? Het is eerder andersom, nieuwere spellen zullen in een ouder OS niet meer te installeren zijn. Games die DX10+ zijn, draaien niet op XP.
Ik heb nog Unreal Tournament (classic ja!) en Unreal Tournament 2004 op mijn systeem staan. Die heb ik geïnstalleerd toen ik nog Ubuntu draaide (native, niet via wine), wat meer dan 4 jaar geleden is. En ze doen 't allebei nog prima. Toen ik overging van Ubuntu naar Debian (of Ubuntu vernieuwde middels herinstallatie), hoefde ik alleen maar te zorgen dat ik de juiste libraries op 't systeem had. Meer niet.
Maar wat heb je met programma's tegenwoordig? Wat in .NET is geschreven heeft regelmatig een update nodig. Heb je .NET 1.1 geïnstalleerd staan, wordt er gevraagd om 2.0. Heb je 3.0 dan moet je opeens weer 4.0 erop zetten. Je blijft zo bezig. En denk je eindelijk alles gehad te hebben, krijg je weer 5 verschillende versies van de Visual Studio/Basic libraries die je moet hebben. En ze zijn natuurlijk niet compatible met elkaar, dus krijg je van al die zooi ook weer aparte Microsoft Updates, met als eindresultaat meerdere updates die een en hetzelfde lek dichten.
Bij Linux heb je 1 library dat verantwoordelijk is voor 1 ding. En dat blijft het doen, of je nou een programma uit 2000 wilt gebruiken, of een die net uit de compiler komt rollen.
Wat ik bedoelde is dat niemand ooit op het idee komt om op een telefoon zelf een driver te gaan vervangen omdat er een nieuwere versie uit is.
Alleen tweakers updaten hun drivers. De gemiddelde consument doet dat niet. Waarom zouden ze, het werkt toch allemaal? If it ain't broke...
Nog een reden om niet open source te gaan is precies de GPL. Het is een virale licentie die er mogelijkerwijze voor zorgt dat je delen of misschien je hele applicatie ook onder de GPL moet uitbrengen, en niet iedereen wil, of KAN daaraan meewerken. Lesser GPL is wat dat betreft beter, maar voor veel bedrijven nog niet voldoende.
GPL is niet de enige Open Source licentie. Je hebt ook nog de BSD licentie, MIT licentie, Apache licentie, en zo kan ik nog wel verder gaan. Punt blijft, hoewel GPL viraal is, zijn er genoeg andere modellen om als licentie te gebruiken.
Als je niet van plan bent om ooit op de een of andere manier een spel te spelen....
Ga je weer. Echte gamers draaien toch wel Windows. De gemiddelde consument speelt spellen die in de browser draaien. Oplossing? Chrome met z'n Pepperflash plugin. Pas als de gamedevvers meer voor Linux gaan maken (en dat kan nu al!), zullen de hardware fabrikanten harder gaan werken om hun hardware beter te laten draaien op Linux. Als je denkt aan kip-ei situatie, die is er niet. Zie Valve met hun Steam for Linux. De game engine moet geoptimaliseerd worden voor OpenGL, daar waar 't nu voornamelijk of alleen maar met DirectX werkt.
Ik heb net een update van 721 kB geïnstalleerd. Ik kan me niet indenken waarom je moet rebooten. Ik denk dat het gemakzucht is, zodat je niet hoeft te zeggen dat "service zus en zo" gestopt en en gestart moet worden. Reboot maar gewoon, dan weten we tenminste zeker dat die service opnieuw gestart wordt.... of iets dergelijks. Een reboot zou alleen nodig moeten zijn als NTOSKRNL.EXE of een van de libraries daarvan vervangen wordt. (En in geval van een library zou zelfs die waarschijnlijk wel opnieuw geladen kunnen worden zonder reboot, als men per se wil.)
De reden van het rebooten is omdat MS gewoon een gigantische ontwerpfout heeft gemaakt voor hun file system (en OS zelf ook). Alles wordt gelocked zodra 't geopend is. Het is dus niet mogelijk om een bestand te vervangen en dan de service of programma te herstarten zodat de vernieuwing doorgevoerd kan worden. En er zijn zoveel processen dat die systeembestanden open heeft, dat een reboot wel noodzakelijk is. Het is allemaal te verweven in elkaar, itt hoe het bij Linux is. Niet alleen kan je bestanden verwijderen terwijl je ze nog open hebt, programma's die bepaalde libraries in gebruik hebben die vervangen moeten worden, gaan niet onderuit tijdens het updaten. Services die van elkaar afhankelijk zijn of elkaar aanvullen kunnen onafhankelijk van elkaar herstart worden. Als er een gedeelte resource is dat via een enkele service loopt, hoeft alleen die ene service te herstarten. Bij Windows gaat dat niet, want de hele chain aan programma's en services hebben allemaal dat ene bestand open in geheugen, met daarbij dus een file lock.
quote: CAPSLOCK2000
We kunnen het wel hebben over punten waar Linux kan verbeteren maar laten we ophouden met op te sommen wat wij allemaal mis vinden met Windows. Wij hebben onze keuze al gemaakt.
Ik wil dit even benadrukken. Het hele topic is begonnen om de gewone consument op Linux te krijgen. Het was (en zou nog steeds moeten zijn) de bedoeling om te discussieren hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, niet om de verschillende OS'en te gaan vergelijken en tot in de kleinste detail te gaan waarom de een beter is dan de ander.
Ik ben het ook zat om hele boekdelen te moeten lezen. Mijn vrije tijd is ook beperkt en doe veel liever iets ontspannends, dan hier een Tolkien boek te gaan lezen. Als er geen gewone discussie gevoerd kan worden, zullen we genoodzaakt zijn dit topic te sluiten.