Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eeh, 60% van Nederlanders heeft er eentje op zak :z
en Windows op een Mac werkt gewoon(niet bij de oudere powerpc's).
Dat is laaang geleden, en je kon trouwens prima Linux op die oudere draaien (heb jarenlang op kantoor Debian op een iMac G3 gehad), net zoals je tegenwoordig Windows erop kunt draaien en MacOS (met beetje geluk) op een normale PC.
Daarnaast, een touchscreen is nou niet echt vernieuwend te noemen, het bestaat al decennia en is sinds de publiekelijk komst van de smartphone en tablet alleen maar meer mainstream geworden. Dat een os als Linux, dat volgens de gebruikers vooruitstrevend en innovatief is nog niet zulke simpele ondersteuning heeft is gewoon slecht eigenlijk.
Kom ik weer terug op Android. Linux heeft meerdere simpele manieren van ondersteuning. Dat is Linux eigen. Je kunt kiezen, maar je keuze is niet vrijblijvend, aangezien bepaalde dependencies meekomen met je keuze.

Geen zin in dat uit te zoeken of compromissen te maken tussen die keuzes? Dan kun je gewoon een kant-en-klaar OS nemen die dat je niet geeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen discussiëren wat we willen, maar Linux op de desktop zal altijd een niche blijven.
Windows 8 in zijn eentje, is alle andere OSen al voorbij. En die gaf Linux de beste kans om op de desktop door te breken. Te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch4rl3m4gn3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:58
WoutervOorschot schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:15:
Gaat waarschijnlijk niet lukken. Linux is gewoon niet makkelijk, en zelfs ubuntu ziet er slordig en rommelig uit. Zeker in Windows 8 is alles heel clean en duidelijk.
Dit is dan nog puur gebruiksgemak. Alleen al qua design zou ik geen Linux willen. OS X misschien nog, met maverick.
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Doordat desktop Linux minder een geheel is maar meer een verzameling van samenwerkende softwarecomponenten zitten er inderdaad meer slordigheden in. Je zal eerder wat grafische glitches hebben of niet passende icoontjes etc. m.a.w. doorgaans zijn Linux GUIs meer inconsistent dan Windows of OSX. Lettertypes zijn doorgaans ook niet het sterkste punt van Linux.

Maar dat gezegd hebben ik vind onder de streep mijn Kubuntu-desktop mooier dan mijn Windows 8. Ik draai beide OSen in fases (soms een maand Kubuntu zonder Windows op te starten en vice versa) dus ik ben absoluut niet blind voor de voordelen van Windows. De metro-interface ziet er best mooi uit maar de fullscreen Metro apps blijven vreemd aanvoelen op de desktop. In het klassieke bureaublad ben ik meer tevreden over Win8, maar dan krijg je van die vreemde fratsen als bestandsformaten die gekoppeld zijn aan Metro apps grrrr Heb ik inmiddels recht gezet maar over inconsistenties gesproken...

Maar goed om wat meer ontopic te gaan: Helaas ben ik het ook met velen hier eens dat desktop Linux niet geschikt is voor de massa. Zolang alles goed draait kun je iemand nog best wel met Ubuntu laten werken maar wanneer dingen misgaan is het voor een gemiddelde gebruiker zonder Linuxkennis bijna ondoenlijk zelf een oplossing voor de problemen te vinden. Dat vind ik het #1 nadeel van Linux. Je bent eigenlijk verplicht om iemand die je laat overstappen van A tot Z te begeleiden. Voor Windows is er meestal wel iemand in de buurt die kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:42:
We kunnen discussiëren wat we willen, maar Linux op de desktop zal altijd een niche blijven.
Windows 8 in zijn eentje, is alle andere OSen al voorbij. En die gaf Linux de beste kans om op de desktop door te breken. Te laat.
Weet je nooit. Er waren ook tijden dat Commodore met de C64 en later de Amiga 90%+ van de thuismarkt in handen had. Waar zijn ze nu? Amiga en Commodore zijn niet meer dan een naam.

Word Perfect. Ooit de enige tekstverwerker die telde. *BOOM*. En toen was daar opeens Word.
Lotus 1-2-3. Ooit de enige spreadsheet die telde. *BOOM*. En toen was daar opeens Excel.
Creative geluidskaarten. Nauwelijks nog iets van over.
Genius. Ooit van hen gehoord? Nee? In de jaren 80 waren ze net zo groot als Logitech nu is. Logitech heeft hen compleet van de (westerse) markt geveegd. Vroeger zag je Genius muizen en toetsenborden overal. Nu zie je ze nergens meer.

Om wat voor reden dan ook, er is veel zut in de IT omgekiept in de laatste 30 jaar. Het feit dat Microsoft met Windows al marktleider is sinds begin jaren 90 is eigenlijk meer uitzonderlijk dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:21

St@m

@ Your Service

Ik wilde laatst overstappen naar Ubuntu, maar nadat ik na de installatie een uur heb gezocht naar werkende wi-fi drivers was ik er wel weer klaar mee. Ik wil best wel wat nieuws proberen, maar dan moet het wel goed werken.

Een kwartiertje later werkte ik in een volledig functionerende Windows 8.
Daarom stappen mensen niet over.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:42:
Oneens. De desktop is tot een niche aan het verworden. Het is steeds minder relevant wie daar dominant is. En dan nog, wat boeit wie dominant is? Het gaat hier om een persoonlijke keuze. Ook al ben je de enige die $OS draait, als dat het beste past bij jouw behoeftes is dat toch prima?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
ch4rl3m4gn3 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:50:
Maar goed om wat meer ontopic te gaan: Helaas ben ik het ook met velen hier eens dat desktop Linux niet geschikt is voor de massa. Zolang alles goed draait kun je iemand nog best wel met Ubuntu laten werken maar wanneer dingen misgaan is het voor een gemiddelde gebruiker zonder Linuxkennis bijna ondoenlijk zelf een oplossing voor de problemen te vinden.
Ik ken persoonlijk geen enkele niet-IT-er die in staat is om onder Windows zelf oplossingen te vinden voor problemen. Mensen die dat wel kunnen, kunnen dat ook wel onder Linux.

"Ga in de register-editor naar HKLM.... blabla...."
"Typ in de terminal "blablabla" en druk op Enter...."

Wat is het verschil? De meeste mensen weten in beide gevallen toch niet waar ze mee bezig zijn.
Dat vind ik het #1 nadeel van Linux. Je bent eigenlijk verplicht om iemand die je laat overstappen van A tot Z te begeleiden. Voor Windows is er meestal wel iemand in de buurt die kan helpen.
Voor het standaard gebruik heb je inderdaad gelijk, voor het oplossen van problemen is de kans al kleiner. Buurman A kan zeker wel Buurman B helpen met het installeren en gebruiken van "StamboomVerkenner 1.7", maar waarschijnlijk hebben ze beiden Buurjongen X nodig om "BSOD: NVIDIA_DRIVER 320.18 caused ERROR 0x0000007854654787654 blablabla"... op te lossen, terwijl het waarschijnlijk alleen maar neerkomt op het vervangen van een driver door eentje zonder bugs.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 14:18
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:38:
[...]

Eeh, 60% van Nederlanders heeft er eentje op zak :z

[...]

Dat is laaang geleden, en je kon trouwens prima Linux op die oudere draaien (heb jarenlang op kantoor Debian op een iMac G3 gehad), net zoals je tegenwoordig Windows erop kunt draaien en MacOS (met beetje geluk) op een normale PC.

[...]

Kom ik weer terug op Android. Linux heeft meerdere simpele manieren van ondersteuning. Dat is Linux eigen. Je kunt kiezen, maar je keuze is niet vrijblijvend, aangezien bepaalde dependencies meekomen met je keuze.

Geen zin in dat uit te zoeken of compromissen te maken tussen die keuzes? Dan kun je gewoon een kant-en-klaar OS nemen die dat je niet geeft.
Faal 8)7 :X 8)7 :X
Uhm ja uiteraard bestaan linuxapparaten... De mobiele versie van Windows (Phone/ce/mobile) is echter wel te installeren op een linuxapparaat(niet allemaal echter).

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anno 2013 ook lang niet overal meer, hetzij door vendor-locks hetzij doordat er gewoon geen support ervoor is (zowel hard- als softwarematig) vanuit dat platform. En ik denk, dat zoiets nog best vies kan tegenvallen.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 22-10-2013 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Tja, ik moet mijn moeder echt geen Ubuntu of iets in die richting geven, gaat niet goed komen. Zij is iemand die denkt dat Google internet is, en dus op google alle websites intypt die ze nodig heeft.

Ze raakte half in paniek toen Windows Live Skype werd, want "hoe kom ik nu op google? Eerst klikte ik altijd op postvak in en dan google en dan had ik internet!"

Dus je hebt mensen die een pc totaal niet begrijpen.
Dit soort mensen zijn juist heel makkelijk over te zetten,ze hebben vaak nauwelijks gebruiksbagage en als je ze eenmaal een soort workflow hebt aangeleerd dan maakt het voor die mensen niet uit welk OS erop draait, dan zijn ze vaak veiliger op linux.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Katsunami schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:57:
[...]

Ik ken persoonlijk geen enkele niet-IT-er die in staat is om onder Windows zelf oplossingen te vinden voor problemen. Mensen die dat wel kunnen, kunnen dat ook wel onder Linux.

"Ga in de register-editor naar HKLM.... blabla...."
"Typ in de terminal "blablabla" en druk op Enter...."

Wat is het verschil? De meeste mensen weten in beide gevallen toch niet waar ze mee bezig zijn.

[...]

Voor het standaard gebruik heb je inderdaad gelijk, voor het oplossen van problemen is de kans al kleiner. Buurman A kan zeker wel Buurman B helpen met het installeren en gebruiken van "StamboomVerkenner 1.7", maar waarschijnlijk hebben ze beiden Buurjongen X nodig om "BSOD: NVIDIA_DRIVER 320.18 caused ERROR 0x0000007854654787654 blablabla"... op te lossen, terwijl het waarschijnlijk alleen maar neerkomt op het vervangen van een driver door eentje zonder bugs.
Weke versie van windows gebruiken die dan wel? AL jaren niet meer een registry gezeten en al jaren geen BSOD meer gezien.

Hij heeft gewoon gelijk. Voor gelijk welk nieuw systeem zal je er een pak tijd in moeten steken om elke kerr als iets niet lukt uit te leggen hoe het dan wel moet, voor windows heb je dit niet omdat ze dit wel al weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Katsunami schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:51:
[...]

Weet je nooit. Er waren ook tijden dat Commodore met de C64 en later de Amiga 90%+ van de thuismarkt in handen had. Waar zijn ze nu? Amiga en Commodore zijn niet meer dan een naam.

Word Perfect. Ooit de enige tekstverwerker die telde. *BOOM*. En toen was daar opeens Word.
Lotus 1-2-3. Ooit de enige spreadsheet die telde. *BOOM*. En toen was daar opeens Excel.
Creative geluidskaarten. Nauwelijks nog iets van over.
Genius. Ooit van hen gehoord? Nee? In de jaren 80 waren ze net zo groot als Logitech nu is. Logitech heeft hen compleet van de (westerse) markt geveegd. Vroeger zag je Genius muizen en toetsenborden overal. Nu zie je ze nergens meer.

Om wat voor reden dan ook, er is veel zut in de IT omgekiept in de laatste 30 jaar. Het feit dat Microsoft met Windows al marktleider is sinds begin jaren 90 is eigenlijk meer uitzonderlijk dan wat anders.
Verschil tussen een zich ontwikkelende markt en een volwassen markt.

OS desktop markt is nu volwassen. veranderingen erop zijn traag.

Smartphone markt is volwassen aan het worden, veranderingen waren tot enkele jaren snel maar vlakken nu af.

Dus nee ik zie dat niet zo snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
k995 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 07:52:
[...]

Weke versie van windows gebruiken die dan wel? AL jaren niet meer een registry gezeten en al jaren geen BSOD meer gezien.

Hij heeft gewoon gelijk. Voor gelijk welk nieuw systeem zal je er een pak tijd in moeten steken om elke kerr als iets niet lukt uit te leggen hoe het dan wel moet, voor windows heb je dit niet omdat ze dit wel al weten.
BSOD nog genoeg gezien dus het is allesinds al beter als vroeger maar ze zijn nog steeds aanwezig.
Registry heb je gewoon soms nog nodig voor enige tweaks of windows defaults die je gewoon totaal niet aanstaan (ipv een software tool te downloaden, gewoon even zoeken en hardcoded in the registry zetten).

Zelf ben ik enorme fan van linux maar ik vind dat het nog altijd zijn ruwe kantjes heeft.
Drivers is het grootste deel.
Ik heb het gevoel als het niet in de kernel zit je er vroeg of laat wel miserie mee gaat krijgen.

Ook zit ik helaas in linux distro limbo. Ik vind gewoon geen distro die echt bij me past.

Ik wil simpel, snel, makkelijke workflow, rolling release, maar toch stable.

1. Elementary OS : prachtig , snel , goeie workflow (geen RR)
2. Manjaro : goed, snel, RR maar toch stable maar helaas merk ik dat er toch zaken alleen maar werken op een ubuntu base.

Langs de andere kant ben ik RHCE en wil ik de nieuwe fedora hebben zodat ik met nieuwe zaken kan spelen. Maar fedora kan me echt niet aanspreken...

Damn you choice !
Liever 3 super goeie keuzes dan 10 middelmattige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat werkt alleen op een Ubuntu base?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
BioHzRd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:13:
[...]

Ook zit ik helaas in linux distro limbo. Ik vind gewoon geen distro die echt bij me past.

Ik wil simpel, snel, makkelijke workflow, rolling release, maar toch stable.

1. Elementary OS : prachtig , snel , goeie workflow (geen RR)
2. Manjaro : goed, snel, RR maar toch stable maar helaas merk ik dat er toch zaken alleen maar werken op een ubuntu base.

Langs de andere kant ben ik RHCE en wil ik de nieuwe fedora hebben zodat ik met nieuwe zaken kan spelen. Maar fedora kan me echt niet aanspreken...

Damn you choice !
Liever 3 super goeie keuzes dan 10 middelmattige.
Rolling release maar toch stabiel is in mijn ogen iets wat (nog) niet bestaat. Als je stabiel wil kies je Red Hat of Debian stable en laat je experimentele nieuwigheidjes zitten.

Ik gebruik zelf graag Fedora omdat het een lekker complete desktop is en ik vanuit m'n werk veel Red Hat ervaring heb, waardoor het mooi aansluit. Bovendien heb je met Fedora 19 een leuke preview van hoe Red Hat 8 of 9 er uit komt te zien ;)

Onlangs heb ik op een oudere machine Crunchbang Linux gezet en ik moet zeggen dat dat wel echt een hele leuk distro is. Een zeer minimale, snelle, Debian en OpenBox gebaseerde distributie. Niet zo compleet afgewerkt als Fedora of Ubuntu, maar wel heel erg bruikbaar. Dus die zou je ook kunnen bekijken.

Die fragmentatie in distributies is wel een beetje jammer, maar als je voor een van de grote spelers kiest kun je gelukkig met de meeste dingen wel uit de voeten. Voor de gemiddelde desktop gebruiker is het verschil vooral de kleur van de standaard bureaubladachtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Bigs schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:29:
[...]

Ik gebruik zelf graag Fedora omdat het een lekker complete desktop is en ik vanuit m'n werk veel Red Hat ervaring heb, waardoor het mooi aansluit. Bovendien heb je met Fedora 19 een leuke preview van hoe Red Hat 8 of 9 er uit komt te zien ;)
Ik denk dat je hier een klein beetje fout bent.
Fedora 17/18 zal Red Hat 7 worden.

Fedora 19 zal tussen Red Hat 7 en 8 zijn.

Fedora 20 zal eerder Red Hat 8 worden.
Onlangs heb ik op een oudere machine Crunchbang Linux gezet en ik moet zeggen dat dat wel echt een hele leuk distro is. Een zeer minimale, snelle, Debian en OpenBox gebaseerde distributie. Niet zo compleet afgewerkt als Fedora of Ubuntu, maar wel heel erg bruikbaar. Dus die zou je ook kunnen bekijken.
Persoonlijk vind ik Fedora ook totaal niet afgewerkt. Het is basic gnome + OS zonder enige aanpassingen. Bijna alles moet je isntalleren (codecs flash etc).
Die fragmentatie in distributies is wel een beetje jammer, maar als je voor een van de grote spelers kiest kun je gelukkig met de meeste dingen wel uit de voeten. Voor de gemiddelde desktop gebruiker is het verschil vooral de kleur van de standaard bureaubladachtergrond.
Vind ik ook, maar toch is er altijd iets. Fedora is niet zo stabiel met xorg/drivers, ubuntu is de verkeerde weg aan het ingaan.

Ik ga gewoon elementary OS nog eens proberen. Dat het niet Rolling is zal ik me bij moeten neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25

Cyphax

Moderator LNX
WoutervOorschot schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:26:
[...]

Linux apparaten bestaan niet, en Windows op een Mac werkt gewoon(niet bij de oudere powerpc's). Daarnaast, een touchscreen is nou niet echt vernieuwend te noemen, het bestaat al decennia en is sinds de publiekelijk komst van de smartphone en tablet alleen maar meer mainstream geworden. Dat een os als Linux, dat volgens de gebruikers vooruitstrevend en innovatief is nog niet zulke simpele ondersteuning heeft is gewoon slecht eigenlijk.
Dit is simpelweg feitelijk onjuist. Gelukkig kies je er zelf voor om te doen alsof Linux een besturingssysteem is, maar laat ik dat in m'n eigen voordeel gebruiken door je te verbeteren: Linux kan dat makkelijk. Geen enkel probleem. Ik heb een Linuxapparaat in m'n tas zitten, mét een touchscreen, én hij ondersteunt zelfs prima multi-touch. Dat Linuxapparaat is uiteraard een smartphone met Android, maar ik had ook onze tablet die we thuis hebben liggen kunnen noemen; daar geldt exact hetzelfde voor.
M'n mediaplayer is ook een Linuxapparaat trouwens (Boxee Box). Gek dat je op die dingen nooit Windows ziet, eigenlijk. Alleen op HTPC's eigenlijk, maar die embedded apparaten worden eigenlijk altijd voorzien van een of andere smaak van Linux. Oh en m'n router. Windows is eigenlijk zwaar outnumbered bij mij thuis nu ik er zo over nadenk. :+

Nee, er is nog genoeg te verbeteren, maar als het publiek ongeïnformeerd blijft (of misschien nog wel veel erger: afgaan op achterhaalde informatie), dan wordt het toch wel erg moeilijk.
[...]

Het register heb ik nog weleens gezien, om kleine bugjes te omzeilen door bepaalde registry keys te maken of veranderen. Wel redelijk uitzonderlijk: Windows is best een heel volwassen en goed OS. Waarbij ik alleen de kanttekening maak dat MS het met Windows 8 eigenlijk enorm heeft zitten verkloten qua UI, maar da's een kwestie van smaak: niet mijn ding.
De gemiddelde Linuxdistributie is vele malen completer dan de gemiddelde Windowsdistributie en de de software die erbij geleverd wordt is veelal stukken geavanceerder dan wat MS meelevert met Windows, zonder Windows' meegeleverde applicaties slecht te noemen overigens.
Voor Windows ben ik die tijd kwijt met alles weer opzoeken, installeren en vooral niet te vergeten: alle updates weer installeren. Dat kost me een halve dag hoor, zeker voor Windows 7. XP installeer ik nieteens meer, al is dat ook geen slecht OS. Wel achterhaald. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2013 09:19 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
BioHzRd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat je hier een klein beetje fout bent.
Fedora 17/18 zal Red Hat 7 worden.

Fedora 19 zal tussen Red Hat 7 en 8 zijn.

Fedora 20 zal eerder Red Hat 8 worden.
Fedora releases gaan in een veel hoger tempo dan Red Hat. Red Hat 5 is vergelijkbaar met Fedora 6 en Red Hat 6 is geforked van Fedora 12 met updates uit 13 (bron. Ik meende dat ik las dat RH7 gebaseerd was op Fedora 16, maar inmiddels worden er ook al features uit recentere Fedora versies aangekondigd (o.a. MariaDB ipv MySQL) dus wellicht is dat een moving target. Hoe dan ook ligt de nieuwe RHEL release altijd achter op Fedora omdat er meer tijd wordt genomen om ervoor te zorgen dat alles stabiel is en compatible is met alle gecertificeerde software en hardware.
Persoonlijk vind ik Fedora ook totaal niet afgewerkt. Het is basic gnome + OS zonder enige aanpassingen. Bijna alles moet je isntalleren (codecs flash etc).

[...]
Mijn ervaring is juist wel positief, als ik Fedora installeer op mijn Macbook werkt alles direct. Tot het keyboard backlight en zeroconf networking aan toe. Meer heb ik niet nodig :)

Maargoed off-topic discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:01
St@m schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:52:
Ik wilde laatst overstappen naar Ubuntu, maar nadat ik na de installatie een uur heb gezocht naar werkende wi-fi drivers was ik er wel weer klaar mee. Ik wil best wel wat nieuws proberen, maar dan moet het wel goed werken.

Een kwartiertje later werkte ik in een volledig functionerende Windows 8.
Daarom stappen mensen niet over.
Welke exotische wifi-chip heb je dan wel niet dat hij niet ondersteund wordt? Het is wel soms zo dat Linux drivers nodig heeft die niet op die cd staan. Dan moet je hem even via een kabel aan het web hangen zodat hij die driver kan binnen halen.
Dat had mijn vriendin met haar macbook ook. Wifi werkte niet, kabel tijdens install eraan en wifi werkte toen de install voltooid was.

En windows installeren en volledig updaten in 15 minuten zonder gebruik te maken van een image? nooit van zun leven. 2 uur als je geluk hebt. Buiten dat windows sowieso al bar weinig ondersteund zonder die driver cd'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
hackerhater schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:38:
En windows installeren en volledig updaten in 15 minuten zonder gebruik te maken van een image? nooit van zun leven. 2 uur als je geluk hebt. Buiten dat windows sowieso al bar weinig ondersteund zonder die driver cd'tjes.
Gelukkig maar! Ik zou een OS zonder updates niet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ook niet, maar het is wel fijn als de installer in één keer de meest up-to-date versie installeert van een bestand, en niet eerst een oude, om die vervolgens vrij snel na de installatie weer te vervangen door een nieuwere. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Om Windows gebruikers over te krijgen naar Linux moet er een behoefte zijn, een probleem dat Linux zou wegnemen. Vervolgens kun je aan de user vragen wat het wegnemen van dit probleem zou opleveren en wat dit zou betekenen.

Probleem: Windows heeft veel virussen. Virussen onderbreken mijn werk.
Implicatie: Linux heeft geen virussen, ik hoef dus niet meer langs TS voor computerhulp.
Nuttig effect: TS heeft tijd over, en ik heb tijd over.

Probleem: Windows kost veel geld
Implicatie: Linux kost geen geld, geld hou je in je zak
Nuttig effect: Geld kun je leuker besteden, bijvoorbeeld aan extra hardware.

http://www.verkopersonlin...epaste-vraagtechniek.html

[ Voor 6% gewijzigd door HenkEisDS op 22-10-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Maar beide problemen zijn echter niet de juiste redenen. Als mensen er achter komen dat je onwaarheden verkoopt, dan zijn het ineens geen trouwe klanten meer.

Zo is Linux niet gratis, en zo heeft Windows tegenwoordig (zelfs zonder virusscanner) geen last meer van virussen. Nu zijn er wellicht nog mensen die dat wel geloven, maar zodra ze er achter komen dat je onwaarheden hebt verkocht, dan ben je de pineut en dan verkoop je nooit meer een Linux.

Linux is in de praktijk duurder dan Windows. Als je mensen overhaalt om Linux te gebruiken, dan moet je dus met toekomstvaste redenen komen voor gebruikers om over te stappen.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 22-10-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Of Windows goedkoper is dan linux zal nogal aan de praktijk van de betreffende liggen lijkt me. En wat is 'last hebben van virussen' eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik heb heel wat Linux distributies uitgerold. Het komt inderdaad voor dat Linux soms goedkoper is, maar meestal is Windows goedkoper. Ik denk dat in consumentensituaties Linux duurder uit valt, omdat Windows een hele grote support community heeft en omdat de support community van Linux eigenlijk alleen voor geavanceerde gebruikers is.

[ Voor 45% gewijzigd door Trommelrem op 22-10-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Trommelrem schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:36:
Maar beide problemen zijn echter niet de juiste redenen. Als mensen er achter komen dat je onwaarheden verkoopt, dan zijn het ineens geen trouwe klanten meer.

Zo is Linux niet gratis, en zo heeft Windows tegenwoordig (zelfs zonder virusscanner) geen last meer van virussen. Nu zijn er wellicht nog mensen die dat wel geloven, maar zodra ze er achter komen dat je onwaarheden hebt verkocht, dan ben je de pineut en dan verkoop je nooit meer een Linux.

Linux is in de praktijk duurder dan Windows. Als je mensen overhaalt om Linux te gebruiken, dan moet je dus met toekomstvaste redenen komen voor gebruikers om over te stappen.
1. Linux is gratis (merendeel van de distro's zijn gratis) - Gratis Software kan je vinden als vervanger voor windows applicaties
2. Windows heeft nog altijd meer last van virussen/adware/spyware/... dan linux - Wat normaal is want er is een grotere userbase.
3. In sommige gevallen is linux duurder, maar dit is in mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Trommelrem schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:36:

Dit is gewoon niet waar. Je kunt kosteloos (gratis) een distro als Ubuntu downloaden en zolang je niet een klein beetje pech hebt met minder goed ondersteunde hardware (wat je vooral in laptops tegenkomt, veel minder op desktops) ben je na de installatie in eerste instantie klaar.

En als je het daarmee niet eens bent omdat je vindt dat tijd == geld (wat ik ook betwistenswaardig vindt), dan geldt dat argument net zo goed voor Windows: na de installatie kost het me zeeën van tijd om alle software die ik graag gebruik te downloaden en installeren, om nog maar niet wéér te beginnen over de stroom van updates die je echt moet installeren (ja, die updates die een moderne Linuxinstallatie vast binnenhengelt, en waar je met Windows elke week langer over zult doen bij een nieuwe installatie). Doen alsof je Windows na de installatie gewoon direct kunt gebruiken is gewoon keihard onwaar.

Daar komt bij dat mensen wel degelijk last blijven hebben van virussen, óók MET virusscanner. De kans is gelukkig een stuk kleiner geworden, maar doen alsof het geen issue meer is, is naïef.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
BioHzRd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:59:
[...]

1. Linux is gratis (merendeel van de distro's zijn gratis) - Gratis Software kan je vinden als vervanger voor windows applicaties
2. Windows heeft nog altijd meer last van virussen/adware/spyware/... dan linux - Wat normaal is want er is een grotere userbase.
3. In sommige gevallen is linux duurder, maar dit is in mindere mate.
Dus Linux gebruikers downloaden alleen Linux en dan gebruiken ze het niet meer? Dan is Adobe Photoshop ook gratis. Ik download de trial van de website en daarna doe ik er niets mee. Zelfs Windows is gratis. Je kunt de ISO's downloaden vanaf de Microsoft website. Zo kan ik autobezitters dus binden aan mijn merk. Ik geef de auto gratis weg, maar dan ga ik voor het onderhoud wel veel meer rekenen :)

Laatste virus dat ik heb trouwens gezien op een Windows bak was een paar maaden geleden: Het eicar testvirus. Ik installeer nog wel steeds virusscanners, maar ik begin mij af te vragen of dat nog wel nodig is op Windows.

Mijn ervaring is dat Linux meestal duurder is dan Windows. Dat is ook de reden dat bedrijven vaker kiezen voor Windows dan voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Trommelrem schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:13:
[...]

Dus Linux gebruikers downloaden alleen Linux en dan gebruiken ze het niet meer? Dan is Adobe Photoshop ook gratis. Ik download de trial van de website en daarna doe ik er niets mee. Zelfs Windows is gratis. Je kunt de ISO's downloaden vanaf de Microsoft website. Zo kan ik autobezitters dus binden aan mijn merk. Ik geef de auto gratis weg, maar dan ga ik voor het onderhoud wel veel meer rekenen :)
Ik snap niet wat je nou aandraagt als argument. Als jij vindt dat jouw eigen tijd je geld kost (:?) dan geldt dat zowel voor Windows als Linux. Natuurlijk kost mijn eigen tijd me geen cent (het is echt niet alsof ik moet kiezen tussen klussen op m'n besturingssysteem of iets doen wat me geld oplevert), dus dat argument vind ik sowieso niet zo'n sterke.
Mijn ervaring is dat Linux meestal duurder is dan Windows. Dat is ook de reden dat bedrijven vaker kiezen voor Windows dan voor Linux.
Als je het over bedrijven hebt, dan ga je inderdaad dingen als TCO meenemen. In Duitsland kwamen ze erachter dat Linux veel goedkoper is, niet duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-09 14:36
"duurder of goedkoper" vind ik een redelijk lastige. De totaal kosten voor een systeem stoppen namelijk niet bij de aanschaf van een OS, maar gaan ook over de kosten van de rest van de software, de tijd die je nodig is om het systeem installeren en te leren kennen en de onderhoudskosten. Voor iemand die support bied komt daar ook de tijd bij die je met support/onderhoud bezig bent. Zo zal ik met een Linux systeem veel minder tijd kwijt zijn als met een Windows systeem (puur omdat ik daar veel meer in thuis ben).

De "echte" kosten voor een gemiddelde thuis gebruiker zullen (vermoedelijk) zo goed als gelijk zijn tussen Windows en Linux. Dit omdat veel thuis gebruikers het onderhoud aan de spreekwoordelijke buurjongen overlaten en hier dus (bijna) geen kosten aan hebben. Ook wordt veel thuis software niet gekocht naar gedownload. Het enige waar veel tijd in kan gaan zitten is een overstap. Dit omdat er dan iets nieuws geleerd moet worden (maar dat geld ook voor een overgang van Windows 7 naar 8 ).

Zakelijk gezien komt er veel meer kijken bij het installeren/onderhouden van een systeem. Vaak hebben bepaalde zakelijke beslissingen (zoals het wel of niet gebruiken van een Exchange server) of werkzaamheden (bijvoorbeeld afhankelijk zijn van Photoshop of AutoCat) gevolgen voor de systeem keuze.
Maar ook dan hoeft de keuze voor een Linux systeem niet altijd duurder te zijn (kijk bijvoorbeeld naar de servers bij de meeste hosting bedrijven, of een werkplek van een java, php, c++ ontwikkelaar (die kan op Linux/Windows/OSX ontwikkelen)).

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
HenkEisDS schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:31:
Om Windows gebruikers over te krijgen naar Linux moet er een behoefte zijn, een probleem dat Linux zou wegnemen. Vervolgens kun je aan de user vragen wat het wegnemen van dit probleem zou opleveren en wat dit zou betekenen.

Probleem: Windows heeft veel virussen. Virussen onderbreken mijn werk.
Implicatie: Linux heeft geen virussen, ik hoef dus niet meer langs TS voor computerhulp.
Nuttig effect: TS heeft tijd over, en ik heb tijd over.

Probleem: Windows kost veel geld
Implicatie: Linux kost geen geld, geld hou je in je zak
Nuttig effect: Geld kun je leuker besteden, bijvoorbeeld aan extra hardware.

http://www.verkopersonlin...epaste-vraagtechniek.html
Echt wat een onzin, linux heeft geen virussen....
zie hier, https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
als dat je uitgangspunt is, ben je echt verkeerd bezig.

Windows => Virussen
Linux/Unix => Virussen
MAC => Virussen
Android => Virussen
IOS => Virussen.

met andere woorden alles heeft virussen en het is de persoon die de computer bedient ( of de beheerder die het inricht ) waardoor er virussen op je pc komen.

Zolang mensen niet hun updates bij houden omdat ze het "onzin, teveel werk, geen tijd" vinden, laat ze lekker besmet raken, tot hun bank ineens leeg gehaald is...

goede voorlichting en een goede inrichten, ongeacht besturings systeem is gewoon belangrijk.
en dus NOOIT als beheerder/Administrator/Root rechten werken.....

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn ervaring is dat dat niet het probleem is. Het probleem zit hem in Vendor lock-in.
Er is bijna geen één applicatie die goed samenwerkt met een Exchange server, en Zarafa is ook nog niet de oplossing.

Bij gebruik van een Exchange server schiet de TCO voor OSX en Linux systemen omhoog omdat deze gewoon niet goed werken met die server.
Zelfs MSOffice op OSX werkt gewoon niet goed en heeft onderhoud nodig.

Als je overstapt op FOSS dan zit je als bedrijf met een berg MS licenties die je bij het grof vuil zet, en je weet zelf dat een bedrijf liever niet geld over de balk gooit (ze zijn immers niet de overheid).

De stad München heeft het bijna 10 jaar gekost om alles uit te faceren.
Wikipedia: LiMux

En daar zit denk ik dan ook het probleem bij reeds bestaande bedrijven.

Nieuwe bedrijven/zzp-ers kiezen voor Windows omdat ze een contract sluiten met de lokale PC boer.
Als de lokale PC boer ook kennis heeft van Linux dan zou het plaatje er heel anders uit kunnen zien.
Zeker als de PC boer een startend bedrijf een Synology NAS verkoopt voor het beheer van data en mail.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 22-10-2013 11:56 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@Thc_Nbl
Beter gezegd geen virussen in het wild die echt kwaad kunnen. Je moet inderdaad absoluut niet als root gaan werken. Gelukkig maken de consumenten distro's het default onmogelijk om grafisch als root in te loggen.

Sowieso heb je die lijst eens bekeken? Ze werken geen van allen op een moderne Linux installatie!

Betreffende die updates : Linux met auto updates aan => geen omkijken naar en de hele pc blijft up to date. Bij gewone gebruikers zet ik gewoon een vlag op de home waardoor ze vanuit daar geen binaries mogen draaien. Dat gecombineerd met geen beheersrechten zorgt ervoor dat ze compleet veilig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door hackerhater op 22-10-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:32:
[...]

Onzinnig uitgangspunt. Installeer Norton: http://nl.norton.com/down...-norton-internet-security en je bent van al je problemen verlost.

Komt zelfs nog gunstig uit de prestatie impact test: http://www.passmark.com/f...ectionsuites-sept2012.pdf

Kost stuk minder moeite om iemand een licentie van 15 euro aan te raden dan ze te laten overstappen op een heel ander OS met hele andere software.
Uit die pdf haal ik het volgende:
Disclosure
Symantec Corporation funded the production of this report, selected the test metrics and list of products to include in this report, and supplied some of the test scripts used for the tests.

Beide Norton producten komen er dan ook wel bijzonder mooi uit, en met name Bitdefender wordt slecht weggezet. Wel leuk is dat men in het rapport verwijst naar http://thepcspy.com/read/what_really_slows_windows_down/ waar McAffee Virusscan Enterprise en beide getestte Norton Internet Security Suite versies er met afstand als het meest vertragend uit komen. Die test is echter al uit 2007 en Symantec heeft dat zelf ook wel ingezien en verbeterd.

Ik ga geen concrete test aanhalen, maar er zijn legio andere testen die wel onafhankelijk zijn en daar komen andere producten meestal beter uit, met name degenen die niet van Amerikaanse oorsprong zijn. Het hangt een beetje af van waar je de nadruk op legt, systeemprestaties, signaturescan-resultaten, heuristische-scan-resultaten, beheer-op-afstand-mogelijkheid... wie het beste overall scoort. Ook wissellen de top-posities in de Detectie- en False-positive-reultaten maar het zijn wel steeds dezelfden die daar bovenaan staan.

Zelfs de gratis pakketten van o.a. Avast en AVG scoren niet slecht al zijn de weinige tests die deze erbij zetten minder gedetaïlleerd of onoverzichtelijk.

Daarnaast blijft het wel noodzakelijk een aantal instellingen in Windows aan te passen, voordat je er echt veilig mee kunt werken. Dat is echter iets wat niet vaak gebeurt. Als je daarvoor als individuele gebruiker/gezin, dus zonder dat je PC in een domein hangt, met de groepspolicies gaat rommelen breng je vaak meer schade aan dan dat je goed doet. Dat zijn dingen die bij een *BSD of GNU/Linux-systeem niet nodig zijn. (Android is ook Linux (geen GNU/Linux) maar daarin zijn dit soort dingen nog slechter geregeld)

Ontopic: De eerste hindernis is dat (m.u.v. Apple) alle PC's met Windows worden verkocht, dat zou veranderd moeten worden. Mensen moeten keus hebben en die is er nu vrijwel niet. Misschien dat dit af te dwingen is met wetgeving (op EU-niveau, men beging na Snowdon en GCHQ/Belgacom langzaamaan te beseffen dat dit verder gaat als Echolon ooit deed)

Dat is echter niet genoeg, de meeste mensen zijn vertrouwd met Windows en willen ook niets anders, niet alleen vanwege compatibiliteits-issues met gebruikte programmatuur, maar omdat ze al genoeg moeite hebben met wat ze wel een beetje kennen (Windows, MS-Office, Adobe Reader). Deze mensen zullen dus altijd om Windows vragen, ongeacht de mogelijke voordelen. Alleen bij tablets en telefoons doet men het wel omdat de mobile OSsen, met name iOS lekker simpel lijken. Ubuntu wilt ook die kant op.

Wat wel een grote stimulans kan zijn is als overheden (München, Franse Politie) steeds meer overschakelen en mensen daar met GNU/Linux vertrouwd raken. Dan krijg je echter ook dat GNU/Linux niet een eenduidig systeem is. Onderhuids zitten er grote verschillen, zoals in:
1) bestands-hierarchie (bv GoboLinux vs de rest die zich houdt aan de fhs)
2) System-V init-procedure of upstart of systemd
3) packaging-systemen (binair, of broncode)
4) zelfs distro's met het zelfde packaging-systeem (Zoals Suse en Fedora) zijn niet compatible.
5) keuze tussen een point-release en een rolling release
Meer in het oog springend is de veelvoud aan GUI's en bediening geïmplementeerd via X11
1) verschillende display-servers
2) (gestart met xinit, startx, via xdm)
3) 'losse') window-managers of desktop-omgevingen met de daarin opgenomen onderdelen zoals session-manager, login-manager

Ze allemaal uitproberen gaat niet, de enige optie is lezen en dan een (paar) distributie(s) kiezen om uit te proberen. Daarbij is GNU/Linux ook een stuk omvangrijker en ingewikkelder geworden als bv eind 2000 of mei 2004 (eerste Ubuntu 4.05) Zelf heb ik mede daarom de handdoek in de ring gegooid. Ubuntu en Xubuntu waren in 2008 al te zwaar voor de PC's die ik toen had, LXDE was nog onbekend (bevalt me ook niet). Op zoek naar een goede, lichte en actieve distributie die aan mijn wensen voldoet ben ik er niet meer uit gekomen (Ubuntulite/U-lite en Masonux zijn gestopt, voor Arch, Gentoo, Source Mage, Minix, DragonflyBSD heb ik de tijd niet meer) en neig nu naar OpenBSD, FreeBSD (maar één versie, consistenter, maar te weinig ontwikkelaars, driverondersteuning, veel dingen die bij Linux normaal zijn, is men bij *BSD nog niet aan toegekomen) of een OpenSolaris-distributie. Voorlopig zit ik dus op voorgeïnstalleerde Windows, en dat is nu al bijna 5 jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door BeosBeing op 22-10-2013 13:45 . Reden: 5) keuze tussen een point-release en een rolling release ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
[...]

Snap je eigenlijk wel zelf wat je zegt ?

- Je kan perfect linux gebruiken zonder 1 cent uit te geven.
- Adobe photoshop is niet gratis, wel voor een bepaalde tijd. Niet voor altijd.
- Windows is niet gratis. Je hebt geen updates.

Iemand die veel van windows en linux kent moet je eens vragen hoeveel onderhoud kosten je moet betalen.
Dit gaat altijd ofwel minder of evenveel zijn. De persoon die het doet gaat het ook leuker vinden om een linux te doen (apt-get update/upgrade | yum update) omdat het makkelijk te beheren is. Probeer jij maar eens de verschillende adware/spyware te verwijderen op een windows pc tov een linux pc. Good luck...

Ik heb het gevoel dat jij een enorme on/mis-kennis hebt van linux.
Op welke basis is dat nu weer?
Raar dat bedrijven zoals google, amazon, netflix, github juist ervoor kiezen om linux te hebben als desktop. Wij gebruiken windows omdat het geen training kosten zou hebben om mensen te laten aanpassen. Maar elke developer heeft hier zijn linux workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:22:
[...]

Ik snap niet wat je nou aandraagt als argument. Als jij vindt dat jouw eigen tijd je geld kost (:?) dan geldt dat zowel voor Windows als Linux. Natuurlijk kost mijn eigen tijd me geen cent (het is echt niet alsof ik moet kiezen tussen klussen op m'n besturingssysteem of iets doen wat me geld oplevert), dus dat argument vind ik sowieso niet zo'n sterke.
Je bent tijd kwijt aan andere dingen. Als ik Windows installeer ben ik vrijwel exact een werkdag verder voordat alle updates goed geinstalleerd zijn (vanaf originele install media). Natuurlijk *kun* je dat slipstreamen enzo, maar dat loont alleen als je veel installs doet en dat doe ik niet.

Bij Linux download je gelijk de meest recente versie als je installeert, waardoor je geen tijd kwijt bent aan updates. Wel moet je soms meer tijd besteden aan werkend krijgen van devices of dingen configureren zoals je wilt.

In beide gevallen heb je direct na install iets werkbaars, in geen van beide gevallen is het optimaal.
[...]

Als je het over bedrijven hebt, dan ga je inderdaad dingen als TCO meenemen. In Duitsland kwamen ze erachter dat Linux veel goedkoper is, niet duurder.
Goedkoper bij grote kritieke massa en de wil om vendor lock-in te doorbreken en om door te zetten tot het rendeert.

Als je een gemiddelde aanbesteding in NL ziet zou het nooit goedkoper zijn, maar dat ligt aan het specificeren van pakketten en (proprietaire) protocollen en niet van functionaliteiten. Dat vraagt een andere mindset - en de bereidheid om dus te breken met het verleden. Dat is erg veel gevraagd van een commercieel bedrijf.

Maar goed, het gaat hier over desktops en office IT. Voor webservers en dataparks is het een ander verhaal. Daar is Windows van marginaal belang en is het virtualizatieplatform vaak nog relevanter dan de OSsen die draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:52:
[...]

Je bent tijd kwijt aan andere dingen.
Dat bedoelde ik ook met dat het voor beide OS'en zal gelden, inderdaad.
Bij Linux download je gelijk de meest recente versie als je installeert, waardoor je geen tijd kwijt bent aan updates. Wel moet je soms meer tijd besteden aan werkend krijgen van devices of dingen configureren zoals je wilt.
Hier heb je dan wel goede kans dat alles na installatie gelijk werkt. Het komt jammergenoeg niet vaak genoeg voor, en zeker op laptops, maar ik heb meerdere keren Ubuntu geïnstalleerd op een laptop waarna alles direct helemaal werkte. Om vervolgens een versie later dat voordeel weer te verliezen omdat ze overstappen op een ander systeem dat nog niet volwassen is of anderszins niet out-of-the-box wil werken (denk aan PulseAudio). YMMV for sure. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online

Windows 7.

Wil je eens een ouderwetse BSOD zien, en je register moeten opschonen? Installeer dan eens nVidia driver 320.18, op Win7-x64, als je een GeForce 500-serie kaart hebt. Ik geef je 5 minuten tot de eerste freeze of BSOD.

Toegegeven, het is het enige probleem waar ik de laatste 10 jaar tegenaan gelopen ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 22-10-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Over kosten in beheer (thuisgebruik) tussen Linux en Windows is Windows beduidend duurder. Als ik Windows voor iemand moet herinstalleren moet ik het volgende rijtje allemaal doen:
- Backups maken (want dat doen ze niet of nauwelijks);
- Lijstje geïnstalleerde software maken;
- Drivers downloaden voor na installatie;
- Opnieuw installeren;
- Updates installeren;
- Programma's installeren van lijstje;
- Programma's updaten die niet al op laatste versie zitten (Adobe!!);
- Backup terugzetten.

Voor Linux ben ik veel sneller klaar. Zeker als /home op een aparte partitie staat:
- Lijstje van programma's maken;
- Opnieuw installeren;
- Via package manager missende programma's installeren;
- Eventuele updates die tijdens installatie zijn gemist.

Klaar. Totale tijd kwijt aan Windows: een hele dag, of meerdere afhankelijk van de tijd die ik ervoor heb en de hoeveelheid en snelheid van de updates.
Linux tijd: uurtje, misschien anderhalf.

Bij Windows is het vaak niet mogelijk om meerdere programma's tegelijk te installeren (even afhankelijk van de installer software die gebruikt wordt). Bij Linux ook niet, maar het gaat in een vloeiende stroom door. Ik hoef niet elke installatie handmatig op te starten, het is gewoon selecteren en gaan.

En even over het register in moeten. Dat heb ik een paar keer dit jaar al moeten doen op 't werk met m'n laptop. Hier heb ik Windows 8 op draaien met Office 2013. Om die irritante animaties en 'smooth experience' uit te schakelen moest ik 't register in. Er is gewoon geen optie aanwezig om die trage shit uit te zetten. Ook het verwijderen van een paar standaard mappen in Verkenner na de update van 8.1 moest ik het register in om dat weg te gooien. Geen optie mogelijk om te zeggen "(do not) show in This Computer".
Bij gebruikers heb ik 't al een paar keer moeten doen om printerproblemen op te lossen. Gebruiker een nieuw profiel geven? Eerst de verwijzing in 't register weggooien, anders krijgt-ie telkens een temp profiel.
Standaard programma voor alle nieuwe gebruikers veranderen? Ook via het register, want de fuckup die 't veroorzaakt heeft, kan je niet meer reproduceren. Nieuwe Java 7 of een instelling verandert? Hele file associatie pleite en niemand kan meer ons programma openen ermee want er wordt gevraagd waar het mee geopend moet worden. Fixen via register, want daar was de associatie spontaan pleite. En gebeurt het niet nog eens? Nee hoor, als je weer aan het kijken bent in je java instellingen om te zien waarom 't weer eens niet werkt, issie 't weer vergeten!

Dus, er is nog te vaak de noodzaak om het register in te moeten om de boel te fixen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Hero of Time schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:58:

Bij Windows is het vaak niet mogelijk om meerdere programma's tegelijk te installeren (even afhankelijk van de installer software die gebruikt wordt). Bij Linux ook niet, maar het gaat in een vloeiende stroom door. Ik hoef niet elke installatie handmatig op te starten, het is gewoon selecteren en gaan.
Tip voor windows :
http://ninite.com/
http://allmyapps.com/

Enorm handig om een hele hoop programma's te downloaden en ondertussen een kop koffie te gaan nemen. Maar voor de rest ben ik het 100% eens met je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op m'n eigen PC ga ik niet vaak in de register, maar zodra ik bij iemand kom die vraagt of ik even naar de PC kijk - of waar ik zelf achter een PC kruip en de performance tegenvallend vind - is het vaste koek om iig ongevraagde zooi op te sporen en eruit te donderen. Dit is met name met nieuwe PCs relevant met allerlei bloatware dat niet op andere manier weg te krijgen is. Zelf zou ik gewoon bij nieuwe PC een clean install doen - zelfs als het zelfde Windows is die er al op staat - maar bij vrienden is dat (niet zo snel) een optie, en dan zit je weer in HKLM-Software-Microsoft-Windows-CurrentVersion-Run etc :z

Maar goed, dit is niet eens een Windows vs Linux issue, maar een OOBE-bloatware-hell. Asus EeePCs met Linux erop zat ook teveel troep op :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BioHzRd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:02:
[...]

Tip voor windows:
http://ninite.com/
http://allmyapps.com/

Enorm handig om een hele hoop programma's te downloaden en ondertussen een kop koffie te gaan nemen.
Ziet er aardig uit, maar ik wil altijd in control zijn, en met zulke programma's heb ik dat gevoel niet meer. Ze zeggen heel leuk 'no to toolbars', maar er knaagt altijd de vraag of ze de laatste rommel die bedacht wordt ook echt weigeren.

Dat is nog een voordeel voor Linux, je hebt die meuk gewoon niet. Weet even niet meer welk programma 't was voor Windows, maar de installer heeft een smerig trucje. Custom install is een optie, maar is grijs, wat doet denken dat 't niet mogelijk is. Dat is het gelukkig wel. Vervolgens krijg je een stap met allerlei vragen voor toolbars en andere shit en een 'I accept the agreement of [programma naam]", waar je eigenlijk meuk mee accepteert. De EULA van het programma zelf had je ervoor al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHzRd
Ik gebruik ninite echt al een tijdje. Heeft me nog nooit teleurgesteld.
Ik raad het dan ook volledig aan, geen bloatware / zogoed als alles is auto install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Veel mensen willen ook gewoon niet over. Ze werken al jaren met windows, ze weten wat ze moeten doen.
internet is dat blauwe e'tje, iets typen doe je in word en je programma's staan in de lijst linksonder.

En de software zelf werkt ook zoals men gewend is (inderdaad vaak oude software de ze gewoon fijn vinden).

Je hebt al het punt van vergelijkbare software, wat vergelijkbaar is is ook nog eens subjectief. Voor de ene mag er een stuk meer afwijken als voor de andere. Sommige mensen raken al bijna in paniek als de kleur anders is.

En dan krijg je ook nog het OS zelf. Dat werkt gewoon net anders. Daar willen veel mensen al niet aan beginnen "die oude werkte toch prima?". Het gros van de mensen is helemaal niet geïnteresseerd in de werking van dat herriemakende stofnest. Hij moet vooral geen moeite kosten, en een nieuw OS leren is voor veel mensen toch moeite.

Maar het geldt niet alleen voor de digibeet. Mensen die wel wat handiger zijn met computers lopen ook tegen problemen aan. Als je een probleem met windows hebt google je dat en je krijgt wel ergens een uitleg in welk menu'tje je het kan vinden.
In linux is dat meestal anders. Je zoekt je vraag en je wordt getrakteerd op een lijst met (voor veel mensen) onbegrijpbare commands die je "eventjes" in een terminal moet rammen. Geen idee wat je doet, en als je ook maar 1 error krijgt weet je niet meer wat je moet doen.

Je moet al best behendig zijn met de terminal om de standaard dingen te vinden. Voor vele mensen is het een vage doos waarvan je geen idee hebt wat er op de achtergrond gebeurt, bij gewoon gui werken is dat voor je gevoel niet zo. (ik weet er alles van, ik had het ook, maar wordt steeds beter gelukkig).
Dan zul je denken, ook bij linux kun je dingen makkelijk benaderen via de GUI, maar 9 van de 10 keer wordt je direct naar de terminal verwezen.

Het klinkt nu misschien heel erg alsof ik tegen linux ben, dat is niet zo. Mijn nas draait nas4free (freeBSD), maar wil misschien nog eens gaan snuffelen aan een "kaal" os. Ik heb een stel gameservers en een vpn server draaien op ubuntu en draai op mijn normale pc's ook regelmatig linux in een vm. Maar ik kan ook niet zeggen dat het zo heilig is zoals sommige mensen het doen lijken.

Linux heeft gewoon echt voordelen, maar ook zeker nadelen. Ja het is gratis, maar bij de computer die je in de winkel koopt zit het niet (de meeste mensen kopen gewoon van een dozenschuiver, vergeet dat niet). Linux gaan draaien is dus nog altijd iets wat de gebruiker zelf moet willen. En dan is windows veel makkelijker.
De installatie van ubuntu kan ook wel wat "noob" vriendelijker wat dat betreft. Zodra je gaat beginnen over een GRUB loader enzo wordt het voor veel mensen wazig
Skip that, ik kom net de "easy way" tegen gewoon met normale gui met uitleg

Ik denkt trouwens wel dat linux een flinke stap kan maken met de komst van de nieuwe consoles en het werk van steam. Beide draaien op normale x86 hardware en de ps3 draait op een vorm van linux. Steam OS is een ubuntu variant geloof ik. Dat maakt linux gamen wel een stuk meer mainstream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-09 14:36
timberleek schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:41:
Veel mensen willen ook gewoon niet over.
...
En dan krijg je ook nog het OS zelf. Dat werkt gewoon net anders. Daar willen veel mensen al niet aan beginnen "die oude werkte toch prima?". Het gros van de mensen is helemaal niet geïnteresseerd in de werking van dat herriemakende stofnest. Hij moet vooral geen moeite kosten, en een nieuw OS leren is voor veel mensen toch moeite.
Als het oude systeem goed genoeg werkte zou er geen alternatief, herinstallatie of cleanup aangeraden hoeven worden. Eventueel preventief onderhoud zou dan ook nooit een probleem zijn, want er is immers niets mis met het systeem.

Wat ik zo uit de vraag haal is dat onderhoud een probleem is omdat de gebruikers er een zooitje van maken (en er dus vaak onderhoud nodig is). Dan is er dus al aardig wat mis met de bestaande installatie en zal de gebruiker hier zeker last van hebben.

Ik denk (en dit is wat ik zo merk in mijn omgeving) dat een gemiddelde thuis gebruiker simpelweg iets wil wat werkt en waar ze weinig tot geen problemen mee hebben. En het maakt echt niet uit of het nu Windows, Linux of OSx heet. Als je daarbij ook nog het onderhoud voor ze kunt blijven doen zijn ze al snel tevreden.

Mocht je nu echt een gebruiker hebben die vast zit aan pakketten (omdat deze bijvoorbeeld ook op het werk gebruikt worden, of dat ze niet tegen de wisseling van kleurtjes kunnen) heb je 2 keuzes (wel of niet onderhouden) :). Met een simpele uitleg dat het veel tijd kost om iets te onderhouden omdat er aan bepaalde eisen/wensen voldaan moet worden (en/of omdat iemand er steeds opnieuw een zooitje van maakt) zal niemand je verplichten om onderhoud te doen (tenzij je er voor betaald wordt natuurlijk).

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de meeste gevallen waar een systeem naar zijn grootje is is een systeem dat niet goed ingesteld is.

Dan krijg je bij windows vaak mensen die alles aanklikken terwijl ze altijd admin zijn. Bij linux zullen die mensen altijd het wachtwoord invullen of misschien helemaal uitschakelen.

Als je windows goed instelt is het probleem er imo niet echt. Alleen is het slecht dat ze standaard meestal waardeloos zijn ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nogmaals mensen, diskussie over desktop OS-en is een achterhoedegevecht.

Kijk naar de positie van Microsoft. Sinds ze Bill Gates hebben weggeparkeerd als CSO, ontbreekt het ze totaal aan technische visie. Ze hebben een geldwolf aan het hoofd van een too-big-to-fail company gezet en daardoor bevinden ze zich nu aan de rand van de afgrond. De vraag is niet of ze erin zullen vallen; de vraag is alleen wanneer ze erin zullen vallen.

Met Steve Ballmer aan het roer zal dat binnen 2 - 3 jaar gebeuren, een kundige CEO zal dat nog een paar jaar kunnen uitstellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:58:
Voor Linux ben ik veel sneller klaar. Zeker als /home op een aparte partitie staat:
- Lijstje van programma's maken;
code:
1
$ yum history

Hoe makkelijk wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:52:
Kijk naar de positie van Microsoft. Sinds ze Bill Gates hebben weggeparkeerd als CSO, ontbreekt het ze totaal aan technische visie. Ze hebben een geldwolf aan het hoofd van een too-big-to-fail company gezet en daardoor bevinden ze zich nu aan de rand van de afgrond. De vraag is niet of ze erin zullen vallen; de vraag is alleen wanneer ze erin zullen vallen.
Microsoft's positie is sterker dan ooit. Kijk naar de marktpenetratie van Azure en Office 365. Het beste product van Apple komt daar niet eens bij in de buurt. Microsoft ziet het nut van clouddiensten en Apple heeft die boot gemist. De vraag is niet wanneer Microsoft valt, maar wanneer Apple valt.

Linux zie ik echter met beiden niet concurreren. Linux heeft een compleet andere doelgroep dan Windows. Daarom is Microsoft met Azure zo slim geweest om ook Linux aan te bieden. Echt alle Linux goeroes in mijn omgeving zweren bij Microsoft Azure. Ze willen niets anders meer.

Je kunt eigenlijk ook niet zeggen "hoe krijgen we Windows gebruikers over op Linux" omdat de twee platformen slechts op sommige vlakken concurrenten van elkaar zijn. Een Linux gebruiker moet je niet op Windows willen hebben, en een Windows gebruiker moet je niet op Linux willen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 22-10-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:15:
Ziet er aardig uit, maar ik wil altijd in control zijn, en met zulke programma's heb ik dat gevoel niet meer. Ze zeggen heel leuk 'no to toolbars', maar er knaagt altijd de vraag of ze de laatste rommel die bedacht wordt ook echt weigeren.

Dat is nog een voordeel voor Linux, je hebt die meuk gewoon niet.
Dat is ook een goeie. Via de repositories heb je beschikking over een enorme collectie software zonder commerciele bullshit. Als je onder Windows software zoekt dan moet je door een heel woud van betaalsoftware, ad-supported applicaties en regelrechte malware heen om iets te vinden dat gratis is en geen ongewenste rommel bevat. Onder Linux kun je er blind op vertrouwen dat de software een bepaalde minimum kwaliteit heeft. Misschien doet het niet wat je wil maar het is in ieder geval geen malware.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
DJMaze schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:24:
[...]

code:
1
$ yum history

Hoe makkelijk wil je het hebben?
Krijg net van m'n Debian installatie de vervelende mededeling "yum: command not found" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Trommelrem schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:57:
[...]

Microsoft's positie is sterker dan ooit. Kijk naar de marktpenetratie van Azure en Office 365. Het beste product van Apple komt daar niet eens bij in de buurt. Microsoft ziet het nut van clouddiensten en Apple heeft die boot gemist. De vraag is niet wanneer Microsoft valt, maar wanneer Apple valt.

Linux zie ik echter met beiden niet concurreren. Linux heeft een compleet andere doelgroep dan Windows. Daarom is Microsoft met Azure zo slim geweest om ook Linux aan te bieden. Echt alle Linux goeroes in mijn omgeving zweren bij Microsoft Azure. Ze willen niets anders meer.

Je kunt eigenlijk ook niet zeggen "hoe krijgen we Windows gebruikers over op Linux" omdat de twee platformen slechts op sommige vlakken concurrenten van elkaar zijn. Een Linux gebruiker moet je niet op Windows willen hebben, en een Windows gebruiker moet je niet op Linux willen hebben.
nu je het over clouddiensten hebt, http://tfs.visualstudio.com/ werkt echt goed _/-\o_ _/-\o_
ik verbaas mij erover dat ze zo'n goed product gratis en voor niets aanbieden
maar ja, aan de andere kant heeft MS de metro UI waar ik dan weer van walg :r :r

gelukkig is er keuze

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dit zijn DE twee redenen waarom ik constant Linux ben blijven proberen, en nu lijkt het erop dat de overstap na ruim 10 jaar eindelijk gaat lukken omdat de software/applicaties het niveau bereikt (en soms overtroffen) hebben van wat ik minstens nodig heb. De installatie onder Windows maakt me nog niet zoveel uit, maar het updaten en bijhouden van de hoeveelheid programma's die ik gebruik is gewoon ****.

Tevens heeft CAPSLOCK2000 gelijk; veel problemen onder Windows worden veroorzaakt door brakke puinzooi zoals toolbars, die worden meegeleverd in "gratis" software. Mensen installeren al die rotzooi als ze op zoek zijn naar het een of andere programma. Onder Linux kun je gewoon iets installeren, en als het je niet bevalt, verwijderen met purge/autoremove (onder Debian), en je bent van de hele rommel af.

Al mijn software is open-source, behalve:
1. Spellen
2. Software voor Logitech afstandsbediening
3. Adobe Digital Editions
4. Schaakprogramma

Dit is mijn uiteindelijke overstapplan:

- De spellen gooi ik samen met Windows 7 op een eigen partitie, als "gameconsole". Wat ik met de emulators doe weet ik nog niet; wellicht ook op de Windows-partitie, als ik ze goed aan de praat krijg, komen ze wellicht onder Linux terecht.
- Het schaakprogramma, dat nooit meer bijgewerkt wordt (het is EOL, en er zijn al 3 opvolgers) komt in een XP-VM terecht, en blijft daar voor altijd.
- ADE en de logitechsoftware moet ik even bekijken. Die software heb ik alleen nodig als ik ebooks koop, of mijn Harmony wil veranderen. ebooks aanschaffen doe ik soms, maar niet dagelijks, en Harmony verandert alleen als ik mijn TV/audio-setup etc zou aanpassen. Wellicht zet ik die software in de XP VM, zolang deze daar nog op werkt, en anders op de Win7-partitie.

Het systeem voor dagelijks gebruik wordt dan Debian Testing, met alle software die ik nu ook al onder Windows gebruik, of met een gelijkwaardige vervanger. Heen en weer booten voor het spelen van een spel vind ik niet zo'n probleem. Het is niet zo dat ik dat tig keer per dag zou moeten doen. Als ik de emulators onder Linux aan de praat krijg en een spel onverhoopt zonder achterlijke toeren onder Wine werkt, dan speel ik ook nog wel onder Linux.

Het zou prettig zijn als VirtualBox "Scale with aspect ratio" zou hebben, zoals VirtualPC vroeger had. Dan zou ik al mijn spellen op Dragon Age en The Witcher 1 en 2 onder de XP-VM kunnen spelen. (En als het ECHT moet, heb ik ook nog een oude Windows 98 licentie liggen, ondanks dat ik Windows 98 nooit heb gebruikt.)

[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 22-10-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik ben niet pro win of Linux, dus no flaming bedoelt hier.
Er is geen oorlog, de winnaar is alleen de gene met de meeste gebruikers aan hun kant.

Google het maar of RTFM is veel gehoorde opmerking onder de Linux community, en reactie krijgen op je vragen/bugs of andere issues is maar de vraag.

Schakel je over naar Windows is er altijd wel iemand op internet die het zelfde probleem heeft, zelfs je buurman/buurvrouw kan je verder helpen en software werkt of werkt niet ..

Steve Jobs en Bill gates hadden 1 ding zeer goed in de gaten. Gebruikers vriendelijkheid F the software
iedereen haat "duur" maar als het om gemak gaat vergeten ze dat heel snel!

Ik zal eerst windows eens ff een afbrander geven.

Is windows zoveel beter ? nee eigenlijk niet, erger nog met Vista, windows 7(minder) Windows 8 + windows 2012 is microsoft aardig hard op weg hun eigen glazen aan het ingooien. mijn desktop heeft geen touchscreen maar ramplank + muis.
Gaat de desktop weg ??? nee denk alleen dat niet iedereen er meer 1 nodig heeft tablet werkt voor aantal mensen perfect. Ik verbaas me ook dat men accepteert bij game-consoles de extra DLC, en kosten die men moet maken om te spelen. PC hardware is IMHO nog steeds beter.
Tablets/Smartphones zijn voor die mensen die niet volledig nut hebben voor een desktop.

Maar goed ik had het over windows, ik verbaas me keer op keer dat mensen zo complex of simpel naar Windows kijken. Je kan het niet vergelijken met Linux teminste .. het is een OS daarmee houd de vergelijking op. Windows is extreem complex en het vereist aardig wat skills om het goed te optimaliseren.
Anderzijds wat er op aangeboden word is redelijk overzichtenlijk aanbod. zeker omdat meer software richting de web of zeer specialistische doelen heeft kan ik best begrijpen dat de markt minder intressant word. of niet ?
Op kantoor is namelijk de windows desktop super ideaal, makkelijk uit te rollen beheer via Active directory is koekie-simpel. en je kan je complexe organisatie goed bedienen. Teminste als je de juiste MS certificering hebt behaalt door ze te begrijpen. (en niet als Linux OS ziet)
Zelden komt het voor dat een Win update een boo-boo maakt of iets "breekt" goed je verliest wel giga bytes aan ruimte en je systeem word niet sneller door de "troep" maar ach gb'tjes zijn cheap

Linux is niet complex, wat het verdomt vervelend maakt is de 2001 pakketjes (dependancies) die je nodig hebt om iets goed te laten draaien, en hopen dat updates niet iets kapot maken.

bij Linux update ik alleen als de "threat" van een security issue groot genoeg is, en dat kost me vaak tijd om te testen. wat ben ik blij met "snapshot" techniek van hypervisors

Linux mist
- gebruikers vriendelijkheid
- richtings gevoel
- 1 gezamelijke "type" software bv office
kortom strategie!!!

kortom als "gebruiker" wil ik niet kiezen tussen 101 verschillende smaken office, browser of ander software nee ik wil er 1 die 99% doet wat ik wil .. laat me plugins kiezen voor extra functionaliteit(en)
niet andere software die juist weer functies mist ten opzichte van de ander.

wine of vm ? maakt me niet uit als ik de apps maar kan draaien die ik wil via 1 single interface.

windows is zeker niet optimaal, maar kan wel veel out-of-the-box, en het ziet er redelijk uit 99% werkt. van mijn apparatuur. het is niet moeilijk een extra scherm, die functies op mijn media keyboard of geluid aan te slingeren. Of printen/scannen.

ik lach me ook dood als Linux vs windows flame wars aan de gang zijn
- data redden ? "/home/user" of "c:\my documents&settings\user" als goeie IT-er weet je bij windows waar de gebruiker zijn data laat dus "redden" is easy.
- true de registry vs "platte" bestanden is configuratie vaak makkelijker over te zetten, maar meestal kan je ook gewoon de juiste reg key's exporteren (google vertelt je veel)
- windows install = te scripten en hoeft niet veel tijd te kosten, ben vaak "meer" tijd kwijt met Linux dan met windows tenzij je alleen root (/) en "swap" dir doet ..
- voor kantoor is helaas outlook + exchange onovertroffen bied op Linux een goed alternatief aan niet een aanhaak of speciale hoepels waar je doorheen moet om dat (deels) ook te gebruiken.
- admin rechten voor gebruiker j/n ? who cares als het maar werkt.
- Linux veiliger ? nah .. als dit het meest gebruikte OS was dan waren er meer virus en exploits die daarop te vinden waren.

Ik moet helaas zelf concluderen dat Linux nogal bloated is en enorm "traag" .. en ik kom uit de tijd dat een Linux machine 386 25FPS doom op pure CPU kracht terwijl een win95 Pentium@166mhz niet eens 10fps trok. Linux is/was echt een beest op tekst verwerking en enorm krachtige database server, zeker met grove rekenkracht.

zeker ik ben met de Topic Starter eens van mij mag iedereen met Linux aan de gang, helaas moet die kop van de Linux community eens niet in hun achterwerk zitten om te ruiken hoe goed ze wel zijn en eens wakker worden.

hmm Linux is leuk maar het blijft 1 grote zooi, zelfs Die hard Linux ontwerpers gooien steeds vaker het bijltje erbij neer.
ik installeer mijn geluidskaart niet meer te veel moeite om dit aan de gang te krijgen.
En dit zei 1 of andere Linux-kernel developer!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:21:
- data redden ? "/home/user" of "c:\my documents&settings\user" als goeie IT-er weet je bij windows waar de gebruiker zijn data laat dus "redden" is easy.
Het wordt ECHT eens %$#^$%#&%&# tijd dat Windows een optie krijgt om \Users op een andere schijf te planten tijdens de installatie, zonder eerst een unattended install te moeten maken.
- true de registry vs "platte" bestanden is configuratie vaak makkelijker over te zetten, maar meestal kan je ook gewoon de juiste reg key's exporteren (google vertelt je veel)
Platte files zijn beter. Als je iets verkloot met een foute instelling en je bak boot niet, kun je nog altijd gewoon een live-CD pakken, bestand openen, instelling wijzigen en rebooten. Als je iets in het registry verkloot waardoor Windows niet boot, wordt het een stuk lastiger.

Maar ja. Men wilde alles "in een centrale plaats hebben"; de Windows-mensen hebben er 10 jaar om geschreeuwd, en nu zitten we met het registry-gedrocht. "Vroeger", onder Windows 3.x en daarvoor, gebruikte Windows (en DOS) ook gewoon platte tekstbestanden. (.INI files.)
- windows install = te scripten en hoeft niet veel tijd te kosten, ben vaak "meer" tijd kwijt met Linux dan met windows tenzij je alleen root (/) en "swap" dir doet ..
Mwa. Ren in 10 minuten door de standaard minimal Debian install heen, en als je klaar bent, rag je

"apt-get install xorg lightdm xfce4 iceweasel leafpad"

in de console, en 5 minuten later heb je een systeem dat zich op het punt van Windows XP bevindt, maar dan helemaal up to date. Daarna doe je nog een keer

"apt-get install <rits rotzooi>"

en dan ga je koffie drinken (of internetten), en een half uur of drie kwartier later heb je je complete bak geïnstalleerd, met een systeem dat vergelijkbaar is met Windows 7 qua mogelijkheden... met dat verschil dat al je applicaties er ook al compleet in zitten.

Als al je drivers en software in de repo's zitten (wat steeds vaker voorkomt), dan kun je een complete Linux-bak from scratch in een uurtje installeren. "Instellen naar smaak" is wat anders natuurlijk.

Onderhoud?

"apt-get update && apt-get upgrade"

En koffie drinken. Je hele bak inclusief applicaties zijn bijgewerkt, behalve misschien die ene vreemde eend in de bijt zoals Calibre, die nauwelijks in repo's wordt bijgehouden omdat hij wekelijks verandert. Die moet je even downloaden, unzippen, en in /opt planten. (Zoals je zou doen onder Windows.)

Daar kan geen Windows (of Mac) tegenop. Dit onderhoud is de hoofdreden waarom ik op Linux wil overstappen: dan hoef ik niet meer 50 applicaties en 20 drivers met de hand te updaten.
- voor kantoor is helaas outlook + exchange onovertroffen bied op Linux een goed alternatief aan niet een aanhaak of speciale hoepels waar je doorheen moet om dat (deels) ook te gebruiken.
Er zijn Outlook/Exchange alternatieven die compleet Linux/Unix-native zijn, zowel open source als betaald. Zoek maar eens.
- admin rechten voor gebruiker j/n ? who cares als het maar werkt.
Een onkundige gebruiker met admin-rechten garandeert een kapot systeem, op ELK OS.
- Linux veiliger ? nah .. als dit het meest gebruikte OS was dan waren er meer virus en exploits die daarop te vinden waren.
Er zijn ZAT rootkits voor Unix en Unix-likes... als je je software maar van genoeg brakke plaatsen betrekt, zoals onbekende repo's, dan heb je net zoveel kans op een rootkit onder Linux dan een trojan onder Windows.
Ik moet helaas zelf concluderen dat Linux nogal bloated is en enorm "traag" ..
Uh... LOL? Mijn huidige Windows7 installatie is 24 gigabyte groot, voor ALLEEN WINDOWS. Mijn huidige testomgeving (Debian Testing), waar ik binnenkort fulltime op over wil stappen, is ongeveer 5GB groot; Linux, INCLUSIEF alle applicaties die ik gebruik.

"Linux" zelf is niet traag. Als je het draait met een lompe desktop-omgeving zoals KDE4 of GNOME3, en je flikkert alle dependencies en plugins en widgets van die DE's er ook nog in, dan wordt het net zo groot als Windows7 ja, en gebruikt het net zoveel processorkracht, en zelfs meer, als je maar alle eyecandy aanzet. Draai je het met een kleine desktop zoals XFCE, dan is het ongever 10x kleiner, zowel in HDD als in RAM-gebruik. Veel minder flashy dan een full-blown en animated KDE4 of GNOME3, maar aan het eind van de rit draai je wel dezelfde applicaties, eventueel op een 10 jaar oud systeem waar Windows7 niet eens fatsoenlijk op kan booten. Ik zou Windows7 nooit installeren op een Pentium 4 2.4 GHz met 2GB RAM en een 60GB HDD. Linux met XFCE als desktop draait daar zonder problemen op. Het zal geen racemonster worden, maar het is bruikbaar.
zeker ik ben met de Topic Starter eens van mij mag iedereen met Linux aan de gang, helaas moet die kop van de Linux community eens niet in hun achterwerk zitten om te ruiken hoe goed ze wel zijn en eens wakker worden.
Op sommige gebieden moet ik je hier echter wel gelijk in geven. De Linux-community moet meer samenwerken om veel gebruikte en belangrijke software vooruit te helpen, en niet zoveel kibbelen en meer en meer versplinteren. Er is geen nut voor 8.752 distributies, 10 desktopomgevingen en 37 windowmanagers... keuze is goed, maar die moet IMHO niet versplinterd worden tot op het niveau van de window manager (of verder... zoals meerdere window decoration managers, enz...)
hmm Linux is leuk maar het blijft 1 grote zooi, zelfs Die hard Linux ontwerpers gooien steeds vaker het bijltje erbij neer.
Soms wel ja. Zoals ik al zei: Linux moet consolideren. Een paar grote root-distro's, een paar grote desktopomgevingen, en alle zut zoals window managers sound stacks en dergelijke gestandaardiseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 22-10-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Echt wat een onzin, linux heeft geen virussen....
zie hier, https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
als dat je uitgangspunt is, ben je echt verkeerd bezig.
Overal bestaan wel exploits voor, het is gewoon een feit dat als je als thuisgebruiker een linux distro draait die up2date is de kans dat er iets misgaat op dat vlak gewoon significant kleiner is, of dat nu ligt aan aan intrinsiek veiligere opzet van linux of aan het marktaandeel maakt niet echt uit: op dit moment is dat een selling point.

//edit: keuzes beperken (of consolidatie zoals ik hierboven lees) zou juist slecht zijn, concurrentie onderling is juist een aanjager voor innovatie.

[ Voor 12% gewijzigd door blouweKip op 22-10-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

quote: VSO
kortom als "gebruiker" wil ik niet kiezen tussen 101 verschillende smaken office, browser of ander software nee ik wil er 1 die 99% doet wat ik wil
Ga eens een PDF reader zoeken voor Windows. Heb je er zo 100 te pakken die allemaal beweren de beste en snelste te zijn. Bij Linux heb je er maar een aantal, waarvan er maar een paar echt goed zijn. Ik heb een paar licht gewicht readers geprobeerd, maar ze hadden allemaal wel een of meerdere gebreken waardoor ik ben uitgekomen op 2 readers: Evince voor je GTK omgeving en Okular voor KDE. Dan heb je nog de gesloten Adobe Reader, maar geen idee hoe die precies werkt. Eigenlijk wil je die niet, het is een lelijke vlek op je open source tapijt.

Office heb je in beide gevallen gewoon 1: MS Office en LibreOffice. De overige pakketten zoals gnummeric, Abiword e.d. zijn het net niet. Het zijn geen volledig office pakket dat mooi samenhangt.

Browser, heerlijk dat je keus hebt. Bij Windows heb je naast Firefox, Chrome en Opera ook wel alternatieven, maar zijn eigenlijk niets meer dan slappe aftreksels die gebruik maken van Webkit of zelfs de IE engine Trident. Tuurlijk, op Linux is 't merendeel ook Webkit, maar het voelt gewoon net even iets prettiger. En je hebt geen extra search en toolbar rotzooi er standaard in (die in 99% van de tijd niet uit te schakelen is, je gedrag wordt hoe dan ook bijgehouden).

Je zegt ook doodleuk dat Linux bloated is, en Windows snel. Hierboven wordt dat al ontkracht. Windows past niet eens op een 10 GB partitie, gaat zeiken als je 't op 20 wilt plaatsen en de iets grotere updates zullen falen als je niet minstens 6 GB vrij hebt. Welk OS is nu bloated? Mijn Debian installatie is met alles erop en eraan, exclusief /home 3,8 GB groot. Het past net niet op een 4 GB stick. Het opstarten is binnen 30 seconde klaar. Windows doet er met de standaard programma's die je zou gebruiken (Office, antivirus) veel langer over om het aanmeldscherm weer te geven.

Nu ga ik m'n Debian Sid slopen om 'm daarna weer te fixen. Eens zien wat er mis is met de dependencies van de laatste updates. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Oh, trouwens... het lijkt er nu op dat ik in het ene topic tegen Linux aan het ranten ben, en in het andere tegen Windows. Dat klopt inderdaad :+

Beide OS-en geven me genoeg mogelijkheden voor smilies zoals :/ 8)7 |:( :F en :r.
Ze geven me ook beiden genoeg mogelijkheden voor smilies zoals :) d:)b *; en *O*.

Daarom denk ik dat ik ze maar alletwee blijf gebruiken. Linux voor het dagelijks gebruik van desktopapplicaties die constant moeten updaten, en Windows als gameconsole en fallback voor programma's die ik 1x per jaar nodig heb (Logitech Harmony software), of slechts heel weinig (Adobe ADE, als ik weer 's 10 boeken koop.)

De 100 euro die Windows kost, boeit me niet zoveel. Een gameconsole is 5x zo duur. Spellen koop ik altijd via GOG.com. Die zijn spotgoedkoop, en omdat ze geen DRM hebben kunnen ze draaien zolang er een Windows is waarop ze werken. Al mijn spellen werken in elk geval op XP t/m 8, dus ik zit nog minimaal gebeiteld tot 2013 voor mijn huidige spellen. (Waarschijnlijk langer, want mijn huidige en volgende PC, die ook Windows 7 krijgt via een MSDN-licentie die ik nog heb liggen, ga ik nooit verkopen.)
blouweKip schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:41:

//edit: keuzes beperken (of consolidatie zoals ik hierboven lees) zou juist slecht zijn, concurrentie onderling is juist een aanjager voor innovatie.
Zeker, maar er is een limiet. Er is geen nut voor honderden distributies en tientallen desktops/windowmanagers, filemanagers, een eigen browser voor elke DE, enz.... dat is gewoon mankracht verspillen. Ik ken bijvoorbeeld niemand die Midori uit XFCE gebruikt, of Konqueror uit KDE. Iedereen gebruikt Firefox (Iceweasel), Chrome, of misschien Opera.

Pasgeleden heb ik gnome-commander ontdekt. Ik wist niet dat er een GTK-port van Midnight Commander bestond. Die filemanager slaat in mijn ogen Dolphin, Nautilus, Thunar, en alle anderen de grond in. Hij zou geport moeten worden naar QT (misschien is dat ook al gedaan... Krusader, wellicht? :X), en hij zou de default moeten worden in elke desktop. (IMHO.)

[ Voor 102% gewijzigd door Katsunami op 23-10-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

blouweKip schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:41:
[...]Overal bestaan wel exploits voor, het is gewoon een feit dat als je als thuisgebruiker een linux distro draait die up2date is de kans dat er iets misgaat op dat vlak gewoon significant kleiner is, of dat nu ligt aan aan intrinsiek veiligere opzet van linux of aan het marktaandeel maakt niet echt uit: op dit moment is dat een selling point...
't Probleem is alleen dat het selling point om zeep wordt geholpen zo gauw Linux populairder wordt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Katsunami schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:15:
[...]

en dan ga je koffie drinken (of internetten), en een half uur of drie kwartier later heb je je complete bak geïnstalleerd, met een systeem dat vergelijkbaar is met Windows 7 qua mogelijkheden... met dat verschil dat al je applicaties er ook al compleet in zitten.

Als al je drivers en software in de repo's zitten (wat steeds vaker voorkomt), dan kun je een complete Linux-bak from scratch in een uurtje installeren. "Instellen naar smaak" is wat anders natuurlijk.

Onderhoud?

"apt-get update && apt-get upgrade"

En koffie drinken. Je hele bak inclusief applicaties zijn bijgewerkt, behalve misschien die ene vreemde eend in de bijt zoals Calibre, die nauwelijks in repo's wordt bijgehouden omdat hij wekelijks verandert.
En dan kom je terug van je bak koffie en blijkt je installatie/update nog helemaal niet klaar te zijn omdat je nog een vraag moet beantwoorden tijdens installatie/update van een stuk software.
Bij installatie bijv een setting, bij update/upgrade de vraag of je je huidige config wil bewaren of die van de package maintainer.

Maak zelf overigens helemaal geen gebruik meer van apt-get sinds ik smxi heb ontdekt wat dat allemaal voor mij doet inclusief installatie en configuratie van de nvidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Er zijn Outlook/Exchange alternatieven die compleet Linux/Unix-native zijn, zowel open source als betaald. Zoek maar eens.
Noem er dan eens eentje die minstens zo veelzijdig is als Exchange/Office 365 en voor de user ook precies dezelfde gebruikerservaring heeft als Outlook, met ook precies de support die je bij Office 365 krijgt.

Precies, ze zijn er niet. Outlook/Exchange is het op alle vlakken net wel. Alle alternatieven zijn het gewoon net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 04:30:
[...]

't Probleem is alleen dat het selling point om zeep wordt geholpen zo gauw Linux populairder wordt
Zoals al meermaals aangehaald *is* Linux populairder als je kijkt naar totaal aantal devices, toch valt dit mee. Maar dan nog, al zou het kloppen, dan is dat toch een reden om nu wel Linux te nemen en tzt als het dan 'aan eigen succes volgens jouw definitie ten onder gaat' iets anders dat minder populair is te nemen.
Trommelrem schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:18:
[...]

Noem er dan eens eentje die minstens zo veelzijdig is als Exchange/Office 365 en voor de user ook precies dezelfde gebruikerservaring heeft als Outlook, met ook precies de support die je bij Office 365 krijgt.

Precies, ze zijn er niet. Outlook/Exchange is het op alle vlakken net wel. Alle alternatieven zijn het gewoon net niet.
"Precies dezelfde gebruikerservaring" :?

Dat doet MS Office 2013 al niet tov 2010 8)7

Dit soort eisen zijn waar het fout gaat met aanbestedingen. Ipv kijken naar daadwerkelijk gebruikte/benodigde functionaliteit wordt vastgelegd dat alle functies identiek moeten zijn (ook die je niet gebruikt) en dat alles exact hetzelfde moet werken.

Het is alsof je bij keuze van een auto alles uitsluit wat geen versnellingspook heeft wat je indrukt om in achteruit te zetten (ipv bijv een ring omhoog trekken of juist extra ver naar rechts of welke andere oplossing dan ook). Of waar de ruitenwisser niet bediend wordt door het rechterhendeltje omlaag te drukken (ipv omhoog, danwel omlaag voor interval en omhoog voor continu). Bij een auto, toch ook een complex technologisch voorwerp wat door grote hoeveelheden mensen gebruikt wordt zonder grondige kennis van wat er onder de motorkap gebeurt, vinden we dit soort ding blijkbaar triviaal, iets wat je snel zat oppikt en irrelevant voor de keuze - terwijl er bij een auto letterlijk levens vanaf hangen (als je op een drukke snelweg opeens per ongeluk in achteruit schakelt gaat er heel wat mis...).

Maar zodra het iets betreft achter een monitor overtuigen we onszelf collectief dat als ook maar de kleinste bedieningselement op een andere plek staat dat dezelfde mensen die haarfijn op de nieuwe auto de ruitenwisserbediening doorhebben na seconden in de eerste regenbui volstrekt incapabel zijn om die saveknop nog te vinden. Vervolgens kiezen we wel blindelings voor volgende versie van dezelfde vendor zonder ook maar een seconde stil te staan bij de mogelijkheid dat daar dingen evengoed anders kunnen staan. Vooral dat laatste is wmb een kwalijke inconsistentie.

[ Voor 66% gewijzigd door dion_b op 23-10-2013 09:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

hackerhater schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:38:
[...]

Welke exotische wifi-chip heb je dan wel niet dat hij niet ondersteund wordt? Het is wel soms zo dat Linux drivers nodig heeft die niet op die cd staan. Dan moet je hem even via een kabel aan het web hangen zodat hij die driver kan binnen halen.
Dat had mijn vriendin met haar macbook ook. Wifi werkte niet, kabel tijdens install eraan en wifi werkte toen de install voltooid was.
Weet ik veel, gewoon een DELL laptop. En ja, ik heb hem met kabel aan het internet gehangen.. maar toen nog niets.. dan moet ik gaan zoeken, heb ik geen zin in al die moeite enz. Het moet gewoon werken, daarom draai ik een bepaald OS. Ik moet ermee werken, en dan moet dat ding doen wat ik wil. En als ik alleen al bij het installeren van de Wi-Fi driver na een uur nog geen werkende configuratie heb ben ik er klaar mee. Misschien als ik binnenkort een dag niets te doen heb dat ik het nog eens ga proberen.
Bull, mijn Windows 8 is binnen een kwartier/20 minuten geïnstalleerd. Ja, dan staat de ISO op zo'n Zalman ding. Updates? Daar had ik het niet over, maar die kunnen prima op de achtergrond draaien. Daar ga ik niet op wachten. En out of the box worden alle drivers netjes geïnstalleerd. En dat zie ik steeds vaker onder Windows 8. Windows 7 is soms wat lastig met oudere hardware.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@St@m
Dan heb je dus zo'n oem install cd. Ja daar zitten inderdaad de drivers al bij. Bij een vanilla windows install zitten die 9 van de 10 keer NIET bij. En dat wordt alleen maar erger naar mate het OS ouder wordt.
Onder installatie reken ik ook de updates en de applicaties erop zetten.

Geen idee wat DELL met die wifi chip heeft gedaan zodat het niet werkt maar goed. Jouw verhaal begint tegenwoordig de uitzondering te worden gelukkig.Jje probeerde nu Linux te zetten op een Windows laptop en dan is het raar dat het niet vlekkeloos werkt?
Maar de driver stond dus niet bij "additional drivers"? Want dat is de eerste plek waar je zou moeten kijken als het niet direct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:20:
[...]

Weet ik veel, gewoon een DELL laptop. En ja, ik heb hem met kabel aan het internet gehangen.. maar toen nog niets.. dan moet ik gaan zoeken, heb ik geen zin in al die moeite enz.
Toevallig een oude Inspiron (Broadcom drivers)?

Van het weekend ben ik zelf overgestapt van Vista naar Linux (Mint 15 met Xfce) met dezelfde problemen (Dell Inspiron 1521). Ik heb totaal geen verstand van Linux, maar mijn laptop begon steeds meer problemen te vertonen met Vista (laptop inmiddels bijna 6 jaar oud) Wifi deed het eerst ook niet, maar met onderstaande stappen draait hij nu als een zonnetje.

http://linuxg.net/how-to-fix-broadcom-bcm4311-wireless-driver-on-ubuntu-and-linux-mint/

(let alleen op bij de laatste stap staat: '# echo "b43" >> /etc/modules', maar dat moet je zonder de " "-tekens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

hackerhater schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:30:
@St@m
Dan heb je dus zo'n oem install cd. Ja daar zitten inderdaad de drivers al bij. Bij een vanilla windows install zitten die 9 van de 10 keer NIET bij. En dat wordt alleen maar erger naar mate het OS ouder wordt.
Onder installatie reken ik ook de updates en de applicaties erop zetten.
Gewoon een Windows Enterprise van het werk, hoe kom je erbij dat het een OEM is? Is het namelijk niet. Prima, dan reken je de updates en installaties mee. Ik kon in ieder geval na 20 minuten werken. Onder Ubuntu kon ik dat niet.
Geen idee wat DELL met die wifi chip heeft gedaan zodat het niet werkt maar goed. Jouw verhaal begint tegenwoordig de uitzondering te worden gelukkig.Jje probeerde nu Linux te zetten op een Windows laptop en dan is het raar dat het niet vlekkeloos werkt?
Maakt DELL aparte Windows laptops :? Die alleen werken met Windows? Dat is nieuw voor mij.
Maar er hoeft maar één gebruiker te zijn bij wie het niet werkt, bij mij dus. Denk je dan dat ik er enthousiast over wordt? Dat ik het dan in mijn omgeving ga rondbazuinen? Nee, ik raad mensen Windows 7 of Windows 8 aan. Dat werkt.
Maar de driver stond dus niet bij "additional drivers"? Want dat is de eerste plek waar je zou moeten kijken als het niet direct werkt.
Nee, anders was ik niet zo lang bezig geweest he.
EcoR schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:34:
[...]

Toevallig een oude Inspiron (Broadcom drivers)?

Van het weekend ben ik zelf overgestapt van Vista naar Linux (Mint 15 met Xfce) met dezelfde problemen (Dell Inspiron 1521). Ik heb totaal geen verstand van Linux, maar mijn laptop begon steeds meer problemen te vertonen met Vista (laptop inmiddels bijna 6 jaar oud) Wifi deed het eerst ook niet, maar met onderstaande stappen draait hij nu als een zonnetje.
Nee, een Vostro van 2013, heb hem niet bij me dus het type weet ik niet. 3560 volgens mij.
http://linuxg.net/how-to-fix-broadcom-bcm4311-wireless-driver-on-ubuntu-and-linux-mint/

(let alleen op bij de laatste stap staat: '# echo "b43" >> /etc/modules', maar dat moet je zonder de " "-tekens doen.
Snap je nu waarom mensen niet overstappen? Zie je laatste regel. Dat is voor een normale thuisgebruiker toch niet te doen? Die weten nauwelijks waar ze moeten klikken in Windows. Laat staan dat ze een commando moeten uitvoeren en er dan ook nog achter moeten komen dat het commando eigenlijk niet goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Installatie cd van het werk. Dat is dus zeer waarschijnlijk een image die terug gecopieerd wordt. Dan kan het inderdaad in die tijd. Normale installatie duurt tich keer langer.
De reden dat ik die updates en extra programma's mee reken is om de vergelijking eerlijk te houden. Het ene OS compleet klaar vs het andere OS compleet klaar.

"Maakt DELL aparte Windows laptops :? Die alleen werken met Windows?"
Oems hebben inderdaad de neiging de hardware aan te passen waardoor de standaard drivers van de fabrikanten niet meer werken. Waardoor je de driver cd's van de oem nodig hebt en die bevat doorsnee alleen Windows drivers.

Wifi was een enorm probleem onder Linux. Tegenwoordig is het grotendeels oplost, maar nog niet 100%. Zonder de medewerking van de fabrikanten moeten ze de hardware hacken om erachter te komen hoe het werkt. Zodat ze een driver kunnen schrijven. Dit kost flink wat moeite en tijd.

Windows is niet perse beter qua hardware support. Ze hebben alleen het voordeel van de grootste te zijn in de desktop markt. Mijn eigen workstation werkt voor geen meter onder Windows (geen raid drivers zover bekend), terwijl hij perfect loopt onder Linux. Maar die hardware is ook uitgekozen op Linux support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

Weggejorist. Mosterd en maaltijd enzo. Sorry.

[ Voor 92% gewijzigd door P_Tingen op 23-10-2013 10:45 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ninjazx9r98 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:14:
[...]

En dan kom je terug van je bak koffie en blijkt je installatie/update nog helemaal niet klaar te zijn omdat je nog een vraag moet beantwoorden tijdens installatie/update van een stuk software.
Bij installatie bijv een setting, bij update/upgrade de vraag of je je huidige config wil bewaren of die van de package maintainer.
Je pakt je bak koffie en gaat achterover hangen voor het scherm in geval er zulke vragen komen. Maar een standaard desktop omgeving installeren of paar programma's erbij krijg je er geen (tenzij 't toevallig MySQL nodig heeft oid).
St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:20:
[...]

Weet ik veel, gewoon een DELL laptop. En ja, ik heb hem met kabel aan het internet gehangen.. maar toen nog niets.. dan moet ik gaan zoeken, heb ik geen zin in al die moeite enz. Het moet gewoon werken, daarom draai ik een bepaald OS. Ik moet ermee werken, en dan moet dat ding doen wat ik wil. En als ik alleen al bij het installeren van de Wi-Fi driver na een uur nog geen werkende configuratie heb ben ik er klaar mee. Misschien als ik binnenkort een dag niets te doen heb dat ik het nog eens ga proberen.
Dat je 't al niet weet is de eerste fout die je begaat. Als je niet weet wat je in je auto moet gooien om 'm te laten rijden, kom je ook niet ver na de eerste tankbeurt.
[...]

Bull, mijn Windows 8 is binnen een kwartier/20 minuten geïnstalleerd. Ja, dan staat de ISO op zo'n Zalman ding. Updates? Daar had ik het niet over, maar die kunnen prima op de achtergrond draaien. Daar ga ik niet op wachten. En out of the box worden alle drivers netjes geïnstalleerd. En dat zie ik steeds vaker onder Windows 8. Windows 7 is soms wat lastig met oudere hardware.
Mijn installatie van Windows 8 op een MBP uit 2011 heb ik bijna een hele dag over gedaan. Eerst via EFI wat resulteerde in een hoop gezeik met video dat niet werkte (beeld werd zwart en deed niets meer), geluid werkte niet, en nog meer gekloot.
Dan maar in MBR mode installeren. Dat was al een ramp an sich, maar niet echt de schuld van MS. Maar goed, het stond er dan uiteindelijk op. En wat had ik? Geen 3D mogelijkheden, geen photo viewer in desktop, geen degelijk toetsenbord support. Ik heb de bootcamp drivers moeten installeren, maar wat heb ik dan? Nog steeds geen photo viewer! Weer een halve dag kwijt om dat te fixen, met als gevolgd dat de brightness controlls niet werken.

Hoezo, een OS dat 'gewoon werkt'? Het werkt gewoon NIET! Het zou toch moeiteloos overal op moeten draaien? Linux doet dat vele malen beter. En een wijziging van EFI naar BIOS boot vereist iig GEEN herinstallatie met alle tijdsverspilling die er bij komt (weer je programma's installeren, weer die 8 GB aan updates uitvoeren, weer minstens 4x herstarten voor die meuk).

Dan de Dell laptops op 't werk. Geleverd met Windows 7 en als ik die moet herinstalleren, ben ik een hele dag bezig. Eerst Windows installeren, dan alle drivers opzoeken, want die zitten er niet in!, er achter komen dat de netwerkdrivers die je van de site hebt gehaald mbv de service tag niet werken en je nog steeds geen netwerk hebt (kabel en wifi!).
Ubuntu live CD erin, en he, alle hardware werkt in 1x, LAN en wifi tegelijk, zonder ook maar iets te hoeven doen. Heb Debian Wheezy op een oudere Vostro (1520) gezet, pijnloos en alles werkte in 1x (wifi was alleen de fwcutter installeren).

Windows is geen OS dat 'gewoon werkt'. Ze adverteren er ook niet mee. De enige die dat doet, is Apple met hun OSX en daar hebben ze volkomen gelijk in. Dat werkt gewoon zonder te hoeven kloten met drivers en andere meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:35

P_Tingen

omdat het KAN

Terug on topic:
Maar ja, hoe krijg je mensen zover om over te stappen?
Zoals hierboven gezegd: zien is geloven. Druk een live-cd in de computer, start op en laat zien hoe Linux eruit kan zien. Dan kun je goed kijken of de alternatieven op Linux je bevallen en of ze er überhaupt zijn.

Als je niet weet hoe het aanvoelt / eruit ziet kun je als gebruiker geen keuze maken.

Maar - zoals boven ook gezegd - weet ik niet of je er veel mee opschiet. Je bent straks van noodreparaties af omdat ze geen vage en illegale software meer kunnen installeren, maar ze zullen je dan gaan bellen of je nog een schaakprogramma / receptenprogramma / kaartspelletje / videoprogramma weet en kan installeren.

Als het je puur om de ellende van de illegale troep gaat zou ik zeggen: spijker het dicht en laat het lekker op Windows. Staat erop, is betaald, is bekend.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

hackerhater schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:04:
Installatie cd van het werk. Dat is dus zeer waarschijnlijk een image die terug gecopieerd wordt. Dan kan het inderdaad in die tijd. Normale installatie duurt tich keer langer.
De reden dat ik die updates en extra programma's mee reken is om de vergelijking eerlijk te houden. Het ene OS compleet klaar vs het andere OS compleet klaar.
Wij zijn MS partner, ik download een vanilla image van de partnersite. Nogmaals, ik gebruik geen OEM image. En ja, de installatie vanaf een Zalman USB installer (http://www.zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.php?Idx=674) duurt ongeveer 15-20 minuten. Maar als je het niet gelooft, het zal me jeuken. Ik zit na een kwartier in ieder geval in een werkende Windows, daarna moeten er updates en programma's geïnstalleerd worden. Office kost me 10 minuten. Chrome 3, dan ben ik klaar voor mijn meest basale werkzaamheden. En zonder updates kan ik prima mijn werk doen, en die installeren ook wel op de achtergrond.
"Maakt DELL aparte Windows laptops :? Die alleen werken met Windows?"
Oems hebben inderdaad de neiging de hardware aan te passen waardoor de standaard drivers van de fabrikanten niet meer werken. Waardoor je de driver cd's van de oem nodig hebt en die bevat doorsnee alleen Windows drivers.
Daar ga je weer over OEM..
Ik heb het even voor je opgezocht: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3560/pd
Dat is de laptop. Prima dat daar een OEM licentie bijzit, maar die wordt dus niet gebruikt.
Wifi was een enorm probleem onder Linux. Tegenwoordig is het grotendeels oplost, maar nog niet 100%. Zonder de medewerking van de fabrikanten moeten ze de hardware hacken om erachter te komen hoe het werkt. Zodat ze een driver kunnen schrijven. Dit kost flink wat moeite en tijd.
Dan is toch de vraag beantwoord? Hoe krijgen we Windows gebruikers over op Linux.. nou, niet.. als de hardware niet ondersteunt wordt. Dat was dus het hele verhaal.
Windows is niet perse beter qua hardware support. Ze hebben alleen het voordeel van de grootste te zijn in de desktop markt. Mijn eigen workstation werkt voor geen meter onder Windows (geen raid drivers zover bekend), terwijl hij perfect loopt onder Linux. Maar die hardware is ook uitgekozen op Linux support
Prima dat jij een workstation configureert op basis van Linux support, maar de gemiddelde consument loopt naar de MediaMarkt en koopt een pc. Als ze dan later over willen naar Linux, dan is dat niet te doen als de hardware niet ondersteunt wordt.
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:47:
[...]
Dat je 't al niet weet is de eerste fout die je begaat. Als je niet weet wat je in je auto moet gooien om 'm te laten rijden, kom je ook niet ver na de eerste tankbeurt.
True, misschien naïef dat ik had verwacht dat ik na een installatie direct klaar was om te gaan.
Mijn installatie van Windows 8 op een MBP uit 2011 heb ik bijna een hele dag over gedaan. Eerst via EFI wat resulteerde in een hoop gezeik met video dat niet werkte (beeld werd zwart en deed niets meer), geluid werkte niet, en nog meer gekloot.
Dan maar in MBR mode installeren. Dat was al een ramp an sich, maar niet echt de schuld van MS. Maar goed, het stond er dan uiteindelijk op. En wat had ik? Geen 3D mogelijkheden, geen photo viewer in desktop, geen degelijk toetsenbord support. Ik heb de bootcamp drivers moeten installeren, maar wat heb ik dan? Nog steeds geen photo viewer! Weer een halve dag kwijt om dat te fixen, met als gevolgd dat de brightness controlls niet werken.
Waarom zouden ze bij MS een OS maken dat zo geïnstalleerd kan worden op hardware van de concurrent. Zelfde als bovenstaande.. Apple moet dan drivers beschikbaar stellen.
Hoezo, een OS dat 'gewoon werkt'? Het werkt gewoon NIET! Het zou toch moeiteloos overal op moeten draaien? Linux doet dat vele malen beter. En een wijziging van EFI naar BIOS boot vereist iig GEEN herinstallatie met alle tijdsverspilling die er bij komt (weer je programma's installeren, weer die 8 GB aan updates uitvoeren, weer minstens 4x herstarten voor die meuk).
Oh, ik heb nooit problemen hoor met de installatie van Windows. Ja, soms moet je een driver zoeken. Moet je bij Linux blijkbaar ook. Voordeel is dat je gewoon kunt dubbelklikken. Onder Linux moet je in het ergste geval allerlei commando's gaan uitvoeren. Iedereen kan dubbelklikken, niet iedereen kan die commando's uitvoeren. Dus je krijgt gebruikers niet over omdat het teveel moeite kost.
Dan de Dell laptops op 't werk. Geleverd met Windows 7 en als ik die moet herinstalleren, ben ik een hele dag bezig. Eerst Windows installeren, dan alle drivers opzoeken, want die zitten er niet in!, er achter komen dat de netwerkdrivers die je van de site hebt gehaald mbv de service tag niet werken en je nog steeds geen netwerk hebt (kabel en wifi!).
Ubuntu live CD erin, en he, alle hardware werkt in 1x, LAN en wifi tegelijk, zonder ook maar iets te hoeven doen. Heb Debian Wheezy op een oudere Vostro (1520) gezet, pijnloos en alles werkte in 1x (wifi was alleen de fwcutter installeren).
Windows 8 is wat dat betreft alweer een stuk verder met geïntegreerde drivers. Maar ik ben het met je eens dat de DELL site gewoon kut is. Die geeft nooit de juiste drivers.
Windows is geen OS dat 'gewoon werkt'. Ze adverteren er ook niet mee. De enige die dat doet, is Apple met hun OSX en daar hebben ze volkomen gelijk in. Dat werkt gewoon zonder te hoeven kloten met drivers en andere meuk.
Klopt, Apple heeft de zaken het beste voor elkaar, maar goed. Die maken dan ook producten speciaal voor hun software. Je kan moeilijk verwachten dat Windows en Linux voor alle producten/onderdelen alle drivers paraat hebben. Op het moment dat dat niet het geval is, is het over het algemeen eenvoudiger om drivers voor Windows te installeren dan drivers voor Linux. Maar goed, ik zit in een NOS topic, dus die mening zal hier niet veel gedeeld worden.
Maar aan de andere kant.. ik ben een ervaren MS gebruiker en een Linux noob (daarom wilde ik het ook proberen) dus ik praat echt vanuit mijn eigen referentiekader. Als Linux beginner weet je gewoon niet waar je moet beginnen als iets NIET werkt, en dat houdt de meeste mensen tegen.

[ Voor 43% gewijzigd door St@m op 23-10-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
St@m schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:22:
[...]

Windows 8 is wat dat betreft alweer een stuk verder met geïntegreerde drivers. Maar ik ben het met je eens dat de DELL site gewoon kut is. Die geeft nooit de juiste drivers.
Ah, niet alleen Dell hoor. M'n vorige werklaptop was een Acer. Ik installeerde er een schone Windows 7 op (van MSDN, omdat wij ook zo'n abonnement hebben). Alleen deed na installatie eigenlijk bijna niets het. Okee, we pakken het typenummer erbij en we gaan naar de site van Acer, om de drivers te downloaden.
"Hoi! U wilde Wifi-drivers? Welke van de onderstaande 3 had je gewild? Audio? Deze of die andere? Videokaart? Welke heb je?" En zelfs Lenovo doet het zo; het was bij de installatie van een ThinkPad iets minder dramatisch dan bij Acer, maar evenwel weer keuze uit verschillende hardware. En ik maar gokken wat erin zit. Ik heb Ubuntu dat beter zien doen. Zelfs op een Acer. :)

Daarom heeft het weinig zin om conclusies te trekken op basis van alleen je eigen ervaringen. De volgende keer doe je het op een andere machine en doet alles het out-of-the-box. Zou zomaar kunnen. Je moet het echter proberen om erachter te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 23-10-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Cyphax schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:52:
[...]
Daarom heeft het weinig zin om conclusies te trekken op basis van alleen je eigen ervaringen. De volgende keer doe je het op een andere machine en doet alles het out-of-the-box. Zou zomaar kunnen. Je moet het echter proberen om erachter te komen.
Ben ik het mee eens, maar het probleem zit hem in de volgende stap.. hoe makkelijk is het om de drivers te vinden en dan te installeren. Tuurlijk als ik er tijd voor heb en tijd in wil steken, dan kom ik er uiteindelijk vast wel uit, maar misschien wordt het dan net zo'n verhaal als: Hero of Time in "Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux?" met functionaliteiten die maar half werken omdat de drivers niet juist zijn. Maar voor de "gewone" gebruiker is dat een stap te ver ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Die gewone gebruiker installeert sowieso eigenlijk nooit z'n OS. Windows en Linuxgebaseerd moet gewoon werken als je als gebruiker voor het eerst gaat werken met de machine. Daarna moet het alleen niet automatisch kapot gaan (Ubuntu heeft me weleens genaaid hiermee, trouwens, met een update), en het moet genoeg bieden aan software en dergelijke zodat je er als gewone gebruiker mee kan doen wat je ermee wilt doen.

Als het gaat over nieuwe hardware, dan heb je met Windows kans dat je problemen tegenkomt, en op Linux-based ook. Met beide OS'en kun je waarschijnlijk het probleem wel laten oplossen door iemand die er verstand van heeft. Hier komt een verschil om de hoek kijken: Linux is wat toegankelijker dan Windows als je een probleem op moet lossen. Je kunt makkelijker onder de motorkap kijken en wijzigingen maken. Maar dat maakt voor de gewone gebruiker weinig uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 23-10-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Dat moeten we nog maar eens gaan zien, er is zeker wel een correlatie tussen risico en het totaal aantal gebruikers maar het is zeker niet de enige of belangrijkste factor.
Als Linux beginner weet je gewoon niet waar je moet beginnen als iets NIET werkt, en dat houdt de meeste mensen tegen.
Omgekeerd gaat dat ook op, als je niets van windows weet (en dat gaat op voor een significant gedeelte van de windows gebruikers) dan kom je echt niet heel ver als je zelf maar wat gaat klooien, dus ik betwijfel of dat mensen tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In windows kan je dan nog hier en daar klikken en wie weet heb je geluk. Als ik hierboven zo lees, dan moet je wel heel veel geluk hebben toevallig het goede commando in te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor wie ik met Windows heb geholpen is 90% toch wel in de categorie van "ik weet er niets vanaf, ik vraag hem wel als er iets niet werkt", en gaan niet zelf dingen proberen. Ik had zelfs een collega die mij opbelde (zakelijk, dat dan nog wel) met de melding "mijn VPN werkt niet" en "mail wordt niet verstuurd", terwijl ze niets anders hoefde te doen dan wifi inschakelen of Outlook even herstarten. Pas als je dat zegt, doen ze het en he, warempel, het werkt. "Toch maar goed dat ik jou heb gebeld" is dan het antwoord, terwijl ik eerder zoiets heb van "denk even na en wees geen Lemming".

Het maakt dus niet uit wat je de gebruiker voorschotelt, ze gaan hoe dan ook vragen hoe iets werkt en jij moet 't op gaan lossen. Windows, Linux, of OSX, er is geen verschil in de manier hoe gebruikers er mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb voor m'n moeder een Chromebook gekocht, zo'n nieuwe 14" van HP. :) Zo simpel, ik hoor d'r nooit meer, alles werkt out of the box. En het beste is je kunt er niks aan instellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Heel simpel... niet.

Windows is geen Linux, hoe erg je ook je best gaat doen. Zolang mensen gewend zijn aan Windows willen ze Windows.

En persoonlijk vind ik de gemiddelde gebruiksvriendelijkheid en afwerking van Linux distro's ook niet heel bijzonder, niet dat Windows nu zo geweldig is maar daar speelt gewenning een grote rol bij veel mensen.
Maar het grootste probleem wat ik over het algemeen zien is dat mensen geen verandering willen, dus blijf je zelfs met incrementele updates (nieuwere windows versie) al problemen houden dus het overstappen naar een geheel ander OS is nog erger.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou graag op Ubuntu of Mandrake etc. over gaan maar er zijn gewoon een hoop dingen die niet werken voor mij, vooral 'zakelijke' software dus POS software/Boekhoud software en gespecialiseerde hardware.

Ik gebruik thuis 1 pc met Ubuntu maar daar heb ik het probleem mee dat ik mijn AMD/ATI driver niet lekker geinstalleerd krijg(Kom niet met 'moet je maar nvidia kopen' want voor de simpelere gebruiker moet het gewoon werken). En dat is ook gelijk een nadeel van b.v. Ubuntu, ik wil gewoon alle updates hebben en dat daarom b.v. mijn videokaart in eens niet meer werkt is toch best irritant.

Ik gebruik nog enorm veel oude software voor mijn werk, Novell 3.12/Dos/Windows 98/2000/XP en dan nog Embedded versies/XP embedded etc. En telefonisch support geven met windows is al lastig laat staan met linux...

Dus nee voor mij is Linux thuis leuk om mee te friemelen en ik kan er tot op zekere hoogte mee omgaan maar mijn kennis is ook nog te beperkt en komt meestal neer op Google.. Ik gebruik ook nog Freenas 7.x wat ook fijn werkt..

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:33:
Het maakt dus niet uit wat je de gebruiker voorschotelt, ze gaan hoe dan ook vragen hoe iets werkt en jij moet 't op gaan lossen.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat dit tegenwoordig steeds erger aan het worden is, en niet alleen op computergebied. Als mij vroeger als kind iets niet lukte, kreeg ik van mijn ouders te horen: "Dan moet je blijven proberen", of "Als je meer oefent gaat het beter", en dat deed ik dan ook (soms geholpen met een tip hier of daar).

In het algemeen laat ik alleen dingen oplossen door anderen als er zaken aan te pas komen die ik niet zelf kan, maar die wel in één keer goed moeten omdat je niet "even kunt proberen"; dat zou veel te veel geld of tijd kosten.

Nu zie ik vaak dat ouders binnen de kortste keren zeggen: "Geef maar, dat doe ik wel", en kinderen doen dat later ook weer bij hun ouders.

Zo kweek je volgens mij een "kan ik niet"-milieu, waarin mensen niks meer zelf willen uitzoeken (en het ook niet meer kunnen...)

[ Voor 11% gewijzigd door Katsunami op 23-10-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangeleerde hulpeloosheid is afschuwelijk. Daar heb ik op m'n werk ook regelmatig mee te maken. Mensen van wie ik weet dat ze 10 jaar geleden grote servers beheerden die nu in paniek raken zodra ze meer dan 3 regels tekst moeten lezen.
Het vervelende is dat er dan altijd wel een paar nerds zijn die zoiets hebben van "ik doe het zelf wel even" waardoor de prutsers in kwestie weg komen met hun gedrag.

Overigens sluit ik me aan bij de voorgangers die stellen dat je mensen niet kan laten overstappen.
Mensen kopen een computer in de winkel met een OS erbij. Na 3-5 jaar kopen ze een nieuwe waar misschien een nieuwere versie op staat. Geen normaal mens doet ooit een upgrade. Hun webbrowser upgraden is al te eng laat staan het hele OS. Als er iets mis gaat met de software is de kans dat ze het zelf opgelost krijgen erg klein. Alleen tweakers en andere IT'ers installeren en upgraden software zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-10-2013 18:03 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Het wordt ECHT eens %$#^$%#&%&# tijd dat Windows een optie krijgt om \Users op een andere schijf te planten tijdens de installatie, zonder eerst een unattended install te moeten maken.
Dit is dus al 1 reden waarom je windows + Linux niet moet vergelijken de werkwijze is radicaal anders ...

c:\users op windows gebied is bagger, vermijd het gebruik waar mogelijk :)
alles op c:\ wat unieke data is wat je wilt bewaren doe je op d:\ oid
Platte files zijn beter. Als je iets verkloot met een foute instelling en je bak boot niet, kun je nog altijd gewoon een live-CD pakken, bestand openen, instelling wijzigen en rebooten. Als je iets in het registry verkloot waardoor Windows niet boot, wordt het een stuk lastiger.
y u no backup ? :P, slechte IT-er ;) geintje .. gewoon ff copy bestand of export de hele reg sectie waar je in edit .. is je FU snel weer recht gezet..

lol er zijn ook live cd's van windows of portable app's
"apt-get install xorg lightdm xfce4 iceweasel leafpad"

je zegt eerst na 10 min install ben je klaar (not dus .. ) boeiend btw .. want windows heeft ook uren nodig om updates binnen te trekken .. /care
Daar kan geen Windows (of Mac) tegenop. Dit onderhoud is de hoofdreden waarom ik op Linux wil overstappen: dan hoef ik niet meer 50 applicaties en 20 drivers met de hand te updaten.
tja updates .. voor wat ? if it aint broke don't fix .. ik update alleen indien nodig (security of feature die ik wil/moet hebben
zucht er zijn er geen die de functionaliteiten hebben die je met exchange + outlook hebt, except lotus notes. O en als je alternatieven die half gaar, semi-af of met 101 plugins en werken tja no thx ..

Het is het zelfde als je een nieuwe BWM met een oude vierkante opel corsa van 20 jaar oud vergelijkt .. ja duh ze rijden allebij maar daar houd de vergelijking ook zo'n beetje mee op.
Dit is btw ook zo'n beetje de kern van Linux vs windows .. oorlogen .. die oude auto rijd nog steeds terwijl bij de nieuwe BMW zoveel troep in zit dat als er een zekering springt die auto niet meer weg komt ...
Uh... LOL? Mijn huidige Windows7 installatie is 24 gigabyte groot, voor ALLEEN WINDOWS. Mijn huidige testomgeving (Debian Testing), waar ik binnenkort fulltime op over wil stappen, is ongeveer 5GB groot; Linux, INCLUSIEF alle applicaties die ik gebruik.
hmm een gb kost paar cent .. de grote was vroeger een punt nu ??? nah ..
Op sommige gebieden moet ik je hier echter wel gelijk in geven. De Linux-community moet meer samenwerken om veel gebruikte en belangrijke software vooruit te helpen, en niet zoveel kibbelen en meer en meer versplinteren. Er is geen nut voor 8.752 distributies, 10 desktopomgevingen en 37 windowmanagers... keuze is goed, maar die moet IMHO niet versplinterd worden tot op het niveau van de window manager (of verder... zoals meerdere window decoration managers, enz...)

Soms wel ja. Zoals ik al zei: Linux moet consolideren. Een paar grote root-distro's, een paar grote desktopomgevingen, en alle zut zoals window managers sound stacks en dergelijke gestandaardiseerd.
nu ja versplintering is niet erg maar common frame-work zou wel prettig wezen.

het grootste voordeel van Linux is dat je data op 600 manieren kan input of output kan doen ..
- li-fi (je scherm)
- parallel
- serieel
- ham radio (27 mc bakkies)
- netwerk
- en 100 meer

het is rete snel met database en tekst verwerking.
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:02:
Aangeleerde hulpeloosheid is afschuwelijk. Daar heb ik op m'n werk ook regelmatig mee te maken. Mensen van wie ik weet dat ze 10 jaar geleden grote servers beheerden die nu in paniek raken zodra ze meer dan 3 regels tekst moeten lezen.
Het vervelende is dat er dan altijd wel een paar nerds zijn die zoiets hebben van "ik doe het zelf wel even" waardoor de prutsers in kwestie weg komen met hun gedrag.

Overigens sluit ik me aan bij de voorgangers die stellen dat je mensen niet kan laten overstappen.
Mensen kopen een computer in de winkel met een OS erbij. Na 3-5 jaar kopen ze een nieuwe waar misschien een nieuwere versie op staat. Geen normaal mens doet ooit een upgrade. Hun webbrowser upgraden is al te eng laat staan het hele OS. Als er iets mis gaat met de software is de kans dat ze het zelf opgelost krijgen erg klein. Alleen tweakers en andere IT'ers installeren en upgraden software zelf.
Stapje verder zonder Windows hadden we nu niet zulke flexe systemen enzv .. als het aan de Linux community lag was 15 jaar geleden de groei redelijk gestagneerd .. waarom ? omdat Linux community veel betere code produceert (als men wil) die het onderste uit de kan haalt.
Windows filosofie = investeer in betere hardware wij schrijven "goeie code" (bah)

Ach de pruts it-er komt er inderdaad mee weg. wat gelukkig mij voldoende werk bied. .
desktops verdwijnen ?? nah wordt denk ik weer meer "elite" wij tweakers worden weer tweaker en de rest Noob :D

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Toevallig vandaag net een stukje op BNR :D Hier op 4:10
http://www.bnr.nl/?servic...=fragment&audioId=2046190

Aanrader om even te luisteren.. Duurt ongeveer 2 minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 23-10-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
vso schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:46:
Dit is dus al 1 reden waarom je windows + Linux niet moet vergelijken de werkwijze is radicaal anders ...

c:\users op windows gebied is bagger, vermijd het gebruik waar mogelijk :)
alles op c:\ wat unieke data is wat je wilt bewaren doe je op d:\ oid
C:\Users onder Windows doet exact hetzelfde als /home onder Linux. Daarom zou het prettig zijn als \Users verplaatst kon worden naar een andere partitie tijdens de installatie.
y u no backup ? :P, slechte IT-er ;) geintje .. gewoon ff copy bestand of export de hele reg sectie waar je in edit .. is je FU snel weer recht gezet..

lol er zijn ook live cd's van windows of portable app's
Zat backups hier. Dan nog; zijn Live CD's van Windows en dergelijke eigenlijk wel legaal, of wordt het oogluikend toegestaan? Punt blijft dat je met een Live Linux gewoon VEEL meer mogelijkheden hebt.
je zegt eerst na 10 min install ben je klaar (not dus .. ) boeiend btw .. want windows heeft ook uren nodig om updates binnen te trekken .. /care

tja updates .. voor wat ? if it aint broke don't fix .. ik update alleen indien nodig (security of feature die ik wil/moet hebben
De updates zijn het probleem niet. Het probleem is dat elke applicatie apart bijgewerkt moet worden onder Windows. Ik heb er ondertussen zoveel dat het gewoon niet meer grappig is. Eén keer per zoveel tijd moet ik echt een uur of 4 aan de kant zetten om één voor één applicaties (en soms drivers) te de-installeren, opschonen, en herinstalleren.
hmm een gb kost paar cent .. de grote was vroeger een punt nu ??? nah ..
Dat wil nog niet zeggen dat het verspild moet worden. Een OS-installatie van 24GB exclusief software vind ik absurd, als een ander OS dezelfde software kan draaien met een installatie van 5GB inclusief software.

Ik heb toevallig vandaag een nieuwe image van mijn Windows systeemschijf gemaakt, waar ook de applicaties op staan. Die is ingepakt 18GB groot. Onder Linux zou die image 2,5GB zijn. Die wordt dus ruim 7x sneller aangemaakt, en ook 7x sneller teruggeschreven mocht ik hem nodig hebben. En het neemt niet simpelweg zo lomp veel ruimte in.

De originele installatie van Windows7 is iets van 12 GB oid, maar hij wordt steeds groter vanwege binnenkomende updates waarvan dan ook rollbackversies en dergelijke worden bijgehouden, zodat je de updates onafhankelijk van elkaar kunt verwijderen. En je kunt dus niet zeggen: "Ik wil vanaf nu alle updates die er nu op staan geïnstalleerd staan, verwijder alle rollbackversies." Volgens mij kan dat niet; in elk geval niet standaard.
Ach de pruts it-er komt er inderdaad mee weg. wat gelukkig mij voldoende werk bied. .
desktops verdwijnen ?? nah wordt denk ik weer meer "elite" wij tweakers worden weer tweaker en de rest Noob :D
"Elite" is niet direct het juiste woord, maar ik denk dat de mensen in de toekomst alleen nog een computer kopen (zoals we die nu kennen, als desktop of notebook) als ze hem nodig hebben, of ermee willen hobby-en, net zoals vroeger. Voor het huis-tuin-en-keukengebruik zal het grootste gedeelte uiteindelijk verschuiven naar zoiets als een grote tablet met een optioneel, afklikbaar toetsenbord. Zoiets als een Asus Transformer bijvoorbeeld, maar dan 12-14 inch in plaats van 10 inch.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 23-10-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:17:
Dan nog; zijn Live CD's van Windows en dergelijke eigenlijk wel legaal, of wordt het oogluikend toegestaan?
Zijn legaal.
Punt blijft dat je met een Live Linux gewoon VEEL meer mogelijkheden hebt.
Met DART en zelfs met WinPE kan ik out of the box het register wijzigen, de eventlogs uitlezen, services aanpassen, etc. etc. etc. Met Linux kan ik niet out of the box die wijzigingen in Windows aanbrengen.

WinPE is op Tweakers.net nogal een onbekend iets, terwijl het (voor Windows) veel beter werkt dan een LiveCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
OK...
Met DART en zelfs met WinPE kan ik out of the box het register wijzigen, de eventlogs uitlezen, services aanpassen, etc. etc. etc. Met Linux kan ik niet out of the box die wijzigingen in Windows aanbrengen.

WinPE is op Tweakers.net nogal een onbekend iets, terwijl het (voor Windows) veel beter werkt dan een LiveCD.
Daar twijfel ik niet aan. Ik bedoel, dat je met een Linux Live CD gewoon met je bak kan werken, in elk geval de basistaken kunt uitvoeren, als het per se moet. Met verscheidene Live CD's kun je zelfs na het booten software installeren in die Live CD-omgeving, als je genoeg RAM-geheugen hebt. (Tijdelijk, natuurlijk, bij een reboot is het weg.) Ik denk niet dat dit mogelijk is met een Windows Live CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bron? Je kan wel leuk beweren dat een "live XP" of "Live W7" legaal is, maar ik heb ze alleen in illegale vormen gezien. Kom dus maar met een bron waar dat duidelijk staat vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Katsunami schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:36:

Daar twijfel ik niet aan. Ik bedoel, dat je met een Linux Live CD gewoon met je bak kan werken, in elk geval de basistaken kunt uitvoeren, als het per se moet. Met verscheidene Live CD's kun je zelfs na het booten software installeren in die Live CD-omgeving, als je genoeg RAM-geheugen hebt. (Tijdelijk, natuurlijk, bij een reboot is het weg.) Ik denk niet dat dit mogelijk is met een Windows Live CD.
Nee, maargoed, vanaf Vista kun je je OS op een USB harddisk of SD kaart/USB stick plaatsen en daarvandaan booten. Sinds Windows 7 wordt dat zelfs officieel door Microsoft ondersteund. Wijzigingen die je dan aanbrengt, blijven wel gewoon bewaard. Aangezien CD een uitlopend medium is en USB heel erg in opkomst is, lijkt USB boot mij nuttiger.
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:56:
[...]

Bron? Je kan wel leuk beweren dat een "live XP" of "Live W7" legaal is, maar ik heb ze alleen in illegale vormen gezien. Kom dus maar met een bron waar dat duidelijk staat vermeld.
De Windows Vista, 7 of 8 installatie is al een Live CD. Bovendien krijg je WinPE meegeleverd op een aparte DVD als je een losse Windows Server koopt. Vanuit de WDS MMC kun je zelfs een WinPE DVD maken. Bij Symantec Ghost wordt WinPE meegeleverd. Gezien het feit hoe het beschikbaar wordt gesteld aan gebruikers, en hoe Microsoft het in KB artikelen vermeldt, lijkt het mij overduidelijk legale programmatuur.

Microsoft zou toch nooit zelf illegale software van zichzelf uitbrengen?

Zou je misschien een illegale live CD kunnen laten zien? Ik heb ze werkelijk nog nooit gezien en het lijkt mij ook sterk, daar WinPE al vanaf Windows XP door Microsoft wordt geleverd. Alleen toen heette het nog OPK en niet WinPE.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat je een LiveCD hebt waarvan je de timebomb hebt verwijderd. Dat is inderdaad illegaal. De timebomb is verplicht bij WinPE en is inderdaad te verwijderen. Maar heeft een WinPE zonder timebomb nou echt toegevoegde waarde?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 23-10-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, heb dit draadje goeddeels gelezen en heb vandaag een nieuwe 'gebruiker'.
Hoe dit kan, oude lapdoos, winXP, niet vooruit te branden, begin volgend jaar geen
ondersteuning meer, en, geen geld...
Systeempje draait nu ElementaryOS LUNA.
En alles wat gebruiker wil dat kan ie ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:08:

[...]

De Windows Vista, 7 of 8 installatie is al een Live CD. Bovendien krijg je WinPE meegeleverd op een aparte DVD als je een losse Windows Server koopt. Vanuit de WDS MMC kun je zelfs een WinPE DVD maken. Bij Symantec Ghost wordt WinPE meegeleverd. Gezien het feit hoe het beschikbaar wordt gesteld aan gebruikers, en hoe Microsoft het in KB artikelen vermeldt, lijkt het mij overduidelijk legale programmatuur.
Maar dan heb je dus een licentie afgenomen. Kan je het register bewerken vanaf de installatie DVD van Vista, 7 en 8? En niet elke consument heeft even een Windows Server licentie voor handen, laat staan een WinPE DVD. Bovendien moet je een fysiek media licentie aanschaffen om dat te krijgen, bedrijven gebruiken over het algemeen Volume/Open Licenses, daar zit het niet zomaar bij.
Microsoft zou toch nooit zelf illegale software van zichzelf uitbrengen?
Nee, dat zouden ze idd niet doen. Lekker handig als je je eigen beleid omver schopt.
Zou je misschien een illegale live CD kunnen laten zien? Ik heb ze werkelijk nog nooit gezien en het lijkt mij ook sterk, daar WinPE al vanaf Windows XP door Microsoft wordt geleverd. Alleen toen heette het nog OPK en niet WinPE.
Hirens bijvoorbeeld. Bied zowel XP als 7 aan. Illegaal als 't maar kan. En meer van z'n tools die erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:20:
[...]

Maar dan heb je dus een licentie afgenomen. Kan je het register bewerken vanaf de installatie DVD van Vista, 7 en 8? En niet elke consument heeft even een Windows Server licentie voor handen, laat staan een WinPE DVD. Bovendien moet je een fysiek media licentie aanschaffen om dat te krijgen, bedrijven gebruiken over het algemeen Volume/Open Licenses, daar zit het niet zomaar bij.
Jahoor, vanaf een installatie DVD van Windows Vista, 7 en 8 kun je gewoon het register openen van een bestaande installatie.

Feitelijk is de Windows installatie al WinPE, maar dan zonder DART tools en de command prompt moet je zelf starten met Shift-F10. De media die je bij Server krijgt is gewoon een aangepaste versie (WinPE zonder de setup binaries, zodat je meteen de commandprompt krijgt) voor luie mensen die te lui zijn om op Shift-F10 te drukken.
Hirens bijvoorbeeld. Bied zowel XP als 7 aan. Illegaal als 't maar kan. En meer van z'n tools die erop staan.
Nog nooit geprobeerd. Tot nu toe zit alle recoveryfunctionaliteit in WinPE of is in WinPE in te bouwen (DART), dus ik heb nog nooit speciale recovery DVD's nodig gehad. Mijns inziens kun je ook het beste WinPE gebruiken, omdat het door Microsoft ondersteund wordt.

Oke, ik gebruik ook 7-zip ook al heeft Windows een ingebouwde zip applicatie, maar 7-zip is dan ook echt duidelijk beter dan zip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:11:
Grappig, heb dit draadje goeddeels gelezen en heb vandaag een nieuwe 'gebruiker'.
Hoe dit kan, oude lapdoos, winXP, niet vooruit te branden, begin volgend jaar geen
ondersteuning meer, en, geen geld...
Systeempje draait nu ElementaryOS LUNA.
En alles wat gebruiker wil dat kan ie ermee.
Kijk, dat is wat ik bedoel. Terwijl de ander via de buurjongen Windows 7 er op probeert te krijgen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 10:35

Shunt

Boe

DJMaze schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:14:
[...]

Kijk, dat is wat ik bedoel. Terwijl de ander via de buurjongen Windows 7 er op probeert te krijgen. _/-\o_
En over twee dagen staat ze voor de deur met de vraag hoe kan ik mijn usb disk van de buurvrouw koppelen. Hoe kan ik mijn camera er op aan sluiten. Waarom werkt de software die ik voorheen had niet meer?
Gebruikers zien geen OS die zijn een computer. De computer is gemaakt van magie, dankzij die magie draaien er andere magie dingetjes op die heten programma's en die programma's daar kunnen ze dingetjes mee doen. Wat die magie dingetjes zijn interesseert de gebruiker niet zolang ze maar gewoon op de zelfde manier door kunnen gaan zoals ze altijd door gaan met de zelfde functionaliteiten.

Samenvatting: gebruikers zijn apen die een trucje geleerd zijn. Alles moet het gewoon doen zoals het altijd gedaan heeft anders raken ze in paniek en snappen ze het niet meer.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shunt schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:53:
[...]

En over twee dagen staat ze voor de deur met de vraag hoe kan ik mijn usb disk van de buurvrouw koppelen. Hoe kan ik mijn camera er op aan sluiten.
Als gebruikers bij mij komen met die vragen, zeg ik dat ze de stekker in de juiste aansluiting moeten stoppen. Dat is hetzelfde als 'hoe maak ik de deur open' en 'hoe doe ik de sleutel in het slot' vragen.
Gelukkig worden USB schijven automatisch gemount en digitale camera's krijgen zelfs een autorun-achtige optie om foto's direct te importeren. Afhankelijk van het geïnstalleerde programma ervoor, Fspot kan dat iig.
Waarom werkt de software die ik voorheen had niet meer?
Omdat je incompetent bent. :+
Samenvatting: gebruikers zijn apen die een trucje geleerd zijn. Alles moet het gewoon doen zoals het altijd gedaan heeft anders raken ze in paniek en snappen ze het niet meer.
Maar men is wel bereid om bij een auto te veranderen van sleutel in het contact en omdraaien, naar drukken op een knop. En in plaats van dingen in te typen, gaan ze tegen apparatuur praten. Nog even en dat is de enige manier om iets gedaan te krijgen, praten tegen je computer. Of nog erger, we hoeven niets meer te doen dan er aan denken.

Als ze wel de enige verandering aan kunnen, moeten ze bij mij niet komen dat ze een andere niet kunnen. Je hebt leren lopen, rennen, fietsen, auto rijden, ga dan niet komen met "ik kan een ander programma niet leren". Dan ben je in mijn ogen te lui om er een te hebben. Wie niet wil aanpassen komt uiteindelijk in isolement terecht.

Ja, het is hard, maar wel de realiteit. Mensen zijn veel te selectief met wat ze nou willen leren en waarvan ze zeggen 'het moet gewoon werken'. Schop ze een jaar naar een ander land, dan moeten ze de taal wel leren. Voor een computer met ander OS of überhaupt al andere programma's is het precies hetzelfde. Geef ze iets, laat het zien, leg het uit en alle andere veranderingen ervan leren ze vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Shunt schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:53:
En over twee dagen staat ze voor de deur met de vraag hoe kan ik mijn usb disk van de buurvrouw koppelen. Hoe kan ik mijn camera er op aan sluiten. Waarom werkt de software die ik voorheen had niet meer?
Allemaal éénzijdige bangmakerij.
Als je Windows 7 op zo'n oude bak zet komen er wel andere vragen.

Tot nu toe zijn er wat reacties off-topic, angst opwekkend en schijterij vanuit het oogpunt van Windows en GNU/Linux gebruikers.
Het lijkt de kleuterschool wel waarbij het ene kind de ander probeert te overtuigen dat zijn knikker mooier is dan die van de ander.
Ja, je hebt gelijk jouw knikker is veel mooier dan de mijne.

Hoe komt het toch dat vragen/discussies omtrend een OS altijd hierop uitdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
HoT: ik snap je punt, maar je gaat hierbij wel de persoonlijke ervaring van een gebruiker uit de weg. Snap goed, ZIJ vragen niet om aanpassing en die aanpassingen zijn vanuit hun belevenis ook niet nodig. Ook vergelijk je het met gekke dingen: een knop in plaats van een sleutel bij een auto is een minimale aanpassing, daarnaast bouwt het verder op dingen die we al kunnen (want we drukken ook op knoppen met andere apparaten).

Daarnaast kost het leren van nieuwe software simpelweg tijd, en deze tijd is langer als je niet zo gewend bent veel te wisselen van software (iemand die 10 softwarepakketten heeft gebruikt voor doel X, zal de 11e makkelijker leren dan iemand anders die altijd met 1 pakket heeft gewerkt) of bekend bent met hoe de PC intern werkt. Deze tijd steken wij nerds maar al te graag er in, mensen willen gewoon een werkend iets en hebben geen zin in dat gekloot.

Jij noemt het lui, ik noem het gewoon ongeinteresseerd, en dat is hun goed recht. Ik weet ook geen klap van auto's en breng hem naar een garage. Als ik dingen zelf MOEST doen, was het mij de tijd niet waard.

Imho is het ook deze arrogantie die Windows gebruikers tegen houdt, immers wordt er vooral gefocused op het gebruik van Linux en dat alles er mee kan wat op Windows kan, maar de bereidheid en de moeite die dit sommige mensen kost niet wordt meegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidT_NL op 24-10-2013 13:59 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Goeie Liquid, ik zal eens een onderzoek hierin beginnen met gerichte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

LiquidT_NL schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:58:
Jij noemt het lui, ik noem het gewoon ongeinteresseerd
Ik noem het 'wel iets beters te doen'. Je koopt voor een paar honderd euro een mooi systeem bij elkaar, dat in principe werkt en makkelijk te bedienen is. Betaal je nog wat meer voor dezelfde hardware kun je zelfs roepen dat je Apple hebt, en dan schijnt het allemaal nog magischer te werken (los van het feit dat iPhones niet met mijn Nokia N8 kunnen pairen via BT, wtf?!).

Bijna overal waar ik nu kom om computer of andere gerelateerde problemen op te lossen (bijv. router instellen, dsl-verbinding inrichten, etc.) zie ik wel een of meerdere XP computers staan. Ik vertel die mensen allemaal dat ze begin 2014 die bak de deur uit moeten doen. Meestal zijn het oudere beestjes (maar niet altijd) en ik zeg dan voor april 2014 moet je van XP af, want anders word je gehackt (simpel door de bocht, dat doet het meestal wel), omdat er geen veiligheidsupdates meer uitgebracht worden. Ik geef ze de optie koop een win7 licentie (afhankelijk van de computer), koop een nieuwe pc, of ga linux gebruiken. Daar mogen ze dan over na gaan denken.
Zelf raad ik ze optie twee aan, zodat ze gewoon in de hun bekende software-wereld kunnen blijven en de ondersteuning maximaal is (een willekeurige helpdesk kan je met windows al nauwelijks helpen, laat staan met linux). Maar als ze alleen af en toe een mailtje lezen kan Xubuntu op zo'n Atombakje wat ze dan hebben staan ook prima. Dus dan raad ik een dual-boot aan om eens te kijken hoe het werkt. Meestal zijn ze wel heel nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid werkt het best ;) En als ze dan ervaren hoe belachelijk snel die distro is zijn ze zo om.

Overigens ben ik een langer stuk aan het typen om hier te posten over mijn eigen ervaringen met mijn deel-overstap naar Linux.

[ Voor 3% gewijzigd door Buggle op 24-10-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Precies, maar dan heb je het ook over een nieuwsgierigheid die die mensen moeten hebben. Als ik diezelfde vraag aan pak-em-beet van mijn vader zou stellen, of een digibete vriend van mij, hebben zij die nieuwsgierigheid niet en die bereidheid ook niet. Dat heeft niets met lui te maken.

Overigens, ik lees hier van de Linux gebruikers ook genoeg weerstand als ze naar Windows verplicht worden te gaan (op werk bijvoorbeeld).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.