Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LiquidT_NL schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:58:
HoT: ik snap je punt, maar je gaat hierbij wel de persoonlijke ervaring van een gebruiker uit de weg. Snap goed, ZIJ vragen niet om aanpassing en die aanpassingen zijn vanuit hun belevenis ook niet nodig. Ook vergelijk je het met gekke dingen: een knop in plaats van een sleutel bij een auto is een minimale aanpassing, daarnaast bouwt het verder op dingen die we al kunnen (want we drukken ook op knoppen met andere apparaten).
Je laat wat zien wat ze ook kunnen gebruiken, willen over en gaan dan klagen over 'dit werkt niet, hoe moet dat'. Dat is lui zijn. Ze wilden in de eerste plaats al om vanwege wat ze zagen. Dan mogen ze voor een paar andere dingen best wat moeite tonen.
Zoals je zegt, we drukken allemaal op knoppen op andere apparaten. Als hun oven/magnetron niet meer werkt en een nieuwe moet komen, met daarbij dus andere knoppen vanwege andere functies, leert men dat wel. In Linux vs Windows zit je ook alleen maar op knopjes te drukken. In welke mate gaat jouw vergelijking dan op met knoppen en een ander OS? Het zijn maar iets andere knoppen die op een iets andere plek zitten. Betekend dat dan gelijk dat ze als een idioot er mee om moeten gaan en zodra het niet op de exacte pixelplek staat wat ze verwachten als een holbewoner te moeten staren naar de plek en jou gaan bellen van 'kan knop niet vinden'?

Daar ging het mij even om. Men wil, maar doet daarna geen enkele moeite terwijl ze met tig andere zaken dat wel doen. Dan kijken ze opeens wel verder dan hun neus lang is. Maar bij een computer, nee, dat is iets magisch wat ze niet snappen.

Ow, en even over de auto, je moet eens nagaan wat ze tegenwoordig allemaal wel niet bedenken om een auto te starten. Sleuten in contact en omdraaien, sleutel in contact en knop drukken, pasje in sleuf en knop drukken, blokje in gat duwen en dan doordrukken voor starten.
Achteruitversnelling vinden, net zo. Vroeger was 't zo simpel als naar rechts en beneden. Nu heb je dat als optie, pook indrukken en rechts omlaag, pook indrukken en links omhoog, links doorduwen, stukje op pook omhoog en dan bewegen.

Met al die veranderingen in een auto valt het veranderen van OS best mee. Het werkt nog steeds met dezelfde oude principes, je klikt op een icoon en er gebeurt wat. Je typt wat in en er verschijnen tekens op het scherm.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:07:
Ow, en even over de auto, je moet eens nagaan wat ze tegenwoordig allemaal wel niet bedenken om een auto te starten. Sleuten in contact en omdraaien, sleutel in contact en knop drukken, pasje in sleuf en knop drukken, blokje in gat duwen en dan doordrukken voor starten.
Achteruitversnelling vinden, net zo. Vroeger was 't zo simpel als naar rechts en beneden. Nu heb je dat als optie, pook indrukken en rechts omlaag, pook indrukken en links omhoog, links doorduwen, stukje op pook omhoog en dan bewegen.
Doet mij denken aan:

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Hero of Time schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:07:
[...]

Je laat wat zien wat ze ook kunnen gebruiken, willen over en gaan dan klagen over 'dit werkt niet, hoe moet dat'. Dat is lui zijn. Ze wilden in de eerste plaats al om vanwege wat ze zagen. Dan mogen ze voor een paar andere dingen best wat moeite tonen.
Dat noem ik onvoorbereid. Als je zegt dat alles wel op een andere plek zit en hier en daar anders werkt is het misschien anders. Zij willen blijkbaar wel het mooie, maar vergissen zich in de extra tijd die het kost om het te leren. Nogmaals, mensen interesseert het niet en willen het niet weten, dat noem ik niet lui. Ik hoef ook van zat zaken niet te weten hoe het werkt of hoe ik het moet doen.
Zoals je zegt, we drukken allemaal op knoppen op andere apparaten. Als hun oven/magnetron niet meer werkt en een nieuwe moet komen, met daarbij dus andere knoppen vanwege andere functies, leert men dat wel. In Linux vs Windows zit je ook alleen maar op knopjes te drukken. In welke mate gaat jouw vergelijking dan op met knoppen en een ander OS? Het zijn maar iets andere knoppen die op een iets andere plek zitten. Betekend dat dan gelijk dat ze als een idioot er mee om moeten gaan en zodra het niet op de exacte pixelplek staat wat ze verwachten als een holbewoner te moeten staren naar de plek en jou gaan bellen van 'kan knop niet vinden'?
Ik denk dat je je echt vergist in de belevenis van zo'n persoon. Je pakt hier hele oppervlakkige apparaten: een magnetron, een auto starten, etc. Daarvan is het voor ons duidelijk hoe het onderliggende tot op zekere hoogte werkt, ook voor die mensen. Een magnetron heeft 4 knoppen en een draaiknop. Als er 1000 knoppen op zouden zitten en die veranderen per magnetron (PLUS hun labels), dan geef ik je gelijk. Het is nu eenmaal voor gebruikers moeilijk om te snappen dat hun Word nu "Writer" heet, hun Excel "Calc" etc.
Daar ging het mij even om. Men wil, maar doet daarna geen enkele moeite terwijl ze met tig andere zaken dat wel doen. Dan kijken ze opeens wel verder dan hun neus lang is. Maar bij een computer, nee, dat is iets magisch wat ze niet snappen.
Ik blijf er bij dat het appels met peren vergelijken is, maar goed. Een andere magnetron of manier van auto starten is amper moeite en heb je binnen een seconde door. Als je deze mensen een manier van auto starten laat zien waar ze eerst 2 uur nodig hebben om het uit te zoeken, dan heb je kans dat ze ook gewoon liever die oude vertrouwde sleutel gebruiken.

Met al die veranderingen in een auto valt het veranderen van OS best mee. Het werkt nog steeds met dezelfde oude principes, je klikt op een icoon en er gebeurt wat. Je typt wat in en er verschijnen tekens op het scherm.
Wederom niet mee eens.
"Hey, je moest eerst gewoon sleutel er in doen? Ja je moet nu ook op een knopje drukken"

Doe voor mij dat ook eens uitleggen over een heel OS. Je kan dat nu eenmaal niet gaan vergelijken met hele basale situaties die lang niet zo complex als een OS zijn. Als jij de zin "Met al die veranderingen in een auto valt het veranderen van OS best mee" echt serieus meent, dan denk ik dat je beeld van de doorsnee gebruiker compleet verstoord is en lijkt verdere discussie over deze kwestie mij zinloos.

Je kan je overigens afvragen als je er zo heilig van overtuigd bent dat het hetzelfde is, waarom mensen dan wel die bereidheid hebben met andere apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidT_NL op 24-10-2013 15:33 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:47:
[...]

Je pakt je bak koffie en gaat achterover hangen voor het scherm in geval er zulke vragen komen. Maar een standaard desktop omgeving installeren of paar programma's erbij krijg je er geen (tenzij 't toevallig MySQL nodig heeft oid).
Het ging niet alleen om installeren maar ook over updaten/upgraden.
Bij installeren is het zoals je zelf al aangeeft (uiteraard) afhankelijk van de software die je kiest maar bij updaten/upgraden zie ik weldegelijk (op een Debian testing desktop) met enige regelmaat allerlei vragen (of lappen informatieve tekst) voorbij komen waardoor het proces 'hangt' en interactie van de gebruiker noodzakelijk is.
De vraag die thuis het meest voorbij komt is die waarbij melding gemaakt wordt van een zelf aangepaste config file (waar ik lang niet altijd van overtuigd ben dat ik dat daadwerkelijk gedaan heb) en de vraag of die configfile vervangen moet worden door een versie van de package maintainer.
Koffie drinken en terug komen bij een systeem wat klaar is met de update/upgrade (waar ik ook op reageerde, niet op koffie drinken en achterover hangen bij het scherm) is dan ook helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Zelf ga ik overigens liever voor apt-get dist-upgrade en niet voor apt-get upgrade om te voorkomen dat ik packages krijg die "kept back" zijn.

Heb net voor fun overigens een dist-upgrade gedaan van een clean install wheezy desktop (zonder extra software, alleen datgene wat meekomt als je voor een desktop kiest met de rest standaard) naar jessie in VMware Player.
Dat upgrade proces stopt twee keer omdat user interactie noodzakelijk is.
De eerste keer komt er een lap tekst voorbij over een update van mozilla/certdata.txt waarna ik op de "q" gedrukt heb om verder te gaan.
Tweede keer is een vraag over het wel of niet herstarten van services zonder te vragen en dat heeft te maken met libc6:amd64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
Mijn overstap plan zou bijvoorbeeld een combinatie zijn van verschillende handelingen (en posts uit dit topic):
gebruik van crossplatform applicaties, dualboot, een linuxdistro wat veel op windows lijkt, virtualisatie en wine.

Ik zou bijvoorbeeld de volgende stappen uitvoeren:
  1. Leer de gebruiker werken met applicaties die zowel op windows en andere platformen draaien.
  2. Installeer een linux distributie naast Windows.
  3. Installeer op linux de applicaties, maar ook playonmac (wine)
  4. virtualbox (met daarop een een kleine image van het oorspronkelijke windows systeem)
  5. Installeer een Linux distributie die veel op windows lijkt, grafisch maar ook kwa werking.
    (In plaats van Ubuntu (en afgeleiden), raad ik opensuse kde aan.)
  6. Werk met gebruikerswachtwoorden en een root wachtwoord.
  7. Zorg voor een paar leuke thema's, voor een mac gebruiker geen crystal of tango iconen.
Zelfs de politie van Frankrijk vind deze methode blijkbaar ook handig. (bespreking op LAS)

[ Voor 0% gewijzigd door freyk op 24-10-2013 18:59 . Reden: kde toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

freyk schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:15:
Mijn overstap plan zou bijvoorbeeld een combinatie zijn van verschillende handelingen (en posts uit dit topic):
gebruik van crossplatform applicaties, dualboot, een linuxdistro wat veel op windows lijkt, virtualisatie en wine.

Ik zou bijvoorbeeld de volgende stappen uitvoeren:
  1. Leer de gebruiker werken met applicaties die zowel op windows en andere platformen draaien.
  2. Installeer een linux distributie naast Windows.
  3. Installeer op linux de applicaties, maar ook playonmac playonlinux (wine)
  4. virtualbox (met daarop een een kleine image van het oorspronkelijke windows systeem)
  5. Installeer een Linux distributie die veel op windows lijkt, grafisch maar ook kwa werking.
    (In plaats van Ubuntu (en afgeleiden), raad ik opensuse aan.)
  6. Werk met gebruikerswachtwoorden en een root wachtwoord.
  7. Zorg voor een paar leuke thema's, voor een mac gebruiker geen crystal of tango iconen.
Zelfs de politie van Frankrijk vind deze methode blijkbaar ook handig. (bespreking op LAS)
FTFY :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De hele computerwereld is ook nog zo onvolwassen als wat. Ik snap dat mensen geen moeite willen doen om er iets van te begrijpen maar op een bepaalde manier is dat niet erg verantwoordelijk. Ik zou best met een helikopter willen vliegen, maar ik heb geen zin om alles over luchtdruk, weerpatronen en vliegregels te leren. Ik mag dus niet vliegen want dat zou anderen maar in gevaar brengen.
Nu snap ik ook wel dat computers niet uit de lucht vallen en ontploffen als je iets verkeerd doet, maar er wordt wel degelijk een hoop schade gemaakt door mensen die zonder verstand van zaken hun computer aan internet hangen en er maar een beetje op los klikken.
Als jij niet wil weten leren hoe je een Tivo programmeert vind ik dat prima, daar heb ik geen last van. Als je niks van computers weet en op internet gaat bestaat er een flinke kans dat je wel voor overlast zorgt. Je komt dan al snel bij een computerrijbewijs uit. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, maar het punt is wel dat je een zeer complex en potentieel gevaarlijk apparaat hebt dat gebruikt wordt door allerlei mensen die geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
freyk schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:15:
[list=1]
• Leer de gebruiker werken met applicaties die zowel op windows en andere platformen draaien.
Dit is de Nr. 1 tip die werkt. Echt waar. Een overstap kan dan wel 2 jaar duren, omdat je met-en-met applicaties gaat vervangen, één voor één, en als allerlaatste het OS.

Ik heb een gebruiker een tijdje terug overgezet op een Mac. Zijn Windows-computer kreeg op een gegeven moment een defect aan het moederbord. Hij vroeg of hij niet kon overstappen op een Mac, want hij had toch al een iPhone, iPad, en iPod, net als zijn vrouw. Twee van zij 3 kinderen hadden een iPod.

Toen ik die Windows-computer bouwde ruim 5 jaar geleden, heb ik gezegd: "Geen illegale shit. Ik ga dat niet onderhouden. De persoon voor mij wellicht wel, maar ik werk niet met illegale software. Ik installeer gratis/vrije sotware, en als die later niet bevalt, dan moet je óf je software kopen, of iemand anders vragen om je PC te onderhouden." OK... eens. We proberen het met legale/gratis/vrije software (op Windows.)

Windows Vista gekocht en erop gezet (later inplace geüpgradet naar 7). Toen ben ik begonnen met:

Q: Word, Excel, en Outlook 2003. Illegaal geïnstalleerd. Wat doe je daarmee?
A: CV bijhouden, grafiekjes maken, en mail ophalen/verzenden.

OK -> EXIT. OpenOffice erop, en Thunderbird.

Q: Photoshop. Illegaal. Wat doe je daarmee?
A: Foto's verkleinen, bijsnijden beetje contrast en helderheid enzo.

OK -> EXIT. Gimp erop.

Q: Complete Nero Suite. Illegaal. Wat doe je daarmee?
A: Muziek-CD's branden van MP3's voor in de auto. Verder niks.

OK -> EXIT. Infrarecorder erop.

Enz.

Zo heb ik alle programma's vervangen door open-source software en er specifiek op gelet dat die programma's (of zeer vergelijkbare programma's) zowel op Windows, OSX en Linux beschikbaar waren. Het heeft hier en daar wat gevloek gekost in het begin omdat er soms iets niet te vinden was. Hij heeft ook wel eens gebeld met "Ik kan dit en dat niet vinden" (en dan blijkt die functie *compleet* anders te heten en anders te werken).

Toen hij een Mac wilde hebben, was het een kwestie van een ander OS onder al die bekende applicaties schuiven. Leren hoe de dock werkt in plaats van de taakbalk, en Finder in plaats van Verkenner en dat soort zaken is triviaal voor iemand die wat meer verstand heeft dan de gemiddelde banaan EN de interesse om dat soort spul even te bekijken.

De overstap op de Mac is vloeiend verlopen.

Ik weet 100% zeker dat indien hij geen Mac-apparaten had gehad (en dus geen iTunes), dat deze persoon ook zonder horten of stoten was overgestapt op Linux met XFCE, KDE of Gnome, met behoud van al zijn al bekende programma's.

Als er iets stuk gaat, zou hij namelijk toch mij moeten bellen, onafhankelijk van het OS. Hij kan met een computer werken (en snappen wat hij doet; dus niet alleen "truukjes uithalen" en "lijstjes volgen"), maar hij kan hem niet configureren of repareren, als het verder gaat dan het installeren van een programma; net zoals mijn moeder kan autorijden, maar niet de motor kan herstellen als er iets stuk gaat.

=== === ===

edit: Ik heb bij mijzelf precies hetzelfde gedaan, maar hier heeft het ruim 10 jaar geduurd. De eerste keer dat ik Linux probeerde was in 2001, maar ik had gewoon teveel Windows-spul nodig, voor onder andere mijn opleiding. GIMP en Linux RAW-convertors kwamen niet eens in de buurt van gratis Windows-software, en als student kreeg ik al mijn software spotgoedkoop. Naarmate ik minder afhankelijk ben geworden van andere mensen en de open-source software beter werd, ben ik één voor één programma's gaan vervangen, totdat ik vorig jaar eindelijk op het punt ben aangekomen dat ik geen Windows-spullen meer gebruik. Ik heb Photoshop en Lightroom buiten getrapt voor GIMP en RAWTherapee, omdat ik niet wil vastzitten aan Adobe's subscription model.

Ik heb alleen nog een schaakprogramma (komt in een VM terecht op een oude XP-licentie) en een aantal spellen die van Windows afhankelijk zijn; Windows 7 en opvolgers gaan hier dus binnenkort een "gameconsole" worden, terwijl Linux voor het "normale werk" wordt ingezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 24-10-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ik heb de overstap naar linux op mijn desktop (chakra) en laptop (Mint 14) gemaakt dankzij het openWRT topic op dit forum van de TL1043ND router. Twee verschillende distro's gekozen zodat ik sneller de verschillende manieren van werking onder de knie krijg. Het gebruiken van al die opensource software doet toch wel je ogen opengaan, dat je van betalende software meestal 9/10 van al de features nooit of te nimmer zal gebruiken. Zoveel zaken die via de linux terminal intuïtiever gebeuren dan als in Windows cmd, je krijgt zelfs hints als er iets nog niet geïnstalleerd is. Ik heb wine wel eens getest met COD4, en dat werkte perfect, maar meer zal ik er ook niet van moeten verwachten.

Ik moet wel toegeven dat op mijn laptop Win 7pro nog steeds in dualboot staat als een soort van 'you never know' (en er voor betaald is). Eigenlijk kom ik 99% van de tijd nooit meer in Win 7 en is het eigenlijk meer een pest wanneer ik het nog eens opstart en dan al die updates van OS en AV. :/

Het enige waar ik nog niet over uit ben is, in hoeverre eigenlijk het systeem stabiel blijft en ofdat het eigenlijk wel nodig is om actief op zoek te gaan naar virussen of rootkits. Ik besef dat de meeste AV's een vals gevoel van veiligheid geven en dat je eigenlijk steeds achter de feiten loopt. Maar het is toch een beetje afkicken zo zonder een AV :) Toch voor de zekerheid In mijn FF browser de noscript en ghostery addon.

Zeer blij na de overgang, al is het soms wel een beetje zoeken om iets op te lossen, maar was dat in Windows ook niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

[Langetekstdisclaimer!]
Ik heb deze discussie met veel interesse gelezen, omdat het een zeer actueel onderwerp is - zeker vanwege de aflopende ondersteuning van Windows XP, en voor sommigen ook een beetje vanwege Windows 8 (alhoewel die gewoon nog tot in sint juttemis 7 kunnen blijven gebruiken). Omdat ik er inmiddels ook ervaringen mee opgedaan heb, dit thema, ga ik ook even mijn twee centen in het zakje doen.
Veel iets oudere computers van bijvoorbeeld de eerste centrino-generatie (d.w.z. alles met een single core, eigenlijk) of een Atom o.i.d. zijn echt niet geschikt om 7 op te draaien, laat staan 8, en dan kom je automagisch uit bij de keuze (a) nieuwe computer kopen of (b) Linux proberen.

Zelf ben ik altijd een verstokte windowsgebruiker geweest, en ik blijf dat ook omdat ik vertrouwen heb in wat ik met het besturingssysteem kan. Als er eens iets stuk gaat (wat met mijn geklooi helaas regelmatig gebeurt), ben ik vrijwel altijd in staat om het op te lossen zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn settings en files verdwijnen. Ik weet namelijk waar ze staan, hoe ze eruit zien, wat ze doen, etc. Kortom ik kan op mezelf vertrouwen in dit besturingssysteem.

Los daarvan zijn er teveel dingen die echt anders moeten als ik volledig op Linux over zou stappen, zoals bijvoorbeeld AviSynth voor het encoderen van video, of het gebruik van AnyDVD om BluRays naar HD te rippen voor op mijn fileserver/desktop. Ik gebruik Van Dale's grote woordenboek zeer intensief bijvoorbeeld, en dat is onder Linux niet aan de praat te krijgen (nee, ook niet onder Wine). Ook MS Office wil niet echt volledig; mist functies, crasht of ziet er raar uit (ghosting op de letters bijvoorbeeld). En sinds ik een 365 University abonnement, een laptopje op Win8 en een Surface RT heb is de integratie daarvan natuurlijk zalig.

Een en ander neemt niet weg dat ik eens ben gaan beginnen met Linux, gewoon om te proberen en om te kijken of het bepaalde taken kan vervangen – over een jaartje of drie is mijn 365 bijvoorbeeld afgelopen, en dat ga ik niet verlengen (een abonnement op software, rot op zeg!). Mijn eerste reden daarvoor ontstond toen ik op zoek was naar een makkelijk hanteerbaar programma om mijn huishouduitgaven en investeringen bij te houden. Dat programma vond ik uiteindelijk in KMyMoney – goed overzichtelijk en als je eenmaal gewend bent aan hoe het werkt best wel krachtig. Het leek in eerste instantie ook onder Windows te lopen via KDEonWindows, maar die versie was verouderd en crashte om de haverklap. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er soms gewoon lege bestanden geschreven werden, met als gevolg dat ik een sloot nieuwe toevoegingen kwijt was. Toen ben ik maar begonnen met een VirtualMachine, en daarmee heb ik de smaak te pakken gekregen. Dit kan ik echt iedereen aanraden met redelijk moderne hardware!

Hier heeft iedereen het over VirtualBox, ik gebruik zelf VMWare Player – gratis, snel en goed ondersteund. Het enige wat er niet mee schijnt te werken zijn de Linux-versies die systemd gebruiken, zoals chakra. Dat kreeg ik slechts met veel gigantische omwegen aan de praat. Om daarna vast te stellen dat ik weer een nieuwe package manager moest gaan leren gebruiken.

Inmiddels had ik namelijk ook de stap gezet met het installeren van een distributie in een dual-boot omgeving op mijn oude(re) laptop. Ik begon met Bodhi 2.0, wat een Enlightenment distro is. Het beloofde snelheid en eyecandy, dus dat leek me wel wat. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar kon niet aan die playmobil afrondingen en kekke icoontjes wennen, ook al heb ik allerlei themes gebruikt. Ik wilde iets volwasseners. Dus toen maar naar Mint gewisseld omdat het veel aandacht aan de bruikbaarheid van het OS schenkt. Daar kon en kan ik zeer goed mee werken; ik begon met Cinnamon toen dat nog niet echt stabiel was, en had om de haverklap problemen. Dus maar naar MATE gegaan. Dat werkte goed, maar niet zo spectaculair. Mij is het te simpel en ongeïnspireerd. Inmiddels waren we ook al bij een nieuwe versie aangekomen (14 meen ik was die na de LTS). En toen merkte ik de reden waarom ik MINT niet langer aan kan raden: je kunt niet (makkelijk) upgraden naar een nieuwe release. Ja, je kunt met de ingebouwde backup tool je bestanden backuppen en de programma’s die je gebruikt, maar daar houdt het mee op. Mijn GPG keys bijvoorbeeld kan ik weer opnieuw in gaan stellen, WINE, etc. etc. Geen optie dus.

Op zoek naar een nieuwe. Cinnamon op Ubuntu is ook geen optie omdat er compatibiliteitsproblemen dreigen vanwege de onvolwassen GTK3 API’s (Cinnamon gebruikt nog steeds 3.4 of 3.6 geloof ik). Cinnamon werkt wel op Ubuntu momenteel, maar er is niet met zekerheid te zeggen of dat over een maand nog zo is, of met een nieuwe release. Toen heb ik nog even XFCE op Mint geprobeerd in een VM, en dat beviel best wel. Nu ben ik dus voor al mijn VM’s over op Xubuntu. Dat is voor mij de sweet-spot. Lekker snel, licht, stabiel en met een volwassen uiterlijk.

Ik heb het inmiddels ook al bij mijn zwager geïnstalleerd op zijn oude laptopje; ik heb hem een dualboot gegeven met Xubuntu en Win7, en hij belde me laatst op dat hij helemaal weg is van Xubuntu – hij is vooral onder de indruk van de snelheid, terwijl hij er alles mee kan wat hij nodig heeft (documentje tikken, mailtjes schrijven, filmpje kijken). Maar probleem #1: als er iets stuk zou gaan, kan ik hem niet helpen. Ik heb hem dus gezegd in principe alle updates gewoon te installeren, behalve als er een nieuwe versie uitkomt, en backupsbackupsbackups. Want dan wil er nog wel eens iets stuk gaan. Wat ik nu dus ook weer met saucy merk, waar in al mijn VM’s er geen audio meer is na de upgrade (WHY?!).

Juist, en toen kwam Enlightenment OS. Veel heisa over een OS op 12.04. Maargoed, toch geprobeerd en ik ben over! Mooie looks, alles werkt, en de hot corners vind ik *geil*. Maar 3.2 is qua power management (als in: stroomgebruik, hitte) niet al te optimaal voor mijn Merom laptop. Pogingen van mij om handmatig 3.8 te installeren gingen faliekant mis, met een zwart scherm als gevolg. En tóen kwam ik er achter dat je op een LTS gewoon een upgrade package kunt installeren! Linux-generic-lts-raring. Hoppa! Voor mij ideaal. Een LTS gebruiken (minder vaak hoeven upgraden = minder kans op problemen) en toch van de laatste techniek gebruik kunnen maken. Voor mijn VM’s blijf ik bij Xubuntu, maar mijn dual boot laptop boot nu standaard in Elementary OS met de lts-raring package. Ik moet er wel voor zorgen overigens dat hij niet in de slaapstand gaat, want dan gaat mijn scherm niet meer aan. Naja, nog maar even tot 14.04, volgens de mensen bij Elementary gaan ze daar weer mee aan de slag. Trusty it is.

Maargoed, dan komen we bij de applicaties. LibreOffice is een crime om mee te werken als je een verstokte Ribbongebruiker bent. Ja, het is vloeken in de kerk hier op dit subforum, maar het is gewoon de waarheid bij mij. Ik vind de Ribbon geniaal. Maargoed, daar is best mee te leven zoals gezegd als mijn 365 afloopt. Een eenvoudig briefje schrijven gaat daar ook wel mee. Complexe rapporten schrijf ik dan toch wel op m’n werk.
Volgende punt is mijn webcam (ingebouwde Ricoh webcam in mijn Vaio). Die doet het dus niet fris geinstalleerd. Onder Mint niet, onder Ubuntu niet, onder Elementary niet. Krijg je uiteindelijk wel aan de praat met video4linux of zoiets, maar is me nu onder Elementary nog niet gelukt (met Mint na veel googlen wel destijds). Ik wil niet hele avond bezig zijn met zoiets eigenlijk.
Volgende punt is Windows Media Center. Werkt-gewoon-en-ook-super-eenvoudig, snel en goed. Ondersteunt mijn DVB-T tuner (USB Hauppauge Nova-TD en HVR-900) probleemloos inclusief de afstandsbediening, beeldkwaliteit is uitstekend en schakelen tussen de kanalen gaat snel en probleemloos. Hetzelfde geldt voor de EPG en programmering van recordings. Ideaal. Nou, onder Linux is die stick (de 900; Nova-TD nog niet geprobeerd) dus NIET aan de praat te krijgen. Enige wat ik vind zijn wat obscure driververzamelingen die me na een uur compileren nog steeds niet verder helpen. En dan MythTV. Mijn GOD wat een gedrocht. Ik heb nog nooit zoveel onoverzichtelijke instellingen op een hoop gezien. Ja, volgens mij kun je er een maanlanding mee instellen. Ik wil echter niet naar de maan, ik wil gewoon TV kijken en eens een aflevering Knallerfrauen opnemen (nee, dat is geen pr0n :P). Geen idee. Na een avond rondkloten kon ik trouwens niet eens uitvinden of mijn stick nou überhaupt geïnstalleerd was en werkte. Onder Windows ga ik dan naar de Device Manager om zoiets uit te vinden. Wat is het equivalent in linux? Geen idee. Google weet het ook niet. Dat is misschien wel mijn allergrootste kritiekpunt onder Linux; het gemis van een fatsoenlijke Device Manager om apparaten, drivers, etc. te bekijken, installeren, verwijderen, updaten, etc..
Verdere applicatiepunten noemde ik eerder al; Van Dale, AviSynth en AnyDVD.

Conclusie:
Met zijn allen maken ze een transitie naar Linux op mijn Desktop onmogelijk. Mijn tweede laptop zit nu op Elementary OS en die blijft daarop zitten. Wel ook in dual boot met win7, maar dat gebruik ik alleen omdat het de enige x86 windows in mijn huis is waar ik gewoon mee kan kutten (lees: laptop van vrouw moet ik met rust laten), en heb ik nodig om mijn 5800 of N8 weer eens met een CFW of OFW te flashen. Dat werkt onder x64 niet lekker. En aangezien het met hele obscure software moet doe ik dat toch al niet graag op mijn desktop.
Ondertussen maak ik mij dus wel langzaam vertrouwd in Linux in makkelijk te backuppen VMs en op mijn tweede laptop. Ik ben er achter gekomen dat er voor mij twee eisen zijn: goed upgradebaar zonder issues, maar wel stabiel en met een enigszins recente kernel. Oftewel een LTS met een LTS kernel upgrade package. Dat is voor mij de sweet spot. En dan met een aantrekkelijk OS als Elementary. Voor de rest van de hardware Xubuntu. Ik kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Goed verhaal Buggle.

Dat bepaalde hardware (DVB-T tuner) het niet doet op Linux komt ook doordat de fabrikant wel een driver heeft gemaakt voor Windows, maar niet voor Linux.
Als er programmeurs zijn die die Tuner hebben en aan de praat willen krijgen, dan moeten ze de boel eerst reverse-engineren (er is geen documentatie).

De fabrikant maakt de driver niet omdat hun afzet op de Linux markt te klein en te gecompliceerd is.
Daarnaast willen ze natuurlijk ook niet alle geheimen van de hardware prijsgeven.

Meer Linux gebruikers = Grotere afzetmarkt

En dat is een kip-ei verhaal wat maar niet doorbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:56
De "gewone" man wil helemaal niet over en zal ook nooit over gaan. Vraag me niet waarom want overstappen doen ze wel zonder enig probleem van smartphone met ander OS maar een pc... nee dat moet echt windows zijn. Dat is zo in een notendop het geen wat mij opvalt als ik weer eens op bezoek mag komen om een computerprobleempje op te lossen. Het voorstel om linux te installeren is eng terwijl 80% haar pc alleen gebruikt om op het web te browsen en hooguit 5 briefjes maken in een jaar tijd. Wat ik zelf op merk is dat de iPad bovenstaande taken aan het overnemen is en dat de pc steeds minder gebruikt wordt. Het briefje wordt dan wel even op kantoor getikt en geprint. Ik heb het gevoel dat we over een jaar of 5 helemaal geen PC thuis meer hebben staan. Time will tell :P

Dan over de inhoud; ik gebruik zelf alle 3 de OS'en d.w.z. een windows bak, een macbook pro en een linux bak met LinuxMint 15. Mijn kennis over de 3 OS'en is bovengemiddeld, dus even een kerneltje bakken of register in duiken is geen enkel probleem, hence that's why i am a tweaker right :>
De macbook pro met OSX is op dit moment wel mijn grote liefde, zeker nu ik een gezinnetje heb en weinig tijd heb is het een ideaal systeem. Ik heb er echt 0 onderhoud aan en alles werkt out of the box. Hoef ook niks uit te leggen aan vrouwlief, ze kan het allemaal zelf. De enige quirck die je kunt noemen is dat je alles de "mac way" moet doen. Vooral niet moeilijk doen, het Apple systeem bepaalt wat het beste voor je is. Neem als voorbeeld iTunes, mp3's beheren moet je door iTunes laten doen. Vooral niet zelf gaan kutten met mapjes en renamen van bestanden wat veel verstokte windows gebruikers willen doen.

Met Linux sytemen en Windows heb ik een haat/liefde verhouding. Ik vind het soms heerlijk om in de vrije uurtjes lekker te prutsen op mijn linux bak. Ooit vroeger Gentoo(2006) vanaf stage 1 geinstalleerd, (wet)dream come true zeg maar. Maar eens in de zoveel tijd gaat het mis, of met een upgrade of een vage setting via een gui die niet doorgevoerd wordt waardoor je toch even onder de motorkap moet duiken om het te fixen. Leuk maar zeker niet leuk als je weinig tijd hebt en het gewoon moet doen. Voorbeeld is bijvoorbeeld linuxmint 15, daarvoor wilde ik de nederlandse taal instellen en niet de standaard engelse. Dus language settingsmenu in XFCE aangeslingerd "dutch" gekozen en nada. Authentication error bla bla, huh maar de juiste repo's en key's toegevoegd. Shy.. zip.. dan maar via CLI en apt-get install nl taalpakketjes installeren. Ik kan het dus fixen maar dit is eigenlijk onacceptabel voor "de gewone man".

Hardware ondersteuning _O- Eerst dagenlang op forums struinen welke chipset je verkozen hardware heeft zodat je weet of het wel of niet gaat werken. En dan koop je net de hardware met revisie nummer 3 waar ze helaas een andere chipset gebruiken 7(8)7

Over de distro keuze kan ik kort zijn, teveel en allemaal hebben ze net een voordeel t.o.v. de andere dat je je keuze nooit lekker kunt maken. Debian top in de basis, maar ^*^*(*(*@@@!!!! ik moet dan daarna nog ff drivers ophalen uit repo zus, cleartype hack uitvoeren. Ubuntu heeft dat allemaal weer wel maar is weer moddervet en dus traag, Fedora weer te bleeding edge, Arch weer strontvervelend als je net date ene pakketje niet kan vinden en AUR moet induiken.

Dan Windows, eigenlijk werkt het allemaal best prima. Maar eens in de zoveel tijd heb je er gewoon onderhoud aan. Zo ie zo moet je er een virusscanner opzetten, dat kost geld en maak je systeem trager. Vrouwlief die weer eens een banner voor een systeemmelding aan zag, iedereen heeft het wel eens meegemaakt ;) Onverklaarbare bugs in programma X waardoor je systeem in de soep raakt. Tienduizend losse updaters voor je geinstalleerde software/hardware. Maar ja, wel het meest en beste ondersteund als het gaat om 3rd party randapparatuur. Of het nu gaat om installatie cd van KPN of schoolsoftware van de kiddo's, 7 van de 10x windows only.

Goed weekend allemaal :w

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 25-10-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Beetje youtube zoeken en het "verkopen" van Linux komt al een beetje op gang, maar mag hier en daar nog wel even worden bewerkt door een reclame bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Miki schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:25:
Sowieso moet je er een virusscanner opzetten, dat kost geld en maak je systeem trager.
Antivirus hoeft niets te kosten, zie AVG Free, Avast, Avira, MSE, etc. Dat het je systeem performance raakt, is afhankelijk van het pakket. Vroeger was Norton een draak van een pakket en merkte je het heel erg. Panda Antivirus was nog erger, die werd al actief voordat je 't aanmeldscherm had waardoor je inlogtijd makkelijk 5 minuten langer werd. McAfee is (vziw) nog steeds ruk.
Vrouwlief die weer eens een banner voor een systeemmelding aan zag, iedereen heeft het wel eens meegemaakt ;)
Ik ken 't, was bij mijn moeder of buren eens. "Help, ik zie een of andere melding, wat moet ik er mee?" Klik op kruisje van browservenster, weg. Ze snapten het niet wat het nou was. Even uitgelegd maar het bleef iets raars voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Hero of Time schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:20:
[...]

Maar dan heb je dus een licentie afgenomen. Kan je het register bewerken vanaf de installatie DVD van Vista, 7 en 8? En niet elke consument heeft even een Windows Server licentie voor handen, laat staan een WinPE DVD. Bovendien moet je een fysiek media licentie aanschaffen om dat te krijgen, bedrijven gebruiken over het algemeen Volume/Open Licenses, daar zit het niet zomaar bij.
Harr! Gratis WinPE, geen licentie nodig :) http://www.microsoft.com/...per-v-server/default.aspx
You're welcome ;)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DJMaze schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:50:
Beetje youtube zoeken en het "verkopen" van Linux komt al een beetje op gang, maar mag hier en daar nog wel even worden bewerkt door een reclame bureau.
....
Al? Na 20 jaar noem je dat "al"?

Er is ZOVEEL fout aan die video... als ik veel van dat gebrabbel probeer te ontkrachten (als zijnde "Dat is onder Windows ook zo" of "Dat boeit niet voor de meeste mensen"), dan ben ik overmogen nog aan het typen.

Sommige dingen in die video zijn natuurljik waar, maar die gast zegt ook een aantal dingen die gewoon onzin zijn omdat de afhangen van de gebruiker, en niet van het OS.

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 26-10-2013 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat zegt hij ook heel duidelijk aan het begin. Het hele verhaal is vanuit zijn oogpunt verteld. Een ander kan hele andere ervaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

DJMaze schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:50:
[video]
Je noemt misschien wel een van de grootste problemen die Linux altijd al heeft gehad: het heeft geen echte marketing. Gratis, open source, nadeel is dat er niet een heel groot bedrijf achter zit, of beter gezegd heeft gezeten. Ubuntu wordt meer en meer voor je average Joe, en als ze eenmaal die telefoons van hen klaar hebben gaan waarschijnlijk de reclame campagnes losbarsten. Dat zullen die marketing campagnes vast vooral over de telefoons zijn, maar het is wel een manier om Linux onder het grote publiek bekend te maken. En Valve is nu ook bezig met spul waar vast wel marketing achteraan gaat komen als het gereed is. Dat kan uiteindelijk nog wel voor Linux een boost zijn die velen die in dit topic reageren wel graag zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

DJMaze schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:18:
Goed verhaal Buggle.

Dat bepaalde hardware (DVB-T tuner) het niet doet op Linux komt ook doordat de fabrikant wel een driver heeft gemaakt voor Windows, maar niet voor Linux.
Als er programmeurs zijn die die Tuner hebben en aan de praat willen krijgen, dan moeten ze de boel eerst reverse-engineren (er is geen documentatie).

De fabrikant maakt de driver niet omdat hun afzet op de Linux markt te klein en te gecompliceerd is.
Daarnaast willen ze natuurlijk ook niet alle geheimen van de hardware prijsgeven.

Meer Linux gebruikers = Grotere afzetmarkt

En dat is een kip-ei verhaal wat maar niet doorbroken wordt.
Wat ik de laatste tijd wel heel duidelijk zie is dat er enkele fabrikanten zijn die echt duidelijk meer op Linux mikken, zoals Intel. Dat is ook niet zo gek, aangezien ze sinds Maemo/MeeGo/Tizen natuurlijk al een tijd bezig zijn hun aantrekkelijkheid voor hele ecosystemen omhoog te schroeven. Als je nu een laptop koopt waar (vrijwel) alleen Intel tech in zit, dan kun je er eigenlijk wel zeker van zijn dat het werkt onder Linux, en goed ook. Vooral de ondersteuning van de graphics is top-notch. Gevoelsmatig ieder derde nieuwsbericht op Phoronix gaat over Intel en/of Haswell en hoe lekker en geil dat wel niet werkt onder Linux.

Maar het is inderdaad gewoon een probleem, die drivers. Het zou voor een groot gedeelte opgelost kunnen worden door een centraal stuk software in het OS dat kan zoeken en combineren - een beetje ala Windows Update voor device drivers. Dat is er met de jockey-gtk (heet dat geloof ik?) natuurlijk al wel een beetje, maar het moet maar net beschikbaar zijn. En ook die dialoog is niet heel erg bruikbaar, omdat er bijvoorbeeld in het geval van mijn Geforce Go 7400 vier verschillende nVidia blobs aangeboden worden, die soms ook nog hetzelfde zijn. En ook in mijn VM's is het niet duidelijk of ik de VM driver nou via die GUI zou moeten laden, of dat hij al geladen is, of dat ik daar juist niet op moet klikken of juist wel. You get the point.
Er zijn gewoon op het net vaak voldoende drivers te vinden, maar je moet ze dan wel kunnen vinden en ook nog eens kunnen gebruiken. Een centrale repository met stabiliteitslevels (als in "geleverd door fabrikant" "stabiel" "third party" etc.) zou een uitkomst zijn. Dan kan iedereen die een driver geschreven heeft die daar aanmelden, en een passend authenticatielevel krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Buggle op 26-10-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Buggle schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:09:
[...]
Maar het is inderdaad gewoon een probleem, die drivers. Het zou voor een groot gedeelte opgelost kunnen worden door een centraal stuk software in het OS dat kan zoeken en combineren - een beetje ala Windows Update voor device drivers. Dat is er met de jockey-gtk (heet dat geloof ik?) natuurlijk al wel een beetje, maar het moet maar net beschikbaar zijn. En ook die dialoog is niet heel erg bruikbaar, omdat er bijvoorbeeld in het geval van mijn Geforce Go 7400 vier verschillende nVidia blobs aangeboden worden, die soms ook nog hetzelfde zijn. En ook in mijn VM's is het niet duidelijk of ik de VM driver nou via die GUI zou moeten laden, of dat hij al geladen is, of dat ik daar juist niet op moet klikken of juist wel. You get the point.
Er zijn gewoon op het net vaak voldoende drivers te vinden, maar je moet ze dan wel kunnen vinden en ook nog eens kunnen gebruiken. Een centrale repository met stabiliteitslevels (als in "geleverd door fabrikant" "stabiel" "third party" etc.) zou een uitkomst zijn. Dan kan iedereen die een driver geschreven heeft die daar aanmelden, en een passend authenticatielevel krijgen.
Ik snap wat je probeert te bereiken maar volgens mij wordt je er in praktijk heel ongelukkig van. We hebben al een centraal repository voor drivers, dat heet de kernel. :)

Als drivers daar niet in zitten is daar meestal een duidelijke reden voor. Die reden is meestal dat een drivers dingen stuk maakt, dat er een licentie op zit waardoor je de driver niet mag distribueren of dat de programmeur z'n werk niet wil onderhouden. Daarnaast moet je drivers opnieuw compileren voor je kernel en dan luistert vaak nogal nauw.

Al met al ben ik bang dat je met wel een hoop drivers kan verzamelen maar dat ze in praktijk niet bruikbaar zijn. Het aantal drivers dat van acceptabele kwaliteit is, vrij gedistribueerd mag worden en niet ontzettend afhankelijk zijn van een specifieke versie van de kernel is op de vingers van 1 hand te tellen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:57:
[...]

Ik snap wat je probeert te bereiken maar volgens mij wordt je er in praktijk heel ongelukkig van. We hebben al een centraal repository voor drivers, dat heet de kernel. :)

Als drivers daar niet in zitten is daar meestal een duidelijke reden voor. Die reden is meestal dat een drivers dingen stuk maakt, dat er een licentie op zit waardoor je de driver niet mag distribueren of dat de programmeur z'n werk niet wil onderhouden. Daarnaast moet je drivers opnieuw compileren voor je kernel en dan luistert vaak nogal nauw.

Al met al ben ik bang dat je met wel een hoop drivers kan verzamelen maar dat ze in praktijk niet bruikbaar zijn. Het aantal drivers dat van acceptabele kwaliteit is, vrij gedistribueerd mag worden en niet ontzettend afhankelijk zijn van een specifieke versie van de kernel is op de vingers van 1 hand te tellen.
Mijn ervaring, na al heel wat jaren Linux te gebruiken, zijn drivers geen issue meer. Ik loop tegenwoordig vaker in Windows tegen driverproblemen aan dan onder linux. Mijn Toshiba laptop draaide direct volledig met Ubuntu, geen enkele handmatige driver-installatie nodig. Als ik dan Windows ergens op zet, ben ik na installatie rustig nog een uur bezig om allerlei stuurprogramma's te installeren, waarbij het helaas ook vaak zo is dat een driver juist iets stuk maakt... Dit hadden we op mijn werk met HP-laptops, die hadden onder Windows7 gewoon driverproblemen :o

Het enige waar ik Linux in hardware achter vind blijven, maar dat is iets wat meer aan externe fabrikanten ligt, is ondersteuning voor externe randapparatuur. Ik zou bijv. heel graag m'n Logitech Harmony One via linux willen programmeren, maar zolang Logitech hier geen software voor maakt, gaat dat helaas nooit gebeuren.
Dat is niet iets van Linux, dat is iets van de leveranciers van hardware. Als Logitech software voor een Harmony One geschikt voor Linux zou willen maken, dan kan dat gewoon.

Als ik heel rationeel naar Linux vs Windows kijk, dan heeft Windows een iets mooier schilletje (Win7 tenminste), maar onderhuids is er best veel mis. Linux is eigenlijk tegenover gesteld. Onderhuids veel beter, maar de schil kan beter. Maar daar zijn ook wel goede ontwikkelingen gaande. Ik heb inmiddels wat DM's gezien die toch wel erg gelikt zijn (Ubuntu's Unity bijv.).

Grootste probleem is eigenlijk dat de meeste mensen eerder voor mooi vormgegeven gaan dan technisch goed. Zolang de DM achterblijft en office apps niet zo gelikt zijn als MS office, zal Linux op een achterstand blijven staan.
Overigens zijn hier ook wel ontwikkelingen. Corel Aftershot (een tegenhanger van Adobe Lightroom) draait uitstekend onder Linux en ziet er gewoon gelikt uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Windows en driverproblemen, houd alsjeblieft op. Ik krijg nu al koppijn. Als ik iets wel doodzat ben is het kloten met drivers onder Windows. Ik heb te veel printers in mijn handen gehad die onder Ubuntu/Mint een gevalletje plug-and-play waren en onder Windows een grote aarspijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Amanoo, je kan het ook wel overdrijven, hoor.
Ik vind CUPS niet heel erg fijn werken met printerdrivers (disclaimer: dit gaat alleen maar over netwerkprinters, andere printers heb ik nooit gehad).. en de drivers voor ATI/AMD GPU's..

De reden waarom ik op Linux zit is niet om drivers, maar in mijn ogen moet iets gewoon goed werken en dat doet Windows dus niet. Al die blokkige vlakkies, die update-schermpjes.. Een ramp!

[ Voor 15% gewijzigd door Amanush op 22-11-2013 07:28 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25

Cyphax

Moderator LNX
Ik moet het eerste OS waarmee je niet zesenhalf jaar moet zitten klooien om je printer aan de gang te krijgen nog tegenkomen. :+
Op de een of andere manier zijn printerfabrikanten ooit wakkergeworden in een ander universum waarin hun klanten het liefst zoveel mogelijk werk willen verrichten om hun apparaten aan de praat te krijgen. Ze installeren ook het liefst een DVD vol software die fuck-all toevoegt aan wat het OS zelf al biedt.

Ik vind CUPS ook niet de mooiste omgeving om op te zetten, maar als het eenmaal draait, dan doet het z'n werk wel heel goed. Kleine kanttekening: dit is wel vanuit het oogpunt van een printer die aan een server hangt en als netwerkprinter ingezet wordt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik koop altijd postscript printers, vrijwel nooit problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Gelijk heb je. Consumenten weten dat alleen niet. Wat mij betreft regelen fabrikanten dat wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Maar het gaat juist om die randapparatuur. Het is, als je op Linux wilt overstappen, gewoon super belangrijk om altijd bij te houden of een bepaald stuk hardware extern ondersteund wordt. Alle kernhardware die al in de computer zit doet het meestal gewoon, dat klopt. Maar zodra je verder gaat kijken wordt het vaak al lastiger. Ik zit er zelf niet echt op te wachten allemaal nieuwe spullen te moeten kopen omdat het onder linux niet ondersteund wordt...
En doe nou niet alsof het onder windows zo moeilijk is om drivers te vinden of spullen te installeren. Tuurlijk, het kan voorkomen dat het echt niet werkt onder windows (bijv. omdat het een unit uit het stenen tijdperk is), maar de kans is alsnog vele malen groter dat het onder windows wel gaat werken.
En tsja, wiens schuld dat is doet er niet toe - het werkt niet. En als het wél moet werken, is Linux dan geen optie meer. Kip en ei, uiteraard.

Ik wil in ieder geval in de komende tijd steeds meer overstappen naar Linux; de meeste basic dingen werken gewoon, en een DVB-T tuner heb ik ook niet meer nodig als hier eenmaal een deftige TV staat. Sterker nog, ik heb ook nog een Nova-T stick liggen van Hauppauge, en die wordt volgens mij wel goed ondersteund.
Sowieso ben ik positief over de komende ontwikkelingen in Linuxland. Veel dingen werken nu gewoon, doen wat ze moeten doen en zien er ook nog eens prima uit (Unity, ElementaryOS, Xubuntu, etc.). Ik hoop in ieder geval dat er (nog) meer convergentie plaats gaat vinden, zodat de resources (lees: goede programmeurs) efficienter ingezet kunnen worden. Eigenlijk heb je met Arch, Ubuntu, Debian en Fedora een prima Linux-landschap waarmee je alles af kan dekken (voor de consumentenmarkt, that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Buggle schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:58:
Maar het gaat juist om die randapparatuur. Het is, als je op Linux wilt overstappen, gewoon super belangrijk om altijd bij te houden of een bepaald stuk hardware extern ondersteund wordt. Alle kernhardware die al in de computer zit doet het meestal gewoon, dat klopt. Maar zodra je verder gaat kijken wordt het vaak al lastiger. Ik zit er zelf niet echt op te wachten allemaal nieuwe spullen te moeten kopen omdat het onder linux niet ondersteund wordt...
Ja, en dat probleem heb je potentieel bij een nieuwe Windowsversie ook. XP had dat probleem, Vista had dat probleem, het is wachten op de volgende keer. En dan heb je goed kans dat de fabrikant van je hardware de moeite nieteens neemt. Is allemaal al meer dan eens gebeurd bij Windowsversies.
En doe nou niet alsof het onder windows zo moeilijk is om drivers te vinden of spullen te installeren. Tuurlijk, het kan voorkomen dat het echt niet werkt onder windows (bijv. omdat het een unit uit het stenen tijdperk is), maar de kans is alsnog vele malen groter dat het onder windows wel gaat werken.
Onderbouw dit eerst maar eens fatsoenlijk. Het is 2013, niet 1995... volgens mij is dit onderhand echt achterhaald. En ja: uitzonderingen hou je uiteraard altijd. Voor Windows, voor Linux... het ligt echt bij de fabrikanten. Kan je hoog springen, kan je laag springen: het is niet anders. Of open hardware, dan heb je kans dat er Linuxgebruikers zijn die de driver voor je schrijven.
Ik wil in ieder geval in de komende tijd steeds meer overstappen naar Linux; de meeste basic dingen werken gewoon, en een DVB-T tuner heb ik ook niet meer nodig als hier eenmaal een deftige TV staat. Sterker nog, ik heb ook nog een Nova-T stick liggen van Hauppauge, en die wordt volgens mij wel goed ondersteund.
Sowieso ben ik positief over de komende ontwikkelingen in Linuxland. Veel dingen werken nu gewoon, doen wat ze moeten doen en zien er ook nog eens prima uit (Unity, ElementaryOS, Xubuntu, etc.). Ik hoop in ieder geval dat er (nog) meer convergentie plaats gaat vinden, zodat de resources (lees: goede programmeurs) efficienter ingezet kunnen worden. Eigenlijk heb je met Arch, Ubuntu, Debian en Fedora een prima Linux-landschap waarmee je alles af kan dekken (voor de consumentenmarkt, that is).
Maar wat werkt er in jouw beleving dan niet? Je schrijft eigenlijk alleen maar dat het je allemaal enorm meevalt en dat het allemaal wel werkt. Da's perfect, dat wil je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Van een groot deel van de hardware die onder Windows XP werkte zijn er ook drivers te vinden die onder Windows 7 werken. Sterker nog, je kunt bijvoorbeeld in sommige gevallen GPU-drivers voor windows XP ook onder windows 7 gebruiken. Ik heb inmiddels al enkele computer geupgrade naar Windows 7, en heb eigenlijk alle hardware (toegegeven, na enige moeite) aan de praat gekregen. En ik geef ook grif toe, de Xubuntu installatie die ik ernaast zette was nóg makkelijker - die had alles al geinstalleerd out-of-the box. Tenminste, ik kreeg geen meldingen dat het niet zo was. Maar ik weet het niet, want er is geen hardware/driver manager àla windows in Linux. Het klinkt misschien raar, maar dat is een van de dingen waar ik het meeste last van heb bij mijn gebruik van Linux. Als ik een stuk hardware in de computer steek, kan ik nergens kijken of die geinstalleerd is en werkt. Device Manager in windows geeft me die informatie wel.

En voorbeelden van dingen die niet werken: concreet bij mij in ieder geval mijn webcam (ingebouwd in Vaio laptop, van Ricoh - die kán wel werken, overigens. in het verleden heb ik hem werkend gehad, maar pas na veel aanklooien. Dat zou automatisch moeten gaan), DVB-T stick van Hauppauge, voor de rest heb ik nog niet verder getest. Ik zou eigenlijk alles even af moeten gaan, maar daar heb ik nog geen noodzaak toe gehad.
Oh, en natuurlijk de software van mijn mobiel - Nokia Suite is er natuurlijk niet voor Linux. Maar ook daar heb ik nog niet mee getest.
Toegegeven, misschien ben ik iets te vroeg aan het klagen, maar het is wel apart dat van de paar randapparaten die ik probeer te gebruiken het merendeel niet functioneert.

[ Voor 4% gewijzigd door Buggle op 26-11-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je hebt ook wel een beetje pech: webcams is... tja... hit 'n miss. Vaak miss, inderdaad. Ik had op mijn vorige laptop, een Dell, dat de webcam tijdens de installatie van Ubuntu al werkte. Daarin kon ik al een user toevoegen en hij bood aan een soort avatar te maken met de webcam. Als je een machien hebt waarvan alle hardware direct herkend wordt en drivers voorhanden zijn, dan heb je al snel een ervaring waar Windows nogal kaal bij afsteekt.

Ik ben het op zich wel met je eens dat een hardware-manager prettig kan zijn. 't Is niet alsof Linux die hardware niet kan uitlezen ofzo. Integendeel zelfs, alleen gaat dat in eerste instantie via de CLI. Welke hardware heb je in je machine? lspci en lsusb. Welke drivers zijn geladen? lsmod. Het kan allemaal gewoon, je kunt alles uitlezen, maar je moet dat soort dingen vaak wel weten. Best mogelijk dat er software is die daar een grafische schil omheen legt, maar idealiter heb je dat niet nodig. Het idee is dat de drivers in de kernel zijn geladen (automatisch) en dat je daar dan verder geen omkijken meer naar hebt. Maar de fabrikanten moeten dan niet alleen een driver schrijven, maar die dan ook nog eens vrijgeven. Van dat laatste worden fabrikanten vaak bang, daarom hebben we drivers in de vorm van blobs van AMD en Nvidia, maarja, kan je die als distributie wel distribueren? Er zijn open source drivers die steeds beter worden, maar die blijven vanzelfspreken wat achter bij de drivers die van de bron komen: de fabrikant zelf.

Al met al is het niet perfect maar dat je webcam pas na klooien werkt komt omdat er geen driver voorhanden is waarmee je dat geklooi niet hebt: mijn Dell kon het immers wel en dat is niet omdat ik een magische versie van Linux aan het installeren was. Ik weet niet of Ricoh niet gewoon een of ander bestaand chipje hergebruikt heeft (je ziet dat ook veel bij no-name Wifi-adapters, dat het gewoon een Realtek-chipje is, maar als je er nèt eentje hebt waar geen driver voor is....), maar mijn conclusie is om deze redenen in eerste instantie dat de fabrikanten Linux niet interessant vinden en er daarom geen geld in steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 26-11-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ik heb hier oude hardware liggen die prima werkt onder Linux maar met geen mogelijkheid onder Windows 7 aan de praat te krijgen is (Terratec EWX 24/96).
Men moet daarom gewoon uit het hele welles/nietes verhaal breken en accepteren dat dingen op het ene OS het wel doen en op het andere niet.

De vraag is natuurlijk per individu wat zij gebruiken en of het werkt of dat er een surrogaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Klopt, ik heb ook nog een Terratec TVkaart (Cinergy PCI250 ofzoiets) die het niet doet onder Vista+, puur en alleen omdat ze daar te lamlendig zijn om hun producten goed te ondersteunen. Ik zou in de toekomst kunnen proberen uit te vinden of die het onder Linux wel doet.
Ik begin me nu trouwens ook af te vragen of Linux mijn EWX 64 zou ondersteunen. Zou wel cool zijn; nu heb ik hem in een dedicated Windows 98 bakje zitten (goed, is sowieso een ISA kaart, dus niet meer bruikbaar verder, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het antwoord is: ja, dat kan je aan de praat krijgen. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1011516 :)
Ik herken het trouwens wel, een Windows '98-machine in de lucht houden. Voor de 3dfx-kaarten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Ik heb me vertikt; ik bedoelde deze: http://www.soundonsound.com/sos/jul99/articles/terratec.htm

Overigens heb ik er nog een tweede van liggen. Iemand interesse? :)

En ik heb ook nog een Voodoo 5500 liggen. Ben er nog steeds super trots op 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Buggle op 27-11-2013 18:08 ]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Interresant topic. Heb het nog niet helemaal gelezen. Heb wel in het laatste half jaar 2 mensen geupgrade van XP naar Linux (Mint). De een is er meer tevreden over dan de ander. Laatst was er een probleem met internet. De kpn helpdesk zegt dan doodleuk "Met linux kunnen we u niet helpen, schaf windows maar aan".

Zijn er trouwens niet een aantal bronnen waar men kan lezen waarom linux beter is, en dan in absolute noob-taal zodat je ieder willekeurig familielid (zowat digibeet dus in het ergste geval) het kan begrijpen?

[ Voor 25% gewijzigd door Jogai op 28-11-2013 09:13 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Miki
Jogai schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:04:
Interresant topic. Heb het nog niet helemaal gelezen. Heb wel in het laatste half jaar 2 mensen geupgrade van XP naar Linux (Mint). De een is er meer tevreden over dan de ander. Laatst was er een probleem met internet. De kpn helpdesk zegt dan doodleuk "Met linux kunnen we u niet helpen, schaf windows maar aan".

Zijn er trouwens niet een aantal bronnen waar men kan lezen waarom linux beter is, en dan in absolute noob-taal zodat je ieder willekeurig familielid (zowat digibeet dus in het ergste geval) het kan begrijpen?
Ik denk niet dat je het zo zwart/wit moet zien. Er is niks mis met windows en zo ook met Linux distro's en OSX. Afhankelijk van de behoefte van de gebruiker kan een Linux distro een prima alternatief zijn voor een familielid. Ik zou dus eerst bovenwater krijgen of je je famlielid over kunt laten gaan naar opensource alternatieven voor zijn behoeften. Hem of haar laten overstappen waarbij maar een deel van de behoefte kan worden voorzien zal met grote waarschijnlijk uitlopen op een deceptie.

Voorbeeldje:
  • Internetten => ja, meerdere alternatieven firefox/chrome
  • Af en toe een documentje tikken => libre office
  • Videobewerking => spannend, is uberhaupt zijn camera uit te lezen in Linux en hoe toereikend is de videobewerkingssoftware voor het doel.
  • Gebruikt skype voor contact met verre familielid => enz. enz. enz.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je familieleden moeten zich maar net zoveel zorgen maken over welk OS ze nou eigenlijk draaien (en waarom) als over welk blok ze onder de motorkap van hun auto hebben liggen: niet. Behalve als je het echt interessant vindt, maar ik gok dat de meeste van je familieleden het OS niet interessant vinden. Het OS staat in dienst van de gebruiker en dient ervoor om applicaties te draaien. Niemand werkt met louter z'n OS, iedereen werkt met applicaties. Als de applicaties die ze willen gebruiken kunnen draaien, er een bruikbare DE is en alle hardware in de computer ondersteund wordt, wat boeit het dan welk OS er onder draait?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Buggle schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:59:
Volgende punt is Windows Media Center. Werkt-gewoon-en-ook-super-eenvoudig, snel en goed. Ondersteunt mijn DVB-T tuner (USB Hauppauge Nova-TD en HVR-900) probleemloos inclusief de afstandsbediening, beeldkwaliteit is uitstekend en schakelen tussen de kanalen gaat snel en probleemloos. Hetzelfde geldt voor de EPG en programmering van recordings. Ideaal. Nou, onder Linux is die stick (de 900; Nova-TD nog niet geprobeerd) dus NIET aan de praat te krijgen. Enige wat ik vind zijn wat obscure driververzamelingen die me na een uur compileren nog steeds niet verder helpen.
Beetje late reactie, ik heb ook heel wat uurtjes in het werkend krijgen van een DVB-T stick gestoken. Ook een Hauppage HVR-900. Onder Ubuntu 13.10 werkt dat ding bijna out-of-the box, ik moest alleen even een firmware-bestandje erop zetten wat miste.

Het duurt soms gewoon heel erg lang voor ondersteuning van bepaalde chips goed is, en soms komt de ondersteuning er helemaal nooit.

Maar voor veel dingen is het al zoveel beter dan hoe het vroeger was, toen moest je je bij elke hardwareaanschaf eerst verdiepen in chipsets en of dat ging werken met linux, en dan alsnog vaak gekloot met kernels en modules compileren etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

u_nix_we_all schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:55:
[...]

Beetje late reactie, ik heb ook heel wat uurtjes in het werkend krijgen van een DVB-T stick gestoken. Ook een Hauppage HVR-900. Onder Ubuntu 13.10 werkt dat ding bijna out-of-the box, ik moest alleen even een firmware-bestandje erop zetten wat miste.
Please, do tell! Welke firmware heb je gebruikt, en hoe heb je die geinstalleerd?

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Buggle schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:03:
[...]

Please, do tell! Welke firmware heb je gebruikt, en hoe heb je die geinstalleerd?
Check even de verschillende firmware packages in de repo. Niet alle packages zijn standaard geïnstalleerd. Als de firmware niet in die packages zit (staat in de omschrijving), kan je altijd nog even op Google zoeken. Tenzij u_nix_we_all gelijk kan vertellen waar je 'm moet downloaden ;).

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Buggle schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:03:
[...]

De firmware zou volgens dit verhaal uit de installatiebestanden van de windows driver gehaald moeten worden, maar ik heb hem hier gevonden.
Die heb ik met de hand in /lib/firmware gezet.

Ik kwam daar ook pas vrij laat achter, maar het is belangrijk heel goed in /var/log/messages te kijken na inpluggen van de DVB-T stick, daar vond ik uiteindelijk een regeltje met "could not find <naam van firmwarebestand>" waar ik meerdere keren overheen gekeken had :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Photoshop, Sony Acid Pro, Plex, Traktor, Fruityloops, Adobe Premiere, Magix Video Pro, iTunes het zijn allemaal programma's waarvan ik geen waardig alternatief vind.
Tenslotte heb ik vooral geïnvesteerd in een sterke computer omdat ik ook graag eens een spel speel zoals Battlefield 3/4, ARMA enzo... dat alleen al zorgt er voor dat ik vast zit op een Windows platform. Wat wel jammer is eigenlijk want nu zit ik op Windows 7 en gezien ik me totaal niet kan vinden in Windows 8 zit ik een beetje vast qua software upgrades.

Maar algemeen gezien ben ik er zeer tevreden van. Ik zie niet in waarom ik naar Linux zou moeten overstappen gewoon omdat het iets anders is, en al zeker niet om al die Terminal commando's uit het hoofd te leren. Tuurlijk, een Antivirus is een must maar de pakketten tegenwoordig hebben amper een invloed op de systeemprestaties dus dat is een argument die al jaren geleden passé is.

Ook overclock ik altijd mijn hardware en ik heb nog niet veel stress test tools gezien voor Linux, maar dat komt omdat ik er ook nog niet actief heb achter gezocht. Ik zou bijvoorbeeld niet weten wat het alternatief is voor MSI Afterburner of hoe ik mijn Steelseries muis & toetsenbord aanpas met Linux software.

Dat Linux software bijna altijd open source is en dus gratis is speelt voor mij geen rol want zover ik mij kan herinneren maak ik altijd gretig gebruik van gekraakte software, wat volgens mij een publiek geheim is.

Maar als je het hebt over Linux toepassingen bij bedrijven en servers ja dat is dan een ander verhaal maar voor een gewone thuis gebruiker zoals ik blijft Linux onaantrekkelijk.

• Miki
Je begon aardig met je betoog maar daarna sla je de plank flink mis. Anno 2013 is het niet meer noodzakelijk om voor ieder dingetje de comandline in te duiken. Distro's als OpenSuse hebben zelfs daar een complete tool(Yast) voor waardoor je de commandline niet eens meer nodig hebt.

Wat betreft je randapparatuur ligt het aan de leverancier of je met tools dan wel scripts de parameters kan aanpassen. Als zij(de leveranciers) broncode vrijgeven dan wel API's ter beschikking stellen dan zijn er vaak genoeg direct intiatieven vanuit de community om daar specifiek software voor te schrijven. Als dat er niet is dan kun je alleen maar hopen dat er een gefrustreerde gebruiker de aansturing van zijn hardware reverse engineered en zijn resultaten deelt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:03:
Photoshop, Sony Acid Pro, Plex, Traktor, Fruityloops, Adobe Premiere, Magix Video Pro, iTunes het zijn allemaal programma's waarvan ik geen waardig alternatief vind.
Gebruik je die allemaal?? Whoa...
Tenslotte heb ik vooral geïnvesteerd in een sterke computer omdat ik ook graag eens een spel speel zoals Battlefield 3/4, ARMA enzo... dat alleen al zorgt er voor dat ik vast zit op een Windows platform. Wat wel jammer is eigenlijk want nu zit ik op Windows 7 en gezien ik me totaal niet kan vinden in Windows 8 zit ik een beetje vast qua software upgrades.
Ik snap wat je bedoelt. Gelukkig zit hier beweging in, voor een HEEL groot deel dankzij Valve. Daarnaast moet je toch ook Wine niet onderschatten, maar dan moet het wel een klein beetje meezitten (maar again: onderschat 't niet)
Maar algemeen gezien ben ik er zeer tevreden van. Ik zie niet in waarom ik naar Linux zou moeten overstappen gewoon omdat het iets anders is, en al zeker niet om al die Terminal commando's uit het hoofd te leren. Tuurlijk, een Antivirus is een must maar de pakketten tegenwoordig hebben amper een invloed op de systeemprestaties dus dat is een argument die al jaren geleden passé is.
[...]
Maar als je het hebt over Linux toepassingen bij bedrijven en servers ja dat is dan een ander verhaal maar voor een gewone thuis gebruiker zoals ik blijft Linux onaantrekkelijk.
Nah, dan heb ik hier de oplossing voor je: er is geen probleem dus klaar. Net zoals ik bijvoorbeeld een sterke voorkeur heb voor Linux heb jij 'm voor Windows. Zolang we elkaar niet in de weg zitten denk ik dat we het daar gewoon bij kunnen laten. :P
Next! :+

• Jogai
@Miki & Cyphax:
De xp machines waren al voorzien van firefox+thunderbird+libreoffice. Ik had dus gedacht dat overstappen niet zo'n probleem zou zijn. Maar ja als dan de kpn niet meewerkt dan is het vervolgens "Als we nu windows hadden zou het wel weer werken". En ja als rtl-gemist (oid, weet ik veel wat voor obscure videosites ze gebruiken) ook niet echt meewerkt, willen ze toch windows weer terug.

Als ik ze kon laten zien dat linux over het algemeen beter is op een heel aantal punten, dan nemen ze misschien die ongemakken voor lief.

• Miki
Jogai schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:15:
@Miki & Cyphax:
De xp machines waren al voorzien van firefox+thunderbird+libreoffice. Ik had dus gedacht dat overstappen niet zo'n probleem zou zijn. Maar ja als dan de kpn niet meewerkt dan is het vervolgens "Als we nu windows hadden zou het wel weer werken". En ja als rtl-gemist (oid, weet ik veel wat voor obscure videosites ze gebruiken) ook niet echt meewerkt, willen ze toch windows weer terug.

Als ik ze kon laten zien dat linux over het algemeen beter is op een heel aantal punten, dan nemen ze misschien die ongemakken voor lief.
Je was dus al aardig op weg :)

Voor video sites is het vaak afdoende genoeg om flashplayer plugin en de moonlight(=silverlight) plugin te installeren. Voorzover ik me kan herinneren kun je hiermee zowel RTL gemist als Uitzendinggemist zonder problemen bekijken. De populaire distro's hebben deze plugins allemaal in hun repository's zitten.

Voor wat betreft KPN problemen ligt de oorzaak 8 van de 10 keer niet aan de PC en hoef je KPN ook niet te bellen. Modem resetten en de computer opnieuw opstarten lost heel vaak de problemen op en anders even goed naar de lampjes kijken. Vaak is dan te herleiden dat het aan een lokale or regionale storing ligt. Ik ben heel eerlijk gezegd nog niet tegengekomen dat op OS niveau(dwz. Windows, OSX of Linux distro) een internetverbinding het zomaar niet meer doet nadat het eerst wel werkte. Heel vroeger moest je tich instellingen doen met mac-adressen, dns servers e.d. maar dat gaat tegenwoordig allemaal automagisch en via DHCP krijg je dan een ip-adresje toegewezen. Nagenoeg fool-proof en is de grootste uitdaging is het invullen van de WPA2 code of de ethernetkabel in te pluggen.

M.b.t. familie: als men niet wil gewoon lekker laten gaan. Vooral niet druk maken en ook zeker niet meer langs gaan als het fout gaat. Dan hadden ze je hulp moeten accepteren of ze hadden een nieuwe pc moeten met een nieuwer besturingssysteem moeten aanschaffen. Best hard maar het scheelt je een hoop vrije tijd :D

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Volgens mij gebruikt Rtlgemist alleen silverlight bij afleveringen waar je voor moet betalen. Die zijn imo sowieso oninteressant.

• DJMaze
  • Niet online
RTL heeft sowieso het internet "gemist".
Veel geld gestoken in de ontwikkeling van een Microsoft product, waarvan ze wisten dat het een gedoemd product is.
Kijk nou naar het verleden: ActiveX, XML varianten (weet niet meer welke Ms allemaal had bedacht).

RTL is trouwens niet de enige, veel andere bedrijven baalden ook als een stekker dat Silverlight niet van de grond kwam.

Als je dan ook nog eens vergeet om de meest belangrijke vraag te stellen "werkt het op elk apparaat?" voordat je een platform kiest, dan ben je heel dom in mijn ogen.
Want smartphones en tablets waren er al op het moment van ontwikkelen.

Verder: ik ken wat bedrijven die Microsoft cursussen geven in alle vormen en maten.
Zij hebben nu de grootste moeite om die cursussen te slijten omdat de meeste bedrijven tegenwoordig meer aan cross-platform ontwikkeling doen dan aan Microsoft exclusives.

[ Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 28-11-2013 17:33 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Silverlight ondersteunt de DRM die ze bij RTL graag willen, volgens mij is dat de enige reden. Ik kom het in de praktijk verder gelukkig nooit tegen.

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Dat Linux software bijna altijd open source is en dus gratis is speelt voor mij geen rol want zover ik mij kan herinneren maak ik altijd gretig gebruik van gekraakte software, wat volgens mij een publiek geheim is.
Je kunt maar ergens trots op zijn..

• DJMaze
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:33:
Silverlight ondersteunt de DRM die ze bij RTL graag willen, volgens mij is dat de enige reden. Ik kom het in de praktijk verder gelukkig nooit tegen.
Klopt, maar vervolgens waren ze wel genoodzaakt om een andere versie te bouwen zodat die werkt op iOS producten.
Vervolgens gingen de hackers er mee aan de haal en was RTLGemist ook te bekijken buiten Silverlight om (directe MP4 links, vanwege iOS), en deze links werken 1 week.
Voorbeeld: http://forum.fok.nl/topic/1789409

Dus eigenlijk zouden RTL XL en anderen niet zo'n probleem meer moeten zijn.

• DJMaze
  • Niet online
Je hoeft ook niet over.

Voor de gene die een alternatief zoeken (die niet zijn genoemd):
Photoshop = GIMP
Sony Acid Pro = KXStudio
Traktor = Mixxx
Fruityloops = Linux Multimedia Studio
Adobe Premiere, Magix Video Pro = Kdenlive
iTunes = ai bestanden converteren naar ogg

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 28-11-2013 18:00 ]

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat deed ik vroeger ook maar tegenwoordig heb ik geen zin meer in het gedoe met serials, cracks en keygens. Bij iedere update is het weer de vraag of het daarna nog werkt. Als je pecht hebt werkt je software niet meer en moet je op zoek naar een oudere versie. Daarnaast staan die cracks vaak op de meest wazige sites en is er geen manier om te controleren of je geen rommel binnen haalt.

Ik zou natuurlijk overal voor kunnen betalen maar zo rijk ben ik niet. Daarnaast vind ik veel software veel te duur voor wat je krijgt.

Nu kan er onder Linux ook wel wat moeite nodig zijn om iets werkends te krijgen maar als het niet lukt kan ik de programmeurs direct mailen, dat moet je met gekraakte commerciele software niet proberen.

Kies je problemen :)

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28-11-2013 18:12 ]

• Katsunami
  • Niet online
Ik dácht dat ik was overgestapt, maar ik heb in mijn geval Windows 7 weer geïnstalleerd. Linux is me nog steeds teveel gezeik. Er wordt teveel gewezen naar anderen en teveel ge-ja-maard. Een paar dingen die ik zo even snel ben tegengekomen in de laatste twee maanden:

1. Schermkalibratie werkt niet. Ik krijg het gemaakte profiel niet geladen.
- "Dat is vanwege het feit dat XRandR 1.4 nog niet wordt ondersteund...."
- "Nou, XCalib laadt alleen maar dit en dat onderdeel van het profiel..."
- "Voor Dispwin heb je zus en zo nodig, en nVidia ondersteunt dat niet..."

2. Mijn pictogrammen in KDE verdwijnen constant. Bekende bug, al sinds 2009.
- Ontwikkelaar: "Invalid. Closed: WORKSFORME."
- Bug wordt heropend door tig mensen, voor tig versies. "Closed. Duplicate."
- Rinse, repeat. Geen oplossing.

3. Ik wil Sigil installeren. Die zit in (bijna) geen enkel repository. Werkt niet.
- "Dat komt omdat Sigil QT 5 gebruikt, en de default in <distro> is 4.x.x.
- "Dan moet je QT 5.1 downloaden en compileren, en dan Sigil hercompileren....
- Werkt niet. F**** Oh, er moet ook een aparte versie van BOOST worden gecompileerd.

4. Debian gaat binnenkort updaten naar de nieuwste nVidiad-driver, maar op GTX 460 en GTX 560 kaarten heeft elke driver hoger dan 314.22 problemen. Zelfs nVidia weet (nog steeds niet) waarom.
- "Dan moet je maar nouveau gebruiken."
- "Dan moet je 314.xx downloaden en zelf compileren."
- "Maar dat moet je wel doen voor elke nieuw kernel die je installeert."

5. Aspect ratio scaling werkt niet onder WINE.
- "Dat komt omdat nVidia is overgestapt op ViewPorts..." (ViewPorts is nerdy shit wat door wellicht 1% van de Linux-gebruikers gebruikt gaat worden; bijna niemand heeft 100% flexibiliteit nodig om outputs te rescalen en 4 X-Servers op één scherm weer te geven en dat soort zut.)
- "Wine heeft XRandR dit-en-dat nodig, en de nVidia-driver heeft zus-en-zo nodig, en daarom kunnen we viewports niet ondersteunen totdat die gelijk lopen"

Enz.... enz.... er is gewoon ALTIJD WAT. Of bugs die niet opgelost worden en gesloten worden met "WORKSFORME" of vinger-wijzen, of libraryconflicten omdat verschillende programma's verschillende libraries nodig hebben en ze niet alemaal in de repo zitten waardoor je zelf moet gaan compileren. Aan het einde van de rit kan ik niet doen wat ik wil, namelijk een programma installeren, en ervan uit gaan dat dit programma geïnstalleerd blijft staan en niet verandert. Het kan namelijk plotseling door de packagemanager worden geupdate, of je moet toeren uithalen (die in elke distributie anders zijn) om dat te voorkomen.

Aan het einde van de rit ben ik tot de conclusie gekomen dat:
- Windows veel werk is om geinstalleerd te krijgen (updates, drivers, etc).
- Windows veel voorspelbaarder is. Ik zeg niet "betrouwbaarder", ik zeg "voorspelbaarder". Ik kan er namelijk van uitgaan dat indien ik een driver of applicatie niet zelf vervang, hij ook niet vervangen gaat worden, en tot in de lengte ter dagen blijft draaien. (Voordat iemand hiermee komt: de keren dat een Windows update iets stuk maakt, kan ik op één hand tellen.) Wil ik LibreOffice 3.x draaien ondanks dat 4.x al uit is, dan kan ik het gewoon downloaden en installeren.

Ik zit dus weer op Windows, en heb Cygwin weer geïnstalleerd staan voor de Unix-like commandlinezooi die ik graag gebruik. Het grootste deel van mijn software is ook nog open source, terwijl ik ook Windows-only software kan gebruiken als ik dat graag wil, en ik kan ervan uit gaan dat het systeem niet achter mijn rug om plotseling verandert.

Ja, dat kan ook met een Linux LTS, maar dan moet je er maar op hopen dat een of andere goedhartige maintainer de door jou gebruikte applicaties blijft backporten naar de LTS-repo, en laat dat nou vaker niet dan wel het geval zijn, behalve voor serverspullen zoals Apache. Onder Windows pak je gewoon de nieuwste versie van een of ander programma, en dat kun je meestal zonder problemen nog steeds op XP en vaak zelfs Windows 2000 installeren.

Onder Linux heb ik het gevoel dat het hele systeem constant loopt te "morphen" als een enorme haarbal; als je X wil updaten moet je Y updaten, waardoor je A moet updaten, want die maakt gebruik van dezelfde library als Y, en omdat je A update wordt library Q geupdate, waardoor je dus weer L moet updaten.... met andere woorden: alles of niets.

Kort gezegd, hoe krijg je mensen op Linux over? Door met al die nerdy shit te kappen en te zorgen dat je een systeem hebt dat niet constant in een "state of flux" is, zodat grote bedrijven het ook daadwerkelijk kunnen supporten. Het is niet voor niks dat Microsoft Windows 10 jaar lang ondersteunt, en garandeert dat er niks verandert behalve bugfixes.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:09:
Dat deed ik vroeger ook maar tegenwoordig heb ik geen zin meer in het gedoe met serials, cracks en keygens. Bij iedere update is het weer de vraag of het daarna nog werkt. Als je pecht hebt werkt je software niet meer en moet je op zoek naar een oudere versie. Daarnaast staan die cracks vaak op de meest wazige sites en is er geen manier om te controleren of je geen rommel binnen haalt.

Ik zou natuurlijk overal voor kunnen betalen maar zo rijk ben ik niet. Daarnaast vind ik veel software veel te duur voor wat je krijgt.
Daarom gebruik ik dus voor de meeste dingen open source software (gedownload vanaf de site van het project zelf), en waar dat niet mogelijk is, koop ik mijn software wel. Gelukkig kan ik het aantal applicaties op één hand tellen (mits ik de spellen waarvoor ik tussen de $2,50 en $10 heb betaald op GOG.com niet meetel).

[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 28-11-2013 18:49 ]

• Jogai
Miki schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:06:
[...]

Je was dus al aardig op weg :)

Voor video sites is het vaak afdoende genoeg om flashplayer plugin en de moonlight(=silverlight) plugin te installeren. Voorzover ik me kan herinneren kun je hiermee zowel RTL gemist als Uitzendinggemist zonder problemen bekijken. De populaire distro's hebben deze plugins allemaal in hun repository's zitten.

Voor wat betreft KPN problemen ligt de oorzaak 8 van de 10 keer niet aan de PC en hoef je KPN ook niet te bellen. Modem resetten en de computer opnieuw opstarten lost heel vaak de problemen op en anders even goed naar de lampjes kijken. Vaak is dan te herleiden dat het aan een lokale or regionale storing ligt. Ik ben heel eerlijk gezegd nog niet tegengekomen dat op OS niveau(dwz. Windows, OSX of Linux distro) een internetverbinding het zomaar niet meer doet nadat het eerst wel werkte. Heel vroeger moest je tich instellingen doen met mac-adressen, dns servers e.d. maar dat gaat tegenwoordig allemaal automagisch en via DHCP krijg je dan een ip-adresje toegewezen. Nagenoeg fool-proof en is de grootste uitdaging is het invullen van de WPA2 code of de ethernetkabel in te pluggen.

M.b.t. familie: als men niet wil gewoon lekker laten gaan. Vooral niet druk maken en ook zeker niet meer langs gaan als het fout gaat. Dan hadden ze je hulp moeten accepteren of ze hadden een nieuwe pc moeten met een nieuwer besturingssysteem moeten aanschaffen. Best hard maar het scheelt je een hoop vrije tijd :D
Ze hebben een nieuwe pc gekocht. Eentje die ik heb samengesteld, en daar heb ik mint op gezet. Volgens mij de meest noobvriendelijke distro.

Sinds de kpn vorige week problemen had was dus het internet kapot, en ik kon niet ff langs. Heb maar een instructie gemaakt die ze op de smartphone konden bekijken: YouTube: How to change DNS server in linux (mint) en toen werkte het weer.

We gaan kijken hoe lang ze het volhouden..

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Katsunami schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:29:
[...]

Ja, dat kan ook met een Linux LTS, maar dan moet je er maar op hopen dat een of andere goedhartige maintainer de door jou gebruikte applicaties blijft backporten naar de LTS-repo, en laat dat nou vaker niet dan wel het geval zijn, behalve voor serverspullen zoals Apache. Onder Windows pak je gewoon de nieuwste versie van een of ander programma, en dat kun je meestal zonder problemen nog steeds op XP en vaak zelfs Windows 2000 installeren.

Onder Linux heb ik het gevoel dat het hele systeem constant loopt te "morphen" als een enorme haarbal; als je X wil updaten moet je Y updaten, waardoor je A moet updaten, want die maakt gebruik van dezelfde library als Y, en omdat je A update wordt library Q geupdate, waardoor je dus weer L moet updaten.... met andere woorden: alles of niets.
Volgens mij heb je de best bij jou passende distributie gewoon nog niet gevonden. Dit is een van de redenen dat ik Slackware draai maar er zijn genoeg distributies die niet alles zo voor je bij willen houden. Is wel iets meer werk soms om iets te installeren.
[...]

Nu kan er onder Linux ook wel wat moeite nodig zijn om iets werkends te krijgen maar als het niet lukt kan ik de programmeurs direct mailen, dat moet je met gekraakte commerciele software niet proberen.

Kies je problemen :)
offtopic:
Me too, maar ik heb nooit problemen gehad met gekraakte software dus da's niet de reden dat ik niet meer aan gekraakte software kom. Ik heb overigens verder geen hekel aan betalen voor software maar mijn voorkeur gaat uit naar libre.

• gast128
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06-2024
Ik ben een beetje op Windows afgeknapt niet zozeer vanwege virussen (want die heb ik niet of ik weet niet dat ik ze heb), maar het enorme resource gebruik. 1Gb voor Windows 7 is te gortig. Een honderdtal services die automatisch draaien waarbij je een half jaar op cursus moet om ze te begrijpen. Als hobby gebruik ik nu Lubuntu. Alleen is die ook niet licht gewicht. Lubuntu eet ook gewoon bijna 100MB op. Daarbij is Lubuntu ook niet 'af'. Windows 95 zag er w.m.b. beter uit en die was met 4MB al klaar. Ik denk aan een switch naar Xubuntu omdat die er meer afgewerkt uitziet al zal die meer resources claimen. Ik vraag me toch af waar al dat geheugen aan opgaat. Of is mijn verwachtingspatroon irreëel?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hoe meet je je geheugengebruik?

http://www.linuxatemyram.com/

Lees dat eens en kijk dan nog eens, wat verbruikt ie nu? :)

Voor wat betreft het uiterlijk... je moet het dan maar customizen. Ik weet niet uit m'n hoofd wat voor DE Lubuntu gebruikt maar seriously: Xfce4 is niet lelijk, rete-snel en behoorlijk compleet. Je hebt een vrijheid die je met Windows simpelweg niet hebt, maar daar moet je dan vaak wel wat mee doen. ;)
't Is trouwens ook best leuk om te doen. Waar je bij Windows niet veel meer kan doen dan de kleur, transparantie en achtergrond aanpassen, kan je bij Linux compleet andere DE's installeren. Heel KDE, heel Xfce4, maakt allemaal niet uit. Probeer ze gewoon uit. De gemiddelde displaymanager (zeg maar het scherm waarmee je inlogt) heeft wel een dropdownlijstje met geinstalleerde omgevingen. Ze zijn ook bijna allemaal afzonderlijk weer aan te passen.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyphax op 28-11-2013 20:48 ]

• Katsunami
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:41:
Je hebt een vrijheid die je met Windows simpelweg niet hebt, maar daar moet je dan vaak wel wat mee doen. ;)
Dat vind ik nog altijd apart van veel Linux-mensen.

"Nou, dat kun je aanpassen. Gewoon even dit installeren, dan dat installeren, dan ~/.DdertssVV aanmaken, waarna je de volgende opties erin kunt plakken (of even overtypen met Vim, in een terminal natuurlijk, want GVim is niet rete-cool).... dan even het programma afsluiten en 'weirdios -dijdo --magic --shizzle' in de commandline uitvoeren. Nu kunt je het programma weer opstarten en ben je helemaal klaar."

... en dan 3 posts later in geval van een Windows-aanpassing met het argument komen van:

"Maar.... daarvoor moet je "HKLM\Microsoft\Windws\CurrentVersion\DWORD Instelling" van 0 naar 1 wijzigen! In het REGISTER! WHAAAAT!"
Tja. Elk OS doet dat. Ik heb onder Windows ook nooit geheugen vrij. Onder Linux ook niet trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 28-11-2013 21:00 ]

• gast128
Cyphax schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:41:
Hoe meet je je geheugengebruik?

http://www.linuxatemyram.com/

Lees dat eens en kijk dan nog eens, wat verbruikt ie nu? :)
Ik ben hier van bewust. Het is met 'free' gemeten; de tweede rij en kolom. Helaas wordt het met elke (L)(X)Ubuntu versies erger...
Voor wat betreft het uiterlijk... je moet het dan maar customizen. Ik weet niet uit m'n hoofd wat voor DE Lubuntu gebruikt maar seriously: Xfce4 is niet lelijk, rete-snel en behoorlijk compleet. Je hebt een vrijheid die je met Windows simpelweg niet hebt, maar daar moet je dan vaak wel wat mee doen. ;)
Lubuntu gebruikt LXDE. Ik vind het er half afgemaakt uitzien, maar toch al 100MB wegkapen :(. Xubuntu gebruikt XFCE en die ziet er beter uit. Uiteraard de gewone Ubuntu zit op Gnome of hun eigen Canonical spul. Het wordt ook door anderen verteld dat XFCE licht gewicht is behalve op Ubuntu...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Katsunami schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:56:
[...]

"Nou, dat kun je aanpassen. Gewoon even dit installeren, dan dat installeren, dan ~/.DdertssVV aanmaken, waarna je de volgende opties erin kunt plakken (of even overtypen met Vim, in een terminal natuurlijk, want GVim is niet rete-cool).... dan even het programma afsluiten en 'weirdios -dijdo --magic --shizzle' in de commandline uitvoeren. Nu kunt je het programma weer opstarten en ben je helemaal klaar."

... en dan 3 posts later in geval van een Windows-aanpassing met het argument komen van:

"Maar.... daarvoor moet je "HKLM\Microsoft\Windws\CurrentVersion\DWORD Instelling" van 0 naar 1 wijzigen! In het REGISTER! WHAAAAT!"
Ik herken mezelf daar gelukkig niet in, maarja, niet iedereen is consistent. Ik neem aan dat dat geen invloed heeft over wat jij van een Linux-OS vindt? Ik hoop het niet, in elk geval. ;)
[...]

Tja. Elk OS doet dat. Ik heb onder Windows ook nooit geheugen vrij. Onder Linux ook niet trouwens.
Dat heb je wel, het lijkt alleen alsof het allemaal opgeslokt wordt. :P
gast128 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:12:
[...]

Ik ben hier van bewust. Het is met 'free' gemeten; de tweede rij en kolom. Helaas wordt het met elke (L)(X)Ubuntu versies erger...
Ah, dat zou kunnen. Misschien draaien er wat daemons die nodeloos geheugen vreten.
[...]

Lubuntu gebruikt LXDE. Ik vind het er half afgemaakt uitzien, maar toch al 100MB wegkapen :(. Xubuntu gebruikt XFCE en die ziet er beter uit. Uiteraard de gewone Ubuntu zit op Gnome of hun eigen Canonical spul. Het wordt ook door anderen verteld dat XFCE licht gewicht is behalve op Ubuntu...
100MB is veel voor iets dat gemaakt is om zo slank mogelijk te zijn. Ik zal het eens proberen, ik ben wel benieuwd, maar ik vermoed dat Xfce m'n standaardomgeving blijft. Mijn favoriete omgeving was overigens altijd Gnome 2.6, zoals ie bij Ubuntu zat, voordat Gnome de 2.6-tak dropte en Canonical met Unity aankwam. Ik hou ook van Window Maker, maar die is voor de gebruikers waar dit topic over gaat waarschijnlijk niet zo interessant. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cyphax op 28-11-2013 21:35 ]

• Katsunami
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:29:
Ik herken mezelf daar gelukkig niet in, maarja, niet iedereen is consistent. Ik neem aan dat dat geen invloed heeft over wat jij van een Linux-OS vindt? Ik hoop het niet, in elk geval. ;)
Nee, dat heeft geen invloed.

Linux is crap.
Windows is ook crap.

Aan het einde van de rit wil ik gewoon de Linux/Unix commandline in Windows, of Windows-software op Linux. Beiden zijn mogelijk: Cygwin als je Windows draait, of Wine als je Linux draait.

Omdat het grootste deel van mijn software op Linux én Windows draait, kan ik wat dat betreft voor beide systemen kiezen, maar aan het einde van de rit levert Cygwin onder Windows me (veel) minder problemen op dan WINE onder Linux. (Tja, nogal logisch; Cygwin simuleert / implementeert een POSIX commandline, WINE implementeert een heel OS.)
Dat weet ik ook wel :p Ik bedoel dat de teller voor vrij geheugen altijd op 0 staat hier. Dat het in een oogwenk vrijgemaakt kan worden omdat het maar cache is, is nogal wiedes :p
100MB is veel voor iets dat gemaakt is om zo slank mogelijk te zijn.
"Vroeger" draaide men op een harde schijf van 100 MB het complete OS, een tekstverwerker en spreadsheet, en 10 spellen. En dat met 4MB RAM. (Onder Windows 3.1, of OS/2 als je een 200MB HDD en 8 MB RAM had, zoals ik, in 1995... lang leve mijn middelbare-schooldagen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 28-11-2013 21:50 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Of de crack werkt na een bepaalde tijd niet meer, of de crack is zelf rommel, of de antivirus vist 'm eruit en heb je alsnog geen moer, of, of, etc ;). Open Source gebruiken is zoveel relaxter.
gast128 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:25:
Ik ben een beetje op Windows afgeknapt niet zozeer vanwege virussen (want die heb ik niet of ik weet niet dat ik ze heb), maar het enorme resource gebruik. 1Gb voor Windows 7 is te gortig. Een honderdtal services die automatisch draaien waarbij je een half jaar op cursus moet om ze te begrijpen. Als hobby gebruik ik nu Lubuntu. Alleen is die ook niet licht gewicht. Lubuntu eet ook gewoon bijna 100MB op. Daarbij is Lubuntu ook niet 'af'. Windows 95 zag er w.m.b. beter uit en die was met 4MB al klaar. Ik denk aan een switch naar Xubuntu omdat die er meer afgewerkt uitziet al zal die meer resources claimen. Ik vraag me toch af waar al dat geheugen aan opgaat. Of is mijn verwachtingspatroon irreëel?
Resourcegebruik op Windows is altijd al een probleem geweest. Windows 8.1 op m'n laptop gebruikt zelf al 25 GB aan schijfruimte. Dat is meer dan 2,5x wat ik aan / heb toegewezen (9 GB) en die is nog voor bijna 50% leeg!

Geheugen moet je niet zo heel erg op letten in Linux, maar als je gewoon kijkt wat er werkelijk in gebruik is, valt het wel erg mee. Windows met een clean boot doet idd al snel 1 GB aan RAM zonder dat je ook maar iets van programma's hebt gestart. Kijk ik wat mijn Debian nu verbruikt, zonder cache of wat dan ook, kom ik uit op 4185 MB. 15,7% van m'n totale RAM is m'n browser. Dat is 15,7% van 16066 MB, oftewel 2522 MB. Dan heb ik nog een zooitje aan programma's draaien (Transmission, Pidgin, Audacious, paar terminaltjes, Compiz als WM, zooitje panel plugins) en dan valt Xfce toch best mee.
Katsunami schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:56:
[...]

Het is maar net wat je wilt wijzigen. Simpele dingen die vanzelfsprekend zijn, kan je gewoon via een GUI aanpassen. Als je iets wat exotischer wilt veranderen, ja, dan kom je in een eenvoudigere situatie terecht die je schets, maar sommige zullen daar van schrikken. Alles is wel via een GUI te regelen, bestand maken, bewerken e.d., maar de terminal is gewoon veel sneller. Wat schijf je liever, een halve pagina vol met elke muisbeweging, klik en locatie die je moet aandoen, of met een paar regeltjes 3-4 terminal commando's geven die exact hetzelfde doen en qua uitvoer 10x sneller is?

Wees blij dat je nog keus hebt om dingen aan te passen. Ik heb Windows 8.1 en Office 2013 gebruikt en moest het register in om wat uit te zetten. Bij 8.1 verkenner heb je standaard een paar mappen zichtbaar in This Computer die ik gewoon niet wil zien. Is er een vinkje of andere optie die je op kan geven om 't te verbergen? Nee, je moet een paar sleutels uit 't register verwijderen, op 2 plekken! (in geval van 64 bit dan)
En dan Office 2013, het heeft de klote gewoonte om de scrollbalk te verbergen totdat je de muis beweegt of iets scrollt. Dat is zo vreselijk irritant, want de aandacht wordt er telkens naar getrokken omdat er in je ooghoek wat verandert. Ook de cursor gaat 'vloeiend' mee met je typen. Nieuwe regel? Ach, laat ik een leuke animatie maken dat ik daar naartoe beweeg. En och arme, je typt 200+ tekens/minuut, ja, dat kan ik allemaal niet bijbenen hoor, dus ik hobbel er maar een beetje achteraan totdat je na gaat denken wat je nog meer wilt typen. Dan kan ik even 'op adem' komen.
Het lijkt wel een kermis. Alles moet 'vloeiend' en 'flashy', maar de snelheid waarmee je tekst zichtbaar wordt is teruggedrongen tot onder het niveau van een 286 met Word Perfect 1.0. Dat ging nog sneller! Nog even en het loopt vast als je te snel typt, zoals de ouderwetse typemachine met hamertjes die in elkaar verwikkeld kunnen raken.
Wil je die circus uitzetten? Weer het register in naar een obscure plek om daar een volslagen onlogische key aan te maken. Heerlijk, die klote animaties uit, maar wat is het gevolg? Helemaal geen scrollbalk meer. Dus even snel die balk pakken om naar een plek in een document gaan is nu helemaal onmogelijk.

Dus, de hele rambam aan Las Vegas style, of beperkte functionaliteit. Dat is wat je tegenwoordig hebt bij MS. En Apple gooit je scroll even andersom, want het is dan net zo intuïtief als bij de touchscreens (waar andere fabrikanten met hun drivers ook mee zijn begonnen op Windows). Gelukkig is bij Apple dat nog wel aan te passen ZONDER functionaliteit te verliezen of op een vage plek te moeten wezen.
gast128 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:12:
[...]

Moet je eens bij KDE kijken. Gebruiker hier heeft al eens aangegeven, verse boot met Xfce: 150-200 MB RAM in gebruik. KDE: 600+ MB.

Overigens is LXDE geen volwaardige DE. Het maakt gebruik van OpenBox als WM, het heeft niet zoals Gnome, KDE, Xfce en e17 z'n eigen suite. Het ziet er daarom niet volledig af uit.
Cyphax schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:29:
[...]

Kijk eens bij wat je werkelijk 'vrij' hebt. Dus het getal naast 'free', niet 'available'. Dat is toch echt heel weinig. Dat het merendeel op is gegaan aan cache en zo vrijgegeven wordt als 't nodig is, gaat het even niet om. Echt vrij geheugen is niet veel.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Windows is gewoon een draak als je problemen moet fixen of sommige dingen moet instellen waar een ontwikkelaar net niet over nadacht en geen GUI-element voor heeft geschreven. Het is zo GUI-georienteerd dat het om van te walgen is. Voor iets simpels is een GUI wel fijn, maar ietwat ingewikkeldere problemen komen bij Windows zo ongeveer meteen neer op het registry in duiken, Windows opnieuw installeren, etc. Bij Linux heb je het dan over het openen van je terminal, ctrl+c, ctrl+shift+v, enter. Probleem opgelost. En mensen vinden Linux ingewikkeld? Ik zeg dat Windows honderdmaal ingewikkelder is.

Verwijderd

Onzinnige discussie. Geef ze een account als user account en het wachtwoord van de admin. Zal je zien dat je nooit meer langs hoeft.
Het lijkt me dat je juist bij een overstap naar Linux vaak langs mag gaan.

Persoonlijk heb ik 4 'gebruikers' en alle vier met inmiddels Windows 8.
En hoef er nooit langs.

Dan die JIJ toch iets fout ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:58
Amanoo schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:04:
Ik zeg dat Windows honderdmaal ingewikkelder is.
Microsoft breidt Windows slechts uit, het wordt steeds groter en lomper. En er kunnen dus steeds meer dingen fout gaan. Echter, als het werkt, dan werken ook programma's gemaakt voor de vorige versies.
Het is pas sinds Windows 8 (zonder xp mode) dat je echt problemen hebt met software uit 98 tijdperk.

Maar met een unix based OS heb je al snel dat je ver in het unixgebergte in de tempel Ritchie de oude kunst van de shell moet leren. En dat is zeker niet eenvoudig.

Een computer rijbewijs, waar vaak over is gegrapt, is dan eigenlijk wel nodig.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:57:
[...]

Resourcegebruik op Windows is altijd al een probleem geweest. Windows 8.1 op m'n laptop gebruikt zelf al 25 GB aan schijfruimte. Dat is meer dan 2,5x wat ik aan / heb toegewezen (9 GB) en die is nog voor bijna 50% leeg!
Windows is inderdaad gigantisch. Dat snap ik nooit zo goed. Zo compleet is dat OS niet. Als ik Slackware (ik haal het alleen vaak aan omdat ik het vrij goed ken :P) volledig installeer ben ik dik 6GB verder, maar dan heb je een sloot software en libraries op je systeem staan waar je u tegen zegt.
Kijk eens bij wat je werkelijk 'vrij' hebt. Dus het getal naast 'free', niet 'available'. Dat is toch echt heel weinig. Dat het merendeel op is gegaan aan cache en zo vrijgegeven wordt als 't nodig is, gaat het even niet om. Echt vrij geheugen is niet veel.
Echt vrij geheugen is wel weer vrij nutteloos; het is zonde om het niet te gebruiken. Zolang het maar snel vrijgegegeven wordt als het nodig is.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Moet je eens bij KDE kijken. Gebruiker hier heeft al eens aangegeven, verse boot met Xfce: 150-200 MB RAM in gebruik. KDE: 600+ MB.
Mja zojuist hier even gekeken, en bij mij pakt een vers gebootte volledige KDE ook 600MB. Wel heb ik preload in gebruik om libraries e.d. alvast te preloaden, maar dat is vast niet het merendeel daarvan.

Maaruh... wat is het probleem nou eigenlijk?
Ik heb 4GB RAM in deze laptop, laat het aub vooral gebruikt worden. Ik hecht meer waarde aan het processor en I/O gebruik, en wat dat betreft zit het snor. Deze 1.3GHz Core2Duo ULV kan zonder problemen KDE 4.8 draaien en het werkt allemaal vlot. Geen klachten en de 4GB RAM heb ik nog nooit vol gekregen bij normaal gebruik. Normaal gebruik voor mij is een set terminal, een browser met de nodige tabs, Thunderbird en Kile (LaTeX), en om de zoveel tijd wat video met mplayer.

Die hele resourcediscussie heeft wmb ook weinig te maken met het topic.
Zelf geen ik de voorkeur aan mensen niet actief overhalen. Als ze het interessant vinden komen ze vanzelf naar mij toe en als ze vragen wat ik gebruik en waarom beantwoord ik die vragen netjes.

De enige personen die ik Linux min of meer een beetje heb opgedrongen zijn mijn ouders, omdat ik het vertikte om elke maand een Windows XP bij te houden, op te schonen en er was om de zoveel tijd wel weer iets mee. Zij draaien nu ruim 2 jaar Linux en alles werkt voldoende tot prima. Ze hebben de eerste 2 jaar op Ubuntu 10.04 LTS gezeten en zitten nu alweer een half jaar op Linux Mint 15 MATE edition.
In het begin wel eens een vraagje over iets, en soms moest ik even iets oplossen, waar RTL Gemist er een van was. Dat heb ik gewoon werkend gekregen met Moonlight, en later nog een beter alternatief gevonden (die iPhone/iPad portal).
Mijn moeder heeft notabene ervaren hoe makkelijk het was om een printer (HP Deskjet) aan te sluiten. En mijn broertje had opgegeven moment de scanner nodig, toen heb ik gezegd: plug hem er een in en kijk eens wat dat doet. Zo gezegd zo gedaan: scanner er in -> ploemp "device gevonden" even geduld -> klaar voor gebruik. "Was dat alles?" werd mij gevraagd. "Waarschijnlijk wel. Start 'Simple Scan' eens op uit het applicatiemenu." Broertje vind de applicatie en klikt er op. Hoefde enkel op "Scan" te drukken en het klusje werd geklaard. "Goh... dat was makkelijk." ':)'

Inmiddels zijn de keren dat ik nodig ben om te helpen in een jaar op één hand te tellen. Updates gaan vrijwel automatisch, en het ding blijft maar door rammelen.
Backups maken zijn voor mij ook makkelijker geworden. Ik heb een ssh key aangemaakt en een user op mijn server. Met cron wordt er dagelijks een scriptje gestart die rsync aanroept om de hele homedir over te gooien. De server draait FreeBSD met ZFS, dus ik maak daily, weekly en monthly snapshots voor als er een keer iets per ongeluk uit de homedir en zo ook van de backupdir mocht verdwijnen.
Bij de migratie van Ubuntu naar Linux Mint kwam dit hartstikke goed van pas. Want het enige wat ik hoefde te doen na de installatie van Linux Mint en het aanmaken van de juiste gebruiker, was bijna de hele homedir terugzetten en hoppa: alle userdata (voornamelijk documenten en foto's) op de plekken zoals ze gewend waren en Firefox en Thunderbird in één klap voorzien van de juiste configuratie.

Volgens mij heb ik ter compleetheid nog even met CloneZilla een image gemaakt, maar sinds ze over zijn op Linux heb ik ze nog nooit nodig gehad...

Wat een overstap voor Tweakers die Windows gewend zijn lastig maakt komt omdat het merendeel power-users zijn. Je moet A. een hoop afleren, B. tegelijkertijd nieuwe concepten aanleren, C. programmatuur die je zo gewend bent mogelijk missen.
Mijn ouders hadden geen van deze problemen, die zijn er niet mee bezig en kijken er veel simpeler naar. Firefox en Thunderbird waren ze al gewend, dus daar geen probleem. LibreOffice nog niet, maar ze kenden Office 2003. Na een korte uitleg van mijn kant dat je er vrijwel hetzelfde mee kan en een korte demo konden ze er zonder issue Sinterklaas gedichtjes mee typen in de gewenste opmaak en de handel uitprinten. Zij willen gewoon dat het werkt en dat ze er mee kunnen doen wat ze er mee moeten/willen doen, en dat gaat prima.
Power-users hebben altijd gekke eisen of willen dingen op een bepaalde manier doen, dat is vaak aangeleerd gedrag en dat doorbreek je gewoon ontzettend moeilijk. Als Tweaker overstappen van Windows naar een Unix(-achtige) is veel lastiger dan dat dat voor een "leek" is.
En daar ontstaat weer een kip-ei probleem: veel Tweakers installeren de systemen van de leken, en de leken krijgen dus de voorkeur van de Tweakers voorgeschoteld.
Is heus niet altijd zo hoor, maar dit is wat er ik er zo in zie.

Btw, van mij hoeft men niet allemaal over op GNU/Linux, maar als het zo zou zijn dan vind ik het prima. Ik vind het veel belangrijker dat software zo multi-platform mogelijk is, en ik heb een voorkeur voor open-source om verschillende redenen. Dan kan iedereen gebruiken wat hij/zij fijn vind en is iedereen happy toch?
Distro-wars doe ik wat dat betreft ook niet tot nauwelijks aan, wat een onzin.

Wat ik trouwens altijd grappig vind is hoe eng men een shell wel niet vind. Angst voor het onbekende volgens mij. En ze kunnen ook grote ergernis opleveren omdat bij een shell je niets anders behalve jezelf de schuld van je onkunde kunt geven, en dat doet pijn... :P
Zet een "niet ingewijde", bij gebrek aan een beter woord, een shell voor en ze zijn hopeloos verloren :z
Althans, zo voelen ze zich volgens mij, en dan gaat die shell zo snel mogelijk weer dicht, want dat is maar een eng onbekend ding.
Terwijl een shell absoluut niet moeilijk is. Zie het een beetje als rondlopen in een vreemd land, je spreekt de taal niet en je kent de cultuur niet, eng he? ;)
Maar ik begrijp het best hoor. Dat is echt iets wat je moet willen leren, en je bent er ook nooit volledig uitgeleerd. Maar als je het eenmaal in de vingers heb... dan wil je niks anders meer.

offtopic:
Laatst had ik nog een leuke opgave die men hier vast zal herkennen. Was een download van een TV serie, en elke episode zat in een aparte directory, met in elke directory een stuk of 40 RAR (.rar , .r01, .r02, r.., etc) files. Vb van pas van een aflevering: ~/download/My.Little.Pony.S02.720p/My.Little.Pony.S02E01.720p/My.Little.Pony.S02E01.720p.rar. En zo een stuk of 25 episodes.
Je wilt dit hele zootje ergens in je media verzameling, natuurlijk in uitgepakte .mkv vorm hebben.
Hoe zou je dit bij elkaar klikken in een GUI?
En wat denk je dat de "shell oplossing" zal zijn? Ingewijden moeten hier maar even niet op reageren.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 28-11-2013 23:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Katsunami
  • Niet online
Het lijkt wel een kermis. Alles moet 'vloeiend' en 'flashy'...
Jammer genoeg is dat hetgeen wat "de markt" wil. De meeste functies die door de meeste mensen worden gebruikt, zijn namelijk 10 jaar terug al uitontwikkeld.

Misschien is dat dan ook de reden waarom ik het jaar 2000 zo'n beetje als het hoogtepunt van de personal computer ben gaan zien... Win2K, iets van 300 MB als je de ingebouwde drivers weg liet, Office 97, en je kon al heel veel werk doen, en je kon er nog op gamen ook. (Destijds had ik echter ook al Windows for Unix en later Cygwin geïnstalleerd... jammer genoeg had ik toen nog niet van LaTeX gehoord.)
maar de snelheid waarmee je tekst zichtbaar wordt is teruggedrongen tot onder het niveau van een 286 met Word Perfect 1.0. Dat ging nog sneller! Nog even en het loopt vast als je te snel typt, zoals de ouderwetse typemachine met hamertjes die in elkaar verwikkeld kunnen raken.
Dat is dan wel de ultieme simulatie, dat dan wel weer.
Gelukkig is bij Apple dat nog wel aan te passen ZONDER functionaliteit te verliezen of op een vage plek te moeten wezen.
Office voor de Mac ken ik niet. Ik ben overgestapt op OpenOffice/LibreOffice toen MS met die #$%%$#$% ribbon onzin is begonnen. Ik heb een hekel aan de ribbon, of welke knoppenbalk dan ook, simpelweg omdat je daar specifiek op een knop moet mikken, daar waar je in een menu met de muisaanwijzer kunt "lopen". (Je snapt wel wat ik bedoel.) Specifiek mikken is voor mij, met een zwak zichtvermogen, soms erg lastig.

Het ergste is nog dat veel fabrikanten "mee" willen (moeten?) in deze trend, en sommige programma's waarvan ik de laatste versie graag wil gebruike vanwege bepaalde nieuwe functies zijn overgestapt op die ^&%^&$^&-ribbon.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 28-11-2013 23:01 ]

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53
Ultraman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:43:
Wat een overstap voor Tweakers die Windows gewend zijn lastig maakt komt omdat het merendeel power-users zijn. Je moet A. een hoop afleren, B. tegelijkertijd nieuwe concepten aanleren, C. programmatuur die je zo gewend bent mogelijk missen.
Dit...., als je niets anders doet als wat officewerk,mail en browsen. Dan is alles goed genoeg. Maar ben je gewend (of zit je vast) aan bepaalde applicaties buiten dat simpele, dan wordt het opeens stukken moeilijker en meer werk om over te gaan.

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

[...]

Ik dácht dat ik was overgestapt, maar ik heb in mijn geval Windows 7 weer geïnstalleerd. Linux is me nog steeds teveel gezeik. Er wordt teveel gewezen naar anderen en teveel ge-ja-maard. Een paar dingen die ik zo even snel ben tegengekomen in de laatste twee maanden:

3. Ik wil Sigil installeren. Die zit in (bijna) geen enkel repository. Werkt niet.
- Werkt niet. F**** Oh, er moet ook een aparte versie van BOOST worden gecompileerd.

4. Debian gaat binnenkort updaten naar de nieuwste nVidiad-driver, maar op GTX 460 en GTX 560 kaarten heeft elke driver hoger dan 314.22 problemen. Zelfs nVidia weet (nog steeds niet) waarom.

- "Dat komt omdat nVidia is overgestapt op ViewPorts..." (ViewPorts is nerdy shit wat door wellicht 1% van de Linux-gebruikers gebruikt gaat worden; bijna niemand heeft 100% flexibiliteit nodig om outputs te rescalen en 4 X-Servers op één scherm weer te geven en dat soort zut.)
- "Wine heeft XRandR dit-en-dat nodig, en de nVidia-driver heeft zus-en-zo nodig, en daarom kunnen we viewports niet ondersteunen totdat die gelijk lopen"
/knip/
Dit herken ik ook, ik had er een aantal geprobeerd, ubuntu(verschillende)/mandrake en nog een paar andere.
Ook door de jaren heen het een en ander geprobeerd maar liep eigenlijk tegen dezelfde problemen aan die jij ook noemt.

Omdat X te nieuw is voor Y heb je ineens geen UI meer (Mijn grootste probleem), omdat 'X' iets niet ondersteund of de driver 'Y' niet ondersteund vooral op grafisch gedoe heb ik zelf veel gezeur zovel met AMD/ATI, Nvidia als Intel.

Je kan niet gewoon een 'Linux' pakken de laatste updates/drivers installeren en verwachten dat het 'allemaal' goed gaat. Het werkt voor mij nog steeds het beste in b.v. VMWare.

Ik heb wel Ubuntu op mijn laptop draaien wat op zich goed werkt zolang ik maar de AMD drivers niet installeer en dat af en toe het scherm op 'wit' gaat.

Ook kan ik het gewoonweg niet gebruiken voor mijn werk omdat ik met wat gespecialiseerde hardware/software zit die alleen maar onder windows draait dus gaat niet en ja ik heb het geprobeerd.

En aangezien ik graag een spelletje speel ben je eigenlijk wel aangewezen op windows (Origin/Steam).
En Steam kreeg ik niet aan de praat omdat de VGA driver niet goed is en ik dus niets kan spelen...

Misschien als ik er meer gebruik van had gemaakt toen ik jonger was dat ik dan meer 'intresse' had gehad nu.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dat de markt flashy wil zoals hierboven wordt gesteld komt denk ik alleen doordat zoiets high end oogt. Als je op details Let blijkt het enkel lastig of zelfs juist het tegenovergestelde van responsief of high end, maar je kan zo wel bij de leek die schijn wekken. Dat is mijn tuppence, tenminste. Voor mij is de Cinnamon DE ook meer dan flashy genoeg, met wat blauwe dingen als je een venster in een rand of een hoekje drukt, en een taakbalk die een verschijn/verdwijn animatie heeft. Experimenteren met Compiz deed ik toen ik 15 of 16 was. Overal flames op je desktop, wobbly Windows, etcetera. Nu gaat het me vooral om functionaliteit. Flink wat edge tiling/snapping zonder teveel poespas. En van Cinnamon 2.0 zou Microsoft wat dat betreft nog veel kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ik hoef niet te kalibreren, heb dan wel een IPS scherm.
Als webontwikkelaar zie ik nu verschil tussen grijs en grijs wat een website gebruiker nooit ziet en niet interesseerd.
Je kan het ook overdrijven.
Nog nooit last van gehad (Fedora KDE)
[b][message=41316148,noline]Katsunami schreef op donderdag 28 november 2013 @
Heb je geen tablet om ebooks op te lezen?
PC/laptop is ongeschikt en zo hoofdpijn veroorzakend.
Ooit van DKMS gehoord?
Als je Wine nodig hebt gaat er volgens mij sowieso al iets mis.
Dat is naar mijn mening een verwoede poging om Linux Windows dingen te laten doen omdat men de alternatieven niet kent of persé een Windows game wil spelen.
Enz.... enz.... er is gewoon ALTIJD WAT. Of bugs die niet opgelost worden en gesloten worden met "WORKSFORME" of vinger-wijzen, of libraryconflicten omdat verschillende programma's verschillende libraries nodig hebben en ze niet alemaal in de repo zitten waardoor je zelf moet gaan compileren. Aan het einde van de rit kan ik niet doen wat ik wil, namelijk een programma installeren, en ervan uit gaan dat dit programma geïnstalleerd blijft staan en niet verandert. Het kan namelijk plotseling door de packagemanager worden geupdate, of je moet toeren uithalen (die in elke distributie anders zijn) om dat te voorkomen.
Ik kan duizenden punten opnoemen wat er fout is aan Windows OS, en wat Microsoft bij elke versie anders doet.
En dan bedoel ik ook echt de wijzigingen in dll's en andere code waardoor dingen die wel werkten op Windows XP nu niet meer werken of andere problemen veroorzaken.

Ik zal het bij 2 voorbeelden houden:
Ik ontwikkel software in C++ voor de Hospitality markt in Windows OS en hoeveel problemen de applicatie wel niet vertoond tussen verschillende Windows versies is echt hopeloos.
Daarnaast gebruikt de software FirebirdSQL (met zijn eigen PLAN problemen) maar dat werkt ook wel/niet op een bepaald versie van Windows OS.

Oftewel: geen één OS is perfect (mensen ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DJMaze schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 01:33:
Ik hoef niet te kalibreren, heb dan wel een IPS scherm.
Als webontwikkelaar zie ik nu verschil tussen grijs en grijs wat een website gebruiker nooit ziet en niet interesseerd.
Je kan het ook overdrijven.
Ik bewerk foto's. Als je denkt dat je niet hoeft te kalibreren en profileren omdat je een IPS-scherm hebt, dan weet je niet waarover je het hebt. De allerduurste monitoren, speciaal ontworpen voor fotografie, worden geleverd met een kalibrator en specifieke software, speciaal voor die monitoren. (Eizo ColorEdge, bijvoorbeeld.)
Nog nooit last van gehad (Fedora KDE)
Het probleem bestaat ook op Fedora.
KDE Bug-vermelding

Als je verder zoekt, dan kun je bugvermeldingen van dit probleem vinden, terug tot in 2009.

Of het heeft daar in elk geval bestaan. FYI, voordat ik Debian probeerde, heb ik een jaar lang Fedora gedraaid. Zoek maar 's in NOS.
Heb je geen tablet om ebooks op te lezen?
PC/laptop is ongeschikt en zo hoofdpijn veroorzakend.
LOL. Een tablet. Ik heb zelfs een e-reader. Sigil is geen programma om te lezen, het is een EPUB-editor, voor als je dingen wil doen zoals de layout van boeken aanpassen. (Je wil niet weten hoe crap sommige gekochte (!) boeken in elkaar kunnen zitten.)
Ooit van DKMS gehoord?
Zeker. Dat wil echter niet zeggen dat dit de heilige graal is. Iets als DKMS zou niet eens nodig moeten zijn. Ik weet dat het bestaat, ik weet hoe het werkt, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het een goede manier van werken vind. Het zou niet nodig moeten zijn om voor elke nieuwe kernel al je third-party drivers opnieuw te compileren.

Dat is de hele *REDEN* waarom zoveel hardwarefabrikanten zich niet met Linux willen bezighouden, want de meesten willen niet zomaar hun drivers open source maken, om welke reden dan ook.
Als je Wine nodig hebt gaat er volgens mij sowieso al iets mis.
Dat is naar mijn mening een verwoede poging om Linux Windows dingen te laten doen omdat men de alternatieven niet kent of persé een Windows game wil spelen.
Ja, er gaat iets mis, namelijk dat de open source wereld op een aantal gebieden software mist waar onder Windows al 20 jaar een stapel keuze bestaat.

De reden waarom WINE bestaat is niet omdat men zo graag Windows-software op Linux wil draaien, maar omdat er simpelweg geen andere mogelijkheid is. WINE is nodig omdat er op een aantal vlakken geen alternatieve software bestaat (of de software die bestaat is gewoon brak tegenover wat er op Windows en/of OSX is te krijgen).

Voorbeeld, om even terug te komen op die ebooks: als je ebooks koopt in EPUB-formaat en er zit DRM op, dan MOET je Adobe ADE gebruiken om ze te downloaden, en dat is alleen beschikbaar voor Windows en OSX. OK, na het downloaden kun je met een scriptje de DRM er zo af slopen, maar het neemt niet weg dat je geen andere keuze hebt om WINE te gebruiken. En WINE is niet in staat om ADE 2.0 te draaien, dus je moet dan ook nog ADE 1.7.2 opgraven en hopen dat ebookleveranciers deze blijven ondersteunen.

"Ja, maar dat is Adobe schuld, omdat ze Linux niet ondersteunen!"

Weet je wat? Dat interesseert de meeste mensen niet. Die zien alleen maar dat applicaties die ze nodig hebben, niet beschikbaar zijn of slechts moeizaam werken. Ik ben geen fan van Adobe (meer). Verre van dat. Maar ik lees WEL ebooks, en dat zorgt er dus voor dat ik ADE *MOET* gebruiken, en als ik Linux wil draaien, zorgt dit ervoor dat ik WINE *MOET* installeren.
Ik kan duizenden punten opnoemen wat er fout is aan Windows OS, en wat Microsoft bij elke versie anders doet.
En dan bedoel ik ook echt de wijzigingen in dll's en andere code waardoor dingen die wel werkten op Windows XP nu niet meer werken of andere problemen veroorzaken.

Ik zal het bij 2 voorbeelden houden:
Ik ontwikkel software in C++ voor de Hospitality markt in Windows OS en hoeveel problemen de applicatie wel niet vertoond tussen verschillende Windows versies is echt hopeloos.
Daarnaast gebruikt de software FirebirdSQL (met zijn eigen PLAN problemen) maar dat werkt ook wel/niet op een bepaald versie van Windows OS.

Oftewel: geen één OS is perfect (mensen ook niet).
In mijn ogen zit die applicatie dan gaar in elkaar. Als er één ding is waarin Windows geweldig goed in is vanwege de zakelijke markt, dan is het backwards compatibility. Ik draai hier spellen geschreven voor Windows 95, waar helemaal niets mee gedaan hoeft te worden; die draaien gewoon onder Windows 7 x64, op een computer die 500x de minimumvereisten overstijgt. Aan een aantal anderen hoeft niets meer te gebeuren dan "Compatibility Settings" instellen op Windows XP of 98.

Ik heb er al een aantal getest op de previews van Windows 8, en ook daar werkten ze op. Aangezien Windows 7 tot 2020 wordt ondersteund, en Windows 8 / 8.1 tot 2023, kan ik ervan uitgaan dat die software nog minstens 7, en mogelijk nog 10 jaar blijft doordraaien mocht ik dat willen.

De enige compatibiliteit die MS écht heeft laten vallen, is het draaien van 16-bit software op 64-bit besturingssystemen, maar dan heb je het over écht oud spul; 1994 en daarvoor. Mocht je dat nog willen draaien, dan kun je het beste gewoon Windows XP Mode in Windows 7 installeren.

Oh, en FYI: Ik heb een hekel aan de Windows 8 Metro UI. Het is de reden waarom ik 1,5 jaar terug ofzo weer naar Linux ben gaan kijken, maar simpelweg alle pictogrammen weggooien, Metro blokkeren en een third-party startmenu installeren lost dat ook op. Dan moet ik wel zeggen dat ik nog niet met Windows 8.1 heb gewerkt, waar Metro tegenwoordig meer op GNOME's dashboard lijkt dan wat anders...

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 29-11-2013 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
gast128 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:25:
Je verwachtingspatroon is inderdaad irreëel.
Het boeit toch helemaal niet hoeveel geheugen je in gebruik hebt? Wat belangrijk is is of je de juiste gegevens in geheugen hebt op het moment dat je ze nodig hebt.
Geheugen is vele malen sneller dan disk/ssd en het is dus zelfs in je voordeel om dat zoveel mogelijk vol te proppen met zaken die nodig zijn of waarvan het OS denkt dat ze op korte termijn nodig zijn.
Je moet je wat dat betreft gewoon niet blind staren op geheugen gebruik, de getallen op zich zeggen niet zo veel.
https://atomicorp.com/com...x-use-so-much-memory.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast128
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:43:
[...]

Je verwachtingspatroon is inderdaad irreëel.
Het boeit toch helemaal niet hoeveel geheugen je in gebruik hebt? Wat belangrijk is is of je de juiste gegevens in geheugen hebt op het moment dat je ze nodig hebt.
Geheugen is vele malen sneller dan disk/ssd en het is dus zelfs in je voordeel om dat zoveel mogelijk vol te proppen met zaken die nodig zijn of waarvan het OS denkt dat ze op korte termijn nodig zijn.
Je moet je wat dat betreft gewoon niet blind staren op geheugen gebruik, de getallen op zich zeggen niet zo veel.
https://atomicorp.com/com...x-use-so-much-memory.html
Het gaat niet om het disk cache mechanisme wat Linux (of Windows) gebruikt, maar om het geheugen die je os en desktop environment opeet. Wat ik al zeg ik kijk naar de tweede regel bij het 'free' command. Een os dient er voor om applciaties te draaien niet om resources op te eten. Waarom kon Windows 95 het vroeger met 4MB en NT met 32MB?. Als je in dat soort pc's 64 MB of 128MB had gestopt waren ze razend snel. Tegenwoordig als je moet booten of een applicatie opstarten kan je minuten wachten. Dus nee ik kan het niet met je eens zijn. Lean en mean is nog steeds voordelig ook in een tijd met pc's met GB geheugens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Windows 95 met 4MB RAM was ook toentertijd erg krap. Zo kan Windows 7 ook prima draaien met "slechts" 512MB. Ik heb het weleens geinstalleerd op een P4 met die hoeveelheid RAM en dat draaide zo slecht nog niet, en na het booten was die 512MB ook niet gevuld. Die stelling zou ik derhalve laten varen.

Daar komt bij dat heel veel code gecentraliseerd is en verplaatst is naar services. Een blik in mijn taskmanager verraadt dat ik ongeveer 100 (!) services actief heb. Als we de werkgerelateerde nonsense even wegdenken (zoals SQL Server en aanverwante services die je thuis waarschijnlijk niet hebt draaien op iets dat geen server of developmentmachine is) hou je tientallen services over waarvan ik in de meeste gevallen tegelijkertijd geen idee heb waarom ze draaien en het logisch vind dat ze het zo opgezet hebben.

Overigens is het idee van een slanke Linux-omgeving voor mij de normaalste zaak van de wereld. Niet als je Ubuntu installeert; dat is een Windows-achtige distributie op dit punt wat mij betreft. Omdat die op zoveel mogelijk hardware moet draaien spelen ze op safe en wordt er waarschijnlijk een hoop ingeladen in de vorm van shared libraries en dergelijke.

Lean en mean is ZEKER voordelig maar wat mij betreft in de vorm dat het OS zo weinig mogelijk in hoeft te nemen zodat het geheugen zoveel mogelijk beschikbaar is voor applicaties. Nu weet ik niet hoe het met jouw desktop is, maar die van mij slaagt daar met vlag en wimpel in: mijn OS-installatie IS klein, ik moet serieus wat moeite doen om meer dan 1GB RAM in gebruik te nemen en my god wat is alles snel. En dan heb ik vrij recente versies van alles draaien (deze installatie is een paar weken oud) op een laptop van dik 6 jaar oud die bij veel mensen gewoonweg al afgeschreven zou zijn.

Nou is het ook wel zo dat de laptop van m'n vader vergelijkbaar is met die van mij (ik heb een T61, hij een T60) en Windows 7 is op dat ding van hem ook niet bepaald traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:43:
Het is idd niet heel boeiend hoeveel er in gebruik is. Wat wel boeiend is, is wat in het geheugen staat zoals je zegt.
Het OS kan je geheugen idd vullen met wat je mogelijk gaat gebruiken. Maar dan heb je 't over applicaties die je gaat gebruiken. Als je 2 GB aan RAM hebt, wat is beter? 1 GB van het OS al standaard in gebruik en dan nog maar 1 GB voor je programma's, of 200 MB voor het OS en 1,8 GB voor programma's? Wat zou sneller zijn?

Precies, het gaat om efficiënt gebruik. Je programma's hebben veel profijt van beschikbare geheugen. Ze hebben geen klap aan als het OS zelf al voor onbekende reden onnodig veel in gebruikt heeft. Welke services draaien er allemaal op Windows vergeleken met die je echt nodig hebt? Veel meer dan strict noodzakelijk. Als je alles wat niet absoluut noodzakelijk is weg zou halen, zou Windows ook veel minder gebruiken.

Waar gast128 het over heeft is hoeveel je effectief kan gebruiken. In Linux is dat veel meer, dus kan je niet alleen meer programma's tegelijk draaien, ze zijn ook sneller in hun eentje omdat het OS niet al zo veel gebruikt. Waarom denk je anders dat MS met Server 2008 al een core editie had en nu met 2012 verder is gegaan met alleen een powershell schermpje en raden ze de hele GUI af op servers? Nu pas hebben ze door hoeveel meuk en geheugen hun bende eigenlijk verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
gast128 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:54:
[...]

Het gaat niet om het disk cache mechanisme wat Linux (of Windows) gebruikt, maar om het geheugen die je os en desktop environment opeet. Wat ik al zeg ik kijk naar de tweede regel bij het 'free' command. Een os dient er voor om applciaties te draaien niet om resources op te eten. Waarom kon Windows 95 het vroeger met 4MB en NT met 32MB?. Als je in dat soort pc's 64 MB of 128MB had gestopt waren ze razend snel. Tegenwoordig als je moet booten of een applicatie opstarten kan je minuten wachten. Dus nee ik kan het niet met je eens zijn. Lean en mean is nog steeds voordelig ook in een tijd met pc's met GB geheugens.
En ik kan het niet met je eens zijn als je het hebt over booten of applicaties waar je minuten op moet wachten.
Ik ken werkelijk waar geen OS of applicatie die vandaag de dag minuten nodig heeft om te starten, noem anders eens wat voorbeelden?
Ik tik dit op een i5 met 4GB geheugen, Windows 8.1 en zowel het booten als applicaties duurt geen minuten.
Op deze PC staat ook VMware player met een Debian 7 installatie (2 processoren, 1GB geheugen) en die duurt ook geen minuten om te booten danwel applicaties te starten.
Thuis een i5 met 8GB geheugen en eigen SSD's voor zowel Windows 8.1 en Debian 7 en daar precies hetzelfde verhaal, er is niets wat minuten duurt om te starten.
Wat mij betreft is er qua snelheid(beleving) dan ook weinigt tot niets verandert tov vroeger.
Sterker nog, met de komst van SSD's heeft de snelheidsbeleving juist een enorme boost gekregen en voelt alles stukken sneller aan dan vroeger.

Edit:
Voor wat betreft je vragen over geheugen gebruik en dergelijke voor Windows 95 / NT, voor Linux kun je exact dezelfde vragen stellen.
Vroeger kon een willekeurige Linux distributie het ook met 4MB geheugen, openSUSE 13.1 (ben ik toevallig net wat mee aan het spelen mbv een Live CD) heeft als minimum requirement 1GB en 2GB recommended.
Toen ik ooit begon met Linux paste een kernel op één 3,5 inch floppy, als ik nu in /boot kijk van dezelfde openSUSE zie ik een kernel van ruim 5MB.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 29-11-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Het booten van deze computer duurt wel iets 5 minuten. Meer dan 5 jaar oud, HDD, Windows 7 en er wordt dan ook wel wat zooi in de achtergrond geladen. (Op dezelfde computer starten Debian en win-XP (als VM) ruim binnen een minuut op.)

Windows gebruikt meer geheugen voor het OS zelf dan linux, waaronder een heleboel services die continu geheugen gebruiken en geen nut hebben, behalve dat ze klaar staan voor het geval dat ze ineens wel nodig zijn. Windows is allesbehalve efficiënt, maar het werkt wel. Ik heb persoonlijk meer hoofdbrekens gehad met ubuntu dan met windows, uiteindelijk weer teruggegaan naar windows toen ubuntu mijn bootsector had vernacheld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat we het anno bijna 2014 nog over het geheugengebruik van programma's hebben... En dan wel in termen van enkele megabytes. De meest basic computer vandaag de dag heeft 4GB, en als die dat niet heeft kun je het makkelijk upgraden voor een appel en een ei. Uitzonderingen als laptops van (iets) oudere generaties (lees: Intel 945/965 chipsets) daargelaten die niet hoger dan 2GB gaan. Dan kan het behoorlijk irritant worden dat een Chrome met al zijn procesjes alles opslokt. En mensen maar zeuren over het geheugengebruik van Firefox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

rty schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:11:
Het booten van deze computer duurt wel iets 5 minuten. Meer dan 5 jaar oud, HDD, Windows 7 en er wordt dan ook wel wat zooi in de achtergrond geladen. (Op dezelfde computer starten Debian en win-XP (als VM) ruim binnen een minuut op.)

Windows gebruikt meer geheugen voor het OS zelf dan linux, waaronder een heleboel services die continu geheugen gebruiken en geen nut hebben, behalve dat ze klaar staan voor het geval dat ze ineens wel nodig zijn. Windows is allesbehalve efficiënt, maar het werkt wel. Ik heb persoonlijk meer hoofdbrekens gehad met ubuntu dan met windows, uiteindelijk weer teruggegaan naar windows toen ubuntu mijn bootsector had vernacheld.
Windows 7 is al een gigantische vooruitgang wat dat betreft in vergelijking tot Vista; een van de problemen was dat daarin namelijk echt al die services ook geladen werden. In 7 wordt er veeeel minder geladen, en daarom is het ook beduidend sneller. Verder kun je natuurlijk een deel van die services toch uitzetten als je dat wilt.
Maar vijf minuten, is dat boot-to-desktop? Nee toch, anders mag je die schijf wel eens defragmenteren of beter helemaal nieuw installeren... Dat is écht niet gezond.
Ik merk bijvoorbeeld een flink verschil in snelheid bij de laptop van mijn vrouw in vergelijking met hoe die was (Win7 upgrade vanaf Vista) en hoe ik die onlangs opnieuw geinstalleerd heb (clean Win7 install). En nee, dat lag niet aan de uitlijning van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Buggle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:13:
Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat we het anno bijna 2014 nog over het geheugengebruik van programma's hebben... En dan wel in termen van enkele megabytes. De meest basic computer vandaag de dag heeft 4GB, en als die dat niet heeft kun je het makkelijk upgraden voor een appel en een ei. Uitzonderingen als laptops van (iets) oudere generaties (lees: Intel 945/965 chipsets) daargelaten die niet hoger dan 2GB gaan. Dan kan het behoorlijk irritant worden dat een Chrome met al zijn procesjes alles opslokt. En mensen maar zeuren over het geheugengebruik van Firefox...
Dat de huidige-generatie programmeurs blind zijn voor het belang van efficiënt programmeren is een kwalijke zaak. De grote overvloed van geheugen en een mening zoals de jouwe zorgen jammer genoeg dat de meeste programmeurs software schrijven dat te veel geheugen eist. Nu we echter overstappen op multi-core programming, krijg je die onnodige overhead weer dubbel en dwars terug. Wat extra RAM (hogere latency dan local caches) er bij plaatsen helpt daar echt niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Buggle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:18:
[...]

Windows 7 is al een gigantische vooruitgang wat dat betreft in vergelijking tot Vista; een van de problemen was dat daarin namelijk echt al die services ook geladen werden. In 7 wordt er veeeel minder geladen, en daarom is het ook beduidend sneller. Verder kun je natuurlijk een deel van die services toch uitzetten als je dat wilt.
Win 7 doet het idd al een stuk beter, op het gebied van efficiency doet elke versie na Vista het weer even beter dan zijn voorganger. Je kan ze uitzetten, maar die moeite voor die paar MB's aan geheugenwinst. ;)
Buggle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:18:
Maar vijf minuten, is dat boot-to-desktop? Nee toch, anders mag je die schijf wel eens defragmenteren of beter helemaal nieuw installeren... Dat is écht niet gezond.
Ik merk bijvoorbeeld een flink verschil in snelheid bij de laptop van mijn vrouw in vergelijking met hoe die was (Win7 upgrade vanaf Vista) en hoe ik die onlangs opnieuw geinstalleerd heb (clean Win7 install). En nee, dat lag niet aan de uitlijning van de SSD.
5 minuten tot aan een bruikbare desktop, de desktop zelf is al een paar minuten eerder te zien, maar is dan nog niet erg reactief. Harde schijf is nog nooit gedefragmenteerd en de installatie is iets van 4,5 jaar wat ook niet mee zal werken.
Ik was al van plan om binnenkort een verse installatie met een SSD te doen. Om maar terug ontopic te komen, ik zat te denken aan een installatie van Windows 8.1. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Z
Cyphax schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 10:09:
Daar komt bij dat heel veel code gecentraliseerd is en verplaatst is naar services. Een blik in mijn taskmanager verraadt dat ik ongeveer 100 (!) services actief heb [...] hou je tientallen services over waarvan ik in de meeste gevallen tegelijkertijd geen idee heb waarom ze draaien en het logisch vind dat ze het zo opgezet hebben.
Dat is de reden waarom veel dingen in Windows weinig aandacht behoeven. Dingen als file and printer sharing, het printersysteem, powermanagement, geluid, enz enz.... is geinstalleerd en geactiveerd. Onder Linux is het niet eens geïnstalleerd als je start vanuit een minimale installatie zoals Debian NetInst.

Hetgeen ik altijd vreemd vind is dat Linux-mensen er geen enkel probleem mee hebben om elke service apart te installeren en te configureren als ze deze nodig hebben onder Linux, maar dat ze een complete aversie hebben tegen het uitschakelen van een service in Windows als ze hem NIET nodig hebben. (Je kunt hem echter niet, zoals onder Linux, de-installeren.)

Ubuntu en Mint en anderen volgen wat dat betreft de weg van Windows: gewoon alles installeren en activeren wat je ooit nodig zou kunnen hebben, en als je het niet nodig hebt, dan schakel je het maar uit. Dat is de reden waarom die distro's gezien worden als "noob-distro's": alles wat je ooit nodig zou hebben zit er gewoon al in en is geactiveerd, en als je alle spullen die je nodig hebt in de repo kunt vinden, dan kun je er prima mee werken, zonder onder de motorkap te hoeven kijken.

Natuurlijk heeft een dergelijke distro hetzelfde probleem als Windows: hij is lomp, als je de niet-gebruikte onderdelen niet uitschakelt, vergeleken bij een handmatig opgebouwde Linux-installatie.
Buggle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:13:
Zelf maak ik me niet druk over het geheugengebruik van een programma, zolang het een beetje binnen het redelijke blijft. Als een RAW-convertor 2GB geheugen trekt om 16MP foto's te bewerken en te converteren, dan heb ik daar totaal geen problemen mee. Aan mijn schaakprogramma ken ik standaard een hashtable van 1GB toe, en een VM krijgt hier 2GB ofzo.

In het verleden heb ik echter ook versies van Messenger c.q. Skype op de computer gehad, die lekker 250 MB aan geheugen trokken; of 250 MB voor een muziekspeler... dat vind ik dan weer zwaar overdreven.

OK, mijn computer heeft 8GB (al sinds juni 2008, toen hij werd gebouwd), en de volgende computer krijgt 16GB of misschien zelfs 32GB omdat het kan en toch bijna niks kost, maar dat wil niet zeggen dat een messenger of een mediaspeler maar honderden MB's moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
rty schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:16:
5 minuten tot aan een bruikbare desktop, de desktop zelf is al een paar minuten eerder te zien, maar is dan nog niet erg reactief. Harde schijf is nog nooit gedefragmenteerd en de installatie is iets van 4,5 jaar wat ook niet mee zal werken.
Ik was al van plan om binnenkort een verse installatie met een SSD te doen. Om maar terug ontopic te komen, ik zat te denken aan een installatie van Windows 8.1. :+
Fedora 19 UEFI:
Boot (SSD): systemd-analyze
Startup finished in 651ms (kernel) + 844ms (initrd) + 1.641s (userspace) = 3.137s
KDE Desktop (HDD): ongeveer 10 seconden (ik laad veel in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Katsunami schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 17:36:
Dat is de reden waarom veel dingen in Windows weinig aandacht behoeven. Dingen als file and printer sharing, het printersysteem, powermanagement, geluid, enz enz.... is geinstalleerd en geactiveerd. Onder Linux is het niet eens geïnstalleerd als je start vanuit een minimale installatie zoals Debian NetInst.
Als dat soort dingen geinstalleerd worden, hoe is het dan nog een minimale installatie?

Als je tijdens de Debian installatie kiest voor een desktop-omgeving, dan worden dat soort dingen wel degelijk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
deadinspace schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:15:
Als dat soort dingen geinstalleerd worden, hoe is het dan nog een minimale installatie?

Als je tijdens de Debian installatie kiest voor een desktop-omgeving, dan worden dat soort dingen wel degelijk meegenomen.
Het zijn services die in mijn ogen toch wel in een minimale installatie zouden mogen zitten. Wellicht niet standaard, maar er zou een package moeten zijn dat je kunt aanvinken, zoals bijvoorbeeld "Common Services", waarin dingen zitten zoals energiebeheer, cups, bestands- en printerdeling c.q. samba, geluid, en meer van dat soort spul.

Ik snap ook wel dat de keuze voor een desktopomgeving ervoor zorgt dat die services geïnstalleerd worden, maar die keuze zorgt er juist ook vaak voor dat heel veel applicaties worden geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast128
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:23:
[...]

En ik kan het niet met je eens zijn als je het hebt over booten of applicaties waar je minuten op moet wachten.
Ik ken werkelijk waar geen OS of applicatie die vandaag de dag minuten nodig heeft om te starten, noem anders eens wat voorbeelden?
Visual Studio 2010 waar ik dagelijks mee werk doet er 1,5 minuut over om op te starten. Ik heb thuis een nieuwe pc en die boot in 1 minuut. Mijn 10 jaar oude Pentium 4 die ernaast staat waar Lubuntu op staat boot in 30 seconden.

Kijk je kan altijd als oplossing kiezen koop maar geheugen, maar dat is wmb niet de richting. Zoals andere mensen al opmerken snap ik ook wel dat FireFox 25 een andere browser is dan FireFox 1.0. een flinke game mag ook best wat geheugen op eten, maar niet een os die m.i. weinig doet. Linux deed het altijd goed maar ze (of Ubuntu?) is daarvan aan het afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Katsunami schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:52:
[...]

Het zijn services die in mijn ogen toch wel in een minimale installatie zouden mogen zitten. Wellicht niet standaard, maar er zou een package moeten zijn dat je kunt aanvinken, zoals bijvoorbeeld "Common Services", waarin dingen zitten zoals energiebeheer, cups, bestands- en printerdeling c.q. samba, geluid, en meer van dat soort spul.
Die is er en heet tasksel. Hierin heb je de volgende keuzes:
- Debian desktop environment
- Web server
- Print server
- SQL database
- DNS Server
- File server
- Mail server
- SSH server
- Laptop

Het spreekt allemaal wel voor zich. Laptop geeft je energiebeheer, File server geeft je NFS en Samba. Printserver doet cups en geloof 't of niet, maar SQL database doet postgresql ipv mysql.

Dat zijn de servers van tasksel, maar je hebt ook gewoon de verschillende task- packages voor o.a. je desktop omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Katsunami schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:52:
[...]

Oh, okee, maar dat is er ook wel zoals Hero of Time hierboven (vrij heldhaftig I might add ;)) schrijft. Mja, het is een beetje een kwestie van smaak. Als wij een nieuwe server met Windows in de lucht (laten) brengen (dit zijn dan VPS'en tegenwoordig) draaien er services waarvan ik me afvraag: why? Zo heeft elk OS wel wat. :)
Zolang jij maar de baas blijft en het na installatie zonder al teveel moeite even kan aanpassen, dan lijkt me het belangrijkste wel afgedekt.
Als je je desktop niet compleet vindt na installatie van Debian, dan vraag ik me af waarom je Debian installeert en voor de iets-meer-moeite-moeten-doen-weg kiest ipv iets als Ubuntu te installeren.

En ook hier is een van de problemen dat "Linux" vrij vaak als 1 OS wordt gezien. Bevalt Debian niet, dan hebben mensen de neiging om te roepen "Linux zuigt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax, het is zelfs nog erger met Katsunami, want tijdens installatie van Debian krijg je al de vraag wat je nog meer wilt, en daarbij het lijstje wat ik heb genoteerd. Als hij gelijk Samba wilt en dit niet aanzet, om dan te gaan klagen "waarom is samba niet gelijk geïnstalleerd" moet er toch echt gekeken worden naar z'n installatiemethode.

Minimaal is minimaal, dus het absoluut noodzakelijke om een OS te hebben draaien. Samba is geen vitaal onderdeel van Linux. Cups ook niet, en noem maar op. Wil je 't echt minimaal hebben, dan moet je bij LFS wezen. Daar kan je lekker beginnen met je kernel compileren met de compilers en van daaruit ga je verder. Je hebt ook een shell nodig, dus compileer bash. Etc. Dat is minimalistisch. Geen vrachtwagen met extra oplegger om zo meer compleet te zijn.

Overigens, geluid zit in de kernel, dus die kan je niet eens installeren of verwijderen. Tenzij je de modules niet compileert als je de kernel compileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor mij is het verschil dat er onder Windows allerlei dingen draaien waarvan ik niet weet wat ze precies doen. Als ik ze uit zet gaat er misschien iets stuk. Ik kan natuurlijk opzoeken wat ze doen maar dan blijft toch vaak de angst dat ik niet helemaal kan overzien wat voor effect het heeft.
Als ik met een minimale Debian install begin (die gericht is op professionals die weten wat ze doen) dan voeg ik daar alleen maar dingen aan toe. Ik hoef niet bang te zijn dat ik iets weg haal dat toch belangrijk was.

Simpel voorbeeld: "Windows Printing Spooler" (iirc). Als ik die uit zet, kan ik dan nog printen? Als ik op zoek wat een printer spooler is dan lees ik dat de spooler bestanden op disk op slaat om ze later te printen. Maar ik wil nu printen, heb ik die spooler nodig of niet? (ja dus). Dit is een simpel voorbeeld dat ik makkelijk kan uitzoeken, maar ik er zijn nog honderd andere services waarvan ik niet weet wat ze doen.

Daarom voeg ik liever services toe dan dat ik ze uit moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:04:
Voor mij is het verschil dat er onder Windows allerlei dingen draaien waarvan ik niet weet wat ze precies doen. Als ik ze uit zet gaat er misschien iets stuk. Ik kan natuurlijk opzoeken wat ze doen maar dan blijft toch vaak de angst dat ik niet helemaal kan overzien wat voor effect het heeft.
Dat snap ik niet. Onder Linux heb je toch precies hetzelfde als je iets tegenkomt waarvan je niet weet wat het is en wat het doet, of weet je daar automagisch alles wél van, zonder iets te hoeven opzoeken?
Simpel voorbeeld: "Windows Printing Spooler" (iirc). Als ik die uit zet, kan ik dan nog printen? Als ik op zoek wat een printer spooler is dan lees ik dat de spooler bestanden op disk op slaat om ze later te printen. Maar ik wil nu printen, heb ik die spooler nodig of niet? (ja dus). Dit is een simpel voorbeeld dat ik makkelijk kan uitzoeken, maar ik er zijn nog honderd andere services waarvan ik niet weet wat ze doen.
Een print spooler in het Windows printersysteem doet zover ik weet hetzelfde als een print spooler in CUPS.
Daarom voeg ik liever services toe dan dat ik ze uit moet schakelen.
Je hebt dan wel het probleem dat je soms niet weet wát je moet toevoegen. Een tijd terug had ik Samba opgezet, en alles werkte prima, maar niet vanuit de Thunar file manager. Destijds (of dat nog zo is weet ik niet) bleek er nog een aparte component nodig voor Thunar, om Samba- en SMB-shares te kunnen gebruiken. Dat is gewoon vervelend.
Hero of Time schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:23:
Cyphax, het is zelfs nog erger met Katsunami, want tijdens installatie van Debian krijg je al de vraag wat je nog meer wilt, en daarbij het lijstje wat ik heb genoteerd. Als hij gelijk Samba wilt en dit niet aanzet, om dan te gaan klagen "waarom is samba niet gelijk geïnstalleerd" moet er toch echt gekeken worden naar z'n installatiemethode.
Er staat niet "Samba", of "Power management". Er staat "File Server" en "Laptop". Ik snap ook wel dat Samba en Power Management daarin zitten, maar wat krijg je dan nog meer mee? Is het wel verstandig om "Laptop" in te schakelen om "Power Management" te verkrijgen als je op een desktop installeert?

Het is precies hetzelfde probleem als hetgeen CAPSLOCK2000 aanhaalt, maar dan andersom:

"Wat gebeurt er als ik dit uitschakel?" -> "Wat gebeurt er als ik dit toevoeg?"
Overigens, geluid zit in de kernel, dus die kan je niet eens installeren of verwijderen. Tenzij je de modules niet compileert als je de kernel compileert.
De drivers ja, maar ALSA zelf volgens mij niet; en PulseAudio ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 01-12-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Er is helemaal geen verschil tussen OS'en als het gaat om services wel/niet.
De ene distro heeft standaard wel service A maar niet service B, en dat geld ook voor Windows en OSX.

Katsunami installeerd Windows 7 Home maar wil de features van Windows 7 Ultimate.
Het verschil hier is dat je Debian "Home" met wat commando's "Ultimate" kan maken, maar kan dat ook met Windows?

Dat men voorkeur heeft voor Windows is geen probleem (vrije keuze), maar jan en buurman gebruiken de "Home" editie want die zat bij de PC en ze kunnen dus emailen, een briefje typen, via internet een virus installeren en hun bankrekening laten plunderen.
Die mensen willen gewoon computeren zonder de laatste 2 punten, en dat kan ook op OSX, Android, ChromeOS, Firefox OS, Fedora, Ubuntu, Mint, FreeBSD, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Printen kan je onder Windows en Linux ook zonder cups/spoiler, gewoon het betreffende printerbestand direct naar de juiste poort sturen. Over het algemeen vind ik bij Unixoiden wel makkelijker na te gaan wat waarom draait trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
DJMaze schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:59:
Dat men voorkeur heeft voor Windows is geen probleem (vrije keuze), maar jan en buurman gebruiken de "Home" editie want die zat bij de PC en ze kunnen dus emailen, een briefje typen, via internet een virus installeren en hun bankrekening laten plunderen.
Die mensen willen gewoon computeren zonder de laatste 2 punten, en dat kan ook op OSX, Android, ChromeOS, Firefox OS, Fedora, Ubuntu, Mint, FreeBSD, etc. etc.
Niet mee eens. Een Windows PC gaat nou eenmaal langer mee dan een Linux PC. Wist je dat Windows XP in totaal 13 jaar aan support heeft gekregen? Het is nu dan wel compleet verouderd, maar het is wel extreem lang door Microsoft ondersteund. Een Windows XP PC uit 2001 kan nog tot 2014 worden gebruikt!

Probeer dat eens na te doen met een Android toestel. Je bent verplicht om je hardware te vervangen omdat er steeds nieuwe web standaarden komen waar oudere Android versies niet mee om kunnen gaan en omdat de fabrikanten geen support meer leveren. Ook de LTS van Ubuntu gaat slechts 5 jaar mee.

Voor systeembeheerders prima. Linux en Microsoft zijn op servervlak niet elkaar's rivalen maar vullen elkaar perfect aan. Maar voor eindgebruikers is Microsoft nou eenmaal de enige optie als het gaat om gebruiksgemak en lange termijn zonder gedoe blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Het beste is het gewoon doen, vooral bij digibeten die niet veel dingen doen met hun computer.

Ik heb op de laptop van mijn moeder gewoon Ubuntu gezet, waar er eerst Windows 7 op stond unattended upgrades aangezet en vervolgens heb ik haar er nooit meer over gehoord, verteld waar de nieuwe start knop zat en klaar. Zolang ze maar kan mailen, facebook, youtube etc en een beetje tekstverwerken is ze tevreden. Het grootste gedeelte van de mensen die doen trouwens hetzelfde.

Voor mij als technisch persoon zou ik ook graag linux willen draaien op mijn desktop maar er zijn toch games of programma's die niet native werken op linux en dan moet ik teruggrijpen naar wine bijvoorbeeld.
Een goed voorbeeld hiervan is de vsphere cliënt van vmware voor ESXi. Op ESXi kan je goed linux draaien maar je kan hem niet beheren vanaf linux ( tenzij je vcenter gebruikt ). Ik heb overigens wel het grootste gedeelte van mijn vm's op linux draaien en ben van plan om dat 100% te maken omdat ik het een mooi systeem vind.

Ik verwacht wel dat er meerdere mensen met mij toch de overstap gaan maken naar linux. Want de weg waar Microsoft is ingegaan met Windows 8 is voor veel mensen misschien een reden om eens naar alternatieven te kijken die zich in rap tempo blijven verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 01-12-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

[quote]Katsunami schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:29:

Dat snap ik niet. Onder Linux heb je toch precies hetzelfde als je iets tegenkomt waarvan je niet weet wat het is en wat het doet, of weet je daar automagisch alles wél van, zonder iets te hoeven opzoeken?
[quote]
De werkwijze is omgekeerd. Onder Windows zie ik een service en moet ik gaan uitzoeken wat het doet en of ik de service kan uitschakelen. Als ik iets te veel uitschakel gaat het systeem stuk. Als je geluk hebt merk je dat direct, als je pech hebt kom je er pas veel later achter en dan weet je niet meer wat er is veranderd.
Onder Linux voeg ik dingen doe. Als ik te veel toe voeg gaat er niks stuk.
Een print spooler in het Windows printersysteem doet zover ik weet hetzelfde als een print spooler in CUPS.
Daarom was het ook een simpel voorbeeld waarvan we allebei weten hoe het echt zit. De meeste mensen zullen echter nog nooit van een spooler gehoord hebben. De vraag "Ik wil printen, wat heb ik nodig?" is veel eenvoudiger te beantwoorden als "Onder welke omstandigheden kun je de spooler veilig uitschakelen?".
Het blijft een dom voorbeeld, in praktijk komen alle desktopdistro's met de spooler voorgeinstalleerd en zal vrijwel geen enkele Windows-gebruiker de spooler uit willen schakelen.
Er staat niet "Samba", of "Power management". Er staat "File Server" en "Laptop". Ik snap ook wel dat Samba en Power Management daarin zitten, maar wat krijg je dan nog meer mee? Is het wel verstandig om "Laptop" in te schakelen om "Power Management" te verkrijgen als je op een desktop installeert?
De meeste mensen weten helemaal niet wat Samba is of wat Power Management in houdt. De abstracte namen "File Server" en "Laptop" omschrijven taken, niet specifieke programma's. Wie weet welke programma's hij nodig heeft kan die altijd met de hand bij installeren. Wie dat niet weet heeft meer aan aan de taakomschrijvingen.
Het is precies hetzelfde probleem als hetgeen CAPSLOCK2000 aanhaalt, maar dan andersom:

"Wat gebeurt er als ik dit uitschakel?" -> "Wat gebeurt er als ik dit toevoeg?"
Het verschil is: "Hoeveel problemen krijg je als je een verkeerde beslissing neemt?"

Overigens is de hele discussie eigenlijk een beetje zinloos (van beide kanten bekeken). 99% van de gebruikers verandert nooit iets aan z'n systeem op dit niveau. Die laten hun OS installeren en blijven er dan van af tot het stuk gaat. Dan wordt het OS opnieuw geinstalleerd. Ik heb meerdere gevallen meegemaakt van mensen die nieuwe hardware kopen om een software-probleem op te lossen. Als je voor 30 euro een printer of webcam kan kopen is dat ook wel een beetje begrijpelijk.

Alleen die ene procent tweakers denkt hier over na, maar ja, dat is het publiek van deze site ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Trommelrem schreef op zondag 01 december 2013 @ 16:09:
Niet mee eens. Een Windows PC gaat nou eenmaal langer mee dan een Linux PC.
Die van jou misschien.
Wist je dat Windows XP in totaal 13 jaar aan support heeft gekregen? Het is nu dan wel compleet verouderd, maar het is wel extreem lang door Microsoft ondersteund. Een Windows XP PC uit 2001 kan nog tot 2014 worden gebruikt!

Probeer dat eens na te doen met een Android toestel. Je bent verplicht om je hardware te vervangen omdat er steeds nieuwe web standaarden komen waar oudere Android versies niet mee om kunnen gaan en omdat de fabrikanten geen support meer leveren. Ook de LTS van Ubuntu gaat slechts 5 jaar mee.
Redhat 3: 11 jaar
Redhat 4: 10 jaar
Redhat 5: 13 jaar
Redhat 6: 13 jaar

Windows ME: 6 jaar
Windows 2008: 4 jaar

Ik geloof niet dat het de bedoeling was om XP zo lang te ondersteunen maar ze komen er maar niet van af.
Maar eigenlijk vind ik het appels met peren vergelijken. Het zijn heel verschillende systemen met verschillende kenmerken en gebruikers. Het is ook niet alsof er echt nog veel computers uit 2001 zijn die nog gebruikt kunnen worden. Met de 64MB ram die je toen in je computer kreeg (en wat vonden we dat veel) kun je vandaag de dag niet eens een browser opstarten.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.