[Langetekstdisclaimer!]
Ik heb deze discussie met veel interesse gelezen, omdat het een zeer actueel onderwerp is - zeker vanwege de aflopende ondersteuning van Windows XP, en voor sommigen ook een beetje vanwege Windows 8 (alhoewel die gewoon nog tot in sint juttemis 7 kunnen blijven gebruiken). Omdat ik er inmiddels ook ervaringen mee opgedaan heb, dit thema, ga ik ook even mijn twee centen in het zakje doen.
Veel iets oudere computers van bijvoorbeeld de eerste centrino-generatie (d.w.z. alles met een single core, eigenlijk) of een Atom o.i.d. zijn echt niet geschikt om 7 op te draaien, laat staan 8, en dan kom je automagisch uit bij de keuze (a) nieuwe computer kopen of (b) Linux proberen.
Zelf ben ik altijd een verstokte windowsgebruiker geweest, en ik blijf dat ook omdat ik vertrouwen heb in wat ik met het besturingssysteem kan. Als er eens iets stuk gaat (wat met mijn geklooi helaas regelmatig gebeurt), ben ik vrijwel altijd in staat om het op te lossen zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn settings en files verdwijnen. Ik weet namelijk waar ze staan, hoe ze eruit zien, wat ze doen, etc. Kortom ik kan op mezelf vertrouwen in dit besturingssysteem.
Los daarvan zijn er teveel dingen die echt anders moeten als ik volledig op Linux over zou stappen, zoals bijvoorbeeld AviSynth voor het encoderen van video, of het gebruik van AnyDVD om BluRays naar HD te rippen voor op mijn fileserver/desktop. Ik gebruik Van Dale's grote woordenboek zeer intensief bijvoorbeeld, en dat is onder Linux niet aan de praat te krijgen (nee, ook niet onder Wine). Ook MS Office wil niet echt volledig; mist functies, crasht of ziet er raar uit (ghosting op de letters bijvoorbeeld). En sinds ik een 365 University abonnement, een laptopje op Win8 en een Surface RT heb is de integratie daarvan natuurlijk zalig.
Een en ander neemt niet weg dat ik eens ben gaan beginnen met Linux, gewoon om te proberen en om te kijken of het bepaalde taken kan vervangen – over een jaartje of drie is mijn 365 bijvoorbeeld afgelopen, en dat ga ik niet verlengen (een abonnement op software, rot op zeg!). Mijn eerste reden daarvoor ontstond toen ik op zoek was naar een makkelijk hanteerbaar programma om mijn huishouduitgaven en investeringen bij te houden. Dat programma vond ik uiteindelijk in KMyMoney – goed overzichtelijk en als je eenmaal gewend bent aan hoe het werkt best wel krachtig. Het leek in eerste instantie ook onder Windows te lopen via KDEonWindows, maar die versie was verouderd en crashte om de haverklap. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er soms gewoon lege bestanden geschreven werden, met als gevolg dat ik een sloot nieuwe toevoegingen kwijt was. Toen ben ik maar begonnen met een VirtualMachine, en daarmee heb ik de smaak te pakken gekregen. Dit kan ik echt iedereen aanraden met redelijk moderne hardware!
Hier heeft iedereen het over VirtualBox, ik gebruik zelf VMWare Player – gratis, snel en goed ondersteund. Het enige wat er niet mee schijnt te werken zijn de Linux-versies die systemd gebruiken, zoals chakra. Dat kreeg ik slechts met veel gigantische omwegen aan de praat. Om daarna vast te stellen dat ik weer een nieuwe package manager moest gaan leren gebruiken.
Inmiddels had ik namelijk ook de stap gezet met het installeren van een distributie in een dual-boot omgeving op mijn oude(re) laptop. Ik begon met Bodhi 2.0, wat een Enlightenment distro is. Het beloofde snelheid en eyecandy, dus dat leek me wel wat. Ik heb het een tijdje gebruikt, maar kon niet aan die playmobil afrondingen en kekke icoontjes wennen, ook al heb ik allerlei themes gebruikt. Ik wilde iets volwasseners. Dus toen maar naar Mint gewisseld omdat het veel aandacht aan de bruikbaarheid van het OS schenkt. Daar kon en kan ik zeer goed mee werken; ik begon met Cinnamon toen dat nog niet echt stabiel was, en had om de haverklap problemen. Dus maar naar MATE gegaan. Dat werkte goed, maar niet zo spectaculair. Mij is het te simpel en ongeïnspireerd. Inmiddels waren we ook al bij een nieuwe versie aangekomen (14 meen ik was die na de LTS). En toen merkte ik de reden waarom ik MINT niet langer aan kan raden: je kunt niet (makkelijk) upgraden naar een nieuwe release. Ja, je kunt met de ingebouwde backup tool je bestanden backuppen en de programma’s die je gebruikt, maar daar houdt het mee op. Mijn GPG keys bijvoorbeeld kan ik weer opnieuw in gaan stellen, WINE, etc. etc. Geen optie dus.
Op zoek naar een nieuwe. Cinnamon op Ubuntu is ook geen optie omdat er compatibiliteitsproblemen dreigen vanwege de onvolwassen GTK3 API’s (Cinnamon gebruikt nog steeds 3.4 of 3.6 geloof ik). Cinnamon werkt wel op Ubuntu momenteel, maar er is niet met zekerheid te zeggen of dat over een maand nog zo is, of met een nieuwe release. Toen heb ik nog even XFCE op Mint geprobeerd in een VM, en dat beviel best wel. Nu ben ik dus voor al mijn VM’s over op Xubuntu. Dat is voor mij de sweet-spot. Lekker snel, licht, stabiel en met een volwassen uiterlijk.
Ik heb het inmiddels ook al bij mijn zwager geïnstalleerd op zijn oude laptopje; ik heb hem een dualboot gegeven met Xubuntu en Win7, en hij belde me laatst op dat hij helemaal weg is van Xubuntu – hij is vooral onder de indruk van de snelheid, terwijl hij er alles mee kan wat hij nodig heeft (documentje tikken, mailtjes schrijven, filmpje kijken). Maar probleem #1: als er iets stuk zou gaan, kan ik hem niet helpen. Ik heb hem dus gezegd in principe alle updates gewoon te installeren, behalve als er een nieuwe versie uitkomt, en backupsbackupsbackups. Want dan wil er nog wel eens iets stuk gaan. Wat ik nu dus ook weer met saucy merk, waar in al mijn VM’s er geen audio meer is na de upgrade (WHY?!).
Juist, en toen kwam Enlightenment OS. Veel heisa over een OS op 12.04. Maargoed, toch geprobeerd en ik ben over! Mooie looks, alles werkt, en de hot corners vind ik *geil*. Maar 3.2 is qua power management (als in: stroomgebruik, hitte) niet al te optimaal voor mijn Merom laptop. Pogingen van mij om handmatig 3.8 te installeren gingen faliekant mis, met een zwart scherm als gevolg. En tóen kwam ik er achter dat je op een LTS gewoon een upgrade package kunt installeren! Linux-generic-lts-raring. Hoppa! Voor mij ideaal. Een LTS gebruiken (minder vaak hoeven upgraden = minder kans op problemen) en toch van de laatste techniek gebruik kunnen maken. Voor mijn VM’s blijf ik bij Xubuntu, maar mijn dual boot laptop boot nu standaard in Elementary OS met de lts-raring package. Ik moet er wel voor zorgen overigens dat hij niet in de slaapstand gaat, want dan gaat mijn scherm niet meer aan. Naja, nog maar even tot 14.04, volgens de mensen bij Elementary gaan ze daar weer mee aan de slag. Trusty it is.
Maargoed, dan komen we bij de applicaties. LibreOffice is een crime om mee te werken als je een verstokte Ribbongebruiker bent. Ja, het is vloeken in de kerk hier op dit subforum, maar het is gewoon de waarheid bij mij. Ik vind de Ribbon geniaal. Maargoed, daar is best mee te leven zoals gezegd als mijn 365 afloopt. Een eenvoudig briefje schrijven gaat daar ook wel mee. Complexe rapporten schrijf ik dan toch wel op m’n werk.
Volgende punt is mijn webcam (ingebouwde Ricoh webcam in mijn Vaio). Die doet het dus niet fris geinstalleerd. Onder Mint niet, onder Ubuntu niet, onder Elementary niet. Krijg je uiteindelijk wel aan de praat met video4linux of zoiets, maar is me nu onder Elementary nog niet gelukt (met Mint na veel googlen wel destijds). Ik wil niet hele avond bezig zijn met zoiets eigenlijk.
Volgende punt is Windows Media Center. Werkt-gewoon-en-ook-super-eenvoudig, snel en goed. Ondersteunt mijn DVB-T tuner (USB Hauppauge Nova-TD en HVR-900) probleemloos inclusief de afstandsbediening, beeldkwaliteit is uitstekend en schakelen tussen de kanalen gaat snel en probleemloos. Hetzelfde geldt voor de EPG en programmering van recordings. Ideaal. Nou, onder Linux is die stick (de 900; Nova-TD nog niet geprobeerd) dus NIET aan de praat te krijgen. Enige wat ik vind zijn wat obscure driververzamelingen die me na een uur compileren nog steeds niet verder helpen. En dan MythTV. Mijn GOD wat een gedrocht. Ik heb nog nooit zoveel onoverzichtelijke instellingen op een hoop gezien. Ja, volgens mij kun je er een maanlanding mee instellen. Ik wil echter niet naar de maan, ik wil gewoon TV kijken en eens een aflevering
Knallerfrauen opnemen (nee, dat is geen pr0n

). Geen idee. Na een avond rondkloten kon ik trouwens niet eens uitvinden of mijn stick nou überhaupt geïnstalleerd was en werkte. Onder Windows ga ik dan naar de Device Manager om zoiets uit te vinden. Wat is het equivalent in linux? Geen idee. Google weet het ook niet. Dat is misschien wel mijn allergrootste kritiekpunt onder Linux; het gemis van een fatsoenlijke Device Manager om apparaten, drivers, etc. te bekijken, installeren, verwijderen, updaten, etc..
Verdere applicatiepunten noemde ik eerder al; Van Dale, AviSynth en AnyDVD.
Conclusie:
Met zijn allen maken ze een transitie naar Linux op mijn Desktop onmogelijk. Mijn tweede laptop zit nu op Elementary OS en die blijft daarop zitten. Wel ook in dual boot met win7, maar dat gebruik ik alleen omdat het de enige x86 windows in mijn huis is waar ik gewoon mee kan kutten (lees: laptop van vrouw moet ik met rust laten), en heb ik nodig om mijn 5800 of N8 weer eens met een CFW of OFW te flashen. Dat werkt onder x64 niet lekker. En aangezien het met hele obscure software moet doe ik dat toch al niet graag op mijn desktop.
Ondertussen maak ik mij dus wel langzaam vertrouwd in Linux in makkelijk te backuppen VMs en op mijn tweede laptop. Ik ben er achter gekomen dat er voor mij twee eisen zijn: goed upgradebaar zonder issues, maar wel stabiel en met een enigszins recente kernel. Oftewel een LTS met een LTS kernel upgrade package. Dat is voor mij de sweet spot. En dan met een aantrekkelijk OS als Elementary. Voor de rest van de hardware Xubuntu. Ik kan het iedereen aanraden.