Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 17.860 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik vecht bijna elke dag de strijd aan met virussen en ander gespuis op Windows OS.
Nu zeg ik vaak tegen vrienden, familie en kennissen dat ze eigenlijk GNU/Linux moeten gebruiken, maar als IT-nerd lukt het maar niet om ze te overtuigen.

Wat ik wel kan aanbieden is een overstap plan:
  1. defragmenteer c:
  2. sdelete -z c: http://technet.microsoft....ysinternals/bb897443.aspx
  3. Disk2VHD naar een verwisselbare schijf http://technet.microsoft....ysinternals/ee656415.aspx
  4. Installeer een GNU/Linux (geen discussie welke, dat is jouw keuze) + KDE (lijkt op windows, GNOME wijkt te veel af)
  5. Installeer VirtualBox
  6. $ VBoxManage clonehd WINDOWS.VHD WINDOWS.vdi --format vdi
  7. Start Windows.vdi
  8. defragmenteer c:
  9. sdelete -z c:
  10. Sluit windows af
  11. $ VBoxManage modifyhd WINDOWS.vdi -compact
  12. Creëer snelkoppeling naar windows vanuit VirtualBox
Vervolgens gewoon de wensen van een gebruiker installeren:
  • Games
  • Office
  • Firefox / Chrome
  • etc. etc.
Mijn vader is over op GNU/Linux en die snapt niks van een PC ongeacht welk OS.
Dit was makkelijk, want het enige wat hij wilde is dat er geen virus meer op komt waardoor zijn PC onbruikbaar wordt (politie lock screen, je kent het wel).

Maar ja, hoe krijg je mensen zover om over te stappen?
Iemand met sales ervaring die niet verzand in tech priet praat waardoor mensen dicht slaan?

Opgepast! in dit topic zitten ook offtopic argumenten tussen windows en linux gebruikers, die hun mening over een OS niet onder bedwang kunnen houden.
Je kan er wel veel van leren omdat elk zijn expertise op OS gebied gebruikt als tegenargumenten

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 29-11-2013 17:33 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:22

TommieW

Numa numa.

Zelf zou ik maar al te graag Linux gebruiken, maar dat gaat 'm gewoon niet worden. Ik gebruik daar te veel Windows only software voor waarvoor er geen goed Linux alternatief is. Ook zijn de drivers voor mijn grafische kaart (HD6870) gewoon ruk: het maakt zichzelf kapot waardoor ik bij mijn Linux installatie geen beeld meer heb (of ik zie alleen nog maar m'n achtergrond).

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[b][message=41076254,noline]
Op het moment dat ALLE applicaties die mensen willen gebruiken, of minimaal een zeer vergelijkbaar alternatief, ook op Linux aanwezig is. En ja, daaronder vallen ook spellen, en vage zooi waar je niet eens aan zou denken, zoals een of ander Bridge-programma uit 2001.

De meeste mensen kiezen geen OS omdat ze dat OS graag willen gebruiken. Die kiezen de applicaties die ze willen gebruiken; of ze willen de nieuwste veries van de programma's gebruiken die al 5, 10 of 20 jaar op hun computer staan.

De meeste mensen doen niet veel meer met hun OS dan bestandsbeheer, en voor de meeste programma's zijn wel goede alternatieven te vinden, of wellicht zelfs dezelfde versies. Dat is het probleem meestal niet. Al het standaard computergebruik gaat prima met Linux. Wat "de nurdz" echter altijd vergeten is dat er onder Windows hordes... Hordes... en HORDES aan software bestaat die gewoon geen afdoende alternatief op Linux heeft. Voor iemand die één of meer van die programma's nodig heeft of gebruiken wil, is iets anders dan Windows dus per definitie geen optie.

[ Voor 53% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Om maar direct de knuppel in het hoenderhok te gooien: is het niet eenvoudiger om Windows automatisch te laten updaten en verder de gebruiker niet als admin in te stellen? Dat werkt bij mijn ouders in ieder geval prima. Daarbij moet je natuurlijk wel opletten dat je geen zaken als java hebt die standaard in de browser meedraaien.
Zeker met W7 of nieuwer geloof ik dat de kans om zomaar geinfecteerd te raken door een virus niet erg groot is. Het is mij in ieder geval nog niet "gelukt".

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
EvilWhiteDragon schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:19:
Om maar direct de knuppel in het hoenderhok te gooien: is het niet eenvoudiger om Windows automatisch te laten updaten en verder de gebruiker niet als admin in te stellen? Dat werkt bij mijn ouders in ieder geval prima. Daarbij moet je natuurlijk wel opletten dat je geen zaken als java hebt die standaard in de browser meedraaien.
Zeker met W7 of nieuwer geloof ik dat de kans om zomaar geinfecteerd te raken door een virus niet erg groot is. Het is mij in ieder geval nog niet "gelukt".
Dat werkt inderdaad prima. Ik heb dat zo geregeld bij verscheidene PC's. En dan niet alleen UAC met een "Doorgaan" knopje, maar ook echt met een wachtwoord erop. (Unhide de Administrator-account, zet er een wachtwoord op, en done.)

Dan werkt UAC hetzelfde zoals bijvoorbeeld KDESU of de wachtwoordprompt van OSX. Een normale gebruiker die gewoon zijn computer gebruikt, zal het UAC-venster nooit zien. En als hij het ziet, heeft hij het Admin-wachtwoord niet, klikt op Cancel, en er is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ok, het word weer nerd achtig.
Die mensen kopen een Windows 7 PC en komen na een maand klagen over een virus.
Ik ga toch niet bij iedereen langs op dag 1 dat zij een computer kopen om eerst Windows dicht te timmeren?

Zij komen niet verder dan internet, film, audio, email, document.

Natuurlijk willen zij vervolgens Office (illegaal gratis), Videobewerking (illegaal gratis), spelletjes (met virus), etc. etc.
Ik ga ze niet opvoeden dat zij gewoon een pakket moeten kopen.

De oplossing die ik aan draag is safe omdat ze nog steeds Windows kunnen gebruiken voor de dingen waar ze echt niet zonder kunnen (hack ik heb zelf 3x Windows in een VM).
Het verschil is dat je een snapshot maakt van de VM en als er iets gebeurd, je de snapshot terug zet.

Internet, e-mail, etc. kan dan gewoon veilig via Linux.

De vraag is dus niet om Windows te behouden....

Maar... hoe "verkoop" je Linux goed?

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 21-10-2013 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Als je een snapshot van een VM kan maken, dan kan je toch ook een backup van Windows maken? Sowieso hoef je voor snapshots niet meer buiten MS te denken, Hyper-V schijnt best goed te zijn en zit volledig in windows 8.
Wat je dus suggereert is dat linux beter is, omdat je daarop een VM kan draaien en het daardoor veiliger is. Je kan ook 1x windows herinstalleren (of wel op dag 1 langskomen) en user accounts even aanpassen (5 min werk) en dan klaar. In Windows 8/Office 2013 kan je zelfs nog zorgen dat alle documenten netjes op skydrive gebackupt worden, dus dat scheelt dan ook weer.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:57:
Ok, het word weer nerd achtig.
Die mensen kopen een Windows 7 PC en komen na een maand klagen over een virus.
Ik ga toch niet bij iedereen langs op dag 1 dat zij een computer kopen om eerst Windows dicht te timmeren?
Dan ben je er wel vanaf. Het is ongeveer 2 minuten werk. Daarnaast, als je een virus oploopt, ben je het waarschijnlijk zelf schuld. De keren dat je "zomaar" een virus kon oplopen zonder er zelf iets voor te doen kan ik op één hand tellen. Zoals bijvoorbeeld de worm Blaster, 10 jaar terug. Als je achter een router zat, was je echter al veilig.
Het verhaal over dat bepaalde software niet beschikbaar is voor de standaard gebruiker is onzin.
Zij komen niet verder dan internet, film, audio, email, document.
Oh? Werkelijk?
Natuurlijk willen zij vervolgens Office (illegaal gratis), Videobewerking (illegaal gratis), spelletjes (met virus), etc. etc.
En dit dan? In plaats van mensen naar Linux te forceren, en dus naar software die ze niet kennen, zou je wellicht kunnen beginnen om hen eens geen illegale software te laten installeren. Dan komen ze vanzelf bij gratis opensource-pakketten uit. Willen ze dat niet, en toch illegale rommel gebruiken? Tough shit. Dan krijg je geen hulp.
Ik ga ze niet opvoeden dat zij gewoon een pakket moeten kopen.
Oh, ok. Ik wel. Was makkelijk genoeg.

Ik heb bij ZAT mensen Windows 7 geïnstalleerd die later ook Office, spellen, en weet ik wat al niet meer gratis wilden hebben. Daar ben ik snel klaar mee. "Werk jij voor niks voor je baas? Nee? Die programmeurs ook niet." Voor dingen als Office en mail verwijs ik ze dan door naar Libre/OpenOffice, en Thunderbird. Niet goed genoeg? Pech. Dan betaal je maar voor wat je hebben wil.

Veel van die mensen schikken zich dan grommend en klagend in LibreOffice (of andere alternatieven, voor andere programma's), en na een half jaar rommelen ermee gebeuren er drie mogelijke dingen:

- Of ze zijn er uiteindelijk tevreden mee.
- Of ze kopen alsnog Office / ander pakket.
- Of ze gaan alsnog op de illegale toer, verruineren hun bak, en dan is het hier: Toedeledokie, en tot nooit meer ziens.

Ik heb nog een man of 5 over voor wie ik de computer onderhoud (moeder, zus, schoonbroer, en twee bekenden), en die mensen hebben NOOIT problemen met hun computer. Windows draait daar jaren en jaren en jaren, met zo nu en dan een update-ronde.
De oplossing die ik aan draag is safe omdat ze nog steeds Windows kunnen gebruiken voor de dingen waar ze echt niet zonder kunnen (hack ik heb zelf 3x Windows in een VM).
Het verschil is dat je een snapshot maakt van de VM en als er iets gebeurd, je de snapshot terug zet.
Gebruik een imageprogramma. Ik gebruikte vroeger Ghost, en tegenwoordig Terabyte Image for Linux (live CD). Kost je iets van €20. Image de systeempartitie, en klaar. Ik heb dat bij elke computer gedaan die ik ooit heb onderhouden, en ALS er dan onverhoopt iets gebeurt, image ik hem gewoon terug.
Internet, e-mail, etc. kan dan gewoon veilig via Linux.

Maar... hoe "verkoop" je dat goed?
Niet. Er moet voor die mensen een reden zijn om Linux te gebruiken, en zo te zien is het krijgen van een virus onder Windows nog niet genoeg redenen om óf over te stappen op Linux, óf om software van een legale bron te gaan gebruiken.

Ken je die mythe, die zegt dat je Windows elk half jaar opnieuw moet installeren vanwege virussen of weet ik wat al niet meer? Kijk.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/install2008.png

27 juli 2008. Dat is de dag waarop dit systeem is geinstalleerd. Windows Vista, op dat moment. In 2011 heeft het hier en daar een paar hardware-upgrades gehad, en een in-place upgrade naar Windows 7. De installatie op deze computer is 5,5 jaar oud, en er zijn geen problemen mee.

Er zijn verscheidene computers die ik onderhoud die installaties hebben die net zo oud zijn; of ouder.

Punt is wel dat al die computers een Admin-account hebben met een wachtwoord, normale user-accounts voor de rest, en legale up-to-date software draaien; zij het gekochte pakketten zoals Office of Paint Shop Pro, of open source pakketten zoals Firefox.

Het feit dat Windows constant stuk gaat is bullshit. Je moet er alleen geen achterlijke dingen mee doen, zoals software vanuit elke willekeurige torrent op zetten. Daar kan geen enkel OS tegenop, omdat je dan al je rotzooi zelf installeert. Dat is hetzelfde als een onbekende repo toevoegen in Linux (bijvoorbeeld, om software te verkrijgen die normaal betaald is) en dan een rits software binnen te trekken waar hier en daar een rootkit in zit. Dan kun je alles nog zo goed beveiligen, op het moment dat je je rootwachtwoord intypt om die rommel te installeren, hang je in de prijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Wat misschien ook een beetje het probleem is, is dat je Linux wil verkopen vanuit je eigen overtuiging dat het beter is. Dat is op zich prima, maar daarbij moet je je realiseren dat anderen misschien wel helemaal geen waarde hechten aan het principe van vrije software. Dan zul je dus met inhoudelijke redenen komen waarom linux beter is, iets waarbij de combi Linux-virtualbox-Windows helemaal niet bij helpt.

Zijn er punten waardoor linux beter is? Je argumenteert zelf dat Windows onveilig is en jou kennelijk teveel tijd kosten. Dan kan je tegen diegene zeggen dat je geld vraagt voor het gebruik van je tijd, en om die kosten te minimaliseren je linux aanraadt omdat dat veiliger is. Daarbij zul je, om klachten te voorkomen, wel heel goed duidelijk moeten maken wat gebruikers wel en niet kunnen verwachten. Een stuk gebruikersopvoeding is dan dus zeker nodig.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Tevens.... Waarom draai je het niet eens om?

Installeer een VM, en ken 75% van de computer eraan toe; 3 van de 4 cores, 6 van de 8GB RAM. Zoiets. Installeer Linux, en kijk eens of mensen uitsluitend in die VM kunnen werken (full screen), waarbij ze ALLEEN terugvallen op Windows als het even niet anders kan.

Als uiteindelijk alles goed blijkt te gaan, kun je aanbieden om het grapje om te keren: Linux op de computer, VM met Windows, eventueel zelfs afgekapt van het internet, als de daarin draaiende software dat toestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Wat "de nurdz" echter altijd vergeten is dat er onder Windows hordes... Hordes... en HORDES aan software bestaat die gewoon geen afdoende alternatief op Linux heeft
Dat is sterk overdreven, voor de gemiddelde eindgebruiker betreft dat met name bepaalde games en wat ms software waar het vooral gewenning betreft, het enige wat ik als linux gebruiker echt mis is vooral cad software (en in minder mate adobe meuk), voor de gemiddeld windows gebruiker volstaat een linux distro out of the box vaak prima.
Ik ga mensen zelf niet overtuigen, als ik familie of bekenden help met computergerelateerde problemen dan zal ik zeker linux pluggen indien het een verbetering voor die gebruiker is, maar meer vanuit een praktisch oogpunt.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
In de 20 jaar dat ik computers voor mensen onderhoud, ben ik software tegengekomen van de categorie "Huh? Bestaat dat ook?" Soms is het 15 jaar oud spul, en mensen MOETEN en ZULLEN het gebruiken omdat ze het altijd hebben gebruikt.

Zelfs als er een nieuwer en/of beter alternatief is, willen ze er niet aan.

Denk bijvoorbeeld aan een clipartgallery. Wie gebruikt dat nou tegenwoordig nog, met google image search en dergelijke? Nou, ik ken een paar oudere mensen (die elkaar trouwens ook kennen, dus waarschijnlijk hebben ze dat programma destijds aan elkaar aangeraden) met dat soort zut uit begin jaren 90, wat je dus op een 64-bit Windows 7 niet meer krijgt geïnstalleerd omdat de installer 16-bit is.

Maar ze MOETEN en ZULLEN die zut blijven gebruiken totdat ze er zelf bij neervallen.

Wat denk je van iemand die een complete oude computer aanhoudt met MSDOS omdat er een ISA-kaart in zit? Die kaart is in feite een RISC-CPU met een ROM, waar een schaakprogramma in zit. Er hoort een DOS-programma bij om die kaart aan te sturen, en die de output van dat schaakprogramma weergeeft.

Als je voor die man suggereert dat het... uh... wel handig is om eens te kijken naar een courant schaakprogramma om zijn partijen te analyseren (dat dan ook nog 600 ratingpunten sterker is), dan breekt de hel los. Die RISC-kaart kostte destijds toch ECHT wel 1500 gulden, en hij zal gebruikt blijven worden totdat de wereld vergaat.

Tja. Ik speel zelf ook nog wel eens (hele) oude spellen en ik gebruik hier en daar wat oude software, maar het is niet zo erg dat ik krampachtig blijf vasthangen aan spullen waar al lang en breed VEEL betere zut voor te krijen is, maar heel veel "gewone" mensen doen dat wel.

Veel meer dan je zou verwachten.

[ Voor 42% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik vecht bijna elke dag de strijd aan met virussen en ander gespuis op Windows OS.
Nu zeg ik vaak tegen vrienden, familie en kennissen dat ze eigenlijk GNU/Linux moeten gebruiken, maar als IT-nerd lukt het maar niet om ze te overtuigen.
Als IT'er merk ik dat ik al Jaren (meer dan 20) nog nooit echt tegen virussen en ander gespuis op Windows OS hoef te vechten. Zo zijn er velen in mijn omgeving die er ook nooit last van hebben. Het probleem zit met name bij de gebruikers en niet bij het OS. of eigenlijk, de persoon welke het systeem in richt.

Neem nu het gebruik van Administrator welke vaak als standaard account gebruikt word omdat dat handiger is. Ik denk dat de gemiddelde consumenten gebruiker het zelfde doet om maar van het gezeur af te zijn, en wanneer dat wordt gedaan, dan is bij Linux net zoals bij Windows het hek van de dam.

Net zoals mensen onder Windows UAC uitzetten, wat eigenlijk nooit nodig is, zullen die zelfde mensen ook de verplichting voor 'sudo' uitzetten omdat die ene vraag in de maand vervelend is, want hoe vaak moet je nu software installeren als 'gewone' gebruiker. Niet iedereen is een tweaker.

Een OS moet dan ook nooit gepushed worden vanuit technologie, maar vanuit de vraag. Een gebruiker wil 'iets' en als IT'er bied je daar een passende oplossing bij aan. Het gaat er namelijk niet om welk OS er veiliger is of beter. Die discussie wordt nooit gewonnen door 1 oplossing. Want als je die discussie in gaat dan is het enige antwoord, een OS met een Non-stop kernel op enterprise niveau, en dat zet je niet bij een gebruiker neer, want die kan er niks mee.

Windows en Linux zijn even goed, of even slecht, het is maar pure perceptie, een Linux fanaat zegt, Linux is beter, een Windows fanaat zegt Windows is beter. Ik werk met beide en zeg, alle twee hebben ze hun voor- en nadelen. Dus de technologie is total geen discussie in het geheel.

Uiteindelijk als het platform er niet toe doet, dan is uiteindelijk de vraag, wat wil de gebruiker. En daar zit de crux. Je kan jezelf dus afvragen:
  • Wat is er vertrouwd voor voor de gebruiker?
  • Hoe veel tijd wil een gebruiker besteden in het leren van een bepaalde omgeving?
  • Werken al zijn applicaties of zijn er de juiste alternatieven? En een goed alternatief bied 100% gelijke functionaliteit.
  • Hoe is de uitwisselbaarheid tussen informative van de gebruiker en de mensen waar hij/zij informative uit wil/moet wisselen?
  • Wat is het gevoel van de gebruiker bij een systeem?
Wanneer je de lijst goed kan beantwoorden, dan weet je ook de keuze. Zelf ben ik bij Windows tegen beperkingen aangelopen welke ik wel in Linux heb, maar aan de andere kant, die wogen niet op tegen de beperkingen welke ik onder Linux had. Dus voor mij was de keuze eenvoudig. En dat geldt niet alleen voor het OS zelf, Gebruik je MS Office, dan is LibreOffice soms een goed alternatief, maar er zijn scenario's waar dit niet geldt. En zo is er voor meer applicaties wat te benoemen. Dus ik zeg zelf:
  • Windows Ja, Linux Nee,
  • Windows Nee, Linux Ja.
Dus tja. Wat nu :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik moet mijn moeder echt geen Ubuntu of iets in die richting geven, gaat niet goed komen. Zij is iemand die denkt dat Google internet is, en dus op google alle websites intypt die ze nodig heeft.

Ze raakte half in paniek toen Windows Live Skype werd, want "hoe kom ik nu op google? Eerst klikte ik altijd op postvak in en dan google en dan had ik internet!"

Dus je hebt mensen die een pc totaal niet begrijpen.

Dan heb je idd nog mensen die de meest idiote programma's draaien die enkel en alleen W2000/XP ondersteunen, en die mensen gewoon neit veranderen "want dit ken ik en dat andere programma ken ik niet"

En dan heb je nog gamers: Ik vind linux heel leuk, maar 90% van mijn games steken hun middelvinger ernaar op. Dan kan ik nog lopen kloten met WINE natuurlijk, maarja, of je daar nou vrolijk van wordt...De dag dat er goede videokaart drivers en veel games voor linux, is de dag dat ik definitief overstap naar linux, maar tot die tijd, toch maar "Windhoos"

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het al begint met je overstap plan. Voor de meeste mensen is windows herstellen al moeilijk als er iets fout gaat. Als ik dan naar het overstap plan van je kijk zit daar het probleem. In de winkel koop je een pc met windows en hoeft alleen de tijdzone in te stellen en een naam en wachtwoord en klaar. Ik den denk dat als je mensen over wilt hebben naar linux dat je moet beginnen bij een demo waarbij gewezen wordt op het prijs verschil en het gebruikers gemak. Daarbij vind ik nu windows ook niet duur meer.
DJMaze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:10:

1. defragmenteer c:
  3. Disk2VHD naar een verwisselbare schijf http://technet.microsoft....ysinternals/ee656415.aspx
  4. Installeer een GNU/Linux (geen discussie welke, dat is jouw keuze) + KDE (lijkt op windows, GNOME wijkt te veel af)
  5. Installeer VirtualBox
  7. Start Windows.vdi
  8. defragmenteer c:
  9. sdelete -z c:
  10. Sluit windows af
  • Games
  • Office
  • Firefox / Chrome
  • etc. etc.
Dit was makkelijk, want het enige wat hij wilde is dat er geen virus meer op komt waardoor zijn PC onbruikbaar wordt (politie lock screen, je kent het wel).

Iemand met sales ervaring die niet verzand in tech priet praat waardoor mensen dicht slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Waarom niet over naar Linux?

1.defragmenteer c:
2.sdelete -z c: http://technet.microsoft....ysinternals/bb897443.aspx
3.Disk2VHD naar een verwisselbare schijf http://technet.microsoft....ysinternals/ee656415.aspx
4.Installeer een GNU/Linux (geen discussie welke, dat is jouw keuze) + KDE (lijkt op windows, GNOME wijkt te veel af)
5.Installeer VirtualBox
6.$ VBoxManage clonehd WINDOWS.VHD WINDOWS.vdi --format vdi
7.Start Windows.vdi
8.defragmenteer c:
9.sdelete -z c:
10.Sluit windows af
11.$ VBoxManage modifyhd WINDOWS.vdi -compact
12.Creëer snelkoppeling naar windows vanuit VirtualBox

Hierom ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik kan je niet helpen met je vraag.
Maar jouw overstap plan kan ik wel gebruiken.
Bedankt voor deze how-to :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
Met support ben ik heel makkelijk... en dat weet men ook ;)
Een virus komt niet vanzelf, maar wordt altijd bewust geïnstalleerd. Al dan niet door het openen van een ecard wat geen ecard blijkt te zijn. De keren dat dat gebeurt, help ik... no questions asked. Want dat komt namelijk niet zo vaak voor. Virussen die ontstaan zijn door installaties van illegale software... dan zoeken ze zelf maar een oplossing. Gevolg? Dat ik bijna nooit meer ergens op hoef te draven!

Dat stappenplan, wat je omschrijft, is zelfs voor een doorgewinterde pc-gebruiker zonder IT-achtige achtergrond al veels te veel abracadabra. Gaan ze nooit doen. Je bent ze al kwijt bij stap 3 namelijk...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het topic is vooral heel erg offtopic.

De TS vraagt hoe je linux verkoopt aan gebruikers. Dat staat los van de windows-linux vergelijking.

De beste manier om iets te verkopen aan mensen die je helpt: is het laten zien.
Neem een laptop mee met de installatie en laat zien dat je alles met de laptop kunt doen wat de eindgebruikers nodig hebben.

Werkt alles op internet? Kun je uitzending gemist kijken? Hoe werkt de mail client? Doet Spotify het? etc etc. Indien er nee op een antwoord verschijnt, ben je waarschijnlijk klaar en weet je dat je beter bovenstaande Windows tips kunt toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:13:
Het topic is vooral heel erg offtopic.

De TS vraagt hoe je linux verkoopt aan gebruikers. Dat staat los van de windows-linux vergelijking.

De beste manier om iets te verkopen aan mensen die je helpt: is het laten zien.
Neem een laptop mee met de installatie en laat zien dat je alles met de laptop kunt doen wat de eindgebruikers nodig hebben.

Werkt alles op internet? Kun je uitzending gemist kijken? Hoe werkt de mail client? Doet Spotify het? etc etc. Indien er nee op een antwoord verschijnt, ben je waarschijnlijk klaar en weet je dat je beter bovenstaande Windows tips kunt toepassen.an
Probleem is dat TS mensen wil laten overstappen door zelf de vergelijking te maken tussen vooral de veiligheid van beide systemen en daar gaat het meteen fout.
Windows kun je tegenwoordig heel makkelijk veilig krijgen, zelfs al zet je er de meest debiele user achter. Kost even wat inzet natuurlijk, maar minder dan dat het overstaplijstje kost.
Je kan pas iets verkopen als de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. En dan moet je geen nadelen gaan verzinnen of overdrijven, zoals het virus verhaal. Dan werk je jezelf alleen maar tegen in je "quest".

Daarnaast gaat TS uit van users die zo dom zijn dat ze nu nog niet weten dat ze een email met een anna-kournikova-nude.exe niet moeten openen, maar wel blijkbaar zelf een versie van linux moeten kunnen kiezen als onderdeel van het overstapplan. En ook nog eens allerlei commando's moeten invoeren die elk "moeilijker" zijn dan microsoft security essentials te installeren...

Wil je mensen massaal op een ander OS, maak dan de overstap naadloos en laat zien wat de voordelen zijn. Het eerste is het bij lange na niet, tenminste niet voor diegenen die te "digibeet" zijn om ook geen virussen te krijgen en de laatste zijn er niet voor diezelfde groep mensen.
Het OS is al betaald, geinstalleerd en bekend, wat voor voordeel heeft linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Linux kun je pas goed verkopen als Outlook native op Linux draait. Outlook is voor veel gebruikers van levensbelang. Ik weet dat veel distributies ActiveSync support hebben, maar die hebben dan weer geen goed Outlook alternatief. Je kunt mensen overtuigen totdat je een ons weegt, maar zonder Outlook ga je de gebruiker niet over krijgen.

En over de veiligheid: Linux heeft toch ook vele exploits?

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 21-10-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Waarom wil je mensen over hebben. De focus van de mensen die bezig zijn met exploits/virussen ligt vooral bij Windows en tegenwoordig Android. Haal je iedereen over om naar Linux te gaan zal de focus dus verschuiven naar Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Trommelrem schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:59:
Linux kun je pas goed verkopen als Outlook native op Linux draait. Outlook is voor veel gebruikers van levensbelang.
Voor bedrijven misschien, maar ik ken serieus niemand die Outlook gebruikt thuis. Dat wil niet zeggen dat het niet door mensen thuis wordt gebruikt, uiteraard, maar ik denk dat de meesten hun mail in de browser openen. En waarom ook niet; Gmail, outlook.com, het werkt op zich goed genoeg.

Verder, tja. Ik was gisteren nog iemand aan het helpen. Z'n XP was overleden en hij had de recovery gestart, maar kon 'm niet afmaken omdat dat nog SP2 was en z'n USB-toetsenbord en -muis werkten niet in die setup. De ondersteuning van XP is volgend jaar afgelopen en dan kun je die mensen niet met goed fatsoen met XP opgescheept laten zitten. Dat zou ik te link vinden. In dit geval is het een machine van 7 jaar oud met een C2D en 4GB RAM: Windows 8 gaat prima en dat gaat ie ook doen, maar hij heeft ook een laptop met 512MB en Centrino: single core, waar ik Windows 7 of 8 niet op aanraadt. Tegelijkertijd is het zonde om een laptop weg te moeten doen omdat 'ie recentere versies van Windows niet aankan terwijl een Linuxomgeving met een lichte DE als XFCE, die bepaald niet exotisch werkt en op zich zou moeten voldoen, daar als een zonnetje op kan draaien.

Ik meld er voor die mensen altijd wel bij dat ze nog meer opties hebben dan Windows, maar in de meeste gevallen is het "wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet"

En over de veiligheid: Linux heeft toch ook vele exploits?
Mwah, je zit met Windows in principe ook niet meer onveilig, zeker niet sinds Windows 7 waarin administratorgebruikers niet meer nodig waren om fatsoenlijk te kunnen werken met je systeem. Daarmee is het qua veiligheid imho meer richting Linux-OS'en gegaan. Evenwel worden virussen en dergelijke hoofdzakelijk voor Windows gemaakt omdat het zo'n groot deel van de markt heeft. Da's natuurlijk geen nadeel.

Ik heb overigens zelf ook een paar keer geprobeerd om mensen warm te krijgen voor het feit dat ze een keuze hebben, maar als ze nu niet gelijk interesse tonen, dan doe ik echt geen moeite meer om mijn eigen idealen (als fan van vrije software) te pushen. Dat loopt altijd af als een teleurstelling voor beide partijen en als iets niet lukt, dan heb jij het gedaan. :P
Ik blijf zelf thuis lekker Slackware gebruiken op m'n laptop, en wat de rest doet moeten ze zelf maar weten. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 21-10-2013 10:16 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doe jij in hemelsnaam dat je "bijna elke dag"!? de strijd aan moet gaan. Dat is echt niet normaal hoor en klinkt wel wat gechargeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Met windows heb ik géén problemen, waarom linux?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06
Voor de gebruikers die het zo nu en dan verklooien, point in time recovery (systeemherstel) werkt geweldig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik word eigenlijk constant achter de broek gezeten door een chatmaat die maar blijft doorgaan over waarom ik moet overstappen van Windows naar Ubuntu. Ik ben zelf een web-developer. Ik ben geen die-hard c++ programmeur. Vaak hoor ik dat je echt zo'n nerd moet zijn voor Ubuntu spul. Dat schrikt me wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
3x3 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:01:
Met windows heb ik géén problemen, waarom linux?
Dat kan je toch niet vragen. :+
Als je interesse hebt, probeer het in een VM, kost niets behalve wat tijd. Dan kan je de vraag voor jezelf beantwoorden, want niemand anders kan dat. :P
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:17:
Ik word eigenlijk constant achter de broek gezeten door een chatmaat die maar blijft doorgaan over waarom ik moet overstappen van Windows naar Ubuntu. Ik ben zelf een web-developer. Ik ben geen die-hard c++ programmeur. Vaak hoor ik dat je echt zo'n nerd moet zijn voor Ubuntu spul. Dat schrikt me wel af.
Nah, nerd hoef je er niet voor te zijn. Maar ook voor jou de tip: als je nieuwsgierig bent:

https://www.virtualbox.org/
en:
http://www.ubuntu.com/dow...op&bits=64&release=latest

Hoef je de portemonnee niet voor te trekken. Bevalt het niet, dan flikker je de hele boel weer weg. Ben je toch nog steeds nieuwsgierig, dan probeer je iets anders, Fedora of Suse of een van de andere mogelijkheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:24:
[...]

Als je interesse hebt, probeer het in een VM, kost niets behalve wat tijd. Dan kan je de vraag voor jezelf beantwoorden, want niemand anders kan dat. :P

[...]

Nah, nerd hoef je er niet voor te zijn. Maar ook voor jou de tip: als je nieuwsgierig bent:

https://www.virtualbox.org/
en:
http://www.ubuntu.com/dow...op&bits=64&release=latest

Hoef je de portemonnee niet voor te trekken. Bevalt het niet, dan flikker je de hele boel weer weg. Ben je toch nog steeds nieuwsgierig, dan probeer je iets anders, Fedora of Suse of een van de andere mogelijkheden. ;)
Natuurlijk kan hij dat wel vragen, je stapt immers pas over als je er voordeel van hebt. Voor een enkeling is linux op zich al een reden, maar voor 95% moet er meer zijn om over te stappen.
Overstappen om het overstappen is voor de meeste niet realiteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53
Waarschijnlijk wist je het al..... (zie ook reactie Fly-Guy)

Maar ik neem aan dat 3x3 meer een retorische vraag stelde.
Als windows geen problemen geeft en alles werkt, waarom dan een "uitdaging" gaan zoeken in Linux.

Ik zelf heb ook verschillende VM's om soms wat Linux of FreeBSD desktop te testen, maar niets haalt me echt over om daar fulltime op te gaan zitten. Zeker niet in combinatie met de rest van het gezin die er mee overweg moeten. En meeste software is gewoon niet direct terug te vinden op Linux.

FreeBSD / Linux voor server omgevingen gebruik ik verder wel met veel plezier en gemak. (gewoon met CL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Fly-guy schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:33:
[...]
Natuurlijk kan hij dat wel vragen, je stapt immers pas over als je er voordeel van hebt.
Succes met uitleggen wat voor een tevreden Windowsgebruiker het voordeel is van Linux, want ik kom niet zo heel ver, als ik heel eerlijk moet zijn. Dat komt voornamelijk omdat Windows al een paar jaar een goed OS is. De redenen dat ik Linux graag gebruik zijn zo persoonlijk dat een ander die niet voor mij kan bepalen.
Voor een enkeling is linux op zich al een reden, maar voor 95% moet er meer zijn om over te stappen.
Overstappen om het overstappen is voor de meeste niet realiteit..
En voor die 95% is er weinig reden om over te stappen als Windows het goed doet, en het geld dat je ervoor betaalt geen issue is.
cannibal schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:34:
Als windows geen problemen geeft en alles werkt, waarom dan een "uitdaging" gaan zoeken in Linux.

Ik zelf heb ook verschillende VM's om soms wat Linux of FreeBSD desktop te testen, maar niets haalt me echt over om daar fulltime op te gaan zitten. Zeker niet in combinatie met de rest van het gezin die er mee overweg moeten. En meeste software is gewoon niet direct terug te vinden op Linux.

FreeBSD / Linux voor server omgevingen gebruik ik verder wel met veel plezier en gemak. (gewoon met CL).
Dan vermoed ik (en dat is mijn punt ook) dat ik jou niet zo zou kunnen overhalen, en ik ben er al een aardige tijd geleden mee gestopt om het me wat aan te trekken. :)

Bij ons zal het gezin (tenminste, de kids) opgroeien met Linux, thuis, en niet met Windows (op de game-PC na), dus die zullen wel in het "Hoe krijgen we Linuxgebruikers over op Windows"-topic posten. :+

[ Voor 36% gewijzigd door Cyphax op 21-10-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:50:
[...]

Succes met uitleggen wat voor een tevreden Windowsgebruiker het voordeel is van Linux, want ik kom niet zo heel ver, als ik heel eerlijk moet zijn. Dat komt voornamelijk omdat Windows al een paar jaar een goed OS is. De redenen dat ik Linux graag gebruik zijn zo persoonlijk dat een ander die niet voor mij kan bepalen.

[...]

En voor die 95% is er weinig reden om over te stappen als Windows het goed doet, en het geld dat je ervoor betaalt geen issue is.
En aldus het einde van dit topic ;)

Anders dan geen Windows gebruiken, is er geen reden voor de gemiddelde gebruiker om over te stappen?

Het doel van ts en dit topic is aangeven hoe (en hopelijk waarom) Windows gebruikers over moeten stappen. Tot nu toe zie ik alleen maar redenen om daar niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Fly-guy schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:59:
[...]

Anders dan geen Windows gebruiken, is er geen reden voor de gemiddelde gebruiker om over te stappen?
Windows kost geld en is veel meer gesloten. Aan de andere kant maakt het tegenwoordig ook niet zo heel veel meer uit als je wél Linux wilt gebruiken. Iedereen kan browsen met Firefox, Chrome of Opera en iedereen kan z'n briefjes wel typen met LibreOffice of OpenOffice. De noodzaak om Windows te gebruiken is dus ook niet zo heel groot meer, maar dat is natuurlijk op zichzelf geen reden om dat te doen.

Je hebt ook wel iets minder kans op virussen en dergelijke, maar als je Windows normaal gebruikt loop je daar niet zo heel snel tegenaan. Ik niet in elk geval. Misschien op XP nog omdat iedereen daar maar gewoon root - ehh administrator is (thnx MS). Maar dat had ik al geschreven: voor de generatie machines die voor XP geschikt zijn maar niet voor Windows 7 of 8 is het wel een overweging waard, al kopen de meeste mensen vanzelf een keer een nieuwe computer of laptop, daar staat Windows al op en dat vindt iedereen dik in orde. En weet je: het is jammer dat Windows nog zo de default is, maar dat is niet de schuld van de gebruikers.
Het doel van ts en dit topic is aangeven hoe (en hopelijk waarom) Windows gebruikers over moeten stappen.
Ik denk dat het topic ook is gestart vanuit ideologisch standpunt, en dat heb ik een tijd geleden dus achter me gelaten. Ik pas het op mezelf toe maar in de praktijk blijkt dat dat andere mensen bijna nooit bereikt, behalve als ze echt geïnteresseerd zijn in de computer en het OS. Mensen als je ouders en kennissen vallen in mijn beleving eigenlijk nooit in die groep.
Tot nu toe zie ik alleen maar redenen om daar niet te doen.
Dat is de andere kant op weer overdreven. Ik denk dat de meeste mensen met een Linuxinstallatie wel prima kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
Het blijft gewoon vind ik voor veel "techneuten", die echt wel de kennis hebben of kunnen vergaren om met Linux te werken, hangen op beschikbare software.

* (Microsoft) development (ASP.NET, C#, etc), geen Visual Studio beschikbaar op Linux en blijft toch de IDE om te gebruiken daar voor.
* Games, ondanks dat Steam er nu flink achteraan gaat, zal het nog wel wat jaren duren voordat de meeste games simpel en vlug ook beschikbaar zijn op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Op ideologische grond krijg je (bijna) niemand om. Kijk eens naar hoeveel moeite de milieubeweging heeft met mensen te overtuigen en die hebben over veel tastbaardere zaken dat computervrijheid. Zeker de mensen die computers toch al eng en ongebrijpelijk vonden zitten daar niet op te wachten. Die mensen weten vaak niet eens wat een besturingssyteem is.

Dat laatste kan ook een voordeel zijn. Niemand gebruikt "Windows" of "Linux", mensen gebruiken applicaties. Als hun applicaties het niet doen onder een ander OS dan gaan ze niet over. De kunst is dus zorgen dat ze voor de overstap al applicaties gebruiken die ook onder Linux werken.

Zet ze dus over op LibreOffice, Firefox, Thunderbird, Chromium, VLC en wat er nog meer van toepassing is. Als ze gewend zijn om met die applicaties te werken dan is het vervangen van het OS daarna een stuk eenvoudiger.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aan de andere kant zijnt veel programma's ook veel makkelijker te draaien/beheren op Linux (latex+extra's, R, Python, etc) IMHO dan

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
begintmeta schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:15:
Aan de andere kant zijnt veel programma's ook veel makkelijker te draaien/beheren op Linux (latex+extra's, R, Python, etc) IMHO dan
Als je mensen niet naar Linux wil hebben moet je het zeggen, als je een brede userbase wil dan zijn dat de eerste zaken die je moet wegwerken achter een betere facade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:16
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:17:
Voor Ubuntu hoef je echt geen nerd te zijn hoor. Voor distro's als Arch of Gentoo wel, deze zijn voor de geavanceerde gebruikers. Ik ben zelf een web-developer en onder Linux is het juist makkelijker werken (vanuit gaand dat je niet werkt met dingen als ASP(.net)) dan onder windows.

Je kan zo je testserver opzetten en onderhouden vanuit de package-manager en dat deze voor 99,99% gelijk is aan de webserver maakt het voor testen makkelijk. Ook als je uitbreidingen nodig heb is het zo geregeld. Ow je hebt postgres nodig? Even aanklikken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4aces
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-12-2024
hoi,

het is vrij simpel... of ze gebruiken de pc: -office, -photoshop, -games
antwoord: windows

of ze gebruiken het als tablet: internet, youtube, e-mail, vlc:
antwoord: mogelijk linux (ubuntu/mint)

Voor je Linux installeerd laat je de gebruiker zien dat alles werkt in de live omgeving en dan kan hij nog kiezen of hij het wil of niet.
In mijn opinie is de overgang win 7 -> Ubuntu/Mint
kleiner dan win 7 -> 8

Voor de andere zet er geen linux op of je gaat gewoon nog veel meer miserie hebben dan dat je om de 2 jaar hun pc eens moet herinstalleren. (een beetje uitleg wat wel te vertrouwen wat niet te vertrouwen en virussen/malware kan echt wel vermeden worden)

edit: zins constructie

[ Voor 18% gewijzigd door 4aces op 21-10-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-09 14:36
Linux kun je pas goed verkopen als Outlook native op Linux draait. Outlook is voor veel gebruikers van levensbelang.
Dat geloof ik niet. Ik ken om precies te zijn één persoon die outlook thuis wil gebruiken omdat ze dat op het werk ook gebruikt. Verder heeft er niemand problemen met andere mail clients als Thunderbird e.d.
Ook calender integratie (bijvoorbeeld met Lightning) werkt prima (ook voor thuis gebruikers).

Voor een zakelijke gebruiker kan ik me dit enig sinds voorstellen. Als je op het werk tegen een Exchange aan moet praten en je wilt echt alles gebruiken heb je niet veel keus. Voor een thuis gebruiker zal dit bijna nooit van levensbelang zijn.
Wat ik tot nu toe gemerkt heb (privé gezien, zakelijk is altijd wat anders), is dat het laten spelen met een live omgeving vaak al voldoende is. Het huidige systeem hoeft niet aangepast te worden, en vinden ze het echt niets is het één reboot. Na een middag spelen/klikken (terwijl je in de buurt ben om vragen te beantwoorden). was de eindconclusie bijna altijd "Werkt prima, Ik kan aan mijn mail, kan op Facebook en de site van de bank werkt, dus installeer maar".

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je voert een achterhoedegevecht. Het IT-landschap is drastisch aan het veranderen; pak 'm beet 90% van de Nederlanders heeft nu een smartphone en draait dus al of Android of iOS ( ≈ BSD).

We gaan de komende tijd dus zien of open source z'n claims op het gebied van veiligheid, waar kan maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pfoe, alles gelezen, wat een tekst zeg. De TS maakt echter wel een grote denkfout en die is al een paar keer aangekaart. De gebruiker moet wel willen. Je moet niet iets gaan opleggen. Als je het echt zo zat bent dat ze constant een virus hebben, adviseer je ze om bij de volgende aanschaf een Mac te nemen. Hebben ze tenminste iets om naar te kijken en mee te pronken. Het is veiliger dan Windows, minder intensief in onderhoud en je sloopt het niet zo snel als Linux.
Vishari Beduk schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 08:39:
[...]

Ik kan je niet helpen met je vraag.
Maar jouw overstap plan kan ik wel gebruiken.
Bedankt voor deze how-to :)
Die howto rammelt aan alle kanten, gebruik 'm niet. Even paar fouten aanhalen:
  • Wat te doen met de licentie en activatie? Hier ga je gegarandeerd tegenaan lopen.
  • Waarom 2x defrag en sdelete? Volslagen nutteloos.
  • De VHD die je krijgt klonen naar VDI? Werkelijk? VB kan prima met VHD overweg, wat voor voordeel haal je aan de conversie? Bovendien, wat wordt er met de oorspronkelijke VHD gedaan? Laten staan, nutteloos schijfruimte innemen?
  • De 'klant' wil graag games spelen, zoals GTA:V. Veel succes ermee in VirtualBox of Linux. VB kan geen volledige 3D geven voor games en Wine is te lastig voor ze. Bovendien zie ik 't nog niet in de AppDB staan, dus is het maar de vraag of het überhaupt gaat werken.
Dat is wat er al mis is. Dan heb ik het nog niet over het beheer van die omgeving. Zoals ik 't zie, is het niets anders dan Windows virtualiseren en daar vrolijk mee verder gaan. Dat is geen overstap, migratie of hoe je 't ook wilt zien. Dat is een extra laag tussen je OS en hardware zetten met alle gevolgen van dien.

Het moge duidelijk zijn dat de mensen die hier reageren er nog een degelijke discussie van hebben gemaakt, want als ik puur op de TS af moet gaan, heeft dit topic geen bestaansrecht omdat het gewoon vol met fouten en missende informatie staat. Het geeft ook geen antwoord of bevat ook maar een zinnige vraag. Het levert alleen maar problemen op als iedereen zou doen wat er in de TS staat.

Als je mensen over wilt halen, moet je dat met goede argumenten doen. Laat ze zien wat ze krijgen en zadel ze niet op met een systeem waar ze nog minder van snappen.

Dit doet mij wel denken aan de tijd toen Vista uit kwam. Er werd gezegd dat het er heel anders uit zou zien dan XP. Zat ik met m'n Ubuntu laptop ergens te werken, kreeg ik vragen of dat Vista was. Weet niet of men het nou interessant vond hoe 't werkte, of dat ze bang werden van 't uiterlijk en werking, maar was wel grappig om te zien hoe mensen reageren op iets wat er anders uit ziet dan wat ze gewend zijn. De echte digibeet zou je zo wijs kunnen maken dat je een soort Windows draait. Wie weet vinden ze dat al best. Het wordt alleen lastig als de gebruikers dat via mond-tot-mond reclame aan hun vrienden en kennissen willen adverteren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Bij mijn ouders thuis is het makkelijk. Ik heb mijn Obsessive Compulsive Tweaking Disorder van mijn vader, en mijn broertje heeft het ook. Dan verschijnt Linux vanzelf wel op de computer. Een vriend van mij die op zich best technofoob is heb ik uiteindelijk ook een poosje lang overgehaald om Linux te gebruiken door gewoon genoeg te zeuren (wat met zijn natuurlijke mate van nieuwsgierigheid een heel eind komt). Uiteindelijk kwam hij toch weer terug naar Windows omdat hij nogal vast zit aan Windows only software (studie en zo, je kent het wel), maar zo nu en dan hoor ik nog wel eens een klacht van "Op Linux Mint kon ik X doen, waarom kan Windows dat niet?". Ik was er best verbaasd over hoe snel hij leerde om de terminal te waarderen. Als je die eenmaal durft te openen kan je er erg veel problemen in no-time mee oplossen, maar ik had zelf langer nodig om tot die conclusie te komen dan hij dat had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, persoonlijk, heel simpel door de bocht, naast de bovenstaande dingen, kun je Torvalds/Tanenbaum discussie hier ook in gooien: Linux is een kernel, en van nature gefragmenteerd. Je ziet een paar general-purpose "OS-en" ontstaan, zoals Android, SteamOS, maar in de basis is er geen linux, behalve de linux kernel...

En daar komt weer een ander punt. Ja: Linux kan bijna alles, maar nee: Linux is zeker chaotischer. Tik maar eens bij Windows in, start (werkt in elke versie vanaf Vista t/m 8.1); devmgmt.msc -- een device manager. Het is erg makkelijk een driver te veranderen en even te "tweaker" in Windows, dit is in Linux een stuk logger, en het ondersteunt mogelijk NET niet jouw versie van X.org; Mir, of wat dan ook... en dan kun je verder werken, of, erger: je .deb package naar een .rpm maken via Alien, of nog meer... er is zeer veel mogelijk maar het is niet altijd gestructureerder. Windows kan ook een hoop mee via de command line of zelfs de UI, maar er zit voor het gevoel een net wat moderner "model" achter dan een monolitische layout zoals bij Linux, die erger wordt gemaakt door een gigantische factor versplintering, dat lokt niet uit tot de apps (hoewel voor omgevingen waar het "toch" custom moet dan wel weer eenvoudig kan zijn, zoals supercomputing of "black box" devices zoals routers), of in z'n algemeen: de user omgeving. Iets wat Android aangezien het een soort "sandboxed black box" is wel weer goed doet. Hoewel met de NDK soms wel weer lastig is als je tussen X86, MIPS en ARM gaat stoeien...

Qua hardware is het wel een ander device model; black box, niks veranderen, geen PC dus.

En tsja, verder, is het beter? Nee. Windows kan ook een hoop op, zeker als je de command line/powershell ook wat leert... toch verbazingwekkend divers en multi-mode. En ja; je kunt er zelfs KDE op zetten, en een POSIX-compatible layer... Ik mis niks door Windows te gebruiken!

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 21-10-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Tot nu toe vind ik het een leerzaam topic uit alle fronten.

Het "opleggen" van een Linux systeem is niet bedoeling, maar je kan niet ontkennen dat Microsoft dat ook doet door koppelverkoop.
Ooit heeft Dell computers verkocht met Linux als koppelverkoop, maar dat bleek ook geen succes.

Iedereen gebruikt Windows omdat ze dat ook op het werk gebruiken.
We weten ook dat de stad München is overgestapt op Linux, maar hoeveel werknemers van München gebruiken thuis nog Windows?

Heeft iemand speciale applicaties dan is het dicht timmeren van Windows inderdaad een oplossing.
Anderen gebruiken thuis een Apple en op het werk Windows en dat bijt ook niet.

De aangehaalde oplossingen om Linux te demonstreren en eventueel in een VM vind ik een hele goede!
Dat geeft mensen de vrijheid om te kijken of het aansluit bij hun computer gebruik.
Of dit dan lijd tot het wel/niet overstappen op een ander OS wordt dan een bewuste keuze, net als bij aanschaffen van een bed, auto of huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet. Met de gebruiker als non admin ben je er al. Je geeft een Linux gebruiker toch ook geen root toegang? En als het wel gebeurt, recoveren naar een eerder herstelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:17

diondokter

Dum spiro, spero

Ik denk dat mensen vergeten zijn waarom er voor het ene os meer virussen zijn dan voor andere...
Juist, de hoeveelheid gebruikers en de accesibility. Zo heeft android (Veel gebruikers en open-source) meer virussen dan ios. Windows is redelijk open en heeft super veel gebruikers, vandaar die virussen.

Wat denk je dat er met de open-source linux gaat gebeuren als veel mensen het gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@diondokter.
Welke virussen? Trojans ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Dan doe je toch iets verkeerd hoor? Ik installer veel en veel van nogal shady internet sites en nooit enige last mee.

Wat krijg je dan precies?
  1. defragmenteer c:
  5. Installeer VirtualBox
  7. Start Windows.vdi
  8. defragmenteer c:
  9. sdelete -z c:
  10. Sluit windows af
  • Games
  • Office
  • Firefox / Chrome
  • etc. etc.

Probleem is dat ze dan spelletje x of programma y willen en dat lukt niet.

Sinds windows 7 / 8 is er eingelijk amper reden om nog over te stappen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat 80% van de mensen al afhaakt bij stap 2 van je stappen plan.
En daarnaast hebben de meeste mensen geen last van virussen maar een trage PC. 8)7

En natuurlijk kopen de meeste mensen een werkende PC met een OS (bijna altijd Windows) er op geïnstalleerd. Nu zie ik zelf al wat kennissen en familie die net een PC hebben gekocht met Windows 8 maar er niets van snappen en/of het niets vinden. Ze zouden eigenlijk terug willen naar Windows 7, maar het zelf erop zetten dat is ze al weer een stap te ver.

Dus denk ik dat Linux al helemaal geen optie is voor de meeste mensen, ik zou het zelf ook nooit aanraden bij mensen omdat ik weet dat ik dan weer mag opdraven als ze in de (simpelste) problemen komen.

Zelf houd ik het lekker bij OSX het (in mijn ogen) beste van beide werelden. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:08:
[...]

Windows kost geld en is veel meer gesloten. Aan de andere kant maakt het tegenwoordig ook niet zo heel veel meer uit als je wél Linux wilt gebruiken. Iedereen kan browsen met Firefox, Chrome of Opera en iedereen kan z'n briefjes wel typen met LibreOffice of OpenOffice. De noodzaak om Windows te gebruiken is dus ook niet zo heel groot meer, maar dat is natuurlijk op zichzelf geen reden om dat te doen.

Je hebt ook wel iets minder kans op virussen en dergelijke, maar als je Windows normaal gebruikt loop je daar niet zo heel snel tegenaan. Ik niet in elk geval. Misschien op XP nog omdat iedereen daar maar gewoon root - ehh administrator is (thnx MS). Maar dat had ik al geschreven: voor de generatie machines die voor XP geschikt zijn maar niet voor Windows 7 of 8 is het wel een overweging waard, al kopen de meeste mensen vanzelf een keer een nieuwe computer of laptop, daar staat Windows al op en dat vindt iedereen dik in orde. En weet je: het is jammer dat Windows nog zo de default is, maar dat is niet de schuld van de gebruikers.

[...]

Ik denk dat het topic ook is gestart vanuit ideologisch standpunt, en dat heb ik een tijd geleden dus achter me gelaten. Ik pas het op mezelf toe maar in de praktijk blijkt dat dat andere mensen bijna nooit bereikt, behalve als ze echt geïnteresseerd zijn in de computer en het OS. Mensen als je ouders en kennissen vallen in mijn beleving eigenlijk nooit in die groep.

[...]

Dat is de andere kant op weer overdreven. Ik denk dat de meeste mensen met een Linuxinstallatie wel prima kunnen werken.
Om met het laatste te beginnen, ik denk even vanuit mijn schoonvader en buurman, om maar even een voorbeeld te noemen.
95% gaat naar de mediamarkt of iets dergelijks en koopt een HP met daar win7/8 er al op. Die gaan geen moeite doen om die licentie niet te gebruiken, hun geld terug te krijgen en een ander OS te installeren. Die klikken op akkoord en gebruiken windows.
Voor die categorie zie ik echt meer redenen om het niet te doen dan wel. Niet dat dat betekent dat ze niet met linux uit de voeten kunnen, maar het levert ze niets op. Geld hebben ze al betaald, installatie al gedaan en linux geeft de gemiddelde gebruiker niets extra's maar wel potentiële problemen tijdens installatie, minder kennis in de vriendengroep in geval van problemen en onwennigheid (in het begin)
.
Er is geen noodzaak tot het gebruik van windows, maar er is ook geen voordeel (in dit geval) te behalen door het gebruik van linux.

Voor bedrijven en geïnteresseerde gebruikers ligt het anders, maar daar gaat het topic niet over.

Wil je Jan met de pet over hebben op linux, moet je ze iets bieden. Nu is er niets wat ze zal doen overstappen anders dan interesse in linux/open source zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

diondokter schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:20:
Ik denk dat mensen vergeten zijn waarom er voor het ene os meer virussen zijn dan voor andere...
Juist, de hoeveelheid gebruikers en de accesibility. Zo heeft android (Veel gebruikers en open-source) meer virussen dan ios. Windows is redelijk open en heeft super veel gebruikers, vandaar die virussen.

Wat denk je dat er met de open-source linux gaat gebeuren als veel mensen het gaan gebruiken?
Wat ik denk dat er gebeurt? Dat het nog steeds minder gevoelig is voor virussen.

Linux is niet veiliger wat betreft virussen omdat Linux minder gebruikt wordt, dat argument is een misinterpretatie van mensen die ooit iemand hoorden zeggen "Linux is relatief ongevoelig voor virussen" en toen geen zin hadden om verder te lezen. Ja, momenteel is het niet interessant om een Linux-virus te schrijven dat de thuisgebruiker lastig valt, maar er zijn ook wel categorieën waar Windows de underdog is. Denk aan servers en mainframes. Als het niet Linux is die daar dominant is, dan in ieder geval het geheel van Unix-gebaseerde besturingssystemen. En dat zijn toch echt wel interessante doelwitten. Er zijn al veel mensen die het gebruiken, het is alleen minder populair voor huis-, tuin-, en keukengebruik.

Maar al zou Linux veel gebruikt worden in huiselijke kring, dan had het alsnog beveiligingsmechanismen die bijvoorbeeld Windows mist. Applicaties hebben niet per definitie rechten tot zowat alles te doen waar ze maar zin in hebben. Op Windows heb je maar twee groepen met bepaalde rechten: de user en de admin. Op Linux heb je er zoveel er maar nodig zijn. Op mijn Linux bak tel ik er 65. Dat is inclusief een groep voor bijvoorbeeld mijn Desktop Environment, eentje voor packet sniffer Wireshark, eentje voor (viruele) COM-poorten waar enkel mijn Arduino IDE gebruik van mag maken (een virus zou zelfs niet kunnen proberen software op mijn Arduino's te zetten tenzij ik het expliciet en doelbewust toestemming geef), ga zo maar door. Zelfs audio afspelen mag een potentiële trojan niet zomaar. En toch merk ik tijdens mijn dagelijks gebruik bijna niets van de aanwezigheid van zoveel groepen. Dan vind ik dat toch een redelijk veilige architectuur in vergelijking met Windows, als ik dat zo mag stellen. Je moet gewoon of een hele domme gebruiker hebben, of een hele slimme trojan om zomaar rechten te kunnen krijgen die je niet mag hebben (beveiligingsproblemen door bugs daargelaten)

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 21-10-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Fly-guy schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:45:
[...]
Er is geen noodzaak tot het gebruik van windows, maar er is ook geen voordeel (in dit geval) te behalen door het gebruik van linux.
Dat ben ik met je eens. Andersom werkt het wmb ook wel: als je een machine koopt en er staat een Linux-OS op, dan zou je daar ook alles wel mee moeten kunnen, zolang daar niet Windowsprogramma's tussen zitten waar je niet vanaf wilt of kunt stappen. En ook dat geldt andersom ook wel weer, al is het bepaald niet ongewoon dat software die op Linux draait ook naar Windows gepoort wordt.
Amanoo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:45:
[...]

Ja, momenteel is het niet interessant om een Linux-virus te schrijven dat de thuisgebruiker lastig valt, maar er zijn ook wel categorieën waar Windows de underdog is. Denk aan servers en mainframes. Als het niet Linux is die daar dominant is, dan in ieder geval het geheel van Unix-gebaseerde besturingssystemen. En dat zijn toch echt wel interessante doelwitten. Er zijn al veel mensen die het gebruiken, het is alleen minder populair voor huis-, tuin-, en keukengebruik.
Linuxservers worden ook dagelijks gehackt hoor, overschat het niet. Hoeft niet aan de kernel te liggen overigens. Een Apache kan ook gewoon lek zijn. Of je FTP-daemon. Of een willekeurige andere daemon.
Verder doet Windows qua beveiligingsmogelijkheden vandaag de dag niet onder voor Linux. Het lijkt karig, maar start maar eens de policy-editor in een moderne Windows! Je kunt dat ding behoorlijk dichttimmeren!

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 21-10-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

De vraag "Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux?" en
als IT-nerd lukt het maar niet om ze te overtuigen.
Zijn eigenlijk twee losse punten.

De eerste vind ik de meest interessante, want ik denk dat er rond GNU/Linux nog bijzonder veel te verbeteren is op heel veel gebieden, voordat het een goede, totale, gebruikerservaring kan geven aan de niet-tweaker.

En dan komen we ook weer op een klassiek punt rondom community development: om iets neer te zetten en bij te blijven moet er wel focus zijn van je mankracht, en leiding. Maar onder Linux heb je juist veel spreiding. Tig distro's, waarvan denk ik een 10% echt bijzonder bestaandsrecht heeft. En die al die distro's hebben exact hetzelfde problemen in hun concurrentiestrijd met andere distro's en Windows, en OS X.

Onder de belangrijke problemen schaar ik o.a.
• GPU- en display-drivers die niet fatsoenlijk en/of snel functioneren
• te weinig software die niet voor nerds/science is bedoeld zoals R en latex
• te weinig eenheid, herkenbaarheid en sterk wisselende user-experiences in software
• te weinig mainstream games

Om er een puntje uit te pakken:
AMD en Nvidia een schop onder hun reet geven in beweging krijgen omtrent drivers onder Linux, is iets wat de GNU/Linux community jarenlang niet écht is gelukt. Ik ben blij dat ze nu bij Steam op in ieder geval twee van bovenstaande punten iets proberen te bereiken. Daar zit ook leiding en focus. Het past ook in hun beeld dat ze Windows 8 een slechte zet vinden voor games.

De cirkel "er is geen software, dus ik gebruik het niet, dus komt er geen software, dus gebruik ik het niet" zal waarschijnlijk enkel door dergelijke initiatieven, waarbij mensen zich op een probleem kunnen focussen, en veel marketing, langzaam afgebroken kunnen worden.

Vergeet trouwens niet dat veel ontwikkelaars op GNU/Linux in zekere zin het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn. OS X draait al op een systeem wat qua onderlaag bijzonder veel weg heeft van Linux, en dat werkt écht goed. Ja, op een beperkte set hardware, maar dan ook echt goed. Daar hebben ze de barriere van te weinig software intussen overwonnen. Op iOS zijn ze zelfs voorloper in de mobiele markt, qua softwarebeschikbaarheid.

De tactiek en techniek die men daar heeft toegepast qua ondersteunende libraries, qua richtlijnen, qua UX, qua GUI. Het kan dus wél mensen.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

diondokter schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:20:

Mwoeah, populariteit is een belangrijke factor, maar niet de enige. Inherente veiligheid (of gebrek daaran) in ontwerp maakt wel degelijk flink uit.

Dat gezegd, al zou populariteit enige factor zijn, dan is dat juist een argument om niet met de kudde mee te gaan ;)

IMHO maakt OS-keuze steeds minder uit:
[list]• Enerzijds is er een stevige trend richting web-apps die (zo goed als) platform onafhankelijk zijn.
• Anderzijds zijn de emulation/virtualizationmogelijkheden steeds beter (Wine blijft gepruts, maar meestal krijg je dingen aan de praat)
• Tenslotte zie je de scherpe lijn mbt free vs non-free licenties vervagen, met veel FOSS onder proprietary OSsen en omgekeerd veel proprietary spul onder Linux, display drivers voorop.

Ik draai zelf Linux op m'n homeserver en PC van m'n dochter (incl Wine in haar geval), Windows op m'n eigen desktop en dualboot op netbook en werklaptop, m'n vriendin werkt vrijwel uitsluitend met Linux maar draait thuis Windows (en dan tel ik hier een aantal cross-platform VMs nog niet eens mee) - het is gereedschap en we gebruiken gewoon wat het beste bij onze skills en de taak voor handen past. Enige waarbij ik enige ideologie laat doorsijpelen is de keuze van Linux voor m'n dochter. Helaas interesseert ze zich op geen enkel vlak in de techniek, dus bij dezen interesseert ze zich thuis niet in Linux ipv op school en bij vrienden niet in Windows of MacOS interesseren :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik merk dat ik zelf ook steeds zit te wisselen tussen Windows en Linux. Maar het ultieme besturingssysteem heb ik nog steeds niet gevonden. Momenteel gebruik ik Windows 7 en dat bevalt wel prima, wil ik Linux gebruiken dan doe ik dat via SSH en dan kan ik eigenlijk alles wat ik wil (voor mijn doel). Het emuleren van het ene OS binnen het andere OS staat mij tegen, het is het toch nét niet.

Verder moet je het gewoon gebruiken waar het geschikt voor is (beetje het gereedschap idee wat dion_b ook aanhaalt). De normale gebruiker boeit het niet waar ze mee werken, als het maar werkt :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-09 14:36
DJMaze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:58:
Ooit heeft Dell computers verkocht met Linux als koppelverkoop, maar dat bleek ook geen succes.
Dat doen ze nog steeds. Ik heb op het werk een Dell XPS met daarop standaard ubuntu.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:24:
[...]

Ik heb een keer als amateur een ubuntu geïnstalleerd, Volgens mij was dat toendertijd, toegankelijk, goed onsteund. In de praktijk niet dus. Mijn hele schijf werd in een raar format geformatteerd, games en programma's werden niet ondersteund.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:58:
[...]

Het "opleggen" van een Linux systeem is niet bedoeling, maar je kan niet ontkennen dat Microsoft dat ook doet door koppelverkoop.

[...]
De XPS 13 Developer Edition met af-fabriek Ubuntu installatie heeft volgens mij niet slecht verkocht anders (is ook nog steeds verkrijgbaar btw), want de verantwoordelijke product manager heeft via de officiële forums al aangegeven dat daar binnenkort ook een Haswell opvolger van verschijnt.

Echt storm loopt het echter natuurlijk niet, maar kennelijk ik het succesvol genoeg om er een vervolg aan te geven. Het is ook niet onverstandig van Dell om wat Linux kennis warm te houden voor het geval dat het ineens toch in trek komt. Wie weet, zie wat Valve op dit allemaal met Linux doet.. dat trekt toch aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
3x3 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:32:
Ik heb een keer als amateur een ubuntu geïnstalleerd, Volgens mij was dat toendertijd, toegankelijk, goed onsteund. In de praktijk niet dus. Mijn hele schijf werd in een raar format geformatteerd, games en programma's werden niet ondersteund.
Met raar formaat bedoel je ext 3/4? Dat is de default Linux filesystem ja, net zoals NTFS die voor Windows is. Niks raars aan verder. Windows kan het ook lezen als je de juiste driver installeerd.

En je programma's en games? Tjah je verwacht dat je Windows spul het zo doet op een non-Windows systeem? Soms kan wine er wat mee, maar dat is ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Nou, als IT nerd, moet je beginnen met die mensen geen Administrator rechten te geven.
En viruscanner te installeren en een ad blokker en even java verwijderen.
Zo 99% kans minder op virussen.
Als er toch virussen op komen, dan Flash kan nog wel een lek.

Het wilt namelijk helemaal niets helpen als men de gevaren niet kent.
Ook linux ( en MAC ) hebben virussen, en daar zie je het nog minder snel ( en zeker als leek )
Het is ook de kunst van uitleggen natuurlijk, neem de tijd. Als ik mijn inmiddels 88 jarige Opa die nog maar 1% ziet, het ook kan uitleggen, dan moet jou dat ook lukken.
En als het iedere keer dezelfde persoon is, ga dan eens mee kijken wat ze nu precies doen.
Laat ze niets zomaar installeren, zet wachtwoorden op een beheerders account.

Mocht je toch wat willen proberen, pak een live CD van Mint Linux of Debian ( of ubuntu )
Maar goed, zoals ik zeg, ook daar komen virussen mee binnen, misschien wat minder snel, maar niets is 100% virus dicht. ( behalve,, kreeg ik vandaag in de mail. )
ga hier maar eens kijken, kan je er nog wat aan verdienen ook. ;-)
http://www.comodo.com/
wel een virus op je pc, dan krijg je 500 dollar per incident ;-), is je pa een mooi proef persoon voor lijkt mij.
( en misschien wat minder porno bekijken ;-) :+

suc6.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Gebruikers overkrijgen op één v/d huidige distro's lijkt me niet echt handig...

Iets als Android gaat er wel in, maar om nou te zeggen dat dat vrij van zooi is, er zijn niet voor niets ook daar al av-scanners voor...

Het is ook gewoon zo dat Windows zijn positie nou eenmaal al geclaimd heeft, een simpele applicatie zoals die van de Belastingdienst kan al een probleem zijn voor een eindgebruiker.

Wat mij betreft is Windows 7 meer dan prima voor de thuisgebruikers, eventueel aangevuld met wat extra maatregelen (geen admin-rechten, goede av-scanner e.d.). Windows 8 vind ik zelf al weer wat minder vriendelijk, ik heb het zelf 11 maanden uitgehouden, maar uiteindelijk vond ik zelfs na zo'n tijd Windows 7 toch prettiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
3x3 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:32:
[...]

Ik gok dat je dat zelf verkeerd hebt gedaan. :P

Andersom is het al jaren loei-irritant dat MS met z'n bootloader alleen maar Windowsen kan booten en je het risico loopt niet meer zomaar je Linuxinstallatie te kunnen booten omdat die domme Windows-installer een egoïst eerste klasse is. Sowieso is Windows verschrikkelijk gelimiteerd op dit soort punten. Ext3/4 mounten? Wasda? Snapt ie niet. Formaten die MS niet interessant vindt? Pech gehad.
Andersom kan ik met een Linux-OS goed NTFS mounten en bewerken.
Op dat punt is Windows simpelweg keihard inferieur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bigs schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:35:
[...]
Echt storm loopt het echter natuurlijk niet, maar kennelijk ik het succesvol genoeg om er een vervolg aan te geven. Het is ook niet onverstandig van Dell om wat Linux kennis warm te houden voor het geval dat het ineens toch in trek komt. Wie weet, zie wat Valve op dit allemaal met Linux doet.. dat trekt toch aandacht.
Dit is denk ik de "key", voor de gemiddelde consument wordt linux pas interessant als de content er is. Nu kun je zeggen dat die content er pas komt als er users zijn, maar dat is een cirkel die je moet doorbreken.

Een klant bij de mediamarkt/etc zal zelden tot nooit een computer kopen met linux erop, simpel omdat hij het niet kent (als hij het wel goed genoeg kende, kocht hij zijn computer daar niet) en niet weet dat het inderdaad wel een volwaardig alternatief is.

Als valve en andere grote (online)bedrijven massaal linux content gaan aanbieden plus fabrikanten het echt actief gaan aanbieden en daardoor de bekendheid en toepassingen van linux bij het grote publiek bekend worden, dan pas zal Jan met de pet het als alternatief zien. Natuurlijk heb je dan nog de instelling van nieuw, dus eng, maar voordat er een grote verschuiving komt (of kan komen), moet er nog heel wat veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
[b][message=41078762,noline]
Als je mensen over wilt halen, moet je dat met goede argumenten doen. Laat ze zien wat ze krijgen en zadel ze niet op met een systeem waar ze nog minder van snappen.
Een groot voordeel van Linux is dat het via de packagemanager ge-update kan worden.

Hieronder staat een lijst van programma's die ik op de computer heb staan.... links de versies onder Windows, rechts hetgeen ik onder Linux gebruik of ga gebruiken als ik volledig overstap. (edit: DropBox was ik nog vergeten, waar ik de encrypted password-database van Keepass in heb zitten.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Applicaties die vervangen gaan worden:

7-Zip           XArchiver
Audacity        Audacity
Calibre         Calibre
CDBurnerXP      K3B/Brasero/enz
CUETools        RipperX/RubyRipper
Cygwin          Uh... tja. Terminal.
Dolphin NGC     Dolphin NGC
DOSBox          DOSBox
Eclipse         Eclipse     
ePSXe           ePSXe
ExifTool        ExifTool
FileZilla       Filezilla
Firefox         Firefox/Iceweasel
Foobar2000      Clementine of Exaile
Frescobaldi     Frescobaldi
GIMP            GIMP
GoGui           GoGui
HxC2001         HxC2001 (Floppy-to-SD-card emulator)
KeePass         KeePass (onder Mono), of KeePassX
LibreOffice     LibreOffice
LilyPond        LilyPond
MP3Tag          PuddleTag of EasyTag
PCSX2           PCSX2
Python 2.7.5        Python 2.7.5
SABnzbd         SABnzbd
Scrivener       Scrivener (ik denk erover deze te droppen)
Sigil           Sigil
Spyder3Elite 4.0.2  Argyll CMS/Calibrator
SumatraPDF      Evince
TBIView         TBIView
Thunderbird     Thunderbird
uTorrent        Transmission
VirtualBox      VirtualBox
VLC         VLC

Applicaties waar zeer waarschijnlijk wel een vervanger voor is:

Album Art Downloader    Nog niet bekeken
ReNamer         Nog niet bekeken
Fat Sorter      Nog niet bekeken (file sorter voor FAT32)

Applicaties die niet meer nodig zijn vanwege de overstap:

Microsoft ACTK      Niet nodig
GOG Downloader      Niet nodig
CCleaner        Niet nodig
Defraggler      Niet nodig
WinSplit Revolution Niet nodig (Window Manager)
Dexpot          Niet nodig (Multiple desktops)
DVD Shrink      Buiten gebruik geraakt

Probleemgevallen:

ChessBase/Fritz     Komt eeuwig in XP VM zonder internet terecht
Digital Editions    FRAAAACK! %^%#^#^%#$%  (***)

Het is niet zo dat ik Windows compleet wil laten vallen; ik ben geen Windows-hater. Echter, als je die lijst hierboven ziet, dan kun je je indenken dat het up to date houden van al die applicaties onder Windows best veel tijd kost. Om de zoveel tijd krijg ik 's een "tic" en loop ik de lijst na en vervang ik er een paar.

Onder Linux kan dat met de meeste van die applicaties automatisch via de repo. In mijn ogen is dat HET grote voordeel van Linux: als je het voor elkaar krijgt om alles via de repo te doen, dan ben je met één commando klaar om je hele bak te updaten.

De applicaties waarmee dat niet kan zijn de volgende:

- Calibre, Eclipse (ontwikkeling te snel, deze lopen altijd veel te ver achter in de repo)
- HxC2001 (Niet in repo's, te specifiek, en hoeft slechts ge-update te worden in geval van een bugfix.)

Windows ga ik uiteindelijk gebruiken als "spelcomputer". Het krijgt een eigen partitie op mijn 2de HDD, samen met de 1 of 2 spellen die ik op dat moment aan het spelen ben. Wellicht verschuif ik ook de emulators zoals ePSXe en Dolphin daarheen als ze onder Linux problemen opleveren met de grafische kaart. De prijs van Windows is voor mij het probleem niet: het probleem is het onderhoud van al die applicaties. Dan heb ik de drivers, en dingen zoals Java nog niet eens in de bovenstaande lijst staan.

Als Windows uiteindelijk alleen nog spellen draait (degene die ik dus op een gegeven moment speel), dan valt er maar heel weinig te updaten. Windows zelf, en wellicht de emulators. De spellen worden maar zeer zelden ge-update, omdat ze allemaal van GoG.com komen.

Chessbase/Fritz ga ik nooit meer opwaarderen omdat de nieuwste versies me ECHT tegenstaan op het gebied van de GUI, en het feit dat ze online activatie vereisen. Deze programma's komen gewoon voor eeuwig in een van internet afgekapte XP-machine terecht.

Het enige echte probleemprogramma is Adobe Digital Editions. Dat wordt gebruikt om ebooks te downloaden die met DRM beveiligd zijn. Calibre kan die boeken de-DRM-en, maar alleen als ze beiden op dezelfde computer staan. Dus, als ADE onder Wine draait, dan moet Calibre ook onder Wine draaien. Dat is te lastig. Aangezien ik Windows toch aanhoud voor het spelen van spellen, denk ik dat ik ADE en Calibre daar ook op installeer. Om te de-DRM-en hoeft Calibre niet constant de laatste versie te zijn. Misschien installeer ik ze beiden wel in de Chessbase-VM, voor zolang ADE en Calibre XP nog ondersteunen.

Het beste advies dat ik je kan geven is hetgeen ik zelf door de jaren heen heb gedaan: vervang de op windows gebruikte applicaties één voor één voor een opensource-variant. Vervang Internet Explorer door Firefox. Vervang daarna Windows Mail door Thunderbird. Daarna de illegale Office door LibreOffice. Vervang de muziekspeler door bijvoorbeeld Clementine. Enz.... als alle applicaties vervangen zijn, kun je er Linux als OS onder schuiven.

De probleemgevallen zijn: "Ik wil PER SE iTunes/PaintShop Pro/etc gebruiken", en "Ik wil heel veel spellen spelen". Dan kun je gewoon beter Windows fatsoenlijk dichtzetten met een Admin-wachtwoord en normale gebruikersaccounts want in dit geval is elke poging vanaf het begin al een verloren zaak.

[ Voor 47% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eloy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:06
Dit lijkt me eigenlijk wel de beste keuze als Linux distro voor 'Jan met de Pet':

http://elementaryos.org/

De interface heeft veel weg van OSX, en het lijkt me dat het best gemakkelijk is om te gebruiken

Ik ben zelf meer van Arch Linux als Tweakert :+

<div>Q: How do you annoy a web developer?</span>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:56:
[...]

Ik gok dat je dat zelf verkeerd hebt gedaan. :P

Andersom is het al jaren loei-irritant dat MS met z'n bootloader alleen maar Windowsen kan booten en je het risico loopt niet meer zomaar je Linuxinstallatie te kunnen booten omdat die domme Windows-installer een egoïst eerste klasse is. Sowieso is Windows verschrikkelijk gelimiteerd op dit soort punten. Ext3/4 mounten? Wasda? Snapt ie niet. Formaten die MS niet interessant vindt? Pech gehad.
Andersom kan ik met een Linux-OS goed NTFS mounten en bewerken.
Op dat punt is Windows simpelweg keihard inferieur. :)
Sowieso hele fs-handling en installatie.

Mooi voorbeeld: probeer eens Windows 7 te installeren met originele install media op een PC met een SSD en een HDD, waarbij AHCI aan staat. IMHO zo'n beetje default config voor een 'enthousiast' PC tegenwoordig. Gaat goed tot de eerste reboot en dan *bam* einde verhaal. Wat blijkt: installer kan ofwel SSD danwel HDD partitioning doen, maar niet beide tegelijk op twee verschillende schijven tenzij je via een custom unattended install anders instelt. En zodra er een HDD in hangt wordt dat de default, wat icm SSD fout gaat.

Workaround 1: HDD lostrekken, op SDD installeren, na install HDD er weer in.
Workaround 2: Je verdiepen in unattended installs, zelf install media aanpassen, dan gelijk zoals je het wilt doen.

En daar betaal je dan voor? Anno 2013? :X

Ubuntu installer: als je niets aangeeft installeert hij automatisch (goed) op SSD met de HDD al netjes voor je gemount. Of je kunt zelf op moment dat je installeert zo weinig of zoveel als je wilt aanpassen.

De dagen dat je verplicht enorm in HOWTOs moest verdiepen om Linux werkend te krijgen zijn al lang voorbij, ik zou durven beweren dat het voor een totaal onbevooroordeelde nOOb (lees: iemand die niet al jaren prutst met Windows) ondertussen een stuk makkelijker is om Linux te installeren en om in Linux software te installeren dan onder Windows, sterker nog dat het al aardig in de richting gaat van MacOS, waarbij de onderlinge integratie bij MacOS beter is maar het totale aanbod aan packages die je in de app store kunt vinden bij Linux veel hoger is. Bij Windows 8 kun je een paar "Modern" apps in de app store vinden maar niets van het zwaardere werk...

Maar goed, dat alles gezegd, grootste deel van de mensheid is niet een onbevooroordeelde nOOb, dus zijn ze gewend aan de (on)logica van Windows systemen, dus is de drempel om ze iets anders voor te schotelen hoger. Bovendien is het (nog) zo dat de meeste games 'gewoon werken' op een modern Windowsbak, waar je onder Linux een stuk meer moeite moet doen, en uitgerekend (moderne) games zoals al eerder gezegd totaal niet in een gevirtualiseerde omgeving te draaien zijn. En die moeite wil niet iedereen doen. Sterker nog, ik als vrij overtuigd voorstander van FOSS en zeker niet de ergste nOOb die er rondloopt wil die moeite ook niet iedere keer doen, daarom dat ik zelf op m'n desktop Windows draai. Als Steam op Linux en SteamOS daar grote verandering in brengt stap ik met alle liefde over, tot die tijd niet. En als ik het al niet doe kan ik niet verwachten dat iemand dat wel gaat doen voor wie een command prompt eng is, die niet weet of wil weten wat inodes zijn en waarom ze op kunnen raken terwijl er nog ruimte over is in een fs, die Sims3 of World of Tanks willen draaien etc... etc... etc..

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 21-10-2013 17:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:41:
[...]

Sowieso hele fs-handling en installatie.
Helemaal irritant (maar echt he) is dat de installatie ook altijd per se vanaf schijf moet zijn, die elke dag dus verder achterloopt. Ik vind het ronduit een gruwel om Windows te moeten installeren. Het is wel mogelijk om een ISO te slipstreamen met updates geïntegreerd geloof ik, maar MS zou eens gewoon een volwassen installer mogen maken die gewoon de laatste versies van het internet trekt. En als dat niet kan omdat er geen verbinding is, dan van schijf.
Ik weet niet of het met Windows 8 en/of 8.1 nou eens een keer kan, maar zo niet: :F

Verder, met games... da's waar. Ik ben echt vreselijk benieuwd of Valve hier verandering in gaat brengen. Het is een slim bedrijf dat een hoop voor elkaar kan krijgen, dus ik heb daar best wat hoop voor. En het is ook niet alsof Windows altijd goed werkt; problemen met drivers hebben mensen aan de lopende band, nou weer dat Windows 8.1 problemen kan geven met de muis, zie ik net op de FP voorbijkomen... geen OS is perfect. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 21-10-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:41:
[...]
Mooi voorbeeld: probeer eens Windows 7 te installeren met originele install media op een PC met een SSD en een HDD, waarbij AHCI aan staat. IMHO zo'n beetje default config voor een 'enthousiast' PC tegenwoordig. Gaat goed tot de eerste reboot en dan *bam* einde verhaal. Wat blijkt: installer kan ofwel SSD danwel HDD partitioning doen, maar niet beide tegelijk op twee verschillende schijven tenzij je via een custom unattended install anders instelt. En zodra er een HDD in hangt wordt dat de default, wat icm SSD fout gaat.
ik zou toch zweren dat ik een maand geleden win 7 heb geïnstalleerd op een systeem met twee HDD's en 2 SSD's. Waarbij windows op een van de SSD's gezet is, zonder iets los te trekken of iets raars te doen.
In de instalelr de juiste schijf selecteren, formateren en installeren. Ik kan me echt geen problemen herinneren.
Cyphax schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:47:
[...]

Helemaal irritant (maar echt he) is dat de installatie ook altijd per se vanaf schijf moet zijn, die elke dag dus verder achterloopt.
Je bedoeld met schijf een DVD? Ik heb bovenstaande installatie gedaan vanaf een USB stick door middel van een microsoft appje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom laat je ze het niet uitzoeken? "Ik weet niets van Windows", zeg ik altijd. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Amanoo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:45:
<snip>

Maar al zou Linux veel gebruikt worden in huiselijke kring, dan had het alsnog beveiligingsmechanismen die bijvoorbeeld Windows mist. Applicaties hebben niet per definitie rechten tot zowat alles te doen waar ze maar zin in hebben. Op Windows heb je maar twee groepen met bepaalde rechten: de user en de admin. Op Linux heb je er zoveel er maar nodig zijn.
Op mijn Linux bak tel ik er 65
Volgens mij moet je toch echt eens wat verder kijken dan de twee standaard aanwezige groepen. Onder Windows kun je ook 65 of 231 groepen hebben als je dat wil.

Dit is een groot probleem: veel mensen die met Linux gaan werken, komen in aanraking met concepten waarmee men zich onder Windows nooit heeft beziggehouden, en gaat er prompt van uit dat Windows deze concepten niet kent.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/GoT/wingroups.png

Toegegeven, Windows heeft standaard geen groepen zoals Sound, en Scanner, en weet ik wat al niet meer, maar dat soort dingen KUN je wel hebben als je per se wil. Het grote probleem dat Linux heeft (al wordt het langzaamaan steeds kleiner) is dat je zo ongeveer alles van het OS MOET weten, om er normaal mee te werken, terwijl je van Windows dingen KUNT weten, op het moment dat je ze nodig hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
IMHO is het ACL-systeem van Windows beter dan de basis-POSIX ACLs.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het is al vaker geroepen inderdaad: Waarom 'moet' dat? Ik draai al zolang als ik met IT werk Windows PC's en heb nog nooit last van virussen of trojan's gehad (in de zin dat die keren dat ik ze tegenkwam, ik ze onschadelijk kon maken voor het last opleverde).

Ik kan het tot op zekere hoogte eens zijn met de bewering dat open source 'beter' is (maar dan krijg je weer een discussie over wat 'beter' precies inhoud).

De zwakste schakel (beveiligingstechnisch gezien) is de gebruiker. Als jij 'ja' of 'ok' klikt voor de installatie van een trojan dan gaat er al ergens iets niet goed. Een goed security pakket in combinatie met uitkijken wat je doet is al 90% van het werk.

Dat gezegd: Ik heb mijn moeder (51 jaar, geen snars verstand van IT) een keer een laptop kado gedaan met Ubuntu erop. Mail ingesteld, firefox erop, aangewezen waar ze haar foto's moet dumpen en klaar. Na een jaartje had ik een Windows 7 licentie voorhanden en heb die op de laptop gezet vanuit de simpele gedacht dat ze dat gewend was (de laptop/pc's daarvoor waren allemaal Windows) en na 2 weken belde ze me op: "Kun je dat Linux er niet terug op zetten? Mijn pc was toen een stuk sneller en prettiger om mee te werken!".

De hele gedachte achter open source is ook keuzevrijheid, daar hoort het type OS ook bij. Mensen moeten willen, en niet van 'ons' aannemen dat het beter is. Als je een gebruiker casually laat zien dat er meerdere keuzes zijn, en daarbij jouw eigen keuze afdoende motiveert, heb je volgens mij veel meer kans dat hij of zij overstapt.

Maar nogmaals, een veilig systeem is ook mogelijk met Windows, je moet gewoon weten wat je (niet) doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 17:56:
IMHO is het ACL-systeem van windows beter dan het de basis-POSIX acls.
Volgens mij is er op de "normale" manier niet eens een mogelijkheid om meerdere groepen of meerdere users toegang te geven tot één map of file onder Linux... je moet dan aparte dingen gaan doen, maar hier heb ik me nauwelijks in verdiept omdat ik alleen Linux gebruik op mijn eigen computer, en ik ben altijd de enige user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Katsunami schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:12:
Volgens mij is er op de "normale" manier niet eens een mogelijkheid om meerdere groepen of meerdere users toegang te geven tot één map of file onder Linux... je moet dan aparte dingen gaan doen, maar hier heb ik me nauwelijks in verdiept omdat ik alleen Linux gebruik op mijn eigen computer, en ik ben altijd de enige user.
Meerdere users is niet zo het probleem : een aparte groep ervoor maken. Voor meerdere groepen heb je inderdaad de ACL's nodig en dat vereist verdiepen erin. Maar goed dan zit je al verder dan standaard gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:43
Onzinnig uitgangspunt. Installeer Norton: http://nl.norton.com/down...-norton-internet-security en je bent van al je problemen verlost.

Komt zelfs nog gunstig uit de prestatie impact test: http://www.passmark.com/f...ectionsuites-sept2012.pdf

Kost stuk minder moeite om iemand een licentie van 15 euro aan te raden dan ze te laten overstappen op een heel ander OS met hele andere software.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 21-10-2013 18:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
sdk1985 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:32:
[...]

Onzinnig uitgangspunt. Installeer Norton: http://nl.norton.com/down...-norton-internet-security en je bent van al je problemen verlost.
Norton is zo'n beetje de meest problematische virusscanner die de meeste systeemresources opeist. Norton en Symantec vereisen een fulltime systeembeheerder die alleen antivirus doet. Voor Enterprise prima, voor MKB, SOHO en consumenten niet geschikt. Neem dan gewoon MSE. Dat heeft immers weinig onderhoud nodig.

Of haal de adminrechten weg, dan heb je helemaal geen virusscanner meer nodig. Virusscanners zijn onder Windows eigenlijk helemaal niet meer nodig, als je maar een beetje oplet, je updates goed bijhoudt en af en toe een offline scan uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:32:
[...]

Komt zelfs nog gunstig uit de prestatie impact test: http://www.passmark.com/f...ectionsuites-sept2012.pdf

Kost stuk minder moeite om iemand een licentie van 15 euro aan te raden dan ze te laten overstappen op een heel ander OS met hele andere software.
Of gewoon gratis MSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:11:
Het is al vaker geroepen inderdaad: Waarom 'moet' dat? Ik draai al zolang als ik met IT werk Windows PC's en heb nog nooit last van virussen of trojan's gehad (in de zin dat die keren dat ik ze tegenkwam, ik ze onschadelijk kon maken voor het last opleverde).

Ik kan het tot op zekere hoogte eens zijn met de bewering dat open source 'beter' is (maar dan krijg je weer een discussie over wat 'beter' precies inhoud).

De zwakste schakel (beveiligingstechnisch gezien) is de gebruiker. Als jij 'ja' of 'ok' klikt voor de installatie van een trojan dan gaat er al ergens iets niet goed. Een goed security pakket in combinatie met uitkijken wat je doet is al 90% van het werk.

Dat gezegd: Ik heb mijn moeder (51 jaar, geen snars verstand van IT) een keer een laptop kado gedaan met Ubuntu erop. Mail ingesteld, firefox erop, aangewezen waar ze haar foto's moet dumpen en klaar. Na een jaartje had ik een Windows 7 licentie voorhanden en heb die op de laptop gezet vanuit de simpele gedacht dat ze dat gewend was (de laptop/pc's daarvoor waren allemaal Windows) en na 2 weken belde ze me op: "Kun je dat Linux er niet terug op zetten? Mijn pc was toen een stuk sneller en prettiger om mee te werken!".

De hele gedachte achter open source is ook keuzevrijheid, daar hoort het type OS ook bij. Mensen moeten willen, en niet van 'ons' aannemen dat het beter is. Als je een gebruiker casually laat zien dat er meerdere keuzes zijn, en daarbij jouw eigen keuze afdoende motiveert, heb je volgens mij veel meer kans dat hij of zij overstapt.

Maar nogmaals, een veilig systeem is ook mogelijk met Windows, je moet gewoon weten wat je (niet) doet.
Spijker op kop :)

Maak je een systeem dat open is en veel mogelijkheden kent, dan is het te complex voor Jan-met-de-Pet, maak je het makkelijk en toegankelijk, dan verprutst hij het. Omgekeerd, iemand die in staat is minimaal power user te zijn in OS A kan dat vrijwel altijd ook succesvol in OS B.

Heb ooit toen ik meer tijd had dan geld of zinnige dingen te doen met BeOS en Nextstep als primaire desktop-OSsen gedraaid. Was steeds even wennen, maar kon snel genoeg alles doen wat ik wilde, zij het soms vooral via ssh naar een wat zwaarder bak dan een 1991 NextStation :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 10:24

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

wat betreft de veiligheid van Linux:
ik doe geldzeken nooit op een windows pc), ik heb een oude/trage pc (AMD X2 II 245) speciaal voor geldzaken met daarop Ubuntu Gnome 13.04
dus als ik mijn geldzaken wil doen of iets via ebay wil kopen of bij azerty wil bestellen dan:
  • start ik speciaal deze pc op
  • check eerst voor updates en voer deze uit
  • doe whatever in firefox
  • clear firefox cache
en als jullie denken dat ik extreem ben, het kan nog extremer: http://www.heise.de/ct/pr...ng-mit-Bankix-284099.html
[b][message=41078762,noline]Hero of Time schreef op maandag 21 oktober 2013 @ [...]
Die howto rammelt aan alle kanten, gebruik 'm niet.
ik mag ook niks :-(

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
@ Vishari:

LOL gek. Een complete PC voor geldzaken. Waarom knal je niet gewoon Ubuntu of een of andere mini-distro in een VM? Ben je ook klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een VM lijkt me wel wat minder, aangezien de tussenliggende software een extra laag is die kan zijn gecompromitteerd , maar dual-booten lijkt me ook een optie.

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
De how to voor het omzetten van Windows naar een VM is idd niet 100% maar wel effectief.
Dat ik niet heb vermeld dat ik de VHD heb verwijderd, noch waarom ik de VHD omzet naar VDI was meer om niet een handleiding op poten te zetten waarom (daar gaat het topic niet over).

Dat jij blij bent met het stappen plan doet mij deugd.
Dat een ander het stappenplan afschiet omdat hij het niet begrijpt, daar moet jij gewoon LOL op antwoorden :)

Het is wel een idee om een uitgebreid bericht/artikel te plaatsen hoe mijn stappen plan werkt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

De Linux-distro van Apple, OS X, lijkt nog het meest op Windows.
Daar valt nog aan te wennen voor een computerleek (in tegenstelling tot Ubuntu).

Windows-only games+applicaties kan je laten lopen via Parallels.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

MrJayMan schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:05:
Daar valt nog aan te wennen voor een computerleek (in tegenstelling tot Ubuntu).

Windows-only games+applicaties kan je laten lopen via Parallels.
Compleet ander kernel design: Hybrid, zoals Windows, IPV monolithic. En dat is gelijk mijn grootste grudge met "GNU/Linux" (niet Linux algemeen, het heeft z'n nutten maar niet in de typische GNU omgeving puur vanuit design). OSX zit dichter bij BSD-gebaseerde operating systems, die overigens een groot stuk van de GNU omgeving ook gewoon kunnen draaien (overigens: net zoals Windows).

FreeBSD is een goed voorbeeld, voor hen die geinteresseerd is. Veel mooier drivermodel ook: Wikipedia: FreeBSD. Ik zou graag zien dat de hele GNU/Linux omgeving behalve voor blackboxes een stille dood sterft, en dat BSD de plek inneemt. Ook mooier, vrijer, en interessanter licentie model... GPL2 is wat beperkt, GPL3 is amper mee te werken. Inherent een ander ontwerp met een veel meer "hedendaags" model dan Linux wat een monolithische spaghetti is.

Maar goed, ik start dit dus weer helemaal op: Wikipedia: Tanenbaum–Torvalds debate

Ik kies dus de middenweg... een weg die Microsoft ook volgt: hybride kernel/HAL.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 21-10-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 14:18
Gaat waarschijnlijk niet lukken. Linux is gewoon niet makkelijk, en zelfs ubuntu ziet er slordig en rommelig uit. Zeker in Windows 8 is alles heel clean en duidelijk.
Dit is dan nog puur gebruiksgemak. Alleen al qua design zou ik geen Linux willen. OS X misschien nog, met maverick.

Linux werkt gewoon minder goed dan Windows/OSX, dus je moet helemaal niet willen dat mensen hierop overstappen. Voor sommige dingen werkt het echter wel beter, bijvoorbeeld servers(soms).

Daarnaast loopt Linux nog steeds zwaar achter qua ondersteuning voor apparaten. Probeer het maar eens te installeren op een win8 tablet, touchondersteuning is al teveel gevraagd.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

WoutervOorschot schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:15:

Daarnaast loopt Linux nog steeds zwaar achter qua ondersteuning voor apparaten. Probeer het maar eens te installeren op een win8 tablet, touchondersteuning is al teveel gevraagd.
Daar noem je wederom iets wat de GNU/GPL omgeving heel erg goed in is, lange tenen/ego's en de academische wereld met een gelijksoortige wereld. Het is de khronos group (van de OpenGL/OpenCL reeks) haast fataal geworden, je ziet het bij OpenOffice/LibreOffice, ODF/XDF, en ook de webstandaarden. HTML5/CSS3 komt er volgens mij nooit, er zijn te veel drafts: webkit-border-radius(pixels,kromming,etc) of "standaard" border-radius(kromming,pixels) komt naar voren: zelfde effect, alleen men kan het niet eens worden: eerst de radius kromming en DAN de pixels, of andersom? Iedereen doet zelf maar wat waardoor de webkit engine nu een nieuwe IE6 aan het worden is met "webkit-eigen" standaarden met gigant Google er achter. De HTML5-video tag is nog erger. Iedereen wil z'n eigen "vrije" codec er in. Microsoft heeft iets vrij beschikbaar gemaakt maar niemand vertrouwd MS, Apple/Mozilla zeggen weer iets, en Google wil z'n eigen VP8 waar ook weer "voors" en "tegens" aan vast zitten.

En op de achtergrond zitten al die groepen elkaar te plagen, te irriteren, en te zieken: Google wil MS geen toegang geven tot de youtube api (nananananananana), en zegt dat IE11 niet "webkit compatible" is voor de nieuwe maps (met een fake agent werkt het zelfs beter), WebGL tests voor IE11 zijn soms hardcoded geblokkeerd, en andersom zijn Apple/MS ook niet altijd even lief...

Open standaarden zijn leuk maar in de GPL regio zijn er net iets teveel ego's om het ooit echt succesvol te laten werken. Dat: en programmers' interfaces tieren welig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
HTT-Thalan schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:11:

Inderdaad, maar gezien er ook al virussen voor Linux zijn... Ik denk dat je mensen pas over kunt halen op Linux wanneer ze dat beter kennen, zoals je al zegt. Qua gebruiksgemak heeft de modern ui van win8 denk ik een heel eind het beste. Linux/windows8< is een beetje hetzelfde, zodra iemand verteld hoe je dingen kunt doen en alles goed heeft ingesteld is het om en nabij even makkelijk.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
Umbrah schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:22:
[...]

Daar noem je wederom iets wat de GNU/GPL omgeving heel erg goed in is, lange tenen/ego's en de academische wereld met een gelijksoortige wereld. Het is de khronos group (van de OpenGL/OpenCL reeks) haast fataal geworden, je ziet het bij OpenOffice/LibreOffice, ODF/XDF, en ook de webstandaarden. HTML5/CSS3 komt er volgens mij nooit, er zijn te veel drafts: webkit-border-radius(pixels,kromming,etc) of "standaard" border-radius(kromming,pixels) komt naar voren: zelfde effect, alleen men kan het niet eens worden: eerst de radius kromming en DAN de pixels, of andersom? Iedereen doet zelf maar wat waardoor de webkit engine nu een nieuwe IE6 aan het worden is met "webkit-eigen" standaarden met gigant Google er achter. De HTML5-video tag is nog erger. Iedereen wil z'n eigen "vrije" codec er in. Microsoft heeft iets vrij beschikbaar gemaakt maar niemand vertrouwd MS, Apple/Mozilla zeggen weer iets, en Google wil z'n eigen VP8 waar ook weer "voors" en "tegens" aan vast zitten.

En op de achtergrond zitten al die groepen elkaar te plagen, te irriteren, en te zieken: Google wil MS geen toegang geven tot de youtube api (nananananananana), en zegt dat IE11 niet "webkit compatible" is voor de nieuwe maps (met een fake agent werkt het zelfs beter), WebGL tests voor IE11 zijn soms hardcoded geblokkeerd, en andersom zijn Apple/MS ook niet altijd even lief...

Open standaarden zijn leuk maar in de GPL regio zijn er net iets teveel ego's om het ooit echt succesvol te laten werken. Dat: en programmers' interfaces tieren welig.
Het is dat je niet kunt modden hierzo, maar dit is een +2! Dit is inderdaad wat er mis is, ik zeg het ook wel eens, maar probeer mensen er nu nog maar een van te overtuigen dat chromen niet zo goed is oid...

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oerdond3r
  • Laatst online: 28-08 16:03
Ik ga mensen alleen helpen met het overstappen naar Linux als ze hiermee uit hunzelf gekomen zijn.

Als je ze met man en macht probeert te overtuigen worden ze argwanend, en valt de hele ervaring alleen maar tegen. Dan gaan ze zich alleen maar irriteren aan de dingen die dan 'niet werken' of 'traag zijn', terwijl ze dat soort irritaties in Windows helemaal geen probleem vonden.

Voorbeeld:
- Gebruiker opent 'Website A' in Windows 8 -> Gevolg: 'De website werkt niet, de website is kapot'.
- Overgestapte gebruiker opent website 'Website A' in Linux -> Gevolg: 'De website werkt niet, Linux is kapot'.

'Website A' kun je in principe ook vervangen met elke Game, applicatie, wat je maar wilt. Een game die traag draait bijvoorbeeld.

Het feit dat ze na de overstap bijvoorbeeld geen last meer hebben van anti-virus of update pop-ups, boeit ze dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

1. defragmenteer c:
  5. Installeer VirtualBox
  7. Start Windows.vdi
  8. defragmenteer c:
  9. sdelete -z c:
  10. Sluit windows af
Als je wél mensen wil overtuigen om GNU/Linux te gaan gebruiken, dan zul je ze op zijn minst opweg kunnen helpen. Leuk dat jij weet dat er veel keuze is, maar de leek weet dat niet en zou dan graag willen weten welke misschien makkelijk zijn om bij in te stappen of welke misschien aan zijn wensen (if any) zou kunnen voldoen.
  • Games
  • Office
  • Firefox / Chrome
  • etc. etc.
En hoe had je in gedachten om te gamen op Linux? Momenteel zijn daar gewoonweg nog niet veel games voor (al timmert Steam wel perfect aan de weg hiervoor natuurlijk). Maar in een Windows guest in een VirtualToolbox VM gaat zoiets hem sowieso niet worden.
Naast zomaar maar adviseren om over te stappen op een ander is, is een stuk bewustwording van de acties van de gebruiker zelf natuurlijk ook niet verkeerd en anno 2013 waarin het digitale tijdperk alleen maar meer en meer zichtbaar wordt, lijkt mij dat ook wel een must. Ook in het kader van online bijvoorbeeld online oplichting en hacking.
Tja, waarom zou iedereen over moeten op Linux? Als dat gebeurd, dan zul je zien dat er ook meer virussen gaan komen voor Linux en vraag me af hoeveel gaten en lekken dan wel weer gevonden gaan worden. Omdat er weinig tot geen virussen voor Linux zijn, wil niet zeggen dat het OS daar niet vatbaar voor is. Op het moment is het gewoon vele malen minder interessant daar een virus voor te ontwikkelen, omdat de "markt" gewoon te klein is ten op zichte van de potentiële "markt" die Windows momenteel met diens gebruikers heeft. Dan is het natuurlijk makkelijker scoren als er meer Windows-gebruikers dan GNU/Linux gebruikers zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben iemand die graag Windows én GNU/Linux gebruikt en ook ik zou wat meer promotie voor GNU/Linux zeker niet in de weg gaan, maar ben ervan bewust dat het niet een kwestie is van iemand overtuigen om GNU/Linux te gaan gebruiken en vervolgens diegene maar naar het riet te sturen (omdat je niet eens wil adviseren welke distributie men zou kunnen gebruiken.
[...]

De border-radius die je noemt is dan juist eigenlijk een wat vreemd voorbeeld natuurlijk. Leuk dat er diverse border-radius implementaties zijn, maar dat is juist het probleem; omdat er géén standaard is, zijn men zélf implementaties gaan maken over wat men denkt dat het juiste is of wat de standaard zou moeten zijn. Als CSS3 eenmaal vastgesteld ís, is die discussie voorbij, want border-radius is daar in principe (zover ik weet) de standaard die dan ook een vastgestelde definitie heeft.

Al is dit wel héél erg offtopic.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 21-10-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De keuze voor OS is grotendeels een ideologische - je kunt het goed met keuze voor een politieke partij vergelijken. MacOS is de keuze voor mensen die vooral hun digitale overheid (OS leverancier) vertrouwen en een digitale verzorgingsstaat van hen verwachten (alles wordt door zelfde leverancier aangeleverd, 'just works'), en daar het geld voor over hebben. Windows is een gematigde centrumpartij, waar mensen vooral voor kiezen omdat hun (groot)ouders dat ook deden en die een behouden koers stuurt waarbij zoveel mogelijk mensen aan boord gehouden worden, zij het hier en daar met wat nukkigheden uit het partijverleden (API support voor dingen uit jaar nul). Linux is daarentegen bijna libertarisch. De overheid, dat ben je zelf. Je investeert geen geld maar eigen tijd in je omgeving, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht vormt. Je gaat ervan uit dat je buurman dat ook doet, en dat jullie elkaar daarin respecteren. En o wee de ander die probeert jouw vrijheid te beteugelen (GPL-schennis cq proprietary code)

Misschien wat zwart-wit gesteld, maar het verklaart gelijk waarom de OS-kampen langs elkaar heen praten: daadwerkelijk andere belangen, andere verwachtingen van wat een OS moet leveren en hoe je relatie ermee is.

Overigens mapt - voorzover ik zowel politieke- als OS-voorkeuren van mensen ken - dit overzichtje van digitale politiek zo goed als niet op 'real life' politieke voorkeuren, behalve in zoverre dan dat vrijwel alle overtuigde Linux-gebruikers ook een betrekkelijk felle politieke kleur hebben (CDA en Linux... nooit gezien :+ ), maar die kan van dieprood via diepzwart tot diepblauw gaan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat verwacht je dan van een ding dat specifiek gemaakt is om de nieuwste truukjes van de nieuwste versie van Windows te kunnen gebruiken? Probeer Windows maar eens op een Linux-apparaat of Apple-apparaat te installeren en dan zul je ook allerlei gebreken tegenkomen.

Ik zie het GPL juist als een manier om met daarmee om te gaan. Bedrijven zijn altijd bang dat de concurrentie er met hun werk vandoor gaat. Het GPL zorgt er (tot op zeker hoogte) voor dat het speelveld open blijft. Iedereen mag alle code gebruiken zolang je de aanpassingen maar publiceert. Rottigheid om de concurrent te pesten laten ze wel uit hun hoofd want iedereen kijkt mee en kan de code desnoods zelfs aanpassen. Als iemand dwars doet is het ook altijd mogelijk om hem of haar te passeren. Het gebeurt gelukkig niet vaak maar het is al een paar keer voor gekomen. Gelukkig is dat in praktijk genoeg om de meesten wel op te laten passen.
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:45:
De keuze voor OS is grotendeels een ideologische - je kunt het goed met keuze voor een politieke partij vergelijken.
Leuke vergelijking.
behalve in zoverre dan dat vrijwel alle overtuigde Linux-gebruikers ook een betrekkelijk felle politieke kleur hebben (CDA en Linux... nooit gezien :+ ), maar die kan van dieprood via diepzwart tot diepblauw gaan :z
Wie Linux gebruikt heeft daar bijna altijd bewust voor gekozen en er zelf moeite voor gedaan. Ik denk dat dat een aardige voorselectie geeft voor mensen die ook op andere vlakken stevige keuzes maken. Daarnaast denk ik dat het karakter van LInux ook veel aantrekkingskracht uitoefent op idealistiche types.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Umbrah schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:14:

FreeBSD is een goed voorbeeld, voor hen die geinteresseerd is. Veel mooier drivermodel ook: Wikipedia: FreeBSD. Ik zou graag zien dat de hele GNU/Linux omgeving behalve voor blackboxes een stille dood sterft...
Persoonlijk zou ik het liefst ook FreeBSD draaien, al was het alleen maar omdat het een "echte" Unix is, daar waar Linux een clone is. Tevens is FreeBSD één geheel (het OS dan, niet de desktop en de applicaties), in plaats van een combinatie van allerlei stukjes.

Echter, daar waar Linux soms al moeite heeft om niet-standaard hardware te ondersteunen, is dat op FreeBSD zowat onmogelijk. En dan heb je nog degene die ik in een ander topic al aanhaalde: Lennart Poettering.

Die gast werkt voor Red Hat, en is erop uit om Linux en grote projecten (GNOME) afhankelijk te maken van Red Hat-specifieke techniek; of minimaal, van Linux-specifieke techniek. "Laat de BSD's en alle andere niet-Linux OS'sen maar kapotvallen".
Poettering has advocated speeding up Linux development at the expense of breaking compatibility with the BSDs
...
In fact, the way I see things the Linux API has been taking the role of the POSIX API and Linux is the focal point of all Free Software development. Due to that I can only recommend developers to try to hack with only Linux in mind and experience the freedom and the opportunities this offers you. So, get yourself a copy of The Linux Programming Interface, ignore everything it says about POSIX compatibility and hack away your amazing Linux software. It's quite relieving!
Serieus, ik moet die gast echt niet.

Het is niet voor niks dat zoiets als POSIX bestaat. Als een standaard fatsoenlijk gevolgd zou worden, dan zou elk stuk software moeten draaien op elke Unix en Unix-like. In plaats van tegen te werken, zou men ook met de BSD's kunnen overleggen en de low-level zut zoals drivermodellen en dergelijke kunnen synchroniseren.
Dat is volgens mij en van de grootste problemen van de open-sourcewereld. In plaats van SAMEN zut te doen, zit men elkaar in de weg.

GNOME3 gaat gewoon hardcore voor simplificatie van de desktop. Mint splitst MATE af van GNOME2, maar tegelijk splitsen ze ook Cinnamon af van GNOME3. KDE4 wordt met elke iteratie lomper en lomper, laag op laag, met als gevolg dat er een groep is die KDE3.5 doorontwikkelt, onder de naam Trinity. Ubuntu/Canonical doet zijn eigen ding, soms niet ens lettende op compatibiliteit met andere distributies. LibreOffice en OpenOffice zijn eigenlijk hetzelfde pakket, maar net niet helemaal.

"Linux" is onwerkbaar wat dat betreft. Je kunt niet zeggen dat je "Linux kent". Als je van een SUSE-bak met KDE4 verschuift naar een Debian-bak met GNOME3, or een Arch-bak met XFCE4, dan ga je bijna van de ene wereld naar de andere qua manier van werken. Ik ken bijvoorbeeld de basis van alle drie de pakketsystemen (yum, apt, en pacman), maar meer dan dat zal ik altijd moeten opzoeken.

Hoewel ik een fan ben van Unix en Unix-like OS-en, denk ik dat er onder Linux TEVEEL keuze is. Het zou goed zijn als "Linux" zou consolideren tot een paar distributies:

Ubuntu, Mint voor de starters
Red Hat, Suse voor het bedrijfsleven
Debian en Arch voor de gevorderden
Slackware en Gentoo voor de mensen die alles vanaf scratch willen opbouwen.

Dan heb je 8 distributies. Die zouden dan in de pas moeten gaan lopen wat betreft de kernel (allemaal dezelfde kernel, en tegelijk upgraden), en eenzelfde basissysteem wat betreft libraries. Misschien zouden ze zelfs hun repositories en packagemanagers moeten synchroniseren.

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Rare conclusies hier. Mensen kunnen niet met hun computer omgaan en dus is de oplossing een technische, te weten het switchen naar een ander OS. Alsof ze met hun gebrek aan kennis daar de boel niet om zeep weten te helpen 8)7 In dit geval werkt er maar 1 ding: het treffen van een set aan maatregelen. Breng ze wat kennis bij, zorg voor een standaard image/installatie die men terug kan zetten als het misse boel is, leer ze backuppen, etc. Heb je daar allemaal geen zin in, verkoop dan eens een keertje "nee". Velen hier hebben dat laatste al eens gedaan en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:45:
De keuze voor OS is grotendeels een ideologische - je kunt het goed met keuze voor een politieke partij vergelijken. MacOS is de keuze voor mensen die vooral hun digitale overheid (OS leverancier) vertrouwen en een digitale verzorgingsstaat van hen verwachten (alles wordt door zelfde leverancier aangeleverd, 'just works'), en daar het geld voor over hebben. Windows is een gematigde centrumpartij, waar mensen vooral voor kiezen omdat hun (groot)ouders dat ook deden en die een behouden koers stuurt waarbij zoveel mogelijk mensen aan boord gehouden worden, zij het hier en daar met wat nukkigheden uit het partijverleden (API support voor dingen uit jaar nul). Linux is daarentegen bijna libertarisch. De overheid, dat ben je zelf. Je investeert geen geld maar eigen tijd in je omgeving, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht vormt. Je gaat ervan uit dat je buurman dat ook doet, en dat jullie elkaar daarin respecteren. En o wee de ander die probeert jouw vrijheid te beteugelen (GPL-schennis cq proprietary code)
Ik trek je vergelijking even door: Een winkel is het stemlokaal en daar kan je alleen op de partij van Vladimir Poetin stemmen (Windows).
Om die reden heeft de tegen partij (Apple) eigen stemlokalen opgericht.
Nu hebben de kleine partijen (Linux, BSD, Syllable, QNX, etc.) niet genoeg resources en funding om daar tussen te komen.
Ik ben dus op zoek naar mogelijkheden om die kleine partijen toch een kans te geven.
Het probleem is alleen dat de grote partijen daar steeds een stokje voor steken met bang makende argumenten.
Op deze manier lijkt het wel de NRA die blijft lobbyen in Amerika voor het behoud van semi-automatische wapens terwijl 90% van de bevolking niet doodgeschoten (gehacked) wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk zelf dat Linux vooral een vlucht krijgt in veel Europese landen. Met behoeve tot afzetting van Amerikaanse software.

O.a NSA en andere zaken zijn veel in het nieuws. Overheden in Europa kijken nu zeer serieus naar de overweging om over te gaan naar Linux en om eigen zaken op te zetten en bedrijven uit Europa op software gebied juist te stimuleren om concurrerende software op de markt te zetten. Ik vind dit positief voor onze software markt.

Waarom hebben wij niet zulke bedrijven zoals in de USA? Omdat wij ons afhankelijk hebben gemaakt aan deze software. Hier moeten wij vanaf. Weg afhankelijkheid en er moet meer keuze zijn.

Ik denk dat Linux als kernel daar veel bij gaat dragen in de komende tijd. Met GNU of zonder.
Als je al kijkt naar een CPU welke een OS verwerkt staat Linux al op #1. En dan heb ik het over alle ARM,X86 en alle cores waar een OS op draait.

Als je kijkt naar alle computers op aarde is de "desktop" maar een kleine markt in aantallen. En alleen daar domineert Windows.
Ik geef toe, veel zaken zijn op een Windows Desktop beter. Gimp kan niet op tegen Photoshop. Maar een creatieve geest kan meer met een simpele tool dan een dom persoon met de meest geavanceerde tool. Ook Office is beter als LibreOffice. Nu is de vraag of 90% überhaupt wel gebruik maakt van al die diepe functies. Ik persoonlijk denk van niet.

Daarnaast gaan we ook steeds meer naar het "webapp" gebeuren toe. En tevens komen er steeds meer game engines naar Linux als je het nieuws volgt. Ik zeg niet dat Windows 7 een slecht OS is. Integendeel. Ik draai het mooi naast ElementaryOS en Ubuntu.

Maar voor Linux is er mooie software te verkrijgen.
O.a. Scribus, Darktable, Corel Afthershot PRO, GIMP en vele andere goede editing software gewoon verkrijgbaar.

Je moet altijd in je gedachten houden: Het is de artiest die iets moois maakt, niet de penceel. Je ziet zelfs mensen in paint de mooiste zaken maken. Photoshop is mooi en geweldige tool, maar ben jij ook goed?

Voor mij is Linux een stukje afzetting van de Amerikaanse overheersing op aarde. Het willen domineren van MS etc. Elk bedrijf wat bijdraagt aan Opensource vind ik persoonlijk geweldig.

Een OS is zo'n belangrijke onderlaag... dat mag gewoon eigenlijk niet in handen vallen bij een bedrijf met een marktaandeel van bijna 100%. En toch is dat zo.

En over simplicity? Geef iemand eens elementaryOS. Simpeler kan je het niet krijgen.
Ik ben zelf persoonlijk meer een Debian,Ubuntu achtig persoon qua Linux Distro's. Waar dus ook ElementaryOS onder valt. Debian is heerlijk voor op ARM computertjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:04:
[...]

Wat verwacht je dan van een ding dat specifiek gemaakt is om de nieuwste truukjes van de nieuwste versie van Windows te kunnen gebruiken? Probeer Windows maar eens op een Linux-apparaat of Apple-apparaat te installeren en dan zul je ook allerlei gebreken tegenkomen.
Linux apparaten bestaan niet, en Windows op een Mac werkt gewoon(niet bij de oudere powerpc's). Daarnaast, een touchscreen is nou niet echt vernieuwend te noemen, het bestaat al decennia en is sinds de publiekelijk komst van de smartphone en tablet alleen maar meer mainstream geworden. Dat een os als Linux, dat volgens de gebruikers vooruitstrevend en innovatief is nog niet zulke simpele ondersteuning heeft is gewoon slecht eigenlijk.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Een van de redenen waarom ik altijd weer naar Linux kijk is omdat het me een beetje een idee geeft van "vroeger": van wat een computer zou moeten zijn. Een grote, doos, met enorme rekenkracht, die een taak oplost. Je stopt er aan de ene kant iets in, en je krijgt er aan de andere kant iets uit.

Daarom vind ik ook Lilypond zo geweldig. Je typt tekst, bijna als een programmeertaal, je dondert het door Lilypond heen, en aan de andere kant komt er prachtig geformatteerde bladmuziek uit. (En je kunt die ook uitvergroten, zoals ik doe, zodat ik hem kan lezen.)

Klinkt bekend? Ja, inderdaad. Lilypond is geïnspireerd op LaTeX; het is een afstammeling van MusicTeX.

LaTeX vind ik ook geweldig. Toen ik op school zat schreef ik er mijn verslagen in. Ik heb nooit hoeven rotzooien met styles, of verslagen in elkaar hoeven zetten bestaande uit documentn uit Word 2000, 2003, OpenOfice, en weet ik wat al niet meer. Ik zei gewoon tegen mensen: "Lever je stuk maar aan in TXT". Binnen 5 minuten had ik hun hele zooi in het verslag gecompileerd met opmaak en al.

DAT is waar een computer voor bedoeld is: je werk uit handen nemen.

Daarom werk ik ook liever met bijvoorbeeld XFCE dan met GNOME3 of KDE4. XFCE is "gewoon" een simpele desktop, die voor niks anders dient dan het opstarten van applicaties, en het bieden van een leuke GUI voor de meest voorkomende instellingen, en dingen zoals een Task Manager enzo. Het onderliggende OS is hetgeen dat de computer daadwerkelijk aanstuurt, en waar scripts in geschreven kunnen worden om taken te automatiseren.

DAT is waar een OS voor dient: zorgen dat je computer software kan draaien, to get shit done.

Dit soort dingen werken natuurlijk ook op Windows, maar het "gevoel" van het OS is anders. Windows is tegenwoordig wel goed te scripten, maar dat was vroeger wel anders. Ik gebruik bijvoorbeeld al heel lang Cygwin om sommige dingen te scripten. Zut zoals GREP en dergelijke is op Windows niet standaard aanwezig. Mijn backup-oplossing draait al 10 jaar lang ofzo op rsync. (cwrsync, en nu Cygwin.) Ik weet wel dat Powershell bestaat, maar ik heb me er niet in verdiept; omdat ik Cygwin al zo lang gebruik, ken ik de Linux/Unix commandline veel beter dan die van Windows (om van Powershell maar niet te spreken).

Ik begin langzaamaan het gevoel te krijgen dat Windows, OSX, de grotere Linux desktops, Android en iOS enzovoorts een doel op zichzelf aan het worden zijn, in plaats van doen waar ze aanvankelijk voor ontworpen zijn: hardware aansturen (het OS zelf), en applicaties lanceren (het OS samen met de desktop).

[ Voor 20% gewijzigd door Katsunami op 21-10-2013 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent vrij om het zooitje uit te voeren, ik geef alleen het advies dat niet te doen.
DJMaze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 19:52:
[...]

De how to voor het omzetten van Windows naar een VM is idd niet 100% maar wel effectief.
Dat ik niet heb vermeld dat ik de VHD heb verwijderd, noch waarom ik de VHD omzet naar VDI was meer om niet een handleiding op poten te zetten waarom (daar gaat het topic niet over).

Dat een ander het stappenplan afschiet omdat hij het niet begrijpt, daar moet jij gewoon LOL op antwoorden :)

Het is wel een idee om een uitgebreid bericht/artikel te plaatsen hoe mijn stappen plan werkt en waarom.
Ik en niet snappen wat je doet? Dat moet een grap zijn. Niet alleen gebruik ik VB sinds versie 1.5, toen het nog door Innotek werd gemaakt, ik ben ook een van de grondleggers van de huidige community.

Het feit dat je sdelete 2x gebruikt laat al zien dat je het zelf niet snapt. Een defrag IN een VM toont dat nog eens extra.
MrJayMan schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:05:
Kan je je mond even gaan spoelen? OSX is niet gebaseerd op Linux, maar BSD! Zie http://upload.wikimedia.o...7/Unix_history-simple.svg voor de eenvoudige weergave ervan.
En OSX lijkt nog het meest op Windows? Really? Er is geen taakbalk, geen menu start waar je de programma's in kan vinden, wachtwoord is vereist. En zo zijn er nog meer verschillen. Je kan beter zeggen dat een OS met KDE meer op Windows lijkt. Of een met een andere DE die zich gedraagt zoals Windows met menu e.d.
Gaat waarschijnlijk niet lukken. Linux is gewoon niet makkelijk, en zelfs ubuntu ziet er slordig en rommelig uit. Zeker in Windows 8 is alles heel clean en duidelijk.
Als ik een paar standaard gebruikers vraag naar hun mening over Windows 8, is het eerste wat ze zeggen dat ze niets kunnen vinden. Alles is verstopt of heet anders. Is dat duidelijk? Alles behalve.
Linux werkt gewoon minder goed dan Windows/OSX, dus je moet helemaal niet willen dat mensen hierop overstappen. Voor sommige dingen werkt het echter wel beter, bijvoorbeeld servers(soms).
Linux werkt net zo goed/slecht als Windows en OSX. Het is maar net hoe je er naar kijkt. Voor mij werkt Linux prima, maar OSX voelt aan alsof ik in een gekketrui zit en niks mag. Windows voelt aan alsof ik alles opeens met m'n niet-dominante hand moet doen. Het werkt, maar niet prettig.
Eh, wie had ook alweer als eerste support voor USB3? Wie kan er zo omschakelen van (U)EFI naar BIOS boot methode en terug, zonder herinstallatie? Sterker nog, wie kon er als eerste in EFI mode starten (OSX daargelaten)?

Heb jij Windows Phone op een iPhone kunnen installeren? Of iOS op een Lumia? Dat gaat niet, maar Android kan er wel op draaien. Niet alles zal (vlekkeloos) werken, maar het kan iig opstarten.

En Windows kan standaard ook niet veel met touch. Daar heb je weer aparte drivers voor nodig, geschreven door derden. Met een Linux distro heb je dat probleem niet, het zit standaard in de kernel en GUI.
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:06:
Voor mij is Linux een stukje afzetting van de Amerikaanse overheersing op aarde. Het willen domineren van MS etc. Elk bedrijf wat bijdraagt aan Opensource vind ik persoonlijk geweldig.
Apart. Je kraakt MS af, maar vind ze tegelijk ook geweldig. Vreemde kijk op ze heb je. Je weet toch wel dat Microsoft veel aan de kernel heeft toegevoegd? Goed, volgens TheRegister dit jaar niet zo, maar dat heeft andere oorzaken. Ze hebben iig nog meer gedaan dan Canonical met hun Ubuntu.
Een OS is zo'n belangrijke onderlaag... dat mag gewoon eigenlijk niet in handen vallen bij een bedrijf met een marktaandeel van bijna 100%. En toch is dat zo.
Waarom mag dat niet? Heeft MS werkelijk een aandeel van >90% op alle systemen? Denk 't niet. Niet alleen hebben we nog Apple met hun OSX, bijna elke grote server draait wel een Linux of UNIX smaak.
Dus routers bestaan niet, Android bestaat niet, je SmartTV bestaat niet, je Playstation is ook een illusie... Hoe je het wendt of keert, er zijn heel veel Linux apparaten. Veel meer dan Windows of OSX kunnen draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.