Gelukkig mag je altijd naar de rechter stappen in een democratische rechtstaat. Dat hoort óók bij onze democratie.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:16:
Juist dus ze krijgen hun zin niet, dan maar anders...
Weg democratie...
Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:17:
[...]
Nou weet ik het niet meer hoor ... ik dacht dat bruin (want negers zijn niet zwart) niet mag![]()
Een aantal intochten gaat hun pieten nu extreem zwart maken, las ik, want dan 'lijken ze op niemand' ...
Ik zal het even voor je aanpassen. Het is namelijk zwart/bruin mag niet. Beide kleuren zijn fout (niet dat ik dat vindt maar dat is iets dat uit het anti-kamp niet mag)
Maar juist dit soort reacties... volgens mij snap je prima wat ik hiermee bedoel en zit je te zeuren om te zeuren. En de rest van de discussie wordt voor het gemak maar even vergeten. Zelfs 3 regels onder dat stukje geef ik het nog eens aan dat het om beide "kleuren" gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 16-10-2014 10:24 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Dankje ... leuke 'discussie' zo. Niet eens of snap je iets niet, dan ben je een zeur.thewizard2006 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:23:
[...]
n zit je te zeuren om te zeuren. En de rest van de discussie wordt voor het gemak maar even vergeten.
Ga dan eens in op de belangrijke punten ipv te miepen. Je verpest het zelf zo door niet in te gaan om de kern en van dit soort randzaken aandacht te geven. Zeker omdat je prima snapt wat ik bedoel zeker als je überhaupt de moeite zou nemen om meer dan 1 regel te lezen en die uit te kiezen om op de gaan zeiken.Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:24:
[...]
Dankje ... leuke 'discussie' zo. Niet eens of snap je iets niet, dan ben je een zeur.
Het is iets simpeler. Het is niet zozeer het kleurtje van de schmink, maar de stereotypering van een bepaalde bevolkingsgroep. Wat tegenwoordig niet eens zo erg zou zijn, maar wel dat het een stereotypering is uit ons koloniale verleden.thewizard2006 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:23:
[...]
![]()
Ik zal het even voor je aanpassen. Het is namelijk zwart/bruin mag niet. Beide kleuren zijn fout (niet dat ik dat vindt maar dat is iets dat uit het anti-kamp niet mag)
Ja, er is al veel aangepast, maar blijkbaar moet sinterklaas een groep negertjes hebben om het volk te vermaken.
Nee, ik dreig niet met afschaffing. Ik ben alleen bang dat door deze escalatie gemeentes wel eens kunnen gaan besluiten om het dan maar zonder zwarte piet te gaan doen.ph4ge schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:46:
[...]
Je dreigt zelf met afschaffingEn nee, iedereen kan wel te pas en te onpas racisme roepen. Zeker in dit geval, waar het puur uit baldadigheid en eigen gewin is, moeten we kritisch zijn of de klachten wel terecht is. Want nogmaals, het is juist racistisch om iemand te dwingen zich te verven omdat hij zwart is. De beruchte MH17 tweet is slechts een van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat het generaliseren en het racisme vooral een intern probleem is van de haters.
En het blijft ook wel leuk dat zodra er een gek vanuit het pro kamp een debiele actie uitvoert (fysiek of verbaal), jullie je distancieren, maar het anti kamp bestaat blijkbaar alleen maar uit Quincy (en Prem).
Ik zie geen groep negertjes, ik zie werknemers die zwart zijn van de schoorsteen.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:
[...]
Ja, er is al veel aangepast, maar blijkbaar moet sinterklaas een groep negertjes hebben om het volk te vermaken.
En dit is de kern van het probleem
www.weitjerock.com
Een deel van het verzet komt denk ik ook voort uit het feit dat zwarte piet zo sterk/heftig als racistisch weggezet wordt en daardoor een hoop mensen het gevoel hebben van racisme beschuldigd te worden. Dat merk ik in ieder geval bij mezelf. Daarnaast zitten er in het anti-zwarte-pieten-kamp een paar mensen die continue de boventoon voeren waardoor het ook lijkt alsof een traditie die als oer-Hollands ervaren wordt omwille van een paar mensen die piepen aangepast moet worden.
Terwijl als de insteek zou zijn dat een groot deel van de getinte Nederlanders het als kwetsend ervaart/ de link met slavernij/racisme gelegd wordt en er kinderen om gepest worden dan zou er veel minder publieke weerstand tegen zijn. Ja, er zullen nog steeds extreme groeperingen tegen zijn en gaan protesteren, maar in veel mindere mate. Het spelen van de racisme-kaart heeft misschien in het tempo van de verandering een positief effect, maar in de sfeer en het racisme-gevoel juist niet.
En tegen te houden valt 't toch niet meer verwacht ik
Terwijl als de insteek zou zijn dat een groot deel van de getinte Nederlanders het als kwetsend ervaart/ de link met slavernij/racisme gelegd wordt en er kinderen om gepest worden dan zou er veel minder publieke weerstand tegen zijn. Ja, er zullen nog steeds extreme groeperingen tegen zijn en gaan protesteren, maar in veel mindere mate. Het spelen van de racisme-kaart heeft misschien in het tempo van de verandering een positief effect, maar in de sfeer en het racisme-gevoel juist niet.
Grappig dat jullie daar op aanslaan, het was precies het doel van mijn post om jullie houding belachelijk te maken. Aan de ene kant morele superioriteit claimen, aan de andere kant gelijk in de slachtoffer rol als een ander het doet.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:
En het blijft ook wel leuk dat zodra er een gek vanuit het pro kamp een debiele actie uitvoert (fysiek of verbaal), jullie je distancieren, maar het anti kamp bestaat blijkbaar alleen maar uit Quincy (en Prem).
Prem en Quincy zijn de bedenkers van deze hele discussie. Dat beide heren dat uit zeer bedenkelijke motieven doen en er racistische ideeën op na houden is daarom zeer relevant. De haters die te pas en te onpas de racisme kaart spelen volgen een racist en dat moet te denken geven over de zogenaamde morele superioriteit.
Het punt is juist dat dat niet het geval is. Het gaat ook onder de donkere mensen om een minderheid waarvan het over grote deel het niet als racistisch ervaarden totdat een racist ze er op wees. Daarnaast is een emotie niet per definitie juist.rik86 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:47:
Een deel van het verzet komt denk ik ook voort uit het feit dat zwarte piet zo sterk/heftig als racistisch weggezet wordt en daardoor een hoop mensen het gevoel hebben van racisme beschuldigd te worden. Dat merk ik in ieder geval bij mezelf. Daarnaast zitten er in het anti-zwarte-pieten-kamp een paar mensen die continue de boventoon voeren waardoor het ook lijkt alsof een traditie die als oer-Hollands ervaren wordt omwille van een paar mensen die piepen aangepast moet worden.
Die houding is voor veel mensen juist een reden waarom ze zo fel zijn. We kunnen een traditie niet laten verzieken door een handvol racisten en asocialen, wie weet wat het volgende is.rik86 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:47:
[ Voor 48% gewijzigd door ph4ge op 16-10-2014 10:53 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ja, hou die oogkleppen vooral op. Piet wast zich natuurlijk nooit, heeft ondanks zijn roetzwarte gezicht wel een prachtig kleurig pak met witte boord, rode lippenstift en gouden oorbellen. Als je nog steeds beweert dat het geen negerkarikatuur is, is dat gewoon kortzichtig.Klein_Kipje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:46:
Ik zie geen groep negertjes, ik zie werknemers die zwart zijn van de schoorsteen.
Jammer alleen dat de schoorstenen in de meeste huizen nauwelijks meer zwart van het roet zijn (de meesten hebben immers geen open haard meer).Klein_Kipje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:46:
[...]
Ik zie geen groep negertjes, ik zie werknemers die zwart zijn van de schoorsteen.
Dat is dus nóg een goede reden om Zwarte Piet aan te passen, het verhaal klopt niet meer met de hedendaagse realiteit.
Jij pleit er dus ook voor om het aan te passen, begrijp ik aangezien je dit er dus bijhaalt?
Virussen? Scan ze hier!
Ga je daar eerst maar even in verdiepen...ph4ge schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:48:
[...]
Prem en Quincy zijn de bedenkers van deze hele discussie. Dat beide heren dat uit zeer bedenkelijke motieven doen en er racistische ideeën op na houden is daarom zeer relevant. De haters die te pas en te onpas de racisme kaart spelen volgen een racist en dat moet te denken geven over de zogenaamde morele superioriteit.
Van hetzelfde. Een enkel linkje uit het verleden is geen bewijs van een breed gedragen idee. Het is gewoon een manier geweest voor hem om aandacht te trekken. Bovendien was toen het probleem niet Zwarte Piet an sich, maar dat mensen ermee gepest werden.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:53:
Ga je daar eerst maar even in verdiepen...
Pesten is een heel ander en veel groter maatschappelijk probleem, wat overigens door racisten als Quincy ook alleen maar in de hand gewerkt wordt.
Verder stoort het behoorlijk dat er telkens maar op 1 regel uit hele betogen wordt gereageerd. De stap naar de rechter en de manier van discussieren toont ook maar weer aan dat sommige haters helemaal geen maatschappelijke discussie of geleidelijke aanpassing willen. Ze willen gewoon hun zin krijgen en alles en iedereen moet zich maar aanpassen. Dat iemand het niet met jou eens is wil niet zeggen dat hij de feiten niet kent. Again misplaatste superioriteit. Feit is dat er tot 3 jaar geleden geen noemenswaardige discussie was en feit is dat het feest zich geleidelijk met de samenleving ontwikkelde. Feit is dat deze mensen verdeeldheid in de samenleving hebben gecreëerd en veel mensen diep kwetsen door ze constant voor racist uit te maken.
Waarom heb je geen probleem met de figuur Sinterklaas? Is hij niet op zn minst net zo beledigend voor blanken en ouderen als Zwarte Piet is voor de haters?
[ Voor 51% gewijzigd door ph4ge op 16-10-2014 11:03 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Een rechter wordt niet door het volk gekozen.emnich schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:19:
Gelukkig mag je altijd naar de rechter stappen in een democratische rechtstaat. Dat hoort óók bij onze democratie.
90% van het volk wil zwarte piet in huidige vorm behouden...
Dus nog een keer, wat nou democratisch!?
Ik heb niets met dat verleden te maken, ik leefde toen niet en ik heb er ook niet voor gekozen om in NL geboren te worden. Dus commentaar daarop doet me niets.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:
Het is iets simpeler. Het is niet zozeer het kleurtje van de schmink, maar de stereotypering van een bepaalde bevolkingsgroep. Wat tegenwoordig niet eens zo erg zou zijn, maar wel dat het een stereotypering is uit ons koloniale verleden.
Je kun net zo goed een willekeurige Filipijn om excuses daarvoor gaan vragen, want die heeft er net zo veel me te maken als ik zelf: Helemaal niets.
Sinterklaas heeft egen groep negertjes, dat maak jij ervan. Hij heeft een groep zwarte pieten, zo kijkt ieder kind er tegenaan. Net als elfjes, oempa loempa's etc.
Daarbij heeft de zwarte kleur een fuctie. Zwart is de enige kleur die gezichtsvormen en uitdrukkingen maskeert, waardoor de buurman zwarte piet kan spelen, zonder dat kinderen hem direct herkennen...
Dat effect is bij andere kleuren veel minder tot niet aanwezig.
Waarom trekken mensen dat koloniale verleden er altijd weer bij, je hebt er zelf niets mee te maken gehad en wij ook niet. Ik voel me er dan ook 0,0 voor verantwoordelijk.
In Nederland beschermen we minderheden soms tegen de wil van de meerderheid. Waarom zouden we ons anders bijvoorbeeld hard maken voor homobelangen, 90% van de bevolking is immers hetero.90% van het volk wil zwarte piet in huidige vorm behouden...
Dus nog een keer, wat nou democratisch!?
Ben ook helemaal voor die zwarte kleur. Maar daarmee kunnen we Piet toch nog wel aanpassen zodat hij wél zwart is, maar geen slaven-karikatuur? Dat kun je met relatief kleine aanpassingen bereiken zonder dat je daarbij het plezier van het feest weet te vergallen.Daarbij heeft de zwarte kleur een fuctie. Zwart is de enige kleur die gezichtsvormen en uitdrukkingen maskeert, waardoor de buurman zwarte piet kan spelen, zonder dat kinderen hem direct herkennen...
Idem, ik heb er ook niets mee te maken. Ik kan me echter wel indenken dat er mensen zijn die daar nog wel mee te maken hebben, omdat ze zelf gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, of welke reden dan ook. De belangen van die minderheid mag je het best voor opnemen. Het zijn nu eenmaal ook mensen die in Nederland wonen. Welk paspoort of welke roots ze ook hebben doet er dan niet zo veel toe wat mij betreft.Waarom trekken mensen dat koloniale verleden er altijd weer bij, je hebt er zelf niets mee te maken gehad en wij ook niet. Ik voel me er dan ook 0,0 voor verantwoordelijk.
Ik geef alleen maar aan dat de discussie al tientallen jaren loopt. En nee, niet breedgedragen, nu ook niet. Maar dat zegt niets over het wel of geen gelijk hebben.ph4ge schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:54:
[...]
Van hetzelfde. Een enkel linkje uit het verleden is geen bewijs van een breed gedragen idee. Het is gewoon een manier geweest voor hem om aandacht te trekken. Bovendien was toen het probleem niet Zwarte Piet an sich, maar dat mensen ermee gepest werden.
Dit is jouw visie op de discussie. Dus jij vindt dat zij hun recht dan maar niet via de rechtbank mogen halen?Verder stoort het behoorlijk dat er telkens maar op 1 regel uit hele betogen wordt gereageerd. De stap naar de rechter en de manier van discussieren toont ook maar weer aan dat sommige haters helemaal geen maatschappelijke discussie of geleidelijke aanpassing willen. Ze willen gewoon hun zin krijgen en alles en iedereen moet zich maar aanpassen. Dat iemand het niet met jou eens is wil niet zeggen dat hij de feiten niet kent. Again misplaatste superioriteit. Feit is dat er tot 3 jaar geleden geen noemenswaardige discussie was en feit is dat het feest zich geleidelijk met de samenleving ontwikkelde. Feit is dat deze mensen verdeeldheid in de samenleving hebben gecreëerd en veel mensen diep kwetsen door ze constant voor racist uit te maken.
Dat er nu verdeeldheid is in de maatschappij mag je niet zomaar afschuiven op het anti kamp. Wat deze discussie heeft aangetoond is dat er blijkbaar meer racisme in Nederland aanwezig is dan we eigenlijk dachten.
Waar zit daar een raciale karikatuur in dan? En hebben wij een geschiedenis met oude blanke mannen als hulpjes of volksvermaak?Waarom heb je geen probleem met de figuur Sinterklaas? Is hij niet op zn minst net zo beledigend voor blanken en ouderen als Zwarte Piet is voor de haters?
Je bent daar ook niet verantwoordelijk voor. Wel voor het (onbewust) in stand houden van een raciale karikatuur/stereotype.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:14:
[...]
Waarom trekken mensen dat koloniale verleden er altijd weer bij, je hebt er zelf niets mee te maken gehad en wij ook niet. Ik voel me er dan ook 0,0 voor verantwoordelijk.
Belangrijk, wie bepaalt dat?thewizard2006 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:26:
Ga dan eens in op de belangrijke punten ipv te miepen. Je verpest het zelf zo door niet in te gaan om de kern en van dit soort randzaken aandacht te geven. Zeker omdat je prima snapt wat ik bedoel zeker als je überhaupt de moeite zou nemen om meer dan 1 regel te lezen en die uit te kiezen om op de gaan zeiken.
Ik vind te punten die worden aangedragen er totaal niet toe doen, omdat niemand ooit die associatie erbij had, laat staan een intentie!
Nope, het feest is zo'n beetje afgeschreven...rik86 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:47:
En het wordt de komende 10 jaar een verschuiving naar Santa... Mark my words...
Wat voor leven moet je wel niet hebben als je dag in dag uit nadenkt over een koloniaal verleden waar je nooit deel van uit hebt gemaakt!?
Het zou hetzelfde zijn als ik Duitsers van nu ging aankijken op iets wat Hitler in WOII heeft gedaad.
Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik onschuldige Duitsers, die geen keuze hebben gehad om er geboren te worden er nu op aan ging kijken...
Ik mag hopen dat ik nooit zo'n zuurpruim word later zeg, bah.
Meen je dit serieus, een vergelijking van niets...Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:22:
In Nederland beschermen we minderheden soms tegen de wil van de meerderheid. Waarom zouden we ons anders bijvoorbeeld hard maken voor homobelangen, 90% van de bevolking is immers hetero.
Je kunt homo's prima accepteren zonder er zelf één te zijn...

Ik heb nooit geweten dat slaven er zo bijliepen, laat staan kinderen.Ben ook helemaal voor die zwarte kleur. Maar daarmee kunnen we Piet toch nog wel aanpassen zodat hij wél zwart is, maar geen slaven-karikatuur? Dat kun je met relatief kleine aanpassingen bereiken zonder dat je daarbij het plezier van het feest weet te vergallen.
Het probleem wat ik hiermee heb is dat er nu gekleurde pieten gaan komen!
Leg dat maar eens uit, en ja, mijn zoon van drie stelt hele slimme vragen!
Dat heeft niets met een slavernijverleden te maken. Niets...Idem, ik heb er ook niets mee te maken. Ik kan me echter wel indenken dat er mensen zijn die daar nog wel mee te maken hebben, omdat ze zelf gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, of welke reden dan ook. De belangen van die minderheid mag je het best voor opnemen. Het zijn nu eenmaal ook mensen die in Nederland wonen. Welk paspoort of welke roots ze ook hebben doet er dan niet zo veel toe wat mij betreft.
MArokkanen worden ook regelmatig gediscrimineerd, zonder dat zij deel uit maakten van een koloniaal Nederlands verleden.
Echt, laat het los.
Door er zo zielig over te gaan doen, doe je alleen maar afberuk aan het geen de slaven echt hebben meegemaakt! Net alsof jij die pijn voelt.
Je weet nog niet eens half hoe zij zich hebben gevoeld! (en ik ook niet).
Maar door jezelf nu als slachtoffer te zien van dat geheel, ben je echt fout bezig en bagatelliseer je de daadwerkelijke gevoelens van toen. Je hebt er niets mee te maken, dus doe niet net alsof!
Zwarte Piet was misschien best een negerkarikatuur (tegenwoordig zijn al veel kenmerken afgezwakt of verdwenen). Maar het gebruik van een karikatuur hoeft geen racistische grondslag te hebben. Ik vind dat deze meneer het goed weet te verwoorden:ktf schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:49:
[...]
Ja, hou die oogkleppen vooral op. Piet wast zich natuurlijk nooit, heeft ondanks zijn roetzwarte gezicht wel een prachtig kleurig pak met witte boord, rode lippenstift en gouden oorbellen. Als je nog steeds beweert dat het geen negerkarikatuur is, is dat gewoon kortzichtig.
Als we nu een negerkarikatuur op een brandstapel zetten of met een touw om zijn nek ophangen dan is het racisme ja. Maar hier heeft de karikatuur juist een uitgesproken positieve positie: het is de ultieme kindervriend en heeft (de witte) Sinterklaas eigenlijk overtroffen : hij is grappig, toegankelijk, en deelt snoep en kado's uit. Wat mij betreft duidelijk een ode en geen racisme.Er is ook een merk van zwabbers hier wat de politiek correcte gemoederen danig in beweging brengt. Het merk heet ‘Black Man’ en gaat vergezeld van een afbeelding van een zwart mannengezicht. Snel onderzoek leert ons dat de zwabber is uitgevonden door een man met zwarte huidskleur, Thomas W. Stewart. Is de merknaam dan een ode aan- of racisme? Het is maar hoe men er voor kiest dit te interpreteren.
Denk dat de discussie terecht en logisch is, maar de manier waarop maakt het dat een hele grote groep Nederlanders zich nogal aangesproken voelt.
Valt me vooral op dat de discussie niet lijkt aan te sturen op verzoening, maar als doel heeft: polarisatie. En dat lukt goed.
In theorie is de huidkleur discussie onnodig - Sint kan net zo goed een neger zijn, anno 2014, toch?
Valt me vooral op dat de discussie niet lijkt aan te sturen op verzoening, maar als doel heeft: polarisatie. En dat lukt goed.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Die verandering hebben we al gehad, we vonden allemaal dat zwarte piet geen kindjes meer mocht 'meppen' of die dreiging uitten - Sinterklaas mocht je bij op schoot en zorgde voor cadeautjes.croxz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:28:
Als we nu een negerkarikatuur op een brandstapel zetten of met een touw om zijn nek ophangen dan is het racisme ja. Maar hier heeft de karikatuur juist een uitgesproken positieve positie: het is de ultieme kindervriend en heeft (de witte) Sinterklaas eigenlijk overtroffen : hij is grappig, toegankelijk, en deelt snoep en kado's uit. Wat mij betreft duidelijk een ode en geen racisme.
In theorie is de huidkleur discussie onnodig - Sint kan net zo goed een neger zijn, anno 2014, toch?
[ Voor 60% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-10-2014 11:44 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
Het allergrootste probleem met de hele discussie is dat niemand de discussie op feiten baseerd. Alles gaat uit de onderbuik en zelfs de pro-piet kant heeft het over "negers" of over "zwart van het roet van de schoorsteen".... Daarmee blijft dus zelfs de pro-piet kant de discussie houden over racisme terwijl de piet-traditie niets te maken heeft met knechten, noch met negers, noch met roet. De discussie gaat daardoor ook nooit eindigen omdat de pro-piet kant de anti-piet kant alleen maar van meer munitie voorziet.
Helaas is dat het nadeel van "Het Volk". Het Volk is namelijk enorm dom. Het Volk heeft helemaal geen behoefte een discussie uit academisch oogpunt te voeren. Dat kost teveel tijd, moeite en bevredigt uiteindelijk de onderbuik helemaal niet.
Lees voor de grap dit stuk eens: http://mijngedachteover.n...kent-deze-discussie-niet/
Eindelijk iemand die het huiswerk van Het Volk gedaan heeft en tot verassende conclusies komt. Zoals bijvoorbeeld dat het helemaal niets te maken heeft met knechten, helemaal niets met karikaturen en heel mischien nog wel een beetje met negers. Maar meer waarschijnlijk is dat de zwarte kleur en het uiterlijk van de pieten helemaal niets met wat dan ook daarvan te doen heeft. En zolang dat niet duidelijk gemaakt wordt kan de discussie nooit beslecht worden aangezien je De Onderbuik nooit opgelijnd krijgt.
Helaas is dat het nadeel van "Het Volk". Het Volk is namelijk enorm dom. Het Volk heeft helemaal geen behoefte een discussie uit academisch oogpunt te voeren. Dat kost teveel tijd, moeite en bevredigt uiteindelijk de onderbuik helemaal niet.
Lees voor de grap dit stuk eens: http://mijngedachteover.n...kent-deze-discussie-niet/
Eindelijk iemand die het huiswerk van Het Volk gedaan heeft en tot verassende conclusies komt. Zoals bijvoorbeeld dat het helemaal niets te maken heeft met knechten, helemaal niets met karikaturen en heel mischien nog wel een beetje met negers. Maar meer waarschijnlijk is dat de zwarte kleur en het uiterlijk van de pieten helemaal niets met wat dan ook daarvan te doen heeft. En zolang dat niet duidelijk gemaakt wordt kan de discussie nooit beslecht worden aangezien je De Onderbuik nooit opgelijnd krijgt.
Croga, wil je eventueel reageren op de reacties op je post die al voor je post in het topic bevinden?
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2014 11:47 ]
Jaja natuurlijk, daar waren toen wat mensen die dachten die slaafjes kunnen we mooi inzetten om een ouwe kerel te helpen met een volksfeestje@EdwinvdBergNOS
Critici #zwartepiet: "Slavernij is afgeschaft, maar Zwarte Piet bestaat nog steeds. Is reliek uit een tijd waar we ons voor moeten schamen"
Dat ligt meer aan jouw kennis over kindslaven dan aan of er wel of geen relatie is.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:28:
[...]
Ik heb nooit geweten dat slaven er zo bijliepen, laat staan kinderen.
Je liegt dat je barst over het hele feest. Letterlijk alles is een leugen! Jouw superintelligente zoon slikt het allemaal maar als de piet opeens een andere kleur heeft dan gelooft ie het allemaal niet meerHet probleem wat ik hiermee heb is dat er nu gekleurde pieten gaan komen!

Nee inderdaad. Laten we een willekeurig weblogje maar voor waarheid aannemen en een gedegen onderzoek van het Meertens instituut maar naast ons neerleggen als het om feiten gaatCroga schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:40:
Het allergrootste probleem met de hele discussie is dat niemand de discussie op feiten baseerd. Alles gaat uit de onderbuik en zelfs de pro-piet kant heeft het over "negers" of over "zwart van het roet van de schoorsteen".... Daarmee blijft dus zelfs de pro-piet kant de discussie houden over racisme terwijl de piet-traditie niets te maken heeft met knechten, noch met negers, noch met roet. De discussie gaat daardoor ook nooit eindigen omdat de pro-piet kant de anti-piet kant alleen maar van meer munitie voorziet.
Dan krijgen we straks ook weer de verhalen over wodan of de vrijgekochte kindslaafjes.
Maar ik ben het wel met je eens dat wetenschappelijke stukken te zwaar voor "het volk" zijn. De gemiddelde reactie daarop is "te veel werk...".
Hoe heb je hem uitgelegd dat Sinterklaas niet dood kan gaan? Goedheiligman bestaat toch al een paar honderd jaar.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:28:
[...]
Ik heb nooit geweten dat slaven er zo bijliepen, laat staan kinderen.
Het probleem wat ik hiermee heb is dat er nu gekleurde pieten gaan komen!
Hoe heb je hem uitgelegd dat Piet zwart is van roet, maar dat zijn kleren wel mooi schoon zijn.
Hoe heb je hem uitgelegd dat Jantje geen schoorsteen heeft met openhaard, maar toch cadeau's heeft gekregen
Hoe leg je hem uit dat Willem elke zomer naar Spanje gaat, maar nooit een bezoek bracht aan Sinterklaas.
Als je zulke vragen van je super slimme zoon kunt beantwoorden, dan is een gekleurde Piet toch ook zo te beantwoorden?
Wow wat een uitgebreid stuk en ik ga idd mee:Croga schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:40:
http://mijngedachteover.n...kent-deze-discussie-niet/
I rest my case!
Misschien moet je dit ook eens lezen:emnich schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:53:
Dat ligt meer aan jouw kennis over kindslaven dan aan of er wel of geen relatie is.
Dus ik had moeten weten dat slaven in dure kleding liepen, en dat hadden kinder
en in Nederland ook moeten weten!?
Dit is mijn beeld bij slaven:

Ik weet niet of we zwarte piet er zo uit moeten laten zien, ik dat dat dit wat problemen gaat opleveren hoor.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
In Gouda wil men bezig met "Gele Pieten". Ik ga alvast popcorn pakken en wachten tot de discussie losbarst over hoe racistisch yellowfaces wel niet zijn voor Chinezen.
In plaats van de popcorn pakken zou je denk ik beter het topic kunnen doornemen, want dat is al minstenx 10x langs gekomen...
Virussen? Scan ze hier!
Aangezien ik geen verbanden leg tussen slaven en zwarte piet is dat absoluut niet nodig.NiGeLaToR schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:04:
Ik weet niet of we zwarte piet er zo uit moeten laten zien, ik dat dat dit wat problemen gaat opleveren hoor.
Het ging erom, dat het blijkbaar logiach is dat we bij de kleding van zwarte piet moeten denken aan slaven en als dit niet het geval is we klaarblijkelijk iets hebben gemist op school

http://www.volkskrant.nl/leven/geen-twijfel-zwarte-piet-stamt-af-van-kindslaven~a3531694/dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:16:
[...]
Aangezien ik geen verbanden leg tussen slaven en zwarte piet is dat absoluut niet nodig.
Het ging erom, dat het blijkbaar logiach is dat we bij de kleding van zwarte piet moeten denken aan slaven en als dit niet het geval is we klaarblijkelijk iets hebben gemist op school
'Aan het einde van de 16de eeuw introduceerden Portugezen en Spanjaarden in Antwerpen de mode om een negerpage te hebben', zegt hij. 'Na de val van Antwerpen werd die mode meegenomen naar het Noorden.' Dat is bijvoorbeeld te zien op een schilderij dat Eglon van der Neer in 1680 maakte. Een dame met een brief in haar handen wordt geflankeerd door een blanke bediende en een jonge zwarte. Nog een staaltje: op een gravure uit 1700 van een onbekende kunstenaar wast een 'swarte Moor' de voeten van De min sieke maegt.
Kolfin wijst op de overeenkomsten tussen de kleding van deze zogeheten Morenpages en het Pietenpak. 'Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde.' De zwarte bedienden werden volgens hem geregeld afgebeeld in pakken met de (felle) kleuren uit het familiewapen van hun meester; naast de stalen band om de nek nog een onmiskenbaar teken van eigendom. Van een Franse bron weten we dat de dragers van deze pakken hun kleding verschrikkelijk vonden.
En daarin staat :fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:58:
[...]
Nee inderdaad. Laten we een willekeurig weblogje maar voor waarheid aannemen en een gedegen onderzoek van het Meertens instituut maar naast ons neerleggen als het om feiten gaat
Oftewel zwarte piet heeft geen link met slavernij. Hoe hij er toen uitzag kan echter wel beinvloed zijn door hoe men toen dacht/deed.Wat was in 1850 de connectie tussen Zwarte Piet en slavernij?
Rond 1850 bestond de slavernij in de koloniën in de West nog volop. In 1863 werd de slavernij pas afgeschaft. Echter, het houden van slaven was buiten de koloniën, in Nederland, toen reeds lang ongebruikelijk. De zwarte knecht in het boekje van Jan Schenkman uit 1850 is derhalve niet op te vatten als een huisslaaf, maar als een knecht in betrekking. De ouderwetse aankleding van de zwarte knecht kan indirect wel associaties opwekken met de slavernij, maar een directe connectie tussen het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en slavernij in 1850 valt, op basis van de historische bronnen, niet hard te maken. De stereotyperende veranderingen in de afbeeldingen van Zwarte Piet omstreeks 1850 kunnen natuurlijk wel zijn beïnvloed door het toenmalige discours over en de beeldvorming van kolonialisme en slavernij.
Maar het feit blijft dus wel dat zelfs het gedegen onderzoek van Meertens op verschillende punten aangeeft dat de link er alleen maar is in de hoofden van mensen en niet feitelijk aanwezig is/was. Daarnaast zijn de punten waar ze het over hebben veelal al aangepast en is de kleur van de piet nu net niet een van de belangrijkste punten !!! Kleding/oorbellen/rode lippen kunnen dat wel zijn, maar de echte karikatuur-kenmerken zijn grotendeels al aangepast.
Oftewel als je de aankleding wil veranderen is dat aardig te verdedigen. Als je echter de kleur aan wil passen is daar totaal geen reden toe. Naar mijn idee is er dus eigenlijk geen probleem en als je toch de anti-pieten tegemoet wil komen zou je de aankleding moeten veranderen (wat al gebeurt) en niet de kleur.
[removed]
Dat klopt, maar het gaat vooral over dat laatste zinnetje.
"De stereotyperende veranderingen in de afbeeldingen van Zwarte Piet omstreeks 1850 kunnen natuurlijk wel zijn beïnvloed door het toenmalige discours over en de beeldvorming van kolonialisme en slavernij."
Er wordt ook niet beweerd dat zwarte piet een slaaf was (hij bestaat immers niet), maar wel gemodelleerd naar een slaaf/page/knecht uit de eeuwen daarvoor.
"De stereotyperende veranderingen in de afbeeldingen van Zwarte Piet omstreeks 1850 kunnen natuurlijk wel zijn beïnvloed door het toenmalige discours over en de beeldvorming van kolonialisme en slavernij."
Er wordt ook niet beweerd dat zwarte piet een slaaf was (hij bestaat immers niet), maar wel gemodelleerd naar een slaaf/page/knecht uit de eeuwen daarvoor.
Wat betreft de agressieve houding van sommige Pro-pieten. Vandaag heeft de afa zich gemeld aan de zijde van de anti's. Weten we in ieder geval dat de bedreigingen cq bakstenen weer "gewoon" van 2 kanten komen 
EDIT:
Je mag niet teveel oordelen op uiterlijk natuurlijk, maar het zit er wel lekker bij zeg:

Wat een uitstraling van een dergelijke hoog orgaan in NL
EDIT:
Je mag niet teveel oordelen op uiterlijk natuurlijk, maar het zit er wel lekker bij zeg:

[ Voor 37% gewijzigd door PWM op 16-10-2014 12:46 ]
Dat staat er niet. Er staat dat zijn uiterlijk beinvloed kan zijn door de toenmalige beeldvorming. Oftewel hij is niet gemodelleerd naar een slaaf/page/knecht, hij heeft er alleen invloeden van.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:31:
Dat klopt, maar het gaat vooral over dat laatste zinnetje.
Maar daaruit blijkt ook duidelijk dat de kleur totaal niet het probleem is. Dus waarom zijn er veel anti-pieten die het een goede oplossing vinden om de kleur aan te passen ?
Daarnaast zijn veel van de andere dingen waar het hier om gaat al lang aangepast (rode lippen + grote oorringen zijn veelal verdwenen) en sommige dingen horen er nu eenmaal bij (99% van de negroïde mensen zijn nu eenmaal zwart en hebben kroeshaar). Blijft eigenlijk alleen het pak over maar als je ziet hoe chic dat er meestal uit ziet kun je daarmee moeilijk een link leggen naar slavernij.
[removed]
Echt? Werkelijk? Dat is het punt dat je wil maken?PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:31:
[afbeelding]
Het is geen punt, het is een side-noteFly-guy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:02:
[...]
Echt? Werkelijk? Dat is het punt dat je wil maken?
En ja, ik vind het persoonlijk opvallend dat men er blijkbaar er niet veel moeite voor doet om er professioneel, geïnteresseerd en representatief uit te zien. Normaal al, en zeker in een zaak waarvan je weet dat er zoveel aandacht is. Zag net nog wat beelden dat de rechter twee onderuit gezakt zitten. In een zakelijke bespreking zou je er niet mee weg komen.
Misschien heeft de beste man een scoliose waardoor het lijkt alsof hij onderuitgezakt zit?
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is compleet off topic. En het is eigenlijk ook weer een duidelijk symptoom van discriminatie in de praktijk. Het gaat toch om de expertise van die man en om wat hij te melden heeft, niet om hoe hij eruit ziet?
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is compleet off topic. En het is eigenlijk ook weer een duidelijk symptoom van discriminatie in de praktijk. Het gaat toch om de expertise van die man en om wat hij te melden heeft, niet om hoe hij eruit ziet?
[ Voor 57% gewijzigd door Mx. Alba op 16-10-2014 13:08 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Echt, als je de Raad van State gaat beoordelen op hoe ze 'erbij zitten', dan heb je het in deze discussie *echt* niet begrepen. Ook al is het een side note, door dit op die manier te noemen probeer je door hier op de man(nen) te spelen al hun uitspraak in diskrediet te brengen.PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:06:
[...]
Het is geen punt, het is een side-note![]()
En ja, ik vind het persoonlijk opvallend dat men er blijkbaar er niet veel moeite voor doet om er professioneel, geïnteresseerd en representatief uit te zien. Normaal al, en zeker in een zaak waarvan je weet dat er zoveel aandacht is. Zag net nog wat beelden dat de rechter twee onderuit gezakt zitten. In een zakelijke bespreking zou je er niet mee weg komen.
@dfrenner:
Je slaat de spijker op zijn kop. Je hebt iets gemist. Zegt de term 'Creolen' jou iets?Aangezien ik geen verbanden leg tussen slaven en zwarte piet is dat absoluut niet nodig.
Wikipedia: Creolen (Suriname)
Daarbij gaat het ook niet om de exacte overeenkomsten tussen de huidige stijl van Zwarte Piet en de Creoolse klederdracht, maar wel om de associatie die snel gemaakt is.
Kunnen we het 'zielig doen' achterwege laten? Ik heb niet het idee dat ik met een volwassen persoon aan het discussiëren ben als ik dit soort zaken naar mijn hoofd krijg. Ik heb een mening, probeer die met argumenten uit een te zetten en daar kun je het niet mee eens zijn. Mij vervolgens als 'zielig' bestempelen getuigt niet echt van enig respect.Door er zo zielig over te gaan doen, doe je alleen maar afberuk aan het geen de slaven echt hebben meegemaakt! Net alsof jij die pijn voelt.
Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:20:
[...]
door dit op die manier te noemen probeer je door hier op de man(nen) te spelen al hun uitspraak in diskrediet te brengen.

Ik verwoordde dat idd ook niet helemaal correct. Ik bedoelde dus "beweerd door het anti kamp".redwing schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:02:
[...]
Dat staat er niet. Er staat dat zijn uiterlijk beinvloed kan zijn door de toenmalige beeldvorming. Oftewel hij is niet gemodelleerd naar een slaaf/page/knecht, hij heeft er alleen invloeden van.
Maar daaruit blijkt ook duidelijk dat de kleur totaal niet het probleem is. Dus waarom zijn er veel anti-pieten die het een goede oplossing vinden om de kleur aan te passen ?
Daarnaast zijn veel van de andere dingen waar het hier om gaat al lang aangepast (rode lippen + grote oorringen zijn veelal verdwenen) en sommige dingen horen er nu eenmaal bij (99% van de negroïde mensen zijn nu eenmaal zwart en hebben kroeshaar). Blijft eigenlijk alleen het pak over maar als je ziet hoe chic dat er meestal uit ziet kun je daarmee moeilijk een link leggen naar slavernij.
Er staat ook dat het via historische bronnen niet hard te maken is. Dat wil zeker niet zeggen dat die link er niet is. Als je het even in de context van die periode ziet dan kan je die link toch zeker wel maken.
En het gaat niet direct om de kleur of het pakje of whatever. Het gaat erom dat er een stereotype wordt neergezet. En terug gaande naar de oorsprong kan je er wel vanuit gaan dat een zwarte man altijd minderwaardig was.
Stukje uit de De ambivalente boodschap van de eerste ‘Zwarte Piet’ (1850)
Ook ‘de zwarte man’ als kinderschrik stond ter discussie; tegelijkertijd was er een streven die behouden. Zijn betekenisinhoud was echter onscherp. Mocht die samenvallen met een echte zwarte, dan werd de jeugd voorgehouden zich van deze toch vooral een positief beeld te vormen. Dit nam niet weg dat zelfs voorstanders van afschaffing der slavernij ervan uitgingen dat zwarten een ‘goede meester’ behoefden en dat zij als dienaar het best op hun plaats waren.
offtopic:
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:06:
In een zakelijke bespreking zou je er niet mee weg komen.
Dat ligt ook maar net aan wie je bent en wat je wilt
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:06:
In een zakelijke bespreking zou je er niet mee weg komen.
Dat ligt ook maar net aan wie je bent en wat je wilt
Overigens maakt een uitspraak van welke rechter dan ook helemaal niet meer uit. Zwarte Piet is gewoon over. De tegenstanders laten het niet meer rusten. Bedrijven zullen dit jaar weer minder ZP in de winkel laten zien, volgend jaar weer minder, etc. ZP gaat vanaf nu een langzame dood sterven, iets wat niet meer is tegen te houden.
Zie je het al voor je: Een foto van een Zwarte Piet op de Facebook bedrijfspagina van welk bedrijf in Nederland ook, met daaronder 20 reacties dat het bedrijf racistisch is en of ze trots zijn op het koloniale verleden?
Ik durf te wedden dat op de top-100 bedrijfspagina's dit jaar al geen ZP meer te bekennen is.
Zie je het al voor je: Een foto van een Zwarte Piet op de Facebook bedrijfspagina van welk bedrijf in Nederland ook, met daaronder 20 reacties dat het bedrijf racistisch is en of ze trots zijn op het koloniale verleden?
Ik durf te wedden dat op de top-100 bedrijfspagina's dit jaar al geen ZP meer te bekennen is.
Misschien zie je het zelf niet, maar door je negatieve opmerking over het voorkomen van de Raad van State doe je dit wel degelijk. Als je echt vind dat het niet ter zake doet hoe die mensen er bij zitten, had je het niet hoeven noemen.PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:25:
[...]
Dit is de tweede keer dat je hele diepe conclusies trekt uit een opmerking. Ik trek NERGENS de kennis, kunde of integriteit van de heren in twijfel. Ik maak een losse opmerking over hun voorkomen. Die kan je onzin vinden, ongepast, whatever. Maar ga er dan aub geen andere conclusies aan verbinden dan dat.
Mij iig heel weinig en ik schat dat 99% van de menen (inclusief de anti-pieten) hier ook bar weinig van weten.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:20:
[...]
Je slaat de spijker op zijn kop. Je hebt iets gemist. Zegt de term 'Creolen' jou iets?
Nou, een stukje van de wiki waar je naar linkt dan maar :Daarbij gaat het ook niet om de exacte overeenkomsten tussen de huidige stijl van Zwarte Piet en de Creoolse klederdracht, maar wel om de associatie die snel gemaakt is.
Dus als ik dit stukje zo lees en combineer met wat de anti-pieten willen zie ik het volgende :Creolen (Suriname)
Creool is in Suriname de gebruikelijke aanduiding voor een kleurling van wie een of meer voorouders van Afrikaanse afkomst zijn. De creoolse cultuur is een versmelting van diverse Afrikaanse culturen met indiaanse en Europese invloeden. Het traditionele kledingstuk van de creolen in Suriname is de koto in combinatie met de anjisa (op speciale manier gebonden hoofddoek). Deze klederdracht wordt nog steeds gedragen op feestelijke gelegenheden.
- De anti-pieten vinden het pak discriminerend en het legt een duidelijke link naar het afschuwelijke slavenverleden.
-In Suriname (waar het feitelijk gebeurt is) gebruiken ze hetzelfde pak bij feestelijke gelegenheden.
Toch vreemd he
Mijn punt ging er vooral om dat de anti-pieten wel de link naar het verleden leggen en daarmee vinden dat zwarte piet een andere kleur moet zijn, maar als je dan kijkt naar waar je de link kunt leggen de enige te vinden is in de kleding + uitdossing en zeer zeker niet met de kleur van de persoon.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:29:
[...]
Ik verwoordde dat idd ook niet helemaal correct. Ik bedoelde dus "beweerd door het anti kamp".
Er staat ook dat het via historische bronnen niet hard te maken is. Dat wil zeker niet zeggen dat die link er niet is. Als je het even in de context van die periode ziet dan kan je die link toch zeker wel maken.
Alleen is het tegenwoordig allang geen stereotype meer. De meeste punten daarvan zijn allang aangepast en het enige wat overblijft is eigenlijk het pak.En het gaat niet direct om de kleur of het pakje of whatever. Het gaat erom dat er een stereotype wordt neergezet.
Maar moeten we nu dus zwarte mensen gaan verbieden omdat dat de link legt met het slavenverleden ? Want dat is wat je doet als je nu de kleur zwart voor zwarte piet gaat verbieden. Je gaat dan zeggen dat de huidskleur je doet denken aan het verleden. Oftewel wat ik vaker zeg ben je juist aan het discrimineren door zwarte piet vanwege zijn kleur te verbieden. Ik vind het vanuit het standpunt van discriminatie/racisme onverdedigbaar dat een witte piet wel zou kunnen en een zwarte niet.En terug gaande naar de oorsprong kan je er wel vanuit gaan dat een zwarte man altijd minderwaardig was.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat je zwarte piet aan de tijd aan wil passen (iets wat niet geforceerd hoeft te worden maar vanzelf al gebeurt, de rode lippen + oorbellen zijn b.v. al een tijdje grotendeels verdwenen). Maar zijn kleur veranderen is juist discrimineren.
[removed]
Ik vind het WEL ter zake doen hoe ze er bij zitten. Net zoals ik het ter zake vind doen hoe het voorkomen is van een piloot/conducteur/caissière/verkoper/etc.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:45:
[...]
Misschien zie je het zelf niet, maar door je negatieve opmerking over het voorkomen van de Raad van State doe je dit wel degelijk. Als je echt vind dat het niet ter zake doet hoe die mensen er bij zitten, had je het niet hoeven noemen.
Een politieagent in korte broek vind ik ongepast, maar ik zeg niet dat die agent niet integer is.
offtopic:
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:48:
... Ik vind het WEL ter zake doen hoe ze er bij zitten. ...
Het doet ook ter zake, als onderdeel van het geheel aan non-/verbale communicatie. Ik zou echter niet durven stellen dat het er ook toe zou moeten doen. Zelf zou ik geneigd zijn er a priori niet zoveel belang aan te hechten.
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:48:
... Ik vind het WEL ter zake doen hoe ze er bij zitten. ...
Het doet ook ter zake, als onderdeel van het geheel aan non-/verbale communicatie. Ik zou echter niet durven stellen dat het er ook toe zou moeten doen. Zelf zou ik geneigd zijn er a priori niet zoveel belang aan te hechten.
Ik denk dat de meningen daarover toch verdeeld zijn.redwing schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:48:
... Alleen is het tegenwoordig allang geen stereotype meer. ...
[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2014 13:56 ]
Allemaal mensen met een functie in klantcontact. Daarbij toon je nu een foto zonder enige context, die op ieder moment gemaakt had kunnen zijn. Daarbij verbind je een waardeoordeel aan het voorkomen van de Raad van State. Persoonlijk ben ik van mening dat je een dergelijk orgaan vooral moet beoordelen op de kwaliteit van hun uitspraken en de kwalificaties van de mensen.PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:48:
[...]
Ik vind het WEL ter zake doen hoe ze er bij zitten. Net zoals ik het ter zake vind doen hoe het voorkomen is van een piloot/conducteur/caissière/verkoper/etc.
Als je slechts delen uit het artikel selectief leest, dan heb je inderdaad gelijk.Nou, een stukje van de wiki waar je naar linkt dan maar :
Niet vreemd. Een deel van deze klederdracht wordt bij feestelijkheden in Suriname gedragen. Wij laten hier echter een karikatuur zien, met onder andere deze klederdracht, die voort komt uit het slavernijverleden. Dat roept een bepaalde associatie op.Dus als ik dit stukje zo lees en combineer met wat de anti-pieten willen zie ik het volgende :
- De anti-pieten vinden het pak discriminerend en het legt een duidelijke link naar het afschuwelijke slavenverleden.
-In Suriname (waar het feitelijk gebeurt is) gebruiken ze hetzelfde pak bij feestelijke gelegenheden.
Toch vreemd he
Als men in een ander land een feest zou vieren wat iets met onderdrukking van Joden te maken heeft, en ze laten daar de afgebeelde Joden zien in traditioneel Joodse klederdracht, dan kom je er toch ook niet mee weg door te zeggen dat ze het zelf ook op feesten en partijen dragen?
Wil je echt beweren dat het uiterlijk en voorkomen van de huidige zwarte piet, helemaal op geen enkele manier met het koloniale verleden van Nederland geassocieerd kan worden?
Is het dan niet logischer als referentie naar Spaanse klederdracht:Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:20:
@dfrenner:
Je slaat de spijker op zijn kop. Je hebt iets gemist. Zegt de term 'Creolen' jou iets?
Daarbij gaat het ook niet om de exacte overeenkomsten tussen de huidige stijl van Zwarte Piet en de Creoolse klederdracht, maar wel om de associatie die snel gemaakt is.

Aangezien de Sint ook uit Spanje zou komen????
En ik vind het van geen enkel respect getuigen dat mensen nu net alsof doen alsof ze heel veel pijn hebben door een koloniaal verleden, wat ze nooit hebben meegemaakt.Kunnen we het 'zielig doen' achterwege laten? Ik heb niet het idee dat ik met een volwassen persoon aan het discussiëren ben als ik dit soort zaken naar mijn hoofd krijg. Ik heb een mening, probeer die met argumenten uit een te zetten en daar kun je het niet mee eens zijn. Mij vervolgens als 'zielig' bestempelen getuigt niet echt van enig respect.
Net doen alsof je dezelfde pijn voelt, doet afbraak aan wat zij hebben gevoeld. Je kunt je denk ik niet eens voorstellen hoe zij zich hebben gevoeld. Ik ook niet...
Hetzelfde als je je kind kwijtraakt en iemand anders die dat niet heeft meegemaakt zou zeggen "Ik weet hoe je je voelt." Dat weet je niet, dus zeg het maar niet...
De personen zelf respecteer ik best, maar als men zich alles maar aantrekt, denk ik dat er beter contact kan worden gezocht met een psycholoog...
dfrenner, ontkennen dat het verleden op op het heden kan hebben lijkt me ook niet direct zinvol.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2014 14:11 ]
Het is een foto, genomen op een moment. Zeg me niet dat er van jou alleen mooie foto's genomen zijn.PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:06:
[...]
Het is geen punt, het is een side-note![]()
Daarnaast zegt het werkelijk niets over de inzet, kennis en niveau van de heren. Het is echter wel (mogelijk) foutieve beeldvorming en redelijk suggestief.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan laten we ons leiden door angst en een vocale minderheid die hard schreeuwt om haar doelen te halen.PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:44:
Overigens maakt een uitspraak van welke rechter dan ook helemaal niet meer uit. Zwarte Piet is gewoon over. De tegenstanders laten het niet meer rusten. Bedrijven zullen dit jaar weer minder ZP in de winkel laten zien, volgend jaar weer minder, etc. ZP gaat vanaf nu een langzame dood sterven, iets wat niet meer is tegen te houden.
[ Voor 36% gewijzigd door Fly-guy op 16-10-2014 14:19 ]
Waar hoor je mij zeggen dat ik pijn heb, of ook maar enigszins iets merk van het slavernijverleden? Ik zeg alleen dat mensen zich er door gekwetst kunnen voelen en dat bepaalde mensen ook indirect de gevolgen er nog van merken.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:06:
En ik vind het van geen enkel respect getuigen dat mensen nu net alsof doen alsof ze heel veel pijn hebben door een koloniaal verleden, wat ze nooit hebben meegemaakt.
Net doen alsof je dezelfde pijn voelt, doet afbraak aan wat zij hebben gevoeld. Je kunt je denk ik niet eens voorstellen hoe zij zich hebben gevoeld. Ik ook niet...
Ik trek me geen dingen aan, maar ik vind het van fatsoen getuigen dat als een medemens aangeeft aanstoot te nemen aan mijn gebruiken, dat ik op zijn minst verplicht ben te overwegen of ik er niet iets aan kan doen waardoor het voor ons beiden een stukje prettiger wordt.De personen zelf respecteer ik best, maar als men zich alles maar aantrekt, denk ik dat er beter contact kan worden gezocht met een psycholoog...
Net als dat de buurman aanbelt tijdens een feestje of het iets zachter kan. Dan val ik ook niet direct aan door te vragen waar hij het lef vandaan haalt om al mijn gasten naar huis te willen sturen als ik gewoon rustig 1x per jaar mijn verjaardag wil vieren, maar dan zet ik netjes de muziek wat zachter en vraag ik mijn gasten iets rustiger aan te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-10-2014 14:22 ]
Leg uit...begintmeta schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:11:
dfrenner, ontkennen dat het verleden op op het heden kan hebben lijkt me ook niet direct zinvol.
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn met minderheden.
Ik zeg alleen dat slavernij er geen fluit mee te maken heeft...
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander een positiever beeld heeft van een "neger", dan een Marokkaan...
Marokkanen hebben toch niets met ons koloniale verleden te maken, of wel?
En dat vind ik onzin, heeft niets met slavernij te maken, helemaal niets!Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:20:
Waar hoor je mij zeggen dat ik pijn heb, of ook maar enigszins iets merk van het slavernijverleden? Ik zeg alleen dat mensen zich er door gekwetst kunnen voelen en dat bepaalde mensen ook indirect de gevolgen er nog van merken.
Hangt ervan af...Ik trek me geen dingen aan, maar ik vind het van fatsoen getuigen dat als een medemens aangeeft aanstoot te nemen aan mijn gebruiken, dat ik op zijn minst verplicht ben te overwegen of ik er niet iets aan kan doen waardoor het voor ons beiden een stukje prettiger wordt.
Tja, als dat eenmaal per jaar plaatsvindt, dan feest hij toch lekker die ene keer.Net als dat de buurman aanbelt tijdens een feestje of het iets zachter kan. Dan val ik ook niet direct aan door te vragen waar hij het lef vandaan haalt om al mijn gasten naar huis te willen sturen als ik gewoon rustig 1x per jaar mijn verjaardag wil vieren, maar dan zet ik netjes de muziek wat zachter en vraag ik mijn gasten iets rustiger aan te doen.
Dan had ik niet in een woonwijk moeten gaan wonen, maar een huisje op de hei...
Omdat iedereen dezelfde rechten moet hebben, waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt op basis van seksuele geaardheid.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:22:
In Nederland beschermen we minderheden soms tegen de wil van de meerderheid. Waarom zouden we ons anders bijvoorbeeld hard maken voor homobelangen, 90% van de bevolking is immers hetero.
In de zwarte piet discussie heeft iedereen het recht om zich beledigd te voelen en heeft iedereen het recht zich daar niets van aan te trekken. Er zijn geen rechten die geschonden worden door zwarte piet en het enige wat over blijft is de vraag of meerderheid zich wellicht aan zou willen passen, geen plicht dus.
Dit lijkt ook mij de beste oplossing, maar ik vraag me af of de tegenstanders het genoeg vinden en of de voorstanders hier nog bereid toe zijn.Ben ook helemaal voor die zwarte kleur. Maar daarmee kunnen we Piet toch nog wel aanpassen zodat hij wél zwart is, maar geen slaven-karikatuur? Dat kun je met relatief kleine aanpassingen bereiken zonder dat je daarbij het plezier van het feest weet te vergallen.
Er zit dus een fundamenteel verschil tussen belangen en 'zich beledigd voelen'.Idem, ik heb er ook niets mee te maken. Ik kan me echter wel indenken dat er mensen zijn die daar nog wel mee te maken hebben, omdat ze zelf gediscrimineerd worden vanwege hun huidskleur, of welke reden dan ook. De belangen van die minderheid mag je het best voor opnemen. Het zijn nu eenmaal ook mensen die in Nederland wonen. Welk paspoort of welke roots ze ook hebben doet er dan niet zo veel toe wat mij betreft.
Dit zou verplichte literatuur moeten zijn voor de gehele nederlandse bevolking. Ik kan me wel indenken dat het niet allemaal waar is, maar dit moet toch wel voor een 75% overeen komen met de waarheidCroga schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:40:
...
Ik ben iig blij dat ik dit heb doorgelezen. Dit was wel 15 minuten van mijn leven waard.
En waar is de rest van het karikatuur dan ? Want we hebben nu al gezien dat het niet de kleur van de man is, zijn pak is het schijnbaar ook niet, rode lippen heeft hij al niet meer, oorbellen ook niet. Dus wat hoort dan nog wel bij de zogenaamde 'karikatuur' ?Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:00:
[...]
Niet vreemd. Een deel van deze klederdracht wordt bij feestelijkheden in Suriname gedragen. Wij laten hier echter een karikatuur zien, met onder andere deze klederdracht, die voort komt uit het slavernijverleden. Dat roept een bepaalde associatie op.
Laten we het vergelijk dan wel goed maken. In het verleden zijn Joden onderdrukt en nu vieren we een feest waarbij we de traditionele Joodse klederdracht gebruiken. (We vieren hier ten slotte niet de discriminatie van zwarte mensen of iets dat er mee te maken heeftAls men in een ander land een feest zou vieren wat iets met onderdrukking van Joden te maken heeft, en ze laten daar de afgebeelde Joden zien in traditioneel Joodse klederdracht, dan kom je er toch ook niet mee weg door te zeggen dat ze het zelf ook op feesten en partijen dragen?

Vind jij dan echt dat ondanks dat terwijl zij de hele link niet leggen met de onderdrukking wij dan toch moeten bedenken dat ze dat wel zouden moeten doen en het daarom dus verbieden ?
het gaat er niet om of je dat kunt, ik durf nl. te wedden dat je net zulke links voor sinterklaas met willekeurig welk ander verleden ook wel kunt maken. (of wat dacht je van zwarte piet poppetjes die aan een lantaarnpaal hangen te vergelijken met het ophangen van slaven ?Wil je echt beweren dat het uiterlijk en voorkomen van de huidige zwarte piet, helemaal op geen enkele manier met het koloniale verleden van Nederland geassocieerd kan worden?
En zo kun je op dezelfde manier allerlei rituelen die hier door mensen met een ander geloof ook wel linken met iets ongewenst. Maar is dat wat je wil ? Of moet je eens goed kijken of je met het feest echt aan het discrimineren bent ? Op dezelfde manier kun je nl. heel veel feesten wel weghalen (begin maar een met kerst, hoeveel doden er wel niet zijn gevallen in het verleden vanwege het christelijk geloof, daar is de slavernij nog niets bij)
Het hele probleem is nl. de vraag waarom de link gelegd wordt en niet dat de link gelegd kan worden. Dat laatste lukt je nl. altijd wel. Maar aIs de link heel logisch en rechtstreeks te herleiden naar in dit geval de slavernij dan geef ik je gelijk dat je het aan moet passen. Maar als je het eens onderzoekt zie je dat die link er feitelijk niet is. Daarnaast zit de link zeer zeker niet in de huidskleur. Oftewel waarom maken we nu een groot probleem terwijl het dat eigenlijk helemaal niet is.
En ja, er is wel een probleem, maar die ligt er meer in dat sommige mensen zich (te snel) gediscrimineerd voelen. En het kan best dat daar weer een onderliggende reden voor is, maar dan moet je die aanpakken en niet iets aanpakken dat er gewoon niets mee te maken heeft.
[removed]
Als niet (katholiek) gelovige voel ik mij gekwetst door sinterklaas, die voor mij de link legt naar de inquisitie en gedwongen bekeringen. Toen kwamen de geestelijken ook eens in de zoveel tijd en hing het van je gedrag af wat je kreeg. "Stoute" mensen kregen ook de roe (als in martelingen) en "zoete" mensen iets lekkers (als in het eeuwige leven naast god).redwing schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:53:
[...]
het gaat er niet om of je dat kunt, ik durf nl. te wedden dat je net zulke links voor sinterklaas met willekeurig welk ander verleden ook wel kunt maken.
Elk jaar word ik er aan herinnert hoe mijn voorouders gegeseld werden en in angst leefden door de komst van de kerkelijke inquisitie....
Och gut...Fly-guy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:07:
[...]
Als niet (katholiek) gelovige voel ik mij gekwetst door sinterklaas, die voor mij de link legt naar de inquisitie en gedwongen bekeringen. Toen kwamen de geestelijken ook eens in de zoveel tijd en hing het van je gedrag af wat je kreeg. "Stoute" mensen kregen ook de roe (als in martelingen) en "zoete" mensen iets lekkers (als in het eeuwige leven naast god).
Elk jaar word ik er aan herinnert hoe mijn voorouders gegeseld werden en in angst leefden door de komst van de kerkelijke inquisitie....
Als je serieus zou zijn, en er zou een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking jouw gevoelens delen, dan zou het inderdaad zeker de moeite van het overwegen waard zijn om de traditie misschien wat aan te passen zodat jij alsnog een prettige septembermaand kunt hebben.
Nou ja, de rechtbank in Amsterdam oordeelde dat die link er wel degelijk is...Vind jij dan echt dat ondanks dat terwijl zij de hele link niet leggen met de onderdrukking wij dan toch moeten bedenken dat ze dat wel zouden moeten doen en het daarom dus verbieden ?
[ Voor 13% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-10-2014 16:22 ]
Tuurlijk niet, op deze manier kun je overal wel gekwetst door worden.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:20:
Och gut...
Als je serieus zou zijn, en er zou een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking jouw gevoelens delen, dan zou het inderdaad zeker de moeite van het overwegen waard zijn om de traditie misschien wat aan te passen zodat jij alsnog een prettige septembermaand kunt hebben.
Echter ligt het eerder bij jezelf...
En daarom vind ik ook dat als hier iemand op een niet serieuze manier iets roept, we er geen aandacht aan moeten besteden. Maar als een aanzienlijk deel van de bevolking er wel aanstoot aan neemt, tsja, dan kun je moeilijk meer zeggen 'dat ligt bij jezelf'.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:22:
[...]
Tuurlijk niet, op deze manier kun je overal wel gekwetst door worden.
Echter ligt het eerder bij jezelf...
Wie of wat bepaalt wat serieus is?Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:23:
[...]
En daarom vind ik ook dat als hier iemand op een niet serieuze manier iets roept, we er geen aandacht aan moeten besteden. Maar als een aanzienlijk deel van de bevolking er wel aanstoot aan neemt, tsja, dan kun je moeilijk meer zeggen 'dat ligt bij jezelf'.
De serieusheid van de klacht is overigens geen gevolg van de grootte van de groep. 100.000 tot 200.000 leden die ergens aanstoot aan neemt is niet meteen een groep met een serieuzere klacht dan 100 tot 200 leden die ergens aanstoot aan nemen. Volgens diezelfde redenatie zou de grotere groep die claimt dat ze wel aanstoot nemen aan het verdwijnen van zwarte piet automatisch een serieuzere klacht hebben dan de groep die aanstoot neemt aan het blijven bestaan van zwarte piet.
Een koto (zoals ook staat vermeld op de wiki) bestaat in verschillende vormen die tijdens verschillende gelegenheden worden gedragen (zoals een verjaardag, werken, rouwen, trouwen).Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:00:
[...]
Niet vreemd. Een deel van deze klederdracht wordt bij feestelijkheden in Suriname gedragen. Wij laten hier echter een karikatuur zien, met onder andere deze klederdracht, die voort komt uit het slavernijverleden. Dat roept een bepaalde associatie op.
Ik zie ook geen link tussen een koto (en met name kotomisi's) en de klederdracht van zwarte pieten (of met name zwarte pieten).dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:06:
[...]
Is het dan niet logischer als referentie naar Spaanse klederdracht:
[afbeelding]
Ik vraag me ook serieus af of er Surinamers zijn die een link leggen en daarom tegen zwarte piet zijn.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Gelukkig is dit niet het geval, bij zwarte piet...Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:23:
En daarom vind ik ook dat als hier iemand op een niet serieuze manier iets roept, we er geen aandacht aan moeten besteden. Maar als een aanzienlijk deel van de bevolking er wel aanstoot aan neemt, tsja, dan kun je moeilijk meer zeggen 'dat ligt bij jezelf'.
En al zouden we de kleding aanpsssen (Fine by me).
Ik gok dat er dan nog altijd mensen klagen omdat zwarte piet zwart is...
Maar wie ben jij om mij wel of niet serieus te nemen? Ik zeg dat ik gekwetst ben, dus ik vereis aanpassing van het ritueel.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:23:
[...]
Uit angst niet serieus genomen te worden, ben ik tot nu toe stil gebleven, maar dat maakt mijn pijn niet minder.
Neem je het niet serieus omdat je je er niets van kan voorstellen, de link niet ziet, of je vindt dat ik me niet moet aanstellen?
...of omdat er geen racisme dan wel minderheid in het spel is?
Wil je aanhangers? Met de juiste woorden en toon kan ik via facebook vast wel talloze mensen bereid vinden ook gekwetst te zijn, al is het blijkbaar niet nodig om een grote groep te hebben om alsnog aanpassing te eisen.
Uiteindelijk is mijn klacht niet heel veel anders dan de klacht van de anti-pieten, echter jij gaat er heel anders mee om.
[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 16-10-2014 17:36 ]
Het enige wat de rechtbank heeft geoordeeld is dat het college van burgemeester en wethouders in Amsterdam onvoldoende heeft gemotiveerd waarom zij de Sinterklaasintocht niet als inbreuk op het privéleven van de eisers beschouwen. De enige link die de rechter dus al heeft gelegd is dat de tegenstanders van Zwarte Piet met zijn verschijning gedurende de komende maanden (want je wordt er overal wel mee om de kop geslagen qua reclame) in hun privéleven aangetast kunnen worden. Maar daarmee heeft de rechter nog niet geoordeeld dat er per definitie een link is tussen het het konoliale verleden van NL en Zwarte Piet. Wel heeft het er alle schijn van aldus de rechter, gezien de manier waarop ie uitgedost wordt.Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:20:
[...]
Nou ja, de rechtbank in Amsterdam oordeelde dat die link er wel degelijk is...
V.w.b. die weblog die ter sprake kwam op de vorige pagina: wat mij betreft kan de functie van ZP prima blijven bestaan naast Sinterklaas, maar hem bijtijds brengen kan best. Dat gebeurt al, want er is al een groot verschil tussen ZP uit 1960-1980 en tussen 1980-nu. (ik heb iig een andere ZP meegekregen dan mijn ouders, kinderen nu weer anders dan hoe ik ZP meekreeg) Maar dat gaat de tegenstanders niet snel genoeg die geleidelijke transitie. Want anders ga je niet in bezwaar en beroep en het juridisch uitvechten. Bij de tijds brengen richt zich nu met name op de uiterlijke kenmerken (kleur/type haar/wel of geen oorbellen, wel of geen gestifte lippen), maar je kan ook prima een nieuw pietenpak voorstellen > weg met dat pagepak, dat kan toch een stuk moderner? Denk dat als je ZP gewoon zwart laat, maar een nieuw stijlvol pakje geeft anno nu ipv 16/17/18e eeuw en hij/zij ontdaan is van oorbellen, standaard kapsel ala kroeshaar en lippenstift de link al veel minder is naar het koloniale verleden. En toch kun je het heden niet zonder het verleden zien, dus ik vraag mij echt af of zo'n complete overhaul/redesign van Piet v2.0 wel iets zal zijn waar de tegenstanders tevreden mee zijn.
En oh als je dan toch bezig bent, breng Sinterklaas dan ook maar bij de tijd. Americo heeft zijn beste tijd gehad, hup op de elektrische scooter/Segway, gewoon langs de huizen ipv die spekgladde daken in de winter nu er toch weinig echte schoorstenen meer zijn. Stoomboot weg want te vervuilend met teveel CO2-uitstoot > laat maar op groen gas o.i.d. naar Nederland komen vanuit Spanje, of gewoon volplempen met zonnepanelen. Enfin, als je dan toch bezig bent doe het dan meteen goed zou ik zeggen
Even een quote uit die uitspraak:
En het is duidelijk dat we er onder "het volk" niet uit gaan komen (zie vorige paar posts), dus hopelijk dan maar via het recht. Hoewel ik zelf van mening ben dat je zp niet kunt en wilt verbieden. Maar wel met de officiële intochten een verandering kunt brengen, want dat is wat de kinderen volgen. Jammer dan voor de zwarte piet fundamentalisten, en hun zwarte jeugdheldDe figuur van Zwarte Piet vormt naar het oordeel van de rechtbank een negatieve stereotypering van de zwarte mens
Ik heb die uitspraak gelezen en er vielen mij 2 dingen op:fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:07:
Even een quote uit die uitspraak:
[...]
En het is duidelijk dat we er onder "het volk" niet uit gaan komen (zie vorige paar posts), dus hopelijk dan maar via het recht. Hoewel ik zelf van mening ben dat je zp niet kunt en wilt verbieden. Maar wel met de officiële intochten een verandering kunt brengen, want dat is wat de kinderen volgen. Jammer dan voor de zwarte piet fundamentalisten, en hun zwarte jeugdheld
Ik weet niet wanneer de rechter voor het laatst het Sinterklaasjournaal of een Sinterklaasintocht heeft gezien, maar dit klopt niet meer met de recente realiteit.De rechtbank stelt vast [...]. Het gangbare uiterlijk van Zwarte Piet is dat hij dikke rode lippen heeft, zwart kroeshaar en ringoorbellen. Hij spreekt gebroken Nederlands.
Nu klopt het dat het college voor de Rechten van de Mens Zwarte Piet rascistisch noemt, maar helaas is hier geen onderbouwing of nadere uitleg over te vinden.Blijkens deze e-mailberichten stelt het College zich op het standpunt dat Zwarte Piet een fenomeen is dat een racistisch onderdeel is van de Sinterklaastraditie.
Het heeft nooit een voedingsbodem gevonden omdat het belachelijk en racistisch is. Daarom speelt het ook totaal niet in België, Suriname of de Antillen. Op een of andere manier wordt het nu wel opgeblazen, maar nog steeds is er nauwelijks steun voor racisme. Gelukkig maar.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:
Ik geef alleen maar aan dat de discussie al tientallen jaren loopt. En nee, niet breedgedragen, nu ook niet. Maar dat zegt niets over het wel of geen gelijk hebben.
Alles mag. Het toont alleen aan dat het haat kamp geen maatschappelijke debat wil, geen genoegen neemt met een natuurlijke ontwikkeling en er geen enkel middel schuwt om linksom of rechtsom zijn zin te krijgen. Daarmee zijn het de frontmannen van het haat kamp die de discussie hebben gecreëerd en op scherp hebben gezet en bovendien laten zien met geen enkel compromis genoegen te nemen. Dat laatste rechtvaardigt een stevige tegen reactie.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:
Dit is jouw visie op de discussie. Dus jij vindt dat zij hun recht dan maar niet via de rechtbank mogen halen?
Het verbaast mij inderdaad ook dat er een kleine 10% van Nederland is die de racisten van het haatkamp steunen. Ik wil niet leven in een land waar mensen zich geel moeten schmincken omdat iemand aanstoot neemt aan een zwarte huidskleur. Ik wil niet leven in het land waar iedereen te pas en te onpas mag roepen dat ze zich aangesproken voelen door een traditie zonder dat daar enige rationaliteit achter zit en ik wil niet leven in een land waar een dergelijke racistische minderheid middels de media en elk ander middel zijn wil opdringt. Ik wil niet leven in een land waar je alleen maar blanke "sprookjesfiguren" mag hebben. Zwarte Piet is dankzij de toon en de handelswijze van de prominente tegenstanders het front geworden tegen racisme. Waar ik het prima vind dat de maatschappij en zijn cultuur zich geleidelijk ontwikkelt voelen ik en vele andere zich gedwongen om Zwarte Piet te verdedigen, opdat we niet weten wie het volgende slachtoffer is.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:
Dat er nu verdeeldheid is in de maatschappij mag je niet zomaar afschuiven op het anti kamp. Wat deze discussie heeft aangetoond is dat er blijkbaar meer racisme in Nederland aanwezig is dan we eigenlijk dachten.
Wat heeft de geschiedenis ermee te maken met het hier en nu te maken? Er is niemand die die geschiedenis heeft meegemaakt, of nog iemand heeft gekend die de geschiedenis heeft meegemaakt. En ja, we hebben inderdaad een uitgebreide geschiedenis van een oude blanke man als volksvermaak. Hij heet Sinterklaas. Overigens is het ook logisch dat met een merendeel blanke bevolking het gros van het vermaak door blanken wordt verzorgd, maar de relevantie ontgaat mij volkomen.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:
Waar zit daar een raciale karikatuur in dan? En hebben wij een geschiedenis met oude blanke mannen als hulpjes of volksvermaak?
Blanken zijn overigens net zo goed slaaf geweest en zwarten spelen een net zo'n dubieuze rol in de slavenhandel. En ouderen zijn inderdaad onderdeel van spot.
Nee, ik kies er heel bewust voor om Zwarte Piet te verdedigen, want iemand zn bestaansrecht ontzeggen omdat hij zwart is is de zuiverste vorm van racisme. Het gaat er bij mij totaal niet in dat het fictieve karakter van Zwarte Piet zou moeten verboden worden louter en alleen omdat hij zwart is, terwijl elk blanke fictieve karakter wel zou kunnen. We gaan toch ook het A-team niet verbieden vanwege:fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:26:
Je bent daar ook niet verantwoordelijk voor. Wel voor het (onbewust) in stand houden van een raciale karikatuur/stereotype.

Nee, dan hebben we straks alleen nog blanke sprookjes figuren en andere fictieve karakters. Dat is echt een stap in de verkeerde richting. Zwarte mensen zijn een gelijkwaardig onderdeel van onze samenleving, wat ook betekent dat ze verschijnen in sprookjes, mythes en andere verhalen. Juist het uitwissen van alle zwarte mensen uit onze cultuur is racisme en ik zal dat nooit accepteren. Bovendien is Zwarte Piet op alle mogelijke manieren alleen een positieve figuur en een held in ieders ogen, wat bewezen wordt door alle mensen die voor hem in de bres springen.
Zwarte Piet en BA en vele anderen ontwikkelen zich met de samenleving mee. Accepteer dat gewoon ipv je wil op te leggen, het schaadt juist het doel wat de voorstanders zeggen te willen bereiken. (daarom neem ik ook aan dat het doel voor de meeste vooral zelfverheerlijking is)
[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 16-10-2014 19:31 ]
Ik geef je hier helemaal gelijk in...ph4ge schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:26:
[...]
Alles mag. Het toont alleen aan dat het haat kamp geen maatschappelijke debat wil, geen genoegen neemt met een natuurlijke ontwikkeling en er geen enkel middel schuwt om linksom of rechtsom zijn zin te krijgen.
Ik heb in de hele "discussie" nog niet zoveel feiten (lijkt me controleerbaar) bij elkaar gezien ... wel heel veel sentimenten, maar feiten, neuh.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:00:
[...]
Wow wat een uitgebreid stuk en ik ga idd mee:
Goed verhaal.
Dat zeg ik, de kleur van piet is niet waar het hier om gaat.thewizard2006 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:04:
[...]
Het hele punt waardoor het zo is ontspoort is omdat er 2 schreeuwlelijkerds (Quincy en Prem) het blijkbaar nodig vonden om vrijwel geheel Nederland te betichten van racisme.
Ik denk dat de kleur van het kapje weinig invloed heeft op het verhaal. Net zoals de kleur van Piet er niet zo toe doet.Door verder te zeggen dat de kleur zwart niet inherent is aan Zwarte Piet is nogal vreemd. Het is hetzelfde als zeggen dat roodkapje helemaal geen roodkapje nodig heeft om roodkapje te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door pingkiller op 16-10-2014 20:11 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Onder andere, en omdat je nog geen goede en concrete argumenten voor je stelling hebt gegeven.Fly-guy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:34:
[...]
Maar wie ben jij om mij wel of niet serieus te nemen? Ik zeg dat ik gekwetst ben, dus ik vereis aanpassing van het ritueel.
Uit angst niet serieus genomen te worden, ben ik tot nu toe stil gebleven, maar dat maakt mijn pijn niet minder.
Neem je het niet serieus omdat je je er niets van kan voorstellen, de link niet ziet, of je vindt dat ik me niet moet aanstellen?
Maar het verschil met deze discussie is dat jij waarschijnlijk die aanhangers niet gaat krijgen of mobiliseren. Dat zegt iets over hoe jouw 'kwestie' leeft in de samenleving. Idem voor mensen die zich vreselijk gekwetst voelen door rode auto's. Daar loopt er vast een handjevol van rond, maar helaas, het sentiment is niet sterk genoeg en de groep is te klein om daar enige verandering in te brengen. En zo zal het jou ook vergaan als je Sinterklaas een symbool voor de inquisitie vindt en jij je als ongelovige nu vreselijk gekwetst voelt....of omdat er geen racisme dan wel minderheid in het spel is?
Wil je aanhangers? Met de juiste woorden en toon kan ik via facebook vast wel talloze mensen bereid vinden ook gekwetst te zijn, al is het blijkbaar niet nodig om een grote groep te hebben om alsnog aanpassing te eisen.
Ik ga er exact net zo mee om. Bij de groep anti-pieten vind ik echter dat een goed onderbouwde stelling hebben en dat het voldoende leeft in de samenleving om er iets mee te doen. Bij jou vind ik dat niet, maar ik nodig je uit me te overtuigen met echte argumenten.Uiteindelijk is mijn klacht niet heel veel anders dan de klacht van de anti-pieten, echter jij gaat er heel anders mee om.
Als je echt zo van feiten houdt, is het waarschijnlijk beter dat je onderstaande even leest dan je kennis op doet van een willekeurig weblogje (hoe leuk ook geschreven).Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:02:
[...]
Ik heb in de hele "discussie" nog niet zoveel feiten (lijkt me controleerbaar) bij elkaar gezien ... wel heel veel sentimenten, maar feiten, neuh.
Goed verhaal.
Dossier: Zwarte Piet
Deze link is al tientallen keren voorbij gekomen, dus als jij stelt dat je geen feiten gelezen hebt, dan lees je waarschijnlijk zeer selectief.
Blijkbaar kan je sommige mensen wijsmaken dat hij gebaseerd is op de duivel, uit het Wodan verhaal komt of hij een vrijgekochte slaaf is uit de 4e eeuw. Maar dat hij gebaseerd/gemodelleerd/geïnspireerd zou kunnen zijn op een zwarte huisslaaf uit een tijd dat slavernij nog volop normaal was gaat er blijkbaar niet in.
[ Voor 16% gewijzigd door fm77 op 16-10-2014 21:09 ]
Hoe veel argumenten wil je hebben? Quincy en co zien een link tussen ZP en slavernij, ik zie een link tussen de Sint en religieus geweld. De slavernij heeft een boel mensen beïnvloed, de inquisitie ook. Dat de Sint uit Spanje komt, maakt het alleen nog naar erger (Spaanse inquisitie heeft heel veel ellende gebracht).Kurkentrekker schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:25:
[...]
Onder andere, en omdat je nog geen goede en concrete argumenten voor je stelling hebt gegeven.
[...]
Maar het verschil met deze discussie is dat jij waarschijnlijk die aanhangers niet gaat krijgen of mobiliseren. Dat zegt iets over hoe jouw 'kwestie' leeft in de samenleving. Idem voor mensen die zich vreselijk gekwetst voelen door rode auto's. Daar loopt er vast een handjevol van rond, maar helaas, het sentiment is niet sterk genoeg en de groep is te klein om daar enige verandering in te brengen. En zo zal het jou ook vergaan als je Sinterklaas een symbool voor de inquisitie vindt en jij je als ongelovige nu vreselijk gekwetst voelt.
[...]
Ik ga er exact net zo mee om. Bij de groep anti-pieten vind ik echter dat een goed onderbouwde stelling hebben en dat het voldoende leeft in de samenleving om er iets mee te doen. Bij jou vind ik dat niet, maar ik nodig je uit me te overtuigen met echte argumenten.
Daarnaast vindt quincy dat het ZP verhaal het resultaat is van racisme, dat vind ik ook van de Sint, ik wordt als gelovige ook gediscrimineerd door bepaalde gelovigen en de Sint herinnert mij er steeds aan hoe slecht sommigen over mij denken, puur vanwege mijn geloofsovertuiging.
Ik zie sterke overeenkomsten met de argumenten van Quincy en co. Ik voel mij gekwetst door een jaarlijks ritueel waar een negatief stereotype neergezet wordt.
Jij kan je er waarschijnlijk weinig bij voorstellen, maar is dat nodig? Een samenleving moet toch rekening houden met iedereen? Dus als ik me gekwetst voel, waarom wordt het elk jaar weer opgevoerd?
De algemeen geaccepteerde oplossing is dat je niet moet zeuren maar verhuizen.ph4ge schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:26:
Ik wil niet leven in een land waar mensen zich geel moeten schmincken omdat iemand aanstoot neemt aan een zwarte huidskleur. Ik wil niet leven in het land waar iedereen te pas en te onpas mag roepen dat ze zich aangesproken voelen door een traditie zonder dat daar enige rationaliteit achter zit en ik wil niet leven in een land waar een dergelijke racistische minderheid middels de media en elk ander middel zijn wil opdringt. Ik wil niet leven in een land waar je alleen maar blanke "sprookjesfiguren" mag hebben.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Hmm zijn we zo van een dichtbevolkt landje in eens een oase van rustLustucru schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:03:
[...]
De algemeen geaccepteerde oplossing is dat je niet moet zeuren maar verhuizen.
(zeker aangezien qua zeuren iedereen volledig ingeburgerd lijkt te zijn
Daar had men een paar jaar geleden nog serieus werk van gemaakt ook.Miki schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:03:
Het zou mooi zijn om hier ook eens werk van te maken. Ben heel benieuwd of deze traditie dan overeind blijft....
Totdat de Joden ineens weer een keel op gingen zetten, hoorzittingen, etc "Want weet je wie ook ritueel slachten verbood?". En tot overmaat van ramp lieten de Amerikaanse en Israelische mecenassen van Wilders hem als een baksteen vallen.
Dus nu heeft iedereen zoiets van "laat maar zitten, proberen we over een jaar of wat nog wel een keer".
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Wel grappig hoe de mensen het kwaku festival verdedigen, waag het niet om aan onze traditie te komen :-)
YouTube: Het Kwaku-festival is traditie!
Zouden de zwartepiet haters er ook zo over denken.
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren wanneer het helemaal om zou slaan er alleen maar blanke pieten zouden komen die zich net zo gedragen als de zwarte pieten nu. Dan krijg je vervolgens gezeur dat er alleen maar blanke pieten zijn en er meer zwarte zouden moeten zijn
"21 jaar DSL!"
Daarom zeg ik: regenboogpieten. Zwart, wit, rood, groen, geel, blauw, paars, rose, bruin, grijs...
En volgens mij gaat het daar ook gewoon naartoe. Over een paar jaar zijn er nog wel Zwarte Pieten, maar ook Gele, Rode, Groene, etc. Pieten. Probleem opgelost, over tot de orde van de dag.
En volgens mij gaat het daar ook gewoon naartoe. Over een paar jaar zijn er nog wel Zwarte Pieten, maar ook Gele, Rode, Groene, etc. Pieten. Probleem opgelost, over tot de orde van de dag.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
En dan vinden zowel de voorstanders als de tegenstanders het niet leuk en vieren we Kerst met Santa net als de Amerikanen. Als het feest dat inderdaad overleeft, want als de huidige klagers hun zin krijgen zullen er ongetwijfeld ook weer klagers opstaan voor het alternatief en over de figuur Sinterklaas. De enige die er beter op wordt zijn de klagers zoals Quincy zelf en die zal waarschijnlijk wel weer iets anders verzinnen.Mx. Alba schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:53:
Daarom zeg ik: regenboogpieten. Zwart, wit, rood, groen, geel, blauw, paars, rose, bruin, grijs...
Nee, ik vermoed dat het enige effect zal zijn als de klagers hun zin krijgen dat het afgelopen is met grootse evenementen en dat mensen het in de huiskamer vieren zoals ze het zelf willen.
Het voorstel om zwarte mensen uit onze folklore en nationaliteit te schrappen en te stoppen met het vereren van Zwarte Piet had net zo goed bij de KKK vandaan kunnen komen dus nogmaals ik en vele anderen zullen er alles aan doen om dit te voorkomen. Je ziet dat sommige media ons al een soort van defaitisme proberen aan te praten maar volgens mij wordt het verzet alleen maar feller.
Ik denk het ook, is niet echt meer tegen te houden. Jammer dat het luidruchtige deel van de 'pros' inderdaad racisten zijn, ik denk dat hierdoor (samen met wat verwerkingstijd) veel mensen zijn 'geswitched' naar 'tegen' (kan het echt niet anders noemen als ik lees op FB of zie wat voor bedreigingen mensen krijgen). In Belgie wordt de hele discussie gewoon niet opgepakt (er zijn ook wel pro's en anti's als je mensen echt om hun mening vraagt maar niemand vind het belangrijk genoeg om in verzet te komen), en ik hoop eigenlijk dat dit zo blijft.Mx. Alba schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:53:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De racisten zijn toch echt de mensen die Zwarte Piet willen verbieden omdat hij zwart is, of hem willen verven of dat hij zwart is. Het zijn die mensen die een punt maken van huidskleur, en het ene karakter willen verbieden omdat hij zwart is maar het andere karakter niet willen verbieden omdat hij blank is. Waar de aanvoerders los van Zwarte Piet meerdere racistische uitspraken hebben gedaan.Marzman schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:42:
Ik denk het ook, is niet echt meer tegen te houden. Jammer dat het luidruchtige deel van de 'pros' inderdaad racisten zijn, ik denk dat hierdoor (samen met wat verwerkingstijd) veel mensen zijn 'geswitched' naar 'tegen' (kan het echt niet anders noemen als ik lees op FB of zie wat voor bedreigingen mensen krijgen). In Belgie wordt de hele discussie gewoon niet opgepakt (er zijn ook wel pro's en anti's als je mensen echt om hun mening vraagt maar niemand vind het belangrijk genoeg om in verzet te komen), en ik hoop eigenlijk dat dit zo blijft.
De bedreigingen vinden plaats aan beide kanten. Het feit dat iedereen die enigszins actief is in de media hiermee te maken krijgt is echt een ander maatschappelijk probleem en staat an sich helemaal los van Zwarte Piet. Er is geen politicus die niet regelmatig bedreigt wordt, helaas. Het feit dat 90% van de Nederlanders wordt aangevallen en weg wordt gezet als racist betekent ook dat 90% van de geestelijk beperkte mensen zich aangesproken voelt. Net als dat er meer hooligans bij grote voetbalclubs zijn omdat die nou eenmaal veel aanhang hebben. Als 0,1% van de voetbalsupporters gek is dan heb je 1000+ hooligans bij Feyenoord en Ajax en misschien 50 bij Cambuur. Dat zegt helemaal niks over het standpunt.
Uiteraard krijgt het over grote deel van de redelijke voorstanders van Zwarte Piet nooit een platform in de media. Zie bijv. DWDD (1,5 miljoen kijkers) waar 5 haters met elkaar in discussie gaan en eenzijdig de voorstanders wegzetten als agressieve racisten. Maar je ziet hier op het forum toch voornamelijk reacties van hele redelijke mensen die zich op een keurige en inhoudelijke manier verzetten tegen de racisten die Zwarte Piet willen afschaffen.
Zodra we elkaar over en weer gaan beschuldigen van racisme (de voorstanders omdat ze zouden vasthouden aan een stereotyperende, koloniale uitbeelding, en de tegenstanders omdat ze een zwarte zouden willen verbieden) is wel duidelijk dat deze discussie op zijn eind loopt. Jammer, want ik vond de stukken die via de site van het bekende Meertens Instituut zijn te vinden (en die, anders dan de reacties in dit topic, geschreven zijn door deskundige cultuurwetenschappers) best redelijk. Aan de andere kant, culturele veranderingen gaan zelden geruisloos.
Enfin, we gaan het zien met de intocht, ben benieuwd. Hopelijk wordt 't geen al te grote matpartij, gezien de nu al behoorlijke hoeveelheid doodsbedreigingen en klappen die er uitgedeeld zijn.
Enfin, we gaan het zien met de intocht, ben benieuwd. Hopelijk wordt 't geen al te grote matpartij, gezien de nu al behoorlijke hoeveelheid doodsbedreigingen en klappen die er uitgedeeld zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 17-10-2014 12:18 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
YouTube: Intocht Sint Nicolaaas in Amsterdam in 1935
Hier wordt het paard vd Sint door iemand geleid die er toch best wit uitziet.
aanhakend op de opmerking over zwarte piet na WO2 , het conflict hierover lijkt ook meer voor te komen uit de onafhankelijkheidsstrijd van de landen die toe kolonieen waren.
And it goes BRAAAAAPP!
Hahahahaha Priceless!Barfman schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:14:
Wel grappig hoe de mensen het kwaku festival verdedigen, waag het niet om aan onze traditie te komen :-)
Nee, dank je, dan ga ik lekker over op Santa!Mx. Alba schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:53:
Zoek het maar uit met je regenboogpieten... Maak ze dan maar allemaal blank en dan wil ik ook geen zwarte meer zien!
We zien al jaren een verschuiving naar kerst plaatsvinden, dat zou ook prima het effect van dit hele gedoe kunnen zijn... USA rulez, toch?
Geweldig gedaan zeg...
Ik vind het lastig die stukken te duiden, Alles komt, op 1 artikel na, van de hand van dezelfde persoon (Helsloot, J.I.A.) die een openlijke tegenstander is van Zwarte Piet en het niet nalaat om in bijna elk artikel zijn mening duidelijk te vermelden. Ik zet daar mijn vraagtekens bij.nare man schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:17:
[...]
Jammer, want ik vond de stukken die via de site van het bekende Meertens Instituut zijn te vinden (en die, anders dan de reacties in dit topic, geschreven zijn door deskundige cultuurwetenschappers) best redelijk.
Waarom? Een wetenschapper is geen machine. Met het geven van een eigen mening is niets mis, mits duidelijk is dat dat een eigen mening is (en dat is duidelijk uit het artikel). Wat betreft de onderbouwing van beweringen die steunen op materiaal van anderen zijn de bronnen deugdelijk vermeld. Maar je hebt gelijk, een zuivere mening/standpuntbepaling blijft natuurlijk subjectief. Da's ook logisch. Anders hadden we computers wel kunnen laten beslissen over allerlei ethische vraagstukken.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Probleem zit er dan meestal in of de rest van het stuk niet ook zo "gekleurd" is. Meestal is dat dan niet zo zeer terug te voeren op wat er wel geschreven is .. maar juist wat er is weggelaten, dat maakt het namelijk lastiger om er wat van te zeggen.nare man schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:35:
Waarom? Een wetenschapper is geen machine. Met het geven van een eigen mening is niets mis, mits duidelijk is dat dat een eigen mening is (en dat is duidelijk uit het artikel). Wat betreft de onderbouwing van beweringen die steunen op materiaal van anderen zijn de bronnen deugdelijk vermeld. Maar je hebt gelijk, een zuivere mening/standpuntbepaling blijft natuurlijk subjectief. Da's ook logisch. Anders hadden we computers wel kunnen laten beslissen over allerlei ethische vraagstukken.
Ik vind dit artikel wel een goed beeld geven van wat er werkelijk speelt.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik vond het zelf eigenlijk een bijzonder zwak verhaal. Er wordt wederom zonder enige onderbouwing het volgende gesteld:Ramzzz schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:36:
Dat kan dus wel. Zie eerdere links in dit topic.Want als je de historische documenten erop nakijkt, kun je er niet omheen dat een aantal uiterlijke kenmerken van onze Zwarte Piet zijn gebaseerd op de Surinaamse slaat.
Maar daar zou de discussie helemaal niet over moeten gaan. Wat verandert de herkomst van ZP nu of je het wel of niet zou moeten aanpassen? ZP mag zwart blijven als de originele bedenker geen racistisch motief had en moet veranderen als dat wel zo was?
Dat is toch gewoon onzin?
ZP is door de jaren heen al vaker veranderd, en mag van mij best doorevolueren. Het stoort mij alleen, en velen anderen denk ik, dat er nota bene in een discussie waar op de een of andere manier racisme en discriminatie centraal is komen te staan, er de hele tijd gezegd moet worden dat een hele bevolkingsgroep (behalve de mensen die de stelling poneren natuurlijk) institutioneel racistisch is. Koppel dat gewoon eens los van elkaar.
Als ik dat filmpje van Gerda Havertong zie dan ben ik 1000x meer overtuigd dat we ZP best eens een beetje mogen aanpassen. In haar verhaal is het immers geen wij-zij en al helemaal niet "wij en zij zijn het kwaad".
Het gaat ook niet puur om racistisch zijn of niet, maar erkenning van het verleden. Hier gaat het finaal mis, omdat we op de scholen bv zo goed als niks krijgen bij de geschiedenislessen over het slavernijverleden. Een mooie referentie hiervoor zijn de talloze medelanders die meteen beginnen te roepen; dan donder je maar op naar je eigen land. En de grove verhalen zoals die in dat vk artikel worden niet verteld. Ondertussen worden we wel doodgegooid met de WO2 tijdens de lessen.Oscar Mopperkont schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:19:
[...]
Ik vond het zelf eigenlijk een bijzonder zwak verhaal. Er wordt wederom zonder enige onderbouwing het volgende gesteld:
[...]
Dat kan dus wel. Zie eerdere links in dit topic.
Maar daar Zou de discussie helemaal niet over moeten gaan. Wat verandert de herkomst van ZP nu of je het wel of niet Zou moeten aanpassen? ZP mag zwart blijven als de originele bedenker geen racistisch motief had en moet veranderen als dat wel zo was?
ZP is door de jaren heen al vaker veranderd, en mag van mij best doorevolueren. Het stoort mij alleen, en velen anderen denk ik, dat er nota bene in een discussie waar op de een of andere manier racisme en discriminatie centraal is komen te staan, er de hele tijd gezegd moet worden dat een hele bevolkingsgroep (behalve de mensen die de stelling poneren natuurlijk) institutioneel racistisch is. Koppel dat gewoon eens los van elkaar.
Als ik dat filmpje van Gerda Havertong zie dan ben ik 1000x meer overtuigd dat we ZP best eens een beetje mogen aanpassen. In haar verhaal is het immers geen wij-zij en al helemaal niet "wij en zij zijn het kwaad".
En dan kan ik me voorstellen dat je als creoolse surinamer aanstoot neemt van zaken zoals gouden ronde oorbellen, zwart geschminkte mensen, en helaas, sommige zwarte pieten die het nodig vinden om met een surinaams accent te praten

[ Voor 3% gewijzigd door Trishul op 19-10-2014 13:04 ]
Volgens mij projecteren deze mensen hun slavernij-problemen op Zwarte Piet, waarbij 2 verschillende discussies tegelijk ontsporen.Ramzzz schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 11:36:
En volgens mij is een oplossing/verwerking van dat verleden niet oeverloos in een slachtofferrol kruipen, laat staan de blanke man als misdadiger aanwijzen.
Nog een interessant artikel over Zwarte Piet, wat wetenschappelijk in gaat op de claim dat Zwarte Piet iets met slavernij te maken zou hebben. Zoals al vaker gezegd, Zwarte Piet heeft er helemaal niks mee te maken en je veel ouder dan de slavernij. Zelfs de Kerk kon hem niet uitroeien, dus ik mag hopen dat dat de racisten van nu ook niet gaat lukken.
Ah dus we mogen prima aan stereotypering doen maar niet van gekleurde mensen want dan is het ineens racisme. Ja dat is inderdaad een goed en solide argument en behandeld iedereen gelijk....fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:
[...]
Het is iets simpeler. Het is niet zozeer het kleurtje van de schmink, maar de stereotypering van een bepaalde bevolkingsgroep. Wat tegenwoordig niet eens zo erg zou zijn, maar wel dat het een stereotypering is uit ons koloniale verleden.
Nee gelukkig niet. Het probleem, wat ik ook al meerdere malen heb aangegeven, is dat het daar is ontspoort (niet gestart, maar ontspoort). Vanuit die 2 personen (ZP = racisme van Gario en Prem in DWDD met zijn acties) is het geëscaleerd. Daarnaast zijn de punten die ze aandragen (het is racisme, discriminatie, koloniaal verleden etc) wel iets waar de anti groep zich in kan vinden.fm77 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:33:
De radicalen pro pieten die zich ook daadwerkelijk racistisch uitlaten (terug naar eigen land, fysiek geweld) is niet iets waar de "normale" pro pieten zich mee vergelijken en zich dus daarvan distantieerden.
Uiteraard zal ook niet elke anti piet een t-shirt dragen met ZP = racisme en rondbazuinen waar kinderen bij zijn dat de Sint niet bestaat. Het gaat echter om de gedachte die uitgedragen worden. Voor de anti groep is die redelijk uniform. De pro groep heeft hele uiteenlopende redenen waarbij de een van het niveau van een pinda is en de ander graag een fatsoenlijke onderbouwing vraagt anders dan onderbuik gevoel.
De mensen die wel de moeite nemen om de argumenten te lezen die worden aangedragen en daar fatsoenlijk op in willen en kunnen haken. Niet de mensen die met oneliners proberen te scoren. Hele stukken tekst vol met argumentatie negeren en wel over dit soort zaken miepen. Het is tekenend voor de discussie. Wel klagen dat er geen goede argumentatie wordt aangedragen en als dat wordt gedaan, of in ieder geval de moeite en intentie er zijn, alles negeren en over futiele zaken met een goedkope oneliner proberen te scoren.dfrenner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:28:
Belangrijk, wie bepaalt dat?
Ik vind te punten die worden aangedragen er totaal niet toe doen, omdat niemand ooit die associatie erbij had, laat staan een intentie!
Nou dat probleem is dan opgelost. Geen reden voor gele kaaspieten dus. Wat is dan ook alweer wel het probleem?pingkiller schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:10:
[...]
Dat zeg ik, de kleur van piet is niet waar het hier om gaat.
De kleur van Piet doet er wel degelijk toe. Dat is ook al vaker uitgelegd. Allereerst is daar zijn naam uit ontstaan. Ten tweede is dit vanwege praktische redenen (niet herkenbaar). Op die fiets kan je alles wel gaan aanpassen omdat het niet "van invloed" is. De sint kan een trainingspak aan, de kerstman wordt een afgetrainde bodybuilder, de prinsessen uit de sprookjes krijgen allemaal kort haar etc. Het gaat er om dat het onderdeel is van het verhaal. Dat is uiteraard niet direct een reden om het niet aan te passen maar dan zal je wel met goede argumenten moeten komen. En ook van jou zie ik die niet anders dan "het heeft geen invloed".Ik denk dat de kleur van het kapje weinig invloed heeft op het verhaal. Net zoals de kleur van Piet er niet zo toe doet.
[ Voor 83% gewijzigd door thewizard2006 op 20-10-2014 09:27 ]
Hulde!Oscar Mopperkont schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:19:
[...]
Ik vond het zelf eigenlijk een bijzonder zwak verhaal. Er wordt wederom zonder enige onderbouwing het volgende gesteld:
[...]
Dat kan dus wel. Zie eerdere links in dit topic.
Maar daar zou de discussie helemaal niet over moeten gaan. Wat verandert de herkomst van ZP nu of je het wel of niet zou moeten aanpassen? ZP mag zwart blijven als de originele bedenker geen racistisch motief had en moet veranderen als dat wel zo was?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Als je daadwerkelijk van mening bent dat de geschiedenislessen op scholen verkeerd zijn, dan moet je daar over klagen. Schrijf een brief aan de school waar je heenging, schrijf een brief aan het ministerie van onderwijs, maar sleep dan niet ZP aan zijn zwarte krulharen erbij.Trishul schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:00:
[...]
Het gaat ook niet puur om racistisch zijn of niet, maar erkenning van het verleden. Hier gaat het finaal mis, omdat we op de scholen bv zo goed als niks krijgen bij de geschiedenislessen over het slavernijverleden. Een mooie referentie hiervoor zijn de talloze medelanders die meteen beginnen te roepen; dan donder je maar op naar je eigen land. En de grove verhalen zoals die in dat vk artikel worden niet verteld. Ondertussen worden we wel doodgegooid met de WO2 tijdens de lessen.
En dan kan ik me voorstellen dat je als creoolse surinamer aanstoot neemt van zaken zoals gouden ronde oorbellen, zwart geschminkte mensen, en helaas, sommige zwarte pieten die het nodig vinden om met een surinaams accent te praten

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Haha 
Zat me trouwens ook af te vragen: zou de discussie ook over zijn als we Sinterklaas ook gewoon zwart maken?
Zat me trouwens ook af te vragen: zou de discussie ook over zijn als we Sinterklaas ook gewoon zwart maken?
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]
~~~[html]Houd berichten ontopic. Daarbij even ter herinnering dat dit geen HK-topic is. Ook jij-bakken, trollen en flames mogen achterwege worden gelaten.~~~[/html]